abonnement Unibet Coolblue
pi_157655552
"Als de nood aan de man is, dan hebben we onze reservisten hard nodig." - Generaal Tom Middendorp, Commandant der Strijdkrachten



Het Korps Nationale Reserve maakt sinds 1948 deel uit van de Nederlandse Koninklijke Landmacht als een onderdeel van het Commando Landstrijdkrachten en zet de tradities voort van de Vrijwillige Landstorm Korpsen die op 4 augustus 1914 zijn opgericht om de grote stroom vrijwilligers die zich meldden voor de mobilisatie te organiseren. Deze landstormkorpsen zijn tot 1940 actief geweest en vele vrijwilligers hiervan hebben deelgenomen aan de gevechten in de meidagen van 1940. De bezetter heeft deze organisatie na de capitulatie ontmanteld en opgeheven.

Natresmilitairen zijn reservisten. Zij volgen hun opleiding en verrichten hun diensten op basis van vrijwilligheid en ontvangen een financiële vergoeding voor de uren dat zij voor training of andere redenen actief in dienst zijn. Een reservist wordt aangesteld met een verplichting van 120 opleidings- en trainingsuren per jaar. Daarnaast moet hij of zij voldoen aan eisen van fysieke inzetbaarheid en conditie.

Het Korps Nationale Reserve wordt vooral ingezet voor bewaking- en beveiligingstaken en bij crisis- en rampenbestrijding. Daadwerkelijke inzet in Nederland heeft onder andere plaatsgevonden bij de bestrijding van de watersnood in 1995 en 2011, de veterinaire crises (MKZ en varkenspest), de vuurwerkramp in Enschede, het bezoek van President Bush in 2005, en de Nuclear Security Summit in 2014. Een andere aansprekende en langdurige inzet was in 2003, in de aanloop naar de Irakoorlog. Daarbij verleende het Korps enkele maanden, militaire bijstand aan het Amerikaanse leger dat grote hoeveelheden materieel via de Rotterdamse haven naar het oorlogsgebied verscheepte. Dit gebeurde in het kader van de zogenaamde Host Nation Support dat in het verleden een apart onderdeel van de Nationale Reserve was, bedoeld voor de logistieke ondersteuning van buitenlandse troepen en materieel verplaatsingen over Nederlands grondgebied. De commissie van onderzoek besluitvorming Irak, de zogeheten Commissie-Davids besteedt uitvoerig aandacht aan deze militaire inzet.

Vanwege het puur binnenlandse karakter van alle Natres-taken, de korte perioden van actieve dienst en de beperkte militaire basisopleiding worden natresmilitairen normaal gesproken niet naar het buitenland uitgezonden. Tijdens de SFIR-missies 3 t/m 5 is echter bij uitzondering een zeer beperkt aantal reservisten van het Korps Nationale Reserve naar Irak uitgezonden. Tijdens de missie in Afghanistan zijn ook weer natresmilitairen uitgezonden, ook toen geheel op vrijwillige basis.



10 Natresbataljon bestaande uit 6 compagnieën onder 43 Gemechaniseerde Brigade te Havelte en verantwoordelijk voor Noord en Oost Nederland
• Alfa + Bravo compagnie (Assen)
• Charlie compagnie (Wezep)
• Delta compagnie (Schaarsbergen)
• Echo compagnie (Stroe)
• Foxtrot compagnie (Enschede)

20 Natresbataljon bestaande uit 6 compagnieën onder 11 Luchtmobiele Brigade te Schaarsbergen en verantwoordelijk voor West en Midden Nederland
• Alfa + Delta compagnie (Den Haag)
• Bravo compagnie (Bergen)
• Charlie compagnie (Amsterdam)
• Echo + Foxtrot compagnie (Amersfoort)

30 Natresbataljon bestaande uit 5 compagnieën onder 13 Lichte Brigade te Oirschot en verantwoordelijk voor Zuid Nederland
• Alfa compagnie (Vlissingen)
• Bravo compagnie (Breda)
• Charlie compagnie (Oirschot)
• Delta compagnie (Brunssum)
• Echo compagnie (Vredepeel)

Natres militair worden? Meld je hier aan voor een voorlichting!
  woensdag 18 november 2015 @ 20:36:50 #2
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_157657320
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 19:05 schreef nkerkhof het volgende:
Ik lees regelmatig over niveau's. Niveau 1 en 2 en misschien wel meer.

Kan iemand zeggen wat dat inhoudt?
Is het proces van opleiding en training.
Niveau 1 Enkele man (schietopleiding, militaire basisvaardigheden etc)
Niveau 2 Groepsoptreden
Niveau 3 Pelotons optreden
Niveau 4 Compagnie's optreden
Niveau 5 Bataljon
Niveau 6 Brigade
etc.

Natres traint voornamelijk niveau 2 en 3 optreden, sinds kort proberen ze ook niveau 4 optreden op te pakken (samengestelde compagnie oproepen).
pi_157658126
Duidelijk. Dankjewel.
Kun je ook zeggen hoe groot een groep is en hoe groot een peloton is?
Ik zou ook graag in contact komen met iemand van 30natresbat Acie (vlissingen) om wat vragen te stellen. Mocht iemand daarvoor open staan... mijn mailadres is nkerkhof at gmail.com.
  woensdag 18 november 2015 @ 21:05:22 #4
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_157658325
Een Natres-groep is (indien volledig gevuld :P ) 10 man

1x Sgt groepcommandant
1x Kpl Plaatsvervanger
1x Kpl 4-tonner chauffer
1x Sld Minimi schutter (op papier...)
6x Sld Geweerschutter

Een peloton zijn 3 groepen (A-B-C) en een commandogroep met o.a. de pelotonscommandant, plaatsvervanger, chauffeur verbindingen, Kpl BHV'er etc.
pi_157658709
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 21:05 schreef Schild het volgende:
1x Sgt groepcommandant
1x Kpl Plaatsvervanger
1x Kpl 4-tonner chauffer
1x Sld Minimi schutter (op papier...)
6x Sld Geweerschutter
Één van die geweerschutters is ook nog hulpchauffeur. :+
pi_157665696
Kpl 4T chauffeur? Wat is dat dan voor kadokorporaal joh
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_157668170
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 10:28 schreef Thaboel het volgende:
Kpl 4T chauffeur? Wat is dat dan voor kadokorporaal joh
Alleen bij de Co-groep voor de speciale tonner als ik het me goed herinner. We hebben nu alleen nog maar amaroks voor de groepen.
pi_157668782
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 13:15 schreef WWolfy het volgende:

[..]

Alleen bij de Co-groep voor de speciale tonner als ik het me goed herinner. We hebben nu alleen nog maar amaroks voor de groepen.
Is nog wel discussie over over hoe het chaufferen daarvan gaat. Je hebt 3 bakken voor elke groep nodig, dus nog twee vaste chaufs naast de organieke. Die moeten alleen wel de rijopleiding hebben gedaan, dus je hebt eigenlijk per groep nog een reserve nodig voor als een van de chaufs afwezig is.
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
  donderdag 19 november 2015 @ 20:37:23 #9
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_157677193
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 10:28 schreef Thaboel het volgende:
Kpl 4T chauffeur? Wat is dat dan voor kadokorporaal joh
Was de mooiste functie binnen een Natresgroep. _O_
Helaas met de komst van de Amarok is het mooie van deze functie af. :'(
pi_157689592
Ik ben 13 november goedgekeurd en wacht nu op de volgende stappen.

Weet iemand wat de doorlooptijd van het MIVD onderzoek is?

Is er iets bekend over de AMO-data in 2016?
pi_157696514
Mooi! Gefeliciteerd!
Ik ben 10 november goedgekeurd en hoorde dat het veiligheidsonderzoek 8 weken duurt.
Waarschijnlijk gaan we in januari niet meer mee kunnen met de AMO maar ik hoop op die van maart.
Ik heb ze helaas niet allemaal kunnen zien maar ik zag dat er 2 in januari waren, 1 in maart en iets rond de 8 het hele jaar maar pin me er niet op vast.
Als iemand de data hier kan doorgeven zou dat super zijn!
pi_157826940
Kan iemand mij hier vertellen of er een mogelijkheid is om van Natres naar beroeps te gaan?.

Zijn er mogelijkheden dmv interne opleidingen of iets dergelijks, of moet je dan echt weer apart solliciteren via de website?.

Hoe zit het eigenlijk met uren en zo?, ik heb nu namelijk een tussen jaar om het zo maar even te noemen en ben van plan om volgend jaar een MBO4 of HBO studie te gaan volgen indien ik niet daarvoor bij defensie aan de slag kan.

Hoe zit het eigenlijk met het aanmelden bij verschillende onderdelen bij defensie?.

Ik ben voor 2 functies helaas afgekeurd bij defensie (1ste Korps mariniers, kwam 75 tot 100 meter te kort bij de coopertest, maar wel met de hoogste krachtscores waardoor ik gebeld werd door de generaal met de vraag of ik het over wilde doen over een week maar had het aanbod afgeslagen omdat ik echt gebroken was van 2 x per dag hard trainen en hardlopen echt mijn zwakste punt is (waar ik nu echt op aan het trainen ben)

En onlangs bij de luchtmacht voor OO luchtverkeerleiding 1ste keuring gehaald maar bij het psychologisch onderzoek afgekeurd omdat zij bang zouden zijn dat ik halverwege de opleiding afhaak (wat dus echt onzin is maar goed)...

Hoe zit het dus dan als ik mij zou aanmelden voor zoiets?, heb een beetje het gevoel dat als zij dan mijn dossier zouden bekijken dat ik zeg maar "all over the place" ben wat betreft interesses, maar ik wil gewoon heel graag mijn land dienen en tegelijkertijd ook dus aan de slag/aan het werk.
Waz met jou!
  donderdag 26 november 2015 @ 09:50:37 #13
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_157829388
Iemand al de jaarplanning voor 2016 gezien? Hoor verhalen dat er voor manschappen nog meer 60-70 uur aan opkomsten zijn (voorheen minimaal 120 uur).
pi_157829732
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 01:20 schreef Just_some_random_dude het volgende:
Kan iemand mij hier vertellen of er een mogelijkheid is om van Natres naar beroeps te gaan?.

Zijn er mogelijkheden dmv interne opleidingen of iets dergelijks, of moet je dan echt weer apart solliciteren via de website?.

Hoe zit het eigenlijk met uren en zo?, ik heb nu namelijk een tussen jaar om het zo maar even te noemen en ben van plan om volgend jaar een MBO4 of HBO studie te gaan volgen indien ik niet daarvoor bij defensie aan de slag kan.

Volgens mij is het bij solliciteren vanuit natres naar een beroepsfunctie, gewoon solliciteren zoals burger.

Veel studenten combineren het met hun studie.

Overigens als een generaal jouw belt om je coopertest over te doen ... Had ik dat zeker gedaan :) al is het maar om je doorzettingsvermogen te tonen.
------
Nothing but the rain
  Moderator donderdag 26 november 2015 @ 11:16:01 #15
257132 crew  Awsom
pi_157830848
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 09:50 schreef Schild het volgende:
Iemand al de jaarplanning voor 2016 gezien? Hoor verhalen dat er voor manschappen nog meer 60-70 uur aan opkomsten zijn (voorheen minimaal 120 uur).
Dat zou wat zijn. :') :N
pi_157831989
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 09:50 schreef Schild het volgende:
Iemand al de jaarplanning voor 2016 gezien? Hoor verhalen dat er voor manschappen nog meer 60-70 uur aan opkomsten zijn (voorheen minimaal 120 uur).
Wij hebben twee meerdaagse opkomsten en twee avonden in januari en februari. Voor de rest van het jaar nog niks gehoord,
pi_157919244
Hi, Ik hoorde ook iets van minder oefenen... Kan iemand er meer over zeggen?
Ook wat betreft data van de Amo...? Ben erg benieuwd.

Amoraks zijn overal ingevoerd. Kan me voorstellen dat er nu veel meer chauffeurs nodig zijn. HOe wordt je chauffeur op zo'n ding?
  Moderator maandag 30 november 2015 @ 12:51:08 #18
257132 crew  Awsom
pi_157919349
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 12:46 schreef nkerkhof het volgende:
Hi, Ik hoorde ook iets van minder oefenen... Kan iemand er meer over zeggen?
Nee.
quote:
Ook wat betreft data van de Amo...? Ben erg benieuwd.
Geen idee.
quote:
Amoraks zijn overal ingevoerd. Kan me voorstellen dat er nu veel meer chauffeurs nodig zijn. HOe wordt je chauffeur op zo'n ding?
Daar kom je vanzelf achter zodra je bij je eenheid zit.
pi_157919802
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 12:46 schreef nkerkhof het volgende:
Hi, Ik hoorde ook iets van minder oefenen... Kan iemand er meer over zeggen?
Ook wat betreft data van de Amo...? Ben erg benieuwd.

Amoraks zijn overal ingevoerd. Kan me voorstellen dat er nu veel meer chauffeurs nodig zijn. HOe wordt je chauffeur op zo'n ding?
Militair B rijbewijs halen met aanteking amarok. Zelfde als met de MB. Alleen mocht je daarmee zonder militair rbw gewoon mee op de openbare weg, met de amarok mag dat niet meer.
pi_157920040
Dankje! Wanneer je in het bezit bent van burgerrijbewijs B kun je dat dan overzetten naar militair rijbewijs met evt een cursus terrein rijden of wat er dan ook bij komt kijken?
pi_157920402
Als ik het me goed herinner moet je voor de amarok ook een bepaalde vrijstelling voor het transport van gevaarlijk materiaal hebben.
pi_157922366
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 13:46 schreef WWolfy het volgende:
Als ik het me goed herinner moet je voor de amarok ook een bepaalde vrijstelling voor het transport van gevaarlijk materiaal hebben.
Vgs/1000punten vrijstelling, die moet je voor elk defensievoertuig hebben en is maar 2jaar geldig.
pi_157922388
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 13:27 schreef nkerkhof het volgende:
Dankje! Wanneer je in het bezit bent van burgerrijbewijs B kun je dat dan overzetten naar militair rijbewijs met evt een cursus terrein rijden of wat er dan ook bij komt kijken?
Dat kan ja, daar zul je dan voor aangewezen worden. Maar dat krijgt niet iedereen ;) en er zullen bij de natres zat mensen rondlopen met meerdere militaire rijbewijzen.
pi_157922436
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2015 13:14 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Militair B rijbewijs halen met aanteking amarok. Zelfde als met de MB. Alleen mocht je daarmee zonder militair rbw gewoon mee op de openbare weg, met de amarok mag dat niet meer.
:?
pi_157923497
Zonder militair B werd bij elke ehd die ik ken op de weg gewoon gereden met de MB. (esses heeft hier ooit nog n heel betoog over geschreven).

Dat VGS is al n tijdje, toen ik eind 2012 voorE achter B en 10tonner in Oirschot kwam was t al verplicht. Zonder vgs geen rijbewijs, nu bij omscholing amarok idem.

Cursus staat gewoon op t intranet :P
pi_157923926
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 16:15 schreef Bouke-p het volgende:
Zonder militair B werd bij elke ehd die ik ken op de weg gewoon gereden met de MB. (esses heeft hier ooit nog n heel betoog over geschreven).
Klopt, want je militair rijbewijs heeft op de openbare weg totaal geen toegevoegde waarde, vandaar dat dat met Amarok imo niet veel anders is. Maar jij zegt dat je daar nu militair B voor nodig hebt?

quote:
Dat VGS is al n tijdje, toen ik eind 2012 voorE achter B en 10tonner in Oirschot kwam was t al verplicht. Zonder vgs geen rijbewijs, nu bij omscholing amarok idem.

Cursus staat gewoon op t intranet :P
Oh... nou die VIOD ellende kijk ik uit principe al niet naar... :')
pi_157924030
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 16:37 schreef AchJa het volgende:

[..]

Klopt, want je militair rijbewijs heeft op de openbare weg totaal geen toegevoegde waarde, vandaar dat dat met Amarok imo niet veel anders is. Maar jij zegt dat je daar nu militair B voor nodig hebt.

[..]

Oh... nou die VIOD ellende kijk ik uit principe al niet naar... :')
Je militaire rijbewijs heeft wel waarde op de openbare weg. Het geeft aan dat je rijvaardigheid hebt voor het voertuig waarmee je rijd. Een civiel rijbewijs is dan ook niet nodig, denk maar aan 17 jarigen of mensen die bv hun 4tonner niet omgezet hebben.

Als een burger stempel voldoende zou zijn dan zou je met een C stempel ook op een 10tonner of scania mogen rijden en dat mag toch echt niet zonder aantekening op je militaire rijbewijs.

En nu heb je dus gewoon de amarok aantekening nodig voordat je amarok mag rijden.
  Moderator maandag 30 november 2015 @ 17:16:38 #30
257132 crew  Awsom
pi_157924684
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 16:15 schreef Bouke-p het volgende:
Zonder militair B werd bij elke ehd die ik ken op de weg gewoon gereden met de MB. (esses heeft hier ooit nog n heel betoog over geschreven).

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor dit ook zo is voor de amarok.
pi_157926073
Niet, je mag de ruitenwisservloeistof niet eens bijvullen :P

Maar opzich is t gewoon logisch dat je een militair rijbewijs voor t ding moet hebben. Een ybz(takeldoos) is in feite dezelfde auto als een 10tonner maar je hebt gewoon voor beide een aantekening nodig ondanks dat het gewoon cat C voertuigen zijn.
  Moderator maandag 30 november 2015 @ 18:49:58 #32
257132 crew  Awsom
pi_157926536
Dat is helemaal niet logisch. Zolang jij er geen militaire dingen mee doet (= over de verharde weg rijden), zie ik niet in waarom iemand met een 'militair amarok rijbewijs' dat beter zou kunnen dan iemand met een civiel b rijbewijs.
pi_157926765
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 18:29 schreef Bouke-p het volgende:
Niet, je mag de ruitenwisservloeistof niet eens bijvullen :P

Maar opzich is t gewoon logisch dat je een militair rijbewijs voor t ding moet hebben. Een ybz(takeldoos) is in feite dezelfde auto als een 10tonner maar je hebt gewoon voor beide een aantekening nodig ondanks dat het gewoon cat C voertuigen zijn.
Dat is defensie regelgeving daar doet men in de burgermaatschappij weinig mee. Net zoals het C rijbewijs, als je binnen defensie viertonner hebt heb je militair C 40kN en mag je alleen op de tonner sturen... In de burgermaatschappij mag je rijden op bakken t/m 12.50 meter lang uit mijn hoofd... Of dat nou een Scania is of een Iveco of wat dan ook maakt niet uit, zo lang er maar geen aanhanger achter zit.

En verder die Amarok... Ik heb een uurtje omscholing gehad en dat was het... Net zoals ik de omscholing van Laro naar MB gehad heb... :')

Volgens PS heb ik trouwens ook Scania WLS... Ik heb er nog geen meter op gereden maar goed... :')
pi_157928586
quote:
En verder die Amarok... Ik heb een uurtje omscholing gehad en dat was het... Net zoals ik de omscholing van Laro naar MB gehad heb... :')
Wat kreeg je bij die omscholing te horen dan?
  maandag 30 november 2015 @ 20:21:41 #35
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_157929090
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 19:59 schreef roz97 het volgende:

[..]

Wat kreeg je bij die omscholing te horen dan?
Hoe het knopje van de 4x4 stand werkt en dat je verder niks aan de auto mag doen behalve PON bellen. :D
pi_157931354
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 18:58 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat is defensie regelgeving daar doet men in de burgermaatschappij weinig mee. Net zoals het C rijbewijs, als je binnen defensie viertonner hebt heb je militair C 40kN en mag je alleen op de tonner sturen... In de burgermaatschappij mag je rijden op bakken t/m 12.50 meter lang uit mijn hoofd... Of dat nou een Scania is of een Iveco of wat dan ook maakt niet uit, zo lang er maar geen aanhanger achter zit.

En verder die Amarok... Ik heb een uurtje omscholing gehad en dat was het... Net zoals ik de omscholing van Laro naar MB gehad heb... :')

Volgens PS heb ik trouwens ook Scania WLS... Ik heb er nog geen meter op gereden maar goed... :')
Ja dat snap ik allemaal :P maar onder diezelfde regelgeving mag je dus ook enkel MB/amarok rijden met militair rijbewijs :P

Ik heb onze amarok afgelopen week opgehaald, over 2weken de omscholing. Ik ben benieuwd wat voor nieuws ik ga leren. Wss alleen hoe je t snelste bij een pon dealer komt :P

Ik heb trouwens ook scania volgens mn staat van dienst. Ik dacht dus slim te zijn en mn rijbewijs "kwijt te raken" en een nieuwe aan te vragen met daarop de scania aantekening.
Dat werkt dus niet :P
  Moderator maandag 30 november 2015 @ 21:30:23 #38
257132 crew  Awsom
pi_157931657
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2015 21:22 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Ik heb onze amarok afgelopen week opgehaald, over 2weken de omscholing. Ik ben benieuwd wat voor nieuws ik ga leren. Wss alleen hoe je t snelste bij een pon dealer komt :P

Hoe heb je hem opgehaald dan? Je mag er toch nog niet op rijden? :P
pi_157931882
Dr mag wel meer niet :P net als rijden met voertuigen met een rijverbod :P of paxen een rondje 4tonner laten rijden voordat ze naar otcrij gaan.

Zolang je maar op de kazerne blijft kan t allemaal.

Ow en die amarok was n dienstopdracht van mn luit. Eerst uitvoeren dan in beklag :P
  Moderator maandag 30 november 2015 @ 21:41:56 #40
257132 crew  Awsom
pi_157932079
Dit bedoel ik dus. Over een jaar rijdt iedereen in dat ding. :P
pi_157932201
Ik denk dat t wel meevalt, ik gok dat ze wat strenger gaan zijn omdat t zo'n faal aanbesteding is en t hok zo idioot veel geld kost.

En we hebben die amarok danwel opgehaald maar totaan de omscholing staat ie bij ons iig stil.
pi_157933280
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:46 schreef Bouke-p het volgende:
Ik denk dat t wel meevalt, ik gok dat ze wat strenger gaan zijn omdat t zo'n faal aanbesteding is en t hok zo idioot veel geld kost.
Dat ding wordt ook volledig gemonitord met gps en alles door PON... Als je meer dan zoveel tijd onverhard rijdt gaan ze bellen waar je in godsnaam mee bezig bent, want in het contract staat dat je maar zoveel procent van het gebruik onverhard mag rijden... :') :')
pi_157935073
10% :') offroad....

En idd GPS, erg veilig ook allemaal dat PON precies bijhoud wat we doen en waar.
Maarvdat zal vast veilig zijn :')
pi_157935206
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 23:08 schreef Bouke-p het volgende:
10% :') offroad....

En idd GPS, erg veilig ook allemaal dat PON precies bijhoud wat we doen en waar.
Maarvdat zal vast veilig zijn :')
Het percentage was ik alweer vergeten want boeit me toch niet... :')

En idd, prima die militairen monitoren!
pi_157947503
Goedemiddag, ik heb een wervingscoördinator gemaild met de vraag of ik bij een bataljon in een andere regio geplaatst kon worden. Mijn inschrijving op een voorlichting werd daar namelijk geannuleerd op basis van postcode. Het is echter zo dat ik dichter bij Amersfoort woon dan bij Arnhem, maar ik woon in Gelderland. De coördinator zou het voor mij uit gaan zoeken, maar ik heb nog steeds geen antwoord gehad.. kan iemand van jullie mij vertellen of dit mogelijk is?
pi_157964839
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 22:18 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat ding wordt ook volledig gemonitord met gps en alles door PON... Als je meer dan zoveel tijd onverhard rijdt gaan ze bellen waar je in godsnaam mee bezig bent, want in het contract staat dat je maar zoveel procent van het gebruik onverhard mag rijden... :') :')
Ik mag dan hopen dat die dingen niet voor het buitenland ingezet gaan worden?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_157970861
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 14:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik mag dan hopen dat die dingen niet voor het buitenland ingezet gaan worden?
Reparatiedekking geld voor meerdere landen.
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
pi_157979401
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 19:36 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:

[..]

Reparatiedekking geld voor meerdere landen.
Dat soort contracten zijn toch totaal onbruikbaar voor een leger.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_158266412
Dit stond op facebook...

Urenbeperking 2016
10 NATRESBATALJON·DINSDAG 15 DECEMBER 2015

Bericht van de commandant van 10 Natresbataljon, luitenant-kolonel Wanno Vink.
Het afgelopen jaar hebben we te maken gehad met een grote bezuiniging. Helaas hebben we ook in 2016 nog steeds te maken met een beperking van onze uren. Vanuit het Commando Landstrijdkrachten is er naar aanleiding van het reservistenbudget een urenverdeling gemaakt voor 2016. De urenbeperking geldt voor alle Natresbataljons echter zullen de bataljons in overleg met hun ondercommandanten hun eigen koers bepalen. Dit kan dus betekenen dat er tussen de bataljons verschillen ontstaan in de keuzes hoe de uren worden ingevuld. Hoe alles er exact uit gaat zien voor het komende jaar, weten we nu nog niet, maar iedereen is druk bezig om er uit te halen wat er in zit.
Gisteravond zijn de compagniescommandanten en hun compagnies sergeant-majoors op de hoogte gebracht. Ook de medezeggenschapscommissie is op hetzelfde moment geïnformeerd. Samen hebben we overlegd hoe we het volgende jaar gaan aanpakken. Sowieso zal er behoorlijk gepuzzeld moeten worden met de uren. Dit betekent dat het huidige jaarplan voor 2016 moet worden aangepast. De compagniesstaven zijn nu aan de slag met de mogelijke uren om tot een zo goed mogelijk jaarplan te komen. Dit betekent dus maatwerk per compagnie. Ook de medezeggenschapscommissie zal zich over het gezamenlijke jaarplan buigen.
Januari is de ontwikkelmaand, dan moeten we met de beschikbare uren tot een nieuw jaarplan komen. Hierbij blijft de operationele inzetbaarheid van 10 Natresbataljon onze hoogste prioriteit zodat we nog steeds onze hoofdtaak, het bewaken en beveiligen van Nederlands grondgebied, kunnen uitvoeren!
Ik weet dat velen van u, teleurgesteld zullen zijn. Maar dit is ook het moment om als 10 Natresbataljon onze professionaliteit en veerkracht te tonen en onze schouders eronder te zetten. Uw stafdetachement en uw compagnie werken er hard aan. Zodra er meer bekend is over de inhoud en uitvoering zullen we u op de hoogte brengen.
pi_158266823
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 14:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik mag dan hopen dat die dingen niet voor het buitenland ingezet gaan worden?
Ze zijn dan ook niet aangeschaft als operationeel voertuig. Maar we weten allemaal wel hoe de glijdende schaal werkt... :')
pi_158266849
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 20:07 schreef nkerkhof het volgende:
Dit stond op facebook...

Urenbeperking 2016
10 NATRESBATALJON·DINSDAG 15 DECEMBER 2015

Bericht van de commandant van 10 Natresbataljon, luitenant-kolonel Wanno Vink.
Het afgelopen jaar hebben we te maken gehad met een grote bezuiniging. Helaas hebben we ook in 2016 nog steeds te maken met een beperking van onze uren. Vanuit het Commando Landstrijdkrachten is er naar aanleiding van het reservistenbudget een urenverdeling gemaakt voor 2016. De urenbeperking geldt voor alle Natresbataljons echter zullen de bataljons in overleg met hun ondercommandanten hun eigen koers bepalen. Dit kan dus betekenen dat er tussen de bataljons verschillen ontstaan in de keuzes hoe de uren worden ingevuld. Hoe alles er exact uit gaat zien voor het komende jaar, weten we nu nog niet, maar iedereen is druk bezig om er uit te halen wat er in zit.
Gisteravond zijn de compagniescommandanten en hun compagnies sergeant-majoors op de hoogte gebracht. Ook de medezeggenschapscommissie is op hetzelfde moment geïnformeerd. Samen hebben we overlegd hoe we het volgende jaar gaan aanpakken. Sowieso zal er behoorlijk gepuzzeld moeten worden met de uren. Dit betekent dat het huidige jaarplan voor 2016 moet worden aangepast. De compagniesstaven zijn nu aan de slag met de mogelijke uren om tot een zo goed mogelijk jaarplan te komen. Dit betekent dus maatwerk per compagnie. Ook de medezeggenschapscommissie zal zich over het gezamenlijke jaarplan buigen.
Januari is de ontwikkelmaand, dan moeten we met de beschikbare uren tot een nieuw jaarplan komen. Hierbij blijft de operationele inzetbaarheid van 10 Natresbataljon onze hoogste prioriteit zodat we nog steeds onze hoofdtaak, het bewaken en beveiligen van Nederlands grondgebied, kunnen uitvoeren!
Ik weet dat velen van u, teleurgesteld zullen zijn. Maar dit is ook het moment om als 10 Natresbataljon onze professionaliteit en veerkracht te tonen en onze schouders eronder te zetten. Uw stafdetachement en uw compagnie werken er hard aan. Zodra er meer bekend is over de inhoud en uitvoering zullen we u op de hoogte brengen.
Maar we kregen er toch geld bij... :') :')
pi_158272025
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 20:07 schreef nkerkhof het volgende:
Dit stond op facebook...

Urenbeperking 2016
10 NATRESBATALJON·DINSDAG 15 DECEMBER 2015

Bericht van de commandant van 10 Natresbataljon, luitenant-kolonel Wanno Vink.
Het afgelopen jaar hebben we te maken gehad met een grote bezuiniging. Helaas hebben we ook in 2016 nog steeds te maken met een beperking van onze uren. Vanuit het Commando Landstrijdkrachten is er naar aanleiding van het reservistenbudget een urenverdeling gemaakt voor 2016. De urenbeperking geldt voor alle Natresbataljons echter zullen de bataljons in overleg met hun ondercommandanten hun eigen koers bepalen. Dit kan dus betekenen dat er tussen de bataljons verschillen ontstaan in de keuzes hoe de uren worden ingevuld. Hoe alles er exact uit gaat zien voor het komende jaar, weten we nu nog niet, maar iedereen is druk bezig om er uit te halen wat er in zit.
Gisteravond zijn de compagniescommandanten en hun compagnies sergeant-majoors op de hoogte gebracht. Ook de medezeggenschapscommissie is op hetzelfde moment geïnformeerd. Samen hebben we overlegd hoe we het volgende jaar gaan aanpakken. Sowieso zal er behoorlijk gepuzzeld moeten worden met de uren. Dit betekent dat het huidige jaarplan voor 2016 moet worden aangepast. De compagniesstaven zijn nu aan de slag met de mogelijke uren om tot een zo goed mogelijk jaarplan te komen. Dit betekent dus maatwerk per compagnie. Ook de medezeggenschapscommissie zal zich over het gezamenlijke jaarplan buigen.
Januari is de ontwikkelmaand, dan moeten we met de beschikbare uren tot een nieuw jaarplan komen. Hierbij blijft de operationele inzetbaarheid van 10 Natresbataljon onze hoogste prioriteit zodat we nog steeds onze hoofdtaak, het bewaken en beveiligen van Nederlands grondgebied, kunnen uitvoeren!
Ik weet dat velen van u, teleurgesteld zullen zijn. Maar dit is ook het moment om als 10 Natresbataljon onze professionaliteit en veerkracht te tonen en onze schouders eronder te zetten. Uw stafdetachement en uw compagnie werken er hard aan. Zodra er meer bekend is over de inhoud en uitvoering zullen we u op de hoogte brengen.
:')
Als je baas zelf niet professioneel is noch je de middelen geeft omdat te zijn, dan kun je er toch beter mee stoppen. Dat is toch compleet doelloos en holle praat. Wie trapt daar nu in nog in :?.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator dinsdag 15 december 2015 @ 23:20:13 #53
257132 crew  Awsom
pi_158273242
:N
pi_158273778
:'(
pi_158276719
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 22:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

:')
Als je baas zelf niet professioneel is noch je de middelen geeft omdat te zijn, dan kun je er toch beter mee stoppen. Dat is toch compleet doelloos en holle praat. Wie trapt daar nu in nog in :?.
Goh, vervelend he nu de natres t ook voelt....

Dit is waar de rest van defensie al een tijdje mee bezig is.
pi_158277345
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 07:26 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Goh, vervelend he nu de natres t ook voelt....

Dit is waar de rest van defensie al een tijdje mee bezig is.
Oh ik zit niet bij Natres ben zo wijs geweest om er niet aan te beginnen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 16 december 2015 @ 09:16:46 #57
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_158277377
Ben ik de enige die het vreemd vind dat de medezeggenschap zich (nadrukkelijk?) bemoeit met het oefenprogramma van een eenheid?

quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 07:26 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Goh, vervelend he nu de natres t ook voelt....

Dit is waar de rest van defensie al een tijdje mee bezig is.
Dit.

Wel een goede zet van de CLAS trouwens. Als de oefeningen, trainingen etc. voor beroepsmilitairen worden ingekort of worden gecanceld blijft het stil. Maar zodra je aan de reserve begint de morrelen dan valt heel politiek Nederland daarover. :')

Want dan kom je aan het wensdenken dat reservisten op termijn gedeeltelijk de beroeps gaan vervangen. :Y
  Moderator woensdag 16 december 2015 @ 15:07:09 #58
257132 crew  Awsom
pi_158283870
Hennis wil meer reservisten bij operationele eenheden

Defensie gaat volgend jaar meer reservisten inzetten bij operationele eenheden. Minister Hennis schrijft aan de Tweede Kamer dat zo ook bij deze eenheden beroepsmilitairen de toegevoegde waarde van deze groep kunnen ervaren.

Ze noemt als voorbeeld de aanstelling van drie reservisten die waren opgeleid als piloot voor Chinook- en Apache-helikopters. Zij gaan helpen bij trainingen met een vliegsimulator.

Ondersteunende eenheden

Hennis kondigde vorig jaar aan dat ze meer gebruik wil maken van reservisten en de afgelopen tijd is daarmee vooral geëxperimenteerd bij ondersteunende eenheden.

De minister schrijft dat werven, opleiden en screenen van grote aantallen reservisten meer tijd kost dan verwacht. Dit wordt voor een deel beperkt door te werven onder vertrekkende militairen. Hennis benadrukt dat zij als militair zijn opgeleid en dat zo hun ervaring behouden blijft.

De minister is niet van plan om op dit moment een 'reservistengeneraal' aan te stellen.

http://nos.nl/artikel/207(...)ionele-eenheden.html

:')
  woensdag 16 december 2015 @ 15:11:21 #59
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_158283965
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 15:07 schreef Awsom het volgende:
Hennis wil meer reservisten bij operationele eenheden

Defensie gaat volgend jaar meer reservisten inzetten bij operationele eenheden. Minister Hennis schrijft aan de Tweede Kamer dat zo ook bij deze eenheden beroepsmilitairen de toegevoegde waarde van deze groep kunnen ervaren.

Ze noemt als voorbeeld de aanstelling van drie reservisten die waren opgeleid als piloot voor Chinook- en Apache-helikopters. Zij gaan helpen bij trainingen met een vliegsimulator.

Ondersteunende eenheden

Hennis kondigde vorig jaar aan dat ze meer gebruik wil maken van reservisten en de afgelopen tijd is daarmee vooral geëxperimenteerd bij ondersteunende eenheden.

De minister schrijft dat werven, opleiden en screenen van grote aantallen reservisten meer tijd kost dan verwacht. Dit wordt voor een deel beperkt door te werven onder vertrekkende militairen. Hennis benadrukt dat zij als militair zijn opgeleid en dat zo hun ervaring behouden blijft.

De minister is niet van plan om op dit moment een 'reservistengeneraal' aan te stellen.

http://nos.nl/artikel/207(...)ionele-eenheden.html

:')
Vooruitziende blik *O*

:')
pi_158284650
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 15:07 schreef Awsom het volgende:
Hennis wil meer reservisten bij operationele eenheden

Defensie gaat volgend jaar meer reservisten inzetten bij operationele eenheden. Minister Hennis schrijft aan de Tweede Kamer dat zo ook bij deze eenheden beroepsmilitairen de toegevoegde waarde van deze groep kunnen ervaren.

Ze noemt als voorbeeld de aanstelling van drie reservisten die waren opgeleid als piloot voor Chinook- en Apache-helikopters. Zij gaan helpen bij trainingen met een vliegsimulator.

Ondersteunende eenheden

Hennis kondigde vorig jaar aan dat ze meer gebruik wil maken van reservisten en de afgelopen tijd is daarmee vooral geëxperimenteerd bij ondersteunende eenheden.

De minister schrijft dat werven, opleiden en screenen van grote aantallen reservisten meer tijd kost dan verwacht. Dit wordt voor een deel beperkt door te werven onder vertrekkende militairen. Hennis benadrukt dat zij als militair zijn opgeleid en dat zo hun ervaring behouden blijft.

De minister is niet van plan om op dit moment een 'reservistengeneraal' aan te stellen.

http://nos.nl/artikel/207(...)ionele-eenheden.html

:')
Oh ja, want er zijn geen overtollige beroepsmilitairen... :')
pi_158285489
Die kunnen hun oude functie gaan vervullen als reservist.

Win-win!

Binnenkort; 42blj(r) als eerste reserve infanteriebataljon aan de slag!
Na het inleveren van alle cv90's en het wachten op de boxer en buma's was het bataljon al druk aan het oefenen met optreden te voet.
Aangevuld met amarok's☆ word dit het infanterie bataljon van de toekomst.

☆in afwachting van de levering van de amaroks zit het gehele bataljon thuis en is het personeel werkzaam voor Neerlands grootste werkgever; het uwv.
  woensdag 16 december 2015 @ 16:25:29 #63
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_158285821
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 16:15 schreef AchJa het volgende:
Het erge is dat ik er niet eens raar van op zou kijken...
Militair van de toekomst Achja.

Kleine kern beroepsmilitairen en flexibele schillen bestaande uit reservisten.
Jij bent toch niet tegen vooruitgang? :N
pi_158285986
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 16:25 schreef detaris het volgende:

[..]

Militair van de toekomst Achja.

Kleine kern beroepsmilitairen en flexibele schillen bestaande uit reservisten.
Jij bent toch niet tegen vooruitgang? :N
Kader- militieleger... Waar ken ik dat ook alweer van? :')
pi_158299754
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 16:11 schreef Bouke-p het volgende:
Die kunnen hun oude functie gaan vervullen als reservist.

Win-win!

Binnenkort; 42blj(r) als eerste reserve infanteriebataljon aan de slag!
Na het inleveren van alle cv90's en het wachten op de boxer en buma's was het bataljon al druk aan het oefenen met optreden te voet.
Aangevuld met amarok's☆ word dit het infanterie bataljon van de toekomst.

☆in afwachting van de levering van de amaroks zit het gehele bataljon thuis en is het personeel werkzaam voor Neerlands grootste werkgever; het uwv.
De scherpschutter is het slagwapen van de landmacht, natuurlijk.
pi_158306563
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 16:32 schreef AchJa het volgende:

[..]

Kader- militieleger... Waar ken ik dat ook alweer van? :')
Misschien kunnen we ook weer Zwitsers inhuren?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_158358916
Zit ik te wachten op een uitnodiging om mn pgu te halen of de datum van de AMO te horen... krijg ik mn bril :-)
Nu weet ik in ieder geval dat ik door het veiligheidsonderzoek ben gekomen...
Ben benieuwd wanneer ik helemaal door alles heen ben, opgeleid ben en niet meer hoef op te komen... (grapje natuurlijk)
Heb er zin in! Het komt steeds dichter bij!
pi_158411404
Ik ga mij ook aanmelden voor een voorlichting om bij de natres te gaan.
Ik zie het zelf niet zitten om fulltime beroeps te worden, gezien ik de baan waarvoor in nu studeer mij leuker lijkt, maar om beide werelden te combineren lijkt mij fantastisch!

Mijn vraag is alleen, ik woon op kamers in Breda, en in het weekend ben ik meestal bij mijn ouders.

Hoe moet ik dit dan regelen? Ik kan natuurlijk in het weekend in Breda blijven als er een oefening is, dat is geen probleem. Meer mensen die in deze situatie zitten?
pi_158535775
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 15:31 schreef mtchel112 het volgende:

Hoe moet ik dit dan regelen? Ik kan natuurlijk in het weekend in Breda blijven als er een oefening is, dat is geen probleem. Meer mensen die in deze situatie zitten?
Ik stel me zo voor dat je in Breda blijft als dat handiger is voor opkomsten, is het handiger om bij je ouders te zitten dan doe je dat?
pi_158601023
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 10:04 schreef Philipp11 het volgende:

[..]

Ik stel me zo voor dat je in Breda blijft als dat handiger is voor opkomsten, is het handiger om bij je ouders te zitten dan doe je dat?
Ik denk dat ik dan toch voor mijn ouders ga, opkomst in het weekend is dan altijd mogelijk en tijdens vakanties ook door de weeks elke dag.
Ik hoef nog maar 1,5 jaar te studeren, daarna zal ik ook gaan werken in de stad waar mijn ouders wonen dus op lange termijn alleen maar beter.

Ik lees dat je rond de 120 uur per jaar moet besteden aan de natres, dan lijkt het mij dat wanneer ik elk weekend en in vakanties elke dag beschikbaar ben dat ik daar dan wel aan kan komen?

Bedankt voor je reactie :)

[ Bericht 0% gewijzigd door mtchel112 op 28-12-2015 18:22:01 ]
  Moderator donderdag 31 december 2015 @ 10:12:45 #71
257132 crew  Awsom
pi_158704391
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 14:40 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Ik denk dat ik dan toch voor mijn ouders ga, opkomst in het weekend is dan altijd mogelijk en tijdens vakanties ook door de weeks elke dag.
Ik hoef nog maar 1,5 jaar te studeren, daarna zal ik ook gaan werken in de stad waar mijn ouders wonen dus op lange termijn alleen maar beter.

Ik lees dat je rond de 120 uur per jaar moet besteden aan de natres, dan lijkt het mij dat wanneer ik elk weekend en in vakanties elke dag beschikbaar ben dat ik daar dan wel aan kan komen?

Bedankt voor je reactie :)
Oefenavonden zijn doordeweeks hé.
pi_158705712
quote:
1s.gif Op donderdag 31 december 2015 10:12 schreef Awsom het volgende:

[..]

Oefenavonden zijn doordeweeks hé.
Oke, maar toch niet iedere week? Moet prima te doen zijn dan.
pi_158851470
Beste wensen allemaal!

Vandaag vroeg ik me opeens af: Heb je al je materiaal/pgu gewoon thuis of heb je op de kazerne ook een kast staan? Lijkt me voor Defensie nogal duur om opslag te hebben voor elke reservist aan de andere kant kan ik begrijpen dat het weinig nogal overdreven is om elke oefenavond heel je pgu mee te slepen... Of weet je van tevoren wat je nodig hebt?
Met andere woorden... Hoe doen ze dat bij de Natres? :-)
  Moderator dinsdag 5 januari 2016 @ 17:25:58 #74
257132 crew  Awsom
pi_158851546
Dat verschilt per peloton/compagnie. :P Sommigen hebben allemaal een eigen kast, anderen hebben niets.
pi_158867542
Ik zie net in mn staat van dienst dat ik per 1-2 van de Natres ben :P

Bij t 10e, functie etc volgt nog(zit nu op n verzamelplaats).
pi_158868613
^O^
pi_158873316
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 10:49 schreef Bouke-p het volgende:
Ik zie net in mn staat van dienst dat ik per 1-2 van de Natres ben :P

Bij t 10e, functie etc volgt nog(zit nu op n verzamelplaats).
One of us, one of us
^O^
pi_158874676
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 10:49 schreef Bouke-p het volgende:
Ik zie net in mn staat van dienst dat ik per 1-2 van de Natres ben :P

Bij t 10e, functie etc volgt nog(zit nu op n verzamelplaats).
Goed bezig.
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
  zaterdag 9 januari 2016 @ 09:06:40 #79
425338 A4papier
Allergisch voor inkt
pi_158952266
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 10:49 schreef Bouke-p het volgende:
Ik zie net in mn staat van dienst dat ik per 1-2 van de Natres ben :P

Bij t 10e, functie etc volgt nog(zit nu op n verzamelplaats).
Friesland toch? Dan gaan wij elkaar zeker tegen komen, mochten de bezuinigingen het toe laten.
210 bij 297 mm
pi_158954056
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 09:06 schreef A4papier het volgende:

[..]

Friesland toch? Dan gaan wij elkaar zeker tegen komen, mochten de bezuinigingen het toe laten.
Ja friesland, ik wil echter t liefst n functie in Havelte.

Jij bent nog bezig met de sollicitatie?
pi_158954065
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 15:00 schreef WWolfy het volgende:

[..]

One of us, one of us
^O^
:P
  zaterdag 9 januari 2016 @ 12:46:59 #82
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 9 januari 2016 @ 13:05:23 #83
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_158955609
Triestheid ten top het jaarprogramma voor 2016.. :') :')
pi_158955924
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 12:46 schreef AchJa het volgende:
Nog even en ik ben hier de enige beroeps... :')
Ik wil hier wel wat op gaan zeggen, maar gezien mijn KMD zal er wel een opmerking terugkomen in de zin van "burgers bij Defensie" :D
pi_158956875
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 12:46 schreef AchJa het volgende:
Nog even en ik ben hier de enige beroeps... :')
Ben je wel te betalen dan? Misschien wordt je straks ZZPer en kan Defensie je inhuren...


quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 13:05 schreef Schild het volgende:
Triestheid ten top het jaarprogramma voor 2016.. :') :')
Kun je wat meer vertellen?
pi_158963188
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 12:46 schreef AchJa het volgende:
Nog even en ik ben hier de enige beroeps... :')
Ho ho
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_158993016
Met veel moeite en geluk heb ik kunnen solliciteren bij het 10e. Woensdag psychologische keuring,nog dingen waar ik op moet letten? Alle vragenformulieren uiteraard naar waarheid ingevuld.

Verder nog tips voor het trainen richting de medische keuring? Ben super benieuwd naar wat het militaire wereldje naast mn studie allemaal te bieden heeft!!
pi_158993665
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2016 19:58 schreef TGun het volgende:
Met veel moeite en geluk heb ik kunnen solliciteren bij het 10e. Woensdag psychologische keuring,nog dingen waar ik op moet letten? Alle vragenformulieren uiteraard naar waarheid ingevuld.

Verder nog tips voor het trainen richting de medische keuring? Ben super benieuwd naar wat het militaire wereldje naast mn studie allemaal te bieden heeft!!
Hoezo met moeite en geluk? Bij welke compagnie hoop je terecht te komen? Succes met je keuring!
pi_158996824
Zorg dat je de 3e bent in lijn zodat je het begin van het verhaal hoort bij de capaciteiten test. Raak het keyboard niet aan voordat je de opdracht hebt gekregen dat te doen. Wees jezelf en eerlijk bij het gesprek met de psycholoog en zeg ja op de vraag of je uitgezonden wilt worden... :-)
Dat zijn de tips die ik voor je heb. Ik heb m in het afgelopen jaar 2 keer mogen doen... gni gni...


Even later zie ik dat ik je post niet goed gelezen had. Je vroeg naar tips voor het LO/sporttest.

Het eerste deel kun je je niet echt voor voorbereiden. Het enige wat ze van je vragen is 10 pushups. Je krijg diverse tests waar je gewoon bent wie je bent.
Urine test (zorg dat je nog kunt plassen en wanneer je dat niet doen mag je gewoon later terug komen. Is geen schande)
hartfilmpje. Zorg dat je je leuter droog terug hebt gestopt anders sta je met een natte plek op je onderbroek te wachten in je kleedhokje... :-)
Houdt ook je gordijntje even dicht je krijgt wel te horen dat je mag komen. Mijn buurman kreeg te horen dat het showtje niet op prijs werd gesteld.
Onderga gewoon alles en het komt goed.

Wat ik je wel als tip kan meegeven. Zorg dat je altijd als 3e ofzo in de rij bent.

Bij instructies is het erg vervelend als je het begin niet hoort omdat je laatste was en als je als eerste bentloop je te stuntelen met de deuren enzo... :-) e3 of 4e in lijn is gewoon lekker makkelijk. Ik heb mensen uitgeveterd zien/horen worden omdat ze de informatie niet gehoord hadden of er niets mee hadden gedaan. Goed luisteren en gewoon afwachten dus.

Bij de sporttest is het wel allemaal te doen om je prestaties.
Zo zou ik ook als 2e gaan als dat mogelijk is bij de krachttest. Zo kun je de eerste afkijken, die maakt nogal onhandige bewegingen en zo zie je hoe het moet. De arts helpt je goed en geduldig (neem wel een handdoek mee. Iemand werd op zn plek gezet omdat die die niet bij had) maar het is fijn om gewoon zekerheid te hebben.
Doe de test en geef alles na de testrun...
Als je 2e bent hoef jeook niet zo lang te wachten in die koude ruimte waar je staat zonder shirt en met de airco aan :-). Ik had een mede aspirant voor de Natres die daar als 5e zat en pas de fietstest kon doen toen ik al klaar was... Helemaal koud. Misschien is het bij jou niet zo maar wie weet... Wachten is nooit goed voor je spieren...
Zelf ging ik bij de laatste oefening van de eerste al staan om aan de rest duidelijk te maken dat ik nu was...

Dan de fietstest. Als je geen of weinig overgewicht hebt is het goed te doen. Ik heb m 2 keer gedaan. 1 keer met 13kg overgewicht en 1 keer met 3kg overgewicht. De eerste keer afgekeurd en de 2e keer cluster 5...

Er zitten 3 a 4 mensen achte monitors iedereen in de gaten te houden terwijl jij op de fiets zit. Soms hoor je hoe kang je al bezig bent.

De 2e keer zat er naast mij iemand die solliciteerde bij het korps mariniers te huilen ïk kan het niet, ik kan het niet" omdat ie niet meer kon. Daarna stapte hij van de fiets omdat hij niet meer kon en kreeg hij op zn donder omdat hij moest blijven zitten zodat de meting door kon gaan...
Ik raakte er nogal van onder de indruk en moest me echt even afzonderen en me concentreren.

De eerste keer zat ik naast iemand die toevallig ook solliciteerde bij het korps mariniers en die zat mij juist aan te moedigen toen ik het niet meer haalde.

Daarna is het even douchen, doe dat want je gaat nog langs een arts en het wordt op prijs gesteld als je weer fris bent, en dan een bezoek aan de arts voor de uitslag.

als je dat gehad hebt ga je naar iemand van Defensie die je sollicitatie verder behandeld of zegt: jammer joh... :-)

Succes!

Zijn er vragen laat het weten.

[ Bericht 81% gewijzigd door nkerkhof op 10-01-2016 22:48:47 ]
pi_158997016
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 20:19 schreef roz97 het volgende:

[..]

Hoezo met moeite en geluk? Bij welke compagnie hoop je terecht te komen? Succes met je keuring!
Ik heb heel lang gewacht op een informatieavond waarvoor ik me kon aanmelden. Bij toeval kunnen aanmelden voor een avond die al vol was maar per ongeluk weer beschikbaar werd.

Ik woon in Groningen dus in Assen zou een mooie locatie zijn..
pi_158998587
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2016 21:55 schreef TGun het volgende:

[..]

Ik heb heel lang gewacht op een informatieavond waarvoor ik me kon aanmelden. Bij toeval kunnen aanmelden voor een avond die al vol was maar per ongeluk weer beschikbaar werd.

Ik woon in Groningen dus in Assen zou een mooie locatie zijn..
Fijn dat je er nog terecht kon dan! Ja inderdaad, minder dan een half uur rijden.. jaloers!
pi_158999366
Nog even mn post aangepast... Verkeerd gelezen... je vroeg naar info voor de LO/sporttest.
Wat ik nog vergeten was:

Lees je papieren goed na of je echt alles hebt en regel ook een copy van het id van je partner als je die hebt... Het is heel vervelend als je sollicitatie een paar weken langer duurt door zo iets stoms....
pi_159037564
Thanks voor alle info! Ik laat nog wel even weten hoe het is gegaan ;)
pi_159098654
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 22:51 schreef nkerkhof het volgende:
Nog even mn post aangepast... Verkeerd gelezen... je vroeg naar info voor de LO/sporttest.
Wat ik nog vergeten was:

Lees je papieren goed na of je echt alles hebt en regel ook een copy van het id van je partner als je die hebt... Het is heel vervelend als je sollicitatie een paar weken langer duurt door zo iets stoms....
+1
Ik was kopie partner ook vergeten maar had m gelukkig in mijn dropbox staan, dus kon hem gelijk doormailen.
------
Nothing but the rain
  zondag 17 januari 2016 @ 12:39:19 #95
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_159170803
Afgelopen woensdag naar een voorlichting in Den Haag geweest. Vanaf 24 uur tot 3 dagen na woensdag zouden we een mail krijgen voor de sollicitatiebutton. Heb nog niks binnen ik ben benieuwd. Zie nu ook alleen vacatures voor het 10e en 30e bataljon op de site, maar het rare is dat als ik via google naar vacatures zoek ik wel bij een vacature voor mijn regio kom. Maar dan kan ik alleen klikken op 'bezoek voorlichting'. Heb ook per ongeluk op solliciteren geklikt voor een functie bij het 10e bataljon, daar kan ik natuurlijk niet solliciteren maar die staat nog wel op m'n persoonlijke pagina. Even afwachten maar denk ik?

EDIT: Het is toch al wel mogelijk om te solliciteren. Alleen een vraagje... ik ben bezig met het invullen van m'n opleidingen, maar dan moet je kiezen uit een lijstje. In dat lijstje staan mijn opleidingen niet (wel wat er ongeveer op lijkt maar toch ook eigenlijk weer niet), hoe hebben jullie dat gedaan bij het solliciteren?

[ Bericht 21% gewijzigd door Hondenfluitje op 17-01-2016 13:05:56 ]
pi_159172634
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2016 12:39 schreef Hondenfluitje het volgende:
Afgelopen woensdag naar een voorlichting in Den Haag geweest. Vanaf 24 uur tot 3 dagen na woensdag zouden we een mail krijgen voor de sollicitatiebutton. Heb nog niks binnen ik ben benieuwd. Zie nu ook alleen vacatures voor het 10e en 30e bataljon op de site, maar het rare is dat als ik via google naar vacatures zoek ik wel bij een vacature voor mijn regio kom. Maar dan kan ik alleen klikken op 'bezoek voorlichting'. Heb ook per ongeluk op solliciteren geklikt voor een functie bij het 10e bataljon, daar kan ik natuurlijk niet solliciteren maar die staat nog wel op m'n persoonlijke pagina. Even afwachten maar denk ik?

EDIT: Het is toch al wel mogelijk om te solliciteren. Alleen een vraagje... ik ben bezig met het invullen van m'n opleidingen, maar dan moet je kiezen uit een lijstje. In dat lijstje staan mijn opleidingen niet (wel wat er ongeveer op lijkt maar toch ook eigenlijk weer niet), hoe hebben jullie dat gedaan bij het solliciteren?
Wat is je opleiding?
  zondag 17 januari 2016 @ 14:11:56 #97
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_159173123
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2016 13:54 schreef WWolfy het volgende:

[..]

Wat is je opleiding?
Heb een HBO gedaan en doe nu Uni. Qua HBO komt het in de buurt maar voor uni komen milieugezondheidswetenschappen en sociale geografie & planologie nog het meest in de buurt, maar het is toch wel weer best wat anders.
  Moderator zondag 17 januari 2016 @ 14:34:29 #98
257132 crew  Awsom
pi_159173822
Vul gewoon iets in wat er op lijkt.
pi_159224017
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2016 14:11 schreef Hondenfluitje het volgende:

[..]

Heb een HBO gedaan en doe nu Uni. Qua HBO komt het in de buurt maar voor uni komen milieugezondheidswetenschappen en sociale geografie & planologie nog het meest in de buurt, maar het is toch wel weer best wat anders.
Beste Hondenfluitje,

Heb jij al een email ontvangen of kunnen solliciteren via de site?
Ik heb gisteren gemaild en hun reactie was dat het een aantal dagen kon duren en dat je dan via de site kon solliciteren. Na vandaag zou het mogelijk moeten zijn (wat dus gisteren werd verstuurd) dus vandaag zou de functie open moeten zijn... Nou ik wacht af
  dinsdag 19 januari 2016 @ 21:45:29 #100
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_159241007
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 11:32 schreef Burger123 het volgende:

[..]

Beste Hondenfluitje,

Heb jij al een email ontvangen of kunnen solliciteren via de site?
Ik heb gisteren gemaild en hun reactie was dat het een aantal dagen kon duren en dat je dan via de site kon solliciteren. Na vandaag zou het mogelijk moeten zijn (wat dus gisteren werd verstuurd) dus vandaag zou de functie open moeten zijn... Nou ik wacht af
Geen mail gehad. Ik heb het zo gedaan: inloggen -> mijn gegevens -> uitslagen -> dan zie je dat je bij de voorlichting aanwezig bent geweest -> klik op de knop 'functies' en je kan solliciteren.
pi_159243762
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 21:45 schreef Hondenfluitje het volgende:

[..]

Geen mail gehad. Ik heb het zo gedaan: inloggen -> mijn gegevens -> uitslagen -> dan zie je dat je bij de voorlichting aanwezig bent geweest -> klik op de knop 'functies' en je kan solliciteren.
Ahh echt bedankt kerel. Heb dat nu net ook gedaan. Ongelooflijk daar moet je wel echt op komen om naar uitslagen te gaan en dan zo te solliciteren...

Ik heb nu net gesolliciteerd maar er stond bij 0 vacatures. Is het dus daar op wachten nu?
  dinsdag 19 januari 2016 @ 23:36:46 #102
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_159244851
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 22:59 schreef Burger123 het volgende:

[..]

Ahh echt bedankt kerel. Heb dat nu net ook gedaan. Ongelooflijk daar moet je wel echt op komen om naar uitslagen te gaan en dan zo te solliciteren...

Ik heb nu net gesolliciteerd maar er stond bij 0 vacatures. Is het dus daar op wachten nu?
Staat bij mij ook op 0 vacatures idd. Ik verwacht dat als er administratief e.e.a. gedaan is, dat we een vragenlijst toegestuurd krijgen. Zo heb ik het begrepen op de voorlichting. Als dat lang duurt ga ik bellen maar tot die tijd kan je beter een paar halve liters geduld innemen als ik de topics zo doorlees. Voor welke locatie hbe je gesolliciteerd?
pi_159248602
Solliciteren bij de NatRes vereist inderdaad een hele hoop geduld. Bij mij heeft het bijna 2 jaar geduurd voor ik er eindelijk door was, maar dit kwam ook door blessures e.d.
pi_159254767
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 23:36 schreef Hondenfluitje het volgende:

[..]

Staat bij mij ook op 0 vacatures idd. Ik verwacht dat als er administratief e.e.a. gedaan is, dat we een vragenlijst toegestuurd krijgen. Zo heb ik het begrepen op de voorlichting. Als dat lang duurt ga ik bellen maar tot die tijd kan je beter een paar halve liters geduld innemen als ik de topics zo doorlees. Voor welke locatie hbe je gesolliciteerd?
Ik heb voor regio Den Haag gesolliciteerd. Ik zal inderdaad geduld moeten hebben (waar ik moeite mee heb omdat ik zsm wil beginnen maar ik snap dat dat nog wel een poos kan duren). Je geeft aan als het lang duurt ze een mailtje te sturen maarja wat kwalificeert als 'lang'?

[ Bericht 0% gewijzigd door Burger123 op 22-01-2016 12:08:10 ]
pi_159299864
Kalificeert is een woord uit het kalifaat?
Nee is maar een geintje. Maar bij mij was het na m'n eerste voorlichting direct geregeld en kon ik via de site gelijk solliciteren toen ik thuiskwam van de voorlichting. Bij de 2e keer ging het mis en stond er dat ik niet geweest was... Na even bellen was dat zo geregeld.
beide keren duurde het even voor ik wat terug hoorde. Toch wel anderhalve a 2 maanden.
Tijd tussen PO en LO/Sporttest was ongeveer een maand of 2 de eerste keer en een maand de 2e keer.
Nu heb ik in november mn LO/Sport gehad en zit ik nu nog te wachten op bericht. Ik sta "gereed voor aanstelling" maar wacht dus nog op m'n bericht voor het bezoek aan Soest (PGU) en de AMO. M'n bril heb ik wel al...
Ze hebben het druk hoorde ik en ik hoor het vanzelf...

De eerste AMO van dit jaar zal er geloof ik vandaag op zitten en de 2e begint binnenkort... Er was spraken van een AMO in feb/maart... Ik hoop dat ik daar bij zit maar het duurt soms langer dan je wilt. een maand of 3 is zo voorbij en ik ben al bezig vanaf februari 2014... :-)


Weet er iemand al precieze data voor de AMO's van dit jaar?
pi_159300490
Vandaag gesolliciteerd voor n functie als ch vau mz(kpl 4tonner).

Ik ben benieuwd!
pi_159314224
De 1e AMO begint volgens mij maandag. De 2e begint 29 maart. Daar zit ik als het goed is ook bij :)
pi_159314827
Kun je meer vertellen?
Ik begreep dat de eerste 2 weken terug begonnen was en de 2e niet komende maandag maar die maandag erop.
Toen ik belde leek het erop dat er eind feb ook een begon en tijdens mn eindgesprek in november was er sprake van een in maart... Hoe kom je aan je info en heb je al een uitnodiging gehad?

Ik verwacht ook in de AMO van maart terecht te komen want januari ging in november niet meer lukken...
Heb mn bril al binnen en zit te wachten op de uitnodiging voor het bezoek aan soesterberg en de AMO...
  zaterdag 23 januari 2016 @ 12:20:18 #109
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_159325802
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 14:44 schreef Burger123 het volgende:

[..]

Ik heb voor regio Den Haag gesolliciteerd. Ik zal inderdaad geduld moeten hebben (waar ik moeite mee heb omdat ik zsm wil beginnen maar ik snap dat dat nog wel een poos kan duren). Je geeft aan als het lang duurt ze een mailtje te sturen maarja wat kwalificeert als 'lang'?
Als ik een beetje zie wat nkerkhof zegt, dan lijkt eind februari bellen me reëel voor defensiebegrippen :p
pi_159331963
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 21:16 schreef nkerkhof het volgende:
Kun je meer vertellen?
Ik begreep dat de eerste 2 weken terug begonnen was en de 2e niet komende maandag maar die maandag erop.
Toen ik belde leek het erop dat er eind feb ook een begon en tijdens mn eindgesprek in november was er sprake van een in maart... Hoe kom je aan je info en heb je al een uitnodiging gehad?

Ik verwacht ook in de AMO van maart terecht te komen want januari ging in november niet meer lukken...
Heb mn bril al binnen en zit te wachten op de uitnodiging voor het bezoek aan soesterberg en de AMO...
Ik weet eerlijk gezegd niet of het nu de 1e, 2e of 3e AMO is. Maar de data heb ik uit een officiële mail.
pi_159350910
Dankje!
pi_159521601
Ik las een bericht over Defensie dat ze elk jaar zo'n 3000 mensen tekort komen, maar als ik kijk op de site van "werkenbijdefensie" dan is het aantal vacatures nogal erg beperkt. Dus hoe kan men 3000 mensen tekort komen, maar er vervolgens maar zo'n 100 vacatures te vinden zijn op hun site? Zijn het top-geheime vacatures, of zijn ze onzichtbaar?

Maar goed, zou het geen goed idee zijn om het Korps Nationale Reserve uit te breiden? Ik vond het een gemiste kans dat Defensie de YPG-765 doorverkocht had, in plaats van doneren aan het Korps Nationale Reserve. Als er een oorlog dreigt, verwacht de staat dat miljoenen "horige" de linies van de Russen gaan bestormen met lichte bewapening(FN Fal, Uzi's, AK-47's etc) zonder pantser? Lijkt me sterk dat onze geliefde regenten miljarden gaan besteden voor de aanschaf van nieuw materiaal. Plus dan krijgen we dezelfde problemen als voor WO2, aangezien landen met een "military industrial complex" zich liever richten om hun eigen land voor te bereiden, in plaats van die Hollanders.

Ik vraag me trouwens af wat de resultaten zijn van dat "project pantserreservist" van enkele jaren terug, blijkbaar geen goede resultaten. Aangezien men er niks meer over heeft gehoord/gelezen.

[ Bericht 8% gewijzigd door D1990 op 30-01-2016 19:34:43 ]
-He who makes peacefull revolution impossible, makes violent revolution inevitable-<br />John F Kennedy
<a href="http://www.harpersbazaar.nl/cultuur-reizen/news/a2125/onderzoek-taalpuristen-zijn-vreselijke-mensen/" rel="nofollow" target="_blank">http://www.harpersbazaar.(...)n-vreselijke-mensen/</a>
  zaterdag 30 januari 2016 @ 18:38:16 #113
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_159522330
Goed verhaal, zelf verzonnen?
pi_159523793
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 18:38 schreef Schild het volgende:
Goed verhaal, zelf verzonnen?
Ja, en bedankt voor je nuttige bijdrage.
-He who makes peacefull revolution impossible, makes violent revolution inevitable-<br />John F Kennedy
<a href="http://www.harpersbazaar.nl/cultuur-reizen/news/a2125/onderzoek-taalpuristen-zijn-vreselijke-mensen/" rel="nofollow" target="_blank">http://www.harpersbazaar.(...)n-vreselijke-mensen/</a>
  zaterdag 30 januari 2016 @ 19:56:54 #115
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_159524370
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 18:00 schreef D1990 het volgende:
Ik vraag me trouwens af wat de resultaten zijn van dat "project pantserreservist" van enkele jaren terug, blijkbaar geen goede resultaten. Aangezien men er niks meer over heeft gehoord/gelezen.
Het aanvangs-niveau van de Natres militair was veel lager als verwacht. Ging dan om de militaire kennis maar ook het fysieke aanvangs niveau. Hierdoor was het veel meer werk om ze klaar te stomen als pantserinfanterist.
pi_159524482
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 19:56 schreef Schild het volgende:

[..]

Het aanvangs-niveau van de Natres militair was veel lager als verwacht. Ging dan om de militaire kennis maar ook het fysieke aanvangs niveau. Hierdoor was het veel meer werk om ze klaar te stomen als pantserinfanterist.
Dus kortom, het project was gefaald? Jammer, misschien lag het aan hun selectiemethode. Want was het op vrijwillige basis, of vroegen ze het enkel aan mensen die cluster 3-4 tijdens hun sporttest hadden behaald? Want als het het laatste is, dan zouden ze wel fysiek in staat moeten zijn om net zo snel omgeschoold te kunnen worden als hun full-time collega's. Als ze het aan huisvrouwtjes, advocaten etc vroegen die met moeite luster 1 hadden gehaald, dan is het geen wonder dat het gefaald was.
-He who makes peacefull revolution impossible, makes violent revolution inevitable-<br />John F Kennedy
<a href="http://www.harpersbazaar.nl/cultuur-reizen/news/a2125/onderzoek-taalpuristen-zijn-vreselijke-mensen/" rel="nofollow" target="_blank">http://www.harpersbazaar.(...)n-vreselijke-mensen/</a>
  zaterdag 30 januari 2016 @ 20:42:21 #117
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_159525754
Je hebt geen idee waar je 't over hebt. _O-
Ik ga hier niet meer op reageren, ga 't maar uitvechten met AJ. :W
pi_159525823
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 20:42 schreef Schild het volgende:
Je hebt geen idee waar je 't over hebt. _O-
Ik ga hier niet meer op reageren, ga 't maar uitvechten met AJ. :W
Nee, het was dan ook een vraag. Aangezien jij er blijkbaar meer over weet, het was geen constatering.

En wie is AJ?
-He who makes peacefull revolution impossible, makes violent revolution inevitable-<br />John F Kennedy
<a href="http://www.harpersbazaar.nl/cultuur-reizen/news/a2125/onderzoek-taalpuristen-zijn-vreselijke-mensen/" rel="nofollow" target="_blank">http://www.harpersbazaar.(...)n-vreselijke-mensen/</a>
pi_159531126
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 20:44 schreef D1990 het volgende:

[..]

Nee, het was dan ook een vraag. Aangezien jij er blijkbaar meer over weet, het was geen constatering.

En wie is AJ?
C-DEF
pi_159583576
Net mijn sollicitatie ingevuld op de site. Volgens mij is het nu de bedoeling dat ik vragenlijsten moet invullen en opsturen en dat daarna het veiligheidsonderzoek wordt ingesteld, is dat juist?

Heb er enorm veel zin in!
pi_159588731
Niet helemaal.
Als je je vragenlijsten hebt ingevuld en hebt opgestuurd krijgt je een uitnodiging voor het PO (psychologisch onderzoek en capaciteitentest) in Amsterdam. Als je daar door komt dan krijg je een uitnodiging voor het LO/Sporttest.
Bij mijn eerste keuring (afgekeurd) werd het veiligheidsonderzoek al ingezet na mijn PO en bij mn 2e keuring pas na het LO/Sporttest. dit laatste is normaal.

Al met al duurt het allemaal erg lang. In november heb ik mn laatste keuring (goedgekeurd, cluster 5) gehad, ben ondertussen ook door het veiligheidsonderzoek heen, waar je niets van hoort maar wat ik toevallig wel weet, en zit te wachten op mn uitnodigingen voor het halen van de spullen en de AMO.

Een aantal post geleden zei iemand dat hij had gezien wanneer de Natres AMO's zijn en ook ik heb in november data op een papier zien staan bij het eindgesprekje maar nu ik belde schijnt er niets bekend te zijn.
Er moet nog van alles besproken worden en ze lopen enorm achter... Data voor opleidingsplaatsen konden ze me niet geven want die waren nog niet bekend. Ik dacht dat de 2e nu bezig zou moeten zijn maar dan had ik ook wel wat gezien op FB erover. Normaal kom je dan de foto's ook wel tegen maar dat is nog niet gebeurd...
Ik heb dus geen idee hoe en wat en moet maar afwachten.
Deze maand is het 2 jaar geleden dat ik mn voorlichting heb gehad voor de Natresfunctie en ben nog steeds niet zover... Erg vervelend... wachten wachten wachten... Je zou denken dat het niet nodig is :-)
pi_159589012
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 08:19 schreef nkerkhof het volgende:
Niet helemaal.
Als je je vragenlijsten hebt ingevuld en hebt opgestuurd krijgt je een uitnodiging voor het PO (psychologisch onderzoek en capaciteitentest) in Amsterdam. Als je daar door komt dan krijg je een uitnodiging voor het LO/Sporttest.
Bij mijn eerste keuring (afgekeurd) werd het veiligheidsonderzoek al ingezet na mijn PO en bij mn 2e keuring pas na het LO/Sporttest. dit laatste is normaal.

Al met al duurt het allemaal erg lang. In november heb ik mn laatste keuring (goedgekeurd, cluster 5) gehad, ben ondertussen ook door het veiligheidsonderzoek heen, waar je niets van hoort maar wat ik toevallig wel weet, en zit te wachten op mn uitnodigingen voor het halen van de spullen en de AMO.

Een aantal post geleden zei iemand dat hij had gezien wanneer de Natres AMO's zijn en ook ik heb in november data op een papier zien staan bij het eindgesprekje maar nu ik belde schijnt er niets bekend te zijn.
Er moet nog van alles besproken worden en ze lopen enorm achter... Data voor opleidingsplaatsen konden ze me niet geven want die waren nog niet bekend. Ik dacht dat de 2e nu bezig zou moeten zijn maar dan had ik ook wel wat gezien op FB erover. Normaal kom je dan de foto's ook wel tegen maar dat is nog niet gebeurd...
Ik heb dus geen idee hoe en wat en moet maar afwachten.
Deze maand is het 2 jaar geleden dat ik mn voorlichting heb gehad voor de Natresfunctie en ben nog steeds niet zover... Erg vervelend... wachten wachten wachten... Je zou denken dat het niet nodig is :-)
Oke bedankt voor je uitleg. Ik verwacht de vragenlijsten dan binnenkort in mijn mailbox.
Ik hoor wel verschillende verhalen over de duur hoor, ja het duurt lang maar twee jaar is wel een uitschieter. Had je nog persoonlijke omstandigheden ofzo?
  Moderator dinsdag 2 februari 2016 @ 09:20:50 #123
257132 crew  Awsom
pi_159589343
Ja, hij is afgekeurd op zijn eerste geneeskundig onderzoek.
pi_159593617
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 08:49 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Oke bedankt voor je uitleg. Ik verwacht de vragenlijsten dan binnenkort in mijn mailbox.
Ik hoor wel verschillende verhalen over de duur hoor, ja het duurt lang maar twee jaar is wel een uitschieter. Had je nog persoonlijke omstandigheden ofzo?
Had zelf ook twee jaar door een paar blessures, maar dat is niet de norm. Over het algemeen kan het 3 maanden tot een jaar duren, afhankelijk van hoe druk het is en hoeveel geluk je hebt.
pi_159595045
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 13:16 schreef WWolfy het volgende:

[..]

Had zelf ook twee jaar door een paar blessures, maar dat is niet de norm. Over het algemeen kan het 3 maanden tot een jaar duren, afhankelijk van hoe druk het is en hoeveel geluk je hebt.
Ja dat heb ik dus ook gehoord, toch wel netjes dat je na twee jaar nog motivatie hebt!
Ik ben nu wachten op een mailtje met de vragenlijsten, ik dacht dat dat wel automatisch zou gaan maar daar kan ik dus ook op gaan wachten :P
pi_159598305
Idd. 3 tot 6 maanden is wel een beetje de norm. De 2 jaar komt voornamelijk doordat ik gewoon te zwaar was. Er zaten 13 maanden tussen de laatste keuring van de eerste sollicitatie en de eerste van de 2e sollicitatie.
Ik kreeg eerst lijsten per mail en later nog per post. Daarna ook ivm een of ander onderzoek wat lijsten een week voor het PO.
Er gaat allemaal even overheen. k denk een maandje of anderhalf, 2.
pi_159603005
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 08:49 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Oke bedankt voor je uitleg. Ik verwacht de vragenlijsten dan binnenkort in mijn mailbox.
Ik hoor wel verschillende verhalen over de duur hoor, ja het duurt lang maar twee jaar is wel een uitschieter. Had je nog persoonlijke omstandigheden ofzo?
Niet echt. Had me maar een maand of 4 voorbereid en zat toen rond de 95kg (toen ik de keuze maakte woog ik 107kg). De eisen van de fietstest waren daardoor erg zwaar. Cluster 1 dus niet gehaald... :-)

Toen ik goedgekeurd werd woog ik 83kg en heb ik maar een minuutje meer gefietst dan het jaar ervoor en hoefde ik zelfs minder te fietsen... Toen had ik cluster 5.
Het was dus echt mn overgewicht wat me heeft genekt.

Ik zag net wat foto's van de ARB ( AMO Reservistern Basis) die op dit moment dus bezig is...
pi_159604156
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 19:24 schreef nkerkhof het volgende:

[..]

Niet echt. Had me maar een maand of 4 voorbereid en zat toen rond de 95kg (toen ik de keuze maakte woog ik 107kg). De eisen van de fietstest waren daardoor erg zwaar. Cluster 1 dus niet gehaald... :-)

Toen ik goedgekeurd werd woog ik 83kg en heb ik maar een minuutje meer gefietst dan het jaar ervoor en hoefde ik zelfs minder te fietsen... Toen had ik cluster 5.
Het was dus echt mn overgewicht wat me heeft genekt.

Ik zag net wat foto's van de ARB ( AMO Reservistern Basis) die op dit moment dus bezig is...
Tijd voor mij om even een trainschema te maken voor op de hometrainer. Ik weeg nu 90 kg bij 1.84m.
pi_159605168
Check even je BMI zou ik zeggen. Ik ben 1:80 lang en 80kg is mijn grens tussen gezond en overgewicht.
Fietsen moet je zeker gaan doen. Ik liep toen met gemak de 10km in een uur en deed ook de DCP gemakkelijk.Ik was toen 37jr.
Ik ben enorm geen trainen op mn benen na mn faal en ben gaan speedmarsen met kistjes aan en gezicht op mn rug eb lekker gaan spinnen en racefietsen... Bij mn LO/Sporttest kreeg een compliment over mn beenspieren. Ik was dus happy! :-)
pi_159607530
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 20:29 schreef nkerkhof het volgende:
Check even je BMI zou ik zeggen. Ik ben 1:80 lang en 80kg is mijn grens tussen gezond en overgewicht.
Fietsen moet je zeker gaan doen. Ik liep toen met gemak de 10km in een uur en deed ook de DCP gemakkelijk.Ik was toen 37jr.
Ik ben enorm geen trainen op mn benen na mn faal en ben gaan speedmarsen met kistjes aan en gezicht op mn rug eb lekker gaan spinnen en racefietsen... Bij mn LO/Sporttest kreeg een compliment over mn beenspieren. Ik was dus happy! :-)
Komt de vertraging van defensie toch goed uit :P
BMI geeft wel een vertekent beeld, als jij net als ik veel krachttraining doet dan heb je sowieso al een hoger BMI dan wanneer je dit niet doet (al moet die bierbuik weg en conditie omhoog bij mij :P)

Voor de keuring ga ik nu heel specifiek trainen, dus inderdaad een schema voor 3x pw fietsen en af en toe marsen is inderdaad een leuk idee!

Bij welke compagnie ga je?
pi_159610346
Klopt idd maar als je gewoon ver van de gezondgewicht grens zit en vet hebt weet je dat je daar aan mag werken.
Ik zou in ieder geval ook eens naar de sportschool gaan en vertellen dat je de keuring mag gaan doen. Zij kunnen dat geloof ik ook berekenen.

Als het ooit nog eens gebeurd (hihi) dan kom ik bij 30bat A-cie terecht. Vlissingen, Zeeland.
Nu nog in de bunkers onder de grond en het mob-complex maar er komt een hele nieuwe kazerne geloof ik... Weet het fijne er nog niet van... :-)
pi_159610605
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 22:37 schreef nkerkhof het volgende:
Klopt idd maar als je gewoon ver van de gezondgewicht grens zit en vet hebt weet je dat je daar aan mag werken.
Ik zou in ieder geval ook eens naar de sportschool gaan en vertellen dat je de keuring mag gaan doen. Zij kunnen dat geloof ik ook berekenen.

Als het ooit nog eens gebeurd (hihi) dan kom ik bij 30bat A-cie terecht. Vlissingen, Zeeland.
Nu nog in de bunkers onder de grond en het mob-complex maar er komt een hele nieuwe kazerne geloof ik... Weet het fijne er nog niet van... :-)
Dan worden we collega's :P Ik ben afgelopen zaterdag op voorlichting geweest, heerlijke sfeer daar!
pi_159612096
Leuk om te horen. Ik ben benieuwd hoe het is. Ik heb contact gezocht met mensen uit van Vlissingen maar dat lukte me niet echt. Had graag al een Hamil ingezien en wat vragen gesteld... :-)
We zien elkaar daar vast! Succes met je sollicitatie!
pi_159679567
Vandaag als ik het goed heb begrepen de laatste dag van de ARB... Ben benieuwd hoe ze het gehad hebben... De foto's zullen straks wel verschijnen op FB...

Bij de foto's van vorige weeg stond de vraag wanneer de data van de andere ARB's waren.
In Amsterdam wisten ze de data nog niet maar hier staan ze op FB... :-)

Quote KMS/School Noord: "Is afhankelijk van de locatie. De opleiding wordt zowel in Assen als in Oirschot en Schaarsbergen gegeven. In Assen worden zoals het er nu uitziet dit jaar nog 4 opleidingen ARB verzorgd.
4-4 t/m 15-4
22-8 t/m 2-9
10-10 t/m 21-10
28-11 t/m 9-12."

Voor de mensen die benieuwd waren... Dit zijn ze voor school Noord. Wat Oirschot doet en of ze van 11LMB ook nog inspringen met ARB's weet ik nog niet.
pi_159688626
Net op gesprek geweest en ik ben aangenomen als kpl(1) chauf wielvoertuig :)
  Moderator vrijdag 5 februari 2016 @ 22:07:08 #136
257132 crew  Awsom
pi_159688928
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 21:55 schreef Bouke-p het volgende:
Net op gesprek geweest en ik ben aangenomen als kpl(1) chauf wielvoertuig :)
Welkom bij de club ^O^
pi_159696640
Weet je ook al waar bouke-p?
------
Nothing but the rain
pi_159697045
Uiteraard weet ik dat, ik heb er zelf op gesolliciteerd :P
pi_159707672
Je kunt zeggen wat je wilt maar het is wel een antwoord op de vraag! :-)
Gefeliciteerd!
  Moderator zaterdag 6 februari 2016 @ 18:48:44 #140
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_159718821
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 08:50 schreef Bouke-p het volgende:
Uiteraard weet ik dat, ik heb er zelf op gesolliciteerd :P
Haha - top man! Veel plezier. Hoop dat het wat vind.

* pb gezien!
------
Nothing but the rain
  vrijdag 12 februari 2016 @ 23:49:07 #142
451204 Gerard_Geit
Permanent Verbannen
pi_159876834
Ik zit er over te denken om te solliciteren bij de Natres, ik ga volgende maand naar een informatieavond om me verder te oriënteren.

Wat ik me afvraag is hoe vaak de Natres daadwerkelijk wordt ingezet voor iets aangezien ik daar niet echt een goed beeld bij kan krijgen. Kan iemand me wat meer vertellen?
Permanent Verbannen
pi_159888354
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 23:49 schreef Gerard_Geit het volgende:
Ik zit er over te denken om te solliciteren bij de Natres, ik ga volgende maand naar een informatieavond om me verder te oriënteren.

Wat ik me afvraag is hoe vaak de Natres daadwerkelijk wordt ingezet voor iets aangezien ik daar niet echt een goed beeld bij kan krijgen. Kan iemand me wat meer vertellen?
Op google kun je er een hoop over vinden (youtube ook een filmpje die je op de voorlichting ook te zien krijgt).

Het bewaken/beveiligen vd grenzen, vitale objecten en steunverleningen
  zaterdag 13 februari 2016 @ 21:21:06 #144
451204 Gerard_Geit
Permanent Verbannen
pi_159894932
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 17:13 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Op google kun je er een hoop over vinden (youtube ook een filmpje die je op de voorlichting ook te zien krijgt).

Het bewaken/beveiligen vd grenzen, vitale objecten en steunverleningen
Ja ik heb op internet genoeg kunnen vinden over de taken van de Natres, maar wat ik bedoel is dat ik me er niet echt een voorstelling van kan maken van wat voor taken dit precies zijn, vandaar dat ik vroeg naar concrete voorbeelden.

Met bewaken van de grenzen bedoel je het helpen van de KMar met de MTV's aan de grens? Denk dat dat hier lastig zal gaan omdat ik, mocht ik bij de Natres komen, ik bij Natres 20 kom aangezien ik in Den Haag woon.

Steunverleningen, wat moet ik me daarbij voorstellen? Wordt daarvoor vaak een beroep op de Natres gedaan, en wat zijn dan de taken van de Natres?

Maar als ik het goed begrijp zit de meeste tijd in het bewaken van objecten?
Permanent Verbannen
  Moderator zaterdag 13 februari 2016 @ 21:28:37 #145
257132 crew  Awsom
pi_159895178
De hoofdtaak van de natres is bewaken en beveiligen, dus dat zul je de meeste steunverleningen ook doen. De ene keer bewaak je een gebouw, dan weer een gebied/kazerne/ander object. Maar er zijn ook steunverleningen waarbij je als ondersteuning (bijv. kampbewaking / oefenvijand) voor beroepseenheden.

Soms duren de ondersteuningen één dag, dan weer een week, of soms zelfs meerdere weken. Je kunt het in principe zo gek maken als je zelf wilt, maar verwacht niet dat je elk weekend weg kunt. Er is niet altijd wat, en er is meestal een beperkt aantal plekken. Met name voor de 'leuke' oefeningen/steunverleningen zul je zien dat zich aanzienlijk meer mensen zich aanmelden dan dat er daadwerkelijk nodig is.
pi_159903760
Mijn dashboard op mijndefensie is nu wat veranderd. In plaats van een groen balkje met ''u heeft gesolliciteerd voor functie natres....'' is nu veranderd in een gele met alleen de tekst: u heeft op 01-02-16 gesolliciteerd op ''

En erboven staat: opkomst 11-07-16

Geen idee wat dit betekend, wat ik heb nog niet eens mail gehad met de vragenlijsten.

Iemand een idee?
pi_159903858
Dat je op 11-07-16 met de eerste openbare reisgelegenheid doch niet later dan 10:00 je op moet komen.

Indien je niet weet op welke kazerne kun je je op de dichtsbijzijnde kazerne op bovenstaande datum jezelf melden bij de wachtcommandant.

Doe je dat niet kun je een dag of 3 later een bezoekje van de kmar verwachten.

Succes!
pi_159903896
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 10:55 schreef Bouke-p het volgende:
Dat je op 11-07-16 met de eerste openbare reisgelegenheid doch niet later dan 10:00 je op moet komen.

Indien je niet weet op welke kazerne kun je je op de dichtsbijzijnde kazerne op bovenstaande datum jezelf melden bij de wachtcommandant.

Doe je dat niet kun je een dag of 3 later een bezoekje van de kmar verwachten.

Succes!
Wel fijn dat ik niet gekeurd hoef te worden, scheelt wat ritjes naar Amsterdam :')

Maar ik denk dus dat er een fout is gemaakt oid. Ik moet nog helemaal gekeurd worden maar de opkomstdatum weten ze dus al wel? :P
pi_159904163
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 10:57 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Wel fijn dat ik niet gekeurd hoef te worden, scheelt wat ritjes naar Amsterdam :')

Maar ik denk dus dat er een fout is gemaakt oid. Ik moet nog helemaal gekeurd worden maar de opkomstdatum weten ze dus al wel? :P
Geloof mij, het is een goede zaak dat je opkomstdatum al vast staat!
pi_159938396
Afgelopen week gesolliciteerd voor de natres-functie bij het 10e bataljon, dus ik kom me hier ook even melden! Lees al een tijdje met jullie mee :)

quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 10:49 schreef mtchel112 het volgende:
Mijn dashboard op mijndefensie is nu wat veranderd. In plaats van een groen balkje met ''u heeft gesolliciteerd voor functie natres....'' is nu veranderd in een gele met alleen de tekst: u heeft op 01-02-16 gesolliciteerd op ''

En erboven staat: opkomst 11-07-16

Geen idee wat dit betekend, wat ik heb nog niet eens mail gehad met de vragenlijsten.

Iemand een idee?
Ik heb precies dezelfde datum staan Mtchel! Heb ook nog niet de mail met vragen gehad :P
  Moderator maandag 15 februari 2016 @ 16:40:40 #151
257132 crew  Awsom
pi_159938839
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 11:19 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Geloof mij, het is een goede zaak dat je opkomstdatum al vast staat!
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 10:55 schreef Bouke-p het volgende:
Dat je op 11-07-16 met de eerste openbare reisgelegenheid doch niet later dan 10:00 je op moet komen.

Het lijkt me sterk dat ze mensen die nog niet door de keuringen heen zijn al gaan inplannen voor de AMOs.
pi_159939584
Ik heb ook 11-07-2016 opkomstdatum staan zonder de vragen te hebben gehad..
pi_160047718
quote:
99s.gif Op maandag 15 februari 2016 16:40 schreef Awsom het volgende:

[..]


[..]

Het lijkt me sterk dat ze mensen die nog niet door de keuringen heen zijn al gaan inplannen voor de AMOs.
Je neemt alles dat hier gepost word serieus? ;)
  Moderator vrijdag 19 februari 2016 @ 20:52:49 #157
257132 crew  Awsom
pi_160051606
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:04 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Je neemt alles dat hier gepost word serieus? ;)
Ja
pi_160079028
Weet iemand nou al wat de ''opkomstdatum'' betreft? Ik heb een datum 1-07-2016 maar verder geen info daarover of vrgaenlijst etc gehad
  zaterdag 20 februari 2016 @ 22:29:58 #159
425338 A4papier
Allergisch voor inkt
pi_160079306
W&s al gebeld?
210 bij 297 mm
pi_160079548
Is er de 24e iemand van hier in Assen?
pi_160079559
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 22:29 schreef A4papier het volgende:
W&s al gebeld?
Dat dus.
  zaterdag 20 februari 2016 @ 22:54:23 #162
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_160080045
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 22:20 schreef Burger123 het volgende:
Weet iemand nou al wat de ''opkomstdatum'' betreft? Ik heb een datum 1-07-2016 maar verder geen info daarover of vrgaenlijst etc gehad
Het sollicitatie traject van de Natres werkt gedeeltelijk digitaal en nog gedeeltelijk via papier. De opkomstdatum die je ziet staan is gewoon een geprikte datum om het digitale gedeelte dicht te krijgen. De uiteindelijke opkomstdatum krijg je tzt via je bataljon.
pi_160083381
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 22:54 schreef Schild het volgende:

[..]

Het sollicitatie traject van de Natres werkt gedeeltelijk digitaal en nog gedeeltelijk via papier. De opkomstdatum die je ziet staan is gewoon een geprikte datum om het digitale gedeelte dicht te krijgen. De uiteindelijke opkomstdatum krijg je tzt via je bataljon.
Dank!
pi_160262601
" Om deze kernactiviteiten volledig te kunnen uitvoeren hebben we de instroom van nieuw Natres-personeel vertraagd, maken we keuzes bij de inzet van het Fanfare Korps Nationale Reserve (FKNR), vindt er minder projectmatige inzet van reservisten plaats en zullen we 'frontfill' laten prevaleren boven 'backfill'. "

Dat betekend in de praktijk in november gekeurd zijn en vanaf januari bellen (het is nu bijna maart) en te horen krijgen: De computer doet het niet, we zijn onderbezet, er is iets mis met de digitalisering van uw dossier, er staat hier iets waar ik niet blij van wordt, belt u over 2 weken nog eens, belt u over 2 weken nog eens, nee ik kan u niets zeggen, de computer doet het niet, we hebben het druk, er is nog niets bekend, de persoon die u nodig heeft is er niet, belt u over 2 weken nog eens terug....

Ik ben blij dat ik nu weet waarom het allemaal zo lang duurt. De instroom wordt vertraagt... Als ze dat nu gelijk hadden gezegd...
pi_160285380
Misschien wist de beste man/vrouw an de telefoon ook nogvan niets of mocht er nog niks over gezegd worden ;)
------
Nothing but the rain
pi_160345870
Interessant (foto)artikel over een recente oefening van de Natres:

http://www.bschuit.nl/militaire-oefening-geestmerambacht/
-He who makes peacefull revolution impossible, makes violent revolution inevitable-<br />John F Kennedy
<a href="http://www.harpersbazaar.nl/cultuur-reizen/news/a2125/onderzoek-taalpuristen-zijn-vreselijke-mensen/" rel="nofollow" target="_blank">http://www.harpersbazaar.(...)n-vreselijke-mensen/</a>
  Moderator dinsdag 1 maart 2016 @ 18:42:25 #167
257132 crew  Awsom
pi_160346673
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 17:58 schreef D1990 het volgende:
Interessant (foto)artikel over een recente oefening van de Natres:

http://www.bschuit.nl/militaire-oefening-geestmerambacht/
Dit is denk ik een mooi voorbeeld van een realistisch scenario vwb de natres. :Y

Ik hoop trouwens dat de AED veilig is ontmanteld. :P

quote:
Er waren verschillende onverwachte acties zoals beschietingen en het aantreffen van een AED
pi_160350949
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 18:42 schreef Awsom het volgende:

Ik hoop trouwens dat de AED veilig is ontmanteld. :P

Hehe - stand clear...
------
Nothing but the rain
pi_160400487
Als je een AED aantreft moet je de Bom Hulp Verlener roepen!

Vandaag weer eens gebeld naar Amsterdam. Er is een vergadering deze week... :-)

Zijn er meer mensen die in 1914 zijn goedgekeurd en nog steeds zitten te wachten op een bericht over de AMO?
pi_160408679
1914? De lichting van Achja?
pi_160410256
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 21:15 schreef nkerkhof het volgende:
Als je een AED aantreft moet je de Bom Hulp Verlener roepen!

Vandaag weer eens gebeld naar Amsterdam. Er is een vergadering deze week... :-)

Zijn er meer mensen die in 1914 zijn goedgekeurd en nog steeds zitten te wachten op een bericht over de AMO?
Hoop voor je dat het snel groen licht is en dat je gewoon een datum krijgt.
Ik ga binnenkort ook maar is bellen, de aanhouder wint (of niet).

Hoop toch dat we elkaar binnen niet al te lange tijd in vlissingen zien
  vrijdag 4 maart 2016 @ 11:29:23 #172
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_160412529
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 06:40 schreef Bouke-p het volgende:
1914? De lichting van Achja?
_O-
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 4 maart 2016 @ 19:09:15 #173
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_160428716
Opkomstdatum bij mij is inmiddels verplaatst naar 22-08-16, geen idee wat ze daar aan het doen zijn daar. Ik denk eerder dat het 2017 wordt minimaal als ik dat zo hoor.
Nog niet eens mn vragenlijsten ontvangen, kreeg alleen een mail dat ze het druk hadden oid.
pi_160429331
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 21:57 schreef mtchel112 het volgende:
Opkomstdatum bij mij is inmiddels verplaatst naar 22-08-16, geen idee wat ze daar aan het doen zijn daar. Ik denk eerder dat het 2017 wordt minimaal als ik dat zo hoor.
Nog niet eens mn vragenlijsten ontvangen, kreeg alleen een mail dat ze het druk hadden oid.
Augustus is wel een goede maand om de AMO te doen, dan is het tenminste niet zo koud of nat zoals tijdens de herfst of winter.
-He who makes peacefull revolution impossible, makes violent revolution inevitable-<br />John F Kennedy
<a href="http://www.harpersbazaar.nl/cultuur-reizen/news/a2125/onderzoek-taalpuristen-zijn-vreselijke-mensen/" rel="nofollow" target="_blank">http://www.harpersbazaar.(...)n-vreselijke-mensen/</a>
pi_160429533
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:18 schreef D1990 het volgende:

[..]

Augustus is wel een goede maand om de AMO te doen, dan is het tenminste niet zo koud of nat zoals tijdens de herfst of winter.
Ik kan in principe de komende twee jaar alleen in de maanden juli of augustus (ben nog student).

Maar zoals ik al zei, ik heb nu een beetje door wat de huidige situatie is bij de natres dus ik ga niet hopen op aankomende augustus.
  Moderator vrijdag 4 maart 2016 @ 22:26:43 #177
257132 crew  Awsom
pi_160429607
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:23 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Ik kan in principe de komende twee jaar alleen in de maanden juli of augustus (ben nog student).

Maar zoals ik al zei, ik heb nu een beetje door wat de huidige situatie is bij de natres dus ik ga niet hopen op aankomende augustus.
Je kunt toch wel 2 weekjes college missen? :P
pi_160429749
quote:
99s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:26 schreef Awsom het volgende:

[..]

Je kunt toch wel 2 weekjes college missen? :P
Gaat moeilijk worden, zou het wel willen maar ga nu een beetje mijn laatste jaren in. Minor en afstudeerstage, niet verstandig dus :P
pi_160512291
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:18 schreef D1990 het volgende:

[..]

Augustus is wel een goede maand om de AMO te doen, dan is het tenminste niet zo koud of nat zoals tijdens de herfst of winter.
Als dat de instelling is van de gemiddelde Natresser.. :P

Nog meer trouwens die volgende week donderdag naar Soesterberg gaan voor het kleedmoment?
pi_160515723
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:18 schreef D1990 het volgende:

[..]

Augustus is wel een goede maand om de AMO te doen, dan is het tenminste niet zo koud of nat zoals tijdens de herfst of winter.
Dat dacht ik dus ook, totdat ik in de stromende regen met onweer en bliksem in m'n winterslaapzak mocht gaan liggen, in augustus.
  dinsdag 8 maart 2016 @ 17:08:25 #181
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_160520424
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 13:43 schreef WWolfy het volgende:

[..]

Dat dacht ik dus ook, totdat ik in de stromende regen met onweer en bliksem in m'n winterslaapzak mocht gaan liggen, in augustus.
Do vertelt uit eigen ervaring he... Oh, wacht... :') :')
pi_160573414
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 22:38 schreef Bouke-p het volgende:
Is er de 24e iemand van hier in Assen?
Ik wou dat ik er was maar het duurt en duurt... Wanneer ben je goedgekeurd? Hoe lang zat er voor jou tussen? Ik wacht al sinds november 2015...
pi_160574957
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 20:07 schreef nkerkhof het volgende:

[..]

Ik wou dat ik er was maar het duurt en duurt... Wanneer ben je goedgekeurd? Hoe lang zat er voor jou tussen? Ik wacht al sinds november 2015...
2005 goedgekeurd, 1e opkomst bij de natres zou 24-2 zijn maar die moest ik ivm werk in t buitenland afzeggen. Nu is de 23e mn 1e opkomst.
pi_160575063
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 13:43 schreef WWolfy het volgende:

[..]

Dat dacht ik dus ook, totdat ik in de stromende regen met onweer en bliksem in m'n winterslaapzak mocht gaan liggen, in augustus.
T is afzien in die ene nacht buiten pitten tijdens de amo ;)
pi_160585550
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2016 20:54 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

T is afzien in die ene nacht buiten pitten tijdens de amo ;)
De NatRes is natuurlijk alleen maar toegankelijk voor de beste van de beste. Alleen de meest harde paxen kunnen de nacht onder extreme weersomstandigheden doorstaan.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 10:16:11 #186
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_160585646
Echte bazen liggen natuurlijk in een zelfgebouwde shelter met -25 :Y
pi_160651731
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 17:08 schreef AchJa het volgende:

[..]

Do vertelt uit eigen ervaring he... Oh, wacht... :') :')
Oh ja, want buiten slapen kan enkel als je bij het KCT hebt gediend natuurlijk. Jij vind jezelf echt heel wat omdat je in het leger gezeten hebt he? Je bent een schande voor alle militairen, door jou denkt men dat elke militair een kleinzielige, agressieve, asociale randdebiel is.

Enige wat jij bent is een thug, niets meer, en niets minder.
-He who makes peacefull revolution impossible, makes violent revolution inevitable-<br />John F Kennedy
<a href="http://www.harpersbazaar.nl/cultuur-reizen/news/a2125/onderzoek-taalpuristen-zijn-vreselijke-mensen/" rel="nofollow" target="_blank">http://www.harpersbazaar.(...)n-vreselijke-mensen/</a>
  zondag 13 maart 2016 @ 23:40:43 #188
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_160652016
quote:
10s.gif Op zondag 13 maart 2016 23:40 schreef AchJa het volgende:
Heeft je moeder je mac-id weer vrijgegeven in de router... :')
Goeie comeback. :O
-He who makes peacefull revolution impossible, makes violent revolution inevitable-<br />John F Kennedy
<a href="http://www.harpersbazaar.nl/cultuur-reizen/news/a2125/onderzoek-taalpuristen-zijn-vreselijke-mensen/" rel="nofollow" target="_blank">http://www.harpersbazaar.(...)n-vreselijke-mensen/</a>
  zondag 13 maart 2016 @ 23:48:47 #190
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_160652245
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2016 23:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

Vertel nou eens, heb je al gesolliciteerd? Of is kankeren vanaf de zijlijn toch meer je ding?
Nope, geen interesse om als voltijd soldaat te werken. En voor de Natres zijn er geen vacatures open, dus gaat nogal moeilijk dan.

En ik leef niet om jou goedkeuring te krijgen, enkel omdat jij jezelf heel wat vind, betekent niet dat de rest van de mensheid er ook zo over denkt.
-He who makes peacefull revolution impossible, makes violent revolution inevitable-<br />John F Kennedy
<a href="http://www.harpersbazaar.nl/cultuur-reizen/news/a2125/onderzoek-taalpuristen-zijn-vreselijke-mensen/" rel="nofollow" target="_blank">http://www.harpersbazaar.(...)n-vreselijke-mensen/</a>
pi_160653236
-He who makes peacefull revolution impossible, makes violent revolution inevitable-<br />John F Kennedy
<a href="http://www.harpersbazaar.nl/cultuur-reizen/news/a2125/onderzoek-taalpuristen-zijn-vreselijke-mensen/" rel="nofollow" target="_blank">http://www.harpersbazaar.(...)n-vreselijke-mensen/</a>
pi_160656376
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2016 23:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

Vertel nou eens, heb je al gesolliciteerd? Of is kankeren vanaf de zijlijn toch meer je ding?
_O-
------
Nothing but the rain
  maandag 14 maart 2016 @ 16:54:27 #194
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_160662954
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 23:31 schreef D1990 het volgende:

[..]

Oh ja, want buiten slapen kan enkel als je bij het KCT hebt gediend natuurlijk. Jij vind jezelf echt heel wat omdat je in het leger gezeten hebt he? Je bent een schande voor alle militairen, door jou denkt men dat elke militair een kleinzielige, agressieve, asociale randdebiel is.

Enige wat jij bent is een thug, niets meer, en niets minder.
Jij slaapt wel vaker buiten? Of is het gewoon koud in je zolderkamer? :)

[ Bericht 40% gewijzigd door detaris op 14-03-2016 17:04:06 ]
  Moderator maandag 14 maart 2016 @ 20:40:18 #195
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_160669810
quote:
10s.gif Op maandag 14 maart 2016 16:54 schreef detaris het volgende:

[..]

Jij slaapt wel vaker buiten? Of is het gewoon koud in je zolderkamer? :)
Gaat je niks aan.
-He who makes peacefull revolution impossible, makes violent revolution inevitable-<br />John F Kennedy
<a href="http://www.harpersbazaar.nl/cultuur-reizen/news/a2125/onderzoek-taalpuristen-zijn-vreselijke-mensen/" rel="nofollow" target="_blank">http://www.harpersbazaar.(...)n-vreselijke-mensen/</a>
pi_160671340
Zijn er de laatste 2, 3 maanden nog mensen geweest die iets hebben gehoord? Spullen halen, amo...
Ik zit nog steeds te wachten (vanaf november) en was benieuwd...
pi_160680066
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 21:51 schreef nkerkhof het volgende:
Zijn er de laatste 2, 3 maanden nog mensen geweest die iets hebben gehoord? Spullen halen, amo...
Ik zit nog steeds te wachten (vanaf november) en was benieuwd...
Ik mag aankomende donderdag kleding gaan passen. De amo start voor mij op 4 april. Ben vorig jaar in de zomer goedgekeurd.
pi_160685768
Wow. Daar heb je lang op moeten wachten! Dat is echt schandalig!
Wanneer heb je dit te horen gekregen?
pi_160687225
Dat is niet schandalig, welkom in de wondere wereld van defensie....
pi_160711946
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 15:44 schreef nkerkhof het volgende:
Wow. Daar heb je lang op moeten wachten! Dat is echt schandalig!
Wanneer heb je dit te horen gekregen?
Ik kon een AMO eerder nemen als ik had gewild. Maar dit is ongeveer wel de standaard tijd die er tussen zit dacht ik en inderdaad welkom bij defensie. :)
pi_160720857
Tjonge. Ik blijf het een schande vinden. Helemaal in lijn met andere zaken die ik heb gelezen helaas...
We zullen maar eens afwachten en stoppen met bellen. Ik laat het maar op z'n beloop...
pi_160867302
En als je het loslaat gaat het opeens snel... Vandaag de aanstellingsbrief binnen gekregen... Ben benieuwd hoe snel ik de uitnodigingen ga krijgen...
  Moderator dinsdag 22 maart 2016 @ 20:13:35 #204
257132 crew  Awsom
pi_160868441
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 19:43 schreef nkerkhof het volgende:
En als je het loslaat gaat het opeens snel... Vandaag de aanstellingsbrief binnen gekregen... Ben benieuwd hoe snel ik de uitnodigingen ga krijgen...
^O^
pi_160905616
Zo, gister 1e opkomstavond gehad.

Toch ff wennen, het is behoorlijk anders dan ik gewend ben.
pi_160908245
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 10:31 schreef Bouke-p het volgende:
Zo, gister 1e opkomstavond gehad.

Toch ff wennen, het is behoorlijk anders dan ik gewend ben.
Vertel! :P
  zondag 27 maart 2016 @ 17:40:20 #207
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_160980650
Iedereen DT-knopen aan het naaien? ^O^ w/
  Moderator zondag 27 maart 2016 @ 17:44:27 #208
257132 crew  Awsom
pi_160980749
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 17:40 schreef Schild het volgende:
Iedereen DT-knopen aan het naaien? ^O^ w/
Gaan we grijs?
pi_160983975
Grijs?

En vertel? Nou vooral het feit dat er sld1's rondlopen die al ouwe poep waren toen Achja nog een verse jonge god wachtmeester was is wel ff wennen.

En ik heb schijnbaar een plek ingepikt van een sld1 die na 30 jaar wel ns kpl wou worden....
  zondag 27 maart 2016 @ 21:14:45 #210
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_160992220
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 17:40 schreef Schild het volgende:
Iedereen DT-knopen aan het naaien? ^O^ w/
Is bij ons gewoon centraal door de cie gedaan.
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
pi_160992239
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2016 20:27 schreef Bouke-p het volgende:
Grijs?

En vertel? Nou vooral het feit dat er sld1's rondlopen die al ouwe poep waren toen Achja nog een verse jonge god wachtmeester was is wel ff wennen.

En ik heb schijnbaar een plek ingepikt van een sld1 die na 30 jaar wel ns kpl wou worden....
Tsja over beide dingen heb ik ook een mening. Vermoed dat die niet zo heel anders is dan die van jou.
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
pi_161000052
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 21:14 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik ging googlen want ik wilde het niet geloven en gvd... :') :')

Witmetalen knopenset voor Dagelijks Tenue, Korps Nationale Reserve volgt tradities

Ben benieuwd wanneer de cav en adm gaan huilen... :')
Yup, nuttige besteding van geld ook weer, maar zal wel uit een ander potje komen..
  maandag 28 maart 2016 @ 21:02:07 #214
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161007701
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 02:19 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:

[..]

Is bij ons gewoon centraal door de cie gedaan.
Niet naar de kleermaker gaan :')
pi_161031643
Youtube filmpje van een nederlandse specialforcesreservekannoniercommando die overgelopen is naar IS voordat t hip en trending werd?
  dinsdag 29 maart 2016 @ 20:23:59 #217
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161032029
Een of andere Paki die bij de Natres heeft gezeten?
  dinsdag 29 maart 2016 @ 20:29:07 #218
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161052160
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 20:29 schreef AchJa het volgende:

[..]

Is hier al eens eerder voorbij gekomen, niet veel spannends.

Edit: Gevonden....
Ah ik lees het ja, zelfde reacties die mij te binnen schoten :P
  Moderator donderdag 31 maart 2016 @ 16:57:21 #220
257132 crew  Awsom
pi_161092867
Twee weken geleden goed gekeurd, maar zoals ik het hier lees kan ik nog wel even wachten op mn aanstellingsbrief?
pi_161093911
Gefeliciteerd!
Je kunt er waarschijnlijk wel even op wachten helaas...

Per vandaag ben ik, na opkomst, officieel aangesteld als militair ambtenaar... :-)
  Moderator zaterdag 2 april 2016 @ 19:41:00 #223
257132 crew  Awsom
pi_161125330
Dat blijf ik toch wel de allermooiste vinden!

We moeten m eens uitnodigen... Dan heeft die man ook eens een verzetje...
pi_161142034
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 12:16 schreef nkerkhof het volgende:
Gefeliciteerd!
Je kunt er waarschijnlijk wel even op wachten helaas...

Per vandaag ben ik, na opkomst, officieel aangesteld als militair ambtenaar... :-)
Gefeliciteerd, vlissingen was het toch?
pi_161142692
Ja, Vlissingen. Maar die aanstelling is natuurlijk een wassen neus... Het is pas na opkomst en naar verwachting zal ik pas in juli de AMO/ARB gaan doen... Tenzij er nog een tussen nu en juli is waar ik niets van weet...
Zou nu toch wel eens willen beginnen.
pi_161153352
Ach de amo is iig meedoen is winnen :)
pi_161154782
Lukt het ook om met een open sollicitatie binnen te komen?
AJ
pi_161156877
Gewoon binnen lopen bij een opkomst. En dan gewoon zeggen dat er een foutje gemaakt is en je daarom niet op de lijst stond.

Bel ff met W&S zodat je wat namen/rangen weet en laat die vallen bij de opkomst. Zo maak je eea wat geloofwaardiger.

Succes!
pi_161404816
Nog meer mensen die van plan waren in uniform naar een 4/5mei herdenking te gaan?
  Moderator woensdag 13 april 2016 @ 18:48:46 #231
257132 crew  Awsom
pi_161405142
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 18:30 schreef Bouke-p het volgende:
Nog meer mensen die van plan waren in uniform naar een 4/5mei herdenking te gaan?
Ik ga normaliter wel ergens heen. Vaak komt er ook een oproep (voor diverse herdenkingen in de buurt) vanuit mijn compagnie/peloton.
pi_161405400
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 18:30 schreef Bouke-p het volgende:
Nog meer mensen die van plan waren in uniform naar een 4/5mei herdenking te gaan?
Sta op de Waalsdorpervlakte in CT op 4 mei. Niet met NatRes overigens.
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
  Moderator woensdag 13 april 2016 @ 19:09:38 #233
257132 crew  Awsom
pi_161405552
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 19:01 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:

[..]

Sta op de Waalsdorpervlakte in CT op 4 mei. Niet met NatRes overigens.
Je bent overgestapt naar een andere eenheid?
pi_161405644
Ik kreeg net n mail dat wij nergens in uniform aan mogen deelnemen.

Zal wel iets met dreiging te maken hebben.
pi_161465602
Afgelopen 2 weken de AMO natres gevolgd, erg leuke tijd gehad waarbij de nadruk lag op de schietopleiding (4 dagen harskamp). Het weekend lekker gekampeerd. Fysiek gezien weinig uitgedaagd, maar dat is logisch, omdat de theorie/praktijk lessen voor gaan.
  Moderator zaterdag 16 april 2016 @ 12:14:30 #236
257132 crew  Awsom
pi_161465828
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 12:00 schreef koreem het volgende:
Afgelopen 2 weken de AMO natres gevolgd, erg leuke tijd gehad waarbij de nadruk lag op de schietopleiding (4 dagen harskamp). Het weekend lekker gekampeerd. Fysiek gezien weinig uitgedaagd, maar dat is logisch, omdat de theorie/praktijk lessen voor gaan.
^O^

Grote groep?
pi_161466000
quote:
99s.gif Op zaterdag 16 april 2016 12:14 schreef Awsom het volgende:

[..]

^O^

Grote groep?
Kleine groep, 17 man in totaal.
  Moderator zaterdag 16 april 2016 @ 13:09:20 #238
257132 crew  Awsom
pi_161466692
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 12:23 schreef koreem het volgende:

[..]

Kleine groep, 17 man in totaal.
Dat is inderdaad best een kleine groep. Maar dat lijkt me persoonlijk leuker dan een groep van 50 man. :P

Wel bijzonder dat je 4 dagen lang hebt geschoten (?) op de Harskamp. En in het weekend heb je dus bivak gehad? Je had dus niet de mogelijkheid om naar huis te gaan?
pi_161467000
quote:
99s.gif Op zaterdag 16 april 2016 13:09 schreef Awsom het volgende:

[..]

Dat is inderdaad best een kleine groep. Maar dat lijkt me persoonlijk leuker dan een groep van 50 man. :P

Wel bijzonder dat je 4 dagen lang hebt geschoten (?) op de Harskamp. En in het weekend heb je dus bivak gehad? Je had dus niet de mogelijkheid om naar huis te gaan?
Is inderdaad leuker, meer persoonlijke aandacht. De schietvaardigheid is het belangrijkste, daarom dat we ons hier het meest op hebben op gericht, de overige vaardigheden kun je later wel leren. Het weekend mochten we inderdaad niet naar huis, maar hoorde dat dit de volgende AMO's alweer anders kon zijn.
  Moderator zaterdag 16 april 2016 @ 18:06:22 #240
257132 crew  Awsom
pi_161471697
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 13:27 schreef koreem het volgende:

[..]

Is inderdaad leuker, meer persoonlijke aandacht. De schietvaardigheid is het belangrijkste, daarom dat we ons hier het meest op hebben op gericht, de overige vaardigheden kun je later wel leren. Het weekend mochten we inderdaad niet naar huis, maar hoorde dat dit de volgende AMO's alweer anders kon zijn.
Hebben jullie ook echt 4 dagen geschoten of zaten de theorie-(poets)lessen hier ook bij? :P
Die 2 extra dagen kunnen dan wel handig zijn. Je kunt langer schieten en toch kennis maken met alle militaire basisvaardigheden. :)
pi_161472084
quote:
99s.gif Op zaterdag 16 april 2016 18:06 schreef Awsom het volgende:

[..]

Hebben jullie ook echt 4 dagen geschoten of zaten de theorie-(poets)lessen hier ook bij? :P
Die 2 extra dagen kunnen dan wel handig zijn. Je kunt langer schieten en toch kennis maken met alle militaire basisvaardigheden. :)
Dit waren echt 4 volledige dagen, eind van de middag onderhoud en s'avonds de sim weer in. De theorie lessen volg je dan in de eerste week al. We waren ook lekker met een klein groepje, dus je kunt elkaar redelijk snel afwisselen.
  Moderator zaterdag 16 april 2016 @ 19:23:07 #242
257132 crew  Awsom
pi_161473304
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 19:14 schreef Bouke-p het volgende:
Ik kreeg net n mail dat wij nergens in uniform aan mogen deelnemen.

Zal wel iets met dreiging te maken hebben.
pi_161475211
Ah ja had zoiets al verwacht. Kinderachtig en t levert financieel niks op.

Nog triester is dat ik net zie dat het korpsdiner(vast alleen voor balken en sterren) wel doorgaat.
pi_161478997
Het wordt echt steeds minder he... Jammer hoor. Als ik kijk hoeveel er al ten nadele veranderd is sinds ik de Natres volg vanaf februari 2014 dan ziet het er echt uit alsof de stekker eruit getrokken gaat worden.
Vandaag kreeg ik een briet en dacht gelijk dat het de uitnodiging was voor het halen van het PGU en de opleiding maar helaas... Het was ivm "werkgeverdagen 2016"... We wachten maar weer af.

@Koreem
Leuk om allemaal te lezen. Wat meer nachtjes in de buitenlucht en meer aandacht voor het wapen lijkt wel goed. Kun je nog meer delen?
pi_161520569
Heb afgelopen week even de twee kamerbrieven nav de Kamervragen of het Reservistenbeleid door gelezen. Er wordt door de vaste kamercommissie Defensie ook gewoon onwaarheden aan de Kamer verkocht. Zo melden zij dat elke eenheid nog steeds op Niv.3 opgeleid zou blijven. Klopt dus geen flikker van.
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
pi_161520951
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 13:51 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:
Heb afgelopen week even de twee kamerbrieven nav de Kamervragen of het Reservistenbeleid door gelezen. Er wordt door de vaste kamercommissie Defensie ook gewoon onwaarheden aan de Kamer verkocht. Zo melden zij dat elke eenheid nog steeds op Niv.3 opgeleid zou blijven. Klopt dus geen flikker van.
Het heeft inderdaad echt bijzonder weinig relatie met de werkelijkheid. Als je het zo leest is het steeds begrijpbaar dat de tweede kamer denkt dat alles nog oké is.

Verder stellen ze dat we niet onder het minimum niveau geoefendheid raken qua daadwerkelijke opkomsturen, wat simpelweg niet waar is.

[ Bericht 13% gewijzigd door WWolfy op 18-04-2016 14:20:29 ]
  Moderator maandag 18 april 2016 @ 14:38:12 #247
257132 crew  Awsom
pi_161521698
Ze stellen ook dat elke natres militair 121 uur O&T heeft, haha.
  Moderator dinsdag 19 april 2016 @ 19:52:39 #248
257132 crew  Awsom
pi_161557484
quote:
99s.gif Op zaterdag 16 april 2016 19:23 schreef Awsom het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dit besluit is inmiddels teruggedraaid door de C-LAS. :P
pi_161558106
Er werd best wat geklaagd op de diverse fb pagina's.

Uiteraard zonder een enkele reactie van de hogere reserve leiding.

En dan zo stilletjes mogelijk terugkrabbelen....
  maandag 25 april 2016 @ 13:17:21 #251
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_161699630
Vlak voordat ik op vakantie ging een mail gehad dat ik vragenlijsten kon gaan invullen (na 3 maanden). Meteen daarna kreeg ik de documenten die ik moet opsturen (2 weken de tijd). Ik ben net terug van vakantie en moet ze dus voor donderdag inleveren. Allemaal geen probleem, behalve de vragenlijst t.b.v. het veiligheidsonderzoek. De gegevens van mijn medebewoners opgeven gaat sowieso een lastige worden ben ik bang.... ook aangezien er nogal een groot verloop is hier in huis. Weet iemand of je extra tijd kunt krijgen? Als ik Werving en Selectie bel krijg ik de melding 'opnamecapaciteit vol' en wordt de verbinding verbroken dus straks maar weer proberen.
  Moderator maandag 25 april 2016 @ 13:22:27 #252
257132 crew  Awsom
pi_161699719
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 13:17 schreef Hondenfluitje het volgende:
Vlak voordat ik op vakantie ging een mail gehad dat ik vragenlijsten kon gaan invullen (na 3 maanden). Meteen daarna kreeg ik de documenten die ik moet opsturen (2 weken de tijd). Ik ben net terug van vakantie en moet ze dus voor donderdag inleveren. Allemaal geen probleem, behalve de vragenlijst t.b.v. het veiligheidsonderzoek. De gegevens van mijn medebewoners opgeven gaat sowieso een lastige worden ben ik bang.... ook aangezien er nogal een groot verloop is hier in huis. Weet iemand of je extra tijd kunt krijgen? Als ik Werving en Selectie bel krijg ik de melding 'opnamecapaciteit vol' en wordt de verbinding verbroken dus straks maar weer proberen.
Kun je niet gewoon de gegevens van de huidige bewoners invullen dan? Zoveel kunnen dat er toch niet zijn? :P
  maandag 25 april 2016 @ 13:27:17 #253
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_161699812
quote:
99s.gif Op maandag 25 april 2016 13:22 schreef Awsom het volgende:

[..]

Kun je niet gewoon de gegevens van de huidige bewoners invullen dan? Zoveel kunnen dat er toch niet zijn? :P
Dat zijn er 6, en er is ruimte voor 3 op het formulier. Sowieso wonen 4 daarvan hier via een instelling en zal ik dus ook met hen en de instelling waar ze vandaan komen moeten overleggen. En allen zullen wel willen weten wat er met hun gegevens wordt gedaan in zo'n onderzoek, worden ze bv. ook gecheckt. Beetje lastige woonsituatie voor dit onderzoek denk ik.
  dinsdag 26 april 2016 @ 11:54:45 #254
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_161723227
Tering wat is dit zeg... ik ben net 20 minuten bezig geweest om de juiste persoon te pakken te krijgen die mijn vraag kan beantwoorden over extra tijd voor die formulieren. 5 telefoonnummers verder en het is nog steeds niet gelukt. Wat is dit?

Ik denk dat ik maar gewoon de papieren die ik wel kan opsturen in een envelop doe en dan een kleine uitleg erbij over waarom ik het formulier voor het veiligheidsonderzoek later zal opsturen.
  Moderator dinsdag 26 april 2016 @ 14:38:12 #255
257132 crew  Awsom
pi_161726303
Wat zie jij als medebewoners trouwens? Mensen op hetzelfde adres?
pi_161728957
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 11:54 schreef Hondenfluitje het volgende:
Tering wat is dit zeg... ik ben net 20 minuten bezig geweest om de juiste persoon te pakken te krijgen die mijn vraag kan beantwoorden over extra tijd voor die formulieren. 5 telefoonnummers verder en het is nog steeds niet gelukt. Wat is dit?

Ik denk dat ik maar gewoon de papieren die ik wel kan opsturen in een envelop doe en dan een kleine uitleg erbij over waarom ik het formulier voor het veiligheidsonderzoek later zal opsturen.
Ik zou het iets anders aanpakken, vul de hokjes die het formulier je geeft met personen die je wel ziet zitten. Meestal zit er achteraan het formulier nog wel wat ruimte om opmerkingen te schrijven, leg daar even kort en krachtig uit dat er meer mensen wonen en dat het geen doen is om iedereen op te schrijven ivm zeer hoog verloop. Er solliciteren meer mensen die in studentenhuizen wonen dus dat zal niet heel raar zijn.

Niet later nog eens dingen na gaan sturen, je beland geheid onderop de stapel en alles wat je later nog stuurt raakt zoek.
pi_161732923
Zet dat hele verhaal gewoon op je formulier, de mivd ziet toch wel wie er op je adres ingeschreven staan.

En het is een b screening, niet de meest diepgaande...
  Moderator dinsdag 26 april 2016 @ 19:34:06 #258
257132 crew  Awsom
pi_161733810
Wat bouke zegt.
pi_161756043
Wat is bij jullie de regel kwa opkomsten? Een geplande opkomst is gewoon verplicht komen opdraven?
  Moderator woensdag 27 april 2016 @ 17:27:41 #260
257132 crew  Awsom
pi_161756256
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 17:16 schreef Bouke-p het volgende:
Wat is bij jullie de regel kwa opkomsten? Een geplande opkomst is gewoon verplicht komen opdraven?
Niets is echt "verplicht". Iedereen probeert er zoveel mogelijk bij te zijn (helemaal nu we maar zo weinig oefenmomenten hebben), maar er is ook begrip dat iemand niet altijd aanwezig kan zijn. Zolang je een goede reden hebt (en dus niet "ik moet de hond uitlaten") dan is er geen man overboord.

Familie > Burgerbaan > School > Natres
pi_161766692
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 19:00 schreef Bouke-p het volgende:
Zet dat hele verhaal gewoon op je formulier, de mivd ziet toch wel wie er op je adres ingeschreven staan.

En het is een b screening, niet de meest diepgaande...
NatRes is normaliter zelfs c geloof ik. B was alleen voor de mensen die NSS draaiden twee jaar terug afaik.
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
pi_161766767
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 17:16 schreef Bouke-p het volgende:
Wat is bij jullie de regel kwa opkomsten? Een geplande opkomst is gewoon verplicht komen opdraven?
Verplicht is te veel gezegd. Er zijn gewoon prio's die voorgaan. Maar als iemand de 80% niet haalt qua uren zonder dat er omstandigheden bekend zijn wordt er wel ff extra op gelet.
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
  Moderator woensdag 27 april 2016 @ 23:35:00 #263
257132 crew  Awsom
pi_161766793
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 23:30 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:

[..]

NatRes is normaliter zelfs c geloof ik. B was alleen voor de mensen die NSS draaiden twee jaar terug afaik.
B is standaard
pi_161766838
quote:
99s.gif Op woensdag 27 april 2016 23:35 schreef Awsom het volgende:

[..]

B is standaard
Ah ok dan is dat opgehoogd. Twee jaar terug moest ineens ons halve bat een nieuw veiligheidsonderzoek invullen omdat ze bij de NSS zouden werken. Ben er pas achtergekomen dat de mijne retour afzender is gegaan naar de cie omdat ik al op B zat vanwege mn vorige functie. Heeft al die tijd op de plank gelegen :P
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
  Moderator woensdag 27 april 2016 @ 23:40:04 #265
257132 crew  Awsom
pi_161766926
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 23:36 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:

[..]

Ah ok dan is dat opgehoogd. Twee jaar terug moest ineens ons halve bat een nieuw veiligheidsonderzoek invullen omdat ze bij de NSS zouden werken. Ben er pas achtergekomen dat de mijne retour afzender is gegaan naar de cie omdat ik al op B zat vanwege mn vorige functie. Heeft al die tijd op de plank gelegen :P
Het zou me ook niet verbazen als die onderzoeken gewoon verlopen waren en het bij de NSS plots wél weer belangrijk werd gevonden :P
pi_161768902
Ik ben vanwege mn baan veel op pad en moet dus nog wel ns een opkomst laten gaan.

Ik heb echter gehoord dat je bij een bepaalde cie gewoon verlof moet vragen en de baas wel beslist of je een goede reden hebt. Zo niet en je komt toch niet opdagen dan word je tijdens appel ff met naam en reden van afwezigheid voor lul gezet + dat je hakjes mag maken bij je pc.


Behoorlijk triest en ook niet zoals t hoort imho.
  donderdag 28 april 2016 @ 08:30:38 #267
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161769040
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 08:02 schreef Bouke-p het volgende:
Ik ben vanwege mn baan veel op pad en moet dus nog wel ns een opkomst laten gaan.

Ik heb echter gehoord dat je bij een bepaalde cie gewoon verlof moet vragen en de baas wel beslist of je een goede reden hebt. Zo niet en je komt toch niet opdagen dan word je tijdens appel ff met naam en reden van afwezigheid voor lul gezet + dat je hakjes mag maken bij je pc.


Behoorlijk triest en ook niet zoals t hoort imho.
Whut? :')

Dat hadden ze mij moeten flikken... Dan had ik die lui zo hard door de mangel gehaald dat ze de rest van het jaar ziek thuis hadden gezeten...
  donderdag 28 april 2016 @ 08:42:01 #268
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161769120
Professionele organisatie _O_
  donderdag 28 april 2016 @ 10:06:34 #269
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161770017
quote:
14s.gif Op donderdag 28 april 2016 08:42 schreef detaris het volgende:
Professionele organisatie _O_
Nou idd... En het dan raar vinden dat sommige beroepsmilitairen neerbuigend gaan doen... :')

Als je je opstelt op een manier zoals we dat met dienstplichtigen deden en je denkt dat kadaverdiscipline nog steeds de norm is sla je de plank behoorlijk mis...
  donderdag 28 april 2016 @ 10:24:57 #270
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161770274
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 10:06 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nou idd... En het dan raar vinden dat sommige beroepsmilitairen neerbuigend gaan doen... :')

Als je je opstelt op een manier zoals we dat met dienstplichtigen deden en je denkt dat kadaverdiscipline nog steeds de norm is sla je de plank behoorlijk mis...
Van horen zeggen natuurlijk.
  Moderator donderdag 28 april 2016 @ 10:27:47 #271
257132 crew  Awsom
pi_161770319
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 08:02 schreef Bouke-p het volgende:
Ik ben vanwege mn baan veel op pad en moet dus nog wel ns een opkomst laten gaan.

Ik heb echter gehoord dat je bij een bepaalde cie gewoon verlof moet vragen en de baas wel beslist of je een goede reden hebt. Zo niet en je komt toch niet opdagen dan word je tijdens appel ff met naam en reden van afwezigheid voor lul gezet + dat je hakjes mag maken bij je pc.


Behoorlijk triest en ook niet zoals t hoort imho.
Lekkere angstcultuur creeër je dan.
pi_161770527
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 10:24 schreef detaris het volgende:

[..]

Van horen zeggen natuurlijk.
Klopt, van een vriend/oud collega van me. En die geloof ik op zn blauwe ogen.
pi_161770602
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2016 08:30 schreef AchJa het volgende:

[..]

Whut? :')

Dat hadden ze mij moeten flikken... Dan had ik die lui zo hard door de mangel gehaald dat ze de rest van het jaar ziek thuis hadden gezeten...
Precies mijn reactie.

Een opkomst missen vanwege het schrijven van een scriptie was geen geldige reden voor verlof....
pi_161772176
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2016 10:46 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Precies mijn reactie.

Een opkomst missen vanwege het schrijven van een scriptie was geen geldige reden voor verlof....
Wat een ontzettende lulhannes. Bij ons is melden aan de gpc met geldige reden dat je niet aanwezig kan zijn genoeg. Je moet natuurlijk ook gewoon een goede sfeer behouden binnen het pel/de groep.
pi_161773173
Maar wat zou die cc kunnen doen als je niet komt? OA lijkt me onmogelijk?
pi_161773818
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 12:34 schreef Bouke-p het volgende:
Maar wat zou die cc kunnen doen als je niet komt? OA lijkt me onmogelijk?
Je valt bij natres ook gewoon onder tuchtrecht/militair strafrecht, al zullen ze het natuurlijk liever met een boze email en op het matje komen afhandelen lijkt me. Hangt er een beetje vanaf hoe machtsgeil de cc is.
pi_161773892
Je valt toch pas onder tuchtrecht bij een daadwerkelijke opkomst?
  donderdag 28 april 2016 @ 13:17:09 #278
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161773921
Ook als je wordt opgeroepen of als je geacht wordt aanwezig te zijn.
Maar goed, de bovenstaande situatie slaat natuurlijk nergens op. :')
pi_161773961
Ah ok, ik had begrepen dat er wel een zwaarwegend belang moet zijn om mensen te verplichten tot opkomst.
  donderdag 28 april 2016 @ 13:52:11 #280
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161774638
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 13:19 schreef Bouke-p het volgende:
Ah ok, ik had begrepen dat er wel een zwaarwegend belang moet zijn om mensen te verplichten tot opkomst.
Zwaarwegend dienstbelang is natuurlijk wel iets wat de afgelopen jaren aan geloofwaardigheid heeft ingeboet. _O-
pi_161775299
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 13:19 schreef Bouke-p het volgende:
Ah ok, ik had begrepen dat er wel een zwaarwegend belang moet zijn om mensen te verplichten tot opkomst.
"Vrijwillig, niet vrijblijvend"
pi_161792370
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 14:18 schreef WWolfy het volgende:

[..]

"Vrijwillig, niet vrijblijvend"
Ja daar zijn we nu inmiddels ook wel van afgestapt. Het is echt niet zomaar meer vrijblijvend geworden. Het zaterdag hobbyclub gevoel is er gelukkig de laatste jaren (iig bij ons) wel uitgewerkt. Als iemand te lang radiostilte houdt of met kontredenen komt wordt er echt wel ff serieus met zon vent gelult. Stukje intentie, motivatie ed. En gewoon keuzes durven te maken als het niet meer in je werk/prive situatie past. Je houd anders wel een plek bezet voor een verse AMO klant die topgemotiveerd is om bij de club in te stromen.
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
pi_161792595
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 01:01 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:

[..]

Ja daar zijn we nu inmiddels ook wel van afgestapt. Het is echt niet zomaar meer vrijblijvend geworden. Het zaterdag hobbyclub gevoel is er gelukkig de laatste jaren (iig bij ons) wel uitgewerkt. Als iemand te lang radiostilte houdt of met kontredenen komt wordt er echt wel ff serieus met zon vent gelult. Stukje intentie, motivatie ed. En gewoon keuzes durven te maken als het niet meer in je werk/prive situatie past. Je houd anders wel een plek bezet voor een verse AMO klant die topgemotiveerd is om bij de club in te stromen.
Het was niet sarcastisch bedoelt.
  vrijdag 29 april 2016 @ 09:57:26 #284
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161794211
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 01:01 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:

[..]

Ja daar zijn we nu inmiddels ook wel van afgestapt. Het is echt niet zomaar meer vrijblijvend geworden. Het zaterdag hobbyclub gevoel is er gelukkig de laatste jaren (iig bij ons) wel uitgewerkt. Als iemand te lang radiostilte houdt of met kontredenen komt wordt er echt wel ff serieus met zon vent gelult. Stukje intentie, motivatie ed. En gewoon keuzes durven te maken als het niet meer in je werk/prive situatie past. Je houd anders wel een plek bezet voor een verse AMO klant die topgemotiveerd is om bij de club in te stromen.
Wat wil je zeggen? Dat een scriptie schrijven geen goede reden is om niet op te komen dagen?

Daarbij zijn het over het algemeen geen kleine kinderen of dienstplichtigen. Ik mag toch aannemen dat een ieder volwassen en professioneel genoeg is om te bepalen of hij of zij en valide reden heeft om thuis te blijven. Lukt dat allemaal niet en moet de CC/ TSBM of wie dan ook ingrijpen doek dan het hele circus maar op, dan kan dat geld beter besteed worden aan het parate deel van de krijgsmacht ipv aan die kleuterklas.
  vrijdag 29 april 2016 @ 10:14:32 #285
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161794428
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 09:57 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat wil je zeggen? Dat een scriptie schrijven geen goede reden is om niet op te komen dagen?

Daarbij zijn het over het algemeen geen kleine kinderen of dienstplichtigen. Ik mag toch aannemen dat een ieder volwassen en professioneel genoeg is om te bepalen of hij of zij en valide reden heeft om thuis te blijven. Lukt dat allemaal niet en moet de CC/ TSBM of wie dan ook ingrijpen doek dan het hele circus maar op, dan kan dat geld beter besteed worden aan het parate deel van de krijgsmacht ipv aan die kleuterklas.
Of een scriptie schrijven een goede reden is om niet op te komen dagen hangt af van de omstandigheden. Zit je in de laatste fase van het schrijven of heb je gewoon een kutplanning?
Ik heb zelf geen ervaring met reservisten, maar je weet als reservist wanneer je een opkomst/ oefening hebt. Je weet ook in welk deel van je opleiding je een scriptie moet schrijven.

Van volwassen en professionele mensen mag je toch wel verwachten dat ze deze zaken goed op elkaar kunnen afstemmen en mocht dat niet lukken de leiding ruim van tevoren informeren.

Als elke reservist zelf gaat bepalen of hij/zij een goede reden heeft om niet te komen dan kun je het zaakje inderdaad beter opdoeken. Vanaf het moment dat je wordt opgeroepen heb je dezelfde rechten en plichten als een beroeps.
  vrijdag 29 april 2016 @ 10:38:29 #286
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161794785
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 10:14 schreef detaris het volgende:

[..]

Of een scriptie schrijven een goede reden is om niet op te komen dagen hangt af van de omstandigheden. Zit je in de laatste fase van het schrijven of heb je gewoon een kutplanning?
Ik heb zelf geen ervaring met reservisten, maar je weet als reservist wanneer je een opkomst/ oefening hebt. Je weet ook in welk deel van je opleiding je een scriptie moet schrijven.

Van volwassen en professionele mensen mag je toch wel verwachten dat ze deze zaken goed op elkaar kunnen afstemmen en mocht dat niet lukken de leiding ruim van tevoren informeren.

Als elke reservist zelf gaat bepalen of hij/zij een goede reden heeft om niet te komen dan kun je het zaakje inderdaad beter opdoeken. Vanaf het moment dat je wordt opgeroepen heb je dezelfde rechten en plichten als een beroeps.
Dus?

Ook jij als beroeps bepaalt zelf wanneer jij in een situatie zit die dusdanig zwaarwegend is dat je niet naar je werk gaat of kunt, daar heb jij ook niemand voor nodig en zeker geen leidinggevende die wel even voor jou gaat bepalen dat het allemaal maar onzin is en dat je toch op moet komen draven.

En een hoop dingen weet je maanden van te voren niet... "Opkomst in november 2017" Nee, dan kan ik niet, dan heb ik een begrafenis.... :')
  vrijdag 29 april 2016 @ 11:04:13 #287
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161795222
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 10:38 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dus?

Ook jij als beroeps bepaalt zelf wanneer jij in een situatie zit die dusdanig zwaarwegend is dat je niet naar je werk gaat of kunt, daar heb jij ook niemand voor nodig en zeker geen leidinggevende die wel even voor jou gaat bepalen dat het allemaal maar onzin is en dat je toch op moet komen draven.

En een hoop dingen weet je maanden van te voren niet... "Opkomst in november 2017" Nee, dan kan ik niet, dan heb ik een begrafenis.... :')
Wat een geleuter.
Sorry ik moet nu mijn scriptie schrijven commandant en mijn vrouw is ziek. Ik ben er niet bij deze vaarperiode. :W
  vrijdag 29 april 2016 @ 11:07:30 #288
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161795282
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 11:04 schreef detaris het volgende:

Wat een geleuter.
Sorry ik moet nu mijn scriptie schrijven commandant en mijn vrouw is ziek. Ik ben er niet bij deze vaarperiode. :W
Jij stond niet vooraan toen ze het verstand uitdeelden of wel? Leer gvd eens lezen mafkees.
  vrijdag 29 april 2016 @ 11:09:15 #289
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161795331
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 11:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jij stond niet vooraan toen ze het verstand uitdeelden of wel? Leer gvd eens lezen mafkees.
Lees zelf eerst de posts nog maar eens goed door :')
  vrijdag 29 april 2016 @ 11:10:38 #290
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161795363
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 11:09 schreef detaris het volgende:

Lees zelf eerst de posts nog maar eens goed door :')
quote:
Ook jij als beroeps bepaalt zelf wanneer jij in een situatie zit die dusdanig zwaarwegend is dat je niet naar je werk gaat of kunt.
Ik heb het toch gvd niet over vaarperiodes of wel dan?
Daarbij staat er "zwaarwegend" bij, en dat is geen vrouw die ziek thuis is.
  vrijdag 29 april 2016 @ 11:15:09 #291
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161795465
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 11:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

Ik heb het toch gvd niet over vaarperiodes of wel dan?
Daarbij staat er "zwaarwegend" bij, en dat is geen vrouw die ziek thuis is.
Daar gaat het toch helemaal niet om. Het is gewoon een voorbeeld. _O-
Jij zegt toch dat een beroeps zelf wel kan bepalen of er een zwaarwegende reden is om wel of niet te komen. En daar reageer ik op.
  vrijdag 29 april 2016 @ 11:21:00 #292
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161795594
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 11:15 schreef detaris het volgende:

Daar gaat het toch helemaal niet om. Het is gewoon een voorbeeld. _O-
Jij zegt toch dat een beroeps zelf wel kan bepalen of er een zwaarwegende reden is om wel of niet te komen. En daar reageer ik op.
En bij de KM kunnen ze dat niet? Je bent toch geen plichtige of wel dan?
  vrijdag 29 april 2016 @ 11:29:04 #293
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161795734
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 11:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

En bij de KM kunnen ze dat niet? Je bent toch geen plichtige of wel dan?
Bij de KM heb ik dit soort idiote discussies niet.
pi_161795826
Jemig...
Ik was er laatst ook een keer niet bij (ISK nogwel) omdat de planning steeds veranderde.
Kan het kader ook niks aan doen, en gelukkig was het geen probleem.
------
Nothing but the rain
  vrijdag 29 april 2016 @ 11:37:29 #295
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161795887
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 11:29 schreef detaris het volgende:

Bij de KM heb ik dit soort idiote discussies niet.
Laat maar... |:(

Waar het mee begon was dat als een type zoals Bouke-p hier die al wat langer meedraait dan vandaag en nu bij de Natres zit geconfronteerd wordt met reservist wannabe weekendmilitairen dienstkloppers die wel even voor hem gaan bepalen wat goed voor hem is...

Bouke-p is professioneel genoeg (jarenlang beroeps geweest) om dat zelf te bepalen. Daar heeft hij geen jokers voor nodig die het parate leger 30 jaar geleden voor het laatst gezien hebben.
  vrijdag 29 april 2016 @ 11:39:49 #296
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161795947
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 11:37 schreef AchJa het volgende:

[..]

Laat maar... |:(

Waar het mee begon was dat als een type zoals Bouke-p hier die al wat langer meedraait dan vandaag en nu bij de Natres zit geconfronteerd wordt met reservist wannabe weekendmilitairen dienstkloppers die wel even voor hem gaan bepalen wat goed voor hem is...

Bouke-p is professioneel genoeg (jarenlang beroeps geweest) om dat zelf te bepalen. Daar heeft hij geen jokers voor nodig die het parate leger 30 jaar geleden voor het laatst gezien hebben.
|:( Daar hadden wij toch geen discussie over.
  vrijdag 29 april 2016 @ 11:39:55 #297
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161795954
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 11:34 schreef sobertje het volgende:
Jemig...
Ik was er laatst ook een keer niet bij (ISK nogwel) omdat de planning steeds veranderde.
Kan het kader ook niks aan doen, en gelukkig was het geen probleem.
Volgens sommigen hier moet je dan op zijn minst een begrafenis hebben van een eerstelijns familielid om een gegronde reden te hebben.
  vrijdag 29 april 2016 @ 11:42:39 #298
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161796021
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 11:39 schreef detaris het volgende:

[..]

|:( Daar hadden wij toch geen discussie over.
Jawel. Daarbij ben jij schijnbaar van mening dat beroepsen dat soort dingen helemaal niet kunnen bepalen.
  Moderator vrijdag 29 april 2016 @ 11:56:52 #299
257132 crew  Awsom
pi_161796325
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 11:37 schreef AchJa het volgende:

[..]

Laat maar... |:(

Waar het mee begon was dat als een type zoals Bouke-p hier die al wat langer meedraait dan vandaag en nu bij de Natres zit geconfronteerd wordt met reservist wannabe weekendmilitairen dienstkloppers die wel even voor hem gaan bepalen wat goed voor hem is...
Ho ho rustig aan soldaat. Hij heeft hier alleen maar via via van horen zeggen. Vooralsnog moet ik de eerste eenheid nog tegenkomen waar een opkomst missen met goede reden een probleem is.
  vrijdag 29 april 2016 @ 12:09:16 #300
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_161796551
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 11:42 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jawel. Daarbij ben jij schijnbaar van mening dat beroepsen dat soort dingen helemaal niet kunnen bepalen.
Ik ben van mening dat:
- Reservisten en Beroeps niet in alle gevallen kunnen zelf bepalen of er een zwaarwegende reden is om niet op te komen dagen. En daar mag men best over worden aangesproken . Uiteraard niet door de naming and shaming. Kansloos gedrag.

En laten we eerlijk zijn, in een normaal bedrijf is dit geen issue want zowel de mannen als de leiding is professioneel genoeg. Onlangs zelf een soortgelijke zaak aan mijn broek gehad met een matroos.

- Ben ook van mening dat Defensie moet zorgen voor de juiste randvoorwaarden. Met andere woorden voor reservisten: een duidelijke planning waar reservisten ook daadwerkelijk vanuit kunnen gaan aangezien ze vaak afspraken moeten maken met thuisfront/ werkgever.
  vrijdag 29 april 2016 @ 12:10:29 #301
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_161796582
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 april 2016 11:56 schreef Awsom het volgende:

[..]

Ho ho rustig aan soldaat. Hij heeft hier alleen maar via via van horen zeggen. Vooralsnog moet ik de eerste eenheid nog tegenkomen waar een opkomst missen met goede reden een probleem is.
Van iemand die hij wel degelijk vertrouwt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')