abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 17 november 2015 @ 16:30:47 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_157625736
Kennen jullie die term? Het wordt steeds meer gezien als een soort psychologische marteling.

Gaslighting is wanneer je iemand probeert te overtuigen dat zijn of haar waarheden niet kloppen of dat ze het inbeeld. Stel bijvoorbeeld iemand ervaart iets heel heftigs, maar een ander probeert die persoon te overtuigen dat het niet waar is of dat het niet zo is gegaan als die persoon het heeft meegemaakt.


Hebben mensen hier ervaring of kennis erover?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_157625828
Ervaar je dit zelf binnen je relatie ?
U MAD?
  dinsdag 17 november 2015 @ 16:38:46 #3
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_157625913
quote:
15s.gif Op dinsdag 17 november 2015 16:35 schreef de_boswachter het volgende:
Ervaar je dit zelf binnen je relatie ?
Ik heb het in het verleden meegemaakt met een vriend die ik op een gegeven moment ging haten. Op een gegeven moment twijfelde aan alles wat ik voorheen geloofde en wist. Hij gaf me het geval dat ik een irritante ongewilde klootzak was, terwijl hij eigenlijk een heel kwaadaardig persoon was die geen rekening hield met mensen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_157626017
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 16:38 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik heb het in het verleden meegemaakt met een vriend die ik op een gegeven moment ging haten. Op een gegeven moment twijfelde aan alles wat ik voorheen geloofde en wist. Hij gaf me het geval dat ik een irritante ongewilde klootzak was, terwijl hij eigenlijk een heel kwaadaardig persoon was die geen rekening hield met mensen.
Wat is er van die persoon terecht gekomen?
U MAD?
  dinsdag 17 november 2015 @ 16:45:05 #5
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_157626069
quote:
3s.gif Op dinsdag 17 november 2015 16:42 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Wat is er van die persoon terecht gekomen?
Op dit moment krijgen er steeds meer mensen een hekel aan hem. Maar hij was best lang heel populair en geliefd. Niet omdat hij mensen goed behandelde, maar omdat hij heel charmant en zelfverzekerd overkwam.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  dinsdag 17 november 2015 @ 17:09:06 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_157626524
Ik heb de film gezien.

Ik bedoel de speelfilm waar de tem ongetwijfeld op gebaseerd is.

[ Bericht 63% gewijzigd door Lienekien op 17-11-2015 17:55:47 ]
The love you take is equal to the love you make.
pi_157627379
Geen zin om filmpje te kijken.

Is dat niet wat zo'n beetje iedereen doet, in bijvoorbeeld een discussie? Een ander proberen te overtuigen dat zijn/haar mening of perspectief volgens jou niet helemaal juist is. Dat doen we toch de hele tijd?

Dus ja, iedereen heeft hier ervaring mee.

Wat wil TS met dit topic? Ik bedoel .. het is dus nogal een ruim begrip. Dus over welk aspect wil TS het hebben? Waarschijnlijk negatief gebruik binnen een relatie?
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 17 november 2015 @ 17:56:42 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_157627491
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 17:51 schreef probeer het volgende:
Geen zin om filmpje te kijken.

Is dat niet wat zo'n beetje iedereen doet, in bijvoorbeeld een discussie? Een ander proberen te overtuigen dat zijn/haar mening of perspectief volgens jou niet helemaal juist is. Dat doen we toch de hele tijd?

Dus ja, iedereen heeft hier ervaring mee.

Wat wil TS met dit topic? Ik bedoel .. het is dus nogal een ruim begrip. Dus over welk aspect wil TS het hebben? Waarschijnlijk negatief gebruik binnen een relatie?
Volgens mij gaat het niet om verschillen van inzicht, maar proberen iemand anders te laten denken dat hij/zij gek is.
The love you take is equal to the love you make.
pi_157627582
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2015 17:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het niet om verschillen van inzicht, maar proberen iemand anders te laten denken dat hij/zij gek is.
Heb het filmpje net gezien, schijnt toch wat breder te zijn dan 'laten denken dat iemand gek is'. Een soort van 'de ander laten twijfelen over of het her-evalueren van eigen waarheden.'

Ik kan er niet zo veel mee iig.
"Pools are perfect for holding water"
pi_157627627
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 16:30 schreef Keep_Walking het volgende:
Kennen jullie die term? Het wordt steeds meer gezien als een soort psychologische marteling.

Gaslighting is wanneer je iemand probeert te overtuigen dat zijn of haar waarheden niet kloppen of dat ze het inbeeld. Stel bijvoorbeeld iemand ervaart iets heel heftigs, maar een ander probeert die persoon te overtuigen dat het niet waar is of dat het niet zo is gegaan als die persoon het heeft meegemaakt.


Hebben mensen hier ervaring of kennis erover?
Nou kennis.. weet ik niet meer persoonlijke ervaring. Ik heb het meegemaakt. Kwam er achter dat die persoon een narcist was (pas achteraf).. Na dat de tijd vorderde manipuleerde die persoon me zo erg dat nog maar slechts een lege huls was. Alles werd verdraaid, op alles was er wat aan te merken, kon het nooit goed doen.. dat ik op gegeven moment ging denken ligt het aan mij?


Maar het lag niet aan mij, die persoon was gewoon ziek en dramaverslaafd.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
  dinsdag 17 november 2015 @ 18:17:36 #11
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_157628035
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 18:01 schreef LLgetikt het volgende:

[..]

Nou kennis.. weet ik niet meer persoonlijke ervaring. Ik heb het meegemaakt. Kwam er achter dat die persoon een narcist was (pas achteraf).. Na dat de tijd vorderde manipuleerde die persoon me zo erg dat nog maar slechts een lege huls was. Alles werd verdraaid, op alles was er wat aan te merken, kon het nooit goed doen.. dat ik op gegeven moment ging denken ligt het aan mij?

Maar het lag niet aan mij, die persoon was gewoon ziek en dramaverslaafd.
Ja, dat had ik dus ook met die vriend van me. We kenden elkaar van kleins af aan, eerst was hij een lieve een betrouwbare jongen, maar rond zijn 15de veranderde hij. Eigenlijk snap ik het ook wel, hij had een verschrikkelijke vader, maar ik had me nooit kunnen voorstellen hoe evil hij kon worden.

Op een gegeven moment ging hij vreemd op zijn vriendin en gaf hij mij de schuld dat ze hem niet terugnam.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_157628054
Interessant
Doe het voor de mensheid:$:$
pi_157628071
Ik ken deze term niet. Even volgen.
pi_157628133
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 18:17 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ja, dat had ik dus ook met die vriend van me. We kenden elkaar van kleins af aan, eerst was hij een lieve een betrouwbare jongen, maar rond zijn 15de veranderde hij. Eigenlijk snap ik het ook wel, hij had een verschrikkelijke vader, maar ik had me nooit kunnen voorstellen hoe evil hij kon worden.

Op een gegeven moment ging hij vreemd op zijn vriendin en gaf hij mij de schuld dat ze hem niet terugnam.
Apart ja, het lag dus nooit aan hem. 1 tip, breek alle contact af nu het nog kan, ze maken je leven kapot. Ze hebben geen empathie, gaan over lijken.. en jij bent een gebruiksvoorwerp (als ie een narcist is).

Maar die verandering is wel apart ja. Denk je dat ie een narcist is?
'' I am under no obligation to make sense to you.''
  dinsdag 17 november 2015 @ 18:29:30 #15
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_157628266
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 18:21 schreef LLgetikt het volgende:

[..]

Apart ja, het lag dus nooit aan hem. 1 tip, breek alle contact af nu het nog kan, ze maken je leven kapot. Ze hebben geen empathie, gaan over lijken.. en jij bent een gebruiksvoorwerp (als ie een narcist is).

Maar die verandering is wel apart ja. Denk je dat ie een narcist is?
Ik heb al contact gebroken. Hij is zeker een narcist. Best evil eigenlijk. Ook wat hij heeft geflikt bij andere mensen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_157628351
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2015 18:29 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik heb al contact gebroken. Hij is zeker een narcist. Best evil eigenlijk. Ook wat hij heeft geflikt bij andere mensen.
Ik heb veel onmacht gevoelt in mijn situatie toen. Ik zat ermee, die persoon niet.. was een nachtmerrie.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
  dinsdag 17 november 2015 @ 18:44:42 #17
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_157628653
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 18:33 schreef LLgetikt het volgende:

[..]

Ik heb veel onmacht gevoelt in mijn situatie toen. Ik zat ermee, die persoon niet.. was een nachtmerrie.
Dat had ik dus ook. Daarom was het ook zo moeilijk om de band te breken, ik gaf om hem maar hij niet om mij

Wie was die persoon in jouw situatie en hoe ging je ermee om?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_157628919
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2015 18:44 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Dat had ik dus ook. Daarom was het ook zo moeilijk om de band te breken, ik gaf om hem maar hij niet om mij

Wie was die persoon in jouw situatie en hoe ging je ermee om?
Het was me huisgenote, we werden vriendinnen.. hoe ik ermee om ging. In het begin was er niks aan de hand de eerste 3 maanden.. leuk gezellig positief. Toen merkte ik dat ze het steeds erger werd. Met kleine dingen.. commentaar op mij hoe ik met mensen omging bijv. Altijd aandacht nodig hebben.. en er was echt serieus elke dag drama (heb er 7 maanden gewoond) Ik gaf toe aan haar grillen om van het gezeik af te zijn (ik was voor een reden het huis uitgegaan en wou het gewoon alleen oplossen). Ze had me in een situatie gebracht dat ik afhankelijk werd van haar. Ik kan er nog veel meer over typen maar.. om lang verhaal kort te maken. Ze isoleerde me van me vrienden, niemand geloofde mij meer nog (deed ze achter me rug om) ze beheersde me volledig als persoon tot dat ik niks meer was. Robot achtig (was gewoon depressief achteraf). Op gegeven moment kon ik er niet meer tegen. Maar zelfs toen heeft ze me op een vieze zieke manier genaaid financieel. (daar wil ik niet zoveel over kwijt). En mensen zeggen wel van ja waarom laat je het zover komen. Omdat ik het in eerste instantie niet doorhad, en voor dat ik wist was het nachtmerrie en zag door de bomen het bos niet meer.

Hoe ik van haar af ben gekomen verhuisd naar een andere stad. Anders zou ze me nooit met rust laten. (was toen 19)

[ Bericht 0% gewijzigd door LLgetikt op 17-11-2015 18:58:40 ]
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_157630680
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 17:51 schreef probeer het volgende:
Geen zin om filmpje te kijken.

Is dat niet wat zo'n beetje iedereen doet, in bijvoorbeeld een discussie? Een ander proberen te overtuigen dat zijn/haar mening of perspectief volgens jou niet helemaal juist is. Dat doen we toch de hele tijd?

Dus ja, iedereen heeft hier ervaring mee.

Wat wil TS met dit topic? Ik bedoel .. het is dus nogal een ruim begrip. Dus over welk aspect wil TS het hebben? Waarschijnlijk negatief gebruik binnen een relatie?
Heel veel mensen doen dit inderdaad. Ik wist niet eens dat er een naam voor bestond!
pi_157631120
Deze vat wel goed samen wat het is. Alleen gebruiken ze m.i. ten onrechte de "hij" vorm.

http://mens-en-samenlevin(...)uctief-misbruik.html

Meteen maar even het advies daarbij:

Gaslighters willen je een minderwaardigheidsgevoel geven door zichzelf superieur voor te doen. Probeer deze zogezegde hiërarchie te vergeten en zie wat er gebeurt. Wees je bewust van de gebruikte technieken. Wanneer je hier niet in slaagt kan je zijn terreur enkel beëindigen door hem te verlaten. Voorkom dat hij je gezond verstand vernietigdt en je volledig afhankelijk maakt van hem.

Ik had er nog nooit van gehoord. Maar bij nader inzien zou ik er ook wel eens eentje kunnen zijn...

[ Bericht 23% gewijzigd door Bart2002 op 17-11-2015 20:04:52 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_157631225
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2015 17:09 schreef Lienekien het volgende:
de tem ongetwijfeld
Kom er maar in mate!
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_157631354
Jezus, echt een geweldig filmpje _O_

Dikke aanrader ^O^
En is toch maar 10 minuten, gewoon doen :Y
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 19:59 schreef Bart2002 het volgende:
Deze vat wel goed samen wat het is. Alleen gebruiken ze m.i. ten onrechte de "hij" vorm.

http://mens-en-samenlevin(...)uctief-misbruik.html

Meteen maar even het advies daarbij:

Gaslighters willen je een minderwaardigheidsgevoel geven door zichzelf superieur voor te doen. Probeer deze zogezegde hiërarchie te vergeten en zie wat er gebeurt. Wees je bewust van de gebruikte technieken. Wanneer je hier niet in slaagt kan je zijn terreur enkel beëindigen door hem te verlaten. Voorkom dat hij je gezond verstand vernietigdt en je volledig afhankelijk maakt van hem.

Ik had er nog nooit van gehoord. Maar bij nader inzien zou ik er ook wel eens eentje kunnen zijn...
Bijna iedereen doet dit, velen laten het niet merken totdat er dingen op het spel gaan staan (ze doen normaal zolang er niks aan het handje is, maar o wee als er wat op het spel staat of er voor die persoon wat te winnen valt, je ziet die mensen van gedrag veranderen als een boomblad in de wind).

[ Bericht 0% gewijzigd door magnetronkoffie op 17-11-2015 20:14:05 ]
pi_157631830
Och, als bijna iedereen het doet, is het dus in elk geval geen stoornis.
Mooi, want nog eentje erbij hadden we niet nodig.,
compact en kleverig.
pi_157632017
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 20:20 schreef JaniesBrownie het volgende:
Och, als bijna iedereen het doet, is het dus in elk geval geen stoornis.
Mooi, want nog eentje erbij hadden we niet nodig.,
Het lijkt op manipuleren door dominante types. Die heb je en zij doen dat.
Maar goed dat er nu een overkoepelende term voor bestaat. :D
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_157632122
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 20:26 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het lijkt op manipuleren door dominante types. Die heb je en zij doen dat.
Maar goed dat er nu een overkoepelende term voor bestaat.
Hoezo dat? Manipuleren door dominante types was niet duidelijk genoeg?
compact en kleverig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')