abonnement Unibet Coolblue
pi_161288902
Ik had deze week ook mijn laatste lessen met klas 6. Volgende week vallen mijn lessen uit omdat ik een dag afwezig ben en omdat de leerlingen twee dagen lang herkansingen hebben. De week erna geven alle vakken examentrainingen, dus dan zie ik ze nog wel. En daarna is het klaar.

Die laatste lessen zijn wel bijzonder. Ik had dit hard aan staan toen ze binnenkwamen


En dat was meteen een leuke opening om het te hebben over het laatste onderwerp waar ik het nog over wilde hebben met ze: het verzet van jongeren in de jaren 60 tegen de gevestigde orde en daarbij mijn conclusie dat zij zelf de afgelopen zes jaar toch wel bijzonder braaf zijn geweest. :P .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zaterdag 9 april 2016 @ 08:33:17 #277
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_161297922
Ik heb 2 klassen die zo klaar zijn met Engels, maar vervolgens nog tot begin juni Engels moeten volgen vanwege de oh zo geweldige 1000-urennorm.
  zaterdag 9 april 2016 @ 10:14:49 #278
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_161298841
Leuk Franny!

Ik kreeg gisteren in mijn mentorklas een heel fijn compliment toen we het hadden over toeleven naar de examens:

"U bent de enige die ons echt begrijpt mevrouw" O+ ze zijn echt zo tof, mijn 5h! Ik heb niet het gevoel dat ik iets bijzonders doe met ze, maar toch leuk om te horen.
Kwak
  zaterdag 9 april 2016 @ 12:43:52 #279
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_161301099
Ik vind dat ook altijd bijzondere momenten, die laatste lessen aan examenklassen. Momenten van terugkijken met een hoog "weet je nog?"-gehalte. Wat me verbaast is dat ze soms zúlke onbenullige details hebben onthouden. "Meneer, toen kwam u binnen in de brugklas en toen zei u.." - en dat is dan 4 jaar geleden of zo. Erg leuk. Dan realiseer je je ook hoe snel de tijd voorbij vliegt. Bij de ene leerling een soort "groep 8"-gevoel, de ander kan niet wachten om aan een nieuwe uitdaging te beginnen.

"Meneer, gaat u ons missen?"
.
pi_161305070
Ik ben nu 'Orde houden in het voortgezet onderwijs' aan het lezen van René Kneyber. Aanrader hoor, deze zou ik direct op de leeslijst zetten als lerarenopleider.
pi_161343706
Nog 29 dagen voor mijn seniors tot ze klaar zijn. 27 Mei moeten hun eind cijfers binnen zijn dus ik zie elke klas nog maar 14 keer. Moeten heel Othello nog door dus dat word selectief lezen want de laatste week is gereserveerd voor de eindexamens. Ben eigenlijk ook wel een beetje klaar met ze. Ze zijn ongemotiveerd om voor de laatste maand nog hun best te doen al tellen de cijfers van dit kwartaal echt nog en voor hen ben ik voornamelijk een obstakel waar ze omheen of overheen moeten richting afstuderen. Dat terwijl het voor de meesten echt kantje boord is dus ik erger me gruwelijk aan de ' het maakt toch niet meer uit' houding. Werk ook nog maar anderhalf jaar op deze school dus heb ook niet echt een relatie met de seniors behalve een paar die ik vorig jaar had in homeroom. Heb ik liever mijn mijn 9th graders die me soms het bloed onder de nagels vandaan halen maar tenminste begrijpen dat niks gegarandeerd is tot ze hun eindrapport ktijgen in juni. En voor hen is het hun eerste jaar in high school en ben ik iemand die ze elke dag zien in tegenstelling tot hun andere leraren, dus dan komen ze toch wel graag even buurten en over hun dag vertellen tijdens homeroom of tijdens de pauze (mijn klas wil nooit naar de kantine dus ze halen lunch en eten het in mijn lokaal waarbij er altijd een paar verdwaalde schapen meekomen.)
  maandag 11 april 2016 @ 06:24:05 #282
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_161344006
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2016 02:10 schreef Voy het volgende:
Nog 29 dagen voor mijn seniors tot ze klaar zijn. 27 Mei moeten hun eind cijfers binnen zijn dus ik zie elke klas nog maar 14 keer. Moeten heel Othello nog door dus dat word selectief lezen want de laatste week is gereserveerd voor de eindexamens. Ben eigenlijk ook wel een beetje klaar met ze. Ze zijn ongemotiveerd om voor de laatste maand nog hun best te doen al tellen de cijfers van dit kwartaal echt nog en voor hen ben ik voornamelijk een obstakel waar ze omheen of overheen moeten richting afstuderen. Dat terwijl het voor de meesten echt kantje boord is dus ik erger me gruwelijk aan de ' het maakt toch niet meer uit' houding. Werk ook nog maar anderhalf jaar op deze school dus heb ook niet echt een relatie met de seniors behalve een paar die ik vorig jaar had in homeroom. Heb ik liever mijn mijn 9th graders die me soms het bloed onder de nagels vandaan halen maar tenminste begrijpen dat niks gegarandeerd is tot ze hun eindrapport ktijgen in juni. En voor hen is het hun eerste jaar in high school en ben ik iemand die ze elke dag zien in tegenstelling tot hun andere leraren, dus dan komen ze toch wel graag even buurten en over hun dag vertellen tijdens homeroom of tijdens de pauze (mijn klas wil nooit naar de kantine dus ze halen lunch en eten het in mijn lokaal waarbij er altijd een paar verdwaalde schapen meekomen.)
Ik zou ook ongemotiveerd zijn als ik heel Othello nog moest lezen. :D

Jij geeft Engels in the US?
pi_161364049
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2016 06:24 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik zou ook ongemotiveerd zijn als ik heel Othello nog moest lezen. :D

Jij geeft Engels in the US?
Haha ja tis niet de meest interessante kost (in elk geval niet voor seniors die niet eens het origineel willen lezen, alleen de no fear versie) maar het is dat of analyse van opinie stukken. Denk zelf dat dat nog meer werk voor ze zou zijn want daar zijn geen no fear versies van }:|

Ja ik geef momenteel Engels in de VS aan pull-out 9 en 12th grade. (Dus kleine klassen voor de leerlingen met IEPs waar het je van gaat draaien voor de ogen.) Heb 18 9th graders die ik elke dag zie en 16 12th graders die ik om de dag zie.
pi_161532010
Ik zit erover te denken om Duits tweedegraads te gaan doen in deeltijd. Hoewel de HAN logistiek handiger is, heb ik het idee dat de HU een vooruitstrevender lesprogramma heeft. Heeft iemand hier ervaring met een van beide?

Ik ben ook heel benieuwd of iemand via blended learning studeert.

Afgezien hiervan, hoeveel vraag is er nu werkelijk naar 2e graads Duits docenten? Dat het in het lijstje van tekortvakken staat, zegt niet zoveel, heb ik gemerkt nadat ik zo'n 10 delen van dit topic heb doorgeworsteld.
  dinsdag 19 april 2016 @ 06:23:42 #285
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_161541859
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 20:42 schreef Whenpigsfly het volgende:
Ik zit erover te denken om Duits tweedegraads te gaan doen in deeltijd. Hoewel de HAN logistiek handiger is, heb ik het idee dat de HU een vooruitstrevender lesprogramma heeft. Heeft iemand hier ervaring met een van beide?

Ik ben ook heel benieuwd of iemand via blended learning studeert.

Afgezien hiervan, hoeveel vraag is er nu werkelijk naar 2e graads Duits docenten? Dat het in het lijstje van tekortvakken staat, zegt niet zoveel, heb ik gemerkt nadat ik zo'n 10 delen van dit topic heb doorgeworsteld.
Ik studeer aan de HU en idd de HU gebruikt veel blended learning wat ik persoonlijk onzinning vind voor deeltijd. Je moet namelijk thuis alles lezen en en voorbereiden zodat je op school kunt "werken." Voor dingen als literatuur werkt dat natuurlijk wel goed, maar soms wil je gewoon een hoorcollege...

Verder is de HU prima hoor. En ja er is zoveel vraag, dat sommige scholen Duits zelfs niet meer aanbieden, dus dat kan een probleem zijn.
pi_161557432
Vanaf juli ben ik werkloos. Mocht er iemand een functie voor docent levensbeschouwing/filosofie voorbij zien komen (in het zuiden van het land), laat me het dan even weten via DM!
  dinsdag 19 april 2016 @ 20:09:41 #287
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_161557893
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 april 2016 19:50 schreef Friek_ het volgende:
Vanaf juli ben ik werkloos. Mocht er iemand een functie voor docent levensbeschouwing/filosofie voorbij zien komen (in het zuiden van het land), laat me het dan even weten via DM!
Vlaanderen ook goed? In het GO zoeken ze nogal eens docenten zedenleer.
pi_161557949
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 20:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Vlaanderen ook goed? In het GO zoeken ze nogal eens docenten zedenleer.
Sta ik ook wel voor open. Bedankt in ieder geval.
pi_161558074
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 06:23 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik studeer aan de HU en idd de HU gebruikt veel blended learning wat ik persoonlijk onzinning vind voor deeltijd. Je moet namelijk thuis alles lezen en en voorbereiden zodat je op school kunt "werken." Voor dingen als literatuur werkt dat natuurlijk wel goed, maar soms wil je gewoon een hoorcollege...
Als je voor blended 2 zou gaan, kom je veel minder op school, toch?

quote:
... En ja er is zoveel vraag, dat sommige scholen Duits zelfs niet meer aanbieden, dus dat kan een probleem zijn.
Huh? Is dat Cruijfiaans?
  dinsdag 19 april 2016 @ 20:37:07 #290
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_161558619
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 april 2016 20:12 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Sta ik ook wel voor open. Bedankt in ieder geval.
Als ik iets hoor, zal ik iets laten weten. Je kunt zelf ook de site van het VDAB in de gaten houden (vdab.be en dan zoeken op 'zedenleer'), voor als er iets naar je gading bijzit.
  dinsdag 19 april 2016 @ 20:56:53 #291
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_161559278
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 april 2016 20:15 schreef Whenpigsfly het volgende:

[..]

Als je voor blended 2 zou gaan, kom je veel minder op school, toch?

[..]

Huh? Is dat Cruijfiaans?
Geen idee, volgens mij moet je gewoon 1 dag naar college, maar misschien is dit bij Duits anders.

Er is zoveel vraag dat er echt geen docenten te vinden zijn. Sommige scholen geven daarom het vak Duits niet meer, omdat er gewoon geen docenten te vinden zijn. Dat kan averechts werken natuurlijk. Maar het is nu een tekort vak.
pi_161559725
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 20:56 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Geen idee, volgens mij moet je gewoon 1 dag naar college, maar misschien is dit bij Duits anders.

Bij Blended 2 heb je 2 contactdagen per blok ipv 7, maar volgens mij bestaat dat pas sinds dit jaar.
Ik vind het juist heel fijn zo met een dag school per week. Zonder contactdagen zou ik achter gaan lopen. De hoorcolleges kunnen we meestal via Hubl/de digitale leeromgeving kijken, maar dat heb ik eigenlijk nog niet gedaan. Het voelt echt als een praktische en inderdaad vrij moderne studie, maar ik doe Nederlands dus ik heb geen idee of dat anders is ingevuld.

Het is wel echt best veel werk naast die studiedag, als je er bijvoorbeeld vier dagen naast werkt lijkt het me heel erg pittig.
Maar zelfs voor Nederlands zijn er heel wat vacatures, dus dat de enige vraag is: dat moet met Duits ook wel lukken! O+
pi_161565548
Morgen maar eens in Nijmegen kijken, open avond voor deeltijd. Is dichterbij, een half uur rijden i.p.v een uur.

Bedankt zo ver.

Ik heb nog een andere vraag: hoe moeilijk is het om als 1e graads Engels (behaald aan uni in UK) hier een baan te vinden als je mogelijk nog niet goed genoeg Nederlands spreekt? Persoon in kwestie heeft op internationale scholen gewerkt maar ook op het Engelse equivalent van zwarte vmbo scholen, jaren ervaring. En nu hier bezig met inburgering / nt2.
pi_161571321
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 23:59 schreef Whenpigsfly het volgende:
Morgen maar eens in Nijmegen kijken, open avond voor deeltijd. Is dichterbij, een half uur rijden i.p.v een uur.

Bedankt zo ver.

Ik heb nog een andere vraag: hoe moeilijk is het om als 1e graads Engels (behaald aan uni in UK) hier een baan te vinden als je mogelijk nog niet goed genoeg Nederlands spreekt? Persoon in kwestie heeft op internationale scholen gewerkt maar ook op het Engelse equivalent van zwarte vmbo scholen, jaren ervaring. En nu hier bezig met inburgering / nt2.
Misschien ben je juist extra gewild op scholen die tweetalig onderwijs (tto) aanbieden.
  woensdag 20 april 2016 @ 12:27:01 #295
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_161571835
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 23:59 schreef Whenpigsfly het volgende:
Morgen maar eens in Nijmegen kijken, open avond voor deeltijd. Is dichterbij, een half uur rijden i.p.v een uur.

Bedankt zo ver.

Ik heb nog een andere vraag: hoe moeilijk is het om als 1e graads Engels (behaald aan uni in UK) hier een baan te vinden als je mogelijk nog niet goed genoeg Nederlands spreekt? Persoon in kwestie heeft op internationale scholen gewerkt maar ook op het Engelse equivalent van zwarte vmbo scholen, jaren ervaring. En nu hier bezig met inburgering / nt2.
Ik denk dat je hier in de randstad zo een baan zou hebben op een TTO school, volgensmij staan ze te springen om native speakers
pi_161576616
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 12:27 schreef JochemP het volgende:

[..]

Ik denk dat je hier in de randstad zo een baan zou hebben op een TTO school, volgensmij staan ze te springen om native speakers
Nee, regio Achterhoek. Tot Arnhem / Zutphen of zo. (Heeft steeds neiging aan verkeerde kant van de weg te rijden, dus liefst bereikbaar met ov) ;-)
  woensdag 20 april 2016 @ 20:35:23 #297
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_161584127
Moeilijkheid met native speakers is vaak de werkvergunning. Heeft ie die?

Tto zal het wel aantrekkelijk vinden. Regulier wordt lastig. Wij willen ook altijd wel dat ze ook goed Nederlands spreken.
Kwak
pi_161774450
Hallo allen,

Na het doorbladeren van een aantal van deze topics, meld ik me ook even. Ik ben over een maand (als het goed is) klaar met mijn opleiding aan de HTS, waarna ik wil beginnen aan de lerarenopleiding. Vorige week heb ik een intakegesprek gehad bij wiskunde en volgende maand natuurkunde.

Ik twijfel nog een klein beetje, maar mijn voorkeur gaat uit naar natuurkunde. In verband met vrijstellingen zou ik in vier jaar een tweedegraads bevoegdheid voor natuurkunde en scheikunde kunnen halen. Nu is mijn vraag en wellicht dat jullie daar wat meer over kunnen vertellen, hoe aantrekkelijk is het voor een school om een tweedegraads natuurkunde/scheikunde leraar (zonder WO-achtergrond) aan te nemen? Ik wil daarna wel een eerstegraads bevoegdheid halen.
pi_161774486
Juist in de onderbouw wel aantrekkelijk denk ik, sommige scholen hebben nask als 1 combivak in de onderbouw ook.
Kwak
  vrijdag 29 april 2016 @ 12:33:34 #300
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_161797134
Vakantie, dus tijd om weer eens wat te lezen. Ben nu bezig in het onlangs verschenen "Voor De Leeuwen" door Mieras, Van Dijk, Dieperink. Leuk is dat er ook stripverhaaltjes in het boek staan. Ben nu halverwege en ik vind het een prima boek. Zeker ook voor beginnende docenten. Herkenbare situaties, zoals bijvoorbeeld die docent die "voortdurend bovenop de klas zit" en "ze geen centimeter bewegingsvrijheid geeft", maar wel zit te klagen dat de leerlingen zo passief zijn. Ook een interessant inkijkje in de werking van het puberbrein. Prettig geschreven boek!
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')