geef ze een stuk rest hout en een paar echte schroeven en leer ze alvast omgaan. Mijn zoon vindt het geweldig, vooral trots dat hij pappa kan helpenquote:Op woensdag 4 mei 2016 11:27 schreef _Chris_ het volgende:
Hier nog een lurker! Gefeliciteerd!
En uit ervaring kan ik je vertellen, klussen gaat een stuk minder hard daarna. Prioriteiten......
En als ze wat ouder zijn (mijn oudste is nu 4) , en ze mee willen klussen, is dat ook geweldig. Dan gaat het nog langzamer, maar (voor mij) ook quality time
zo mis je juist de dempende werking van het beton.quote:Op zaterdag 21 mei 2016 09:03 schreef _mido het volgende:
Long-time-lurker here maar nu toch een vraag; Hoe is de vloeropbouw nu eigenlijk? Je hebt eerste een betonnen plaat gestort en gaat daar nu een geïsoleerde houten vloer overheen leggen. Wat zijn je redenen om het op deze manier te doen?
Helemaal duidelijk en logisch. Ik bespaar ook graag door meer uren te investeren als ik een klus doe.quote:Op maandag 23 mei 2016 20:19 schreef BBach het volgende:
@Bramito: niet bedoeld als cliffhanger, we waren op weekend en dan internet ik niet
@suya en nikky: bedankt!
@Knuppel1983: Ik kan je wel zeggen dat na de 400-500ste plaat ik de OSB wel wat ben beugezien , maar het is een noodzakelijk kwaad en het werkt vlot.
@Lipje&Bramito:
De vloeropbouw is als volgt: betonplaat (15cm gewapend) - folie - houten roostering (+-12cm, nivellerend, gevuld met glaswol/rotswol) - dampscherm (luchtdichtheid) - 18mm OSB (uitstijven, ondervloer) - 22mm parket.
Normaal wordt bij een HSB bv 8-12cm PUR (of equivalente drukvaste isolatie) + 8cm (echt minimum) cementchappe (gewapend) + afwerkvloer toegepast. Dat is een hogere vloeropbouw en is meestal voor tegelvloeren. Op verdiepingsvloeren harde isolatie(of geen isolatie, dit is veelal niet nodig) + anhydriet +afwerkvloer.
Dit zorgt voor een beetje meer thermische massa (op het verdiep voor iets meer akoestische demping) en zorgt ervoor dat tegelvloeren ed wat makkelijker te plaatsen zijn.
Mijn vloer moet je meer zien als een verdiepingsvloer die op de begane grond ligt. De geluidsoverdracht naar beneden toe is niet relevant omdat het gelijkvloers is, de hoogte ook niet omdat het afgesteund is naar de betonvloer, dus kom je met dunne regels toe om niet door te buigen.
Gezien wij houten vloeren willen is een houten ondervloer makkelijker. De akoestische nadelen vang ik op een andere manier op. De vloer zelf zal per ruimte wat holler klinken (niet veel holler, want glaswol dempt veel beter dan een harde plaat die niet dempt). Maar tussen elke 'stille' ruimte zit een bufferruimte. Bv: tussen de slaapkamers zit een badkamer, naast de slaapkamers zit telkens een berging. Zo dempt het contactgeluid zich in de bufferzones en blijven de stille kamers zelf stil. Het is heel veel meer werk (elk steunpunt is op te meten), maar veel goedkoper (niet in werkuren).
Dat is zo'n beetje het idee. Verder wil ik ecologischer werken en dan is PUR eigenlijk uit den boze.
De enige uitzondering zal zijn ter hoogte van machines die zware trillingen kunnen veroorzaken (ventilatie, wasmachine, droogkast). Op die plaatsen komt een traditionelere opbouw van harde isolatie en een zwevende betonnen/cementchappe sokkel, die dus hoger zal zijn dan de afwerkvloer. Gezien die in de berging(en) staan stoort het optisch niet.
Zo moet dit duidelijk zijn denk ik Als je alles laat doen: kies maar gewoon voor de traditionele manier, dat krijg je zeker ook vlak, maar gaat veel sneller.
Tof!quote:Op maandag 30 mei 2016 23:15 schreef Jump het volgende:
De laatste keer dat ik deze reeks gezien heb, was je volgens mij nog bezig in het hoofdgedeelte. Dus al eventjes geleden.
Ondertussen een hoop delen teruggelezen, en veel tips genoteerd. Binnenkort kom ik mijn mijn eigen reeks Momenteel zitten de plannen voor de verbouwing/bijbouw bij de architect, en eenmaal ik ook kan beginnen komt die reeks er sowieso.
Zo'nDeze IR temperatuurmeter heeft een afwijking van +-1,8% Wat ik toch vrij precies vind voor zo'n snelle metingen. Als je er dan ook rekening mee houdt dat ik gewoon een indicatie van grootteorde wil geven in een verbouwtopic en de metingen geen deel zijn van een wetenschappelijk artikel vind ik dat toch precies genoeg.quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:54 schreef Glider76 het volgende:
(zo'n heatgun is zeer accuraat)
Nou niet echt dus. Zeg maar best wel inaccuraat. zeker hoe je hem op de foto vasthoudt.
Wat niet wil zeggen dat je huis nu een stuk beter geisoleerd is dan voorheen.
Wow, lang verhaal. Ik gebruik die IR meters zefl veel op het werk in het meten van koelwater en smeerolie leidingen.quote:[..]
Het hangt sterk af van de manier van meten. Op mijn werk doen we vrij veel thermografieen (niet met de heatgun maar met de camera en dan vooral bij elektrische installaties). Dan zie je tot op millimeters de juiste temperatuur al zijn die beelden moeilijk te interpreteren. Een ir gun meet in een kegelvorm en het te meten oppervlak moet ongeveer het dubbele zijn van die kegeloppervlakte. Een kleine leiding meten is daarom zeker moeilijk en onnauwkeurig. En dan zeker als je rekening moet houden met de reflectiefactor van het materiaal. (Bv geschilderde leiding VS een rvs exemplaar geeft veel verschil in meetwaarde). De onzichtbare IR wereld vind ik zelf zeer fascinerend en heb daar ook eens een fototoestel voor omgebouwd. Zeer interessante beelden,zal ze eens opsnorren als ik niet op m'n mobiel zitquote:Op donderdag 2 juni 2016 21:36 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Wow, lang verhaal. Ik gebruik die IR meters zefl veel op het werk in het meten van koelwater en smeerolie leidingen.
In mijn situaties neem ik de waardes altijd maar voor een korreltje zout. Het scheelt nogal hoe en waar je meet. Kan zo maar 10 graden schelen als je 20 cm verderop in de leiding meet. Of net iets onder andere hoek. Net een niet geverde leiding, andere dikte enz enz.
Daarom vertrouw ik ze nooit zo. Maar een goede indicatie is het zeker.
Zie eerdere PM's zou ik zeggen Nog een aantal weken.quote:Op maandag 20 juni 2016 19:55 schreef Molo het volgende:
Flink bezig weer meneer Bach
Wanneer is Laurette uitgerekend en trekken jullie het nog een beetje zo met alle drukte?
vooral onwennig, en halve nachten slapen enzo. Maar daar staat een ontzettend gelukzalig gevoel tegenover als je je kind in de armen kan nemenquote:Op dinsdag 21 juni 2016 13:16 schreef BBach het volgende:
[..]
Zie eerdere PM's zou ik zeggen Nog een aantal weken.
Voorlopig valt die extra drukte wel mee hoor, denk dat het na de bevalling een pak drukker zal zijn.
Waar de vloer/muur echt waterdicht moet zijn gebruik ik Kerdi (Schlüter) doekquote:Op maandag 27 juni 2016 18:56 schreef PeuRac het volgende:
Wat ga je gebruiken om de vloer waterdicht te maken? Ik heb zelf onlangs q-board ontdekt (er zal vast een ander merk met iets soortgelijks zijn), daar ben ik echt helemaal happy mee. De keuken is er al mee gedaan en de badkamer ga ik er dit of komend weekend mee dichtmaken.
Kimband is hetgeen je gebruikt in de hoekaansluitingen. Is ongeveer hetzelfde principe als kerdidoek. De vlakken maak je waterdicht met een doek, de hoeklijnen met iets als ditquote:
Ah, vergelijkbaar materiaal dus. Ziet er uit als mooi spulquote:Op maandag 27 juni 2016 19:01 schreef BBach het volgende:
[..]
Waar de vloer/muur echt waterdicht moet zijn gebruik ik Kerdi (Schlüter) doek
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Elders is dit niet echt nodig. Bij houten vloeren is het sowieso uit den boze om heel erg nat te gaan boenen.
Zwijg mij er over! De OSB van de lokale houthandelaar en die van de Brico: op de groef zit 2 mm verschil...quote:Op maandag 27 juni 2016 22:02 schreef bleiblei het volgende:
Is jouw OSB plaat goed maatvast qua dikte trouwens?
Gebruik je een bepaald type of merk?
Jep, hier ook, maar dan platen die van één toko af komen. En zekers te weten overal bovenkant boven gemonteerd. Al kan ik mij niet voorstellen dat je hele huis volschroeft met het spul als er zo een marge op de dikte van die platen zit.quote:Op maandag 27 juni 2016 22:26 schreef Jump het volgende:
[..]
Zwijg mij er over! De OSB van de lokale houthandelaar en die van de Brico: op de groef zit 2 mm verschil...
Lewisplaten worden vooral gebruikt om de constructie te verstevigen en om het toe te laten dat de tegels gewoon kunnen verlijmd worden op een traditionele manier (er is dan immers een gewone chappe en rechtstreeks op hout tegels lijmen gaat niet). Daarvan moeten randen en doorvoeren etc. even nauwkeurig worden afgewerkt met kimband of de alternatieven om zoiets waterdicht te maken.quote:Op maandag 27 juni 2016 21:42 schreef Dzjonka het volgende:
Oh, interessante optie. In Nederland is een betonvloer op zwaluwstaartplaten een beetje de standaard ondervloer voor natte ruimtes dacht ik. Maar dit doek ziet er simpeler en lichter uit. Lijkt me echter weinig compatible met eventuele vloerverwarming.
Ja hoor, heb ik geen problemen mee. Ik gebruik er 2:quote:Op maandag 27 juni 2016 22:02 schreef bleiblei het volgende:
Is jouw OSB plaat goed maatvast qua dikte trouwens?
Gebruik je een bepaald type of merk?
De betere klus behoeft geen lichtquote:Op maandag 27 juni 2016 22:24 schreef ikweethetookniet het volgende:
Deze jongen klust ook in de slaapkamer in het donker
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |