abonnement Unibet Coolblue
pi_159317994
/opt is officieel voor programma's die geen onderdeel van de Unix/Linux-distributie zijn en extra zijn geïnstalleerd. Bijbehorende configuratie en data horen in /etc/opt en /var/opt te staan.

Zolang je niet buiten de package-manager van de distributie om software installeert, zou /opt trouwens dus eigenlijk leeg moeten zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2016 22:47:39 ]
pi_159318084
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 22:47 schreef Igen het volgende:
/opt is officieel voor programma's die geen onderdeel van de Unix/Linux-distributie zijn en extra zijn geïnstalleerd. Bijbehorende configuratie en data horen in /etc/opt en /var/opt te staan.

Zolang je niet buiten de package-manager van de distributie om software installeert, zou /opt trouwens dus eigenlijk leeg moeten zijn.
chrome komt bv uit een eigen apt repo. Daarom zal die daar wel staan :+

bedankt iig, ik backup dan geen /opt :P

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2016 22:50:18 ]
pi_159320365
Brrrr.. Waarom Chrome? Doe dan op zijn minst Chromium.
pi_159320484
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 09:26 schreef thabit het volgende:
Hebben ze binnen dat project niet een of ander bugtrackingsysteem? Zo ja, dan zou ik zeker ook de bug daarop zetten.
Dat was het eerste wat ik heb gedaan (met technische uitleg). De bug is toen bevestigd, en iemand verzocht me om een PR te openen.
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 09:49 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Ik kan op zich wel uit ervaring vertellen dat ik zelf, in de tijd dat ik in mijn eentje een midden-groot OSS project (>1000 bugs/reqs in de tracker) onderhield, ik echt geen tijd of zin had om op alles in de tracker te antwoorden. Als ik een keer tijd had voor OSS dingetjes, dan wilde ik gewoon coden.

Dat is niet heel sympathiek naar de contributors toe, da's helemaal waar, en zo af en toe deed ik ook wel mijn best, maar zo af en toe kreeg ik ook nog eens patches die OF voor functionaliteit waren die ik totaal niet boeiend vond, OF zo slordig waren dat ik geen zin had om ze op te ruimen (gewoon de coding style van het project volledig negeren, of van iemand die duidelijk nog nooit wat in C gedaan had).

Nou wil ik natuurlijk niet zeggen hiermee dat jouw patch matig zou zijn! :) Maar misschien heeft die maintainer, als hij/zij eens een keer een uurtje de tijd heeft, ook liever code schrijft. Maar dan zou het project misschien moeten proberen die persoon niet ook nog reviews te laten doen. ;(
Oh, ja, ik snap het ergens wel.

Maar toch. Het is geen hobbyprojectje. Ze beweren dat er honderdduizenden gebruikers zijn, ze hebben een project-stichting met een budget van tienduizenden euro's, ze hebben een LTS-release voor bedrijfsmatige gebruikers en de meeste core-developers werken volgens mij als consultants om oplossingen gebaseerd op deze software te verkopen.

Wij zijn zo'n bedrijfsmatige gebruiker. En door de bug maakt het programma data aan die eerst door een externe module gerepareerd moet worden voordat het programma zelf deze data correct verder kan verwerken en conform de specificaties van onze opdrachtgever kan exporteren. Dat is irritant, dus ik wil het graag opgelost hebben.

Maar ik heb nog even in 'git blame' gekeken, en degene die mijn pr zou moeten reviewen is ook de originele auteur van de code waar het om gaat, en er is helemaal niemand anders geweest die ooit inhoudelijk aan die hele module iets heeft bijgedragen. Ik begin me af te vragen of er überhaupt iemand anders is die weet hoe het in elkaar steekt. Maar zo'n afhankelijkheid van één persoon is toch eigenlijk niet echt professioneel?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-01-2016 00:18:52 ]
pi_159321903
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 00:15 schreef Igen het volgende:
Oh, ja, ik snap het ergens wel.

Maar toch. Het is geen hobbyprojectje. Ze beweren dat er honderdduizenden gebruikers zijn, ze hebben een project-stichting met een budget van tienduizenden euro's, ze hebben een LTS-release voor bedrijfsmatige gebruikers en de meeste core-developers werken volgens mij als consultants om oplossingen gebaseerd op deze software te verkopen.

Wij zijn zo'n bedrijfsmatige gebruiker. En door de bug maakt het programma data aan die eerst door een externe module gerepareerd moet worden voordat het programma zelf deze data correct verder kan verwerken en conform de specificaties van onze opdrachtgever kan exporteren. Dat is irritant, dus ik wil het graag opgelost hebben.

Maar ik heb nog even in 'git blame' gekeken, en degene die mijn pr zou moeten reviewen is ook de originele auteur van de code waar het om gaat, en er is helemaal niemand anders geweest die ooit inhoudelijk aan die hele module iets heeft bijgedragen. Ik begin me af te vragen of er überhaupt iemand anders is die weet hoe het in elkaar steekt. Maar zo'n afhankelijkheid van één persoon is toch eigenlijk niet echt professioneel?
Hm ja, da's wel wat anders dan mijn hobbyprojectje (een instant messenger). :)

Wel een wat hopeloze situatie ja. Gelukkig is het OSS en kun je je fix zelf gewoon blijven gebruiken. Maar zo'n gepatchte versie langdurig onderhouden word je ook niet blij van. :{

Maar één persoon die een bepaald stuk code kent is niet best maar wil wel eens voorkomen idd. Zeker als het zo'n teringzooi is als niemand anders het ook maar aan zou willen raken. :D
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  † In Memoriam † zaterdag 23 januari 2016 @ 02:49:32 #131
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_159322362
quote:
9s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 00:10 schreef robin007bond het volgende:
Brrrr.. Waarom Chrome? Doe dan op zijn minst Chromium.
Weinig mis met Chromium en zit in bijna elke distro. Chrome op linux draaien heeft geen enkel voordeel tenzij je echt echt echt heel erg graag Google branding wil. Dat kan, maar de opties om te syncen zijn er ook gewoon in Chromium.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † zaterdag 23 januari 2016 @ 02:50:58 #132
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_159322383
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 00:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat was het eerste wat ik heb gedaan (met technische uitleg). De bug is toen bevestigd, en iemand verzocht me om een PR te openen.

[..]

Oh, ja, ik snap het ergens wel.

Maar toch. Het is geen hobbyprojectje. Ze beweren dat er honderdduizenden gebruikers zijn, ze hebben een project-stichting met een budget van tienduizenden euro's, ze hebben een LTS-release voor bedrijfsmatige gebruikers en de meeste core-developers werken volgens mij als consultants om oplossingen gebaseerd op deze software te verkopen.

Wij zijn zo'n bedrijfsmatige gebruiker. En door de bug maakt het programma data aan die eerst door een externe module gerepareerd moet worden voordat het programma zelf deze data correct verder kan verwerken en conform de specificaties van onze opdrachtgever kan exporteren. Dat is irritant, dus ik wil het graag opgelost hebben.

Maar ik heb nog even in 'git blame' gekeken, en degene die mijn pr zou moeten reviewen is ook de originele auteur van de code waar het om gaat, en er is helemaal niemand anders geweest die ooit inhoudelijk aan die hele module iets heeft bijgedragen. Ik begin me af te vragen of er überhaupt iemand anders is die weet hoe het in elkaar steekt. Maar zo'n afhankelijkheid van één persoon is toch eigenlijk niet echt professioneel?
Kan het niet zijn dat diegene het gewoon gemist heeft in de stroom van data?
Carpe Libertatem
pi_159323820
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 02:49 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Weinig mis met Chromium en zit in bijna elke distro. Chrome op linux draaien heeft geen enkel voordeel tenzij je echt echt echt heel erg graag Google branding wil. Dat kan, maar de opties om te syncen zijn er ook gewoon in Chromium.
Mee eens.

Desalniettemin vertrouw ik ook Chromium niet zo meer.

https://lwn.net/Articles/648392/
pi_159323925
quote:
9s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 00:10 schreef robin007bond het volgende:
Brrrr.. Waarom Chrome? Doe dan op zijn minst Chromium.
Ik geef mijn gegevens maar al te graag aan een bedrijf in amerika gr gr

Ik dacht dat het syncen van bladwijzers nirt in chromium kon. Maar lees in een post hierboven dat dat dat dus wel kan?
pi_159323933
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 09:56 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Ik geef mijn gegevens maar al te graag aan een bedrijf in amerika gr gr

Ik dacht dat het syncen van bladwijzers nirt in chromium kon. Maar lees in een post hierboven dat dat dat dus wel kan?
Jup. Kan ook met Chromium.
pi_159323942
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 09:57 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Jup. Kan ook met Chromium.
Dan ga ik denk ik wle ff om.
pi_159323990
Hoe bevalt het tot nu toe trouwens? Op je desktop? ):O
pi_159325062
Doet YouTube het inmiddels in Chromium?
  † In Memoriam † zaterdag 23 januari 2016 @ 12:09:14 #139
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_159325656
quote:
5s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 11:30 schreef thabit het volgende:
Doet YouTube het inmiddels in Chromium?
Deed dat het niet dan?
Carpe Libertatem
pi_159325705
quote:
5s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 11:30 schreef thabit het volgende:
Doet YouTube het inmiddels in Chromium?
Uiteraard...
pi_159325769
quote:
15s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 12:09 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Deed dat het niet dan?
Een jaar of wat geleden niet, in elk geval niet bij mij.
pi_159327148
Even een vraag:
Ik heb een SSD met twee partities, één met / en een andere met /home.
Nou wil ik mijn / graag wat gaan vergroten, ten koste van /home. (/ is op dit moment 20gig met nog zo'n 2 a 3 vrij, /home is 96gig met nog zo'n 75 vrij)
Kan ik gewoon booten met een livedisk en het e.e.a. met gparted aanpassen zonder data verlies? Of moet ik hier nog speciale maatregelen voor nemen?
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_159327238
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 13:43 schreef Jesse_ het volgende:
Even een vraag:
Ik heb een SSD met twee partities, één met / en een andere met /home.
Nou wil ik mijn / graag wat gaan vergroten, ten koste van /home. (/ is op dit moment 20gig met nog zo'n 2 a 3 vrij, /home is 96gig met nog zo'n 75 vrij)
Kan ik gewoon booten met een livedisk en het e.e.a. met gparted aanpassen zonder data verlies? Of moet ik hier nog speciale maatregelen voor nemen?
Volgens mij kun je dat prima doen. Ik heb vaak mijn partities vergroot of verkleind zonder wat te verliezen.

Maak voor de zekerheid wel een backup van belangrijke dingen.
pi_159327581
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 13:43 schreef Jesse_ het volgende:
Even een vraag:
Ik heb een SSD met twee partities, één met / en een andere met /home.
Nou wil ik mijn / graag wat gaan vergroten, ten koste van /home. (/ is op dit moment 20gig met nog zo'n 2 a 3 vrij, /home is 96gig met nog zo'n 75 vrij)
Kan ik gewoon booten met een livedisk en het e.e.a. met gparted aanpassen zonder data verlies? Of moet ik hier nog speciale maatregelen voor nemen?
Ik zou me eerder eens achter de oren krabben hoe het kan dat je root folder zo gigantisch veel data bevat, en of je niet beter een deel daarvan op een eigen partitie kan plaatsen..
pi_159327806
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 00:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar ik heb nog even in 'git blame' gekeken, en degene die mijn pr zou moeten reviewen is ook de originele auteur van de code waar het om gaat, en er is helemaal niemand anders geweest die ooit inhoudelijk aan die hele module iets heeft bijgedragen. Ik begin me af te vragen of er überhaupt iemand anders is die weet hoe het in elkaar steekt. Maar zo'n afhankelijkheid van één persoon is toch eigenlijk niet echt professioneel?
Sja wenselijk is het natuurlijk niet, maar ik denk niet dat je de illusie moet hebben dat dat bij andere software niet zou gebeuren. Het is enkel wat minder inzichtelijk als het niet op github staat.
pi_159327940
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 14:09 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ik zou me eerder eens achter de oren krabben hoe het kan dat je root folder zo gigantisch veel data bevat, en of je niet beter een deel daarvan op een eigen partitie kan plaatsen..
Hmm dat was ook niet onverstandig. Matlab is verantwoordelijk voor een derde van het ruimte gebruik :')
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_159327974
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 14:21 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Sja wenselijk is het natuurlijk niet, maar ik denk niet dat je de illusie moet hebben dat dat bij andere software niet zou gebeuren. Het is enkel wat minder inzichtelijk als het niet op github staat.
Oh, ja, die illusie heb ik zeker niet.

Een andere bug waar ik bijv. laatst tegenaan liep was deze in MS Access: bij ingewikkelde queries verschuift Access soms een voorwaarde van een LEFT JOIN naar de WHERE-clausule zodat een verkeerd resultaat wordt teruggegeven. Dat heeft Microsoft in 2003 al eens geprobeerd te fixen maar blijkbaar is dat nog steeds niet echt gelukt of is de bug weer teruggekomen o.i.d. Dat vind ik ook tegenvallen voor een product uit de core-business van een bedrijf dat zo rijk is en dat volgens blogs toch wel behoorlijk goede ontwikkelstandaards zou moeten hebben.

Een verschil is dat Access niet open-source is en ik dus ook helemaal niet de illusie heb dat je daar zelf iets aan kan gaan debuggen of patchen. :+

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-01-2016 14:33:15 ]
pi_159328163
Mja bij een vaginaproduct als access heb je nog best kans dat ze het "gefixt" hebben door gewoon ergens in de handleiding op te nemen dat een join maximaal zoveel voorwaarden mag hebben. :')
pi_159329142
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 21:58 schreef d4v1d het volgende:
Draai nu linux mint. Ben even bezig met backups instellen.. Waar dient /opt nou voor?

Hier staat nu chrome, spotify, firefox en thunderbird in. Zijn dit nou enkel de installatiebestanden (excecutables, libraries etc..) of ook echt data zoals config files en user data? Is me niet helemaal duidelijk..

tl;dr is het handig om /opt/ mee te nemen in een backup?
De /opt/ directory is voor third-party applicaties die niet afhankelijk zijn dependencies. Ligt er maar net aan trouwens hoe je permissies zijn opgezet of hij de config files in /opt/ zet of gewoon in je home dir.
Aim at perfection in everything, though in most things it is unattainable. However, they who aim at it, and persevere, will come much nearer to it than those whose laziness and despondency make them give it up as unattainable.
pi_159333484
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 14:46 schreef KomtTijd... het volgende:
Mja bij een vaginaproduct als access heb je nog best kans dat ze het "gefixt" hebben door gewoon ergens in de handleiding op te nemen dat een join maximaal zoveel voorwaarden mag hebben. :')
Ik ga verder niet klagen over Access. Bij ons zijn veel dingen maatwerk. Als iemand op het idee zou komen om, ik noem maar wat, een PostgreSQL-database met een intranet-html-frontend ervan te maken dan weet ik wel bijna zeker dat die front-end dan al gauw een slechte kopie van Access zou worden. ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')