abonnement Unibet Coolblue
pi_157471609
Raszuiver Speelgoed: Renault Clio R.S. 200 EDC (video + volledig artikel + fotogalerij)



Een hand die naar de deurgreep grijpt, een rug die klam wordt en een lach die van oor tot oor reikt. Dat is het lot van een passagier die meerijdt in een échte Hot Hatch. Kun je nagaan wat de bestuurder ervaart! Laurens en ik zijn beide begonnen in een auto van dit type: Laurens in de legendarische 205 GTI en ik zelf in een Citroën AX GT. Heerlijke scheurijzers van Franse komaf. Het is dan ook geen verrassing dat we ontzettend benieuwd zijn naar de nieuwe Renault Clio R.S. Een auto die een naam heeft hoog te houden en tegelijkertijd heilige huisjes doet sneuvelen. We reden de Clio Renault Sport in zijn natuurlijke habitat: bochtige wegen in de Belgische Ardennen! Vol verwachting klopt ons hart…

Love at first drive?
Dat kan geen verrassing meer zijn: Ja, ja en nog eens ja! We hebben er beiden nog slapeloze nachten van! Wat een heerlijke rijdersauto is de nieuwe Clio R.S.: het steengoede onderstel, de altijd sleurende motor en het dikke uiterlijk maken dit met recht een auto die ons hart sneller doet kloppen. Een échte Hot Hatch dus! Renault heeft wat ons betreft de akelig dunne lijn tussen sportiviteit en dagelijkse bruikbaarheid uitstekend weten te benaderen. Dus Renault: doe er maar twee! Laurens wil een gele, ikzelf neig meer naar rood.



We love
• Trekkracht motor
• Zitpositie
• Onderstel

We hate
• Wat trage reactie flippers automaat

Wil je het hele artikel lezen? Check het samen met de uitgebreide fotogalerij op loveatfirstdrive.nl! Uiteraard horen we ook graag wat jij van deze auto vindt!

Niet alleen zijn we gek op auto's en rijden, we vinden het ook ontzettend leuk om te schrijven en video's te maken. We doen alles zelf: van filmen tot monteren en van schrijven tot de eindredactie. We hebben geen uitgebreid filmteam achter ons staan of camera's van duizenden euro's, we houden het simpel en toegankelijk. Deze review is geplaatst met toestemming van FOK! forum.

Wouter & Laurens Honselaar

Check ook onze andere reviews op FOK!:
Volvo V40 D2
MINI John Cooper Works
Peugeot RCZ-R
Jaguar F-type
Jeep Renegade
Range Rover Hybrid
Renault Twingo
Jaguar XKR-S Convertible
Ford Fiësta ST
BMW M3 & M4

[ Bericht 5% gewijzigd door Anne op 12-11-2015 11:20:56 ]
pi_157565587
Piepje tijdens het schakelen :+ ? Leg uit?
En jullie geven aan de handbak niet te missen; zijn jullie ook flink de bergen in gereden, of dat niet? ;).

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar een review waar het absoluut geen Love at First Drive is :9.
Leedvermaak is toch meestal wel het leukste vermaak.
pi_157569718
quote:
99s.gif Op woensdag 11 november 2015 16:26 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Dus Renault: doe er maar drie! Laurens wil een gele, ikzelf neig meer naar rood. Chuck wil graag zwart

FTFY :+
pi_157572274
quote:
3s.gif Op zondag 15 november 2015 13:29 schreef Anne het volgende:
Piepje tijdens het schakelen :+ ? Leg uit?
En jullie geven aan de handbak niet te missen; zijn jullie ook flink de bergen in gereden, of dat niet? ;).

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar een review waar het absoluut geen Love at First Drive is :9.
Leedvermaak is toch meestal wel het leukste vermaak.
Piepje, dat geeft dus aan dat je dan toch wel echt moet gaan schakelen omdat je richting de toerenbegrenzer gaat. Alleen op het moment dat we dat zeiden moesten we zelf wel lachen omdat we daar met vrij illegale snelheden door de heuvels aan het rijden waren ;)

We missen inderdaad de handbak niet, maar dan kijken we naar het geheel. Dus als je de auto gebruikt om naar je werk te rijden én om te boenderen. De automaat doet aardig z'n werk, maar een handbak blijft altijd speelser natuurlijk. Wat ook een voordeel kan zijn voor de automaat is dat je je meer op de weg zelf en het 'rammen' kan concentreren, wat op onbekende wegen ook wel handig kan zijn. En we hebben 'm flink getest hoor, op beeld is het niet zo goed te zien, maar het ging er vrij hard aan toe :X Maar als puntje bij paaltje komt is een handbak altijd leuker, zie onze review van de Ford Fiësta ST.

Ja afbranden zal gewoon niet zo snel gebeuren, er zijn eigenlijk geen slechte auto's meer. Maar we zijn niet altijd positief hoor, maar ik plaats hier vooral de leuke wagens vanwege het jonge publiek :'( Tipje: de Toyota Hybrid's op de site zijn niet onze favorieten ;)

quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 16:12 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

FTFY :+
Genoteerd, ik laat het weten wanneer 'ie binnen is :7 ;)
pi_157620902
quote:
3s.gif Op zondag 15 november 2015 13:29 schreef Anne het volgende:
Piepje tijdens het schakelen :+ ? Leg uit?
En jullie geven aan de handbak niet te missen; zijn jullie ook flink de bergen in gereden, of dat niet? ;).

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar een review waar het absoluut geen Love at First Drive is :9.
Leedvermaak is toch meestal wel het leukste vermaak.
Piepje wordt ook wel door Mclaren gebruikt. Als je bijna de toerenbegrenzer raakt hoor je een piepje zodat je niet naar je tellers hoeft te kijken om er achter te komen wanneer je moet schakelen.
  dinsdag 17 november 2015 @ 14:22:07 #6
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_157623089
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 12:26 schreef stripe het volgende:

[..]

Piepje wordt ook wel door Mclaren gebruikt. Als je bijna de toerenbegrenzer raakt hoor je een piepje zodat je niet naar je tellers hoeft te kijken om er achter te komen wanneer je moet schakelen.
Dat is toch ook meer iets wat je op gehoor doet?
UI Made bij VanilleKwark.
  dinsdag 17 november 2015 @ 14:23:04 #7
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_157623108
Leuke auto en leuke review. Een puntje echter, dat motorgeluid. Onder stationair toerental klinkt dat nog best oké. Ik vind echter het geluid zodra jullie gas geven echt waardeloos dan hoor je duidelijk dat het een 4-cilinder is.
UI Made bij VanilleKwark.
  dinsdag 17 november 2015 @ 18:10:32 #8
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_157627841
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 november 2015 14:23 schreef RingBewoner het volgende:
Leuke auto en leuke review. Een puntje echter, dat motorgeluid. Onder stationair toerental klinkt dat nog best oké. Ik vind echter het geluid zodra jullie gas geven echt waardeloos dan hoor je duidelijk dat het een 4-cilinder is.
Plankgas hoor je alleen nog maar de turbo, beetje zoals bij de 911 turbo :P
  dinsdag 17 november 2015 @ 18:44:46 #9
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_157628659
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 november 2015 18:10 schreef blup het volgende:

[..]

Plankgas hoor je alleen nog maar de turbo, beetje zoals bij de 911 turbo :P
Toch een stuk minder vind ik:

UI Made bij VanilleKwark.
pi_157664836
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 november 2015 18:44 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Toch een stuk minder vind ik:

Je kan het geluid van een 1.6 4-cyl turbo ook niet vergelijken met het geluid van een 3,8 6-cyl turbo-boxer :N
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
pi_157686004
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 12:26 schreef stripe het volgende:

[..]

Piepje wordt ook wel door Mclaren gebruikt. Als je bijna de toerenbegrenzer raakt hoor je een piepje zodat je niet naar je tellers hoeft te kijken om er achter te komen wanneer je moet schakelen.
Precies! Zo schakel je precies op het juiste moment. Zeker op een bochtige weg wil je natuurlijk vooral naar buiten kijken ipv op je tellers. Zo voorkom je dat je 'm in de begrenzer ramt, wat weer vertraging geeft natuurlijk.

quote:
14s.gif Op dinsdag 17 november 2015 14:22 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Dat is toch ook meer iets wat je op gehoor doet?
Dat kan ook, maar dan zou een toerenteller in elke auto overbodig zijn. Zie het ook meer als een gimmick, hoe vaak trek je je auto zo ver door?

quote:
14s.gif Op dinsdag 17 november 2015 14:23 schreef RingBewoner het volgende:
Leuke auto en leuke review. Een puntje echter, dat motorgeluid. Onder stationair toerental klinkt dat nog best oké. Ik vind echter het geluid zodra jullie gas geven echt waardeloos dan hoor je duidelijk dat het een 4-cilinder is.
Dankjewel! Het geluid is altijd lastig om op te nemen, dat blijkt elke keer weer. In het echt is het altijd wel weer iets anders. En tja, het is ook een 4-cilinder dus daar is weinig aan te veranderen. En voor een 4-cilinder klinkt 'ie lekker opzwepend in het echt. Al is het tegenwoordig wel de vraag welk geluid er nog echt is en welke via de speakers.

quote:
7s.gif Op dinsdag 17 november 2015 18:10 schreef blup het volgende:

[..]

Plankgas hoor je alleen nog maar de turbo, beetje zoals bij de 911 turbo :P
Dat heeft ook wel wat, tegenwoordig proberen ze bij veel auto's het turbogeluid helemaal weg te halen. Omdat n00bs vaak denken dat het fluitje betekent dat er iets stuk is :'(

quote:
14s.gif Op dinsdag 17 november 2015 18:44 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Toch een stuk minder vind ik:

quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 09:15 schreef BMWK111RS het volgende:

[..]

Je kan het geluid van een 1.6 4-cyl turbo ook niet vergelijken met het geluid van een 3,8 6-cyl turbo-boxer :N
Haha inderdaad.. Om over het prijsverschil nog maar te zwijgen :7
  zondag 22 november 2015 @ 10:20:28 #12
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_157734577
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 november 2015 18:44 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Toch een stuk minder vind ik:

dat blaas geluid
pi_157740991
quote:
Vind zelf juist zo een turbofluitje wel lekker O-)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')