abonnement Unibet Coolblue
pi_157940030
Er zijn tal van mogelijkheden en geld is altijd een probleem. In Zuid-Korea hebben ze een tijd geleden een proef gehouden met inductiesysteem die de auto oplaadt tijdens het rijden. Het ging over een stuk van 10 kilometer. Artikel uit 2013 over de proef met inductief laden.

quote:
Zuid-Korea heeft weg die elektrische bus oplaadt

Zuid-Korea heeft een weg 'aangezet' die een speciale, elektrische bus oplaadt tijdens het rijden.

Dat meldt BBC News. De ontwikkelaar van het project zegt dat het wegdek van 12 kilometer lang de eerste in zijn soort is.

Voertuigen die zijn uitgerust met speciale oplaadapparatuur hoeven dus niet te stoppen. Een ander groot voordeel van het project is dat auto's en bussen in de toekomst uitgerust kunnen worden met kleinere accu's.

De bussen worden opgeladen door middel van Shaped Magnetic Field In Resonance-technologie. Elektrische kabels onder de weg genereren hierbij een elektromagnetische velden die omgezet worden door een spoel onder het voertuig. Deze spoel mag maximaal 17 centimeter van de weg verwijderd zijn.

OLEV
Volgens de onderzoekers is de technologie zeer efficiënt. Slechts 5 tot 15 procent van de weg hoeft voorzien te worden van de elektromagnetische kabels.

Inmiddels rijden er al twee zogenoemde OLEV-bussen (online electric vehicle) van het openbaar vervoer op het traject, maar er zijn plannen om de vloot met nog tien bussen uit te breiden in 2015.

Bron
pi_157940057


Een chip oh wow. Dit hele concept slaat nergens op. De hele batterij techniek voor telefoons is in 5 jaar tijd nauwelijks verbeterd. Dagelijks lees je nieuwsartikelen over de volgende doorbraak, net als met het zogenaamd genezen van kanker.
pi_157940374
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 10:19 schreef George_Zina het volgende:
Er zijn tal van mogelijkheden en geld is altijd een probleem. In Zuid-Korea hebben ze een tijd geleden een proef gehouden met inductiesysteem die de auto oplaadt tijdens het rijden. Het ging over een stuk van 10 kilometer. Artikel uit 2013 over de proef met inductief laden.

[..]

Klopt, er zijn ook mooie initiatieven, maar ook voor dit initiatief geld dat het alleen werkt als het kleinschalig blijft.

Stel op een stuk van 10KM 2-baans beide richtingen rijd per baan elke 50 meter een auto, dat zijn dan 800 Auto's op 10KM, Snelheid is 100KM dan heb je per auto ruwweg 1,4KW nodig, doe dat rustig maal 3 i.v.m. de inefficientie van inductie, transport en overige verliezen, dan kom je op 1,4*3*800 = 3360KW per 10 KM, bij 400V geeft dat 4849A, onmogelijke waarden dus moeten we al over op hoogspanning, bij 10KV is er nog 194A nodig, mooie waarde maar feitelijk onuitvoerbaar want de investering om dit aan te leggen is echt gigantisch, al was het maar omdat je een aardig stel energiecentrales bij mag bouwen om dit te realiseren.

Electrische auto's zijn leuk, maar als iedereen het gaat gebruiken stort het systeem in (nog los van het feit dat er niet genoeg grondstof is voor de huidige accu's)
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_157940646
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 10:39 schreef hottentot het volgende:

[..]

Klopt, er zijn ook mooie initiatieven, maar ook voor dit initiatief geld dat het alleen werkt als het kleinschalig blijft.

Stel op een stuk van 10KM 2-baans beide richtingen rijd per baan elke 50 meter een auto, dat zijn dan 800 Auto's op 10KM, Snelheid is 100KM dan heb je per auto ruwweg 1,4KW nodig, doe dat rustig maal 3 i.v.m. de inefficientie van inductie, transport en overige verliezen, dan kom je op 1,4*3*800 = 3360KW per 10 KM, bij 400V geeft dat 4849A, onmogelijke waarden dus moeten we al over op hoogspanning, bij 10KV is er nog 194A nodig, mooie waarde maar feitelijk onuitvoerbaar want de investering om dit aan te leggen is echt gigantisch, al was het maar omdat je een aardig stel energiecentrales bij mag bouwen om dit te realiseren.

Electrische auto's zijn leuk, maar als iedereen het gaat gebruiken stort het systeem in (nog los van het feit dat er niet genoeg grondstof is voor de huidige accu's)
Ik zie het pijnpunt met meer energiecentrales. Wie weet wat mogelijk is over 20 of meer jaren. Jammer dat de auto- en fossiele energieindustrie zulke machtige lobbygroepen hebben want anders had men veel verder kunnen zijn. Ze houden veel innovatie tegen door ze op te kopen en in een diepe lade stof te laten happen. Wat dat betreft is Tesla een klein zonpuntje aan een donkere hemel.
pi_157940847
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 10:56 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Ik zie het pijnpunt met meer energiecentrales. Wie weet wat mogelijk is over 20 of meer jaren. Jammer dat de auto- en fossiele energieindustrie zulke machtige lobbygroepen hebben want anders had men veel verder kunnen zijn. Ze houden veel innovatie tegen door ze op te kopen en in een diepe lade stof te laten happen. Wat dat betreft is Tesla een klein zonpuntje aan een donkere hemel.
Je weet dat Tesla samenwerkt met andere grote autobedrijven. Daarnaast verkoopt Tesla de auto's eigenlijk veel te goedkoop en zijn de verliezen elk jaar gigantisch en moeten ze elk jaar aandelen verkopen om niet failliet te gaan. Op elke Tesla S verliezen ze bijvoorbeeld operationeel $4000,- Ik moet nog zien hoelang investeerders in dit sprookje geloven. Neem je het totale verlies van dit jaar ($1.5Miljard), en zet je dat af tegen 50.000 verkochte auto's, dan hebben ze per auto 30.000,- verlies gedraaid.

En dat auto en energie bedrijven steeds de kip met gouden eieren slachten is grote alu-hoedjes onzin, die kip met gouden eieren aangaande andere vormen van rijden bestaat gewoon niet, ook elektrisch rijden is niet geschikt voor grootschalig gebruik.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_157941343
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 11:10 schreef hottentot het volgende:

[..]

Je weet dat Tesla samenwerkt met andere grote autobedrijven. Daarnaast verkoopt Tesla de auto's eigenlijk veel te goedkoop en zijn de verliezen elk jaar gigantisch en moeten ze elk jaar aandelen verkopen om niet failliet te gaan. Op elke Tesla S verliezen ze bijvoorbeeld operationeel $4000,- Ik moet nog zien hoelang investeerders in dit sprookje geloven. Neem je het totale verlies van dit jaar ($1.5Miljard), en zet je dat af tegen 50.000 verkochte auto's, dan hebben ze per auto 30.000,- verlies gedraaid.

En dat auto en energie bedrijven steeds de kip met gouden eieren slachten is grote alu-hoedjes onzin, die kip met gouden eieren aangaande andere vormen van rijden bestaat gewoon niet, ook elektrisch rijden is niet geschikt voor grootschalig gebruik.
Waarom zou het niet mogelijk zijn? Misschien met de huidige kennis van zaken maar niet meer dan dat. Jij bent niet de eerste die zegt dat het onmogelijk is en een paar generaties later ongelijk krijgt. De tijd zal het leren.
pi_157941438
Zelf denk ik dat in de toekomst men af zal moeten stappen van het huidig niveau van mobiliteit, elk gezin 2 of 3 auto's voor de deur, veel studenten hun eigen autootje, ik zie dit niet haalbaar blijven op de lange termijn, en als je er goed over nadenkt is het van de zotte zoals we er nu mee omgaan. Openbaar vervoer gaat veel belangrijker en groter worden, er gaan veel meer tram en metro lijnen bij moeten komen om de stadscentra goed bereikbaar te maken en houden, ook door de verstedelijking.

Nog een sommetje: 8 miljoen auto's in Nederland die gemiddeld 37Km per dag rijden (Bron CBS), laten we een gemiddeld gebruik nemen van 15km/pu

Dan verbruiken we te samen aan personenauto's al 19,8 Miljoen liter brandstof per dag, in alleen al Nederland.

Stel nu willen we dat hele verbruik Elektrisch maken, zelfs al verwaarlozen we alle verliezen bij transport, omzetting etc, en gaan we uit van een golf. dan nog hebben we hiervoor per dag nog steeds 160Watt/Kilometer * 8000000 * 37 = 47.360.000.000 Watt nodig. Oftewel 47,360Gigawatt
Delen door 24 geeft een gemiddeld vermogen van 1,97GWH Daarvoor heb je 4x de nieuwe centrale op de maasvlakte nodig, gooien we er nu een factor overheen voor verliezen aangaande transportkosten, inefficientie, omzettingen, lekstromen, inductieladingen etc.. dan doe maar rustig maal 2 dus al 8x de maascentrale en dan alleen nog maar als het gebruik gedurende 24 uur per dag 7 dagen per week elk uur gelijk is en alles perfect gemiddeld is, dat gaat niet haalbaar zijn, dus om te voorkomen dat we regio's af moeten sluiten om niet boven de maximale belasting uit te komen (waarbij een distributiesysteem instort, en "Sorry het is spitsuur u kunt niet laden kom later maar terug" te voorkomen) en piekbelastingen prima aan te kunnen zit je al aan 16 Centrales.

En dan hebben we het vrachtverkeer nog niet meegerekend, er zijn (cijfers 2009) 176.000 wagens boven de 3,5Ton waarvan 132.000 boven de 16Ton, dus bouw d'r nog maar een paar centrales bij.

Onuitvoerbaar, elektrisch rijden is een leuke toevoeging aan het huidige systeem maar zal nooit een vervanging kunnen zijn.

Even voor de grap: Duitsland 559 auto's per duizend inwoners en een hoger gemiddelde afstand zou al ver over de 100 Maascentrales nodig hebben inclusief vrachtvervoer :P (en dan nog kan men het verbruik op de massale vakantiedag niet aan)
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_157941571
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 11:41 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Waarom zou het niet mogelijk zijn? Misschien met de huidige kennis van zaken maar niet meer dan dat. Jij bent niet de eerste die zegt dat het onmogelijk is en een paar generaties later ongelijk krijgt. De tijd zal het leren.
Zie post hierboven.

Een elektromotor word niet veel efficiënter, die dingen draaien al een zeer hoog rendement, en een rendement boven de 1 is fantasie want 1Watt heeft maar zoveel energie dat word niet meer wat je ook doet. Wil je zoveel verbruiken als nu dan zul je op wat voor manier dan ook, ook zoveel op moeten wekken. Opwekken kost brandstof, en inleveren qua comfort willen we niet.

Dus ik zeg niet dat het onmogelijk is, ik zeg alleen dat de huidige mobiliteit volledig vervangen door elektrisch aangedreven voertuigen gezien de kosten een utopie is. Waar gaan we bijvoorbeeld het koper en aluminium delven om de netwerken wereldwijd mee aan te leggen?
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_157941707
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 11:52 schreef hottentot het volgende:

[..]

Zie post hierboven.

Een elektromotor word niet veel efficiënter, die dingen draaien al een zeer hoog rendement, en een rendement boven de 1 is fantasie want 1Watt heeft maar zoveel energie dat word niet meer wat je ook doet. Wil je zoveel verbruiken als nu dan zul je op wat voor manier dan ook, ook zoveel op moeten wekken. Opwekken kost brandstof, en inleveren qua comfort willen we niet.

Dus ik zeg niet dat het onmogelijk is, ik zeg alleen dat de huidige mobiliteit volledig vervangen door elektrisch aangedreven voertuigen gezien de kosten een utopie is. Waar gaan we bijvoorbeeld het koper en aluminium delven om de netwerken wereldwijd mee aan te leggen?
We kunnen niet in de toekomst kijken. Jij praat met de huidige kennis van zaken maar mijn religie is het geloof in de ontwikkelingsdrang van de mens: dat die een weg zal vinden om andere vormen van mobiliteit te ontwikkelen. Daarom meer geld naar innovatie. Hoe dat gaat uit zien. Als sla je mij dood, kerel.
pi_157942101
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 11:58 schreef George_Zina het volgende:

[..]

We kunnen niet in de toekomst kijken. Jij praat met de huidige kennis van zaken maar mijn religie is het geloof in de ontwikkelingsdrang van de mens: dat die een weg zal vinden om andere vormen van mobiliteit te ontwikkelen. Daarom meer geld naar innovatie. Hoe dat gaat uit zien. Als sla je mij dood, kerel.
Ik zelf geloof alleen dat het grote probleem gaat zijn dat we de huidige methoden hebben opgebruikt voordat de nieuwe methoden zich aandienen (als die zich al aandienen op een manier welke hetzelfde grootschalige gebruik toestaan, en daar geloof ikzelf niet in)
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_157950836
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 december 2015 04:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Daarnaast is het 'probleem' ook een beetje dat batterijen/accu's over het algemeen wel beter worden, maar altijd in kleine stapjes. En omdat de rekenkracht van mobiele telefoons ook altijd verdubbeld blijft de batterij duur netto hetzelfde, dus je merkt het niet echt. Je zou pas het verschil merken als je een batterij met huidige technieken in een nokia van 15 jaar oud stopt. Dan gaat ie waarschijnlijk 3 maanden mee.
Dat klopt. Anderzijds heb je de laatste jaren (meer dan een paar) juist de trend dat chips energiezuiniger worden zonder aan rekenkracht in te leveren. Bijvoorbeeld door de spanning te verlagen en door te voorkomen dat er onnodige arbeid wordt verricht. Bij een 15 jaar oude Nokia zal je inderdaad wel het verschil merken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157951157
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 10:08 schreef hottentot het volgende:
Dan kun je beter kijken naar manieren om op te laden onder het rijden zoals panelen op je dak, inductie of volgsporen in de weg.
Dat zijn leuke ideeën maar ik zou er niet al te veel heil van verwachten (het zal er wel voor zorgen dat we een grotere actieradius halen). Die zonnepanelen op het dak zijn leuk en aardig maar hoeveel procent van wat je per minuut verbruikt bij het rijden wordt opgeladen?
We kunnen hier kort over zijn, er is maar 1 echte grote beperkende factor, als die wordt opgelost dan komt heel dat elektrisch rijden goed, zo niet dan zullen we alternatieven voor zowel de brandstofmotor (geen optie voor in de ietwat verdere toekomst) en de elektrische auto moeten zoeken. Bijvoorbeeld maglevtreinen in vacuümtunnels of een systeem waarbij we geen auto/accu bezitten en auto X inruilen voor auto Y bij tussenstations voor de enkele keer dat we verder willen reizen dan een paar honderd kilometer op een dag.

De lithiumbatterij is aardig maar er is veel te weinig (nog niet eens 1/5de als ik me niet vergis) lithium om iedereen die autorijdt elektrisch te laten rijden. Zolang 0,01% van de mensen elektrisch rijdt zoals nu het geval is boeit dat niet maar het op grote schaal elektrisch rijden met lithium is onmogelijk.
We zullen een nieuwe batterij moeten ontwikkelen. Het meest interessant vind ik de nanotechnologie, het onderzoeken hoe je door veel plooien aan te brengen, de juiste ruimtelijke oriëntatie te bewerkstelligen etc. veel efficiëntere batterijen krijgt. Dus batterijen waarbij je met hetzelfde gewicht een veel groter vermogen kan opslaan. Waarbij er de strikte voorwaarde is dat de grondstof niet al te schaars mag zijn, bij voorkeur organisch.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 12:16 schreef hottentot het volgende:

[..]

Ik zelf geloof alleen dat het grote probleem gaat zijn dat we de huidige methoden hebben opgebruikt voordat de nieuwe methoden zich aandienen (als die zich al aandienen op een manier welke hetzelfde grootschalige gebruik toestaan, en daar geloof ikzelf niet in)
Ik weet het niet, je weet nooit wanneer een doorbraak gaat komen. :)
De alternatieven zijn er wel, de vraag is of dat we ze op tijd ontwikkelen om een gigantische ontwrichting van de maatschappij (en waarschijnlijk vele oorlogen en zo) te voorkomen. Time will tell.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157951344
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 11:52 schreef hottentot het volgende:

[..]

Zie post hierboven.

Een elektromotor word niet veel efficiënter, die dingen draaien al een zeer hoog rendement, en een rendement boven de 1 is fantasie want 1Watt heeft maar zoveel energie dat word niet meer wat je ook doet. Wil je zoveel verbruiken als nu dan zul je op wat voor manier dan ook, ook zoveel op moeten wekken. Opwekken kost brandstof, en inleveren qua comfort willen we niet.

Dus ik zeg niet dat het onmogelijk is, ik zeg alleen dat de huidige mobiliteit volledig vervangen door elektrisch aangedreven voertuigen gezien de kosten een utopie is. Waar gaan we bijvoorbeeld het koper en aluminium delven om de netwerken wereldwijd mee aan te leggen?
Aluminium wordt niet gedelft. ;)
Nu ja, niet in noemenswaardige hoeveelheden in pure vorm. De enige reden dat we nu zoveel aluminimum hebben is omdat chemici een redelijk complexe methode hebben bedacht om dat te verkrijgen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157951496
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 19:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
We zullen een nieuwe batterij moeten ontwikkelen.
Zit je nog steeds met het probleem van de energieopwekking en de distributie naar de accu's toe.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_157951547
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 19:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Aluminium wordt niet gedelft. ;)
Nu ja, niet in noemenswaardige hoeveelheden in pure vorm. De enige reden dat we nu zoveel aluminimum hebben is omdat chemici een redelijk complexe methode hebben bedacht om dat te verkrijgen.
[ afbeelding ]
Ja hier zat ik fout :P

Aluminiumoxide in Bauxiet, en volop voorhanden (8% van de aardkorst is zelfs Aluminum)
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_157951588
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 19:28 schreef hottentot het volgende:

[..]

Ja hier zat ik fout :P

Aluminiumoxide in Bauxiet, en volop voorhanden (8% van de aardkorst is zelfs Aluminum)
Je kan niet alles weten. Zo leren we nog eens wat van elkaar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bauxite#Production_trends

Altijd fijn om te weten hoe het eruit ziet. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157951697
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 19:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je kan niet alles weten. Zo leren we nog eens wat van elkaar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bauxite#Production_trends
[ afbeelding ]
Altijd fijn om te weten hoe het eruit ziet. ;)
Als monteur die bij Aldel en de hoogovens over de vloer is geweest ga ik mij nu in een hoekje schamen :P
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_157951836
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 19:26 schreef hottentot het volgende:

[..]

Zit je nog steeds met het probleem van de energieopwekking en de distributie naar de accu's toe.
Ja, maar dat kan prima worden opgelost. Er zijn wel meer gigantisch dure infrastructurele projecten geweest, het is nu niet dat de aanleg van wegen, spoorlijnen, bekabeling etc. zo goedkoop was. Hell, recent hadden we en nu hebben we die bekabeling voor het internet en al die zendmasten. Zo gauw er een vraag naar ontstaat dan gaan zulke dingen snel, soms te snel (gebrekkige planning, veel meer masten en kabels dan dat nodig zijn).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157952520
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 19:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja, maar dat kan prima worden opgelost. Er zijn wel meer gigantisch dure infrastructurele projecten geweest, het is nu niet dat de aanleg van wegen, spoorlijnen, bekabeling etc. zo goedkoop was. Hell, recent hadden we en nu hebben we die bekabeling voor het internet en al die zendmasten. Zo gauw er een vraag naar ontstaat dan gaan zulke dingen snel, soms te snel (gebrekkige planning, veel meer masten en kabels dan dat nodig zijn).
Yup het kan, even de staatsschuld verder ophogen en het ligt er, of we dat moeten willen?

Ik ben geen hippie, maar vind het autobezit uit de klauwen gelopen in de westerse wereld.

En die hoeveelheid masten was niet nodig, maar de overheid legde een zeer lage limiet op aangaande de sterkte van de antenne's, daarom staat het land nu vol met die zooi. Voor hoogspanningsmasten is niet echt een goed alternatief in Nederland.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_157952931
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:03 schreef hottentot het volgende:
Ik ben geen hippie, maar vind het autobezit uit de klauwen gelopen in de westerse wereld.
Dat ben ik met je eens.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157952969
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens.
Ergste was een stukje van jaren geleden op TV, een Amerikaan die een auto had gekocht en daarmee alleen maar 15 meter vooruit en achteruit reed, anders moest hij naar de brievenbus lopen, een rijbewijs had hij niet.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_157953065
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:17 schreef hottentot het volgende:

[..]

Ergste was een stukje van jaren geleden op TV, een Amerikaan die een auto had gekocht en daarmee alleen maar 15 meter vooruit en achteruit reed, anders moest hij naar de brievenbus lopen, een rijbewijs had hij niet.
Dat is wel heel erg extreem maar er zijn hier genoeg mensen die op 20 km. van hun werk wonen (een afstand die zeer gemakkelijk te fietsen is, 60% van de werknemers in Nederland woont zelfs binnen 10 km. van het werk), die bijna al hun activiteiten binnen 10 km. van hun woning hebben en die 1 keer per maand tot 1 keer per week een grotere afstand afleggen. Of dat die mensen een auto nodig hebben, ik denk van niet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 1 december 2015 @ 20:26:24 #73
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_157953238
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is wel heel erg extreem maar er zijn hier genoeg mensen die op 20 km. van hun werk wonen (een afstand die zeer gemakkelijk te fietsen is, 60% van de werknemers in Nederland woont zelfs binnen 10 km. van het werk), die bijna al hun activiteiten binnen 10 km. van hun woning hebben en die 1 keer per maand tot 1 keer per week een grotere afstand afleggen. Of dat die mensen een auto nodig hebben, ik denk van niet.
Als mensen vinden dat ze een auto nodig hebben hebben ze een auto nodig.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_157954037
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:26 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Als mensen vinden dat ze een auto nodig hebben hebben ze een auto nodig.
Nee, iets nodig hebben houdt in dat je niet zonder kan. Zij kunnen zonder auto. Sterker nog, het zou voor velen van hen beter zijn om het zonder auto te doen: gezondheid, vetpercentage, beweging, conditie, zonlicht en zo.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 1 december 2015 @ 20:58:26 #75
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_157954174
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee, iets nodig hebben houdt in dat je niet zonder kan.
In dat geval hebben mensen dus helemaal niks nodig behalve een dak, eten en een internetverbinding. Goed argument.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')