abonnement Unibet Coolblue
pi_158319568
Ik moet zelf ook een glutenvrij dieet volgen sinds 1 jaar (wegens coeliakie). Opzich is het allemaal best goed te doen als je eenmaal weet wat je wel en niet mag eten. Ik kan aanbevelen om je eigen brood te bakken, aangezien dit veel lekkerder is dan kant en klaar brood. Dit is namelijk erg droog en naar mijn mening alleen goed om tosti's van te maken. Ik koop mijn meel in bij le poole(Twello). Als je interesse hebt kan ik wel wat recepten doorgeven ;).

Verder kan ik aanbevelen om inderdaad geen pakjes of kant en klaar meuk te kopen, aangezien dit eigenlijk altijd minder smaakt dan de glutenvariant. Buiten dit is zelf maken natuurlijk ook veel lekkerder!

Ook kan je beter vaak alternatieven kopen dan glutenvrije varianten. Zo kan je bijvoorbeeld in plaats van tortilla's, tortilla chips gebruiken(pas op, niet alle soorten zijn glutenvrij) voor je mexicaanse gerechten.

Het heeft er bij mij in ieder geval voor gezorgd dat ik een stuk beter ben gaan kijken wat ik eet en ook dat ik nu gezonder eet.

Stel vooral vragen als je deze hebt, en wie weet kan ik je verder helpen!
pi_158379324
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 17:13 schreef Ticootje het volgende:
Glutenvrije pasta op basis van rijst is lekkerder dan op basis van mais.
Waar haal je die rijstpasta. Kunnen we het gewoon hebben over glutenvrije voeding? Wil geen dicussies over wel goed niet goed.
pi_158768535
Mijn tip is toch gewoon je aangeleerde eetgewoontes aanpassen. Blijf niet in het 'je moet brood en pasta etc. eten want zo hoort het' hangen. Erg vermoeiend als je geen gluten mag.
Ik haal veel inspiratie uit Aziatische en Afrikaanse keukens. Landen waar het rijst/mais is i.p.v. granen.
Ik ontbijt nu meestal met soep zoals in veel landen normaal is. Een keer per maand maak ik kant en klare zakjes met groente/vlees/vis/ei/rijst/eiermie/etc, Die gooi ik in de ochtend in de bouillon, ondertussen even opmaken, en dan is je ontbijt klaar. Kost dus eigenlijk niet meer werk dan bammetjes smeren.
Lunch is meestal restjes van het avondeten aangevuld met wat rauwkost, noten en fruit en een eitje. Of een salade.

Zoek ook eens op Paleo en Fodmap als je recepten zoekt. Die diëten zijn ook glutenvrij.

Oh en dan bedenk ik me toch spontaan een aanrader:
Men maakt sauzen vaak dikker met bloem, dus pakjessaus of zelf saus maken viel al af dacht ik. Ik kwam er achter dat men in de middeleeuwen sauzen bond met rauw eigeel op een website met Nederlandse oude recepten (van voor de tijd dat we graan aten, dat doen we pas zeer recent, daarvoor was het een echt luxeproduct). Ik heb laatst zo verse roodfruitsaus gemaakt voor over een biefstukje. En hoewel het heel raar en vies klinkt, was het echt zo lekker. Je proeft het ei ook niet, het bind enkel. En het was eigenlijk lekkerder dan bloem, wie verwacht dat nou als je rauwe eidooier+fruit leest. =/
  zaterdag 2 januari 2016 @ 20:16:49 #55
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_158768630
Ik. Vrij normaal in bijvoorbeeld custard of hollandaise of mayonaise.
Roodfruitsaus daarentegen, over de biefstuk, dat klinkt echt smerig.
  zaterdag 2 januari 2016 @ 20:30:55 #56
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158769032
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 20:12 schreef StefBros het volgende:
Mijn tip is toch gewoon je aangeleerde eetgewoontes aanpassen. Blijf niet in het 'je moet brood en pasta etc. eten want zo hoort het' hangen. Erg vermoeiend als je geen gluten mag.
Ik haal veel inspiratie uit Aziatische en Afrikaanse keukens. Landen waar het rijst/mais is i.p.v. granen.
Ik ontbijt nu meestal met soep zoals in veel landen normaal is. Een keer per maand maak ik kant en klare zakjes met groente/vlees/vis/ei/rijst/eiermie/etc, Die gooi ik in de ochtend in de bouillon, ondertussen even opmaken, en dan is je ontbijt klaar. Kost dus eigenlijk niet meer werk dan bammetjes smeren.
Lunch is meestal restjes van het avondeten aangevuld met wat rauwkost, noten en fruit en een eitje. Of een salade.
Mais en rijst bevatten ook gluten
quote:
Zoek ook eens op Paleo en Fodmap als je recepten zoekt. Die diëten zijn ook glutenvrij.

Oh en dan bedenk ik me toch spontaan een aanrader:
Men maakt sauzen vaak dikker met bloem, dus pakjessaus of zelf saus maken viel al af dacht ik. Ik kwam er achter dat men in de middeleeuwen sauzen bond met rauw eigeel op een website met Nederlandse oude recepten (van voor de tijd dat we graan aten, dat doen we pas zeer recent, daarvoor was het een echt luxeproduct). Ik heb laatst zo verse roodfruitsaus gemaakt voor over een biefstukje. En hoewel het heel raar en vies klinkt, was het echt zo lekker. Je proeft het ei ook niet, het bind enkel. En het was eigenlijk lekkerder dan bloem, wie verwacht dat nou als je rauwe eidooier+fruit leest.
Het is onzin om te beweren dat we pas recent granen eten, granen waren de eerste landbouwgewassen in Europa en het midden oosten.
Saus kan je ook gewoon binden met aardappel(meel), met xantaan, alginaat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_158770557
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 20:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mais en rijst bevatten ook gluten

[..]

Het is onzin om te beweren dat we pas recent granen eten, granen waren de eerste landbouwgewassen in Europa en het midden oosten.
Saus kan je ook gewoon binden met aardappel(meel), met xantaan, alginaat.
'Doordat deze eiwitten (in rijst, maïs en haver) een andere aminozuursamenstelling hebben dan de gluten in tarwe, gerst en rogge, leveren ze geen problemen op voor mensen die niet tegen gluten kunnen' (Universiteit van Wageningen)

Dat we en masse ons hele dieet op granen zijn gaan baseren kwam pas tijdens de industriële revolutie. Een brood maken was voor die tijd flink wat werk, als je zoveel bammetjes wou eten zoals wij nu doen.

Uiteraard kun je sauzen ook binden met andere zaken, maar het gaat toch om tips geven omtrent glutenvrij eten, zuurpruim.

[ Bericht 7% gewijzigd door StefBros op 02-01-2016 21:19:09 ]
pi_158771386
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 14:42 schreef cb2013 het volgende:

[..]

Waar haal je die rijstpasta. Kunnen we het gewoon hebben over glutenvrije voeding? Wil geen dicussies over wel goed niet goed.
Het merk heet "lieke is vrij"
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_158771502
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 14:42 schreef cb2013 het volgende:

[..]

Waar haal je die rijstpasta. Kunnen we het gewoon hebben over glutenvrije voeding? Wil geen dicussies over wel goed niet goed.
Plus heeft het. Ik proefde zo goed als geen geen verschil met normale pasta.
  zaterdag 2 januari 2016 @ 22:33:27 #60
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158774089
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 21:11 schreef StefBros het volgende:

[..]

'Doordat deze eiwitten (in rijst, maïs en haver) een andere aminozuursamenstelling hebben dan de gluten in tarwe, gerst en rogge, leveren ze geen problemen op voor mensen die niet tegen gluten kunnen' (Universiteit van Wageningen)

Dat we en masse ons hele dieet op granen zijn gaan baseren kwam pas tijdens de industriële revolutie. Een brood maken was voor die tijd flink wat werk, als je zoveel bammetjes wou eten zoals wij nu doen.

Uiteraard kun je sauzen ook binden met andere zaken, maar het gaat toch om tips geven omtrent glutenvrij eten, zuurpruim.
Zeggen dat ze geen gluten bevatten is niet correct, wijsneus, en in de oudheid at men al veel granen. Onze hele manier van samenleving en beschaving is gebaseerd op de eigenschappen van granen.
Lees Jared Diamond maar eens na. Het hele concept van steden, gecentraliseerd bestuur is gebaseerd op het feit dat je granen massaal kan aanbouwen, opslaan en distributie kan bedrijven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 2 januari 2016 @ 22:36:19 #61
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_158774223
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Onze hele manier van samenleving en beschaving is gebaseerd op de eigenschappen van granen.
Lees Jared Diamond maar eens na. Het hele concept van steden, gecentraliseerd bestuur is gebaseerd op het feit dat je granen massaal kan aanbouwen, opslaan en distributie kan bedrijven.
Dit.
Huilen dan.
pi_158775584
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zeggen dat ze geen gluten bevatten is niet correct, wijsneus, en in de oudheid at men al veel granen. Onze hele manier van samenleving en beschaving is gebaseerd op de eigenschappen van granen.
Lees Jared Diamond maar eens na. Het hele concept van steden, gecentraliseerd bestuur is gebaseerd op het feit dat je granen massaal kan aanbouwen, opslaan en distributie kan bedrijven.
Ik zeg niet, en heb ook nooit gezegd, dat we geen granen aten. Maar hoeveel we dat nu toe is pas zeer recent. Tevens heb ik ook niet gezegd dat onze samenleving en beschaving wel of niet iets met graan te maken heeft. Maar ik heb het idee dat het niet uitmaakt wat ik zeg, en hoe ik het onderbouw, jij vind het leuk om mensen op jouw bedachte foute feiten te wijzen om te rellen en jezelf goed te voelen. Laten we anders gewoon, ook al eerder gevraagd door TS. verder gaan met voor- en afraders van glutenvrij eten?

Afrader:
Glutenvrije breakers. (Die knijpverpakking-yoghurt). Net als bij degene die lactosevrij zijn, en ze dit heel enthousiast op de verpakking zetten in grote letters, zijn ze dit niet. Er staat een klein sterretje... en als je op de achterkant leest bij het sterretje staat dat het er eigenlijk gewoon wel in zit, maar weinig i.v.m. vergelijkbare producten :')
Overigens sowieso oppassen, ik wou laatst bij de bakker glutenvrij brood kopen. Ze vroeg 'de echte of de neppe?' De echte maken ze alleen op woensdag, word de hele keuken uitgebreid van te vore gereinigd e.d. De neppe bevat stiekem toch gewoon nog 50 procent granen met gluten...maar mag zich toch zo noemen =/
  zaterdag 2 januari 2016 @ 23:10:15 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158775770
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 23:04 schreef StefBros het volgende:

[..]

Ik zeg niet, en heb ook nooit gezegd, dat we geen granen aten. Maar hoeveel we dat nu toe is pas zeer recent. Tevens heb ik ook niet gezegd dat onze samenleving en beschaving wel of niet iets met graan te maken heeft. Maar ik heb het idee dat het niet uitmaakt wat ik zeg, en hoe ik het onderbouw, jij vind het leuk om mensen op jouw bedachte foute feiten te wijzen om te rellen en jezelf goed te voelen. Laten we anders gewoon, ook al eerder gevraagd door TS. verder gaan met voor- en afraders van glutenvrij eten?

Neen, de belangrijkste bron van koolhydraten tot de komst van de aardappel waren granen in de vorm van pap, brood en bier. Je roept maar wat, je onderbouwt niets.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator dinsdag 12 januari 2016 @ 18:48:18 #64
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_159047334
Ja, hierzo ;( Ik heb sinds april 2012 de diagnose neurologische coeliakie en eet dus strikt glutenvrij. Bij mij is het dus geen hipstergedrag, maar een noodzaak. Als ik per ongeluk gluten binnenkrijg ben ik 4 dagen van de kaart (paniek, draaierig, overgeven, koud zweet en nóg gevoeliger voor omgevingsgeluiden).

Qua brood eet ik Consenza witbrood met pitjes van de Plus (groene verpakking), de gewone witte variant smaakt chemisch (dat proef je uren later nog :r ) en het bruinbrood is enorm saai. Qua beleg kan ik gelukkig nog gewoon kaas en pindakaas eten, en vleeswaren haal ik bij de Albert Heijn. Bij de Plus kun je ook erg lekkere broodjes vinden van het merk Damhert oid.

Verder zijn er bij o.a. de AH en de Lidl glutenvrije pasta's te vinden (spaghetti, fusilli, etc.) en doe ik voor lasagne de glutenvrije bladen van Peak's, voor pizza een glutenvrije bodem van Schär.

De aardappels en rijst die ik koop zijn sowieso glutenvrij (aardappels iig standaard glutenvrij) en verder kun je overal wel een glutenvrije variant van vinden, gelukkig maar.

Hebben andere coeliaken hier trouwens ook een heftiger reactie bij caffeïne en alcohol? Ik was al overgestapt naar caffeïnevrije koffie, maar laat dat sinds een week of twee ook staan. Drink nu liever thee. Qua alcohol ben je aangewezen op glutenvrij bier (smaakt meestal niet echt geweldig), wijn of rum. Ben na een paar glazen al flink aangeschoten, ongeveer twee keer zo snel als mensen die gewoon aan het bier kunnen (en ik tot 4 jaar geleden kon).
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
pi_159051815
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 18:48 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Ja, hierzo ;( Ik heb sinds april 2012 de diagnose neurologische coeliakie en eet dus strikt glutenvrij. Bij mij is het dus geen hipstergedrag, maar een noodzaak. Als ik per ongeluk gluten binnenkrijg ben ik 4 dagen van de kaart (paniek, draaierig, overgeven, koud zweet en nóg gevoeliger voor omgevingsgeluiden).

Qua brood eet ik Consenza witbrood met pitjes van de Plus (groene verpakking), de gewone witte variant smaakt chemisch (dat proef je uren later nog :r ) en het bruinbrood is enorm saai.
heb je Yam al eens geprobeerd?
  Moderator dinsdag 12 januari 2016 @ 22:13:17 #66
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_159055087
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 20:56 schreef computergirl het volgende:

[..]

heb je Yam al eens geprobeerd?
Nee, wel een keer het brood van Genius geprobeerd, maar dat vond ik niks.
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
pi_159055559
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 22:13 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]

Nee, wel een keer het brood van Genius geprobeerd, maar dat vond ik niks.
ik vond Yam best te eten, stevig en qua smaak op niveau van normaal supermarktbrood
pi_159066800
Ik vind de meerzaden-variant van Genius lekkerder dan Yam brood :@
pi_159066837
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 18:48 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
neurologische coeliakie
Wow bestaat zo'n diagnose? :@
Ik heb net even gezocht, maar vind er weinig literatuur over?
  Moderator woensdag 13 januari 2016 @ 13:18:33 #70
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_159066895
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 13:16 schreef SnoepTomaatje het volgende:

[..]

Wow bestaat zo'n diagnose? :@
Ik heb net even gezocht, maar vind er weinig literatuur over?
Is heel weinig over te vinden omdat het behoorlijk zeldzaam is... bij mij is niet de dunne darm aangetast, maar de zenuwen en kleine hersenen ;(
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
pi_159067089
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 13:18 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]

Is heel weinig over te vinden omdat het behoorlijk zeldzaam is... bij mij is niet de dunne darm aangetast, maar de zenuwen en kleine hersenen ;(
Hoe kom je aan die diagnose dan?
En wat waren de symptomen waarop ze aansloegen?
  Moderator woensdag 13 januari 2016 @ 13:27:47 #72
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_159067149
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 13:25 schreef SnoepTomaatje het volgende:

[..]

Hoe kom je aan die diagnose dan?
En wat waren de symptomen waarop ze aansloegen?
Ik had een overkill aan antistoffen tegen gluten in mijn lijf, maar mijn maag en darmen zagen er picobello uit. Ik heb ze over al m'n klachten verteld (evenwichtsproblemen, last van geluid, draaierigheid, etc.) en ging vervolgens de MRI-scanner in, waar ze er achter kwamen dat ik een cyste in de kleine hersenen heb zitten.
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
pi_159092828
Mijn vriendin heeft coeliakie en eet al jaren glutenvrij, ik eet dat ook gewoon mee thuis. Heb er geen problemen mee.

Er zit echt heel veel verschil in brood, zelf bakken is wel het lekkerst, maar ook het meest tijdrovend.

Zelf alles bakken en koken is het beste en het lekkerste, gelukkig kook ik graag, dus dat is wel een meevaller :p
Op donderdag 13 november 2008 15:34 schreef De_Ananas het volgende:
Één ding beloof ik jullie mijn lieve fokkertjes, als er vettax komt dan ga ik mij aan het hek van het binnenhof vastketenen met een frituur naast me, dit mogen jullie quoten :W
pi_159093205
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 22:13 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]

Nee, wel een keer het brood van Genius geprobeerd, maar dat vond ik niks.
Genius heeft ook weer 3 varianten. Wit, bruin en fruit brood. Vond jij ze alle drie niet te eten?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159093218
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 23:04 schreef StefBros het volgende:

[..]

Ik zeg niet, en heb ook nooit gezegd, dat we geen granen aten. Maar hoeveel we dat nu toe is pas zeer recent. Tevens heb ik ook niet gezegd dat onze samenleving en beschaving wel of niet iets met graan te maken heeft. Maar ik heb het idee dat het niet uitmaakt wat ik zeg, en hoe ik het onderbouw, jij vind het leuk om mensen op jouw bedachte foute feiten te wijzen om te rellen en jezelf goed te voelen. Laten we anders gewoon, ook al eerder gevraagd door TS. verder gaan met voor- en afraders van glutenvrij eten?

Afrader:
Glutenvrije breakers. (Die knijpverpakking-yoghurt). Net als bij degene die lactosevrij zijn, en ze dit heel enthousiast op de verpakking zetten in grote letters, zijn ze dit niet. Er staat een klein sterretje... en als je op de achterkant leest bij het sterretje staat dat het er eigenlijk gewoon wel in zit, maar weinig i.v.m. vergelijkbare producten :')
Overigens sowieso oppassen, ik wou laatst bij de bakker glutenvrij brood kopen. Ze vroeg 'de echte of de neppe?' De echte maken ze alleen op woensdag, word de hele keuken uitgebreid van te vore gereinigd e.d. De neppe bevat stiekem toch gewoon nog 50 procent granen met gluten...maar mag zich toch zo noemen =/
Wat is er niet goed aan een breaker? Dat is gewoon yoghurt...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159093977
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 10:52 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Genius heeft ook weer 3 varianten. Wit, bruin en fruit brood. Vond jij ze alle drie niet te eten?
Voordat ik wist dat ik Crohn heb dacht ik ook een tijd dat ik een glutenintolerantie had en at ik ook genius brood inderdaad; ik vond het rozijnenbrood van genius evenals de bruine bolletjes met zaden heel goed te doen :)
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_159094012
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 11:39 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Voordat ik wist dat ik Crohn heb dacht ik ook een tijd dat ik een glutenintolerantie had en at ik ook genius brood inderdaad; ik vond het rozijnenbrood van genius evenals de bruine bolletjes met zaden heel goed te doen :)
Ja die bolletjes zie ik ook wel eens liggen, komen die een beetje in de buurt van normale bruine bolletjes?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159094255
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 11:40 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ja die bolletjes zie ik ook wel eens liggen, komen die een beetje in de buurt van normale bruine bolletjes?
Qua smaak vond ik wel; maar ze zijn net als de meeste glutenvrije broden wel vrij droog en brokkelig dus je kan ze het beste eten met iets als een salade of jam ofzo; geen beleg dat ook droog is :)
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_159099118
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 10:53 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Wat is er niet goed aan een breaker? Dat is gewoon yoghurt...
Het feit dat ze niet gluten-vrij zijn maar zichzelf wel zo verkopen...
pi_159099180
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 15:19 schreef StefBros het volgende:

[..]

Het feit dat ze niet gluten-vrij zijn maar zichzelf wel zo verkopen...
Zijn breakers serieus niet glutenvrij?
Dan zouden ze dat op de verpakking moeten vermelden, het is immers bij wet verplicht om allergenen te vermelden.
Ik heb toevallig een breaker aardbij voor mn neus: Yoghurt, suiker 9%, Aardbei, gemodificeerd maïszetmeel, glucose-fructosestroop, kleurend vruchten- en plantenextract, aroma.

Allergie-informatie:
Bevat koemelkeiwit en lactose.

Dit is gewoon gluten vrij.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159099199
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 15:21 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Zijn breakers serieus niet glutenvrij?
Dan zouden ze dat op de verpakking moeten vermelden, het is immers bij wet verplicht om allergenen te vermelden.
Ik heb toevallig een breaker aardbij voor mn neus: Yoghurt, suiker 9%, Aardbei, gemodificeerd maïszetmeel, glucose-fructosestroop, kleurend vruchten- en plantenextract, aroma.

Allergie-informatie:
Bevat koemelkeiwit en lactose.

Dit is gewoon gluten vrij.
Zoals ik zei; de glutenvrije breaker.
pi_159099240
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 15:22 schreef StefBros het volgende:

[..]

Zoals ik zei; de glutenvrije breaker.
Ja, waarop ik vraag wat is er mis met een breaker waarop jij zegt dat ze niet glutenvrij zijn. Wat duidelijk onzin is.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159099296
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 15:24 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ja, waarop ik vraag wat is er mis met een breaker waarop jij zegt dat ze niet glutenvrij zijn. Wat duidelijk onzin is.
Je leest verkeerd.
De glutenvrije breaker, die zichzelf zo verkoopt, is niet glutenvrij.
pi_159099393
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 15:27 schreef StefBros het volgende:

[..]

Je leest verkeerd.
De glutenvrije breaker, die zichzelf zo verkoopt, is niet glutenvrij.
AH!
Dat is echt heel slecht. wtf.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_163134910
Nieuw leven.

Action heeft boekwijtmeel, broodmix en pannenkoekenmix glutenvrij
  zondag 19 juni 2016 @ 14:07:35 #86
421090 Zelfscanner
BONUSKAART: 2916420051893
pi_163136853
Bij de mac een glutenvrije cheeseburger :9
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
pi_163157310
Jammer dat het niet 100% glutenvrij is....
Op donderdag 13 november 2008 15:34 schreef De_Ananas het volgende:
Één ding beloof ik jullie mijn lieve fokkertjes, als er vettax komt dan ga ik mij aan het hek van het binnenhof vastketenen met een frituur naast me, dit mogen jullie quoten :W
  maandag 20 juni 2016 @ 10:58:30 #88
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_163157740
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 15:27 schreef StefBros het volgende:

[..]

Je leest verkeerd.
De glutenvrije breaker, die zichzelf zo verkoopt, is niet glutenvrij.
Welk ingrediënt bevat dan gluten?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 20 juni 2016 @ 11:08:50 #89
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_163157919
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 10:35 schreef raulbouli het volgende:
Jammer dat het niet 100% glutenvrij is....
Leg uit.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_163158749
:|W :{w "glutenvrij eten"..."dit mag ik niet want ik heb een allergie'...Echt deze generatie is m.i.de meest 'zielige' generatie die er maar zijn kan die enkele uitzonderingen daar gelaten die echt wat mankeren en de rest gewoon een mode-trend volgt en daarmee denkt het eeuwige leven te hebben als ze zo 'gezond'eten. Piet en ik hadden er een hele tijd geleden in Allergie als modeverschijnsel moet hardhandig bestreden worden er zo onze mening over en wat blijkt: De meesten mankeren helemaal niks dan alleen wat ze zichzelf aanpraten of verwarren met overgevoeligheid.

Ben net zo als 'Golfer' op leeftijd en kan praktisch alles wat ik in mijn jeugd at nog steeds eten en dat is niet omdat ik glutenvrij of wat dan ook 'vrij'eet/ at.

Tere zieltjes... :{w
  maandag 20 juni 2016 @ 12:11:58 #91
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_163159379
jep, als je geen allergie hebt hoor je er niet bij.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 20 juni 2016 @ 12:23:44 #92
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_163159714
quote:
3s.gif Op maandag 20 juni 2016 11:47 schreef Iwanius het volgende:
:|W :{w "glutenvrij eten"..."dit mag ik niet want ik heb een allergie'...Echt deze generatie is m.i.de meest 'zielige' generatie die er maar zijn kan die enkele uitzonderingen daar gelaten die echt wat mankeren en de rest gewoon een mode-trend volgt en daarmee denkt het eeuwige leven te hebben als ze zo 'gezond'eten. Piet en ik hadden er een hele tijd geleden in Allergie als modeverschijnsel moet hardhandig bestreden worden er zo onze mening over en wat blijkt: De meesten mankeren helemaal niks dan alleen wat ze zichzelf aanpraten of verwarren met overgevoeligheid.

Ben net zo als 'Golfer' op leeftijd en kan praktisch alles wat ik in mijn jeugd at nog steeds eten en dat is niet omdat ik glutenvrij of wat dan ook 'vrij'eet/ at.

Tere zieltjes... :{w
Als ik dat topic en het voorafgaande teruglees zijn mensen niet alleen " allergies" voor bep levensmiddelen, maar vooral voor de waarheid, kritiek en gezond verstand
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 20 juni 2016 @ 13:52:57 #93
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_163161969
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 15:27 schreef StefBros het volgende:

[..]

Je leest verkeerd.
De glutenvrije breaker, die zichzelf zo verkoopt, is niet glutenvrij.
Dus alle breakers zijn glutenvrij, behalve de glutenvrije?

Vreemd verhaal. En volgens de Breaker-website zijn er helemaal geen breakers die zich als 'glutenvrij' profileren, voornamelijk omdat ze allemaal glutenvrij zijn.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  maandag 20 juni 2016 @ 13:55:11 #94
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_163162011
quote:
3s.gif Op maandag 20 juni 2016 11:47 schreef Iwanius het volgende:
:|W :{w "glutenvrij eten"..."dit mag ik niet want ik heb een allergie'...Echt deze generatie is m.i.de meest 'zielige' generatie die er maar zijn kan die enkele uitzonderingen daar gelaten die echt wat mankeren en de rest gewoon een mode-trend volgt en daarmee denkt het eeuwige leven te hebben als ze zo 'gezond'eten. Piet en ik hadden er een hele tijd geleden in Allergie als modeverschijnsel moet hardhandig bestreden worden er zo onze mening over en wat blijkt: De meesten mankeren helemaal niks dan alleen wat ze zichzelf aanpraten of verwarren met overgevoeligheid.

Ben net zo als 'Golfer' op leeftijd en kan praktisch alles wat ik in mijn jeugd at nog steeds eten en dat is niet omdat ik glutenvrij of wat dan ook 'vrij'eet/ at.

Tere zieltjes... :{w
Non-discussie. Als mensen zich beter voelen als ze geen gluten eten moeten ze dat lekker doen. Zolang ze daar maar gewoon zelf de lasten van dragen, en niet tegen iedereen gaan lopen preken dat ze ook glutenvrij moeten eten, of van hun omgeving eisen dat ze onbegrensd rekening met ze houden.

Maar datzelfde geldt ook voor vegetariërs, mensen die echt een allergie hebben, iemand die geen paprika lust of mensen die hun biefstuk graag grijs gebakken eten.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_163164220
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 11:08 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Leg uit.
Medewerker pakt met handjes (of er nou handschoenen omheen zitten of niet) glutenvolle broodjes vast, daarna de glutenvrije broodjes... etc... er is constant sprake van kruisbesmetting...

Vriendin paar keer goed ziek van geworden...het werkt gewoon niet goed in een glutenvolle omgeving....zonder aparte ruimte o.i.d.
Op donderdag 13 november 2008 15:34 schreef De_Ananas het volgende:
Één ding beloof ik jullie mijn lieve fokkertjes, als er vettax komt dan ga ik mij aan het hek van het binnenhof vastketenen met een frituur naast me, dit mogen jullie quoten :W
  maandag 20 juni 2016 @ 15:20:22 #96
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_163164508
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 15:12 schreef raulbouli het volgende:

[..]

Medewerker pakt met handjes (of er nou handschoenen omheen zitten of niet) glutenvolle broodjes vast, daarna de glutenvrije broodjes... etc... er is constant sprake van kruisbesmetting...

Vriendin paar keer goed ziek van geworden...het werkt gewoon niet goed in een glutenvolle omgeving....zonder aparte ruimte o.i.d.
De keuken is niet glutenvrij, dus het is inderdaad glutenarm. Maar als je vriendin er echt flink ziek van wordt dan volgen de mensen in de keuken de protocollen niet en is dat echt wel een reden om verhaal te gaan halen.

Wij eten ook wel eens in een pannenkoekenrestaurant waar ze glutenvrije pannenkoeken hebben, als je het gewoon goed aanpakt in de keuken is er een minimale kans op kruisbesmetting.

Laat ik zo zeggen, mijn eigen keuken is ook niet glutenvrij.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 20 juni 2016 @ 16:58:25 #97
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_163167055
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 15:12 schreef raulbouli het volgende:

[..]

Medewerker pakt met handjes (of er nou handschoenen omheen zitten of niet) glutenvolle broodjes vast, daarna de glutenvrije broodjes... etc... er is constant sprake van kruisbesmetting...

Vriendin paar keer goed ziek van geworden...het werkt gewoon niet goed in een glutenvolle omgeving....zonder aparte ruimte o.i.d.
Als je een échte glutenallergie zou ik zeker niet op laaggeschoolde horecamedewerkers vertrouwen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_163180264
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 17:39 schreef SnoepTomaatje het volgende:

[..]

Ik ben dus sinds vier maanden ook pakjes- en zakjesvrij, op bouillontabletten voo de kippensoep
Recept voor ongeveer 350ml

150 gr selderij in blokjes
100 gr wortel in blokjes
100 gr ui in blokjes
50 gr tomaat
70 gr courgette in blokjes
1 teentje knoflook
1 blaadje laurier naar keuze
Handje verse kruiden (thijm, basilicum, rosemarijn enz)
Bosje peterselie
300gr grof zout
1 el extravergine olijfolie
30 gr witte wijn

1. Maal in een keukenmachine alle groente fijn.
2. Zet een pan op het vuur doe daar het groente mengel plus het zout, de wijn en olijfolie bij. Laat het geheel 20 minuten koken. Wel opletten en roeren met een spatel tegen aankoeken!
3. Eventueel langer koken als het mengsel vloeibaar blijft.
4. Zoals gebruikelijk in steriele potjes doen en eventueel stereliseren.
5. Nadat het afgekoelt is in de vriezer bewaren en gebruiken.

Credits go to femmie.
pi_163180666
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 16:58 schreef Pietverdriet het volgende:

Als je een échte glutenallergie zou ik zeker niet op laaggeschoolde horecamedewerkers vertrouwen
Ik geloof dat ik bij een allergie met kans op anafylactische shock sowieso maar nooit uit eten zou gaan. Ik zou er echt niet op vertrouwen dat het wel goed komt in zo'n keuken. Zeker niet met allergie als modeverschijnsel en chefs die eventueel denken 'jaja, weer zo'n zeur'. Is volgens mij daardoor ook al eens mis gegaan.

Yep, verhaal gevonden: http://kitchenette.jezebe(...)ergy-requ-1701675323

quote:
I still to this day feel a certain sense of sickness when I remember this memory. I was a fucking idiot in college and so were my coworkers.

I worked in this burger joint near the university and we had this girl who always came in and ordered the same thing at least three times a week: cheeseburger, fries, and a coke. But every time she would remind us not to put tomatoes anywhere near her food. We always made fun of her because we thought being allergic to tomatoes is like saying you’re allergic to gluten: it’s an excuse to be a dick.

She would watch us like a fucking hawk to make sure we didn’t put any tomatoes even near her damn food. She even made us remake her burger if it so much as touched a place where a tomato could have been.

We would occasionally fuck with her by putting ketchup packets in her bag, just to see how she reacted. I don’t even remember why we were such big dicks to her, since she wasn’t a bad person...just fucking anal.

Then came the day when someone in the kitchen had enough with her being crazy, and slathered her burger with tomato juice before wrapping it up. I don’t even know why we thought it was a good idea, I think it was just a long night and we had been dealing with her being a tomato psycho for several months and just couldn’t take it anymore.

So we served her the burger and watched her sit down to eat. Nothing happened. She sat there and happily chowed down on her fucking cheeseburger. We all had a good laugh at her expense, because JFC, we had spent so long dealing with her bullshit food allergy.

And then ten minutes later the chick started convulsing. Apparently, tomato allergies are real and she was the tomato unicorn. The restaurant chalked it up to an accidental cross contamination, and she was fine, and thankfully we didn’t get our asses sued. After that, you better fucking believe we took every single allergy seriously, even if it sounded stupid.

So that kids is how I learned not to fuck with people’s food. I still can’t believe I almost fucking killed someone. Tomato girl, I am really sorry.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_163180790
OMG wat een eng verhaal. Zeker agz ik met mijn kind met anafylactische shockrisico wel zo af en toe uit eten ga.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  dinsdag 21 juni 2016 @ 08:55:53 #101
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_163181395
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 07:19 schreef Vanyel het volgende:
OMG wat een eng verhaal. Zeker agz ik met mijn kind met anafylactische shockrisico wel zo af en toe uit eten ga.
En dit is opzet, het risico door domheid of onbegrip, gebrek aan kennis of desintresse is groter. (Pinda allergie? We gebruiken geen pindas in de keuken om vervolgens in arachideolie te bakken/frituren)
Het gebruik van prefab waarvan je maar net moet weten wat er in zit, hulpmiddelen, etc.
Daarom zijn de mensen die geen allergie hebben maar het wel claimen te hebben zo contraproductief, ze zorgen ervoor dat mensen met een echte allergie minder of niet serieus genomen worden. Acht gangen lang zeuren dat er geen zuivel gebruikt mag worden en dan een irish coffee bestellen met veel slagroom.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_163181500
Als we uit eten gaan en dat is niet vaak, dan doen we goed navraag en vragen tegenwoordig of we ook mogen kijken in de keuken en waar het wordt klaargemaakt etc.

Bij bepaalde restaurants is het wel goed geregeld er zijn zelfs (gelukkig) restaurants die alleen maar glutenvrij serveren, dat is helemaal ideaal :)
Op donderdag 13 november 2008 15:34 schreef De_Ananas het volgende:
Één ding beloof ik jullie mijn lieve fokkertjes, als er vettax komt dan ga ik mij aan het hek van het binnenhof vastketenen met een frituur naast me, dit mogen jullie quoten :W
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')