Verzamelingen zijn gelijk als ze dezelfde elementen hebbenquote:Op woensdag 13 januari 2016 22:18 schreef netchip het volgende:
Nu heb ik ook geen college, dus dat helpt ook al niet echt mee.
Te bewijzen:quote:Op woensdag 13 januari 2016 22:25 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Verzamelingen zijn gelijk als ze dezelfde elementen hebben
Dus laten zien dat elk element in de linkerzijde ook in de rechterzijde zit, en andersom
Uh omdat links is en niet ?quote:Op woensdag 13 januari 2016 22:33 schreef netchip het volgende:
[..]
Te bewijzen:
Dan moet gelden dat een deelverzameling is van , en andersom. Dit had ik al bedacht. Ik nam aan dat er een x is in A en B, zodat x een element is van de doorsnede van A en B. Omdat dit element niet in zowel Ac als Bc zit, zal deze ook niet in de vereniging van deze verzamelingen zitten.
Ergens gaat er hier iets mis en mis ik wat. Welk geval ben ik vergeten?
Uhu maar als x in zit, dan zit deze niet in . Dus dan kunnen we toch concluderen dat x geen element is van de linkerzijde, en niet van de rechterzijde?quote:
Ja het klopt wel, maar je schiet er niet veel mee op.quote:Op woensdag 13 januari 2016 22:48 schreef netchip het volgende:
[..]
Uhu maar als x in zit, dan zit deze niet in . Dus dan kunnen we toch concluderen dat x geen element is van de linkerzijde, en niet van de rechterzijde?
Ik ga er morgen met pen en papier nog een keer goed voor zitten. Alvast bedankt!quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:16 schreef thabit het volgende:
[..]
P in X-A en Q in A kun je open delen U en V vinden. Maar die V beeldt daarmee nog niet op een open deel in X/A af. Je moet de compactheid gebruiken om open delen in X te vinden die ook naar open delen in X/A afbeelden.
Oefenen. Heel veel. En voordat je begint aan een bewijs zorgen dat je een goed begrip hebt van de definities en stellingen die je tot je beschikking hebt, maar bovenal een goed beeld van wát je wil bewijzen. Als je er niet uit komt noteren wat je weet, of je afvragen wat er mis zou gaan als je stelling niet zou kloppen. Verder niet opgeven voor je het gevoel hebt dat je je bronnen uitgeput hebt.quote:Op woensdag 13 januari 2016 22:17 schreef netchip het volgende:
Hoe kun je het beste leren bewijzen? Ik doe nu het Wiskundige Structuren dictaat van de Universiteit Leiden, maar bij het bewijzen van de wetten van De Morgan liep ik al vast. Eerste bewijsopgave in het dictaat. Ik heb geen idee waar ik moet beginnen bij zoiets...
Doe het als volgt. Je hebtquote:
Post eens een foto van de originele opgave. Heeft de doos geen deksel?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:47 schreef Boarderzip het volgende:
Ik heb een vraag uit een oefententamen wiskunde waar ik met een klasgenoot samen maar niet uit kom, ik denk nu het goede antwoord gevonden te hebben. We hebben geen uitwerking en ook niet het antwoord van onze leraar gekregen vandaar dat ik het hier kom vragen. Dit is mijn uitwerking:
[ afbeelding ]
Het is de bedoeling om de optimale afmetingen van de doos te vinden waarbij de totale materiaalkosten minimaal zijn.
De doos heeft geen deksel, hierbij de opgave:quote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:31 schreef Riparius het volgende:
[..]
Post eens een foto van de originele opgave. Heeft de doos geen deksel?
Je uitwerking lijkt me correct. Je moet alleen nog laten zien dat je kostenfunctie K(x) voor x ≈ 4,05 inderdaad een minimum aanneemt. Waarom twijfel je?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:35 schreef Boarderzip het volgende:
[..]
De doos heeft geen deksel, hierbij de opgave:
[ afbeelding ]
De afmetingen van de doos zijn dus volgens mij 4,05 dm lang, 4,05 dm breed en 3,04 dm hoog.
Ik twijfel omdat ik geen controle mogelijkheid heb, geen van mijn klasgenoten kwam eruit. De afgelopen 2 dagen ben ik ook 5x opnieuw begonnen dus vandaar. Bedankt voor je antwoord, ik ben blij dat het gelukt is, op naar het tentamen morgenquote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:41 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je uitwerking lijkt me correct. Je moet alleen nog laten zien dat je kostenfunctie K(x) voor x ≈ 4,05 inderdaad een minimum aanneemt. Waarom twijfel je?
Volgens mij kan je het probleem beter bekijken als een pot met 99 (bijv.) rode knikkers en 1 gele knikker. Vervolgens pak je 60 knikkers zonder terugleggen. Wat is de kans dat de gele nog niet gepakt is?quote:Op woensdag 27 januari 2016 10:48 schreef Zwelgje84 het volgende:
Ik had al een eigen topic gemaakt, maar volgens mij hoort de volgende vraag hier:
Hallo,
Ik heb een vraag over een kansberekening, ik hoop dat jullie me er bij kunnen helpen. Stel je hebt een pot met 100 knikkers. Eén ervan is geel. Elke dag pak je 10 knikkers uit de pot. Hoe groot is dan de kans dat de gele knikker na zes dagen nog in de pot zit? Ik kwam tot hier:
Dag 1 = kans van 0.1 dat de gele knikker gepakt wordt. 90 knikkers over.
Dag 2 = kans van 0.11 dat de gele knikker gepakt wordt. 80 knikkers over
Dag 3 = kans van 0.13 dat de gele knikker gepakt wordt. 70 knikkers over.
Dag 4 = kans van 0.15 dat de gele knikker gepakt wordt. 60 knikkers over.
Dag 5 = kans van 0.17 dat de gele knikker gepakt wordt. 50 knikkers over.
Dag 6 = kans van 0.2 dat de gele knikker gepakt wordt. 40 knikkers over.
Maar hoe tel ik vervolgens de kansen op, of vermenigvuldig ik ze, om er achter te komen wat de totale kans is dat de gele knikker na dag 6 nog in de pot zit?
Alvast bedankt!
Een vergelijking voor het raakvlak aan (a, b, f(a,b)) isquote:Op donderdag 28 januari 2016 18:00 schreef thenxero het volgende:
Het is vast triviaal, maar ik zie het niet...
In dit linkje, onder vergelijking (1), wordt er gezegd "A normal vector to this surface is given by...".
Hoe zie ik dit in?
Met loodrecht op de grafiek wordt denk ik bedoeld loodrecht op (x,y,z(x,y)). Dus het inproduct daarmee zou 0 moeten zijn. Maar dat snap ik niet.
Haha, ik zie het al. Bedankt.quote:Op donderdag 28 januari 2016 18:10 schreef thabit het volgende:
[..]
Een vergelijking voor het raakvlak aan (a, b, f(a,b)) is
Dat is een exponentquote:Op woensdag 3 februari 2016 14:00 schreef elena1997 het volgende:
nu staat die (0,2xt) iets boven de 0,5.. ik heb geen idee hoe ik dit moet uitrekenen
Je bedoelt neem ik aan r < b ipv r = b.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:42 schreef netchip het volgende:
Voor de stelling dat er getallen a,b in N zijn met b ≠ 0 en q,r in N zodat a = qb+r en bovendien 0 ≤ r < b, wordt het volgende bewijs gegeven:
De verzameling S = { a, a-b, a-2b, a-3b, ... } heeft een kleinste natuurlijk getal in zich, namelijk r = a-qb voor een zekere q. Dan geldt r-b < 0 dus r = b.
In dat geval is r dus 0.quote:Maar stel nu dat het kleinste natuurlijke getal in S 0 is, dan trek je een natuurlijk getal b > 0 ervan af, en dan krijg je dus een getal kleiner dan 0. Hoe zit dit?
Ik bedoelde inderdaad r < b.quote:Op zondag 14 februari 2016 14:24 schreef thabit het volgende:
[..]
Je bedoelt neem ik aan r < b ipv r = b.
[..]
In dat geval is r dus 0.
Klopt, het is kleiner dan 0, en dat moet ook: je wilt r < b, dus r-b < 0.quote:Op zondag 14 februari 2016 14:46 schreef netchip het volgende:
[..]
Ik bedoelde inderdaad r < b.
Maar stel a = 11 en b = 2, dan krijg je S = { 11, 9, 7, 5, 3, 1, -1, ... }. r is hier dan dus 1. Maar r - b = -1 en dus niet groter dan 0...
Zo te zien ectrie @ eur, over dat x'dx+ dx'x & 35b staan uitgelegd in de slides van deze week!quote:Op zondag 14 februari 2016 18:44 schreef ulq het volgende:
Hallo, ik had een vraag over de algebraïsche manipulatie die ze in deze twee opgaven toepassen. Het betreft het uitwerken van differentialen/afgeleiden van matrix/vector-functies (Fréchet-afgeleide).
Het accent ' wordt gebruikt om de getransponeerde aan te geven.
Ik heb de stappen die ik niet begrijp met een rode lijn aangegeven. Ze draaien hier opeens de volgorde van de multiplicatie om of iets dergelijks (35b)? En sommige van de elementen worden opeens getransponeerd (35b). Ik heb een beetje het idee alsof ik wat algebraische regels mbt multiplicatie van matrices, vectoren en hun getransponeerden mis.
[ afbeelding ]
Ik weet uiteraard wel wat een getransponeerde inhoudt, wat de basic rekenregels zijn (de volgorde van multiplicatie is belangrijk) en dat bijvoorbeeld
[ afbeelding ]
maar ik kan niet verklaren waarom de vector b opeens getransponeerd is en vooraan de multiplicatie staat (vraag 35b).
Wat betreft opgave 38, ze gebruiken hier waarschijnlijk de productregel. Wat mij betreft zou hier uitkomen x'dx+ dx'x en niet 2x'dx
Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Bij voorbaat dank!
Ze gebruiken daar dat een scalar z'n eigen getransponeerde is. Dus die tweede term isquote:Op zondag 14 februari 2016 18:44 schreef ulq het volgende:
Hallo, ik had een vraag over de algebraïsche manipulatie die ze in deze twee opgaven toepassen. Het betreft het uitwerken van differentialen/afgeleiden van matrix/vector-functies (Fréchet-afgeleide).
Het accent ' wordt gebruikt om de getransponeerde aan te geven.
Ik heb de stappen die ik niet begrijp met een rode lijn aangegeven. Ze draaien hier opeens de volgorde van de multiplicatie om of iets dergelijks (35b)? En sommige van de elementen worden opeens getransponeerd (35b). Ik heb een beetje het idee alsof ik wat algebraische regels mbt multiplicatie van matrices, vectoren en hun getransponeerden mis.
[ afbeelding ]
Ik weet uiteraard wel wat een getransponeerde inhoudt, wat de basic rekenregels zijn (de volgorde van multiplicatie is belangrijk) en dat bijvoorbeeld
[ afbeelding ]
maar ik kan niet verklaren waarom de vector b opeens getransponeerd is en vooraan de multiplicatie staat (vraag 35b).
Wat betreft opgave 38, ze gebruiken hier waarschijnlijk de productregel. Wat mij betreft zou hier uitkomen x'dx+ dx'x en niet 2x'dx
Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Bij voorbaat dank!
Ja, ze werden beiden gelukkig besproken.quote:Op maandag 15 februari 2016 22:35 schreef stroomkoning het volgende:
[..]
Zo te zien ectrie @ eur, over dat x'dx+ dx'x & 35b staan uitgelegd in de slides van deze week!
Het enige dingetje dat ik inderdaad miste (voor beide opgaven) was dat het beiden 1x1 matrices (scalairen) zijn die je dus gewoon kan transponeren. Dank voor de reactie in ieder geval.quote:Op maandag 15 februari 2016 22:59 schreef thabit het volgende:
[..]
Ze gebruiken daar dat een scalar z'n eigen getransponeerde is. Dus die tweede term is
a'X(dX)'b = (a'X(dX)'b)' = b'(dX)X'a.
vierkant?quote:Op dinsdag 16 februari 2016 12:44 schreef GeschiktX het volgende:
Klopt het dat de driehoek in dit vierkant 1/2 ruimte inneemt van de vierkant?
[ afbeelding ]
Het woord vierkant is onzijdig. En heb je nooit geleerd dat de oppervlakte van een driehoek gelijk is aan de helft van het product van de basis en de hoogte van de driehoek?quote:Op dinsdag 16 februari 2016 12:44 schreef GeschiktX het volgende:
Klopt het dat de driehoek in dit vierkant deze rechthoek 1/2 ruimte de helft van de oppervlakte inneemt van de vierkant de rechthoek?
Deel de rechthoek in twee gelijke delen door horizontale lijn te trekken.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 12:44 schreef GeschiktX het volgende:
Klopt het dat de driehoek in dit vierkant 1/2 ruimte inneemt van de vierkant?
[ afbeelding ]
Bedankt voor je mededeling. Wat is nu je vraag?quote:Op woensdag 17 februari 2016 11:33 schreef Sucuk het volgende:
Hoi allemaal,
Ik heb een stelling omtrent wiskunde A kansrekenen waar ik niet uitkom hoe ik deze kan berekenen om het vervolgens te beantwoorden met (on)juist:
De stelling is strikt genomen waar. Het complement geldt echter niet. Als x > 0,75 dan leidt dat niet in alle gevallen tot een hogere efficiëntie vanuit het kopersperspectief.quote:Op woensdag 17 februari 2016 11:33 schreef Sucuk het volgende:
stelling: Als x < 0,75, dan leidt de beschikbaarheid van de test tot hogere
efficiëntie.
Dit is een vragentopic. Ik kom dus even ergens niet uit en ik zoek hulp.quote:Op woensdag 17 februari 2016 16:52 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
De stelling is strikt genomen waar. Het complement geldt echter niet. Als x > 0,75 dan leidt dat niet in alle gevallen tot een hogere efficiëntie vanuit het kopersperspectief.
Vaag verhaal, redelijke opgave, ik ga jouw huiswerk natuurlijk niet voor je doen.
Misschien helpt het dan ook om te vertellen waar je op vast loopt.quote:Op woensdag 17 februari 2016 17:29 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Dit is een vragentopic. Ik kom dus even ergens niet uit en ik zoek hulp.
quote:Op woensdag 17 februari 2016 16:02 schreef thabit het volgende:
[..]
Bedankt voor je mededeling. Wat is nu je vraag?
quote:Op woensdag 17 februari 2016 17:32 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Misschien helpt het dan ook om te vertellen waar je op vast loopt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij vraag numero 29 moest ik een nutsfunctie opstellen waarbij de extra term nog aan de orde was en ik deed het volgende:
Nutsfunctie = W + B [(0,5 + Beta(e1 +e2)] + W(1 - [0,5 + Beta(e1 + e2)]) - 0,5e²
Voor B = W+ Z invullen en alles netjes uitschrijven resulteert tot:
Maar hoe doe ik dit met de extra term?
Antwoord moet zijn:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
e_i^T = (0,0,...,0,1,0,..,0) met 1 op plek iquote:Op dinsdag 23 februari 2016 14:35 schreef ulq het volgende:
Hallo, ik had een korte vraag over deze definitie van elementen van matrices.
[ afbeelding ]
Ik snap niet helemaal wat hier bedoeld met de 'e'-termen, en dit wordt helaas nergens echt verduidelijkt. Het leek mij dat dit ''element'' of iets dergelijks betekent en niet het getal van Euler, maar dan nog snap ik de definitie niet. In het element wordt in dat geval alleen de rij aangegeven of de kolom (j)? Ik snap niet hoe uit deze matrixvermenigvuldiging een getal volgt wat gelijk is aan element A ij...
De definitie van 'e' is een vector met alleen maar 0'en en één 1 op plek 'i'?quote:Op dinsdag 23 februari 2016 14:37 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
e_i^T = (0,0,...,0,1,0,..,0) met 1 op plek i
Jaquote:Op dinsdag 23 februari 2016 14:46 schreef ulq het volgende:
[..]
De definitie van 'e' is een vector met alleen maar 0'en en één 1 op plek 'i'?
Ah oké dan begrijp ik em inderdaad. Iets simpeler dan ik gedacht hadquote:Op dinsdag 23 februari 2016 14:55 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Ja
Hier heeft e_i lengte m en e_j lengte n maar dat volgt uit de context.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |