quote:Zuid-Korea heeft weg die elektrische bus oplaadt
Zuid-Korea heeft een weg 'aangezet' die een speciale, elektrische bus oplaadt tijdens het rijden.
Dat meldt BBC News. De ontwikkelaar van het project zegt dat het wegdek van 12 kilometer lang de eerste in zijn soort is.
Voertuigen die zijn uitgerust met speciale oplaadapparatuur hoeven dus niet te stoppen. Een ander groot voordeel van het project is dat auto's en bussen in de toekomst uitgerust kunnen worden met kleinere accu's.
De bussen worden opgeladen door middel van Shaped Magnetic Field In Resonance-technologie. Elektrische kabels onder de weg genereren hierbij een elektromagnetische velden die omgezet worden door een spoel onder het voertuig. Deze spoel mag maximaal 17 centimeter van de weg verwijderd zijn.
OLEV
Volgens de onderzoekers is de technologie zeer efficiënt. Slechts 5 tot 15 procent van de weg hoeft voorzien te worden van de elektromagnetische kabels.
Inmiddels rijden er al twee zogenoemde OLEV-bussen (online electric vehicle) van het openbaar vervoer op het traject, maar er zijn plannen om de vloot met nog tien bussen uit te breiden in 2015.
Bron
Klopt, er zijn ook mooie initiatieven, maar ook voor dit initiatief geld dat het alleen werkt als het kleinschalig blijft.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:19 schreef George_Zina het volgende:
Er zijn tal van mogelijkheden en geld is altijd een probleem. In Zuid-Korea hebben ze een tijd geleden een proef gehouden met inductiesysteem die de auto oplaadt tijdens het rijden. Het ging over een stuk van 10 kilometer. Artikel uit 2013 over de proef met inductief laden.
[..]
Ik zie het pijnpunt met meer energiecentrales. Wie weet wat mogelijk is over 20 of meer jaren. Jammer dat de auto- en fossiele energieindustrie zulke machtige lobbygroepen hebben want anders had men veel verder kunnen zijn. Ze houden veel innovatie tegen door ze op te kopen en in een diepe lade stof te laten happen. Wat dat betreft is Tesla een klein zonpuntje aan een donkere hemel.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:39 schreef hottentot het volgende:
[..]
Klopt, er zijn ook mooie initiatieven, maar ook voor dit initiatief geld dat het alleen werkt als het kleinschalig blijft.
Stel op een stuk van 10KM 2-baans beide richtingen rijd per baan elke 50 meter een auto, dat zijn dan 800 Auto's op 10KM, Snelheid is 100KM dan heb je per auto ruwweg 1,4KW nodig, doe dat rustig maal 3 i.v.m. de inefficientie van inductie, transport en overige verliezen, dan kom je op 1,4*3*800 = 3360KW per 10 KM, bij 400V geeft dat 4849A, onmogelijke waarden dus moeten we al over op hoogspanning, bij 10KV is er nog 194A nodig, mooie waarde maar feitelijk onuitvoerbaar want de investering om dit aan te leggen is echt gigantisch, al was het maar omdat je een aardig stel energiecentrales bij mag bouwen om dit te realiseren.
Electrische auto's zijn leuk, maar als iedereen het gaat gebruiken stort het systeem in (nog los van het feit dat er niet genoeg grondstof is voor de huidige accu's)
Je weet dat Tesla samenwerkt met andere grote autobedrijven. Daarnaast verkoopt Tesla de auto's eigenlijk veel te goedkoop en zijn de verliezen elk jaar gigantisch en moeten ze elk jaar aandelen verkopen om niet failliet te gaan. Op elke Tesla S verliezen ze bijvoorbeeld operationeel $4000,- Ik moet nog zien hoelang investeerders in dit sprookje geloven. Neem je het totale verlies van dit jaar ($1.5Miljard), en zet je dat af tegen 50.000 verkochte auto's, dan hebben ze per auto 30.000,- verlies gedraaid.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:56 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Ik zie het pijnpunt met meer energiecentrales. Wie weet wat mogelijk is over 20 of meer jaren. Jammer dat de auto- en fossiele energieindustrie zulke machtige lobbygroepen hebben want anders had men veel verder kunnen zijn. Ze houden veel innovatie tegen door ze op te kopen en in een diepe lade stof te laten happen. Wat dat betreft is Tesla een klein zonpuntje aan een donkere hemel.
Waarom zou het niet mogelijk zijn? Misschien met de huidige kennis van zaken maar niet meer dan dat. Jij bent niet de eerste die zegt dat het onmogelijk is en een paar generaties later ongelijk krijgt. De tijd zal het leren.quote:Op dinsdag 1 december 2015 11:10 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je weet dat Tesla samenwerkt met andere grote autobedrijven. Daarnaast verkoopt Tesla de auto's eigenlijk veel te goedkoop en zijn de verliezen elk jaar gigantisch en moeten ze elk jaar aandelen verkopen om niet failliet te gaan. Op elke Tesla S verliezen ze bijvoorbeeld operationeel $4000,- Ik moet nog zien hoelang investeerders in dit sprookje geloven. Neem je het totale verlies van dit jaar ($1.5Miljard), en zet je dat af tegen 50.000 verkochte auto's, dan hebben ze per auto 30.000,- verlies gedraaid.
En dat auto en energie bedrijven steeds de kip met gouden eieren slachten is grote alu-hoedjes onzin, die kip met gouden eieren aangaande andere vormen van rijden bestaat gewoon niet, ook elektrisch rijden is niet geschikt voor grootschalig gebruik.
Zie post hierboven.quote:Op dinsdag 1 december 2015 11:41 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Waarom zou het niet mogelijk zijn? Misschien met de huidige kennis van zaken maar niet meer dan dat. Jij bent niet de eerste die zegt dat het onmogelijk is en een paar generaties later ongelijk krijgt. De tijd zal het leren.
We kunnen niet in de toekomst kijken. Jij praat met de huidige kennis van zaken maar mijn religie is het geloof in de ontwikkelingsdrang van de mens: dat die een weg zal vinden om andere vormen van mobiliteit te ontwikkelen. Daarom meer geld naar innovatie. Hoe dat gaat uit zien. Als sla je mij dood, kerel.quote:Op dinsdag 1 december 2015 11:52 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zie post hierboven.
Een elektromotor word niet veel efficiënter, die dingen draaien al een zeer hoog rendement, en een rendement boven de 1 is fantasie want 1Watt heeft maar zoveel energie dat word niet meer wat je ook doet. Wil je zoveel verbruiken als nu dan zul je op wat voor manier dan ook, ook zoveel op moeten wekken. Opwekken kost brandstof, en inleveren qua comfort willen we niet.
Dus ik zeg niet dat het onmogelijk is, ik zeg alleen dat de huidige mobiliteit volledig vervangen door elektrisch aangedreven voertuigen gezien de kosten een utopie is. Waar gaan we bijvoorbeeld het koper en aluminium delven om de netwerken wereldwijd mee aan te leggen?
Ik zelf geloof alleen dat het grote probleem gaat zijn dat we de huidige methoden hebben opgebruikt voordat de nieuwe methoden zich aandienen (als die zich al aandienen op een manier welke hetzelfde grootschalige gebruik toestaan, en daar geloof ikzelf niet in)quote:Op dinsdag 1 december 2015 11:58 schreef George_Zina het volgende:
[..]
We kunnen niet in de toekomst kijken. Jij praat met de huidige kennis van zaken maar mijn religie is het geloof in de ontwikkelingsdrang van de mens: dat die een weg zal vinden om andere vormen van mobiliteit te ontwikkelen. Daarom meer geld naar innovatie. Hoe dat gaat uit zien. Als sla je mij dood, kerel.
Dat klopt. Anderzijds heb je de laatste jaren (meer dan een paar) juist de trend dat chips energiezuiniger worden zonder aan rekenkracht in te leveren. Bijvoorbeeld door de spanning te verlagen en door te voorkomen dat er onnodige arbeid wordt verricht. Bij een 15 jaar oude Nokia zal je inderdaad wel het verschil merken.quote:Op dinsdag 1 december 2015 04:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Daarnaast is het 'probleem' ook een beetje dat batterijen/accu's over het algemeen wel beter worden, maar altijd in kleine stapjes. En omdat de rekenkracht van mobiele telefoons ook altijd verdubbeld blijft de batterij duur netto hetzelfde, dus je merkt het niet echt. Je zou pas het verschil merken als je een batterij met huidige technieken in een nokia van 15 jaar oud stopt. Dan gaat ie waarschijnlijk 3 maanden mee.
Dat zijn leuke ideeën maar ik zou er niet al te veel heil van verwachten (het zal er wel voor zorgen dat we een grotere actieradius halen). Die zonnepanelen op het dak zijn leuk en aardig maar hoeveel procent van wat je per minuut verbruikt bij het rijden wordt opgeladen?quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:08 schreef hottentot het volgende:
Dan kun je beter kijken naar manieren om op te laden onder het rijden zoals panelen op je dak, inductie of volgsporen in de weg.
Ik weet het niet, je weet nooit wanneer een doorbraak gaat komen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 12:16 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik zelf geloof alleen dat het grote probleem gaat zijn dat we de huidige methoden hebben opgebruikt voordat de nieuwe methoden zich aandienen (als die zich al aandienen op een manier welke hetzelfde grootschalige gebruik toestaan, en daar geloof ikzelf niet in)
Aluminium wordt niet gedelft.quote:Op dinsdag 1 december 2015 11:52 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zie post hierboven.
Een elektromotor word niet veel efficiënter, die dingen draaien al een zeer hoog rendement, en een rendement boven de 1 is fantasie want 1Watt heeft maar zoveel energie dat word niet meer wat je ook doet. Wil je zoveel verbruiken als nu dan zul je op wat voor manier dan ook, ook zoveel op moeten wekken. Opwekken kost brandstof, en inleveren qua comfort willen we niet.
Dus ik zeg niet dat het onmogelijk is, ik zeg alleen dat de huidige mobiliteit volledig vervangen door elektrisch aangedreven voertuigen gezien de kosten een utopie is. Waar gaan we bijvoorbeeld het koper en aluminium delven om de netwerken wereldwijd mee aan te leggen?
Zit je nog steeds met het probleem van de energieopwekking en de distributie naar de accu's toe.quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
We zullen een nieuwe batterij moeten ontwikkelen.
Ja hier zat ik foutquote:Op dinsdag 1 december 2015 19:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Aluminium wordt niet gedelft.
Nu ja, niet in noemenswaardige hoeveelheden in pure vorm. De enige reden dat we nu zoveel aluminimum hebben is omdat chemici een redelijk complexe methode hebben bedacht om dat te verkrijgen.
[ afbeelding ]
Je kan niet alles weten. Zo leren we nog eens wat van elkaar.quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:28 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ja hier zat ik fout
Aluminiumoxide in Bauxiet, en volop voorhanden (8% van de aardkorst is zelfs Aluminum)
Als monteur die bij Aldel en de hoogovens over de vloer is geweest ga ik mij nu in een hoekje schamenquote:Op dinsdag 1 december 2015 19:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je kan niet alles weten. Zo leren we nog eens wat van elkaar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bauxite#Production_trends
[ afbeelding ]
Altijd fijn om te weten hoe het eruit ziet.
Ja, maar dat kan prima worden opgelost. Er zijn wel meer gigantisch dure infrastructurele projecten geweest, het is nu niet dat de aanleg van wegen, spoorlijnen, bekabeling etc. zo goedkoop was. Hell, recent hadden we en nu hebben we die bekabeling voor het internet en al die zendmasten. Zo gauw er een vraag naar ontstaat dan gaan zulke dingen snel, soms te snel (gebrekkige planning, veel meer masten en kabels dan dat nodig zijn).quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:26 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zit je nog steeds met het probleem van de energieopwekking en de distributie naar de accu's toe.
Yup het kan, even de staatsschuld verder ophogen en het ligt er, of we dat moeten willen?quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, maar dat kan prima worden opgelost. Er zijn wel meer gigantisch dure infrastructurele projecten geweest, het is nu niet dat de aanleg van wegen, spoorlijnen, bekabeling etc. zo goedkoop was. Hell, recent hadden we en nu hebben we die bekabeling voor het internet en al die zendmasten. Zo gauw er een vraag naar ontstaat dan gaan zulke dingen snel, soms te snel (gebrekkige planning, veel meer masten en kabels dan dat nodig zijn).
Dat ben ik met je eens.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:03 schreef hottentot het volgende:
Ik ben geen hippie, maar vind het autobezit uit de klauwen gelopen in de westerse wereld.
Ergste was een stukje van jaren geleden op TV, een Amerikaan die een auto had gekocht en daarmee alleen maar 15 meter vooruit en achteruit reed, anders moest hij naar de brievenbus lopen, een rijbewijs had hij niet.quote:
Dat is wel heel erg extreem maar er zijn hier genoeg mensen die op 20 km. van hun werk wonen (een afstand die zeer gemakkelijk te fietsen is, 60% van de werknemers in Nederland woont zelfs binnen 10 km. van het werk), die bijna al hun activiteiten binnen 10 km. van hun woning hebben en die 1 keer per maand tot 1 keer per week een grotere afstand afleggen. Of dat die mensen een auto nodig hebben, ik denk van niet.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:17 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ergste was een stukje van jaren geleden op TV, een Amerikaan die een auto had gekocht en daarmee alleen maar 15 meter vooruit en achteruit reed, anders moest hij naar de brievenbus lopen, een rijbewijs had hij niet.
Als mensen vinden dat ze een auto nodig hebben hebben ze een auto nodig.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg extreem maar er zijn hier genoeg mensen die op 20 km. van hun werk wonen (een afstand die zeer gemakkelijk te fietsen is, 60% van de werknemers in Nederland woont zelfs binnen 10 km. van het werk), die bijna al hun activiteiten binnen 10 km. van hun woning hebben en die 1 keer per maand tot 1 keer per week een grotere afstand afleggen. Of dat die mensen een auto nodig hebben, ik denk van niet.
Nee, iets nodig hebben houdt in dat je niet zonder kan. Zij kunnen zonder auto. Sterker nog, het zou voor velen van hen beter zijn om het zonder auto te doen: gezondheid, vetpercentage, beweging, conditie, zonlicht en zo.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:26 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Als mensen vinden dat ze een auto nodig hebben hebben ze een auto nodig.
In dat geval hebben mensen dus helemaal niks nodig behalve een dak, eten en een internetverbinding. Goed argument.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, iets nodig hebben houdt in dat je niet zonder kan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |