abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_163088810
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 15:56 schreef KW87 het volgende:

[..]

Bedankt voor je heldere uitleg :)

Is er een duidelijkere manier om de formule weer te geven? Hoeft niet lineair, liefst niet zelfs...
Ja, zoals ik het met TeX heb weergegeven hier op FOK. Als je het in WolframAlpha intypt krijg je dit.
pi_163089105
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 15:59 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ja, zoals ik het met TeX heb weergegeven hier op FOK. Als je het in WolframAlpha intypt krijg je dit.
Problem solved. Bedankt!
pi_163375983
Heey mensen weet iemand misschien waar het hier mis gaat:



Alvast bedankt
pi_163376401
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 20:23 schreef wiskunde3205 het volgende:
Heey mensen weet iemand misschien waar het hier mis gaat:

[ afbeelding ]

Het eerste wat hier mis gaat is dat je niet eens de moeite neemt om uit te leggen wat de bedoeling is. Ik zie wel dat je s2 vervangt door 9 − x12 maar wat doe je dan? Je vervangt vervolgens elke term van je veelterm door het kwadraat van de betreffende term, maar waarom?
pi_163376625
Ik wil de afgeleide er van gelijk stellen aan 0, dus probeer ik het eerst te vereenvoudigen. Waarom ik s2 gelijk stel aan 9-x1^2 is een vrij groot en lang verhaal waar het probleem niet zit. Het gaat ergens mis in de foto die ik heb geplaatst, vandaar mijn vraag over dat specifieke stuk.
pi_163376809
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 20:47 schreef wiskunde3205 het volgende:
Ik wil de afgeleide er van gelijk stellen aan 0, dus probeer ik het eerst te vereenvoudigen. Waarom ik s2 gelijk stel aan 9-x1^2 is een vrij groot en lang verhaal waar het probleem niet zit. Het gaat ergens mis in de foto die ik heb geplaatst, vandaar mijn vraag over dat specifieke stuk.
Je vraag is zo niet te beantwoorden. Je differentieert je uitdrukking toch niet naar x1 door elke term te kwadrateren?

En nee, p + q − r is niet hetzelfde als p2 + q2 − r2 dus elke term domweg kwadrateren is geen geldige manier om je uitdrukking te vereenvoudigen.
pi_163376893
Ik ben nog niet begonnen met differentiëren, ik wilde het eerst vereenvoudigen maar het ging daar al mis.
pi_163377013
Waar het mis gaat is denk ik bij 3* (9-x1^2)^(1/2), dat is volgens mij niet gelijk aan 9(9-x1^2), kan je me met dit gedeelte helpen?
  dinsdag 28 juni 2016 @ 21:03:24 #209
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_163377069
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 21:01 schreef wiskunde3205 het volgende:
Waar het mis gaat is denk ik bij 3* (9-x1^2)^(1/2), dat is volgens mij niet gelijk aan 9(9-x1^2), kan je me met dit gedeelte helpen?
Nee, waar het misgaat is dat (a+b)^2 niet gelijk is aan a^2+b^2. Je kunt niet zomaar term voor term kwadrateren.

Werk de haakjes uit, vergeet dat hele kwadrateren/vereenvoudigen en ga gewoon stap voor stap differentiëren. Zo moeilijk is ie nu ook weer niet.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_163377156
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 20:57 schreef wiskunde3205 het volgende:
Ik ben nog niet begonnen met differentiëren, ik wilde het eerst vereenvoudigen maar het ging daar al mis.
Je kunt je uitdrukking in x1 het beste zo laten staan en dan termsgewijs differentiëren naar x1 en de verkregen afgeleide gelijk stellen aan 0. Dan heb je een vergelijking in x1 die je op kunt lossen.

Bij een vergelijking met een wortelvorm kun je die wortel kwijtraken door de vergelijking eerst te herleiden tot een geschikte vorm en dan beide leden te kwadrateren. Waarschijnlijk was je daarmee in de war. Bedenk wel dat je de gevonden oplossingen van je vergelijking altijd moet controleren als je tijdens de oplossing van die vergelijking beide leden hebt gekwadrateerd: de gevonden oplossingen hoeven dan namelijk niet aan je oorspronkelijke vergelijking te voldoen.
pi_163377194
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 21:03 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Nee, waar het misgaat is dat (a+b)^2 niet gelijk is aan a^2+b^2. Je kunt niet zomaar term voor term kwadrateren.

Werk de haakjes uit, vergeet dat hele kwadrateren/vereenvoudigen en ga gewoon stap voor stap differentiëren. Zo moeilijk is ie nu ook weer niet.
Wat je hier zegt snap ik ook en is ook niet wat ik doe. Wat ik doe is a * b = a^2 * b^2
  dinsdag 28 juni 2016 @ 21:09:28 #212
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_163377215
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 21:08 schreef wiskunde3205 het volgende:

[..]

Wat je hier zegt snap ik ook en is ook niet wat ik doe. Wat ik doe is a * b = a^2 * b^2
Het is niet wat je doet, en het is ook niet waar. 3 * 4 is zeker niet gelijk aan 3 * 3 * 4 * 4.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_163377343
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 21:09 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Het is niet wat je doet, en het is ook niet waar. 3 * 4 is zeker niet gelijk aan 3 * 3 * 4 * 4.
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 21:09 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Het is niet wat je doet, en het is ook niet waar. 3 * 4 is zeker niet gelijk aan 3 * 3 * 4 * 4.
Nee I know ik noteerde het verkeerd het is: a * wortel(b) = a^2 * b maar dat is dus niet goed, maar vandaar mijn vraag dus ook op dit forum. Maar door te zeggen dat (a+b)^2 niet gelijk is aan a^2+b^2 wordt mijn probleem niet echt opgelost ;)
pi_163377541
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 21:14 schreef wiskunde3205 het volgende:

[..]

[..]

Nee I know ik noteerde het verkeerd het is: a * wortel(b) = a^2 * b maar dat is dus niet goed, maar vandaar mijn vraag dus ook op dit forum. Maar door te zeggen dat (a+b)^2 niet gelijk is aan a^2+b^2 wordt mijn probleem niet echt opgelost ;)
Je maakt een denkfout. Je kunt je uitdrukking die een functie is van x1 niet zomaar kwadrateren, want dan krijg je een andere functie en dat is niet de bedoeling. Kennelijk wil je die vierkantswortel wegwerken omdat je opziet tegen het differentiëren van je oorspronkelijke uitdrukking, maar zo werkt dat niet. Je moet eerst je uitdrukking differentiëren naar x1 en dan de verkregen afgeleide gelijk stellen aan nul en uit de aldus verkregen vergelijking x1 oplossen.
pi_163377663
Ja klopt ik snap wat je bedoeld, kom nog niet helemaal goed uit maargoed iniedergeval bedankt.
pi_163631685
Kan iemand de integraal van e^(1-t) dt stap voor stap uitleggen? Ik kom met substitutie uit op e^(1-t), terwijl het antwoord -e^(1-t) is.
pi_163634075
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 23:07 schreef DrNick het volgende:
Kan iemand de integraal van e^(1-t) dt stap voor stap uitleggen? Ik kom met substitutie uit op e^(1-t), terwijl het antwoord -e^(1-t) is.
Laat eens zien wat je gedaan hebt, anders kan niemand met zekerheid zeggen wat je fout doet.

Als je u = 1 − t substitueert, dan is du/dt = −1 en dus dt = −du zodat je krijgt

\int e^{1-t}\mathrm{d}t\,=\,-\int e^u\mathrm{d}u\,=\,-e^u\,+\, C\,=\,-e^{1-t}\,+\,C
pi_163634662
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 01:14 schreef Riparius het volgende:

[..]

Laat eens zien wat je gedaan hebt, anders kan niemand met zekerheid zeggen wat je fout doet.

Als je u = 1 − t substitueert, dan is du/dt = −1 en dus dt = −du zodat je krijgt

\int e^{1-t}\mathrm{d}t\,=\,-\int e^u\mathrm{d}u\,=\,-e^u\,+\, C\,=\,-e^{1-t}\,+\,C
Ah, ik had du/dt verkeerd gedifferentieerd. Thanks O+
pi_165055390
Hallo allen!

Ik zit het met het volgende.... Het betreft over expected utility..



Weet iemand hoe je op 0,39 en 0.00007 komt, evenals hoe je op de alinea van ''Then...'' komt?

De literatuurpagina waar in details meer op in wordt gegaan op de vraag op de slide:



Ik snap dus totaal niet hoe ze op de volgende getallen komen van dit stukje uit de tekst:

if you have the same aversion to the lose $10/gain $11 bet at wealth level W+ 21, then you value dollar W+ 21 + 11 = W+ 32 by at most 10/11 as you value dollar W+ 21 -10 = W+ 11,which means you value dollar W+ 32 by at most 10/11 * 10/11 = 5/6 as much as dollar W-10. You will value the W + 210th dollar by at most 40 percent as much as dollar
W-10, and the W + 900th dollar by at most 2 percent as much as dollar W-10. In words, rejecting the 50-50 lose $10/gain $11 gamble implies a 10 percent decline in marginal utility for each $21 in additional lifetime wealth
  dinsdag 6 september 2016 @ 08:34:48 #220
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_165121260
100 / 1,09 = 91,74
100 * 0,90 = 90,00

Mensen gebruiken verschillende manieren om 90% van 100 uit te rekenen, maar mijn inziens is 90% van 100 --> 90

Waarom wijkt die bovenste dan af :?
Ik ben confused
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_165121571
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2016 08:34 schreef PrisTheShiz het volgende:
100 / 1,09 = 91,74
100 * 0,90 = 90,00

Mensen gebruiken verschillende manieren om 90% van 100 uit te rekenen, maar mijn inziens is 90% van 100 --> 90

Waarom wijkt die bovenste dan af :?
Ik ben confused
Die bovenste is echt gewoon iets compleet anders dan ergens 90% van nemen lieve Pris. :P
  dinsdag 6 september 2016 @ 09:10:35 #222
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_165121701
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2016 09:03 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Die bovenste is echt gewoon iets compleet anders dan ergens 90% van nemen lieve Pris. :P
Pris Ham, samen tosti.maken? :@
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_165130832
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2016 08:34 schreef PrisTheShiz het volgende:
100 / 1,09 = 91,74
100 * 0,90 = 90,00

Mensen gebruiken verschillende manieren om 90% van 100 uit te rekenen, maar mijn inziens is 90% van 100 --> 90

Waarom wijkt die bovenste dan af :?
Ik ben confused
Als je op de lagere school goed had leren rekenen had je niet van dit soort onzin uitgekraamd.

Delen is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde, maar het omgekeerde van 0,9 is niet 1,09 en dus is 100 / 1,09 ook niet hetzelfde als 100 * 0,9.
  dinsdag 6 september 2016 @ 19:12:43 #224
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_165131881
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 18:27 schreef Riparius het volgende:

[..]

Als je op de lagere school goed had leren rekenen had je niet van dit soort onzin uitgekraamd.

Delen is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde, maar het omgekeerde van 0,9 is niet 1,09 en dus is 100 / 1,09 ook niet hetzelfde als 100 * 0,9.
:') die opmerking is echt nergens voor nodig.
Maar bedankt voor je uitleg

Ik was even confused. Maar het is opgelost :@

[ Bericht 7% gewijzigd door KapiteinIglo op 06-09-2016 19:17:54 ]
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_165174674
Ik heb een wiskundevraagje voor jullie.

Ik heb 30 noten en 3 apen, een aap kan maximaal 20 nootjes krijgen. Op hoeveel manieren kan ik de nootjes verdelen over de drie apen?

Aap 1: 20
Aap 2: 5
Aap 3: 5

is een andere verdeling dan

Aap 1: 5
Aap 2: 20
Aap 3: 5

edit; het gaat over hele getallen - er worden geen halve nootjes uitgedeeld
edit 2; iedere aap krijgt minimaal 1 nootje

[ Bericht 8% gewijzigd door VanKuikeren op 08-09-2016 15:20:19 ]
pi_165175142
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 14:59 schreef VanKuikeren het volgende:
Ik heb een wiskundevraagje voor jullie.

Ik heb 30 noten en 3 apen, een aap kan maximaal 20 nootjes krijgen. Op hoeveel manieren kan ik de nootjes verdelen over de drie apen?

edit; het gaat over hele getallen - er worden geen halve nootjes uitgedeeld
De vraagstelling is nog niet precies genoeg: je moet je ook nog aangeven of het wel of niet is toegestaan dat een aap helemaal geen nootje krijgt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Riparius op 08-09-2016 15:49:26 ]
pi_165175414
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 15:24 schreef Riparius het volgende:

[..]

De vraagstelling is nog niet precies genoeg: je moet je ook nog aangeven of het wel of niet is toegestaan dat één of twee apen helemaal geen nootje krijgen.
zie mijn edits :)
pi_165175505
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 15:35 schreef VanKuikeren het volgende:

[..]

zie mijn edits :)
Laat eerst eens zien wat je zelf hebt gedaan om het vraagstuk op te lossen. Bedenk dat het aantal nootjes dat de derde aap krijgt vastligt zodra je hebt bepaald hoeveel nootjes de eerste aap krijgt en hoeveel nootjes de tweede aap krijgt.
pi_165176139
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 15:40 schreef Riparius het volgende:

[..]

Laat eerst eens zien wat je zelf hebt gedaan om het vraagstuk op te lossen. Bedenk dat het aantal nootjes dat de derde aap krijgt vastligt zodra je hebt bepaald hoeveel nootjes de eerste aap krijgt en hoeveel nootjes de tweede aap krijgt.
Ik had dit gemaakt om te kijken of ik een patroon kon ontdekken https://gyazo.com/4461b5d4d13547bcee42ba1a225f0c78

Als ik kijk naar hoe jij het formuleert:
Zijn er max 29 nootjes te verdelen over de twee apen - waarvan max 20 voor een aap.
20 = 9 opties *3?
19 = 10 opties *3?
18 = 11 opties *3?

etc? en dan optellen? geen idee :D


edit; hier klopt geen kont van waarschijnlijk

edit2; 20*29?

[ Bericht 1% gewijzigd door VanKuikeren op 08-09-2016 16:22:48 ]
pi_165176426
Bekijk eerst eens hoeveel mogelijkheden je hebt als de eerste aap 1 t/m 9 nootjes krijgt (9 situaties). Bekijk vervolgens hoeveel mogelijkheden je hebt als de eerste aap 10 t/m 20 nootjes krijgt (11 situaties). Tel deze aantallen mogelijkheden dan op.
pi_165176747
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 16:24 schreef Riparius het volgende:
Bekijk eerst eens hoeveel mogelijkheden je hebt als de eerste aap 1 t/m 9 nootjes krijgt (9 situaties). Bekijk vervolgens hoeveel mogelijkheden je hebt als de eerste aap 10 t/m 20 nootjes krijgt (11 situaties). Tel deze aantallen mogelijkheden dan op.
1 tm 9:

1 - (20,9) (19,10) (18,11) (17,12) (16,13) (15,14) (14,15) (13,16) (12,17) (11,18) (10,19) (9, 20) = 12
2 - (20,8) (19,9) (18,10) (17,11) (16,12) (15,13) (14,14) (13,15) (12,16) (11,17) (10, 18) (9,19) (8,20) = 13
3 - (20,7) (19,8) (18,9) (17,10) (16,11) (15,12) (14,13) (13,14) (12,15) (11,16) (10,17) (9,18) (8,19)(7,20) = 14
4 = 15
5 = 16
6 = 17
7 = 18
8 = 19
9 = 20
------------------------ = 144

10 = (1, 19) (2,18) (3,17) (4,16) (5,15) (6,14) (7,13) (8,12) (9,11) (10,10) + 9 = 19 opties
11 = (1, 18) (2, 17) (3,16) (4,15) (5,14) (6,13) (7,12) (8,11) (9,10) *2 = 18 opties
12 = 17
13 = 16
14 = 15
15 = 14
16 = 13
17 = 12
18 = 11
19 = 10
20 = 9

----------------------- = 154

= 298


Is dat het antwoord? en hoe krijg ik dat uit (in) een formule?

[ Bericht 33% gewijzigd door VanKuikeren op 08-09-2016 16:45:31 ]
pi_165177075
Je hoeft alleen te kijken naar de aantallen nootjes die de eerste en de tweede aap krijgen, want het aantal nootjes dat de derde aap krijgt ligt dan vast.
pi_165177605
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 16:40 schreef VanKuikeren het volgende:

Is dat het antwoord? en hoe krijg ik dat uit (in) een formule?

Weet je wat een rekenkundige reeks is? En hoe je die sommeert?
pi_165177790
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 16:53 schreef Riparius het volgende:
Je hoeft alleen te kijken naar de aantallen nootjes die de eerste en de tweede aap krijgen, want het aantal nootjes dat de derde aap krijgt ligt dan vast.
I see.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 17:16 schreef Riparius het volgende:

[..]

Weet je wat een rekenkundige reeks is? En hoe je die sommeert?
Niet meer dan ik net op wikipedia heb gelezen en nee.
pi_165177938
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 17:24 schreef VanKuikeren het volgende:

[..]

I see.

[..]

Niet meer dan ik net op wikipedia heb gelezen en nee.
Om een rekenkundige reeks te sommeren neem je de som van de eerste en de laatste term, vermenigvuldig je de uitkomst met het aantal termen en deel je het resultaat van die vermenigvuldiging door 2. Anders gezegd, je hebt

t1 + t2 + ... + tn-1 + tn = ½n(t1 + tn)

Zie je ook waarom dit zo werkt?
pi_165197383
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 17:31 schreef Riparius het volgende:

[..]

Om een rekenkundige reeks te sommeren neem je de som van de eerste en de laatste term, vermenigvuldig je de uitkomst met het aantal termen en deel je het resultaat van die vermenigvuldiging door 2. Anders gezegd, je hebt

t1 + t2 + ... + tn-1 + tn = ½n(t1 + tn)

Zie je ook waarom dit zo werkt?
Som eerste en laatste term (20+1) *20 = 420

420/ 2 = 210

=/= 298?
pi_165200239
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 12:01 schreef VanKuikeren het volgende:

[..]

Som eerste en laatste term (20+1) *20 = 420

420/ 2 = 210

=/= 298?
Nee, je hebt te maken met twee rekenkundige rijen (zie je eigen berekening). Die moet je elk apart sommeren.
pi_165319134
Hoe los ik dit op?

F1*cos(a)=539,62
F1*sin(a)=493,01

Pogingen tot omschrijven wordt het bij mij alleen maar ingewikkelder van..
  woensdag 14 september 2016 @ 16:20:36 #239
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165319758
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 15:50 schreef jevl het volgende:
Hoe los ik dit op?

F1*cos(a)=539,62
F1*sin(a)=493,01

Pogingen tot omschrijven wordt het bij mij alleen maar ingewikkelder van..
Als ik er op de gok vanuit ga dat F1 gewoon een getalletje is, dan kun je de eerste vergelijking omschrijven in

F1 = 539,62/cos(a) (merk op dat dit mag, omdat de vergelijking toch geen oplossing heeft in situaties waarbij cos(a)=0)
Die substitueren in de tweede levert

539,62*sin(a)/cos(a)=493,01, oftewel
539,62*tan(a) =493,01.

Nu moet je denk ik wel verder kunnen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165717296
Heeft iemand een idee wat de betekenis van dit gedicht zou kunnen zijn?? Ik moet er een presentatie over houden over een paar dagen, het gedicht heet "Giro giro tondo" van Ilja Leonard Pfeijffer.

Al had ik volgens mij niets raars gezegd,
was jij geërgerd. Jij wilde ontbijten.
Je strooide crackers onder met verwijten,
totdat er echt iets misging, maar dan echt.

Er ging nog net geen strijkbout door het raam.
De vaas van oma wankelde vervaarlijk.
Het stille mes werd bijna nog gevaarlijk.
Maar jij verbeet mijn staren, ik je naam.

Ik had je net iets meer als mij verzonnen,
als wie mijn surreële dromen deelt
en midscheeps rum rolt in beslagen tonnen.

Wat liefde heet te heten, is wat scheelt
aan wat er is nadat het is begonnen.
We scheppen wie ons liefheeft naar ons beeld.

:)
Ooooooooooooooooooooooooo aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhh
  zondag 2 oktober 2016 @ 21:23:42 #241
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165717644
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 21:13 schreef L.V.D. het volgende:
Ik moet er een presentatie over houden over een paar dagen,
In de wiskundeles?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165717728
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 21:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In de wiskundeles?
Ik zag na ik het had gepost pas dat dit voor wiskunde alleen is haha, mijn excuses
Ooooooooooooooooooooooooo aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhh
  zondag 9 oktober 2016 @ 14:30:14 #243
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_165851720
Hoi hoi,

Ik heb momenteel het vak differentiaal vergelijkingen en de professor schrijft regelmatig vergelijking zoals: om naar

Om het zelf te snappen heb ik dit ook even geprobeerd, maar ik eindig op Deze laatste twee termen kan ik niet meer omschrijven naar Sinh, want volgens de regels moet er een minus in een van de twee exponenten staan. Wat doe ik hier fout?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
leef de leven
pi_165862026
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 14:30 schreef RRuben het volgende:
Hoi hoi,

Ik heb momenteel het vak differentiaal vergelijkingen en de professor schrijft regelmatig vergelijking zoals: [ afbeelding ] om naar [ afbeelding ]

Om het zelf te snappen heb ik dit ook even geprobeerd, maar ik eindig op [ afbeelding ] Deze laatste twee termen kan ik niet meer omschrijven naar Sinh, want volgens de regels moet er een minus in een van de twee exponenten staan. Wat doe ik hier fout?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je de juiste coëfficiënten vindt moet dat toch wel lukken?

a cosh x + b sinh x = (a+b)/2 e^x + (a-b)/2 e^{-x}
  zondag 9 oktober 2016 @ 22:41:29 #245
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_165863313
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 21:56 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Als je de juiste coëfficiënten vindt moet dat toch wel lukken?

a cosh x + b sinh x = (a+b)/2 e^x + (a-b)/2 e^{-x}
Ah zo werkt ie dus wel, thanks!
leef de leven
pi_165863425
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 22:41 schreef RRuben het volgende:

[..]

Ah zo werkt ie dus wel, thanks!
Dus dan krijg je

(C2 + C3 - C5) cosh 3x + (C2 - C5) sinh 3x

-edit-

Alles is nog veel makkelijker
e^x = cosh x + sinh x
e^-x = cosh x - sinh x

Dus
a e^x + b e^-x = (a+b) cosh x + (a-b) sinh x

[ Bericht 9% gewijzigd door t4rt4rus op 09-10-2016 23:39:57 ]
pi_165874458
Bij het programmeren op de GRM kan je bij de TI-84 een commando [PAUSE] gebruiken. Het programma stopt dan, tot de gebruiker met een druk op [Enter] aangeeft dat het verder mag gaan.
Weet iemand waar ze datzelfde commando op de CASIO hebben verstopt?

En ten tweede: er is een Zebraboekje "Simuleren met Kansen", (of iets dergelijks) waarbij ze een programmaatje maken (op de Texas) waarbij toevalsgetallen( 1 tot 6, het is een dobbelsteen) in lijsten worden geteld, en tot slot worden de resultaten na een x aantal worpen (gebruiker mag variabele ingeven) absoluut en percentueel getoond. (Wel zelf commando [ClrAll Lists] aan het begin toevoegen, anders ga je een tweede simulatie met vervuilde lijsten in). Klopt het dat een soortgelijk programmaatje op de CASIO niet te programmeren is?
  maandag 10 oktober 2016 @ 17:15:25 #248
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_165875431
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 22:45 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Dus dan krijg je

(C2 + C3 - C5) cosh 3x + (C2 - C5) sinh 3x

-edit-

Alles is nog veel makkelijker
e^x = cosh x + sinh x
e^-x = cosh x - sinh x

Dus
a e^x + b e^-x = (a+b) cosh x + (a-b) sinh x

ah ok, super bedankt!
leef de leven
pi_165894866
Kan iemand mij vertellen of bussommen op het wiskunde eindexamen van vmbo gl/tl fout worden gerekend? Ik kan mij herinneren dat ik dit een keer ergens gelezen heb maar kan dit niet terug vinden.

*edit: Ik heb wel een document gevonden uit 2014, waar ik het in gelezen heb. Maar mijn vraag blijft staan: is dit nou wel / niet toegestaan op de huidige eindexamens

Dit bedoel ik met bussom: als je bij het berekenen van een driehoek opschrijft:

Opp driehoek ABC = 5 * 2 = 10 / 2 = 5 vierkante centimeter.

[ Bericht 25% gewijzigd door Silverdigger2 op 11-10-2016 15:45:01 ]
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:48:33 #250
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165896146
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:31 schreef Silverdigger2 het volgende:
Kan iemand mij vertellen of bussommen op het wiskunde eindexamen van vmbo gl/tl fout worden gerekend? Ik kan mij herinneren dat ik dit een keer ergens gelezen heb maar kan dit niet terug vinden.

*edit: Ik heb wel een document gevonden uit 2014, waar ik het in gelezen heb. Maar mijn vraag blijft staan: is dit nou wel / niet toegestaan op de huidige eindexamens

Dit bedoel ik met bussom: als je bij het berekenen van een driehoek opschrijft:

Opp driehoek ABC = 5 * 2 = 10 / 2 = 5 vierkante centimeter.

Dat noemen we ook wel breien. Maar als je al weet dat het niet mag, doe het dan gewoon niet. In feite schrijf je namelijk onwaarheden op.

Ik tel het altijd fout, maar ik wil best even voor je opzoeken of dat volgens het nakijkmodel van het laatste examen terecht is.

-edit-
in het nakijkmodel staat de volgende tekst:
quote:
Als in een berekening een notatiefout is gemaakt en als gezien kan worden dat de
kandidaat juist gerekend heeft, wordt hiervoor geen scorepunt afgetrokken.
Op basis daarvan zou men concluderen dat je je berekening zo mag opschrijven zonder dat het je punten kost.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')