Op vrijdag 30 december 2016 18:23 schreef shiznuts het volgende:Joah, de GH5 gaat echt megagaaf zijn. Nog een paar dagen en dan zullen we wel meer weten. De 4e heeft Panasonic een persconferentie en maken ze waarschijnlijk de complete specs, prijzen en verkrijgbaarheid bekend. Tot nu toe alles wat op
http://www.panasonic.com/(...)leren/lumix/GH5.html staat.
Voor mij persoonlijk een interessante keuze want...
• Ik wil geen DSLR, ik heb een hekel aan spiegels en OVFs, grote flange distance, geef mij maar gewoon een mirrorless camera met EVF en goede liveview ervaring + alle mirrorless bells 'n whistles, van 4K tot aan histograms/zebras/peaking
• Ik wil geen fullframe camera. Mirrorless fullframe = Sony en de A7SII/A7RII zijn zelf al niet goedkoop en de lenzen ervoor ook niet bepaald en zijn vanwege die beeldcirkel die ze moeten afgeven ook niet bepaald compact
• APS-C is inderdaad optimaal. Ik heb een Nikon D5300, maar dat is dus meteen de reden dat ik geen DSLR wil, want het gebruikersgemak voor liveview en schieten van video laat nogal te wensen over, ondanks dat de sensorprestaties uitstekend zijn
• APS-C mirrorless kun je met een focal reducer richting fullframe boosten! Dus die optie heb je in ieder geval, hoewel zonder je ook prima uit de voeten kunt. Maar de Sony A6300/A6500 vind ik nogal dompers... de A6300 mist touchscreen en sensor stabilizatie, beiden hebben problemen met hitteontwikkeling waardoor de camera opnamen onderbreekt om af te koelen e.d., verder de rolling shutter natuurlijk. Ergonomisch vind ik ze ook niet echt optimaal, ook ontbreekt de mogelijkheid om het schermpje naar voren te draaien en is de touchscreenimplementatie op de A6500 niet bijster briljant. Dan zijn de kleuren zo-zo, iedereen spreekt altijd van de geweldige Canon kleuren die meteen uit de camera fijn ogen, vooral de 'skintones'. Hoef je in principe alleen een curve over te gooien, wat sharpness erbij en je bent klaar. Bij Sony heb je daar wat meer werk aan dat op smaak te krijgen. Ze zijn ook niet al te goedkoop en de native line-up van APS-C lenzen voor het systeem in eigenlijk een grote grap en kan wel wat doorontwikkeling gebruiken. Tja, al met al, niet echt mijn ding. Samsung had met de NX1 een vrij grote hit, maar die hebben de handdoek in de ring gegooid. Op dit moment is waarschijnlijk de beste APS-C mirrorless camera de Fujifilm X-T2. Pracht camera, pracht systeem. Maar veel lenzen zonder stabilisatie en geen sensor stabilisatie. Ook geen vari-angle touchscreen. En de lensmount heeft niet zoveel bijbehorend aanbod als bijvoorbeeld Sony. Ook heb je geen smart adapters voor EF glas. Dus... ook niet echt
• Tja, kom je al gauw bij MFT uit. Daar krijg je zo'n beetje alles wat je wilt. Een compact en licht systeem met EVF, vari-angle touchscreens inmiddels is sensor stabilisatie de standaard. Een ongekend aanbod van features. Voor degenen geïnteresseerd is er niks op de mark dat zo ideaal is voor videoproductie dan de GH-lijn. De GH4 heeft het allemaal van mic-in/headphone jack, vari-angle touchscreen, 10-bit HDMI out, V-LOG L, Anamorphic mode, slowmo, histogram/zebras/peaking, timecode, et cetera. Wat inderdaad een beetje het punt is met MFT/M43/M4/3 is inderdaad de vrij kleine sensor. Aan de ene kant is het fijn, want de gedeelde mount kent native heel veel compacte lenzen in allerlei prijsklassen. Maar de kleine sensor betekent inderdaad minder kwantiteit en kwaliteit aan licht. Dus low light performance/noise control (GH4-generatie tot ISO1250, daarna (G7/GX80/G80) bruikbaar tot ISO3200), dynamic range, kleurkwaliteit en dergelijke. Door de crop is het aanbod van wijde lenzen wat gelimiteerder, je hebt ook wat meer moeite een shallow depth of field/bokeh te genereren. Gelukkig bestaan Metabones met hun Speedbooster en ZY Optics/Zhongyi/Mitakon met hun Lens Turbo II. De focal reducers bundelen het licht van een groter formaat lens (APS-C/fullframe/35mm) en win je licht en achtergrondonscherpte door zeg maar. Maar nu zit je dan wel met set-ups met adapters en grotere lenzen. Als je EF lenzen gebruikt, die zijn doorgaans elektronisch aangestuurd dus moet de adapter ook weer duurder zijn vanwege de elektronische aansluitingen daarop. Daarom ben ik eigenlijk voor het adapteren van Nikon mount lenzen gegaan (zoals Sigma 18-35mm f/1.8 in Nikon mount). Die hebben gewoon een mechanische drive link voor het aansturen van het diafragma. Simpele en goedkope mechanische oplossing.
Dus... aan het eind van de dag blijf ik het meest aangetrokken worden door Panasonic en Olympus cameras. Je hebt dan een relatief kleine camera, maar wel met alle mogelijkheden die je zou willen hebben. Je kunt er allerlei glas voor mikken en native lenzen hoeven niet duur te zijn en zijn erg compact/licht. Voor mij is die combinatie belangrijk omdat ik veel reis en een 1DX Mark II is ook wel leuk hoor, met een Sigma 24-105 en een Canon 70-200, maar dat ga ik niet meeslepen! MFT cameras zijn betrouwbaar, geen gedoe met overheating en in geval van de GH4 en E-M1 Mark II weathersealed.
't Enige minpunt dat ik dan vind is de sensor en dan voornamelijk in verband met ruisprestaties. Maar sinds de G7, GX80 en G80 zijn al aardig wat positieve veranderingen doorgevoerd dus dat de GH5 stukken bruikbaarder is zal wel een feit zijn. Maar laten we eerlijk zijn, als je een RED, ARRI of Blackmagic haalt heb je net zoveel problemen met ruis. Daar is het ook eigenlijk de bedoeling dat je maximaal ISO800 gebruikt. Maar ja, die doen dan ook sets e.d. belichten met lampen set-ups. Dus je kan een M43 camera prima gebruiken als een video productie camera, maar dan moet je ook schieten als een pro en dat betekent in sommige gevallen zorgen dat er genoeg licht in je scènes is. Een A7SII kun je prima in availlable light gebruiken en tot ISO 1 miljoen miljard opschroeven en dat is natuurlijk ergens ook wel praktisch, maar 't is eigenlijk een cheat. Zoals je zegt genoeg mensen kunnen prima met de GH4 leven, je moet weten wat je wel en niet kunt doen met je gear, maar als je overal binnen blijft is er echt wel wat mogelijk.
Maar, ik zeg altijd maar... verschillende mensen, verschillende wensen en een camera zou niet bestaan als ze er niemand voor dachten te vinden.