abonnement Unibet Coolblue
pi_157856774

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_157856809
Nou, meteen de eer om een nieuwe topic in de reeks te openen :) Maar dank voor alle welkomswoorden, ook heb ik het gevoel alsof ik jullie al heel lang ken :)

Mijn eerste crowdfundinvestering was begin september 2014, en ik lees ook al sinds die tijd hiermee. Op een gegeven moment een account aangemaakt om de spoilers te kunnen lezen, maar verder nog nooit actief meegedaan. Moest maar eens tijd worden :)
pi_157856843
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 november 2015 11:51 schreef dbrmnn het volgende:
Nou, meteen de eer om een nieuwe topic in de reeks te openen :) Maar dank voor alle welkomswoorden, ook heb ik het gevoel alsof ik jullie al heel lang ken :)

Mijn eerste crowdfundinvestering was begin september 2014, en ik lees ook al sinds die tijd hiermee. Op een gegeven moment een account aangemaakt om de spoilers te kunnen lezen, maar verder nog nooit actief meegedaan. Moest maar eens tijd worden :)
Welkom,
hoeveel en bij welke platforms heb je je projecten lopen?
pi_157856959
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 november 2015 11:35 schreef najra1990 het volgende:
daarbij zou een stroppenpot tot nu toe niet toereikend zijn geweest voor alle defaults van dit jaar...
dat is het punt van een (fictieve) stroppenpot, die hoeft niet dekkend te zijn.
Het gaat er om dat deze over een periode van zeg 5 jaar tegen de 0 aanloopt (liefst natuurlijk dat je er na 5 jaar nog wat euro's in hebt zitten)

Als mijn stroppenpot na 5 jaar op 0 staat, heb ik nog steeds 3% gemaakt. Is bijna logisch zeker in den beginnen dat als je een default hebt na 2 jaar je "diep" in het rood zakt. Mede daarom houd ik een vrij laag rendement aan om die pot z.s.m. te spekken. Hopelijk kan ik op toekomstige projecten gaan rekenen met 4% wanneer de pot wat gevulder is maar dat komt pas wanneer de pot het gemiddelde van het uitstaande bedrag per project met 2 overstijgt... m.a.w. als ik gemiddeld 2 defaults kan hebben en dan nog op die 3% uit kom :)

Dat punt is voorlopig gepland begin 2018, dus nog even te gaan...
Bovendien zal (her)investeren er voor zorgen dat dit punt verder naar achter gaat... maargoed het blijft natuurlijk allemaal koffiedik kijken.
Mogelijk dat in 2018/2019 de rente misschien negatief is (of bijna 0) en je blij bent met 2 of 3% rendement uit CF of andere vormen.

Het zal voor iedereen anders zijn natuurlijk, waar ik me cijfermatig prettig bij voel hoeft niet hetzelfde te zijn als waar jij je prettig bij voelt.

quote:
99s.gif Op vrijdag 27 november 2015 11:44 schreef CaLeX het volgende:
ik doe niets meer investeren dan heb ik op dit moment 51% rendement behaald in 8 jaar tijd
Dit is nou typisch zo een voorbeeld denk ik, 51% over 8 jaar tijd daar kan ik dus niks mee
Dit kan 7 jaar 0 zijn en in een jaar 51% plussen
Kan ook 5.5% per jaar zijn (met rente over rente, en een hele dikke natte vinger)
Kan ook nog extremer maargoed....
Rendement reken ik per jaar, niet dat soort bijzarre dingen wat ze bij o.a. Investormatch ook doen,
Investering 100 euro, verwachte rente 16,72 over 4 jaar dus u haalt maarliefst 16,72 rendement!
Niet ik mijn "boekje"
pi_157857127
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 12:01 schreef namliam het volgende:
Dit is nou typisch zo een voorbeeld denk ik, 51% over 8 jaar tijd daar kan ik dus niks mee
patatoe patatoe,

Ik weet het begin punt (juli 2014) en het eindpunt (juli 2022) en mijn budget, ik kan er een fictieve stroppenpot aan vast maken. Maar zie niet in wat er dan anders gaat, bij een default gaat mijn resultaat omlaag en dus het rendement.

Ik zie het als een totaal pakketje en ga niet met tussenrekeningen (stroppenpotten) of Transhistorische posten lopen kloten. Het is allemaal een moment opname en dit:

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 12:01 schreef namliam het volgende:
Het zal voor iedereen anders zijn natuurlijk, waar ik me cijfermatig prettig bij voel hoeft niet hetzelfde te zijn als waar jij je prettig bij voelt.
is wel key ;)
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  vrijdag 27 november 2015 @ 12:35:03 #6
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_157857474
Die KOM-jongens zijn snelle leerlingen...
Met hun nieuwe project bieden ze hypothecaire inschrijving voor alle investeerders.
  vrijdag 27 november 2015 @ 12:37:25 #7
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_157857513
Is het ergens mogelijk om een project te starten wanneer je niet in Nederland bent gevestigd?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_157857557
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 12:37 schreef Dven het volgende:

Vast wel, al zou je misschien een nederlands banknummer moeten hebben van het platform
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  vrijdag 27 november 2015 @ 12:46:51 #9
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_157857672
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 november 2015 12:39 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Vast wel, al zou je misschien een nederlands banknummer moeten hebben van het platform
Oke, dat moet in principe geen probleem zijn aangezien je voor zover ik weet in ieder land wel een bankrekeningnummer kan openen. Probleem hier is voornamelijk dat crowdfunding niet echt bekend is en banken niet aan buitenlanders lenen. En ikzelf geen 20.000 euro op m'n bankrekening heb staan ook natuurlijk ( :') )
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_157857709
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 12:35 schreef crowd-fundi het volgende:
Die KOM-jongens zijn snelle leerlingen...
Met hun nieuwe project bieden ze hypothecaire inschrijving voor alle investeerders.
Ik heb het project nog niet doorgelezen maar alleen even bij de zekerheden gekeken. Ja, helemaal goed! Precies zoals al voorgesteld. Dan snap ik echter weer niet dat er geen hoofdelijke aansprakelijkheid is. Als ik het goed begrijp zit het onderpand dus in het buitenland en dan is het voor mij al snel klaar.
pi_157857753
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 november 2015 11:53 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Welkom,
hoeveel en bij welke platforms heb je je projecten lopen?
Ik heb op dit moment 35 projecten lopen bij GVE, waarvan één dreigende default. Valt me alleszins mee. Wel herken ik wat ik hier vaker lees: ik heb in het begin ook projecten meegepakt die ik nu niet zo snel meer zou pakken. Ik lees dus altijd hier mee, ook voor wat commentaar op nieuw geplaatste projecten, maar de projecten die nog een beetje aantrekkelijk zijn, zitten altijd razendsnel vol. Die van deze ochtend, de financieeladviesboer, kon ik nog net meepakkken. Leek me wat risico betreft wel redelijk, ondanks het nogal lage eigen vermogen.

In het kader van de spreiding zou ik ook eens wat andere platforms moeten pakken, maar dat is er tot nu toch niet van gekomen. Slechte zaak natuurlijk, misschien toch maar eens werk van maken.
pi_157857833
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 12:46 schreef Dven het volgende:

[..]

Oke, dat moet in principe geen probleem zijn aangezien je voor zover ik weet in ieder land wel een bankrekeningnummer kan openen. Probleem hier is voornamelijk dat crowdfunding niet echt bekend is en banken niet aan buitenlanders lenen. En ikzelf geen 20.000 euro op m'n bankrekening heb staan ook natuurlijk ( :') )
En waar wil je het voor gebruiken?
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_157857876
Ik heb hetzelfde, zit er ook over te denken om naar andere platformen te kijken. Kijk er echter niet zo naar uit om mijn projecten in 4 verschillende bestanden bij te houden.
Heeft iemand die al in meerdere platformen heeft geinvesteerd toevallig een robust spreadsheet dat je zou kunnen delen?
pi_157858127
Woon in frankrijk met een frans adres en een nederlandse bankrekening (ing) en ben actief bij 5 platformen zonder problemen.
  vrijdag 27 november 2015 @ 13:14:17 #15
450556 MArcieeeeeee
Investeer in uw regio
pi_157858191
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 november 2015 12:48 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik heb het project nog niet doorgelezen maar alleen even bij de zekerheden gekeken. Ja, helemaal goed! Precies zoals al voorgesteld. Dan snap ik echter weer niet dat er geen hoofdelijke aansprakelijkheid is. Als ik het goed begrijp zit het onderpand dus in het buitenland en dan is het voor mij al snel klaar.
Whahaha... hypothecaire zekerheid op vastgoed in spanje. Good luck with that. Daar beginnen de nederlandse grootbanken nog niet aan.

Verder heeft KOM vaker bij projecten vermeld dat ze zekerheden hebben gesteld. Ik betwijfel of dit allemaal juridisch stand houdt mocht het tot een uitwinningssituatie komen.

Verder, is in de constructie die ze voorstellen is nog niet het probleem van de rangorde opgelost, waardoor degene die bovenaan staat meer zekerheid geniet dan een ander met een lagere rang.

RF heeft een aparte stichting zekerheden welke hypotheekhouder is. Deze heeft dan ook het recht om OG executoriaal te verkopen en met de opbrengst wordt de vordering van de investeerders (deels) ingelost.
Crowdfunding is de toekomst
pi_157858201
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 12:58 schreef MB1982 het volgende:
Ik heb hetzelfde, zit er ook over te denken om naar andere platformen te kijken. Kijk er echter niet zo naar uit om mijn projecten in 4 verschillende bestanden bij te houden.
Heeft iemand die al in meerdere platformen heeft geinvesteerd toevallig een robust spreadsheet dat je zou kunnen delen?
Ik heb in mijn administratie een kolom 'platform' erbij gemaakt. Alle platformen lijken namelijk redelijk op elkaar: er is een maandelijks bedrag dat afgelost wordt en er zit een risico aan het project...
pi_157858297
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 13:14 schreef MArcieeeeeee het volgende:

[..]

Whahaha... hypothecaire zekerheid op vastgoed in spanje. Good luck with that. Daar beginnen de nederlandse grootbanken nog niet aan.

Verder heeft KOM vaker bij projecten vermeld dat ze zekerheden hebben gesteld. Ik betwijfel of dit allemaal juridisch stand houdt mocht het tot een uitwinningssituatie komen.

Verder, is in de constructie die ze voorstellen is nog niet het probleem van de rangorde opgelost, waardoor degene die bovenaan staat meer zekerheid geniet dan een ander met een lagere rang.

RF heeft een aparte stichting zekerheden welke hypotheekhouder is. Deze heeft dan ook het recht om OG executoriaal te verkopen en met de opbrengst wordt de vordering van de investeerders (deels) ingelost.
Ik denk dat je beter kunt concentreren op je eigen platform in plaats van hier te oordelen over anderen.

Ik vind dit niet gepast!!
pi_157858301
de berekeningen zijn allemaal net een beetje anders, neem bijvoorbeeld GVE en FC, werkt niet als ik dezelfde formule gebruik. pijnlijk
  vrijdag 27 november 2015 @ 13:20:40 #19
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_157858306
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 13:14 schreef MArcieeeeeee het volgende:

[..]

Whahaha... hypothecaire zekerheid op vastgoed in spanje. Good luck with that. Daar beginnen de nederlandse grootbanken nog niet aan.

Verder heeft KOM vaker bij projecten vermeld dat ze zekerheden hebben gesteld. Ik betwijfel of dit allemaal juridisch stand houdt mocht het tot een uitwinningssituatie komen.

Verder, is in de constructie die ze voorstellen is nog niet het probleem van de rangorde opgelost, waardoor degene die bovenaan staat meer zekerheid geniet dan een ander met een lagere rang.

RF heeft een aparte stichting zekerheden welke hypotheekhouder is. Deze heeft dan ook het recht om OG executoriaal te verkopen en met de opbrengst wordt de vordering van de investeerders (deels) ingelost.
Vastgoed in Spanje. SNS weet er alles van.
Verder vind ik het niet netjes om Peter Verhaar te willen imiteren (met modder gooien naar de collega's).
  vrijdag 27 november 2015 @ 13:24:56 #20
450556 MArcieeeeeee
Investeer in uw regio
pi_157858394
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 13:20 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Vastgoed in Spanje. SNS weet er alles van.
Verder vind ik het niet netjes om Peter Verhaar te willen imiteren (met modder gooien naar de collega's).
Dat is ook niet de bedoeling. Ik vind zelf dat KOM een erg mooi platform is en erg gebruiksvriendelijk.

Enige puntje is dat ik denk dat ze op dit moment een soort van schijnzekerheid bieden.
Crowdfunding is de toekomst
pi_157858500
Spaans vastgoed, ik ga een hele grote boog lopen :P
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  vrijdag 27 november 2015 @ 13:43:06 #22
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_157858792
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 november 2015 12:55 schreef CaLeX het volgende:

[..]

En waar wil je het voor gebruiken?
Kort uitgelegd ; De ouders van mijn vriendin hebben hier in de straat drie goedlopende souvenirwinkels. De eigenaresse van een vierde souvenirwinkel gaat met pensioen en heeft haar pand te koop gezet. De ouders van mijn vriendin willen die winkel overnemen en aan ons schenken mits we zelf de inkoop van souvenirs voor onze rekening nemen. Gezien de grootte van de locatie en de producten die we aan willen bieden zal dit een kleine 25.000 euro zijn.

Voor de volledigheid : Wij wonen in Veliko Tarnovo waar jaarlijks ongeveer een half miljoen toeristen komen om het oude centrum te bewonderen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_157859412
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 13:20 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Ik denk dat je beter kunt concentreren op je eigen platform in plaats van hier te oordelen over anderen.

Ik vind dit niet gepast!!
^O^
pi_157859667
De Top 10 van week 48:
pi_157859705
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 13:43 schreef Dven het volgende:

[..]

Kort uitgelegd ; De ouders van mijn vriendin hebben hier in de straat drie goedlopende souvenirwinkels. De eigenaresse van een vierde souvenirwinkel gaat met pensioen en heeft haar pand te koop gezet. De ouders van mijn vriendin willen die winkel overnemen en aan ons schenken mits we zelf de inkoop van souvenirs voor onze rekening nemen. Gezien de grootte van de locatie en de producten die we aan willen bieden zal dit een kleine 25.000 euro zijn.

Voor de volledigheid : Wij wonen in Veliko Tarnovo waar jaarlijks ongeveer een half miljoen toeristen komen om het oude centrum te bewonderen.
Op zich zou dit moeten lukken als het gewoon in Nederland op een goede toeristische locatie was. Alleen zit je in een land waar wij weinig van weten, als je al bereid zou zijn en hypotheekrecht te vestigen tbv de crowd is dat voor dit bedrag niet echt zinvol gezien de kosten.

Of het kan zal enorm van de kwaliteit van de pitch afhangen en van welk platform je kiest. Ik zou als investeerder erg terughoudend zijn vanwege het grotere en lastig te schatten buitenland risico icm de complexiteit van het indien nodig uitwinnen van zekerheden.

Als ik je mag adviseren zou ik kijken of je niet dichter bij huis (familie/vrienden) een deel van de investering kan regelen. Dan zou ik met je schoonouders proberen af te spreken of dat je een deel van de bestaande voorraden van de andere 3 winkels mag gebruiken tegen en afgesproken % per verkoop. Zo heb je deels unieke inventaris en deels bekende en goed verkopende spullen. Schoonouders hebben extra inkomsten als jij verkoopt. Iedereen blij

Succes!
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_157859766
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 10:46 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:

[..]

Ik vraag me altijd af hoe de bestandjes van andere mensen eruit ziet. Maar als ik nu zou moeten vertellen wanneer ik breakeven ben en 3% per jaar gekregen heb kan ik dit snel opzoeken en is dat mei 2019.

Dus ik vraag me af, wil je een berekening hiervoor? Want mijn bestandje is zo ingericht dat ik het in een oogopslag even na kan kijken.
Ik heb wel belangstelling. Toen ik begon met CC heb ik vele oudere topics doorgespit, maar ben nooit een goed Excel sheet tegen gekomen. Ook die van IvM werkt bij mij in ieder geval niet.
pi_157859841
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 13:43 schreef Dven het volgende:

[..]

Kort uitgelegd ; De ouders van mijn vriendin hebben hier in de straat drie goedlopende souvenirwinkels. De eigenaresse van een vierde souvenirwinkel gaat met pensioen en heeft haar pand te koop gezet. De ouders van mijn vriendin willen die winkel overnemen en aan ons schenken mits we zelf de inkoop van souvenirs voor onze rekening nemen. Gezien de grootte van de locatie en de producten die we aan willen bieden zal dit een kleine 25.000 euro zijn.

Voor de volledigheid : Wij wonen in Veliko Tarnovo waar jaarlijks ongeveer een half miljoen toeristen komen om het oude centrum te bewonderen.
Is samen inkopen niet goedkoper?

Maargoed, qua project zou ik hier niet investeren. Een half miljoen klinkt veel, maar dit zijn er gemiddeld 1400 per dag in een dorpje van 75k mensen. Vrij kleine vijver om met 4 winkels uit te vissen en dus met minimaal 4 om van te leven.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_157859963
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 13:14 schreef MArcieeeeeee het volgende:

[..]RF heeft een aparte stichting zekerheden welke hypotheekhouder is. Deze heeft dan ook het recht om OG executoriaal te verkopen en met de opbrengst wordt de vordering van de investeerders (deels) ingelost.
Dus de Stichting verkrijgt (in plaats van de leningverstrekkers) de hypothecaire zekerheid, en deze wordt op haar naam in de hypotheekregisters ingeschreven.
Stap 2 is dan een onderhandse overeenkomst tussen de Stichting en de leningverstrekkers waarbij de eerste zich verbindt om namens de laatsten, zekerheden uit te winnen en de opbrengst naar rato van hun inleg, en na aftrek van eventuele kosten, uit te keren aan de leningverstrekkers?
Zeg ik dat zo een beetje goed?
Pecunia non olet
pi_157860052
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 14:36 schreef komrad het volgende:

[..]

Op zich zou dit moeten lukken als het gewoon in Nederland op een goede toeristische locatie was. Alleen zit je in een land waar wij weinig van weten, als je al bereid zou zijn en hypotheekrecht te vestigen tbv de crowd is dat voor dit bedrag niet echt zinvol gezien de kosten.

Of het kan zal enorm van de kwaliteit van de pitch afhangen en van welk platform je kiest. Ik zou als investeerder erg terughoudend zijn vanwege het grotere en lastig te schatten buitenland risico icm de complexiteit van het indien nodig uitwinnen van zekerheden.

Als ik je mag adviseren zou ik kijken of je niet dichter bij huis (familie/vrienden) een deel van de investering kan regelen. Dan zou ik met je schoonouders proberen af te spreken of dat je een deel van de bestaande voorraden van de andere 3 winkels mag gebruiken tegen en afgesproken % per verkoop. Zo heb je deels unieke inventaris en deels bekende en goed verkopende spullen. Schoonouders hebben extra inkomsten als jij verkoopt. Iedereen blij

Succes!
Via Lendico is wellicht wel 20K als prive persoon op te halen
pi_157860082
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 14:38 schreef redbull666 het volgende:

[..]

Ik heb wel belangstelling. Toen ik begon met CC heb ik vele oudere topics doorgespit, maar ben nooit een goed Excel sheet tegen gekomen. Ook die van IvM werkt bij mij in ieder geval niet.
Ik kan denk wel een basis bestandje maken van hoe ik het ingericht heb. Misschien kan jij me dan nog wat tips geven gezien en kom jij er ook wat verder mee.
pi_157860108
quote:
FBorstenzijngeweldig

Op vrijdag 27 november 2015 14:38 schreef redbull666 het volgende:

[..]

Ik heb wel belangstelling. Toen ik begon met CC heb ik vele oudere topics doorgespit, maar ben nooit een goed Excel sheet tegen gekomen. Ook die van IvM werkt bij mij in ieder geval niet.
Ik kan denk wel een basis bestandje maken van hoe ik het ingericht heb. Misschien kan jij me dan nog wat tips geven gezien en kom jij er ook wat verder mee.
.

Zou ik ook wel interesse in hebben
pi_157860116
Funding Circle staat op het punt om een belangrijke stap te nemen op weg naar een mondiaal merk. Op 1 december zullen wij extra risicoklassen introduceren. Hierdoor zullen onze klassen met hogere rendementen nog nauwkeuriger worden aangeduid. Dit maakt dat investeerders nog gemakkelijker projecten kunnen vinden die voldoen aan hun criteria. Alle gefinancierde, huidige en nieuwe leningen zullen onder de aangepaste risicoklassen vallen.

Tot nu toe boden wij projecten aan tot risicoklasse C-. Per 1 december voegen wij hier klasse D en E aan toe. De risicoklassen worden uitgebreid van A+ tot C- naar A+ tot E. Deze wijziging doet niets af aan de kwaliteit van de projecten, rentes en rendementen. Integendeel: onze risicoanalyses worden hierdoor nog nauwkeuriger.

5 landen, één unieke ervaring

Met de introductie van de extra risicoklassen, die zijn gebaseerd op de best practices van Funding Circle Verenigd Koninkrijk, nemen wij een belangrijke stap richting verdere globalisering van onze onderneming. Ons doel is dat alle investeerders wereldwijd onze dienstverlening hetzelfde ervaren. Wij werken daar continu aan. De wijzigingen worden zoals gezegd op 1 december doorgevoerd en gelden voor alle leningen; huidige en gefinancierde leningen.
pi_157860525
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 14:50 schreef djh77 het volgende:

[..]

Via Lendico is wellicht wel 20K als prive persoon op te halen
Lendico doet tegenwoordig ook bedrijfsfinancieringen.
Signature
pi_157860545
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 november 2015 15:16 schreef Jackthe het volgende:

[..]

Lendico doet tegenwoordig ook bedrijfsfinancieringen.
Klopt, maar ik vermoed in deze case dat een nederlands prive persoon meer kans maakt dan een bulgaars bedrijf
pi_157860547
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 14:54 schreef djh77 het volgende:
Funding Circle staat op het punt om een belangrijke stap te nemen op weg naar een mondiaal merk. Op 1 december zullen wij extra risicoklassen introduceren. Hierdoor zullen onze klassen met hogere rendementen nog nauwkeuriger worden aangeduid. Dit maakt dat investeerders nog gemakkelijker projecten kunnen vinden die voldoen aan hun criteria. Alle gefinancierde, huidige en nieuwe leningen zullen onder de aangepaste risicoklassen vallen.

Tot nu toe boden wij projecten aan tot risicoklasse C-. Per 1 december voegen wij hier klasse D en E aan toe. De risicoklassen worden uitgebreid van A+ tot C- naar A+ tot E. Deze wijziging doet niets af aan de kwaliteit van de projecten, rentes en rendementen. Integendeel: onze risicoanalyses worden hierdoor nog nauwkeuriger.

5 landen, één unieke ervaring

Met de introductie van de extra risicoklassen, die zijn gebaseerd op de best practices van Funding Circle Verenigd Koninkrijk, nemen wij een belangrijke stap richting verdere globalisering van onze onderneming. Ons doel is dat alle investeerders wereldwijd onze dienstverlening hetzelfde ervaren. Wij werken daar continu aan. De wijzigingen worden zoals gezegd op 1 december doorgevoerd en gelden voor alle leningen; huidige en gefinancierde leningen.
Zou je dan ook kunnen investeren vanuit 1account in pitches van meerdere landen. Dat zou ik wel interessant vinden. CF met globale spreiding.
Signature
pi_157860614
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 15:17 schreef djh77 het volgende:

[..]

Klopt, maar ik vermoed dat een prive persoon meer kans maakt dan een bulgaars bedrijf
Oeps. Ik had even gemist dat het Bulgarije was. Bij Lendico willen ze wel graag inkomsten uit loon er tegenover hebben schat ik in. Tevens wordt het incassotraject stukken complexer.
Overigens moet ik zeggen dat Lendico er qua incasso wel bovenop zit!
Nu al twee projecten gehad waarbij er een vertraging in betaling was, incassotraject gestart en binnen 1 maand resterend investeringsbedrag terug.
Signature
  vrijdag 27 november 2015 @ 16:00:02 #37
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_157861423
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 14:36 schreef komrad het volgende:

[..]

Op zich zou dit moeten lukken als het gewoon in Nederland op een goede toeristische locatie was. Alleen zit je in een land waar wij weinig van weten, als je al bereid zou zijn en hypotheekrecht te vestigen tbv de crowd is dat voor dit bedrag niet echt zinvol gezien de kosten.

Derhalve mijn vraag of er mogelijkheden waren om het vanuit het buitenland te doen. Ik begrijp maar al te goed dat het vraagtekens oproept wanneer het een in het buitenland gevestigde onderneming betreft. En was het dan nog Belgie of Duitsland ala, maar bij Bulgarije hebben de meeste mensen (terecht of onterecht) nu eenmaal een heel ander idee.

quote:
Of het kan zal enorm van de kwaliteit van de pitch afhangen en van welk platform je kiest.
Daar ben ik dus naar aan het kijken. Wat een voordeel kan zijn, is dat het niet om heel grote bedragen gaat wanneer ik zie dat op sommige platforms de minimumaanvraag al 25K betreft, wat in principe al meer is dan wat ik nodig acht.

quote:
Ik zou als investeerder erg terughoudend zijn vanwege het grotere en lastig te schatten buitenland risico icm de complexiteit van het indien nodig uitwinnen van zekerheden.
Begrijpelijk ook, daar ben je nu eenmaal een investeerder voor. Ik heb er zelf weinig verstand van maar ik kan me voorstellen dat je eventuele risico's zo klein mogelijk en in ieder geval zo goed mogelijk gedekt wil hebben. Misschien is het ook wel mogelijk om eventuele investeerders (op mijn kosten) uit te nodigen en hen een rondleiding te geven om ze een beter idee van de mogelijkheden te geven?

quote:
Als ik je mag adviseren zou ik kijken of je niet dichter bij huis (familie/vrienden) een deel van de investering kan regelen.
Dat is uiteraard ook al in mij opgekomen. Helaas zijn mijn ouders niet zo vermogend om in een keer zo'n hoeveelheid geld te investeren. Andere familieleden zijn dat wel maar daar heb ik al jaren geen contact meer mee omdat die in het verleden al familieleden hebben 'geholpen' maar daar voornamelijk zelf het best uit zijn gekomen. Ik zal niet op de details ingaan maar het was in ieder geval voor mij schrijnend genoeg om het contact te verbreken.

quote:
Dan zou ik met je schoonouders proberen af te spreken of dat je een deel van de bestaande voorraden van de andere 3 winkels mag gebruiken tegen en afgesproken % per verkoop. Zo heb je deels unieke inventaris en deels bekende en goed verkopende spullen. Schoonouders hebben extra inkomsten als jij verkoopt. Iedereen blij

Succes!
Mijn schoonouders maken al een enorme geste met het huidige aanbod. Ik wil niet nog meer van hen vragen. Buiten dat kan ik de kennissen die ik heb en een bedrag willen investeren doorverwijzen naar het platform waar ik dan mogelijk gebruik van maak. Ik neem aan (aannames zijn natuurlijk gevaarlijk, maar goed) dat een investeerder gemakkelijker geld inzet wanneer hij/zij ziet dat er al redelijk wat geld geinvesteerd is?

Misschien scheelt het dat ik best bereid ben om een hoog rentepercentage en korte looptijd wil opzetten omdat ik "weet" wat de opbrengsten normaliter zijn?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_157861724
Weer een nieuwe bij GvE:
Naam: Serviceheroes
Leendoel: Financiering werkkapitaal
Bedrag: 65.000 euro
Rente: 7,5%
Looptijd: 24 maanden
Classificatie: 1
Graydon rating: 1,22
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=12835
  vrijdag 27 november 2015 @ 16:14:21 #39
132191 -jos-
Money=Power
pi_157861773
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 november 2015 16:12 schreef Horsemen het volgende:
Weer een nieuwe bij GvE:
Naam: Serviceheroes
Leendoel: Financiering werkkapitaal
Bedrag: 65.000 euro
Rente: 7,5%
Looptijd: 24 maanden
Classificatie: 1
Graydon rating: 1,22
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=12835
Ziet er interessant uit, 2 jaar maar.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_157862060
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 november 2015 16:12 schreef Horsemen het volgende:
Weer een nieuwe bij GvE:
Naam: Serviceheroes
Leendoel: Financiering werkkapitaal
Bedrag: 65.000 euro
Rente: 7,5%
Looptijd: 24 maanden
Classificatie: 1
Graydon rating: 1,22
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=12835
Mijn eerste op GvE sinds Zinn ;) Summiere financiële gegevens weer maar met een Eigen vermogen van ruim 500K zijn dit toch geen kleine jongens.
Pecunia non olet
pi_157862088
ik wil ook meedoen, maar de site is enorm traag op het moment
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_157862123
Snel gegaan.. :P
pi_157862128
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 16:28 schreef komrad het volgende:
ik wil ook meedoen, maar de site is enorm traag op het moment
Te laat
Trage stront, trechter etc...
pi_157862129
ja site kan het allemaal niet aan .. Nu zit ie vol! Was wel een topper qua specificaties.
pi_157862171
uiteindelijk geïnvesteerd, bevestigingsmail aangeklikt, weer traagheid en vol. GvE is een grote schadepost zo :D
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_157862184
Flink balen, site gve was erg traag en nu is project al vol
pi_157862216
Goed moment om geld te gaan vragen voor de mailserver diensten. :P
pi_157862223
Ik had ook willen investeren. Afgelopen kwartier kwam ik er niet doorheen. Nu laad ie wel weer snel. -O-

Hier baal ik van :(
pi_157862245
Een 1 zal dus snel volzitten. Heb er net wat in gestopt.
Mijn eerste post en investering van mijn tablet. 😉
Fijn dat ik die meeheb.
  vrijdag 27 november 2015 @ 16:39:18 #50
132191 -jos-
Money=Power
pi_157862328
Oh kut, ik dacht ik kan wel even wachten, zit hij nu al vol :(
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')