abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_159629057
quote:
Daling gasbaten slaat flinke gaten in staatsbegroting

De lage gasprijzen drukken op de begroting, zegt minister Jeroen Dijsselbloem van FinanciŽn in zijn wekelijkse gesprek met RTLZ. "De begroting voor komend jaar zal geen feest worden."

Het begrotingstekort gaat nauwelijks meer omlaag en dat komt vooral door de gekelderde gasprijzen, zegt hij. "Dat heeft echt miljarden gekost." Volgens de minister trekt het gebrek aan deze inkomsten op dit moment een zware wissel op de begroting.

De rechter besloot in november dat de aardgaswinning moet worden teruggeschroefd in Groningen. De NAM mag dit jaar maximaal 27 miljard kuub winnen in plaats van de huidige 30. "De hoeveelheid die we in Groningen kunnen oppompen is fors teruggebracht, en terecht", zegt Dijsselbloem daarover.
'We doen er alles aan om bezuinigingen te voorkomen'
Minder gas betekent betekent dat we sinds het hoogtepunt in 2013, meer dan 11 miljard in de begroting zijn kwijtgeraakt op jaarbasis. "Dus ja: dat ik hier en daar wat signalen afgeef: mensen dit zal geen feestbegroting worden komend jaar, dat klopt."

Het kabinet doet er alles aan om bezuinigingen te voorkomen, vertelt hij.

Aantrekkende economie verzacht de pijn mogelijk
Dijsselbloem wil het tekort binnen de begroting opvangen, alhoewel dat wel afhankelijk is van de economie. "We gaan zien of dat lukt."

De aantrekkende economie kan de boel nog wel wat verzachten. "Dat zal ook helpen om de begroting weer te ontlasten. De optelsom daarvan ken ik ook nog niet, dat gaan we verderop in het voorjaar zien. De gasprijs ligt buiten onze invloedssfeer dus die zullen we echt gewoon binnen de begroting moeten opvangen. Afhankelijk van hoe goed het met de economie gaat in het lopende jaar, gaan we zien of dat lukt."
Ik zie de gasbaten komende jaren niet meer op het oude niveau van 15 miljard euro (2013) terugkeren en blijvend schommelen tussen de 4 en 6 miljard per jaar vanwege de globalisering dmv LNG-technologie en sterk stijgende LNG volumes. Mochten er opnieuw flinke aardbevingen plaatsvinden dan halveren de gasbaten naar mijn inschatting al snel naar ca 3 miljard omdat de kosten van de kleine velden die nog wel veilig te exploiteren zijn veel hoger zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 03-02-2016 19:07:15 ]
We can't afford the illusion anymore
pi_159649519
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 19:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ik zie de gasbaten komende jaren niet meer op het oude niveau van 15 miljard euro (2013) terugkeren en blijvend schommelen tussen de 4 en 6 miljard per jaar vanwege de globalisering dmv LNG-technologie en sterk stijgende LNG volumes. Mochten er opnieuw flinke aardbevingen plaatsvinden dan halveren de gasbaten naar mijn inschatting al snel naar ca 3 miljard omdat de kosten van de kleine velden die nog wel veilig te exploiteren zijn veel hoger zijn.
Apart om dit tegen te gaan hebben ze afgelopen kerst toch nog even de belasting op Gas met 30% verhoogd zodat de consument niets meer merkt van de lage prijzen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_159652896
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 13:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Apart om dit tegen te gaan hebben ze afgelopen kerst toch nog even de belasting op Gas met 30% verhoogd zodat de consument niets meer merkt van de lage prijzen?
Terwijl in het buitenland de gasprijzen stevig dalen voor consumenten gebeurt dat hier niet terwijl we veel eigen gas winnen _O-

Waar is de 500 miljard uit de Groningse gasbel gebleven?
We can't afford the illusion anymore
pi_159801580
quote:
Tesla Model 3 gaat in Nederland 35.000 euro kosten

De Model 3 van Tesla, die in 2018 in Nederland wordt verwacht, gaat ongeveer 35.000 euro kosten. Dat zegt Tesla Nederland, nadat bekend werd dat de auto in de VS 35.000 dollar gaat kosten.

"De verwachting is dat de prijs direct naar euro's wordt omgezet", zegt een woordvoerder. De Model 3 wordt Tesla's eerste auto voor de massa.

De Model 3 is net als de Model S een sedan, maar wordt zo'n 20 procent kleiner. Ook zou er een crossover-model, een combinatie van een stationwagen en SUV, op de markt komen.

Hoeveel bespaar je op een elektrische auto?
"De Model S is door zijn prijsklasse vooral interessant voor zakenmensen, waardoor de auto vooral wordt geleased", aldus de woordvoerder. In Nederland betaal je voor een elektrische auto een bijtelling van 4 procent, wat minder is dan voor een normale auto (25 procent), een zuinige auto (21 procent) of een hybride auto (14 procent).

Als particulier betaal je bij de aanschaf van een elektrische auto geen belasting op personenauto's (bpm). Ook hoef je als eigenaar van een elektrische auto geen wegenbelasting te betalen.

Ter vergelijking: voor een Volkswagen Golf 1.4 (benzine) uit 2015 betaal je 3000 euro aan bpm en jaarlijks 476 euro aan wegenbelasting.
De introductie van deze betaalbare auto die goedkoop in de belastingen is en een grote actieradius heeft zal het eind tijdperk inluiden voor een groot deel van het oliegebruik. Kerncentrales, kolen en aardgas vervingen de electriciteitsproduktie dmv olie na de oliecrisis. Aardgas heeft dmv wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen de rol van aardolie in de chemiesector sterk teruggedrongen. Ook het laatste bastion aardolie als transportfuel gaat sneuvelen. De vervangingsrate transportmiddelen is sterk afhankelijk van de brandstofprijs. Mocht olie toch weer duur worden zal men versneld overgaan op electrisch vervoer. De luchtvaartbranche is hier een goed voorbeeld van door de vloot te versneld te vervangen met zuiniger vliegtuigen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 10-02-2016 12:25:34 ]
We can't afford the illusion anymore
pi_160192085
quote:
It’s time for oil investors to start taking electric cars seriously

In the next two years, Tesla and Chevy plan to start selling electric cars with a range of more than 200 miles priced in the $30,000 range. Ford is investing billions, Volkswagen is investing billions, and Nissan and BMW are investing billions. Nearly every major carmaker—as well as Apple and Google—is working on the next generation of plug-in cars.

This is a problem for oil markets. OPEC still contends that electric vehicles will make up just 1 percent of global car sales in 2040. Exxon's forecast is similarly dismissive.

The oil price crash that started in 2014 was caused by a glut of unwanted oil, as producers started cranking out about 2 million barrels a day more than the market supported. Nobody saw it coming, despite the massively expanding oil fields across North America. The question is: How soon could electric vehicles trigger a similar oil glut by reducing demand by the same 2 million barrels?
We can't afford the illusion anymore
  woensdag 24 februari 2016 @ 23:37:28 #181
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160192207
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 11:54 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De introductie van deze betaalbare auto die goedkoop in de belastingen is en een grote actieradius heeft zal het eind tijdperk inluiden voor een groot deel van het oliegebruik.
Totdat overheden doorhebben dat cadeautjes uitdelen veel geld kost en elektrisch rijden duurder wordt dan met een betere verbrandingsmotor :').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_160192478
quote:
14s.gif Op woensdag 24 februari 2016 23:37 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Totdat overheden doorhebben dat cadeautjes uitdelen veel geld kost en elektrisch rijden duurder wordt dan met een betere verbrandingsmotor :').
Ook zonder subsidie wordt mijn volgende auto een EV. Het is zoveel comfortabeler. Geen herrie, instant koppel, nooit meer krabben, tanken terwijl je iets anders aan het doen bent.

Helaas ben ik nog 3 jaar gebonden aan mijn fossiele dino plofkoets ;(
  woensdag 24 februari 2016 @ 23:48:34 #183
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160192561
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 23:45 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ook zonder subsidie wordt mijn volgende auto een EV. Het is zoveel comfortabeler. Geen herrie, instant koppel, nooit meer krabben, tanken terwijl je iets anders aan het doen bent.
En langs de weg stilstaan omdat je actieradius ineens 50km minder is omdat het is gaan vriezen _O-.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_160192706
quote:
14s.gif Op woensdag 24 februari 2016 23:48 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En langs de weg stilstaan omdat je actieradius ineens 50km minder is omdat het is gaan vriezen _O-.
Met vorst stap je met een EV in een voorverwarmde auto, bij een plofauto moet je eerst krabben en duurt het minstens 15 minuten voordat het interieur op temperatuur is, wat een armoe :')

Gek genoeg hebben alleen mensen die nooit een EV gereden hebben het over de laadstress. De snellaad infrastructuur is landelijk dekkend en vaak kan je op de bestemming al laden. Bij het laden onderweg zijn de laadtijden beperkt omdat je alleen de resterende actieradius hoeft te tanken.

De actieradius van de nieuwe 30kWh EV's is overigens prima op orde. De komende 5 jaar worden +50kWh EV's gemeengoed, niemand zit dan nog te wachten op een plofkoets.
pi_161123242
De inschrijvingen voor de model III van Tesla zijn een groot succes. Er zijn al 230.000 inschrijvingen binnen. De model III is de gamechanger voor de automarkt en forceert andere autofabrikanten Tesla bij te benen. Naar mijn inschatting zal Elon zich na de model III bezig gaan houden met electrisch vliegen om ook het laatste oliebastion kerosine te doorbreken.
quote:
Tesla's Model 3 should be a game changer.

The Model 3 is addressing a price segment that is at least 10x bigger than the Model-S price segment.

Lower prices at competitive ranges are enabled by better battery technology.

Improved energy density not only helps drive down the cost of the battery pack as explained above but improves the overall efficiency of the car.

Based on these improved costs, Tesla remains notably ahead of the rest of the industry.
7478011_14594519216578_rId12.png

Tesla's Model 3: A Game Changer In Affordable Clean Transportation
We can't afford the illusion anymore
  zondag 3 april 2016 @ 11:14:34 #186
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_161139440
Doodzonde dat we in Nederland nog steeds denken dat we met de Zuidas en wat hipster-startups de toekomst in kunnen. Met slim beleid hadden we nu een paar prachtige zonnepaneel-, windturbine- of elektrische auto-fabrikanten gehad. Lang leve VVD-Nederland. ;(
pi_161145702
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2016 11:14 schreef pfaf het volgende:
Doodzonde dat we in Nederland nog steeds denken dat we met de Zuidas en wat hipster-startups de toekomst in kunnen. Met slim beleid hadden we nu een paar prachtige zonnepaneel-, windturbine- of elektrische auto-fabrikanten gehad. Lang leve VVD-Nederland. ;(
Tesla heeft een fabriek in Tilburg, dus er is een electrische autofabriek in Nederland. Nedcar(Born) lijkt me vanwege de vakbonden geen optie voor Tesla om naar uit te wijken. Autoproductie zoals bij Nedcar is in Nederland geen aantrekkelijk optie (Detroit syndroom). Assemblage valt waarschijnlijk buiten de grootmetaal CAO en dat zal Tesla wel zo willen houden ;)

VDL Nedcar schrapt banen vanwege vakbondsacties

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 03-04-2016 16:55:02 ]
We can't afford the illusion anymore
  dinsdag 5 april 2016 @ 14:24:45 #188
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_161195422
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2016 11:14 schreef pfaf het volgende:
Doodzonde dat we in Nederland nog steeds denken dat we met de Zuidas en wat hipster-startups de toekomst in kunnen. Met slim beleid hadden we nu een paar prachtige zonnepaneel-, windturbine- of elektrische auto-fabrikanten gehad. Lang leve VVD-Nederland. ;(
Naja toen we nog voorop liepen (jaren 90) hadden we dat dus wel. Maar daarna vond men banken hipper :') .
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_161231630
Wind and Solar Are Crushing Fossil Fuels
Record clean energy investment outpaces gas and coal 2 to 1

Investment in Power Capacity, 2008-2015 Source: BNEF, UNEP
-1x-1.png

Dat deze trend zich doorzet en versneld ^O^
We can't afford the illusion anymore
pi_161232640
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 14:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Naja toen we nog voorop liepen (jaren 90) hadden we dat dus wel. Maar daarna vond men banken hipper :') .
En was door het neoliberalisme subsidie voor opkomende duurzame industrieŽn ook een vies woord geworden.
pi_161258564
quote:
Tesla Motors Inc. said it has received more than 325,000 reservations for the Model 3

Tesla Motors Inc. said it has received more than 325,000 reservations for the Model 3, far exceeding its expectations as customers line up for the $35,000 small electric car more than a year ahead of when its more-affordable model is slated to hit the streets.
Achter aan de rij aansluiten :P
Staks moeten ze van 50.000 naar 500.000 per jaar opschalen. Hoe gaan ze de productie opvoeren om aan de vraag te voldoen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 07-04-2016 18:20:06 ]
We can't afford the illusion anymore
pi_161258967
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 17:32 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Achter aan de rij aansluiten :P
Staks moeten ze van 50.000 naar 500.000 per jaar opschalen. Hoe gaan ze de productie gaan opvoeren om aan de vraag te voldoen?
In Tilburg een extra assemblagehal erbij zetten, of de hallen verder vullen. :)

http://www.nu.nl/beurs/41(...)riek-in-tilburg.html

Hij kan natuurlijk ook zijn werk uitbesteden bij vdl het vroegere Nedcar.
pi_161463998
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 17:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hij kan natuurlijk ook zijn werk uitbesteden bij vdl het vroegere Nedcar.
Zo dom zullen ze bij Tesla niet zijn zich in dat wespennest te steken.
We can't afford the illusion anymore
pi_161464249
-1x-1.png

quote:
Petrodollar system in danger

The petrodollar burn has consequences beyond the oil nations, affecting international fund managers like Aberdeen Asset Management Plc and global currencies markets. Oil nations have traditionally held their reserves in U.S. Treasuries and other liquid securities. Nonetheless, the impact in credit markets has been muted as central banks continue to buy debt.

Saudi Arabia accounts for nearly half of the decline in foreign-exchange reserves among oil producers, with $138 billion -- or 23 percent of its total -- followed by Russia, Algeria, Libya and Nigeria. In the final three months of last year, Saudi Arabia burned through $38.1 billion, the biggest quarterly reduction in data going back to 1962.

The oil slump started in November 2014 when the Organization of Petroleum Exporting Countries, led by the Saudis, decided to fight for market share -- and bury U.S. producers -- rather than cut production to support prices as it had done in the past. The policy sent Brent crude, the global oil benchmark, down from an annual average of $111 a barrel in 2013 to an average of just $35 so far this year. The plunge forced producers to tap their rainy day funds.
quote:
Large volumes of Arab petrodollars were invested directly in US Treasury securities and in other financial markets of the major industrial economies,[15] often directed by government investment agencies now known as sovereign wealth funds. Many billions of petrodollars were also invested through the major commercial banks of the US and Europe. (In fact, the process contributed to the growth of the Eurodollar market as a less-regulated rival to US monetary markets.) As the recessionary condition of the world economy made investment in corporations less attractive, bankers lent the money directly to the governments of developing countries, especially in Latin America such as Brazil and Argentina[11] as well as other developing countries like Turkey.
https://en.wikipedia.org/wiki/Petrodollar_recycling
De Fed is gestopt met QE en de wealth funds zijn ipv kopers verkopers van treasuries geworden. Deze gewijzigde dynamiek kan de nodige consequenties hebben alhoewel ik nog niet helder heb welke :?
We can't afford the illusion anymore
pi_162532319
quote:
Gas in Nederland duurder dan gemiddeld in Europese Unie

Nederlandse huishoudens betalen een hogere prijs voor aardgas dan gemiddeld in de Europese Unie. Elektriciteit is in Nederland wel relatief goedkoop.

In de laatste zes maanden van 2015 betaalden Nederlandse consumenten ruim 75 eurocent per kubieke meter aardgas, blijkt vrijdag uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Gemiddeld genomen waren huishoudens binnen de EU voor dezelfde hoeveelheid gas 69,1 eurocent kwijt.

Slechts in vier EU-landen waren huishoudens eind vorig jaar duurder uit dan in Nederland. Het gaat om Zweden, Portugal, Spanje en ItaliŽ. In RoemeniŽ was gas het goedkoopst.
Hoog

De gasprijs is al jaren relatief hoog in Nederland. De prijs is in vijf jaar tijd gestegen van 65 eurocent naar ruim 75,4 eurocent in 2015. Dat heeft vooral te maken met de gestegen belastingen op aardgas.

De basisprijs, dat is de consumentenprijs zonder belastingen, is in dezelfde periode met 0,9 eurocent per kubieke meter gestegen. De belastingen gingen met 9,5 eurocent omhoog.

Alleen Deense en Zweedse consumenten hebben vorig jaar hogere belastingen op gas betaald dan huishoudens in Nederland.

Vorig jaar was een Nederlands huishouden zo'n 1.200 euro kwijt aan aardgas.
Elektriciteit

De prijs voor elektriciteit lag eind 2015 in Nederland juist 2,7 eurocent onder het EU-gemiddelde. Nederland stond vorig jaar met een prijs van 18,33 eurocent per kWh op de twaalfde plaats van alle lidstaten.

Vijf jaar eerder viel Nederland nog in de top tien van duurste lidstaten. En in 2007 zelfs in de top drie.

In Nederland is de basisprijs voor elektriciteit in de afgelopen vijf jaar gedaald. In dezelfde periode steeg de gemiddelde basisprijs in de EU juist.

Nederlandse huishoudens gaven in heel 2015 gemiddeld bijna 580 euro uit aan elektriciteit.
De dalende gasbaten moeten ergens mee gecompenseerd worden :P
We can't afford the illusion anymore
pi_162780765
We can't afford the illusion anymore
pi_162970967
-1x-1.png
quote:
There Will Be No Golden Age of Gas

Since 2008, the single most important force in U.S. power markets has been the abundance of cheap natural gas brought about by fracking. Cheap gas has ravaged the U.S. coal industry and inspired talk of a "bridge fuel" that moves the world from coal to renewable energy. It doesn't look like that's going to happen.

The cost of wind and solar power are falling too quickly for gas ever to dominate on a global scale, according to BNEF. The analysts reduced their long-term forecasts for coal and natural gas prices by a third for this year's report, but even rock-bottom prices won't be enough to derail a rapid global transition toward renewable energy.

"You can't fight the future," said Seb Henbest, the report's lead author. "The economics are increasingly locked in." The peak year for coal, gas, and oil: 2025.
.....
Positief nieuws voor netto energie-importerende landen, slecht nieuws voor landen die erg afhankelijk zijn van de export van fossiele brandstoffen.
We can't afford the illusion anymore
pi_162975096
De hoeveelheid energie opgewekt uit kolen en gas blijft wel stabiel, dat is uiteraard beter dan groei maar echt positief kan ik dat toch niet noemen.
pi_164614552
quote:
Gas Glut Upends Global Trade Flows as Buyers Find Leverage

The market for liquefied natural gas is about to attract more players and more trading as new supply from the U.S. and Australia strengthens buyers’ bargaining power.

Historically, LNG has been sold on long-term contracts that guaranteed buyers supply and helped producers finance liquefaction plants at a time when less of the product was shipped. Now, a gas glut is causing LNG importing countries to support renegotiating existing deals that can run 20 years or more while suppliers offer more flexible terms to lock up customers spoiled for choice.
LNG krijgt een toenemende invloed op de energiemarkt, met name de geopolitieke invloed van Rusland gaat hierdoor afnemen.
We can't afford the illusion anymore
pi_166677948
In de permian base US blijken zich enorme voorraden winbaar schalie olie en gas te bevinden. Dit kan economisch rendabel gewonnen worden ondanks de sterk lagere olieprijzen van de afgelopen 2 jaar. De rol van OPEC lijkt hierdoor grotendeels uitgespeeld. OPEC zou zoveel olie van de markt moeten halen komende jaren om voor het stijgende volume shale-oil te compenseren dat dit niet haalbaar lijkt. OPEC landen zouden de prijs kunnen opdrijven maar veel minder vaten kunnen verkopen. Conclusie is dat veel olielanden op een economische crash afstevenen. Het IMF voorspelde al dat S.A. binnen 5 jaar failliet gaat als deze trend zich komende jaren voortzet.
quote:
Permian Oil Riches Rise as U.S. Sees Reserves Worth $900 Billion

Oil explorers have been flocking to the Permian Basin in West Texas and New Mexico to tap deposits so rich that they generate profits despite the 2 1/2-year slump in crude prices. A race to grab land in the Permian has been the main driver of a surge of deals in the energy patch and the industry’s main source of good news.
Saudi Arabia could be bankrupt within five years, IMF predicts
We can't afford the illusion anymore
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')