abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  vrijdag 1 januari 2016 @ 20:51:30 #51
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_158744380
registreer om deze reclame te verbergen
Mooi opgeknapt met die vloer!

Een vloer die is doorgelegd werkt meer dan wanneer je drempels toepast (door de grotere lengtes en breedtes). Een vloer die gaat werken terwijl er geen ruimte is gaat kieren en krom staan. Dit is een proces dat niet zo snel teruggedraaid kan worden.

Als je dan niet je kozijnen inzaagt, houd dan rond je kozijnen in elk geval dezelfde 1-2cm ruimte aan.

Vroeg of laat zal je toch moeten, dus ik zou gelijk met de multitool de kozijnen ruimer uit het laminaat zagen en ook hier plakplintjes toepassen. Alsnog je kozijnen inzagen kan natuurlijk ook maar zal nu lastig zijn zonder het laminaat te beschadigen.

Je hebt er nu veel werk van gehad. Het zou zonde zijn als je juist hierdoor je vloer binnen twee jaar moet afschrijven.

[ Bericht 12% gewijzigd door Barrah op 01-01-2016 21:02:33 ]
pi_158746746
We gaan de komende weken (maanden) de vloer goed in de gaten houden, zodra we het idee hebben dat hij bol gaat staan zet ik de multitool in de vloer :). Kunnen we tegen die tijd alsnog plakplinten (brrr lelijke dingen) plakken. Maar zorgen plakplinten er op zich ook niet voor dat het laminaat niet meer kan werken? Want die plak je ook naadloos vast op de vloer, of is de lijm een soort flexibele voeg?

Als ik online kijk naar voorbeelden van problemen met werkend laminaat, dan zie ik vooral problemen met (optrekkend) vocht en korte acclimatisering. Ik woon op de tweede verdieping met onderburen die het liever warm dan koud hebben, en het laminaat staat al ruim 4 maanden in deze kamer te wachten tot we het gaan leggen :+.

De redenering achter het strak leggen rond het kozijn op basis van bekende risico's is misschien onjuist, maar ik heb er ook een kleine rekensom tegenaan gegooid. Normaal hou je aan alle randen ongeveer 1-1,5 cm ruimte over. Uitgaande van een 'normale' kamer van maximaal 10m in de lengte/breedte, is dat 2cm op 10m; dus 0,2% van de totale afstand. Als ik dat percentage aanhoud voor het kozijn, dan kom ik op een rand van 1,6mm. En we hebben (in de breedte) van het kozijn ongeveer het dubbele, dus dat zou dan genoeg moeten zijn? De geadviseerde 2cm op een totaal van 80cm, dat is 2,5% werking, is dat niet wat veel? :P
pi_158747158
Ik zou me geen zorgen maken hoor, je hebt een normale situatie qua ruimte (niet enorm vochtig, warm of koud).

Heb al vele m2 laminaat gelegd maar nog nooit een vloer bol zien staan (waarbij er vaak ook minder ruimte als voorgeschreven was tussen muur en laminaat).
  vrijdag 1 januari 2016 @ 22:08:12 #54
422610 Barrah
pi_158747243
Plakplinten zorgen inderdaad voor enige bewegingsruimte en je kunt ze aanpassen nadat de vloer is gaan werken. Al blijft de beste methode plinten aan de muur en kozijnen inkorten.

Elke laminaatvloer werkt. Ook zonder vocht van buiten. Anders zou je langs de muren ook niet die afstand hoeven houden.
  vrijdag 1 januari 2016 @ 22:15:24 #55
422610 Barrah
pi_158747639
Je rekent trouwens alleen met de breedte van de deuropening. Dat is niet de enige afstand en richting die relevant is voor het laminaat dat je hebt opgesloten rond je kozijn.
pi_158751207
Ik heb je topic een tijdje geleden helemaal teruggelezen en lees nu regelmatig mee. Wordt erg mooi!

Toen ik net las dat je foto's van het laminaat zou plaatsen was ik wel benieuwd wat voor laminaat je gekozen had en of dat leek op het laminaat wat wij een paar weken terug in ons nieuwe appartementje hebben gelegd. Geen idee waarom. :P
Maar het lijkt echt als twee druppels water op ons laminaat en ik denk ook de verpakking te herkennen! Hebben jullie het gekocht bij luxury floors in Kampen?

Wij hebben ook de vloer doorgelegd in de gang en wegens hekel aan plakplinten de vloer wat strakker langs het kozijn gelegd. We hebben wel een klein kitrandje gebruikt om enige werking op te vangen. Hopelijk blijft hij bij jullie en bij ons mooi vlak!
  zaterdag 2 januari 2016 @ 01:12:59 #57
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_158751979
Wat zijn dat nou voor plafondplaten in de badkamer :?
Hier ook nieuw plafond in de badkamer nodig dus vandaar ;)
  zaterdag 2 januari 2016 @ 09:00:11 #58
319308 Tink89
To live is to dance
pi_158754177
Strak hoor, die vloer! Mag ik je inhuren voor hier? O-) O-)
Gelukkig getrouwd sinds 29 april 2017
K&W / Tink en de lelijke Tegels - Deel 3
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_158755236
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 00:20 schreef archito het volgende:
Ik heb je topic een tijdje geleden helemaal teruggelezen en lees nu regelmatig mee. Wordt erg mooi!

Toen ik net las dat je foto's van het laminaat zou plaatsen was ik wel benieuwd wat voor laminaat je gekozen had en of dat leek op het laminaat wat wij een paar weken terug in ons nieuwe appartementje hebben gelegd. Geen idee waarom. :P
Maar het lijkt echt als twee druppels water op ons laminaat en ik denk ook de verpakking te herkennen! Hebben jullie het gekocht bij luxury floors in Kampen?

Wij hebben ook de vloer doorgelegd in de gang en wegens hekel aan plakplinten de vloer wat strakker langs het kozijn gelegd. We hebben wel een klein kitrandje gebruikt om enige werking op te vangen. Hopelijk blijft hij bij jullie en bij ons mooi vlak!
Ja daar zijn wij ook geweest, dus het zou best wel eens dezelfde kunnen zijn :P. Kaindl Aweti staat op de bon, is dat inderdaad dezelfde? En laten we inderdaad hopen dat de vloer er mooi vlak in blijft liggen :+.

quote:
1s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 01:12 schreef ikweethetookniet het volgende:
Wat zijn dat nou voor plafondplaten in de badkamer :?
Hier ook nieuw plafond in de badkamer nodig dus vandaar ;)
Dit zijn watervaste Maripan hdf plafondplaten. Ik heb ze hier vandaan (algemeen linkje naar alle kleuren): http://www.afbouwmateriaal.com/plafonds/hdf-plafonds De schroefclips en schroeven krijg je erbij, maar ik zou zelf een nieuwe zak schroeven halen want deze zijn van waardeloze kwaliteit; een verkeerde beweging en ze zijn uitgehold :(.

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 09:00 schreef Tink89 het volgende:
Strak hoor, die vloer! Mag ik je inhuren voor hier? O-) O-)
Dat het zo strak ligt is met name te danken aan de hulp van beide vaders, en goed gebruik van een decoupeerzaag :+.
  zaterdag 2 januari 2016 @ 15:25:13 #60
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_158761331
ligt dat laminaat niet te krap tegen de muur/ kozijnen (serieuze vraag, niet om flauw te doen)?
🦄🦌 De ontwerpen van Dearest Bambi vind je onder andere bij TOON Amsterdam in West 💖
pi_158765026
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 15:25 schreef Saisai het volgende:
ligt dat laminaat niet te krap tegen de muur/ kozijnen (serieuze vraag, niet om flauw te doen)?
Tussen laminaat en muren zit minstens 1 cm (foto's vertekenen), over het kozijn is nog wat discussie :+.
  zondag 3 januari 2016 @ 00:45:22 #62
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_158779297
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 17:55 schreef Chicolade het volgende:

[..]

Tussen laminaat en muren zit minstens 1 cm (foto's vertekenen), over het kozijn is nog wat discussie :+.
Ja, ging me ook voornamelijk om het kozijn inderdaad. Het zit er prachtig in, maar ik ben een beetje bang voor je dat het té strak is.
🦄🦌 De ontwerpen van Dearest Bambi vind je onder andere bij TOON Amsterdam in West 💖
  zondag 3 januari 2016 @ 10:41:50 #63
36431 bleiblei
Toogmakker©
pi_158782701
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 11:56 schreef Chicolade het volgende:
Morgen gaan we echt de vloer leggen, want het schilderwerk (van de muren) in de slaapkamer is af *O* *O* *O*.

[ afbeelding ]

Radiator ook al opgehangen, plasje eronder geeft misschien al weg dat de knop nog een heel klein beetje druppelt :+ (geen idee waarom, water lijkt echt uit de knop zelf te komen) dus dat moeten we wel nog even fixen. Maar het is zo mooi geworden en we kunnen er al bijna in gaan leven *O*.

Helaas gaat niet alles soepel, de douchedeur is nog niet gemonteerd en ik moet ergens volgende week maar eens die tegel eruit gaan slijpen ;( ...

[..]

Ziet er netjes uit wat je tot nu toe verbouwd hebt! Wat betreft die tegel, die kan je er netjes uithalen met je multitool, moet je alleen ff het juiste opzetstukje bestellen bij Ecotools. Als je em eruit slijpt met een haakse slijper, wordt het er niet mooier van (Jup, ervaring).
pi_158802373
quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2016 10:41 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ziet er netjes uit wat je tot nu toe verbouwd hebt! Wat betreft die tegel, die kan je er netjes uithalen met je multitool, moet je alleen ff het juiste opzetstukje bestellen bij Ecotools. Als je em eruit slijpt met een haakse slijper, wordt het er niet mooier van (Jup, ervaring).
Opzetstukjes van ecotools om voegen uit te slijpen zijn inderdaad afgelopen donderdag bezorgd :+. Nu nog even zin/tijd/motivatie verzamelen om de douchedeur te demonteren, tegel te vervangen en dan een dag of twee voorzichtig doen met douchen.
  zondag 3 januari 2016 @ 22:05:58 #65
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_158803545
Ontlurkt :@

Kijk, dat onderscheidt de echte klussers van de 'oh got als er maar niet veel aan hoeft te gebeuren' mensen zoals ik. Ik zou dat dus late. Zitten, beetje afsmeren evt met voegspul als er een groter barstje zit :@ :+

Maar t is vast de moeite waard.

Verder _O_ trouwens voor al jullie werk!
  zondag 3 januari 2016 @ 22:14:02 #66
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_158803925
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 22:05 schreef kwakz0r het volgende:

Kijk, dat onderscheidt de echte klussers van de 'oh got als er maar niet veel aan hoeft te gebeuren' mensen zoals ik. Ik zou dat dus late. Zitten, beetje afsmeren evt met voegspul als er een groter barstje zit :@ :+

Wij leggen dat al niet zelf aan en roepen de tegelzetter ter verantwoording joh. Zulke klussers zijn we kwak :D
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 3 januari 2016 @ 22:15:16 #67
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_158803987
quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2016 22:14 schreef laziness het volgende:

[..]

Wij leggen dat al niet zelf aan en roepen de tegelzetter ter verantwoording joh. Zulke klussers zijn we kwak :D
Ohja!
pi_158805191
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 22:05 schreef kwakz0r het volgende:

Hey kwak! :D Ik had ook wel de neiging om eerst de douchedeur gewoon maar te monteren en dan 'later' die tegel te fixen, maar ik weet dat het er dan niet meer van gaat komen :+. We hebben zoveel moeite en energie gestoken in het netjes afwerken van het huis, beetje zonde om dan op het laatste moment slordig te worden en in het zicht een gebroken tegel laten zitten.

quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2016 22:14 schreef laziness het volgende:

[..]

Ik heb, heel eerlijk, eerst een mailtje gestuurd naar degene die het tegelen gedaan heeft, omdat ik er zelf in eerste instantie niet zoveel zin in had :@. Die heeft gelukkig (voor hem) heel veel te doen komende maanden, dus daarom ga ik het dan toch maar zelf doen :P.
pi_158805320
Haha ik vind ook echt dat jullie het super doen hoor zo. Wij laten straks het meeste werk gewoon doen op wat schilderen en een laminaatje na :@
I solemnly swear i'm up to no good
pi_158898190
En daar zijn we weer! Ondertussen zijn de plinten bezorgd, mogen we zaterdag de bank ruilen tegen een onbeschadigd exemplaar, ligt de douchedeur onaangetast onder het bed en is die tegel nog steeds kapot :@, en slapen we alweer een paar nachten in ons nieuwe bed *O*. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een slaapkamer, voor het eerst in jaren hebben we ruimte aan beide kanten van het bed. En het nieuwe frame + lattenbodem is ook duidelijk comfortabeler dan het matras op de grond :+.

IMG_20160103_221618_zpsjzglsjgh.jpg

En ik heb online een 'to-do' lijstje per kamer gemaakt, waar je ook af kunt strepen. Want lijstjes O+. Ding blijft ook groeien, er staan nu ongeveer 100 'klusjes' op variërend van 'inbouwspots voor de keuken uitzoeken' tot 'plinten woonkamer'. Die inbouwspots is nog best lastig, we willen LED spots met verwisselbare lampjes in het verlaagde gipsplafond, maar de maximale inbouwhoogte is 5cm dus de standaard GU10 spots vallen af. Dan kom je al snel uit bij de meubelspots met een G4 fitting, maar die 'vreten' zich vaak vast in planken ipv gewoon te klemmen, en dat kan bij ons plafond niet (want dan zouden ze de gipsplaten kapot drukken), en G4 spots gaan over het algemeen tot max 280lm (3W) en ik weet niet of dat wel genoeg is als werkbladverlichting.

quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 22:45 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Haha ik vind ook echt dat jullie het super doen hoor zo. Wij laten straks het meeste werk gewoon doen op wat schilderen en een laminaatje na :@
Dat is ook ons/mijn plan, mochten we over een paar jaar weer verhuizen :+. Zelfstandigheid en zelf dingen kunnen is leuk/leerzaam, en leert je heel veel over wat wel/niet mogelijk is, maar als ik het geld had dan zou ik het ook liever door een ander laten doen en mijn tijd besteden aan de inrichting :P. Klussen is leuk, maar niet als je daardoor weken/maanden in de troep leeft en je huis een grote to-do lijst is.
pi_158898772
We willen eerst de woon- en slaapkamer verder afwerken, maar ondertussen al aan het kijken hoe we het volgende projectje aan gaan pakken: de vensterbank in de keuken. Het keukenblad en de vensterbank lopen allebei ongeveer waterpas, maar wel de andere kant op :'). Beetje jammer van de keukenmonteur, maar daar doe je nu niets meer aan. Daar komt bij dat er tussen het blad en de muur een kier zit, variërend van 0-1cm.

Keuken_zpszyhuvkjt.png

Het idee is om een stukje resthout te pakken (dat nog rondslingert) en daarmee de kier op te vullen, en daarna de vensterbank + nieuwe stuk te bekleden met een stuk formica zodat je de naad niet meer ziet zitten en het geheel waterbestendig is. We zochten eigenlijk naar iets van folie, maar daarmee zie je iedere hobbel/overgang te goed zitten. En daar komt bij dat een plaat formica van 0,9mm dik in onze maat 'maar' 25 euro kost, en daar komt dan een pot contactlijm bij. Schijnt wat lastiger te zijn om te verwerken, maar we zullen zien :P.

Tenzij iemand een slimmer/beter materiaal weet met een dikte van max 2mm, bij voorkeur iets wat je wel kunt buigen. We hebben al naar fineerpapier/fineerplaten gekeken, maar dat is minstens zo moeilijk te verwerken en significant duurder (gaat richting de 100 euro), en zouden we daarna ook nog wit moeten lakken.

Ander idee is om een L-profiel op de vensterbank te zetten (dat aansluit tegen het keukenblad), maar daarvoor moeten we in de rechterhoek dan de vensterbank nog wat verder infrezen/muur uithakken. En dan hou je een 'randje' tussen vensterbank en werkblad, wat schoonmaken van de vensterbank lastiger maakt. We zouden kunnen proberen om een randje in te frezen in de vensterbank zodat het vlak komt te liggen, maar dat lijkt me ook moeilijk om af te werken?

Opties%20vensterbank_zps93jxrm5h.png
pi_158899751
Je kan natuurlijk de vensterbank verwijderen, uitvullen met hardboard plaatjes om het even "waterpas" te maken als het blad, daarna een keurige plaat terug monteren die zowel in de hoogte als diepte netjes aansluit op het blad.
pi_158925907
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 14:30 schreef usernaamvergeten het volgende:
Je kan natuurlijk de vensterbank verwijderen, uitvullen met hardboard plaatjes om het even "waterpas" te maken als het blad, daarna een keurige plaat terug monteren die zowel in de hoogte als diepte netjes aansluit op het blad.
Interessant idee, ik ben alleen bang dat het verwijderen van de vensterbank makkelijker klinkt dan het is. Volgens mij loopt de vensterbank door onder het kozijn, en zou die er alleen horizontaal uit kunnen (wat inhoudt dat we het hele keukenblad moeten demonteren). Daar komt bij dat de technische man van de VvE het erover had dat we zonder toestemming geen bouwkundige veranderingen aan mogen brengen, en deze vensterbank wel eens contragewicht zou kunnen zijn voor het raam (wat ~30 cm uitsteekt tov de gevel).

Daar komt bij dat de vensterbank recht zetten tov het keukenblad inhoudt dat het raamkozijn dan 'scheef' zit tov de vensterbank, en dan is de keuken opnieuw waterpas zetten misschien nog wel makkelijker :+.
pi_158926667
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 13:21 schreef Chicolade het volgende:
En daar zijn we weer! Ondertussen zijn de plinten bezorgd, mogen we zaterdag de bank ruilen tegen een onbeschadigd exemplaar, ligt de douchedeur onaangetast onder het bed en is die tegel nog steeds kapot :@, en slapen we alweer een paar nachten in ons nieuwe bed *O*. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een slaapkamer, voor het eerst in jaren hebben we ruimte aan beide kanten van het bed. En het nieuwe frame + lattenbodem is ook duidelijk comfortabeler dan het matras op de grond :+.

[ afbeelding ]

En ik heb online een 'to-do' lijstje per kamer gemaakt, waar je ook af kunt strepen. Want lijstjes O+. Ding blijft ook groeien, er staan nu ongeveer 100 'klusjes' op variërend van 'inbouwspots voor de keuken uitzoeken' tot 'plinten woonkamer'. Die inbouwspots is nog best lastig, we willen LED spots met verwisselbare lampjes in het verlaagde gipsplafond, maar de maximale inbouwhoogte is 5cm dus de standaard GU10 spots vallen af. Dan kom je al snel uit bij de meubelspots met een G4 fitting, maar die 'vreten' zich vaak vast in planken ipv gewoon te klemmen, en dat kan bij ons plafond niet (want dan zouden ze de gipsplaten kapot drukken), en G4 spots gaan over het algemeen tot max 280lm (3W) en ik weet niet of dat wel genoeg is als werkbladverlichting.

[..]

Dat is ook ons/mijn plan, mochten we over een paar jaar weer verhuizen :+. Zelfstandigheid en zelf dingen kunnen is leuk/leerzaam, en leert je heel veel over wat wel/niet mogelijk is, maar als ik het geld had dan zou ik het ook liever door een ander laten doen en mijn tijd besteden aan de inrichting :P. Klussen is leuk, maar niet als je daardoor weken/maanden in de troep leeft en je huis een grote to-do lijst is.
Wat heerlijk dat jullie weer lekker een bed hebben. Heb zelf in ons huidige huis een tijd op een luchtbed geslapen. Nooit meer. Wij deden hier ook alles zelf en dat is me toen ook vies tegen gevallen.

Maar wat je zegt je leert er wel een hoop van.

Geniet van jullie slaapkamer en ik blijf volgen :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_158927319
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 12:51 schreef Chicolade het volgende:
Interessant idee, ik ben alleen bang dat het verwijderen van de vensterbank makkelijker klinkt dan het is. Volgens mij loopt de vensterbank door onder het kozijn, en zou die er alleen horizontaal uit kunnen (wat inhoudt dat we het hele keukenblad moeten demonteren).
Had jij niet net een mooie multitool gekocht? Inzagen (langs het kozijn en in het midden) en eruit trekken. Deel onder het kozijn kan je gewoon laten zitten dan. Van te voren uiteraard alle randjes los snijden (hoeken, kit) om beschadigingen te voorkomen. Er gaan dan wel een paar zaagjes sneuvelen, dus zorg dat je daar voldoende van in huis hebt. Als het niet lukt kan je er altijd nog een plaat overheen maken zoals je in eerste instantie van plan was.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 12:51 schreef Chicolade het volgende:
Daar komt bij dat de vensterbank recht zetten tov het keukenblad inhoudt dat het raamkozijn dan 'scheef' zit tov de vensterbank
Dat is minder storend dan 101 latjes en platen en verhogingen erop te zetten om het maar aan te laten sluiten vind ik.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')