abonnementen ibood.com bol.com
pi_165175142
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 14:59 schreef VanKuikeren het volgende:
Ik heb een wiskundevraagje voor jullie.

Ik heb 30 noten en 3 apen, een aap kan maximaal 20 nootjes krijgen. Op hoeveel manieren kan ik de nootjes verdelen over de drie apen?

edit; het gaat over hele getallen - er worden geen halve nootjes uitgedeeld
De vraagstelling is nog niet precies genoeg: je moet je ook nog aangeven of het wel of niet is toegestaan dat een aap helemaal geen nootje krijgt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Riparius op 08-09-2016 15:49:26 ]
pi_165175414
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 15:24 schreef Riparius het volgende:

[..]

De vraagstelling is nog niet precies genoeg: je moet je ook nog aangeven of het wel of niet is toegestaan dat één of twee apen helemaal geen nootje krijgen.
zie mijn edits :)
pi_165175505
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 15:35 schreef VanKuikeren het volgende:

[..]

zie mijn edits :)
Laat eerst eens zien wat je zelf hebt gedaan om het vraagstuk op te lossen. Bedenk dat het aantal nootjes dat de derde aap krijgt vastligt zodra je hebt bepaald hoeveel nootjes de eerste aap krijgt en hoeveel nootjes de tweede aap krijgt.
pi_165176139
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 15:40 schreef Riparius het volgende:

[..]

Laat eerst eens zien wat je zelf hebt gedaan om het vraagstuk op te lossen. Bedenk dat het aantal nootjes dat de derde aap krijgt vastligt zodra je hebt bepaald hoeveel nootjes de eerste aap krijgt en hoeveel nootjes de tweede aap krijgt.
Ik had dit gemaakt om te kijken of ik een patroon kon ontdekken https://gyazo.com/4461b5d4d13547bcee42ba1a225f0c78

Als ik kijk naar hoe jij het formuleert:
Zijn er max 29 nootjes te verdelen over de twee apen - waarvan max 20 voor een aap.
20 = 9 opties *3?
19 = 10 opties *3?
18 = 11 opties *3?

etc? en dan optellen? geen idee :D


edit; hier klopt geen kont van waarschijnlijk

edit2; 20*29?

[ Bericht 1% gewijzigd door VanKuikeren op 08-09-2016 16:22:48 ]
pi_165176426
Bekijk eerst eens hoeveel mogelijkheden je hebt als de eerste aap 1 t/m 9 nootjes krijgt (9 situaties). Bekijk vervolgens hoeveel mogelijkheden je hebt als de eerste aap 10 t/m 20 nootjes krijgt (11 situaties). Tel deze aantallen mogelijkheden dan op.
pi_165176747
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 16:24 schreef Riparius het volgende:
Bekijk eerst eens hoeveel mogelijkheden je hebt als de eerste aap 1 t/m 9 nootjes krijgt (9 situaties). Bekijk vervolgens hoeveel mogelijkheden je hebt als de eerste aap 10 t/m 20 nootjes krijgt (11 situaties). Tel deze aantallen mogelijkheden dan op.
1 tm 9:

1 - (20,9) (19,10) (18,11) (17,12) (16,13) (15,14) (14,15) (13,16) (12,17) (11,18) (10,19) (9, 20) = 12
2 - (20,8) (19,9) (18,10) (17,11) (16,12) (15,13) (14,14) (13,15) (12,16) (11,17) (10, 18) (9,19) (8,20) = 13
3 - (20,7) (19,8) (18,9) (17,10) (16,11) (15,12) (14,13) (13,14) (12,15) (11,16) (10,17) (9,18) (8,19)(7,20) = 14
4 = 15
5 = 16
6 = 17
7 = 18
8 = 19
9 = 20
------------------------ = 144

10 = (1, 19) (2,18) (3,17) (4,16) (5,15) (6,14) (7,13) (8,12) (9,11) (10,10) + 9 = 19 opties
11 = (1, 18) (2, 17) (3,16) (4,15) (5,14) (6,13) (7,12) (8,11) (9,10) *2 = 18 opties
12 = 17
13 = 16
14 = 15
15 = 14
16 = 13
17 = 12
18 = 11
19 = 10
20 = 9

----------------------- = 154

= 298


Is dat het antwoord? en hoe krijg ik dat uit (in) een formule?

[ Bericht 33% gewijzigd door VanKuikeren op 08-09-2016 16:45:31 ]
pi_165177075
Je hoeft alleen te kijken naar de aantallen nootjes die de eerste en de tweede aap krijgen, want het aantal nootjes dat de derde aap krijgt ligt dan vast.
pi_165177605
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 16:40 schreef VanKuikeren het volgende:

Is dat het antwoord? en hoe krijg ik dat uit (in) een formule?

Weet je wat een rekenkundige reeks is? En hoe je die sommeert?
pi_165177790
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 16:53 schreef Riparius het volgende:
Je hoeft alleen te kijken naar de aantallen nootjes die de eerste en de tweede aap krijgen, want het aantal nootjes dat de derde aap krijgt ligt dan vast.
I see.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 17:16 schreef Riparius het volgende:

[..]

Weet je wat een rekenkundige reeks is? En hoe je die sommeert?
Niet meer dan ik net op wikipedia heb gelezen en nee.
pi_165177938
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 17:24 schreef VanKuikeren het volgende:

[..]

I see.

[..]

Niet meer dan ik net op wikipedia heb gelezen en nee.
Om een rekenkundige reeks te sommeren neem je de som van de eerste en de laatste term, vermenigvuldig je de uitkomst met het aantal termen en deel je het resultaat van die vermenigvuldiging door 2. Anders gezegd, je hebt

t1 + t2 + ... + tn-1 + tn = ½n(t1 + tn)

Zie je ook waarom dit zo werkt?
pi_165197383
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 17:31 schreef Riparius het volgende:

[..]

Om een rekenkundige reeks te sommeren neem je de som van de eerste en de laatste term, vermenigvuldig je de uitkomst met het aantal termen en deel je het resultaat van die vermenigvuldiging door 2. Anders gezegd, je hebt

t1 + t2 + ... + tn-1 + tn = ½n(t1 + tn)

Zie je ook waarom dit zo werkt?
Som eerste en laatste term (20+1) *20 = 420

420/ 2 = 210

=/= 298?
pi_165200239
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 12:01 schreef VanKuikeren het volgende:

[..]

Som eerste en laatste term (20+1) *20 = 420

420/ 2 = 210

=/= 298?
Nee, je hebt te maken met twee rekenkundige rijen (zie je eigen berekening). Die moet je elk apart sommeren.
pi_165319134
Hoe los ik dit op?

F1*cos(a)=539,62
F1*sin(a)=493,01

Pogingen tot omschrijven wordt het bij mij alleen maar ingewikkelder van..
  Redactie Frontpage woensdag 14 september 2016 @ 16:20:36 #239
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_165319758
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 15:50 schreef jevl het volgende:
Hoe los ik dit op?

F1*cos(a)=539,62
F1*sin(a)=493,01

Pogingen tot omschrijven wordt het bij mij alleen maar ingewikkelder van..
Als ik er op de gok vanuit ga dat F1 gewoon een getalletje is, dan kun je de eerste vergelijking omschrijven in

F1 = 539,62/cos(a) (merk op dat dit mag, omdat de vergelijking toch geen oplossing heeft in situaties waarbij cos(a)=0)
Die substitueren in de tweede levert

539,62*sin(a)/cos(a)=493,01, oftewel
539,62*tan(a) =493,01.

Nu moet je denk ik wel verder kunnen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165717296
Heeft iemand een idee wat de betekenis van dit gedicht zou kunnen zijn?? Ik moet er een presentatie over houden over een paar dagen, het gedicht heet "Giro giro tondo" van Ilja Leonard Pfeijffer.

Al had ik volgens mij niets raars gezegd,
was jij geërgerd. Jij wilde ontbijten.
Je strooide crackers onder met verwijten,
totdat er echt iets misging, maar dan echt.

Er ging nog net geen strijkbout door het raam.
De vaas van oma wankelde vervaarlijk.
Het stille mes werd bijna nog gevaarlijk.
Maar jij verbeet mijn staren, ik je naam.

Ik had je net iets meer als mij verzonnen,
als wie mijn surreële dromen deelt
en midscheeps rum rolt in beslagen tonnen.

Wat liefde heet te heten, is wat scheelt
aan wat er is nadat het is begonnen.
We scheppen wie ons liefheeft naar ons beeld.

:)
Ooooooooooooooooooooooooo aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhh
  Redactie Frontpage zondag 2 oktober 2016 @ 21:23:42 #241
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_165717644
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 21:13 schreef L.V.D. het volgende:
Ik moet er een presentatie over houden over een paar dagen,
In de wiskundeles?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165717728
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 21:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In de wiskundeles?
Ik zag na ik het had gepost pas dat dit voor wiskunde alleen is haha, mijn excuses
Ooooooooooooooooooooooooo aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhh
  zondag 9 oktober 2016 @ 14:30:14 #243
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_165851720
Hoi hoi,

Ik heb momenteel het vak differentiaal vergelijkingen en de professor schrijft regelmatig vergelijking zoals: gif.latex?y%3DC_1e%5E-%5E3%5Ex+C_2e%5E3%5Ex om naar gif.latex?y%3DC_3cosh%283x%29+C_4sinh%283x%29

Om het zelf te snappen heb ik dit ook even geprobeerd, maar ik eindig op gif.latex?y%3DC_3cosh%283x%29+C_2e%5E3%5Ex-C_5e%5E3%5Ex Deze laatste twee termen kan ik niet meer omschrijven naar Sinh, want volgens de regels moet er een minus in een van de twee exponenten staan. Wat doe ik hier fout?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
leef de leven
pi_165862026
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 14:30 schreef RRuben het volgende:
Hoi hoi,

Ik heb momenteel het vak differentiaal vergelijkingen en de professor schrijft regelmatig vergelijking zoals: [ afbeelding ] om naar [ afbeelding ]

Om het zelf te snappen heb ik dit ook even geprobeerd, maar ik eindig op [ afbeelding ] Deze laatste twee termen kan ik niet meer omschrijven naar Sinh, want volgens de regels moet er een minus in een van de twee exponenten staan. Wat doe ik hier fout?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je de juiste coëfficiënten vindt moet dat toch wel lukken?

a cosh x + b sinh x = (a+b)/2 e^x + (a-b)/2 e^{-x}
  zondag 9 oktober 2016 @ 22:41:29 #245
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_165863313
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 21:56 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Als je de juiste coëfficiënten vindt moet dat toch wel lukken?

a cosh x + b sinh x = (a+b)/2 e^x + (a-b)/2 e^{-x}
Ah zo werkt ie dus wel, thanks!
leef de leven
pi_165863425
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 22:41 schreef RRuben het volgende:

[..]

Ah zo werkt ie dus wel, thanks!
Dus dan krijg je

(C2 + C3 - C5) cosh 3x + (C2 - C5) sinh 3x

-edit-

Alles is nog veel makkelijker
e^x = cosh x + sinh x
e^-x = cosh x - sinh x

Dus
a e^x + b e^-x = (a+b) cosh x + (a-b) sinh x

[ Bericht 9% gewijzigd door t4rt4rus op 09-10-2016 23:39:57 ]
pi_165874458
Bij het programmeren op de GRM kan je bij de TI-84 een commando [PAUSE] gebruiken. Het programma stopt dan, tot de gebruiker met een druk op [Enter] aangeeft dat het verder mag gaan.
Weet iemand waar ze datzelfde commando op de CASIO hebben verstopt?

En ten tweede: er is een Zebraboekje "Simuleren met Kansen", (of iets dergelijks) waarbij ze een programmaatje maken (op de Texas) waarbij toevalsgetallen( 1 tot 6, het is een dobbelsteen) in lijsten worden geteld, en tot slot worden de resultaten na een x aantal worpen (gebruiker mag variabele ingeven) absoluut en percentueel getoond. (Wel zelf commando [ClrAll Lists] aan het begin toevoegen, anders ga je een tweede simulatie met vervuilde lijsten in). Klopt het dat een soortgelijk programmaatje op de CASIO niet te programmeren is?
  maandag 10 oktober 2016 @ 17:15:25 #248
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_165875431
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 22:45 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Dus dan krijg je

(C2 + C3 - C5) cosh 3x + (C2 - C5) sinh 3x

-edit-

Alles is nog veel makkelijker
e^x = cosh x + sinh x
e^-x = cosh x - sinh x

Dus
a e^x + b e^-x = (a+b) cosh x + (a-b) sinh x

ah ok, super bedankt!
leef de leven
pi_165894866
Kan iemand mij vertellen of bussommen op het wiskunde eindexamen van vmbo gl/tl fout worden gerekend? Ik kan mij herinneren dat ik dit een keer ergens gelezen heb maar kan dit niet terug vinden.

*edit: Ik heb wel een document gevonden uit 2014, waar ik het in gelezen heb. Maar mijn vraag blijft staan: is dit nou wel / niet toegestaan op de huidige eindexamens

Dit bedoel ik met bussom: als je bij het berekenen van een driehoek opschrijft:

Opp driehoek ABC = 5 * 2 = 10 / 2 = 5 vierkante centimeter.

[ Bericht 25% gewijzigd door Silverdigger2 op 11-10-2016 15:45:01 ]
  Redactie Frontpage dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:48:33 #250
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_165896146
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 15:31 schreef Silverdigger2 het volgende:
Kan iemand mij vertellen of bussommen op het wiskunde eindexamen van vmbo gl/tl fout worden gerekend? Ik kan mij herinneren dat ik dit een keer ergens gelezen heb maar kan dit niet terug vinden.

*edit: Ik heb wel een document gevonden uit 2014, waar ik het in gelezen heb. Maar mijn vraag blijft staan: is dit nou wel / niet toegestaan op de huidige eindexamens

Dit bedoel ik met bussom: als je bij het berekenen van een driehoek opschrijft:

Opp driehoek ABC = 5 * 2 = 10 / 2 = 5 vierkante centimeter.

Dat noemen we ook wel breien. Maar als je al weet dat het niet mag, doe het dan gewoon niet. In feite schrijf je namelijk onwaarheden op.

Ik tel het altijd fout, maar ik wil best even voor je opzoeken of dat volgens het nakijkmodel van het laatste examen terecht is.

-edit-
in het nakijkmodel staat de volgende tekst:
quote:
Als in een berekening een notatiefout is gemaakt en als gezien kan worden dat de
kandidaat juist gerekend heeft, wordt hiervoor geen scorepunt afgetrokken.
Op basis daarvan zou men concluderen dat je je berekening zo mag opschrijven zonder dat het je punten kost.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnementen ibood.com bol.com
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')