abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_160703109
Hallo,

Enige tijd geleden heeft mijn installateur een Evohome systeem bij mij geïnstalleerd. Ik vraag me af of dit wel 100% correct is gebeurd.

De installatie bestaat uit vloerverwarming op de begane grond. Deze wordt aangestuurd door een HCE-80. Verder zijn er een aantal zones met radiatoren. Deze worden OOK aangestuurd door de HCE-80. Ik heb ook nog een aantal losse radiatoren met HCF-92. De bediening is een Evohome Wifi.

Ik heb de volgende vragen:
1) Officieel moet je zones aansturen met een BDR91. Is er een nadeel aan dat dit met de HCE-80 gebeurt?
2) Als deze zones geschakeld worden als de ketelpomp nog draait dan geeft dit tikkende/bokkende geluiden. De installatie heeft overigens geen bypass, maar een radiator in de keuken die altijd openstaat. Zou dit niet gebeuren als er een BDR91 gebruikt was?
3) (Dit is ook elders genoemd) Ik zie als ik de verwarming lager zet dat de ketel toch nog regelmatig draait. Is dit al opgelost?

Alvast bedankt voor de antwoorden,

Gerbrand
pi_160762774
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 23:51 schreef Gerbr040 het volgende:
Hallo,

Enige tijd geleden heeft mijn installateur een Evohome systeem bij mij geïnstalleerd. Ik vraag me af of dit wel 100% correct is gebeurd.

De installatie bestaat uit vloerverwarming op de begane grond. Deze wordt aangestuurd door een HCE-80. Verder zijn er een aantal zones met radiatoren. Deze worden OOK aangestuurd door de HCE-80. Ik heb ook nog een aantal losse radiatoren met HCF-92. De bediening is een Evohome Wifi.

Ik heb de volgende vragen:
1) Officieel moet je zones aansturen met een BDR91. Is er een nadeel aan dat dit met de HCE-80 gebeurt?
2) Als deze zones geschakeld worden als de ketelpomp nog draait dan geeft dit tikkende/bokkende geluiden. De installatie heeft overigens geen bypass, maar een radiator in de keuken die altijd openstaat. Zou dit niet gebeuren als er een BDR91 gebruikt was?
3) (Dit is ook elders genoemd) Ik zie als ik de verwarming lager zet dat de ketel toch nog regelmatig draait. Is dit al opgelost?

Alvast bedankt voor de antwoorden,

Gerbrand
Ik hen de HCE-80 niet, maar weet dat dit de verdeler is voor vloerverarming. Ik weet ook niet hoe die verdeler omgaat met verschillende zones. Daarnaast heeft vloerverwarming doorgaans eenzamere temperatuur nodig dan radiatoren. Zit er tussen de HCE-80 en de vloerverwarming nog een thermostaatknop?

Qua aanslaan van de ketel zonder vraag, daarvan zul je moeten uitzoeken wat de oorzaak is. Dat zou onder andere kunnen zijn een defecte thermostaatknop die warmte vraagt, of bijvoorbeeld een ketel die een boiler oid aanstuurt, of een Opentherm element dat niet goed met de ketel samenwerkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door bertpit op 19-03-2016 17:42:04 ]
pi_160766386
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 23:51 schreef Gerbr040 het volgende:
Hallo,

Enige tijd geleden heeft mijn installateur een Evohome systeem bij mij geïnstalleerd. Ik vraag me af of dit wel 100% correct is gebeurd.

De installatie bestaat uit vloerverwarming op de begane grond. Deze wordt aangestuurd door een HCE-80. Verder zijn er een aantal zones met radiatoren. Deze worden OOK aangestuurd door de HCE-80. Ik heb ook nog een aantal losse radiatoren met HCF-92. De bediening is een Evohome Wifi.

Ik heb de volgende vragen:

3) (Dit is ook elders genoemd) Ik zie als ik de verwarming lager zet dat de ketel toch nog regelmatig draait. Is dit al opgelost?

Alvast bedankt voor de antwoorden,

Gerbrand
Ik weet niet welke CV ketel je hebt, wij hebben een Remeha, deze ketel bleek niet op de ECO stand te staan waardoor deze af en toe aansloeg om een voorraadje water warm te houden. Probleem doet zich niet meer voor nu de ketel op ECO staat. Maar feitelijk heeft dit natuurlijk niets met verwarming te maken maar wij liepen hier een jaar geleden tegen aan.En met de ketel op ECO merken wij echt niet dat het langer duurt voordat er warm water uit de kraan komt!
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_160780742
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 23:51 schreef Gerbr040 het volgende:
Hallo,

Enige tijd geleden heeft mijn installateur een Evohome systeem bij mij geïnstalleerd. Ik vraag me af of dit wel 100% correct is gebeurd.

De installatie bestaat uit vloerverwarming op de begane grond. Deze wordt aangestuurd door een HCE-80. Verder zijn er een aantal zones met radiatoren. Deze worden OOK aangestuurd door de HCE-80. Ik heb ook nog een aantal losse radiatoren met HCF-92. De bediening is een Evohome Wifi.

Ik heb de volgende vragen:
1) Officieel moet je zones aansturen met een BDR91. Is er een nadeel aan dat dit met de HCE-80 gebeurt?
2) Als deze zones geschakeld worden als de ketelpomp nog draait dan geeft dit tikkende/bokkende geluiden. De installatie heeft overigens geen bypass, maar een radiator in de keuken die altijd openstaat. Zou dit niet gebeuren als er een BDR91 gebruikt was?
3) (Dit is ook elders genoemd) Ik zie als ik de verwarming lager zet dat de ketel toch nog regelmatig draait. Is dit al opgelost?

Alvast bedankt voor de antwoorden,

Gerbrand
ivm je punt 3, het komt vaak aan de orde in dit forum. Ook al geeft de evotouch aan dat alle zone´s "koud" staan, dan nog schiet de ketel nog wel eens aan. Zelf zie ik dit gedrag ook. Het probleem zit duidelijk bij evohome want de BDR91 (aan/uit) wordt aangestuurd. Bij mij lijkt het zich wel te beperken tot een half uur tot 1 uur na het omlaag gaan van alle ingestelde temperaturen ´s avonds laat. Het lijkt alsof iets in het systeem nog tijdelijk niet helemaal mee is met de nieuwe instellingen. Ik heb onlangs al eens alle zones verwijderd uit de evotouch, alle HR92s losgekoppeld van de zones, BDR91 gereset en dan 1 voor 1 alle zones terug aangemaakt en als laatste de BDR91 gekoppeld. Maar ik zie het gedrag toch nog.
Komt de warmtevraag uiteindelijk van de HR92 radiatorknoppen zoals in een vorige post wordt aangehaald ? Of is het de evotouch die dit bepaalt ?
pi_160788716
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 09:37 schreef DeeCeeGee het volgende:

[..]

ivm je punt 3, het komt vaak aan de orde in dit forum. Ook al geeft de evotouch aan dat alle zone´s "koud" staan, dan nog schiet de ketel nog wel eens aan. Zelf zie ik dit gedrag ook. Het probleem zit duidelijk bij evohome want de BDR91 (aan/uit) wordt aangestuurd. Bij mij lijkt het zich wel te beperken tot een half uur tot 1 uur na het omlaag gaan van alle ingestelde temperaturen ´s avonds laat. Het lijkt alsof iets in het systeem nog tijdelijk niet helemaal mee is met de nieuwe instellingen. Ik heb onlangs al eens alle zones verwijderd uit de evotouch, alle HR92s losgekoppeld van de zones, BDR91 gereset en dan 1 voor 1 alle zones terug aangemaakt en als laatste de BDR91 gekoppeld. Maar ik zie het gedrag toch nog.
Komt de warmtevraag uiteindelijk van de HR92 radiatorknoppen zoals in een vorige post wordt aangehaald ? Of is het de evotouch die dit bepaalt ?
Als je een stukje terug bladert zie je een verwijzing naar een Engels forum, daarin staat een oplossing voor het probleem: het detecteren van een defecte knop. Maar het lijkt erop dat je al het een en ander geprobeerd hebt.
  zondag 20 maart 2016 @ 12:00:24 #156
454482 P.V.
Evohome gebruiker
pi_160805817
Weet iemand een oplossing voor mijn probleem?? , onderstaande is plak en knip werk uit een mail welke ik verzonden heb naar Honeywell.

Ik heb zelfs inmiddels de woonkamer met 3 radiatoren opnieuw geconfigureerd met nu niet de bedieningsinterface Evotouch als temperatuuropnemer maar hier de T87RF round wireless voor gebruikt en zelf nu zie je weer dat er wisselend bij warmtevraag er radiatoren niet open gaan. Dit komt alleen voor als de kamer op temperatuur moet worden gehouden. Dan zie je wisselend dat er 2 en zelfs soms maar 1 kleine radiator de kamer op temperatuur houd i.p.v. alle drie. ( op deze manier creëer je juist “koude” zone s in 1 ruimte ).

‘S morgens vroeg als de boel vanuit de nacht ( 17 graden ) moet opstarten naar 22,5 graden is er totaal geen probleem en zijn alle drie de radiatoren warm , dit probleem doet zich alleen maar voor als de ruimte op temperatuur moet worden houden .
De zone s met 1 radiatoren geven geen probleem, zelf niet met externe temperatuuropnemers i.p.v. de HR 92 zelf.

De 3 HR 92 koppen in de woonkamer zitten achter de gordijnen en ik heb al contact gehad met de installateur en ook deze vind het een vreemde situatie waarom er dan 1 of 2 dicht blijven bij geringe warmte vraag en dit niet verdeelt wordt over alle drie de radiatoren. Het lijkt er op dat ze zelf wel degelijk temperatuur opnemen achter de gordijnen en dicht blijven als ze dit zelf nodig vinden.

De koppen zijn onderling incl opzetstuk ook al enkele malen verwisseld om de checken dat daar niet het probleem ligt.

Bij een test die ik heb uitgevoerd op het moment als dit zich voor doet en ik door tijdelijk de kamertemperatuur op Evotouch te verlagen naar 17 graden waarbij je ziet dat binnen enkele minuten de communicatie naar de HR 92 ook goed verloopt en dit ook in het display van de HR92 verschijnt , en daarna na enkele minuten weer terug ga naar b.v. 23 graden . Dan gaan wel degelijk alle drie de HR 92 weer open en werken en worden wel alle drie de radiatoren wel weer warm.

Je kan dus de conclusie trekken dat het EVO home systeem niet goed kan om gaan door de juiste werking te doen om kleine temperatuurverschillen in ruimte s met meerdere radiatoren op temperatuur te houden !!!!!!!

Volgens mij en de installateur hoort de Evotouch bij het opnemen van warmtevraag het commando aan alle drie de HR92 door te geven om in de stand te gaan staan om te openen en daarna de ketel in werking te zetten en dit gebeurd dus maar gedeeltelijk omdat waarschijnlijk enkele HR 92 koppen dit dan zelf niet nodig vinden. ( deze sensor is toch uitgeschakeld bij een externe sensor/temperatuuropnemer ?? )

Alle communicatie testen gedaan welke goed zijn , Ik zou niet weten wat de installateur hier nog aan zou moeten wijzigen, heb mij zelf hier goed in verdiept en vindt het onnodig om nog meer onkosten te maken . ( Wie gaat de factuur betalen van de installateur ?? )

We zitten eerder te denken dat het dus een niet deugdelijk product is en niet doet wat het vervolgens beloofd te kunnen en zou moeten doen.
pi_160831026
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 12:00 schreef P.V. het volgende:
Weet iemand een oplossing voor mijn probleem?? , onderstaande is plak en knip werk uit een mail welke ik verzonden heb naar Honeywell.

Ik heb zelfs inmiddels de woonkamer met 3 radiatoren opnieuw geconfigureerd met nu niet de bedieningsinterface Evotouch als temperatuuropnemer maar hier de T87RF round wireless voor gebruikt en zelf nu zie je weer dat er wisselend bij warmtevraag er radiatoren niet open gaan. Dit komt alleen voor als de kamer op temperatuur moet worden gehouden. Dan zie je wisselend dat er 2 en zelfs soms maar 1 kleine radiator de kamer op temperatuur houd i.p.v. alle drie. ( op deze manier creëer je juist “koude” zone s in 1 ruimte ).

‘S morgens vroeg als de boel vanuit de nacht ( 17 graden ) moet opstarten naar 22,5 graden is er totaal geen probleem en zijn alle drie de radiatoren warm , dit probleem doet zich alleen maar voor als de ruimte op temperatuur moet worden houden .
De zone s met 1 radiatoren geven geen probleem, zelf niet met externe temperatuuropnemers i.p.v. de HR 92 zelf.

De 3 HR 92 koppen in de woonkamer zitten achter de gordijnen en ik heb al contact gehad met de installateur en ook deze vind het een vreemde situatie waarom er dan 1 of 2 dicht blijven bij geringe warmte vraag en dit niet verdeelt wordt over alle drie de radiatoren. Het lijkt er op dat ze zelf wel degelijk temperatuur opnemen achter de gordijnen en dicht blijven als ze dit zelf nodig vinden.

De koppen zijn onderling incl opzetstuk ook al enkele malen verwisseld om de checken dat daar niet het probleem ligt.

Bij een test die ik heb uitgevoerd op het moment als dit zich voor doet en ik door tijdelijk de kamertemperatuur op Evotouch te verlagen naar 17 graden waarbij je ziet dat binnen enkele minuten de communicatie naar de HR 92 ook goed verloopt en dit ook in het display van de HR92 verschijnt , en daarna na enkele minuten weer terug ga naar b.v. 23 graden . Dan gaan wel degelijk alle drie de HR 92 weer open en werken en worden wel alle drie de radiatoren wel weer warm.

Je kan dus de conclusie trekken dat het EVO home systeem niet goed kan om gaan door de juiste werking te doen om kleine temperatuurverschillen in ruimte s met meerdere radiatoren op temperatuur te houden !!!!!!!

Volgens mij en de installateur hoort de Evotouch bij het opnemen van warmtevraag het commando aan alle drie de HR92 door te geven om in de stand te gaan staan om te openen en daarna de ketel in werking te zetten en dit gebeurd dus maar gedeeltelijk omdat waarschijnlijk enkele HR 92 koppen dit dan zelf niet nodig vinden. ( deze sensor is toch uitgeschakeld bij een externe sensor/temperatuuropnemer ?? )

Alle communicatie testen gedaan welke goed zijn , Ik zou niet weten wat de installateur hier nog aan zou moeten wijzigen, heb mij zelf hier goed in verdiept en vindt het onnodig om nog meer onkosten te maken . ( Wie gaat de factuur betalen van de installateur ?? )

We zitten eerder te denken dat het dus een niet deugdelijk product is en niet doet wat het vervolgens beloofd te kunnen en zou moeten doen.
Ik denk dat het volgende aan de hand is: wanneer er een temperatuurverschil is van laten we zeggen 0,5 C, dan springt de radiator bij. De eerste en dus koudste HR92 die dit detecteert (verschil van 0,5 C) gaat in werking en warmt de kamer bij. De andere HR92's bereiken dan nooit meer dat temperatuurverschil van 0,5 C en blijven uit.
pi_160831078
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 12:05 schreef bertpit het volgende:

[..]

Ik denk dat het volgende aan de hand is: wanneer er een temperatuurverschil is van laten we zeggen 0,5 C, dan springt de radiator bij. De eerste en dus koudste HR92 die dit detecteert (verschil van 0,5 C) gaat in werking en warmt de kamer bij. De andere HR92's bereiken dan nooit meer dat temperatuurverschil van 0,5 C en blijven uit.

Misschien moet je de radiator die aanslaat "knijpen". Hierdoor zal de verwarming van de ruimte langzamer gaan en slaan de andere twee wellicht wel aan.
  maandag 21 maart 2016 @ 16:41:54 #159
454482 P.V.
Evohome gebruiker
pi_160836638
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 12:09 schreef bertpit het volgende:

[..]

Misschien heb ik het bij het verkeerde eind , maar als je een externe sensor gebruikt dan mag de HR 92 toch geen temperatuur meten maar alleen maar op commando van de evotouch open of dicht gaan???? En dit zou dan voor alle drie tegelijk moeten dan.
pi_160847344
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 16:41 schreef P.V. het volgende:

[..]

Misschien heb ik het bij het verkeerde eind , maar als je een externe sensor gebruikt dan mag de HR 92 toch geen temperatuur meten maar alleen maar op commando van de evotouch open of dicht gaan???? En dit zou dan voor alle drie tegelijk moeten dan.
Daar heb je op zich wel gelijk is, alleen vermoed ik dat het systeem reageert op een verandering die groter is dan een bepaalde waarde en afhankelijk van de grootte van die waarde een of meerdere radiatoren open zet.

Ik heb twee radiatoren gecombineerd op een round thermostaat en heb het zojuist getest, het systeem stond al op de nachtverlaging. Maar bij verhoging van de temp springen er twee radiatoren tegelijk aan. Morgen zal ik tijdens de normale werking de temp met een halve graad verhogen, en kijken wat er gebeurt. Ik heb er nog nooit op gelet of er een of twee radiatoren aanspringen.
  dinsdag 22 maart 2016 @ 11:39:42 #161
454482 P.V.
Evohome gebruiker
pi_160854653
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 23:06 schreef bertpit het volgende:

[..]

Daar heb je op zich wel gelijk is, alleen vermoed ik dat het systeem reageert op een verandering die groter is dan een bepaalde waarde en afhankelijk van de grootte van die waarde een of meerdere radiatoren open zet.

Ik heb twee radiatoren gecombineerd op een round thermostaat en heb het zojuist getest, het systeem stond al op de nachtverlaging. Maar bij verhoging van de temp springen er twee radiatoren tegelijk aan. Morgen zal ik tijdens de normale werking de temp met een halve graad verhogen, en kijken wat er gebeurt. Ik heb er nog nooit op gelet of er een of twee radiatoren aanspringen.
Misschien goed om dat ook zo eens te testen, ik merk ook dat er zelfs binnen deze zone met 3 radiatoren ook al ze wel alle drie warm zijn verschil in temperatuur per radiator , ook al doen ze het alle drie. Heb zin s gisteren de boel op 22 graden overdag en merk dat ze ( misschien toevallig ) alle drie warm zijn maar wel de een veel warmer dan de ander.
Dit is anders dan s morgens met het opstarten vanuit b.v. 17 graden , dan zie je dat ze volop warmte afgeven en gelijkmatig.
Als de boel dus op 22 graden moet worden gehouden doet de HR92 waarschijnlijk dit ieders naar eigen inzicht ( achter de gordijnen ) . Dit in tegenstelling van wat Honeywell aangeeft dat als je de externe sensor gaat gebruiken dit op de HR 92 wordt uitgeschakeld.
Wat ook al een beetje vreemd is dat we op het display het driehoekje niet zien die dit zou moeten aangeven, Honeywell zegt dat dit niet van toepassing is met het Evohome maar met andere systemen maar wel uitgeschakeld is.

( Kleine update, )

Op dit moment ( 17.00 uur ) staat mijn vrouw eten te koken bij het fornuis waarbij de grootste radiator het dicht bij geplaats en hier is het natuurlijk wat warmer door de 5 gaspitten .
Ik merkte dat overdag de gehele dag alle 3 de radiatoren iets warm waren om de boel op 22 graden te houden.
Maar nu is deze grootste radiator koud en de 2 kleine zijn nog warm.
Dit betekend dus wel degelijk dat de HR92 zelf temperatuur meten en terwijl ze dit niet zouden mogen doen.

[ Bericht 11% gewijzigd door P.V. op 22-03-2016 17:08:56 ]
pi_160879960
Dat laatste komt mij ook bekend voor.... In de woonkamer heb ik 3 radiatoren met HR92's en als externe voeler een Round wireless. Maar.... in Evohome Touch wordt vaak een ander temp weergegeven dan op de Round. Contact gehad met Honeywell, en daar zeggen ze dat het ws een afronding is in de buurt van het setpoint.
De temp op de Evohome Touch is wel altijd gelijk aan de temp die wordt weergegeven op de HR92's.
Zone verwijderen en opnieuw aanmaken maakt geen verschil.
De temp op de Round is vaak 0,5 en soms zelfs 1 graad hoger!
Dus...., ik heb ook sterk de indruk dat Evohome zich niets aantrekt van de externe sensor, maar de HR92 gebruikt daarvoor.
  woensdag 23 maart 2016 @ 11:25:12 #163
454482 P.V.
Evohome gebruiker
pi_160882496
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 08:53 schreef ricvee het volgende:
Dat laatste komt mij ook bekend voor.... In de woonkamer heb ik 3 radiatoren met HR92's en als externe voeler een Round wireless. Maar.... in Evohome Touch wordt vaak een ander temp weergegeven dan op de Round. Contact gehad met Honeywell, en daar zeggen ze dat het ws een afronding is in de buurt van het setpoint.
De temp op de Evohome Touch is wel altijd gelijk aan de temp die wordt weergegeven op de HR92's.
Zone verwijderen en opnieuw aanmaken maakt geen verschil.
De temp op de Round is vaak 0,5 en soms zelfs 1 graad hoger!
Dus...., ik heb ook sterk de indruk dat Evohome zich niets aantrekt van de externe sensor, maar de HR92 gebruikt daarvoor.
Dat temperatuursveschil in de
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 08:53 schreef ricvee het volgende:
Dat laatste komt mij ook bekend voor.... In de woonkamer heb ik 3 radiatoren met HR92's en als externe voeler een Round wireless. Maar.... in Evohome Touch wordt vaak een ander temp weergegeven dan op de Round. Contact gehad met Honeywell, en daar zeggen ze dat het ws een afronding is in de buurt van het setpoint.
De temp op de Evohome Touch is wel altijd gelijk aan de temp die wordt weergegeven op de HR92's.
Zone verwijderen en opnieuw aanmaken maakt geen verschil.
De temp op de Round is vaak 0,5 en soms zelfs 1 graad hoger!
Dus...., ik heb ook sterk de indruk dat Evohome zich niets aantrekt van de externe sensor, maar de HR92 gebruikt daarvoor.
Dat temperatuur verschil in de display op de Evotouch en de Round wireless heb ik ook , De Round wireless staat er maar 50cm onder de Evotouch , maar daar kan ik nog wel mee leven .Dat kan door veel factoren voorkomen en volgens mij als je wil kan je dat ook nog kalibreren als je dit nodig vind.

Wat ik veel belangrijker vind is dat u mijn bevindingen ook bevestigd , terwijl Honeywell zegt dat de HR 92 de sensor wordt uitgeschakeld bij een externe sensor.
pi_160928222
Collega's...

Nu mijn Evohome icm mijn Remeha Calenta goed werkt door overstappen naar aan/uit protocol gaan we weer een stapje verder:

Inmiddels heb ik een pebble smartwatch met de Evohome watchface. Uitlezen gaat prima, maar hoe moet ik in vredesnaam de temperatuur een graadje hoger zetten?
If you always do what you always did, you always get what you always got...
  vrijdag 25 maart 2016 @ 11:04:08 #165
454482 P.V.
Evohome gebruiker
pi_160928864
Zijn er ook meer die vanmorgen een probleem hadden met het opstarten van de Evohome,
Mijn installatie was waarschijnlijk vastgelopen , de tijd was "vastgelopen" op 6.50 terwijl het al 7.20 was . En het systeem was ook niet begonnen met de " Adaptieve" start .

Moest hiervoor de automatische update uitschakelen om de tijd weer goed te zetten , de boel draait nu weer en ik heb geprobeerd om contact met Honeywell te krijgen hoe dit kon maar ze zijn er vandaag ( goede vrijdag ) waarschijnlijk niet .

Anderen hier vanmorgen ook last van gehad???
pi_160955098
Geen problemen hier (wel een Evohome II, geen III)
If you always do what you always did, you always get what you always got...
pi_160994725
Wat een heerlijk systeem (kuch) is het toch ook. Volgende probleem doet zich voor: ondanks dat alle apparaten (evo touch, iPhones etc) op automatische tijdzone en automatische zomertijd staan, is mijn Evohome nu volledige de kluts kwijt en laat alle schakelmomenten een uur te laat uitvoeren.

Dus setpoint van 10:20 werd zojuist (11:20) uitegevoerd en de badkamer zal vanavond pas om 22:20 op temperatuur zijn in plaats van de geconfigureerde 21:20. In de zone-configuratie staat wel 10:20 en 21:20, maar als je kijkt wanneer deze gaat schakelen, is het echt pas 11:20 en 22:20.

Hebben meer mensen hier last van, enig idee hoe op te lossen?


Edit: nevermind, ik heb het gevonden. Eerlijk is eerlijk, het lag aan een eigen aanvulling in de vorm van een home-automation scriptje die voor mij eea doet wat Evohome standaard niet ondersteund. Te vroeg geoordeeld dus. Zegt wel wat over het vertrouwen dat het Evohome systeem bij me heeft te winnen over het afgelopen ruime jaar...

[ Bericht 11% gewijzigd door TonD op 28-03-2016 12:53:54 ]
pi_161002756
Allereerst wil ik iedereen bedanken voor het delen van hun uitgebreide ervaringen met het Evohome systeem zoals jullie zien ben ik net nieuw, maar ik lees al wel een tijdje mee. Ondanks dat ben ik toch, via deze weg, opzoek naar wat help mbt tot de keuze van mijn setup.

Uiteraard heb ik ook de zoek functie gebruikt, maar misschien dat ik wat over het hoofd heb gezien.

Dus mochten jullie nog suggesties op of aanmerkingen hebben dan zijn deze zeer welkom.

Wij zijn sinds kort eigenaar van een jaren '60 woning, die we aan het renoveren zijn. Daarbij was ook de CV toe aan vervanging.

Het gaat om een huis verdeeld over 3 vloeren (De onderste vloer is gelijk ook kantoor aan huis).

Om te beginnen de ketel: Nefit Topline II AquaPower HRC 45, deze is voor zowel kantoor gedeelte als prive huis en zal gebruikt worden voor 3 badkamers, vloerverwarming en gewone verwarming.

Om te beginnen wil ik dus een Evohome Wifi (aan/uit) maar dan het volgende:

Op de gehele begane grond komt vloerverwarming, echter dit moet in twee zones geschakeld kunnen worden: Woonkeuken en kantoor.

1ste verdieping zijn 2 radiatoren die beide dmv HR92 zullen worden aangestuurd.

2de verdieping: 3 slaapkamers met 3x HR92. En een badkamer met CV-vloerverwarming.

Mijn vraag is eigenlijk het volgende: Op welke manier zouden jullie de 3 zones van de vloerverwarming (woonkeuken, kantoor en badkamer op de 2de verdieping) aansluiten?

Zelf heb ik in de beetje rond gebeld en gemaild, maar ik krijg steeds ander advies van HCE80 tot zonekleppen met extra pompen etc.

Volgens mij is hier veel meer gedeelde ervaring dan bij de gemiddelde installateur en ik hoop dan ook dan ik door het hier te posten misschien wat meer duidelijkheid kan krijgen voordat ik tot aanschaf van dit systeem over ga.

Alvast bedankt,

Mvg Direct_entry

En ik ben ook erg benieuwd naar jullie meningen over het plaatsen van een Spirotech vuilafscheider en hoe jullie denken over een bypass ventiel :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Direct_entry op 28-03-2016 20:03:44 ]
pi_161023571
quote:
14s.gif Op maandag 28 maart 2016 18:07 schreef Direct_entry het volgende:
Allereerst wil ik iedereen bedanken voor het delen van hun uitgebreide ervaringen met het Evohome systeem zoals jullie zien ben ik net nieuw, maar ik lees al wel een tijdje mee. Ondanks dat ben ik toch, via deze weg, opzoek naar wat help mbt tot de keuze van mijn setup.

Uiteraard heb ik ook de zoek functie gebruikt, maar misschien dat ik wat over het hoofd heb gezien.

Dus mochten jullie nog suggesties op of aanmerkingen hebben dan zijn deze zeer welkom.

Wij zijn sinds kort eigenaar van een jaren '60 woning, die we aan het renoveren zijn. Daarbij was ook de CV toe aan vervanging.

Het gaat om een huis verdeeld over 3 vloeren (De onderste vloer is gelijk ook kantoor aan huis).

Om te beginnen de ketel: Nefit Topline II AquaPower HRC 45, deze is voor zowel kantoor gedeelte als prive huis en zal gebruikt worden voor 3 badkamers, vloerverwarming en gewone verwarming.

Om te beginnen wil ik dus een Evohome Wifi (aan/uit) maar dan het volgende:

Op de gehele begane grond komt vloerverwarming, echter dit moet in twee zones geschakeld kunnen worden: Woonkeuken en kantoor.

1ste verdieping zijn 2 radiatoren die beide dmv HR92 zullen worden aangestuurd.

2de verdieping: 3 slaapkamers met 3x HR92. En een badkamer met CV-vloerverwarming.

Mijn vraag is eigenlijk het volgende: Op welke manier zouden jullie de 3 zones van de vloerverwarming (woonkeuken, kantoor en badkamer op de 2de verdieping) aansluiten?

Zelf heb ik in de beetje rond gebeld en gemaild, maar ik krijg steeds ander advies van HCE80 tot zonekleppen met extra pompen etc.

Volgens mij is hier veel meer gedeelde ervaring dan bij de gemiddelde installateur en ik hoop dan ook dan ik door het hier te posten misschien wat meer duidelijkheid kan krijgen voordat ik tot aanschaf van dit systeem over ga.

Alvast bedankt,

Mvg Direct_entry

En ik ben ook erg benieuwd naar jullie meningen over het plaatsen van een Spirotech vuilafscheider en hoe jullie denken over een bypass ventiel :)
Dit zijn voor de gebruikers hier ook geen makkelijke vragen. Doorgaans hebben ze één huis met één zo'n systeem.

Een bypass wordt altijd geadviseerd. Zelf heb ik vloerverwarming in de keuken, daar zit een zoneklep op, werkt prima. Maar sommigen vinden dat een dure oplossing en nemen daarom een HR92. Of dat voor een groot oppervlak ook een goed idee is, kan ik niet inschatten. Zelf zou ik de componenten plaatsen waarvoor ze ontworpen zijn, dan kun je je nooit een buil vallen.

Dus voor vloerverwarming met diverse segmenten HCE80 en op de radiatoren een HR92.
  zaterdag 2 april 2016 @ 19:47:09 #170
454482 P.V.
Evohome gebruiker
pi_161124952
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 12:00 schreef P.V. het volgende:
Weet iemand een oplossing voor mijn probleem?? , onderstaande is plak en knip werk uit een mail welke ik verzonden heb naar Honeywell.

Ik heb zelfs inmiddels de woonkamer met 3 radiatoren opnieuw geconfigureerd met nu niet de bedieningsinterface Evotouch als temperatuuropnemer maar hier de T87RF round wireless voor gebruikt en zelf nu zie je weer dat er wisselend bij warmtevraag er radiatoren niet open gaan. Dit komt alleen voor als de kamer op temperatuur moet worden gehouden. Dan zie je wisselend dat er 2 en zelfs soms maar 1 kleine radiator de kamer op temperatuur houd i.p.v. alle drie. ( op deze manier creëer je juist “koude” zone s in 1 ruimte ).

‘S morgens vroeg als de boel vanuit de nacht ( 17 graden ) moet opstarten naar 22,5 graden is er totaal geen probleem en zijn alle drie de radiatoren warm , dit probleem doet zich alleen maar voor als de ruimte op temperatuur moet worden houden .
De zone s met 1 radiatoren geven geen probleem, zelf niet met externe temperatuuropnemers i.p.v. de HR 92 zelf.

De 3 HR 92 koppen in de woonkamer zitten achter de gordijnen en ik heb al contact gehad met de installateur en ook deze vind het een vreemde situatie waarom er dan 1 of 2 dicht blijven bij geringe warmte vraag en dit niet verdeelt wordt over alle drie de radiatoren. Het lijkt er op dat ze zelf wel degelijk temperatuur opnemen achter de gordijnen en dicht blijven als ze dit zelf nodig vinden.

De koppen zijn onderling incl opzetstuk ook al enkele malen verwisseld om de checken dat daar niet het probleem ligt.

Bij een test die ik heb uitgevoerd op het moment als dit zich voor doet en ik door tijdelijk de kamertemperatuur op Evotouch te verlagen naar 17 graden waarbij je ziet dat binnen enkele minuten de communicatie naar de HR 92 ook goed verloopt en dit ook in het display van de HR92 verschijnt , en daarna na enkele minuten weer terug ga naar b.v. 23 graden . Dan gaan wel degelijk alle drie de HR 92 weer open en werken en worden wel alle drie de radiatoren wel weer warm.

Je kan dus de conclusie trekken dat het EVO home systeem niet goed kan om gaan door de juiste werking te doen om kleine temperatuurverschillen in ruimte s met meerdere radiatoren op temperatuur te houden !!!!!!!

Volgens mij en de installateur hoort de Evotouch bij het opnemen van warmtevraag het commando aan alle drie de HR92 door te geven om in de stand te gaan staan om te openen en daarna de ketel in werking te zetten en dit gebeurd dus maar gedeeltelijk omdat waarschijnlijk enkele HR 92 koppen dit dan zelf niet nodig vinden. ( deze sensor is toch uitgeschakeld bij een externe sensor/temperatuuropnemer ?? )

Alle communicatie testen gedaan welke goed zijn , Ik zou niet weten wat de installateur hier nog aan zou moeten wijzigen, heb mij zelf hier goed in verdiept en vindt het onnodig om nog meer onkosten te maken . ( Wie gaat de factuur betalen van de installateur ?? )

We zitten eerder te denken dat het dus een niet deugdelijk product is en niet doet wat het vervolgens beloofd te kunnen en zou moeten doen.
Honeywell geeft mij als antwoord dat ik maar een installateur moet zoeken om het systeem eerst "waterzijdig" in te regelen.
Ik vraag mij af of dat de oplossing zou zijn , wie weet hier meer van??
pi_161133864
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 19:47 schreef P.V. het volgende:

[..]

Honeywell geeft mij als antwoord dat ik maar een installateur moet zoeken om het systeem eerst "waterzijdig" in te regelen.
Ik vraag mij af of dat de oplossing zou zijn , wie weet hier meer van??
Mijn boerenverstand zegt dat waterzijdig inregelen in combinatie met zoneregeling met name zinvol is voor het gelijkmatig en efficiënt opwarmen van je huis. In de ochtend dus, als alle opgewarmd moet worden. Dat is niet jouw probleem.
Het zorgt ervoor de de ene radiator (die dichter bij de CV ketel staat) niet warmer wordt dan de andere (die verder van de ketel af staat) en dat je dus een gebalanceerd systeem hebt.

In een systeem met zonverwarming regels de HR92 knoppen en andere onderdelen dat.
  zondag 3 april 2016 @ 10:09:01 #172
454482 P.V.
Evohome gebruiker
pi_161138545
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 23:43 schreef bertpit het volgende:

[..]

Mijn boerenverstand zegt dat waterzijdig inregelen in combinatie met zoneregeling met name zinvol is voor het gelijkmatig en efficiënt opwarmen van je huis. In de ochtend dus, als alle opgewarmd moet worden. Dat is niet jouw probleem.
Het zorgt ervoor de de ene radiator (die dichter bij de CV ketel staat) niet warmer wordt dan de andere (die verder van de ketel af staat) en dat je dus een gebalanceerd systeem hebt.

In een systeem met zonverwarming regels de HR92 knoppen en andere onderdelen dat.
Ik heb er niet veel verstand van , maar hoe zou je waterzijdig moeten inregelen terwijl je de ventielen op de radiators in gebruik hebt met de HR 92??
Of moet je de "waterstromen" dan bij de verdeelblokken onder de ketel apart afknijpen ??
Heb al een paar filmpjes gezien hierover maar zie telkens dat ze de ventielen afregelen , dat doet de HR92 toch al?? . In principe doe je dan toch al aan "waterzijdig" inregelen.
pi_161166748
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2016 10:09 schreef P.V. het volgende:

[..]

Ik heb er niet veel verstand van , maar hoe zou je waterzijdig moeten inregelen terwijl je de ventielen op de radiators in gebruik hebt met de HR 92??
Of moet je de "waterstromen" dan bij de verdeelblokken onder de ketel apart afknijpen ??
Heb al een paar filmpjes gezien hierover maar zie telkens dat ze de ventielen afregelen , dat doet de HR92 toch al?? . In principe doe je dan toch al aan "waterzijdig" inregelen.
Dat lijkt mij ook. Ik begrijp ook de logica niet van het waterzijdig inregelen bij zone verwarming.

Waterzijdig inregelen heeft namelijk het voordeel dat je radiatoren overal evenveel warmte afgeven. Dit is met name handig als je de volle capaciteit nodig hebt. Dat is vooral in de ochtend in de winter.
Als je het wilt inregelen heb je een thermometer nodig die de aanvoer en retour meet. Die moet dus overal hetzelfde zijn: delta van circa 15gr. Je moet het op een koude dag doen met een koud huis. Radiatoren dicht bij de ketel worden op het voetventiel wat geknepen en verder weg wat meer geopend. Alles twee keer nalopen en klaar. Veel werk wat je probleem niet gaat oplossen.
pi_161205452
Naast vloerverwarming hangt er in mijn gang een radiator, waarop een HR92 zit.
De HR92 dient als nu sensor voor de vloerverwarmingszone van de hal.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de radiator apart kan aansturen?
Zodat de radiator alleen in uiterst geval van nood aan zou gaan, bijvoorbeeld als de deur een tijd heeft opengestaan en het erg koud is geworden in de hal.

[ Bericht 65% gewijzigd door ouwe-schaterhand op 06-04-2016 20:29:24 (probleem was opgelost) ]
pi_161345449
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 21:05 schreef ouwe-schaterhand het volgende:
Naast vloerverwarming hangt er in mijn gang een radiator, waarop een HR92 zit.
De HR92 dient als nu sensor voor de vloerverwarmingszone van de hal.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de radiator apart kan aansturen?
Zodat de radiator alleen in uiterst geval van nood aan zou gaan, bijvoorbeeld als de deur een tijd heeft opengestaan en het erg koud is geworden in de hal.
Ik heb in mijn keuken vloerverwarming en 3 radiatoren. Deze zijn in twee zones verdeelden hebben elk een round als temperatuuropnemer
pi_161347835
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met mijn EvoHome systeem en heb nu de 1e paar zones werkend.
Ik heb helaas nog niks fatsoenlijk ingesteld omdat ik nog niet weet hoe dat precies moet.

Alle speciale features staan ook nog uit (adaptieve start en dergelijke).

Ik wil echter gaan werken met Domotica (beveiligingssysteem, rookmelders, verlichting etc).
Dit schijnt niet samen te werken met EvoHome, althans tot voor kort.

Ik las op een Spaanse site dat er sinds kort mogelijkheid bestaat om dit toch werkend te krijgen.
Iemand hier enig idee of dit ook echt kan, en zo ja hoe?
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_161358238
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2016 12:32 schreef bambino het volgende:
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met mijn EvoHome systeem en heb nu de 1e paar zones werkend.
Ik heb helaas nog niks fatsoenlijk ingesteld omdat ik nog niet weet hoe dat precies moet.

Alle speciale features staan ook nog uit (adaptieve start en dergelijke).

Ik wil echter gaan werken met Domotica (beveiligingssysteem, rookmelders, verlichting etc).
Dit schijnt niet samen te werken met EvoHome, althans tot voor kort.

Ik las op een Spaanse site dat er sinds kort mogelijkheid bestaat om dit toch werkend te krijgen.
Iemand hier enig idee of dit ook echt kan, en zo ja hoe?
Ja, ik heb hier OpenHab draaien op een Raspberry Pi 2. Voor OpenHab zijn een heleboel addons beschikbaar, waaronder ook een onofficiële voor EvoHome.
pi_161372125
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2016 20:48 schreef ouwe-schaterhand het volgende:

[..]

Ja, ik heb hier OpenHab draaien op een Raspberry Pi 2. Voor OpenHab zijn een heleboel addons beschikbaar, waaronder ook een onofficiële voor EvoHome.
Ik hoorde van de domotica verkoper dat de Vera ook een plugin er voor heeft tegenwoordig. Kan daar alleen niks over vinden.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 15 april 2016 @ 17:02:47 #179
454482 P.V.
Evohome gebruiker
pi_161448906
Kan waterzijdig inregelen ook doeltreffend zijn voor 1 ruimte met 3 radiatoren?? .

En dan de rest van de andere ruimte s ( zone s ) waar maar 1 radiator in zit laten zoals het is.
Op zich wil ik dit wel proberen uit te voeren , maar dat betekend dat ik dan eerst de onder blokken moet vervangen van deze 3 radiatoren omdat de huidige niet regelbaar zijn .
En via de ventielen waar de HR 92 op zit kan dit niet dan natuurlijk.
pi_161470230
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 17:02 schreef P.V. het volgende:
Kan waterzijdig inregelen ook doeltreffend zijn voor 1 ruimte met 3 radiatoren?? .

En dan de rest van de andere ruimte s ( zone s ) waar maar 1 radiator in zit laten zoals het is.
Op zich wil ik dit wel proberen uit te voeren , maar dat betekend dat ik dan eerst de onder blokken moet vervangen van deze 3 radiatoren omdat de huidige niet regelbaar zijn .
En via de ventielen waar de HR 92 op zit kan dit niet dan natuurlijk.
Als je de zone's onafhankelijker van elkaar wilt laten werken zou ik een extra zone creëren door bijvoorbeeld een extra round thermostaat toe te passen.
  zaterdag 16 april 2016 @ 21:43:15 #181
454482 P.V.
Evohome gebruiker
pi_161477275
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 16:46 schreef bertpit het volgende:

[..]

Als je de zone's onafhankelijker van elkaar wilt laten werken zou ik een extra zone creëren door bijvoorbeeld een extra round thermostaat toe te passen.
Honywell geeft aan dat mijn problemen in deze ruimte met de HR92 worden veroorzaakt doordat er te veel verschil in de warmte afgifte ( flow ) zit vanaf de ketel naar de radiatoren en dat daarom de HR 92 niet gelijktijdig open gaan .

Zit misschien wel wat in omdat toen we nog geen Evohome hadden er ook nog al wat verschil in temperatuur zat in de 3 radiatoren . Vandaar het advies om ze eerst "waterzijdig" af te regelen en dan de HR 92 weer monteren met de evotouch als sensor.
Misschien is de optie om b.v. de kleine 2 radiatoren afhankelijk te regel met nog een externe round wirless en de grote met de evotouch ook nog een optie. ( ga ik eens proberen .)
pi_161561800
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 21:43 schreef P.V. het volgende:

[..]

Honywell geeft aan dat mijn problemen in deze ruimte met de HR92 worden veroorzaakt doordat er te veel verschil in de warmte afgifte ( flow ) zit vanaf de ketel naar de radiatoren en dat daarom de HR 92 niet gelijktijdig open gaan .

Zit misschien wel wat in omdat toen we nog geen Evohome hadden er ook nog al wat verschil in temperatuur zat in de 3 radiatoren . Vandaar het advies om ze eerst "waterzijdig" af te regelen en dan de HR 92 weer monteren met de evotouch als sensor.
Misschien is de optie om b.v. de kleine 2 radiatoren afhankelijk te regel met nog een externe round wirless en de grote met de evotouch ook nog een optie. ( ga ik eens proberen .)
Kijk ook even naar je thermostaatkraan. In sommigen zit een stelring waarmee je de flow kunt regelen.
  woensdag 20 april 2016 @ 08:23:35 #183
454482 P.V.
Evohome gebruiker
pi_161567620
Nee , ik heb geen afstelbare ventielen . We hebben ze allemaal vervangen door de V2000 van Honeywell .

Maar ik heb ook begrepen dat je waterzijdig moet afregelen met de retourleiding toch???

En dit moet dan ook nog met een speciale afsluiter en niet met een "kogel" afsluiter waarbij je de retour en aanvoer gelijktijdig afsluit als we het over onder-blokken hebben had ik gelezen.
pi_161655709
Waterzijdig inregelen wordt alsmaar belangrijker. Zeker met de huidige generatie cv ketels (met A-labelpomp). Bij een te grote doorstroming over de eerste radiatoren komt het water te heet terug en de ketel gaat meteen terug moduleren. Dit in combinatie met nauwelijkt op de installatie afgestemd ketelvermogen zorgt voor veel temp. klachten. En daar kan een EvoHome systeem ook niets mee. (toestel gaat in antipendel)
Inregelen doe je overigens op het voetventiel of op de dubbele afstelling op het radiatorventiel. Maakt in principe niet uit waar je de doorstroming vernietigd. Verder dient er natuurlijk een goede bypass te zitten in de installatie. B.v.k. verder in de installatie en niet vlak onder het toestel. Dit zijn belangrijke zaken om een EvoHome systeem goed te kunnen laten functioneren.
  zondag 24 april 2016 @ 09:02:42 #185
454482 P.V.
Evohome gebruiker
pi_161667033
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 19:52 schreef FrankFlyer het volgende:
Waterzijdig inregelen wordt alsmaar belangrijker. Zeker met de huidige generatie cv ketels (met A-labelpomp). Bij een te grote doorstroming over de eerste radiatoren komt het water te heet terug en de ketel gaat meteen terug moduleren. Dit in combinatie met nauwelijkt op de installatie afgestemd ketelvermogen zorgt voor veel temp. klachten. En daar kan een EvoHome systeem ook niets mee. (toestel gaat in antipendel)
Inregelen doe je overigens op het voetventiel of op de dubbele afstelling op het radiatorventiel. Maakt in principe niet uit waar je de doorstroming vernietigd. Verder dient er natuurlijk een goede bypass te zitten in de installatie. B.v.k. verder in de installatie en niet vlak onder het toestel. Dit zijn belangrijke zaken om een EvoHome systeem goed te kunnen laten functioneren.
Ik ben me er als leek een beetje in aan het verdiepen, maar het blijkt dat ik een "1 pijps " systeem heb met 50% onderblokken die de aanvoer weer verder stuurt naar een volgende radiator . Dit blijkt toch wel wat ingewikkeld te zijn om dan af te regelen . Heb wel wat info kunnen vinden trouwens.
In mijn systeem heb ik op de onder verdieping waar ook het Evo systeem zit drie kringen waar dit 1 pijps systeem is toegepast op de 7 radiatoren . ( De radiatoren op de bovenverdieping staan dicht en worden niet gebruikt.)

http://core.aiflowcontrol(...)0074422014-10nle.pdf

Hoop dat de link lukt , en misschien is hier ook iemand die hier info over heeft.

[ Bericht 6% gewijzigd door P.V. op 24-04-2016 09:09:37 ]
pi_161686777
Na lang denken denk ik dat ik er uit ben. Maar ik heb toch nog een vraag.

Eerst de set-up

Woonkamer:
Combinatie van 1 radiator en vloerverwarming voor alleen de woonkamer.
Evohome Touch als temperatuuropnemer, 1 x HR92 op de radiator (nog niets op de VVW, behoudens een aanvoer-thermostaatkraan).

Slaapkamer 1:
1 Zone, 1 radiator met HR92

Slaapkamer 2:
1 Zone, I radiator met HR92 (hier komt een round bij als temperatuur opnemer)

Werkkamer/Zolder:
1 zone, 1 Radiator met HR92 als temperatuur opnemer

Centrale hal:
1 radiator, 1 Zone met HR92 als temperatuur opnemer

Badkamer:
1 Radiator met gewone draaiknop, altijd open.

De vloerverwarming warmt dus altijd mee, waardoor het nogal warm blijft s'nachts.
Mijn idee was om een bypass te monteren in de leiding voor de VVW en dan een HR92 er achter als zoneklep voor de VVW te gebruiken (volgens eerdere posts zou dit kunnen).
Is het dan raadzaam om 2 Zones te maken voor de woonkamer, zodat de VVW in zijn eigen zone werkt, maar wel de Evo Touch als temperatuur opnemer voor zowel de radiatorzone en VVW zone te laten werken. (Ik had ergen meegekregen dat je hier het naijlen van de VVW kon opvangen)

Denk ik een beetje in de juiste richting?

[ Bericht 0% gewijzigd door S1KRR op 25-04-2016 08:00:18 ]
pi_161714404
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 21:39 schreef S1KRR het volgende:
Na lang denken denk ik dat ik er uit ben. Maar ik heb toch nog een vraag.

Eerst de set-up

Woonkamer:
Combinatie van 1 radiator en vloerverwarming voor alleen de woonkamer.
Evohome Touch als temperatuuropnemer, 1 x HR92 op de radiator (nog niets op de VVW, behoudens een aanvoer-thermostaatkraan).

Slaapkamer 1:
1 Zone, 1 radiator met HR92

Slaapkamer 2:
1 Zone, I radiator met HR92 (hier komt een round bij als temperatuur opnemer)

Werkkamer/Zolder:
1 zone, 1 Radiator met HR92 als temperatuur opnemer

Centrale hal:
1 radiator, 1 Zone met HR92 als temperatuur opnemer

Badkamer:
1 Radiator met gewone draaiknop, altijd open.

De vloerverwarming warmt dus altijd mee, waardoor het nogal warm blijft s'nachts.
Mijn idee was om een bypass te monteren in de leiding voor de VVW en dan een HR92 er achter als zoneklep voor de VVW te gebruiken (volgens eerdere posts zou dit kunnen).
Is het dan raadzaam om 2 Zones te maken voor de woonkamer, zodat de VVW in zijn eigen zone werkt, maar wel de Evo Touch als temperatuur opnemer voor zowel de radiatorzone en VVW zone te laten werken. (Ik had ergen meegekregen dat je hier het naijlen van de VVW kon opvangen)

Denk ik een beetje in de juiste richting?
Dat zou kunnen. Alleen heb je de bypass niet per definitie nodig, omdat de radiator in de badkamer die functie al heeft.
pi_162482524
Even een korte update voor de mensen die, net als ik, gebruik maken van de API met endpoint: https://rs.alarmnet.com/TotalConnectComfort/WebAPI/api/Session
Honeywell heeft besloten om in haar wijsheid de toegang tot deze API af te sluiten :-(

Ben momenteel druk zoekende hoe ik toch de waarden aan mijn Emoncms installatie toe kan voegen...
pi_162689460
Hi Frankster,

Dit verklaart goed waarom ik vanaf mei geen data meer uit kan lezen via Domoticz.
Heb je al een alternatieve methode gevonden?
pi_163866040
Hallo
Ik heb via via een aantal evohome hr92 knoppen overgenomen.
Nu kwam ik er achter dat de knoppen m28x15 zijn. Ik heb m30x15 nodig. Weet iemand of ik deze opzetstukken los kan kopen. Ik las dat ze bij nieuwe knoppen er bij zitten, dus ze zouden er in overvloed moeten zijn ;-).

Groeten
pi_163874259
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 21:45 schreef eddiexbmw het volgende:
Hallo
Ik heb via via een aantal evohome hr92 knoppen overgenomen.
Nu kwam ik er achter dat de knoppen m28x15 zijn. Ik heb m30x15 nodig. Weet iemand of ik deze opzetstukken los kan kopen. Ik las dat ze bij nieuwe knoppen er bij zitten, dus ze zouden er in overvloed moeten zijn ;-).

Groeten
Die moet je vast kunnen kopen.
Hoeveel heb je er nodig?
Ik heb er 11 nieuw gekocht en heb het laten installeren dus heb geen idee of ik ze wel of niet zelf nodig had.

Zo niet dan mag je die wel overnemen. Volgens mij is het spul ook niet veel waard.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_163916887
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 21:45 schreef eddiexbmw het volgende:
Hallo
Ik heb via via een aantal evohome hr92 knoppen overgenomen.
Nu kwam ik er achter dat de knoppen m28x15 zijn. Ik heb m30x15 nodig. Weet iemand of ik deze opzetstukken los kan kopen. Ik las dat ze bij nieuwe knoppen er bij zitten, dus ze zouden er in overvloed moeten zijn ;-).

Groeten
Ik heb ook nog 7 verlopen liggen, pm maar effe.
pi_164012174
Wellicht mosterd na de maaltijd, maar heb dit een tijdje niet gevolgd...

Ook ik merkte dat de oorspronkelijke API-endpoint het niet meer deed.
Ik kwam destijds ergens de nieuwe endpoint tegen: https://tccna.honeywell.com/WebAPI/api/

Gebruik hem sinds begin juni probleemloos.
  zaterdag 13 augustus 2016 @ 18:52:37 #194
13698 microkid
speaks digitalk
pi_164497757
quote:
10s.gif Op maandag 19 mei 2014 12:31 schreef simonmo het volgende:
Ik heb kontakt opgenomen met Honeywell. En het volgende antwoord teruggekregen:

U geeft aan dat de gateway het heeft begeven, kunt u aangeven wat u hier precies mee bedoelt?

Wanneer deze defect is geraakt en hij is nog steeds binnen de garantieperiode van 2 jaar, adviseer ik u om terug te gaan naar het aankooppunt.

beetje jammer dit antwoordt , dat ze zelf niet weten dat de gateway nog geen 2 jaar op de markt is , maar net 2 maanden.
Dus hier zitten personen bij de service die inderdaad niet weten waar ze over praten. 😔

Probleem zelf al opgelost, gateway 24 uur van de stroom gehad, stekker er in , en hij deed het weer, moest hem wel weer even opnieuw inleren met de evotouch.

Nou, vanmiddag ineens hier hetzelfde. Ik moest even de stroom van de meterkast halen en plots deed de gateway het niet meer. Zal hem een nacht laten liggen en dan weer eens proberen. Hopen dat hij vanzelf weer wakker wordt zoals bij jou.
pi_165618735
Vraag: werkt de HCE20 (de bedrade versie) met opentherm thermostaten van andere merken of ben ik gebonden aan de door Honeywell opgegeven eigen types (Chronotherm Touch Modulation of Round Modulation).

Ik ben benieuwd of iemand dit weet.
pi_165619687
Iemand hier interesse in een HR92 nog nieuw in doos?
Ik heb er 1 over.

Goedkoopste online is 73,95 incl verzending.

Je mag hem van mij overnemen voor 65 incl. Of voor 60 euro ophalen (bij Enschede).
Je krijgt rekening erbij (met dus ook de bijbehorende garantie)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_165629592
Hoi allemaal. Vroeg me af of iemand een manier heeft gevonden voor het volgende.

Mijn broer heeft twee CV ketels in zijn woonhuis. Ik heb hem Evohome aangesmeerd. Het hele huis zit op 1 CV ketel, behalve de keuken die zit op de andere ketel. Nu heb ik beide CV ketels aan een BDR91 gekoppeld. Het probleem is nu dat als alleen de keuken warmtevraag heeft, beide ketels aangaan. Het lijkt onmogelijk om dit op te lossen?

Ik kan nog een scenario bedenken waar ik zo'n zelfde relais wil gebruiken om een elektrische verwarming aan te schakelen in bijvoorbeeld mijn badkamer met een losse temperatuursensor. Ook hier zou dit dus betekenen dat als de badkamer moet opwarmen, ook de CV ketel voor het hele huis aangaat.

Was benieuwd of het bekend is of dit ooit opgelost gaat worden, of doe ik gewoon iets verkeerd? Is er een alternatieve oplossing? Bedankt!
pi_165661699
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 18:40 schreef SeBsZ het volgende:
Hoi allemaal. Vroeg me af of iemand een manier heeft gevonden voor het volgende.

Mijn broer heeft twee CV ketels in zijn woonhuis. Ik heb hem Evohome aangesmeerd. Het hele huis zit op 1 CV ketel, behalve de keuken die zit op de andere ketel.
Stuur met Round thermostaat 1 ketelrelais aan en het andere relais met de Evotouch. Ik heb zelf ook 2 ketels die ieder door een Evotouch worden aangestuurd. Voor de elektrische vloerverwarming kan je ook de combinatie Round met relais gebruiken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Anonymousse op 30-09-2016 14:43:02 ]
pi_165661844
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 10:05 schreef bambino het volgende:
Iemand hier interesse in een HR92 nog nieuw in doos?
Heb PM gestuurd
pi_165723859
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 23:49 schreef Anonymousse het volgende:

[..]

Stuur met Round thermostaat 1 ketelrelais aan en het andere relais met de Evotouch. Ik heb zelf ook 2 ketels die ieder door een Evotouch worden aangestuurd. Voor de elektrische vloerverwarming kan je ook de combinatie Round met relais gebruiken.
Bedankt, dit heb ik nu ook gedaan, maar ik wil dat die Round thermostaat dan vervolgens ook via de Evotouch is in te stellen. Mijn broer wil alles op 1 kastje kunnen zien en op afstand kunnen regelen vooral de temperatuur van de keuken. Is dat mogelijk?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')