abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 23 december 2015 @ 12:04:41 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158464865


Vorige delen teruglezen? Klik op de topictitel.
Of op deze link! Topicreeks: Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic

Hier verder dus, deel 58 alweer ;)
Alweer van dit topic, waar ijdele ijsbeer piet culinaire vragen beantwoordt, maar waar ook anderen welkom zijn raad te geven.

Vorige delen teruglezen? Klik op de topictitel.
Of op deze link! Topicreeks: Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic

Nieuwe Ronde, nieuwe adviezen

Innovatief en vernieuwend sinds 2004

De reden waarom hij deze reeks opende en blijf bedrijven is niet alleen de meerdere eer en glorie, en streling van mijn zijn enorme ego, dan zou het wel "het grote hoe maak ik Piet klaar topic" heten, maar vooral wil hij er voor zorgen dat er beter gegeten en gekookt wordt.
Koken is meer dan pakjes aanmaken, het is wat moois maken van plantjes en beestjes, eten moet gelukkig maken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 23 december 2015 @ 12:07:21 #2
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_158464914
Ik vind forel met citroen amandelboter uit de oven (gebakken, dus niet in folie) ook zo lekker :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_158465453
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 10:08 schreef zatoichi het volgende:

Andere vraag. Ik wil graag een hele vis serveren voor vijf a zes personen. Simpel recept; braadslee met venkel, witte wijn, aardappels en wat tomaatjes beetje ui/sjalot en knoflook in de oven en daarop de vis. Welke vis zou hiervoor het meest geschikt zijn en waar vind ik hem in n stuk. Visboer raadde wilde zeebaars aan, maar die zijn 1. 800 gram per stuk waardoor ik er drie nodig heb en 2. 23 euro per stuk... Beetje prijzig.

Wat raden jullie aan?
Heek of wijting misschien? Koolvis is wat groot, kabeljauw is ook overprijsd. Ik ben niet zo'n hele echte visliefhebber, maar (of juist vandaar) zeebaars is volgens mij zo'n vis die heel duur is omdat er zo weinig smaak aan zit. Voor zo'n bereiding zou ik zelf niet zo'n chique hele subtiele vis uitzoeken. In die prijscategorie en waarschijnlijk nog lager zou je ook rog kunnen nemen, en dan heb je meer smaak en een prachtige structuur. Makreel is echt heel goedkoop, zit veel smaak aan, is een vette vis, mooi vlees. Je moet alleen even opletten dat je het niet te lang en goed bewaart want ze gaan snel achteruit, daarom worden ze ook zo vaak gerookt.

De poon die ik op de markt zie is doorgaans klein, en dan zit er ook nog een enorme kop aan en relatief weinig vlees. Forel met amandelen, boter, peterselie en zest is inderdaad ook een onverbeterlijke klassieker.

quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 22:56 schreef Molo het volgende:

[..]

Dan kaasplankje doen zonder zoet of brood erbij?
Ik doe heel vaak kaasplankjes maar nooit met iets erbij. Ik snap de combinatie met het zoet wel, en die klopt ook wel, alleen is het niet nodig, voegt ook niet zo heel veel toe. Het is wel leuk omdat je er meer een gerecht van maakt en wat eigen inbreng hebt, maar ik vind het selecteren en prepareren van de kaas eigen inbreng genoeg (op 12 graden bewaren, op kamertemperatuur brengen om te serveren, de stinkkazen laten luchten en goed aansnijden).
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_158489744
Piet, kan ik in panna cotta ook vanille-extract gebruiken ipv een uitgeschraapte peul? En hoeveel heb ik dan nodig voor 500 ml room?
  donderdag 24 december 2015 @ 08:42:04 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158489768
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2015 08:39 schreef Bleie het volgende:
Piet, kan ik in panna cotta ook vanille-extract gebruiken ipv een uitgeschraapte peul? En hoeveel heb ik dan nodig voor 500 ml room?
Ja, en zoveel dat het lekker smaakt, dat verschilt per extract, gewoon proeven, maak het iets (een beetje) sterker van smaak om de onderdrukking van de smaak door het binden teniet te doen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_158490430
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2015 08:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, en zoveel dat het lekker smaakt, dat verschilt per extract, gewoon proeven, maak het iets (een beetje) sterker van smaak om de onderdrukking van de smaak door het binden teniet te doen
Dank! Ik vond gelukkig bij de Turk toch nog goede peulen, maar ik onthou het wel.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 24 december 2015 @ 11:14:14 #7
414785 sirdanilot
pi_158491925
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 12:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Heek of wijting misschien? Koolvis is wat groot, kabeljauw is ook overprijsd. Ik ben niet zo'n hele echte visliefhebber, maar (of juist vandaar) zeebaars is volgens mij zo'n vis die heel duur is omdat er zo weinig smaak aan zit. Voor zo'n bereiding zou ik zelf niet zo'n chique hele subtiele vis uitzoeken. In die prijscategorie en waarschijnlijk nog lager zou je ook rog kunnen nemen, en dan heb je meer smaak en een prachtige structuur. Makreel is echt heel goedkoop, zit veel smaak aan, is een vette vis, mooi vlees. Je moet alleen even opletten dat je het niet te lang en goed bewaart want ze gaan snel achteruit, daarom worden ze ook zo vaak gerookt.

De poon die ik op de markt zie is doorgaans klein, en dan zit er ook nog een enorme kop aan en relatief weinig vlees. Forel met amandelen, boter, peterselie en zest is inderdaad ook een onverbeterlijke klassieker.

[..]

Ik doe heel vaak kaasplankjes maar nooit met iets erbij. Ik snap de combinatie met het zoet wel, en die klopt ook wel, alleen is het niet nodig, voegt ook niet zo heel veel toe. Het is wel leuk omdat je er meer een gerecht van maakt en wat eigen inbreng hebt, maar ik vind het selecteren en prepareren van de kaas eigen inbreng genoeg (op 12 graden bewaren, op kamertemperatuur brengen om te serveren, de stinkkazen laten luchten en goed aansnijden).
Schelvis kan ook, is spotgoedkoop op de markt en is een grote vis. Maar ik weet niet of die nu verkrijgbaar is.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 24 december 2015 @ 12:03:24 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158492849
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2015 11:14 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Schelvis kan ook, is spotgoedkoop op de markt en is een grote vis. Maar ik weet niet of die nu verkrijgbaar is.
Ja, seizoen loopt tot Feb als ik me goed herinner
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_158493030
Rog vind ik erg lekker, moet wel goed vers zijn anders smaakt hij naar ammoniak.

Overigens is zwaardvis ook erg lekker, lijkt een beetje op tonijn, erg vlezig. Maar beiden zijn eigenlijk niet aan een stuk te eten. Van rog eet je de vleugel. Zwaardvis is veel te groot.

Een kabeljauw is de beste optie, qua maat en smaak ook neutraal.
Whatever...
pi_158493100
quote:
1s.gif Op donderdag 24 december 2015 09:43 schreef Bleie het volgende:

[..]

Dank! Ik vond gelukkig bij de Turk toch nog goede peulen, maar ik onthou het wel.
Nu vast te laat, maar hou er bij het gebruik van verse vanillezaadjes rekening mee dat die bij panna cotta tijdens het koelen/opstijven nogal de neiging hebben om naar n kant te zakken.
Juist bij zo'n soort dessert zou ik daarom eerder voor een goed extract kiezen.
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 24 december 2015 @ 12:31:50 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158493467
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2015 12:11 schreef Spanky78 het volgende:
Rog vind ik erg lekker, moet wel goed vers zijn anders smaakt hij naar ammoniak.

Overigens is zwaardvis ook erg lekker, lijkt een beetje op tonijn, erg vlezig. Maar beiden zijn eigenlijk niet aan een stuk te eten. Van rog eet je de vleugel. Zwaardvis is veel te groot.

Een kabeljauw is de beste optie, qua maat en smaak ook neutraal.
of een hele zalm
Alleen de ingewanden er uit en onschubben, dan in zijn geheel stomen.
Huid er af trekken, je hebt nu een roze vis met zwartgrijze vinnen en kop, ziet er dramatisch mooi uit en als je wilde zalm neemt is het nog superlekker ook
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_158499526
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2015 12:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

of een hele zalm
Alleen de ingewanden er uit en onschubben, dan in zijn geheel stomen.
Huid er af trekken, je hebt nu een roze vis met zwartgrijze vinnen en kop, ziet er dramatisch mooi uit en als je wilde zalm neemt is het nog superlekker ook
Heerlijk, als je de buik vult met kruiden, citroen en aromatische groenten en hem met wat boter en witte wijn in de oven zet superlekker. Af en toe bedruipen...Mooi ook om aan te snijden zo'n vis. Stomen is ook lekker als je dat een oven voor hebt, en zoutkorst ook heel lekker trouwens.

De meeste mensen vinden kweekzalm lekkerder trouwens,zachter (ik niet).
Whatever...
pi_158511291
ik heb een hazenfilet-rollade (750gram)

wat is hier een goede kerntemparatuur voor?
  vrijdag 25 december 2015 @ 01:01:06 #14
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_158511369
Tussen de 48 en 52 graden.
pi_158512198
lekker dan, het is een (varkens) haasfilet rollade :r

ronde de 60 graden moet die zie ik
  vrijdag 25 december 2015 @ 07:11:39 #16
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_158513543
Hahahahaha, ik vond het al iets raars. Had er nog nooit van geehoord, rollade van haas. :)
  vrijdag 25 december 2015 @ 07:13:50 #17
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_158513549
Rollade van varkenshaas ken ik anders ook niet. Is toch veel te mager voor rollade?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 25 december 2015 @ 07:15:45 #18
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_158513552
Zat het in je kerstpakket ofzo?

Molo, jeweetog, alles moet mager dezer dagen. :{w
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  vrijdag 25 december 2015 @ 07:16:36 #19
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_158513556
Gelukkig ben ik spekkig genoeg om dat te compenseren *)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 25 december 2015 @ 07:19:46 #20
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_158513566
Maar om jou nou in de rollade te hakken...

Wij krijgen morgen een rollade die eerst sousvide gegaard en daarna op open vuur gegrild is. :9
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  vrijdag 25 december 2015 @ 07:30:35 #21
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_158513587
Nee liever niet :P

Oei dat klinkt lekker zeg! _O_ _O_
Goed idee voor als ik in februari in de Ardennen zit, met club vrienden. Altijd lekker eten en vuur in de tuin, dus dat zit wel goed _O_
Gaat LHO die maken?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 25 december 2015 @ 07:34:15 #22
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_158513592
Nope, alles wordt voor ons gemaakt. *O*
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  vrijdag 25 december 2015 @ 07:43:34 #23
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_158513611
Lekkh!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 25 december 2015 @ 09:23:48 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158514366
Ik heb de liefde voor de rollade nooit zo begrepen. Vraag je slager om n kilo of twee kilo schouderkarbonade aan n stuk zonder bot. Braad dat, veel lekkerder
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_158518974
dat heb ik van de week gedaan. wel duur (17 euro / kg met bot) maar lekker.

de rollade was een "wat moeten we doen met kerst" en dan kopen ze (ons ma) dit maar, maar geen idee hebben wat het is en een saus vergeten etc. :O

dus ik ga het er beste maar van maken.
  vrijdag 25 december 2015 @ 13:50:14 #26
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_158519599
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 09:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb de liefde voor de rollade nooit zo begrepen. Vraag je slager om n kilo of twee kilo schouderkarbonade aan n stuk zonder bot. Braad dat, veel lekkerder
de koekjes met botercreme zijn nog steeds lekker. De koekjes zijn nog steeds hard
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  vrijdag 25 december 2015 @ 14:03:46 #27
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_158519862
Ik heb een ribstuk van hert op de kop getikt voor morgen. Ik lees over het maken van een kroon door het vlees in te snijden, te buigen tot een rondje en vast te binden. Eventueel met vulling er in.

Is dat een goed idee en hoe is hert het lekkerst? Gewoon besmeuren met mosterd, knoflook, zout peper?
  vrijdag 25 december 2015 @ 15:04:05 #28
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158521012
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 14:03 schreef BasEnAad het volgende:
Ik heb een ribstuk van hert op de kop getikt voor morgen. Ik lees over het maken van een kroon door het vlees in te snijden, te buigen tot een rondje en vast te binden. Eventueel met vulling er in.

Is dat een goed idee en hoe is hert het lekkerst? Gewoon besmeuren met mosterd, knoflook, zout peper?
Geen mosterd, hert heeft een fijne smaak van zichzelf, zout en peper, eventueel wat speculaaskruiden (niet teveel)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 25 december 2015 @ 15:04:46 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158521018
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 december 2015 13:50 schreef madeliefff het volgende:

[..]

de koekjes met botercreme zijn nog steeds lekker. De koekjes zijn nog steeds hard
Goed te horen!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 25 december 2015 @ 15:05:22 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158521027
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 13:23 schreef fespo het volgende:
dat heb ik van de week gedaan. wel duur (17 euro / kg met bot) maar lekker.

de rollade was een "wat moeten we doen met kerst" en dan kopen ze (ons ma) dit maar, maar geen idee hebben wat het is en een saus vergeten etc. :O

dus ik ga het er beste maar van maken.
Wow, was dat biologisch knuffelvarken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_158521638
ik vond de prijs ook wat hoog.
het is een standaard Keurslager, dus ik heb er verder niet moeilijk over gedaan.

ik zag er nog wel staan "krul" schouderkarbonade.
is dat iets speciaals ofzo?
  vrijdag 25 december 2015 @ 15:39:53 #32
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_158521686
Mangalitza. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_158521731
aha, en dat verklaart die hoge prijs en daar slaat die "krul" op? ik kan het nergens terug vinden op internet.
volgende keer maar even goed opletten :X
pi_158521771
oh hier had ik mijn topic ook kunnen vragen,
Dit bericht is intellectueel eigendom van Baas_bas. Het aanpassen, censureren of verwijderen is derhalve niet toegestaan. De lezer is zelf aansprakelijk voor de opvatting van de inhoud van de post. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent.
  vrijdag 25 december 2015 @ 15:46:57 #35
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_158521785
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 15:42 schreef fespo het volgende:
aha, en dat verklaart die hoge prijs en daar slaat die "krul" op? ik kan het nergens terug vinden op internet.
volgende keer maar even goed opletten :X
Wolharig varken / krulvarken. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 26 december 2015 @ 20:22:34 #36
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_158548227
Lieve Piet, ik heb ook een vraag.

Ik wil falafel maken *O* Alleen loop ik tegen een praktisch probleem aan. De kikkererwten zijn nu bijna 24 uur aan het wellen en ik laat ze nog een dagje staan. Op internet kom ik recepten tegen waarbij ik gewelde, maar ongekookte kikkererwten moet gebruiken voor falafel. Als je ze kookt vallen ze namelijk uit elkaar. Alleen maak ik ook hummus en daarbij staat weer dat je kikkererwten moet koken omdat rauwe kikkererwten een giftige stof bevat (lectine). Die kook je eruit.

Lieve Piet, hoe maak ik falafel zonder dat ze uit elkaar vallen, maar ook zodat ik niet dood ga? O+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zaterdag 26 december 2015 @ 21:28:33 #37
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_158550123
Pieeeet, hellup. Ik ga maandag ergens eten waar we boeuf bourguignon gaan krijgen en nu vroegen zo of ik (eventueel) het voorgerecht zou willen verzorgen. Nu had ik zelf gedacht dat foie gras mi-cuit te maken. En dan met sichuanpeper in het midden, zoals we dit jaar in Frankrijk aten:



Maar ik weet niet, ik heb het nooit eerder gedaan en als het niet lekker wordt ga ik wel af. Misschien toch beter eerst een keertje uitproberen?

Dus, en, want, wat zal ik dan maken? Ik wil daar niet in de keuken staan, qua bakken of opwarmen. Zelfs niks in de oven. Dus wat oh wat past er bij boeuf bourguignon? En is koud. En zelfgemaakt...
  zaterdag 26 december 2015 @ 22:47:05 #38
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158552614
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 21:28 schreef RobinOok het volgende:
Pieeeet, hellup. Ik ga maandag ergens eten waar we boeuf bourguignon gaan krijgen en nu vroegen zo of ik (eventueel) het voorgerecht zou willen verzorgen. Nu had ik zelf gedacht dat foie gras mi-cuit te maken. En dan met sichuanpeper in het midden, zoals we dit jaar in Frankrijk aten:

[ afbeelding ]

Maar ik weet niet, ik heb het nooit eerder gedaan en als het niet lekker wordt ga ik wel af. Misschien toch beter eerst een keertje uitproberen?

Dus, en, want, wat zal ik dan maken? Ik wil daar niet in de keuken staan, qua bakken of opwarmen. Zelfs niks in de oven. Dus wat oh wat past er bij boeuf bourguignon? En is koud. En zelfgemaakt...
Voor de foie gras pate heb ik wel een recept voor je, maar dat moet je van te voren maken.
Neem een foie gras en maak hem schoon, snij hem in stukken. Vermeng een paar daarvan met een ei, peper en zout, wat foelie of nootmuskaat. Vul een langwerpige ( pate) vorm met de andere stukken en giet het ei mengsel erover. Dek het af het.
Gaar het in de oven bij 120 graden in een waterbad tot een kerntemperatuur van 68 graden.
Afkoelen en koud zetten zodat het opstijft.
Mes in een bakje heet water en een plak snijden, herhalen.
Goddelijk lekker in al zijn eenvoud.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_158552637
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 20:22 schreef Maraca het volgende:
Lieve Piet, ik heb ook een vraag.

Ik wil falafel maken *O* Alleen loop ik tegen een praktisch probleem aan. De kikkererwten zijn nu bijna 24 uur aan het wellen en ik laat ze nog een dagje staan. Op internet kom ik recepten tegen waarbij ik gewelde, maar ongekookte kikkererwten moet gebruiken voor falafel. Als je ze kookt vallen ze namelijk uit elkaar. Alleen maak ik ook hummus en daarbij staat weer dat je kikkererwten moet koken omdat rauwe kikkererwten een giftige stof bevat (lectine). Die kook je eruit.

Lieve Piet, hoe maak ik falafel zonder dat ze uit elkaar vallen, maar ook zodat ik niet dood ga? O+
Je kookt ze toch tijdens het bakken van fe falafel?

Je kunt trouwens prima falafel maken van erwten uit een pot of blik. Beetje bloem toevoegen voor de binding.
Whatever...
  zaterdag 26 december 2015 @ 22:49:43 #40
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158552695
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 20:22 schreef Maraca het volgende:
Lieve Piet, ik heb ook een vraag.

Ik wil falafel maken *O* Alleen loop ik tegen een praktisch probleem aan. De kikkererwten zijn nu bijna 24 uur aan het wellen en ik laat ze nog een dagje staan. Op internet kom ik recepten tegen waarbij ik gewelde, maar ongekookte kikkererwten moet gebruiken voor falafel. Als je ze kookt vallen ze namelijk uit elkaar. Alleen maak ik ook hummus en daarbij staat weer dat je kikkererwten moet koken omdat rauwe kikkererwten een giftige stof bevat (lectine). Die kook je eruit.

Lieve Piet, hoe maak ik falafel zonder dat ze uit elkaar vallen, maar ook zodat ik niet dood ga? O+
Heb weinig tot nul ervaring met kikkererwten, maar als ik het zo lees, maak je falafel met ongekookte en je humus met gekookte?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 26 december 2015 @ 22:50:36 #41
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158552725
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2015 22:47 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Je kookt ze toch tijdens het bakken van fe falafel?

Je kunt trouwens prima falafel maken van erwten uit een pot of blik. Beetje bloem toevoegen voor de binding.
Kikkererwtenmeel bind prima, doe dat door gehakt ipv paneermeel of een broodje
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_158555123
Het kan met allebei. Dat uit elkaar vallen komt omdat het vocht verdampt en zo de de kikkererwtenkorrels losmaakt van de buitenkant. Het lijkt net sterretjes. je falafelballetjes worden steeds kleiner en je vet zit vol gruis op het laatst.

Kikkererwten uit pot of blik zijn vochtiger maar met een beetje bloem gaat het prima. Teveel bloem beinvloedt echter wel de smaak.

Met ongekookte gewelde gaat het zonder bloem ook, maar werd niet goed gaar niet zo lekker, maar ik leef wel nog. Dus, de oplossing was om de gewelde kikkererwten te voor te koken maar niet helemaal gaar.Dat ging perfect.

Dus gewoon uitproberen. Als ze uit elkaar vallen, gewoon een beetje bloem erbij.

Hummus met ongekookte is gewoon echt niet lekker.
  zondag 27 december 2015 @ 00:17:03 #43
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_158555902
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2015 22:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Voor de foie gras pate heb ik wel een recept voor je, maar dat moet je van te voren maken.
Neem een foie gras en maak hem schoon, snij hem in stukken. Vermeng een paar daarvan met een ei, peper en zout, wat foelie of nootmuskaat. Vul een langwerpige ( pate) vorm met de andere stukken en giet het ei mengsel erover. Dek het af het.
Gaar het in de oven bij 120 graden in een waterbad tot een kerntemperatuur van 68 graden.
Afkoelen en koud zetten zodat het opstijft.
Mes in een bakje heet water en een plak snijden, herhalen.
Goddelijk lekker in al zijn eenvoud.
Ja, neehee, geen foie gras dus. Je moet iets anders voor me bedenken. Nu! >:) ~O>
Frans voorgerecht, bij boeuf bourguignon. Kom, help!
pi_158556288
Rillettes? :)
  zondag 27 december 2015 @ 00:35:51 #45
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_158556689
Ja, goeie. Ga ik overwegen....
  zondag 27 december 2015 @ 09:01:35 #46
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_158561464
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2015 22:47 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Je kookt ze toch tijdens het bakken van fe falafel?

Je kunt trouwens prima falafel maken van erwten uit een pot of blik. Beetje bloem toevoegen voor de binding.
Nou ja, het is wel even bakken vs echt lange tijd koken. Maar je hebt een punt.
Ga trouwens geen erwten uit blik halen. (1) blik :{ en (2) heb juist een hele pot met droge kikkererwten die op moet _O- daarom ga ik falafel maken.
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2015 22:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb weinig tot nul ervaring met kikkererwten, maar als ik het zo lees, maak je falafel met ongekookte en je humus met gekookte?
Dat is wat het grote internet zegt :Y

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 23:55 schreef kuifje_fok het volgende:
Het kan met allebei. Dat uit elkaar vallen komt omdat het vocht verdampt en zo de de kikkererwtenkorrels losmaakt van de buitenkant. Het lijkt net sterretjes. je falafelballetjes worden steeds kleiner en je vet zit vol gruis op het laatst.

Kikkererwten uit pot of blik zijn vochtiger maar met een beetje bloem gaat het prima. Teveel bloem beinvloedt echter wel de smaak.

Met ongekookte gewelde gaat het zonder bloem ook, maar werd niet goed gaar niet zo lekker, maar ik leef wel nog. Dus, de oplossing was om de gewelde kikkererwten te voor te koken maar niet helemaal gaar.Dat ging perfect.

Dus gewoon uitproberen. Als ze uit elkaar vallen, gewoon een beetje bloem erbij.

Hummus met ongekookte is gewoon echt niet lekker.
Bedankt! Ik ga ze dan even kort koken :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zondag 27 december 2015 @ 09:03:16 #47
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158561470
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 00:17 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ja, neehee, geen foie gras dus. Je moet iets anders voor me bedenken. Nu! >:) ~O>
Frans voorgerecht, bij boeuf bourguignon. Kom, help!
Watermeloen met gekookte ham?
Geintje
Tartaar van rauwe zalm en haring?
Gourgette aan plakken snijden in de lengte, grillen, af laten koelen, insmeren met een roomkaas en wat gerookte zalm en dan oprollen?
Een gemengde salade met een vinaigrette?
Gerookte kip of eend, met sinaasappelfilets en een sherryazijn en walnotenolie dressing?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_158562017
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 00:35 schreef RobinOok het volgende:
Ja, goeie. Ga ik overwegen....
Gezien de randvoorwaarden neig ik ook naar de rilettes, pate's en terrines. Je kunt natuurlijk van alles kiezen van varken tot eend tot konijn, maar je kunt het ook combineren. Zo weet ik bijvoorbeeld dat eend en ham fantastisch kunnen combineren. Geen idee hoe trouwens, ik heb er aanzienlijk meer gegeten dan gemaakt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_158570960
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2015 22:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kikkererwtenmeel bind prima, doe dat door gehakt ipv paneermeel of een broodje
Dat is het beste, maar ik kan het nergens vinden.
Whatever...
  zondag 27 december 2015 @ 16:16:41 #50
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_158571252
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2015 16:06 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dat is het beste, maar ik kan het nergens vinden.
Bij de toko. Of zelf maken, kikkererwtenmeel is niks meer dan gemalen, gedroogde kikkererwt.
pi_158572249
Even voor de volgende keer, ik had trouwens een reerug in de pan gegooid, en zo'n beest is best langwerpig, dus ik had een grote pan genomen. Maar dan ligt er dus heel veel boter bloot in de pan, en die gaat dan verbranden, die heb ik toen maar gekoeld met stukjes koude boter toevoegen, maar dat lijkt me ook niet optimaal.

Wat kun je het beste doen, hem oprollen in een kleine pan, in twee stukken snijden en de presentatie opofferen, de temperatuur lager zetten of boter blijven toevoegen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 27 december 2015 @ 16:46:21 #52
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_158572318
In de oven klaarmaken. :+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 27 december 2015 @ 16:58:01 #53
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_158572748
Eerst in olie aanzetten, dan pas boter erbij?
Heen en weer een rond schuiven over de bodem?
Zachter zetten.
pi_158573016
En zowel flink olie n boter in de pan doen. Dan kan de boter ook veel hoger verhit worden. Zo doe ik het althans.
  zondag 27 december 2015 @ 17:16:10 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158573224
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 16:44 schreef Weltschmerz het volgende:
Even voor de volgende keer, ik had trouwens een reerug in de pan gegooid, en zo'n beest is best langwerpig, dus ik had een grote pan genomen. Maar dan ligt er dus heel veel boter bloot in de pan, en die gaat dan verbranden, die heb ik toen maar gekoeld met stukjes koude boter toevoegen, maar dat lijkt me ook niet optimaal.

Wat kun je het beste doen, hem oprollen in een kleine pan, in twee stukken snijden en de presentatie opofferen, de temperatuur lager zetten of boter blijven toevoegen?
Geklaarde boter gebruiken, die verbrand minder snel, aanbraden in de pan en dan in de oven op 125 graden parkeren tot de juiste kerntemperatuur.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_158573225
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 17:07 schreef empa1010 het volgende:
En zowel flink olie n boter in de pan doen. Dan kan de boter ook veel hoger verhit worden. Zo doe ik het althans.
Ik had geklaarde boter gebruikt, ik vind olijfolie niet zo lekker buiten bepaalde specifieke toepassingen, en olijfolie om in te bakken zie ik trouwens nooit in de winkel. Ook andere olin hebben allemaal een ongewenst bijsmaakje. Geklaarde boter kan al heter dan olie.

Maar het is hoe heter hoe beter, dus als je het optimaal wil doen, moet je dat probleem van die bloot liggende boter oplossen. Het is denk ik ook niet vet genoeg om zonder bakvet te bakken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_158573246
Zonnebloemolie? :)
  zondag 27 december 2015 @ 17:18:08 #58
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158573275
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 17:17 schreef empa1010 het volgende:
Zonnebloemolie? :)
Geeft smaak af.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_158573298
O oke :@ zo doe ik het altijd wel. Maar ik amateurpruts ook maar zo wat aan *O* wat overigens wel goed smaakt. Al zeg ik het zelf :D
pi_158573396
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 17:17 schreef empa1010 het volgende:
Zonnebloemolie? :)
:r
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En kan minder heet dan geklaarde boter en pinda-olie. Ik pruts zelf ook vaak maar wat aan, maar bij dit soort dingen zoek ik het optimum, en dat is zo veel mogelijk hitte zonder iets te verbranden. Dus ook als je het bakvet neemt dat het heetst kan worden, dan nog zou het beter zijn als je een pan zou hebben waar de reerug precies in past.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 8 januari 2016 @ 14:46:38 #61
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_158928840
Ik wil voor het eerste keer een tarte tatin maken, dus appels(of peer) karamelliseren in de koekepan, deeg erop en dan in de oven...maar is de 'echte' tarte nu met bladerdeeg of meer een soort korstdeeg? Ik zie beide in recepten staan namelijk. En heb net m'n eerste koekepan met ovenbestendige handvat gekocht, dus er moet gebakken worden!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 8 januari 2016 @ 14:55:34 #62
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158929115
Het recept van de zusjes Tatin is met zanddeeg
https://web.archive.org/w(...)fr/tarte_recette.php
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 8 januari 2016 @ 15:01:35 #63
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_158929315
Dank je wel!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 15 januari 2016 @ 08:48:34 #64
121348 Erasmo
f/8 and be there.
  vrijdag 15 januari 2016 @ 09:17:37 #65
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159117749
quote:
Jammer. Culinair gezien waren ze goed bezig. Maar de gastheer is al zeventig dus ik begrijp het wel. De vriendelijke dame in de keuken gaat wel door lees ik.
Hier een uitgebreid artikel
http://winterswijkseweekk(...)-de-deuren-1.5613740

[ Bericht 11% gewijzigd door Pietverdriet op 15-01-2016 09:27:14 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159119414
Hallo Piet,

Ik was van plan om van het weekeinde zalm en croute te maken. Nu vond ik een recept en daar hebben ze het over croissantdeeg. Nou lijkt me dat wat te vet, ik dacht gewoon bladerdeeg te gebruiken. Maar nu ik er langer over nadenk, is het niet gewoon hetzelfde...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  vrijdag 15 januari 2016 @ 12:10:25 #67
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159120814
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 11:02 schreef Karstman het volgende:
Hallo Piet,

Ik was van plan om van het weekeinde zalm en croute te maken. Nu vond ik een recept en daar hebben ze het over croissantdeeg. Nou lijkt me dat wat te vet, ik dacht gewoon bladerdeeg te gebruiken. Maar nu ik er langer over nadenk, is het niet gewoon hetzelfde...
Nee, dat is niet hetzelfde, en ik zou geen blader of croissantdeeg gebruiken, maar piedeeg. Bladerdeeg en croissant deeg hebben de eigenschap nogal op te zwellen en daarom te isoleren, heb daardoor gehad dat de korst gaar was maar de vis nog rauw.
Hier een goed recept met uitleg voor het deeg. Daar dit deeg niet zwelt kan je er ook mooie figuren in maken.
http://www.dbnl.org/tekst(...)68rece01_01_0051.php
Weet niet hoeveel zalm je klaarmaakt, hou daar rekening mee met het maken van het deeg,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 18 januari 2016 @ 19:33:08 #68
378192 -mandy-
I am who I am
pi_159208897
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2015 09:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

...

Piet,

Kan ik, als ik een cheesecake ga bakken. de verse roomkaas vervangen door naturel zuivelspread (jumbo bv)?
Kwestie van het geheel hopelijk minder machtig te maken.
Mijn leven begon voor de 2de keer toen ik Djeez ontmoette en werd compleet op 26 april 2013 met de geboorte van onze zoon.
  maandag 18 januari 2016 @ 23:26:56 #69
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159217290
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 19:33 schreef -mandy- het volgende:

[..]

Piet,

Kan ik, als ik een cheesecake ga bakken. de verse roomkaas vervangen door naturel zuivelspread (jumbo bv)?
Kwestie van het geheel hopelijk minder machtig te maken.
Ik heb geen idee wat naturel zuivelspread is.
Wat is er mis met kwark?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 18 januari 2016 @ 23:28:05 #70
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_159217320
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2016 23:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb geen idee wat naturel zuivelspread is.
Wat is er mis met kwark?
Dat is niet vet genoeg.

Die zuivelspread shizzle kun je prima gebruiken. Zit vaak wel al zout in, dus daar op letten bij de rest van de ingredinten.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 18 januari 2016 @ 23:31:58 #71
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159217403
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2016 23:28 schreef Molo het volgende:

[..]

Dat is niet vet genoeg.

Volle kwark gebruiken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 18 januari 2016 @ 23:35:06 #72
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_159217475
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2016 23:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Volle kwark gebruiken
Of iets lekkerders maken dan kwarktaart/cheesecake :+

Volle kwark is iets van 10% he, je niet wel echt minstens 20% vet ofzo hebben wil cheesecake beetje lukken.
Ik vind het het meestal niet waard, heb liever een lekkere cake of appeltaart :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_159217507
Zuivelspread is toch ook gewoon roomkaas?
  maandag 18 januari 2016 @ 23:37:48 #74
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_159217539
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 23:36 schreef Dragonberry het volgende:
Zuivelspread is toch ook gewoon roomkaas?
Nope, wel vaak te gebruiken in recepten waar je roomkaas in kunt gebruiken, maar zitten meer ingredinten in, waaronder zout, en minder vet
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_159218499
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2016 23:37 schreef Molo het volgende:

[..]

Nope, wel vaak te gebruiken in recepten waar je roomkaas in kunt gebruiken, maar zitten meer ingredinten in, waaronder zout, en minder vet
minder vet (magere melk ipv volle melk) is wat Mandy wil.
maar minder ingredinten? in roomkaas zoals monchou zitten net zo goed zout. verder staan er niet meer ingredinten op mijn zuivelspread dan de monchou.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 08:54:40 #76
378192 -mandy-
I am who I am
pi_159221102
Mij lijkt dat je met kwark extra gelatine moet gebruiken om de boel net zo 'stijf' te krijgen.
Mijn leven begon voor de 2de keer toen ik Djeez ontmoette en werd compleet op 26 april 2013 met de geboorte van onze zoon.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 08:55:44 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159221116
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 08:54 schreef -mandy- het volgende:
Mij lijkt dat je met kwark extra gelatine moet gebruiken om de boel net zo 'stijf' te krijgen.
Dat is een hollandse kwarktaart, ik dacht dat het over cheescake ging (die wordt gebakken)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159221299
Ik gebruik altijd van die zuivelspread voor (gebakken) cheesecake. Gaat in elk geval prima.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 09:12:58 #79
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159221375
Als je de vulling minder zwaar wilt hebben, scheid de eieren en sla de eiwitten heel erg stijf, envelopeer dit voorzichtig door de rest van de vulling (niet roeren, maar omslaan), dan wordt de vulling luchtig en minder zwaar. En ik zou gewoon kwark gebruiken, geen creme cheese
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 19:29:08 #80
378192 -mandy-
I am who I am
pi_159236321
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 09:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je de vulling minder zwaar wilt hebben, scheid de eieren en sla de eiwitten heel erg stijf, envelopeer dit voorzichtig door de rest van de vulling (niet roeren, maar omslaan), dan wordt de vulling luchtig en minder zwaar. En ik zou gewoon kwark gebruiken, geen creme cheese
Dank je voor de tips!!
Mijn leven begon voor de 2de keer toen ik Djeez ontmoette en werd compleet op 26 april 2013 met de geboorte van onze zoon.
pi_159482764
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 08:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is een hollandse kwarktaart, ik dacht dat het over cheescake ging (die wordt gebakken)
New York Style Cheesecake wordt gebakken, California Style Cheesecake niet.
Die komt meer overeen met onze kwarktaart.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_159482806
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 19:33 schreef -mandy- het volgende:

[..]

Piet,

Kan ik, als ik een cheesecake ga bakken. de verse roomkaas vervangen door naturel zuivelspread (jumbo bv)?
Kwestie van het geheel hopelijk minder machtig te maken.
Je kunt het vervangen door bijv. mascarpone.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_159482867
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 11:02 schreef Karstman het volgende:
Hallo Piet,

Ik was van plan om van het weekeinde zalm en croute te maken. Nu vond ik een recept en daar hebben ze het over croissantdeeg. Nou lijkt me dat wat te vet, ik dacht gewoon bladerdeeg te gebruiken. Maar nu ik er langer over nadenk, is het niet gewoon hetzelfde...
Het maakt qua vetgehalte inderdaad weinig uit. Alleen is croissantdeeg een gistdeeg en bladerdeeg niet.
Wat je wel kunt doen is van die plakjes deeg voor hartige taart.
Zelf heb ik nog nooit een en croute gezien met croissantdeeg.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_159483198
Ik wil het weekend weer eens een flinke voorraad stoofpot met donker bier maken. Heb je nog tips/recept voor een goede stoof? :-)
hardcoholic
pi_159483203
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 16:44 schreef Weltschmerz het volgende:
Even voor de volgende keer, ik had trouwens een reerug in de pan gegooid, en zo'n beest is best langwerpig, dus ik had een grote pan genomen. Maar dan ligt er dus heel veel boter bloot in de pan, en die gaat dan verbranden, die heb ik toen maar gekoeld met stukjes koude boter toevoegen, maar dat lijkt me ook niet optimaal.

Wat kun je het beste doen, hem oprollen in een kleine pan, in twee stukken snijden en de presentatie opofferen, de temperatuur lager zetten of boter blijven toevoegen?
Als het contact met de pan goed is, dan zo weinig boter gebruiken. De reerug kleurt dan sneller en de boter verbrandt niet.
Mocht dat niet kunnen, probeer dan het verhittingsoppervlak van de pan te verkleinen door de reerug naar 1 kant van de pan te verplaatsen en alleen dat deel van de pan boven het vuur te houden.
Eenmaal dichtgeschroeid, snel de oven in en langzaam verder garen ;)
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  vrijdag 29 januari 2016 @ 08:54:35 #86
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159485357
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 00:29 schreef Ferdii het volgende:
Ik wil het weekend weer eens een flinke voorraad stoofpot met donker bier maken. Heb je nog tips/recept voor een goede stoof? :-)
Ik stoof meestal in wijn of in kriekenbier.
Je kan natuurlijk alles stoven in donker bier, maar wel eens varkenwangen gegeten? Haal varkenswangen bij de slager (hij zal ze moeten bestellen), zout/peper etc er op, die braad je aan (heel laten, niet aan stukken snijden), daarna stoven met het kriekenbier. Knoflook, Laurierblad Foelie, Peen erbij.
Saus vlak voor het serveren afmonteren met wat bittere chocolade.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator vrijdag 29 januari 2016 @ 09:05:24 #87
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159485486
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 08:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik stoof meestal in wijn of in kriekenbier.
Je kan natuurlijk alles stoven in donker bier, maar wel eens varkenwangen gegeten? Haal varkenswangen bij de slager (hij zal ze moeten bestellen), zout/peper etc er op, die braad je aan (heel laten, niet aan stukken snijden), daarna stoven met het kriekenbier. Knoflook, Laurierblad Foelie, Peen erbij.
Saus vlak voor het serveren afmonteren met wat bittere chocolade.
Jij doet overal foelie bij of niet? :o

En hoezo bestellen? Dan ga je naar de verkeerde slager :P Waarschijnlijk moet je wel even tot dinsdag wachten omdat ze de kop al hebben weggegooid.
Ik organiseerde vroeger vaak spooktochten in het dorp, vraagden we de slager week van te voren altijd of we een kop van een varken mochten hebben. Dat was altijd een succes.
Kranpltze mssen verdichtet sein
  vrijdag 29 januari 2016 @ 19:46:45 #88
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_159499921
He Piet, heb je een eigen recept voor leberks?
Siesta & Fiesta!
  vrijdag 29 januari 2016 @ 20:54:43 #89
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159502194
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 19:46 schreef Bramito het volgende:
He Piet, heb je een eigen recept voor leberks?
Heb het een aantal malen gepoogd te maken, ik krijg de vleesmassa niet fijn genoeg, werd een soort meatloaf, das niet de bedoeling
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 29 januari 2016 @ 20:57:56 #90
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159502312
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 09:05 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Jij doet overal foelie bij of niet? :o

En hoezo bestellen? Dan ga je naar de verkeerde slager :P Waarschijnlijk moet je wel even tot dinsdag wachten omdat ze de kop al hebben weggegooid.
Ik organiseerde vroeger vaak spooktochten in het dorp, vraagden we de slager week van te voren altijd of we een kop van een varken mochten hebben. Dat was altijd een succes.
Foelie is dan ook vreselijk lekker. Zout en peper gebruik ik trouwens ook altijd,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159503277
Piet, nog must have slow cooker / low and slow oven gerechten?
Alcohol is the anesthesia by which we endure the operation of life.
Technical owner of www.shavingsociety.nl
pi_159504080
Yam heeft zuurdesembrood op basis van haver, te koop bij Jumbo. Het is bijna normaal brood, dus niet het dorre, in gruis uit elkaar vallende zoals van Damhert. Er is nu een glutenvrije variant met zo weinig mogelijk ingredinten. Door de lange bereidingstijd is het fytinezuur afgebroken. Ik vraag me af of lang desemen ook nog wat doet met gluten (tarwe en zo) en gluten-look-a-likes (haver, gierst, teff)). Is daar meer over bekend?
pi_159504129
Ik zie hiervoor een vraag over slow cooking. In wat voor pannen kan je het eten heel lang op zacht vuur laten staan zonder dat de bodem beschadigt?
  vrijdag 29 januari 2016 @ 22:25:41 #94
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159505315
Kom ik morgen ff op terug
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159505452
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 21:49 schreef Teslynd het volgende:
Ik zie hiervoor een vraag over slow cooking. In wat voor pannen kan je het eten heel lang op zacht vuur laten staan zonder dat de bodem beschadigt?
In een slowcooker dus. Of op inductie of in de oven. Daar wordt de gehele pan verwarmd i.p.v. alleen de bodem. En dat doet de truuk. Het is dus niet zozeer de pan maar de manier van verwarmen. En je zult w.s. niet bang zijn dat de bodem van de pan beschadigt maar meer voor de bittere aanbaksels zoals b.v. bij erwtensoep op een sudderpitje?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Moderator vrijdag 29 januari 2016 @ 22:36:18 #96
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159505643
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 20:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Foelie is dan ook vreselijk lekker. Zout en peper gebruik ik trouwens ook altijd,
Ik heb het wat van je overgenomen hoor, gooi vaak wat van die dingetjes als ik soep kook in de boullion. Hoeveel zou jij doen op een pan? Liter of 5 denk ik.

Ik gebruik veel kruidnagel trouwens bij veel wat ik stoof :9
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_159511466
Help! Heb gistavond cheesecake gebakken. Moest volgens recept 30-40 minuten in de oven, maar toen was hij nog wel erg vloeibaar, dus in totaal zeker een uur gedaan. Hele nacht in de koelkast gestaan, maar ik hij niet stijf geworden. Kan ik hem nog even terugzetten in de oven, of moet ik als een idioot naar AH om ingredinten voor een nieuwe te halen? Hij is voor vanmiddag. :'(
pi_159511508
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 07:31 schreef Bleie het volgende:
Help! Heb gistavond cheesecake gebakken. Moest volgens recept 30-40 minuten in de oven, maar toen was hij nog wel erg vloeibaar, dus in totaal zeker een uur gedaan. Hele nacht in de koelkast gestaan, maar ik hij niet stijf geworden. Kan ik hem nog even terugzetten in de oven, of moet ik als een idioot naar AH om ingredinten voor een nieuwe te halen? Hij is voor vanmiddag. :'(
woah, na een uur in de oven en een nacht in de koelkast nog steeds vloeibaar? Of alleen het midden een klein beetje? Of je hem terug kan zetten in de oven weet ik niet (Piet misschien wel), maar voor je naar de winkel rent zou ik er een stuk afsnijden en eens kijken hoe dat smaakt.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 30 januari 2016 @ 09:31:48 #99
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159512032
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 07:31 schreef Bleie het volgende:
Help! Heb gistavond cheesecake gebakken. Moest volgens recept 30-40 minuten in de oven, maar toen was hij nog wel erg vloeibaar, dus in totaal zeker een uur gedaan. Hele nacht in de koelkast gestaan, maar ik hij niet stijf geworden. Kan ik hem nog even terugzetten in de oven, of moet ik als een idioot naar AH om ingredinten voor een nieuwe te halen? Hij is voor vanmiddag. :'(
Recept? Als hij een uur in de oven stond had ie wel gaar moeten zijn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159514375
Dacht ik ook, dat hij dan wel gaar moest zijn.

Ik heb al een nieuwe gebakken, staat nu in de koelkast. Is nu wel een beetje bruin geworden, maar ik heb toch betere hoop. Staat nu in de koelkast op te stijven.

Edit: dit recept: https://crossstitchandkee(...)and-lime-cheesecake/
  zaterdag 30 januari 2016 @ 13:41:50 #101
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_159516126
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 20:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb het een aantal malen gepoogd te maken, ik krijg de vleesmassa niet fijn genoeg, werd een soort meatloaf, das niet de bedoeling
Met de foodprocessor ook niet?
Siesta & Fiesta!
  zaterdag 30 januari 2016 @ 14:21:58 #102
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159516818
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 13:41 schreef Bramito het volgende:

[..]

Met de foodprocessor ook niet?
Nee, vreemd genoeg niet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 30 januari 2016 @ 14:24:26 #103
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159516866
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 12:08 schreef Bleie het volgende:
Dacht ik ook, dat hij dan wel gaar moest zijn.

Ik heb al een nieuwe gebakken, staat nu in de koelkast. Is nu wel een beetje bruin geworden, maar ik heb toch betere hoop. Staat nu in de koelkast op te stijven.

Edit: dit recept: https://crossstitchandkee(...)and-lime-cheesecake/

Vind op het eerste gezicht vocht /ei verhouding een beetje vreemd, hopelijk lukt de tweede beter.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 30 januari 2016 @ 14:25:37 #104
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159516887
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 22:36 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik heb het wat van je overgenomen hoor, gooi vaak wat van die dingetjes als ik soep kook in de boullion. Hoeveel zou jij doen op een pan? Liter of 5 denk ik.

Ik gebruik veel kruidnagel trouwens bij veel wat ik stoof :9
boullion? Twee a drie velletjes.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 30 januari 2016 @ 14:29:34 #105
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159516959
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 21:25 schreef DrParanoid het volgende:
Piet, nog must have slow cooker / low and slow oven gerechten?
Gebruik geen slow cooker maar gewoon een pan, wat ik erg lekker vind, is hertenstoof.
Ik neem hert poulet, kruid het en braad het stevig aan. Dan blussen met rode wijn, blaadje laurier, knoflook erbij (en als je wilt, foelie) wat verse rozemarijn, thijm (in een met wat keukentouw omwikkeld koffiefilter is het er gemakkelijk uit te halen).
dan lekker een paar uurtjes stoven. Ik eet er serviettenknoedel en rode kool bij.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 30 januari 2016 @ 14:31:22 #106
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159516993
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 21:49 schreef Teslynd het volgende:
Ik zie hiervoor een vraag over slow cooking. In wat voor pannen kan je het eten heel lang op zacht vuur laten staan zonder dat de bodem beschadigt?
Neem een pan met een dikke bodem. De boel zal niet beschadigen, hooguit aanbranden als je het laat droogkoken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 30 januari 2016 @ 14:32:39 #107
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159517018
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 21:47 schreef Teslynd het volgende:
Yam heeft zuurdesembrood op basis van haver, te koop bij Jumbo. Het is bijna normaal brood, dus niet het dorre, in gruis uit elkaar vallende zoals van Damhert. Er is nu een glutenvrije variant met zo weinig mogelijk ingredinten. Door de lange bereidingstijd is het fytinezuur afgebroken. Ik vraag me af of lang desemen ook nog wat doet met gluten (tarwe en zo) en gluten-look-a-likes (haver, gierst, teff)). Is daar meer over bekend?
Denk dat je dit het beste Lee Harvey Oswald kan vragen, die weet meer over brood en desems dan ik
CUL / [Volgtopic] Bakkerij beginnen! #19 - Mt heteluchtoven
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159530233
Pietverdriet, bedankt voor de tip. Heb de vraag bij LHO gesteld.

Aanvankelijk kocht ik de goedkope pannen bij Blokker, totdat de pannen niet meer van prijs wijzigden en dus dus veel dunner werden. Nog een poosje op Ikea PS gekookt, die zijn een slag solider, maar dat bleek ook niet geschikt voor het lange trekken te zijn. Je ziet dan op de bodem iets alsof er stukken vel af zijn. Als de bescherming eraf is, zal er wel meer vrijkomen als je doorgaat met koken en aanbakken.

Volgens de gebruiksaanwijzing van Ikea zijn de pannen niet bedoeld om eten in te bewaren (deden we vroeger wel, bv. boerenkool voor 2 dagen koken). Maar ik wil ouderwetse bouillon/soep die je de hele dag op het vuur kan laten staan. Zal proberen of het in de oven beter lukt, omdat dan de hitte niet van n kant komt. En hopelijk is dan ook minder aanbrandsel.
  zaterdag 30 januari 2016 @ 23:19:20 #109
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_159530323
Waarom dan geen sudderplaat op het gas en onder de pan? Daar zijn die dingen voor.



Blokker.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 30 januari 2016 @ 23:20:42 #110
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159530353
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:15 schreef Teslynd het volgende:
Pietverdriet, bedankt voor de tip. Heb de vraag bij LHO gesteld.

Aanvankelijk kocht ik de goedkope pannen bij Blokker, totdat de pannen niet meer van prijs wijzigden en dus dus veel dunner werden. Nog een poosje op Ikea PS gekookt, die zijn een slag solider, maar dat bleek ook niet geschikt voor het lange trekken te zijn. Je ziet dan op de bodem iets alsof er stukken vel af zijn. Als de bescherming eraf is, zal er wel meer vrijkomen als je doorgaat met koken en aanbakken.

Volgens de gebruiksaanwijzing van Ikea zijn de pannen niet bedoeld om eten in te bewaren (deden we vroeger wel, bv. boerenkool voor 2 dagen koken). Maar ik wil ouderwetse bouillon/soep die je de hele dag op het vuur kan laten staan. Zal proberen of het in de oven beter lukt, omdat dan de hitte niet van n kant komt. En hopelijk is dan ook minder aanbrandsel.
Bij pannen denk ik aan RVS, sorry, niet aan die gelakte ellende of gecoate zuut.
Doe jezelf een plezier en koop zware RVS pannen. Die zijn ook het best schoon te maken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159530593
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:19 schreef Lienekien het volgende:
Waarom dan geen sudderplaat op het gas en onder de pan? Daar zijn die dingen voor.



Blokker.
Ik kan geen grote vinden. Alleen de kleine waar je geen grote pan op durft te zetten omdat het dan zo wankel is.
  zaterdag 30 januari 2016 @ 23:32:41 #112
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_159530609
Gewoon goed op het midden zetten en bij roeren de pan vastpakken.

Of een sudderplaat met grotere doorsnede: https://www.meesterslijpe(...)uage=nl¤cy=EUR

[ Bericht 65% gewijzigd door Lienekien op 30-01-2016 23:42:13 ]
The love you take is equal to the love you make.
pi_159530936
gietijzeren sudderplaatjes O+
die van de blokker heb ik ook gehad en ik vond dat ding doodeng. veel te glad plaatje naar mijn idee.
pi_159531081
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bij pannen denk ik aan RVS, sorry, niet aan die gelakte ellende of gecoate zuut.
Doe jezelf een plezier en koop zware RVS pannen. Die zijn ook het best schoon te maken.
Ja, daarom kwam ik op het idee om het hier te vragen, vanwege de technische achtergrondkennis. Dus pannen zijn echt gelakt? Hoe kan je dat weten, afgezien van wel erg lage prijzen of dunne pannetjes die je doen griezelen?
Ooit had ik een Franse gietijzeren, maar kon hem niet met n hand tillen, met twee was het al lastig, op de grens van enigszins gevaarlijk met hete inhoud. Zijn er goede pannen die wel tilbaar zijn als je verminderde spierkracht hebt?

Momenteel heb ik de pannenset Vision van BK. Die kan wel in de oven, denk ik, omdat het alleen metaal & glas is en omdat het voor bouillon sowieso minder dan 100 wordt. Hij is bij Blokker 169 en zou als adviesprijs 265 hebben.
pi_159531916
Voor bouilon gebruik ik tegenwoordig een slowcooker. Lage temperatuur en t kost een stuk minder dan dezelfde tijd een oven aanzetten. Verder zijn ze ook niet echt zwaar (hier ook problemen met de spieren).
We have far more in common than that which devides us..
  zondag 31 januari 2016 @ 08:29:44 #116
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_159534157
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 14:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, vreemd genoeg niet.
Ik zal het eens aan de secretaresse van een ouwe klant van mij vragen. Die had een slagerij met haar ex.
Siesta & Fiesta!
  zondag 31 januari 2016 @ 09:15:49 #117
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159534348
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:52 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ja, daarom kwam ik op het idee om het hier te vragen, vanwege de technische achtergrondkennis. Dus pannen zijn echt gelakt? Hoe kan je dat weten, afgezien van wel erg lage prijzen of dunne pannetjes die je doen griezelen?

RVS zijn niet gelakt, als pannen bont en in kleurtjes zijn, blijf er bij weg tenzij het zware gietijzeren zijn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator zondag 31 januari 2016 @ 10:29:07 #118
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159534908
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 09:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

RVS zijn niet gelakt, als pannen bont en in kleurtjes zijn, blijf er bij weg tenzij het zware gietijzeren zijn
Ik wou net zeggen, met een zware gemailleerde Cruesset zal je toch wel geen problemen hebben? ;)
Kranpltze mssen verdichtet sein
  zondag 31 januari 2016 @ 13:08:19 #119
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159538131
quote:
1s.gif Op zondag 31 januari 2016 10:29 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik wou net zeggen, met een zware gemailleerde Cruesset zal je toch wel geen problemen hebben? ;)
Nee, zeker niet, vooral als hij alleen aan de buitenkant gemailleerd is
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159542974
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 14:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vind op het eerste gezicht vocht /ei verhouding een beetje vreemd, hopelijk lukt de tweede beter.
In welk opzicht vreemd?

De tweede was inderdaad een stuk beter gelukt, maar beetje aan de zure kant, volgende keer dus minder limoen gebruiken.
  zondag 31 januari 2016 @ 16:44:54 #121
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159545443
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 15:34 schreef Bleie het volgende:

[..]

In welk opzicht vreemd?

De tweede was inderdaad een stuk beter gelukt, maar beetje aan de zure kant, volgende keer dus minder limoen gebruiken.
Weinig ei om alle massa te binden
Mooi dat de tweede beter lukte, langer gebakken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159551636
quote:
1s.gif Op zondag 31 januari 2016 16:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Weinig ei om alle massa te binden
Mooi dat de tweede beter lukte, langer gebakken?
Ja, uur en een kwartier.
pi_159658311


Piet, ik heb van een vriend een karkas van een jonge ree gekregen (botten met nog wat vlees eraan). Het is ongeveer 950 gram.
Ik heb er geen ervaring mee maar wil er een soep van trekken. Heb je wat tips hoe ik hier het beste mee kan beginnen?
Ik zat zelf te denken aan prei, wortelen, 500 gram tomaten, foelie, laurier, tijm en 4 a 5 liter water.

Vlees in oven laten garen tot ze bruin zijn. In een pan met de groenten (5 uur?) daarna zeven en inkoken? Peper en zout naar smaak?

Of zou jij het helemaal anders doen?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_159658666
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 19:12 schreef -J-D- het volgende:
[ afbeelding ]

Piet, ik heb van een vriend een karkas van een jonge ree gekregen (botten met nog wat vlees eraan). Het is ongeveer 950 gram.
Ik heb er geen ervaring mee maar wil er een soep van trekken. Heb je wat tips hoe ik hier het beste mee kan beginnen?
Ik zat zelf te denken aan prei, wortelen, 500 gram tomaten, foelie, laurier, tijm en 4 a 5 liter water.

Vlees in oven laten garen tot ze bruin zijn. In een pan met de groenten (5 uur?) daarna zeven en inkoken? Peper en zout naar smaak?

Of zou jij het helemaal anders doen?
Ik ben piet dan wel niet maar ik zou geen tomaten gebruiken.

Zou de boel koud opzetten met prei, wortel, knolselderij, ui, foelie, laurier, jeneverbessen, tijm, peterselie en wat peperkorrels. Ikzelf vind wat wijn ernook lekker doorheen.

Als je ervan houdt kun je ook wat paddenstoelen meetrekken, gedroogd eekhoorntjesbrood geeft extra smaak.

Na 3 uur trekken botten eruit en roosteren in een hete oven en nogmaals 3 uur trekken. Maar je kunt ook het karkas eerst roosteren.

Passeren, ontvetten en dan een eindje inkoken.
Whatever...
pi_159660379
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 19:24 schreef Spanky78 het volgende:
Na 3 uur trekken botten eruit en roosteren in een hete oven en nogmaals 3 uur trekken. Maar je kunt ook het karkas eerst roosteren.

Passeren, ontvetten en dan een eindje inkoken.
Met alle respect hoor. Maar dit is toch waanzin? Al die rituelen. Die kun je nog uitbreiden met diverse instructies en ingredinten die je ook niet gaat proeven of waarvan de samenhang onduidelijk is. Ik bedoel eigenlijk dat het allemaal zo onwetenschappelijk is en zo vrijblijvend. En dat het resultaat nogal random is. En je kunt er weinig van zeggen omdat je slechts 1 keer precies hetzelfde kunt doen. En dat alles voor een bouillonnetje.

Wat hij van plan is lijkt mij prima.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_159661120
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 20:10 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Met alle respect hoor. Maar dit is toch waanzin? Al die rituelen. Die kun je nog uitbreiden met diverse instructies en ingredinten die je ook niet gaat proeven of waarvan de samenhang onduidelijk is. Ik bedoel eigenlijk dat het allemaal zo onwetenschappelijk is en zo vrijblijvend. En dat het resultaat nogal random is. En je kunt er weinig van zeggen omdat je slechts 1 keer precies hetzelfde kunt doen. En dat alles voor een bouillonnetje.

Wat hij van plan is lijkt mij prima.
Het roosteren van het karkas is weldegelijk zinvol. Door het roosteren ontstaan er extra maillardcomponenten, die componenten geven de bouillon een volle smaak. Wanneer je dat doet is een beetje de vraag, maar het roosteren, dat is zeker zinvol en geeft een andere en vollere smaak.

Doordat het karkas in de bouillon al veel inhoudsstoffen kwijt is, rooster je het laatste beetje deels tot smaakstoffen. Door de hoge temperatuur verdampt het vocht en die combinatie geeft extra maillardproducten. Zoek maar op op google scholar. Door het halverwege te gaan roosteren heb je zowel de componenten uit het vlees en botten zonder als na het roosteren en dus een complex aroma.

En als jij geen verschil proeft, dan neem je lekker een blokje, zit ook vol met reactieflavour en smaakversterkers, alleen net even anderen. Dat verschil proef je toch niet... (overigens zijn er heel goede bouillonextracten/aroma's die best te doen zijn, maar zelden zijn ze echt zo complex als echte goede bouillon).
Whatever...
pi_159662114
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 20:34 schreef Spanky78 het volgende:
En als jij geen verschil proeft, dan neem je lekker een blokje
Ik bedoel dat het verschil in smaak tussen een bouillon waar een uurtje werk in zit en waar met al die rituelen 24 uur werk inzit vanzelfsprekend in het voordeel van de laatste uitvalt. Dat hoeft niet zo te zijn en te bewijzen valt het al helemaal niet. Ik vind zo'n reactie altijd wel leuk, alsof er niets zit tussen die "over the top" aanpak en een maggi blokje in heet water bereiden.

Het is wel leuk hobbyen vind ik ook wel, ik mag het graag doen, maar het resultaat van al die extra rituelen en ingredinten ga je niet perse proeven en ik vraag me vaak af of het niet zonde van de tijd en het geld is.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 4 februari 2016 @ 21:01:19 #128
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159662250
Er zit geen uur of zelfs uren werk in, het staat wellicht lang op het fornuis, maar dat is geen werk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 4 februari 2016 @ 21:03:05 #129
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159662341
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 19:24 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik ben piet dan wel niet maar ik zou geen tomaten gebruiken.

Zou de boel koud opzetten met prei, wortel, knolselderij, ui, foelie, laurier, jeneverbessen, tijm, peterselie en wat peperkorrels. Ikzelf vind wat wijn ernook lekker doorheen.

Als je ervan houdt kun je ook wat paddenstoelen meetrekken, gedroogd eekhoorntjesbrood geeft extra smaak.

Na 3 uur trekken botten eruit en roosteren in een hete oven en nogmaals 3 uur trekken. Maar je kunt ook het karkas eerst roosteren.

Passeren, ontvetten en dan een eindje inkoken.
Dit lijkt me een prima idee. Ook heerlijk als basis voor wildsauzen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159664738
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 20:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik bedoel dat het verschil in smaak tussen een bouillon waar een uurtje werk in zit en waar met al die rituelen 24 uur werk inzit vanzelfsprekend in het voordeel van de laatste uitvalt. Dat hoeft niet zo te zijn en te bewijzen valt het al helemaal niet. Ik vind zo'n reactie altijd wel leuk, alsof er niets zit tussen die "over the top" aanpak en een maggi blokje in heet water bereiden.

Het is wel leuk hobbyen vind ik ook wel, ik mag het graag doen, maar het resultaat van al die extra rituelen en ingredinten ga je niet perse proeven en ik vraag me vaak af of het niet zonde van de tijd en het geld is.
Ik ben normaliter op jouw hand,er is een hoop bullshit. Echter in dit geval is de chemie gewoon hetgeen tijd nodig heeft.

Het gaat hier om de maillardreactie; bij bouillon komt de meeste smaakvan maillardcomponenten. Deze vormen zich tussen reducerende suikers (glucose, fructose, lactose nog wat zeldzame suikers) en aminozuren/eiwitten. Hoeveel en welke componenten gevormd worden is afhankelijk van:

- Concentratie en hoeveelheid suikers
- Type suikers (in vlees en de groenten zitten andere types suikers en daarom verdiepen groenten de smaak)
- Concentratie eiwitten
- Soorten eiwitten; Elk aminozuur maakt met een ander suikertje weer net een andere combi.
- Zuurgraad; hoe zuurder hoe meer maillard geremd wordt. Balsamicozijn ontleent zijn smaak aan maillard, maar heeft maanden nodig ivm de zuurgraad, overigens zijn er bij andere zuurgraad andere reactiepaden makkelijker, dus andere smaak.
- Hoeveelheid water (minder = sneller, frites worden daarom snel bruin, bouillon is nogal nat...)
- Temperatuur (hoger is dubbellogaritmisch sneller maillarderen, bakken is dus extreem snel)

Ergo in bouillon:
- Maakt het doseren en de combi van groenten en vlees de typen smaken die kunnen ontstaan mogelijk, in ui zitten fructanen, die fructose leveren aan de maillard, waar wortel weer glucose en arabinose heeft en selderij weer andere vezels, overigens zijn van de groenten de aroma's ook van belang.
- Omdat er altijd veel water aanwezig is speelt dit gen rol.
- De zuurgraad zou ik hoog houden, krijg je veel smaak, geen azijn bijvoegen
- Temperatuur = vlak onder kookpunt om de boel niet te blind te slaan, dus die pas je niet aan.
- Blijft over dat tijd een heel belangrijke factor is.
- Het roosteren van botten geeft extra maillardcomponenten
- De tijd doet wederom heel veel voor de smaak, er ontstaan namelijk ook allerlei secundaire en tertiaire maillardproducten die en diepe en complexe smaak geven. De wetenschap is er nog niet geheel achter hoe ze alle moet maken, maar bekend is dat er ook smaakversterkers ontstaan, naast zeer sterke smaakstoffen zoals pyrazines.
- Het inkoken maakt de concentratie stoffen groter en geeft de smaak nog een extra intensiteit, zelfs als je de bouillon later nog verdunt.

Hopelijk voldoende uitleg. Zoek er met google scholar als je wilt literatuur bij. Het werkt echt prima in dit geval.

P.S. Aromafabrikanten maken vleesaroma's door specifieke aminozuren of rijke bronnen met specifieke suikers te mengen, dit op de juiste pH en concentratie op temperatuur te brengen en dan kun je vrij snel heel specifieke smaken krijgen. Dit kun je dan weer mengen met andere componenten om kip, rund of andere smaak te krijgen. Echter is deze smaak vaak niet zo complex als een echte bouillon,alhoewel dit steeds beter wordt.
Whatever...
pi_159664886
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 21:50 schreef Spanky78 het volgende:
Ik ben normaliter op jouw hand,er is een hoop bullshit. Echter in dit geval is de chemie gewoon hetgeen tijd nodig heeft.

Ik ook op de jouwe. :)
Respect voor de moeite die je doet. Goede post. ^O^
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 4 februari 2016 @ 21:55:14 #132
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159664940
* Pietverdriet houdt van spanky om zijn kennis van zaken!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159664945
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 21:53 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik ook op de jouwe. :)
Respect voor de moeite die je doet. Goede post. ^O^
Graag gedaan.
Whatever...
pi_159665146
ik zou er verlegen van worden mensen :@
Whatever...
  donderdag 4 februari 2016 @ 22:00:56 #135
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_159665231
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:
* Pietverdriet houdt van spanky om zijn kennis van zaken!
En voor spanky spanky toch? O-)

Maar serieus goeie post ja _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 4 februari 2016 @ 22:04:23 #136
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159665384
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 21:59 schreef Spanky78 het volgende:
ik zou er verlegen van worden mensen :@
Kusje!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159668083
Hoi Piet, (of Spanky :P)

Een vriend van me had in Zweden elandhart op en zei dat het erg lekker was. Nu was ik benieuwd geworden en wil binnenkort ook een keer hart klaarmaken, maar heb geen idee hoe (moet zelfs nog uitzoeken waar ik dat ga kopen). Tips zijn erg welkom qua dier, waar te halen (ik zat zelf te denken aan de slager/Markthal Rotterdam) en met name hoe te bereiden zijn erg welkom. :)
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
pi_159669499
Bart, jij was toch van mening dat je bij blind proeven geen verschil kunt proeven tussen basilicum en mint? En chocolademelk en gewone melk? Dan snap ik dat je het nut van de maillardreactie niet inziet.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 08:16:15 #139
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159673167
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 23:06 schreef ace_eleven het volgende:
Hoi Piet, (of Spanky :P)

Een vriend van me had in Zweden elandhart op en zei dat het erg lekker was. Nu was ik benieuwd geworden en wil binnenkort ook een keer hart klaarmaken, maar heb geen idee hoe (moet zelfs nog uitzoeken waar ik dat ga kopen). Tips zijn erg welkom qua dier, waar te halen (ik zat zelf te denken aan de slager/Markthal Rotterdam) en met name hoe te bereiden zijn erg welkom. :)
Wat is nu je vraag? Hoe je hart klaar maakt?
Hart is de meest gebruikte spier volgens mij, en daarom nogal taai. Je zal het moeten snijden in stukken en dan bv 24-48 uur in rode wijn marineren, daarna aanbraden en dan lang stoven. Ik zal eens kijken wat mijn kookboeken zeggen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159675298
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 08:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat is nu je vraag? Hoe je hart klaar maakt?
Ja, dat was mijn vraag ja :P
quote:
Hart is de meest gebruikte spier volgens mij, en daarom nogal taai. Je zal het moeten snijden in stukken en dan bv 24-48 uur in rode wijn marineren, daarna aanbraden en dan lang stoven. Ik zal eens kijken wat mijn kookboeken zeggen.
Ik ben benieuwd :)
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
pi_159675642
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 19:12 schreef -J-D- het volgende:
[ afbeelding ]

Piet, ik heb van een vriend een karkas van een jonge ree gekregen (botten met nog wat vlees eraan). Het is ongeveer 950 gram.
Ik heb er geen ervaring mee maar wil er een soep van trekken. Heb je wat tips hoe ik hier het beste mee kan beginnen?
Ik zat zelf te denken aan prei, wortelen, 500 gram tomaten, foelie, laurier, tijm en 4 a 5 liter water.

Vlees in oven laten garen tot ze bruin zijn. In een pan met de groenten (5 uur?) daarna zeven en inkoken? Peper en zout naar smaak?

Of zou jij het helemaal anders doen?
Is prima.
Wil je vervolgens een mooie heldere bouillon hebben met een diepe kleur en een gouden gloed, dan kun je hem met een donkere clarifique clarifieren.

Daarvoor heb je nodig:
eiwitten, gesneden prei/ui/wortel, gehakt, rode wijn, tomatenpuree.
precieze hoeveelheid weet piet ongetwijfeld, ik heb altijd ongeveer 1/6 van de totale hoeveelheid bouillon als massa. Maar volgens mij is dat teveel.

Meng het eiwit met wat tomatenpuree, wijn de groente en gehakt tot een dikke smurrie.
Voeg de koude bouillon toe en roer goed door met een garde.
Zet het geheel op een laag vuurtje en laat langzaam aan de kook komen.
Roer zo nu en dan om te voorkomen dat de massa aankoekt op de bodem.
Als de bouillon kookt zie je dat het eiwit gaat stollen en een koek vormt, terwijl je daar tussendoor een mooie donkere, heldere bouillon ziet.
Hierna zeven. Dat kun je het beste doen door het eerst via een grove zeef te zeven en daarna door een doek (doek eerst natmaken. officieel een passeerdoek maar een schone theedoek werkt ook).
Goed laten uitlekken zodat niets van de kostelijke bouillon verloren gaat.
Daarna hoef je de bouillon enkel met iets zout op smaak te brengen.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_159675751
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 20:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik bedoel dat het verschil in smaak tussen een bouillon waar een uurtje werk in zit en waar met al die rituelen 24 uur werk inzit vanzelfsprekend in het voordeel van de laatste uitvalt. Dat hoeft niet zo te zijn en te bewijzen valt het al helemaal niet. Ik vind zo'n reactie altijd wel leuk, alsof er niets zit tussen die "over the top" aanpak en een maggi blokje in heet water bereiden.

Het is wel leuk hobbyen vind ik ook wel, ik mag het graag doen, maar het resultaat van al die extra rituelen en ingredinten ga je niet perse proeven en ik vraag me vaak af of het niet zonde van de tijd en het geld is.
Het maillardeffect kun je gemakkelijk testen:
neem 2 biefstukken, eentje gevacummeerd, eentje niet.
De gevacumeerde leg je in een pannetje met water van 70C en laat je zo'n 10 minuten dobberen tot hij medium is.
De ander bestrijk je met olie en bak je om en om in een droge, hete gietijzeren koekenpan totdat hij mooi bruin is aan alle kanten en medium gebakken

Beide even met wat zout bestrooien en proeven.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_159676720
Hart is gemaakt van glad spierweefsel, dus het zal een aparte textuur hebben. Heb er zelf geen ervaring mee in het bereiden...

Stoven kan altijd, maar volgens mij kun je het juist ook goed grillen en bakken. En zal het vanwege het aparte type spierweefsel niet zo taai zijn als je verwacht...

Ik herinner met dat ze het in zuid Amerika als gegrilde spiesjes verkopen aycuchio oid.

Maargoed. Geen ervaring dus 😃
Whatever...
  vrijdag 5 februari 2016 @ 13:48:00 #144
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_159678443
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 23:06 schreef ace_eleven het volgende:
Hoi Piet, (of Spanky :P)

Een vriend van me had in Zweden elandhart op en zei dat het erg lekker was. Nu was ik benieuwd geworden en wil binnenkort ook een keer hart klaarmaken, maar heb geen idee hoe (moet zelfs nog uitzoeken waar ik dat ga kopen). Tips zijn erg welkom qua dier, waar te halen (ik zat zelf te denken aan de slager/Markthal Rotterdam) en met name hoe te bereiden zijn erg welkom. :)
Mijn schoonmoeder (Spaanse) ramt het plat en braadt het snel even aan in een pan met olijfolie, peper, zout. De slager heeft het dan wel al pan klaar gemaakt.

-edit-
Mijn schoonmoeder slaat nogal veel vlees plat, dus misschien is het niet nodig.
Siesta & Fiesta!
pi_159681720
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 11:35 schreef Wantie het volgende:
Het maillardeffect kun je gemakkelijk testen:
neem 2 biefstukken, eentje gevacummeerd, eentje niet.
Nou, ik twijfel er niet aan dat het bestaat.
En ik ga zeker het verschil proeven tussen een "gekookte" biefstuk en een gebakken biefstuk.
Het ging mij meer om het bouillonnetje, of al die rituelen toegevoegde waarde hebben en of de tijd en moeite in verhouding staat tot een betere smaak (een subjectief gebeuren al). Ik neem zoiets zeker aan van de kenners maar te bewijzen valt het niet. En dat zou ik graag zien, dat het wat minder alchemie is, het kookgebeuren. Meer van IF THEN ELSE zeg maar.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 17:03:35 #146
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_159682172
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 16:33 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nou, ik twijfel er niet aan dat het bestaat.
En ik ga zeker het verschil proeven tussen een "gekookte" biefstuk en een gebakken biefstuk.
Het ging mij meer om het bouillonnetje, of al die rituelen toegevoegde waarde hebben en of de tijd en moeite in verhouding staat tot een betere smaak (een subjectief gebeuren al). Ik neem zoiets zeker aan van de kenners maar te bewijzen valt het niet. En dat zou ik graag zien, dat het wat minder alchemie is, het kookgebeuren. Meer van IF THEN ELSE zeg maar.
Ik snap niet zo goed waarom je zegt dat het niet te bewijzen is.
Je kan toch gelijke ingredinten nemen en op verschillende manieren bouillon trekken?
Siesta & Fiesta!
pi_159682355
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:03 schreef Bramito het volgende:

[..]

Ik snap niet zo goed waarom je zegt dat het niet te bewijzen is.
Je kan toch gelijke ingredinten nemen en op verschillende manieren bouillon trekken?
Er zijn teveel variabelen en onzekerheden. Verder is het resultaat subjectief want afhankelijk van "smaak".
Maar ik werd vooral getriggerd omdat ik las dat je beter geen tomaat gebruikt alsof dat een soort natuurwet is. Het plan van degene die er over begon leek me uitstekend.
Maar laat mij maar zeuren hoor, ik zou de kookhobby graag iets wetenschappelijker willen benaderen, in die zin dat ik graag wil begrijpen hoe, en ik welke mate, ingredinten, rituelen en tijden in verhouding staan tot het eindresultaat, maar ik weet ook wel dat dat niet kan waarschijnlijk.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 17:26:56 #148
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_159682564
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:15 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Er zijn teveel variabelen en onzekerheden. Verder is het resultaat subjectief want afhankelijk van "smaak".
Maar ik werd vooral getriggerd omdat ik las dat je beter geen tomaat gebruikt alsof dat een soort natuurwet is. Het plan van degene die er over begon leek me uitstekend.
Maar laat mij maar zeuren hoor, ik zou de kookhobby graag iets wetenschappelijker willen benaderen, in die zin dat ik graag wil begrijpen hoe, en ik welke mate, ingredinten, rituelen en tijden in verhouding staan tot het eindresultaat, maar ik weet ook wel dat dat niet kan waarschijnlijk.
Ik zou er ook geen tomaten in doen, al heb ik het nog nooit met tomaten gemaakt dus daar heb je wel een punt, maar juist Spanky benadert het wel wetenschappelijk toch? Wat jij wil, kan denk ik wel, maar niet tot het punt dat jij zoekt. Misschien wordt het dan meer een chemiehobby dan een kookhobby.
Siesta & Fiesta!
pi_159682715
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 22:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kusje!
Haha, love U2. .. kleffe bedoening hier...
Whatever...
pi_159682808
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:34 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Haha, love U2. .. kleffe bedoening hier...
Een mieterse indianenclub. We hebben best vaak onenigheid hier, waar geregeld harde woorden vallen. Maar uiteindelijk zoenen we het af. :D
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_159683212
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:26 schreef Bramito het volgende:
Misschien wordt het dan meer een chemiehobby dan een kookhobby.
Inderdaad.
Je moet het ook een beetje zien vanuit mijn queeste tegen "kookonzin".
En Spanky deed het heel goed. Ik nomineer hem voor user van de maand. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 19:18:02 #152
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_159684523
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:59 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Inderdaad.
Je moet het ook een beetje zien vanuit mijn queeste tegen "kookonzin".
En Spanky deed het heel goed. Ik nomineer hem voor user van de maand. :)
Eigenlijk ben je een soort Heston Blumenthal. :P
Siesta & Fiesta!
pi_159695631
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:15 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Er zijn teveel variabelen en onzekerheden. Verder is het resultaat subjectief want afhankelijk van "smaak".
Maar ik werd vooral getriggerd omdat ik las dat je beter geen tomaat gebruikt alsof dat een soort natuurwet is. Het plan van degene die er over begon leek me uitstekend.
Maar laat mij maar zeuren hoor, ik zou de kookhobby graag iets wetenschappelijker willen benaderen, in die zin dat ik graag wil begrijpen hoe, en ik welke mate, ingredinten, rituelen en tijden in verhouding staan tot het eindresultaat, maar ik weet ook wel dat dat niet kan waarschijnlijk.
Ik zie zelf geen reden waarom je er geen tomaat in zou mogen doen.
Sterker nog, ben dol op tomatenbouillon.
Die kun je op 2 manieren maken:

• veel tomaat toevoegen aan een heel sterke runderbouillon, laten trekken en dan zeven

• sterke runderbouillon clarifieren met een clarifique (eiwit, gehakt, gesneden knolselderij, ui, wortel, prei) en een flinke hoeveelheid tomatenpuree.

Maar bij het trekken van bouillons en jus ben ik het gebruik van tomaatafval nooit uit de weg gegaan en heb daarbij ook geen hinder gezien.
Tomaat bevat veel glutaminaat en dat geeft weer dat umami dat in bouillonblokjes zit in de vorm van gistextract of E621.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  zaterdag 6 februari 2016 @ 08:40:18 #154
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_159697007
Clarificeren met gehakt
Is dat niet een contradictio in terminis?

( kweenie hoor, ik heb nog nooit mijn bouillon geclarificeerd met eiwit)
  zaterdag 6 februari 2016 @ 09:01:43 #155
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_159697118
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 08:40 schreef RobinOok het volgende:
Clarificeren met gehakt
Is dat niet een contradictio in terminis?

( kweenie hoor, ik heb nog nooit mijn bouillon geclarificeerd met eiwit)
Kan wel hoor:

Siesta & Fiesta!
  zaterdag 6 februari 2016 @ 09:02:53 #156
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_159697127
Je blendert gehakt, eiwitten en tomatenpuree tot een prut, mikt dat in de bouillon en kookt t een tijdje door. De eiwitten vormen een gestolde koek waar alle onzuiverheden uit de bouillon bij ingekapseld worden. Door een neteldoek halen en je bouillon is helder. Keuze van vlees (of vid) en groente hangt af van de soort en smaak, aangezien de tomaat en het gehakt natuurlijk ook nog smaak afgeven aan je bouillon. Bij visboullion kun je witvis ipv gehakt gebruiken, en in plaats van tomaat kun je ook fijngesneden andere groenten gebruiken.

Geen idee waarom t werkt. Wellicht door de (extra) eiwitten in t vlees?
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_159697242
ik heb het pas een keer nodig gehad, toen heb ik een schone eierschaal meegekookt. Hielp ook.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 6 februari 2016 @ 09:33:19 #158
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159697384
Je kan de boullion ook zeven, af laten koelen, en dan met een eiwit klaren.
Of invriezen en dan met een neteldoek erom laten dooien.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159697943
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 08:40 schreef RobinOok het volgende:
Clarificeren met gehakt
Is dat niet een contradictio in terminis?

( kweenie hoor, ik heb nog nooit mijn bouillon geclarificeerd met eiwit)
Nou, het gehakt maakt dan ook niet helder, het zorgt enkel voor meer smaak omdat je bij het helder maken ook een deel van de smaak weghaalt. Ter compensatie dus.
Het eiwit maakt het helder.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  zaterdag 6 februari 2016 @ 10:18:57 #160
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_159698011
Ik hou het wel bij ice filtration.
Geen gehakt nodig want geen smaakverlies, geen eiwit nodig en dooiers over en helderder resultaat bovendien.

Clarifying Chickenbroth
  zaterdag 6 februari 2016 @ 19:18:40 #161
63722 z80
I fink you freaky
pi_159709302
is er iemand die mij een recept kan geven hoe ik zelf Mochi balletjes van kleefrijst meel kan maken?
vandaag weer kant en klaar Mochi mee genomen een zakje kleefrijstmeel en zelf te proberen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde wei nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  zaterdag 6 februari 2016 @ 20:46:45 #162
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_159711675
Ik ben er zelf niet dol op, dus dan voel je ook niet snel de behoefte om het zelf te maken. Maar heb de vraag al wel vaker gehoord, dus ben nu wel nieuwsgierig. Maar goed, er staat zoveel op mijn "ooit nog eens maken lijst", dat kan nog wel even duren....
  zaterdag 6 februari 2016 @ 20:57:06 #163
63722 z80
I fink you freaky
pi_159711979
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 20:46 schreef RobinOok het volgende:
Ik ben er zelf niet dol op, dus dan voel je ook niet snel de behoefte om het zelf te maken. Maar heb de vraag al wel vaker gehoord, dus ben nu wel nieuwsgierig. Maar goed, er staat zoveel op mijn "ooit nog eens maken lijst", dat kan nog wel even duren....
ik ben er inmiddels wel achter dat het geen Mochi mag heten indien gemaakt van kleefrijstmeel maar dango.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde wei nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  zaterdag 6 februari 2016 @ 21:04:04 #164
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_159712188
Doe eens een foto dan, van wat je na wil maken?
  zaterdag 6 februari 2016 @ 21:15:28 #165
63722 z80
I fink you freaky
pi_159712539
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 21:04 schreef RobinOok het volgende:
Doe eens een foto dan, van wat je na wil maken?
gewoon de Mochi balletjes. gevuld met of bonenpasta of kokosrasp.
maar inmiddels wel wat gevonden dat als basis kan dienen.
http://opvlaamsewijze.nl/recept-hanami-dango/
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde wei nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_159714690
Wie weet er een lekker recept met bloemen? Iets zoets zoals bv een muffin met echt die bloemige smaak... :) thx!
~ Bonito La Risa ~
  zondag 7 februari 2016 @ 08:31:52 #167
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_159718840
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 19:18 schreef z80 het volgende:
is er iemand die mij een recept kan geven hoe ik zelf Mochi balletjes van kleefrijst meel kan maken?
vandaag weer kant en klaar Mochi mee genomen een zakje kleefrijstmeel en zelf te proberen.
Dat doen ze toch in een broodmachine of zo?
Siesta & Fiesta!
  zondag 7 februari 2016 @ 10:23:03 #168
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_159719617
Een combinatie tussen een broodbakmachine en een rijstkoker. :Y


Omdat de traditonele manier nogal euh bewerkelijk is:


Maar thuis gebruiken mensen meestal kleefrijstmeel en een magnetron. ;)
pi_159748049
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:15 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Maar laat mij maar zeuren hoor, ik zou de kookhobby graag iets wetenschappelijker willen benaderen, in die zin dat ik graag wil begrijpen hoe, en ik welke mate, ingredinten, rituelen en tijden in verhouding staan tot het eindresultaat, maar ik weet ook wel dat dat niet kan waarschijnlijk.
Deze opmerking bracht mij deze site: http://www.cookingforengineers.com/ in herinnering. Vind je vast leuk.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zaterdag 13 februari 2016 @ 10:23:53 #170
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_159881173
Vanmiddag Forel halen en vanavond klaarmaken in de oven. Nog goeden tips hier? Uiteraard gaan we gebruik maken van citroen, zout, ui, knoflook en wat andere specerijen.
UI Made bij VanilleKwark.
  zaterdag 13 februari 2016 @ 10:32:50 #171
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_159881285
Venkel plakken erin is lekker, of dille
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_159881625
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 10:18 schreef RobinOok het volgende:
Ik hou het wel bij ice filtration.
Geen gehakt nodig want geen smaakverlies, geen eiwit nodig en dooiers over en helderder resultaat bovendien.

[ link | afbeelding ]Clarifying Chickenbroth
Dit geeft inderdaad een superhelder resultaat en geen omkijken naar. Wel uitkijken met opnieuw verwarmen ivm stolsels.
  zaterdag 13 februari 2016 @ 12:57:43 #173
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_159883307
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 10:32 schreef Molo het volgende:
Venkel plakken erin is lekker, of dille
Dille wilden we ook zeker gaan gebruiken. Venkel staat nu ook op de lijst ^O^
UI Made bij VanilleKwark.
pi_159883568
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 16:33 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nou, ik twijfel er niet aan dat het bestaat.
En ik ga zeker het verschil proeven tussen een "gekookte" biefstuk en een gebakken biefstuk.
Het ging mij meer om het bouillonnetje, of al die rituelen toegevoegde waarde hebben en of de tijd en moeite in verhouding staat tot een betere smaak (een subjectief gebeuren al). Ik neem zoiets zeker aan van de kenners maar te bewijzen valt het niet. En dat zou ik graag zien, dat het wat minder alchemie is, het kookgebeuren. Meer van IF THEN ELSE zeg maar.
Als je echt geintersseerd bent lers je: Harold mcgee, over eten en koken.

Hij legt in zijn boek de basis van alle processen in je eten uit tijdens het koken, bakken, braden. Waarom een beetje zuur helpt bij pocheren of waarom jenmet een hogere pH meer baksmaak krijgt.
Whatever...
pi_159883693
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 02:34 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ik zie zelf geen reden waarom je er geen tomaat in zou mogen doen.
Sterker nog, ben dol op tomatenbouillon.
Die kun je op 2 manieren maken:

• veel tomaat toevoegen aan een heel sterke runderbouillon, laten trekken en dan zeven

• sterke runderbouillon clarifieren met een clarifique (eiwit, gehakt, gesneden knolselderij, ui, wortel, prei) en een flinke hoeveelheid tomatenpuree.

Maar bij het trekken van bouillons en jus ben ik het gebruik van tomaatafval nooit uit de weg gegaan en heb daarbij ook geen hinder gezien.
Tomaat bevat veel glutaminaat en dat geeft weer dat umami dat in bouillonblokjes zit in de vorm van gistextract of E621.
Mijn enige reden is persoonlijke smaak. Voor wildbouillon houd ik niet zo van het zure van tomaat. Bovendien wil ik de pH hoog genoeg houden voor een goede naillardsmaak. Ik houd verder ook gewoon van wat afwisseling, dus ik voeg niet overal dezelfde smaken toe.

Maar ik maak ook wel eens tomatensoep hoor. Er zit inderdaad veel glutamaat in tomaten, ook in het afval.
Whatever...
pi_159883725
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 10:32 schreef Molo het volgende:
Venkel plakken erin is lekker, of dille
Venkel zeker. En wat witte wijn . Ik kan selderij ook wel waaarderen daarbij.
Whatever...
pi_159883854
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 10:23 schreef RingBewoner het volgende:
Vanmiddag Forel halen en vanavond klaarmaken in de oven. Nog goeden tips hier? Uiteraard gaan we gebruik maken van citroen, zout, ui, knoflook en wat andere specerijen.
Mijdt de zalmforel en maak hem klassiek Frans: Amandelsnippers roosteren, forel zouten en peperen aan de binnenkant, bloem aan de buitenkant, evt eerst insmeren met een beetje honing, bakken in boter, platte peterselie, de amandelen, citroensap en evt zest er overheen en klaar.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 13 februari 2016 @ 13:44:35 #178
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_159884171
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 13:26 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Mijdt de zalmforel en maak hem klassiek Frans: Amandelsnippers roosteren, forel zouten en peperen aan de binnenkant, bloem aan de buitenkant, evt eerst insmeren met een beetje honing, bakken in boter, platte peterselie, de amandelen, citroensap en evt zest er overheen en klaar.
We doen hem toch echt in de oven ;).
UI Made bij VanilleKwark.
pi_159884200
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 13:44 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

We doen hem toch echt in de oven ;).
Dat kan, maar ik heb ze liever point. Vergeet trouwens niet de wangen op te eten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 13 februari 2016 @ 13:59:02 #180
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_159884517
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 13:45 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Vergeet trouwens niet de wangen op te eten.
Is dat een grapje?
UI Made bij VanilleKwark.
  zaterdag 13 februari 2016 @ 14:21:47 #181
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_159884922
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 13:59 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Is dat een grapje?
Dat is een delicatesse, no kidding.

In de oven en vullen met mix van amandelbloem, boter en amandelschaafsel en dan plakjes citroen erop is ook heerlijk. Als je dan eventueel wat over hebt kun je dat de volgende dag zo op toast eten :9~
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 13 februari 2016 @ 14:27:27 #182
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_159885054
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 14:21 schreef Molo het volgende:

[..]

Dat is een delicatesse, no kidding.

In de oven en vullen met mix van amandelbloem, boter en amandelschaafsel en dan plakjes citroen erop is ook heerlijk. Als je dan eventueel wat over hebt kun je dat de volgende dag zo op toast eten :9~
Dan gaan wij de wangen zeker eens proberen ^O^. Bedankt voor die tip!
UI Made bij VanilleKwark.
  zaterdag 13 februari 2016 @ 14:35:34 #183
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159885243
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 10:23 schreef RingBewoner het volgende:
Vanmiddag Forel halen en vanavond klaarmaken in de oven. Nog goeden tips hier? Uiteraard gaan we gebruik maken van citroen, zout, ui, knoflook en wat andere specerijen.
Ik vind forel gevuld met noordzee garnalen uit de oven ook erg lekker, of zout en peper, door de bloem halen en dan in ruim (geklaarde) boter bakken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 13 februari 2016 @ 14:39:47 #184
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_159885325
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik vind forel gevuld met noordzee garnalen uit de oven ook erg lekker, of zout en peper, door de bloem halen en dan in ruim (geklaarde) boter bakken
Die tip met garnalen ga ik even over nadenken ^O^. Bakken gaan we vanavond echt niet doen ;)
UI Made bij VanilleKwark.
pi_159885544
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 13:11 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Als je echt geintersseerd bent lers je: Harold mcgee, over eten en koken.

Hij legt in zijn boek de basis van alle processen in je eten uit tijdens het koken, bakken, braden. Waarom een beetje zuur helpt bij pocheren of waarom jenmet een hogere pH meer baksmaak krijgt.
Dank u. Staat op het lijstje.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_159891555
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 14:27 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Dan gaan wij de wangen zeker eens proberen ^O^. Bedankt voor die tip!
Bij heel veel vissen is het wangvlees het mooiste. Het is een beetje wat de sot-l'y-laisse voor de kip is, ook al zo'n klein stukje. Kibbeling is eigenlijk ook van kabeljauwwangen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 14:52 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dank u. Staat op het lijstje.
Dat is een fijn boek ja, het sluit prima aan bij je ergernis. Die deel ik ook wel een beetje, het moet zus en het moet zo, maar de vraag waarom dan? Welk effect wil je er precies mee bereiken en hoe werkt het, die vragen blijven vaak onbeantwoord. Ook bij hele basale dingen, neem zus en zo'n pan, zet het vuur lager, voeg op het laatst dit toe, waarom, wat doet het? Daarom vind ik Heston Blumenthal ook leuk.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_159892305
quote:
2s.gif Op maandag 8 februari 2016 09:28 schreef Karstman het volgende:

[..]

Deze opmerking bracht mij deze site: http://www.cookingforengineers.com/ in herinnering. Vind je vast leuk.
Daarnet even vluchtig doorgekeken. En inderdaad, die is leuk. Waarvoor dank. Aan de kookfavorieten toegevoegd.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_159894870
Beste Piet :) weet jij heel toevallig hoe de botercrme van Cupcake-chic gemaakt wordt? Die is onwijs lekker. Ik heb wel recepten voor botercrme maar ben altijd benieuwd hoe ze die van hen maken. Kwam er voorheen vaak en had het kunnen vragen maar ik kom er nu helaas nooit meer in de buurt :'( mogelijk weet jij het ook niet omdat je in Duitsland woont maar niet geschoten is altijd mis he :)
pi_159894907
Mocht iemand anders het weten dan is mijn dank uiteraard ook grenzeloos groot _O_
  zaterdag 13 februari 2016 @ 21:41:19 #190
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_159895528
Iets in mij zegt dat Piet zoiets nog nooit gemaakt heeft :+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_159896471
O :) tis ook wel een vergezochte vraag denk ik :@ maar ik heb de stoute schoenen toch maar aangetrokken. Hopelijk weet dan wellicht iemand anders het. Die crme (wel van de red velvet cupcakes trouwens) is zo zalig dat ik er 's nachts voor wakker gemaakt kan worden. Maar beter maak ik 'm zelf :D
  zondag 14 februari 2016 @ 14:46:28 #192
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_159909552
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 19:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Bij heel veel vissen is het wangvlees het mooiste. Het is een beetje wat de sot-l'y-laisse voor de kip is, ook al zo'n klein stukje. Kibbeling is eigenlijk ook van kabeljauwwangen.

Het was heerlijk _O_
UI Made bij VanilleKwark.
  zondag 14 februari 2016 @ 15:13:38 #193
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159910445
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 21:18 schreef empa1010 het volgende:
Beste Piet :) weet jij heel toevallig hoe de botercrme van Cupcake-chic gemaakt wordt? Die is onwijs lekker. Ik heb wel recepten voor botercrme maar ben altijd benieuwd hoe ze die van hen maken. Kwam er voorheen vaak en had het kunnen vragen maar ik kom er nu helaas nooit meer in de buurt :'( mogelijk weet jij het ook niet omdat je in Duitsland woont maar niet geschoten is altijd mis he :)
Geen idee, maar wil je een recept voor botercreme?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 14 februari 2016 @ 15:14:23 #194
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159910471
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 21:41 schreef Molo het volgende:
Iets in mij zegt dat Piet zoiets nog nooit gemaakt heeft :+
Ik weet geeneens wat cupcake chic is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159910649
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2016 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik weet geeneens wat cupcake chic is.
Een winkel'keten' die de allerlekkerste cupcakes verkoopt. En dan vooral de red velvet botercrme, daar blijf je echt in :) ik heb wel recepten, maar hoe maak je de allerbeste... Maak 'm nu met melk, bloem, boter en suiker en wat vanille-extract. Heb jij een super-recept? :D
  zondag 14 februari 2016 @ 15:37:06 #196
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159911149
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 15:20 schreef empa1010 het volgende:

[..]

Een winkel'keten' die de allerlekkerste cupcakes verkoopt. En dan vooral de red velvet botercrme, daar blijf je echt in :) ik heb wel recepten, maar hoe maak je de allerbeste... Maak 'm nu met melk, bloem, boter en suiker en wat vanille-extract. Heb jij een super-recept? :D
Kom ik van de week ff op terug
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159916698
Dank je :)
pi_159916878
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 19:05 schreef empa1010 het volgende:
Dank je :)
Vraag het anders hier ook even: CUL / Het grote Baktopic (voor bakfoto's, -vragen en -tips) #26.
pi_159921173
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 15:20 schreef empa1010 het volgende:

[..]

Een winkel'keten' die de allerlekkerste cupcakes verkoopt. En dan vooral de red velvet botercrme, daar blijf je echt in :) ik heb wel recepten, maar hoe maak je de allerbeste... Maak 'm nu met melk, bloem, boter en suiker en wat vanille-extract. Heb jij een super-recept? :D
Om je botercrme wat op te leuken: zout naar smaak en slagroom ipv melk. En het vanille-extract maakt heel veel uit. Waarschijnlijk gebruiken ze in die winkel een paar goede aroma's en dat kun je zelf thuis niet zomaar kopiren.

Voor botercrme wil je denk ik een vanille-extract dat redelijk clean is en niet te rokerig... Maar juist een beetje caramellig en wat meer romig (lactony heet dat).
Whatever...
pi_159930178
quote:
Dank je :) die kende ik nog niet.
pi_159930304
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 21:32 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Om je botercrme wat op te leuken: zout naar smaak en slagroom ipv melk. En het vanille-extract maakt heel veel uit. Waarschijnlijk gebruiken ze in die winkel een paar goede aroma's en dat kun je zelf thuis niet zomaar kopiren.

Voor botercrme wil je denk ik een vanille-extract dat redelijk clean is en niet te rokerig... Maar juist een beetje caramellig en wat meer romig (lactony heet dat).
Bedankt voor de tips.

Het zout gebruik je dan om de andere smaken te versterken? ( :@) en de slagroom, die kan niet gaan schiften? Omdat je 'm eerst verhit met de bloem en daarna mengt met de suiker en boter? Wel afgekoeld uiteraard :+ ik ben nog een beetje een noob hoor. Maar dat weerhoudt me er niet van om uit te proberen. En aan de experts als jullie te vragen.

Ik heb nu vanille-extract van de Sligro. Vanillestokjes ook maar je wil eigenlijk geen zwarte puntjes in je creme (vind ik tenminste). Als ze hun extract mogelijk zelf maken evenaar ik dat niet snel. Bij hen is ie zo mega-zalig, smaakt ook wat naar cake-beslag zeg maar. Ik kom er helaas dus nog niet exact achter wat die van hen zo bijzonder maakt. Misschien dat iemand in het bak-topic de betreffende creme wel eens geproefd heeft. Zal het daar ook even vragen.
pi_159931615
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2016 10:43 schreef empa1010 het volgende:

[..]

Bedankt voor de tips.

Het zout gebruik je dan om de andere smaken te versterken? ( :@) en de slagroom, die kan niet gaan schiften? Omdat je 'm eerst verhit met de bloem en daarna mengt met de suiker en boter? Wel afgekoeld uiteraard :+ ik ben nog een beetje een noob hoor. Maar dat weerhoudt me er niet van om uit te proberen. En aan de experts als jullie te vragen.

Ik heb nu vanille-extract van de Sligro. Vanillestokjes ook maar je wil eigenlijk geen zwarte puntjes in je creme (vind ik tenminste). Als ze hun extract mogelijk zelf maken evenaar ik dat niet snel. Bij hen is ie zo mega-zalig, smaakt ook wat naar cake-beslag zeg maar. Ik kom er helaas dus nog niet exact achter wat die van hen zo bijzonder maakt. Misschien dat iemand in het bak-topic de betreffende creme wel eens geproefd heeft. Zal het daar ook even vragen.
Zout versterkt alle smaken. Scheelt enorm. Je hebt maat heel weinig nodig.

En als je het goed doet heb je helemaal geen bloem nodig. Bloem dempt de smaak. Dus probeer het eens zonder :)

Boter, poedersuiker, snufje zout, vanille en als het nodig is een klein beetje room om te verdunnen.

Overigens maak jij een variant die banketbakkersroom.bevat. Daar kin je de melk in vervangen door room.

De absolute basis van botrrcreme is boter en poedersuiker 50/50.

Al het andere dat je doet is extra. Ik zou oppassen met zetmeel en bloem ivm de smaak. Een beetje room kan de boel wat verfrissen. Maar je moet wel.voldoende suiker toevoegen voor de textuur.

[ Bericht 9% gewijzigd door Spanky78 op 15-02-2016 12:01:42 ]
Whatever...
pi_159936466
Wederom bedankt ^O^ ik maak 'm normaal ook met uitsluitend roomboter en poedersuiker (of kristal soms). Maar ik zag op 24Kitchen dat Menno de Koning een recept maakte met bloem. Was ie heel enthousiast over dus dat wilde ik vandaag of morgen ook eens proberen. Bij 'Hollandse Bakkers' maakt ie een cakerol met deze crme. (met pindakaas er in maar ok, basis is basis..)

Heeft poedersuiker jouw voorkeur boven kristal- of witte basterdsuiker? En waarom precies?
Ik blijf vragen hoor :+ als ik geen antwoord krijg merk ik het vanzelf :@
  User die het meest klaagt 2022 maandag 15 februari 2016 @ 22:15:26 #204
414785 sirdanilot
pi_159950208
Bloem in botercreme? Botercreme is gewoon boter met poedersuiker.

En maak je eigen vanilleextract door vanillepeulen in wodka (of andere neutraal smaken alcohol) te laten staan heb je echte vanille en geen puntjes.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_159951163
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 22:15 schreef sirdanilot het volgende:
Bloem in botercreme? Botercreme is gewoon boter met poedersuiker.

En maak je eigen vanilleextract door vanillepeulen in wodka (of andere neutraal smaken alcohol) te laten staan heb je echte vanille en geen puntjes.
Ik heb het niet bedacht hoor :@
Menno noemde het en zei dat ie eigenlijk nooit het traditionele recept van boter en poedersuiker meer gebruikt.

Dat klinkt gaaf, van dat extract. Ga het gelijk deze week maken. Maakt het nog uit hoeveel ml. wodka met hoeveel peulen? En haal je het merg er eerst uit of blijft het stokje intact? Noobmodus :{w Piet, zit ik je topic te vernaggelen? Indien ja geef maar een gil hoor :D als in: gillende keukenmeid.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 15 februari 2016 @ 22:50:12 #206
414785 sirdanilot
pi_159951433
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2016 22:43 schreef empa1010 het volgende:

[..]

Ik heb het niet bedacht hoor :@
Menno noemde het en zei dat ie eigenlijk nooit het traditionele recept van boter en poedersuiker meer gebruikt.

Dat klinkt gaaf, van dat extract. Ga het gelijk deze week maken. Maakt het nog uit hoeveel ml. wodka met hoeveel peulen? En haal je het merg er eerst uit of blijft het stokje intact? Noobmodus :{w Piet, zit ik je topic te vernaggelen? Indien ja geef maar een gil hoor :D als in: gillende keukenmeid.
http://smittenkitchen.com(...)own-vanilla-extract/

8 hele vanille peulen per halve liter wodka. Wel duurt het 2 weken voordat de smaak er goed in zit. Dus misschien beter voor de volgende keer dan voor nu.

Hoe meer je gebruikt hoe beter de smaak, hoe minder hoe minder natuurlijk.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_159971676
Pietermans! Ik wil morgen vlees stoven in Westmalle bier. Nooit gedaan. Heb je tips?
  Moderator dinsdag 16 februari 2016 @ 19:58:31 #208
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159972206
quote:
17s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 19:44 schreef Kaas- het volgende:
Pietermans! Ik wil morgen vlees stoven in Westmalle bier. Nooit gedaan. Heb je tips?
Wat voor soort vlees?
Rund of paard maak ik vaak hachee van. Boter in pan, ui fruiten, uit pan pakken, vlees (in blokjes gesneden) aanbakken, kruiden met peper en zout, vuur lager zetten, uien er weer bij doen, vocht (bier) toevoegen, handje kruidnagels in de pan, wat laurierbladen (Piet kennende doet ie er ook foelie bij)en dan paar uur laten sudderen. Op het laatst gooi je er een aardappel of wast aardappelmeel bij voor het binden.

Konijn doe ik ongeveer hetzelfde, maar zonder kruidnagel. Daar doe ik dan een bosje gemengde verder kruiden bij :Y
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_159972427
Ik doe er ook nog jeneverbessen bij, appelstroop en op het einde wat mosterd. Dan hoef ik vaak al niet te binden met maizena.
pi_159984264
Jeneverbessen inderdaad, eventueel een paar pimentbessen en Ontbijtkoek. Dan hoef je vaak ook niet meer te binden.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_159984312
Inderdaad O min mogelijk zetmeel, maar als je datndoet, vanaf het begin. Je kunt het vlees bepoederen met bloem. Dan bruint het wat beter.

Maar ook ik gebruik geen zetmeel of aardappel. Beetje mosterd.

Oja. Een stukje chocolade of 1 ansjovisje kan die smaak ook enorm verdiepen. En de variatie qua kruiding is wat je Wilt.

Er zijn heel veel varianten mogelijk. Van stukjes appel erbij tot paddenstoelen of Groeten zoals pastinaak en knolselderij.
Whatever...
pi_159991165
Dank voor de tips! Zoek nu bittere chocolade in de supermarkt om door het stoofpotje te laten smelten (rundervlees met Westmalle bier). Zal een reep puur gewoon voldoen of moet je iets speciaals hebben?
pi_159993114
De ui en knoflook gebakken in de boter waar ik het rundvlees (met peper, zout en nootmuskaat) even in aanbakte. Vleesfond, Westmalle bier, laurierblad en jeneverbessen toegevoegd en het rundvlees er weer bij in gedaan. Nu minimaal twee uur laten sudderen in de pan.



Daarna doe ik de rode bessen en chocola er nog doorheen en ga ik er sperziebonen, paprika, rode ui en bbq-krieltjes bij maken. En een toetje natuurlijk.

En wat serveer ik als drinken? Westmalle Dubbel jwtz. B:)B

[ Bericht 0% gewijzigd door Kaas- op 17-02-2016 16:15:06 ]
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 17 februari 2016 @ 20:56:16 #214
414785 sirdanilot
pi_160001694
quote:
6s.gif Op woensdag 17 februari 2016 16:02 schreef Kaas- het volgende:
De ui en knoflook gebakken in de boter waar ik het rundvlees (met peper, zout en nootmuskaat) even in aanbakte. Vleesfond, Westmalle bier, laurierblad en jeneverbessen toegevoegd en het rundvlees er weer bij in gedaan. Nu minimaal twee uur laten sudderen in de pan.

[ afbeelding ]

Daarna doe ik de rode bessen en chocola er nog doorheen en ga ik er sperziebonen, paprika, rode ui en bbq-krieltjes bij maken. En een toetje natuurlijk.

En wat serveer ik als drinken? Westmalle Dubbel jwtz. B:)B
Goed gedaan. Wat dingen die ik zou aanpassen volgende keer:

- Niet je klassieke stoof verpesten met chocola. Bewaar dat voor een leuk mexicaans gerecht, mole of een echte chili con carne of zo. Rode bessen lijkt me dan wel weer een leuke twist, lekker fris/zurig en ook Nederlands ingredient.

- Geen nootmuskaat toevoegen tot vlak voor serveren. Nootmuskaat verliest heel gauw zijn smaak. Gebruik bij voorkeur hele nootmuskaatnoten die je raspt met zo een raspje, blijft eeuwig goed. Ik heb er een speciaal raspje voor.
Piet zal zeker zeggen dat je geen nootmuskaat maar foeli moet gebruiken. Dit omdat Piet spontaan tot een hoogtepunt komt als hij het woord foelie ziet staan of ook maar denkt aan de geur van foelie. In dit gerecht misstaat foelie zeker niet overigens.
Peper voeg ik ook niet toe tijdens het bakken van het vlees, maar daarna als je het gaat stoven, de peper kan verbranden tijdens het bakken.

-Vlees eerst bestuiven met wat bloem voor je het bakt helpt om en wat meer gebonden saus te krijgen en beter dichtgeschroeid vlees, maar het is niet noodzakelijk.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 17 februari 2016 @ 21:01:05 #215
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_160001875
Foelie is verfijnder en complexer van smaak dan Muskaatnoot zoals ceylon Kaneel veel mooier smaakt dan cassia.
Ja, ik ben gek op foelie, net zoals echte kaneel of vanille,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 17 februari 2016 @ 21:12:43 #216
414785 sirdanilot
pi_160002360
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 21:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Foelie is verfijnder en complexer van smaak dan Muskaatnoot zoals ceylon Kaneel veel mooier smaakt dan cassia.
Ja, ik ben gek op foelie, net zoals echte kaneel of vanille,
Maar toch heb ik liever nootmuskaat vers geraspt van de noot, dan jarenoude foelie uit een potje achter in het kruidenrek.

Ceylon kaneel is overigens lastig te verkrijgen, ik heb het nog nergens tegengekomen. Zou het graag proberen want ik ken alleen de cassiasmaak.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 17 februari 2016 @ 21:14:15 #217
414785 sirdanilot
pi_160002413
Verse foelie is te krijgen bij sommige betere Indiase tokos, onder de naam Javetry

Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 17 februari 2016 @ 21:43:15 #218
414785 sirdanilot
pi_160003510
http://www.ah.nl/producten/product/wi165377/verstegen-foelie-heel

Oh bij AH zelfs verkrijgbaar tegenwordig, van verstegen.

Maar bij een goede toko vast goedkoper.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 17 februari 2016 @ 21:52:52 #219
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_160003852
Er is foelie en foelie, heb recent een zak gekocht die heel erg aromaloos is, die gaat weg en er komt weer kwalitets foelie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 17 februari 2016 @ 21:56:08 #220
414785 sirdanilot
pi_160003980
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 21:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Er is foelie en foelie, heb recent een zak gekocht die heel erg aromaloos is, die gaat weg en er komt weer kwalitets foelie
Waar haal jij je wekelijkse pond foelie, piet? Markt? Toko? Speciale winkel? Internet?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 17 februari 2016 @ 21:57:11 #221
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_160004023
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 21:56 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Waar haal jij je wekelijkse pond foelie, piet? Markt? Toko? Speciale winkel? Internet?
Hanos
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_160004639
Korte vraag.

Ik wil morgen Dahl maken (http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1185828/dahl-met-spinazie)
Ik heb geen rode linzen in huis wel groene. Maakt dit wat uit? is er veel smaakverschil?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  woensdag 17 februari 2016 @ 22:33:49 #223
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_160005446
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2016 22:12 schreef valentijn101 het volgende:
Korte vraag.

Ik wil morgen Dahl maken (http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1185828/dahl-met-spinazie)
Ik heb geen rode linzen in huis wel groene. Maakt dit wat uit? is er veel smaakverschil?
Nee, niet echt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_160005667
^O^ Mooi, dank je.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_160006384
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2016 14:35 schreef Kaas- het volgende:
Dank voor de tips! Zoek nu bittere chocolade in de supermarkt om door het stoofpotje te laten smelten (rundervlees met Westmalle bier). Zal een reep puur gewoon voldoen of moet je iets speciaals hebben?
Past wat mij betreft het best in een wat rijkere stoofpot. Iets met veel knoflook en kruiderij. Zeker geen hele reep, gewoon een klein stukje!
Whatever...
pi_160006604
Piet, heb je tips voor het maken van mayonaise? Ik heb het deze week twee keer geprobeerd, en beide keren is het geschift -O-
freedom is just another word for nothing left to lose
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 17 februari 2016 @ 23:19:15 #227
414785 sirdanilot
pi_160006985
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2016 22:12 schreef valentijn101 het volgende:
Korte vraag.

Ik wil morgen Dahl maken (http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1185828/dahl-met-spinazie)
Ik heb geen rode linzen in huis wel groene. Maakt dit wat uit? is er veel smaakverschil?
Groene moet je wat langer koken, ze blijven wat langer hard en hebben een velletje. De rode worden heel snel gaar (iets t snel, vaak wordt het een brij) en hebben geen velletje.
De groene zijn denk ik gezonder vanwege dat velletje.

De indirs zelf gebruiken een grote varieteit aan dahl (linzen). Heel, gesplitst, met en zonder velletje, verschillende kleuren, verschillende groottes. Urad dahl, chana dahl, toor dahl, mung dahl, etc.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 17 februari 2016 @ 23:20:38 #228
414785 sirdanilot
pi_160007025
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 23:07 schreef Lot_1 het volgende:
Piet, heb je tips voor het maken van mayonaise? Ik heb het deze week twee keer geprobeerd, en beide keren is het geschift -O-
Ik gebruik wel de instant methode (met de staafmixer). Google maar op staafmixer mayonaise of zoiets, of 'stick blender mayo', je vindt vast een goed recept.

De klassieke methode is gewoon moeilijker. Je krijg uiteindelijk een betere mayo als je het goed doet, maar het is gewoon lastig voor de beginnende kok. Ik heb me er nog niet aan gewaagd.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_160007071
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 23:07 schreef Lot_1 het volgende:
Piet, heb je tips voor het maken van mayonaise? Ik heb het deze week twee keer geprobeerd, en beide keren is het geschift -O-
Ik heb wel een tip.

Eidooier mengen met een lepeltje dijonmosterd, scheutje azijn en snufje zout. Goed mengen.

Dan goed met een garde de olie er in kloppen. Met kleine beetjes toevoegen.

De truc is de dijon. Echte goede dijonmosterd emulgeert heel goed en daarmee slaat je mayo nooit meer om. Of je moet echt rare dingen doen. Als je echt te veel olie toevoegt dan gaat het ook mis.
Whatever...
pi_160007543
Belangrijk blijft dat je de olie echt met hele kleine beetjes toevoegd. (Druppelsgewijs)
hardcoholic
pi_160007838
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 21:12 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Maar toch heb ik liever nootmuskaat vers geraspt van de noot, dan jarenoude foelie uit een potje achter in het kruidenrek.

Ceylon kaneel is overigens lastig te verkrijgen, ik heb het nog nergens tegengekomen. Zou het graag proberen want ik ken alleen de cassiasmaak.
Dille & Kamille heeft Ceylon kaneel.
“I don’t hate people. I just feel better when they’re not around.”
  donderdag 18 februari 2016 @ 01:59:51 #232
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_160009353
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 23:07 schreef Lot_1 het volgende:
Piet, heb je tips voor het maken van mayonaise? Ik heb het deze week twee keer geprobeerd, en beide keren is het geschift -O-
Dooier en olie moeten op kamertemperatuur zijn.
Bij mij staan eieren in de ijskast en bovendien is het nu geen kamertemperatuur in mijn keuken. Geen seizoen voor mayo. :)
  donderdag 18 februari 2016 @ 06:37:33 #233
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_160009684
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2016 23:22 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik heb wel een tip.

Eidooier mengen met een lepeltje dijonmosterd, scheutje azijn en snufje zout. Goed mengen.

Dan goed met een garde de olie er in kloppen. Met kleine beetjes toevoegen.

De truc is de dijon. Echte goede dijonmosterd emulgeert heel goed en daarmee slaat je mayo nooit meer om. Of je moet echt rare dingen doen. Als je echt te veel olie toevoegt dan gaat het ook mis.
Ik heb ook weleens gelezen dat het met mosterdpoeder nog makkelijker gaat. Kan dat kloppen?

Ik heb tegewoordig een keukenmachientje met emulsieschijf. Daarmee lukt het altijd ( koud ei of niet). Kan dat aan de snelheid liggen?
Siesta & Fiesta!
  donderdag 18 februari 2016 @ 08:47:28 #234
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_160010360
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 23:07 schreef Lot_1 het volgende:
Piet, heb je tips voor het maken van mayonaise? Ik heb het deze week twee keer geprobeerd, en beide keren is het geschift -O-
Heb je een staafmixer?
Of een keukenmachine?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_160010433
quote:
1s.gif Op donderdag 18 februari 2016 06:37 schreef Bramito het volgende:

[..]

Ik heb ook weleens gelezen dat het met mosterdpoeder nog makkelijker gaat. Kan dat kloppen?

Ik heb tegewoordig een keukenmachientje met emulsieschijf. Daarmee lukt het altijd ( koud ei of niet). Kan dat aan de snelheid liggen?
Een emulsieschijf is gemaakt om kleine belletjes te maken, die blijven wel stabiel vanwege het ei. Met de hand is dat veel moeilijker. Een staafmixer doet ook zoieits alleen dan wat aggressiever, het snijdt als het ware grote druppels kapot.

Overigens heb ik het nooit met mosterdpoeder gemaakt, maar met dijon mislukt het nooit.

De staafmixer gebruik ik ook wel maar dan meer voor mayo-dressings zoals ceasar achtig (dan maal ik eerst de ansjovis fijn. Of tonnatosaus. Voor gewone mayo vind ik het net een beetje onhandig :)
Whatever...
  donderdag 18 februari 2016 @ 09:07:34 #236
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_160010568
Vanaf 10:09 de theorie en uitvoering.
Vanaf 11:15 als je veel mensen te eten krijgt. :P

Siesta & Fiesta!
pi_160011372
Ik had het Gordon Ramsey filmpje ook gekeken. Maar ik heb de indruk dat mijn keukenmachine niet goed genoeg bij het ei komt als ik maar 2 dooiers gebruik. Dus gisteren had ik het geprobeerd met de mixer, en dat ging wel beter maar uiteindelijk is het toch geschift. Mijn eieren waren koud, en ik gebruik goedkope/matige mosterd, dus daar zou het aan kunnen liggen. Maar ik hoor het al, het is in elk geval een stuk ingewikkelder dan ik dacht. Ik hoorde altijd dingen als 'mayonaise is zo simpel te maken, dat ga je toch niet kopen' :o . En het spreekt me ook wel erg aan om iets zelf te maken als je er zo weinig ingredinten voor nodig hebt, maar ik denk dat ik nog n keer de staafmixer-optie probeer en het opgeef als dat ook niet lukt :6 :+

Ha, die Heston :D Leuk filmpje!
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_160012031
Google is my friend! :)

[ Bericht 92% gewijzigd door blessed19 op 18-02-2016 11:28:22 ]
  vrijdag 19 februari 2016 @ 18:18:37 #239
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_160046777
Ik ben gister voor het eerst begonnen met een no knead deeg om brood mee te maken, ik heb dit recept een beetje gevolgd.
http://marijkekookt.blogspot.nl/2015/01/no-knead-bread.html
Deeg is gerezen, ziet er verder OK uit.. zeker voor een eerste keer maar ik vraag me nu wel af hoe het met de baktijden zit.

Het recept eist +/-250graden, m'n combimagnetron gaat maar tot 225 op het display en dat is 210 graden in de oven zelf (met analoge frituur-thermometer gemeten).
Bij 250 moet het eerst 30 minuten met deskel op de pan en daarna nog 10-15 minuten zonder deksel maar hoe lang zou het bij 210 graden moeten?
Ik zou zeggen 10 minuten extra met deksel dicht en evt 5 minuten extra met deksel open (dat laatste gaat grotendeels ook op geur natuurlijk, 't moet niet verbranden.
Maar is m'n gok correct? Of kan ik beter de gewone tijden aanhouden?
  vrijdag 19 februari 2016 @ 18:21:30 #240
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_160046830
Het gaat niet alleen om de temperatuur, maar ook om het vermogen van de oven. Kan daar zo niet zoveel over zeggen, je moet het uitproberen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 18:29:29 #241
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_160046976
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 18:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Het gaat niet alleen om de temperatuur, maar ook om het vermogen van de oven. Kan daar zo niet zoveel over zeggen, je moet het uitproberen.
't is sowieso een experimentje waarbij is al wat fouten heb gemaakt.. had bijv verse gist gekocht ipv instantgist.
Ik begreep dat er zo'n 3 keer meer in moet als je verse gist gebruikt (sowieso had ik dat nooit eerder gebruikt, ben meer van het braden dan het bakken), heb er 11 gram ingedaan voor zo'n 390gram bloem.
Ook zo'n 400ml water en wat zout (zout opgelost in het water en de gist ook)

't deeg zag er na het rijzen in elk geval al OK uit.. zeker voor een eerste keer.

Nog zo'n 20-25 minuten en dan moet ie klaar zijn, zal ik ook wel een fotootje van posten.
Leuk projectje in elk geval :)
Hoop dat m'n combimagnetronnetje (Whirlpool FT338) genoeg vermogen heeft.. was opzich wel als beste getest door de consumentenbond maar we zullen zien.

[ Bericht 6% gewijzigd door SiGNe op 19-02-2016 18:42:09 ]
  vrijdag 19 februari 2016 @ 20:02:55 #242
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_160049912




Lang niet verkeerd, korst smaakt prima en het brood is ook redelijk luchtig gebleven.
Het brood zelf is alleen wat vochtig en heel licht plakkerig, misschien nt niet helemaal gaar, misschien ook iets te veel vocht gebruikt en ik heb ook maar een simpel oventje.
Maar voor zo'n eerste poging met wat foutjes erin zeker niet verkeerd.
Dit ga ik vaker maken.
pi_160049969
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 20:02 schreef SiGNe het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Lang niet verkeerd, korst smaakt prima en het brood is ook redelijk luchtig gebleven.
Het brood zelf is alleen wat vochtig, misschien nt niet helemaal gaar, misschien ook iets te veel vocht gebruikt en ik heb ook maar een simpel oventje.
Maar voor zo'n eerste poging met wat foutjes erin zeker niet verkeerd.
Dit ga ik vaker maken.
Netjes!
Hij moet altijd afkoelen tot koud, daarna is het pas echt brood.
Met de middelen die je hebt weet je na een keer of 5 precies hoe het moet.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 28 februari 2016 @ 11:57:13 #244
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_160279788
@ Madelief
Maak de caramel door suiker in een pannetje te verhitten, tot ie goudbruin in,
maar heb op een ander pit een pannetje met koken water staan waar je de hete suiker dan ingiet. Langzaam, dun straaltje en blijven roeren.
Dan kan je de massa inkoken tot de gewenste dikte en je boter, room etc toevoegen.
Dit is veel veiliger dan andersom, want..
ALS je het water bij de suiker giet, gaat dit enorm spetteren en de vlokken loeihete suiker vliegen als een kleverige napalm rond.

Methode 2
Neem een blikje gezoete gecondenseerde melk en doe (dicht) dit in een pannetje met kokend water en laat dit een paar uur pruttelen, zorgen dat het niet droogkookt. Je krijgt een hele dikke caramel, die je kan verdunnen met suikerwater voor een saus
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 28 februari 2016 @ 12:08:31 #245
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_160280007
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 11:57 schreef Pietverdriet het volgende:
@ Madelief
Maak de caramel door suiker in een pannetje te verhitten, tot ie goudbruin in,
maar heb op een ander pit een pannetje met koken water staan waar je de hete suiker dan ingiet. Langzaam, dun straaltje en blijven roeren.
Dan kan je de massa inkoken tot de gewenste dikte en je boter, room etc toevoegen.
Dit is veel veiliger dan andersom, want..
ALS je het water bij de suiker giet, gaat dit enorm spetteren en de vlokken loeihete suiker vliegen als een kleverige napalm rond.

Methode 2
Neem een blikje gezoete gecondenseerde melk en doe (dicht) dit in een pannetje met kokend water en laat dit een paar uur pruttelen, zorgen dat het niet droogkookt. Je krijgt een hele dikke caramel, die je kan verdunnen met suikerwater voor een saus
ik vroeg me af waar nou het verschil in zit tussen het maken van stroperige karamelsaus en van dat fudge karamel. bij een chocokarameltaart heb ik de vorige keer suiker, slagroom ,water en boter gebruikt en dat werd harder dan een stroperige substantie ( wat voor die taart dan ook de bedoeling was) maar ik zie bij recepten voor stroperige sausen dezelfde ingredienten staan alleen boter soms niet. is boter het verschil dan :S?
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  zondag 28 februari 2016 @ 12:15:56 #246
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_160280136
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 12:08 schreef madeliefff het volgende:

[..]

ik vroeg me af waar nou het verschil in zit tussen het maken van stroperige karamelsaus en van dat fudge karamel. bij een chocokarameltaart heb ik de vorige keer suiker, slagroom ,water en boter gebruikt en dat werd harder dan een stroperige substantie ( wat voor die taart dan ook de bedoeling was) maar ik zie bij recepten voor stroperige sausen dezelfde ingredienten staan alleen boter soms niet. is boter het verschil dan :S?
Ik snap je vraag niet helemaal, maar wat een saus vloeibaarder maakt is vocht, een beetje water.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 28 februari 2016 @ 12:26:40 #247
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_160280397
quote:
1s.gif Op zondag 28 februari 2016 12:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik snap je vraag niet helemaal, maar wat een saus vloeibaarder maakt is vocht, een beetje water.
quote:
1s.gif Op zondag 28 februari 2016 12:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik snap je vraag niet helemaal, maar wat een saus vloeibaarder maakt is vocht, een beetje water.
ik bedoel dat je deze saus hebt :



en zoiets:


bij mijn vorige post zie je wat ik de vorige keer heb gebruikt en dat werd dus dit onderste plaatje, nu wil ik dat bovenste plaatje creeeren en zoek ik een recept maar lijk ik op zelfde recepten uit te komen als voor zo een dikke karamel :P dus hoe voorkom ik dat het dik word?
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
pi_160280573
Karamelsaus maak je door vet toe te voegen, slagroom en/of boter.
  zondag 28 februari 2016 @ 12:36:40 #249
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_160280659
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 12:32 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Karamelsaus maak je door vet toe te voegen, slagroom en/of boter.
bij die andere toch ook?...
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  zondag 28 februari 2016 @ 12:58:13 #250
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_160281182
Gewoon meer slagroom of ander vocht en het wordt vloeibaarder.
pi_160281224
Meer slagroom inderdaad, op het laatst een klontje boter kan ook lekker zijn, en dat mag gezouten boter zijn.
pi_160281653
Officieel is fudge karamel gemaakt met suiker en gecondenseerde melk. Fudge bevat veel melk.

Caramelsaus maak je met room.

Boter kan trouwens overal bij. En natuurlijk maakt iedereen zijn eigen variant die misschien wel tussen.fudge en caramel inzit...
Whatever...
pi_160281808
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 09:58 schreef Lot_1 het volgende:
Ik had het Gordon Ramsey filmpje ook gekeken. Maar ik heb de indruk dat mijn keukenmachine niet goed genoeg bij het ei komt als ik maar 2 dooiers gebruik. Dus gisteren had ik het geprobeerd met de mixer, en dat ging wel beter maar uiteindelijk is het toch geschift. Mijn eieren waren koud, en ik gebruik goedkope/matige mosterd, dus daar zou het aan kunnen liggen. Maar ik hoor het al, het is in elk geval een stuk ingewikkelder dan ik dacht. Ik hoorde altijd dingen als 'mayonaise is zo simpel te maken, dat ga je toch niet kopen' :o . En het spreekt me ook wel erg aan om iets zelf te maken als je er zo weinig ingredinten voor nodig hebt, maar ik denk dat ik nog n keer de staafmixer-optie probeer en het opgeef als dat ook niet lukt :6 :+

Ha, die Heston :D Leuk filmpje!
Eieren hoeven sowieso niet in de koelkast. En voor mayo moet je echt gaan voor Dijon. Heeft te maken met het soort mosterdzaad dat is gebruikt. Is niet eens duur ofzo. Dijon van maille is voor mijn sjiekste mayo voldoende. Marne doet het ook maar die vind ik minder lekker.
Whatever...
pi_160284455
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 09:58 schreef Lot_1 het volgende:
Mijn eieren waren koud
Alle ingredinten moeten op dezelfde temperatuur zijn.
Zo wil het verhaal tenminste. Daarmee beginnen zodat je die factor alvast uitsluit.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 28 februari 2016 @ 15:04:00 #255
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_160284670
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 13:17 schreef Spanky78 het volgende:
Officieel is fudge karamel gemaakt met suiker en gecondenseerde melk. Fudge bevat veel melk.

Caramelsaus maak je met room.

Boter kan trouwens overal bij. En natuurlijk maakt iedereen zijn eigen variant die misschien wel tussen.fudge en caramel inzit...
maar bij mij werd t ook fudgeachtig. Gewoon met room gemaakt ook
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  zondag 28 februari 2016 @ 15:10:14 #256
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_160284826
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 12:58 schreef RobinOok het volgende:
Gewoon meer slagroom of ander vocht en het wordt vloeibaarder.
K bedoel niet dat t zo een harde karamel word dat je krijgt wanneer je puur suiker met water karameliseert he..maar bij mij word t fudge .


Maar met meer room wordt t nog lichter van kleur wel h. Op t tweede plaatje zie je dat t vrij licht is. Ik heb zelf juist eerder t idee dat er minder room in moet om t stroperige te krijgen.
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  zondag 28 februari 2016 @ 16:12:50 #257
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_160286866
Dan luister je toch niet en doe je lekker wat je zelf denkt?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_160286975
Late reactie. Nog bedankt voor de adviezen.
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 20:56 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Goed gedaan. Wat dingen die ik zou aanpassen volgende keer:

- Niet je klassieke stoof verpesten met chocola. Bewaar dat voor een leuk mexicaans gerecht, mole of een echte chili con carne of zo. Rode bessen lijkt me dan wel weer een leuke twist, lekker fris/zurig en ook Nederlands ingredient.

- Geen nootmuskaat toevoegen tot vlak voor serveren. Nootmuskaat verliest heel gauw zijn smaak. Gebruik bij voorkeur hele nootmuskaatnoten die je raspt met zo een raspje, blijft eeuwig goed. Ik heb er een speciaal raspje voor.
Piet zal zeker zeggen dat je geen nootmuskaat maar foeli moet gebruiken. Dit omdat Piet spontaan tot een hoogtepunt komt als hij het woord foelie ziet staan of ook maar denkt aan de geur van foelie. In dit gerecht misstaat foelie zeker niet overigens.
Peper voeg ik ook niet toe tijdens het bakken van het vlees, maar daarna als je het gaat stoven, de peper kan verbranden tijdens het bakken.

-Vlees eerst bestuiven met wat bloem voor je het bakt helpt om en wat meer gebonden saus te krijgen en beter dichtgeschroeid vlees, maar het is niet noodzakelijk.
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2016 22:59 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Past wat mij betreft het best in een wat rijkere stoofpot. Iets met veel knoflook en kruiderij. Zeker geen hele reep, gewoon een klein stukje!
Ondanks alle moeite was mn stoofpotje echt gewoon niet te eten. Het vlees was enorm taai en droog.

Zou het liggen aan dat 2 uur sudderen niet lang genoeg is? Of had ik de runderlappen wellicht niet in stukken moeten snijden voordat ik het in de pan gooide? Waar zou het aan kunnen liggen? Dit was de eerste keer ooit dat ik iets stoofde in m'n studentenkeukentje. :P Iedereen vond het matig. :'(
  zondag 28 februari 2016 @ 16:24:39 #259
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_160287318
quote:
14s.gif Op zondag 28 februari 2016 16:16 schreef Kaas- het volgende:
Zou het liggen aan dat 2 uur sudderen niet lang genoeg is?
Ja.
pi_160287735
Je moet net zo lang stoven tot het vlees mals is. Ik stoof het soms wel 7 uur.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  zondag 28 februari 2016 @ 16:59:48 #261
63722 z80
I fink you freaky
pi_160288461
quote:
14s.gif Op zondag 28 februari 2016 16:16 schreef Kaas- het volgende:
Late reactie. Nog bedankt voor de adviezen.

[..]

[..]

Ondanks alle moeite was mn stoofpotje echt gewoon niet te eten. Het vlees was enorm taai en droog.

Zou het liggen aan dat 2 uur sudderen niet lang genoeg is? Of had ik de runderlappen wellicht niet in stukken moeten snijden voordat ik het in de pan gooide? Waar zou het aan kunnen liggen? Dit was de eerste keer ooit dat ik iets stoofde in m'n studentenkeukentje. :P Iedereen vond het matig. :'(
Na 2 uur is het vlees net warm. Sudderen kost tijd. Veel tijd. Hier staat riblap of Zoervleisj 8 uur of meer op. Het vlees moet van ellende uit elkaar vallen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde wei nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_160291441
Het in stukken snijden waardoor niet al het vlees een vetrand heeft staat er dus volledig los van? Bedankt in elk geval, de volgende keer begin ik veel eerder.
  zondag 28 februari 2016 @ 18:55:39 #263
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_160291666
quote:
1s.gif Op zondag 28 februari 2016 18:46 schreef Kaas- het volgende:
Het in stukken snijden waardoor niet al het vlees een vetrand heeft staat er dus volledig los van? Bedankt in elk geval, de volgende keer begin ik veel eerder.
Gewoon altijd een dag van tevoren maken. Dan kom je nooit in tijdnood.
Bovendien is stooflvlees na een dag in de koelkast altijd lekkerder.
  zondag 28 februari 2016 @ 19:44:46 #264
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_160293045
quote:
1s.gif Op zondag 28 februari 2016 16:12 schreef Molo het volgende:
Dan luister je toch niet en doe je lekker wat je zelf denkt?
ik wist niet dat advies vragen ook betekent dat je het moet opvolgen? Ik probeer gewoon het verschil tussen die 2 soorten karamel duidelijk te krijgen. Ik heb t idee dat ze mijn vraag niet helemaal snappen. Dit omdat mijn karamel wel goed vloeibaar is zodra het van het vuur komt maar het tijdens afkoelen pas steviger word. Maar ik zal t iig proberen.
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  Moderator zondag 28 februari 2016 @ 19:48:07 #265
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_160293184
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 16:59 schreef z80 het volgende:

[..]

Het vlees moet van ellende uit elkaar vallen.
Dit.
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_160294260
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 18:55 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Gewoon altijd een dag van tevoren maken. Dan kom je nooit in tijdnood.
Bovendien is stooflvlees na een dag in de koelkast altijd lekkerder.
Zo is het.
Whatever...
pi_160294426
quote:
10s.gif Op zondag 28 februari 2016 19:44 schreef madeliefff het volgende:

[..]

ik wist niet dat advies vragen ook betekent dat je het moet opvolgen? Ik probeer gewoon het verschil tussen die 2 soorten karamel duidelijk te krijgen. Ik heb t idee dat ze mijn vraag niet helemaal snappen. Dit omdat mijn karamel wel goed vloeibaar is zodra het van het vuur komt maar het tijdens afkoelen pas steviger word. Maar ik zal t iig proberen.
Het is niet zo ingewikkeld. Als je te veel vocht hebt verdampt dan krijg je dat. Er moet dus wat water bij. Fudge is met gecondenseerde melk en caramel met slagroom. Met weinig vocht wordt alles stevig.
Whatever...
pi_160302593
Ook lekker, met stoofvlees tegelijk ook stoofpeertjes maken en voor serveren beetje Sap toevoegen aan het vlees daarna goed warmen :Y eventueel stoofpeertjes tegelijk serveren
hardcoholic
  User die het meest klaagt 2022 maandag 29 februari 2016 @ 03:41:30 #269
414785 sirdanilot
pi_160305346
quote:
14s.gif Op zondag 28 februari 2016 16:16 schreef Kaas- het volgende:
Late reactie. Nog bedankt voor de adviezen.

[..]

[..]

Ondanks alle moeite was mn stoofpotje echt gewoon niet te eten. Het vlees was enorm taai en droog.

Zou het liggen aan dat 2 uur sudderen niet lang genoeg is? Of had ik de runderlappen wellicht niet in stukken moeten snijden voordat ik het in de pan gooide? Waar zou het aan kunnen liggen? Dit was de eerste keer ooit dat ik iets stoofde in m'n studentenkeukentje. :P Iedereen vond het matig. :'(
Wat zonde zeg. Je had het veel langer moeten stoven. Waarom niet even nood advies gevraagd hier? ;)

Als je gewoon goedkope riblappen uit de super gebruikt, moet je rekenen op minstens 4u. Nu vind ik de 8u die wordt genoemd hier wel hl overdreven, na 4u is het bij mij altijd wel mals. 8u is meer voor dingen als echte ossenstaart en zo.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 29 februari 2016 @ 07:51:35 #270
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_160306460
Ieder rund is anders, maar stoven van sudderlappen, 2-4 uur.
Gemakkelijkste is gewoon op tijd beginnen ermee, en proeven
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 februari 2016 @ 08:52:02 #271
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_160306836
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 20:22 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Het is niet zo ingewikkeld. Als je te veel vocht hebt verdampt dan krijg je dat. Er moet dus wat water bij. Fudge is met gecondenseerde melk en caramel met slagroom. Met weinig vocht wordt alles stevig.
K had suiker samen met water opgezet wel maar zal t met meer water proberen
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  maandag 29 februari 2016 @ 08:58:40 #272
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_160306885
quote:
1s.gif Op maandag 29 februari 2016 08:52 schreef madeliefff het volgende:

[..]

K had suiker samen met water opgezet wel maar zal t met meer water proberen
Nee, je begrijpt het verkeerd.
Je maakt eerst caramel door suiker met een beetje water op te zetten, dan als je caramelsaus klaar is kan je de dikte beinvloeden door dan water of room toe te voegen. Meer water aan het begin heeft geen zin.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 februari 2016 @ 10:16:12 #273
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_160307972
quote:
1s.gif Op maandag 29 februari 2016 08:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, je begrijpt het verkeerd.
Je maakt eerst caramel door suiker met een beetje water op te zetten, dan als je caramelsaus klaar is kan je de dikte beinvloeden door dan water of room toe te voegen. Meer water aan het begin heeft geen zin.
o zo
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
pi_160324628
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 10:16 schreef madeliefff het volgende:

[..]

o zo
Gewoon luisteren naar Piet, dan komt het zeker goed. Zelden kom je mensen tegen met zoveel kennis. Ook niet onder professionals.
Whatever...
pi_160636315
Ik heb een vraagje. Ik maak regelmatig zelf tomatensaus voor de pasta.
Ik twijfel altijd of ik de tomaten moet ontvellen en de pitjes moet verwijderen. Bij sommige tomaten lossen de velletjes op in de saus, bij andere worden het net rubberen vellen. Wat raad je aan qua tomaten soort, ontvellen en pitjes verwijderen
pi_160636543
Tenzij je een tuin vol tomaten in de volle zon hebt, zou ik lekker blikjes gebruiken.
pi_160636777
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 15:04 schreef utrecht1970 het volgende:
Ik heb een vraagje. Ik maak regelmatig zelf tomatensaus voor de pasta.
Ik twijfel altijd of ik de tomaten moet ontvellen en de pitjes moet verwijderen. Bij sommige tomaten lossen de velletjes op in de saus, bij andere worden het net rubberen vellen. Wat raad je aan qua tomaten soort, ontvellen en pitjes verwijderen
Als die velletjes rubber worden kun je ze er toch best makkelijk uitvissen? Ik zou pruimtomaten nemen en die laten rijpen in de vensterbank. Als je verse tomaat wil tenminste, ik vind een blik meestal lekkerder in de saus.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 12 april 2016 @ 09:29:42 #278
411541 Boy_Zonderman
Uit het woelige leven van...
pi_161368573
Welke groenten passen goed in een roomsaus voor bij de pasta? Ben de paddenstoelen wel een beetje zat maar weet niet wat ik er anders bij kan doen...
"I came here to smoke bubblegum and kick ass. Unfortunately I'm out of bubblegum."
pi_161368696
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 09:29 schreef Boy_Zonderman het volgende:
Welke groenten passen goed in een roomsaus voor bij de pasta? Ben de paddenstoelen wel een beetje zat maar weet niet wat ik er anders bij kan doen...
Asperges. Groene met rauwe ham... Yum. Maar witte zijn ook heerlijk, die vind ik te lekker voor in de pasta.. Die moet je gewoon zo eten....


Maar ook paprika, tomaat, broccoli, courgette, wortel,spinazie, erwtjes... Whatever floats your boat.

Heel lekker is de combi van paprika, spek en paddenstoelen en peperoncino. Maar rauwe ham en broccoli is ook lekker. Met roomsaus kan bijna alles.
Whatever...
pi_161368726
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 15:04 schreef utrecht1970 het volgende:
Ik heb een vraagje. Ik maak regelmatig zelf tomatensaus voor de pasta.
Ik twijfel altijd of ik de tomaten moet ontvellen en de pitjes moet verwijderen. Bij sommige tomaten lossen de velletjes op in de saus, bij andere worden het net rubberen vellen. Wat raad je aan qua tomaten soort, ontvellen en pitjes verwijderen
Als ik verse tomaten gebruik dan pureer ik de boel en zeef ik de pitjes eruit voor een langbgekookte saus.

Als ik een snelle saus maak kies ik voor wat kleinere tomaten met veel smaak zoals tasty tom... Die leg ik als het even kan een paar dagen in de venstrbank. Snijd ze in vieren en knijp denpitjes eruit. Velletjes eten we gewoon op.
Whatever...
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 12 april 2016 @ 09:53:45 #281
414785 sirdanilot
pi_161368913
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 09:29 schreef Boy_Zonderman het volgende:
Welke groenten passen goed in een roomsaus voor bij de pasta? Ben de paddenstoelen wel een beetje zat maar weet niet wat ik er anders bij kan doen...
Prei
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 12 april 2016 @ 09:54:34 #282
411541 Boy_Zonderman
Uit het woelige leven van...
pi_161368927
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 09:37 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Asperges. Groene met rauwe ham... Yum. Maar witte zijn ook heerlijk, die vind ik te lekker voor in de pasta.. Die moet je gewoon zo eten....

Maar ook paprika, tomaat, broccoli, courgette, wortel,spinazie, erwtjes... Whatever floats your boat.

Heel lekker is de combi van paprika, spek en paddenstoelen en peperoncino. Maar rauwe ham en broccoli is ook lekker. Met roomsaus kan bijna alles.
Oeeeh! Asperges daar zat ik al aan te denken maar dat ik de simpele groenten vergeet als spinazie en erwtjes, klassieke combi's met room. Of tomaatjes met room, ook heerlijk ja!

Thanks mate!
"I came here to smoke bubblegum and kick ass. Unfortunately I'm out of bubblegum."
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 12 april 2016 @ 09:54:52 #283
414785 sirdanilot
pi_161368937
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 09:40 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Als ik verse tomaten gebruik dan pureer ik de boel en zeef ik de pitjes eruit voor een langbgekookte saus.

Als ik een snelle saus maak kies ik voor wat kleinere tomaten met veel smaak zoals tasty tom... Die leg ik als het even kan een paar dagen in de venstrbank. Snijd ze in vieren en knijp denpitjes eruit. Velletjes eten we gewoon op.
Ik snap die pitjesaversie niet zo met tomaten. In de pitjes zit juist de meeste umamismaak. In de hele culi wereld donderen ze die pitjes weg terwijl het juist het deel van de tomaat met de meeste smaak is.

Ik haal juist liever wl het velletje eraf, en laat de pitjes er gewoon lekker in.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 12 april 2016 @ 09:57:52 #284
411541 Boy_Zonderman
Uit het woelige leven van...
pi_161369000
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 09:53 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Prei
Hhhmmm, nooit echt een liefhebber van prei geweest, maar net als de broccoli het proberen waard om in een roomsausje te maken.
"I came here to smoke bubblegum and kick ass. Unfortunately I'm out of bubblegum."
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 12 april 2016 @ 09:59:59 #285
414785 sirdanilot
pi_161369036
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 09:57 schreef Boy_Zonderman het volgende:

[..]

Hhhmmm, nooit echt een liefhebber van prei geweest, maar net als de broccoli het proberen waard om in een roomsausje te maken.
Tsja je vraagt wat er lekker in is, prei is er lekker in. Ga dan niet als een klein kind van 'LUS GEEN PREI !' .
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 12 april 2016 @ 10:02:32 #286
411541 Boy_Zonderman
Uit het woelige leven van...
pi_161369080
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 09:59 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Tsja je vraagt wat er lekker in is, prei is er lekker in. Ga dan niet als een klein kind van 'LUS GEEN PREI !' .
Ik zei toch ook dat het t proberen waard is....

Ik vind jouw niet lief hoor :'(
"I came here to smoke bubblegum and kick ass. Unfortunately I'm out of bubblegum."
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 12 april 2016 @ 10:03:31 #287
414785 sirdanilot
pi_161369093
quote:
12s.gif Op dinsdag 12 april 2016 10:02 schreef Boy_Zonderman het volgende:

[..]

Ik zei toch ook dat het t proberen waard is....

Ik vind jouw niet lief hoor :'(
Is al goed *;
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 12 april 2016 @ 10:05:58 #288
411541 Boy_Zonderman
Uit het woelige leven van...
pi_161369133
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 10:03 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Is al goed *;
:Y *;
"I came here to smoke bubblegum and kick ass. Unfortunately I'm out of bubblegum."
  Moderator dinsdag 12 april 2016 @ 10:13:40 #289
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_161369237
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 09:53 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Prei
Ja Das lekker :9 prei en rode ui
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_161369663
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 09:54 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik snap die pitjesaversie niet zo met tomaten. In de pitjes zit juist de meeste umamismaak. In de hele culi wereld donderen ze die pitjes weg terwijl het juist het deel van de tomaat met de meeste smaak is.

Ik haal juist liever wl het velletje eraf, en laat de pitjes er gewoon lekker in.
Als je de boel meekookt in een pruttelsaus nzoals bolognese dan kook je alle smaak eruit en kin je ze prima afzeven.

In een Pan met 'snelle sauteersaus' haal ik het grootste deel eruit. Ik vind denhoutige stukjes pit meestal niets toevoegen.. Of zelfs onaangenaam.

Maat smaken verschillen 😃
Whatever...
pi_161369691
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 09:57 schreef Boy_Zonderman het volgende:

[..]

Hhhmmm, nooit echt een liefhebber van prei geweest, maar net als de broccoli het proberen waard om in een roomsausje te maken.
Prei gaat prima in romige saus. Maar voor pasta vind ik wel dat er dan nog wat smaak bij moet. Kip en veel parmezaan bijvoorbeeld... Of wat ham..
Whatever...
  dinsdag 12 april 2016 @ 10:49:07 #292
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_161369817
Groente door de pasta vind ik teveel stamppot met pasta ipv aardappels idee hebben. Pasta eet ik met saus en groente eet ik apart
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_161370033
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 10:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Groente door de pasta vind ik teveel stamppot met pasta ipv aardappels idee hebben. Pasta eet ik met saus en groente eet ik apart
Ik heb toen iknin Itali werkte wel geleerd dat het heel goed kan. Maar wat je zegt.. Geen stamppot maken.

Dus niet van die waterige holandse saus met een ratjetoe aan groenten. Maar een saus met 1of 2 groenten die ook echt qua smaak iets toevoegen.

Meestal gaan groenten in stukjes in gesauteerde porties pasta. Wordt dus niet eindeloos meegekookt in tonatensaus oid.

Ik zat in noord Itali en daar doen ze echt fantastische dingen met groene groentes zoals asperges en artisjok.
Whatever...
pi_161373610
voor een vriendin wil ik graag een Tony Chocolonely Caramel/Zeezout taart maken, maar op google vind ik vooral recepten voor cheescake, terwijl ik eigenlijk een lekkere chocolade taart wil maken. Omdat ik wel die specifieke smaak wil behouden, maar het ook niet een grote hap zout moet worden durf ik niet simpelweg de chocoloade om te wisselen van een gewone chocolade taart recept (heb nul verstand van chocolade taarten bakken) Weten jullie een recept?

-edit-
net deze gevonden, is dit wat?
http://sjkitchen.nl/tonys-chocolonely-salted-caramel-taart/
  dinsdag 12 april 2016 @ 14:00:06 #295
411541 Boy_Zonderman
Uit het woelige leven van...
pi_161373622
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 10:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Groente door de pasta vind ik teveel stamppot met pasta ipv aardappels idee hebben. Pasta eet ik met saus en groente eet ik apart
Apart :P Een mooi stuk vis of vlees doe ik wel apart bij de pasta, maar groenten mogen van mij best door de saus. Hoe doe je dat dan met een Spaghetti Ragu?

quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 11:01 schreef Spanky78 het volgende:

Ik heb toen iknin Itali werkte wel geleerd dat het heel goed kan. Maar wat je zegt.. Geen stamppot maken.

Dus niet van die waterige holandse saus met een ratjetoe aan groenten. Maar een saus met 1of 2 groenten die ook echt qua smaak iets toevoegen.

Meestal gaan groenten in stukjes in gesauteerde porties pasta. Wordt dus niet eindeloos meegekookt in tonatensaus oid.

Ik zat in noord Itali en daar doen ze echt fantastische dingen met groene groentes zoals asperges en artisjok.
Dus dat, is precies hoe me moeder altijd haar pasta maakt, veel groentjes en dunne saus. Lekker is anders, haha.

Was alleen op zoek naar wat variatie, want meestal doe ik me paddenstoeltjes bakken, knoflook erbij, room erbij. Op laagste vuur warm houden tot pasta gekookt is en dan door de saus roeren. Snippers gerookte zalm of rauwe ham bij het serveren, et voila!
"I came here to smoke bubblegum and kick ass. Unfortunately I'm out of bubblegum."
pi_161373932
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:00 schreef Boy_Zonderman het volgende:

[..]

Apart :P Een mooi stuk vis of vlees doe ik wel apart bij de pasta, maar groenten mogen van mij best door de saus. Hoe doe je dat dan met een Spaghetti Ragu?

[..]

Dus dat, is precies hoe me moeder altijd haar pasta maakt, veel groentjes en dunne saus. Lekker is anders, haha.

Was alleen op zoek naar wat variatie, want meestal doe ik me paddenstoeltjes bakken, knoflook erbij, room erbij. Op laagste vuur warm houden tot pasta gekookt is en dan door de saus roeren. Snippers gerookte zalm of rauwe ham bij het serveren, et voila!
Italianen doen het veel eenvoudiger dan de smaak doet vermoede. Uitje of knoflook fruiten in wat olijfolie. En of twee soorten groenten eventueel geblancheerd even aanzetten. Indien je vlees of vis gebruik gaat dat erbij (en als het echt moet bruinen begin je met het vlees.

Afblussen met wat wijn of bouillon of andere smaakmaker, room erbij. Verse kruiden. Snel de gekookte pasta erbij en snel sauteren op middelhoog vuur. Let op, de pasta mag nog niet helemaal gaar zijn. Wat er dan gebeurt is dat de pasta wat vocht en smaak opneemt en de saus wat indikt. Zo blijft alles mooi plakken aan je pasta...

En de truc is: niet te veel smaken mengen.

En voor je het weet ziet het er zo uit:



[ Bericht 11% gewijzigd door Spanky78 op 12-04-2016 14:24:01 ]
Whatever...
  dinsdag 12 april 2016 @ 14:25:07 #297
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_161374139
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:15 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Italianen doen het veel eenvoudiger dan de smaak doet vermoede. Uitje of knoflook fruiten in wat olijfolie. En of twee soorten groenten eventueel geblancheerd even aanzetten. Indien je vlees of vis gebruik gaat dat erbij (en als het echt moet bruinen begin je met het vlees.

Afblussen met wat wijn of bouillon of andere smaakmaker, room erbij. Verse kruiden. Snel de gekookte pasta erbij en snel sauteren op middelhoog vuur. Let op, de pasta mag nog niet helemaal gaar zijn. Wat er dan gebeurt is dat de pasta wat vocht en smaak opneemt en de saus wat indikt. Zo blijft alles mooi plakken aan je pasta...

En de truc is: niet te veel smaken mengen.

En voor je het weet ziet het er zo uit:

[ [url=https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjC5NSIi4nMAhXE8A4KHWWOCkMQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.foodnetwork.com%2Ftopics%2Fpasta.html&bvm=bv.119028448,d.ZWU&psig=AFQjCNHNH4iGPPnxrvBpy1iudmKQiJ0p5g&ust=1460549852473416]afbeelding[/url] ]
Klopt. Veel Italiaanse gerechten zijn juist met 5 ingredinten opgebouwd en extra lekker omdat ze gewoon goede ingredinten gebruiken. Sterke tomaten, goede olie, enzovoorts. Ik word soms boos van Jamie Oliver als ik hem weet eens een Italiaans gerecht zie maken met 25 verschillende ingredinten.
pi_161379468
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:15 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Italianen doen het veel eenvoudiger dan de smaak doet vermoede. Uitje of knoflook fruiten in wat olijfolie. En of twee soorten groenten eventueel geblancheerd even aanzetten. Indien je vlees of vis gebruik gaat dat erbij (en als het echt moet bruinen begin je met het vlees.

Afblussen met wat wijn of bouillon of andere smaakmaker, room erbij. Verse kruiden. Snel de gekookte pasta erbij en snel sauteren op middelhoog vuur. Let op, de pasta mag nog niet helemaal gaar zijn. Wat er dan gebeurt is dat de pasta wat vocht en smaak opneemt en de saus wat indikt. Zo blijft alles mooi plakken aan je pasta...

En de truc is: niet te veel smaken mengen.

En voor je het weet ziet het er zo uit:

[ [url=https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjYg_bXi4nMAhWFpg4KHXUxCpwQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.lagazzettadelmezzogiorno.it%2Fnews%2Fprimi-piatti%2F544556%2FPasta-carciofi-rucola-e-mandorle.html&bvm=bv.119028448,d.ZWU&psig=AFQjCNHkXnGopqJLJcirFfz70BVZjjCxiA&ust=1460550169996562]afbeelding[/url] ]
Je link/foto is stuk. Dit is hem:


Is dit nou wel of niet hoe je het eigenlijk het liefst wil hebben?
Somebody that I used to know
pi_161379548
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 april 2016 19:00 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Je link/foto is stuk. Dit is hem:
[ afbeelding ]

Is dit nou wel of niet hoe je het eigenlijk het liefst wil hebben?
Nouja.. Het is een beetje een fake foto. Maar in ieder geval geen waterige saus onder in het bord en niets op de pasta.

Welke saus je ook maakt. Hij moet wel mooi op de pasta verdeeld zijn of te verdelen zijn...
Whatever...
  zaterdag 16 april 2016 @ 09:46:59 #300
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_161463849
Wat groene asperges ofzo door de pasta is wat anders dan groenten bij je maaltijd imho.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 16 april 2016 @ 09:47:24 #301
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_161463853
Vol
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')