abonnement Unibet Coolblue
  zondag 13 december 2015 @ 15:08:24 #1
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_158215913
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 12:50 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Lijkt me onzin. Ik ken iemand die nog bij defensie werkt en die zegt altijd dat je alles kunt "didoen" je baaas moet alleen even op akkoord drukken. Lijkt me normaal gezien geen probleem tenzij je compleet verstoorde werkverhoudingen hebt.
Wauw, ken jij iemand die bij Defensie werkt? :o Bovenstaand verhaal veranderd niks aan het feit dat ik m'n motor niet op eindbestemming kan optoppen zodat ik vrijdag met een volle accu kan vertrekken.
pi_158220174
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 12:50 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

Lijkt me onzin. Ik ken iemand die nog bij defensie werkt en die zegt altijd dat je alles kunt "didoen" je baas moet alleen even op akkoord drukken. Lijkt me normaal gezien geen probleem tenzij je compleet verstoorde werkverhoudingen hebt.
:')

Bij de KL is er simpelweg een order uit door c-las dat je al een goede reden moet hebben voor een dienstreis (dienstreizen dienen zoveel mogelijk beperkt te worden). En dan is de volgorde als volgt: Eerst dienstvervoer (pnod), dan OV, en als het echt niet anders kan eigen vervoer.

Ze wilden in eerste instantie dat ik met eigen vervoer vanuit Fryslan naar Limburg reed (want regulier woon werk verkeer) om daar een pnod bak op te pikken om vervolgens naar 't Harde te rijden... :') :') Ja, doei, ik ben niet achterlijk. :{w

En het weekend dan? Moet ik die pnod auto dan in de straat parkeren en daar boodschappen mee gaan doen ofzo??? Huh, huh, ja weten we niet... lever hem dan maar weer in op vrijdag... uhu.. :') :') Dus vrijdagmiddag omgekeerde volgorde... dacht het toch niet.

Lang verhaal kort, alles bleek goedkoper en handiger met eigen vervoer dus toch maar eigen vervoer.
  zondag 13 december 2015 @ 18:43:21 #3
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_158220613
Het was toch eerst OV, dan dienstvervoer en dan pas eigen vervoer?
pi_158221072
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 18:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

Kan ook maar zo... Negen van de tien keer zijn de eerste twee opties kut.
Je vergeet groen vervoer ;) het komt bij ons vaak genoeg voor dat er maar een 4tonner gepakt word omdat er niks anders is. Want je krijgt ook niet altijd een pnod voertuig.
En als je met OV te lang onderweg bent dan ga je maar een dag eerder en neem je in de buurt van je bestemming een passantenkamer.....

Dat FF op OK klikken verhaal is echt idioot trouwens. Dat is nooit een kwestie van ff goedkeuren geweest, dat was altijd al gewoon beschreven wat wel/niet mocht.
Enige was dat je vaak een keus had om met eigen vervoer te gaan.

@achja
Waarom geen pnod vanaf vlb Leeuwarden? Dat is gewoon een mogelijkheid he, t MOET niet vanaf je werkplek.
pi_158221186
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 19:09 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Je vergeet groen vervoer ;) het komt bij ons vaak genoeg voor dat er maar een 4tonner gepakt word omdat er niks anders is. Want je krijgt ook niet altijd een pnod voertuig.
Klopt, dat gaat helemaal nergens over natuurlijk... Niet in militair tenue mogen rijden maar een groene bak is geen probleem... :')

Om over de brandstofkosten nog maar te zwijgen.

quote:
En als je met OV te lang onderweg bent dan ga je maar een dag eerder en neem je in de buurt van je bestemming een passantenkamer.....
Volgens mij is daar regelgeving voor. Als het OV twee keer zo lang of langer duurt ofzo dan hoeft het niet.

quote:
Dat FF op OK klikken verhaal is echt idioot trouwens. Dat is nooit een kwestie van ff goedkeuren geweest, dat was altijd al gewoon beschreven wat wel/niet mocht.
Enige was dat je vaak een keus had om met eigen vervoer te gaan.
Klopt, waarbij eigen vervoer eigenlijk altijd de snelste optie is.
pi_158221245
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 19:09 schreef Bouke-p het volgende:

@achja
Waarom geen pnod vanaf vlb Leeuwarden? Dat is gewoon een mogelijkheid he, t MOET niet vanaf je werkplek.
Had gekund, of Havelte... (ik beschreef even de optie die ik voorgekauwd kreeg)

Maar ik kreeg de meldingsinstructie vrij laat (lees, twee dagen voor het weekend :') ga dan maar eens tijden invullen vwb pnod vervoer).
Daarbij had ik dan wederom een dienstreis met eigen vervoer in moeten vullen naar Leeuwarden of Havelte (met OV had ik de tijd niet kunnen halen van aanvang cursus). Dus netto maakte het niet zoveel uit of ik nou eigen vervoer of pnod had gepakt.
pi_158231066
Heerlijk wat een knakenorganisatie :') .
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 14 december 2015 @ 20:56:26 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_158245362
Nu een paar keer zo'n PNOD-voertuig gehad, was in 2 minuten geregeld, werkte prima hoor!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 14 december 2015 @ 21:10:19 #11
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_158245894
Als je er geen speciale dingen mee hoeft te doen werkt het wel aardig. Heb ook wel eens gehad dat zo'n kreng niet wou starten en de 24-uurs lijn niet bereikbaar was. Sta je dan :')
pi_158332434
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 18:17 schreef AchJa het volgende:

[..]

:')

Bij de KL is er simpelweg een order uit door c-las dat je al een goede reden moet hebben voor een dienstreis (dienstreizen dienen zoveel mogelijk beperkt te worden). En dan is de volgorde als volgt: Eerst dienstvervoer (pnod), dan OV, en als het echt niet anders kan eigen vervoer.
Bij de KLu maakt het niet zoveel uit, daar is gelukkig die regelgeving er ook niet.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 16 november 2016 @ 20:49:11 #14
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_166701119
Bijna hele Tweede Kamer wil meer geld voor defensie

De komende jaren gaat er meer geld naar defensie, welke politieke partijen na de verkiezingen ook een kabinet vormen. Dat bleek tijdens de behandeling van de defensiebegroting in de Tweede Kamer.

Bijna alle partijen vinden dat er de afgelopen jaren te veel is bezuinigd. Minister Hennis vindt dat er 2,3 miljard euro extra naar defensie moet. "Dat hoeft niet in een jaar. Ook het komende kabinet en het kabinet erna zullen aan de bak moeten", zei de minister.

Defensie staat volgend jaar voor 7,9 miljard euro op de begroting. De NAVO waarschuwde Nederland begin dit jaar dat het defensiebudget veel te laag is; toen ging 1,16 procent van het bbp naar defensie, het laagste percentage sinds de stichting van het Koninkrijk der Nederlanden. Het gemiddelde in Europa lag op 1,43 procent.

Bijdrage

NAVO-leden moeten volgens de afspraak elk jaar minimaal 2 procent van het bbp aan defensie besteden.

De nieuwe Amerikaanse president Trump heeft op dreigende toon gezegd dat de Europese landen meer moeten bijdragen. Eerder heeft de NAVO al laten weten niet blij te zijn met de Nederlandse bijdrage. Minister Hennis vindt het logisch dat Nederland de bijdrage gaat verhogen. "Daar schieten we nu echt tekort", zei ze.

De SP, GroenLinks en de groep Kuzu/Öztürk zijn de enige partijen die tegen meer geld voor Defensie zijn.

Bron: http://nos.nl/artikel/214(...)d-voor-defensie.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 18 november 2016 @ 17:02:08 #15
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_166737951
quote:
Stoltenberg: defensie-uitgaven Europa moeten omhoog

Stoltenberg zei dat hij al met alle NAVO-lidstaten besproken heeft dat de uitgaven omhoog moeten. Volgens hem steunen de ministers van Defensie hem, maar vormen de ministers van Financiën het belangrijkste obstakel.

(NOS)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 november 2016 @ 15:47:26 #16
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_166779553
quote:
VVD wil krijgsmacht op oorlogssterkte

Nederland moet z’n krijgsmacht weer op oorlogssterkte brengen. Dat wil de VVD. De partij nam zich op het partijcongres van zaterdag voor om de defensie-uitgaven te laten toenemen met de norm die binnen de NAVO is afgesproken.

(Telegraaf)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Moderator zondag 20 november 2016 @ 16:08:11 #17
257132 crew  Awsom
pi_166780022
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 15:47 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

_O-
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 november 2016 @ 16:13:19 #18
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_166780124
quote:
99s.gif Op zondag 20 november 2016 16:08 schreef Awsom het volgende:

[..]

_O-
Juist. Roepen dat ze het willen, maar met geen enkel initiatief dat dat moet regelen instemmen. :P
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 20 november 2016 @ 16:33:55 #19
35623 PPL
Autumnus Sempre
pi_166780588
Ik ben ook wel enigzins benieuwd naar wat de VVD verstaat onder "op oorlogssterkte".
Puur een bedrag noemen is slechts één zijde van het verhaal.
En wat is dat bedrag dan precies?
Is die (minimaal) 7 miljard (per jaar? per kabinetsperiode?) op basis van 1.43 % BBP of 2%?

Als dit voor hele kabinetsperiode is bijvoorbeeld: dat zijn net de aangekondige 4 fregatten en mijnenjagers (in samenwerking met de Belgen) betaald, met daarnaast wellicht de vervanging van de onderzeeboten.
Krijgsmacht is meer dan de Marine.

Ik geef toe dat ik de cijfers en bedragen niet precies weet, maar deze uitspraak van de VVD komt op mij vooralsnog over als geroeptoeter met de verkiezingen in aantocht.
(want onduidelijk en gespeend van visie en details).
Burnt to the core but not broken
  zondag 20 november 2016 @ 17:07:59 #20
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 20 november 2016 @ 19:47:32 #21
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_166785772
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 15:47 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

_O- _O- _O-
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 20 november 2016 @ 20:05:23 #22
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_166786342
Zijn er nog mensen die de beloftes van de VVD serieus nemen? :o
  zondag 20 november 2016 @ 21:01:56 #23
13456 AchJa
Shut up!!!
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 10 maart 2017 @ 11:42:38 #24
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_169409237
quote:
Adviesraad: krijgsmacht ernstig verwaarloosd

De Adviesraad voor Internationale Vraagstukken (AIV) vindt dat het kabinet te positief spreekt over de staat van de krijgsmacht. De adviesraad van de regering zegt dat de krijgsmacht ernstig verwaarloosd is.

Vooral met het oog op de internationale ontwikkelingen is er te weinig geïnvesteerd in het leger. "Terwijl de veiligheidssituatie de afgelopen jaren sterk verslechterde als gevolg van dreigingen vanuit zowel Rusland, het Midden-Oosten als Noordelijk Afrika, is de inzetbaarheid van de krijgsmacht tijdens deze kabinetsperiode verder uitgehold", zegt AIV-lid Joris Voorhoeve.

Ernstig en onverantwoord

De AIV noemt het opvallend dat het kabinet een positieve toon aansloeg in het informeren van de Kamer. Zo werd er gezegd dat de trend van bezuinigen is gekeerd en er in deze kabinetsperiode ook af en toe extra geld is gekomen, maar volgens de AIV is dat lang niet genoeg geweest. "De ontstane situatie is zeer ernstig en onverantwoord", staat in het advies.

Het standpunt van de AIV is niet nieuw, ook in eerdere rapporten werd geadviseerd meer geld in Defensie te stoppen.

Vooral voor dreigingen uit Rusland wordt expliciet gewaarschuwd, het rapport heet dan ook Rusland en de Nederlandse defensie-inspanningen. Rusland heeft sinds 2008 wel veel geld gestoken in de krijgsmacht en volgens de AIV zijn vooral de Baltische staten kwetsbaar een Russische interventie.

De Baltische Staten zijn, net als Nederland, lid van de NAVO. De AIV is bang dat Rusland de NAVO voor voldongen feiten plaatst voordat er een besluit is genomen over een mogelijke reactie.

(NOS)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_169671062
Als je ook dit soort lijsten ziet...

http://www.globalfirepower.com/countries-listing.asp

Dan vraag je je ook echt af waar al ons geld heengaat. Een land als Zwitserland, waar alles duurder is, doet het beter dan ons met de helft van het budget. Ook Tsjechie en Zweden.

Diep triest.
pi_169671410
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 08:41 schreef TheJanitor het volgende:
Als je ook dit soort lijsten ziet...

http://www.globalfirepower.com/countries-listing.asp

Dan vraag je je ook echt af waar al ons geld heengaat. Een land als Zwitserland, waar alles duurder is, doet het beter dan ons met de helft van het budget. Ook Tsjechie en Zweden.

Diep triest.
Goedkopere soldaten (dienstplicht), geen dure marine. Veel eigen R&D.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 21 maart 2017 @ 10:21:29 #27
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_169672338
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 08:41 schreef TheJanitor het volgende:
Als je ook dit soort lijsten ziet...

http://www.globalfirepower.com/countries-listing.asp

Dan vraag je je ook echt af waar al ons geld heengaat. Een land als Zwitserland, waar alles duurder is, doet het beter dan ons met de helft van het budget. Ook Tsjechie en Zweden.

Diep triest.
Download de defensiebegroting van het internet en je weet precies waar het geld naartoe gaat.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 27 maart 2017 @ 14:11:22 #28
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_169813014
quote:
Mariniers kwaad na dure klimreis

DEN HELDER - Terwijl het Korps Mariniers niet genoeg geld heeft om alle militairen een winterjas te geven voor de bergtrainingen in Schotland, blijkt er wel bijna een miljoen euro te zijn gestoken in een klimexpeditie in de Himalaya.

Aan het avontuur in Nepal deden vorig jaar zeven mariniers mee. Alleen al om die extra warm te kleden, trok de marine 276.000 euro uit. Volgens de marineleiding was het project ’Manaslu’ een serieuze militaire oefening waar defensie nog veel plezier van zal hebben.

Op de marinierskazernes, waar manschappen net als overal bij defensie zuchten onder geldgebrek, is kwaad gereageerd. Critici noemen de klim een miskleun.

Commandant Zeestrijdkrachten Rob Verkerk zegt dat de discussie begon toen negentig procent van de kosten al was gemaakt.

(Telegraaf)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 4 april 2017 @ 14:50:08 #29
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_169995243
quote:
Nederland 'bespaarde' tientallen miljarden op de NAVO

Als Nederland de afgelopen vijftien jaar netjes 2 procent van het bruto binnenlands product (bbp) had besteed aan defensie, had dat Nederland 63 miljard euro extra gekost. Dat heeft Frank Bekkers van HCSS (The Hague Centre for Strategic Studies) op verzoek van de NOS berekend. Aanleiding is de 'rekening' die president Trump vorige week aan Duitsland presenteerde.

De lidstaten van de NAVO hebben een aantal jaren geleden afgesproken dat ze ieder 2 procent van hun bbp – de totale waarde van alle in een jaar geproduceerde goederen en diensten - in de krijgsmacht steken. De enige NAVO-landen die dat halen zijn de VS, Groot-Brittannië, Estland, Polen en Griekenland.

(NOS)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 17 mei 2017 @ 17:24:07 #30
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_171008058
quote:
Officieren waarschuwen: onze luchtmacht staat er slecht voor

De Nederlandse luchtmacht is er slecht aan toe. De Nederlandse Officieren Vereniging (NOV) luidt in een brief aan de politiek de noodklok over de stand van zaken: de airpower van Nederland is beneden peil, ons land is een onbetrouwbare bondgenoot.

De officieren stellen vast dat de absolute bodem is bereikt door de luchtmacht twintig jaar lang overal ter wereld in te zetten. Missies met vliegtuigen en helikopters moesten worden beëindigd om de inzetbaarheid en het niveau van het personeel te herstellen. Vliegers waren niet meer goed genoeg getraind voor luchtgevechten. De voorzitter van de NOV, brigadegeneraal buiten dienst Ruud Vermeulen, zegt: "Wat we hebben, is volstrekt onvoldoende."

Voor de rest van het artikel: (NOS)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  woensdag 17 mei 2017 @ 21:50:44 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_171014572
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 17:24 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Onder Hennis is de krijgsmacht gewoon volledig aan de grond gelopen. De eerste jaren dat het slecht ging was tenminste de stemming en verbondenheid onder het personeel nog goed. Doorgaan waar de rest stopt, er zijn voor je maatjes etc. Nu gelooft echt niemand nog ergens in. Iedereen sleurt zich maar door de dag heen en als iemand een baan buiten gevonden heeft wordt hij gefeliciteerd alsof hij de staatsloterij gewonnen heeft! Al komt er binnen een jaar 2 miljard bij, het zal nog heel lang duren voor de mentaliteit weer hersteld is!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 19 september 2017 @ 14:21:06 #32
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_173870905
Miljoenennota: economie groeit harder

Dankzij de aantrekkende economie en enkele meevallers kan het kabinet 1,5 miljard euro uittrekken voor een aantal zaken die regeringspartijen VVD en PvdA belangrijk vinden. Zo is er 450 miljoen euro voor veiligheid, waarvan 13 miljoen naar het OM gaat, 35 miljoen naar de rechtspraak, en 221 miljoen naar de Nationale Politie. In maart verscheen er een rapport dat becijferde dat er minstens 250 miljoen nodig was voor de Nationale Politie.

Verder komt er 300 miljoen bij voor defensie, 200 miljoen voor onderwijs, 100 miljoen voor armoedebestrijding en 400 miljoen euro om bezuinigingen op de ouderenzorg op te vangen. 50 miljoen wordt gereserveerd voor partners van chronisch zieken.

(NOS)

Om 1515 uur komt de Miljoenennota vrij.

http://www.rijksbegroting.nl/rijksbegroting2018.html

[ Bericht 66% gewijzigd door Cobra4 op 19-09-2017 15:35:20 ]
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 19 september 2017 @ 16:04:37 #33
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_173872582
Defensiebegroting: extra geld voor grensbewaking en cyberveiligheid

In 2018 ontvangt het ministerie van Defensie van dit kabinet extra geld voor grensbewaking en cyberveiligheid. De Koninklijke Marechaussee krijgt volgend jaar eenmalig ¤ 2,2 miljoen. Vanaf 2019 wordt dit ¤ 23,4 miljoen extra per jaar. Verder investeert het kabinet in 2018 in het bestrijden van cyberspionage en –sabotage. De Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst krijgt hiervoor ¤ 8 miljoen per jaar.

Defensie versterkt zo haar digitale weerbaarheid en het vermogen om cyberoperaties uit te voeren. De inzetbaarheid van de Nederlandse krijgsmacht en de effectiviteit in het digitale domein kan hiermee worden verhoogd. Deze verhoging komt bovenop de eenmalige investering van ¤ 17 miljoen voor de jaren 2017 tot en met 2019 waarover het kabinet eerder dit jaar heeft besloten. Dit voorjaar besloot het kabinet ook al dat er met ¤ 20 miljoen per 2018, extra geld komt voor de grensbewakingstaak.

Herstel van de krijgsmacht
De veiligheidssituatie is de afgelopen jaren in hoog tempo veranderd. Om de dreigingen het hoofd te bieden heeft dit kabinet de afgelopen jaren belangrijke maatregelen genomen. Het gaat om verhogingen van de defensiebegroting voor het herstel van de krijgsmacht, oplopend tot ¤ 920 miljoen structureel in 2020. Met de investeringen in onder meer brandstof en oefenmunitie kan het personeel meer oefenen, is er meer materieel inzetbaar en meer ondersteuning beschikbaar.

Door deelname aan oefeningen in EU en NAVO-verband werkt de krijgsmacht in 2018 aan het herstel van de geoefendheid. Volgend jaar gaat het om de grootschalige NAVO-oefening Trident Juncture in Noorwegen. Centraal staat gecombineerd optreden in het hoogste geweldsspectrum.

Op materieelgebied wordt gewerkt aan het verder verbetering aanbrengen in de aanvulling van de voorraden reservedelen. Daarnaast stromen er volgend jaar nieuwe vrachtauto’s in van het project Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen.

De arbeidsmarkt verandert voortdurend en dit heeft effect op Defensie. De organisatie neemt actie om goed op deze ontwikkelingen in te spelen, zodat Defensie ook in de toekomst succesvol nieuwe en huidige medewerkers aan zich weet te binden.

Missies
Door de veranderde veiligheidssituatie volgen crises elkaar snel op. Denk aan de aanslagen in Europa, radicalisering, het destabiliserende optreden van Rusland in Europa, de ramp met vlucht MH17 en de migratiestromen naar Europa. Ook de komende jaren zal daarom blijvend een beroep worden gedaan op de krijgsmacht. Zo dragen Nederlandse militairen ook volgend jaar bij aan onder meer de strijd tegen ISIS, missies in Mali en Afghanistan, de vooruitgeschoven aanwezigheid in Litouwen en snelle interventie-eenheden van de EU en de NAVO. Ook voor grensbewaking in eigen land worden de militairen veelvuldig ingezet.

Meerjarig Perspectief
De vervolgstappen in het kader van het meerjarig perspectief zijn aan het volgende Kabinet. Het gaat hier om de noodzakelijke vervanging van wapensystemen, het versterken van de ondersteuning van gevechtseenheden en uitbreiding van de slagkracht van de krijgsmacht.

Denk hierbij aan de vervanging van de vloot (onderzeeboten, mijnenjagers en fregatten), het transport van spullen en mensen, en medische ondersteuning. Defensie heeft bovendien vaker te maken met complexe en technologisch hoogwaardige tegenstanders. Het uitbreiden van de slagkracht van de krijgsmacht vraagt zodoende eveneens om gerichte investeringen.



(Defensie)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 19 september 2017 @ 20:19:42 #34
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173876846
WTF is het 'centrale apparaat' waar meer geld naar toe gaat als naar het hele leger?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 19 september 2017 @ 20:30:25 #35
408813 crew  trein2000
pi_173877087
Wat een klote diagram. Misleidend. Typerend.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 19 september 2017 @ 20:59:08 #38
408813 crew  trein2000
pi_173877984
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:53 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hoezo?
De 'taartpunt' van de landmacht is groter dan die van het centrale apparaat.
Maar dat centrale apparaat krijgt meer geld. Als je niet heel goed kijkt denk je da het andersom is.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_173878894
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:59 schreef trein2000 het volgende:

[..]

De 'taartpunt' van de landmacht is groter dan die van het centrale apparaat.
Maar dat centrale apparaat krijgt meer geld. Als je niet heel goed kijkt denk je da het andersom is.
Oh zo. Ik kijk niet naar formaat taartpunt maar naar het rijtje eronder.
  woensdag 20 september 2017 @ 07:51:52 #40
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_173882942
Had beter geweest als de personele kosten apart in het diagram zouden staan. Nu is het giswerk wat wat is.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 23 september 2017 @ 15:45:07 #42
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_173947869
Oud-legergeneraal De Kruif wil parlementaire enquête Defensiebezuinigingen

De vorig jaar afgezwaaide commandant der landstrijdkrachten Mart de Kruif pleit vandaag in Stand.nl voor een parlementaire enquête naar het besluit in 2011 om 1,3 miljard te bezuinigen op Defensie. Hij noemt de huidige situatie bij Defensie 'onethisch'. De politiek moet kiezen: of minder missies, of meer geld.

Gisteren bracht RTL een vertrouwelijke inventarisatie van de Landstrijdkrachten naar buiten. "Er is een tekort aan zo’n beetje alle onderdelen van de uitrusting van commando’s. Voertuigen, radio’s, wapens, nachtzicht en munitie, het is kapot of niet voorradig", aldus RTL.

Onethisch

In Stand.nl noemt Mart de Kruif, tot vorig jaar de hoogste baas bij de Landstrijdkrachten, de huidige situatie bij Defensie 'onethisch'. "Er is een wanverhouding tussen de ambitie die de politiek heeft en de middelen die er zijn", zegt De Kruif. "We moeten een keus maken: de ambities omlaag of geld erbij. Je kunt niet zo blijven rommelen met de krijgsmacht."

Parlementaire enquête

De Kruif mist 'staatsmanschap' bij het omgaan met Defensie. "Politiek gaat over een geldbedragje hier of daar. Voor een goede Defensieorganisatie is staatsmanschap nodig."

De enorme bezuiniging van 1,3 miljard waar Defensie in 2011 mee geconfronteerd werd werkt nog steeds door, zegt De Kruif. "Het zou goed zijn als er een parlementaire enquête komt over de vraag: wat beoogden we nu eigenlijk met die toenmalige reorganisatie, en wat heeft het opgeleverd. Daar kunnen we van leren voor eventuele andere bezuinigingsvoorstellen."

'Inkopen bij Defensie duurt ongelooflijk lang'

De enquête moet focussen op de besturingsstructuur bij Defensie, zegt De Kruif in Stand.nl. "Het duurt nu heel lang voordat Defensie geld om kan zetten in middelen. Dat komt omdat we de onderhoudsbedrijven uit elkaar gehaald en samengevoegd hebben. We hebben inkopers weggehaald, en we hebben een heel centralistisch beleid waarbij elke uitgave door de top heen moet. Dat duurt ongelooflijk lang."

'300 euro uitgeven duurt 8 weken'

De Kruif geeft een voorbeeld van de stroperige inkoopstructuur bij Defensie. "In mijn periode in Afghanistan kon ik 500.000 dollar uitgeven binnen 1 dag. Wel gemotiveerd, maar dat kon ik. In Nederland kon ik als commandant van de landmacht geen 300 euro uitgeven, en dat kostte me dan ook ongeveer zes handtekeningen en 8 weken."

Onafhankelijk onderzoek

Volgens De Kruif moeten er drie dingen gebeuren: er moet veel geld naar Defensie voor het materieel en de mensen. De politiek moet haar onverschillige houding ten aan zien van de krijgsmacht laten varen. En ten slotte, aldus De Kruif: "Je zou eens heel goed moeten kijken of al die reorganisaties die we hebben gedaan sinds 2011 wel opleverden wat ze moesten opleveren. Een grondige analyse daarvan ontbreekt."

De Kruif pleit voor een onafhankelijk onderzoek. "Dat kan op allerlei manieren. Als de politiek dat zou doen, kunnen ze daarvoor hun eigen middelen inzetten. Dat is niet aan mij. Het moet een soort onderzoek zijn waardoor de politiek in staat wordt gesteld mensen goed te horen en ook kritisch naar zichzelf durft te kijken. Wat voor vorm dat is, een onderzoek of een enquête, dat is niet aan mij."

Wil De Kruif dus eigenlijk een parlementaire enquete? "Als dat het resultaat is: ja. Want ik denk dat je er wel heel veel geld bij kunt stoppen maar ik denk dat het probleem bij Defensie dieper ligt en ook te maken heeft met de besturing, en de aannames die zijn gedaan bij de reorganisaties."

2,5 miljard nodig

In Stand.nl zei oud-Defensieminister Joris Voorhoeve dat er 2,5 miljard euro nodig is om Defensie weer op orde te brengen. Voorhoeve is lid van de Adviesraad Vrede en Veiligheid, een belangrijk adviesorgaan van de regering. Deze raad stelt al jaren dat de situatie bij Defensie 'zeer ernstig en onverantwoord' is. "De nood is zeer hoog", aldus Voorhoeve vanmorgen. "Nederland geeft nog maar 0,7 % van het bruto nationaal product uit aan Defensie. Dat moet 2 % zijn volgens de normen van de NAVO. Daarvoor moet 2,5 miljard euro extra naar Defensie toe."

nporadio1.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zaterdag 23 september 2017 @ 16:17:15 #43
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_173948298
:')
pi_173952275
Rekenen is niet het sterkste punt van de Kruif. :-)
  zaterdag 23 september 2017 @ 20:24:22 #46
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_173952474
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 16:35 schreef AchJa het volgende:

[..]

Verkerk is ook met FLO, die gaat binnenkort dus ook nog wel een duit in het zakje doen... :')
Hij had al een mooi beginnetje met z'n afscheidsspeech.
  zaterdag 23 september 2017 @ 20:53:47 #47
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173953127
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 15:45 schreef Cobra4 het volgende:
Oud-legergeneraal De Kruif wil parlementaire enquête Defensiebezuinigingen

De vorig jaar afgezwaaide commandant der landstrijdkrachten Mart de Kruif pleit vandaag in Stand.nl voor een parlementaire enquête naar het besluit in 2011 om 1,3 miljard te bezuinigen op Defensie. Hij noemt de huidige situatie bij Defensie 'onethisch'. De politiek moet kiezen: of minder missies, of meer geld.

Gisteren bracht RTL een vertrouwelijke inventarisatie van de Landstrijdkrachten naar buiten. "Er is een tekort aan zo’n beetje alle onderdelen van de uitrusting van commando’s. Voertuigen, radio’s, wapens, nachtzicht en munitie, het is kapot of niet voorradig", aldus RTL.

Onethisch

In Stand.nl noemt Mart de Kruif, tot vorig jaar de hoogste baas bij de Landstrijdkrachten, de huidige situatie bij Defensie 'onethisch'. "Er is een wanverhouding tussen de ambitie die de politiek heeft en de middelen die er zijn", zegt De Kruif. "We moeten een keus maken: de ambities omlaag of geld erbij. Je kunt niet zo blijven rommelen met de krijgsmacht."

Parlementaire enquête

De Kruif mist 'staatsmanschap' bij het omgaan met Defensie. "Politiek gaat over een geldbedragje hier of daar. Voor een goede Defensieorganisatie is staatsmanschap nodig."

De enorme bezuiniging van 1,3 miljard waar Defensie in 2011 mee geconfronteerd werd werkt nog steeds door, zegt De Kruif. "Het zou goed zijn als er een parlementaire enquête komt over de vraag: wat beoogden we nu eigenlijk met die toenmalige reorganisatie, en wat heeft het opgeleverd. Daar kunnen we van leren voor eventuele andere bezuinigingsvoorstellen."

'Inkopen bij Defensie duurt ongelooflijk lang'

De enquête moet focussen op de besturingsstructuur bij Defensie, zegt De Kruif in Stand.nl. "Het duurt nu heel lang voordat Defensie geld om kan zetten in middelen. Dat komt omdat we de onderhoudsbedrijven uit elkaar gehaald en samengevoegd hebben. We hebben inkopers weggehaald, en we hebben een heel centralistisch beleid waarbij elke uitgave door de top heen moet. Dat duurt ongelooflijk lang."

'300 euro uitgeven duurt 8 weken'

De Kruif geeft een voorbeeld van de stroperige inkoopstructuur bij Defensie. "In mijn periode in Afghanistan kon ik 500.000 dollar uitgeven binnen 1 dag. Wel gemotiveerd, maar dat kon ik. In Nederland kon ik als commandant van de landmacht geen 300 euro uitgeven, en dat kostte me dan ook ongeveer zes handtekeningen en 8 weken."

Onafhankelijk onderzoek

Volgens De Kruif moeten er drie dingen gebeuren: er moet veel geld naar Defensie voor het materieel en de mensen. De politiek moet haar onverschillige houding ten aan zien van de krijgsmacht laten varen. En ten slotte, aldus De Kruif: "Je zou eens heel goed moeten kijken of al die reorganisaties die we hebben gedaan sinds 2011 wel opleverden wat ze moesten opleveren. Een grondige analyse daarvan ontbreekt."

De Kruif pleit voor een onafhankelijk onderzoek. "Dat kan op allerlei manieren. Als de politiek dat zou doen, kunnen ze daarvoor hun eigen middelen inzetten. Dat is niet aan mij. Het moet een soort onderzoek zijn waardoor de politiek in staat wordt gesteld mensen goed te horen en ook kritisch naar zichzelf durft te kijken. Wat voor vorm dat is, een onderzoek of een enquête, dat is niet aan mij."

Wil De Kruif dus eigenlijk een parlementaire enquete? "Als dat het resultaat is: ja. Want ik denk dat je er wel heel veel geld bij kunt stoppen maar ik denk dat het probleem bij Defensie dieper ligt en ook te maken heeft met de besturing, en de aannames die zijn gedaan bij de reorganisaties."

2,5 miljard nodig

In Stand.nl zei oud-Defensieminister Joris Voorhoeve dat er 2,5 miljard euro nodig is om Defensie weer op orde te brengen. Voorhoeve is lid van de Adviesraad Vrede en Veiligheid, een belangrijk adviesorgaan van de regering. Deze raad stelt al jaren dat de situatie bij Defensie 'zeer ernstig en onverantwoord' is. "De nood is zeer hoog", aldus Voorhoeve vanmorgen. "Nederland geeft nog maar 0,7 % van het bruto nationaal product uit aan Defensie. Dat moet 2 % zijn volgens de normen van de NAVO. Daarvoor moet 2,5 miljard euro extra naar Defensie toe."

nporadio1.nl
Toen hij nog iets te vertellen had heeft hij altijd braaf geknikt
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 23 september 2017 @ 21:09:29 #48
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_173953486
300 euro uitgeven duurt 8 weken... right... ik word moe van die FLO gangers die opeens een ruggegraat terugvinden.
pi_173953823
Kamerbrief: Toezegging over de werving en behoud van Personeel.

quote:
Op 1 juli jl. had Defensie ongeveer 5.600 vacante functies, waarvan zo'n
4.800 militaire functies en 800 burgerfuncties
quote:
Uit het grote aantal vacante militaire functies blijkt dat de traditionele
aanpak, met de nadruk op de werving van schoolverlaters, niet langer
toereikend is om te voorzien in de personele behoefte.
quote:
Het FPS ondersteunt een evenwichtiger
personeelsbestand aan de hand van drie fasen. In de eerste twee fasen
wordt gewerkt met tijdelijke contracten. Medewerkers die doorstromen
naar de derde fase krijgen een contract voor onbepaalde tijd. In dit
systeem doen zich echter knelpunten voor die ongewilde en negatieve
effecten hebben op het behoud en de uitstroom van personeel. Defensie
houdt het FPS daarom kritisch tegen het licht. Hierover zal worden
overlegd met de centrales van overheidspersoneel en andere binnen de
overheid betrokken partijen.
quote:
Een aanzienlijk deel van het militaire personeel verlaat de organisatie
voortijdig, dat wil zeggen voor het einde van het FPS-fase 2-contract.
Defensie verliest hierdoor veel kennis en ervaring.
quote:
Het begeleiden van militairen die uitvallen tijdens de initiële opleiding
(gemiddeld 24 procent) naar een beter passende functie, eventueel bij
een ander onderdeel. Op deze manier wil Defensie geïnteresseerden
voor de organisatie behouden. Momenteel loopt er een pilot om
militairen die tijdens hun opleiding uitvallen bij een andere opleiding
te laten instromen
quote:
Concurrerende arbeidsvoorwaarden in de private sector zorgen voor een steeds grotere uitdaging om
de steeds schaarser wordende groep jongeren aan Defensie te binden
quote:
Meer maatwerk bij de aanstelling door differentiatie in de fysieke
aanname-eisen. Zo kunnen bepaalde schaarstecategorieën versneld
worden gevuld met bijvoorbeeld herintreders, reservisten en specialisten.
quote:
Aanpassen van het medische keuringsprotocol om de keuringseisen
beter te laten aansluiten op de functionele eisen. Niet voor alle
militaire functies is immers dezelfde fysieke fitheid nodig.
quote:
Het ontbreekt echter (nog steeds) aan
voldoende doorstroomruimte in fase 3. Het overgangsbeleid bij de
invoering van het FPS, de reorganisaties na 2011 en het verhogen van de
ontslagleeftijd voor militairen zijn hier debet aan. Dit gebrek aan
doorstroommogelijkheden belemmert de loopbaanmogelijkheden en
daarin wil ik graag verandering brengen. Maatregelen om de uitstroom
vanuit fase 3 te bevorderen zijn mede afhankelijk van overleg met en
instemming van de centrales van overheidspersoneel en de beschikbare
financiële middelen.
quote:
De introductie van nieuwe contractvormen, zodat militairen voor een
bepaalde periode kunnen worden aangesteld
:') :') :') _____________________!!!!!!!!!!!!!!

Het personeelsprobleem ook vooral niet bij de basis aanpakken he... Zoals proberen dat defensie het predikaat betrouwbare werkgever weer terugverdient en het personeel waarderen in de vorm van knappe arbeidsvoorwaarden etc... Nee, we gaan weer allerlei trucs verzinnen die weer zwaar negatief uitpakken voor het zittende personeel....

[ Bericht 45% gewijzigd door AchJa op 23-09-2017 21:30:14 ]
  zaterdag 23 september 2017 @ 21:32:02 #50
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_173954194
Het alternatieve universum van defensie....

:')!!!!!
  zaterdag 23 september 2017 @ 22:16:10 #51
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173955369
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 21:21 schreef AchJa het volgende:
Kamerbrief: Toezegging over de werving en behoud van Personeel.

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

:') :') :') _____________________!!!!!!!!!!!!!!

Het personeelsprobleem ook vooral niet bij de basis aanpakken he... Zoals proberen dat defensie het predikaat betrouwbare werkgever weer terugverdient en het personeel waarderen in de vorm van knappe arbeidsvoorwaarden etc... Nee, we gaan weer allerlei trucs verzinnen die weer zwaar negatief uitpakken voor het zittende personeel....
De kruik gaat te water totdat zij breekt
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 25 september 2017 @ 11:07:59 #52
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_173983974
quote:
Forse plus defensie

DEN HAAG - De nieuwe coalitie wil circa anderhalf miljard euro extra uittrekken voor defensie. Dat staat volgens ingewijden in de financiële plannen die VVD, CDA, D66 en CU naar het Centraal Planbureau (CPB) hebben gestuurd om de haalbaarheid ervan te onderzoeken.

Partijen willen een miljard euro gebruiken om achterstallig onderhoud weg te werken in de defensie-organisatie, zoals het gladstrijken van plooien rond de arbeidsvoorwaarden van militairen.

De rest van het geld is bestemd voor investeringen, waar ideeën voor zijn aangereikt door de Commandant der Strijdkrachten.

Niet slecht
Dit weekend kwamen de resultaten van de CPB-doorrekening terug en een betrokkene stelt dat die er op het eerste gezicht ’niet slecht uitzien’.

De komende dagen bekijken de partijen of ze hun beoogde plannen in de huidige vorm zullen doorzetten, waarna ook het bedrag voor defensie definitief wordt gemaakt.

(Telegraaf)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_173990620
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 11:07 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Structureel? Want dat zou een behoorlijke stap zijn.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173991082
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 17:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Structureel? Want dat zou een behoorlijke stap zijn.
Kan ook net zo goed voor de hele periode zijn.
  maandag 25 september 2017 @ 21:29:36 #56
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_173995612
Het glas is halfvol :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:23:59 #58
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174232081
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 17:42 schreef AchJa het volgende:

[..]

Daar is nog niemand achter...
Structureel dus. :D ^O^

https://www.volkskrant.nl(...)r-defensie~a4520277/
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_174233357
quote:
Goed nieuws. Overigens blijkt maar weer dat dat hele bezuinigen niets opgeleverd heeft. Of het nu bij defensie, onderwijs of gezondheidszorg is. Ze komen altijd met een boemerang terug.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 7 oktober 2017 @ 13:11:11 #60
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174253389
Voormalig commandant Mart de Kruif legt uit hoe zijn krijgsmacht vastliep de afgelopen jaren

'Het leek op een oude lynchpartij'

Voormalig commandant Mart de Kruif weet hoe het is om soldaten op missie te verliezen. In een bewogen week voor defensie rekent hij af met 'Den Haag'.

Defensie is een puinhoop en de minister had haar organisatie niet onder controle; dat beeld blijft hangen na het Kamerdebat van afgelopen week waarbij de minister van Defensie en de Commandant der Strijdkrachten moesten aftreden. Luitenant-generaal b.d. Mart de Kruif was als commandant van de landmacht medeverantwoordelijk voor de uitzending van militairen naar Mali. Ook voerde hij in 2008 het bevel over 45 duizend NAVO-militairen in Zuid-Afghanistan. De Kruif weet best dat de afkorting b.d. onder militairen staat voor 'bek dicht'. Maar op verzoek van de Volkskrant wil hij toch uitleggen hoe afgelopen jaren zijn krijgsmacht krakend vastliep.

Hoe heeft u gekeken naar het Kamerdebat waarbij minister van Defensie Jeanine Hennis en Commandant der Strijdkrachten Tom Middendorp moesten opstappen?

De Kruif steekt beide armen in de lucht: 'Er was geen debat! Het oordeel stond al vast. De diepere inhoud - de slechte staat van de krijgsmacht - kwam niet ter sprake. Het aftreden van de minister en de hoogste commandant was een ethisch gebaar, naar aanleiding van een tragedie. Heel zuiver. Maar ik had gehoopt dat ten minste één Kamerlid ook zelf in de spiegel had durven kijken. We waren getuige van een herhaling van 20 augustus 1672: het lynchen van de gebroeders De Witt. Niet letterlijk, maar figuurlijk. Het Volksempfinden regeerde.'

Wat verwijt u de Kamerleden?

'Het ontbreekt hen aan staatsmanschap. Opportuniteit overheerst. Ik begrijp dat ze liever een miljoen extra uitgeven aan zorg dan aan defensie. Dat is makkelijker te verkopen. Maar daar moet je overheen kunnen stappen. Defensie kun je snel uitkleden, maar opbouwen kost jaren. Je kunt niet even een bataljon kopen als het nodig is, je bouwt een krijgsmacht langzaam op van binnenuit. Door bezuinigingen en reorganisaties kampt de krijgsmacht met grote materieeltekorten en een uittocht van ervaren mensen. We draaien niet langer mee in de eredivisie. We zijn Achilles '29 uit Groesbeek, tweede divisie. Dat is ernstig, want we hebben het niet over de hervorming van de btw of de aanleg van een snelweg, maar over een overheidstaak waarbij mannen en vrouwen hun leven moeten wagen.'

Verwijt u zichzelf het fatale ongeluk in Mali? De missie begon toen u de baas was van de landmacht.

'Ik heb in mijn hoofd iedere film teruggedraaid waarbij ik moest beslissen eenheden uit te zenden. Nooit heb ik gedacht: 'We nemen hier een groot risico maar we doen het toch.' Daarom doet dit tragische incident zo'n pijn. Nooit heb ik het gevoel gehad dat we mensen in gevaar brachten door ondeugdelijke materieel. Maar dat is wel gebeurd. Ik ging ervan uit dat het spul veilig was. De defensieorganisatie is gebouwd op vertrouwen.'

De eerste soldaten in Mali klaagden over een gebrek aan gepantserde slaapcontainers.

'Dat klopt. Maar ik vind, je kunt ook een sleuf graven en daarin gaan liggen. En bijvoorbeeld een doelopsporingsradar meenemen om na een aanval snel te kunnen terugslaan. Het was een bewust risico dat ik acceptabel achtte. We kunnen niet wachten met de inzet van militairen tot een gepantserd dorp met internet is neergezet. Er bestaat geen situatie van nul risico. Het beroep van een militair is een gevaarlijk beroep.'

Waaraan merkte u afgelopen jaren dat de landmacht begon vast te lopen?

'De bedrijfsvoering klopt niet meer. Als een auto kapotgaat, kun je niet even een monteur laten komen. Als een wapen stuk is, krijg je dat niet binnen een week gerepareerd. We rijden in 25 jaar oude DAF-vrachtwagens waarvoor geen reserveonderdelen meer zijn. Een gewone transportonderneming schrijft een vrachtwagen in vijf jaar af. De kern van het probleem is dat defensie is doorgeschoten in het streven naar efficiency. Tijdens de Koude Oorlog hadden we van alles te veel, maar nu ligt alles gelijk stil als ook maar iets kapotgaat.'

Klopt het verhaal dat soldaten pang pang moeten roepen bij gebrek aan munitie?

'Ja, dat klopt. En het is pijnlijk dat een Kamerlid als Alexander Pechtold dat grappig vindt. Binnen de landmacht noemen ze hem Pang Pang Pechtold. Door munitiegebrek zijn eenheden minder getraind. Terwijl onze kerntaak wel vechten is. Pas als je dat kunt, kun je ook vrede sluiten. Nederland heeft een carrot, maar geen stick. In Srebrenica hebben we geleerd wat dat voor gevolgen kan hebben.'

Wat moet er volgens u veranderen bij defensie?

'Ten eerste moeten we de centrale sturing uit Den Haag deels terugdraaien. Ik was verantwoordelijk voor 20 duizend werknemers, maar als ik 1.200 euro wilde uitgeven, was ik twaalf weken en acht handtekeningen verder. Ik heb op het punt gestaan ontslag te nemen toen ik nog eens 43 miljoen euro moest bezuinigen. Niet vanwege dat bedrag, maar omdat Den Haag er bij vertelde hoe ik dat precies moest doen. Terwijl ik toch de commandant van de Landmacht was!

'Ik heb minister Hennis en commandant Middendorp een beter alternatief voorgelegd, wat zij accepteerden. Maar omdat mijn plan eerst politiek moest worden afgestemd, stond ik in Ermelo een zaal met 600 man te vertellen dat hun eenheid werd opgeheven - terwijl ik wist dat dit besluit een paar weken later zou worden teruggedraaid. Nog een voorbeeld: de verkoop van alle Leopard-tanks was geen idee van de militaire top. Dat had minister Hans Hillen persoonlijk bedacht. Alsof ik een chirurg vertel hoe hij of zij moet opereren. Gelukkig belde het Duitse leger later met de boodschap dat ze genoeg tanks hadden, maar geen personeel. Dat leidde dan weer tot een unieke, vergaande samenwerking.

'Ten tweede moeten we zorgen dat goede mensen blijven bij defensie. Ik heb de discussie over arbeidsvoorwaarden overgelaten aan de Directie Personeel. Ik had me daar toch mee moeten bemoeien. Dat verwijt ik mezelf. De arbeidsvoorwaarden verslechterden sluipenderwijs en er is nog steeds geen cao. Vooral voor de onderofficieren is dat bitter. Zij zijn de ruggengraat van het leger en behoren tot het besten ter wereld. Zij accepteerden altijd een karig salaris in ruil voor mooi, verantwoordelijk werk. Met goed materieel en baanzekerheid. Die laatste pijlers hebben we weggehaald.'

Welk rapportcijfer geeft u de krijgsmacht?

'Een 5 voor materieel, een 8 voor personeel.'

Waarom heeft u zelf geen ontslag genomen?

Met bedeesde stem: 'Tsja... generaal Arie van der Vlis heeft dat in 1994 gedaan omdat hij verdere bezuinigingen voor zichzelf niet kon verantwoorden. Een mooie symbolische daad. Maar de volgende dag stond zijn opvolger klaar die het beleid wel uitvoerde. Zelf kon ik mijn ei goed kwijt bij de minister en de Commandant der Strijdkrachten. We zagen samen licht aan het einde van de tunnel en dan loop je niet weg. Bovendien was het een voorrecht te werken met de mensen van de landmacht. Lachen en janken, iedere dag weer.'

Moeten militairen hun can do-mentaliteit niet wat temperen?

'Dat is niet het probleem. Die mentaliteit is functioneel. De opdracht gaat boven alles, zelfs je eigen leven. Geen enkele andere beroepsgroep heeft dat. Ook niet de politie. Can do is de ziel van de krijgsmacht. Een commandant beslist of een risico aanvaardbaar is. Die lijn loopt door tot de Commandant der Strijdkrachten en de minister. Hennis en Middendorp hebben de risico's altijd heel verantwoord afgewogen. Dat zij aftreden vanwege een vreselijk incident met defecte munitie, staat los van de can do-cultuur.'

De Onderzoeksraad voor Veiligheid stelt dat defensie door bezuinigingen de grenzen van de veiligheid heeft opgezocht.

'Als een bedrijf hapert, kan de veiligheid in het geding komen. Maar geen enkele commandant accepteert dat de veiligheid acuut in het geding komt. No way.'

Het defensiebudget is zo'n 8 miljard euro. Is anderhalf miljard erbij, zoals het nieuwe kabinet wil, genoeg?

'Je hebt al 1 miljard nodig om het huishoudboekje op orde te krijgen. Een half miljard om te investeren in materieel en personeel is niet veel. Wie denkt dat we er zijn met anderhalf miljard en een nieuwe minister vergist zich. De ironie wil: afgelopen jaren kregen krijgsmachtdelen hun budget voor onderhoud niet eens op, bij gebrek aan technici en inkopers van reservedelen. Defensie moet weer op zijn hoeven worden gezet. De afgelopen vijftien jaar is de organisatie murw gebeukt. Door te weinig geld, een haperende bedrijfsvoering en een rigide besturing.

'Laat iedereen in de spiegel kijken, van korporaal tot Kamerlid. Gebruik de discussie over dit tragische incident en de politieke bereidheid weer te investeren in defensie, om structurele verbeteringen aan te brengen. Dat begint met een diagnose: wat is er gebeurd, kloppen de gemaakte aannamen nog wel, hoe repareren we wat kapot is, wat komt er op ons af? Ik pleit voor een onafhankelijk onderzoek.'

We kunnen als samenleving ook besluiten dat de eredivisie te hoog gegrepen is.

'Dat mag. De politiek bepaalt de ambitie, de militair voert uit. We kunnen achter onze dijken schuilen en hopen op genade. Maar zeg dan ook tegen de wereld dat we ons niet betrokken voelen en meldt de NAVO dat we even niet meedoen. Mijn mening: we zijn de 16de economie ter wereld en we zouden niet in staat zijn 1.100 mensen op een missie te sturen? Waar hebben we het dan over?'

Van commandant tot adviseur

1958 Geboren in Apeldoorn
1981 Cum laude afgestudeerd aan Koninklijke Militaire Academie
1981-1990 Pelotonscommandant
1991-2001 Staffuncties in Seedorf
2001 Bataljonscommandant Bosnië
2002-2006 Staffuncties in Den Haag
2008-2009 Commandant NAVO-troepen in zuidelijke Afghanistan
2010-2016 (Plaatsvervangend) Commandant Landstrijdkrachten
2017 Adviseur bij Deloitte en lid van adviesraad WRR

Herdenking

De twee in Mali gesneuvelde militairen worden zondag herdacht in de Gedachteniskapel van de stoottroepers in het Gelderse Beneden-Leeuwen. De namen van sergeant Henry Hoving en korporaal Kevin Roggeveld worden bijgeschreven op een plaquette in de kapel.

300 soldaten verloren

Mart de Kruif voerde van 2008 tot 2009 het bevel over 45 duizend NAVO-militairen in Zuid-Afghanistan. Bijna 300 soldaten sneuvelden onder zijn bevel tijdens militaire operaties dat jaar. De Kruif werkt aan een boek over die ervaring op basis van het dagboek dat hij bijhield. 'Sinds die missie word ik soms eensklaps emotioneel', schrijft hij.

Volkskrant
  Moderator zaterdag 7 oktober 2017 @ 16:41:45 #61
257132 crew  Awsom
pi_174257710
Afgezwaaide generaals die opeens hun mond open durven te trekken... :')
  zaterdag 7 oktober 2017 @ 17:06:28 #62
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174258334
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 16:41 schreef Awsom het volgende:
Afgezwaaide generaals die opeens hun mond open durven te trekken... :')
De Ybeltje Berckmoes van de krijgsmacht :')
pi_174258540
Inderdaad ja, en dit is echt niet de eerste generaal die nadat hij met pensioen is ineens wel zijn mond opentrekt :')
  zaterdag 7 oktober 2017 @ 21:19:05 #64
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174265255
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 16:41 schreef Awsom het volgende:
Afgezwaaide generaals die opeens hun mond open durven te trekken... :')
Precies, nu gaat het opeens gebeuren... Ben ook benieuwd wanneer Verkerk een duit in het zakje gaat doen... :')
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 7 oktober 2017 @ 21:26:17 #65
408813 crew  trein2000
pi_174265516
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 21:19 schreef AchJa het volgende:

[..]

Precies, nu gaat het opeens gebeuren... Ben ook benieuwd wanneer Verkerk een duit in het zakje gaat doen... :')
En middendorp.

Maar de geest is wel uit de fles nu. Lijkt me gunstig voor jullie.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zondag 8 oktober 2017 @ 22:37:29 #66
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174290472
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 16:41 schreef Awsom het volgende:
Afgezwaaide generaals die opeens hun mond open durven te trekken... :')
Tja. Maar ik vind het wel een goed, open en eerlijk stuk. Hij zegt ook duidelijk waarom hij geen ontslag genomen heeft maar toch is doorgegaan. En iedere militair weet dat je je tijdens de uitvoering niet achter jouw commandant moet verschuilen (dus zeggen: ik vind het zelf ook een slecht plan, maar ik moet nu eenmaal uitvoeren). En hij is ook realistisch in veel zaken.

Niet dat ik een militair van het type klapjosti ben dat altijd met zijn duimen omhoog staat als er in DH iets besloten wordt, maar in dit geval vind ik het een oprecht stuk.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 8 oktober 2017 @ 22:40:45 #67
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174290545
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 21:19 schreef AchJa het volgende:

[..]

Precies, nu gaat het opeens gebeuren... Ben ook benieuwd wanneer Verkerk een duit in het zakje gaat doen... :')
Anderhalf miljard en het besef bij de politiek dat ze echt te ver zijn gegaan in hun bezuinigingen lijkt me toch een goed vertrekpunt.

Het is alleen veel lastiger om zomaar die anderhalf miljard nuttig te besteden dan dat het lijkt. Het is niet net als met afbraak, dat je 2 tankbats stillegt en dat daarmee de kous af is. Wil je iets nieuws oprichten of repareren, duurt dat meerdere jaren.
Alleen al het herstellen van het vertrouwen van het personeel... Dat is geen kwestie van eindloon afpakken en 2% erbij. Dat is een heel proces, met een CAO, een haalbaar en menswaardig pensioenplan, basisopleidingen weer van de grond heffen, materialen op OC'n, nakomen beloften, etc etc. En dan is het nog maar de vraag of het lukt en de mensen het accepteren. Te voet en te paard.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:14:37 #68
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174323416
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:21:07 #69
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174323543
Er wordt structureel 95 miljoen euro gereserveerd voor cybersecurity. De middelen worden onder andere ingezet voor de uitbreiding van personele capaciteit en ICT-voorzieningen en verdeeld over de departementen Veiligheid en Justitie (NCTV), Defensie (MIVD), Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (AIVD), Buitenlandse Zaken, Infrastructuur en Milieu en Economische Zaken.

Koninkrijksrelaties: Het Nederlandse deel van het budget voor de Kustwacht gaat over naar het ministerie van Defensie en wordt zodanig aangepast dat een goede taakuitoefening mogelijk is. Hiervoor is 10 miljoen euro per jaar beschikbaar.

4.2 Defensie
De snel toenemende instabiliteit in de wereld waarin aard en omvang van dreigingen en crises in hoog tempo variëren, vergen een moderne en goed toegeruste krijgsmacht. Binnenlandse en internationale veiligheidsproblemen grijpen steeds meer in elkaar en steeds vaker zijn instabiele landen in de ‘ring van instabiliteit’ rondom Europa daarvan de oorzaak. Een veelzijdig inzetbare krijgsmacht die uitvoering kan geven aan zijn grondwettelijke taken is het uitgangspunt. Daarvoor zijn investeringen nodig. De snel veranderende wereldorde vraagt van Nederland om in bondgenootschappelijk verband een relevante bijdrage te leveren om,de internationale veiligheidsdreigingen het hoofd te bieden. In de eigen regio zal met Europese bondgenoten meer worden samengewerkt.

 Het kabinet zal de investeringen in Defensie fors opvoeren. De investering loopt op tot ruim 1,5 miljard euro per jaar. De basisgereedheid wordt op orde gebracht, de operationele inzetbaarheid wordt vergroot en noodzakelijke investeringen in vervanging en vernieuwing van materieel worden toekomstbestendig gefinancierd.
 Het kabinet komt met voorstellen om de voorspelbaarheid en schokbestendigheid van de Defensiematerieelbegroting te vergroten, zoals een specifieke prijsindex of een structurele oplossing voor valutaschommelingen.
 Het kabinet formuleert een veiligheidsstrategie waarin binnen- en buitenlandse dreigingen, waaronder terrorisme, het hoofd worden geboden en die de huidige Internationale Veiligheidsstrategie vervangt. Ook actualiseert het kabinet periodiek de Defensienota waarbij zij rekening houdt met het planningsproces van NAVO en EU en de strategische keuzes van belangrijke bondgenoten. De Defensienota zal leidend zijn voor langetermijn-besluitvorming over de aanschaf en noodzaak van grote wapensystemen. Om de flexibiliteit en inzetgereedheid van de krijgsmacht te vergroten wordt het concept van de adaptieve krijgsmacht in de komende kabinetsperiode concreet uitgewerkt.
 Internationale militaire missies volgen uit een geïntegreerde buitenland- en veiligheidsstrategie. Bij besluitvorming moet er rekening mee gehouden worden dat militaire missies voor langere duur en in voldoende omvang kunnen worden aangegaan. De investeringen in de krijgsmacht zijn mede hierop gericht.
 Het kabinet zet in op verdere voortzetting van bilaterale en Europese samenwerking op het gebied van gezamenlijk(e) aankoop van materieel, opzetten van gezamenlijke opleidingen en trainingen en het poolen,van bestaand militair materieel.
 Het kabinet zet het beleid voort om met gelijkgezinde landen verdere afspraken over concrete bi- en multinationale samenwerking te maken met als doel elkaar te versterken en de inzetbaarheid van de gezamenlijke krijgsmachten te vergroten door verregaande interoperabiliteit.
 Nederland blijft er in Europees verband op aandringen dat er zoveel mogelijk level playing field gaat ontstaan. Dit schept ruimte voor Europese productie en verkoop en onze innovatieve industrie. Nederland houdt zich daarbij nadrukkelijk het recht voor om bij aanbestedingstrajecten op het gebied van defensie de hiervoor relevante bepaling van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (art. 346) ruimhartig te interpreteren vanuit het perspectief van nationaal veiligheids- en economisch belang.
 Ten behoeve van militairen die een handicap, trauma of andere aandoening hebben opgelopen tijdens hun missies naar het buitenland wordt binnen de begroting van Defensie een Nationaal Fonds Ereschuld van 20 miljoen euro in het leven geroepen.
 Nederland dient te beschikken over een krijgsmacht die opgewassen is tegen technologisch hoogwaardige tegenstanders. Daartoe investeert het kabinet in een forse uitbreiding van cybercapaciteit en technologie bij alle krijgsmachtonderdelen en versterkt zijn rol in de digitale beveiliging en bewaking van Nederland vanuit zijn grondwettelijke verantwoordelijkheid.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:26:42 #70
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174323675
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:49:30 #71
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174324146
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 13:26 schreef Cobra4 het volgende:
[ afbeelding ]
Dat is dan idd 1,5 miljard aan investeringen. Maar waar is het geld dan om in personeel te investeren? Of is dat werkgeverschap??
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:59:16 #72
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174324350
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 13:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is dan idd 1,5 miljard aan investeringen. Maar waar is het geld dan om in personeel te investeren? Of is dat werkgeverschap??
Zie nergens personeel voorkomen in het regeerakkoord. Vul zelf maar in.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 14:00:18 #73
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174324364
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 13:59 schreef detaris het volgende:

[..]

Zie nergens personeel voorkomen in het regeerakkoord. Vul zelf maar in.
Op een zeker moment ontstaan toch vullingsproblemen die zichzelf net oplossen. Dat kun je niet blijven oplossen met wat lovende woordjes, zoals Hennis altijd zo dapper probeerde.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_174337645
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 13:59 schreef detaris het volgende:

[..]

Zie nergens personeel voorkomen in het regeerakkoord. Vul zelf maar in.
punt 20, werkgeverschap
pi_174340695
Gelukkig, we gaan volgens het akkoord weer meer insteken op Europese poolvorming...
andere landen hebben nog genoeg..

https://www.theguardian.c(...)ssault-ships-in-cuts
pi_174343830
quote:
9s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 00:06 schreef forpro het volgende:
Gelukkig, we gaan volgens het akkoord weer meer insteken op Europese poolvorming...
andere landen hebben nog genoeg..

https://www.theguardian.c(...)ssault-ships-in-cuts
Handig ja. Al heeft Nederland wat dat betreft wel genoeg capaciteit met 2,5 lpd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 11 oktober 2017 @ 13:14:12 #77
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174348063
quote:
Defensie: allerminst vertrouwen

"Te vaag, structureel te weinig geld voor defensie en geen enkele visie voor de toekomst", zegt voorzitter Anne-Marie Snels van defensievakbond AFMP. "Ik ben fors teleurgesteld. De investeringen in defensie lopen op tot 1,5 miljard euro structureel per jaar. Eerder werd aangegeven dat er 2,3 miljard nodig is om de organisatie op orde te brengen."

Het akkoord stelt AFMP "allerminst gerust" dat medewerkers in de toekomst veilig hun werk kunnen uitvoeren. Onlangs stapte minister Hennis van Defensie op vanwege structurele problemen op het gebied van veiligheid voor defensiepersoneel. De aanleiding was het mortierongeluk in Mali vorig jaar, waarbij twee militairen om het leven kwamen.

(NOS)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 11 oktober 2017 @ 13:52:52 #78
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174348664
quote:
Nationaal Fonds Ereschuld voor Defensie

DEN HAAG - Het nieuwe kabinet van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie stopt 20 miljoen euro in een Nationaal Fonds Ereschuld voor militairen die een trauma, handicap of andere aandoening hebben opgelopen tijdens een missie in het buitenland.

Het geld komt uit de begroting van het ministerie van Defensie, staat in het regeerakkoord. In het verleden is de opvang van militairen die op missie zijn geweest niet goed geweest. Defensie wordt nu geconfronteerd met claims van veteranen die met allerlei aandoeningen zitten.

De advocaten Vincent Dolderman en Michael Ruperti die veel veteranen bijstaan, vinden 20 miljoen te weinig. Zij wijzen erop dat er inmiddels honderden lopende claims zijn van veteranen. Volgens hen wordt er per zaak gemiddeld zo'n 100.000 euro toegekend.

Dolderman en Ruperti zeggen dat het de bedoeling is om zaken snel af te wikkelen en soepel om te gaan met de uitgangspunten. Zij vrezen echter dat als het geld uit het fonds snel op is, er minder makkelijk zal worden worden vergoed. Daardoor zullen de discussies en procedures volgens hen weer toenemen. De advocaten vrezen zelfs dat het een bezuinigingsmaatregel is.

(NOS)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  woensdag 11 oktober 2017 @ 21:54:24 #79
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174361250
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 13:52 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Komt wel uit de eigen begroting. Vestzak broekzak. :')
pi_174362079
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 21:54 schreef detaris het volgende:

[..]

Komt wel uit de eigen begroting. Vestzak broekzak. :')
uit de aanvullende 1,5 miljard...
pi_174547194
Hoewel dan niet in Nederland, maar in Duitsland staat het er niets beter voor..

quote:
All of Germany's submarines are currently down

The German Navy’s six-strong fleet of submarines is completely out of commission after the only operational sub had an accident off the coast of Norway on Sunday.

https://www.defensenews.c(...)-are-currently-down/
pi_174547699
Dat met die Duitse onderzeeboten is helemaal wat.
In het kader van de anti-piraterij missie bij Somalie, wilde de Duitse marine ook een duit in het zakje doen
Maar die onderzeeer die daar moest patrouilleren zou daar heen gebracht moeten worden op een zwaar transportschip 8)7
Uiteindelijk is het allemaal niet doorgegaan, en waarschijnlijk kon de boot niet eens tegen de hoge temperature daar _O- :D https://marineschepen.nl/(...)-Somalie-140316.html
quote:
In november 2015 maakte de Duitse marine bekend dat voor het eerst een Duitse onderzeeboot zou deelnemen aan de EU-antipiraterijmissie Atalanta. De onderzeeboot zou in de periode april - juni 2016 rond de Hoorn van Afrika inlichtingen gaan verzamelen over piraten, maar ook over illegale visserij.
Het was een opvallend bericht, want behalve de Nederlandse onderzeeboten Zr.Ms. Zeeleeuw en Zr.Ms. Dolfijn, had in 2013 alleen een Italiaanse onderzeeboot aan een antipiraterijmissie deelgenomen. Het zou een primeur moeten worden voor de Duitse onderzeedienst. De laatste keer dat uboten in de Indische Oceaan waren, was tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Wat direct opviel in het bericht was dat de onderzeeboot niet op eigen kracht de 9.000 kilometer naar Somalische wateren zou afleggen, maar dat het vervoerd zou worden op een heavy-lift schip. In Djibouti zou de onderzeeboot weer in zee worden gelegd en vervolgens aan de operatie kunnen beginnen. Volgens de Duitse marine was gekozen voor deze manier van transporteren omdat de overtocht sneller zou zijn en bovendien zou deze manier van transport een kleinere kans op schade met zich meebrengen.
:?
quote:
Maanden later werd bekend dat Duitsland toch geen onderzeeboot naar de Golf van Aden zal sturen. De officiële berichten spraken van "operationele redenen" waarom de missie werd geannuleerd, het zou niets te maken hebben met technische redenen.

Maar volgens het Duitse blad Kieler Nachrichten was de hoge watertemperatuur echter het struikelblok. Het blad baseert zich op een intern rapport van de marine, waar in zou staan dat de watertemperaturen, die in het operatiegebied rond de 30 graden liggen, een negatief effect hebben op de voortstuwing. Het bereik van de met brandstofcellen aangedreven boot zou dan beduidend lager zijn geweest dan in koelere wateren.

Het zou dan vooral gaan om de boten U 32, U 33 en U 34, waar de koelsystemen niet bestand zouden zijn tegen warmte. Alleen de koelsystemen van de U35 en U36 zouden geschikt zijn, maar de U35 was nog niet inzetbaar en de U 36 is nog in aanbouw.
De U 35 werd pas in maart 2015 in dienst gesteld, twee jaar na de oorspronkelijk geplande datum. De boot zou, net als de laatste van de vijf Type 212A onderzeeboten U 36, echter met grote technische problemen kampen.
http://augengeradeaus.net(...)egale-fischer-jagen/
quote:
Spannend werden die Auswirkungen der tropischen Wassertemperaturen auf das deutsche Boot, das ja vor allem für den Einsatz in der Ostsee und teilweise im Atlantik konzipiert wurde. Der Spiegel verweist darauf, dass bislang nur das Boot U35 tropikalisiert sei, also mit einer zusätzlichen Kühlung für warme Gewässer ausgerüstet wurde. Andererseits hatte gerade dieses Boot bei den Erprobungsfahrten ziemliche Probleme.

Die Schwierigkeiten mit den hohen Temperaturen hatte die Deutsche Marine schon mal leidvoll erfahren müssen: Vor mehr als einem Jahrzehnt hatten die Schnellboote der Bundeswehr bereits im Mittelmeer massive Kühlungsprobleme. Und als die Schnellboote dann im Rahmen der Operation Enduring Freedom nach Djibouti verlegt wurden, wurde das noch mal schlimmer: Nach allen Berechnungen dürften die Boote hier schon jetzt nicht funktionieren. So gesehen ist der U-Boot-Einsatz auch ein Test, was die Einheiten der Klasse 212A aushalten.
Wat een faal :|W :|W :|W
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 21:53:49 #83
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174548025
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 21:53 schreef AchJa het volgende:
En dan nog bestaan er lui die willen dat we Duitse subs moeten kopen... |:(

Duitsers kunnen gewoon geen boten bouwen, period.
Ja, het verhaal van de Duitse Gründlichkeit bestaat nog steeds, maar wordt niet meer waar gemaakt helaas.

Het verhaal van de F125 klasse is overigens ook niet om over naar huis te schrijven.
https://marineschepen.nl/schepen/f125.html
pi_174555245
Laten we dan maar niet beginnen over de bruggen en wegen in Duitsland met eeuwige baustellen.
pi_174665874
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 21:53 schreef AchJa het volgende:
En dan nog bestaan er lui die willen dat we Duitse subs moeten kopen... |:(

Duitsers kunnen gewoon geen boten bouwen, period.
Vroeger konden ze het wel.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 8 november 2017 @ 15:41:03 #87
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174943036
quote:
Bijleveld: VS blij met hoger defensiebudget

De verhoging van de Nederlandse defensiebegroting zorgt voor 'heel tevreden' reacties bij de NAVO en de Verenigde Staten. Minister Ank Bijleveld (Defensie) zei dat woensdag in Brussel voorafgaand aan overleg met haar NAVO-collega's.

,,We gaan structureel anderhalf miljard investeren in defensie en dat is natuurlijk ontzettend belangrijk'', aldus Bijleveld. ,,Een grote stap als je kijkt naar de afgelopen jaren. Het is echt extreem veel extra.''

In Wales spraken de NAVO-landen drie jaar geleden af dat ze in 2024 2 procent van het bruto binnenlands product zullen besteden aan defensie. ,,We groeien daarnaartoe, dus daar voldoen we aan'', zei de minister. Nederland gaat nu richting de 1,3 procent. ,,Na deze kabinetsperiode moet het toch doorgroeien, want we zitten nog niet op de norm.''

Bijleveld sprak de Amerikaanse minister van Defensie Jim Mattis deze week in Helsinki. ,,Hij is zich zeer bewust van het feit dat het een grote stap is voor Nederland. Hij is er zelfs blij mee.''

(AD)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Moderator woensdag 8 november 2017 @ 17:00:14 #88
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  Moderator woensdag 8 november 2017 @ 17:35:43 #89
257132 crew  Awsom
pi_174944889
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 15:41 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

:') !
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 9 november 2017 @ 13:59:11 #90
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174959571
Bijleveld: Europese NAVO landen op de goede weg met verhogen defensie-uitgaven

“De Europese NAVO landen zijn op de goede weg als het gaat om het verhogen van de uitgaven voor Defensie.” Dat zei minister van Defensie Ank Bijleveld-Schouten tijdens de bijeenkomst van NAVO-ministers van Defensie in Brussel, gisteren en vandaag.

Bijleveld kwam niet met lege handen naar de Belgische hoofdstad. Zo meldde ze haar collega’s dat Nederland structureel 1,5 miljard euro toevoegt aan de defensiebegroting. Dat betekent dat deze in 2021 gestegen is naar ¤ 10,4 miljard. Het extra geld is met name bedoeld om de basisgereedheid van de krijgsmacht op orde te brengen en de operationele inzetbaarheid te vergroten. Naast Nederland hebben recentelijk Canada, Denemarken en Noorwegen ook aangegeven hun defensieuitgaven te verhogen. De minister gaf aan dat de budgetten na deze Kabinetsperiode nog verder moeten groeien, maar dat er lof is voor deze grote en structurele stap die Nederland nu zet.

Steun voor NAVO groeit
Ook dit Kabinet ziet de NAVO als de hoeksteen voor ons veiligheidsbeleid. Volgens een peiling, die in opdracht van de Atlantische Commissie is uitgevoerd, blijkt deze maand dat er onder de Nederlanders toenemende steun voor de NAVO is. 72% van de 985 ondervraagden vindt de NAVO van groot belang voor de veiligheid van het land. Vorig jaar lag dat percentage op 68%, in 2014 op 56%.

Commandostructuur
De defensieministers hadden een volle agenda. Zo werd een voorstel voor de nieuwe NAVO-commandostructuur besproken. Dat is nodig omdat het de NAVO beter in staat stelt alle noodzakelijke taken uit te voeren in een veranderende veiligheidssituatie. “Nederland hecht er aan dat de NAVO voldoende capaciteit heeft om de kerntaken collectieve verdediging, crisisbeheersing en coöperatieve veiligheid aan te sturen”, aldus minister Bijleveld. Cyber moet daarin ook structureel worden meegenomen. Verder vindt de minister het “positief dat niet wordt getornd aan de positie van het Joint Force Command in Brunssum”. Verschillende opties om de commandostructuur aan te passen worden nu verder uitgewerkt. In februari 2018 valt het definitieve besluit.

Afghanistan
Een ander belangrijk onderwerp in Brussel was de toekomst van de Resolute Support Missie in Afghanistan. De politieke situatie in het land blijft fragiel. Duidelijk is dat steun van de NAVO en de internationale gemeenschap nodig blijft, onder meer om de Afghaanse veiligheidstroepen te trainen en adviseren. De bedoeling is dat de Afghanen uiteindelijk professioneel en zelfstandig hun werk kunnen doen. Minister Bijleveld: “Ten opzichte van 2001 is er veel verbeterd, denk aan de verbeterde kwaliteit van Afghaanse legeronderdelen, gezondheidszorg, onderwijs en vrouwenrechten. Daaraan heeft Nederland een belangrijke bijdrage geleverd. Maar de Afghanen kunnen nog niet overal hun eigen veiligheid garanderen.” Volgens de minister is het, naast het militaire spoor, nu ook van belang dat alle strijdende partijen aan de onderhandelingstafel komen voor een politieke verzoening. “Het doel is helder: Afghanistan mag niet opnieuw vervallen tot een vrijhaven voor terrorisme. Dat is ook in het belang van Nederland.”

Het Kabinet heeft besloten de bijdrage van ongeveer 100 militairen aan de Afghanistan missie te handhaven, van een substantiële verhoging zal geen sprake zijn. “We kunnen niet alles, en moeten dit bezien in samenhang met onze bijdrage in andere missies”, aldus Bijleveld. “Maar in kwalitatieve zin leveren we een waardevolle bijdrage, zo zullen we in ieder geval een chirurgisch team gaan leveren in aanvulling op wat we al doen”.

(Defensie)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 9 november 2017 @ 14:02:09 #91
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174959612
quote:
Mattis blij met Nederlands defensieplan

BRUSSEL - De Amerikaanse regering is blij met de inspanningen van Nederland om legervoertuigen en ander militair materieel sneller door Europa te kunnen transporteren. Defensieminister Jim Mattis begroette de oplossingen die Nederland heeft aangedragen voor de „militaire mobiliteitsproblemen” donderdag op een NAVO-bijeenkomst in Brussel.

Nederland vervult een trekkersrol bij het project voor een ’militair Schengen’, dat zowel de NAVO als de EU aangaat. Dat moet ervoor zorgen dat er veel minder papierwerk komt als er bijvoorbeeld munitie naar Oost-Europa moet worden vervoerd. Elk land heeft daarvoor nu zijn eigen regels en formulieren. Ook voorzien de plannen in versterking van wegen, bruggen en spoorwegen, zodat ook de zwaarste tanks snel naar een brandhaard kunnen worden gedirigeerd.

De NAVO gaat een apart hoofdkwartier oprichten om dergelijke transporten te versoepelen.

Startschot

De EU-ministers van Defensie en Buitenlandse Zaken geven maandag in Brussel het startschot voor permanente structurele samenwerking (PESCO) tussen groepen lidstaten. Zeker twintig landen doen mee. Die kunnen dan intekenen op projecten. Er liggen meer dan veertig voorstellen, maar sommige zijn nog niet uitgewerkt.

Nederland brengt het plan voor een militair Schengen in, waarvoor volgens defensieminister Ank Bijleveld zeer brede steun is. Volgens haar hoeft er aan de Nederlandse infrastructuur niet zoveel te gebeuren, maar liggen er vooral in de nieuwe lidstaten in Oost-Europa obstakels.

EU-buitenlandchef Federica Mogherini kondigde woensdag aan dat de EU over enkele dagen met „concrete plannen” komt om die hindernissen weg te werken. „Dit is een perfect voorbeeld van uitstekende samenwerking tussen de EU en de NAVO.”

(Telegraaf)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 17 november 2017 @ 12:40:16 #92
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_175130563
Coalitie maakt vaart met extra geld Defensie

De coalitie maakt vaart met het beloofde extra geld voor Defensie. Het kabinet trekt volgend jaar 400 miljoen euro uit, vooral bedoeld om missies te versterken. Het bedrag komt bovenop de al geplande 8,4 miljard euro die in 2018 naar Defensie gaat.

De extra investeringen in personeel en materieel waren afgesproken door de vier regeringspartijen tijdens de formatie. Het kabinet wil de komende vier jaar in totaal 5 miljard euro extra in Defensie pompen.

De nieuwe miljoenen volgend jaar zijn onder meer bedoeld voor beter transport, medische teams, het onschadelijk maken van bommen en om de munitievoorraden aan te vullen. Ook komt er een nieuw squadron mariniers. De luchtmacht krijgt vier onbemande verkenningsvliegtuigen (Reapers) voor het vergaren van militaire informatie, bevestigen ingewijden berichtgeving van De Telegraaf.

©ANP
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 17 november 2017 @ 14:44:22 #93
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_175132666
Defensie doet grote aankopen en gaat eenheden uitbreiden

17 november 2017 - 14:23
De ministerraad heeft op voorstel van minister Bijleveld van Defensie ingestemd met een nota van wijziging op de defensiebegroting waarmee de extra uitgaven kunnen worden gerealiseerd. Defensie gaat met voorrang knelpunten wegwerken in de inlichtingen, bevoorrading en medische ondersteuning. Daarnaast worden de tekorten bij de explosieven opruimingsdienst, het vuursteuncommando en grondgebonden luchtsteuncommando weggewerkt. Ook het aantal instructeurs en opleidingsplaatsen bij de krijgsmacht wordt uitgebreid.

Minister Bijleveld: “De wereld om ons heen vraagt om een sterke krijgsmacht. Dat besef is overal doorgedrongen en daarom wordt deze kabinetsperiode opgeteld vijf miljard euro uitgetrokken om de krijgsmacht te versterken.” Omdat het demissionaire kabinet afgelopen Prinsjesdag een beleidsarme begroting heeft opgesteld, moet deze met een nota van wijziging worden aangepast. Minister Bijleveld laat weten geen tijd te willen verliezen en het geld direct in te willen zetten om missies beter te ondersteunen en langer vol te houden: “Door de plannen nu naar de Tweede Kamer te sturen kunnen we deze volgende week bij de begrotingsbehandeling bespreken, zodat we direct daarna kunnen starten met het de voorbereiding en uitvoering.”

Bevoorrading en medische capaciteit
Eén van de knelpunten bevindt zich in de bevoorradingscapaciteit. Deze capaciteit wordt op land, ter zee en in de lucht uitgebreid. Dit gebeurt onder andere met de inhuur van strategisch luchttransport, de verwerving van bevoorradingscapaciteit op zee en de oprichting van extra bevoorrading- en transportpelotons. Ook de medische capaciteit wordt uitgebreid met een extra militair hospitaal, hulpposten en gewondentransport in missiegebieden. De afhankelijkheid van internationale partners neemt daardoor af.

Vorming, training en uitbreiding personeel
Binnen het Korps Mariniers wordt een zogeheten ‘Fleet Marine Squadron’ gevormd om koopvaardijschepen te beschermen en op piraten te jagen. Het Korps Mariniers wordt daardoor ontlast en kan weer breder worden ingezet. Ook het vuursteun- en grondgebonden luchtverdedigingscommando kan extra personeel verwelkomen. Bij de Luchtmobiele Brigade wordt de geniecapaciteit uitgebreid. Onze vliegers krijgen extra training en vlieguren waardoor de beschikbaarheid en geoefendheid van de bemanning toeneemt. Daarnaast wordt het aantal instructeurs en opleidingsplaatsen bij de Luchtmacht, Marine en de Marechaussee uitgebreid.

Explosieven opruimingsdienst
Er wordt stelselmatig een groot beroep gedaan op de explosieven opruimingscapaciteit van de krijgsmacht. Door deze capaciteit te versterken kan de beschikbaarheid worden gegarandeerd bij zowel inzet in binnen- en buitenland, waardoor de inzetbaarheid van de krijgsmacht toeneemt. De druk op het huidige personeel wordt afgebouwd en opleiding en training worden weer voldoende gefaciliteerd.

Inlichtingen
De MIVD wordt versterkt in haar inlichtingen- en waarnemingsmiddelen en de analysecapaciteit van de dienst wordt uitgebreid. Ook worden er versneld vier onbemande verkenningsvliegtuigen (MALE UAV’s) aangekocht. Met deze maatregelen is de krijgsmacht in staat beter en veiliger op te treden en missies langer vol te houden.

Nieuwe oorlogsvoering
Hybride oorlogsvoering is een nieuwe manier van oorlog voeren waar de vijand bijvoorbeeld politieke processen beïnvloed, netwerken infiltreert of platlegt en nepnieuws verspreidt om verwarring te zaaien. Hybride oorlogsvoering vraagt daarom een samenhangende aanpak in de voorbereiding en uitvoering. Defensie gaat zich beter en gerichter wapenen tegen de steeds vaker voorkomende hybride dreigingen en richt daarom de Hybride Counter Unit op. Hierbij wordt actief nationale samenwerking opgezocht met overheids- en civiele partijen.

Defensienota
In de Defensienota, die in het eerste kwartaal van 2018 verschijnt, wordt de toekomstvisie voor de krijgsmacht verder uiteengezet. In de nota wordt ook duidelijk hoe de resterende financiële middelen zullen worden besteed aan materieel en personeel.

(Frontpage)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 24 november 2017 @ 12:00:25 #94
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_175277249
https://www.rijksoverheid(...)ndeling-defensie.pdf

Beantwoording van kamervragen mbt de begroting
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_175278020
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:00 schreef Cobra4 het volgende:
https://www.rijksoverheid(...)ndeling-defensie.pdf

Beantwoording van kamervragen mbt de begroting
Geen plannen om weer tanks op te nemen in de krijgsmacht, aldus het antwoord op vraag 45. MQ-9's initieel beschikbaar vanaf 2020. Budget voor 500 uur aan extra luchttransport komend jaar, maar dat budget kan ook worden ingezet voor andere vormen van transport. Defensie is de mogelijkheid aan het onderzoeken om het budget voor een periode van 10 jaar vast te leggen.

Begin wel benieuwd te worden naar die Defensienota, maar daar moeten we nog een paar maanden op wachten.

Mooi antwoord op vraag 41 overigens:
quote:
Kan de krijgsmacht sneller op sterkte worden gebracht, nog voor 2020?

Zoals ook in het IBO ‘Zicht op Gereedheid’ wordt geconstateerd is het
gereedstellingsproces een complex proces met vele afhankelijkheden. Dit proces
is vooral gebaat bij stabiliteit en continuïteit. Het tempo van het herstel van de
gereedheid is mede afhankelijk van de missiedruk, de aanschaf van voldoende
(logistieke)gevechtssteun, het op tijd kunnen realiseren van
vervangingsinvesteringen en de positie van Defensie op de arbeidsmarkt. Er is
Defensie veel aan gelegen de basisgereedheid zo snel mogelijk op orde te krijgen.
Behoefte aan stabiliteit en continuïteit, duidelijke hint aan de kamer.
  maandag 26 februari 2018 @ 10:05:46 #96
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_177455061
quote:
Weduwe rode baret Hoving: ‘Ik verwijt Defensie álles’

Commando’s beklagen zich in Dood door eigen vuur over de ineenstorting van Nederlandse special forces. Gesteund door de nabestaanden van de militairen Henry Hoving, Kevin Roggeveld en Sander Klap: „Henry sprak al jaren over bezuinigingen.”
Tot op de draad versleten is de uitrusting van de Nederlandse special forces, ooit wereldvermaarde houwdegens die zich konden meten met de hardste en beste vechtmachines ter wereld.

Collega’s lenen hun nu scherfvesten uit op missies, of geven hun eigen gevechtsbroeken zodat ze op missie kunnen met deugdelijke kleding. Radio’s blijken onvoldoende zendvermogen te hebben voor commando’s om hun basis te bereiken. Langeafstandsgeweren zijn zó versleten, dat ze dienst weigeren.

Vijf commando’s – drie officieren en twee onderofficieren – vertellen anoniem hun verhaal in het boek, uit vrees dat ze doelwit worden van de militaire geheime dienst MIVD.

Ooit konden zij zich meten met commando’s wereldwijd. Maar bezuinigingen hebben hun eenheden kreupel gemaakt; wapens, radio’s, scherfvesten, broeken, nachtzichtapparatuur, pistolen, alles is oud, kapot of versleten. „Missies in vijandelijk gebied zijn eigenlijk geen optie meer”, schamen de commando’s zich.

Defensie maakt zich zorgen over de inhoud van het boek, getuige de vele Haagse Defensie-‘communicatiedeskundigen’ die de afgelopen weken visten naar een exemplaar. Journalisten werden benaderd of ze de inhoud al kenden.

De commando’s leggen een directe link tussen de bezuinigingen en de dood van Henry Hoving en Kevin Roggeveld en groene baret Sander Klap, volgens hun omgekomen door bureaucratie. Het boek is dan ook aan dit trio opgedragen.

Commando Peter, sergeant der eerste klasse en zevenmaal uitgezonden naar Irak, Afghanistan en op geheime missies diep in Afrika, zegt: „Het korps heeft geen dempers voor de Heckler & Koch HK416 aanvalsgeweren. Die dingen neutraliseren geluid en signatuur, ze geven geen vlam waardoor je in het donker kan schieten zonder je positie te verraden. Ook stille wapens, zoals de vroegere P90 van fabrikant FM, zijn nooit vervangen. Natuurlijk bestaan ze, bijvoorbeeld de Sig Sauer 300 met zogenoemde black out-munitie. Maar niet in ons krakkemikkige arsenaal. Waardoor missies in vijandelijk gebied voor het Korps Commandotroepen (KCT) eigenlijk geen optie meer zijn.”

Commando’s, die eigenlijk niet meer kunnen vechten. Ze schamen zich dood.

Frank, 35 jaar, officier bij het Korps Commandotroepen, zegt dat de commando’s qua niveau zijn gezakt onder voormalige Oostbloklanden. „Tijdens Windmill, Viper en Task Force 55 – de special forces missies van Nederland in Afghanistan – konden we ons nog meten met de Amerikanen, Engelsen en Duitsers: Special Air Service, Navy Seals, Delta Force, Kommando Spezialkräfte. Maar nu, na jaren financieel kortwieken, zijn we ongelooflijk ver weggezakt. Een land als Bulgarije bezuinigt niet op zijn 68th Special forces Brigade, daar zijn ze op de Balkan juist apetrots op! En ook de Belgen beschikken inmiddels over beter materiaal dan wij.”

„Zo overkwam het commando’s al diverse keren dat de loop van hun Mossberg M580-shotgun kapot scheurde bij afvuren. Het wapen is bedoeld om deuren open te schieten, het zogenoemde breachen ”, zegt advocaat Ruperti.

Ruperti: „En al is voor hen goed materiaal veel belangrijker dan salaris, toch wijzen de manschappen op hun persoonlijke wedde, een schijntje vergeleken met wat bijvoorbeeld leerkrachten in het basisonderwijs verdienen. Een soldaat der eerste klasse begint met 1212 euro bruto per maand en kan tot maximaal 2122 euro groeien. Zijn collega van de derde klasse moet het zelfs doen met 949 euro bruto. Een sergeant, verantwoordelijk voor tien of meer manschappen, krijgt tussen de 1357 en 2735 euro. Ongeveer de helft van wat een onderwijzer verdient. En die hoeft dan weer niet zijn leven te wagen aan de oevers van de Helmand-rivier in Zuid-Afghanistan of aan de zinderend hete grens tussen Mali en Niger in de Sahara.”

„In Afghanistan waagde ik voor een slordige drie euro per uur mijn leven”, rekent een sergeant-majoor van de Luchtmobiele Brigade voor. „Den Haag belooft altijd beter, maar ik wacht er nog steeds op. Inhoudsloze woorden. Ik klus bij in de bouw. Anders kom ik niet rond. Dát is de realiteit.”

Daarom lopen de speciale eenheden leeg, verzuchten de militairen. De groene baretten van het Korps Commandotroepen en de rode baretten van de Luchtmobiele Brigade kiezen massaal voor een studie bedrijfskunde, een baan als persoonsbeveiliger in particuliere dienst voor een miljardair in het Midden-Oosten, solliciteren op een vacature van filiaalmanager bij de plaatselijke Albert Heijn of worden toch maar ‘gewoon’ huisvader.

De commando’s riskeren hun carrière door uit de school te klappen. Maar ze zeggen zich genoodzaakt te voelen, omdat door de problemen zij niet meer in staat zijn om op veilige wijze gijzelingen te beëindigen, een van de taken van de contraterrorisme specialisten. Nachtzichtapparatuur, de standaard multibandradio? Sterk verouderd, zeer storingsgevoelig. Commando’s die in Noord-Irak de Koerdische Peshmerga-strijders trainen in hun strijd tegen Islamitische Staat, krijgen geen verbinding met hun basis in Erbil. Was het in de woestijn vlak bij de Syrische grens tot onverwachte gevechten met IS gekomen, dan hadden de Nederlanders niet om versterking of luchtsteun kunnen vragen.

Zelfs hun persoonlijke dienstpistolen, de Glock 17 van derde en vierde generatie, is versleten door te hoge schotbelasting en daardoor onbetrouwbaar, onnauwkeurig en amper inzetbaar, zeggen de commando’s. Drones ontbreken, terwijl die bij buitenlandse special forces altijd voorhanden zijn. Snipergeweren? Groot tekort. De exemplaren die nog wél inzetbaar zijn, moeten vanwege dreigende materiaalmoeheid minutieus worden onderzocht voor ze naar de inzetgebieden worden verscheept.

Auteur Charles Sanders: „Commando’s vertellen het beschaamd, praten doen ze sowieso niet graag, maar teleurstelling en ontgoocheling over de teloorgang van hun korps wegen nu zwaarder dan de ongeschreven KCT-wet van stilzwijgen omwille van elkaars veiligheid. De leegloop bij het korps is groter dan ooit. Alleen al in 2017 keerden bijna veertig commando’s hun werkgever de rug toe, een slordige tien procent van de manschappen in de vier operationele compagnies is verdwenen. Het aantal nieuwelingen dat zich voor de strenge selectie aanmeldt, slinkt navenant. Ook bij de Luchtmobiele Brigade is de uitstroom groot vanwege dezelfde redenen: amper capaciteit voor strategische verplaatsingen door gebrek aan helikopters en transportvliegtuigen, geen geld om verouderde uitrusting te vervangen. Zelfs hun gevechtsuniformen zijn versleten.”

‘Ik verwijt Defensie álles”, zegt Jennifer Schouten, weduwe van Henry Hoving, die stierf doordat Defensie zijn mortiergroep in Mali voorzag van ondeugdelijke, verroeste, ongekeurde Bulgaarse mortiergranaten, waarmee eerder al vijf dodelijke slachtoffers onder Amerikanen waren gevallen.

Schouten: „Henry was zo hondstrouw aan het leger. Al jaren sprak hij over bezuinigingen, over slechte uitrusting, over gebrek aan spullen. Die jongens kochten daarom zelf maar in. Laarzen, gevechtskleding, andere uitrustingsstukken. Vanwege een werkgever die zijn zorgplicht niet nakomt. Schandalig als je tegelijkertijd je leven voor diezelfde werkgever, voor Nederland waagt.” Henry was in 2007 en 2009 op missie geweest in Afghanistan.

,,Mijn broertje werd 24 jaar”, zegt Cor Roggeveld, broer van de gestorven Kevin, gedood door de ondeugdelijke mortier, die Defensie als koopje op de kop tikte, zonder het te keuren. Hij vertelt trots hoe zijn broertje zijn maten opvrolijkte als de mannen even down waren. „Dan kwam hij de grote tent binnen en riep: ‘Wat is er loos gay boys, is de thee soms op?’ Altijd een grap, nooit pessimistisch.”

„Ik voel me op het verkeerde been gezet door de Koninklijke Marechaussee en het Openbaar Ministerie. Nadat ons wordt gemeld dat de granaat op scherp heeft gestaan en vervolgens per ongeluk is afgegaan. Een fabrieksfout. Aldus het KMAR-onderzoek. Als leek denk je dan in eerste instantie dat ze met een plausibele verklaring komen. Maar zo is het dus níet gegaan. In werkelijkheid is verzuimd de granaten te keuren. Gevolgd én voorafgegaan door een lange reeks fouten.”

Cor Roggeveld: „Ik wil maar één ding. Dat de schuldigen aan dit drama verantwoording afleggen; zij hebben de dood van Kevin op hun geweten. Een opgestapte minister, een Commandant der Strijdkrachten die daags voor zijn goedbetaalde pensioen terugtreedt... Lekker gemakkelijk, dat theatrale gedoe, dat zogenaamd zielige vertrek. Maar hun kostje is toch wel gekocht.”

Roggeveld: „En dan die stafofficieren en hoge ambtenaren met hun lakschoentjes achter veilige Haagse bureaus. Zij die de keuringen van Bulgaarse granaten tegenhielden. Zij die geconditioneerde munitiecontainers tegenhielden. Ze hebben ons bewust verkeerd voorgelicht. Het gaat mij niet om geld en om schadevergoeding. Het gaat mij om de namen en rugnummers van de écht verantwoordelijken. Waarom deed Defensie niets met Amerikaanse waarschuwingen over die ondeugdelijke Bulgaarse mortieren? Waarom werd die Munitiecontainer in Mali, in strijd met alle internationale voorschriften, niet tegen de hitte van Kidal beschermd? Is hier geen sprake van dood door schuld? Als het echt niet anders kan, doe ik aangifte.”
https://www.e-pages.dk/lc(...)f61bee92041383702f93
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  maandag 26 februari 2018 @ 10:29:43 #98
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177455620
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 10:22 schreef AchJa het volgende:

[..]

Defensie herkent zich niet in het boek en alles wordt nu echt beter...
Ik herken me er ook niet in, want het is wel een beetje een jankverhaal. En dan dit:
quote:
Ruperti: „En al is voor hen goed materiaal veel belangrijker dan salaris, toch wijzen de manschappen op hun persoonlijke wedde, een schijntje vergeleken met wat bijvoorbeeld leerkrachten in het basisonderwijs verdienen
. Militaire politieke correctheid om te zeggen dat je liever goed materieel hebt dan een goed salaris. Mensen verlaten de organisatie vooral vanwege de arbeidsvoorwaarden, niet vanwege de toestand van het materieel.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_177455950
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 10:29 schreef LXIV het volgende:

Ik herken me er ook niet in, want het is wel een beetje een jankverhaal. En dan dit:
Ik heb het boek niet gelezen maar ik ga er vanuit dat het artikel niet uit de duim gezogen is. Maar goed, dat alle materiaal van defensie tot de draad versleten is en niet meer inzetbaar is is natuurlijk geen geheim. Bij ons zijn de hoofdwapensystemen natuurlijk van een andere orde van grootte dan bij het KCT en dat een CV-90 niet meer inzetbaar is spreekt natuurlijk meer tot de verbeelding dan een kapotte Glock.

quote:
Militaire politieke correctheid om te zeggen dat je liever goed materieel hebt dan een goed salaris. Mensen verlaten de organisatie vooral vanwege de arbeidsvoorwaarden, niet vanwege de toestand van het materieel.
Eens, neemt niet weg dat het en-en is. Als je goed materiaal hebt en je regelmatig op oefening gaat en je, inclusief de secundaire arbeidsvoorwaarden, daar een heel stuk voldoening kan uithalen wordt het salaris ansich alweer wat minder belangrijk.
  maandag 26 februari 2018 @ 11:31:30 #100
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_177456947
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 10:43 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik heb het boek niet gelezen maar ik ga er vanuit dat het artikel niet uit de duim gezogen is. Maar goed, dat alle materiaal van defensie tot de draad versleten is en niet meer inzetbaar is is natuurlijk geen geheim. Bij ons zijn de hoofdwapensystemen natuurlijk van een andere orde van grootte dan bij het KCT en dat een CV-90 niet meer inzetbaar is spreekt natuurlijk meer tot de verbeelding dan een kapotte Glock.

[..]

Eens, neemt niet weg dat het en-en is. Als je goed materiaal hebt en je regelmatig op oefening gaat en je, inclusief de secundaire arbeidsvoorwaarden, daar een heel stuk voldoening kan uithalen wordt het salaris ansich alweer wat minder belangrijk.
Eens. Voldoening is erg belangrijk. Maar van voldoening alleen rookt de schoorsteen niet.
  maandag 26 februari 2018 @ 12:02:06 #101
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_177457557
Ben benieuwd naar de film van Kroon. Bedoeling is een soort actie helden epos te maken (een Nederlandse "Rambo") geregisseerd door het team van Michiel de Ruyter. Heb er nu al zin in! Ben benieuwd of Kroon ook zn eigen stunts gaat doen.
  maandag 26 februari 2018 @ 12:14:53 #102
13456 AchJa
Shut up!!!
  maandag 26 februari 2018 @ 12:37:51 #103
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_177458335
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 12:14 schreef AchJa het volgende:

[..]

Daarom staat er ook: "minder belangrijk".
:*
  maandag 26 februari 2018 @ 19:08:25 #104
419901 Kostertjuh
Always up front!
pi_177466880
quote:
„In Afghanistan waagde ik voor een slordige drie euro per uur mijn leven”, rekent een sergeant-majoor van de Luchtmobiele Brigade voor. „Den Haag belooft altijd beter, maar ik wacht er nog steeds op. Inhoudsloze woorden. Ik klus bij in de bouw. Anders kom ik niet rond. Dát is de realiteit.”
Hoe overdreven is dit wel niet dan?
  maandag 26 februari 2018 @ 19:26:50 #105
13456 AchJa
Shut up!!!
  maandag 26 februari 2018 @ 19:36:16 #106
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_177467735
Bijklussen? Het is geen vetpot dat Defensiesalaris maar je kunt er toch comfortabel je boterham mee smeren imho.
  maandag 26 februari 2018 @ 19:47:32 #107
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177468072
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 19:36 schreef Erasmo het volgende:
Bijklussen? Het is geen vetpot dat Defensiesalaris maar je kunt er toch comfortabel je boterham mee smeren imho.
Als 1 verdiener met gezin en koophut zit je in de onderofficiersrangen niet direct comfortabel te smeren.

En misschien is betrokkene wel gescheiden en gaat zijn halve salaris op aan allimentatie.
  maandag 26 februari 2018 @ 21:22:35 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177470914
quote:
16s.gif Op maandag 26 februari 2018 19:08 schreef Kostertjuh het volgende:

[..]

Hoe overdreven is dit wel niet dan?
Genoeg met een gezin die dat doen. Misschien niet omdat ze anders niks te eten hebben, maar wel omdat ze wat kleine luxe willen zoals eens naar de Efteling oid.
Als je bijv verder van de kazerne woont kun je na aftrek werkelijke reiskosten al onder het minimumloon zakken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 26 februari 2018 @ 22:40:29 #109
419901 Kostertjuh
Always up front!
pi_177473166
quote:
1s.gif Op maandag 26 februari 2018 19:26 schreef AchJa het volgende:

[..]

Niet vwb de toelage alleen... Als je het salaris meerekent zit je daar voor een euro of 7 per uur.
Met een beetje terugrekenen ben ik nu wel teleurgesteld. Voor dat bijklussen zullen inderdaad genoeg uitzonderingen zijn, maar als je vrouw een normale baan heeft is 't wel te doen (wel natuurlijk nog veel te weinig, maarja)
  maandag 26 februari 2018 @ 23:13:57 #110
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177473868
quote:
16s.gif Op maandag 26 februari 2018 22:40 schreef Kostertjuh het volgende:

[..]

Met een beetje terugrekenen ben ik nu wel teleurgesteld. Voor dat bijklussen zullen inderdaad genoeg uitzonderingen zijn, maar als je vrouw een normale baan heeft is 't wel te doen (wel natuurlijk nog veel te weinig, maarja)
Maar dat is het punt een beetje, hoe gaat je vrouw dat aanpakken als die een militair heeft als man die aan de lopende band op pad is, daarbij heb je zo'n beetje elke drie jaar kans dat de man overgeplaatst wordt naar eoa uithoek etc... Dan wordt een baan nemen plus het hele gezin alleen draaiende houden toch een ander verhaal. Wij hebben gewoon gekozen voor de 1 verdiener oplossing, als ze mij vanavond bellen dat ik morgen naar Mali moet pak ik mijn spullen en ben weg, thuis draait alles wel door. Dat betekent wel dat je andere dingen moet laten.
pi_177474304
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 19:36 schreef Erasmo het volgende:
Bijklussen? Het is geen vetpot dat Defensiesalaris maar je kunt er toch comfortabel je boterham mee smeren imho.
Jij hebt geen kinderen? ;)

Mijn vader is ook militair(aoo inmiddels) en mn moeder heeft nooit gewerkt. Het was nooit een vetpot bij ons, ik heb het niet slecht gehad maar vakanties zaten dr niet in, op heel af en toe een midweek ameland na dan.

Ik zou op een kpl1/sgt salaris nu ook niet weten hoe rond te komen met 3 kinderen. Alle onder de 4 nu nog dus relatief goedkoop.


En dan woon ik nog in Friesland ook, waar mn 1gezinshuis "maar" 145k was...
  dinsdag 27 februari 2018 @ 06:47:02 #112
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_177476000
quote:
1s.gif Op maandag 26 februari 2018 19:26 schreef AchJa het volgende:

[..]

Niet vwb de toelage alleen... Als je het salaris meerekent zit je daar voor een euro of 7 per uur.
Vergeet de maaltijd via Rijkswege niet he!
  dinsdag 27 februari 2018 @ 07:19:40 #113
13456 AchJa
Shut up!!!
  dinsdag 27 februari 2018 @ 10:32:29 #114
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177478357
quote:
1s.gif Op maandag 26 februari 2018 23:32 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Jij hebt geen kinderen? ;)

Mijn vader is ook militair(aoo inmiddels) en mn moeder heeft nooit gewerkt. Het was nooit een vetpot bij ons, ik heb het niet slecht gehad maar vakanties zaten dr niet in, op heel af en toe een midweek ameland na dan.

Ik zou op een kpl1/sgt salaris nu ook niet weten hoe rond te komen met 3 kinderen. Alle onder de 4 nu nog dus relatief goedkoop.

En dan woon ik nog in Friesland ook, waar mn 1gezinshuis "maar" 145k was...
Vroeger was het als beroeps verhoudingsgewijs gemakkelijker om een gezin te onderhouden vanwege allerlei toeslagen die toen nog bestonden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 27 februari 2018 @ 22:36:22 #115
419901 Kostertjuh
Always up front!
pi_177493130
Kijkend naar de toekomst vraag ik me af hoe het eruit gaan zien. Gaat er ooit een knop om? Het zal nooit superveel verdienen, maar ik kan beter weer voor de klas of t bedrijfsleven in wil ik ooit kinderen
  dinsdag 27 februari 2018 @ 22:46:28 #116
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177493403
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 22:36 schreef Kostertjuh het volgende:
Kijkend naar de toekomst vraag ik me af hoe het eruit gaan zien. Gaat er ooit een knop om? Het zal nooit superveel verdienen, maar ik kan beter weer voor de klas of t bedrijfsleven in wil ik ooit kinderen
Dat weet ik ook niet...
  woensdag 28 februari 2018 @ 06:52:55 #117
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_177496509
Ze willen in oktober o.a. het loongebouw aanpassen. Maar of iemand daar beter van gaat worden...
pi_177496603
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 06:52 schreef detaris het volgende:
Ze willen in oktober o.a. het loongebouw aanpassen. Maar of iemand daar beter van gaat worden...
Daar gaat helemaal niemand beter van worden omdat het budgetneutraal dient te gebeuren...
  woensdag 28 februari 2018 @ 08:00:19 #119
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_177496804
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 07:26 schreef AchJa het volgende:

[..]

Daar gaat helemaal niemand beter van worden omdat het budgetneutraal dient te gebeuren...
Daar was vorige onderhandelingsronde inderdaad sprake van. Of dat nog steeds de inzet voor het akkoord in oktober is weet ik niet.

Als je het in samenhang ziet met een wijziging in het pensioenstelsel (met uitgangspunt middelloon) zou dat moeten betekenen dat de jonge militairen (<40) fors meer moeten gaan verdienen om een beetje knap pensioen op te bouwen.

Maar o.b.v. een paar jaar ervaring durf ik wel een voorspelling te doen welke kant het opgaat. _O-
  woensdag 28 februari 2018 @ 08:22:01 #120
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177496932
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 22:36 schreef Kostertjuh het volgende:
Kijkend naar de toekomst vraag ik me af hoe het eruit gaan zien. Gaat er ooit een knop om? Het zal nooit superveel verdienen, maar ik kan beter weer voor de klas of t bedrijfsleven in wil ik ooit kinderen
Ik denk dat je op zich helemaal niet weinig verdient. Het verschil met de klas of het bedrijfsleven is dat je daar ook beter in staat bent er een normaal leven naast te leiden. Dus in absolute zin verdien je wel prima, maar je werk-prive balans slaat door naar het werk. Vroeger werd je daarvoor beter gecompenseerd, met een FLO en een relatief beter salaris.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_177496998
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 08:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk dat je op zich helemaal niet weinig verdient. Het verschil met de klas of het bedrijfsleven is dat je daar ook beter in staat bent er een normaal leven naast te leiden. Dus in absolute zin verdien je wel prima, maar je werk-prive balans slaat door naar het werk. Vroeger werd je daarvoor beter gecompenseerd, met een FLO en een relatief beter salaris.
Het salaris is opzich niet heel slecht, maar de secundaire zaken...

Reiskostenvergoeding, overuren/toelages etc zijn gewoon om te huilen.

En dan ga je een keer op uitzending, krijg je 15k extra en dan mag je alle toeslagen die je krijgt weer terugbetalen.

Maar buiten de poort moet je er harder voor werken. Elke minuut verantwoorden en je staat ook sneller op straat.
  woensdag 28 februari 2018 @ 08:49:04 #122
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_177497152
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 08:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk dat je op zich helemaal niet weinig verdient. Het verschil met de klas of het bedrijfsleven is dat je daar ook beter in staat bent er een normaal leven naast te leiden. Dus in absolute zin verdien je wel prima, maar je werk-prive balans slaat door naar het werk. Vroeger werd je daarvoor beter gecompenseerd, met een FLO en een relatief beter salaris.
IMO zit er veel te weinig ontwikkeling in. Ik ben nu al een aantal jaar 2OC. Een prima salaris toen ik bevorderd werd op 26, maar nu ik in de 30 ben vind ik het wel karig, die periodieken stellen niet veel voor en de loonontwikkeling de afgelopen jaren is om te huilen.

Als ik straks LTZ1 word ontvang ik wel een forse salarisverhoging, maar ik zie liever dat ze het over de jaren uitsmeren zodat je tussen de 30-35 meer te besteden hebt en dat je bij een bevordering een minder grote stap maakt.
pi_177497223
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 08:49 schreef detaris het volgende:

[..]

IMO zit er veel te weinig ontwikkeling in. Ik ben nu al een aantal jaar 2OC. Een prima salaris toen ik bevorderd werd op 26, maar nu ik in de 30 ben vind ik het wel karig, die periodieken stellen niet veel voor en de loonontwikkeling de afgelopen jaren is om te huilen.

Als ik straks LTZ1 word ontvang ik wel een forse salarisverhoging, maar ik zie liever dat ze het over de jaren uitsmeren zodat je tussen de 30-35 meer te besteden hebt en dat je bij een bevordering een minder grote stap maakt.
In de officiersrangen is de stap kap naar maj idd fors. Bij de onderofficieren hebben we dat niet en zijn alle stappen peanuts. Van rang naar de naasthogere rang is 2 tientjes netto ofzo.
  zaterdag 3 maart 2018 @ 09:24:06 #124
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_177569483
Ik hoorde dat dit nu juist straks niet meer is. Bij ons in de zorg ga je van fgw 45 naar 50 en begin je weer onderaan. Ik begreep van een maat van mij dat dat bij de militair straks ook zo is. De vakbinen hebben net als bij ons ook bij jullie zitten slapen.

[ Bericht 100% gewijzigd door Gabrunal_2013 op 03-03-2018 13:38:10 ]
pi_177575040
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 09:24 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Ik hoorde dat dit nu juist straks niet meer is. Bij ons in de zorg ga je van fgw 45 naar 50 en begin je weer onderaan. Ik begreep van een maat van mij dat dat bij de militair straks ook zo is. De vakbinen hebben net als bij ons ook bij jullie zitten slapen.
Huh :? Niet bij ons je wordt overgeplaatst naar de dichstbijzijnde periodiek.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 3 maart 2018 @ 14:12:36 #126
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_177575318
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 14:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Huh :? Niet bij ons je wordt overgeplaatst naar de dichstbijzijnde periodiek.
klopt, dat bedoel ik ook. Je werkjaren tellen echter niet mee zoals bij defensie nu wel het geval is. Dat rakem ze straks net als bij ons kwijt. Absurd dat die vakbonden dat zo makkelijk weggeven.
pi_177578359
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 14:12 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

klopt, dat bedoel ik ook. Je werkjaren tellen echter niet mee zoals bij defensie nu wel het geval is. Dat rakem ze straks net als bij ons kwijt. Absurd dat die vakbonden dat zo makkelijk weggeven.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, het systeem in de zorg is vrij logisch.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 3 maart 2018 @ 16:20:52 #128
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177578579
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 16:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, het systeem in de zorg is vrij logisch.
Waar ze vanaf willen is de max-max bevordering, stel je bent kapitein uitloopofficier en je komt op een majoorsstoel te zitten dan ga je dus vanwege je dienstjaren van max kapitein naar max majoor, ergo van 4025 naar 5440 bruto... Daar willen ze iets aan gaan doen, het is de bedoeling dat de salarisschalen langer gaan doorlopen ivm het langer dienen dus de max van bv. kapitein zal dan niet bij salarisnummer 24 liggen maar bij bv. 35 en dan kun je ook op salarisnr. 35 instromen als majoor waar de max nu op salarisnr 32 ligt...

Het addertje onder het gras is is dat het budgetneutraal moet gaan gebeuren, dus er komen een shitload aan stappen bij alleen worden ze allemaal nog kleiner, dus ipv een tientje of twee drie wordt het straks rijksdaalder werk per stap... :') _!
  zaterdag 3 maart 2018 @ 16:26:33 #129
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177578705
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 14:12 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

klopt, dat bedoel ik ook. Je werkjaren tellen echter niet mee zoals bij defensie nu wel het geval is. Dat rakem ze straks net als bij ons kwijt. Absurd dat die vakbonden dat zo makkelijk weggeven.
Onzin, zie mijn uitleg.
  zaterdag 3 maart 2018 @ 16:50:50 #130
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_177579209
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 16:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Waar ze vanaf willen is de max-max bevordering, stel je bent kapitein uitloopofficier en je komt op een majoorsstoel te zitten dan ga je dus vanwege je dienstjaren van max kapitein naar max majoor, ergo van 4025 naar 5440 bruto... Daar willen ze iets aan gaan doen, het is de bedoeling dat de salarisschalen langer gaan doorlopen ivm het langer dienen dus de max van bv. kapitein zal dan niet bij salarisnummer 24 liggen maar bij bv. 35 en dan kun je ook op salarisnr. 35 instromen als majoor waar de max nu op salarisnr 32 ligt...

Het addertje onder het gras is is dat het budgetneutraal moet gaan gebeuren, dus er komen een shitload aan stappen bij alleen worden ze allemaal nog kleiner, dus ipv een tientje of twee drie wordt het straks rijksdaalder werk per stap... :') _!
Ze kunnen dan de maxen dichter bij elkaar leggen. 5440 lijkt me veel geld voor een middenmanager. Dus bv max kapitein 4000 en max majoor 4300 , of max kapitein naar 5000??? Maar de militair verliest dus zijn salarisnummer/ancienniteit toch??? Het zal wel gaan naar een salarisgebouw zoals bij e politie, waar ook de koppeling tussen rang en salaris wordt losgelaten. @achja, jij bent toch ook een majoor?

Maar dit moet in 2019 ingaan, dan moet toch wel bekend zijn hoe het eruit gaat zien zo langzamerhand?
  zaterdag 3 maart 2018 @ 18:01:45 #131
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177580796
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 16:50 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Ze kunnen dan de maxen dichter bij elkaar leggen. 5440 lijkt me veel geld voor een middenmanager. Dus bv max kapitein 4000 en max majoor 4300 , of max kapitein naar 5000??? Maar de militair verliest dus zijn salarisnummer/ancienniteit toch???
Nee, het salarisnummer hou je gewoon. Voor de mensen die al ingeschaald zijn zal er niks veranderen aangezien die niet minder betaald mogen worden, voor de mensen die het nieuwe loongebouw instromen zullen ze te maken krijgen met meer stappen zoals ik uitgelegd heb.

quote:
Het zal wel gaan naar een salarisgebouw zoals bij e politie, waar ook de koppeling tussen rang en salaris wordt losgelaten.
Gaat bij defensie nooit gebeuren aangezien dat helemaal de doodsteek voor het personeel gaat worden... Straks een korporaal met een sergeant 1 salaris zeker? Geen verantwoording maar wel een dikker salaris dan je direct leidinggevende... Dat wordt lachen... :')

quote:
@achja, jij bent toch ook een majoor?
Sergeant majoor ja.

quote:
Maar dit moet in 2019 ingaan, dan moet toch wel bekend zijn hoe het eruit gaat zien zo langzamerhand?
Zo lang defensie blijft treuzelen gebeurt er helemaal niks...
  zaterdag 3 maart 2018 @ 18:39:31 #132
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_177581459
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 18:01 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nee, het salarisnummer hou je gewoon. Voor de mensen die al ingeschaald zijn zal er niks veranderen aangezien die niet minder betaald mogen worden, voor de mensen die het nieuwe loongebouw instromen zullen ze te maken krijgen met meer stappen zoals ik uitgelegd heb.

[..]

Gaat bij defensie nooit gebeuren aangezien dat helemaal de doodsteek voor het personeel gaat worden... Straks een korporaal met een sergeant 1 salaris zeker? Geen verantwoording maar wel een dikker salaris dan je direct leidinggevende... Dat wordt lachen... :')

[..]

Sergeant majoor ja.

[..]

Zo lang defensie blijft treuzelen gebeurt er helemaal niks...
Juist die salarisnummers ga je kwijtraken, let maar op. Mensen gaan niet achteruit in salaris,maar bij een bevordering , raak je je periodieken kwijt tot je net boven het salarisniveau van de naasthogere schaal zit.
  zaterdag 3 maart 2018 @ 19:11:28 #133
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_177582232
De kans dat dit in 2019 rond is lijkt mij niet zo groot. Want dan moet er in oktober een akkoord.
  zaterdag 3 maart 2018 @ 19:54:27 #134
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177583442
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 18:39 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

Juist die salarisnummers ga je kwijtraken, let maar op. Mensen gaan niet achteruit in salaris,maar bij een bevordering , raak je je periodieken kwijt tot je net boven het salarisniveau van de naasthogere schaal zit.
Je stroomt gewoon in in de naasthogere rang met bijbehorend salarisnummer welke langer doorlopen met kleinere stappen... Zo ingewikkeld is het allemaal niet.

Maar goed, van alle voorspellingen die jij hier in de loop der jaren gedaan hebt mbt defensie is er nog geen enkele uitgekomen... Dus wat dat betreft... :')
  zaterdag 3 maart 2018 @ 19:56:37 #135
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177583499
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:11 schreef detaris het volgende:
De kans dat dit in 2019 rond is lijkt mij niet zo groot. Want dan moet er in oktober een akkoord.
Precies, de bonden zijn al druk aan het pushen maar gezien de resultaten uit het verleden zal het wederom weer een meerjarenplan worden... :')
pi_177583792
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 16:50 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Ze kunnen dan de maxen dichter bij elkaar leggen. 5440 lijkt me veel geld voor een middenmanager. Dus bv max kapitein 4000 en max majoor 4300 , of max kapitein naar 5000??? Maar de militair verliest dus zijn salarisnummer/ancienniteit toch??? Het zal wel gaan naar een salarisgebouw zoals bij e politie, waar ook de koppeling tussen rang en salaris wordt losgelaten. @achja, jij bent toch ook een majoor?

Maar dit moet in 2019 ingaan, dan moet toch wel bekend zijn hoe het eruit gaat zien zo langzamerhand?
Die 5440 is de max voor een majoor, 30 dienstjaren of nog meer. Een majoor geeft leiding aan een cie, 100/150 man ofzo. Dan is dat salaris echt niet bijster hoog hoor.
  zaterdag 3 maart 2018 @ 20:14:25 #137
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_177584088
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:56 schreef AchJa het volgende:

[..]

Precies, de bonden zijn al druk aan het pushen maar gezien de resultaten uit het verleden zal het wederom weer een meerjarenplan worden... :')
Het moet gelijktijdig gebeuren met het nieuwe pensioenstelsel dus het zal inderdaad wel uitgesteld worden. :')
  zondag 11 maart 2018 @ 07:39:17 #138
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_177740534
https://www.afmp.nl/actue(...)et-onderhandelingen/

Lol, Jullie krijgen straks een "eindbod" door de strot geduwd, let maar op en als er uitstel komt krijgen militaren en vakbonden de schuld.
  zondag 11 maart 2018 @ 10:39:58 #139
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177742091
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 07:39 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
https://www.afmp.nl/actue(...)et-onderhandelingen/

Lol, Jullie krijgen straks een "eindbod" door de strot geduwd, let maar op en als er uitstel komt krijgen militaren en vakbonden de schuld.
Nee hoor, dan gaat het net als de afgelopen keer (ik kan beter zeggen keren :') ) en duurt het gewoon weer een jaar of 4.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')