abonnement Unibet Coolblue
pi_158301036
Elk jaar stelt de BBC een lijst samen met veelbelovende nieuwe artiesten van wie we volgend jaar veel gaan horen: The Sound Of... (gevolgd door het jaartal van komend jaar). Een uitgebreid panel van muziekdeskundigen werkt mee aan de samenstelling van de lijst.

Eerdere winnaars van deze "Sound of" zijn onder meer Keane, Mika, Adele, Sam Smith en Years & Years. Inmiddels is de longlist voor 2016 bekend:



De criteria om in aanmerking te komen zijn vrij simpel: het moet gaan om nieuwe muziek en de artiest in kwestie mag voor 30 oktober 2015 geen top 20-hit (single of album) in het Verenigd Koninkrijk hebben gehad. Personen die allang bekend zijn (zoals de zanger van een boyband die solo gaat), komen ook niet in aanmerking.

Via deze link kun je meer lezen en horen van de genomineerde artiesten: http://www.bbc.co.uk/prog(...)xLwHWNs/the-longlist

Hieronder een overzicht van alle voorgaande edities. De eerste vijf namen vormden de top-5 van dat jaar.

quote:
Sound of...
2015: Years & Years / James Bay / Stormzy / Raury / George The Poet / Kwabs / Låpsley / Novelist / Rae Morris / Shamir / Shura / Slaves / SOAK / Sunset Sons / Wolf Alice

2014: Sam Smith / Ella Eyre / BANKS / Sampha / George Ezra / Chance The Rapper / Chlöe Howl / FKA twigs / Jungle / Kelela / Luke Sital-Singh / MNEK / Nick Mulvey / Royal Blood / Say Lou Lou

2013: HAIM / AlunaGeorge / Angel Haze / Laura Mvula / CHVRCHES / A*M*E / Arlissa / King Krule / Kodaline / Little Green Cars / Palma Violets / Peace / Savages / The Weeknd / Tom Odell

2012: Michael Kiwanuka / Frank Ocean / Azealia Banks / Skrillex / Niki & The Dove / A$AP Rocky / Dot Rotten / Dry The River / Flux Pavilion / Friends / Jamie N Commons / Lianne La Havas / Ren Harvieu / Spector / Stooshe

2011: Jessie J / James Blake / The Vaccines / Jamie Woon / Clare Maguire / Anna Calvi / Daley / Esben & The Witch / Jai Paul / Mona / Nero / The Naked & Famous /
Warpaint / Wretch 32 / Yuck

2010: Ellie Goulding / Marina & The Diamonds / Delphic / Hurts / The Drums / Daisy Dares You / Devlin / Everything Everything / Giggs / Gold Panda / Joy Orbison / Owl City / Rox / Stornoway / Two Door Cinema Club

2009: Little Boots / White Lies / Florence + The Machine / Empire Of The Sun / La Roux / Lady Gaga / Vivi Brown / Kid Cudi / Passion Pit / Dan Black / The Big Pink / Master Shortie / Frankmusik / Mumford & Sons / Temper Trap

2008: Adele / Duffy / The Ting Tings / Glasvegas / Foals / Vampire Weekend / Joe Lean & The JJJ / Black Kids / MGMT / Santigold

2007: Mika / The Twang/ Klaxons / Sadie Ama / Enter Shikari / Air Traffic / Cold War Kids / Just Jack / Ghosts / Rumble Strips

2006: Corinne Bailey Rae / Clap Your Hands Say Yeah / The Feeling / Plan B / Guillemots / Sway / Chris Brown / Marcos Hernandez / Kubb / The Automatic

2005: The Bravery / Bloc Party / Kano / The Game / Kaiser Chiefs / KT Tunstall / The Dead 60s / The Dears / Tom Vek / Magic Numbers

2004: Keane / Franz Ferdinand / Wiley / Razorlight / Joss Stone / McFly / Scissor Sisters / The Ordinary Boys / Tali / Gemma Fox

2003: 50 Cent / Electric Six / Yeah Yeah Yeahs / The Thrills / Dizzee Rascal / Interpol / Audio Bullys / Mario / The Datsuns / Sean Paul
Het doel van dit topic is om een discussie over goede nieuwe muziek (nieuwe artiesten, bands, acts, hoe je het ook wilt noemen) op gang te brengen. Het gaat hierbij om artiesten met internationaal appeal.

Welke van de artiesten uit de longlist van 2016 ken je? Ben je het eens met de longlist? Ontbreken er namen?
  donderdag 17 december 2015 @ 04:43:00 #2
224960 highender
Travellin' Light
  donderdag 17 december 2015 @ 07:38:32 #3
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_158301355
Blossoms is wel tof. Maar die doen al wel een tijdje mee (onderstaande single is al een jaar oud):
  donderdag 17 december 2015 @ 07:43:02 #4
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_158301373
Oh, en Alessia Cara zal ik nooit helemaal serieus kunnen nemen door iets te makkelijk te willen scoren met dezelfde kapotgebruikte Isaac Hayes sample die Portishead en Tricky in de jaren '90 ook al gebruikten. Alsof millennials geen Spotify of muzikaal besef hebben. :')


*cue alle users die dit een ge-wel-dig nummer vinden, niet beseffende dat het best knap is om een track met deze geniale sample überhaupt te verpesten...
pi_158301725
quote:
7s.gif Op donderdag 17 december 2015 07:43 schreef Grobbel het volgende:
Oh, en Alessia Cara zal ik nooit helemaal serieus kunnen nemen door iets te makkelijk te willen scoren met dezelfde kapotgebruikte Isaac Hayes sample die Portishead en Tricky in de jaren '90 ook al gebruikten. Alsof millennials geen Spotify of muzikaal besef hebben. :')


*cue alle users die dit een ge-wel-dig nummer vinden, niet beseffende dat het best knap is om een track met deze geniale sample überhaupt te verpesten...
Echt he. Ik dacht ook toen ik het hoorde "nee doe dit nu niet"

Al is Ike's Rap ook niet helemaal mijn ding.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_158302424
quote:
7s.gif Op donderdag 17 december 2015 07:43 schreef Grobbel het volgende:
Oh, en Alessia Cara zal ik nooit helemaal serieus kunnen nemen door iets te makkelijk te willen scoren met dezelfde kapotgebruikte Isaac Hayes sample die Portishead en Tricky in de jaren '90 ook al gebruikten. Alsof millennials geen Spotify of muzikaal besef hebben. :')


*cue alle users die dit een ge-wel-dig nummer vinden, niet beseffende dat het best knap is om een track met deze geniale sample überhaupt te verpesten...
Ik vind het eigenlijk wel tof. Toegegeven, het is moeilijk om die sample te verpesten. Maar het feit dat er een nieuwe generatie artiesten iets doet met de trip hop van de jaren 90, lijkt me wel erg interessant :)
nee, jij dan!
pi_158303169
quote:
14s.gif Op donderdag 17 december 2015 04:43 schreef highender het volgende:
Ik kende ze geen van allen
Het zijn dan ook allemaal nieuwe ontdekkingen ;)

Je kunt bij de Beeb altijd je demo's etc. insturen, veel artiesten worden zo ontdekt! Tof concept.

Heb Billie Marten en Dua Lipa voorbij horen komen op Radio1, best lekker om naar te luisteren!
Ja doei.
pi_158303861
Wanneer word de winnaar 2016 bekend gemaakt?
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_158308508
quote:
14s.gif Op donderdag 17 december 2015 04:43 schreef highender het volgende:
Ik kende ze geen van allen maar heb net wat aangeschaft van NAO, Frances en Mura Masa.
Frances is zeker gaaf. Wat mij betreft één van de artiesten die terecht op de Longlist voor 2016 staat. Haar huidige single valt hier erg in de smaak:

pi_158308573
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 11:25 schreef satecl het volgende:
Wanneer word de winnaar 2016 bekend gemaakt?
Op 8 januari.
pi_158308661
quote:
7s.gif Op donderdag 17 december 2015 07:43 schreef Grobbel het volgende:
Oh, en Alessia Cara zal ik nooit helemaal serieus kunnen nemen door iets te makkelijk te willen scoren met dezelfde kapotgebruikte Isaac Hayes sample die Portishead en Tricky in de jaren '90 ook al gebruikten. Alsof millennials geen Spotify of muzikaal besef hebben. :')


*cue alle users die dit een ge-wel-dig nummer vinden, niet beseffende dat het best knap is om een track met deze geniale sample überhaupt te verpesten...
Ik ben ook niet zo kapot van dat nummer. Haar andere nummers hebben een sound die wat meer poppy is. Ze heeft één EP (5 tracks) op Spotify staan.
pi_158308798
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 10:47 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Het zijn dan ook allemaal nieuwe ontdekkingen ;)

Je kunt bij de Beeb altijd je demo's etc. insturen, veel artiesten worden zo ontdekt! Tof concept.

Heb Billie Marten en Dua Lipa voorbij horen komen op Radio1, best lekker om naar te luisteren!
Dua Lipa is zeker lekker. Die heb ik zelf ook in mijn playlist staan met New Love:


BBC Radio 1 zet onder de noemer "In New Music We Trust" wekelijks nieuwe en onbekende artiesten op hun playlist (beetje naar beneden scrollen). Niet geheel toevallig staan daar nu een paar nummers van artiesten uit de Longlist tussen.

Bijvoorbeeld ook Mabel. Dat is overigens de dochter van niemand minder dan Neneh Cherry. Haar nieuwste nummer (My Boy In Town) is aardig, maar de vorige track was veel beter: Know Me Better:

pi_158475672
Om dit topic concreet wat meer inhoud te geven, heb ik mijn eigen Sound of 2016-longlist gemaakt; puur op basis van mijn smaak en gevoel. Die lijst ga ik hier de komende dagen gaandeweg delen.

Om te beginnen zijn er vier artiesten uit de BBC-list van wie ik vind dat ze er terecht op staan. Dat wil trouwens niet zeggen dat ik de overige 11 slecht vind. Zo is "Here" van Alessia Cara (met die beroemde Isaac Heyes-sample) gewoon een zeer succesvol nummer (al 103 miljoen keer gestreamd op Spotify). En ook Mabel (de dochter van Neneh Cherry) zou best eens kunnen doorbreken, maar zoals ik al schreef vind ik "Know Me Better" veel beter dan My Boy In Town.

Kortom: ik neem 4 artiesten uit de BBC-lijst over, aangevuld met 11 (het moet zo zijn) suggesties van mijn kant.
pi_158475684

i Jack Garratt is een 24-jarige Brit, die niet alleen in zijn thuisland als nieuw talent geldt. In Nederland is hij bekend danzkij zijn single "Worry", die regelmatig op 3FM is gedraaid. Jack is een muzikale duizendpoot die allerlei elementen in zijn muziek verwerkt. Zijn fraai opgebouwde songs bevatten duidelijke soul- en elektro-invoeden.
Zie ook: http://www.bbc.co.uk/prog(...)67SYMBz/jack-garratt




i Frances is de artiestennaam van de 22-jarige Britse singer-songwriter Sophie Frances Cooke, die haar muzikale carrière begon als violiste. Maar ze bleek ook mooie nummers te kunnen schrijven op haar piano. Haar nieuwste nummer, "Borrowed Time", is geproduceerd in samenwerking met Howard Lawrence van Disclosure.
Zie ook: http://www.bbc.co.uk/prog(...)2gZwzymZD7M0/frances


pi_158475694

Izzy Bizu is een 21-jarige zangeres uit Londen. Ze is geïnspireerd door onder anderen Amy Winehouse en Marvin Gaye. Haar muziek is vrolijk en soulful. Ze heeft inmiddels vier nummers uitgebracht, waarvan "White Tiger" de succesvolste is.
Zie ook: http://www.bbc.co.uk/prog(...)pxF3FMHRBK/izzy-bizu



i Dua Lipa is een 20-jarige zangeres, geboren in Londen. Ze heeft Kosovaars-Albanese ouders. In 2012 plaatste ze nummers op Soundcloud. Die trokken de aandacht van de managers van Lana Del Rey. Tot dusver heeft ze twee eigen nummers uitgebracht: New Love en Be The One. Maar daar blijft het vast niet bij.
Zie ook: http://www.bbc.co.uk/prog(...)HGbQZx2m4tB/dua-lipa



... meer artiesten volgen op korte termijn. :s)
pi_158497118
Op basis van de omschrijvingen in de OP lijken Blossoms, Billie Marten en Rat Boy mij wel interessant. En iets mindere mate geldt dat dan voor Frances, Mabel en Izzy Bizu. Leuk om te volgen.

In de lijstjes van eerdere jaren staan af en toe best leuke namen. Soms ook wel verrassend. KT Tunstall in 2005... Voor mijn gevoel was die toen toch al redelijk bekend?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_158500234
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2015 15:37 schreef methodmich het volgende:
Op basis van de omschrijvingen in de OP lijken Blossoms, Billie Marten en Rat Boy mij wel interessant. En iets mindere mate geldt dat dan voor Frances, Mabel en Izzy Bizu. Leuk om te volgen.

In de lijstjes van eerdere jaren staan af en toe best leuke namen. Soms ook wel verrassend. KT Tunstall in 2005... Voor mijn gevoel was die toen toch al redelijk bekend?
Je moet natuurlijk wel gaan luisteren hè? :P Ik heb het nog even nagezocht: KT Tunstall stond op de "Sound of 2005"-lijst die eind 2004 verscheen. Ze had voor 30 oktober van dat jaar nog geen hits gehad; haar debuutalbum verscheen in december. En ze werd daarmee inderdaad succesvol in 2005.
pi_158500295
Ik ga verder met mijn Sound of 2016-lijst. Nu met de eerste van 11 namen die ik zelf heb geselecteerd:


i Josef Salvat is een 27-jarige zanger uit Australië, die in 2014 voor het eerst van zich liet horen met de EP "In Your Prime", waarvan het nummer "Diamonds" onder meer in Frankrijk en Duitsland een hit werd. Van zijn nieuwste single "Paradise" is ook een Franse versie beschikbaar. Zijn stijl: goed geproduceerde pop.




i Klyne is een electropop-duo uit ons eigen Nederland. Terwijl 3FM ze nauwelijks oppikt, heeft de BBC wel aandacht voor ze. Zanger Nick Klein en producer Ferdous Dehzad hebben inmiddels een EP met vier tracks uit. Bij de nummers "Paralyzed" en "Closer" zijn ook clips gemaakt.


  vrijdag 25 december 2015 @ 01:46:17 #19
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_158512122
Diiv gaat grootse dingen laten horen in 2016, ok dat was het doei.

Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_158512254
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 01:46 schreef Mani89 het volgende:
Diiv gaat grootse dingen laten horen in 2016, ok dat was het doei.

Ik help het je hopen :)

Meer suggesties zijn natuurlijk welkom.
pi_158532449
Weer twee namen uit mijn lijstje van 11 voor 2016:


i WDL is een Zweedse producer die fraai geproduceerde muziek aflevert. In 2014 bracht Johan Wedel zijn debuut-EP uit, met een vrij elektronische sound. Het nummer "Stardust" (met zangeres/rapper Elliphant) uit november 2015 is de voorloper van een compleet album. De sound neigt wat meer naar hiphop met elektronische invloeden. Als WDL meer van dit soort tracks uit z'n mouw kan schudden, wordt 2016 een heel mooi jaar voor hem.




i Noonie Bao is een 28-jarige zangeres, songwriter en producent uit Zweden. Hoewel ze in 2012 al een eigen album uitbracht, lag de nadruk de laatste jaren vooral op songs schrijven en produceren voor anderen. Zo was ze betrokken bij "Dust Clears" van Clean Bandit en "I could be the one" van Avicii en Nicky Romero. In november 2015 verscheen haar EP "Noonia", met onder meer de singles "I'm In Love" en "Pyramids".


pi_158562817
quote:
7s.gif Op donderdag 17 december 2015 07:43 schreef Grobbel het volgende:

*cue alle users die dit een ge-wel-dig nummer vinden, niet beseffende dat het best knap is om een track met deze geniale sample überhaupt te verpesten...
Ze doet goed dr best
pi_158575116
Opnieuw twee namen uit mijn Sound Of 2016-longlist:


i Clairity is de artiestennaam van de 17- of 18-jarige Claire Rachel Wilkinson, uit Tennessee. Die roots vertalen zich niet in countrymuziek, maar in gelikte, catchy, goed geproduceerde popmuziek. De in 2015 verschenen EP "Alienation" bevat de sterke single "DNA" en ook het nummer "Velcro", waarin een sample zit van de 80s-klassieker "Don't Go" van Yazoo.




i De 27-jarige Brit Laurie Erskine maakt muzikaal naam als Club Kuru. Zijn stemmige nummers laten zich lastig in een hokje stoppen. Een flinke scheut indie, een vleugje pop en bovenal een even experimentele als sterke productie. In 2015 heeft Club Kuru twee EP's uitgebracht met in totaal 8 nummers. En die smaken naar meer.


pi_158602054
quote:
7s.gif Op donderdag 24 december 2015 18:09 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Je moet natuurlijk wel gaan luisteren hè? :P Ik heb het nog even nagezocht: KT Tunstall stond op de "Sound of 2005"-lijst die eind 2004 verscheen. Ze had voor 30 oktober van dat jaar nog geen hits gehad; haar debuutalbum verscheen in december. En ze werd daarmee inderdaad succesvol in 2005.
Ja, ik ga ze ook luisteren, maar ik kijk altijd wel eerst even wat er genoemd wordt als vergelijkingsmateriaal, inspiratiebronnen e.d. Want niet alles lijkt me even boeiend, dus ik luister alleen wat me in eerste instantie aanspreekt.

Goed speurwerk van KT. Is haar debuutplaat kennelijk toch recenter dan ik gevoelsmatig dacht.

Die Jack Garratt werd trouwens in OOR nog aangeprezen door James Bay als nieuw talent voor 2016. Dus die zal wel doorbreken.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_158650399
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 15:19 schreef methodmich het volgende:

[..]

Ja, ik ga ze ook luisteren, maar ik kijk altijd wel eerst even wat er genoemd wordt als vergelijkingsmateriaal, inspiratiebronnen e.d. Want niet alles lijkt me even boeiend, dus ik luister alleen wat me in eerste instantie aanspreekt.

Goed speurwerk van KT. Is haar debuutplaat kennelijk toch recenter dan ik gevoelsmatig dacht.

Die Jack Garratt werd trouwens in OOR nog aangeprezen door James Bay als nieuw talent voor 2016. Dus die zal wel doorbreken.
Jack Garratt is zeker een naam om in de gaten te houden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')