abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 4 mei 2016 @ 12:22:53 #251
151515 verita
Happy days
pi_161918477
Benoit en vrouw van harte proficiat. Dat ze maar gezond mag zijn! Geniet van die babytijd, het is zó voorbij ;)
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_161967188
Dank je wel allemaal O+

Nu het dampscherm van het dak bijna is voltooid, ongeveer 80% van de muurisolatie is geplaatst (0% van de vloerisolatie) en er een aantal 25°C+ dagen zijn geweest, kunnen we een paar zinvolle metingen uitvoeren.





Het blijft binnen koel (zo'n heatgun is zeer accuraat)
In de gang


En op de zolderverdieping, normaal gezien de warmste plaatsen:


Dit is zeker niet slecht voor een 7tal ramen op het zuiden zonder screens. De prestatie zal nog wat verminderen omdat de koelende werking van de betonplaat later niet meer zal meetellen door vloerisolatie en in realiteit toch af en toe de deuren of ramen zullen open staan. Het gebrek aan thermische massa bij een houtskelet kan leiden tot oververhitting. Dit wordt een beetje gecompenseerd door de layout van de ramen, maar vooral de ventilatie die 's nachts bypassed en koude lucht in blaast tijdens koude momenten. Nu is het ventilatiesysteem niet werkend en dus zal het hier binnen een paar dagen even warm zijn als buiten. Alleen gaat dit zeer traag door de isolatiebuffer. Bij traditionele bouw zorgt de bufferende werking van de bakstenen voor de koelende werking, al is dat na een paar dagen/weken zomer niet meer van toepassing. Een HSB-binnenklimaat kan je in een uur een paar graden doen veranderen. Wat zowel positief (indien gebalanceerd presteert dit veel beter dan een gewone bouwmethode) als negatief(slecht afgestelde systemen kunnen het doen overhitten) is.

Ook even het geluidsniveau gemeten met een geijkte meter. De omgeving is hier stil, met ritselende blaadjes en tjirpende vogels komen we hierop uit

Binnen is het nog een heel pak beter (en dat zal nog verbeteren met deuren en meubels die het geluid dempen). 20dB lager is 100 keer stiller dan buiten. De dB schaal is immers logaritmisch.


Ter info:


Zeer tevreden dus over de prestaties tot nu toe. Dit is het voordeel van een houtskeletbouw en bijna het dubbele van de isolatie wat op dit moment wordt toegepast. (Ik streef naar de nieuwbouwnormen van 2020 en voldoe daar tot nu toe aan)

[ Bericht 1% gewijzigd door BBach op 06-05-2016 18:21:50 ]
  vrijdag 6 mei 2016 @ 17:51:36 #253
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_161967253
Secuur en gedegen weer bezig meneer _O_

En tevens goeie plofbuik op de achtergrond zichtbaar _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 9 mei 2016 @ 13:46:43 #254
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_162036414
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:27 schreef _Chris_ het volgende:
Hier nog een lurker! Gefeliciteerd!

En uit ervaring kan ik je vertellen, klussen gaat een stuk minder hard daarna. Prioriteiten......
En als ze wat ouder zijn (mijn oudste is nu 4) , en ze mee willen klussen, is dat ook geweldig. Dan gaat het nog langzamer, maar (voor mij) ook quality time
geef ze een stuk rest hout en een paar echte schroeven en leer ze alvast omgaan. Mijn zoon vindt het geweldig, vooral trots dat hij pappa kan helpen ^O^ O+
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_162067835
Bezig met berging 2/technische ruimte 3. Deze zit onder de ouderslaapkamer (ttz: onder de mini badkamer en dressing naast de slaapkamer). Daarin komt de ventilatieunit en wasmachine/droogkast/berging. Hetzelfde verhaal van isoleren, dampscherm en muren maken.









En een boys will be boys moment, want voor het eerst in m'n leven gras gemaaid op het veldje naast ons huis met een tractor :9
pi_162365448
Al een tijdje geen updates omdat er wat saaie werken waren.
Zoals het lossen van de zoveelste houtlading. Deze keer heb ik ze in de loods gelegd om de werf zelf niet teveel te clutteren. Het bootje zoveel mogelijk vrijhouden omdat we deze zomer toch nog eens willen gaan varen met vrienden. *O* Dit is het hout voor de ondervloer en wat plafondlatten


Ook nog wat verder gewerkt aan de muren van berging 2/technische ruimte 3


En een start gemaakt voor de vloerconstructie op het gelijkvloers. Niet de beste vloeropbouw, maar gezien we overal houten vloeren willen is dit ok. Ik wil maximale vloerisolatie kunnen toepassen bij een beperkte vloerhoogte. Omdat de betonplaat niet 100% recht is betekent dit een heleboel paswerk, maar het lukt wel. Dankzij de digitale pasdarm kan ik de vloeren toch op +-1mm nauwkeurigheid uitpassen, wat uiteindelijk niet slecht is.






[ Bericht 0% gewijzigd door BBach op 20-05-2016 21:42:14 ]
pi_162374495
Long-time-lurker here maar nu toch een vraag; Hoe is de vloeropbouw nu eigenlijk? Je hebt eerste een betonnen plaat gestort en gaat daar nu een geïsoleerde houten vloer overheen leggen. Wat zijn je redenen om het op deze manier te doen?
  zaterdag 21 mei 2016 @ 09:24:22 #258
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_162374617
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 09:03 schreef _mido het volgende:
Long-time-lurker here maar nu toch een vraag; Hoe is de vloeropbouw nu eigenlijk? Je hebt eerste een betonnen plaat gestort en gaat daar nu een geïsoleerde houten vloer overheen leggen. Wat zijn je redenen om het op deze manier te doen?
zo mis je juist de dempende werking van het beton.

En kan je niet beter een echt zwevende vloer leggen ?
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zondag 22 mei 2016 @ 21:20:38 #259
351977 suya
*walk to your own beat*
pi_162417703
Mbach, wat ontzettend gaaf om je weer te zien posten met updates betreffende je huis! Wat heb je veel gedaan in de afgelopen jaren! En nu ook nog een kleine onderweg: gefeliciteerd. Ik weet zeker dat jij een heel lieve papam(en mevr Benoît natuurlijk mama :p) zult gaan zijn. Je verdient t! Grijs uit amsterdam
pi_162423338
Denk je die osb kleur ooit nog van je netvlies te krijgen? Als alles straks geschilderd is droom jij nog steeds over osb :-)
pi_162423721
Waarom de keuze voor hout en niet voor een zandcementvloer met isolatie? Vanwege de dikte van het pakket?
  Milf zondag 22 mei 2016 @ 23:54:32 #262
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_162423950
Wat een heerlijke update weer!
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  maandag 23 mei 2016 @ 13:42:47 #263
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_162433645
Ik ben ook wel gefascineerd door deze vloeropbouw. Ik snap het nl. ook niet echt. Is het puur omdat je een perfect vlakke vloer wilt? Ga je hier nou isolatie tussen duwen? Je gaat toch niet purren zoals in het hoofdgedeelte?

Goeie cliffhanger dit, lijkt GOTH wel.
Siesta & Fiesta!
pi_162444082
@Bramito: niet bedoeld als cliffhanger, we waren op weekend en dan internet ik niet :)

@suya en nikky: bedankt!

@Knuppel1983: Ik kan je wel zeggen dat na de 400-500ste plaat ik de OSB wel wat ben beugezien }:| , maar het is een noodzakelijk kwaad en het werkt vlot.

@Lipje&Bramito:
De vloeropbouw is als volgt: betonplaat (15cm gewapend) - folie - houten roostering (+-12cm, nivellerend, gevuld met glaswol/rotswol) - dampscherm (luchtdichtheid) - 18mm OSB (uitstijven, ondervloer) - 22mm parket.

Normaal wordt bij een HSB bv 8-12cm PUR (of equivalente drukvaste isolatie) + 8cm (echt minimum) cementchappe (gewapend) + afwerkvloer toegepast. Dat is een hogere vloeropbouw en is meestal voor tegelvloeren. Op verdiepingsvloeren harde isolatie(of geen isolatie, dit is veelal niet nodig) + anhydriet +afwerkvloer.
Dit zorgt voor een beetje meer thermische massa (op het verdiep voor iets meer akoestische demping) en zorgt ervoor dat tegelvloeren ed wat makkelijker te plaatsen zijn.

Mijn vloer moet je meer zien als een verdiepingsvloer die op de begane grond ligt. De geluidsoverdracht naar beneden toe is niet relevant omdat het gelijkvloers is, de hoogte ook niet omdat het afgesteund is naar de betonvloer, dus kom je met dunne regels toe om niet door te buigen.

Gezien wij houten vloeren willen is een houten ondervloer makkelijker. De akoestische nadelen vang ik op een andere manier op. De vloer zelf zal per ruimte wat holler klinken (niet veel holler, want glaswol dempt veel beter dan een harde plaat die niet dempt). Maar tussen elke 'stille' ruimte zit een bufferruimte. Bv: tussen de slaapkamers zit een badkamer, naast de slaapkamers zit telkens een berging. Zo dempt het contactgeluid zich in de bufferzones en blijven de stille kamers zelf stil. Het is heel veel meer werk (elk steunpunt is op te meten), maar veel goedkoper (niet in werkuren).

Dat is zo'n beetje het idee. Verder wil ik ecologischer werken en dan is PUR eigenlijk uit den boze.

De enige uitzondering zal zijn ter hoogte van machines die zware trillingen kunnen veroorzaken (ventilatie, wasmachine, droogkast). Op die plaatsen komt een traditionelere opbouw van harde isolatie en een zwevende betonnen/cementchappe sokkel, die dus hoger zal zijn dan de afwerkvloer. Gezien die in de berging(en) staan stoort het optisch niet.

Zo moet dit duidelijk zijn denk ik :7 Als je alles laat doen: kies maar gewoon voor de traditionele manier, dat krijg je zeker ook vlak, maar gaat veel sneller.
pi_162452588
Benoit, vroeger met funderingen ook wel gewerkt met "de water-waterpas", verdomd nauwkeurig, maar je moet wel de tijd hebben (en never nooit niet op de slang gaan staan .... :+) ) Nu hebben we een roterende laser met een baak . Gaat sneller dan ooit te voren . maar prive situatie is zoals je al zegt : kost meer tijd, maar minder geld. Dat snappen we als geen ander. Want wat een projekt ! Chapeau(of chapé (net wat je wil :P ) )
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  woensdag 25 mei 2016 @ 21:32:24 #266
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_162499673
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 20:19 schreef BBach het volgende:
@Bramito: niet bedoeld als cliffhanger, we waren op weekend en dan internet ik niet :)

@suya en nikky: bedankt!

@Knuppel1983: Ik kan je wel zeggen dat na de 400-500ste plaat ik de OSB wel wat ben beugezien }:| , maar het is een noodzakelijk kwaad en het werkt vlot.

@Lipje&Bramito:
De vloeropbouw is als volgt: betonplaat (15cm gewapend) - folie - houten roostering (+-12cm, nivellerend, gevuld met glaswol/rotswol) - dampscherm (luchtdichtheid) - 18mm OSB (uitstijven, ondervloer) - 22mm parket.

Normaal wordt bij een HSB bv 8-12cm PUR (of equivalente drukvaste isolatie) + 8cm (echt minimum) cementchappe (gewapend) + afwerkvloer toegepast. Dat is een hogere vloeropbouw en is meestal voor tegelvloeren. Op verdiepingsvloeren harde isolatie(of geen isolatie, dit is veelal niet nodig) + anhydriet +afwerkvloer.
Dit zorgt voor een beetje meer thermische massa (op het verdiep voor iets meer akoestische demping) en zorgt ervoor dat tegelvloeren ed wat makkelijker te plaatsen zijn.

Mijn vloer moet je meer zien als een verdiepingsvloer die op de begane grond ligt. De geluidsoverdracht naar beneden toe is niet relevant omdat het gelijkvloers is, de hoogte ook niet omdat het afgesteund is naar de betonvloer, dus kom je met dunne regels toe om niet door te buigen.

Gezien wij houten vloeren willen is een houten ondervloer makkelijker. De akoestische nadelen vang ik op een andere manier op. De vloer zelf zal per ruimte wat holler klinken (niet veel holler, want glaswol dempt veel beter dan een harde plaat die niet dempt). Maar tussen elke 'stille' ruimte zit een bufferruimte. Bv: tussen de slaapkamers zit een badkamer, naast de slaapkamers zit telkens een berging. Zo dempt het contactgeluid zich in de bufferzones en blijven de stille kamers zelf stil. Het is heel veel meer werk (elk steunpunt is op te meten), maar veel goedkoper (niet in werkuren).

Dat is zo'n beetje het idee. Verder wil ik ecologischer werken en dan is PUR eigenlijk uit den boze.

De enige uitzondering zal zijn ter hoogte van machines die zware trillingen kunnen veroorzaken (ventilatie, wasmachine, droogkast). Op die plaatsen komt een traditionelere opbouw van harde isolatie en een zwevende betonnen/cementchappe sokkel, die dus hoger zal zijn dan de afwerkvloer. Gezien die in de berging(en) staan stoort het optisch niet.

Zo moet dit duidelijk zijn denk ik :7 Als je alles laat doen: kies maar gewoon voor de traditionele manier, dat krijg je zeker ook vlak, maar gaat veel sneller.
Helemaal duidelijk en logisch. Ik bespaar ook graag door meer uren te investeren als ik een klus doe.
Siesta & Fiesta!
pi_162599407
Linksboven en rechts de verhoogde delen zichtbaar waarvan sprake:


En verder met de vloeropbouw in de gang


  maandag 30 mei 2016 @ 21:43:59 #268
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_162630757
Ik ben een tijd niet op FOK! geweest, want mijn dochter van ruim 14 maanden heeft natuurlijk veel aandacht nodig (bereid je dus maar voor :P ) , maar : Gefeliciteerd met het aankomende ouderschap!! *O* *O*
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  Lieve Belg maandag 30 mei 2016 @ 23:15:21 #269
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_162633856
De laatste keer dat ik deze reeks gezien heb, was je volgens mij nog bezig in het hoofdgedeelte. Dus al eventjes geleden.

Ondertussen een hoop delen teruggelezen, en veel tips genoteerd. Binnenkort kom ik mijn mijn eigen reeks :) Momenteel zitten de plannen voor de verbouwing/bijbouw bij de architect, en eenmaal ik ook kan beginnen komt die reeks er sowieso.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  Moderator maandag 30 mei 2016 @ 23:20:17 #270
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_162634011
quote:
7s.gif Op maandag 30 mei 2016 23:15 schreef Jump het volgende:
De laatste keer dat ik deze reeks gezien heb, was je volgens mij nog bezig in het hoofdgedeelte. Dus al eventjes geleden.

Ondertussen een hoop delen teruggelezen, en veel tips genoteerd. Binnenkort kom ik mijn mijn eigen reeks :) Momenteel zitten de plannen voor de verbouwing/bijbouw bij de architect, en eenmaal ik ook kan beginnen komt die reeks er sowieso.
Tof!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_162676651
Bedankt :)

Nu ben ik weer in een niet fase-logische volgorde bezig wbt de voortgang van werken.
Omdat ik in de lengte van de bouw werk met de vloeropbouw bereik ik nu de kinderbadkamer (tussen de beide slaapkamers), welke nu eigenlijk mijn werkgebied is waar ik de machines en muziekinstallatie enzo opsla. Om verder te kunnen doen moet ik die ruimte dus vrijmaken om in een logische volgorde verder te werken.
.

Dus moet ik de constructie van de ruimte ernaast voorpakken om mijn gerief te verhuizen.
Daar dan al de CV-leidingen gelegd



En dampscherm


Zo kan ik na de vloerisolatie en dampscherm alles op korte termijn afwerken (ttz: de vloer dichtleggen) zodat ik niet teveel heen en weer moet verhuizen met veel gerief.

Nog een leuke fauna update:
Onze grote melkgeit was goed opgeknapt en die hebben we verkocht aan een biologische geitenmelkerij -binnenkort kunnen we zelfs een stukje van haar geitenkaas meepikken c_/ We zijn verzekerd van een goede thuis, dus zijn daarom wel blij.
Zodat in de plaats weer een meer passend dwergeitje kon komen als gezelschap voor ons dwergeitbokje.
pi_162676945
(zo'n heatgun is zeer accuraat)

Nou niet echt dus. Zeg maar best wel inaccuraat. zeker hoe je hem op de foto vasthoudt.

Wat niet wil zeggen dat je huis nu een stuk beter geisoleerd is dan voorheen.
pi_162688163
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:54 schreef Glider76 het volgende:
(zo'n heatgun is zeer accuraat)

Nou niet echt dus. Zeg maar best wel inaccuraat. zeker hoe je hem op de foto vasthoudt.

Wat niet wil zeggen dat je huis nu een stuk beter geisoleerd is dan voorheen.
Zo'nDeze IR temperatuurmeter heeft een afwijking van +-1,8% Wat ik toch vrij precies vind voor zo'n snelle metingen. Als je er dan ook rekening mee houdt dat ik gewoon een indicatie van grootteorde wil geven in een verbouwtopic en de metingen geen deel zijn van een wetenschappelijk artikel vind ik dat toch precies genoeg. :)

Heb je verder ook een reden om te zeggen dat de manier van vasthouden in dit geval slechte waarden geeft om de binnentemperatuur in te schatten? Wbt de buitentemperatuur heb je wel gelijk want daar zijn heel veel IR-stoorzenders. Maar voor een binnentemperatuur te meten in een dik geisoleerde houten structuur is het nochtans vrij goed te gebruiken. Bij deze bouwwijze is de oppervlaktetemperatuur quasi gelijk aan de luchttemperatuur (wat ook een van de redenen is waarom een houtskelet comfortabeler aanvoelt).
Dat heb ik eens enkele topics geleden ook nagemeten met een IR warmtecamera.Heel de uitleg staat daar en hier zijn er nog 2 foto's van (dit was de voorgevel met wat afwijkingen door oa de hoogglans vloer. Ik weet niet meer wat de uitgangssituatie was maar dacht -10°C buiten en verwarming op laagste stand en spotjes aan).




Je kan dus gerust zeggen - bij deze muuropbouw - dat de oppervlaktetemperatuur en luchttemperatuur op ongeveer de halve hoogte quasi hetzelfde zijn. Door de IR meter ver te houden van het oppervlak wordt de gemeten zone gewoon groter en meer uitgemiddeld. Hij wordt er niet veel onnauwkeuriger door.

Om dat aan te tonen dat het niet zoveel verschilt: een huis en tuin klokje met een luchttemperatuurmeter, de temperatuursensor van een smarthphone en de IR meter.
Waarvan de eerste 2 door de gewone mens zouden worden gebruikt om de temperatuur in te schatten van en ruimte. Over hoe precies die zijn, heb ik geen data, maar dat zal geen graden schelen.

Kamerthermostaat geeft 20.1°C aan
Klokje: 20,1°C
IR: 20,1°C
Telefoon: 19,9°C (en de humidity 50.9% wat goed is)
Gewoon op een willekeurige plaats in het midden van het huis. Ook dit zijn geen geijkte meters oid. Ik heb wel een aantal temperatuurdataloggers die heel precies zijn en die je dan zoals hieronder kan uitlezen. Ook dat heb ik al gedaan in huis (zie elders in dit topic). Maar geen zin om nu zo'n meting te gaan starten en uit te lezen enzo.

Niet mijn plaatje:


[ Bericht 0% gewijzigd door BBach op 02-06-2016 16:51:02 ]
pi_162702711
quote:
[..]

Wow, lang verhaal. Ik gebruik die IR meters zefl veel op het werk in het meten van koelwater en smeerolie leidingen.

In mijn situaties neem ik de waardes altijd maar voor een korreltje zout. Het scheelt nogal hoe en waar je meet. Kan zo maar 10 graden schelen als je 20 cm verderop in de leiding meet. Of net iets onder andere hoek. Net een niet geverde leiding, andere dikte enz enz.

Daarom vertrouw ik ze nooit zo. Maar een goede indicatie is het zeker.
pi_162704054
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 21:36 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Wow, lang verhaal. Ik gebruik die IR meters zefl veel op het werk in het meten van koelwater en smeerolie leidingen.

In mijn situaties neem ik de waardes altijd maar voor een korreltje zout. Het scheelt nogal hoe en waar je meet. Kan zo maar 10 graden schelen als je 20 cm verderop in de leiding meet. Of net iets onder andere hoek. Net een niet geverde leiding, andere dikte enz enz.

Daarom vertrouw ik ze nooit zo. Maar een goede indicatie is het zeker.
Het hangt sterk af van de manier van meten. Op mijn werk doen we vrij veel thermografieen (niet met de heatgun maar met de camera en dan vooral bij elektrische installaties). Dan zie je tot op millimeters de juiste temperatuur al zijn die beelden moeilijk te interpreteren. Een ir gun meet in een kegelvorm en het te meten oppervlak moet ongeveer het dubbele zijn van die kegeloppervlakte. Een kleine leiding meten is daarom zeker moeilijk en onnauwkeurig. En dan zeker als je rekening moet houden met de reflectiefactor van het materiaal. (Bv geschilderde leiding VS een rvs exemplaar geeft veel verschil in meetwaarde). De onzichtbare IR wereld vind ik zelf zeer fascinerend en heb daar ook eens een fototoestel voor omgebouwd. Zeer interessante beelden,zal ze eens opsnorren als ik niet op m'n mobiel zit :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')