Dat is toch eigenlijk geen keuze? De prijs blijft toch laag, dus zullen ze sowieso meer moeten verkopen lijkt me. Anders verkopen ze en minder vaten en voor een mindere prijs.quote:Op vrijdag 5 mei 2017 09:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een prijsval van meer dan 9% binnen een week. OPEC c.s. staat voor de keuze nog meer korten in olieproductie of een lagere olieprijs accepteren zodat het minder aantrekkelijk wordt voor US-shale om de productie verder te blijven verhogen.
Op korte termijn kunnen ze met een fixe productiebepreking de prijs een boost geven, dit gaat dan inderdaad ten koste van het totaal productie-volume. Daar komt nog bij dat de komende jaren ook elektromobiliteit de olievraag relevant gaat verdringen. De keuze om opnieuw tot een productieverlaging over te gaan is korte termijn "winst". Met een langere termijn in gedachte zou een besluit daartoe onverstandig zijn mijnsinziens.quote:Op vrijdag 5 mei 2017 11:00 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Dat is toch eigenlijk geen keuze? De prijs blijft toch laag, dus zullen ze sowieso meer moeten verkopen lijkt me. Anders verkopen ze en minder vaten en voor een mindere prijs.
Zijn ze niet gewoon genaaid, welke kant ze ook op draaien? Ze branden hun reserves er hard doorheen(iemand cijfers?) blijkbaar en hebben een economie die verre van divers is. Als ze nu de productie hard beperken heb je toch ook gewoon weer kans dat Amerika gewoon nog wat extra vaten in de verkoop gooit? Dan zijn ze nog verder van huis...quote:Op vrijdag 5 mei 2017 11:14 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Op korte termijn kunnen ze met een fixe productiebepreking de prijs een boost geven, dit gaat dan inderdaad ten koste van het totaal productie-volume. Daar komt nog bij dat de komende jaren ook elektromobiliteit de olievraag relevant gaat verdringen. De keuze om opnieuw tot een productieverlaging over te gaan is korte termijn "winst". Met een langere termijn in gedachte zou een besluit daartoe onverstandig zijn mijnsinziens.
Ik heb ze gevonden van S.A.quote:Op vrijdag 5 mei 2017 11:21 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Zijn ze niet gewoon genaaid, welke kant ze ook op draaien? Ze branden hun reserves er hard doorheen(iemand cijfers?)
Bedankt, 506 miljard overquote:Op vrijdag 5 mei 2017 11:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik heb ze gevonden van S.A.
[ afbeelding ]
2017-04-06/an-oil-giant-is-still-burning-through-its-cash-pile
Bedankt, heb het stuk gelezen en het roept bij mij meer vragen op dan het beantwoord. Ze hebben het erover dat de economie diverser maken meerdere decennia zou duren. Ik vraag me af of ze die tijd gaan krijgen.quote:Op vrijdag 5 mei 2017 11:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik heb ze gevonden van S.A.
[ afbeelding ]
2017-04-06/an-oil-giant-is-still-burning-through-its-cash-pile
Niet zo veel dus, als je 100 miljard per jaar inteert op die reserve.quote:
Klopt, ze hebben daardoor een slechte credit rating. S.A. wil zijn tafelzilver verkopen in de vorm van Saudi Aramco. De hoop was dat ze daar flink wat geld mee kunnen binnenharken bij een hogere olieprijs van circa $60 per vat. Voorlopig nog geen IPO van Saudi Aramco, de opbrengst zou ook wel eens flink kunnen tegenvallen. Hoe zeker ben je als aandeelhouder van een bezit in S.A. ? Ik zou het nog met geen stok durven aanraken.quote:Op vrijdag 5 mei 2017 12:47 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En geld lenen als je zoveel tekort komt zal ook niet makkelijk zijn.
Ik zou er ook geen aandelen van kopen, en dan werk ik er zelfs nogquote:Op vrijdag 5 mei 2017 22:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Klopt, ze hebben daardoor een slechte credit rating. S.A. wil zijn tafelzilver verkopen in de vorm van Saudi Aramco. De hoop was dat ze daar flink wat geld mee kunnen binnenharken bij een hogere olieprijs van circa $60 per vat. Voorlopig nog geen IPO van Saudi Aramco, de opbrengst zou ook wel eens flink kunnen tegenvallen. Hoe zeker ben je als aandeelhouder van een bezit in S.A. ? Ik zou het nog met geen stok durven aanraken.
2017-03-22/saudi-arabia-rating-cut-by-fitch-on-worsening-public-finances
Veel projecten zoals "deep water" die hoge investeringskosten hebben en een lange periode van investering tot productie zijn bij de huidige olieprijs niet rendabel en te riskant. Het valt daarom te verwachten dat de productie van dergelijke conventionele olie terugvalt. De productie van shale-oil is voornamelijk begonnen met de "sweet spots", ondanks de sterk verlaagde productiekosten zal het winnen van shale-oil duurder worden. Nu wordt voornamelijk in de permian base gewonnen omdat daar al een hele infrastuctuur aanwezig was voor winning van conventionele aardolie waardoor de kosten relatief laag zijn en de tijd van investering tot winning erg kort is. Het is mijnsinziens daarom niet ondenkbaar dat binnen 10 jaar aardolie circa $70 per vat kost. Gezien de snelle opkomst van elektromobileit acht ik een meerjarig prijsniveau van boven de $100 per vat buitengewoon onwaarschijnlijk komende 20 jaar omdat aardolie grotendeels wordt benut als transportfuel.quote:Op vrijdag 5 mei 2017 11:55 schreef DeParo het volgende:
Olieprijzen in de energiesector zijn na de flinke daling enigszins gestegen maar niemand in de energiesector verwacht dat het oude niveau nog ooit in de komende 20 jaar bereikt gaat worden.
Het aantal elektrische voertuigen is nu nog gering maar dat zal volgend jaar flink gaan veranderen. Groen links heeft nog nimmer in de regering gezeten, de brandstofauto wordt door alle partijen als een fiscale melkkoe ge(/mis)bruikt. Ik hoop wel dat men tol gaat heffen op vrachtvervoer want dat wordt in Nederland enorm zwaar gesubsidieerd en met name de buitenlandse vrachtwagens die onze wegen vol laten lopen, verantwoordelijk zijn voor het overgrote merendeel van de wegdekschade en geen cent daarvoor betalen.quote:Op zondag 7 mei 2017 09:58 schreef ietjefietje het volgende:
Ik denk dat die dreiging van elektrieke auto's wel meevalt. Sterker daalt het autoverbruik omdat Groen Links het te duur maakt, en omdat er inmiddels zoveel mensen wonen in Nederland dat je toch al nergens meer naar toe wil, want je zit altijd in de file. Met 30 miljoen in 2050 wordt het helemaal onmogelijk.
Dat ook nog een ja.quote:Op vrijdag 5 mei 2017 22:49 schreef Digi2 het volgende:
Voorlopig nog geen IPO van Saudi Aramco, de opbrengst zou ook wel eens flink kunnen tegenvallen. Hoe zeker ben je als aandeelhouder van een bezit in S.A. ? Ik zou het nog met geen stok durven aanraken.
Dat speelt inderdaad een grote rol. SA is nou niet echt een solide rechtsstaat. Verder komen de reserves zelf niet op de markt en je kunt je als buitenlandse investeerder afvragen hoeveel invloed je op de productievolumes kan uitoefenen.quote:Op zondag 7 mei 2017 22:18 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Dat ook nog een ja.
Wie zegt dat de boel later weer niet genationaliseerd word en de Westerlingen worden weggetrapt onder dreiging van een AK-47 ?
Blijkbaar is er overleg gaande maar kan men geen overeenstemming bereiken de olieproductie nog meer te beperken. De productie opnieuw beperken zou een signaal aan shale-producenten en shale investors zijn, all in te gaan. OPEC legt dan immers een PUT onder de markt op kosten van de OPEC-leden c.s. We zouden dan kunnen spreken van de OPEC-put.quote:Op vrijdag 5 mei 2017 11:21 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Als ze nu de productie hard beperken heb je toch ook gewoon weer kans dat Amerika gewoon nog wat extra vaten in de verkoop gooit? Dan zijn ze nog verder van huis...
quote:OPEC Said to Have Discussed Deeper Cuts; No Consensus Reached
Ministers from some OPEC countries have discussed the possibility of deepening their output cuts, in addition to the potential extension of the agreement into 2018, said four delegates.
The OPEC delegates, who asked not to be identified because the talks were private, didn’t say that the discussions resulted in any kind of agreement to make deeper cuts. Earlier Monday, Saudi Arabia and Russia signaled they could be willing to extend production cuts into 2018, doubling down on an effort to eliminate a supply surplus just as its impact on prices wanes.
The Organization of Petroleum Exporting Countries and its allies are looking at ways to reaffirm their commitment to their historic accord to reduce production amid growing doubts about its effectiveness. Surging U.S. production has raised concern that the curbs are failing to reduce an oversupply. Oil has surrendered most of its gains since the cuts were agreed last year.
Dat is knap van een partij uit de oppositie. Zullen we de zwarte piet gewoon bij de VVD leggen, die partij die al decennia in de regering zit?quote:Op zondag 7 mei 2017 09:58 schreef ietjefietje het volgende:
Sterker daalt het autoverbruik omdat Groen Links het te duur maakt,
In India en China wordt het elektrisch vervoer flink gestimuleerd, mede vanwege de grote problemen met luchtvervuiling in hun miljoenensteden. De groei van de oliemarkt zit vooral in armere landen, die kunnen echter niet veel voor de olie betalen, dat leidt al snel tot vraaguitval bij hoge prijzen.quote:Op dinsdag 9 mei 2017 09:17 schreef Ulx het volgende:
[..]
Anyway, oil is on it's way out. Opkomende landen slaan het gewoon over. Gelijk hebben ze. Net zoals men gelijk naar mobiele telefoons ging, in plaats van nog een POTS netwerk aan te leggen. En waarom niet?
En waarom zou je dan niet gewoon direct voor electrisch gaan?quote:Op dinsdag 9 mei 2017 09:44 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In India en China wordt het elektrisch vervoer flink gestimuleerd, mede vanwege de grote problemen met luchtvervuiling in hun miljoenensteden. De groei van de oliemarkt zit vooral in armere landen, die kunnen echter niet veel voor de olie betalen, dat leidt al snel tot vraaguitval bij hoge prijzen.
In de armere landen hebben de mensen het geld niet voor een elekrische auto, ze rijden 2e handsjes en de overheid heeft het geld niet voor de benodigde infrastructuur. Voor investeerders zijn de meeste van die landen te riskant (eigendomsrechten te onzeker) om die rol op zich te nemen.quote:Op dinsdag 9 mei 2017 10:04 schreef Ulx het volgende:
[..]
En waarom zou je dan niet gewoon direct voor electrisch gaan?
Nou....vandaag lees ik anders het volgende....quote:Op dinsdag 9 mei 2017 10:10 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In de armere landen hebben de mensen het geld niet voor een elekrische auto, ze rijden 2e handsjes en de overheid heeft het geld niet voor de benodigde infrastructuur. Voor investeerders zijn de meeste van die landen te riskant (eigendomsrechten te onzeker) om die rol op zich te nemen.
quote:India unveiled the world's biggest solar farm earlier this year and has quadrupled its solar capacity in the last three years, bringing electricity to millions of off-grid households. But what are the innovations that could see solar replacing fossil fuels completely?
[...]
his one small example is emblematic of how India is going solar in a very big way.
In November, the country unveiled the world's largest-ever solar farm at Kamuthi, in Tamil Nadu.
It stretches across 2,500 acres, and its 2.5 million solar modules are cleaned each day by a team of robots, themselves solar-powered.
While countries like Britain and Germany have seen new solar installations slow after the withdrawal of government subsidies, India and China are ramping up their installations.
India quadrupled its capacity in the last three years to 12GW (gigawatts) - 1GW can power about 725,000 homes.
This will almost double again this year, with India adding 10GW in 2017; another 20GW is in the pipeline.
China is installing solar panels at a similar clip; its capacity leapt to 77GW last year, up from 43GW.
As recently as 2010, there was only 50GW of solar capacity installed in the entire world.
"This installation of solar power is much higher than anyone could've believed just a few years ago," says Josefin Berg, senior analyst for the IHS solar research group.
"The cost of the technology has dropped much faster than anyone anticipated," she says, "but the main decline has been in the technology advances."
[...]
Ik heb over dan ook niet over China en India maar landen in Afrika bijv.quote:Op dinsdag 9 mei 2017 10:33 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nou....vandaag lees ik anders het volgende....
http://www.bbc.com/news/business-39844446
[..]
Die gaan een infrastructuur voor olie opzetten? Tankstations. Pijpleidingen. Olieterminals. Opslag. Etc?quote:Op dinsdag 9 mei 2017 10:37 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik heb over dan ook niet over China en India maar landen in Afrika bijv.
In die landen rijden ze in onze benzine en diesel clunckers en onze tankwagen clunkers om de brandsstof te vervoeren en distribueren. Een terminal en opslag bij de haven om de diesel en benzine te kunnen importeren is er wel. Pijpleidingen no where to be seen. Ik kom regelmatig in Costa Rica en daar stoken ze benzine en diesel met enorm veel zwavel erin. Als je een nieuwe wagen wilt kopen moet je de katalysator eruit laten slopenquote:Op dinsdag 9 mei 2017 10:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Die gaan een infrastructuur voor olie opzetten? Tankstations. Pijpleidingen. Olieterminals. Opslag. Etc?
Volgens mij is het simpeler een paar kabels door de rimboe te trekken en bij oplaadpunten een riedel zonnepanelen neer te zetten.
Mijn neef heeft een huis laten bouwen in CR met een zonneboiler. Hij wilde ook zonnecellen maar dat moet je eigenlijk combineren met een powerwall om volledig van het net te kunnen. Probleem is dat er geen officiele dealer was zoals voor de Tesla Powerwall. Geen garantie dus. En je wilt van het net, want zeer vaak power outages. Plus mensen met geld moeten flink voor de stroom betalen. Armere mensen niet tot nauwelijks. Bijna alle stroom is in CR groen en wordt met waterkracht opgewekt. "Rijken" in CR zullen graag een zonnecel installatie met powerwall aanschaffen om van het net te gaan. Probleem is daar de garanties.quote:Op dinsdag 9 mei 2017 11:01 schreef Spanky78 het volgende:
Mooi is wel. Dat er daar ook off-grid oplossingen komen. Iedereen een zonnepaneeltje en een accu. Geen dure netwerken nodig.
Zolang de Amerikanen zichzelf voorzien en de Chinese vraag niet toeneemt zal de prijs enigszins gedekt blijven, landen kunnen productie toeschroeven maar er zijn nu ook andere markten met redelijke voorraden die aankloppen en wat lagere prijzen prima vinden (Indonesie Egypte en Iran bijvoorbeeld), dus er zal vast wel een prijs van tussen de 60-70 mogelijk zijn (nu weer onder de 50 gezakt) op den duur, maar veel hoger verwacht ik niet laat staan 100 en eigenlijk denk ik dat we voor de komende 10 jaar vooral mogen gaan genieten hoe onze Arabische vrienden in de Golf wanhopig nieuwe inkomsten zullen proberen aan te boren.quote:Op zondag 7 mei 2017 10:59 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Veel projecten zoals "deep water" die hoge investeringskosten hebben en een lange periode van investering tot productie zijn bij de huidige olieprijs niet rendabel en te riskant. Het valt daarom te verwachten dat de productie van dergelijke conventionele olie terugvalt. De productie van shale-oil is voornamelijk begonnen met de "sweet spots", ondanks de sterk verlaagde productiekosten zal het winnen van shale-oil duurder worden. Nu wordt voornamelijk in de permian base gewonnen omdat daar al een hele infrastuctuur aanwezig was voor winning van conventionele aardolie waardoor de kosten relatief laag zijn en de tijd van investering tot winning erg kort is. Het is mijnsinziens daarom niet ondenkbaar dat binnen 10 jaar aardolie circa $70 per vat kost. Gezien de snelle opkomst van elektromobileit acht ik een meerjarig prijsniveau van boven de $100 per vat buitengewoon onwaarschijnlijk komende 20 jaar omdat aardolie grotendeels wordt benut als transportfuel.
Vergeet ook vooral niet de invloed van hoge olieprijzen op de ontwikkeling en acceptatie van alternatieven.quote:Op dinsdag 9 mei 2017 11:14 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zolang de Amerikanen zichzelf voorzien en de Chinese vraag niet toeneemt zal de prijs enigszins gedekt blijven, landen kunnen productie toeschroeven maar er zijn nu ook andere markten met redelijke voorraden die aankloppen en wat lagere prijzen prima vinden (Indonesie Egypte en Iran bijvoorbeeld), dus er zal vast wel een prijs van tussen de 60-70 mogelijk zijn (nu weer onder de 50 gezakt) op den duur, maar veel hoger verwacht ik niet laat staan 100 en eigenlijk denk ik dat we voor de komende 10 jaar vooral mogen gaan genieten hoe onze Arabische vrienden in de Golf wanhopig nieuwe inkomsten zullen proberen aan te boren.
Ironisch genoeg is het ook andersom, lage olieprijzen dwingen olieproducerende landen om te investeren in alternatieven dat gebeurt op het moment heel erg in VAE, juist om het post-olie tijdperk ook rijk te kunnen betreden en er vooral rijk te kunnen blijven.quote:Op dinsdag 9 mei 2017 11:19 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Vergeet ook vooral niet de invloed van hoge olieprijzen op de ontwikkeling en acceptatie van alternatieven.
Met hoge olieprijzen is het aantrekkelijk om te investeren in alternatieven, waardoor de olievraag permanent daalt met een dalende olieprijs als gevolg.
Het is wel te hopen dat het ze lukt want het risico op sociale onrust en zelfs burgeroorlogen is groot. De rekening daarvoor komt uiteindelijk op ons bordje, grotendeels bij noord-europa.quote:Op dinsdag 9 mei 2017 11:14 schreef DeParo het volgende:
[..]
eigenlijk denk ik dat we voor de komende 10 jaar vooral mogen gaan genieten hoe onze Arabische vrienden in de Golf wanhopig nieuwe inkomsten zullen proberen aan te boren.
Klopt, de vraag naar zonnecellen neemt daar erdoor toe. Het zijn immers landen met erg veel zon en onbenut(goedkoop) oppervlak. Daarbij komt nog dat men nu voor de benzine en diesel moet betalen waar het voorheen bijna gratis was. Het "eigen" brandstofverbruik wordt hierdoor geremd. Slim zou het zijn als die landen juist extra inzetten op elektrisch vervoer en het flink ontmoedigen van brandstofwagens. Dit bevorderd immers ook investeringen in eigen land. Gaat echter niet gebeuren want net zoals in Venezuela ziet de bevolking goedkope brandstof als een verworven recht.quote:Op dinsdag 9 mei 2017 11:21 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ironisch genoeg is het ook andersom, lage olieprijzen dwingen olieproducerende landen om te investeren in alternatieven dat gebeurt op het moment heel erg in VAE, juist om het post-olie tijdperk ook rijk te kunnen betreden en er vooral rijk te kunnen blijven.
Ondanks de verhoging is het nog steeds erg goedkoop. Veel saudis zullen het echter niet meer als bijna gratis ervaren en het zal een hoop onnodig gekar afremmen neem ik aan. De prijs is echter geen reden voor een saudi om nu maar op een Tesla over te stappen. Worden die trouwens verkocht in S.A.?quote:Op dinsdag 9 mei 2017 11:42 schreef nixxx het volgende:
Niet zo lang geleden is hier de benzineprijs bijna verdubbeld van 45 halala per liter naar 75 halala per liter. 100 halala is 1 riyal is 26 USD cent.
Er was wel gedoe over, voor veel saudis is het nu toch redelijk prijzig.. met hun dikke V8's. Meer gedoe was er over het bevriezen van de ambtenaren salarissen, omdat meer dan de helft van de saudis ambtenaar is geloof ik.quote:Op dinsdag 9 mei 2017 11:48 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ondanks de verhoging is het nog steeds erg goedkoop. Veel saudis zullen het echter niet meer als bijna gratis ervaren en het zal een hoop onnodig gekar afremmen neem ik aan. De prijs is echter geen reden voor een saudi om nu maar op een Tesla over te stappen. Worden die trouwens verkocht in S.A.?
Ik heb een sterk vermoeden dat je "achterlijkheid" kan financieren en dat S.A. daar een goed voorbeeld van is. Het makkelijke geld dwingt niet tot een mentale instelling die gericht is op een "markt", innovatie en soms noodzakelijke radicale koerswijzigingen(snelle reacties op disruptieve ontwikkelingen die steeds frequenter plaatsvinden).quote:Op dinsdag 9 mei 2017 12:01 schreef nixxx het volgende:
[..]
Er was wel gedoe over, voor veel saudis is het nu toch redelijk prijzig.. met hun dikke V8's. Meer gedoe was er over het bevriezen van de ambtenaren salarissen, omdat meer dan de helft van de saudis ambtenaar is geloof ik.
Teslas of enig andere electrische auto heb ik hier nog niet gezien. Ook geen hybrides. Collega zegt dat ze waarschijnlijk niet eens toegestaan zijn, geen type registratie en geen ondethouds organisatie.
Nu de "opium" opraakt komen er ontwenningsverschijnselen. Ik ga uit van een toename aan polarisatie omdat een deel van de bevolking de oplossing zoekt in modernisering ook mentaal, terwijl een ander deel juist zijn heil zoekt in radicalisering van de religie. Dat moet haast wel tot enorme conflicten gaan leiden.quote:Op dinsdag 9 mei 2017 12:30 schreef nixxx het volgende:
Subsidies en rijkelijk voorradig olie geld was gewoon het "opium" om de bevolking rustig te houden. En dat haalt inderdaad alle druk om te verbeteren weg.
twitter:davidgaffen twitterde op dinsdag 09-05-2017 om 18:08:59 RTRS - EIA FORECASTS 2017 U.S. CRUDE OIL PRODUCTION TO RISE BY 440,000 BPD (VS 350,000 BPD PREVIOUSLY) #OOTT reageer retweet
Dubai heeft niet zo lang geleden nog een heel onderhoud gehad met Tesla en Musk, zal een groot samenwerkingsverband worden gesloten, erg interessant.quote:Op dinsdag 9 mei 2017 11:32 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Klopt, de vraag naar zonnecellen neemt daar erdoor toe. Het zijn immers landen met erg veel zon en onbenut(goedkoop) oppervlak. Daarbij komt nog dat men nu voor de benzine en diesel moet betalen waar het voorheen bijna gratis was. Het "eigen" brandstofverbruik wordt hierdoor geremd. Slim zou het zijn als die landen juist extra inzetten op elektrisch vervoer en het flink ontmoedigen van brandstofwagens. Dit bevorderd immers ook investeringen in eigen land. Gaat echter niet gebeuren want net zoals in Venezuela ziet de bevolking goedkope brandstof als een verworven recht.
Dubia is geen olie/gasland meer volgens Wiki. Ze krijgen blijkbaar goedkope brandstof van andere golfstaten want benzine kost er circa $ 0.50/l. Ze zijn nu een "vrijhandels zone" het lijkt me lastig Tesla's verkopen als benzine daar zo goedkoop is. Mja, Musk ziet er blijkbaar brood in.quote:Op dinsdag 9 mei 2017 18:36 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dubai heeft niet zo lang geleden nog een heel onderhoud gehad met Tesla en Musk, zal een groot samenwerkingsverband worden gesloten, erg interessant.
Het zal wel wat kosten, met name aan investeringen maar het zal er goedkoop te produceren zijn. Of het kan concurreren met benzine van $0.50/l? Als de benzine hier 50 cent/l was zouden elektrische autos naar mijn idee bijna niet meer te verkopen zijn.quote:
De productieverlaging a 1.8 miljoen vaten van OPEC c.s. zal met het huidige tempo van verhoging van shale-oil productie binnen 2 jaar zijn gecompenseerd. Omdat met name in de Permian de tijd van investering tot productie extreem kort is kunnen shale-producers relatief goedkoop hedgen middels korte termijn contracten. Een continu verlies aan marktvolume van circa 1 miljoen vaten per jaar lijkt me onaceptabel voor OPEC c.s. De kans op extra productie beperking is vrijwel nihil.quote:Shale Drillers Are Outspending the World With $84 Billion Spree
U.S. shale explorers are boosting drilling budgets 10 times faster than the rest of the world to harvest fields that register fat profits even with the recent drop in oil prices.
Flush with cash from a short-lived OPEC-led crude rally, North American drillers plan to lift their 2017 outlays by 32 percent to $84 billion, compared with just 3 percent for international projects, according to analysts at Barclays Plc. Much of the increase in spending is flowing into the Permian Basin, a sprawling, mile-thick accumulation of crude beneath Texas and New Mexico, where producers have been reaping double-digit returns even with oil commanding less than half what it did in 2014.
That’s bad news for OPEC and its partners in a global campaign to crimp supplies and elevate prices. Wood Mackenzie Ltd. estimates that new spending will add 800,000 barrels of North American crude this year, equivalent to 44 percent of the reductions announced by the Saudi- and Russia-led group.
Oil prices that initially popped above $55 in the weeks after the cut was announced have since dipped to around $46, reflecting pessimism that the OPEC-led deal can withstand the onslaught of U.S. shale.
Next year, U.S. fields will pump 9.96 million barrels a day, 0.6 percent more than the department estimated last month.
To be sure, most of the biggest U.S. and European explorers -- an elite caucus of five companies known as the supermajors -- are pursuing a contrary path and cutting expenditures this year. As deepwater, oil-sands and other high cost, high risk investments soured during the slump, the supermajors were battered and had to regroup. But shale drillers, unburdened by such large-scale projects, have been better able to quickly respond to price changes.
Shale drillers can afford to be sanguine despite oil’s recent tumble because they’ve cushioned themselves with hedges, Martin said. Hedges are financial instruments that lock in prices for future output and shield producers from volatile market movements.
“There is some price malaise creeping in,” Martin said. “But the aristocracy of the U.S. independents have insulated themselves” through hedging.
Behalve olie is er weinig dat S.A. en de US bindt. Of Dubai het economisch "overleeft"? Zo op het 1e gezicht wel. De meeste toeristen die Dubai bezoeken komen echter uit de overige golfstaten. Een langdurig lage olieprijs zal leiden tot minder toeristen en/of toeristen die minder spenderen. In Dubai kunnen bedrijven legaal gebruik maken van "slaven" (een slaaf is imo iemand die net genoeg "verdient" om van te kunnen eten maar bijna geen geld overhoud voor overige uitgaven). Of slavenarbeid een model is om het economisch te overleven?quote:Op donderdag 11 mei 2017 07:24 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik vraag me af hoe de verhoudingen tussen Saudi Arabie en de VS zijn over een aantal jaar... Het zijn nu dikke vriendjes politiek gezien, maar volgens mij is olie werkelijk de enige reden.
Net zoals Dubai bouwt SA aan enorme business parks met gigantische wolkenkrabbers (de hoogste ter wereld zelfs, meer dan 1000 meter). Maar ze zijn denk ik te laat begonnen. Dubai overleeft het wel.
Ik vraag me af of dat wel zo is (van waar de toeristen vandaan komen)quote:Op donderdag 11 mei 2017 08:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Behalve olie is er weinig dat S.A. en de US bindt. Of Dubai het economisch "overleeft"? Zo op het 1e gezicht wel. De meeste toeristen die Dubai bezoeken komen echter uit de overige golfstaten. Een langdurig lage olieprijs zal leiden tot minder toeristen en/of toeristen die minder spenderen. In Dubai kunnen bedrijven legaal gebruik maken van "slaven" (een slaaf is imo iemand die net genoeg "verdient" om van te kunnen eten maar bijna geen geld overhoud voor overige uitgaven). Of slavenarbeid een model is om het economisch te overleven?
Dubai migrant workers: The hidden slaves behind glamour city
Probleem is dat er aan benzine heel veel verborgen kosten kleven die de overheid betaalt. Daarom hoort benzine m.i. belast te worden, waardoor die $0,50/l nooit haalbaar zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 9 mei 2017 21:10 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het zal wel wat kosten, met name aan investeringen maar het zal er goedkoop te produceren zijn. Of het kan concurreren met benzine van $0.50/l? Als de benzine hier 50 cent/l was zouden elektrische autos naar mijn idee bijna niet meer te verkopen zijn.
Vandaar ook dat ik in een eerdere post schreef dat de golfstaten er beter aan zouden doen als ze juist extra inzetten op elektrisch vervoer en het flink ontmoedigen van brandstofwagens. Dit bevorderd immers ook investeringen in eigen land. Gaat echter niet gebeuren want net zoals in Venezuela ziet de bevolking goedkope brandstof als een verworven recht.quote:Op donderdag 11 mei 2017 10:47 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Probleem is dat er aan benzine heel veel verborgen kosten kleven die de overheid betaalt. Daarom hoort benzine m.i. belast te worden, waardoor die $0,50/l nooit haalbaar zou moeten zijn.
Ook als de overheid die verborgen kosten niet doorbelast betaal je ze wel. Je voelt het alleen wat minder direct in je portemonnee.
Klopt half, de begroting van Dubai werd en wordt grotendeels betaald door oliegeld uit Abu Dhabi, het is dus Abu Dhabi dat Dubai overeind houdt maar Dubai dat ook een grote rol heeft in de toekomst van de Emiraten.quote:Op dinsdag 9 mei 2017 20:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dubia is geen olie/gasland meer volgens Wiki. Ze krijgen blijkbaar goedkope brandstof van andere golfstaten want benzine kost er circa $ 0.50/l. Ze zijn nu een "vrijhandels zone" het lijkt me lastig Tesla's verkopen als benzine daar zo goedkoop is. Mja, Musk ziet er blijkbaar brood in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |