Als de dominantie dit jaar nog voortduurt is het de langste in de geschiedenis..quote:Op maandag 18 januari 2016 17:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
In de jaren 80 had je in beeld zo'n plattegrondje van het circuit met gekleurde stipjes waar de coureurs zaten, en dan was het spannend wanneer het ene stipje naar het andere toekroep, want wie weet kon die dan misschien wel een inhaalpoging doen. Meestal was de wedstrijd al afgelopen voordat die stipjes tussen dezelfde bochten zaten.
Een inhaalactie is ook veel mooier als die moeilijker is. Het probleem van de huidige F1 is de dominantie van Mercedes. Dergelijke dominantie is wel eens eerder voorgekomen, zij het niet vaak, verschil was echter dat de andere teams alles konden doen om de achterstand in te halen. Nu mag dat niet meer, en dat rekt de dominantie.
Dominant noem ik alleen periodes waarin teams over minimaal 8 races meer dan de helft van de wedstrijd winnen, beginnend en eindigend met de overwinning van het team. Zowel de Red Bull als de Ferrari-dominantie werd een jaar onderbroken (RB domineerde 2011 en het latere deel van 2010 en alleen Ferrari kwam in de buurt van 3 jaar, van Italië 2000 tot de laatste race van 2002), in respectievelijk 2003 en 2012 kon in de eerste helft van het seizoen iedereen winnen. Als dat ook geldt voor de eerste helt van dit seizoen en alsnog wint Hamilton het kampioenschap zou ik daar ook vrede mee hebben, gezien de voorgaande jaren.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 09:15 schreef DeeBee het volgende:
Langste uit de geschiedenis misschien nog niet, maar 32 zeges in de laatste 38 is nogal triest.
En wat hier gezegd wordt klopt helemaal, het gebrek aan mogelijkheden om te ontwikkelen heeft voor een heel andere situatie gezorgd dan in vorige periodes van dominantie. Mercedes gaat ook komend seizoen 'gewoon' ziekelijk domineren...
Er is helemaal geen gebrek aan mogelijkheden om te ontwikkelen. In een jaar kun je een halve motor vervangen, dus aankomend jaar kan een team met een volledig andere motor aan de start staan dan twee jaar geleden. En ook gedurende het seizoen kunnen ze de motor blijven ontwikkelen. En Ferrari is afgelopen seizoen dichter bij Mercedes gekomen door onder andere hun compressor groter te maken, iets wat Honda voor dit jaar ook gaat doen. En zullen waarschijnlijk dit seizoen ook dichter bij komen (of zelfs gelijkwaardig zijn) omdat ze gewoon meer winst kunnen pakken ten opzichte van Mercedes die al dichter bij de optimale oplossing zit. Het is te hopen dat ook Renault en Honda dit jaar een betere motor hebben en dichter bij komen dan vorig jaar. Ik heb er in ieder geval alle vertrouwen in. Of dat gerechtvaardigd is zullen we wel zien.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 09:15 schreef DeeBee het volgende:
Langste uit de geschiedenis misschien nog niet, maar 32 zeges in de laatste 38 is nogal triest.
En wat hier gezegd wordt klopt helemaal, het gebrek aan mogelijkheden om te ontwikkelen heeft voor een heel andere situatie gezorgd dan in vorige periodes van dominantie. Mercedes gaat ook komend seizoen 'gewoon' ziekelijk domineren...
Teamgenoten uit de baan duwen, met illegale bandendruk rijden, stiekem zijn motorsettings veranderen, het wordt allemaal met de mantel der liefde bedekt.quote:Op maandag 18 januari 2016 20:14 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Het team heeft helemaal geen voorkeur voor Hamilton. Verder laat de FIA Hamilton helemaal niet overal mee wegkomen, ik zou in ieder geval niet weten wat Hamilton de afgelopen twee jaar verkeerd heeft gedaan anders dan gewoon racen.
Hamilton lijkt iets meer snelheid te hebben, maar soms toch ook weer niet. Maar daar moet hij het wel van hebben, want hij als hij echt onder druk komt en de mantel der liefde niet meer helpt dan bleek het altijd weer een klein kind.quote:Een groot gevecht wordt het niet omdat het juist wel veel scheelt. Niet zozeer in snelheid over een ronde, maar wel in bijna alle andere factoren zoals racend vermogen, omgang met druk, consistente snelheid in de race. In alles is Hamilton net een stapje beter, in sommigen zelfs twee stapjes.
Rosberg is in snelheid een toprijder, maar in heel veel andere factoren een subtopper. Daarom is het verschil in tijd niet groot, maar in resultaat immens. Doordat het een verschil is in natuurlijke aanleg is het een schijnstrijd. Want een verschil in natuurlijke aanleg is niet te overbruggen.
Twee jaar geleden was de techniek volledig nieuw, de grootste technische verandering sinds de jaren 50. Die is dus totaal niet uitontwikkeld, dat is allemaal onontgonnen terrein. Dat betekent dat er grotere winst is te boeken met doorontwikkeling en dat een seconde helemaal niet veel tijd hoeft te kosten om in te lopen. Maar omdat de mogelijkheden voor ontwikkeling begrensd zijn, duurt die dominantie veel langer.quote:Op maandag 18 januari 2016 20:07 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Zo slecht zijn die regels niet. In twee jaar zou je een volledig nieuwe motor op de baan kunnen brengen, dus als de motoren nog zo slecht zijn als die van Renault en Honda vorig jaar zijn ze gewoon niet waardig om in de F1 te zijn. Ferrari heeft afgelopen jaar al flinke stappen gemaakt ten opzichte van het jaar ervoor (en is een van de weinige teams die daadwerkelijk dichter bij is gekomen). Ook dit jaar verwacht ik dat ze stappen maken en dichterbij Mercedes komen, em misschien zelfs gelijkwaardig zullen zijn.
twitter:
Hij heeft nog nooit op een illegale manier Rosberg uit de baan gedrukt, hij racet hard, maar keurig binnen de regels. Ik zou niet één incident weten waar hij straf verdiende.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 19:28 schreef Weltschmerz het volgende:
Teamgenoten uit de baan duwen, met illegale bandendruk rijden, stiekem zijn motorsettings veranderen, het wordt allemaal met de mantel der liefde bedekt.
Geen idee waar je het over hebt. Mentaal gezien is Hamilton vele malen sterker dan Rosberg. Het kleinkind gehalte is bij Rosberg dan weer groter. Dat was immers de pettensmijter, Hamilton niet.quote:Hamilton lijkt iets meer snelheid te hebben, maar soms toch ook weer niet. Maar daar moet hij het wel van hebben, want hij als hij echt onder druk komt en de mantel der liefde niet meer helpt dan bleek het altijd weer een klein kind.
mooi.quote:
quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:35 schreef sasquatsch het volgende:
FIA en motorleveranciers akkoord over goedkopere motoren.
De prijs voor de motoren zou vanaf 2018 in moeten gaan en in ruil blijven de huidige motorenregels gelden tot 2020. Ook gaan er meer standaardonderdelen gebruikt worden voor de motoren om de kosten te drukken.
Die link gaat bij mij naar heel iets anders?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:35 schreef sasquatsch het volgende:
FIA en motorleveranciers akkoord over goedkopere motoren.
Jup. Linkt naar een plaatje van een Renault RS01.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:31 schreef twiFight het volgende:
[..]
Die link gaat bij mij naar heel iets anders?
Tot 2020, tjonge. Ze zijn nu al achterhaald als de neten .quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:35 schreef sasquatsch het volgende:
FIA en motorleveranciers akkoord over goedkopere motoren.
De prijs voor de motoren zou vanaf 2018 in moeten gaan en in ruil blijven de huidige motorenregels gelden tot 2020.
Ga WEC kijken. Alleen maar innovatie. En beter racen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:45 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Stelletje nono's ! Maak er lekker een FormuleCupje van joh. Standaard onderdelen, een nog grotere rem op de innovatie
Dat vind jij. Het is gewoon anders. Dat je het ene kijkt sluit het andere kijken ook niet uit.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ga WEC kijken. Alleen maar innovatie. En beter racen.
Ok.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:53 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Dat vind jij. Het is gewoon anders. Dat je het ene kijkt sluit het andere kijken ook niet uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |