abonnement Unibet Coolblue
pi_157471763
Topicreeks: Irritaties op de weg

We ergeren ons nogal wat in het verkeer. Bumperklevers (voor en achter), linksplakkers, langzaamrijders, hardrijders, voorrangnemers, geen voorrangverleners, inhaalverbod negerende vrachtwagenchauffeurs, onnodig gebruik van mistlampen, dagrijverlichting bij nacht (zonder achterlichten), eigenlijk aan alles.

Steek hier je klaagzang af over ergernissen die je tegengekomen bent in het verkeer, en discussieer mee.

* Maar hou het wel gezellig aub!





Leerzame informatie

• De uitleg over rijbanen en rijstroken kort samengevat met plaatje:

Een rijstrook is onderdeel van de rijbaan.
Over een rijstrook kunnen voertuigen rijden.
Een rijbaan kan uit één, twee of zelfs meer rijstroken bestaan.

130322_50937_Rijbaan.gif
pi_157472220
Ah, tijd voor een reirritatie!
quote:
Vluchtstrook is geen rijbaan
  woensdag 11 november 2015 @ 18:12:44 #3
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_157473805
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 16:57 schreef ambertje90 het volgende:
Ah, tijd voor een reirritatie!

[..]

Vluchtstrook is geen rijbaan
Kun je het even voorrekenen van hoeveel minuten je kwijt bent aan een vrachtwagen die een andere inhaalt met 5 km/h verschil?

Ja, inhalende vrachtwagens op de autobahn kunnen vervelend zijn, maar het tijdsverlies is minimaal imo, zeker als je daarna weer wat vlotter rijdt dan de Vmax.

Overigens heb ik met vrachtwagens eigenlijk nooit zoveel issues.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  woensdag 11 november 2015 @ 19:05:04 #4
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_157475050
quote:
2s.gif Op woensdag 11 november 2015 18:12 schreef Falco het volgende:

[..]

Kun je het even voorrekenen van hoeveel minuten je kwijt bent aan een vrachtwagen die een andere inhaalt met 5 km/h verschil?
Ja, daar was ik ook wel benieuwd naar. Reken eens voor, Ambertje.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_157477108
5km/h? Nee, het moet natuurlijk 1km/h zijn, want dat is voor Amber een realistisch snelheidsverschil. Alle vrachtauto's die mij inhalen doen er zonder uitzondering ruim tweeënhalve minuut over om mij in te halen...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_157477348
Zo, dat was even een ruime berekening die je in de pm hebt gezet. Post 'm even hier, want erg geloofwaardig ben je niet.

Zestienhonderd seconden :')
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  woensdag 11 november 2015 @ 20:29:07 #7
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_157477366
quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2015 20:20 schreef Ridocar het volgende:
5km/h? Nee, het moet natuurlijk 1km/h zijn, want dat is voor Amber een realistisch snelheidsverschil. Alle vrachtauto's die mij inhalen doen er zonder uitzondering ruim tweeënhalve minuut over om mij in te halen...
En dan gaat het niet over die ene auto die achter de ene vrachtauto 150 seconden verliest, maar het gaat over 30 auto's die daar die tijd verliezen.
En dat per uur door het hele land tienduizenden keren is wel heel veel verloren tijd (en ook brandstof) per uur door inhalende vrachtauto's tijdens de spits.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_157477888
quote:
6s.gif Op woensdag 11 november 2015 20:29 schreef JaapB het volgende:

[..]

En dan gaat het niet over die ene auto die achter de ene vrachtauto 150 seconden verliest, maar het gaat over 30 auto's die daar die tijd verliezen.
En dat per uur door het hele land tienduizenden keren is wel heel veel verloren tijd (en ook brandstof) per uur door inhalende vrachtauto's tijdens de spits.
En dat allemaal omdat ik geen 78 wil rijden? Uhu...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_157477949
quote:
2s.gif Op woensdag 11 november 2015 18:12 schreef Falco het volgende:

Kun je het even voorrekenen van hoeveel minuten je kwijt bent aan een vrachtwagen die een andere inhaalt met 5 km/h verschil?

5km/h is een flink verschil. Het ging om kleine verschillen

Maar goed:
Zo compact mogelijk

U0=80 # snelheid van de voorste vrachtwagen (km/h)
U1=81 # snelheid van de inhaler (km/h)
U2=130 # snelheid van de auto's (km/h)
DT=3 # afstand die de auto's houden ten opzichte van elkaar bij snelheid U2 (s)
L=45 # lengte van de inhaal actie, twee maal de vrachtwagenlengte + 2 keer de ruimte voor het naar links en rechts gaan (m)
x = # snelheid waarnaar de ingehaalde truck terugvalt

T(x)=3.6*L/(U1-x) # tijd nodig voor de inhaal actie
N(x) = T(x)/DT # aantal autos dat wordt vertraagd van U2 naar U1 (aangenomen dat de file direct verdwenen is na de inhaalactie, dus onderschatting)
VA(x) = T(x)/2*N(x)*(U2-U1)/(U2) # vertraging personenautos (gemiddelde vertraging is halve inhaaltijd )
VV(x)=T(x)*(1-x/U0) # vertraging ingehaalde vrachtwagen

geeft 1600 seconden vertraging voor de automobilisten als de ingehaalde 80 blijft rijden.
en 200 seconden als hij even afzakt naar 78km/h, en daarmee verliest hij 1,3 seconde.
pi_157477978
quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2015 20:28 schreef Ridocar het volgende:
Zo, dat was even een ruime berekening die je in de pm hebt gezet. Post 'm even hier, want erg geloofwaardig ben je niet.

Ruime berekening! Ha! Nou probeer een wiskundig gaten te schieten in mijn geloofwaardigheid.
pi_157478350
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 20:48 schreef ambertje90 het volgende:

[..]

5km/h is een flink verschil. Het ging om kleine verschillen
Zoals ik al zei, natuurlijk moest je 80 en 81 in je berekening stoppen, want anders klopte je theorie niet meer.

Ik rij idd 80, maar dat andere auto's 81 rijden is gewoon bullshit. dat snelheidsverschil is 99 van de honderd keer een stuk hoger, omdat de meeste vrachtauto's begrensd zijn op minstens 85 (een heel enkele keer 83 of 84, maar dat zijn werkgevers die alleen met hun portemonnee denken). Bovendien rij ik 's nachts, en op snelwegen met hoofdzakelijk drie rijstroken. Dat jij uit gaat van een constante stroom auto's dat 130km/h rijdt op de linker rijstrook van een snelweg met twee rijstroken is sowieso ongeloofwaardig. Net als het feit dat je de verloren seconden per auto gewoon bij elkaar optelt. Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat een vrachtauto op zo'n moment in gaat halen (met 81)

Leuke rekensom, maar je staat zo ver van de realiteit. Verkeer laat zich niet vangen in formules.

Ha!

[ Bericht 3% gewijzigd door Ridocar op 11-11-2015 21:50:05 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_157482382
Inhalende vrachtwagens is nu net een van die dingen waar ik me nooit druk om maak.
Ja het zorgt voor vertraging. Maar ik kan me ook weer heel goed voorstellen hoe vervelend het is om constant achter een tragere collega vrachtwagen te moeten blijven hangen.
Bovendien houden de meeste chauffeurs zich wel aan het inhaalverbod in de spits.
Veel vervelender vind ik de personenauto's die wel harder kunnen maar toch inhalen met een niet of nauwelijks waarneembaar snelheidsverschil. Terwijl die wel makkelijk even gas bij kunnen geven, inhalen en weer naar rechts. Of blijf sowieso rechts rijden dan.
  FOK!fotograaf donderdag 12 november 2015 @ 00:03:37 #13
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_157483561
Over inhalende vrachtwagens gesproken, ik zat vandaag 2,5 km achter inhalende vrachtwagens. En na die 2,5 km was de ene nog niet ingehaald, maar liep het verkeer vast waardoor de ander uiteindelijk toch er voorbij kon. Hij was pas halverwege ofzo. En dat ik achterop liep reden ze al deels naast elkaar en zaten er al 2 andere automobilisten achter.
Ik vroeg mij op gegeven moment af of ze niet gewoon aan het praten waren ofzo, zo lang leken ze naast elkaar te blijven hangen.
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 23:14 schreef deezler het volgende:
Veel vervelender vind ik de personenauto's die wel harder kunnen maar toch inhalen met een niet of nauwelijks waarneembaar snelheidsverschil. Terwijl die wel makkelijk even gas bij kunnen geven, inhalen en weer naar rechts. Of blijf sowieso rechts rijden dan.
Totdat jij ze wil inhalen, dan kunnen ze opeens wel het gas vinden.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_157485047
quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2015 21:02 schreef Ridocar het volgende:
Zoals ik al zei, natuurlijk moest je 80 en 81 in je berekening stoppen, want anders klopte je theorie niet meer.

Het mooie ervan is dat je ook 86 en 87 kunt gebruiken. Probeer het eens.

quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2015 21:02 schreef Ridocar het volgende:

Leuke rekensom, maar je staat zo ver van de realiteit. Verkeer laat zich niet vangen in formules.
Mja, als je meer met formules gehad had was je geen trucker geworden natuurlijk.
pi_157485050
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 05:26 schreef ambertje90 het volgende:

[..]

Het mooie ervan is dat je ook 86 en 87 kunt gebruiken. Probeer het eens.

[..]
Ik had nog meer opmerkingen in mijn post over je formules, die vergeet je voor het gemak maar even?
quote:
Mja, als je meer met formules gehad had was je geen trucker geworden natuurlijk.
Probeer je een verband te leggen tussen mijn beroep en intelligentie?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_157485067
Nee, met je beroepskeuze natuurlijk.

Als je het niet eens bent met de parameters dan kan je ze wijzigen. een intensiteit van 600 op een tweestrookssnelweg is helemaal niet zo gek hoor (vandaar DT =3)

quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2015 21:02 schreef Ridocar het volgende:
Net als het feit dat je de verloren seconden per auto gewoon bij elkaar optelt.
Ja, natuurlijk. Als je 10 automobilisten allemaal 30 seconden vertraging bezorgt is dat 5 minuten in totaal.
pi_157485085
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 06:14 schreef ambertje90 het volgende:
Nee, met je beroepskeuze natuurlijk.
Zo jammer. En er gewoon van overtuigd zijn. Ik ga het niet eens uitleggen.
quote:
Als je het niet eens bent met de parameters dan kan je ze wijzigen. een intensiteit van 600 op een tweestrookssnelweg is helemaal niet zo gek hoor (vandaar DT =3)
Want alle snelwegen hebben twee rijstroken en zitten 24/7 stampvol personenauto's.
quote:
[..]

Ja, natuurlijk. Als je 10 automobilisten allemaal 30 seconden vertraging bezorgt is dat 5 minuten in totaal.
Per auto, schat. Niet optellen wanneer het je uitkomt. Of bestuur je ze allemaal tegelijk?

Maar je probeert nog steeds iets dynamisch met ontelbare variaties in een formule te vatten, en dan nog eentje waarbij de uitkomst voor jou gewenst is. Maakt niet uit, je zet alleen jezelf voor schut. Voor mij dan, ik kan niet spreken voor andere users.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_157485130
quote:
1s.gif Op donderdag 12 november 2015 06:31 schreef Ridocar het volgende:
Want alle snelwegen hebben twee rijstroken en zitten 24/7 stampvol personenauto's.
Nee, maar 300 voertuigen per strook per uur is serieus laag. Dat is ongeveer de bezetting tussen 23:00 en 24:00 op de tweestrooks A15. Tussen 20:00 en 21:00 is het al twee keer zo hoog.

quote:
1s.gif Op donderdag 12 november 2015 06:31 schreef Ridocar het volgende:
Per auto, schat. Niet optellen wanneer het je uitkomt. Of bestuur je ze allemaal tegelijk?
Ja per auto, maar ze hebben die allemaal. Wat jij nu zegt is dat het even "erg" is als je 1 persoon een minuut vertraging geeft , als dat je er 1000 een minuut geeft.
Ik vind dat vreemd. Als je meer mensen lastig valt met dezelfde vertraging is dat erger. En ja dat is lineair, dus gewoon optellen.
quote:
1s.gif Op donderdag 12 november 2015 06:31 schreef Ridocar het volgende:

Maar je probeert nog steeds iets dynamisch met ontelbare variaties in een formule te vatten
Ja, dit is de nulde orde benadering. Voor dynamische fileproblemen kunnen we ook de burgersvergelijking oplossen, maar ik denk dat dat een beetje teveel gevraagd is van het publiek.
pi_157485194
Even terug naar de basis, je begrijpt nu wel dat je je krampachtig vasthoudt aan een rekensommetje dat moet bewijzen dat ik een egoist ben als ik gewoon door blijf rijden? Denk je werkelijk dat ik bij iedere situatie een schetsje maak, formules begin te krabbelen en de uitkomst laat bepalen wat ik zou moeten doen? (Het antwoord zal waarschijnlijk iets zijn als "Natuurlijk niet, daar ben je te dom voor" of iets in die strekking) Ik bepaal gewoon wat mij op dat moment het beste lijkt. Dat klinkt egoistisch, maar mijn keuze hangt af van veel meer factoren dan jij in een formule kan proppen, daar spelen ook dingen als empathie mee. (probeer dat maar eens in je sommetjes te stoppen) Ik geef ruimte aan anderen als het nodig is, maar ik pak ook ruimte om te voorkomen dat ik een afslag niet haal, om maar iets te noemen. Dat jij het niet eens bent met mijn keuze om de cruise control erop te laten staan als ik word ingehaald kan ik niet helpen, dat is jouw frustratie. Als ik maar weet dat ik de juiste keuzes maak.

Overigens denk ik dat je hier verkeerd zit. Als je vindt dat je teveel vraagt van dit publiek zal er vast wel een forum voor hoger opgeleiden zijn. Kun je daar de hele dag hogere wiskunde bedrijven met andere wereldvreemde intelligente mensen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_157485246
Duidelijk.

Ik wilde je, na je opmerking over egoisme, gewoon even duidelijk maken dat als jij 1 seconde inlevert door even van het gas te gaan, je de totale vertraging ordes van grootte kan beperken.
pi_157485485
quote:
6s.gif Op woensdag 11 november 2015 20:29 schreef JaapB het volgende:

[..]

En dan gaat het niet over die ene auto die achter de ene vrachtauto 150 seconden verliest, maar het gaat over 30 auto's die daar die tijd verliezen.
En dat per uur door het hele land tienduizenden keren is wel heel veel verloren tijd (en ook brandstof) per uur door inhalende vrachtauto's tijdens de spits.
De meeste auto's rijden zuiniger bij 80 dan bij 120, dus dat stukje van verloren brandstof lijkt me niet relevant.
pi_157485506
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 07:33 schreef ambertje90 het volgende:
Duidelijk.

Ik wilde je, na je opmerking over egoisme, gewoon even duidelijk maken dat als jij 1 seconde inlevert door even van het gas te gaan, je de totale vertraging ordes van grootte kan beperken.
Maar als Ridocar wordt ingehaald door iemand die 85 rijdt, is de vertraging al verwaarloosbaar. Dat kun je namelijk ook in die formules invullen.
  donderdag 12 november 2015 @ 08:44:09 #23
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_157485811
Ik vind inhalende vrachtwagens ook irritant, maar snap waarom ze het doen. Helaas maak ik het ook vaak mee om 0830 op de A59, en laat ik mij weleens een vloek ontvallen.
Ok stelletje hokboeren
pi_157485849
Wat een kuttopic is dit geworden. Toedels.
Tap tap tap
pi_157486041
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 08:10 schreef Light het volgende:
Maar als Ridocar wordt ingehaald door iemand die 85 rijdt, is de vertraging al verwaarloosbaar. Dat kun je namelijk ook in die formules invullen.
Klopt. had ik al gezegd dat een snelheidsverschil van 5km/h een flink verschil is? Anders doe ik dat nog eens hoor.

Vrachtwagens die 80 rijden zijn ook niet het probleem, dat stond nu even in het rekenvoorbeeld omdat dat nog een legale snelheid is. De inhaler zal dan inderdaad niet met 81 langs komen. Probleem wordt het pas als de ingehaalde net onder de begrenzer van de inhaler blijft doorrijden. Dan kan het lang duren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')