abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_159084841
Nu heb ik ook geen college, dus dat helpt ook al niet echt mee.
pi_159085112
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 22:18 schreef netchip het volgende:
Nu heb ik ook geen college, dus dat helpt ook al niet echt mee.
Verzamelingen zijn gelijk als ze dezelfde elementen hebben

Dus laten zien dat elk element in de linkerzijde ook in de rechterzijde zit, en andersom
pi_159085449
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 22:25 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Verzamelingen zijn gelijk als ze dezelfde elementen hebben

Dus laten zien dat elk element in de linkerzijde ook in de rechterzijde zit, en andersom
Te bewijzen: (A\cap B)^c = A^c \cup B^c
Dan moet gelden dat (A\cap B)^c een deelverzameling is van A^c \cup B^c, en andersom. Dit had ik al bedacht. Ik nam aan dat er een x is in A en B, zodat x een element is van de doorsnede van A en B. Omdat dit element niet in zowel Ac als Bc zit, zal deze ook niet in de vereniging van deze verzamelingen zitten.

Ergens gaat er hier iets mis en mis ik wat. Welk geval ben ik vergeten?
pi_159085866
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 22:33 schreef netchip het volgende:

[..]

Te bewijzen: (A\cap B)^c = A^c \cup B^c
Dan moet gelden dat (A\cap B)^c een deelverzameling is van A^c \cup B^c, en andersom. Dit had ik al bedacht. Ik nam aan dat er een x is in A en B, zodat x een element is van de doorsnede van A en B. Omdat dit element niet in zowel Ac als Bc zit, zal deze ook niet in de vereniging van deze verzamelingen zitten.

Ergens gaat er hier iets mis en mis ik wat. Welk geval ben ik vergeten?
Uh omdat links (A\cap B)^c is en niet (A\cap B) ?
pi_159086100
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 22:43 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Uh omdat links (A\cap B)^c is en niet (A\cap B) ?
Uhu maar als x in (A\cap B) zit, dan zit deze niet in (A\cap B)^c. Dus dan kunnen we toch concluderen dat x geen element is van de linkerzijde, en niet van de rechterzijde?
pi_159086922
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 22:48 schreef netchip het volgende:

[..]

Uhu maar als x in (A\cap B) zit, dan zit deze niet in (A\cap B)^c. Dus dan kunnen we toch concluderen dat x geen element is van de linkerzijde, en niet van de rechterzijde?
Ja het klopt wel, maar je schiet er niet veel mee op.

Je wilde laten dat (A\cap B)^c een deelverzameling is van  A^c \cup B^c
dus neem x in  (A\cap B)^c
pi_159087083
Maar goed iedereen stoeit ermee de eerste week

nu is het triviaal lolz
pi_159087259
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 16:16 schreef thabit het volgende:

[..]

P in X-A en Q in A kun je open delen U en V vinden. Maar die V beeldt daarmee nog niet op een open deel in X/A af. Je moet de compactheid gebruiken om open delen in X te vinden die ook naar open delen in X/A afbeelden.
Ik ga er morgen met pen en papier nog een keer goed voor zitten. Alvast bedankt!

quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 22:17 schreef netchip het volgende:
Hoe kun je het beste leren bewijzen? Ik doe nu het Wiskundige Structuren dictaat van de Universiteit Leiden, maar bij het bewijzen van de wetten van De Morgan liep ik al vast. :') Eerste bewijsopgave in het dictaat. Ik heb geen idee waar ik moet beginnen bij zoiets...
Oefenen. Heel veel. En voordat je begint aan een bewijs zorgen dat je een goed begrip hebt van de definities en stellingen die je tot je beschikking hebt, maar bovenal een goed beeld van wát je wil bewijzen. Als je er niet uit komt noteren wat je weet, of je afvragen wat er mis zou gaan als je stelling niet zou kloppen. Verder niet opgeven voor je het gevoel hebt dat je je bronnen uitgeput hebt.
Cuius rei demonstrationem mirabilem sane detexi hanc marginis exiguitas non caparet
pi_159150633
\int e^{\cos x} \cdot \sin 2x dx
\sin 2x = 2\sin x \cdot \cos x
\int e^{\cos x} \cdot 2\sin x  \cdot \cos x dx
substitueer u = \cos x, u' = -\sin x
-2 \int e^u \cdot \cos x
En dan zou ik integration by parts gebruiken, maar nou moet je dit doen:
z = u, z' = 1
En dan pas integration by parts.
Hoe moet ik nou weten wanneer je dit soort trucjes moet toepassen?
http://www.wolframalpha.com/input/?i=integral+e^cosx+*+sin2x
pi_159151887
z = u
dat is gewoon andere notatie?
pi_159152920
quote:
Doe het als volgt. Je hebt

\frac{\rm{d}(e^{\cos\,x})}{\rm{d}x}\,=\,-e^{\cos\,x}\cdot\sin\,x

zodat

\rm{d}(e^{\cos\,x})\,=\,-e^{\cos\,x}\cdot\sin\,x\rm{d}x

en aangezien

\sin\,2x\,=\,2\cdot\sin\,x\cdot\cos\,x

hebben we dus

\int e^{\cos x} \cdot \sin\,2x \rm{d}x\,=\,-2\cdot\int \cos\,x\rm{d}(e^{\cos\,x})

Nu kunnen we gebruik maken van

\int u\rm{d}v\,=\,uv\,-\,\int v\rm{d}u

met

u\,=\,\cos\,x

en

v\,=\,e^{\cos\,x}

zodat

\int e^{\cos x} \cdot \sin 2x \rm{d}x\,=\,-2\cdot\int \cos\,x\rm{d}(e^{\cos\,x})\,=\,-2\cdot\left(\cos\,x\cdot e^{\cos\,x}\,-\,\int e^{\cos\,x}\rm{d}(cos\,x)\right)

en dus

\int e^{\cos x} \cdot \sin 2x \rm{d}x\,=\,-2\cdot\left(\cos\,x\cdot e^{\cos\,x}\,-\,e^{\cos\,x}\right)\,+\,C\,=\,-2\cdot e^{\cos\,x}\cdot(\cos\,x\,-\,1)\,+\,C

Ik heb hier gebruik gemaakt van partiële integratie, maar ook van een impliciete substitutie. Als deze techniek je niet duidelijk is, bestudeer dan eens deze post van mij.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 18-01-2016 14:51:43 ]
pi_159228451
Ik heb een vraag uit een oefententamen wiskunde waar ik met een klasgenoot samen maar niet uit kom, ik denk nu het goede antwoord gevonden te hebben. We hebben geen uitwerking en ook niet het antwoord van onze leraar gekregen vandaar dat ik het hier kom vragen. Dit is mijn uitwerking:



Het is de bedoeling om de optimale afmetingen van de doos te vinden waarbij de totale materiaalkosten minimaal zijn.

[ Bericht 16% gewijzigd door Boarderzip op 19-01-2016 15:15:28 (Foutje in uitwerking) ]
pi_159229650
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 14:47 schreef Boarderzip het volgende:
Ik heb een vraag uit een oefententamen wiskunde waar ik met een klasgenoot samen maar niet uit kom, ik denk nu het goede antwoord gevonden te hebben. We hebben geen uitwerking en ook niet het antwoord van onze leraar gekregen vandaar dat ik het hier kom vragen. Dit is mijn uitwerking:

[ afbeelding ]

Het is de bedoeling om de optimale afmetingen van de doos te vinden waarbij de totale materiaalkosten minimaal zijn.
Post eens een foto van de originele opgave. Heeft de doos geen deksel?
pi_159229745
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 15:31 schreef Riparius het volgende:

[..]

Post eens een foto van de originele opgave. Heeft de doos geen deksel?
De doos heeft geen deksel, hierbij de opgave:



De afmetingen van de doos zijn dus volgens mij 4,05 dm lang, 4,05 dm breed en 3,04 dm hoog.
pi_159229896
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 15:35 schreef Boarderzip het volgende:

[..]

De doos heeft geen deksel, hierbij de opgave:

[ afbeelding ]

De afmetingen van de doos zijn dus volgens mij 4,05 dm lang, 4,05 dm breed en 3,04 dm hoog.
Je uitwerking lijkt me correct. Je moet alleen nog laten zien dat je kostenfunctie K(x) voor x ≈ 4,05 inderdaad een minimum aanneemt. Waarom twijfel je?
pi_159229978
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 15:41 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je uitwerking lijkt me correct. Je moet alleen nog laten zien dat je kostenfunctie K(x) voor x ≈ 4,05 inderdaad een minimum aanneemt. Waarom twijfel je?
Ik twijfel omdat ik geen controle mogelijkheid heb, geen van mijn klasgenoten kwam eruit. De afgelopen 2 dagen ben ik ook 5x opnieuw begonnen dus vandaar. Bedankt voor je antwoord, ik ben blij dat het gelukt is, op naar het tentamen morgen :)
pi_159432212
Ik had al een eigen topic gemaakt, maar volgens mij hoort de volgende vraag hier:

Hallo,

Ik heb een vraag over een kansberekening, ik hoop dat jullie me er bij kunnen helpen. Stel je hebt een pot met 100 knikkers. Eén ervan is geel. Elke dag pak je 10 knikkers uit de pot. Hoe groot is dan de kans dat de gele knikker na zes dagen nog in de pot zit? Ik kwam tot hier:

Dag 1 = kans van 0.1 dat de gele knikker gepakt wordt. 90 knikkers over.
Dag 2 = kans van 0.11 dat de gele knikker gepakt wordt. 80 knikkers over
Dag 3 = kans van 0.13 dat de gele knikker gepakt wordt. 70 knikkers over.
Dag 4 = kans van 0.15 dat de gele knikker gepakt wordt. 60 knikkers over.
Dag 5 = kans van 0.17 dat de gele knikker gepakt wordt. 50 knikkers over.
Dag 6 = kans van 0.2 dat de gele knikker gepakt wordt. 40 knikkers over.

Maar hoe tel ik vervolgens de kansen op, of vermenigvuldig ik ze, om er achter te komen wat de totale kans is dat de gele knikker na dag 6 nog in de pot zit?

Alvast bedankt!
  woensdag 27 januari 2016 @ 11:09:29 #68
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_159432626
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 10:48 schreef Zwelgje84 het volgende:
Ik had al een eigen topic gemaakt, maar volgens mij hoort de volgende vraag hier:

Hallo,

Ik heb een vraag over een kansberekening, ik hoop dat jullie me er bij kunnen helpen. Stel je hebt een pot met 100 knikkers. Eén ervan is geel. Elke dag pak je 10 knikkers uit de pot. Hoe groot is dan de kans dat de gele knikker na zes dagen nog in de pot zit? Ik kwam tot hier:

Dag 1 = kans van 0.1 dat de gele knikker gepakt wordt. 90 knikkers over.
Dag 2 = kans van 0.11 dat de gele knikker gepakt wordt. 80 knikkers over
Dag 3 = kans van 0.13 dat de gele knikker gepakt wordt. 70 knikkers over.
Dag 4 = kans van 0.15 dat de gele knikker gepakt wordt. 60 knikkers over.
Dag 5 = kans van 0.17 dat de gele knikker gepakt wordt. 50 knikkers over.
Dag 6 = kans van 0.2 dat de gele knikker gepakt wordt. 40 knikkers over.

Maar hoe tel ik vervolgens de kansen op, of vermenigvuldig ik ze, om er achter te komen wat de totale kans is dat de gele knikker na dag 6 nog in de pot zit?

Alvast bedankt!
Volgens mij kan je het probleem beter bekijken als een pot met 99 (bijv.) rode knikkers en 1 gele knikker. Vervolgens pak je 60 knikkers zonder terugleggen. Wat is de kans dat de gele nog niet gepakt is?

Volgens mij (kansrekenen is alweer een beetje weggezakt) is de kans dan 99/100 * 98/99 etc. Dit kan je ook handiger schrijven met faculteiten enzo, maar geen idee hoe dat ook alweer moet.
leef de leven
pi_159470940
Het is vast triviaal, maar ik zie het niet...

In dit linkje, onder vergelijking (1), wordt er gezegd "A normal vector to this surface is given by...".

Hoe zie ik dit in?

Met loodrecht op de grafiek wordt denk ik bedoeld loodrecht op (x,y,z(x,y)). Dus het inproduct daarmee zou 0 moeten zijn. Maar dat snap ik niet.
pi_159471156
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 18:00 schreef thenxero het volgende:
Het is vast triviaal, maar ik zie het niet...

In dit linkje, onder vergelijking (1), wordt er gezegd "A normal vector to this surface is given by...".

Hoe zie ik dit in?

Met loodrecht op de grafiek wordt denk ik bedoeld loodrecht op (x,y,z(x,y)). Dus het inproduct daarmee zou 0 moeten zijn. Maar dat snap ik niet.
Een vergelijking voor het raakvlak aan (a, b, f(a,b)) is
z \,=\, f(a,b) \,+\, \frac{\partial f}{\partial x}(a,b)\cdot(x-a) \,+\, \frac{\partial f}{\partial y}(a,b)\cdot(y-b).
pi_159471684
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 18:10 schreef thabit het volgende:

[..]

Een vergelijking voor het raakvlak aan (a, b, f(a,b)) is
z \,=\, f(a,b) \,+\, \frac{\partial f}{\partial x}(a,b)\cdot(x-a) \,+\, \frac{\partial f}{\partial y}(a,b)\cdot(y-b).
Haha, ik zie het al. Bedankt.
pi_159619981
Hoe bepaald je bij een multivariate functie of hij continue is?

voorbeeld:

f(x,y) = abs(xy)

Ik heb vroeger wel geleerd hoe je kan controleren of een functie continue is op een bepaald punt door vanaf beide zijden dat punt te benaderen en dan zou je op hetzelfde antwoord moeten uitkomen.

Alleen hoe bewijs ik dit voor een gehele functie? En vooral hoe bewijs ik dit met meerdere variabelen?
pi_159621351
Hii, wij zijn nu op school bij het hoofdstuk verbanden. nu moet ik nog een aantal opdrachten afronden voor morgen.. :blush:
Ik loop bij een vraagje steeds vast en dat is bij onderstaande vraag :

Bij een bloedproef bleek er bij iemand 1,5 promille alcohol in zijn bloed te zitten.
Met de formule kun je uitrekenen hoeveel promille alcohol er na een aantal uren nog in zijn bloed zit.
Hoeveel is dat na 4 uur? Rond je antwoord af op 2 decimalen.

De formule is : R=S X0,5 (0,2Xt)

R = rest
S = starthoeveelheid
T = tijd in uren nu staat die (0,2xt) iets boven de 0,5.. ik heb geen idee hoe ik dit moet uitrekenen
is er iemand die mij kan helpen?

Liefs, xox
Bewerk bericht
pi_159622302
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 14:00 schreef elena1997 het volgende:
nu staat die (0,2xt) iets boven de 0,5.. ik heb geen idee hoe ik dit moet uitrekenen
Dat is een exponent

0.5 ^ (0.2 * t) invullen op je rekenmachine
pi_159907249
Voor de stelling dat er getallen a,b in N zijn met b ≠ 0 en q,r in N zodat a = qb+r en bovendien 0 ≤ r < b, wordt het volgende bewijs gegeven:
De verzameling S = { a, a-b, a-2b, a-3b, ... } heeft een kleinste natuurlijk getal in zich, namelijk r = a-qb voor een zekere q. Dan geldt r-b < 0 dus r = b.

Maar stel nu dat het kleinste natuurlijke getal in S 0 is, dan trek je een natuurlijk getal b > 0 ervan af, en dan krijg je dus een getal kleiner dan 0. Hoe zit dit?

[ Bericht 0% gewijzigd door netchip op 14-02-2016 13:50:41 ]
pi_159908813
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2016 13:42 schreef netchip het volgende:
Voor de stelling dat er getallen a,b in N zijn met b ≠ 0 en q,r in N zodat a = qb+r en bovendien 0 ≤ r < b, wordt het volgende bewijs gegeven:
De verzameling S = { a, a-b, a-2b, a-3b, ... } heeft een kleinste natuurlijk getal in zich, namelijk r = a-qb voor een zekere q. Dan geldt r-b < 0 dus r = b.
Je bedoelt neem ik aan r < b ipv r = b.
quote:
Maar stel nu dat het kleinste natuurlijke getal in S 0 is, dan trek je een natuurlijk getal b > 0 ervan af, en dan krijg je dus een getal kleiner dan 0. Hoe zit dit?
In dat geval is r dus 0.
pi_159909562
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 14:24 schreef thabit het volgende:

[..]

Je bedoelt neem ik aan r < b ipv r = b.

[..]

In dat geval is r dus 0.
Ik bedoelde inderdaad r < b.

Maar stel a = 11 en b = 2, dan krijg je S = { 11, 9, 7, 5, 3, 1, -1, ... }. r is hier dan dus 1. Maar r - b = -1 en dus niet groter dan 0...

Laat maar, heb het teken verkeerd gelezen...
pi_159909632
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2016 14:46 schreef netchip het volgende:

[..]

Ik bedoelde inderdaad r < b.

Maar stel a = 11 en b = 2, dan krijg je S = { 11, 9, 7, 5, 3, 1, -1, ... }. r is hier dan dus 1. Maar r - b = -1 en dus niet groter dan 0...
Klopt, het is kleiner dan 0, en dat moet ook: je wilt r < b, dus r-b < 0.
pi_159916291
Hallo, ik had een vraag over de algebraïsche manipulatie die ze in deze twee opgaven toepassen. Het betreft het uitwerken van differentialen/afgeleiden van matrix/vector-functies (Fréchet-afgeleide).

Het accent ' wordt gebruikt om de getransponeerde aan te geven.

Ik heb de stappen die ik niet begrijp met een rode lijn aangegeven. Ze draaien hier opeens de volgorde van de multiplicatie om of iets dergelijks (35b)? En sommige van de elementen worden opeens getransponeerd (35b). Ik heb een beetje het idee alsof ik wat algebraische regels mbt multiplicatie van matrices, vectoren en hun getransponeerden mis.



Ik weet uiteraard wel wat een getransponeerde inhoudt, wat de basic rekenregels zijn (de volgorde van multiplicatie is belangrijk) en dat bijvoorbeeld


maar ik kan niet verklaren waarom de vector b opeens getransponeerd is en vooraan de multiplicatie staat (vraag 35b).

Wat betreft opgave 38, ze gebruiken hier waarschijnlijk de productregel. Wat mij betreft zou hier uitkomen x'dx+ dx'x en niet 2x'dx

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Bij voorbaat dank!

[ Bericht 0% gewijzigd door ulq op 14-02-2016 18:51:33 ]
pi_159940716
Goedemiddag,

Weet iemand hoe ik de welvaartswinst (efficiencygain) van de volgende vraag kan berekenen?







Een paar vaste gegevens:

Prijs: 180
Belasting: 50
Q zonder belasting: 100
Q met belasting (sociaal optimum): 150

MC = 30 + Q

MC sociaal optimum = MC + MEC
MC sociaal optimum: 30 + Q + (1/2)Q
MC sociaal optimum: 30 + (3/2)Q

[b]Alvast enorm bedankt!!! :) :) [/b]

Zelf heb ik tot nu toe:

(1/2) * (150-100) * xxx

Ik moet dus iets bij de xxx invullen, maar ik weet niet wat :(

P.s; ik studeer aan de UvA, misschien dat er ook mensen aan deze onderwijsinstelling studeren? :P
pi_159950884
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 18:44 schreef ulq het volgende:
Hallo, ik had een vraag over de algebraïsche manipulatie die ze in deze twee opgaven toepassen. Het betreft het uitwerken van differentialen/afgeleiden van matrix/vector-functies (Fréchet-afgeleide).

Het accent ' wordt gebruikt om de getransponeerde aan te geven.

Ik heb de stappen die ik niet begrijp met een rode lijn aangegeven. Ze draaien hier opeens de volgorde van de multiplicatie om of iets dergelijks (35b)? En sommige van de elementen worden opeens getransponeerd (35b). Ik heb een beetje het idee alsof ik wat algebraische regels mbt multiplicatie van matrices, vectoren en hun getransponeerden mis.

[ afbeelding ]

Ik weet uiteraard wel wat een getransponeerde inhoudt, wat de basic rekenregels zijn (de volgorde van multiplicatie is belangrijk) en dat bijvoorbeeld

[ afbeelding ]
maar ik kan niet verklaren waarom de vector b opeens getransponeerd is en vooraan de multiplicatie staat (vraag 35b).

Wat betreft opgave 38, ze gebruiken hier waarschijnlijk de productregel. Wat mij betreft zou hier uitkomen x'dx+ dx'x en niet 2x'dx

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Bij voorbaat dank!
Zo te zien ectrie @ eur, over dat x'dx+ dx'x & 35b staan uitgelegd in de slides van deze week!
pi_159951784
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 18:44 schreef ulq het volgende:
Hallo, ik had een vraag over de algebraïsche manipulatie die ze in deze twee opgaven toepassen. Het betreft het uitwerken van differentialen/afgeleiden van matrix/vector-functies (Fréchet-afgeleide).

Het accent ' wordt gebruikt om de getransponeerde aan te geven.

Ik heb de stappen die ik niet begrijp met een rode lijn aangegeven. Ze draaien hier opeens de volgorde van de multiplicatie om of iets dergelijks (35b)? En sommige van de elementen worden opeens getransponeerd (35b). Ik heb een beetje het idee alsof ik wat algebraische regels mbt multiplicatie van matrices, vectoren en hun getransponeerden mis.

[ afbeelding ]

Ik weet uiteraard wel wat een getransponeerde inhoudt, wat de basic rekenregels zijn (de volgorde van multiplicatie is belangrijk) en dat bijvoorbeeld

[ afbeelding ]
maar ik kan niet verklaren waarom de vector b opeens getransponeerd is en vooraan de multiplicatie staat (vraag 35b).

Wat betreft opgave 38, ze gebruiken hier waarschijnlijk de productregel. Wat mij betreft zou hier uitkomen x'dx+ dx'x en niet 2x'dx

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Bij voorbaat dank!
Ze gebruiken daar dat een scalar z'n eigen getransponeerde is. Dus die tweede term is
a'X(dX)'b = (a'X(dX)'b)' = b'(dX)X'a.
pi_159960643
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 22:35 schreef stroomkoning het volgende:

[..]

Zo te zien ectrie @ eur, over dat x'dx+ dx'x & 35b staan uitgelegd in de slides van deze week!
Ja, ze werden beiden gelukkig besproken.

quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 22:59 schreef thabit het volgende:

[..]

Ze gebruiken daar dat een scalar z'n eigen getransponeerde is. Dus die tweede term is
a'X(dX)'b = (a'X(dX)'b)' = b'(dX)X'a.
Het enige dingetje dat ik inderdaad miste (voor beide opgaven) was dat het beiden 1x1 matrices (scalairen) zijn die je dus gewoon kan transponeren. Dank voor de reactie in ieder geval.
pi_159962024
Klopt het dat de driehoek in dit vierkant 1/2 ruimte inneemt van de vierkant?

  dinsdag 16 februari 2016 @ 12:48:53 #85
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159962132
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 12:44 schreef GeschiktX het volgende:
Klopt het dat de driehoek in dit vierkant 1/2 ruimte inneemt van de vierkant?

[ afbeelding ]
vierkant?

Maar het antwoord op je vraag is ja (mits rechte lijnen en zulks).
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159965171
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 12:44 schreef GeschiktX het volgende:
Klopt het dat de driehoek in dit vierkant deze rechthoek 1/2 ruimte de helft van de oppervlakte inneemt van de vierkant de rechthoek?

Het woord vierkant is onzijdig. En heb je nooit geleerd dat de oppervlakte van een driehoek gelijk is aan de helft van het product van de basis en de hoogte van de driehoek?
pi_159966831
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 12:44 schreef GeschiktX het volgende:
Klopt het dat de driehoek in dit vierkant 1/2 ruimte inneemt van de vierkant?

[ afbeelding ]
Deel de rechthoek in twee gelijke delen door horizontale lijn te trekken.
Dan moet het wel duidelijk zijn.
pi_159987097
Hoi allemaal,

Ik heb een stelling omtrent wiskunde A kansrekenen waar ik niet uitkom hoe ik deze kan berekenen om het vervolgens te beantwoorden met (on)juist:

Stel dat er twee types tweedehands auto’s zijn: goede en slechte. Er zijn
veel potentiële kopers en verkopers van tweedehands auto’s. Zowel kopers
als verkopers zijn risico-neutraal. Gedeelte x van alle tweedehands auto’s is
goed, het overige deel 1−x van de tweedehands auto’s is slecht. De verkoper
van een tweedehands auto weet of zijn auto goed of slecht is. Kopers van
tweedehands auto’s kunnen aan een auto niet zien of deze goed of slecht is.
Verkopers waarderen een goede auto op 3000 euro en een slechte auto op 500
euro. Kopers waarderen een goede auto op 4600 euro en een slechte auto op
600 euro.

Veronderstel dat als een auto verkocht wordt, de prijs gelijk is aan de verwachte
waardering van de koper.

Veronderstel nu dat er een test beschikbaar komt. De test zorgt er voor dat
kopers ook de kwaliteit van de auto leren (dus leren of de auto goed of slecht
is). De test kost 1000 euro.


stelling: Als x < 0,75, dan leidt de beschikbaarheid van de test tot hogere
efficiëntie.


Alvast bedankt..
pi_159993102
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 11:33 schreef Sucuk het volgende:
Hoi allemaal,

Ik heb een stelling omtrent wiskunde A kansrekenen waar ik niet uitkom hoe ik deze kan berekenen om het vervolgens te beantwoorden met (on)juist:
Bedankt voor je mededeling. Wat is nu je vraag?
pi_159994402
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 11:33 schreef Sucuk het volgende:
stelling: Als x < 0,75, dan leidt de beschikbaarheid van de test tot hogere
efficiëntie.
De stelling is strikt genomen waar. Het complement geldt echter niet. Als x > 0,75 dan leidt dat niet in alle gevallen tot een hogere efficiëntie vanuit het kopersperspectief.

Vaag verhaal, redelijke opgave, ik ga jouw huiswerk natuurlijk niet voor je doen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Repelsteeltju op 17-02-2016 17:03:30 ]
“An interesting thing is a good thing.”
pi_159995245
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 16:52 schreef Repelsteeltju het volgende:

[..]

De stelling is strikt genomen waar. Het complement geldt echter niet. Als x > 0,75 dan leidt dat niet in alle gevallen tot een hogere efficiëntie vanuit het kopersperspectief.

Vaag verhaal, redelijke opgave, ik ga jouw huiswerk natuurlijk niet voor je doen.
Dit is een vragentopic. Ik kom dus even ergens niet uit en ik zoek hulp.
pi_159995305
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 17:29 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Dit is een vragentopic. Ik kom dus even ergens niet uit en ik zoek hulp.
Misschien helpt het dan ook om te vertellen waar je op vast loopt.
“An interesting thing is a good thing.”
pi_159997008
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 16:02 schreef thabit het volgende:

[..]

Bedankt voor je mededeling. Wat is nu je vraag?
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 17:32 schreef Repelsteeltju het volgende:

[..]

Misschien helpt het dan ook om te vertellen waar je op vast loopt.




Vraag 4 en 5, is identiek wat ik ook in mijn schrift heb staan, maar de gehele uitwerking van 6 snap ik dus niet.. Ik weet niet hoe ik erop kan komen en kan bewijzen dat alles onder de 0,6 kan leiden tot efficientiewinst en alles tussen de 0,6 en 0,75 kan leiden tot lagere efficientie..
pi_159998243
Hallo allemaal,

Ik loop vast met een opgave waarbij ik een extra term moet toevoegen in een functie, maar het gaat een klein beetje mis..

Het betreft vraag numero 30 van de opgave:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij vraag numero 29 moest ik een nutsfunctie opstellen waarbij de extra term nog aan de orde was en ik deed het volgende:

Nutsfunctie = W + B [(0,5 + Beta(e1 +e2)] + W(1 - [0,5 + Beta(e1 + e2)]) - 0,5e²

Voor B = W+ Z invullen en alles netjes uitschrijven resulteert tot:



Maar hoe doe ik dit met de extra term?

Antwoord moet zijn:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_160146819
Hallo, ik had een korte vraag over deze definitie van elementen van matrices.



Ik snap niet helemaal wat hier bedoeld met de 'e'-termen, en dit wordt helaas nergens echt verduidelijkt. Het leek mij dat dit ''element'' of iets dergelijks betekent en niet het getal van Euler, maar dan nog snap ik de definitie niet. In het element wordt in dat geval alleen de rij i aangegeven of de kolom (j)? Ik snap niet hoe uit deze matrixvermenigvuldiging een getal volgt wat gelijk is aan element A ij...
pi_160146857
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 14:35 schreef ulq het volgende:
Hallo, ik had een korte vraag over deze definitie van elementen van matrices.

[ afbeelding ]

Ik snap niet helemaal wat hier bedoeld met de 'e'-termen, en dit wordt helaas nergens echt verduidelijkt. Het leek mij dat dit ''element'' of iets dergelijks betekent en niet het getal van Euler, maar dan nog snap ik de definitie niet. In het element wordt in dat geval alleen de rij i aangegeven of de kolom (j)? Ik snap niet hoe uit deze matrixvermenigvuldiging een getal volgt wat gelijk is aan element A ij...
e_i^T = (0,0,...,0,1,0,..,0) met 1 op plek i
pi_160147040
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 14:37 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

e_i^T = (0,0,...,0,1,0,..,0) met 1 op plek i
De definitie van 'e' is een vector met alleen maar 0'en en één 1 op plek 'i'?

[ Bericht 0% gewijzigd door ulq op 23-02-2016 14:52:10 ]
pi_160147238
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 14:46 schreef ulq het volgende:

[..]

De definitie van 'e' is een vector met alleen maar 0'en en één 1 op plek 'i'?
Ja

Hier heeft e_i lengte m en e_j lengte n maar dat volgt uit de context.
pi_160147261
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 14:55 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Ja

Hier heeft e_i lengte m en e_j lengte n maar dat volgt uit de context.
Ah oké dan begrijp ik em inderdaad. Iets simpeler dan ik gedacht had :P

Thanks!
pi_160147336
Ik had nog een kort vraagje wel. Als het goed is is de uitkomst een matrix met een boel nullen en één getal, a_ij, ongelijk aan 0? Je wil toch eigenlijk dat a_ij een scalair is ipv een matrix?

edit: Laat maar, fout gezien.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')