abonnement Unibet Coolblue
pi_166682955
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 20:17 schreef Digi2 het volgende:
In de permian base US blijken zich enorme voorraden winbaar schalie olie en gas te bevinden. Dit kan economisch rendabel gewonnen worden ondanks de sterk lagere olieprijzen van de afgelopen 2 jaar. De rol van OPEC lijkt hierdoor grotendeels uitgespeeld. OPEC zou zoveel olie van de markt moeten halen komende jaren om voor het stijgende volume shale-oil te compenseren dat dit niet haalbaar lijkt. OPEC landen zouden de prijs kunnen opdrijven maar veel minder vaten kunnen verkopen. Conclusie is dat veel olielanden op een economische crash afstevenen. Het IMF voorspelde al dat S.A. binnen 5 jaar failliet gaat als deze trend zich komende jaren voortzet.

[..]

Saudi Arabia could be bankrupt within five years, IMF predicts
Ondertussen doet de USA er nog alles aan om goede vriendjes te blijven met die olielandjes. Er zijn nu zelfs aanwijzingen dat ze vanuit daar de aanslag op 9-11-01 financierden maar dat speelde langer geleden. Belangrijker is dat de laatste jaren deze olielandjes veel geld hebben gestort op de rekening van de Clinton Foundation en dat ze in ruil daarvoor voor een gunstige wapendeal kregen. Ik vraag me af hoe je dat alles moet bezien in het licht van deze ontwikkelingen. Het is vast allemaal aan elkaar gekoppeld maar hoe?

Maar goed, hoe sneller ze daar failliet gaan hoe liever. Het kost wat afzet voor Nederland (baggeren en zo) maar de voordelen wegen veel zwaarder. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_166683877
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 23:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ondertussen doet de USA er nog alles aan om goede vriendjes te blijven met die olielandjes.

Maar goed, hoe sneller ze daar failliet gaan hoe liever. Het kost wat afzet voor Nederland (baggeren en zo) maar de voordelen wegen veel zwaarder. :)
Ik ga ervan uit dat de regering Trump een extra stimulans zal zijn voor de shale oil/gas productie, dat zullen de olielandjes niet als vriendelijk beschouwen. Dat veel olielanden het economisch zwaar gaan krijgen kan leiden tot toenemende armoede, sociale onrust en repressie. Het mag dan ook niet verwonderen dat we straks een volgende fase gaan zien van een migratiegolf uit het M.O. richting europa. De achterlijkheid in het M.O. kon lange tijd in stand blijven omdat er enorme stromen oliegeld binnenkwamen. Daaraan lijkt nu een einde te komen. Uiteindelijk kan dit dus zeer negatief uitpakken voor europa. Behalve een lage olieprijs zie ik op termijn weinig voordelen voor Nederland.

[ Bericht 7% gewijzigd door Digi2 op 15-11-2016 23:48:24 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_166683952
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 23:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ik ga ervan uit dat de regering Trump een extra stimulans zal zijn voor de shale oil/gas productie. Dat veel olielanden het economisch zwaar gaan krijgen kan leiden tot toenemende sociale onrust en repressie. Het mag dan ook niet verwonderen dat we straks een volgende fase gaan zien van een migratiegolf uit het M.O. richting europa. De achterlijkheid in het M.O. kon lange tijd in stand blijven omdat er enorme stromen oliegeld binnenkwamen. Daaraan lijkt een einde te komen. Uiteindelijk kan dit dus zeer negatief uitpakken voor europa. Behalve een lage olieprijs zie ik op termijn weinig voordelen voor Nederland.
Wij hoeven niet al die migranten op te nemen en op zich kan je prima de grenzen sluiten voor zoiets als je dat wil. Desnoods met een aparte zone binnen de Schengenzone (Nederland, Duitsland, België, Frankrijk...) als bepaalde landen niet meewerken. Het Schengenverdrag verbiedt dat niet, onze politici hebben alleen te weinig een ruggengraat om daar gebruik van te maken, het heilige eenwordingsproject voor de zaligmakende superstaat moet slagen. :')
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_166903382
quote:
Saudi-Arabië stopt gesprekken over lagere productie: olieprijs keldert

Saudi-Arabie heeft zich teruggetrokken uit gesprekken met niet-OPEC-landen zoals Rusland over productiebeperking. Dat komt een paar dagen voor een belangrijke bijeenkomst van de OPEC in Wenen.

Dat zegt Bloomberg. De Saudi's en onder meer Rusland konden het niet eens worden over de vraag hoeveel de verschillende landen minder zouden gaan oppompen.

De lagere productie zou de olieprijs moeten ondersteunen.

Olieprijs stijgt
Nu productiebeperking verder weg lijkt, gebeurt juist het omgekeerde. De olieprijs daalt. De prijs van olie voor levering in januari is met 4 procent gedaald, tot circa 46 dollar per vat. Brentolie is ook zo'n 4 procent goedkoper en kost nu ongeveer 47 dollar per vat.

Binnen de OPEC is er onenigheid over de vraag of Irak en Iran hun productie willen verlagen. Iran is net weer terug op de oliemarkt, na het opheffen van de sancties tegen het land.
Onenigheid binnen OPEC

Saudi-Arabië wil dat de OPEC-landen het onderling eens zijn voor de met andere producenten zoals Rusland gaan overleggen.

De OPEC is in theorie nog het kartel dat grote invloed heeft op de olieprijs, maar in de praktijk kunnen de lidstaten het vaak niet eens worden, of zij houden zich niet aan afspraken, zoals productiebeperkingen.
De Geus: strijd sowieso verloren door energietransitie

De OPEC bestaat de facto al jaren niet meer, zegt Hans de Geus, RTL Z-beurscommentaor, econoom en energie-expert desgevraagd. Hij geeft aan dat ze nu proberen uit te breiden, maar dat is volgens hem totaal ongeloofwaardig. ''Logisch dat de Russen er niet in trappen''.

De strijd is sowieso verloren, zegt De Geus, ''want ze blijven door de energietransitie met hun voorraden zitten''.

Rusland is geen lid van de OPEC, maar het behoort wél samen met de VS en Saudi-Arabië tot de drie grootste olieproducenten ter wereld.

Structureel overaanbod
De olieprijzen gaan onderuit door de hernieuwde onzekerheid over een productiedeal. De prijzen staan door een structureel overaanbod al meer dan twee jaar onder druk.

Interessant genoeg voorspelt het Internationaal Energie Agentschap IEA juist dat klimaatakkoord of niet binnen tien jaar een vat ruwe olie weer 100 dollar kost.
De prognose van het IEA dat de prijs per vat binnen 10 jaar weer $100 kost acht ik weinig geloofwaardig. De groei van de oliemarkt komt vooral voort uit arme landen wat betekent dat die vraag sterk afhankelijk is van de prijs. OPEC heeft in die regios dus weinig pricing power. Hogere prijzen leiden al snel tot vraagafname. De energietransitie in moderne industrielanden gaat ondertussen gestaag door. Ook de toenemende globalisering van de aardgasmarkt middels LNG techniek zet de olieprijs onder druk omdat het een goed alternatief is. De toepassing van CNG (compressed natural gas) zal alleen maar verder toenemen in het transport bij stijgende olieprijzen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_166906511
Misschien dat iemand hier het weet, maar kun je je huis ook verwarmen met zonne-energie?
  zaterdag 26 november 2016 @ 11:25:49 #206
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_166907429
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 10:21 schreef Solstice1 het volgende:
Misschien dat iemand hier het weet, maar kun je je huis ook verwarmen met zonne-energie?
Natuurlijk. Wat je zoekt heet een zonneboiler. In veel armere landen zijn die erg populair maar ook in Nederland kan je er best wel veel geld mee besparen op de lange termijn.

http://www.duurzaamthuis.nl/energie/verwarming/zonneboiler

Ik denk dat het in armere landen populairder is omdat het vaak warmer is, en de zon meer kracht heeft.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_166907971
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 november 2016 11:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Natuurlijk. Wat je zoekt heet een zonneboiler. In veel armere landen zijn die erg populair maar ook in Nederland kan je er best wel veel geld mee besparen op de lange termijn.

http://www.duurzaamthuis.nl/energie/verwarming/zonneboiler

Ik denk dat het in armere landen populairder is omdat het vaak warmer is, en de zon meer kracht heeft.
Dank je.
pi_166908011
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 16:31 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

En in Nederland wordt elektrisch rijden fiscaal sterk aangemoedigd.

In 2012 was voor zelfstandigen een Tesla zelfs goedkoper dan een VW Golf.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Per maand ja :P
Evengoed bijna 4 x zo duur in de aanschaf.
blablablabla
pi_166916506
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 23:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ondertussen doet de USA er nog alles aan om goede vriendjes te blijven met die olielandjes. Er zijn nu zelfs aanwijzingen dat ze vanuit daar de aanslag op 9-11-01 financierden maar dat speelde langer geleden.
Als de VS (en de rest van het westen) eens echt werk willen maken om het moslim extremisme te bestrijden, dan moeten ze stoppen met olie en gas kopen uit die schurkenstaten in het MiddenOosten.
quote:
Belangrijker is dat de laatste jaren deze olielandjes veel geld hebben gestort op de rekening van de Clinton Foundation
Of de financieringen van een George Soros ook lekker schimmig.
Dat ook iets waar in de Nederlandse media amper aandacht aan besteed is,
Nee, vooral tekeer gaan tegen Trump 8)7
quote:
Maar goed, hoe sneller ze daar failliet gaan hoe liever. Het kost wat afzet voor Nederland (baggeren en zo) maar de voordelen wegen veel zwaarder. :)
Inderdaad :Y
pi_167006011
quote:
Noorwegen wil dat Shell werk maakt van aardgasproject

Noorwegen verwacht dat Shell snel werk maakt van een aardgasproject voor de Noorse kust.

Het plan om met behulp van innovatieve compressietechnologie meer gas te winnen uit het veld Ormen Lange werd in 2014 door de olie- en gasreus in de ijskast gezet. Dat was onder meer vanwege de hoge kosten en onzekerheid over het extra productievolume dat kan worden behaald.

De Noren dringen er nu bij Shell op aan om het project van de plank te halen. Daarbij zouden ze graag zien dat Shell de handschoen in 2017 weer oppakt.

Shell heeft eerder gezegd in 2017 een beslissing over het project te zullen nemen. Het concern reageerde niet op vragen over een eventuele tijdspanne en de volumes van het project. Ook ging Shell niet in op vragen over de levensvatbaarheid. Daarvoor zou het nu nog te vroeg zijn.
Het lijkt me ook niet verstandig om hoge kosten te gaan maken terwijl de markten overspoeld worden met goedkoop aardgas. Bovendien is er geen enkel uitzicht dat op middellange termijn een prijsstijging in zicht is. Sterker nog, op het moment dat ook Iran grote hoeveelheden LNG gaat exporteren is het waarschijnlijker dat de aardgasprijs daalt.



[ Bericht 4% gewijzigd door Digi2 op 30-11-2016 20:31:38 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 1 december 2016 @ 04:49:31 #211
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_167016394
Het is technisch wel een interessant project. De eerste subsea compressor, zodat ze geen platform hoeven te bouwen ervoor.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_167092472
quote:
'Elektrische auto’s kunnen hap uit vraag naar olie nemen'

De ontwikkeling van elektrisch rijden kan op termijn de vraag naar olie met 10 procent verlagen.

Dit voorspelt consultantsbureau Wood Mackenzie, dat gespecialiseerd is in de oliesector, meldt persbureau Bloomberg.

Op dit moment rijdt nog maar een klein deel van alle automobilisten in een elektrische auto. Wereldwijd gaat het om 1 procent van alle auto-verkopen, maar de verwachtingen zijn rooskleurig.

De komende jaren worden nieuwere modellen geïntroduceerd die goedkoper zijn en naar verwachting betere prestaties leveren. Wood Mackenzie voorspelt ook dat steeds meer overheden vervuiling willen aanpakken.

OPEC
Tegen 2035 gaat het bureau uit van een lagere olievraag van 1 tot 2 miljoen vaten olie per dag. Dit is ongeveer net zoveel als de productieverlaging die de leden van oliekartel OPEC afgelopen week hebben afgesproken.

Wood Mackenzie sluit zich met de prognose aan bij het Internationaal Energie Agentschap (IEA). Het agentschap heeft de verwachting uitgesproken dat de vraag naar olie een piek heeft bereikt en dat niet alleen elektrische auto’s, maar ook steeds efficiëntere conventionele voertuigen ervoor zorgen dat de olievraag daalt.
Ik ben het eens met de conclusies voor zover het welvarender landen betreft. Gezien de explosieve stijging van de wereldbevolking, met name van de arme wereldbevolking verwacht ik echter dat de vraag naar olie toeneemt. Wat niet hoeft te betekenen dat de olieprijs ook sterk stijgt want de vraag naar olie kan stijgen maar is wel sterk prijsafhankelijk. Een hoge olieprijs zal immers bij arme klanten(waar de groeimarkt ligt) al snel tot vraaguitval leiden. Dit zal mijnsinziens een prijsplafond tot gevolg hebben. Bovendien leidt een flink hogere olieprijs ook tot een snellere vervangingsrate van het voertuigenpark door voertuigen die zuinig zijn of elektrisch.

[ Bericht 2% gewijzigd door Digi2 op 04-12-2016 16:57:11 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_167102416
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 20:17 schreef Digi2 het volgende:
In de permian base US blijken zich enorme voorraden winbaar schalie olie en gas te bevinden. Dit kan economisch rendabel gewonnen worden ondanks de sterk lagere olieprijzen van de afgelopen 2 jaar.
En dat Permian Basin in Texas was al zo`n beetje het hart van de conventionele olieindustrie in Texas voor zowat de laatste 100 jaar ;)

George W Bush is opgegroeid in de plaats Midland daar, zijn vrouw is daar geboren.
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 04:49 schreef nixxx het volgende:
Het is technisch wel een interessant project. De eerste subsea compressor, zodat ze geen platform hoeven te bouwen ervoor.
Niet de eerste meer ;)
Het Noorse Statoil heeft er al 1 in bedrijf http://www.offshore-mag.c(...)sea-compression.html
http://www.statoil.com/en(...)_Aasgard_subsea.aspx

Subsea wells, compressors en treatment facilities hebben ook hun nadelen hoor.
Als dat spul niet meer werkt, of een afsluiter lekt (inwendig) door dan is vervanging of reparatie een hele dure grap.
pi_170037316
quote:
Eneco en Mitsubishi bouwen li-ionaccu-opslag van 51MWh

Eneco en Mitsubishi bouwen een centrale voor energieopslag in Noord-Duitsland op basis van lithium-ionaccu's. Met een capaciteit van 51 megawattuur moet het de grootste accuopslag van Europa worden.

De centrale wordt gebouwd in Jardelund bij Flensburg, in de buurt van de grens met Denemarken. De bedoeling is dat de accu's gebruikt worden om energie van het daar aanwezig windmolenpark op te slaan. Volgens de Duitse energieminister Robert Habeck gaat het om een pilot, die het stroomverbruik van ongeveer 5300 huishoudens voor een complete dag zeker stelt.

De bouw van het complex van 70 bij 12 meter moet in juni van start gaan en eind 2017 moeten de eerste tests gedraaid kunnen worden. Met de centrale is een bedrag van in totaal meer dan 30 miljoen euro gemoeid. Naast het Nederlandse Eneco en het Japanse Mitsubishi werkt het Duitse bedrijf EnspireME eraan mee, schrijft Welt.

Wereldwijd zijn er grotere projecten, somt de Volkskrant op. In Californië heeft Tesla een complex van 80 megawattuur, in Japan is een accucentrale van 300 megawattuur en China werkt aan een variant van 800 megawattuur.
Het aanhouden van conventionele electriciteits centrales die ver beneden hun benuttinggraad worden aangewend als buffers om de intermittency van wind en zonne-energie op te vangen is verre van ideaal. Het heeft hoge financiele kosten en veroorzaakt bovendien uitstoot van broeikasgassen. De capaciteit van de stuwmeren voldoet al lang niet meer om aan de vraag van intermittency buffering te voldoen. Batterij oplossingen die niet heel kostbaar zijn lijken me een betere optie. Lithium batterijen zijn relatief duur. Natrium batterijen zijn denk ik op termijn de beste kandidaat voor deze functie.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_170045326
U.S. Crude Stockpiles at Record High

The depletion of Saudi Arabia's currency reserves shows no sign of abating

De olievoorraden dalen nog steeds niet ondanks dat OPEC c.s. de olieproductie al enkele maanden heeft beperkt. De olieprijs is dan wel gestegen maar van de verwachte daling van de olievoorraden waar die prijsstijging op vooruit liep is nog geen sprake. Een prijs van $50 per vat levert genoeg marge op voor een groot aantal shale-oil producenten om hun productie op te schroeven. OPEC zal zich gedwongen zien de productiebeperking langer vol te houden en de productie zelfs verder te reduceren. Ondertussen blijkt de huidige olieprijs voor S.A. te laag om het opbranden van hun FX-reserves te stoppen.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_170045974
Hoe minder afhankelijk we worden van olie, des te beter. Als klimaatverandering geen beweegreden is, dan is er een prima tweede reden: onze afhankelijkheid van schurkenstaten beperken. Hoe minder olie, des te minder hebben we nog te maken met dubieuze regimes als Saoedi-Arabië en Rusland.
pi_170192576
quote:
Oil Stocks Rose in First Quarter Despite OPEC Cut, IEA Says

Global oil inventories probably increased in the first quarter despite OPEC’s near-perfect implementation of production cuts aimed at clearing the surplus, the International Energy Agency said.
While cutbacks by OPEC and Russia since January have brought world markets “very close to balance” and should deplete stockpiles in the second quarter, inventories nonetheless expanded “marginally” because of production increases just before the deal took effect, the IEA said in its monthly report on Thursday. The agency lowered estimates for global demand growth because of weaker-than-expected economic activity in India and Russia.

Crude prices rallied last year as the Organization of Petroleum Exporting Countries and Russia announced their joint effort to end a three-year oil glut, yet gains have stalled on signs the cuts aren’t working quickly enough and are encouraging rival U.S. shale drillers to fill any shortfall.
Zoals verwacht zijn de shale-oil producers in staat snel op veranderende omstandigheden te reageren en zij voeren de olieproductie in rap tempo op. De olie reserves staan nog steeds op een historisch hoog niveau. OPEC staat voor een dilemma de eigen olieproductie verder terugbrengen leidt tot verlies van marktaandeel. De shale-oil producenten zien hun marktaandeel juist vergroot. Minder olie verkopen tegen een flink hogere prijs zorgt voor meer inkomsten maar op enig moment als de prijsstijging stagneert en je veel minder olie verkoopt gaan de inkomsten dalen. Aangezien veel shale-oil producenten rendabel kunnen leveren tussen de $50 en $60 per vat lijkt zich hier een hardnekking prijsplafond af te tekenen. Veel grote deepwater projecten kunnen niet uit tegen deze prijs. Op lange termijn kan dat consequenties hebben. Toenemend elektrisch vervoer is een langetermijn factor die dat mogelijk kan neutraliseren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_170231900
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2017 18:11 schreef Elfletterig het volgende:
Hoe minder afhankelijk we worden van olie, des te beter. Als klimaatverandering geen beweegreden is, dan is er een prima tweede reden: onze afhankelijkheid van schurkenstaten beperken. Hoe minder olie, des te minder hebben we nog te maken met dubieuze regimes als Saoedi-Arabië en Rusland.
Dit.

En er is nog een derde reden: Een aanzienlijk deel van het geld wat we aan energie besteden vloeit naar het buitenland.

Wanneer we in de eigen energiebehoefte kunnen voorzien, komt een groter deel van het geld wat we nu aan energie besteden weer in de eigen economie terecht. Natuurlijk moeten er voor de installaties nog veel grondstoffen en onderdelen uit het buitenland komen, maar R&D, assemblage, onderhoud, beheer etc van groene centrales kan allemaal in Nederland en West-Europa plaatsvinden.
  zaterdag 15 april 2017 @ 08:12:42 #219
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_170231980
Wat zou er gebeuren met de vraag naar olie als we 100% elektrisch gaan rijden?

Vraag me namelijk af welk deel van de totale olievraag afkomstig is van benzine/diesel tbv vervoer. Tientallen procenten gok ik?
pi_170233187
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 08:12 schreef Zwansen het volgende:
Wat zou er gebeuren met de vraag naar olie als we 100% elektrisch gaan rijden?

Vraag me namelijk af welk deel van de totale olievraag afkomstig is van benzine/diesel tbv vervoer. Tientallen procenten gok ik?
Precieze cijfers weet ik niet maar sinds de oliecrisis is het gebruik van aardolie in andere dan de transportsector enorm teruggedrongen dmv kernenergie, waterkracht, kolen, en met name aardgas. Ik schat dat 70% tot 80% van de aardolie uiteindelijk als transportfuel wordt gebruikt. Door toenemende inzet van LNG technologie wordt het gebruik van aardolie voor andere doeleinden dan transport steeds verder teruggedrongen. Grote containerschepen gaan ook al over op het gebruik van LNG als transportfuel. Diesel en kerosine zullen nog lange tijd gebruikt worden als transportfuels die afkomstig zijn van aardolie. Toenemend elektrisch vervoer dringt dus heel snel de aardolievraag terug. Op dit moment is het percentage electrische voertuigen in welvarende landen vaak minder dan 1% en heeft het nog weinig invloed. De productie van elektrische voertuigen neemt echter snel toe en dan gaat het wel degelijk invloed krijgen op de aardolieprijs. De grootste vraag naar aardolie zal komen vanuit armere landen maar daar treedt snel vraaguitval op als de olieprijs flink stijgt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Digi2 op 15-04-2017 10:38:10 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 15 april 2017 @ 13:25:54 #221
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_170236430
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 10:29 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Precieze cijfers weet ik niet maar sinds de oliecrisis is het gebruik van aardolie in andere dan de transportsector enorm teruggedrongen dmv kernenergie, waterkracht, kolen, en met name aardgas. Ik schat dat 70% tot 80% van de aardolie uiteindelijk als transportfuel wordt gebruikt. Door toenemende inzet van LNG technologie wordt het gebruik van aardolie voor andere doeleinden dan transport steeds verder teruggedrongen. Grote containerschepen gaan ook al over op het gebruik van LNG als transportfuel. Diesel en kerosine zullen nog lange tijd gebruikt worden als transportfuels die afkomstig zijn van aardolie. Toenemend elektrisch vervoer dringt dus heel snel de aardolievraag terug. Op dit moment is het percentage electrische voertuigen in welvarende landen vaak minder dan 1% en heeft het nog weinig invloed. De productie van elektrische voertuigen neemt echter snel toe en dan gaat het wel degelijk invloed krijgen op de aardolieprijs. De grootste vraag naar aardolie zal komen vanuit armere landen maar daar treedt snel vraaguitval op als de olieprijs flink stijgt.
Maar als grondstof voor plastics, etc.? Natuurlijk zien we ook daar een trend (biobased), maar ook dat zal in totaal nu best nog een aardig deel kunnen zijn.

Ik kan me wel goed voorstellen dat de OPEC-landen behoorlijk in paniek aan het raken zijn. Staan met de rug tegen de muur nu...

Als ze blijven produceren blijft de prijs laag, als ze minder produceren staat de VS etc. klaar om schalievelden meer in te gaan zetten (en dus weer overproductie). Daarnaast dreigt de elektrische auto binnen nu en 10 jaar de wereld over te gaan nemen. Er gaat een tijd komen dat de vraag naar olie zo sterk afneemt dat zij hun reserves niet meer kwijtraken. Dan nu maar alles er doorheen draaien en zolang het nog geld oplevert er van profiteren, ook al is het maar voor $50 of lager.
pi_170237169
Inderdaad is er door het enorme aanbod aan productiecapaciteit nu een soort prijs-evenwicht.

Draaien de traditionele producenten de kraan dicht, dan wordt het voor nieuwere leveranciers aantrekkelijk om hun dure technieken in te zetten. Waardoor het aanbod weer groeit en de prijs dus niet meer verder zal stijgen.

Elektrisch vervoer en duurzame energie zal naar mijn verwachting de komende decennia een grote vlucht maken. Opslag is nu nog het grootste probleem. Zodra dat probleem is opgelost kan de gewone man alles elektrisch doen.

Wat mij verbaasd is dat elektrische auto's geen zonnepanelen als range extender hebben. Voor wie niet heel veel rijdt kan een zelf-opladende auto betekenen dat de auto zomers helemaal niet aan het net worden gekoppeld.
pi_170245005
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 13:25 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Maar als grondstof voor plastics, etc.?
Moderne plastics worden hoofdzakelijk uit aardgas vervaardigd. Voor bijna alle chemische processen kan men tegenwoordig kiezen of men aardgas of aardolie als grondstof gebruikt. Voor het maken van producten die aromatische koolwaterstof nodig hebben is men nog wel aangewezen op steenkoolsdestilaten(afkomstig van de coke productie voor hoogovens) en aardolie. Er lopen al onderzoeken naar het maken van aromatische(cyclische) koolwaterstoffen dmv aardgas. De productie van moderne springstoffen is al grotendeels overgeschakeld naar aardgas. Ammoniumnitraat vooral mijnbouw etc. RDX en HMX ipv TNT militair. RDX en HMX zijn ook nog eens veel krachtiger dan TNT.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 15-04-2017 20:20:33 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 15 april 2017 @ 20:21:58 #224
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_170245525
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 13:25 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Daarnaast dreigt de elektrische auto binnen nu en 10 jaar de wereld over te gaan nemen.
Daar is sowieso geen enkele aanwijzing voor.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_170245832
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 14:08 schreef Ivo1985 het volgende:
Wat mij verbaasd is dat elektrische auto's geen zonnepanelen als range extender hebben. Voor wie niet heel veel rijdt kan een zelf-opladende auto betekenen dat de auto zomers helemaal niet aan het net worden gekoppeld.
Doordat het vrij weinig opbrengt. Weinig oppervlakte, slechte hoek, maar wel veel extra kosten. Je kan de zonnepanelen op een veel beter plek plaatsen dan op het dak van een auto. Het zorgt ook nog eens voor extra gewicht wat de auto minder efficiënt maakt. Zonnepanelen op auto's is gewoon geen logisch idee. Je kan beter je auto met een stekker aan het net hangen. Gaat stukken sneller.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
  zondag 16 april 2017 @ 09:47:54 #226
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_170254271
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:21 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Daar is sowieso geen enkele aanwijzing voor.
Ik zeg niet dat het gebeurt, maar als ik als land grotendeels afhankelijk ben van de olieproductie zal ik me toch ernstig zorgen maken. Dan zou ik dit toch zeker als een serieuze bedreiging zien.

Als EU-landen elektrische auto's fiscaal blijven stimuleren verwacht ik wel dat de groei exponentieel gaat. Nu is het inderdaad nog maar 1% dat elektrisch rijdt, maar er zijn ook geen serieuze opties. De Tesla is duur en de rest heeft een te lage actieradius. Als daar verandering in komt (en dat lijkt te komen met o.a. de nieuwe Tesla en Ampera) kan het ineens heel snel gaan.
pi_170255611
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 09:47 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat het gebeurt, maar als ik als land grotendeels afhankelijk ben van de olieproductie zal ik me toch ernstig zorgen maken. Dan zou ik dit toch zeker als een serieuze bedreiging zien.

Als EU-landen elektrische auto's fiscaal blijven stimuleren verwacht ik wel dat de groei exponentieel gaat. Nu is het inderdaad nog maar 1% dat elektrisch rijdt, maar er zijn ook geen serieuze opties. De Tesla is duur en de rest heeft een te lage actieradius. Als daar verandering in komt (en dat lijkt te komen met o.a. de nieuwe Tesla en Ampera) kan het ineens heel snel gaan.
Dat is voor mij wel de hoop. Ben het op veel zaken wel eens met elfletterig en ook hier weer. Onafhankelijk of in ieder geval minder afhankelijk worden van olie en gas betekent buiten dat je het milieu spaart vooral ook meer autonomie. Als je op een gegeven moment het grootste deel van je energievoorziening in eigen land op kunt wekken hou je een Rusland, Saudi-Arabië en meer van dat soort landen veel makkelijker buiten de deur.
  zondag 16 april 2017 @ 13:15:43 #228
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_170256753
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 09:47 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Als EU-landen elektrische auto's fiscaal blijven stimuleren verwacht ik wel dat de groei exponentieel gaat.
Dat is het hem nou juist. Overheden stimuleren zich gek maar niemand koopt serieus elektrische auto's, om de problemen die jij hier benoemt. Op een gegeven moment kunnen overheden zich dat ook niet meer veroorloven en worden elektrische auto's net zo zwaar belast als elke andere. Dat maakt ze weer compleet onaantrekkelijk.

quote:
De Tesla is duur en de rest heeft een te lage actieradius. Als daar verandering in komt (en dat lijkt te komen met o.a. de nieuwe Tesla en Ampera) kan het ineens heel snel gaan.
Beiden zijn geen serieuze opties.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_170280629
quote:
'Saudi-Arabië schrapt projecten onder druk van lage olieprijs

Saudi-Arabië is bezig een streep te zetten door miljarden aan onafgemaakte projecten omdat de overheidsfinanciën onder grote druk staan door de lage olieprijzen. Dat meldden ingewijden bij de Saudische regering aan persbureau Reuters.

Ministeries en overheidsinstellingen hebben opdracht gekregen onderzoek te doen naar projecten waar het mes in kan. Het gaat om projecten waarvan nog geen kwart is afgerond.

Er zal worden bekeken in hoeverre de projecten haalbaar zijn en bijdragen aan het doel van de Saudi's om de economie breder te maken dan enkel de oliesector. Daarbij wordt ook gekeken naar samenwerking met private partijen.

Door de lage olieprijzen is Saudi-Arabië gedwongen de uitgaven aan banden te leggen en heeft Riyad te maken met een begrotingstekort. Olie is goed voor circa 90 procent van de inkomsten van het Arabische land.
Historisch gezien is de huidige olieprijs niet extreem laag. Een economie omvormen tegen een cultuurachtergrond zoals S.A. heeft duurt meerdere generaties. Die tijd krijgen ze waarschijnlijk niet.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_170280726
quote:
14s.gif Op zondag 16 april 2017 13:15 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is het hem nou juist. Overheden stimuleren zich gek maar niemand koopt serieus elektrische auto's, om de problemen die jij hier benoemt. Op een gegeven moment kunnen overheden zich dat ook niet meer veroorloven en worden elektrische auto's net zo zwaar belast als elke andere. Dat maakt ze weer compleet onaantrekkelijk.

[..]

Beiden zijn geen serieuze opties.
En daarom komt werkelijk ieder automerk met een elektrisch offensief de komende jaren? Het begint juist nu op gang te komen. De subsidies versnellen het proces alleen maar, het houdt het niet in stand.

De BMW I3 heeft net een verdubbeling van de range gehad in 2-3 jaar. Het heeft bijna 50 jaar geduurd voordat het gemiddelde verbruik van een auto werd gehalveerd.
  maandag 17 april 2017 @ 12:21:33 #231
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_170281979
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 11:19 schreef Digi2 het volgende:
Een economie omvormen tegen een cultuurachtergrond zoals S.A. heeft duurt meerdere generaties. Die tijd krijgen ze waarschijnlijk niet.
Uit eigen ervaring zie ik dat ook nog wel moeilijk voor ze worden.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  maandag 17 april 2017 @ 12:38:00 #232
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_170282326
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 08:12 schreef Zwansen het volgende:
Wat zou er gebeuren met de vraag naar olie als we 100% elektrisch gaan rijden?

Vraag me namelijk af welk deel van de totale olievraag afkomstig is van benzine/diesel tbv vervoer. Tientallen procenten gok ik?
Here’s How Electric Cars Will Cause the Next Oil Crisis
A shift is under way that will lead to widespread adoption of EVs in the next decade.

https://www.bloomberg.com/features/2016-ev-oil-crisis/
  maandag 17 april 2017 @ 15:15:25 #233
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_170285135
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 12:38 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Here’s How Electric Cars Will Cause the Next Oil Crisis
A shift is under way that will lead to widespread adoption of EVs in the next decade.

https://www.bloomberg.com/features/2016-ev-oil-crisis/
Nice, mooi filmpje/artikel! :)

Het enige minpunt is dat ze naar mijn idee te weinig ingaan op de significante groei qua vraag naar olie in landen als China, India, etc. Mogelijk dat hierdoor het gebrek aan vraag als gevolg van EV teniet wordt gedaan.
pi_170290096
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:15 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Nice, mooi filmpje/artikel! :)

Het enige minpunt is dat ze naar mijn idee te weinig ingaan op de significante groei qua vraag naar olie in landen als China, India, etc. Mogelijk dat hierdoor het gebrek aan vraag als gevolg van EV teniet wordt gedaan.
Met snelle ontwikkeling van alternatieven kan ook die significante groei wel eens flink verminderen. Ze zijn in Azië ook niet gek en met grote smog-problemen in de steden zijn schone alternatieven wellicht extra interessant.

In elk geval in China is de overheid druk bezig met aanscherpen van milieuwetgeving, en tevens wordt er op Chinese wijze streng op de naleving gecontroleerd. Nieuwe wet is aangenomen, fabrikanten moeten binnen 3 of 6 maanden zorgen voor de nodige aanpassingen. Lukt het niet binnen die periode en komt er een controleur? Dan gaat de boel gewoon op slot tot de zaak voldoet.
pi_170291677
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:15 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Nice, mooi filmpje/artikel! :)

Het enige minpunt is dat ze naar mijn idee te weinig ingaan op de significante groei qua vraag naar olie in landen als China, India, etc. Mogelijk dat hierdoor het gebrek aan vraag als gevolg van EV teniet wordt gedaan.
Er is wel een verandering met het verleden. De groeimarkt voor olie zit in armere landen wat tot gevolg heeft dat bij stijgende olieprijzen al snel vraaguitval optreedt. De pricing power die OPEC had verminderd in toenemende mate. De jaren dat aardolie circa $100 was heeft tot flinke efficentie verbeteringen en voor de versnelde opkomst van alternatieven gezorgd. Op dit moment is de aardgasmarkt echt globaal geworden terwijl die voorheen vooral geografisch bepaald was, evenals de aardgasprijzen. Dit heeft ook een verandering in de geopolitieke verhoudingen tot gevolg.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_170300372

Deze grafiek laat zien dat de kosten om shale-oil te winnen gestaag dalen. $50 per vat maakt het al behoorlijk lucratief omdat de kosten tussen de $30 en $40 zijn. Gezien de trend zijn de kosten in 2017 mogelijk nog lager. Het is niet onwaarschijnlijk dat in 2018 of 2019 de US de grootste aardolie producent ter wereld wordt met circa 12 miljoen vaten per dag.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_170308647
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:33 schreef Waffle het volgende:

[..]

Doordat het vrij weinig opbrengt. Weinig oppervlakte, slechte hoek, maar wel veel extra kosten. Je kan de zonnepanelen op een veel beter plek plaatsen dan op het dak van een auto. Het zorgt ook nog eens voor extra gewicht wat de auto minder efficiënt maakt. Zonnepanelen op auto's is gewoon geen logisch idee. Je kan beter je auto met een stekker aan het net hangen. Gaat stukken sneller.
Je hebt ze wel echter. Geintegreerd in de glasplaat. Fisker heeft het dacht ik.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_170356400
quote:
Why Exxon Is Giving Its Shale Unit a Long Leash

In a matter of weeks, crews working for Exxon’s XTO Energy Inc. unit will begin erecting drilling rigs across a patch of southeast New Mexico to exploit the region’s mile-thick strata of oil-soaked rock. ExxonMobil Corp. paid almost $6 billion for the drilling rights in late February—its biggest acquisition in more than six years—but that’s where the parent company’s involvement ends: Decisions on when and how to harvest the crude fall solely on the shale experts at XTO

Rigs and roughnecks must be hired or moved at a moment’s notice in response to emerging opportunities or volatile crude prices
“Historically, the major operators have been slower-moving beasts,” Barrett says. But in the age of shale, “the ability to be flexible is a huge advantage.”
Kon OPEC vroeger nog uitgaan van een starre oliemarkt omdat het vele jaren duurde voordat projecten tot productie kwamen is die marktdynamiek totaal omgeslagen afgelopen jaren door de shale-plays en een flinke toename in oil reserve storage. Goedkoop kapitaal maakt de markt echter ook hoogst speculatief en dus volatiel.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_170356748
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 18:40 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]
dinosap
:D
pi_170470672
quote:
Tagesschau, Abgasskandal: Berlin blockiert offenbar strengere Tests

Die Bundesregierung schützt laut einem Bericht der "Süddeutschen Zeitung" deutsche Autobauer vor harten Konsequenzen aus dem VW-Skandal. Entsprechende Pläne der EU-Kommission lehne sie in zentralen Punkten ab - etwa unabhängigere Kontrollen und hohe Geldstrafen für Betrüger

Auch die Autoländer Spanien, Italien und Tschechien bremsen laut "Süddeutscher Zeitung" die Reformen in Brüssel aus. Einige Regierungen handelten mehr im Interesse ihrer Industrie als ihrer Bürger, warnten laut Zeitung EU-Vertreter. Der Zeitplan für einen Beschluss der zuständigen Minister über die geplanten Änderungen mit Blick auf die Abgas-Überprüfungen bis Ende Mai sei kaum noch einzuhalten.
Die Bundesregierung äußerte sich zunächst nicht zu dem Zeitungsbericht. Hintergrund der Pläne der EU-Kommission für eine strengere Überwachung der Auto-Industrie sind der Skandal um Abgasmanipulationen bei Volkswagen sowie der Schutz der Bürger und der Umwelt vor Gefahren durch überhöhte Schadstoffwerte.
:r

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_170470721
'Uit de olie' is nog niet zo makkelijk.
De olie lobby wedijvert met de tabakslobby welke het grootste is. Nu zullen ze het vast wel afleggen, maar docu's als dit:
Who Killed the Electric Car? (2006) - IMDb
Bewijzen wel dat de techniek er allang is.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_170620147
quote:
OPEC May Need to Extend Production Cuts to End of Next Year

OPEC is certain to extend cuts in oil output when its ministers meet later in May and will need to keep limiting production until as late as the end of 2018, a veteran market analyst said.

The reaction of global crude inventories to the cuts will determine how long the Organization of Petroleum Exporting Countries and allied producers stick with their policy of pumping less oil to counter a global glut, said Fereidun Fesharaki, the head of industry consultant FGE. Oil may drop to as low as $40 a barrel if U.S. stockpiles increase, he said Monday at the Middle East Petroleum and Gas Conference in Dubai.

“The probability that OPEC will agree to extend its cuts is at 100 percent,” said Fesharaki, a former adviser in the late 1970’s to the Iranian Prime Minister. “And the cuts will have to be extended even beyond this year, to the middle or even to the end of next year.”
Dat de olievoorraden hardnekkig hoog blijven en de productie van shale-oil snel stijgt is een flinke streep door de rekening van OPEC c.s. Nu het duidelijk wordt dat een veel hogere olieprijs er niet meer inzit komende jaren zullen veel olielanden in navolging van S.A. ook flink in hun begrotingen moeten gaan schrappen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_170686434
quote:
Olieprijs zakt naar laagste peil van het jaar

De olieprijs is donderdag gezakt naar het laagste peil van dit jaar. Daarmee is zo goed als alle winst die sinds eind vorig jaar werd geboekt door de productiedeal van oliekartel OPEC weer verdwenen.

De prijs van Brentolie, maatgevend voor onder meer olie uit Europa en het Midden-Oosten, zakte in de middaghandel bijna 2 procent tot 49,61 dollar per vat. Amerikaanse olie werd ook zo'n 2 procent goedkoper, bij 46,73 dollar per vat.

De oliemarkt staat onder druk door berichten over de export van de OPEC-landen die minder sterk daalt dan verwacht en door een toenemende productie in de VS.
Als de prijs maar ver genoeg wegzakt dan daalt de olieproductie in de VS weer flink ($40 per vat WTI). Het effect van vraaguitval door hogere prijzen kon wel eens groter zijn dan verwacht, immers de groeimarkt voor olie zit voonamelijk in armere landen. Bij een olieprijs van boven de $50 per vat voor WTI schat ik zo in dat in 2019 de US de grootste olie-producent ter wereld wordt met circa 12 miljoen vaten per dag.
Oei, de prijs is aan't crashen, in de korte tijd dat ik dit bericht aan't schrijven was is WTI gedaald tot $45.83. Min 4.3% binnen een dag :{

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 04-05-2017 18:14:09 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 4 mei 2017 @ 21:43:39 #244
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_170692648
Olie omlaag, Euro meer waard tov dollar (nu bijna 1,10)
dat zou prettig tanken zijn, ware het niet dat er zoveel belasting op zit ;(

quote:
Olieprijs sluit fors lager
Donderdag 4 mei 2017 21:07
Onzekerheid over effect OPEC-maatregelen neemt toe.
(ABM FN-Dow Jones) De olieprijs is donderdag flink lager gesloten, vanwege groeiende onzekerheid over het effect van de productiebeperkingen van de OPEC-landen in aanloop naar de algemene vergadering van het oliekartel op 25 mei in Wenen.
De juni-future voor een vat ruwe olie sloot op de New York Mercantile Exchange 2,30 dollar ofwel 4,8 procent lager op 45,52 dollar, de laagste stand sinds 29 november vorig jaar.
De sterk dalende olieprijzen op donderdag werden veroorzaakt door een combinatie van tegenvallende effecten van de productieverlaging van OPEC-landen, aanhoudende productiestijging van olie in de Verenigde Staten en blijvend hoge voorraden ruwe olie. Dat zei energie-econoom Hans van Cleef van ABN AMRO desgevraagd tegen ABN Financial News.
"Verder groeit op de markt de onzekerheid over de positie van OPEC in aanloop naar de algemene vergadering van het kartel op 25 mei in Wenen over het al dan niet handhaven van de productiebeperking", aldus de sectoreconoom.
Van Cleef wees verder op het doorbreken van de technische niveaus, die voor Brent in de bandbreedte van 50,00 tot 57,00 dollar lagen en voor West Texas Intermediate (WTI) circa 2,50 dollar lager.
"Het is enigszins verontrustend dat we weer een week achter de rug hebben met stijgende benzinevoorraden en aanhoudend groeiende productie van ruwe olie in de Verenigde Staten", zei hoofdanalist commodities Bjarne Schieldrop van SEB Markets.
Hoofd Research and Analysis John Saucer van Mobius Risk Group in Houston wees daarnaast op de tegenvallende groei van het bruto binnenlands product in het eerste kwartaal, die een rem op de vraag naar olie kan veroorzaken. "Dat heeft zeker de negatieve verwachtingen over de vraag naar olie in de VS versterkt en dat versterkt de negatieve spiraal", zo lichtte de marktvorser toe.
Hoofdanalist Naeem Aslam van ThinkMarkets UK ziet ook een positieve kant van de lage olieprijzen. Het zou er volgens hem heel goed toe kunnen leiden dat de productie van gewone ruwe olie en schalie-olie in de VS zal afnemen, omdat die met relatief hoge vaste productiekosten te maken hebben.
Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999
Copyright ABM Financial News. All rights reserved
(END) Dow Jones Newswires
May 04, 2017 15:07 ET (19:07 GMT)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 4 mei 2017 @ 21:54:48 #245
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_170693002
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 17:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Als de prijs maar ver genoeg wegzakt dan daalt de olieproductie in de VS weer flink ($40 per vat WTI). Het effect van vraaguitval door hogere prijzen kon wel eens groter zijn dan verwacht, immers de groeimarkt voor olie zit voonamelijk in armere landen. Bij een olieprijs van boven de $50 per vat voor WTI schat ik zo in dat in 2019 de US de grootste olie-producent ter wereld wordt met circa 12 miljoen vaten per dag.
Oei, de prijs is aan't crashen, in de korte tijd dat ik dit bericht aan't schrijven was is WTI gedaald tot $45.83. Min 4.3% binnen een dag :{
OPEC staat met hun rug tegen de muur.

Ik zie echt geen andere scenario dan dat de olieprijs gewoon nog een tijdlang tussen de huidige bandbreedte van 40 - 60 dollar hangt.
  donderdag 4 mei 2017 @ 22:13:20 #246
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_170693513
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 10:44 schreef Oud_student het volgende:
Discussie over de olieprijs zijn hier al eerder gevoerd. De werkelijkheid is simpel de prijs van de olie is onvoorspelbaar. Toen de olieprijs bijna 200 dollar was dacht iedereen dat het zo zou blijven of nog duurder zou worden. Wie had kunnen denken dat olie nu 50 dollar of minder is per barrel ?
Zelf schat ik in dat voorlopig door politieke factoren de prijs laag zal blijven.
Maar het kan zo wijzigen als er in het MO gelazer komt of zelfs oorlog.
Ik kan alleen maar mijn post van 2015 quoten, het is onvoorspelbaar wat de prijs gaat doen. Maar op korte termijn lijkt mij de prijs om of zelfs onder de 50 dollar te schommelen
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_170693557
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 21:54 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ik zie echt geen andere scenario dan dat de olieprijs gewoon nog een tijdlang tussen de huidige bandbreedte van 40 - 60 dollar hangt.
Dat zal tot flinke begrotingstekorten blijven leiden bij de meeste olielanden. Ik ga er niet vanuit dat de fiscal break even erg verbeterd is sinds 2016. Ondertussen branden de geldreserves aan buitenlandse valuta in rap tempo op bij die landen.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_170694190
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 22:13 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ik kan alleen maar mijn post van 2015 quoten, het is onvoorspelbaar wat de prijs gaat doen. Maar op korte termijn lijkt mij de prijs om of zelfs onder de 50 dollar te schommelen
De marktdynamiek is sterk veranderd afgelopen jaren. Was S.A. voorheen de swing producer, nu is het de US (shale-oil) dat zeer snel up en down geschaald kan worden en dat heeft OPEC niet in de hand. Een prijs van $50 en hoger proberen handhaven kan er wel eens toe leiden dat OPEC c.s. marktaandeel verliest aan shale. 2018 verwacht ik dat elektromobiliteit het olieverbruik echt begint verdringen en ook zijn sporen zal nalaten in de marktdynamiek van aardolie.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_170697853
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 22:14 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat zal tot flinke begrotingstekorten blijven leiden bij de meeste olielanden. Ik ga er niet vanuit dat de fiscal break even erg verbeterd is sinds 2016. Ondertussen branden de geldreserves aan buitenlandse valuta in rap tempo op bij die landen.

[ afbeelding ]
Niet erg. Allemaal landen die behalve de olie niks bijdragen aan de wereld.

En stijgen zal de prijs niet snel. Simpelweg omdat dan het aanbod vanuit enorm groeit, wat verdere prijsstijging tegen gaat.
pi_170699253
quote:
Oil Collapses Below $45 as U.S. Shale Output Confounds OPEC Cuts

Oil slid below $45 a barrel for the first time since OPEC agreed to cut output in November as U.S. shale confounds the producer group’s attempts to prop up prices. In less than 10 minutes on Friday, futures slumped more than $1 amid a surge in volume. They have collapsed 9.3 percent this week, sliding to the lowest since Nov. 15 -- two weeks before the Organization of Petroleum Exporting Countries signed a six-month deal to curb production aimed at easing a global glut. The decline is being driven by expanding U.S. output before OPEC is set to decide whether to prolong its cuts.
Een prijsval van meer dan 9% binnen een week. OPEC c.s. staat voor de keuze nog meer korten in olieproductie of een lagere olieprijs accepteren zodat het minder aantrekkelijk wordt voor US-shale om de productie verder te blijven verhogen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')