abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 10 december 2015 @ 10:08:48 #1
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_158145658


Welkom bij “Het grote Excel vragentopic” waar je terecht kan met vragen over Excel.

In dit topic is het de bedoeling dat we gericht vragen stellen en antwoorden geven op de gestelde vragen. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal regels.

Regels
1. Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie van Excel je hebt en op welke taal hij ingesteld staat.
2. Zet macrocode tussen [ code ] tags
3. Als het “pseudo-code” is, vermeldt dit dan duidelijk
4. Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden. Als jouw antwoord niet gaat bijdragen, geef het antwoord dan niet.
5. Dit topic is geen “code-FEBO” waar je half opgewarmde code uit de muur trekt, het is de bedoeling dat je er zelf iets van leert.

Definities
Functie Een interne functie die bij Excel is geleverd.
UDF Een “user definded function”, een zelfgebouwde functie
Macro Een stuk code die opdrachten uitvoert, gebouwd in (meestal) de VBA editor
Add-In Een Excel workbook met VBA-code (of C#, C) die als .xla (of .xll) is opgeslagen, deze is als vaste plug-in in Excel te plaatsen.
Workbook Het excelbestand
Sheet of Worksheet Het tabblad
Form, Formulier, Userform Een Dialoogvenster in VBA gebouwd

Tips & Links
De help functie van excel of visual basic voor excel kan je een eind op weg helpen. (F1)

Het workbook met het FOK!-menu zoals in de banner weergegeven is hier te vinden. Dit menu is naar wens aan te passen. De icoontjes in het menu zijn hier allemaal weergegeven. In dit workbook zijn drie macro's aanwezig:
• Een printertool waarmee je uit meerdere workbooks sheets kan selecteren voor afdrukken
• Een power replace die termen kan wijzigen in meerdere workbooks tegelijk
• Een formule vertaler, de formule in de actieve cel wordt in het engels weergegeven. Je kan ook een engelse formule invoeren die dan in de actieve cel in de geldende taal wordt geplaatst.
De UDF is naar aanleiding van een vraag in topic #29. De functie kan worden aangeroepen door in een cel =FOK() te typen en dan op de Fx te klikken voor uitleg over de variabelen.

De VBA editor bereik je door ALT+F11 in te drukken. Vanaf Excel 2007 is de VBA editor lastiger te vinden. Op deze site wordt uitgelegd hoe je de editor kan activeren.

De interne functies zijn afhankelijk van welke taal jouw Excel draait. Op deze en deze site kun je de formules in verschillende talen vertalen.

Macro uitvoering optimaliseren
De meer uitgebreide macro's kunnen traag worden, ook kan het scherm flikkeren als gevolg van veel "select" acties. Deels kun je dit ondervangen door zo veel mogelijk select acties te vervangen door directe verwijzingen naar cells en deels door een macro-optimalisatie door te voeren. In de onderstaande code is een routine voor macro-optimalisatie en een routine om de optimalisatie weer uit te zetten weergegeven. In de voorbeeld sheet is een uitgebreide versie van MOA en MOU opgenomen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Password kwijt?
Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.

DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOEN



Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual

Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.

Nieuw topic? Haal de OP uit de wiki
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 10 december 2015 @ 10:10:39 #2
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_158145678
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 16:00 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Je kunt het beste een database maken en dan de correcte datumnotatie gebruiken. Dan kun je via "filter" en het uitrolmenu alles van december selecteren, en dat kun je dan eventueel copiëren naar een apart tabblad. Ik vraag me trouwens af of dat handig is. Want dan heb je dezelfde gegevens op 2 verschillende plekken. Moet je dit écht per maand uitwerken?
Je kan ook de opmaak zetten op 'mmm'.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_158145792
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 16:15 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Moeten de 2 oorspronkelijke tabbladen in stand blijven. Maw: zijn er nog dagelijks mutaties die de 2 oorspronkelijke tabbladen ondergaan en die dan elke keer real time in het 3e gecombineerde bestand terecht moeten komen.
Of zijn het 2 statische tabbladen die eenmalig in een groter bestand terecht moeten komen, waarna de 2 oorspronkelijke bestanden eigenlijk weg kunnen. Want dat scheelt nogal in aanpak.
Het ene tabblad (het hele lange en brede) worden 2 wekelijks aangevuld met data. Nu is het aan mij om (2 wekelijks) op een handige manier de gegevens van het andere tabblad hieraan toe te voegen. Dat andere tabblad is wel steeds nieuw, maar het grote tabblad wordt dus juist steeds aangevuld. En dan natuurlijk niet even kopieren, plakken. Maar zoals ik al zei, de data op de juiste regel terecht laten komen dmv de unieke data te koppelen.
pi_158147012
Ik zit met het volgende:

In tabblad 5 heb ik gegevens horizontaal staan.
In tabblad 1 wil ik deze gegevens verticaal krijgen.

Dit zonder knippen en transponeren, omdat de cijfers automatische in blad 1 geupdate moeten worden als ik in blad 5 iets verander.

Iemand een oplossing zonder cel voor cel te selecteren/verwijzen?
  donderdag 10 december 2015 @ 11:46:05 #5
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_158147301
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 11:30 schreef Blue_note het volgende:
Ik zit met het volgende:

In tabblad 5 heb ik gegevens horizontaal staan.
In tabblad 1 wil ik deze gegevens verticaal krijgen.

Dit zonder knippen en transponeren, omdat de cijfers automatische in blad 1 geupdate moeten worden als ik in blad 5 iets verander.

Iemand een oplossing zonder cel voor cel te selecteren/verwijzen?
Gelukkig is er ook de functie transponeren() ;) https://support.office.co(...)81-93e9-4b6dfac76027
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_158147566
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 11:46 schreef qu63 het volgende:

[..]

Gelukkig is er ook de functie transponeren() ;) https://support.office.co(...)81-93e9-4b6dfac76027
Klopt, maar ik moet verwijzen naar het blad met horizontale gegevens die bestaan uit formules. Die transponeert íe niet. Alleen cijfers.

Opgelost :)

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 10-12-2015 12:06:49 ]
pi_158148193
Ook nog een ander probleempje. Ik heb wat problemen met het filteren van wat gegevens. In kolom F staan waarden met een 'aantal' karakters. Ik heb degene met 6 karakters nodig. Deze zijn weer gekoppeld aan een aantal waarden in kolom J.

Ik wil dus de karakters uit kolom J die een koppeling hebben met de 6karakterige hebben. Met alle gegevens die ervoor en erna staan ook.

Ik probeerde =IF(F:F="??????",1,0), maar die geeft instant 0. Veel verder kom ik eigenlijk niet :?
  donderdag 10 december 2015 @ 12:51:33 #8
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_158148392
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 12:40 schreef BVAM het volgende:
Ook nog een ander probleempje. Ik heb wat problemen met het filteren van wat gegevens. In kolom F staan waarden met een 'aantal' karakters. Ik heb degene met 6 karakters nodig. Deze zijn weer gekoppeld aan een aantal waarden in kolom J.

Ik wil dus de karakters uit kolom J die een koppeling hebben met de 6karakterige hebben. Met alle gegevens die ervoor en erna staan ook.

Ik probeerde =IF(F:F="??????",1,0), maar die geeft instant 0. Veel verder kom ik eigenlijk niet :?
ALS(LENGTE(F1)=6;1;0) En dat dan doortrekken naar beneden/
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_158149372
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 12:51 schreef qu63 het volgende:

[..]

ALS(LENGTE(F1)=6;1;0) En dat dan doortrekken naar beneden/
-EDIT- _EDIT2- werkt half :P Ik wil zeg maar de gegevens uit kolom J 'over een kam scheren'. Het vervelende is namelijk dat het 6karakter getal uit F maar 1x genoteerd staat, terwijl de gelijkwaardige waarden in kolom J over meer regels uitgeschreven staat

quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 12:51 schreef qu63 het volgende:

[..]

ALS(LENGTE(F1)=6;1;0) En dat dan doortrekken naar beneden/
Zie het zo:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus wil ik hierachter allemaal de 1tjes hebben, ook al is de F leeg, J heeft hier wel betrekking op de F.

[ Bericht 15% gewijzigd door BVAM op 10-12-2015 13:56:19 ]
pi_158149672
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 10:10 schreef qu63 het volgende:

[..]

Je kan ook de opmaak zetten op 'mmm'.
Is dat zo? Het ziet er weliswaar hetzelfde uit, bv "apr", maar als je het uitrolmenu hanteert gaat ie toch weer op dagniveau, of als het moet op secondeniveau door. Bovendien lijkt het me ongewenst als de "aprillen" van verschillende jaren bij elkaar staan.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 10 december 2015 @ 14:28:44 #11
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_158150547
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 13:36 schreef BVAM het volgende:

[..]

-EDIT- _EDIT2- werkt half :P Ik wil zeg maar de gegevens uit kolom J 'over een kam scheren'. Het vervelende is namelijk dat het 6karakter getal uit F maar 1x genoteerd staat, terwijl de gelijkwaardige waarden in kolom J over meer regels uitgeschreven staat

[..]

Zie het zo:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus wil ik hierachter allemaal de 1tjes hebben, ook al is de F leeg, J heeft hier wel betrekking op de F.
ALS(OF(LENGTE(F1)=6;LENGTE(J1)=6);1;0)
Zoiets dan? :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_158151018
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 14:28 schreef qu63 het volgende:

[..]

ALS(OF(LENGTE(F1)=6;LENGTE(J1)=6);1;0)
Zoiets dan? :P
Komt steeds iets dichterbij :P

Maar nu telt ie of F of J, terwijl ze moeten matchen. Die ene in F moet matchen met die paar dezelfde uit J. Snappie :P :P ;)
pi_158151465
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 14:52 schreef BVAM het volgende:

[..]

Komt steeds iets dichterbij :P

Maar nu telt ie of F of J, terwijl ze moeten matchen. Die ene in F moet matchen met die paar dezelfde uit J. Snappie :P :P ;)
Dan zou het EN ipv OF en moeten zijn.

Maar ik verwacht niet dat dit het is wat je wilt en dat je eerst iets aan je probleem omschrijving zult moeten doen voordat hier een goede oplossing gepost wordt. ;)
pi_158151501
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 15:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan zou het EN ipv OF en moeten zijn.

Maar ik verwacht niet dat dit het is wat je wilt en dat je eerst iets aan je probleem omschrijving zult moeten doen voordat hier een goede oplossing gepost wordt. ;)
Had ik al geprobeerd, maar is het ook niet. Ja klopt, Ik ga even een voorbeeldje in elkaar knutselen :P
pi_158153704
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 13:36 schreef BVAM het volgende:

[..]

-EDIT- _EDIT2- werkt half :P Ik wil zeg maar de gegevens uit kolom J 'over een kam scheren'. Het vervelende is namelijk dat het 6karakter getal uit F maar 1x genoteerd staat, terwijl de gelijkwaardige waarden in kolom J over meer regels uitgeschreven staat

[..]

Zie het zo:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus wil ik hierachter allemaal de 1tjes hebben, ook al is de F leeg, J heeft hier wel betrekking op de F.
2 kolommen toevoegen
zet op n1: "n"
zet op o1: "o"
zet op n2: =ALS(+LENGTE(F2)=6;+J2;"naamdienooitvoorkomt")
copieer dit naar n3 t/m n heel diep….
Zet op O2:
=ALS(+AANTAL.ALS(N:N;J2)>0;1;0)
copieer dit naar o3 t/m o heel diep….


en dan filteren op kolom o: Alle eentjes geven jouw gewenste rijen
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_158169286
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 17:08 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

2 kolommen toevoegen
zet op n1: "n"
zet op o1: "o"
zet op n2: =ALS(+LENGTE(F2)=6;+J2;"naamdienooitvoorkomt")
copieer dit naar n3 t/m n heel diep….
Zet op O2:
=ALS(+AANTAL.ALS(N:N;J2)>0;1;0)
copieer dit naar o3 t/m o heel diep….

en dan filteren op kolom o: Alle eentjes geven jouw gewenste rijen
Misschien doe ik het fout, amar niet gelukt

Ik heb even een voorbeeldje gemaakt (Rijen B2, 3 en 4 horen trouwens dezelfde getallen te zijn, maar dat doet er niet echt toe)



Dus als ik wil filteren haalt ie regel 3,4 en 5 weg, terwijl ik alleen 5 weg wil.

[ Bericht 4% gewijzigd door BVAM op 11-12-2015 12:16:39 ]
pi_158220833
Ik heb een for loop die als volgt begint:

1
2
3
4
5
    j = 20
    firstRow = 1
    lastRow = Cells(Cells.Rows.Count, 1).End(xlUp).Row

    For i = firstRow To lastRow

Werkt prima, probleem is alleen dat hij gaat loopen over de actieve sheet terwijl hij over (bv) sheet3 moet lopen.

Zal erg simpel zijn maar hoe fix ik dat?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_158222070
Dan moet je die sheet 3 activeren in je macro.
Aldus.
pi_158222547
quote:
2s.gif Op zondag 13 december 2015 19:54 schreef Z het volgende:
Dan moet je die sheet 3 activeren in je macro.
Dat snap ik, maar is er net als bij het loopen over een range een mogelijk zonder de sheet te activeren?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_158222995
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 20:15 schreef znarch het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar is er net als bij het loopen over een range een mogelijk zonder de sheet te activeren?
ja volgens mij met iets van activate.sheet in je macro erbij.
pi_158223105
Sheets("naamvanjesheet").Cells(.....

[ Bericht 7% gewijzigd door sylvesterrr op 14-12-2015 13:41:22 ]
pi_158235751
Beste Fokkers,

Voor ons bedrijf werken wij met Magento en wij werken onder andere met offertes. Wij willen de status van deze offertes goed kunnen overzien in een Excelbestand. Hiermee willen wij een overzicht maken met welke offerte wij in op welke dag moeten opvolgen. Het probleem is dat Magento niet naar wens mee werkt. Ik krijg van Magento een .csv bestand met de gegevens:

Reference nummer
Offerte verantwoordelijke
Datum van aanvragen
Contactnaam
Tel. Contact.
Productgroep
Volgend contactmoment
Offertebedrag
% kans op Order
Datumverwachting Order

Het probleem is niet dat al deze velden ook in het Excel bestand moeten maar dat ze in een ander format staan. Het excelbestand moet een paar functies hebben:

- 'Next Contact Date' die verstreken is Rood gekleurd zal worden.
- Wij maken een driemaandse forecast over de openstaande offertes. Het offertebedrag maal % kans op Order wordt dan in de maand van Datumverwachting Order. (Offerte van 25.000 die 20% kans heeft om binnen te komen, die komt naar verwachting 31-01-2016 en telt dus voor 20% mee in de forecast van januari dus 5.000)

Ik wil eigenlijk een eenmalige koppeling maken, zodat ik telkens het csv bestand kan downloaden en maximaal 5 minuten per week tijd hoef te besteden om de werkende offertelijst te krijgen.

Hoe kan zoiets? Kun je zoiets eenvoudig zelf doen of kan ik hier beter een expert dit tegen betaling laten doen?
- Met zuidelijke groet -
pi_158236315
Neem eens je handelingen eenmalig met de macro recorder op en dan ga ik er vanuit dat het meeste al klopt voor een volgende keer openen en verwerken.
pi_158409222
Is het mogelijk om in Excel iets te maken zodat als er niks in een reeks cellen ingevuld is dat er gewoon niks staat en zodra daar een getal ingevuld wordt dat er het getal komt te staan met het woordje "stuks" erachter?

Het lijkt me mogelijk, maar aangezien ik niet zo heel bekend ben met dit soort dingen binnen Excel hoop ik dat iemand mij kan helpen hoe ik zoiets voor elkaar ga krijgen.

Bedankt alvast :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_158414187
quote:
7s.gif Op maandag 21 december 2015 14:09 schreef Geralt het volgende:
Is het mogelijk om in Excel iets te maken zodat als er niks in een reeks cellen ingevuld is dat er gewoon niks staat en zodra daar een getal ingevuld wordt dat er het getal komt te staan met het woordje "stuks" erachter?

Het lijkt me mogelijk, maar aangezien ik niet zo heel bekend ben met dit soort dingen binnen Excel hoop ik dat iemand mij kan helpen hoe ik zoiets voor elkaar ga krijgen.

Bedankt alvast :)
Via "Cel Eigenschappen" "Aangepast"
of
Format cells Custom en dan in het display "0 "stuks""
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_158414220
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 17:22 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Via "Cel Eigenschappen" "Aangepast"
of
Format cells Custom en dan in het display "0 "stuks""
Dan maakt ie er 0 0t0k0 van :?
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_158414291
Als ik er # "stuks" van maak dan doet ie het in principe wel wat ik wil, behalve als ik niks invul; dan staat er stuks.

Dat moet niet. Er moet niks staan als ik niks invul of er mag - staan als ik niks invul. Dat laatste heeft mijn voorkeur, maar niks ipv een streepje ben ik ook al best mee geholpen :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_158414320
# "stuks";0

Dan laat ie niks zien als ik niks invul. Kan ik dat streepje er dan ook in krijgen als er niks in de cel staat? :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_158414712
quote:
7s.gif Op maandag 21 december 2015 17:28 schreef Geralt het volgende:
# "stuks";0

Dan laat ie niks zien als ik niks invul. Kan ik dat streepje er dan ook in krijgen als er niks in de cel staat? :@
Leeg is leeg. Niks is niks. Waarom wil je de cel "leeg" houden. Is het onderdeel van een database?
Dan is 0 beter dan niks invullen. Dan kun nl met "Ctrl End" gelijk naar de onderkant van de database. Anders stopt ie boven de eerste lege cel. Een Database moet geen lege cellen bevatten.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_158414940
Waarom niet in de kolom erachter een regel maken dat kan hij bij 1 ook stuk zetten ipv stuks.
pi_158415004
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 17:46 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Leeg is leeg. Niks is niks. Waarom wil je de cel "leeg" houden. Is het onderdeel van een database?
Dan is 0 beter dan niks invullen. Dan kun nl met "Ctrl End" gelijk naar de onderkant van de database. Anders stopt ie boven de eerste lege cel. Een Database moet geen lege cellen bevatten.
Als er niks ingevuld wordt dan vind ik het optisch mooier als daar een - staat ipv gewoon niks.
Het is geen database maar gewoon een lijst met verschillende zaken waarvan sommige in gelimiteerde oplage zijn en sommige niet. Die wel gelimiteerd zijn wil ik dan bv 500 stuks laten weergeven als ik daar 500 invul en die wat niet gelimiteerd zijn wil ik een - laten zien.

Als het mogelijk is dus.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_158415009
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 17:58 schreef Basp1 het volgende:
Waarom niet in de kolom erachter een regel maken dat kan hij bij 1 ook stuk zetten ipv stuks.
Er zijn er geen waar er slechts 1 stuk van is, dus dat is beyond de scope van mijn vraag :P
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_158419514
quote:
7s.gif Op maandag 21 december 2015 18:02 schreef Geralt het volgende:

[..]

Er zijn er geen waar er slechts 1 stuk van is, dus dat is beyond de scope van mijn vraag :P
Met een extra kolom heb je het andere probleem wél getackled.
maak van de B kolom de invulkolom en de A kolom de uitleeskolom.


Zet op A1:
=IF(+ISBLANK(B1),"-",+B1&" stuks")

of
=ALS(+isleeg(b1),"-",+b1&" stuks")

zoiets..?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_158426079
Even tussendoor:

http://www.ed.nl/algemeen(...)d-en-excel-1.5549736

quote:
Kameroen zoekt een nieuwe bondscoach en plaatste maandag via Twitter een vacature. De nationale voetbalbond van het Afrikaanse land is niet de eerste in de voetbalwereld die het sociale medium daarvoor gebruikt. Opmerkelijker is waaraan de nieuwe bondscoach moet voldoen. Zo moet de trainer een goede kennis hebben van Word, PowerPoint en Excel. Dat is te lezen op de website van de Fédération Camerounaise de Football.
Naast de kennis van software moet de nieuwe bondscoach van Kameroen ook bereid zijn om permanent in het West-Afrikaanse land te wonen. Ook moet de trainer internationale ervaring hebben en prijzen hebben gewonnen als coach of als speler.

De geïnteresseerde oefenmeesters hadden weinig tijd om te reageren, want de sollicitatiebrief moest dinsdag 15 december al binnen zijn. Kandidaten hadden dus maar een dag de tijd. Een commissie zal het aantal kandidaten terugbrengen tot vijf. Daarna benoemt de FCF de nieuwe bondscoach.

De vacature ontstond eind oktober. Toen besloot de Kameroense voetbalbond om het aflopende contract van de Duitser Volker Finke niet te verlengen. Dat gebeurde slechts twee weken voor de start van de WK-kwalificatie. Mogelijk omdat met Tombi A Rolo Sidiki een nieuwe bondsvoorzitter aan de macht kwam. Kameroen kwam de tweede ronde van de WK-kwalificatie onder interim-trainer Alexandre Belinga wel door ten koste van Niger.

De nieuwe bondscoach heeft nog wel even de tijd om zijn spelers voor te bereiden voor de derde en tevens de laatste ronde. Pas op 24 juni volgend jaar vindt de loting plaats. Kameroen komt dan samen met 19 andere landen in een balletjeskom in Caïro. Er worden vijf groepen met vier landen geformeerd. De groepswinnaars gaan naar het WK van 2018 in Rusland.
Ik heb helemaal geen verstand van voetbal, anders.....
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 21 december 2015 @ 23:34:40 #36
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_158427480
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 22:56 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Even tussendoor:

http://www.ed.nl/algemeen(...)d-en-excel-1.5549736

[..]

Ik heb helemaal geen verstand van voetbal, anders.....
Ik juist weer geen verstand van Excel..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_158432930
Dat excel kennis zal wel nodig zijn om een schaduwboekhouding tbv omkopingen in stand te houden. :D
  woensdag 23 december 2015 @ 21:49:57 #38
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_158479908
Ik zit met voor mijzelf een forse exceluitdaging.

Intro:
Ik ben bij een sportclub verantwoordelijk voor het verspreiden van de clubkrant, flyers en andere zaken. Hiervoor heb ik een aantal bezorgers.
Voorheen maakte iemand anders via het ledenbestand en een programmatje wijklijsten waarin de bezorger kon zien bij welk adres hij/zij wat moest ingooien. Maar dat programma doet het niet meer en degene die het gemaakt heeft ziet zo snel geen fix.

Wat heb ik?
Een excelbestand met daarin allerlei gegevens. Deze wil ik automatisch filteren zodat ik alleen de nuttige informatie over hou (naam, adres, en of diegene lid/donateur/adverteerder is). Hoe ik dat kan doen is vrij eenvoudig.

Daarna moet ik filteren dat dubbele namen (twee leden die samenwonen, gezinnen etc etc) als 1 bezorgadres komen. Ook daar kan ik nog wel uitkomen.

Dan heb ik dus eigenlijk een filter uitgevoerd zodat ik de juiste data heb en die data uitgedund.

Vervolgens wil ik voor elke wijk een tablad maken waarin ik de postcode's zet welke in die wijk voorkomen. Dan moet ik met een commando/formule er voor zorgen dat als er een postcode voorkmot in mijn gefilterde bestand, dat dan die regel in de juiste wijklijst komt.
Hoe krijg ik dat voor elkaar?

En het is dan dus de bedoeling dat als ik een nieuw ledenbestand heb, ik die kan copypasten in de eerste pagina en dat dan automatisch alle wijken weer gegenereerd worden.

Zoiets moet toch mogelijk zijn? Dit verhaal heb ik deels als roep voor hulp en deels als plan van aanpak gemaakt :+
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_158480350
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 21:49 schreef kanovinnie het volgende:
Ik zit met voor mijzelf een forse exceluitdaging.

Intro:
Ik ben bij een sportclub verantwoordelijk voor het verspreiden van de clubkrant, flyers en andere zaken. Hiervoor heb ik een aantal bezorgers.
Voorheen maakte iemand anders via het ledenbestand en een programmatje wijklijsten waarin de bezorger kon zien bij welk adres hij/zij wat moest ingooien. Maar dat programma doet het niet meer en degene die het gemaakt heeft ziet zo snel geen fix.

Wat heb ik?
Een excelbestand met daarin allerlei gegevens. Deze wil ik automatisch filteren zodat ik alleen de nuttige informatie over hou (naam, adres, en of diegene lid/donateur/adverteerder is). Hoe ik dat kan doen is vrij eenvoudig.

Daarna moet ik filteren dat dubbele namen (twee leden die samenwonen, gezinnen etc etc) als 1 bezorgadres komen. Ook daar kan ik nog wel uitkomen.

Dan heb ik dus eigenlijk een filter uitgevoerd zodat ik de juiste data heb en die data uitgedund.

Vervolgens wil ik voor elke wijk een tablad maken waarin ik de postcode's zet welke in die wijk voorkomen. Dan moet ik met een commando/formule er voor zorgen dat als er een postcode voorkmot in mijn gefilterde bestand, dat dan die regel in de juiste wijklijst komt.
Hoe krijg ik dat voor elkaar?

En het is dan dus de bedoeling dat als ik een nieuw ledenbestand heb, ik die kan copypasten in de eerste pagina en dat dan automatisch alle wijken weer gegenereerd worden.

Zoiets moet toch mogelijk zijn? Dit verhaal heb ik deels als roep voor hulp en deels als plan van aanpak gemaakt :+
Zeker. Doe die dingen aan de lopende band. Als het veel verschillende mensen zijn kun je via outlook ook nog automatisch mailen.

Even een vraagje. Krijg je hier geld voor? Wat voor club is het? Ben op zich in een good mood, dus als je er niets voor krijgt en het vrijwillig doet zou ik je wel kunnen helpen wellicht door iets voor je te fixen :)

Stuur maar een pm if interested.

De nuttige zaken zal ik dan terug posten hier in het forum voor naslag en ter info voor mensen die ook zoiets willen.

Ga wel zo pitten dus reageer mss morgen pas
  woensdag 23 december 2015 @ 22:09:56 #40
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_158480744
quote:
1s.gif Op woensdag 23 december 2015 22:00 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Zeker. Doe die dingen aan de lopende band. Als het veel verschillende mensen zijn kun je via outlook ook nog automatisch mailen.

Even een vraagje. Krijg je hier geld voor? Wat voor club is het? Ben op zich in een good mood, dus als je er niets voor krijgt en het vrijwillig doet zou ik je wel kunnen helpen wellicht door iets voor je te fixen :)

Stuur maar een pm if interested.

De nuttige zaken zal ik dan terug posten hier in het forum voor naslag en ter info voor mensen die ook zoiets willen.

Ga wel zo pitten dus reageer mss morgen pas
Ja, het is vrijwillig. Ben nu zover dat ik de juiste info uit het hoofdblad getrokken heb. Moet alleen nog even zorgen dat ik dus dubbele adressen wegfilter.

Mailen gebeurd (nog) niet. Maar daar ga ik ook verandering in brengen. Het clubkrantje blijven we iig drukken en bezorgen omdat we dat een toegevoegde waarde vinden.

Als ik vast kom te zitten zal ik je een PM sturen.

En doe eens een gok wat voor club het is _O-
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_158482712
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 22:09 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ja, het is vrijwillig. Ben nu zover dat ik de juiste info uit het hoofdblad getrokken heb. Moet alleen nog even zorgen dat ik dus dubbele adressen wegfilter.

Mailen gebeurd (nog) niet. Maar daar ga ik ook verandering in brengen. Het clubkrantje blijven we iig drukken en bezorgen omdat we dat een toegevoegde waarde vinden.

Als ik vast kom te zitten zal ik je een PM sturen.

En doe eens een gok wat voor club het is _O-
Ponyclub?
pi_158482759
Kanoclub?

Las jouw naam altijd als kanno-vinnie :P
  woensdag 23 december 2015 @ 23:32:15 #43
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_158484406
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 22:53 schreef Holy_Goat het volgende:
Kanoclub?

Las jouw naam altijd als kanno-vinnie :P
Idem :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_158487097
Parenclub?
  donderdag 24 december 2015 @ 05:52:46 #45
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_158489097
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 22:53 schreef Holy_Goat het volgende:
Kanoclub?

Las jouw naam altijd als kanno-vinnie :P
jij gaat door voor de koelkast.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 28 december 2015 @ 14:54:24 #46
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_158601407
Ik heb twee vragen/uitdagingen.

Hoe kan ik filteren op adres, dus de dubbele adressen er uit halen? Met voorwaardelijke opmaak kan ik ze wel rood laten kleuren maar dan staan ze er nog wel.

Hoe kan ik zorgen dat iedereen met postcode 1234AB op blad 2 komt te staan met alle infovelden erbij, en dat 4321BA in een ander blad komt te staan?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_158601769
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 14:54 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb twee vragen/uitdagingen.

Hoe kan ik filteren op adres, dus de dubbele adressen er uit halen? Met voorwaardelijke opmaak kan ik ze wel rood laten kleuren maar dan staan ze er nog wel.

Hoe kan ik zorgen dat iedereen met postcode 1234AB op blad 2 komt te staan met alle infovelden erbij, en dat 4321BA in een ander blad komt te staan?
Als je deze rijen met voorwaardelijke opmaak kan markeren, dan kan je ook een kolom 'dubbel' toevoegen om die rijen te markeren. Je kan dan daarop filteren.

Wel ervoor zorgen dat je één van de dubbele adressen NIET markeert als dubbel. :+
  maandag 28 december 2015 @ 15:09:59 #48
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_158601823
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2015 15:07 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Als je deze rijen met voorwaardelijke opmaak kan markeren, dan kan je ook een kolom 'dubbel' toevoegen om die rijen te markeren. Je kan dan daarop filteren.

Wel ervoor zorgen dat je één van de dubbele adressen NIET markeert als dubbel. :+
Hoe filter ik daar op :@
Ik kan natuurlijk een ALS formule er op los laten en er een 1 en 0 achter laten zetten. Dan moet een 1 wel in de bladen terugkomen en een 0 niet.


Ik heb gewoon een ALS/IF forumele toegepast. Als de cel defzelfde waarde heeft als erboven, dan 0, als dat cel een andere waarde heeft, dan 1.

Wat ben ik ook slim.

Nu moet nog zorgen dat als een cel overeenkomt met een lijstje in een blad, de kolom rij met gegevens in dat blad komt.

En in dat lijstje staan dan de postcode's

[ Bericht 15% gewijzigd door kanovinnie op 28-12-2015 15:15:15 ]
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_158601934
Sorteren een optie?
Stel gesorteerd in kolom A. Dan kan je in kolom B een formule gooien. Bijvoorbeeld in cel B3 de formule =B3=B2
Dan een filter op op TRUE in kolom B en die eruit gooien?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  maandag 28 december 2015 @ 15:15:39 #50
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_158601961
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2015 15:14 schreef KaBuf het volgende:
Sorteren een optie?
Stel gesorteerd in kolom A. Dan kan je in kolom B een formule gooien. Bijvoorbeeld in cel B3 de formule =B3=B2
Dan een filter op op TRUE in kolom B en die eruit gooien?
Wij zijn net zo slim *)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_158602842
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 15:15 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Wij zijn net zo slim *)
:+

Zit mobiel, maar kan voor de rest van je probleem een vlookup-functie geen uitkomst bieden?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  maandag 28 december 2015 @ 15:50:31 #52
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_158603242
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2015 15:41 schreef KaBuf het volgende:

[..]

:+

Zit mobiel, maar kan voor de rest van je probleem een vlookup-functie geen uitkomst bieden?
Zou goed kunnen hoor, ken die alleen niet. Thuis eens opzoeken.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_158603418
quote:
14s.gif Op maandag 28 december 2015 15:50 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Zou goed kunnen hoor, ken die alleen niet. Thuis eens opzoeken.
Voor straks dan maar :P
https://support.office.co(...)63-8ab8-93a18ad188a1
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  maandag 28 december 2015 @ 16:21:23 #54
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_158604134
Ik kan er (nog) niet mee omgaan ;(

Thuis nog maar eens proberen
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 28 december 2015 @ 20:14:15 #55
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_158613017
In kolom B staan een aantal getallen.

Als <1000, dan wil ik een letter L in de cel.
Als >2000, dan wil ik een letter A in de cel.
Anders wil ik een D in de cel.

Hoe krijg ik dit in godsnaam voor elkaar, ik kom er maar niet uit }:| :X :{

3 seconden later;

=IF(B1 > 2000;"A";IF(B1 < 1000;"L";"D"))

zo dus. :@
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_158623336
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 20:14 schreef kanovinnie het volgende:
In kolom B staan een aantal getallen.

Als <1000, dan wil ik een letter L in de cel.
Als >2000, dan wil ik een letter A in de cel.
Anders wil ik een D in de cel.

Hoe krijg ik dit in godsnaam voor elkaar, ik kom er maar niet uit }:| :X :{

3 seconden later;

=IF(B1 > 2000;"A";IF(B1 < 1000;"L";"D"))

zo dus. :@
Wil je nu een sticker? :)
  woensdag 30 december 2015 @ 11:19:59 #57
253769 Good.vs.Evil
Hope I ruin your day!
pi_158666111
Hoi!!
Kan iemand mij helpen?
In lekentaal aub, want excel en ik zijn geen goede vrienden...

Hoe kan ik op meerdere tabbladen tegelijk een logo invoeren, en dan liever niet in de kop of voettekst?
So if you see me, and I’m lonesome and stoned,
So far down, the devil loved me high...
I’m just trying to untangle my mind.
  woensdag 30 december 2015 @ 16:49:11 #58
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_158677255
Die vlookup gaat mij toch niet helpen met mijn probleem ofwel?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 30 december 2015 @ 23:28:40 #59
256829 Sokz
Livin' the life
pi_158695488
Ik zie het even niet. :+ Copy Trek T8 omlaag welke een functie =R8/R12 basic stuf. Hij kopieert de input/formule wel maar output blijft constant? Heb dit normaal nooit en geen idee wat ik veranderd heb.

  woensdag 30 december 2015 @ 23:31:10 #60
256829 Sokz
Livin' the life
pi_158695649
Sluit het bestand nu en dan springt hij wel opeens op de juiste waardes. Start ik het weer op, zijn die eerste 5 cellen goed maar kan ze vervolgens weer niet door kopieeren ineens. :p
  woensdag 30 december 2015 @ 23:33:27 #61
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158695773
quote:
99s.gif Op woensdag 30 december 2015 23:31 schreef Sokz het volgende:
Sluit het bestand nu en dan springt hij wel opeens op de juiste waardes. Start ik het weer op, zijn die eerste 5 cellen goed maar kan ze vervolgens weer niet door kopieeren ineens. :p
Berekenen toevallig op handmatig ingesteld?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 31 december 2015 @ 00:41:11 #62
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_158698924
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 23:33 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Berekenen toevallig op handmatig ingesteld?
Of schermupdates uit?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_158756245
quote:
99s.gif Op woensdag 30 december 2015 23:28 schreef Sokz het volgende:
Ik zie het even niet. :+ Copy Trek T8 omlaag welke een functie =R8/R12 basic stuf. Hij kopieert de input/formule wel maar output blijft constant? Heb dit normaal nooit en geen idee wat ik veranderd heb.

[ afbeelding ]
Je kunt overigens dubbelklikken op het blokje rechts beneden.
Dan hoef je niet naar beneden te "trekken".
Hij stopt dan boven de eerstvolgende lege cel in de kolom direct links.
Dit toont ook weer het belang aan van een "goed gevulde" database, zonder lege cellen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Twentsche_Ros op 02-01-2016 16:16:53 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zaterdag 2 januari 2016 @ 19:36:11 #64
256829 Sokz
Livin' the life
pi_158767570
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 23:33 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Berekenen toevallig op handmatig ingesteld?
Dit was het :) Geen idee hoe dat opeens verandert is. Thanks!

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 11:56 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Je kunt overigens dubbelklikken op het blokje rechts beneden.
Dan hoef je niet naar beneden te "trekken".
Hij stopt dan boven de eerstvolgende lege cel in de kolom direct links.
Dit toont ook weer het belang aan van een "goed gevulde" database, zonder lege cellen.
ty, scheelt weer. :)
pi_158768158
quote:
99s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 19:36 schreef Sokz het volgende:

[..]

Dit was het :) Geen idee hoe dat opeens verandert is. Thanks!

[..]

ty, scheelt weer. :)
Ook leuk als je op de te copiëren cel "Zondag" hebt staan of "Januari". Dan telt ie gewoon de weekdagen of maanden verder. Best leuk om te zien....
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zaterdag 2 januari 2016 @ 19:59:57 #66
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158768201
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 19:58 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ook leuk als je op de te copiëren cel "Zondag" hebt staan of "Januari". Dan telt ie gewoon de weekdagen of maanden verder. Best leuk om te zien....
Alleen jammer dat het lastig is om in een beweging een lijst met alle eersten van de maand te maken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_158768479
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 19:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Alleen jammer dat het lastig is om in een beweging een lijst met alle eersten van de maand te maken.
Dan moet je 2 cellen boven elkaar selecteren.
Bv kolom A is gevuld met tekst van rij 1 t/m 43.
Op b1 staat 1-1-2016
Op b2 staat 1-2-2016
Selecteer het blok B1:B2
Ga op het vierkantje rechts beneden B2 staan met je cursor.
En dubbelklik.
Je hebt B1 t/m B43 gevuld t/m 1-7-2019
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zaterdag 2 januari 2016 @ 20:11:46 #68
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158768515
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 20:10 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Dan moet je 2 cellen boven elkaar selecteren.
Bv kolom A is gevuld met tekst van rij 1 t/m 43.
Op b1 staat 1-1-2016
Op b2 staat 1-2-2016
Selecteer het blok B1:B2
Ga op het vierkantje rechts beneden B2 staan met je cursor.
En dubbelklik.
Je hebt B1 t/m B43 gevuld t/m 1-7-2019
Verrek.

Vroeger werkte dat niet, dan telde hij gewoon 31 dagen verder. Daarna gewoon nooit meer uitgeprobeerd _O-
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_158768677
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 20:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Verrek.

Vroeger werkte dat niet, dan telde hij gewoon 31 dagen verder. Daarna gewoon nooit meer uitgeprobeerd _O-
Het lukt ook met op B1 de tekst "Rij 1", op b2 de tekst "rij 2" en als je door copieert krijg je rij 3, rij 4 rij 5 etc.
Met kolommen die je naar rechts trekt lukt dit ook, bv Kol 1, Kol 2, Kol 3.
Met kolommen kan dit handig zijn als je een groot CSV bestand hebt geïmporteerd waarbij je overal (voor elke kolom) nog een koptekst voor moet bedenken, omdat je een paar kolommen nodig hebt voor bv een draaitabel. Met Kol 1, Kol 2, Kol 3 en dan naar rechts trekken kun je het snelst alle kolommen van een naam voorzien. Soms heb je wel 20 kolommen. En een draaitabel kun je niet maken als er "tussendoor" lege kolomnamen zijn, of dubbele kolomnamen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zondag 3 januari 2016 @ 12:24:09 #70
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_158784179
Ik heb even een 'dingetje' waar ik niet uit kom.

Ik heb één 'overzicht-Excel-bestand' waarin ik informatie (getallen) haal uit een aantal andere Excel-bestanden. Alleen nu wil ik hier de modus van bereken.

Wanneer er geen getal in één van de andere Excel-bestanden is ingevuld, komt er in het overzicht #N/B te staan. Maar ik wil dat hij alleen de modus van de getallen neemt en niet van de #N/B.

Dus wanneer de getallen zijn:
1
1
2
2
2
3
3
#N/B
#N/B
#N/B
#N/B

Moet de modus dus 2 worden en niet #N/B.

Maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik dit het beste kan doen? Dmv ALS?
pi_158786471
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 12:24 schreef Goddelijker het volgende:
Ik heb even een 'dingetje' waar ik niet uit kom.

Ik heb één 'overzicht-Excel-bestand' waarin ik informatie (getallen) haal uit een aantal andere Excel-bestanden. Alleen nu wil ik hier de modus van bereken.

Wanneer er geen getal in één van de andere Excel-bestanden is ingevuld, komt er in het overzicht #N/B te staan. Maar ik wil dat hij alleen de modus van de getallen neemt en niet van de #N/B.

Dus wanneer de getallen zijn:
1
1
2
2
2
3
3
#N/B
#N/B
#N/B
#N/B

Moet de modus dus 2 worden en niet #N/B.

Maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik dit het beste kan doen? Dmv ALS?
kolom erbij
=IF(+ISERROR(A1),"x",A1)
De x-en (en alle andere teksten) worden niet meegeteld voor het bepalen van de modus.
Een foutmelding verstoort als rotte appel de hele kolom (cq mand).
Je kunt ipv een extra kolom de formule ook "nesten" natuurlijk.
Of je zorgt ervoor dat er geen foutmelding kan voorkomen....
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_158820240
Ik heb een excelbestand met het offerteoverzicht. Nu wil ik alles kunnen Filteren. Dus alle quotes zichtbaar maken die Live zijn. Vanuit deze offertes wordt het verwachtte totaal per maand weergegeven. Nu zijn er enkele kolommen die een totaalbedrag in Euro's weergeeft. In het veld begint met met ¤, gevolgd door een aantal spaties en dan het totaalbedrag. Ik klik op het veld links uitlijnen, maar het bedrag blijft rechts staan.

Dit is heel storend omdat het dropdown pijltje van de Filter functie half over het bedrag hangt. Is er enige manier om het wél links uit te lijnen zodat de bedragen wél volledig zichtbaar zijn?
- Met zuidelijke groet -
  maandag 4 januari 2016 @ 16:17:34 #73
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158820255
Volgens mij moet het wel kunnen als je de opmaak verandert van Financieel in Valuta, of andersom.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 6 januari 2016 @ 09:43:54 #74
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_158866295
Hoort hier wel niet maar mss weet iemand hier het antwoord wel.

Ik heb een map met daarin een berg Excel bestanden, hoe kan ik een lijst afdrukken met de namen van alle bestanden die in die map zitten?

thx
pi_158866737
Ik heb nog een vraag over Excel,

Ik heb een jaarkalender, waarin ik verschillende data wil opvullen met een kleur. Daarna wil ik heel simpel dat hij voor mij telt hoeveel dagen kleur A hebben en hoeveel kleur B hebben. Hoe doe ik dat?

quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 09:43 schreef mrPanerai het volgende:
Hoort hier wel niet maar mss weet iemand hier het antwoord wel.

Ik heb een map met daarin een berg Excel bestanden, hoe kan ik een lijst afdrukken met de namen van alle bestanden die in die map zitten?

thx
http://www.makeuseof.com/(...)contents-in-windows/

Is dit een manier die het oplost?
- Met zuidelijke groet -
  woensdag 6 januari 2016 @ 10:23:23 #76
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_158867001
quote:
Bedankt voor het meedenken.
Had ik ook al gevonden maar alles is hier door de admins zo dichtgetimmerd dat ik nergens bijkan.
Ik heb het maar via een screenprint gedaan.
  woensdag 6 januari 2016 @ 21:17:29 #77
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_158883911
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 10:10 schreef De-Hamster het volgende:
Ik heb nog een vraag over Excel,

Ik heb een jaarkalender, waarin ik verschillende data wil opvullen met een kleur. Daarna wil ik heel simpel dat hij voor mij telt hoeveel dagen kleur A hebben en hoeveel kleur B hebben. Hoe doe ik dat?
Misschien dat je in plaats van een celkleur aan te wijzen hier 1 t/m7 in zet voor de dag en dan deze dmv voorwaardelijke opmaak opmaakt?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 8 januari 2016 @ 23:22:29 #78
256829 Sokz
Livin' the life
pi_158945570
Hoe adjust ik de kleurwaardes van dat vlak? maw wil ze wat subtieler maken (0-12.70; 12.70-15.50; 15.50- infinite). Moet echt makkelijk aan te passen zijn lijkt me maar kan 't maar niet vinden. :P

edit: en kun je een bepaalde waarde markeren (als een punt of whatever) in dat vlak?



[ Bericht 20% gewijzigd door Sokz op 08-01-2016 23:29:38 ]
  zaterdag 9 januari 2016 @ 00:16:20 #79
256829 Sokz
Livin' the life
pi_158947462
-

[ Bericht 98% gewijzigd door Sokz op 09-01-2016 00:39:31 ]
pi_159008768
Stel dat ik een kolom heb met verschillende datums erin, is het dan mogelijk om met een formule in een andere kolom deze datums automatisch te sorteren?

Dus zeg maar, kolom A is dit:

28-02-2014
19-02-2015
28-02-2014
01-09-2014
07-12-2015
19-02-2015
01-01-2015
11-11-2015

Kan ik dan met een formule kolom B er zo uit laten zien?

28-02-2014
28-02-2014
01-09-2014
01-01-2015
19-02-2015
19-02-2015
11-11-2015
07-12-2015
pi_159009010
Je kan de rang '=RANG.GELIJK()' van data bepalen. Daarna kan je posities vergelijken '=VERGELIJKEN()' en daarna kan je met '=INDEX()' de waarde (datum) ophalen.
Aldus.
pi_159019527
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 11:53 schreef Saekerhett het volgende:
Stel dat ik een kolom heb met verschillende datums erin, is het dan mogelijk om met een formule in een andere kolom deze datums automatisch te sorteren?

Dus zeg maar, kolom A is dit:

28-02-2014
19-02-2015
28-02-2014
01-09-2014
07-12-2015
19-02-2015
01-01-2015
11-11-2015

Kan ik dan met een formule kolom B er zo uit laten zien?

28-02-2014
28-02-2014
01-09-2014
01-01-2015
19-02-2015
19-02-2015
11-11-2015
07-12-2015
Ik heb de engelstalige.
Als volgt:
stel de eerste kolom zit in kolom F
Zet in kolom I: 1 t/m 8 naar beneden
Zet in cel j1: =SMALL(F:F,I1)
Copieer J1 naar J2 t/m J7
Small is in het Nederlands kleinste
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_159033568
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 21:17 schreef qu63 het volgende:

[..]

Misschien dat je in plaats van een celkleur aan te wijzen hier 1 t/m7 in zet voor de dag en dan deze dmv voorwaardelijke opmaak opmaakt?
Precies: Want dit is het paard achter de wagen spannen. Want je wil een bepaalde dag een bepaalde status meegeven en aan de hand daarvan geef je de cel een kleur. Voor een goede database die wellicht later ook implementeerbaar is voor andere software moet je die status in een aparte kolom aangeven. En dan kun je natuurlijk via "voorwaardelijke bestandsopmaak" de dag een kleur geven.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_159034471
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 18:09 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ik heb de engelstalige.
Als volgt:
stel de eerste kolom zit in kolom F
Zet in kolom I: 1 t/m 8 naar beneden
Zet in cel j1: =SMALL(F:F,I1)
Copieer J1 naar J2 t/m J7
Small is in het Nederlands kleinste
Dit werkt perfect, thx :D
pi_159057550
Hoi.

Ik heb een vraag en ik weet niet of het mogelijk is. Ik heb een gigantische lijst met data waar ik een gedeelte van wil verwijderen en een gedeelte wil behouden.

Het enige wat ik wil behouden, is dat de rij ná de blanke rij behouden wordt. Is dat uberhaupt mogelijk?

[ Bericht 76% gewijzigd door einschtein op 12-01-2016 23:33:18 ]
pi_159059567
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 23:25 schreef einschtein het volgende:
Hoi.

Ik heb een vraag en ik weet niet of het mogelijk is. Ik heb een gigantische lijst met data waar ik een gedeelte van wil verwijderen en een gedeelte wil behouden.

Het enige wat ik wil behouden, is dat de rij ná de blanke rij behouden wordt. Is dat uberhaupt mogelijk?
Wat ik in zo'n geval doe is: een nieuwe kolom A "inserten".
Met als koptitel: Rang
A2 wordt dan 1, a3 wordt 2 etc. copiëren naar beneden.
Dan kun je de hele database op alle willekeurige kolommen sorteren, terwijl je altijd de volgorde houdt dankzij de kolom "Rang".
Je kunt dan dus de lege cellen isoleren en via "verwijderen rij" er tussen weg halen.
Na het opschonen even de volgorde weer terug naar "Rang", en dan kan de kolom "Rang" (kolom A dus) na bewezen diensten weer worden verwijderd, en je hebt een opgeschoonde database.

Als alleen elke rij na een blanke rij behouden moet blijven moet je een kolom toevoegen.
Stel cel A30 is leeg, en dus moet rij 31 behouden blijven.
Dan zet je op bv K31: =isleeg(a30)*1
En de cel K31 copieer je naar K2 t/m K heel veel.....
Dan (niet vergeten!!!). Ga je kolom K "bevriezen". Copiëren en Plakken Speciaal Waarden.
Zodat ie geen formule blijft maar gewoon het getal (0 of 1) op dat moment.
En dan kun je in combinatie met de Rang-kolom de kolom K sorteren en gooi je alle rijen met 0-waarden eruit.

[ Bericht 9% gewijzigd door Twentsche_Ros op 13-01-2016 09:25:24 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_159068295
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 00:55 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Wat ik in zo'n geval doe is: een nieuwe kolom A "inserten".
Met als koptitel: Rang
A2 wordt dan 1, a3 wordt 2 etc. copiëren naar beneden.
Dan kun je de hele database op alle willekeurige kolommen sorteren, terwijl je altijd de volgorde houdt dankzij de kolom "Rang".
Je kunt dan dus de lege cellen isoleren en via "verwijderen rij" er tussen weg halen.
Na het opschonen even de volgorde weer terug naar "Rang", en dan kan de kolom "Rang" (kolom A dus) na bewezen diensten weer worden verwijderd, en je hebt een opgeschoonde database.

Als alleen elke rij na een blanke rij behouden moet blijven moet je een kolom toevoegen.
Stel cel A30 is leeg, en dus moet rij 31 behouden blijven.
Dan zet je op bv K31: =isleeg(a30)*1
En de cel K31 copieer je naar K2 t/m K heel veel.....
Dan (niet vergeten!!!). Ga je kolom K "bevriezen". Copiëren en Plakken Speciaal Waarden.
Zodat ie geen formule blijft maar gewoon het getal (0 of 1) op dat moment.
En dan kun je in combinatie met de Rang-kolom de kolom K sorteren en gooi je alle rijen met 0-waarden eruit.

Dat volgt ik niet helemaal... :P

EDIT: Ah, toch wel. Got it, thanks! :)

[ Bericht 4% gewijzigd door einschtein op 13-01-2016 14:33:33 ]
  dinsdag 19 januari 2016 @ 10:11:15 #88
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_159222505
Is het mogelijk om in een PIVOT te zien waar de brondata van deze PIVOT vandaan komt?
(Dus tabblad x, cellen A1 : Z500)

Edit: laat maar, collega heeft het al gevonden :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_159224474
quote:
5s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 10:11 schreef KaBuf het volgende:
Is het mogelijk om in een PIVOT te zien waar de brondata van deze PIVOT vandaan komt?
(Dus tabblad x, cellen A1 : Z500)

Edit: laat maar, collega heeft het al gevonden :)
dubbelklikken op een bewuste cel....
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 12:10:10 #90
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_159224851
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 11:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

dubbelklikken op een bewuste cel....
Nee ik wilde echt weten waar de PIVOT zijn data vandaan haalt. Ik had wel een onderliggende tab data, maar wist niet of alles werd meegenomen. En aangezien er veel filters op de PIVOT stonden, kon ik geen snelle aansluiting vanuit de totalen maken. ;)
Maar kwam erachter dat je meer opties hebt vanuit je ribbons als je een cel in de PIVOT selecteert. Dan is er ook een optie om de onderliggende data te wijzigen en zie je waar de data origineel vandaan wordt gehaald. :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_159228473
Hoi mede-fokkers,

Vraag: Ik wil graag dat de kolombreedte zich automatisch aanpast aan de tekst die ik in een cel schrijf.

Home> Format> Autofit column width werkt niet, omdat ik deze dan iedere keer opnieuw moet aanklikken. Ik wil juist dat het automatisch gaat.

Heb ook alle opties geprobeerd onder Format cells> Alignment, maar krijg het dan alleen voor elkaar dat de rijhoogte aanpast aan wat ik schrijf.
pi_159228986
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 14:48 schreef Nadinarama het volgende:
Hoi mede-fokkers,

Vraag: Ik wil graag dat de kolombreedte zich automatisch aanpast aan de tekst die ik in een cel schrijf.

Home> Format> Autofit column width werkt niet, omdat ik deze dan iedere keer opnieuw moet aanklikken. Ik wil juist dat het automatisch gaat.

Heb ook alle opties geprobeerd onder Format cells> Alignment, maar krijg het dan alleen voor elkaar dat de rijhoogte aanpast aan wat ik schrijf.
Je kunt dubbelklikken op de rechtergrens van de kolom.
Dan past ie zich aan aan de breedte.
Je kunt natuurlijk ook Alt-Enter doen ipv Enter. Dan zet ie de tekst in meerdere regels onder elkaar.

Ik zie dat je dat eerste al kent. Verder.... Je zou een macro kunnen schrijven.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_159229090
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 15:07 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Je kunt dubbelklikken op de rechtergrens van de kolom.
Dan past ie zich aan aan de breedte.
Je kunt natuurlijk ook Alt-Enter doen ipv Enter. Dan zet ie de tekst in meerdere regels onder elkaar.
Dank Twentsche_Ros, ik ken de alternatieven. Maar begrijp ik hiermee dat er toch iedere keer een handeling verricht moet worden om de kolombreedte aan te passen?

Dan ga ik namelijk mijn formulier anders inrichten :)
pi_159229999
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 15:11 schreef Nadinarama het volgende:

[..]

Dank Twentsche_Ros, ik ken de alternatieven. Maar begrijp ik hiermee dat er toch iedere keer een handeling verricht moet worden om de kolombreedte aan te passen?

Dan ga ik namelijk mijn formulier anders inrichten :)
Ik zie zelf het voordeel niet van zo'n brede kolom. Je wil een beetje overzicht houden. En excel is niet in 1e instantie gemaakt om ergens een hele hoop tekst op te slaan.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_159230115
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 15:45 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ik zie zelf het voordeel niet van zo'n brede kolom. Je wil een beetje overzicht houden. En excel is niet in 1e instantie gemaakt om ergens een hele hoop tekst op te slaan.
Het zijn 3 kolommen waarvan 1 met tekst en 2 met getallen. Dus in die zin niet erg als het tekstveld de hele sheet vult. Daarbij vind ik het persoonlijk makkelijker van links naar rechts lezen, i.p.v. boven naar beneden. En mooier vind ik het ook...

Verbaas me er over dat het op rijniveau wel automatisch kan, maar niet op kolomniveau.
pi_159230363
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 15:50 schreef Nadinarama het volgende:

[..]

Het zijn 3 kolommen waarvan 1 met tekst en 2 met getallen. Dus in die zin niet erg als het tekstveld de hele sheet vult. Daarbij vind ik het persoonlijk makkelijker van links naar rechts lezen, i.p.v. boven naar beneden. En mooier vind ik het ook...

Verbaas me er over dat het op rijniveau wel automatisch kan, maar niet op kolomniveau.
Omdat een goede database een beperkt aantal kolommen heeft en veel rijen. Je wil overzicht houden op de database. En het "aanvullen" gebeurt naar beneden (per rij).
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_159230785
Verder kan een cel ook niet meer dan 32.000 karakters bevatten als je dan teveel erin wil gaan typen werkt het ook niet meer. :D
pi_159231057
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 16:14 schreef Basp1 het volgende:
Verder kan een cel ook niet meer dan 32.000 karakters bevatten als je dan teveel erin wil gaan typen werkt het ook niet meer. :D
32767 om precies te zijn.
Dat is 2^15-1
Bijna alle maxima (rijen, kolommen van vroeger en nu)
Alsmede maximale rekenpotenties.

… zijn gerelateerd aan bedragen mbt "2 tot de macht…"
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_159231292
Het is geen textmining DB ofzo, guys. Het zal maximaal 50 woorden zijn o.i.d. Haha :P
pi_159231338
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 16:31 schreef Nadinarama het volgende:
Het is geen textmining DB ofzo, guys. Het zal maximaal 50 woorden zijn o.i.d. Haha :P
Ja dat zeg jij nu maar dadelijk neemt een collega het over en gaat wel vrolijk aan de slag en verdere daarmee. :D
pi_159231450
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 16:31 schreef Nadinarama het volgende:
Het is geen textmining DB ofzo, guys. Het zal maximaal 50 woorden zijn o.i.d. Haha :P
Wat voor soort tekst is het. Dat dat in Excel zou moeten worden opgeslagen?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_159231637
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 16:38 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Wat voor soort tekst is het. Dat dat in Excel zou moeten worden opgeslagen?
Een opleidingsplan met toegewezen punten. De tekst is dus een omschrijving van de training.

Denk Cursus Macramee: Het leren omgaan met bolletjes schapenwol en andere materialen. Deelname levert dan 8 punten op.

Very basic dus.
pi_159231871
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 16:45 schreef Nadinarama het volgende:

[..]

Een opleidingsplan met toegewezen punten. De tekst is dus een omschrijving van de training.

Denk Cursus Macramee: Het leren omgaan met bolletjes schapenwol en andere materialen. Deelname levert dan 8 punten op.

Very basic dus.
Volstaat "Macramee" dan niet. Zo'n omschrijving hoeft toch niet in een Excel bestand.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_159232768
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 16:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Volstaat "Macramee" dan niet. Zo'n omschrijving hoeft toch niet in een Excel bestand.
Ik ben niet de eindgebruiker, maar zo raar is dat toch niet.
pi_159233656
Alle ras-Excellers hier houden van praktische en bruikbare namen.
Aldus.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 18:22:13 #106
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159234026
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 18:10 schreef Z het volgende:
Alle ras-Excellers hier houden van praktische en bruikbare namen.
0, 1, 2, ..
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159241786
Hallon. Ben't ik weer. :)

Ben met een Google Sheet bezig. En ik wil eigenlijk een button maken, of in ieder geval iets automatisch, dat wanneer ik er op druk dat de content verplaatst. Mag ook met een 'yes' 'no' zijn.

Bijvoorbeeld:
A1 en B1 hebben content. Ik voer in C1 'yes' in. Daardoor wordt de content verplaatst naar een lege regel in rij G.
A2 en B2 hebben content. Ik voer in C2 'no' in. Daardoor wordt de content in A2 en B2 verwijderd.

Is dat mogelijk? Het is ook prima dat ik een Google Apps-scripts moet runnen om het te laten doen. Zolang het maar gedaan wordt. ;)

Zo ja, hoe? Ik ben namelijk geen held in het schrijven van die scripts.
  donderdag 21 januari 2016 @ 11:54:50 #108
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_159277351
Hoi allemaal,

Excel 2013 Engelse versie.

Ik ben met een SUMIFS formule bezig maar ik zou willen dat ie de informatie in cel C13 als tekst zou zien. Zodat ik als criterium "apr-14" aan zou kunnen geven. Dit omdat ik een overzicht moet maken per maand, per criterium uit kolom D.
Maar omdat de informatie apr-14 afkomstig is uit een formule pakt ie het denk ik niet.



De sumifs formule: =SUMIFS(E13:E2000;C13:C2000;C13;D13:D2000;"Product error")
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_159277814
quote:
17s.gif Op donderdag 21 januari 2016 11:54 schreef Puckzzz het volgende:
Hoi allemaal,

Excel 2013 Engelse versie.

Ik ben met een SUMIFS formule bezig maar ik zou willen dat ie de informatie in cel C13 als tekst zou zien. Zodat ik als criterium "apr-14" aan zou kunnen geven. Dit omdat ik een overzicht moet maken per maand, per criterium uit kolom D.
Maar omdat de informatie apr-14 afkomstig is uit een formule pakt ie het denk ik niet.

[ afbeelding ]

De sumifs formule: =SUMIFS(E13:E2000;C13:C2000;C13;D13:D2000;"Product error")
Heb je draaitabellen als eens geprobeerd?
Dan heb je alle mogelijke overzichten.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 21 januari 2016 @ 21:28:15 #110
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_159292053
Voor iedereen die wel eens data van t web moet bewerken in Excel/Google Spreadsheets: https://www.blockspring.com/

Kwam er toevallig terecht, heb t zelf nog niet getest..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_159295599
Hij is echt te simpel, maar ik kom er niet uit....
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welke formule moet er in B10 -O-

[ Bericht 53% gewijzigd door Queller op 21-01-2016 23:11:48 ]
pi_159295777
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 23:00 schreef Queller het volgende:
Hij is echt te simpel, maar ik kom er niet uit....

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welke formule moet er in B10 -O-
de staffel klopt niet het product kost altijd 50, dus aantal*50 :D
pi_159295819
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2016 23:07 schreef Basp1 het volgende:
de staffel klopt niet het product kost altijd 50, dus aantal*50 :D
Ja! Kut... Moment :*
pi_159295901
Nu is ie goed. Het betreft niet de prijs per stuk, maar de vaste kosten bij een bepaald aantal.
pi_159299233
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 23:12 schreef Queller het volgende:
Nu is ie goed. Het betreft niet de prijs per stuk, maar de vaste kosten bij een bepaald aantal.
=VERT.ZOEKEN(B9;B3:E6;4;WAAR)
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_159299905
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 23:12 schreef Queller het volgende:
Nu is ie goed. Het betreft niet de prijs per stuk, maar de vaste kosten bij een bepaald aantal.
Maar waarom zou ik dan 16 stuks bestellen als 20 stuks net zoveel kosten?

Staffels zijn normaal om prijzen per stuk af te laten lopen bij bestelling van grotere aantallen. :D
pi_159300764
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 09:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar waarom zou ik dan 16 stuks bestellen als 20 stuks net zoveel kosten?

Staffels zijn normaal om prijzen per stuk af te laten lopen bij bestelling van grotere aantallen. :D
Wellicht gaat het om min of meer vaste orderkosten.
En komen de stukprijzen er nog bij..
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_159308466
Is het mogelijk om door een dimension te loopen?

1
2
3
4
For i = 1 To 21
    Dim AMi As String
    AMi = Range("Y" & i + 2).Text
Next i

Het is dus de bedoeling dat er een text wordt gehangen aan AM1 t/m AM21
Om te voorkomen dat er 21 regels in de macro aangemaakt moet worden had ik dit graag in een loop gewild.
pi_159308793
Ik zou zeggen: probeer het eens. En dan "AM" & i".
Aldus.
pi_159309996
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 09:07 schreef Basp1 het volgende:
Maar waarom zou ik dan 16 stuks bestellen als 20 stuks net zoveel kosten?

Staffels zijn normaal om prijzen per stuk af te laten lopen bij bestelling van grotere aantallen. :D
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 10:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:

Wellicht gaat het om min of meer vaste orderkosten.
En komen de stukprijzen er nog bij..
^^ Dat dus :)

Dank allemaal ^O^
pi_159375025
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 16:38 schreef Bo.S het volgende:
Is het mogelijk om door een dimension te loopen?
[ code verwijderd ]

Het is dus de bedoeling dat er een text wordt gehangen aan AM1 t/m AM21
Om te voorkomen dat er 21 regels in de macro aangemaakt moet worden had ik dit graag in een loop gewild.
Opgelost:)

1
2
3
4
5
6
Dim AM(1 To 21) As String
Dim i As Integer

For i = 1 To 21
    AM(i) = range("Y" & i + 2).text
Next i
  vrijdag 29 januari 2016 @ 16:28:26 #122
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_159495845
Ben ik weer, het vorige probleem is opgelost ;-)

Ik heb 4 cellen waarin een lange IF(AND) formule staat. Nu wil ik deze formules in een andere cel uit laten voeren.

De formules staan in Cel A3, B3 en A5 en B5.
A3 en B3 horen bij elkaar omdat je maar een beperkt aantal IF formules in een string kunt zetten, daarom verwijst het laatste argument naar B3 waar het vervolg van de IF formules staat.:

A3:
=IF(AND($D:$D>$M$17;$D:$D<$M$18);"January-15";IF(AND($D:$D>$M$19;$D:$D<$M$20);"February-15";IF(AND($D:$D>$M$21;$D:$D<$M$22);"March-15";IF(AND($D:$D>$M$23;$D:$D<$M$24);"April-15";IF(AND($D:$D>$M$25;$D:$D<$M$26);"May-15";IF(AND($D:$D>$M$27;$D:$D<$M$28);"June-15";IF(AND($D:$D>$M$29;$D:$D<$M$30);"July-15";$B$3)))))))

B3:
=IF(AND($D:$D>$M$31;$D:$D<$M$32);"August-15";IF(AND($D:$D>$M$33;$D:$D<$M$34);"September-15";IF(AND($D:$D>$M$35;$D:$D<$M$36);"October-15";IF(AND($D:$D>$M$37;$D:$D<$M$38);"November-15";IF(AND($D:$D>$M$39;$D:$D<$M$40);"December-15";"0")))))

En zo heb ik eenzelfde set voor 2014 verwijzingen.
Nu wil ik dus in een hele andere cel deze formules (alle 4) uit laten voeren door te verwijzen naar de cellen A3-B3-A5-B5.
Hoe doe ik dat? :?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_159497723
Als ik die formules zo zie zou een eenvoudige vlookup al voldoende zijn. :X Of kijk ik scheel?
Heb je een voorbeeld van je sheet?
  vrijdag 29 januari 2016 @ 18:26:27 #124
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_159498033
Is het mogelijk om een excel sheet1 rechtstreeks te "opslaan als" sheet2 in een ander excelbestand?
Wie dit leest is gek
pi_159498295
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 18:26 schreef Nieuwschierig het volgende:
Is het mogelijk om een excel sheet1 rechtstreeks te "opslaan als" sheet2 in een ander excelbestand?
Met behulp van een beetje vba is dat vrij eenvoudig.
  vrijdag 29 januari 2016 @ 18:41:59 #126
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_159498328
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 18:26 schreef Nieuwschierig het volgende:
Is het mogelijk om een excel sheet1 rechtstreeks te "opslaan als" sheet2 in een ander excelbestand?
rechtsklikken op blad -> blad verplaatsen of kopieëren

Of wil je het echt met één knop?
  vrijdag 29 januari 2016 @ 19:00:37 #127
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_159498779
quote:
17s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 16:28 schreef Puckzzz het volgende:
Ben ik weer, het vorige probleem is opgelost ;-)

Ik heb 4 cellen waarin een lange IF(AND) formule staat. Nu wil ik deze formules in een andere cel uit laten voeren.

De formules staan in Cel A3, B3 en A5 en B5.
A3 en B3 horen bij elkaar omdat je maar een beperkt aantal IF formules in een string kunt zetten, daarom verwijst het laatste argument naar B3 waar het vervolg van de IF formules staat.:

A3:
=IF(AND($D:$D>$M$17;$D:$D<$M$18);"January-15";IF(AND($D:$D>$M$19;$D:$D<$M$20);"February-15";IF(AND($D:$D>$M$21;$D:$D<$M$22);"March-15";IF(AND($D:$D>$M$23;$D:$D<$M$24);"April-15";IF(AND($D:$D>$M$25;$D:$D<$M$26);"May-15";IF(AND($D:$D>$M$27;$D:$D<$M$28);"June-15";IF(AND($D:$D>$M$29;$D:$D<$M$30);"July-15";$B$3)))))))

B3:
=IF(AND($D:$D>$M$31;$D:$D<$M$32);"August-15";IF(AND($D:$D>$M$33;$D:$D<$M$34);"September-15";IF(AND($D:$D>$M$35;$D:$D<$M$36);"October-15";IF(AND($D:$D>$M$37;$D:$D<$M$38);"November-15";IF(AND($D:$D>$M$39;$D:$D<$M$40);"December-15";"0")))))

En zo heb ik eenzelfde set voor 2014 verwijzingen.
Nu wil ik dus in een hele andere cel deze formules (alle 4) uit laten voeren door te verwijzen naar de cellen A3-B3-A5-B5.
Hoe doe ik dat? :?
hoezo alle vier uit laten voeren? de uitput aan elkaar plakken? optellen? sowieso worden B3 (en ik neem aan B5) al in resp A3 en A5 meegenomen. maw: Wat wil je precies?
  vrijdag 29 januari 2016 @ 19:15:50 #128
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_159499134
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 18:41 schreef ralfie het volgende:

[..]

rechtsklikken op blad -> blad verplaatsen of kopieëren

Of wil je het echt met één knop?
Het geval is dat er een excelbestand uit SAP getrokken wordt.
Zodra het blad verschijnt op het scherm wil het meteen opgelagen als worden.
Nu sla ik het op als export.exl (standaard SAP naam) en kopieer het vervolgens met een macro naar een ander excelbestand (shiftreports.exl) dat met de waardes van sheet2 gaat rekenen.
Omdat ik dus sowieso moet opslaan bedacht ik dat het makkelijk kon zijn om het rechstreek als shiftreports sheet2 op te slaan
Wie dit leest is gek
  vrijdag 29 januari 2016 @ 20:04:27 #129
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_159500418
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 19:00 schreef ralfie het volgende:

[..]

hoezo alle vier uit laten voeren? de uitput aan elkaar plakken? optellen? sowieso worden B3 (en ik neem aan B5) al in resp A3 en A5 meegenomen. maw: Wat wil je precies?
Ja klopt, feitelijk hoeft ie alleen A3 en A5 uit te voeren.

Het zit lastig in elkaar.
Ik heb een sheet met daarin data (datums) die hij via een Index/Match formule uit een ander tabblad haalt. Zodoende ziet hij in mijn sheet de datum niet als datum want daar zit een formule in die cel.
Dus heb ik er een kolom naast gezet met daarin dezelfde datums maar dan met een tekst celopmaak zodat het een 5-cijferig getal is. Daarna heb ik dus bovenstaande formule gemaakt zodat op basis van 'groter dan XXXXX en kleiner dan XXXXX dan is het "January" een maand aan het getal ontleend kan worden. Vervolgens weer een kolom ernaast met de bovenstaande formule maar dan per cel helemaal naar beneden getrokken.
Dit doe ik omdat ik een overzicht van het type en bedrag per maand in een overzicht/grafiek moet zetten.


edit: het punt is dus even dat er data van 2014, 2015 en 2016 in de lijst staan. Ik wil dus de formules 1 keer maken een dan in de cel enkel refereren naar de formules dmv A3, A5 (en A6 voor 2016 maar die komt nog) zodat ik zelf niet in de gaten hoef te houden waar 2014 ophoudt en 2015 begint. Ik moet dit namelijk voor verschillende lijsten (veel!) doen met allemaal andere ingangsdata.Dus 1 formule die alles omvat zou het beste zijn.

[ Bericht 12% gewijzigd door Puckzzz op 29-01-2016 20:10:44 ]
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_159500906
Het is onzin dat je datum niet als datum wordt beschouwd omdat het het resultaat van een formule is. De waarde is simpelweg geen datum... Als je een voorbeeldbestand kan plaatsen (desnoods via dm), dan kunnen we ernaar kijken. Je maakt het echt onnodig moeilijk voor jezelf.
  vrijdag 29 januari 2016 @ 20:28:03 #131
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_159501193
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 20:18 schreef sylvesterrr het volgende:
Het is onzin dat je datum niet als datum wordt beschouwd omdat het het resultaat van een formule is. De waarde is simpelweg geen datum... Als je een voorbeeldbestand kan plaatsen (desnoods via dm), dan kunnen we ernaar kijken. Je maakt het echt onnodig moeilijk voor jezelf.
Het wordt inderdaad een draak van een ding zo. Ik heb je een dm gestuurd.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  vrijdag 29 januari 2016 @ 20:49:32 #132
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_159502010
quote:
17s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 20:04 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Ja klopt, feitelijk hoeft ie alleen A3 en A5 uit te voeren.

Het zit lastig in elkaar.
Ik heb een sheet met daarin data (datums) die hij via een Index/Match formule uit een ander tabblad haalt. Zodoende ziet hij in mijn sheet de datum niet als datum want daar zit een formule in die cel.
Dus heb ik er een kolom naast gezet met daarin dezelfde datums maar dan met een tekst celopmaak zodat het een 5-cijferig getal is. Daarna heb ik dus bovenstaande formule gemaakt zodat op basis van 'groter dan XXXXX en kleiner dan XXXXX dan is het "January" een maand aan het getal ontleend kan worden. Vervolgens weer een kolom ernaast met de bovenstaande formule maar dan per cel helemaal naar beneden getrokken.
Dit doe ik omdat ik een overzicht van het type en bedrag per maand in een overzicht/grafiek moet zetten.
[ afbeelding ]

edit: het punt is dus even dat er data van 2014, 2015 en 2016 in de lijst staan. Ik wil dus de formules 1 keer maken een dan in de cel enkel refereren naar de formules dmv A3, A5 (en A6 voor 2016 maar die komt nog) zodat ik zelf niet in de gaten hoef te houden waar 2014 ophoudt en 2015 begint. Ik moet dit namelijk voor verschillende lijsten (veel!) doen met allemaal andere ingangsdata.Dus 1 formule die alles omvat zou het beste zijn.
quote:
17s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 20:28 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Het wordt inderdaad een draak van een ding zo. Ik heb je een dm gestuurd.
Daarnaast kun je met Month() en Year() gewoon een maand en jaartal uit je seriele data trekken. Heb je heel geen groter dan/kleiner dan voor nodig.
pi_159504149
-

[ Bericht 100% gewijzigd door sylvesterrr op 29-01-2016 21:56:10 ]
  maandag 1 februari 2016 @ 13:20:05 #134
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_159566768
Ik heb een lijst met getallen, als platte tekst (uit een pdf):
07860002 35 4 4

Dit is slechts één regel uit het document, maar het gehele document bestaat uit ruim duizend regels met op elke regel verschillende getallen.

Als ik dit in Excel copy-paste, dan komt één regel in zijn geheel in één cel te staan. Ik wil dat elk getal op een regel in een eigen cel komt te staan (deze regel dus in vier cellen):
07860002 | 35 | 4 | 4

Weet iemand hoe ik dit makkelijk kan voor elkaar kan krijgen? Het doel is getal 2 en 3 met elkaar te vermenigvuldigen en dan de uitkomst van alle regels bij elkaar op te tellen.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  maandag 1 februari 2016 @ 13:25:26 #135
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159566896
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 13:20 schreef Bart het volgende:
Ik heb een lijst met getallen, als platte tekst (uit een pdf):
07860002 35 4 4

Dit is slechts één regel uit het document, maar het gehele document bestaat uit ruim duizend regels met op elke regel verschillende getallen.

Als ik dit in Excel copy-paste, dan komt één regel in zijn geheel in één cel te staan. Ik wil dat elk getal op een regel in een eigen cel komt te staan (deze regel dus in vier cellen):
07860002 | 35 | 4 | 4

Weet iemand hoe ik dit makkelijk kan voor elkaar kan krijgen? Het doel is getal 2 en 3 met elkaar te vermenigvuldigen en dan de uitkomst van alle regels bij elkaar op te tellen.
Tekst naar kolommen en dan de spatie als scheidingsteken aanvinken?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159567357
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 13:20 schreef Bart het volgende:
Ik heb een lijst met getallen, als platte tekst (uit een pdf):
07860002 35 4 4

Dit is slechts één regel uit het document, maar het gehele document bestaat uit ruim duizend regels met op elke regel verschillende getallen.

Als ik dit in Excel copy-paste, dan komt één regel in zijn geheel in één cel te staan. Ik wil dat elk getal op een regel in een eigen cel komt te staan (deze regel dus in vier cellen):
07860002 | 35 | 4 | 4

Weet iemand hoe ik dit makkelijk kan voor elkaar kan krijgen? Het doel is getal 2 en 3 met elkaar te vermenigvuldigen en dan de uitkomst van alle regels bij elkaar op te tellen.
De paste eerst uitvoeren in een teksteditor dan opslaan als *.txt bestand en vervolgens bij importeren spatie als scheidingsteken aanvinken?
  maandag 1 februari 2016 @ 13:44:36 #137
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_159567429
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 13:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De paste eerst uitvoeren in een teksteditor dan opslaan als *.txt bestand en vervolgens bij importeren spatie als scheidingsteken aanvinken?
Top, dit werkt perfect! Dank, ook aan Janneke :).
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_159567499
de janneke methode werkt nog sneller maar daarvan wist ik niet eens dat het ook zo mogelijk was tegenwoordig. :D
  maandag 1 februari 2016 @ 13:52:13 #139
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159567610
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 13:48 schreef Basp1 het volgende:
de janneke methode werkt nog sneller maar daarvan wist ik niet eens dat het ook zo mogelijk was tegenwoordig. :D
Tegenwoordig? Ik werkte daar al mee toen de toetsenborden nog van hout waren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159567756
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 13:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Tegenwoordig? Ik werkte daar al mee toen de toetsenborden nog van hout waren.
Dat moet dan nog uit de tijd van lotus123 geweest zijn daar zat het echt nog niet in. :D
  maandag 1 februari 2016 @ 14:05:56 #141
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159568009
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 13:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat moet dan nog uit de tijd van lotus123 geweest zijn daar zat het echt nog niet in. :D
Nee, dat denk ik niet inderdaad.

Maar in Excel zit het echt al lang op die manier. Jaren geleden gebruikte ik dit al op het werk om financiële rapporten in te lezen in Excel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159568718
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 14:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, dat denk ik niet inderdaad.

Maar in Excel zit het echt al lang op die manier. Jaren geleden gebruikte ik dit al op het werk om financiële rapporten in te lezen in Excel.
Ik kende het alleen uit de import tekst versie dat je het scheidingsteken kon opgeven, sterker nog vroeger kon je ergens bij de CSV import dat instellen. Terwijl de afkorting CSV juist stond voor comma separated values. :D
pi_159802980
Hi all! Komende weken heb ik wat tijd over, wat ik graag in het verbeteren van mijn Excel skills wil steken. Dit zou ik graag willen doen door middel van een online cursus, maar ik vind het lastig om door het oerwoud van deze cursussen een 'goede' te vinden. Daarnaast vind ik het lastig om te omschrijven wat ik nu zoal kan in Excel, maar laten we zeggen dat ik een beginner ben.

Heeft iemand een tip voor een gratis cursus (linkje oid)? :)
pi_159808360
Ik zou gewoon aan de slag gaan met iets. Probeer iets (na) te bouwen. Als je vastloopt op iets biedt Google meestal antwoord.
Aldus.
pi_159809055
Welke skills wil je verbeteren, grafieken maken, macros programmeren, lijndiktes en kleurtjes aan cellen geven, Import verbindingen maken, enz, De mogelijkheden zijn bijna onbeperkt. :D
pi_159809339
Ik zou wel mocros willen programmeren
pi_159810350
FF Dimmen hè.
Aldus.
pi_159810800
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 16:54 schreef Holy_Goat het volgende:
Ik zou wel mocros willen programmeren
Dit is een a-politieke site.
Liever geen politieke of discriminerende opmerkingen.
Daar zijn al genoeg andere sites voor.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_159810840
_O-
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_159811054
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 17:53 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Dit is een a-politieke site.
Liever geen politieke of discriminerende opmerkingen.
Daar zijn al genoeg andere sites voor.
:D
pi_159811112
Maar even serieus. Doe wat Z zegt. Cursussen zijn imho zonde tijd en geld.

Pak het zo aan:

Stel je zit op een voetbal club. Stel je zelf als doel een heel vette poule file te klussen, geautomatiseerd en shit. You name it.

Als je dat dan echt leuk vindt en er tijd in steekt kom je er vanzelf achter (google, hier onderdelen vragen) en je komt tot een gaaf zelf gemaakt product. En je leert dan erg veel, want je vindt het leuk!

Vind je het niet leuk, pech. Dan moet je cursussen gaan doen. Ook niet leuk
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 27 februari 2016 @ 15:37:20 #152
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_160259459
Ik heb uiteraard via Google gezocht, maar kon het niet vinden :(

Weet iemand waarom Ctrl + D het mogelijk niet doet en hoe ik ervoor kan zorgen dat 'ie het wél weer doet?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_160261541
Dat ligt waarschijnlijk aan je toetsenbordinstellingen en niet aan Excel. Of heb je de toestencombinatie (per ongeluk) toegekend aan een macro?
Aldus.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 27 februari 2016 @ 17:19:29 #154
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_160261586
quote:
2s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 17:17 schreef Z het volgende:
Dat ligt waarschijnlijk aan je toetsenbordinstellingen en niet aan Excel. Of heb je de toestencombinatie (per ongeluk) toegekend aan een macro?
Moet je, om dat per ongeluk te doen, in instellingen van macro's of iets dergelijks bezig zijn geweest? Want dat ben ik op zeker niet :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_160261971
Ja. Dan wijs je een sneltoetscombinatie aan een macro toe.
Aldus.
pi_160278240
quote:
2s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 17:34 schreef Z het volgende:
Ja. Dan wijs je een sneltoetscombinatie aan een macro toe.
Niet perse, ook als de vraagsteller een excel met macro's opent kunnen de macro's "zelf" sneltoetsen maken.
pi_160393593
Ik heb ook even een vraagje. Mijn Excel kennis is okay, maar gaat niet zo ver dat ik met macro's etc. bezig ben. Is er een manier om onderstaande voor elkaar te krijgen?

Ik wil de modus binnen een bepaalde groep berekenen, waarbij hij zoekt op de groep omschrijving. Dit omdat het aantal rijen per groep kan verschillen. De naam van de omschrijving staat altijd in dezelfde kolom. Het getal ook. Het onderstreepte wil ik op een manier naar boven krijgen.

Bijvoorbeeld:
Omschrijving A - Modus = 1
A - 1
A - 2
A - 1

Omschrijving B - Modus = 3
B - 1
B - 2
B - 3
B - 3

Vervolgens wil ik dan ook nog berekenen hoe vaak de modus voorkomt. Dus bij A = 2/3 en bij B 2/4.
  donderdag 3 maart 2016 @ 16:51:27 #158
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_160393867
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 16:39 schreef Zocalo het volgende:
Ik heb ook even een vraagje. Mijn Excel kennis is okay, maar gaat niet zo ver dat ik met macro's etc. bezig ben. Is er een manier om onderstaande voor elkaar te krijgen?

Ik wil de modus binnen een bepaalde groep berekenen, waarbij hij zoekt op de groep omschrijving. Dit omdat het aantal rijen per groep kan verschillen. De naam van de omschrijving staat altijd in dezelfde kolom. Het getal ook. Het onderstreepte wil ik op een manier naar boven krijgen.

Bijvoorbeeld:
Omschrijving A - Modus = 1
A - 1
A - 2
A - 1

Omschrijving B - Modus = 3
B - 1
B - 2
B - 3
B - 3

Vervolgens wil ik dan ook nog berekenen hoe vaak de modus voorkomt. Dus bij A = 2/3 en bij B 2/4.
=modus(als(kolom_met_letters="A";kolom_met_cijfers))

invoeren met ctr+shift+enter om matrixmodus te activeren voor deze formule.
aantal.als heb je nodig voor je 2e vraag.
pi_160393945
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 16:51 schreef ralfie het volgende:

[..]

=modus(als(kolom_met_letters="A";kolom_met_cijfers))

invoeren met ctr+shift+enter om matrixmodus te activeren voor deze formule.
aantal.als heb je nodig voor je 2e vraag.
Dankje, maar zoals ik hem nu begrijp moet je "A" in deze wel van te voren opgeven als zoekterm. Ik wil dat hij zelf op zoek gaat naar wat hij tegen komt in de kolom met letters, en vervolgens kijkt naar wat de bijpassende modus is. Soms kan "A" namelijk in rij 20 staan, en soms in rij 50 (bijvoorbeeld).

Edit: Ik las hem verkeerd, ga het eens proberen!
pi_160394043
Je zou ook op je hoofdblad een filter kunnen zetten en dan met copy en paste naar een ander blad de gefilterde gegevens te gooien waar je alleen de waardes paste en de formule van modus in het ander blad er al in zit.
pi_160518408
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 17:01 schreef Basp1 het volgende:
Je zou ook op je hoofdblad een filter kunnen zetten en dan met copy en paste naar een ander blad de gefilterde gegevens te gooien waar je alleen de waardes paste en de formule van modus in het ander blad er al in zit.
Hoe bedoel je dit?

De matrixformule lijkt het gewenste resultaat te geven, dus dat is super.
Alleen duurt het berekenen te lang, omdat ik +/- 20000 rijen heb (voor werk, groot bestand). Dus hij is zo drie uur aan het denken :')
Ik heb al een apart bestand gemaakt, waar ik alleen de modus in bereken door middel van de matrixformule, maar dat helpt niet veel.

Zijn er nog andere opties?
pi_160518667
Draaitabel.
Aldus.
pi_160518725
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 16:02 schreef Z het volgende:
Draaitabel.
Maar kan je in een draaitabel de modus laten selecteren? Gemiddelde zag ik wel, maar modus niet.
pi_160518808
Hmja. Als je er op googlet vind je wel wat work arounds.

https://www.google.nl/?gw(...)+mode+in+pivot+table
Aldus.
pi_160518998
Zou met de gratis powerpivot plugin het ook niet makkelijker mogelijk moeten zijn?
  dinsdag 8 maart 2016 @ 17:11:03 #166
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_160520509
Anders vba, indien dat tot je mogelijkheden behoort.
pi_160562759
Hoi,

Ik heb een grafiek gemaakt met waardes van verschillende jaartallen. Ik zou in de legenda graag willen kiezen, welke jaartallen worden weergegeven in de grafiek. Hoe kan ik hiervoor zorgen?

Edit: al opgelost

[ Bericht 6% gewijzigd door Ceparicha op 10-03-2016 11:59:48 ]
  donderdag 17 maart 2016 @ 17:06:05 #168
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_160741400
Uit de categorie 'onverwachte fouten':

In een document met een grote hoeveelheid data heb ik een draaitabel gezet. Van het meest eenvoudige soort: één gegeven verticaal, een horizontaal en de som van een derde veld in het draaitabelvlak. Eenvoudiger krijg je ze niet.
Maar ik heb een probleem met de sortering van de gegevens. De gegevens worden netjes van A t/m Z gesorteerd, alleen stonden er twee geheel tegen de verwachting in vooraan, in plaats van op hun alfabetische plek.
De kolomgegevens zijn lettercodes van allemaal 2 letters. Gesorteerd kreeg ik eerst 'MA', daarna 'ZA' en daarna de rest vanaf 'AA' keurig alfabetisch. Enig kloten met de fictieve codes 'DI' en 'WO' leerde me dat MA en ZA kennelijk als weekdag worden gezien en daarom vooraan worden gesorteerd. Maar dat wil ik dus niet. Hoe krijg ik ze 'normaal' gesorteerd?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 17 maart 2016 @ 17:17:03 #169
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_160741581
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 17:06 schreef Janneke141 het volgende:
Uit de categorie 'onverwachte fouten':

In een document met een grote hoeveelheid data heb ik een draaitabel gezet. Van het meest eenvoudige soort: één gegeven verticaal, een horizontaal en de som van een derde veld in het draaitabelvlak. Eenvoudiger krijg je ze niet.
Maar ik heb een probleem met de sortering van de gegevens. De gegevens worden netjes van A t/m Z gesorteerd, alleen stonden er twee geheel tegen de verwachting in vooraan, in plaats van op hun alfabetische plek.
De kolomgegevens zijn lettercodes van allemaal 2 letters. Gesorteerd kreeg ik eerst 'MA', daarna 'ZA' en daarna de rest vanaf 'AA' keurig alfabetisch. Enig kloten met de fictieve codes 'DI' en 'WO' leerde me dat MA en ZA kennelijk als weekdag worden gezien en daarom vooraan worden gesorteerd. Maar dat wil ik dus niet. Hoe krijg ik ze 'normaal' gesorteerd?
MA vervangen door 'MA ?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_160882011
Wie weet of dit kan en hoe het dan werkt:

Ik wil graag opmaak, formules e.d. van het werkblad A naar werkblad B kopiëren, echter zonder dat de gegevens in werkblad B overschreven worden.

Voorbeeld: In cellen A8 t/m G8 & A9 t/m G9 staan gegevens, in H8 & H9 wordt een gemiddelde van deze gegevens berekend, in A10 t/m G10 komt het totaal van kolommen *8 & *9 te staan. In Werkblad A heb ik de formules staan, maar in de 50 andere werkbladen moet ik dit nog aanpassen. Is er een plakfunctie waarbij de waarden niet overschreven worden, maar alleen de formules ingevoerd geplakt worden?

Misschien een beetje onduidelijk uitgelegd, maar ik weet niet hoe ik het anders kan uitleggen.
pi_160884178
Met plakken speciaal kunnen je wel alleen formules plakken, maar dat werkt alleen binnen dezelfde bereiken goed en niet als je het naar een heel blad wil plakken.
  donderdag 24 maart 2016 @ 07:20:04 #172
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_160903617
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 12:50 schreef Basp1 het volgende:
Met plakken speciaal kunnen je wel alleen formules plakken, maar dat werkt alleen binnen dezelfde bereiken goed en niet als je het naar een heel blad wil plakken.
Misschien kun je het beste een macrootje opnemen in dit geval voor 1 sheet en dan een for loopje er omheen voor de andere sheets
  dinsdag 29 maart 2016 @ 12:48:31 #173
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_161020506
Vraagje:

1bwfilt.Range(bwfilt.ListObjects(1).Range.Address).RemoveDuplicates Columns:=Array(1, 2, 3, 4), Header:=xlYes

Waarom kan ik niet ARR = Array(1, 2, 3, 4) en dan columns:=ARR?

Ik probeer die columns parameter dynamisch te maken maar het lukt niet :(
  dinsdag 29 maart 2016 @ 14:25:43 #174
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_161022625
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 12:48 schreef Holy_Goat het volgende:
Vraagje:
[ code verwijderd ]

Waarom kan ik niet ARR = Array(1, 2, 3, 4) en dan columns:=ARR?

Ik probeer die columns parameter dynamisch te maken maar het lukt niet :(
Argument met Evaluate() omvatten

1
2
jearray=Array(1,2,3,4)
range.RemoveDuplicates Columns:=Evaluate(jearray), Header:=xlYes

geen idee waarom dit zo moet.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 14:55:20 #175
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_161023341
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 14:25 schreef ralfie het volgende:

[..]

Argument met Evaluate() omvatten
[ code verwijderd ] idee waarom dit zo moet.
Dat werkt dus ook ja, echt 10 minuten geleden kwam ik er achter dat de return van een functie wel werkte als dat een variant was (wat eigenlijk een array was). Als je die variant echter als global ergens op had geslagen (maar wel op dezelfde manier gevuld) dan werkte het niet.

Dankje!
  woensdag 30 maart 2016 @ 17:09:49 #176
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161052198
Hm, ik heb toch wel een flink probleem geloof ik. Ook nadat ik Office opnieuw geinstalleerd heb (legale versie, 365 Small Business Premium) blijf ik het volgende probleem houden:

Ik heb een sheet1, met daarin een kolom C met punten die berekend worden. Kolom A zijn de namen van de spelers, kolom B is het team (2 spelers per team), ziet er zo uit:

4-elements Ferrari 31
caspervc Toro Rosso 23
ElmarO Mercedes 24
Flipsen Sauber 34
Fopje Williams 33

Als ik nu rijen selecteer en vervolgens de data sorteer (bijvoorbeeld op kolom A, spelersnaam alfabetisch), dan doet is dat keurig. Maarrrr... In een andere sheet2 heb ik een totaalscore, waarbij ik verwijs naar de betreffende cellen uit sheet 1 van de spelers. Als ik nu in sheet1 de volgorde van spelers of punten sorteer, gaat dat NIET mee in de totaalscore van sheet2. Die blijft verwijzen naar de absolute cel.

Dit probleem heb ik sinds ik heb lopen pielen met macro´s en in de broncode van sheets. Ik dacht het op te kunnen lossen door de afzonderlijke cellen in sheet1 dan maar namen toe te kennen en daarnaar te verwijzen in sheet2. Maar wat gebeurt er? Stel cel C1 heeft de naam "score_4elements", en ik sorteer daarna die sheet bijvoorbeeld weer op spelersnaam, dan blijft de naam van de cel "score_4elements" keihard op C1 gepind staan, terwijl de data van die cel dus van plaats is veranderd...

Leg ik dat zo een beetje goed uit? Het is een compleet nieuw bestand, omdat ik dacht dat het aan het oude bestand lag waarin ik in de broncode had geprutst. Maar ook in dit nieuwe bestand én na een her-installatie, blijf ik dit verdomd irritante probleem houden. Help?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 30 maart 2016 @ 23:24:09 #177
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161064143
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 17:09 schreef flipsen het volgende:
Hm, ik heb toch wel een flink probleem geloof ik. Ook nadat ik Office opnieuw geinstalleerd heb (legale versie, 365 Small Business Premium) blijf ik het volgende probleem houden:

Ik heb een sheet1, met daarin een kolom C met punten die berekend worden. Kolom A zijn de namen van de spelers, kolom B is het team (2 spelers per team), ziet er zo uit:

4-elements Ferrari 31
caspervc Toro Rosso 23
ElmarO Mercedes 24
Flipsen Sauber 34
Fopje Williams 33

Als ik nu rijen selecteer en vervolgens de data sorteer (bijvoorbeeld op kolom A, spelersnaam alfabetisch), dan doet is dat keurig. Maarrrr... In een andere sheet2 heb ik een totaalscore, waarbij ik verwijs naar de betreffende cellen uit sheet 1 van de spelers. Als ik nu in sheet1 de volgorde van spelers of punten sorteer, gaat dat NIET mee in de totaalscore van sheet2. Die blijft verwijzen naar de absolute cel.

Dit probleem heb ik sinds ik heb lopen pielen met macro´s en in de broncode van sheets. Ik dacht het op te kunnen lossen door de afzonderlijke cellen in sheet1 dan maar namen toe te kennen en daarnaar te verwijzen in sheet2. Maar wat gebeurt er? Stel cel C1 heeft de naam "score_4elements", en ik sorteer daarna die sheet bijvoorbeeld weer op spelersnaam, dan blijft de naam van de cel "score_4elements" keihard op C1 gepind staan, terwijl de data van die cel dus van plaats is veranderd...

Leg ik dat zo een beetje goed uit? Het is een compleet nieuw bestand, omdat ik dacht dat het aan het oude bestand lag waarin ik in de broncode had geprutst. Maar ook in dit nieuwe bestand én na een her-installatie, blijf ik dit verdomd irritante probleem houden. Help?
Als ik het zo lees heb je cellen een naam gegeven en verwijs je daar naar, ipv naar sheet1!A1 etc.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 31 maart 2016 @ 01:48:26 #178
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161066170
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:24 schreef qu63 het volgende:

[..]

Als ik het zo lees heb je cellen een naam gegeven en verwijs je daar naar, ipv naar sheet1!A1 etc.
Ja, ik had het eerst op de manier sheet1!A1 gedaan, maar als dan de volgorde van de kolom in sheet A1 wijzigde, dan bleef sheet2 verwijzen naar cel A1, wat dus niet de bedoeling is, want die moet nu naar de nieuwe positie verwijzen. Vandaar dat ik het met een naam probeerde op te lossen, maar de naam blijft steevast "kleven" aan cel A1, terwijl de inhoud van die cel na een sorteer opdracht wél ergens anders komt. Beetje lastig uitleggen :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  donderdag 31 maart 2016 @ 10:01:27 #179
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161068096
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 01:48 schreef flipsen het volgende:

[..]

Ja, ik had het eerst op de manier sheet1!A1 gedaan, maar als dan de volgorde van de kolom in sheet A1 wijzigde, dan bleef sheet2 verwijzen naar cel A1, wat dus niet de bedoeling is, want die moet nu naar de nieuwe positie verwijzen. Vandaar dat ik het met een naam probeerde op te lossen, maar de naam blijft steevast "kleven" aan cel A1, terwijl de inhoud van die cel na een sorteer opdracht wél ergens anders komt. Beetje lastig uitleggen :P
Ja, je geeft de naam ook aan een range, in dit geval van 1 cel, niet aan de inhoud er van :P

Zit er een logica in de originele volgorde van de spelersnamen etc? Of is dat op volgorde van aanmelding ofzo..

Je kan natuurlijk nu de originele lijst van sheet1 kopiëren naar sheet2, dat is dan alleen niet dynamisch :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 31 maart 2016 @ 12:40:39 #180
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161071267
Maar ik heb dit probleem eerder nooit gehad volgens mij :? Schematisch:

SHEET1:
A B
a 1
b 2

SHEET2:
A B
a Verwijzing naar sheet1!B1
b Verwijzing naar sheet1!B2

Als ik nu in sheet1 de rijen selecteer, sorteer op kolom B op volgorde van hoog naar laag (waarmee het dus b 2 en a 1 wordt), dan zou in sheet2 toch gewoon de juiste waardes moeten worden gegeven? Ofwel cel A1 gewoon "a" en cel B1 moet dan nu verwijzen naar sheet1!B2 ipv B1.

Ofwel, verwijzingen in sheet2 moeten automatisch worden aangepast als de volgorde in sheet1 door een sorteeropdracht verandert...
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 4 april 2016 @ 10:31:24 #181
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_161164106
Ik zit met een situatie waarbij ik mijn doel handmatig wel zou kunnen bereiken, maar dat zou me waarschijnlijk een paar maanden kosten en dus wil ik kijken of het ook een soort van automatisch kan. Het gaat over sport, biatlon welteverstaan.

Na elke wedstrijd wordt een dergelijke lijst gepubliceerd;

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De kolommen Rank, Bib en eventueel Nat boeien niet zo, het gaat met name om "Name" en "IBU Qualifying Points". Die tabel van de betreffende PDF'jes naar Excel converteren lukt via internet wel, dus dat is het probleem niet, maar dan het volgende:

Van alle wedstrijden op het hoogste niveau en het niveau daaronder (dus veelal niet exact dezelfde deelnemers) worden die lijsten gepubliceerd en die wil ik bijhouden om dan van elke atleet het gemiddelde resultaat te kunnen bepalen. Om nog preciezer te zijn, het gemiddelde met deze criteria:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oftewel, als iemand twee resultaten heeft staan wordt het gemiddelde daarvan x 1.1 gedaan en als iemand 3 of meer resultaten heeft staan wordt het gemiddelde van de beste drie genomen.

Uiteindelijk wil ik dan over de tientallen resultaten van het seizoen een ranglijst hebben van de gemiddelden.

Geen idee of ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb :'), maar dit lijkt me wel iets wat mijn eigen Excelpetje te boven gaat _O-


Edit: Ik heb al hulp aangeboden gekregen, dus ik ga even kijken hoe dat uitpakt :)

[ Bericht 12% gewijzigd door heywoodu op 04-04-2016 10:59:05 ]
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  dinsdag 5 april 2016 @ 23:21:34 #182
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161211183
Ben er nog niet uit hoor, gesodemieter :( Heel simpel voorbeeld:

Piet 24
Klaas 19
Henk 17
Robert 24
Mike 22

Simpel, kolom A de namen, kolom B de leeftijden. Omdat Robert even oud is als Piet verwijs ik in cel B4 naar B1.

Selecteer ik nu de rijen 1 tm5 en doe een sorteeractie op naam, dan krijg ik dit:
Henk 17
Klaas 19
Mike 22
Piet 24
Robert 19

Dat klopt toch niet :?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  dinsdag 5 april 2016 @ 23:34:21 #183
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161211635
Kennelijk ben ik gek, op de PC van mijn vrouw gebeurt hetzelfde. Maar dat betekent dus dat je nooit naar cellen kan verwijzen voor een waarde en daarna een sorteeropdracht kan uitvoeren :? Dat had toch te maken met het selecteren van een celbereik of juist het selecteren van de complete rij?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_161211727
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 23:21 schreef flipsen het volgende:
Ben er nog niet uit hoor, gesodemieter :( Heel simpel voorbeeld:

Piet 24
Klaas 19
Henk 17
Robert 24
Mike 22

Simpel, kolom A de namen, kolom B de leeftijden. Omdat Robert even oud is als Piet verwijs ik in cel B4 naar B1.

Selecteer ik nu de rijen 1 tm5 en doe een sorteeractie op naam, dan krijg ik dit:
Henk 17
Klaas 19
Mike 22
Piet 24
Robert 19

Dat klopt toch niet :?
Hij neemt de leeftijd dan die er 4 boven staat(waarom weet niemand maar logica is niet altijd logisch met zulke verwijzingen), waarom zou je de leeftijd van Robert in eerste instantie al een verwijzing maken ipv hard er 24 neer te zetten?
  dinsdag 5 april 2016 @ 23:38:39 #185
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161211774
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 10:31 schreef heywoodu het volgende:
Ik zit met een situatie waarbij ik mijn doel handmatig wel zou kunnen bereiken, maar dat zou me waarschijnlijk een paar maanden kosten en dus wil ik kijken of het ook een soort van automatisch kan. Het gaat over sport, biatlon welteverstaan.

Na elke wedstrijd wordt een dergelijke lijst gepubliceerd;

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De kolommen Rank, Bib en eventueel Nat boeien niet zo, het gaat met name om "Name" en "IBU Qualifying Points". Die tabel van de betreffende PDF'jes naar Excel converteren lukt via internet wel, dus dat is het probleem niet, maar dan het volgende:

Van alle wedstrijden op het hoogste niveau en het niveau daaronder (dus veelal niet exact dezelfde deelnemers) worden die lijsten gepubliceerd en die wil ik bijhouden om dan van elke atleet het gemiddelde resultaat te kunnen bepalen. Om nog preciezer te zijn, het gemiddelde met deze criteria:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oftewel, als iemand twee resultaten heeft staan wordt het gemiddelde daarvan x 1.1 gedaan en als iemand 3 of meer resultaten heeft staan wordt het gemiddelde van de beste drie genomen.

Uiteindelijk wil ik dan over de tientallen resultaten van het seizoen een ranglijst hebben van de gemiddelden.

Geen idee of ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb :'), maar dit lijkt me wel iets wat mijn eigen Excelpetje te boven gaat _O-

Edit: Ik heb al hulp aangeboden gekregen, dus ik ga even kijken hoe dat uitpakt :)
Dat lijkt mij een geneste aantal(len).als() te worden?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 5 april 2016 @ 23:40:12 #186
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161211815
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 12:40 schreef flipsen het volgende:
Maar ik heb dit probleem eerder nooit gehad volgens mij :? Schematisch:

SHEET1:
A B
a 1
b 2

SHEET2:
A B
a Verwijzing naar sheet1!B1
b Verwijzing naar sheet1!B2

Als ik nu in sheet1 de rijen selecteer, sorteer op kolom B op volgorde van hoog naar laag (waarmee het dus b 2 en a 1 wordt), dan zou in sheet2 toch gewoon de juiste waardes moeten worden gegeven? Ofwel cel A1 gewoon "a" en cel B1 moet dan nu verwijzen naar sheet1!B2 ipv B1.

Ofwel, verwijzingen in sheet2 moeten automatisch worden aangepast als de volgorde in sheet1 door een sorteeropdracht verandert...
Helpt dit? http://stackoverflow.com/(...)ss-when-sorting-list
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 5 april 2016 @ 23:40:34 #187
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161211824
Hm
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2016 23:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hij neemt de leeftijd dan die er 4 boven staat(waarom weet niemand maar logica is niet altijd logisch met zulke verwijzingen), waarom zou je de leeftijd van Robert in eerste instantie al een verwijzing maken ipv hard er 24 neer te zetten?
Omdat ik later misschien die waarde wil aanpassen (piet wordt een jaartje ouder :P) en dat dan ook gelijk voor Robert wil hebben...

Maar ik ben er geloof ik uit, wat mijn denkfout is geweest. Als je een cel met een naam op zijn plekkie laat staan en dus NIET meeneemt in de sorteeropdracht gaat het wel goed als de andere cel naar die naam verwijst. Raar dat ik het altijd anders heb gedacht, maar goed. Ik kan fijn helemaal opnieuw beginnen.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_161212054
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 23:40 schreef flipsen het volgende:
Hm

[..]

Omdat ik later misschien die waarde wil aanpassen (piet wordt een jaartje ouder :P) en dat dan ook gelijk voor Robert wil hebben...

Maar ik ben er geloof ik uit, wat mijn denkfout is geweest. Als je een cel met een naam op zijn plekkie laat staan en dus NIET meeneemt in de sorteeropdracht gaat het wel goed als de andere cel naar die naam verwijst. Raar dat ik het altijd anders heb gedacht, maar goed. Ik kan fijn helemaal opnieuw beginnen.
misschien dat een hulpkolom er naast waarin de leeftijden als getallen komen een quick en dirty oplossing is?
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 5 april 2016 @ 23:59:29 #189
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_161212399
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 23:38 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dat lijkt mij een geneste aantal(len).als() te worden?
Dat ken ik al niet :@

Er is nu iemand mee bezig die het schijnbaar leuk vindt om er in zijn vrije tijd wat mee te klooien, dus ik wacht even af wat daar uitkomt (en als het een mooi bestand oplevert ga ik eens proberen uit te vogelen wat hij gedaan heeft) :)
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  woensdag 6 april 2016 @ 00:00:49 #190
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161212423
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 23:59 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Dat ken ik al niet :@

Er is nu iemand mee bezig die het schijnbaar leuk vindt om er in zijn vrije tijd wat mee te klooien, dus ik wacht even af wat daar uitkomt (en als het een mooi bestand oplevert ga ik eens proberen uit te vogelen wat hij gedaan heeft) :)
Keep us posted ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_161234552
Ik zou een werkplanning willen opstellen. Het zou als volgt gaan.

Medewerkers geven hun voorkeuren op wanneer zij willen werken. Elke medewerker zou een eigen werkblad hebben.
Aan de hand van formules zou ik dan de agenda willen samenstellen. Ik denk dat ik hiervoor de ALS ofwel VERT.ZOEKEN -functie nodig heb. Maar het lukt mij niet.

Dus concreet
Dus wie wil bv. zaterdag werken en op welke locatie. Mensen vullen daar in als ze willen werken en de formule zorgt er voor dat bv. Jan en Mieke verschijnen in de werkplanning. Dan kan ik kiezen wie ik daar in plan.
Als Jan locatie A kiest en Mieke locatie B dan is mijn zaterdag gevuld en verschijnt dit automatisch in de werkplanning.

Is dit mogelijk?
Cindy De Vuyst
  woensdag 6 april 2016 @ 21:48:04 #192
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161236566
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 21:17 schreef einzeinz het volgende:
Ik zou een werkplanning willen opstellen. Het zou als volgt gaan.

Medewerkers geven hun voorkeuren op wanneer zij willen werken. Elke medewerker zou een eigen werkblad hebben.
Aan de hand van formules zou ik dan de agenda willen samenstellen. Ik denk dat ik hiervoor de ALS ofwel VERT.ZOEKEN -functie nodig heb. Maar het lukt mij niet.

Dus concreet
Dus wie wil bv. zaterdag werken en op welke locatie. Mensen vullen daar in als ze willen werken en de formule zorgt er voor dat bv. Jan en Mieke verschijnen in de werkplanning. Dan kan ik kiezen wie ik daar in plan.
Als Jan locatie A kiest en Mieke locatie B dan is mijn zaterdag gevuld en verschijnt dit automatisch in de werkplanning.

Is dit mogelijk?
Wat wil je dat Excel doet als Jan en Mieke allebei op A willen werken?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_161238389
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 21:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat wil je dat Excel doet als Jan en Mieke allebei op A willen werken?
Als het zou kunnen wil ik dat Excel hier rekening mee houdt en beide namen in de planning zet. Het is pas dan dat ik manueel kan ingrijpen en bv. een tweede keus kan toewijzen aan één van de medewerkers.

Ideaal zou zijn is dat de medewerkers 2 of 3 keuzes kunnen geven. Als er dubbele namen voorkomen dan kan ik bv. 2de keus of zelfs 3de keus manueel gaan toewijzen. Beter nog zou zijn dat Excel dat kan.
Maar 2 namen mogen dus gerust voorkomen in het document.
Cindy De Vuyst
  woensdag 6 april 2016 @ 22:16:03 #194
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161238487
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 22:14 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Als het zou kunnen wil ik dat Excel hier rekening mee houdt en beide namen in de planning zet. Het is pas dan dat ik manueel kan ingrijpen en bv. een tweede keus kan toewijzen aan één van de medewerkers.

Ideaal zou zijn is dat de medewerkers 2 of 3 keuzes kunnen geven. Als er dubbele namen voorkomen dan kan ik bv. 2de keus of zelfs 3de keus manueel gaan toewijzen.
Dat is op zijn zachtst gezegd ingewikkeld. Ik zeg niet dat het onmogelijk is - maar lastig wordt het wel. Ik moet hier nog even over nadenken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_161239986
Kan het met de ALS-functie, en belangrijker nog. Kan ik met die ALS-functie gegevens ophalen van meerdere werkbladen?

Ik zou bv. kunnen vragen van geef je top 3 per dag in.
Dan maak ik in het eerste werkblad mijn werkplanning.

bv. 06/04/2016
=ALS cel B2 gelijk is aan 1. Dan neem hij die informatie over uit cel A1 (dan komt daar de uren + locatie).

Als ik dan zowel Marc als Mieke en Jan daar een 1 zetten. Dan verschijnt toch al hun naam in het vakje bij 6 april. Dan heb ik 3 namen die ik kan inplannen.
Maar ik kan dan bv. nethetzelfde gaan doen met deze functie ALS en die vermelden onder reserve 1 en reserve 2?

Als ik die geneste functie kan doorvoeren over meerdere werkbladen denk ik dat het wel moet lukken. Tenzij het verticaal zoeken misschien nog net iets verder gaat?
Cindy De Vuyst
  woensdag 6 april 2016 @ 22:41:29 #196
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161240087
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 22:39 schreef einzeinz het volgende:
Kan het met de ALS-functie, en belangrijker nog. Kan ik met die ALS-functie gegevens ophalen van meerdere werkbladen?

Ik zou bv. kunnen vragen van geef je top 3 per dag in.
Dan maak ik in het eerste werkblad mijn werkplanning.

bv. 06/04/2016
=ALS cel B2 gelijk is aan 1. Dan neem hij die informatie over uit cel A1 (dan komt daar de uren + locatie).

Als ik dan zowel Marc als Mieke en Jan daar een 1 zetten. Dan verschijnt toch al hun naam in het vakje bij 6 april. Dan heb ik 3 namen die ik kan inplannen.
Maar ik kan dan bv. nethetzelfde gaan doen met deze functie ALS en die vermelden onder reserve 1 en reserve 2?

Als ik die geneste functie kan doorvoeren over meerdere werkbladen denk ik dat het wel moet lukken. Tenzij het verticaal zoeken misschien nog net iets verder gaat?
Het probleem is dat Excel niet weet wat hij moet verwachten: 0, 1, 2 of misschien wel 23 enen in vakjes. Wanneer stopt hij met ALSen of ZOEKen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_161240588
Spijtig, het had het opstellen van een werkplanning in ieder geval veel gemakkelijker gemaakt.

Ik zit bovendien met nog een vraag.
Ik heb van sommige mensen hun gegevens nodig, het gaat hierbij om naam, voornaam, adres, geboortedatum, man/vrouw.

Als er zich een kandidaat aanbied heb ik deze gegevens correct nodig zoals op de identiteitskaart. Dit om de fiches correct in orde te hebben. De contactpersonen moeten op heden nog steeds een formulier invullen maar het handschrift is bij sommigen niet altijd duidelijk.
Een makkelijkere en snelle manier is om die gegevens uit te lezen. In het bedrijf hebben we EID-viewer.
Het zou makkelijk zijn om via Visual Basic for Excel deze gegevens op te halen in mijn Excel-bestand. Kan dit? En hoe begin ik er aan?

Bv. Jantje komt solliciteren naar een job, wij hebben zijn gegevens nodig. Via een snelle ID-scan vult hij de gegevens op de correcte plaats in in het document en die bewaren wij. Jantje krijgt na 5 sec. zijn ID-kaart al terug en moet niets invullen.
Wij zijn in orde omdat zijn gegevens correct zijn en rechtstreeks kunnen doorgeven naar andere diensten.

Uiteraard is dit met toestemming van de persoon in kwestie, hij zij moet het formulier ondertekenen.
Cindy De Vuyst
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 8 april 2016 @ 14:40:32 #198
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_161279352
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 10:31 schreef heywoodu het volgende:
Ik zit met een situatie waarbij ik mijn doel handmatig wel zou kunnen bereiken, maar dat zou me waarschijnlijk een paar maanden kosten en dus wil ik kijken of het ook een soort van automatisch kan. Het gaat over sport, biatlon welteverstaan.

Na elke wedstrijd wordt een dergelijke lijst gepubliceerd;

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De kolommen Rank, Bib en eventueel Nat boeien niet zo, het gaat met name om "Name" en "IBU Qualifying Points". Die tabel van de betreffende PDF'jes naar Excel converteren lukt via internet wel, dus dat is het probleem niet, maar dan het volgende:

Van alle wedstrijden op het hoogste niveau en het niveau daaronder (dus veelal niet exact dezelfde deelnemers) worden die lijsten gepubliceerd en die wil ik bijhouden om dan van elke atleet het gemiddelde resultaat te kunnen bepalen. Om nog preciezer te zijn, het gemiddelde met deze criteria:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oftewel, als iemand twee resultaten heeft staan wordt het gemiddelde daarvan x 1.1 gedaan en als iemand 3 of meer resultaten heeft staan wordt het gemiddelde van de beste drie genomen.

Uiteindelijk wil ik dan over de tientallen resultaten van het seizoen een ranglijst hebben van de gemiddelden.

Geen idee of ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb :'), maar dit lijkt me wel iets wat mijn eigen Excelpetje te boven gaat _O-

Edit: Ik heb al hulp aangeboden gekregen, dus ik ga even kijken hoe dat uitpakt :)
En met dank aan iemand anders gelukt, in één keer exact zoals ik het wilde _O_

Resultaten worden door de biatlonbond in PDF online gezet, dat is makkelijker naar Excel te converteren. Dat Excel-bestand kan ik dan importeren in de sheet die voor mij gemaakt is en met 1 druk op de knop worden dan alle standen berekend en in een nieuw bestand geopend _O_
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_161319169
Ik ben met iets nieuws bezig.

Ik heb een werkplanning voor het personeel. Gegevens zijn als volgt geranschikt in het werkblad 'werkplanning 2016'

- kolom A staan alle data van 2016
- Rij 1 staat de locatie waar die persoon met werken bv. in winkel 1, 2, 3 of bv. een stad (ik zeg maar wat)
- Rij 2 staan de uren want het personeel kan ofwel een dagdienst hebben, een vroege dienst ofwel een late dienst

Alle cellen (het bereik) zijn de namen van de werknemers. Deze planning wordt geregeld aangepast (dienstwissels) en het is gebeurd dat werknemers zich vergissen of de tabel niet zo goed afgelezen hebben.

Daarom zou ik ook in een nieuw werkblad een werkrooster (per maand) per werknemer willen integreren.
In cel A1 bv. kunnen ze hun naam kiezen uit een keuzelijstje (gegevensvalidatie). Dit werkt maar ik zou vervolgens willen dat Excel ook de data mooi in agenda vorm gaat plaatsen en ook de locatie en het tijdstip vermeld in de cellen.

Is dit mogelijk? Ik ben nu al even aan het zoeken maar ik kan het niet vinden hoe ik die naam aan de juiste informatie kan koppelen.
Het is hoogst waarschijnlijk met VB maar ik zit helaas vast.


Zie dit voorbeeld


De werknemer kiest zijn naam en liefst ook de maand en hij ziet zijn eigen rooster. Zo kan hij/zij dit afdrukken.
Cindy De Vuyst
  zondag 10 april 2016 @ 16:54:27 #200
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161330358
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 14:40 schreef heywoodu het volgende:

[..]

En met dank aan iemand anders gelukt, in één keer exact zoals ik het wilde _O_

Resultaten worden door de biatlonbond in PDF online gezet, dat is makkelijker naar Excel te converteren. Dat Excel-bestand kan ik dan importeren in de sheet die voor mij gemaakt is en met 1 druk op de knop worden dan alle standen berekend en in een nieuw bestand geopend _O_
Als de code openbaar gemaakt kan worden zou dat fijn zijn *O*
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 10 april 2016 @ 16:56:45 #201
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161330433
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 00:17 schreef einzeinz het volgende:
Ik ben met iets nieuws bezig.

Ik heb een werkplanning voor het personeel. Gegevens zijn als volgt geranschikt in het werkblad 'werkplanning 2016'

- kolom A staan alle data van 2016
- Rij 1 staat de locatie waar die persoon met werken bv. in winkel 1, 2, 3 of bv. een stad (ik zeg maar wat)
- Rij 2 staan de uren want het personeel kan ofwel een dagdienst hebben, een vroege dienst ofwel een late dienst

Alle cellen (het bereik) zijn de namen van de werknemers. Deze planning wordt geregeld aangepast (dienstwissels) en het is gebeurd dat werknemers zich vergissen of de tabel niet zo goed afgelezen hebben.

Daarom zou ik ook in een nieuw werkblad een werkrooster (per maand) per werknemer willen integreren.
In cel A1 bv. kunnen ze hun naam kiezen uit een keuzelijstje (gegevensvalidatie). Dit werkt maar ik zou vervolgens willen dat Excel ook de data mooi in agenda vorm gaat plaatsen en ook de locatie en het tijdstip vermeld in de cellen.

Is dit mogelijk? Ik ben nu al even aan het zoeken maar ik kan het niet vinden hoe ik die naam aan de juiste informatie kan koppelen.
Het is hoogst waarschijnlijk met VB maar ik zit helaas vast.

Zie dit voorbeeld
[ afbeelding ]

De werknemer kiest zijn naam en liefst ook de maand en hij ziet zijn eigen rooster. Zo kan hij/zij dit afdrukken.
Je kan de hele kalender maken en volgooien met vert.zoeken() formules. Als je het wil krijgen zoals in jouw screenshot ben je (of iig ik) langer bezig met het mooi maken dan het werkend te krijgen :D
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 10 april 2016 @ 17:08:02 #202
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_161330795
quote:
14s.gif Op zondag 10 april 2016 16:54 schreef qu63 het volgende:

[..]

Als de code openbaar gemaakt kan worden zou dat fijn zijn *O*
Ik zal het hem even vragen :P
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 10 april 2016 @ 17:35:01 #203
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_161331393
quote:
14s.gif Op zondag 10 april 2016 16:54 schreef qu63 het volgende:

[..]

Als de code openbaar gemaakt kan worden zou dat fijn zijn *O*
https://www.dropbox.com/s(...)ZwHX_KEA3eyewMa?dl=0

IBU Points Template is het bestand dat de lijst uiteindelijk creeërt, ik heb er even de resultaten van twee willekeurige wedstrijden van afgelopen seizoen bij gezet. Die kunnen geïmporteerd worden, juiste jaar invullen, juiste trimester invullen (1 in het geval van de twee bijgevoegde resultaten) en op "Standings" klikken :)

Degene die het gemaakt heeft zei er bij dat het niet perfect of professioneel is of iets dergelijks, maar voor mij doet het exact wat het moet doen dus dat boeit me niet zo :Y
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zondag 10 april 2016 @ 18:18:36 #204
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161332164
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 17:35 schreef heywoodu het volgende:

[..]

https://www.dropbox.com/s(...)ZwHX_KEA3eyewMa?dl=0

IBU Points Template is het bestand dat de lijst uiteindelijk creeërt, ik heb er even de resultaten van twee willekeurige wedstrijden van afgelopen seizoen bij gezet. Die kunnen geïmporteerd worden, juiste jaar invullen, juiste trimester invullen (1 in het geval van de twee bijgevoegde resultaten) en op "Standings" klikken :)

Degene die het gemaakt heeft zei er bij dat het niet perfect of professioneel is of iets dergelijks, maar voor mij doet het exact wat het moet doen dus dat boeit me niet zo :Y
If it works, it works! Thanks voor t delen :s)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_161401416
Sorry dat ik jullie terug stoor.

Ik zou graag hebben, dat als ik een postcode typ in Excel, hij automatisch de gemeente gaat geven. Is daar een goeie tutorial voor?
Het zijn zowel alle Nederlandse als Belgische postcodes (aangezien onze klanten uit beide landen komen).
Uiteraard is het ook zo dat er soms dubbele postcodes zijn waarbij meerdere gemeenten zijn. Het zou leuk zijn mocht er dan een keuzelijstje zijn.
Cindy De Vuyst
pi_161403746
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 16:00 schreef einzeinz het volgende:
Sorry dat ik jullie terug stoor.

Ik zou graag hebben, dat als ik een postcode typ in Excel, hij automatisch de gemeente gaat geven. Is daar een goeie tutorial voor?
Het zijn zowel alle Nederlandse als Belgische postcodes (aangezien onze klanten uit beide landen komen).
Uiteraard is het ook zo dat er soms dubbele postcodes zijn waarbij meerdere gemeenten zijn. Het zou leuk zijn mocht er dan een keuzelijstje zijn.
Met verticaal zoeken in een tabel waar de postcodes en plaatsnamen in staan?
pi_161441642
Beste iedereen,

Ik wil graag een formule om een prognose te maken van het aantal uren dat ik in een jaar met iets bezig ben.Oftewel:

Kolom 1 Kolom 2 Kolom 3
Activiteit 1 1 januari 3 uur
Activiteit 2 7 januari 1 uur
Activiteit 3 10 januari 2 uur

Totaal: 6 uur

Prognose jaartotaal: 6 uur/10 dagen*365 *

Maar dan een formule die ook werkt als ik een 4e activiteit invul.

Alvast bedankt voor het meedenken!
  vrijdag 15 april 2016 @ 11:40:18 #208
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_161442382
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 10:56 schreef superZjozz het volgende:
Beste iedereen,

Ik wil graag een formule om een prognose te maken van het aantal uren dat ik in een jaar met iets bezig ben.Oftewel:

Kolom 1 Kolom 2 Kolom 3
Activiteit 1 1 januari 3 uur
Activiteit 2 7 januari 1 uur
Activiteit 3 10 januari 2 uur

Totaal: 6 uur

Prognose jaartotaal: 6 uur/10 dagen*365 *

Maar dan een formule die ook werkt als ik een 4e activiteit invul.

Alvast bedankt voor het meedenken!
=som(Kolom3)/(max(Kolom2)-min(Kolom2))*365.25
Als de precieze dag nog belangrijk is voor je voorspelling, moet je richting lineaire regressie kijken, maar dan komen er een hoop assupties bij kijken waar je over na moet denken.
  Boks-Chick woensdag 20 april 2016 @ 22:51:56 #209
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_161590327
-laaamaaaa, al opgelost _O- -
lolwut
pi_161723475
Ik ben bezig met een csv genereren uit een Excel file. Dat lukt helemaal zoals gewenst, op 1 ding na.

De applicatie waarin de csv vervolgens ingelezen wordt, geeft een foutmelding op de laatste regel van de csv en na enig onderzoek blijkt het volgende te gebeuren.

Het opslaan als csv gaat helemaal goed, maar als ik vervolgens de csv in Notepad bekijk, is er altijd een Enter zichtbaar na het laatste item uit de laatste rij, en de applicatie ziet dat blijkbaar als nieuwe regel. Er staat verder geen data in die regel, dus ook geen scheidingstekens o.i.d.

Als ik in Notepad die Enter backspace naar de laatste regel en het bestand weer opsla, pakt de applicatie de csv wel.

De vraag is natuurlijk, hoe kan ik voorkomen dat deze loze Enter toegevoegd wordt. Ik heb al uitgebreid lopen googelen maar kan niks vinden, line breaks e.d. blijken vaker een probleem bij andersom proces (vanuit een csv een excel file genereren).

Verder ook al vanalles geprobeerd in Excel zelf:
-bv alle lege rijen onder mijn data eerst deleten en dan pas opslaan
-idem maar dan ook nog de range selecteren en dan opslaan
-idem maar dan de gegenereerde data eerst naar een nieuw werkblad kopiëren en dan opslaan

helpt allemaal niet. Iemand nog een idee daarover?
pi_161724296
En wat als je het niet als csv opslaat maar als txt (delimited)?
Aldus.
pi_161724335
Ik vind dat geen loze enter. De applicatie die de csv inleest zou daar maar mee om moeten kunnen gaan.

Zeg nou zelf, wat is logischer:
- elke regel in het bestand wordt afgesloten door een enter, of
- elke regel behalve de laatste wordt afgesloten door een enter?
pi_161724796
^^Nu ook een paar varianten mee geprobeerd. Tab delimited txt, txt MSDOS etc. Creëert allemaal min. 1 extra lege regel onderaan.

Ik denk dat het ergens best werkbaar zal zijn voor de gebruiker om deze eenmalige handeling nog in Notepad te doen, omdat we met deze csv sowieso al heel veel tijd gaan winnen, maar ik heb ergens het idee dat ook dit probleem gewoon opgelost zou moeten kunnen worden.

Helaas heb ik geen invloed op hoe de applicatie werkt, die is van een externe partij.
pi_161739442
Ik heb een vraagje:

Ik heb 2 kolommen met data (zeg A en B) die niet op alle plekken gevuld zijn. Nu heb ik een IF functie toegepast die me een 1 geeft wanneer A1 en B1 tegelijkertijd een willekeurige waarde in hun cel hebben staan en de functie geeft me een 0 wanneer er in beide of in 1 van beide cellen geen waarde staat, dus: =IF (AND(A1>0;B1>0);1;0).

Deze functie heb ik naar beneden gesleept (zeg in kolom D) en beslaat nu zo'n 2000 rijen met 1-en en 0-len overeenkomstig met de data. Op het einde tel ik alle 1-en op, dus ik neem de som van de hele kolom om zo te zien hoe vaak er een waarde in kolom A en tegelijkertijd in kolom B staat en dat werkt eigenlijk prima. Maar nu vroeg ik me af of het mogelijk is om dit alles in 1 formule te zetten. Zodat ik geen 2000 rijen hoef te beslaan om vervolgens alle cellen op te tellen.

Ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is, als het nodig is kan ik misschien wat meer informatie geven, misschien met screenshots.

Alvast Bedankt!
  woensdag 27 april 2016 @ 11:44:32 #215
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161748406
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 22:21 schreef Cikx het volgende:
Ik heb een vraagje:

Ik heb 2 kolommen met data (zeg A en B) die niet op alle plekken gevuld zijn. Nu heb ik een IF functie toegepast die me een 1 geeft wanneer A1 en B1 tegelijkertijd een willekeurige waarde in hun cel hebben staan en de functie geeft me een 0 wanneer er in beide of in 1 van beide cellen geen waarde staat, dus: =IF (AND(A1>0;B1>0);1;0).

Deze functie heb ik naar beneden gesleept (zeg in kolom D) en beslaat nu zo'n 2000 rijen met 1-en en 0-len overeenkomstig met de data. Op het einde tel ik alle 1-en op, dus ik neem de som van de hele kolom om zo te zien hoe vaak er een waarde in kolom A en tegelijkertijd in kolom B staat en dat werkt eigenlijk prima. Maar nu vroeg ik me af of het mogelijk is om dit alles in 1 formule te zetten. Zodat ik geen 2000 rijen hoef te beslaan om vervolgens alle cellen op te tellen.

Ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is, als het nodig is kan ik misschien wat meer informatie geven, misschien met screenshots.

Alvast Bedankt!
SUMIF() *O*
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 27 april 2016 @ 12:13:16 #216
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161749303
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 13:34 schreef Modus het volgende:
Ik denk dat het ergens best werkbaar zal zijn voor de gebruiker om deze eenmalige handeling nog in Notepad te doen, omdat we met deze csv sowieso al heel veel tijd gaan winnen, maar ik heb ergens het idee dat ook dit probleem gewoon opgelost zou moeten kunnen worden.
Als je een beetje ervaring hebt met vba, dan je hele csv export doen via macro. En dan met stream read/write voorbeeld de text inlezen en dan iets van StrStream = left(StrStream, len(StrStream )-2)
en dan StrStream weer wegschrijven.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Sub test()
Dim filenaam As String
Dim StrStream As String
filenaam = "D:\Folder\book1.csv"
Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set objfile = objFSO.OpenTextFile(filenaam, 1)
Do Until objfile.AtEndOfStream
 StrStream = StrStream & objfile.ReadLine & vbCrLf
 
Loop
Debug.Print StrStream
objfile.Close
Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
'Opnieuw zelfde CSV (leeg) aanmaken om in te schrijven
Set objfile = objFSO.CreateTextFile(filenaam, True)
'Hier gebruike Write, niet Writeline
'Met 2 karakters inkorten. Enter (vbcrlf = 2 karakters lang)
objfile.Write (Left(StrStream, Len(StrStream) - 2))
'objfile.Write (1)
    objfile.Close
End Sub

(Wel eerst in VBA in -> References -> "Microsoft Scripting RunTime" aanvinken.)

[ Bericht 12% gewijzigd door The_vice op 27-04-2016 12:19:32 (nazorg) ]
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_161751953
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 11:44 schreef qu63 het volgende:

[..]

SUMIF() *O*
Dankje! Het wil echter nog niet zo vlotten aangezien ik steeds 0 uit krijg op welke manier ik de de functie ook verander. :P

Is het mogelijk om als "criteria" in de SUMIF functie de functie IF(AND(A1>0;B1>0);1;0) te nemen? Alhoewel, dan kijkt die ook maar naar één cel, dus misschien iets als: IF(AND(A1:A2000>0;B1:B2000>0);1;0). Ben de draad kwijt _O-
  woensdag 27 april 2016 @ 14:37:30 #218
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161752829
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 13:51 schreef Cikx het volgende:

[..]

Dankje! Het wil echter nog niet zo vlotten aangezien ik steeds 0 uit krijg op welke manier ik de de functie ook verander. :P

Is het mogelijk om als "criteria" in de SUMIF functie de functie IF(AND(A1>0;B1>0);1;0) te nemen? Alhoewel, dan kijkt die ook maar naar één cel, dus misschien iets als: IF(AND(A1:A2000>0;B1:B2000>0);1;0). Ben de draad kwijt _O-
Eigenlijk bedoelde ik SUMPRODUCT() :@

=SOMPRODUCT(--(A1:A2000<>"");--(B1:B2000<>""))
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_161753345
quote:
7s.gif Op woensdag 27 april 2016 12:13 schreef The_vice het volgende:

[..]

Als je een beetje ervaring hebt met vba, dan je hele csv export doen via macro. En dan met stream read/write voorbeeld de text inlezen en dan iets van StrStream = left(StrStream, len(StrStream )-2)
en dan StrStream weer wegschrijven.
[ code verwijderd ]

(Wel eerst in VBA in -> References -> "Microsoft Scripting RunTime" aanvinken.)
Ha interessant. Wat ik tot nu toe heb gaat ook via VBA, en stream gedoe ken ik wel maar gebruik het niet vaak dus ook niet meteen aan gedacht.

Dus wat ik eik moet doen is:
-basis xlsm bestand, daarin de data formatten, data kopiëren naar nieuw leeg bestand en dat opslaan als csv
-vanuit de macro met stream object die csv uitlezen
-vanuit de macro met stream object nieuw bestand aanmaken en de content (min die 2 kar.) daar in wegschrijven en opslaan als nieuw csv.

Moet ik in die laatste stap echt een nieuwe filenaam geven (zodat ik daarna dus 2 csv's heb) of kan ik daarmee die bestaande csv overschrijven? Als dat eerste van toepassing is, dan kan ik denk ik ook met dit streamobject verhaal dat eerste csv bestand (want niet meer nodig) deleten, toch?
pi_161754058
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 14:37 schreef qu63 het volgende:

[..]

Eigenlijk bedoelde ik SUMPRODUCT() :@

=SOMPRODUCT(--(A1:A2000<>"");--(B1:B2000<>""))
Gelukt! Bedankt! :)
  woensdag 27 april 2016 @ 18:19:51 #221
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161757231
quote:
14s.gif Op woensdag 27 april 2016 15:03 schreef Modus het volgende:
[..]
Door in de laatste stap het opnieuw te open (met zelfde filenaam), maar dan middels "ForWrite" wordt alles overschreven met de inhoud van je stream.
(andere mogelijkheden zijn Writeline of Append, maar dat is voor toevoegen)

Verder nog. De netste methode is om direct vanuit je sheet data naar file stream te schrijven.
zelf zou ik dan beginnen om alles in een Array te duwen middels:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Sub RangeToArray()
Dim myArray() As Variant
Dim tempTekst As Variant
Dim tekst As String
myArray = Range("A1:D14") 'of welke range je hebt
Dim i, j
Dim kolommen
Dim rijen
kolommen = UBound(myArray, 2)
rijen = UBound(myArray, 1)

For i = 1 To rijen
    For j = 1 To kolommen
        'variant  naar string (Cstr)
        tekst = tekst & myArray(i, j) & ";"
        'en andere gewenste opmaak
        Next j
        'laatste ";" weghalen
        tekst = Left(tekst, Len(tekst) - 1)
        'linefeed toevoegen
        tekst = tekst & vbCrLf
Next i
'laatste linefeed weer weghalen
    tekst = Left(tekst, Len(tekst) - 2)
'en door naar je stream

'of "immediate window"
Debug.Print tekst
End Sub
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_161757802
Thx, ga er vandeweek mee verder.
pi_161793979
Bij "Insert Object from a file" -> Create from file krijgt het icon als standaardcaption het volledige bestandspad. Kan ik die default ergens zetten op puur de bestandsnaam zelf, zodat ik dat niet elke keer handmatig hoef aan te passen?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  vrijdag 29 april 2016 @ 11:25:10 #224
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_161795667
Excel 2013 Engels.

Is er een manier om ervoor te zorgen dat de data die ik omzet naar een tabel altijd tot de laatste cel in die tabel gaat? Ik heb hier een macro voor maar de tabellen verschillen dus elke keer in het aantal regels.
De complete macro verzamelt verschillende tekst bestanden, laadt deze allemaal onder elkaar in 1 sheet, zet de data om naar kolommen en vervolgens zet ik die kolommen om naar een tabel.
Nu is het zo dat die lijsten elke keer verschillend zijn qua aantal regels. Uit voorzorg selecteer ik tot regel 10.000 voordat ik het omzet naar tabel. Maar daarna maak ik nog weer een overzicht in een pivot, die pivot telt natuurlijk al die lege regels ook mee. Dat kan ik uitzetten in het filter maar ik heb liever dat tijdens het omzetten naar tabel gewoon alle gevulde regels worden omgezet.

Range(Selection, Selection.End(xlToRight)).Select
Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select
ActiveSheet.ListObjects.Add(xlSrcRange, Range("$A$1:$L$10000"), , xlYes).Name _
= "Table1"

De range zou ik dus graag aangepast hebben zodat ie elke keer de laatste cel met data van de tabel vindt.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  vrijdag 29 april 2016 @ 12:16:12 #225
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_161796701
quote:
17s.gif Op vrijdag 29 april 2016 11:25 schreef Puckzzz het volgende:
Excel 2013 Engels.

Is er een manier om ervoor te zorgen dat de data die ik omzet naar een tabel altijd tot de laatste cel in die tabel gaat? Ik heb hier een macro voor maar de tabellen verschillen dus elke keer in het aantal regels.
De complete macro verzamelt verschillende tekst bestanden, laadt deze allemaal onder elkaar in 1 sheet, zet de data om naar kolommen en vervolgens zet ik die kolommen om naar een tabel.
Nu is het zo dat die lijsten elke keer verschillend zijn qua aantal regels. Uit voorzorg selecteer ik tot regel 10.000 voordat ik het omzet naar tabel. Maar daarna maak ik nog weer een overzicht in een pivot, die pivot telt natuurlijk al die lege regels ook mee. Dat kan ik uitzetten in het filter maar ik heb liever dat tijdens het omzetten naar tabel gewoon alle gevulde regels worden omgezet.

Range(Selection, Selection.End(xlToRight)).Select
Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select
ActiveSheet.ListObjects.Add(xlSrcRange, Range("$A$1:$L$10000"), , xlYes).Name _
= "Table1"

De range zou ik dus graag aangepast hebben zodat ie elke keer de laatste cel met data van de tabel vindt.
Na enig zoeken en testen heb ik een code gevonden die werkt:

quote:
ActiveSheet.ListObjects.Add(xlSrcRange, Range([A1].End(xlDown), [A1].End(xlToRight)), , xlYes).Name = "Table1"
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_161800467
Ok, ik kom er niet meer uit. Het zal ongetwijfeld belachelijk simpel zijn, maargoed :+

Ik werk met Excel 2013, Nederlandse taal.

Ik heb 4 rijen (zie hieronder). Kolom 1 is wat we hebben gehaald, kolom 2 is de eigenlijke norm, kolommen 3 en 4 zijn de gegevens die ik koppel aan het resultaat uit kolom 1. Klom 3 en 4 horen per rij bij elkaar.

Ja, vaag :P. Maar ik wil dus:
Als 8:06 gerealiseerd is, dat de formule dit ziet, kijkt naar kolom 3 en het bijbehorende gegeven uit kolom 4 ophaalt. Dus dat er dan 95 wordt opgehaald.
Ook zou ik willen zien dat als er een resultaat is van 8:00 of eerder, er 100 komt te staan.

Ik heb al geklooid met een eindeloze =ALS formule en daarmee kom ik een eind, maar ik kreeg een foutmelding vanaf 8:06 (formule denk ik te lang?)

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Realisatie    Norm     Tijd % gehaald    
8:06:00    8:00    8:00    100
8:02:00    8:00    8:01    99
8:01:00    8:00    8:02    98
8:03:00    8:00    8:03    97
11:01:00    8:00    8:04    96
7:26:00    8:00    8:05    95
7:09:00    8:00    8:06    94
6:55:00    8:00    8:07    93
6:35:00    8:00    8:08    92
6:35:00    8:00    8:09    91
6:51:00    8:00    8:10    90
8:30:00    8:00    8:11    89
7:00:00    8:00    8:12    88
                   8:13    87
                   8:14    86
                   8:15    0

Help! :'( :@
pi_161804693
^^Zijn de gegevens in kolom A en B een tijdstip of een tijdsduur?
pi_161804785
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:35 schreef Modus het volgende:
^^Zijn de gegevens in kolom A en B een tijdstip of een tijdsduur?
Tijdstip :)
pi_161805759
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:41 schreef GotC het volgende:

[..]

Tijdstip :)
In E2 zou dan zoiets moeten komen

1=ALS(A2<=B2;100;VERT.ZOEKEN(A2;C:D;2;ONWAAR))

en dan doortrekken, maar om mij nog onduidelijke reden kan ie dan de 08:03:00 en de 08:06:00 niet vinden die er wel degelijk in staan, dan geeft ie een #N/B, de 8:02 en 8:01 kan ie wel vinden. Echt GEEN IDEE hoe dit kan. Ms toch iets met dat tijdrekenen, dat is altijd gekut.

11:01:00 vindt ie logischerwijs ook niet, want die staat niet in kolom C.

[ Bericht 15% gewijzigd door Modus op 29-04-2016 19:44:33 ]
pi_161806102
quote:
7s.gif Op woensdag 27 april 2016 12:13 schreef The_vice het volgende:
(Wel eerst in VBA in -> References -> "Microsoft Scripting RunTime" aanvinken.)
Zonder hier naar te kijken vanmorgen een scriptje gemaakt met FSO en dat werkte zoals ik wilde, dus ook zonder die laatste enter nu. Thanks. Als dat vinkje een vereiste is, neem ik aan dat het toen aanstond.

's Middags ergens kreeg ik ineens op de regel met de fso.CreateTextFile opdracht een Permission Denied error, terwijl die regel vanaf begin af aan niet veranderd is geweest. Heb ik ineens geen schrijfrechten meer in betr. dir?? Toen dat vinkje maar eens gaan checken, stond niet aan. Aangevinkt, toen werkte het weer. Ehhhhh? Ben nooit aan dat vinkje geweest. 8)7

Kan IT op de achtergrond hebben lopen rommelen om te voorkomen dat ik dit soort scriptjes ga gebruiken?

-edit
toen ik de CSV uiteindelijk probeerde in te lezen begon hij weer te miepen. Na uitzoeken blijkt dat te slaan op enkele harde line breaks binnen cellen die ik in het Excelbestand heb staan. Bij voorkeur moeten die er wel in blijven staan, maar die moeten blijkbaar ook op 1 of andere manier 'geformatteerd' worden om bruikbaar te zijn.

Bij het inlezen van de csv kan ik nog een paar dingen instellen, zoals de seperator (werkt verder goed nu) en de line break, maar ik neem aan dat die slaat op einde van de hele regel en niet op 1 'losse entry'.

[ Bericht 11% gewijzigd door Modus op 29-04-2016 20:10:15 ]
  vrijdag 29 april 2016 @ 20:59:52 #231
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161808352
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 19:44 schreef Modus het volgende:
[..]
Kan ook zijn dat een ander process het nog open had (bijv. preview in Windows Explorer.) Of dat tijdens debuggen het bestand nog niet goed was afgesloten.

Speciale karakters zijn vaak struikelpunten in code. Je wilt niet weten hoe vaak ik me blind zit te staren op dubbele spaties, Non-Breaking spaties etc. Wat ik soms dan doe is "vbLf" of chr(10) even tijdelijk vervangen door de tekst "[Linefeed]". En dan verderop weer terug omzetten Replace(.... "[Linefeed]" -->chr(10) ) o.i.d. Niet al te sjiek, maar zorgt er wel voor dat je weer verder kan.

Zou ik dan wel in een aparte functie(s) wegwerken, dan vervuil je je hoofdcode niet, en kan je het makkelijk verder bijpoetsen of uitbreiden binnen de functie(s) waar nodig.
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
  vrijdag 29 april 2016 @ 21:13:31 #232
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161808834
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 10:59 schreef Doevelaer het volgende:
Wie weet of dit kan en hoe het dan werkt:

Ik wil graag opmaak, formules e.d. van het werkblad A naar werkblad B kopiëren, echter zonder dat de gegevens in werkblad B overschreven worden.
.......
Als de formulerijen in alle 50 sheets écht op dezelfde adressen staan.
Dan (in backup testen)

• Groepeer de desbetreffende sheets • En dan word alles wat je doet op de achterliggende gegroepeerde sheets herhaald. Dus wat je plakt, typt, opmaakt, print instellingen etc.
• niet vergeten, groepering weer opheffen.

persoonlijk ben ik geen fan van meerdere werkbladen met min of meer zelfde inhoud. Maar als je het echt nodig hebt dan zou ik het middels boven beschreven groepeer oplossing oplossen.
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_161810074
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 20:59 schreef The_vice het volgende:
Speciale karakters zijn vaak struikelpunten in code. Je wilt niet weten hoe vaak ik me blind zit te staren op dubbele spaties, Non-Breaking spaties etc. Wat ik soms dan doe is "vbLf" of chr(10) even tijdelijk vervangen door de tekst "[Linefeed]". En dan verderop weer terug omzetten Replace(.... "[Linefeed]" -->chr(10) ) o.i.d. Niet al te sjiek, maar zorgt er wel voor dat je weer verder kan.
Hm lastig, nog nooit eerder zoiets gedaan. Ik denk dat ik 2 opties heb om uit te werken:

-de harde enters in de cellen laten staan en VBA die bij het uitlezen van de cellen laten herkennen en op 1 of andere wijze in de tekststring verwerken; geen idee of dat kan en zo ja hoe
-de harde enters in die cellen weghalen en in betreffende celtekst op de juiste plekken iets van chr(10) ertussen fietsen??

dus een celtekst a la adres1chr(10)plaats1 ??

-edit
na wat googelen denk ik dat ik wellicht het beste die cellen met line breaks in mijn basislijst kan vervangen door losse cellen met elk 1 regel
En in de code die ik nu heb die de tekststring samenstelt daar waar nodig een char(10) tussen plakken
-edit2
dat laatste heb ik net getest, dat krijg ik werkend
vandeweek verder

[ Bericht 7% gewijzigd door Modus op 29-04-2016 23:01:39 ]
  vrijdag 29 april 2016 @ 22:09:34 #234
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_161811502
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 19:44 schreef Modus het volgende:
Bij het inlezen van de csv kan ik nog een paar dingen instellen, zoals de seperator (werkt verder goed nu) en de line break, maar ik neem aan dat die slaat op einde van de hele regel en niet op 1 'losse entry'.
Integendeel, lijkt me juist heel onlogisch dat die op het einde van de regel slaat en niet op een 'losse entry'. Heb je het al geprobeerd?
pi_161811823
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 22:09 schreef ralfie het volgende:

[..]

Integendeel, lijkt me juist heel onlogisch dat die op het einde van de regel slaat en niet op een 'losse entry'. Heb je het al geprobeerd?
Ja. Hij liep vast op de 2e regel in de csv (dus de 1e regel met data). Toen gezorgd dat de cel die daarbij hoort geen line breaks had, en opnieuw geprobeerd. Toen begon de appl. te miepen over hetzelfde item, maar dan 1 regel lager. De meldingen die die app. geeft zijn nogal summier, maar geeft wel aan welke regel (en welk item op die regel) van de csv problemen geeft.
  zaterdag 30 april 2016 @ 01:40:56 #236
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161816518
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 22:17 schreef Modus het volgende:
[..]
Ja. Hij liep vast op de 2e regel in de csv (dus de 1e regel met data). Toen gezorgd dat de cel die daarbij hoort geen line breaks had, en opnieuw geprobeerd. Toen begon de appl. te miepen over hetzelfde item, maar dan 1 regel lager. De meldingen die die app. geeft zijn nogal summier, maar geeft wel aan welke regel (en welk item op die regel) van de csv problemen geeft.
Heb je notepad++? Daarin kan je met knop "¶" (Show all characters) controleren wat in je csv zit (of terecht is gekomen).
Als ik een linefeed in een cell stop, komen er in de .csv Saveas van Excel zelf ineens quotes omheen te staan. Kan soms ook weer onwenselijk zijn.

Is de applicatie waar je in wilt importeren voorzien van een goede help file/specificatie, of ergens een support van de maker beschikbaar? Dan wil voorbeeld opsturen van CSV ook nog wel eens voor verheldering kunnen zorgen. Als de makers uitgingen van netjes gekamde fris gewassen csv's heb je zomaar kans op issues :)
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_161819284
Ik heb geen Notepad++ beschikbaar. Voor de app. is een handleiding beschikbaar maar die is ook vrij beperkt. Namen van de kolomheaders en nog wat info en daar houdt het nu mee op.

1 van de velden is bv. een eenheid (kg, liter etc). Bij handmatig invoeren krijg je hier een dropdown (de app is een webform). Je zou verwachten dat de csv dan precies die termen moet gebruiken. Nee dus. Tig variaties geprobeerd, kg, KG, KILO, KILOGRAM etc. Werd allemaal niet geaccepteerd. Wat moet het wel zijn: als je in de source van dat webform kijkt zie je dat elk item in die dropdown een code heeft (100, 200, 300 etc). Die maar eens geprobeerd en dat bleek het geval. Wordt nergens over gerept in de handleiding en dat vond ik wel slecht.

Met jouw tips en verder googelen lijkt dit linebreakding nu opgelost (maar kan dat dinsdag pas weer testen).

Verder moeten ingevoerde getallen altijd 3 cijfers achter de komma hebben voor de app. Mijn eerste versie deed dat zonder problemen, maar jouw script door elke cel uit te lezen naar een tekststring pakt die niet, ondanks ingestelde veldsettings. Moet ik ook nog uitzoeken.
  zaterdag 30 april 2016 @ 13:08:45 #238
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161821475
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 10:23 schreef Modus het volgende:
Ik heb geen Notepad++ beschikbaar.
Is gratis te downloaden en ook als portable van usb stick te draaien, mocht je niet kunnen installeren.
quote:
Verder moeten ingevoerde getallen altijd 3 cijfers achter de komma hebben voor de app. Mijn eerste versie deed dat zonder problemen, maar jouw script door elke cel uit te lezen naar een tekststring pakt die niet, ondanks ingestelde veldsettings. Moet ik ook nog uitzoeken.
Kan wel kloppen, de Array is als een Variant gedefinieerd, die zal dus zelfstandig nummer afronding toepassen, als een waarde numeriek is. In je directe opgeslagen CSV wordt het aantal cijfers achter de komma zoals je in Excel hebt ingesteld (per veld) als tekst opgeslagen.

Middels een If Then Else afhandeling kan je in specifiek rijen/kolommen (array coordinaten) het wel oplossen.
Zie voorbeeldje binnen j loop:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    For j = 1 To kolommen
        'met aangepaste formatting
        'rij 1 is header in voorbeeld,
        'vanaf kolom 2 data
        If j > 1 And i > 1 Then
           'format "#,##0.00" naar wens
           tekst = tekst & _
                   Format(myArray(i, j), "#,##0.00") _
                   & ";"
        Else
            tekst = tekst & myArray(i, j) & ";"
        
        End If
        'en andere gewenste opmaak
              
    Next j

In voorbeeld slechts met 2 cijfers achter de komma. Ik ga het je natuurlijk niet te makkelijk maken.
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
  zaterdag 30 april 2016 @ 13:56:42 #239
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161822471
Is er een formule om het aantal cellen in een reeks te tellen met een bepaalde opmaak?

Een collega van mij is zo slim geweest om een heel schema te maken met gekleurde vakjes zonder waarde...
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 30 april 2016 @ 14:50:44 #240
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161823480
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 13:56 schreef Janneke141 het volgende:
Is er een formule om het aantal cellen in een reeks te tellen met een bepaalde opmaak?

Een collega van mij is zo slim geweest om een heel schema te maken met gekleurde vakjes zonder waarde...
iig wel VBA: https://support.microsoft.com/en-us/kb/2815384

Of met filters: http://trumpexcel.com/201(...)ound-color-in-excel/

Of met XL4 Macro's die geenmacro's zijn*? http://stackoverflow.com/(...)el/20491479#20491479
*Die zijn voor mij ook nieuw.. Meer info hierover is hier te vinden.

[ Bericht 10% gewijzigd door qu63 op 30-04-2016 15:00:03 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zaterdag 30 april 2016 @ 15:03:29 #241
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161823749
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 14:50 schreef qu63 het volgende:

[..]

iig wel VBA: https://support.microsoft.com/en-us/kb/2815384

Of met filters: http://trumpexcel.com/201(...)ound-color-in-excel/

Of met XL4 Macro's die geenmacro's zijn*? http://stackoverflow.com/(...)el/20491479#20491479
*Die zijn voor mij ook nieuw.. Meer info hierover is hier te vinden.
Dank. Na het weekend eens naar kijken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 30 april 2016 @ 15:13:32 #242
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161823917
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 21:41 schreef Modus het volgende:

[..]

Hm lastig, nog nooit eerder zoiets gedaan. Ik denk dat ik 2 opties heb om uit te werken:

-de harde enters in de cellen laten staan en VBA die bij het uitlezen van de cellen laten herkennen en op 1 of andere wijze in de tekststring verwerken; geen idee of dat kan en zo ja hoe
-de harde enters in die cellen weghalen en in betreffende celtekst op de juiste plekken iets van chr(10) ertussen fietsen??

dus een celtekst a la adres1chr(10)plaats1 ??

-edit
na wat googelen denk ik dat ik wellicht het beste die cellen met line breaks in mijn basislijst kan vervangen door losse cellen met elk 1 regel
En in de code die ik nu heb die de tekststring samenstelt daar waar nodig een char(10) tussen plakken
-edit2
dat laatste heb ik net getest, dat krijg ik werkend
vandeweek verder
Windows kent wel verschillende newlines he, \n en \r (newline en carriage return). in VBA dus chr(10) en chr(13), misschien dat ie daar over struikeld?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zaterdag 30 april 2016 @ 17:21:50 #243
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161826748
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 13:56 schreef Janneke141 het volgende:
Een collega van mij is zo slim geweest om een heel schema te maken met gekleurde vakjes zonder waarde...
Zulke dingen zou ik eigenlijk gewoon aan collega teruggeven, onder motto "Onwerkbare troep, maak er eerst maar data van".

Wat je middels onderstaand vast zelf kan doen, maar dat hoef je je collega natuurlijk niet te vertellen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Sub LoopRange()
    Dim rCell As Range
    Dim rRng As Range
    'Aanpassen voor gekleurde range die je hebt
    Set rRng = ActiveSheet.Range("A1:B6")
    For Each rCell In rRng.Cells
        Debug.Print rCell.Address, rCell.Interior.Color
        'herhaal originel cell waarde (zou leeg moeten zijn in collega geval)
        rCell.Value = rCell.Value & " [" & rCell.Interior.Color & "]"
    Next rCell
End Sub
en dan zoeken vervangen met wat jij erin wilt hebben staan.
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_161831822
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 19:30 schreef Modus het volgende:

[..]

In E2 zou dan zoiets moeten komen
[ code verwijderd ]

en dan doortrekken, maar om mij nog onduidelijke reden kan ie dan de 08:03:00 en de 08:06:00 niet vinden die er wel degelijk in staan, dan geeft ie een #N/B, de 8:02 en 8:01 kan ie wel vinden. Echt GEEN IDEE hoe dit kan. Ms toch iets met dat tijdrekenen, dat is altijd gekut.

11:01:00 vindt ie logischerwijs ook niet, want die staat niet in kolom C.
Thanks! Al een heel stuk verder hiermee ^O^
Alleen idd 8:03, 8:06 en 8:10 blijven een #N/B geven. :{

edit: En opgelost, door de tijden nogmaals in te typen 8)7
  zaterdag 30 april 2016 @ 20:48:25 #245
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161831864
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 20:46 schreef GotC het volgende:

[..]

Thanks! Al een heel stuk verder hiermee ^O^
Alleen idd 8:03, 8:06 en 8:10 blijven een #N/B geven. :{

edit: En opgelost, door de tijden nogmaals in te typen 8)7
Vervang C:D eens door $C$1:$D$999 (of hoe lang je rij ook is)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_161925762
Ik heb de inhoud van 330 mailtjes in Excel weten te krijgen in één bestand, onder elkaar.

De inhoud is als volgt, en dat dus 330 keer (duizenden regels dus):

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Sent time: 01/01/2010 12:26:01 PM
To: email@adres.com
Subject: subject
Formulier
Tekst
Ritdatum: 01012000
Naam contact:
Email contact:
Woonplaats contact:
Naam bedrijf:
Soort:
Van: 
Naar
Start:
Vanaf:
Tijd 1:
Tijd 2:
Tijd 3:
Tijd 4:
Vervolg:
Eindadres:
Onkosten:
Vertraging: Nee
Bestanden: 
Timestamp: 12345678

Ik wilde een filter maken voor een aantal van deze gegevens, namelijk "Ritdatum, Naam Bedrijf, Soort, Van, Naar, Bestanden". Alle overige informatie uit die mails wil ik verwijderen.

Ik geloof dat dit mogelijk is met advanced filter, maar ik kom er niet uit. Wie helpt? :@
  woensdag 4 mei 2016 @ 19:02:26 #247
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161926314
quote:
11s.gif Op woensdag 4 mei 2016 18:38 schreef RacerDKB het volgende:
Ik heb de inhoud van 330 mailtjes in Excel weten te krijgen in één bestand, onder elkaar.

De inhoud is als volgt, en dat dus 330 keer (duizenden regels dus):
[ code verwijderd ]

Ik wilde een filter maken voor een aantal van deze gegevens, namelijk "Ritdatum, Naam Bedrijf, Soort, Van, Naar, Bestanden". Alle overige informatie uit die mails wil ik verwijderen.

Ik geloof dat dit mogelijk is met advanced filter, maar ik kom er niet uit. Wie helpt? :@
Ik zou voor mijn eigen gemak denk ik een hulpkolommetje maken met een ALS-lus die enen genereert op de gewenste regels, en nullen op de rest.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_161929525
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik zou voor mijn eigen gemak denk ik een hulpkolommetje maken met een ALS-lus die enen genereert op de gewenste regels, en nullen op de rest.
Dat is op zich een goed idee, maar als ik bijvoorbeeld "Ritdatum" wil pakken, de waarde die daar achter staat is uiteraard telkens een andere waarde.

<troepregels>
Ritdatum: 01052016
<troepregels>
Ritdatum: 02052016
<troepregels>

Hoe pak ik die dan allemaal?

1=IF(A6="Ritdatum:",1,0)

Een sterretje * er achter zetten werkt niet :P
pi_161929552
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 13:08 schreef The_vice het volgende:
In voorbeeld slechts met 2 cijfers achter de komma. Ik ga het je natuurlijk niet te makkelijk maken.
Gisteren en vandaag minder lang aan kunnen werken dan gehoopt. Ben nu zover dat ik een mooie csv kan wegschrijven, op het oog (Notepad) helemaal compleet. 1 regel met kopteksten, daaronder 4 regels met data. Alle eerste items van die 4 regels zijn gevuld.

En wat gebeurt bij de laatste keer csv inlezen die ik heb kunnen doen: applicatie zegt dat het eerste item van de eerste dataregel leeg is 8)7.
Terwijl dat stuk code werkend was en ik ook niks veranderd heb. Om gek van te worden. Los je issue 1 op, heb je daardoor ineens issue 2. Los je die op, werkt 1 weer niet meer of ontstaat issue 3. :{.

De code die ik tot nu toe heb voor het creëren van de tekststring:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Dim myArray() As Variant
Dim myArray2() As Variant
Dim text As String
myArray = Range("A1:J1")
Dim s
Dim intColumns1
intColumns1 = UBound(myArray, 2)
For s = 1 To intColumns1
        text = text & myArray(1, s) & ";"
        Next s
        text = Left(text, Len(text) - 1)
        text = text & vbCrLf

myArray2 = Range("A2:N" & InpLRow)
Dim j, k
Dim intColumns2
Dim intRows
intColumns2 = UBound(myArray2, 2)
intRows = UBound(myArray2, 1)

For j = 1 To intRows
    For k = 1 To intColumns2
        If k = 2 Then
            text = text & """" & myArray2(j, k) & Chr(10) & myArray2(j, (k + 1)) & Chr(10) & myArray2(j, (k + 2)) & Chr(10) & myArray2(j, (k + 3)) & Chr(10) & myArray2(j, (k + 4)) & """" & ";"
            k = 6
        Else
            text = text & myArray2(j, k) & ";"
        End If
        Next k
        text = Left(text, Len(text) - 1)
        text = text & vbCrLf
Next j
text = Left(text, Len(text) - 2)
2 aparte arrays gemaakt, de eerste voor de kopteksten, de 2e voor de data. Ik wilde in sommige velden (adressen) harde enters toepassen en dit was de enige manier waarop ik die werkend kreeg (in de basisgegevens elke adresregel in een aparte cel en ze via regel 24 samenvoegen).

Als ik de csv open in Notepad is het toch echt zoiets:

koptekst1;koptekst2;koptekst3;koptekst4
datarij1item1;datarij1item2;datarij1item3;datarij1item4
datarij2item1;datarij2item2;datarij2item3;datarij2item4
etc.

Het is mij vooralsnog een groot raadsel hoe de app. dan kan zeggen dat datarij1item1 leeg is.

Daar loopt ie nu op vast dus ik kan op dit moment ook nog niet zeggen mijn oplossing voor de linebreaks goed werken. In de helpbestanden stond iig dat als binnen een item 'leestekens' oid voorkomen, het item dan tussen aanhalingstekens moet staan. Ook dat ziet er goed uit als ik de csv in Notepad bekijk.
  woensdag 4 mei 2016 @ 20:52:24 #250
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161929785
quote:
10s.gif Op woensdag 4 mei 2016 20:46 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Dat is op zich een goed idee, maar als ik bijvoorbeeld "Ritdatum" wil pakken, de waarde die daar achter staat is uiteraard telkens een andere waarde.

<troepregels>
Ritdatum: 01052016
<troepregels>
Ritdatum: 02052016
<troepregels>

Hoe pak ik die dan allemaal?
[ code verwijderd ]

Een sterretje * er achter zetten werkt niet :P
Gebruik de functie LINKS, die pakt het linkerdeel van een tekst.
Als in A6 staat 'Ritdatum: 21-4-2016', dan levert de functie =LINKS(A6;8) de tekst "Ritdatum".
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_161929964
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 20:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Gebruik de functie LINKS, die pakt het linkerdeel van een tekst.
Als in A6 staat 'Ritdatum: 21-4-2016', dan levert de functie =LINKS(A6;8) de tekst "Ritdatum".
Maar ik wil dat die " 21-4-2016" er ook bij komt :@ Ik leg het waarschijnlijk raar uit.

Ik heb nu heel veel data direct vanuit mailtjes, daar wil ik iets van 80% van weghalen, ik dacht door te filteren op te dingen die ik wel wil houden.
  woensdag 4 mei 2016 @ 20:58:37 #252
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161930022
quote:
10s.gif Op woensdag 4 mei 2016 20:56 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Maar ik wil dat die " 21-4-2016" er ook bij komt :@ Ik leg het waarschijnlijk raar uit.

Ik heb nu heel veel data direct vanuit mailtjes, daar wil ik iets van 80% van weghalen, ik dacht door te filteren op te dingen die ik wel wil houden.
Ja, dat snap ik wel, maar je gebruikt het LINKS-gedeelte dan alleen om de regels te filteren. Je originele gegevens blijven toch gewoon staan?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 4 mei 2016 @ 20:59:32 #253
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161930068
Als het netjes geplakt is (dus zonder wisselende aantallen witregels en dergelijken) dan kun je trouwens ook nog vrij makkelijk modulorekenen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_161930105
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 20:59 schreef Janneke141 het volgende:
Als het netjes geplakt is (dus zonder wisselende aantallen witregels en dergelijken) dan kun je trouwens ook nog vrij makkelijk modulorekenen.
Helaas zit er per pagina verschil tussen, dit kan ik niet fixen. Anders had ik gewoon handmatig nulletjes en eentjes gezet bij "pagina 1", en dit geplakt bij alle overige pagina's.

Maar bedankt voor je hulp, hier lukt het wel mee denk ik. Snap nog niet wat ik heb aan dat LINKS/LEFT gedoe maar ik ga weer verder kloten.
  woensdag 4 mei 2016 @ 21:04:19 #255
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161930238
quote:
7s.gif Op woensdag 4 mei 2016 21:00 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Helaas zit er per pagina verschil tussen, dit kan ik niet fixen. Anders had ik gewoon handmatig nulletjes en eentjes gezet bij "pagina 1", en dit geplakt bij alle overige pagina's.

Maar bedankt voor je hulp, hier lukt het wel mee denk ik. Snap nog niet wat ik heb aan dat LINKS/LEFT gedoe maar ik ga weer verder kloten.
Nou ja, het wordt iets van =ALS(OF(A6=iets;A6=iets anders;A6=nog iets anders;LINKS(A6;8)="Ritdatum");1;0)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_161930281
quote:
10s.gif Op woensdag 4 mei 2016 20:56 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Maar ik wil dat die " 21-4-2016" er ook bij komt :@ Ik leg het waarschijnlijk raar uit.

Ik heb nu heel veel data direct vanuit mailtjes, daar wil ik iets van 80% van weghalen, ik dacht door te filteren op te dingen die ik wel wil houden.
Is het gewoon 1 werkblad, 1 kolom met data? En is het een eenmalige actie om de overbodige zooi te deleten?
  woensdag 4 mei 2016 @ 21:07:01 #257
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161930383
Wat ook nog kan is alle regels nummeren, daarna alles alfabetisch sorteren, handmatig wegmikken wat je niet wil hebben en daarna weer terugsorteren op regelnummer.

Och, er zijn wel honderd opties om zoiets te doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 4 mei 2016 @ 22:19:41 #258
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161933064
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 20:47 schreef Modus het volgende:
En wat gebeurt bij de laatste keer csv inlezen die ik heb kunnen doen: applicatie zegt dat het eerste item van de eerste dataregel leeg is 8)7.
Terwijl dat stuk code werkend was en ik ook niks veranderd heb. Om gek van te worden. Los je issue 1 op, heb je daardoor ineens issue 2. Los je die op, werkt 1 weer niet meer of ontstaat issue 3. :{.
Leuk hè programmeren. De frustaties zijn bekend.
Speltip 1 : zorg altijd dat je iets zachts bijdehand hebt, dan is de tafel niet zo hard als je er met je voorhoofd op bonkt.

Ik ga even kijken of ik wat aan je (deel) code kan zien.

[ Bericht 2% gewijzigd door The_vice op 04-05-2016 22:25:03 ]
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_161933654
Nou ja, frustrerend idd, maar ook wel leerzaam en uiteindelijk toch bevredigend als je iets hebt kunnen maken waar men wat aan heeft. Al dan niet hier en daar wat code lenend. Alvast bedankt voor de tips voor zover.
  woensdag 4 mei 2016 @ 22:54:45 #260
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161934484
quote:
14s.gif Op woensdag 4 mei 2016 22:34 schreef Modus het volgende:
Nou ja, frustrerend idd, maar ook wel leerzaam en uiteindelijk toch bevredigend als je iets hebt kunnen maken waar men wat aan heeft. Al dan niet hier en daar wat code lenend. Alvast bedankt voor de tips voor zover.
Precies, ben er ook geweest en doorheen gekomen. Zeker de laatste 10 jaar is het ook steeds beter op internet zoeken.
En geleend is absoluut geen zonde, ook daar leer je stapje bij beetje steeds meer van. Je zal het toch weer steeds een beetje moeten aanpassen naar eigen gebruik.

Had er even snel naar gekeken.
zoals als ik hem open na exporteren in notepad++

1
2
3
4
5
6
koptekst1;koptekst2;koptekst3;koptekst4{CR}{LF}
datarij1item1; "datarij1item2[lijn 1]{LF}
datarij1item2[lijn 2]{LF}
datarij1item2[lijn 3]{LF}
datarij1item2[lijn 4]";datarij1item3;datarij1item4{CR}{LF}
etc.

Kan je het voor de test:
• zonder chr (10) (=linefeed) testen. Als je dit veld splitsbaar wilt houden is PIPE character ook een gebruikelijk alternatief = "|"

en/of
• om alle velden quotes plakken -> chr(34) = "

Dan kan je in ieder geval weer iets uitsluiten.
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_161934778
Die chr(10) eruit slopen om uit te sluiten had ik ook al bedacht, maar nog geen tijd voor gehad. Maar kan me nauwelijks voorstellen dat die problemen geeft, die komt zoals je correct ziet pas voor in datarij1item2, waar de app vermoedelijk niet eens komt, omdat hij al op het item ervoor vastloopt.
-edit
maar het hele ding even terugbrengen naar de "basics", puur platte tekst, kijken of die gelezen wordt, en dan 1 voor 1 die bijzondere dingen erin verwerken

Weet niet of je er wat aan hebt verder maar bij het inlezen heb je nog een paar opties
-scheidingsteken selecteren --> ; lijkt goed te werken
-linebreak: kan ik kiezen tussen automatisch, DOS of UNIX. In de helpfiles staat bij voorkeur Auto gebruiken, en tot nu toe doe ik dat eik ook.

[ Bericht 12% gewijzigd door Modus op 04-05-2016 23:09:00 ]
pi_161935313
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 21:07 schreef Janneke141 het volgende:
Wat ook nog kan is alle regels nummeren, daarna alles alfabetisch sorteren, handmatig wegmikken wat je niet wil hebben en daarna weer terugsorteren op regelnummer.

Och, er zijn wel honderd opties om zoiets te doen.
Op deze manier heb ik de data nu netjes in één bestand onder elkaar.

Het is nu echter:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
A
B
C
D
E
F

A
B
C
D
E
F

A
B
C
D
E
F

en hier wil ik van maken

1
2
3
A B C D E F
A B C D E F
A B C D E F

Kan wel wat omslachtige maniertjes bedenken, maar wat is een simpele betrouwbare manier om dit te doen?
pi_161935718
-edit
nee dat werkt niet
pi_161936744
Daar kan je redelijk makkelijk een macro voor schrijven, heb je daar wat ervaring mee?
  donderdag 5 mei 2016 @ 02:20:30 #265
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161938433
quote:
10s.gif Op woensdag 4 mei 2016 23:13 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Op deze manier heb ik de data nu netjes in één bestand onder elkaar.

Het is nu echter:
[ code verwijderd ]

en hier wil ik van maken
[ code verwijderd ]

Kan wel wat omslachtige maniertjes bedenken, maar wat is een simpele betrouwbare manier om dit te doen?
Iets met =INDEX(). Maar er is iets te veel wijn in de vrouw om dat nu verder voor je uit te werken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 5 mei 2016 @ 15:35:16 #266
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161945512
quote:
10s.gif Op woensdag 4 mei 2016 23:13 schreef RacerDKB het volgende:
Het is nu echter:
[ code verwijderd ]
en hier wil ik van maken
[ code verwijderd ]
Kan wel wat omslachtige maniertjes bedenken, maar wat is een simpele betrouwbare manier om dit te doen?
Betrouwbare manier is een key + transformatie vlookup combo. Zo vlieg ik dit soort dingen geregeld aan. Is achteraf makkelijk aanpasbaar en werkt met veldnamen.

Gaat als volgt:

• Maak twee kolommen voor je data.
• Maak een formule die alle groepen per groep nummert (neem aan dat je nu per groep data je data hebt gesorteerd?)
• Combineer GroepNummer en Veldnaam zodat je een uniek te vinden waarde hebt voor vlookup.

• Dan maak een genummerde kolom (op een ander sheet) met op de eerste rij de veldnamen in de kolommen.
• Doe een Vlookup op {(genummerde kolom} & {veldnamen}) in je range met data.

Ziet er in formules zo uit:
formules en je data
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
     Kolom A   Kolom B                     Kolom C   Kolom D
1    
2    =B2&C2    =IF(C2="Veld 1";B1+1;B1)    Veld 1    Waarde 1.1
3    =B3&C3    =IF(C3="Veld 1";B2+1;B2)    Veld 2    Waarde 1.2
4    =B4&C4    =IF(C4="Veld 1";B3+1;B3)    Veld 3    Waarde 1.3
5    =B5&C5    =IF(C5="Veld 1";B4+1;B4)    Veld 4    Waarde 1.4
6    =B6&C6    =IF(C6="Veld 1";B5+1;B5)    Veld 5    Waarde 1.5
7    =B7&C7    =IF(C7="Veld 1";B6+1;B6)        
8    =B8&C8    =IF(C8="Veld 1";B7+1;B7)    Veld 1    Waarde 2.1
9    =B9&C9    =IF(C9="Veld 1";B8+1;B8)    Veld 2    Waarde 2.2
10    =B10&C10    =IF(C10="Veld 1";B9+1;B9)    Veld 3    Waarde 2.3
11    =B11&C11    =IF(C11="Veld 1";B10+1;B10)    Veld 4    Waarde 2.4
12    =B12&C12    =IF(C12="Veld 1";B11+1;B11)    Veld 5    Waarde 2.5
13    =B13&C13    =IF(C13="Veld 1";B12+1;B12)        
14    =B14&C14    =IF(C14="Veld 1";B13+1;B13)    Veld 1    Waarde 3.1
15    =B15&C15    =IF(C15="Veld 1";B14+1;B14)    Veld 2    Waarde 3.2
16    =B16&C16    =IF(C16="Veld 1";B15+1;B15)    Veld 3    Waarde 3.3
17    =B17&C17    =IF(C17="Veld 1";B16+1;B16)    Veld 4    Waarde 3.4
18    =B18&C18    =IF(C18="Veld 1";B17+1;B17)    Veld 5    Waarde 3.5
Met zoektabel
1
2
3
4
     Veld 1                                  Veld 2
1    =VLOOKUP($G2&H$1;$A$2:$D$18;4;FALSE)    =VLOOKUP($G2&I$1;$A$2:$D$18;4;FALSE)
2    =VLOOKUP($G3&H$1;$A$2:$D$18;4;FALSE)    =VLOOKUP($G3&I$1;$A$2:$D$18;4;FALSE)
3    =VLOOKUP($G4&H$1;$A$2:$D$18;4;FALSE)    =VLOOKUP($G4&I$1;$A$2:$D$18;4;FALSE)
(let op de $ tekens in formule voor celverwijzing voor kolom danwel rij vastzetten)

en op sheet:
formules en je data
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
nr&veld    0    Veld      Waarde
1Veld 1    1    Veld 1    Waarde 1.1
1Veld 2    1    Veld 2    Waarde 1.2
1Veld 3    1    Veld 3    Waarde 1.3
1Veld 4    1    Veld 4    Waarde 1.4
1Veld 5    1    Veld 5    Waarde 1.5
1     1        
2Veld 1    2    Veld 1    Waarde 2.1
2Veld 2    2    Veld 2    Waarde 2.2
2Veld 3    2    Veld 3    Waarde 2.3
2Veld 4    2    Veld 4    Waarde 2.4
2Veld 5    2    Veld 5    Waarde 2.5
2     2        
3Veld 1    3    Veld 1    Waarde 3.1
3Veld 2    3    Veld 2    Waarde 3.2
3Veld 3    3    Veld 3    Waarde 3.3
3Veld 4    3    Veld 4    Waarde 3.4
3Veld 5    3    Veld 5    Waarde 3.5
zoektabel
1
2
3
4
nr   Veld 1        Veld 2
1    Waarde 1.1    Waarde 1.2
2    Waarde 2.1    Waarde 2.2
3    Waarde 3.1    Waarde 3.2
Voordeel is ook dat je middels het werken met veldnamen zelf kan bepalen welke velden je wel en welke je niet wilt hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door The_vice op 05-05-2016 15:47:40 ]
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
  donderdag 5 mei 2016 @ 15:40:56 #267
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161945568
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 23:01 schreef Modus het volgende:
-linebreak: kan ik kiezen tussen automatisch, DOS of UNIX. In de helpfiles staat bij voorkeur Auto gebruiken, en tot nu toe doe ik dat eik ook.
http://blog.codinghorror.com/the-great-newline-schism/, wellicht dat ie met auto er juist mee aan de haal gaat...
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_161945787
Zal morgen eens kijken als ik tijd heb. Die linebreak binnen velden even laten voor wat het is en dan kijken of de app de csv kan inlezen. Heb al veel testjes gedaan dus ik denk dat ik dat scenario ook al heb geprobeerd. Ms moet ik ipv chr(10) vbLF gebruiken voor de linebreak binnen een veld?

Of voor de linebreak binnen een veld niet LF maar CRLF gebruiken, en dat de app dat herkent omdat er quotes om het veld staan.

-edit
wat ik ook nog kan doen
Mijn eerste opzet (gewoon Excel de csv laten genereren door op te slaan) werd goed ingelezen door de app, op de laatste linefeed na. Als ik dat nou nog eens doe en de csv dan bekijk in Notepad++, zie ik wellicht hoe en wat.

[ Bericht 17% gewijzigd door Modus op 05-05-2016 16:30:22 ]
  donderdag 5 mei 2016 @ 18:01:36 #269
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161947266
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 16:00 schreef Modus het volgende:
Mijn eerste opzet (gewoon Excel de csv laten genereren door op te slaan) werd goed ingelezen door de app, op de laatste linefeed na. Als ik dat nou nog eens doe en de csv dan bekijk in Notepad++, zie ik wellicht hoe en wat.
Altijd goed om zoiets te doen, als dat geslaagde input voor je App is, dan weet je in ieder geval waar je naartoe moet werken.
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_161972458
Weer stukje verder, mee naar huis genomen, nu aan het testen. Heb nu 2 files gemaakt:

-de eerste gewoon vanuit Excel, data, opslaan als csv en handmatig later die laatste Enter even weghalen
-de tweede d.m.v. wegschrijven met dat FSOscript.

Wanneer ik beide bestanden open in NP++, zijn de eerste 2 regels EXACT gelijk, incl alle speciale tekens

En wat denk je: de app accepteert de eerste file zonder problemen; de 2e begint ie WEER te miepen dat het eerste item van de eerste dataregel leeg zou zijn 8)7 8)7. Nu weet ik het echt niet meer.

Nog 3 dingen geprobeerd daarna:
-ander artikel als eerste in de lijst laten komen, hielp niet
-vóór het FSO-stuk de eerste Excel kolom eerst omgezet naar Text-format, hielp niet
-al die DOS/UNIX opties geprobeerd bij het inlezen, werkt ook allemaal niet

:{
  zaterdag 7 mei 2016 @ 11:21:55 #271
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161983379
quote:
5s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 21:36 schreef Modus het volgende:
• hmm, dan wellicht files even open middels een Hex Viewer. Kan je twee keer openen en dan naast elkaar je bestanden kijken.
Het kan haast niet anders dan dat er ergens toch een verschil in zit.

Anders wil ik wel even met je meekijken, stuur me dan een PM.
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 7 mei 2016 @ 14:46:29 #272
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_161986904
Hoe kan het dat Ctrl + D (cel boven de huidige cel "kopiëren") het ineens niet meer doet in Excel (2010), in een document waarin dat een dag of twee geleden nog wel werkte? }:|
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zaterdag 7 mei 2016 @ 14:50:15 #273
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161986990
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 14:46 schreef heywoodu het volgende:
Hoe kan het dat Ctrl + D (cel boven de huidige cel "kopiëren") het ineens niet meer doet in Excel (2010), in een document waarin dat een dag of twee geleden nog wel werkte? }:|
Zit er toevallig een verborgen regel tussen? Of gefilterd?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 7 mei 2016 @ 14:52:14 #274
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_161987034
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 14:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zit er toevallig een verborgen regel tussen? Of gefilterd?


Nee. Nou ja, er is wel gefilterd, maar er zijn geen verborgen regels. Filteren is ook nooit een probleem geweest, want ik doe exact hetzelfde als ik al een jaar of 6 met dit bestand doe en het werkte altijd :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zaterdag 7 mei 2016 @ 14:56:25 #275
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161987127
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 14:52 schreef heywoodu het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Nee. Nou ja, er is wel gefilterd, maar er zijn geen verborgen regels. Filteren is ook nooit een probleem geweest, want ik doe exact hetzelfde als ik al een jaar of 6 met dit bestand doe en het werkte altijd :+
Hmm. Ik gebruik het ook regelmatig. Geen idee dan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 7 mei 2016 @ 14:57:46 #276
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_161987146
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 14:56 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hmm. Ik gebruik het ook regelmatig. Geen idee dan.
Nou is er natuurlijk wel omheen te werken, maar ik doe het al jaren zo automatisch dat ik in het afgelopen kwartier al tig keer niet door had dat ik een cel leeg heb gelaten (want bijna blind "ctrl d, tab, ctrl d, tab, wat invullen, tab" etc :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zaterdag 7 mei 2016 @ 14:58:45 #277
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161987165
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 14:57 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Nou is er natuurlijk wel omheen te werken, maar ik doe het al jaren zo automatisch dat ik in het afgelopen kwartier al tig keer niet door had dat ik een cel leeg heb gelaten (want bijna blind "ctrl d, tab, ctrl d, tab, wat invullen, tab" etc :+
Doet CTRL-R het nog wel?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 7 mei 2016 @ 15:00:01 #278
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_161987195
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 14:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Doet CTRL-R het nog wel?
Ik moest even opzoeken wat dat was want die gebruik ik nooit, maar die werkt blijkbaar wel ja.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zaterdag 7 mei 2016 @ 15:01:07 #279
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161987224
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 15:00 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Ik moest even opzoeken wat dat was want die gebruik ik nooit, maar die werkt blijkbaar wel ja.
Misschien heb je in je document, al dan niet per ongeluk, iets toegewezen aan de sneltoets CTRL-D ofzo. Probeer het eens in een leeg document?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 7 mei 2016 @ 15:03:34 #280
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_161987282
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 15:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Misschien heb je in je document, al dan niet per ongeluk, iets toegewezen aan de sneltoets CTRL-D ofzo. Probeer het eens in een leeg document?
In een nieuw document werkt het ook niet. Volgens mij al een tijdje niet zelfs, maar in het document waar ik mee bezig ben deed 'ie het nog wel, tot vandaag.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zaterdag 7 mei 2016 @ 16:57:44 #281
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161989610
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 15:03 schreef heywoodu het volgende:
[..]
In een nieuw document werkt het ook niet. Volgens mij al een tijdje niet zelfs, maar in het document waar ik mee bezig ben deed 'ie het nog wel, tot vandaag.
en als je excel in safe mode opstart?
1
2
Start->Run 
"excel.exe /s"
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_161990882
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 11:21 schreef The_vice het volgende:

[..]

• hmm, dan wellicht files even open middels een Hex Viewer. Kan je twee keer openen en dan naast elkaar je bestanden kijken.
Ik zie wel verschillen maar zover ik kan beoordelen worden die consequent door het hele bestand aangehouden.

Als ik het excelgegenereerde bestand open, zie ik rechts precies hetzelfde staan als wanneer ik het in Notepad zou openen, en in het linkergedeelte dan de bijbehorende hexadecimale codes.

Het 'FSO'bestand doet min of meer hetzelfde, het verschil is dat na élk karakter een punt ingevoegd, die ook consequent links terug te vinden zijn in de hexadecimale codes.

1 van de kopteksten bv. is x/aantal, het de FSO file laat dan x./.a.a.n.t.a.l. zien.

Enige wat mij opvalt bij dat FSO bestand, is dat regel 1 van de kopteksten begint met 2 tekens die ik niet kan plaatsen. De hd code daarvan is FF FE, en rechts staat dan een y met umlaut en een p met het pootje naar boven doorgetrokken, als je snapt wat ik bedoel.
Weet niet of je daar wat mee kan.

De app zeurt dus over het 1e item van de 1e dataregel, maar daar zie ik geen problemen in...

[ Bericht 2% gewijzigd door Modus op 07-05-2016 18:06:19 ]
  zaterdag 7 mei 2016 @ 19:03:16 #283
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161991972
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 17:59 schreef Modus het volgende:
1 van de kopteksten bv. is x/aantal, het de FSO file laat dan x./.a.a.n.t.a.l. zien.

Enige wat mij opvalt bij dat FSO bestand, is dat regel 1 van de kopteksten begint met 2 tekens die ik niet kan plaatsen. De hd code daarvan is FF FE, en rechts staat dan een y met umlaut en een p met het pootje naar boven doorgetrokken, als je snapt wat ik bedoel.
Weet niet of je daar wat mee kan.

De app zeurt dus over het 1e item van de 1e dataregel, maar daar zie ik geen problemen in...
Staat voor Big Little Endian. Moest ik ook weer even opzoeken. Heeft met de Encoding te maken.
Heb het om de een of andere reden hier niet als ik vanuit zowel Excel als vanuit VBA de .csv maak.
's kijken of hier wat over te vinden is.
Wat zegt Notepad++ onder encoding over beide files?

Als je googeld op HEX code van de overige . . dan moeten die ook wel weer een betekenis geven.

Maarruh, denk dat we de gok kunnen maken dat "1e item van de 1e dataregel" wellicht op de allereerste regel slaat?

[ Bericht 1% gewijzigd door The_vice op 07-05-2016 19:13:11 ]
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_161993044
Nee. De foutomschrijving is iets als 'de erkencode moet gevuld zijn regel 2'. Erkencode is ook het eerste item.

Kweet niet zeker wat je bedoelt maar NP++ zegt over het Excelbestand 'Encode in UTF8' en over de FSO 'Encode in UCS 2 LE BOM'.
pi_161993962
Denk dat ik een ADODB Stream moet gebruiken om een UFT8 file te kunnen schrijven. Even testen daarmee.
  zaterdag 7 mei 2016 @ 20:46:10 #286
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161994180
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 20:37 schreef Modus het volgende:
Denk dat ik een ADODB Stream moet gebruiken om een UFT8 file te kunnen schrijven. Even testen daarmee.
zoiets las ik ook ergens.
Ondertussen net even in N++ getest, als ik mijn FSO (ANSI) converteer/Encodeer naar Little Endian dan krijg ik netjes de FF FE erbij in HEX viewer. Gaan er ook weer af als ik weer terug converteer naar ANSI.

Blijft wel raar dat FSO export dus anders kan gaan op verschillende machines. (Ik draai hier Win 7 en Excel 64 bit)

even testje gedaan, gewijzigd:
1Set objfile = objFSO.CreateTextFile(filenaam, True)
in
1Set objfile = objFSO.CreateTextFile(filenaam, True, 0)

en dan output als eerder met
1objfile.Write ("Stukje Tekst")
Dan komt ie er als een soort van ANSI uit (N++ geeft geen encoding dan weer). De directe CSV uit Excel komt wel aan als ANSI in N++.

(opties -1 en -2 ipv 0 geeft little endian.)

[ Bericht 18% gewijzigd door The_vice op 07-05-2016 21:08:40 ]
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_161994908
HIJ DOET HET!

Met die ADODB stream schreef hij alsnog als UTF8 BOM weg. Paar regels extra script gevonden dat op basis van eveneens ADODB met een reader/writer die BOM alsnog weghaalt en opnieuw wegschrijft.

En de applicatie accepteert nu het gemaakte bestand.

[ Bericht 91% gewijzigd door Modus op 07-05-2016 21:27:53 ]
pi_161995920
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 20:46 schreef The_vice het volgende:

[..]

zoiets las ik ook ergens.
Bedankt voor alle suggesties, tips en stukken code.
  zondag 8 mei 2016 @ 11:46:57 #289
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_162004879
quote:
6s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 21:14 schreef Modus het volgende:
HIJ DOET HET!

Met die ADODB stream schreef hij alsnog als UTF8 BOM weg. Paar regels extra script gevonden dat op basis van eveneens ADODB met een reader/writer die BOM alsnog weghaalt en opnieuw wegschrijft.

En de applicatie accepteert nu het gemaakte bestand.
Gefeliciteerd ^O^ . Heb je in ieder geval weer de volledige controle over je App.
Was dat ook al met de Linefeeds binnen de cellen, of bewaar je dat voor later?
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_162009413
Die zitten er ook al in inderdaad. Ik moet voor de zekerheid nog paar keer testen met andere inputdata en de gebruiker moet het ook nog even bekijken, maar zo op het oog lijkt dit te zijn wat ze zoeken.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 11 mei 2016 @ 15:03:08 #291
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_162090794
Over het Ctrl+D-probleem: de laptop opnieuw opstarten hielp schijnbaar :')
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  woensdag 11 mei 2016 @ 16:19:33 #292
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_162092609
quote:
10s.gif Op woensdag 11 mei 2016 15:03 schreef heywoodu het volgende:
Over het Ctrl+D-probleem: de laptop opnieuw opstarten hielp schijnbaar :')
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_162094439
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 20:46 schreef The_vice het volgende:


Dan komt ie er als een soort van ANSI uit (N++ geeft geen encoding dan weer). De directe CSV uit Excel komt wel aan als ANSI in N++.

(opties -1 en -2 ipv 0 geeft little endian.)

Een csv export in excel is afhankelijk van de land instelling, als er daarin andere decimaal en kolomtekens ingesteld staan komt er een andere export uit, ik weet niet of het daarmee te maken heeft, maar waarschuw toch even daarvoor. ;)
  donderdag 12 mei 2016 @ 13:38:51 #294
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_162117468
Excel 2013, Engels

Hoe zorg ik ervoor dat onderstaande formule niet tot regel 10.000 wordt doorgetrokken maar tot de laatste cel in de tabel? het aantal regels van de tabel zal variëren van keer tot keer.

Range("I2").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=IF(AND(ISBLANK(RC[-5]),RC[-4]=""TA"",NOT(RC[-3]=""PRT Area"")),RC[-3],"""")"
Range("I2").Select
Selection.AutoFill Destination:=Range("I2:I10000"), Type:=xlFillDefault

Edit:
Ik ben er al uit:
quote:
Range("I2").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=IF(AND(ISBLANK(RC[-5]),RC[-4]=""TA"",NOT(RC[-3]=""PRT Area"")),RC[-3],"""")"
Range("I2").Select
Range("I2").AutoFill Destination:=Range("I2:I" & Cells(Rows.Count, "A").End(xlUp).Row)


[ Bericht 29% gewijzigd door Puckzzz op 12-05-2016 14:12:52 ]
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_162264806
Vraagje, ik heb een excellijst gemaakt met een planning. Bovenin de lijst heb ik de weeknummers staan.

Op zich best werkbaar deze planning, ik heb echter steeds een kalender nodig om te kijken in welke week een bepaalde datum valt.

Mijn vraag: is er een manier om week + dagen te vermelden, bijvoorbeeld: 20 (16 t/m 20-5)

Alvast bedankt voor het meedenken.
Single ply roofing, pay less, worthless.
  dinsdag 17 mei 2016 @ 11:41:23 #296
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_162265100
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 11:20 schreef RoofingBurner het volgende:
Vraagje, ik heb een excellijst gemaakt met een planning. Bovenin de lijst heb ik de weeknummers staan.

Op zich best werkbaar deze planning, ik heb echter steeds een kalender nodig om te kijken in welke week een bepaalde datum valt.

Mijn vraag: is er een manier om week + dagen te vermelden, bijvoorbeeld: 20 (16 t/m 20-5)

Alvast bedankt voor het meedenken.
niet zo makkelijk om weeknr->datum te gaan, maar de maandag wordt gegeven door:

1=DATUM(A2;1;-2)-WEEKNUMMER(DATUM(A2;1;3);2)+A1*7
A1: weeknr
A2: jaartal (2016)
pi_162265704
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 11:41 schreef ralfie het volgende:

[..]

niet zo makkelijk om weeknr->datum te gaan, maar de maandag wordt gegeven door:
[ code verwijderd ]

A1: weeknr
A2: jaartal (2016)
Dit geeft een heel raar getal. 42506 hahaha :) er gaat iets niet goed.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_162266764
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 12:16 schreef RoofingBurner het volgende:

[..]

Dit geeft een heel raar getal. 42506 hahaha :) er gaat iets niet goed.
Rechter muisknop:
Celeigenschappen
Datumnotatie.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zaterdag 21 mei 2016 @ 10:15:47 #299
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_162375072
Dag FOK!,

Ik heb twee Excel-tabs, één met de prijzen van een rij producten en één van de afzet (aantal verkopen) van dezelfde rij producten. Nu wil ik graag een gemiddelde verkoopprijs voor verschillende productsoorten uitrekenen, maar dan uiteraard een gemiddelde gewogen naar het aantal verkopen. Het zou een appeltje-eitje zijn wanneer de producten in dezelfde volgorde staan in beide tabs, maar dat is helaas niet het geval (alfabetiseren o.i.d. heeft ook geen nut; één tab kent allerlei rijen en andere ongein die de andere tab niet kent). Is er een manier om Excel zo ver te krijgen dat'ie zelf "zoekt" naar de juiste combinaties?

Voor 't geval het bovenstaande verhaal onduidelijk is: ik wil bij de twee onderstaande tabs de gemiddelde verkoopprijs van productgroep A berekenen (door de prijs van A1 te vermenigvuldigen met de afzet van A1, ditzelfde met A2, A3 etc. en dan het geheel te delen door de som van de afzet van A1, A2, etc.). Uiteraard kan dit handmatig door de rijen in beide tabs in dezelfde volgorde te zetten, maar het Excel-bestand in kwestie heeft helaas iets meer dan vijf rijen zoals in het voorbeeld hieronder. Heeft Excel een functie waarmee je dit op een minder arbeidsintensieve manier voor elkaar kan krijgen?

N.B. in onderstaand voorbeeld zou 't uiteraard wel met alfabetiseren van de rijen op te lossen zijn, maar in het werkelijke Excel-bestand kan dit om verschillende redenen niet.

Tab 1
1
2
3
4
5
6
Productsoort            Prijs
A1                       100
A2                       120
B3                       130
A7                       190
B9                       140

Tab 2
1
2
3
4
5
6
Productsoort            Afzet
Q1                       10
A2                       4
I3                       8
A5                       8
A3                       8
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_162375310
Er vanuitgaande dat alle productsoorten uniek zijn en productsoort en prijs in kolom A en B staan:
in tab 1 een extra kolom toevoegen met:
=B2/INDEX('Tab 2'!B:B,VERGELIJKEN('Tab 1'!A2,'Tab 2'!A:A,0))

Deze formulie deelt B2 door het aantal verkochte producten.
Index werkt als volgt:
Index(rij waaruit resultaat weergegeven moet worden, regelnummer)
Vergelijken zoekt naar een waarde in een kolom en geeft het regelnummer terug en werkt zo:
vergelijken(te vinden waarde, kolom waarin gezocht moet worden, Exact of niet (0 betekent zoek naar de exacte waarde))

Dus in jouw geval:
B2 is de prijs van het verkochte product
Tab 2B:B bevat de verkochte aantallen,
Tab 1A2 is het product
Tab 2 A:A bevat de lijst met producten
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  zaterdag 21 mei 2016 @ 10:48:54 #301
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_162375521
Thanks, ik ga 't vanavond proberen!
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')