abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Sport zondag 29 november 2015 @ 13:31:54 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157898000



24 Heures Du Mans 2015
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship


Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan, en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de wijzingen aan het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:19.074 (Peugeot 908 HDi FAP, 2010)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:18.513 (Peugeot 908 HDi FAP, 2008)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circruit inclusief marshall posts

Onboard (pole 2013):

Nieuw in 2015
• Rode asfaltstroken naast de weg vanaf Mulsanne corner tot Porsche Curves
• Nieuw asfalt in de Dunlop chicane
• Grotere run-off bij Porsche Curves (o.a. na aanleiding van ongeval Loic Duval vorig jaar)



Entry list 2015 (pdf)



• Witte koplampen, rode nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:16 (schatting)
• 870kg (hybride), 850kg (non-hybride)
• 54.2L tank voor diesel, 68.3 voor benzine

LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. De grote fabrieksteams van Audi, Porsche, Toyota en Nissan doen mee in deze klasse. Deze fabrieksteams zijn verplicht hun auto uit te rusten met een hybdride systeem (minimaal gewicht 870 kilo). Afhankelijk van het vermogen van het hybride systeem moeten de teams minder brandstof verbruiken. Privé teams mogen ook deelnemen, voor hun is een hybride systeem niet verplicht (min gewicht 850 kilo). Op de circuits waar tot nu toe geracet is zijn deze prototypes sneller dan ooit. Dit jaar staat het ronderecord en het afstandsrecord op de tocht.



• Witte koplampen, blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:36
• 900kg
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor chassis: ¤370,000 (open), ¤450,000 (gesloten). Voor motorblok: ¤80,350
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van het chassis en van het motorblok. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen.



• Gele koplampen, groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:54
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine)

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we grote teams van Aston Martin, Porsche, Ferrari en Corvette. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am



• Gele koplampen, oranje cijfers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:57
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine)
• Minimaal 1 jaar oude auto
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze iets achter kunnen lopen op de LM GTE Pro varianten. In deze categorie vinden we naast Hollywood acteur Patrick Dempsey ook een aantal professionele coureurs waaronder Jeroen Bleekemolen.


Zondag 31 mei
9:00-13:00 Test day session 1
14:00-18:00 Test day session 2

Woensdag 10 juni
16:00-20:00 Free practise session
22:00-0:00 Qualifying session 1

Donderdag 11 juni
19:00-21:00 Qualifying session 2
22:00-0:00 Qualifying session 3

Zaterdag 13 juni
9:00-9:45 Warm-up
10:05-10:50 Le Mans Legends Race
15:00 Start 24 uren van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies en Le Mans Legends race
• RTL7 zendt de 24 uur bijna volledig uit (alleen race)

Streams
Officiële WEC stream (betaald)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
• Eurosport player (betaald)
• RTL7 website

Live Timing
Officiële live timing
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide, grafische weergave van deelnemersveld (pdf)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


ALMS championship


Blancpain Endurance series



SPOILER: code voor de OP voor makkelijke edits.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zondag 29 november 2015 @ 13:32:25 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157898010
TT is al voorbereid op 2016, de rest volgt later wel :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 29 november 2015 @ 13:32:47 #3
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_157898018
Kan de topictitel veranderd worden? Le Mans is pas in Juni weer.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  Moderator / Redactie Sport zondag 29 november 2015 @ 15:39:18 #4
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_157900858
quote:
14s.gif Op zondag 29 november 2015 13:32 schreef Fir3fly het volgende:
Kan de topictitel veranderd worden? Le Mans is pas in Juni weer.
WEC is ook pas weer in maart.

Titel is bewust zo gekozen omdat het WEC in het algemeen nog niet zo bekend is. Dit zegt meer.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_157901031
Is nog die hele winter doorkomen... :O
  zondag 29 november 2015 @ 15:51:20 #6
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_157901163
quote:
1s.gif Op zondag 29 november 2015 15:39 schreef Nattekat het volgende:

[..]

WEC is ook pas weer in maart.

Titel is bewust zo gekozen omdat het WEC in het algemeen nog niet zo bekend is. Dit zegt meer.
Boeit me niet wat bekend is. Dit topic gaat over WEC en niet over Le Mans alleen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 29 november 2015 @ 22:25:20 #7
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_157911622
quote:
14s.gif Op zondag 29 november 2015 13:32 schreef Fir3fly het volgende:
Kan de topictitel veranderd worden? Le Mans is pas in Juni weer.
Iemand hier op tegen? Stemmen kan nu!

Poll: TT?
WEC #35
Zo laten
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  dinsdag 8 december 2015 @ 14:08:39 #8
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158104831
Nieuwe Audi aan het testen op Sebring:

And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_158441232
Minder Porsche en Audi, en helemaal geen Nissan meer:

quote:
Onvermijdelijk en nu ook officieel
Nissan schrapt LMP1 programma voor 2016: "The company concluded that the program would not be able to reach its ambitions and decided to focus on developing its longer term racing strategies."
pi_158441421
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 16:37 schreef Ferry_76 het volgende:
Minder Porsche en Audi, en helemaal geen Nissan meer:

[..]

Wat een afgang. _O-
  dinsdag 22 december 2015 @ 17:10:58 #11
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158442010
Dat ding was nooit wat geworden. Mooi dat ze dat inzien in ieder geval. Hopelijk komen ze terug met een wat meer performance-gericht programma, dat kunnen ze namelijk echt wel. Zeker nu die schreeuwers Bowlby en Cox eruit gemieterd zijn.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_158442078
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 16:37 schreef Ferry_76 het volgende:
Minder Porsche en Audi, en helemaal geen Nissan meer:

[..]

Jeeeeeezussssss...

Nou, dat moet in verhouding wel het duurste autosportproject ooit zijn geweest.
  dinsdag 22 december 2015 @ 17:21:27 #13
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_158442215
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 16:37 schreef Ferry_76 het volgende:
Minder Porsche en Audi, en helemaal geen Nissan meer:

[..]

godver, kutzooi }:|
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  dinsdag 22 december 2015 @ 17:25:44 #14
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_158442298
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 december 2015 17:10 schreef Fir3fly het volgende:. Zeker nu die schreeuwers Bowlby en Cox eruit gemieterd zijn.
alleen Darren Cox is toch weg, Bowlby is er nog gewoon en neemt deels Cox' taken over.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  dinsdag 22 december 2015 @ 17:28:49 #15
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158442364
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 17:25 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

alleen Darren Cox is toch weg, Bowlby is er nog gewoon en neemt deels Cox' taken over.
Nee hij heeft een andere 'technische' positie gekregen bij Nissan. Een tijdje geleden al. Er werd iemand anders aangenomen om Cox' taken over te nemen, en het schijnt dat hij degene is die nu de stekker eruit getrokken heeft. Vanaf het eerste moment was het project al gedoemd om te falen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  dinsdag 22 december 2015 @ 18:07:59 #16
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_158443210
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 december 2015 17:28 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee hij heeft een andere 'technische' positie gekregen bij Nissan. Een tijdje geleden al. Er werd iemand anders aangenomen om Cox' taken over te nemen, en het schijnt dat hij degene is die nu de stekker eruit getrokken heeft. Vanaf het eerste moment was het project al gedoemd om te falen.
nergens gelezen. Bron?

Maar dit bericht meldt dan dat Bowlby nog gewoon op top niveau bij het P1 betrokken is:
quote:
Program leaders Ben Bowlby and Chris Mower were then tasked with calling each employee directly as many, according to a source, were not monitoring work email and learned about their firings via the Internet.
http://www.racer.com/wec-(...)ec-nissan-quits-lmp1
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  dinsdag 22 december 2015 @ 18:17:50 #17
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158443442
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 18:07 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

nergens gelezen. Bron?

Maar dit bericht meldt dan dat Bowlby nog gewoon op top niveau bij het P1 betrokken is:

[..]

http://www.racer.com/wec-(...)ec-nissan-quits-lmp1
quote:
Additionally, the Japanese manufacturer has confirmed a restructuring in management, with the appointment of Michael Carcamo as new team principal, a position previously filled by Ben Bowlby.
http://sportscar365.com/l(...)-new-team-principal/

Gerucht gaat dat Bowlby alleen er nog bij betrokken was als 'adviseur' omdat hij het ding in eerste instantie gebouwd heeft, verder had hij geen input meer.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_158447551
De reden dat ze niet racen op Le Mans is dat ze de auto opnieuw ontworpen hebben (en vooral het hybride systeem) en niet op tijd klaar zijn voor Le Mans met de bouw en test. Dus om te voorkomen dat ze zoals afgelopen jaar nog aan het ontwikkelen zijn tijdens de race besluiten ze om niet te racen.

Of ze dat de volgende jaren ook niet doen staat nog niet vast.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/122324
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_158450538
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 20:39 schreef sasquatsch het volgende:
De reden dat ze niet racen op Le Mans is dat ze de auto opnieuw ontworpen hebben (en vooral het hybride systeem) en niet op tijd klaar zijn voor Le Mans met de bouw en test. Dus om te voorkomen dat ze zoals afgelopen jaar nog aan het ontwikkelen zijn tijdens de race besluiten ze om niet te racen.

Of ze dat de volgende jaren ook niet doen staat nog niet vast.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/122324
Allemaal pr smoesjes.
Het design is gewoon waardeloos.
  dinsdag 22 december 2015 @ 21:56:34 #20
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158450718
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 21:52 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Allemaal pr smoesjes.
Het design is gewoon waardeloos.
Klopt. Het was na Le Mans al een redelijke gok om te zeggen dat we dat ding nooit weer zouden zien. En dat is dus het geval.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 27 december 2015 @ 17:27:33 #22
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_158573512
quote:
Pink Pig _O- Briljante wagen :D
Half bezopen is weggegooid geld.
  zondag 27 december 2015 @ 17:29:32 #23
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158573553
Watermerk is groter dan de foto bijna :').

Anyway waar heb je die gezien? Mooie vondst. Ook de Porsche Audi IMSA bak zie ik op de achtergrond *O*.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_158574414
Even een uurtje in het Porsche museum in Zuffenhausen geweest vanmiddag, staat nog veel meer leuks. Voor morgen staat Sinsheim op het programma :P
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')