abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 woensdag 11 november 2015 @ 10:13:49 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_157465343
In 1982 werd Janmaat gekozen als lid van de Tweede Kamer voor de Centrumpartij. Hij beloofde zich met de CP via de parlementaire weg in te spannen voor de belangen van de autochtone arbeiders en middenstand. Zijn favoriete onderwerpen in die tijd waren de bevolkingspolitiek en het vreemdelingenbeleid, waarbij hij dwars inging tegen de koers van de andere politieke partijen. Economische en materialistische argumenten vormden de hoofdmoot van zijn politieke betoog. Zo zag hij de relatief sterke toename van het aantal immigranten (deels vluchtelingen) in Nederland in de eerste plaats als een financieel probleem: "Elke vluchteling kost ons, laten we zeggen: tweehonderdduizend gulden? En hoeveel zullen er dit jaar binnenkomen? Honderdduizend? Dat kunnen we toch niet opbrengen?".



In zijn proefschrift Kennis, macht en moraal: de productie van wetenschappelijke kennis over de economische effecten van migratie naar Nederland, 1960-2005 (Amsterdam 2010) stelt Jan van de Beek dat partijen als de CP en de CD een grote hypotheek legden op elke economische analyse van de voor- en nadelen van immigratie (blz 183). "[De aanwezigheid van het extreemnationalisme] bracht de intellectuele elite tot de overtuiging dat Janmaat geen ammunitie verschaft mocht worden, bijvoorbeeld in de vorm van gegevens of kennis die zijn probleemdefinitie zouden ondersteunen." (blz 272)

Janmaat verwierp zelf nadrukkelijk het stempel 'extreemrechts'. Hij beschouwde zichzelf als een politicus met staatsnationalistische en sociaal-conservatieve opvattingen.

Een van de uitspraken die Janmaat deed in de uitzending in het kader van de zendtijd voor politieke partijen, was: "Wij schaffen, zodra we de mogelijkheid en de macht hebben, de multiculturele samenleving af"; daarnaast werden door hem tijdens demonstraties verkiezingsleuzen gebezigd als "Vol = Vol" en "Eigen Volk Eerst". Deze en andere uitspraken leidden tot veroordelingen door de rechterlijke macht wegens het aanzetten tot rassenhaat en discriminatie. De officier van Justitie stelde in haar requisitoir dat deze leuzen eigenlijk nog erger waren dan openlijk racisme. "Een versluierende tekst zal door een grotere groep overgenomen worden zonder dat men zich realiseert wat men eigenlijk zegt. Het enge gedachtegoed zal daardoor mogelijk makkelijker ingang vinden."

Janmaats standpunten brachten hem in een totaal sociaal en parlementair isolement. Als hij het woord voerde over bepaalde onderwerpen, verlieten sommige Kamerleden demonstratief de vergaderzaal; anderen onderbraken zijn redevoeringen herhaaldelijk of weigerden hem te woord te staan. Ook zijn vroegere vriend Peter Lankhorst die in 1981 Kamerlid was geworden voor de Politieke Partij Radikalen, negeerde hem zo veel mogelijk. Tot in de jaren negentig werd het als uiterst riskant gezien om zich op een normale manier met Janmaat te onderhouden. Fennema merkte naar aanleiding van een lunchinvitatie door Janmaat en Schuurman na een interview het volgende op

"Maar ik dacht: 'Wat als ik nu zometeen in het restaurant van de Tweede Kamer bij het echtpaar Janmaat aan tafel zit? Dan kan ik mijn wetenschappelijke carrière wel op mijn buik schrijven.' Dus toen heb ik snel een smoes verzonnen dat ik geen tijd had. Tja, eigenlijk enorm laf. ..."



Volgens de politicoloog Meindert Fennema werden in totaal zo'n 300 processen tegen Janmaat aangespannen. Dit leidde tot meerdere veroordelingen. Het gerechtshof in Den Haag veroordeelde hem op 28 maart 1995 tot een boete van 2000 gulden (ruim ¤ 900), waarvan de helft voorwaardelijk of 35 dagen gevangenisstraf, waarvan vijftien dagen voorwaardelijk. Op 23 december 1996 veroordeelde het gerechtshof in Amsterdam Janmaat tot 3000 gulden (ruim ¤ 1300) boete of veertig dagen hechtenis. De laatste veroordeling sprak het gerechtshof in Arnhem op 29 december 1997 uit: twee weken voorwaardelijke celstraf en een boete van 7500 gulden (ruim ¤ 3400). Een decennium later werden soortgelijke uitlatingen ook door anderen wel gedaan, en werden ze niet door iedereen meer als kwetsend ervaren. Het is tegenwoordig niet zeer waarschijnlijk dat iemand voor dit soort leuzen nog veroordeeld wordt. Op 15 oktober 1984 werd Janmaat geroyeerd als lid van de Centrumpartij, waarna hij als onafhankelijk Kamerlid verder ging. Een week later, 22 oktober, werd zijn arbeidsovereenkomst met twee middelbare scholen te Rijswijk (Zuid-Holland) en Den Haag door de rechter ontbonden. Janmaat ontving hierbij een schadevergoeding van vijfentwintigduizend gulden.

Op 29 maart 1986 wist hij zichzelf, samen met enige anderen, ternauwernood in veiligheid te stellen toen een hotel aan de Linge in Kedichem, waar hij met kaderleden van de Centrumpartij over een verzoening vergaderde, zeer snel afbrandde als gevolg van een aanval met keien, traangas en rookbommen (vermoedelijk op basis van fosfor) door groepen links-radicale actievoerders . Janmaats latere echtgenote Wil Schuurman raakte hierbij zwaargewond; haar been moest worden geamputeerd als gevolg van ernstige snijwonden na een val door een raam. Later dat jaar deed Janmaat als kandidaat voor de Centrum Democraten mee aan de verkiezingen, maar hij behaalde geen zetel.



Janmaat in de Tweede Kamer
In 1989 keerde hij terug in de Tweede Kamer, als vertegenwoordiger van dezelfde Centrum Democraten. Aanvankelijk als eenmansfractie, maar vanaf 1994 was hij leider van een driemansfractie.

In 1998 verloren de Centrum Democraten, die daarvoor met allerlei interne partijstrubbelingen in het nieuws waren gekomen, alle zetels in de Tweede Kamer. Electoraal werd Janmaat met zijn CD al geruime tijd bij rechtse kiezers hevige concurrentie aangedaan door VVD-leider Frits Bolkestein, die als eerste politicus van één van de grotere partijen de thema’s immigratie en integratie centraal stelde. Janmaat zelf weet de nederlaag voornamelijk aan verkiezingsfraude met stemcomputers. Zo zei hij toen hij in 1999 te gast was in het televisieprogramma Het zwarte schaap van Inge Diepman: "Ze hebben versneld stemmachines ingevoerd en de computerprogrammeur bepaalt de uitslag."



De partijen waarvan Janmaat lijsttrekker was, kregen bij landelijke verkiezingen nooit meer dan 2,4% van de stemmen. Die relatief kleine aanhang kon volgens verschillende analyses verklaard worden vanuit het isolement waarin Janmaat en zijn partij verkeerden, zijn gebrek aan charisma en zijn controversiële uitspraken. Zo verklaarde hij in een televisie-interview het "niet erg" te vinden dat PvdA-minister Ien Dales was overleden, omdat zij immers "buitengewoon" tegenstandster van de CD was. Ook de stelselmatige publieke verguizing in de media, het onderwijs en bij de overheid speelde een rol. Verder maakte het hardnekkige gerucht dat toegeven dat je CP en later CD stemde toentertijd soms reden voor ontslag kon zijn, het niet aantrekkelijk om op Janmaat te stemmen.




:{

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_157465362
Geertje.
  woensdag 11 november 2015 @ 10:18:26 #3
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_157465426
Types als Janmaat en Hendrik Koekoek. O+ Toen was politiek nog leuk vermaak.

[ Bericht 3% gewijzigd door Megumi op 11-11-2015 10:24:46 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_157465785
Heeft Wilders 38 zetels dan? Zo nee, dan heeft hij die niet gehaald.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Trouwste user 2022 woensdag 11 november 2015 @ 11:46:11 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_157466936
quote:
99s.gif Op woensdag 11 november 2015 10:40 schreef bijdehand het volgende:
Heeft Wilders 38 zetels dan? Zo nee, dan heeft hij die niet gehaald.
Doe de groetjes aan dan.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Moderator woensdag 11 november 2015 @ 12:22:07 #6
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_157467472
#GEERTGOD
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  Trouwste user 2022 woensdag 11 november 2015 @ 12:36:18 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_157467664
quote:
7s.gif Op woensdag 11 november 2015 12:22 schreef onlogisch het volgende:
#GEERTGOD
Aanbid hem :D

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 11 november 2015 @ 12:38:38 #8
206164 Gibson88
Beste debater aldus tong80
pi_157467700
Gyorgy Konrad en Wilders kunnen wel door 1 deur. Grappig wel.
Aan het typen...
  Trouwste user 2022 woensdag 11 november 2015 @ 12:44:30 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_157467775
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 12:38 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
Gyorgy Konrad en Wilders kunnen wel door 1 deur. Grappig wel.
Met geen le Pen te beschrijven.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 11 november 2015 @ 13:14:31 #10
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_157468252
Toen was het al normaal om mensen buiten de discussie te houden. Vooral geen gegevens verstrekken die zijn gelijk bevestigen, het volk zou het nog door krijgen. Mede door dat soort struisvogelgedrag zitten we nu met een tweedeling in de samenleving waarvan Wilders de vruchten plukt. Chapeau linkse rakkers. :')
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
  Trouwste user 2022 woensdag 11 november 2015 @ 13:20:06 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_157468325
quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:14 schreef MPC60 het volgende:
Toen was het al normaal om mensen buiten de discussie te houden. Vooral geen gegevens verstrekken die zijn gelijk bevestigen, het volk zou het nog door krijgen. Mede door dat soort struisvogelgedrag zitten we nu met een tweedeling in de samenleving waarvan Wilders de vruchten plukt. Chapeau linkse rakkers. :')
Het volk :D

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 woensdag 11 november 2015 @ 13:20:55 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_157468337
Links regeert al 30 jaar niet meer.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 11 november 2015 @ 13:22:52 #13
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_157468366
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:20 schreef tong80 het volgende:
Links regeert al 30 jaar niet meer.

:P
Heb je je eigen topic wel gelezen? :? Nou vooruit, paars was een samenraapsel van mensen die de macht niet uit handen wilden geven maar daar had links toch zeker wel een zetel in. Vooral als ze de premier mogen leveren.

Blijkbaar vind jij het dus normaal dat rapporten en onderzoeken die niet het straatje van de gevestigde partijen valen dan maar niet openbaar worden gemaakt?
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
  Trouwste user 2022 woensdag 11 november 2015 @ 13:24:50 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_157468398
quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:22 schreef MPC60 het volgende:

[..]

Heb je je eigen topic wel gelezen? :? Nou vooruit, paars was een samenraapsel van mensen die de macht niet uit handen wilden geven maar daar had links toch zeker wel een zetel in. Vooral als ze de premier mogen leveren.
Paars is niet links. Te veel kleuren.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 11 november 2015 @ 13:26:08 #15
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_157468421
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:24 schreef tong80 het volgende:

[..]

Paars is niet links. Te veel kleuren.

:P
Je zou het bijna bruin noemen. :P
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
  woensdag 11 november 2015 @ 13:32:59 #16
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_157468540
Geachte heer/mevrouw tong80

Ik heb gemerkt dat u voor uw website gebruik maakt van artikelen uit de Nederlandstalige Wikipedia. Op uw pagina GC / Tegenwoordig haal je er 38 kamerzetels mee........ staat bijvoorbeeld een tekst die volledig bestaat uit een (oude) versie van het Wikipedia-artikel https://nl.wikipedia.org/wiki/Hans_Janmaat . Dit juichen wij toe, maar er zit een eenvoudige voorwaarde aan vast, waaraan u nog niet heeft voldaan.

Wikipedia streeft ernaar informatie vrij te verspreiden en voor iedereen beschikbaar te maken. Het is echter noodzakelijk dat de ontvanger, u dus, zich hierbij aan de regels van de "Creative Commons Naamsvermelding/Gelijkdelen-licentie (CC-BY-SA)" of de "GNU Free Documentation Licence (GFDL)" (vrij vertaald: GNU-licentie voor vrije documentatie) houdt. Als u dat niet doet, schendt u de auteursrechten van de schrijvers van het artikel. Doel van de CC-BY-SA en GFDL is, vereenvoudigd gezegd, dat het vrij zijn van de tekst niet verloren gaat, dat wil zeggen, dat iedereen ook weer van uw site de tekst (inclusief eventuele wijzigingen) kan overnemen. De tekst van de CC-BY-SA is te vinden op http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.nl, die van de GFDL is te vinden op http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html.

Wie een artikel overneemt moet vermelden dat de tekst vrijgegeven wordt onder de CC-BY-SA en/of GFDL. Dit is een van de belangrijkste voorwaarden van Wikipedia. U mag zelf kiezen of u wilt voldoen aan de voorwaarden van de CC-BY-SA of die van de GFDL. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door onder elke van Wikipedia overgenomen pagina te linken naar het oorspronkelijke artikel van Wikipedia, te vermelden onder welke licentie de pagina valt en minstens te linken naar de licentie, het hebben van een kopie van de licentie op uw eigen server is, zeker bij de GFDL, zeer welkom. Een voorbeeld van bronvermelding:

Deze pagina is afkomstig van Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Hans_Janmaat en valt onder de CC-BY-SA-3.0 (of GFDL) http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.nl / http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html (of link hier naar een kopie van de licentie op uw eigen server>

Alvast bedankt voor uw samenwerking,

Vriendelijke groet
Maanvis
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 11 november 2015 @ 15:41:18 #17
206164 Gibson88
Beste debater aldus tong80
pi_157470786
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 12:44 schreef tong80 het volgende:

[..]

Met geen le Pen te beschrijven.

:P
Deze snap ik even niet...
Aan het typen...
pi_157470920
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 15:41 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:

[..]

Deze snap ik even niet...
Ook niet tijdens een versnapering?
  Trouwste user 2022 woensdag 11 november 2015 @ 18:00:25 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_157473539
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 15:41 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:

[..]

Deze snap ik even niet...
Snip verkouden ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 11 november 2015 @ 19:45:14 #20
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_157476194
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 18:00 schreef tong80 het volgende:

[..]

Snip verkouden ?

:P
Het woord snipperdag komt toch ook van Herman Brood, omdat ie een snip per dag opsnoof?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')