abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 14 november 2015 @ 16:42:25 #51
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157547832
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 16:15 schreef gelestipjes het volgende:

[..]

[..]

Nee, dat kan natuurlijk niet. Dat mag alleen in overleg. Het is hun taak om te zorgen dat je aan je uren komt. Maar als jij een contract hebt van 10 uur en je werkt er 14, dan hoeven ze in die week dat je verlof hebt niet meer dan 6 uur verlof af te schrijven. Vroeger deden teamcoaches hier daar niet zo moeilijk over, maar tegenwoordig wel.
Zo doen ze dat ja, maar bij mijn contract mogen ze dat iig niet zonder mijn toestemming doen. En die toestemming hebben ze niet, want ik wil mijn verlofuren ook op kunnen maken.

Het is handig om precies te weten wat je rechten en plichten zijn. Dan heb je op bepaalde punten eenmaal een flinke discussie en daarna hoef je er alleen maar naar terug te verwijzen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_157547833
Had gisteren 75% uitloop op een wijk, heb er vandaag spontaan een uur achteraan getypt om die uitbetaald te krijgen (of niet). Voorlopig ga ik wat minder met de post bezig zijn. Want ik deed het voor mijn lol, weet je nog? Tis dat een krantenwijk zo vroeg is ;)
pi_157548145
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 12:17 schreef houdjemond het volgende:
Ik ga jullie helaas verlaten, chronisch ziek geworden en een zware operatie voor de boeg waardoor mijn contract niet word verlengd.

Blijf hier nog wel meelezen uiteraard!

Het gaat jullie goed! O+ :W
Sterkte met de operatie!
"Everybody lies..."
House M.D.
pi_157548146
Hier wel weer een mooi akkefietje met een vermoedelijk verstandelijk beperkte mevrouw. Die had blijkbaar een brief gekregen met zelfde huisnummer maar andere straat, en die ging dus overal 'vragen' (ze kon niet echt heel erg goed praten etc) waar dat heen moest. Dus toen kwam ik aanlopen en diegene bij wie ze toen aan de deur stond zei dus dat ze het anders maar aan mij moest vragen. 1 blik op de envelop en ik zag dat ie sowieso van de stadspost was, en voor 1 straatje verderop. Zei nog dat ik hem wel even wilde brengen maar daar wilde ze niets van weten en ze hield hem buiten mijn bereik :') gaf toen aan dat ze de andere kant op moest, maar dat geloofde ze niet want die kant op was ook haar adres dus ze dacht natuurlijk dat ik het weer fout had. Even later stond ze ergens anders weer aan de deur en liep die bewoner met haar mee, en toen wees ze echt zo met het vingertje naar mij zo van heb JIJ gedaan! _O-

Ik kon het sowieso niet gedaan hebben trouwens, want ze liep al in de straat toen ik net bij haar de post kwam bezorgen :P

@houdjemond: wat een narigheid zeg :{ succes en beterschap!
Nobody ever seems to remember life is a game we play
pi_157549122
Met de volumedaling stijgt het gehalte van van-die-vragen ook (als je een keer wat over mag slaan), als: heij niks voor mij???? (jawel mevrouw, maar ik fiets graag eerst even naar het einde van de straat, om mijn sportschool uit te sparen)
pi_157550046
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 november 2015 16:42 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Zo doen ze dat ja, maar bij mijn contract mogen ze dat iig niet zonder mijn toestemming doen. En die toestemming hebben ze niet, want ik wil mijn verlofuren ook op kunnen maken.

Het is handig om precies te weten wat je rechten en plichten zijn. Dan heb je op bepaalde punten eenmaal een flinke discussie en daarna hoef je er alleen maar naar terug te verwijzen.
Waar staat dat in je contract dan? Ik weet wel dat er ergens staat dat ze minuren alleen met verlofuren kunnen verrekenen in overleg, maar dat ze verplicht je contracturen moeten afschrijven terwijl je in de plus staat heb ik nog nergens kunnen vinden, maar het kan zijn dat ik er overheen heb gekeken
  zaterdag 14 november 2015 @ 18:54:46 #57
430640 Pietertje71
Koala to the max!
pi_157550498
Dat is het punt denk ik: zonder overleg.
Wordt wel meer gedaan in het voordeel van Post-NL. En daarna je gelijk/recht,proberen, te halen.
Sarcasm...isn't it ironic!?
Een goede grap mag vrienden kosten!
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 14 november 2015 @ 19:38:28 #58
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157551513
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 18:29 schreef gelestipjes het volgende:

[..]

Waar staat dat in je contract dan? Ik weet wel dat er ergens staat dat ze minuren alleen met verlofuren kunnen verrekenen in overleg, maar dat ze verplicht je contracturen moeten afschrijven terwijl je in de plus staat heb ik nog nergens kunnen vinden, maar het kan zijn dat ik er overheen heb gekeken
Artikel 44 van de PostNL CAO
https://www.mijnvakbond.n(...)02015%20getekend.pdf

In combinatie met onder meer artikel 638 lid 1 en artikel 639 lid 1 BW7 (lees de artikelen 634-645 maar eens door)

Het komt erop neer dat je de mogelijkheid moet hebben om het wettelijk verlof op te maken
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_157551917
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 november 2015 19:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Artikel 44 van de PostNL CAO
https://www.mijnvakbond.n(...)02015%20getekend.pdf

In combinatie met onder meer artikel 638 lid 1 en artikel 639 lid 1 BW7 (lees de artikelen 634-645 maar eens door)

Het komt erop neer dat je de mogelijkheid moet hebben om het wettelijk verlof op te maken
Ja, dat weet ik uiteraard wel, maar dat wil niet zeggen dat ze verplicht zijn je contractomvang aan verlofuren te boeken als je in de plus staat. Hier zeggen ze dan gewoon dat je maar moet zorgen dat je dan op andere dagen ook verlof neemt, zodat je er vanaf komt.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 14 november 2015 @ 20:25:42 #60
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157552422
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 20:00 schreef gelestipjes het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik uiteraard wel, maar dat wil niet zeggen dat ze verplicht zijn je contractomvang aan verlofuren te boeken als je in de plus staat. Hier zeggen ze dan gewoon dat je maar moet zorgen dat je dan op andere dagen ook verlof neemt, zodat je er vanaf komt.
Het gaat er in eerste instantie om dat je het wettelijk minimum op moet kunnen nemen. Dat mogen ze gewoon niet verhinderen, ook al sta je op dat moment in de plus.

Voor de rest zegt de wet er niets over en gelden de afspraken die er in het verleden gemaakt zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_157555172
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 november 2015 20:25 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Het gaat er in eerste instantie om dat je het wettelijk minimum op moet kunnen nemen. Dat mogen ze gewoon niet verhinderen, ook al sta je op dat moment in de plus.

Voor de rest zegt de wet er niets over en gelden de afspraken die er in het verleden gemaakt zijn
Nee, dat verhinderen ze ook niet, maar ik heb helemaal geen zin om 8 weken verlof te moeten nemen terwijl ik ook met 5 weken van die uren af zou kunnen komen, als ze gewoon mijn contracturen aan verlof afboeken ook als ik in de plus sta.
pi_157557401
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 16:15 schreef gelestipjes het volgende:

[..]

[..]

Nee, dat kan natuurlijk niet. Dat mag alleen in overleg. Het is hun taak om te zorgen dat je aan je uren komt. Maar als jij een contract hebt van 10 uur en je werkt er 14, dan hoeven ze in die week dat je verlof hebt niet meer dan 6 uur verlof af te schrijven. Vroeger deden teamcoaches hier daar niet zo moeilijk over, maar tegenwoordig wel.
En toch klopt het niet. Als ze minuren niet mogen verrekenen met je verlof (zonder jouw expliciete toestemming), dan mogen ze dat met plusuren ook niet doen.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
  zondag 15 november 2015 @ 07:51:36 #63
430640 Pietertje71
Koala to the max!
pi_157561781
Mogguh :)
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 23:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

En toch klopt het niet. Als ze minuren niet mogen verrekenen met je verlof (zonder jouw expliciete toestemming), dan mogen ze dat met plusuren ook niet doen.
En blijkbaar gebeurt het helaas. Je werkt toch al langer bij PostNL om beter te weten ;)

Wellicht bij verlof aanvraag duidelijk aangeven dat men hiervoor VERLOFUREN opneemt.

Aan postbodes met minuren wordt ook gevraagd om verlofuren op te nemen. In sommige gevallen worden de plusuren van eerder bij de uren van een min-week getrokken.
De één houdt zijn mond en vind het allemaal wel goeden de ander gaat er achteraan.
Afschrijven is zo gebeurt, en er achteraan gaan en alsnog deze uren terugkrijgen kan wel eens lang duren(zoals uit de praktijk! blijkt).

[ Bericht 24% gewijzigd door Pietertje71 op 15-11-2015 08:06:05 ]
Sarcasm...isn't it ironic!?
Een goede grap mag vrienden kosten!
pi_157562187
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 07:51 schreef Pietertje71 het volgende:
Mogguh :)

[..]

En blijkbaar gebeurt het helaas. Je werkt toch al langer bij PostNL om beter te weten ;)

Wellicht bij verlof aanvraag duidelijk aangeven dat men hiervoor VERLOFUREN opneemt.

Aan postbodes met minuren wordt ook gevraagd om verlofuren op te nemen. In sommige gevallen worden de plusuren van eerder bij de uren van een min-week getrokken.
De één houdt zijn mond en vind het allemaal wel goeden de ander gaat er achteraan.
Afschrijven is zo gebeurt, en er achteraan gaan en alsnog deze uren terugkrijgen kan wel eens lang duren(zoals uit de praktijk! blijkt).

Een en ander verloopt iets anders dan je in de propagandablaadjes leest ;)

Bij mij worden structureel 'oude' (niet-uitbetaalde) meeruren ingezet, in overleg omdat ik niet meer vijf dagen in de week wilde werken. Ik krijg dan op de dagen dat ik niet werk de oude nog riante normtijd voor de wijk die ik anders gelopen zou hebben. Lopen loont niet meer ;)

Vaak is dat eigenlijk niet nodig, kom ik toch wel aan mijn contracturen, omdat ik meer wijken loop. In mijn contract staat ook niks over werkdagen, alleen het aantal uur. Toch worden altijd die meeruren ingezet. Maar goed, net als met beltegoed: het moet een keer op, voor het wordt ingepikt.

Als ik verlof neem, krijg ik keurig de V van verlof, precies het aantal contracturen. Vorige jaren werden wel eens stiekem meeruren afgeboekt, waardoor ik mijn wettelijk verlof niet op kreeg. Toen ik protesteerde kreeg ik te horen dat het teveel moeite was: verlof afboeken en meeruren bijboeken. Ja daag! Zal me niet meer gebeuren. Fijne van MijnWerk is dat je ze een beetje in de gaten kunt houden.
  zondag 15 november 2015 @ 09:29:57 #65
430640 Pietertje71
Koala to the max!
pi_157562195
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 09:28 schreef zombo het volgende:

[..]

Een en ander verloopt iets anders dan je in de propagandablaadjes leest ;)

Bij mij worden structureel 'oude' (niet-uitbetaalde) meeruren ingezet, in overleg omdat ik niet meer vijf dagen in de week wilde werken. Ik krijg dan op de dagen dat ik niet werk de oude nog riante normtijd voor de wijk die ik anders gelopen zou hebben. Lopen loont niet meer ;)

Vaak is dat eigenlijk niet nodig, kom ik toch wel aan mijn contracturen, omdat ik meer wijken loop. In mijn contract staat ook niks over werkdagen, alleen het aantal uur. Toch worden altijd die meeruren ingezet. Maar goed, net als met beltegoed: het moet een keer op, voor het wordt ingepikt.

Als ik verlof neem, krijg ik keurig de V van verlof, precies het aantal contracturen. Vorige jaren werden wel eens stiekem meeruren afgeboekt, waardoor ik mijn wettelijk verlof niet op kreeg. Toen ik protesteerde kreeg ik te horen dat het teveel moeite was: verlof afboeken en meeruren bijboeken. Ja daag! Zal me niet meer gebeuren. Fijne van MijnWerk is dat je ze een beetje in de gaten kunt houden.
:Y
Sarcasm...isn't it ironic!?
Een goede grap mag vrienden kosten!
pi_157562239
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 17:44 schreef zombo het volgende:
Met de volumedaling stijgt het gehalte van van-die-vragen ook (als je een keer wat over mag slaan), als: heij niks voor mij???? (jawel mevrouw, maar ik fiets graag eerst even naar het einde van de straat, om mijn sportschool uit te sparen)
zooo, Fucking downies zijn dat zeg. Schieten zou je ze.
pi_157562304
quote:
10s.gif Op zondag 15 november 2015 09:35 schreef Yreal het volgende:

[..]

zooo, Fucking downies zijn dat zeg. Schieten zou je ze.
Zachtjes dan, met een elastiekje ;)
  zondag 15 november 2015 @ 09:54:26 #68
430640 Pietertje71
Koala to the max!
pi_157562381
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 09:45 schreef zombo het volgende:

[..]

Zachtjes dan, met een elastiekje ;)
met een steentje er in :P
Sarcasm...isn't it ironic!?
Een goede grap mag vrienden kosten!
pi_157562606
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 07:51 schreef Pietertje71 het volgende:
Mogguh :)

[..]

Wellicht bij verlof aanvraag duidelijk aangeven dat men hiervoor VERLOFUREN opneemt.

Ja, dat hebben we natuurlijk ook wel gedaan, hele discussies zijn er al over gevoerd, zowel met de teamcoaches als met de vestigingmanager.
  zondag 15 november 2015 @ 10:40:13 #70
430640 Pietertje71
Koala to the max!
pi_157562950
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 10:15 schreef gelestipjes het volgende:

[..]

Ja, dat hebben we natuurlijk ook wel gedaan, hele discussies zijn er al over gevoerd, zowel met de teamcoaches als met de vestigingmanager.
Ik heb het al eerder aangegeven: als landelijk alles volgens één en dezelfde regeling, zou het er allemaal wel makkelijker op worden.
Maar als hogerhand het (moedwillig?) niet snapt en van mening is dat de pbz er naast zit...tsja..

Ik blijf er bij dat PostNL bewust een beetje veel chaos in diverse fronten aan het strooien is en zo onderling strubbelingen veroorzaakt in de hoop dat sommigen er zelf uit stappen omdat zij er geen heil meer in zien.
En dat gebeurt ook.
Sarcasm...isn't it ironic!?
Een goede grap mag vrienden kosten!
pi_157563291
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 07:51 schreef Pietertje71 het volgende:
Mogguh :)

[..]

En blijkbaar gebeurt het helaas. Je werkt toch al langer bij PostNL om beter te weten ;)

Wellicht bij verlof aanvraag duidelijk aangeven dat men hiervoor VERLOFUREN opneemt.

Aan postbodes met minuren wordt ook gevraagd om verlofuren op te nemen. In sommige gevallen worden de plusuren van eerder bij de uren van een min-week getrokken.
De één houdt zijn mond en vind het allemaal wel goeden de ander gaat er achteraan.
Afschrijven is zo gebeurt, en er achteraan gaan en alsnog deze uren terugkrijgen kan wel eens lang duren(zoals uit de praktijk! blijkt).

Als je verlof aanvraagt mbv de oude verlofbriefjes ipv via Mijn Werk of digitaal kun je ook aangeven waar het mee verrekend wordt, tw "verrekenen met meerwerk verricht op ......" of "in mindering brengen op het verlofbudget."

Ik heb een keer precies hetzelfde gezeik gehad, en toen heb ik de TC dat door de hemzelf ondertekende briefje onder z'n neus geduwd en erop gewezen dat hij zelf had geaccordeerd voor verrekening met mijn verlofbudget.

Ik weet dat PostNL zich regelmatig niet aan de (al dan niet zelfbedachte) regels houdt, maar wat ik aan wilde geven is dat Gelestipjes' opmerking dat dit allemaal gewoon toegestaan is, volgens mij niet klopt. Dat staat weliswaar nergens in de CAO, maar in de CAO staat ook nergens dat de TC geen lijfstraffen mogen uitdelen, dus dat zegt niet alles. Ik zou gewoon contact opnemen met de vakbond, en als dat niet werkt voortaan bij elke verlofaanvraag expliciet van tevoren aangeven dat het met het verlofbudget moet worden verrekend. En anders gewoon voortaan weigeren meerwerk te verrichten (althans in een tijdvak waarin je ook verlof hebt ingepland), want wat schiet je anders financieel nog op met extra werken?

Maar er is NOG een reden waarom het niet klopt. Als je meerwerk verricht, bouw je extra verlof op. Wordt het meerwerk echter binnen het tijdvak weer verrekend met je verlof, dan bouw je ook geen extra verlof hierover op. Stel dat je 5 uur in de plus staat, en de zaterdag neem je vrij (volgens het systeem werk je 15 uur, verdeeld over di, do, za) en ze strepen dat tegen elkaar weg, dan wordt er ongeveer 30 minuten aan verlof door je neus geboord.

Je hebt ook de regeling "meeruren in vrije tijd". Dan kun je als werknemer ZELF aangeven dat je meeruren niet uitbetaald hoeven te worden, maar 1 op 1 ingezet om verlof op te nemen. Maar in dat geval bouw je WEL verlof op over het verrichte meerwerk.

Hieruit blijkt dus ook dat het bedrijf expliciet jouw toestemming nodig heeft om meeruren met je verlof te verrekenen, en dat dit dus niet alleen voor minuren geldt.

Mocht je TC hier alsnog niet in meegaan, gewoon de vakbond bellen.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_157563732
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 11:03 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Als je verlof aanvraagt mbv de oude verlofbriefjes ipv via Mijn Werk of digitaal kun je ook aangeven waar het mee verrekend wordt, tw "verrekenen met meerwerk verricht op ......" of "in mindering brengen op het verlofbudget."

Ik heb een keer precies hetzelfde gezeik gehad, en toen heb ik de TC dat door de hemzelf ondertekende briefje onder z'n neus geduwd en erop gewezen dat hij zelf had geaccordeerd voor verrekening met mijn verlofbudget.

Ik weet dat PostNL zich regelmatig niet aan de (al dan niet zelfbedachte) regels houdt, maar wat ik aan wilde geven is dat Gelestipjes' opmerking dat dit allemaal gewoon toegestaan is, volgens mij niet klopt. Dat staat weliswaar nergens in de CAO, maar in de CAO staat ook nergens dat de TC geen lijfstraffen mogen uitdelen, dus dat zegt niet alles. Ik zou gewoon contact opnemen met de vakbond, en als dat niet werkt voortaan bij elke verlofaanvraag expliciet van tevoren aangeven dat het met het verlofbudget moet worden verrekend. En anders gewoon voortaan weigeren meerwerk te verrichten (althans in een tijdvak waarin je ook verlof hebt ingepland), want wat schiet je anders financieel nog op met extra werken?

Maar er is NOG een reden waarom het niet klopt. Als je meerwerk verricht, bouw je extra verlof op. Wordt het meerwerk echter binnen het tijdvak weer verrekend met je verlof, dan bouw je ook geen extra verlof hierover op. Stel dat je 5 uur in de plus staat, en de zaterdag neem je vrij (volgens het systeem werk je 15 uur, verdeeld over di, do, za) en ze strepen dat tegen elkaar weg, dan wordt er ongeveer 30 minuten aan verlof door je neus geboord.

Je hebt ook de regeling "meeruren in vrije tijd". Dan kun je als werknemer ZELF aangeven dat je meeruren niet uitbetaald hoeven te worden, maar 1 op 1 ingezet om verlof op te nemen. Maar in dat geval bouw je WEL verlof op over het verrichte meerwerk.

Hieruit blijkt dus ook dat het bedrijf expliciet jouw toestemming nodig heeft om meeruren met je verlof te verrekenen, en dat dit dus niet alleen voor minuren geldt.

Mocht je TC hier alsnog niet in meegaan, gewoon de vakbond bellen.
Je bent wel zo'n beetje de enige postnl medewerker die ik ken die nog enig vertrouwen in de vakbond heeft :P
En nee, financieel schiet je er dan niks mee op, maar dat is ook zo als je de ene week meeruren maakt en de week erna zetten ze je ineens maar 1 dag in ipv normaal wanneer je altijd 3 dagen werkt. En dat gebeurt ook regelmatig bij diverse collega's.
pi_157564001
Je kan maar beter gewoon blijven werken, zoveel stress als het boeken van verlof oplevert ;)
pi_157564333
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 11:44 schreef zombo het volgende:
Je kan maar beter gewoon blijven werken, zoveel stress als het boeken van verlof oplevert ;)
Eigenlijk wel ja, ik gun het het bedrijf alleen niet om mijn verlof dan maar te laten vervallen :P . Alles was beter toen je nog niet verplicht werd je wettelijk verlof zo snel op te maken.
pi_157564719
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 11:27 schreef gelestipjes het volgende:

[..]

Je bent wel zo'n beetje de enige postnl medewerker die ik ken die nog enig vertrouwen in de vakbond heeft :P
En nee, financieel schiet je er dan niks mee op, maar dat is ook zo als je de ene week meeruren maakt en de week erna zetten ze je ineens maar 1 dag in ipv normaal wanneer je altijd 3 dagen werkt. En dat gebeurt ook regelmatig bij diverse collega's.
Mijn vertrouwen in de bond en in de OR is niet zo groot hoor, maar feit blijft dat je met ruggesteun van de bond sterker staat dan zonder. Het hangt denk ik ook af van de bond waarbij je bent aangesloten: de meesten zitten bij de BVPP vanwege de lage contributie, maar deze bond is destijds opgericht door managers van de toenmalige PTT zelf, en ook nu zitten er diverse PostNL-managers in het bestuur van de BVPP, dus het heeft wel wat weg van de spreekwoordelijke slager die z'n eigen vlees keurt.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')