abonnement Unibet Coolblue
pi_157905898


Wees hier ongeconcentreerd, onrustig, chaotisch, vergeetachtig, impulsief en altijd te laat!

Een paar handige web sites en adressen:

Hoe herken je AD(H)D en ADD?
Voorlichtingsfilmpjes.
Overzichtelijke website geheel gericht op ADD..

Behandelaars:

PsyQ is een landelijk opererend samenwerkingsverband van de GGZ-instellingen. Hier kun je o.a. terecht voor diagnosestelling en behandeling.
Virenze een instelling die ambulante zorg biedt aan kinderen en jeugdigen (K&J) en volwassenen (VWZ). Hier kun je o.a. terecht voor diagnosestelling en behandeling.
Lijst met behandelaars

Patiëntenverenigingen, lotgenoten en ervaringsdeskundigen:

Balans digitaal, de patiëntenvereniging voor ADHD. Hier vindt u veel verwijzingen en recente publicaties over ADHD.
Stichting ADD, een stichting voor het overwegend onoplettend type (ADD).
Levente, een website met informatie en lotgenotencontact over ADD.
ADD Online, Alles over Medicatie, Omschrijvingen en tips voor het overwegend onoplettend type (ADD).
Vereniging Impuls, voor volwassenen met AD(H)D en aanverwante stoornissen.
Centrum Zit stil is de Belgische organisatie voor kinderen en volwassenen met ADHD.
• Het doel van De ADHD Stichting is de situatie van kinderen en volwassenen met ADHD te bevorderen i.s.m. andere organisaties op het gebied van ADHD.
Prikpagina ADHD. Op deze site kan men boodschappen van andere volwassenen met ADHD lezen en achterlaten.
• Het ADHD Netwerk is een netwerk voor hulpverleners die lid zijn van het netwerk om met elkaar te kunnen communiceren.
ADHD Xtra staat voor onafhankelijk interactief lotgenotencontact voor ADHD, ADD en/of aanverwante stoornissen zoals Borderline, PDD-NOS, ODD etc.

Medicatie bij ADHD en ADD:

Stimulantia:

• Ritalin: Methylfenidaat kort werkend.
• Concerta: Methylfenidaat lang werkend.
• Dextro-amfetamine: - Het verschil tussen Methylfenidaat en Dextro-amfetamine

Niet stimulantia:

• Strattera: Atomoxetine.
• Wellbutrin XR: Langwerkend Bupropion.

Vorige topics.

Changelog:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_157906095
Ik neem binnenkort deel aan een korte ADHD-training bij PsyQ. Iemand ervaringen daarmee?
  zondag 29 november 2015 @ 21:32:10 #3
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_157910151
quote:
1s.gif Op zondag 29 november 2015 19:05 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:
Ik neem binnenkort deel aan een korte ADHD-training bij PsyQ. Iemand ervaringen daarmee?
Ja, ik heb er een paar gedaan. Ik vond ze leuk en nuttig. De begintraining is misschien niet super boeiend maar er zijn er meer.
Bij welke psyq zit je trouwens? In Den Haag vond ik ze echt fijn. Die hadden toen ook schematherapie voor adhd-ers die ook te maken hebben met persoonlijkheidsproblematiek. Dat paste bij mij echt perfect en sindsdien ben ik eigenlijk min of meer stabiel met alles.

Maar voor jou voor nu: eerst even de gewone adhd dingen doen en kijken wat t oplevert.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_157910222
quote:
1s.gif Op zondag 29 november 2015 21:32 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Ja, ik heb er een paar gedaan. Ik vond ze leuk en nuttig. De begintraining is misschien niet super boeiend maar er zijn er meer.
Bij welke psyq zit je trouwens? In Den Haag vond ik ze echt fijn. Die hadden toen ook schematherapie voor adhd-ers die ook te maken hebben met persoonlijkheidsproblematiek. Dat paste bij mij echt perfect en sindsdien ben ik eigenlijk min of meer stabiel met alles.

Maar voor jou voor nu: eerst even de gewone adhd dingen doen en kijken wat t oplevert.
Hoe bedoel je dat met persoonlijkheidsproblematiek?
pi_157914398
quote:
1s.gif Op zondag 29 november 2015 21:34 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat met persoonlijkheidsproblematiek?
Bump
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 30 november 2015 @ 00:55:29 #6
147316 crew  DJMO
#trut
pi_157914579
quote:
1s.gif Op zondag 29 november 2015 21:34 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat met persoonlijkheidsproblematiek?
één woord: borderline.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_157915154
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 00:55 schreef DJMO het volgende:

[..]

één woord: borderline.
één smiley: :')

Zo, tot zover de "slimme" borde...ik bedoel oneliners.
Maar even serieus, dit is wat ik vond:

quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 22:01 schreef Murmeli het volgende:
Nee dat betekent borderline niet, sukkels!
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 22:01 schreef superniger het volgende:

[..]

Jij bent een borderliner?
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2014 22:56 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Nee.
Maar misschien dat ik wat gemist heb?

quote:
1s.gif Op zondag 29 november 2015 19:05 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:
Ik neem binnenkort deel aan een korte ADHD-training bij PsyQ. Iemand ervaringen daarmee?
Ik heb jaren terug aan één zo'n cursus deelgenomen en dat was volgens mij idd bij PsyQ.
Prettige groep, maar wel een beetje onrustig.
Maar ook al herkende ik de klachten wel, ik weet nog wel dat ik bij niemand het gevoel had dat die op mij leek. Een beetje alsof ik er niet tussen paste.

Maar ook al kan ik me de details niet meer herinneren (want lang geleden), ik weet wel nog dat ik er wel wat aan gehad heb en dat de cursus zelf prima was opgezet.

Dus al met al vond ik het wel een prettige ervaring, ik kan me niet herinneren dat ik er iets op aan te merken had.
pi_157915163
Even voor de gein deze link gevolgd (is eerste link in de OP) en ben het lijstje afgegaan van herkenningspunten.
En ter info, ik heb zowel de diagnoses ADD alsook ASS
Waarin ik mezelf wel herken is vetgedrukt.

Kenmerken ADD


- Emotionele wisselingen
Ja
- Chaotisch / Vergeetachtig
Absoluut!
- Trekt zich graag terug
Absoluut
- Kan ergens volledig in opgaan
Ja
- Grote passie bij interesse
Ja
- Een groot voorstellingsvermogen
Wat is groot? Misschien denk ik dat mijn voorstellingsvermogen groot is, maar is dat het juist helemaal niet en als mijn voorstellingsvermogen eigenlijk juist heel klein is, dan kan ik het me toch niet voorstellen dat het nog groter kan? :P
Maar wel vetgedrukt dus.
- Gevoelig / Emotioneel / Betrokken
Absoluut!
- Veel creatief talent
Ja (zeker vanwege het woordje "talent", ik deed het altijd al).
Maar op m'n eigen wijze :P
- Assertief maar onzeker over zich zelf
Deze vond ik ingewikkeld, dus ben ik gaan zoeken en kwam op o.a. de wikipagina uit.
Ik ben wel assertief (vnl aangeleerd), maar merk wel geregeld dat er wat dit betreft nog wel het één en ander te leren valt voor mij.
Onzeker weet ik niet zeker
- Heeft Humor / intelligent
Ik heb idd intelligent. Gelukkig maar.
- Blijft op de achtergrond
Vroeger deed ik dit alleen maar, maar tegenwoordig ga ik net zo makkelijk de frontlinie in.
Dit is wel m'n standaardmodus, maar meestal merken mensen met wie ik omga hier weinig van denk ik.
- Laat alles wachten tot het laatste moment
Deze neiging probeer ik wel zoveel mogelijk te omzeilen, maar ik ben hier zo bekend mee.
- Altijd ver vooruit aan het denken
Twijfel. Ik deed dit vroeger wel, maar heb dit min of meer afgeleerd omdat het toch altijd anders gaat dan ik had gepland.
- Staren / kijkt voor zich uit / lijkt afwezig
Ja, maar vooral als ik (mentaal) moe ben
- Probleem oplossend
Absoluut! Dit lijkt wel in m'n bloed te zitten :P
- TV of radio staat altijd aan
TV nooit, radio ook niet meer maar als ik kan, zet ik al-tijd muziek op.
- Concentratieproblemen / snel afgeleid
Absoluut! Als er ergens een TV aanstaat of iets constant beweegt oid, dan kan ik geen fatsoenlijk gesprek meer volgen :@
- Heeft moeite met het opbrengen van motivatie
Alleen als ik ergens geen zin in heb.
...dus bij nader inzien klopt dit wel (als ik ergens geen zin in heb of er de zin niet van inzie, dan kun je het forgetten mij te motiveren).
- Te veel gedachten / filosofisch
Een mens heeft nooooit teveel gedachten. Zolang ik dingen kan blijven reguleren, heb ik hier geen last van. Filosofisch ben ik niet meer.
- Perfectionistisch in contrast met chaos
Alleen in m'n hoofd. In de praktijk ben ik tegenwoordig juist snel tevreden (dit is aangeleerd).
- Zit vaak te dagdromen / komt regelmatig laat
Absoluut! Het te laat komen kan ik het beste oplossen door dingen buiten de deur heel ruim van tevoren te plannen en heel ruim om tijd vertrekken. Dagdromen komt terug als ik m'n ritalin vergeet in te nemen en wordt erger (naja, erger? Zo erg vind ik 't niet :D maar veilig in het verkeer is het ook niet) naarmate ik vermoeider/overprikkeld raak.
- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen
Ehh...weet ik niet _O- Ik doe alles op mijn manier omdat ik denk dat dat het beste is (vaak neem ik juist klakkeloos andermans manier over, maar vooral als ik denk dat dat een voordeel heeft t.o.v. zelf wat bedenken)
- Voelt zich regelmatig overspoelt
Ja
- Moeilijkheden bij het afwerken van details
Ja, dan vooral dingen vergeten (als ik aan een computer werkte, dan hield ik altijd schroefjes over, dat soort werk).
- Dwaalt in gedachten af bij luisteren
Ja, maar met ritalin hier significant minder last van. Zie dagdromen.
- Gaat opruim klusjes uit de weg
Ja, maar ik doe ze niet zo graag.
- Visueel / autodidactisch
Absoluut!
- Vaak een reken, schrijf of lees stoornis
Ja, dit kan bijna niet meer anders.
- Gevoelig voor verslaving
Ja
- Heeft inzicht, beter in de praktijk dan theorie
Inzicht heb ik wel, maar of praktijk of theorie beter gaat, is afhankelijk van waar het om gaat.
- Kan zich goed in anderen verplaatsen / sociaal
Weet ik niet. Ik heb zo m'n goeie momenten
- Kan logica waarderen
Absoluut! Vraag me trouwens af waarom dit een kenmerk van ADD zou zijn.
- Weinig vrienden maar sociaal betrokken
Weinig vrienden klopt, maar ik heb er genoeg. Sociaal betrokken ben ik ook (ja, ik weet dat ik het zelf zeg), maar meestal niet (vanwege vermoeidheid/overprikkeling). Ik kan heel slecht tegen leed wanneer ik dat zie, dan ga ik me ook slecht voelen (ik neem de stemming van anderen over of zo).

damn...dat zijn wel heel veel vinkjes
pi_157915185
Ik heb toch niks beters te doen op dit tijdstip, dus ga ik voor mezelf een klein cognitief experimentje doen: Ik ga alle vragen omdraaien en nogmaals beantwoorden (weet ik gelijk van mezelf of ik te makkelijk "ja" knik...een beetje met het idee in m'n achterhoofd dat als je jezelf gaat diagnosticeren, dat je dan bijna alles wel "kunt hebben" ).

Kenmerken niet-ADD


- Emotioneel stabiel
Neen
- Geordend/Goed geheugen
Nope.
- Trekt er graag op uit
Ja, maar meestal juist niet en nog een aantal maars
- Kan nergens volledig in opgaan/doet alles oppervlakkig
Nee (hooguit als ik heel veel haast heb en dat wat ik doe me niks kan boeien).
- Weinig of geen interesses, geen betrokkenheid
Neen
- Een klein voorstellingsvermogen
Kan ik niet beantwoorden (zie vorige post).
- Gevoelloos / Oppervlakkig / Onbetrokken
Nee
- Geen creatief talent
Niet echt. Ik uit het op een niet-standaard wijze maar creatief ben ik wel (wat meer praktisch creatief over de gehele linie, maar ook weer niet uitsluitend).
- Niet assertief maar wel zeker van zich zelf
Vroeger was ik idd niet assertief, maar dit heb ik mezelf aangeleerd.
Zeker van mezelf, weet ik niet, maar een harde "ja" is het in elk geval niet.
- Heeft geen humor / klapjosti
Toch maar een "nee" ingevuld, want wat zullen anderen anders over mij gaan denken?
- Zit graag aldoor in de frontlinie
Ja, maar zeker niet aldoor. Mijn voorkeur gaat uit naar een plek op de achtergrond. Voorgrond vind ik wel leuk o.a. omdat het een uitdaging is, maar zeker niet aldoor.
- Doet alles zoveel mogelijk gelijk
Hier kan ik me tot nu toe het meeste in vinden, maar toch een "nee" omdat het anders niet zou kloppen met de werkelijkheid (ik laat dingen juist veel op z'n beloop).
- Altijd ver vooruit aan het denken
- Altijd aanwezig en alert.
Dit wil ik wel, maar in de praktijk lukt dit gewoonlijk niet. Gaat beter met ritalin.
- Niet probleem oplossend
Wist niet hoe ik het omkeren van deze zin kon oplossen, dus wellicht wel een "ja" :P
- TV of radio staat altijd uit
Klopt. Maar ik heb wel altijd muziek aan staan. Als er een radiozender was geweest die meer goeie muziek draaide en niet voor de helft bestond uit gelul en reclame, dan had ik vroeger nooit geswitcht van radio naar eigen afspeellijsten
- Altijd geconcentreerd / goede focus
Absoluut niet juist. Soms wel een juist hele goede focus (extreem zelfs).
- Kan makkelijk motivatie opbrengen
Alleen voor dingen die me sowieso al motiveren of me boeien. Voor dingen die me niet boeien, is dit heel lastig.
- Weinig gedachten / niet-filosofisch
Dat niet-filosofisch zou wel goed genoeg kloppen, maar was ik vroeger meer (vooral afgeleerd omdat het niet veel bracht). Weinig gedachten klopt in elk geval niet.
- Perfectionistisch in contrast met chaos
Deze snap ik dus gewoon niet.
- Zit nooit te dagdromen / altijd stipt op tijd
Neen. De belangrijkste reden dat ik gewoonlijk wel op tijd ben, is omdat ik vaak heel ruim van tevoren de reis plan en vertrek.
- Kan goed aanwijzingen opvolgen
Weet ik niet. Ik doe vaak dingen op m'n eigen manier en als ik denk dat de aanwijzingen gewoon dom/stom zijn, dan heb ik de neiging ze meer halfslachtig te doen.
Lukt beter naarmate ik me beter kan vinden in de gegeven aanwijzingen.
- Voelt zich niet snel overspoelt
Nee
- Goed in het afwerken van details
Ik ben wel heel slordig, maar ik ga vaak juist wel op in de details. Het is half/half.
- Kan heel goed gefocust blijven bij het luisteren
In principe wel, maar alleen als het niet te lang duurt. Ritalin helpt hier heel goed bij.
- Doet graag aan opruim klusjes en gaat ze niet uit de weg
Nee, echt nee! _O-
- Niet visueel/ niet autodidactisch
Ik ben meer visueel, maar kan ook op andere manieren denken (maar das meer aangeleerd en kan ik minder goed denk ik). Ik ben juist wel autodidactisch.
- Gewoonlijk geen reken, schrijf of lees stoornis
Waarschijnlijk juist wel. Dyslectie-test zit in de pijplijn.
- Ongevoelig voor verslaving
Ik ben wel gevoelig voor de drang naar een roes en heb er al heel lang een soort haat-liefdeverhouding mee. Ik ben waarschijnlijk wel fysiek ongevoelig voor de effecten van gewenning van bepaalde stoffen (dan voornamelijk wiet en alcohol) en ben >=sterk verminderd vatbaar voor gewenning aan benzo's (maar dit laatste is denk ik eerder fysisch en minder psychisch? benzo's blijven voor mij net zo effectief, het lijkt niet uit te maken hoe vaak en hoe lang ik het al neem). Eigenlijk zijn de enige stoffen waar ik wel sterk verslaafd aan was, nicotine en cafeïne, maar ook dat laatste afbouwen ging eigenlijk heel makkelijk.
- Heeft (geen?) inzicht, beter in de theorie dan in de praktijk
Weet ik niet, ik doe beide niet foutloos.
- Kan zich niet goed in anderen verplaatsen / niet sociaal
Ik heb moeite om de denkwijzes van anderen te begrijpen die anders zijn dan ik, maar andersom geldt dit ook. Ik kan me juist wel goed verplaatsen in anderen, maar dan moet ik wel feeling hebben voor die persoon en dit lukt me niet altijd even goed (afhankelijk van of ik wel of niet vermoeid ben). Ik ben wel sociaal(-achtig :P ), maar trek me meestal terug omdat ik veel behoefte heb aan alleen zijn. Ben wel nogal contacterig. Ik probeer juist wel te letten op hoe anderen zich voelen en reageer daar dan op. Ik probeer wel altijd rekening met anderen te houden (ook in het verkeer, het maakt me niet uit of ik die persoon daarna nooit meer ga zien of niet).
- Kan logica niet waarderen
:N
Mensen die niet logisch kunnen zijn :')
- Weinig vrienden maar sociaal betrokken
Klopt wel!

[ Bericht 0% gewijzigd door magnetronkoffie op 30-11-2015 06:18:13 ]
  maandag 30 november 2015 @ 06:36:41 #10
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_157915235
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 05:03 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

één smiley: :')

Zo, tot zover de "slimme" borde...ik bedoel oneliners.
Maar even serieus, dit is wat ik vond:

[..]


[..]


[..]

Maar misschien dat ik wat gemist heb?

[..]

Ik heb jaren terug aan één zo'n cursus deelgenomen en dat was volgens mij idd bij PsyQ.
Prettige groep, maar wel een beetje onrustig.
Maar ook al herkende ik de klachten wel, ik weet nog wel dat ik bij niemand het gevoel had dat die op mij leek. Een beetje alsof ik er niet tussen paste.

Maar ook al kan ik me de details niet meer herinneren (want lang geleden), ik weet wel nog dat ik er wel wat aan gehad heb en dat de cursus zelf prima was opgezet.

Dus al met al vond ik het wel een prettige ervaring, ik kan me niet herinneren dat ik er iets op aan te merken had.
Huh wat zit je met mijn posts te tweaken? :o

En @de rest: alsof borderline de enige persoonlijkheidsstoornis Is :')
En het Is bij die therapie van psyq niet zo dat je perse een persoonlijkheidsstoornis moet hebben, maar wel last van niet alleen adhd. Ofzo. Ik weet niet wat ze precies als 'toegangseisen' hadden.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_157915305
Mogguh Murm :W
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2015 06:36 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Huh wat zit je met mijn posts te tweaken? :o
Wat bedoel je met met jouw posts tweaken?
Dat heet toch gewoon quoten? :P
Of doe ik iets anders nu?
pi_157919360
Uhm, ben dus geweest naar de training en ik kan zeggen dat het een mengelmoes was van ADHD, Borderline, maar ook gewoon een paar die gewoon heel veeleisend zijn door hun opvoeding en daardoor een lage zelfbeeld hebben.
Je merkt wel het verschil hoor. De borderliners reageren heel fel, ADHD'er willen steeds aan het woord (ik dus) en de mensen zonder stoornis willen niet accepteren dat ze een minderwaardigheidsgevoel hebben of zijn erg stil. Misschien de ADD'ers die dan niet opvallen haha
pi_157919843
quote:
1s.gif Op maandag 23 november 2015 22:18 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Dit topic of een eerder topic in deze reeks?
Maar doe eens een samenvatting?
Paar jaar geleden in deze reeks... Anyway je moet verplicht naar psychiater (300 euro aftikken) die psychiater gaat vervolgens zeggen dat je eigenlijk prima kan rijden vervolgens laat het CBR je DAN toch nog maar even een rijtest doen bij een of andere mongool die niks weet over ADHD / ADD. Ik probeerde een praatje te maken met die vent en kreeg daarna doodleuk een opmerking: heb je je medicijnen wel genomen? Ik zeg hoezo: omdat je zoveel praat. Ik zeg what the fuck. (ik heb add en van hyperactiviteit is bij mij geen sprake) ... in ieder geval de hele tijd achterlijke shit met die vent ... het is gewoon geldklopperij zonder dat iemand daar baat bij heeft. Destijds was je rijbewijs ook nog is 3 jaar geldig wat nu dan gelukkig 10 jaar is en je hoeft niet meer terug te komen maari k moest vorig jaar dus weer naar dezelfde psychiater toe... dafuq man.
Ondertussen rij ik 8 jaar schadevrij en rij 30.000 kilometer per jaar dus ik was wel een beetje boos op die schijt instantie. Moest trouwens door die molen heen omdat ik mijn motor en aanhangerrijbewijs ging halen.
pi_157919911
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2015 19:44 schreef PeuRac het volgende:

[..]

En op het moment dat er gewonden gevallen zijn en er vermoedens zijn door bepaald gedrag wel of juist niet vertoond te hebben, kan dat door de rechter gewoon opengebroken worden.
Plus dat als het je gevraagd wordt, je hier niet over mag liegen in je verklaring tegenover de politie...

Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen met het CBR, want ik heb tot nu toe goed contact met ze (gehad). Hypotheek snap ik het ook wel, want mensen met ADHD zijn nu eenmaal een groot risico als het aankomt op betalingen en verstandig omgaan met de financiële situatie.
Je mag er vast over liegen want je hoeft de politie niet te helpen als jij een strafbaar feit bent begaan. Er zijn niet echt risico's. Anyway mocht je dan toch gelijk hebben: er mag zoveel niet en mij persoonlijk kan het weinig schelen als ik mijn traject achteraf beoordeel.

CBR is kut en van die hypotheek wat de fuck.
pi_157920971
Hoe zit dat dan met mensen zonder dianose (dus zonder medicatie) :') Die zijn gevaarlijker op weg dan met.

Ik vind het nog steeds erg dat de apotheker zei: je mag niet fietsen en autorijden met medicatie. Wtf?! Met zowel de auto als fiets kijk BETER om mij heen dan. Misschien nog wel beter dan normale mensen :')
pi_157921175
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2015 14:13 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:
Hoe zit dat dan met mensen zonder dianose (dus zonder medicatie) :') Die zijn gevaarlijker op weg dan met.

Ik vind het nog steeds erg dat de apotheker zei: je mag niet fietsen en autorijden met medicatie. Wtf?! Met zowel de auto als fiets kijk BETER om mij heen dan. Misschien nog wel beter dan normale mensen :')
't lijkt mij dat het gewoon uitmelkerij is. Maar ben nog nooit aangehouden met de vraag of ik onder invloed van ritalin op de fiets zat en een RBW heb ik niet :P
pi_157921938
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2015 14:13 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:
Hoe zit dat dan met mensen zonder dianose (dus zonder medicatie) :') Die zijn gevaarlijker op weg dan met.

Ik vind het nog steeds erg dat de apotheker zei: je mag niet fietsen en autorijden met medicatie. Wtf?! Met zowel de auto als fiets kijk BETER om mij heen dan. Misschien nog wel beter dan normale mensen :')
Ik ben pas sinds een klein jaar bezig met het vast laten stellen of ik ADD (zonder H, maar toch ook weer een beetje wel met H, kleine h dan... Wat? Ja, dat was de voorlopige diagnose) zou kunnen hebben. Ik houd het wel al 31 jaar vol zonder medicatie maar heb er wel echt LANG over gedaan om uiteindelijk m'n rijbewijs te halen (steeds beginnen en niet afmaken, superhandig).

Anyway, kan me wel voorstellen dat je juist meer geconcentreerd bezig bent met autorijden mét medicatie... Ik ben nu ook heel erg vaak en veel bezig met het uitzoeken van een tof liedje op spotify, en niet echt gefocust op autorijden dan :P. Da's ook niet echt handig allemaal...
pi_157922828
Ik heb al tien jaar een rijbewijs en krijg alleen maar complimenten over m'n rustige rijstijl en dat ik juist veel zie. Het duurde wel een paar lessen langer dan gemiddeld voordat ik m'n rijbewijs had.

Overigens weet ik sinds een paar maanden dat ik ADD heb en heb ik net m'n rijbewijs verlengd. Is dat een probleem?
pi_157922844
M'n telefoon enzo stop ik gewoon weg als ik ga rijden. Want anders ga ik daar idd mee spelen :')
pi_157922859
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 15:42 schreef Tommeke het volgende:
M'n telefoon enzo stop ik gewoon weg als ik ga rijden. Want anders ga ik daar idd mee spelen :')
Ik heb zo'n kei handige smartphone houder. iPhone altijd binnen handbereik :s).
pi_157926358
Hoe zit dat dan met hypotheken?
pi_157943855
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 06:06 schreef magnetronkoffie het volgende:
lang verhaal
Jij hebt gewoon niks te doen zoals jij al zei. Geen ADHD denk ik waarom beantwoord jij vragen. Er zijn niet eens vragen. Als ze er wel zijn, ga je eerst nadenken of je vragen wilt :7 8-) beantwoorden
pi_157943916
Oké jongens ik heb via via Ritalin kunnen regelen (Methylfenidaat HCI 10 mg) en heb zojuist eentje geslikt. Ik voel me zo rebels en ben bang. Wat gaat en nu gebeuren :'( ???
pi_157943955
Hoelang duurt het totdat ik iets hoor te merken?
  dinsdag 1 december 2015 @ 13:31:03 #25
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_157944048
Uurtje, maar ik herken me totaal niet in het "alles of niets" effect wat velen hier toeschrijven aan het gebruik van medicatie. Eerder een subtiel verschil.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_157944253
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 13:23 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Jij hebt gewoon niks te doen zoals jij al zei. Geen ADHD denk ik waarom beantwoord jij vragen. Er zijn niet eens vragen. Als ze er wel zijn, ga je eerst nadenken of je vragen wilt :7 8-) beantwoorden
Watte?
pi_157945270
Bijwerkingen: nerveus en druk gevoel bovenkas ( dus niet alleen bij mn hart, maar zowel rechts als links). Kunnen de bijwerkingen per merk verschillen?

Ik weet ff niet wat ik ervan moet vinden eigenlijk. Ik ben wel behoorlijk teleurgesteld om eerlijk gezegd. Ik had het anders voorgesteld. Of moet ik nog even geduld hebben? Ik heb de pil een uur geleden ingenomen :)
pi_157945318
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 14:33 schreef Unlabeled het volgende:
Bijwerkingen: nerveus en druk gevoel bovenkas ( dus niet alleen bij mn hart, maar zowel rechts als links). Kunnen de bijwerkingen per merk verschillen?

Ik weet ff niet wat ik ervan moet vinden eigenlijk. Ik ben wel behoorlijk teleurgesteld om eerlijk gezegd. Ik had het anders voorgesteld. Of moet ik nog even geduld hebben? Ik heb de pil een uur geleden ingenomen :)
Merk je verder nog wat anders?
Als het meer nadelen heeft voor je dan voordelen, zou ik dat toch met je arts bespreken die je dat middel voorgeschreven heeft.

Ik herken dit in elk geval niet (en zeker niet de eerste keer dat ik ritalin nam). Ik werd er eerder euforisch van en m'n benen bewogen niet meer _O-
pi_157945426
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 14:35 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Merk je verder nog wat anders?
Als het meer nadelen heeft voor je dan voordelen, zou ik dat toch met je arts bespreken die je dat middel voorgeschreven heeft.

Ik herken dit in elk geval niet (en zeker niet de eerste keer dat ik ritalin nam). Ik werd er eerder euforisch van en m'n benen bewogen niet meer _O-
Ik heb dus eigenlijk 'Ritalin' overgekocht van iemand, omdat ik nog geen diagnose heb. Afspraak bij de gespecialiseerde ggz is pas in januari. Had je ook 10 mg gebruikt? Ik heb dus niet het merk Ritalin trouwens. Weet niet of het veel verschil heeft qua werking...
pi_157946754
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 14:41 schreef Unlabeled het volgende:

[..]

Ik heb dus eigenlijk 'Ritalin' overgekocht van iemand, omdat ik nog geen diagnose heb. Afspraak bij de gespecialiseerde ggz is pas in januari. Had je ook 10 mg gebruikt? Ik heb dus niet het merk Ritalin trouwens. Weet niet of het veel verschil heeft qua werking...
Methylfenidaat Hcl ofzo 10mg.

Ik werd er kalmer van.

ADD'er kunnen er ook naar op reageren. Je hebt ook andere spul zeg maar als alternatief.
pi_157946969
Mijn psychiater is ziek :(

Anders had ik nu 54 mg Concerta. 36 werkt amper.

Voel me geïrriteerd en heb maar een beetje concentratie. Ik pieker en maal een beetje en ik weet hoe het anders kan :(

Ik durf geen 2 x 36 te slikken ivm hartkloppingen. Sws is het nu ook veel te laat. Mixen met Dex ga ik helemaal niet doen.

Grrrr dit is irritant.
pi_157949452
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 14:41 schreef Unlabeled het volgende:

[..]

Ik heb dus eigenlijk 'Ritalin' overgekocht van iemand, omdat ik nog geen diagnose heb. Afspraak bij de gespecialiseerde ggz is pas in januari. Had je ook 10 mg gebruikt? Ik heb dus niet het merk Ritalin trouwens. Weet niet of het veel verschil heeft qua werking...
Volgens mij begonnen met 5mg en vrij snel naar 10. Heb nog wel korte tijd 20 geprobeerd, maar dat bood geen extra voordelen.
Dex ook korte tijd gebruikt, maar daar merkte ik minder van dan de ritalin.

En klopt, ritalin is de merknaam maar ik krijg ook alleen de goedkope huisvariant :P

Volgens mij is de belangrijkste reden dat ik niet lang op 5 gebleven ben, omdat ik dan steeds met dat halve pilletje zat en dat was gewoon extra gedoe en geklungel met terugdrukken in de strip en zo dus dan maar 10 :P
pi_157950076
Hoezo kan je geen echte krijgen?

Ik ga echt als een irritant kind stampen op de grond totdat ik het krijg. En anders zeg ik gewoon dat ik allergisch ben voor het neppe en dat ik met mijn psychiater heb afgesproken dat ik alleen de originele mag :P Ik eis gewoon dat ze dat in hun systeem zetten. De psychiater schrijft namelijk voor en de apotheek bepaalt wat je krijgt. Dus het ligt aan jou denk ik dan. Of ik ben gewoon vervelend en hebben ze geen zin in mij. Geen idee :P
pi_157950497
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 18:28 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:
Hoezo kan je geen echte krijgen?

Ik ga echt als een irritant kind stampen op de grond totdat ik het krijg. En anders zeg ik gewoon dat ik allergisch ben voor het neppe en dat ik met mijn psychiater heb afgesproken dat ik alleen de originele mag :P Ik eis gewoon dat ze dat in hun systeem zetten. De psychiater schrijft namelijk voor en de apotheek bepaalt wat je krijgt. Dus het ligt aan jou denk ik dan. Of ik ben gewoon vervelend en hebben ze geen zin in mij. Geen idee :P
Zit er dan echt zoveel verschil in? Volgens mij maakt het hooguit wat uit voor eventuele hulpstoffen (bijvoorbeeld die van Sandoz heeft als hulpstoffen alleen maar lactose en tarwezetmeel, niet iets wat gewoonlijk veel invloed zal hebben op de werking van de werkzame stof).
pi_157951068
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 18:46 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Zit er dan echt zoveel verschil in? Volgens mij maakt het hooguit wat uit voor eventuele hulpstoffen (bijvoorbeeld die van Sandoz heeft als hulpstoffen alleen maar lactose en tarwezetmeel, niet iets wat gewoonlijk veel invloed zal hebben op de werking van de werkzame stof).
Geen idee wat erin zit hoor :P Ik lul maar wat en zeg dat ik met de psychiater heb afgesproken dat ik om Jansen (ofzo) moest vragen (merk Concerta) haha :D
  dinsdag 1 december 2015 @ 19:18:52 #36
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_157951293
Man man man.. vrijdag zou ik intake hebben bij Psyq en voor de derde keer krijg ik een telefoontje dat mijn afspraak (waar ik door eerdere afmelding van hun kant al 4 weken op zit te wachten) moet worden verzet. Kan nu pas begin januari terecht.

Morgen maar even rond gaan bellen voor een alternatief.
pi_157951825
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 19:09 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:

[..]

Geen idee wat erin zit hoor :P Ik lul maar wat en zeg dat ik met de psychiater heb afgesproken dat ik om Jansen (ofzo) moest vragen (merk Concerta) haha :D
Concerta is ook gewoon een merknaam voor "methylfenidaat retard" :P
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 19:18 schreef DaneV het volgende:
Man man man.. vrijdag zou ik intake hebben bij Psyq en voor de derde keer krijg ik een telefoontje dat mijn afspraak (waar ik door eerdere afmelding van hun kant al 4 weken op zit te wachten) moet worden verzet. Kan nu pas begin januari terecht.

Morgen maar even rond gaan bellen voor een alternatief.
Jij zit toevallig ook in Gouda? Heb over de GGZ daaro de meest "geweldige" dingen gehoord ;(
pi_157951860
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 18:28 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:
Hoezo kan je geen echte krijgen?

Ik ga echt als een irritant kind stampen op de grond totdat ik het krijg. En anders zeg ik gewoon dat ik allergisch ben voor het neppe en dat ik met mijn psychiater heb afgesproken dat ik alleen de originele mag :P Ik eis gewoon dat ze dat in hun systeem zetten. De psychiater schrijft namelijk voor en de apotheek bepaalt wat je krijgt. Dus het ligt aan jou denk ik dan. Of ik ben gewoon vervelend en hebben ze geen zin in mij. Geen idee :P
Dit is echt te triest voor woorden :')

Methylfenidaat HCl is exact hetzelfde als ritalin, er is geen verschil tussen de generieke methylfenidaat, en de methylfenidaat die onder de merknaam "ritalin" verkocht wordt.
Er is ook geen verschil in bijwerkingen, het is gewoon hetzelfde.
pi_157951929
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 19:38 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Dit is echt te triest voor woorden :')

Methylfenidaat HCl is exact hetzelfde als ritalin, er is geen verschil tussen de generieke methylfenidaat, en de methylfenidaat die onder de merknaam "ritalin" verkocht wordt.
Er is ook geen verschil in bijwerkingen, het is gewoon hetzelfde.
Ik heb dit nota bene afgelopen weekend nog uitgebreid uitgelegd. Dat doe ik dus ook niet nog een keer. :')
Your opinion of me is none of my business.
pi_157951964
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 19:41 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Ik heb dit nota bene afgelopen weekend nog uitgebreid uitgelegd. Dat doe ik dus ook niet nog een keer. :')
Begint idd een beetje vermoeiend te worden :')
pi_157952699
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 17:53 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Volgens mij begonnen met 5mg en vrij snel naar 10. Heb nog wel korte tijd 20 geprobeerd, maar dat bood geen extra voordelen.
Dex ook korte tijd gebruikt, maar daar merkte ik minder van dan de ritalin.

En klopt, ritalin is de merknaam maar ik krijg ook alleen de goedkope huisvariant :P

Volgens mij is de belangrijkste reden dat ik niet lang op 5 gebleven ben, omdat ik dan steeds met dat halve pilletje zat en dat was gewoon extra gedoe en geklungel met terugdrukken in de strip en zo dus dan maar 10 :P
Er blijken er ook van 5 te zijn. Die zijn per mg wel 1,5x zo duur dan die van 10.
pi_157953036
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:08 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Er blijken er ook van 5 te zijn. Die zijn per mg wel 1,5x zo duur dan die van 10.
Dat zal dan wel de reden zijn waarom ik die van 10 kreeg _O-
Ik krijg alleen het goedkoopste spul
pi_157953407
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 05:28 schreef magnetronkoffie het volgende:
- TV of radio staat altijd aan
TV nooit, radio ook niet meer maar als ik kan, zet ik al-tijd muziek op.
- Concentratieproblemen / snel afgeleid
Absoluut! Als er ergens een TV aanstaat of iets constant beweegt oid, dan kan ik geen fatsoenlijk gesprek meer volgen :@
Grappig, ik gebruik juist tv om m'n hyperfocus aan te spreken, dus helpt het bij concentreren. Geluid daarentegen, dat moet ik niet hebben. Mijn auditieve cognitie is laag; colleges volgen vind ik verschrikkelijk, want het kost tijd waarin ik niets opneem, terwijl ik ook drie keer een boek had kunnen uitlezen.

quote:
- Vaak een reken, schrijf of lees stoornis
Ja, dit kan bijna niet meer anders.
Dat wist ik niet, maar heb dan ook niet zo'n stoornis. Denk ik. :P Sterker nog, ben opgeleid als beta en heb een taalknobbel.

quote:
- Kan logica waarderen
Absoluut! Vraag me trouwens af waarom dit een kenmerk van ADD zou zijn.
Waarschijnlijk omdat logica orde schept.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 19:18 schreef DaneV het volgende:
Man man man.. vrijdag zou ik intake hebben bij Psyq en voor de derde keer krijg ik een telefoontje dat mijn afspraak (waar ik door eerdere afmelding van hun kant al 4 weken op zit te wachten) moet worden verzet. Kan nu pas begin januari terecht.

Morgen maar even rond gaan bellen voor een alternatief.
Dat alternatief ga je zo snel niet vinden. Geloof me, 4 weken valt bij PsyQ nog mee.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 18:46 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Zit er dan echt zoveel verschil in? Volgens mij maakt het hooguit wat uit voor eventuele hulpstoffen (bijvoorbeeld die van Sandoz heeft als hulpstoffen alleen maar lactose en tarwezetmeel, niet iets wat gewoonlijk veel invloed zal hebben op de werking van de werkzame stof).
Als de hulpstoffen verschillen, dan kan het uitmaken. Maar als het vulstoffen zijn, dan zou het weer niet moeten uitmaken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 18:28 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:
Hoezo kan je geen echte krijgen?

Ik ga echt als een irritant kind stampen op de grond totdat ik het krijg. En anders zeg ik gewoon dat ik allergisch ben voor het neppe en dat ik met mijn psychiater heb afgesproken dat ik alleen de originele mag :P Ik eis gewoon dat ze dat in hun systeem zetten. De psychiater schrijft namelijk voor en de apotheek bepaalt wat je krijgt. Dus het ligt aan jou denk ik dan. Of ik ben gewoon vervelend en hebben ze geen zin in mij. Geen idee :P
Jouw gedrag vind ik echt een ander probleem dan ADD. Je hebt wel een aandachtsprobleem, maar dat is met aandacht vragen, wat je veel te veel doet, op een veel te ongezonde manier. Plus dat je fixatie op medicatie en diagnoses eng overkomt, als een obsessieve hypochonder met een theatrale persoonlijkheidsstoornis.

Maar wat weet ik als niet-psycholoog, behalve dat ik je een eng mens vind met zulk gedrag.

quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 14:33 schreef Unlabeled het volgende:
Bijwerkingen: nerveus en druk gevoel bovenkas ( dus niet alleen bij mn hart, maar zowel rechts als links). Kunnen de bijwerkingen per merk verschillen?

Ik weet ff niet wat ik ervan moet vinden eigenlijk. Ik ben wel behoorlijk teleurgesteld om eerlijk gezegd. Ik had het anders voorgesteld. Of moet ik nog even geduld hebben? Ik heb de pil een uur geleden ingenomen :)
Merk je de bedoelde werking wel op? Het kan zijn dat je geen ADHD hebt, waardoor het nu is alsof je speed gebruikt.
Heb je wel ADHD, dan werkt het kalmerend. Wel kan het alsnog zijn dat je bijwerkingen hebt, zoals een uiting van stress, terwijl je in je hoofd opmerkelijk kalm bent. Dat had ik bij Ritalin, maar heb ik bij Concerta niet opgemerkt.
En ja, per merk kan de (bij)werking verschillen, maar alleen als de formulering verschilt. Zoiets hoort op de verpakking vermeld. Exact dezelfde ingrediënten, in dezelfde hoeveelheden, op gelijke manier bereid, zou geen verschil moeten maken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 13:31 schreef Skull-splitter het volgende:
Uurtje, maar ik herken me totaal niet in het "alles of niets" effect wat velen hier toeschrijven aan het gebruik van medicatie. Eerder een subtiel verschil.
Welk alles of niets effect? :? Nog nooit van gehoord.
pi_157953593
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:32 schreef Gray het volgende:

Jouw gedrag vind ik echt een ander probleem dan ADD. Je hebt wel een aandachtsprobleem, maar dat is met aandacht vragen, wat je veel te veel doet, op een veel te ongezonde manier. Plus dat je fixatie op medicatie en diagnoses eng overkomt, als een obsessieve hypochonder met een theatrale persoonlijkheidsstoornis.
QFT
pi_157953849
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:32 schreef Gray het volgende:
Grappig, ik gebruik juist tv om m'n hyperfocus aan te spreken, dus helpt het bij concentreren. Geluid daarentegen, dat moet ik niet hebben. Mijn auditieve cognitie is laag; colleges volgen vind ik verschrikkelijk, want het kost tijd waarin ik niets opneem, terwijl ik ook drie keer een boek had kunnen uitlezen.
Heb je wel eens geprobeerd om korte playlist op repeat te zetten als je geconcentreerd bezig bent? Dat kan als een soort meditatie werken.
pi_157953913
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:47 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Heb je wel eens geprobeerd om korte playlist op repeat te zetten als je geconcentreerd bezig bent? Dat kan als een soort meditatie werken.
Mediteren doe ik in stilte.

Als ik echt muziek wil luisteren, dan luister ik het zonder iets anders om me af te leiden. Alleen dan kan ik echt van muziek genieten. Al heb ik het liefst dan nog de videoclip erbij.
pi_157953973
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:49 schreef Gray het volgende:
Mediteren doe ik in stilte.
Heb je daar het geduld voor? :@
pi_157954024
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:52 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Heb je daar het geduld voor? :@
Als je het echt wil kun je jezelf daar best toe dwingen. Beetje discipline ;)
pi_157954040
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:52 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Heb je daar het geduld voor? :@
Geduld krijg je ervan. ;)

Maarre, ja. Wachten en genieten heb ik altijd al goed gekund. Was de wereld van buiten saai, dan is die van binnen vermakelijk genoeg.
pi_157954135
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:32 schreef Gray het volgende:

[..]

Grappig, ik gebruik juist tv om m'n hyperfocus aan te spreken, dus helpt het bij concentreren. Geluid daarentegen, dat moet ik niet hebben. Mijn auditieve cognitie is laag; colleges volgen vind ik verschrikkelijk, want het kost tijd waarin ik niets opneem, terwijl ik ook drie keer een boek had kunnen uitlezen.

[..]

Dat wist ik niet, maar heb dan ook niet zo'n stoornis. Denk ik. :P Sterker nog, ben opgeleid als beta en heb een taalknobbel.

[..]

Waarschijnlijk omdat logica orde schept.

[..]

Dat alternatief ga je zo snel niet vinden. Geloof me, 4 weken valt bij PsyQ nog mee.

[..]

Als de hulpstoffen verschillen, dan kan het uitmaken. Maar als het vulstoffen zijn, dan zou het weer niet moeten uitmaken.

[..]

Jouw gedrag vind ik echt een ander probleem dan ADD. Je hebt wel een aandachtsprobleem, maar dat is met aandacht vragen, wat je veel te veel doet, op een veel te ongezonde manier. Plus dat je fixatie op medicatie en diagnoses eng overkomt, als een obsessieve hypochonder met een theatrale persoonlijkheidsstoornis.

Maar wat weet ik als niet-psycholoog, behalve dat ik je een eng mens vind met zulk gedrag.

[..]

Merk je de bedoelde werking wel op? Het kan zijn dat je geen ADHD hebt, waardoor het nu is alsof je speed gebruikt.
Heb je wel ADHD, dan werkt het kalmerend. Wel kan het alsnog zijn dat je bijwerkingen hebt, zoals een uiting van stress, terwijl je in je hoofd opmerkelijk kalm bent. Dat had ik bij Ritalin, maar heb ik bij Concerta niet opgemerkt.
En ja, per merk kan de (bij)werking verschillen, maar alleen als de formulering verschilt. Zoiets hoort op de verpakking vermeld. Exact dezelfde ingrediënten, in dezelfde hoeveelheden, op gelijke manier bereid, zou geen verschil moeten maken.

[..]

Welk alles of niets effect? :? Nog nooit van gehoord.
Laat ik zo zeggen: door mijn scriptie zit ik de hele dag thuis en werk ik aan 1 stuk door. Ben gefrustreerd, geïrriteerd en heel vervelend. Fok is mijn enige contact met de buitenwereld. Ik App ook met mijn vrienden en studiegenoten en helaas gaat het weer over mijn kutscriptie.

Wanneer ik mijn fucking concept heb ingeleverd hoor je ff niks van mij. En na mijn scriptie helemaal niet meer. Want dan ga ik allemaal leuke dingen doen :P

Dus ja, BOE :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')