Ondertussen doet de USA er nog alles aan om goede vriendjes te blijven met die olielandjes. Er zijn nu zelfs aanwijzingen dat ze vanuit daar de aanslag op 9-11-01 financierden maar dat speelde langer geleden. Belangrijker is dat de laatste jaren deze olielandjes veel geld hebben gestort op de rekening van de Clinton Foundation en dat ze in ruil daarvoor voor een gunstige wapendeal kregen. Ik vraag me af hoe je dat alles moet bezien in het licht van deze ontwikkelingen. Het is vast allemaal aan elkaar gekoppeld maar hoe?quote:Op dinsdag 15 november 2016 20:17 schreef Digi2 het volgende:
In de permian base US blijken zich enorme voorraden winbaar schalie olie en gas te bevinden. Dit kan economisch rendabel gewonnen worden ondanks de sterk lagere olieprijzen van de afgelopen 2 jaar. De rol van OPEC lijkt hierdoor grotendeels uitgespeeld. OPEC zou zoveel olie van de markt moeten halen komende jaren om voor het stijgende volume shale-oil te compenseren dat dit niet haalbaar lijkt. OPEC landen zouden de prijs kunnen opdrijven maar veel minder vaten kunnen verkopen. Conclusie is dat veel olielanden op een economische crash afstevenen. Het IMF voorspelde al dat S.A. binnen 5 jaar failliet gaat als deze trend zich komende jaren voortzet.
[..]
Saudi Arabia could be bankrupt within five years, IMF predicts
Ik ga ervan uit dat de regering Trump een extra stimulans zal zijn voor de shale oil/gas productie, dat zullen de olielandjes niet als vriendelijk beschouwen. Dat veel olielanden het economisch zwaar gaan krijgen kan leiden tot toenemende armoede, sociale onrust en repressie. Het mag dan ook niet verwonderen dat we straks een volgende fase gaan zien van een migratiegolf uit het M.O. richting europa. De achterlijkheid in het M.O. kon lange tijd in stand blijven omdat er enorme stromen oliegeld binnenkwamen. Daaraan lijkt nu een einde te komen. Uiteindelijk kan dit dus zeer negatief uitpakken voor europa. Behalve een lage olieprijs zie ik op termijn weinig voordelen voor Nederland.quote:Op dinsdag 15 november 2016 23:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ondertussen doet de USA er nog alles aan om goede vriendjes te blijven met die olielandjes.
Maar goed, hoe sneller ze daar failliet gaan hoe liever. Het kost wat afzet voor Nederland (baggeren en zo) maar de voordelen wegen veel zwaarder.
Wij hoeven niet al die migranten op te nemen en op zich kan je prima de grenzen sluiten voor zoiets als je dat wil. Desnoods met een aparte zone binnen de Schengenzone (Nederland, Duitsland, België, Frankrijk...) als bepaalde landen niet meewerken. Het Schengenverdrag verbiedt dat niet, onze politici hebben alleen te weinig een ruggengraat om daar gebruik van te maken, het heilige eenwordingsproject voor de zaligmakende superstaat moet slagen.quote:Op dinsdag 15 november 2016 23:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ga ervan uit dat de regering Trump een extra stimulans zal zijn voor de shale oil/gas productie. Dat veel olielanden het economisch zwaar gaan krijgen kan leiden tot toenemende sociale onrust en repressie. Het mag dan ook niet verwonderen dat we straks een volgende fase gaan zien van een migratiegolf uit het M.O. richting europa. De achterlijkheid in het M.O. kon lange tijd in stand blijven omdat er enorme stromen oliegeld binnenkwamen. Daaraan lijkt een einde te komen. Uiteindelijk kan dit dus zeer negatief uitpakken voor europa. Behalve een lage olieprijs zie ik op termijn weinig voordelen voor Nederland.
De prognose van het IEA dat de prijs per vat binnen 10 jaar weer $100 kost acht ik weinig geloofwaardig. De groei van de oliemarkt komt vooral voort uit arme landen wat betekent dat die vraag sterk afhankelijk is van de prijs. OPEC heeft in die regios dus weinig pricing power. Hogere prijzen leiden al snel tot vraagafname. De energietransitie in moderne industrielanden gaat ondertussen gestaag door. Ook de toenemende globalisering van de aardgasmarkt middels LNG techniek zet de olieprijs onder druk omdat het een goed alternatief is. De toepassing van CNG (compressed natural gas) zal alleen maar verder toenemen in het transport bij stijgende olieprijzen.quote:Saudi-Arabië stopt gesprekken over lagere productie: olieprijs keldert
Saudi-Arabie heeft zich teruggetrokken uit gesprekken met niet-OPEC-landen zoals Rusland over productiebeperking. Dat komt een paar dagen voor een belangrijke bijeenkomst van de OPEC in Wenen.
Dat zegt Bloomberg. De Saudi's en onder meer Rusland konden het niet eens worden over de vraag hoeveel de verschillende landen minder zouden gaan oppompen.
De lagere productie zou de olieprijs moeten ondersteunen.
Olieprijs stijgt
Nu productiebeperking verder weg lijkt, gebeurt juist het omgekeerde. De olieprijs daalt. De prijs van olie voor levering in januari is met 4 procent gedaald, tot circa 46 dollar per vat. Brentolie is ook zo'n 4 procent goedkoper en kost nu ongeveer 47 dollar per vat.
Binnen de OPEC is er onenigheid over de vraag of Irak en Iran hun productie willen verlagen. Iran is net weer terug op de oliemarkt, na het opheffen van de sancties tegen het land.
Onenigheid binnen OPEC
Saudi-Arabië wil dat de OPEC-landen het onderling eens zijn voor de met andere producenten zoals Rusland gaan overleggen.
De OPEC is in theorie nog het kartel dat grote invloed heeft op de olieprijs, maar in de praktijk kunnen de lidstaten het vaak niet eens worden, of zij houden zich niet aan afspraken, zoals productiebeperkingen.
De Geus: strijd sowieso verloren door energietransitie
De OPEC bestaat de facto al jaren niet meer, zegt Hans de Geus, RTL Z-beurscommentaor, econoom en energie-expert desgevraagd. Hij geeft aan dat ze nu proberen uit te breiden, maar dat is volgens hem totaal ongeloofwaardig. ''Logisch dat de Russen er niet in trappen''.
De strijd is sowieso verloren, zegt De Geus, ''want ze blijven door de energietransitie met hun voorraden zitten''.
Rusland is geen lid van de OPEC, maar het behoort wél samen met de VS en Saudi-Arabië tot de drie grootste olieproducenten ter wereld.
Structureel overaanbod
De olieprijzen gaan onderuit door de hernieuwde onzekerheid over een productiedeal. De prijzen staan door een structureel overaanbod al meer dan twee jaar onder druk.
Interessant genoeg voorspelt het Internationaal Energie Agentschap IEA juist dat klimaatakkoord of niet binnen tien jaar een vat ruwe olie weer 100 dollar kost.
Natuurlijk. Wat je zoekt heet een zonneboiler. In veel armere landen zijn die erg populair maar ook in Nederland kan je er best wel veel geld mee besparen op de lange termijn.quote:Op zaterdag 26 november 2016 10:21 schreef Solstice1 het volgende:
Misschien dat iemand hier het weet, maar kun je je huis ook verwarmen met zonne-energie?
Dank je.quote:Op zaterdag 26 november 2016 11:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Natuurlijk. Wat je zoekt heet een zonneboiler. In veel armere landen zijn die erg populair maar ook in Nederland kan je er best wel veel geld mee besparen op de lange termijn.
http://www.duurzaamthuis.nl/energie/verwarming/zonneboiler
Ik denk dat het in armere landen populairder is omdat het vaak warmer is, en de zon meer kracht heeft.
quote:Op zondag 8 november 2015 16:31 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
En in Nederland wordt elektrisch rijden fiscaal sterk aangemoedigd.
In 2012 was voor zelfstandigen een Tesla zelfs goedkoper dan een VW Golf.Per maand jaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Evengoed bijna 4 x zo duur in de aanschaf.blablablabla
Als de VS (en de rest van het westen) eens echt werk willen maken om het moslim extremisme te bestrijden, dan moeten ze stoppen met olie en gas kopen uit die schurkenstaten in het MiddenOosten.quote:Op dinsdag 15 november 2016 23:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ondertussen doet de USA er nog alles aan om goede vriendjes te blijven met die olielandjes. Er zijn nu zelfs aanwijzingen dat ze vanuit daar de aanslag op 9-11-01 financierden maar dat speelde langer geleden.
Of de financieringen van een George Soros ook lekker schimmig.quote:Belangrijker is dat de laatste jaren deze olielandjes veel geld hebben gestort op de rekening van de Clinton Foundation
Inderdaadquote:Maar goed, hoe sneller ze daar failliet gaan hoe liever. Het kost wat afzet voor Nederland (baggeren en zo) maar de voordelen wegen veel zwaarder.
Het lijkt me ook niet verstandig om hoge kosten te gaan maken terwijl de markten overspoeld worden met goedkoop aardgas. Bovendien is er geen enkel uitzicht dat op middellange termijn een prijsstijging in zicht is. Sterker nog, op het moment dat ook Iran grote hoeveelheden LNG gaat exporteren is het waarschijnlijker dat de aardgasprijs daalt.quote:Noorwegen wil dat Shell werk maakt van aardgasproject
Noorwegen verwacht dat Shell snel werk maakt van een aardgasproject voor de Noorse kust.
Het plan om met behulp van innovatieve compressietechnologie meer gas te winnen uit het veld Ormen Lange werd in 2014 door de olie- en gasreus in de ijskast gezet. Dat was onder meer vanwege de hoge kosten en onzekerheid over het extra productievolume dat kan worden behaald.
De Noren dringen er nu bij Shell op aan om het project van de plank te halen. Daarbij zouden ze graag zien dat Shell de handschoen in 2017 weer oppakt.
Shell heeft eerder gezegd in 2017 een beslissing over het project te zullen nemen. Het concern reageerde niet op vragen over een eventuele tijdspanne en de volumes van het project. Ook ging Shell niet in op vragen over de levensvatbaarheid. Daarvoor zou het nu nog te vroeg zijn.
Ik ben het eens met de conclusies voor zover het welvarender landen betreft. Gezien de explosieve stijging van de wereldbevolking, met name van de arme wereldbevolking verwacht ik echter dat de vraag naar olie toeneemt. Wat niet hoeft te betekenen dat de olieprijs ook sterk stijgt want de vraag naar olie kan stijgen maar is wel sterk prijsafhankelijk. Een hoge olieprijs zal immers bij arme klanten(waar de groeimarkt ligt) al snel tot vraaguitval leiden. Dit zal mijnsinziens een prijsplafond tot gevolg hebben. Bovendien leidt een flink hogere olieprijs ook tot een snellere vervangingsrate van het voertuigenpark door voertuigen die zuinig zijn of elektrisch.quote:'Elektrische auto’s kunnen hap uit vraag naar olie nemen'
De ontwikkeling van elektrisch rijden kan op termijn de vraag naar olie met 10 procent verlagen.
Dit voorspelt consultantsbureau Wood Mackenzie, dat gespecialiseerd is in de oliesector, meldt persbureau Bloomberg.
Op dit moment rijdt nog maar een klein deel van alle automobilisten in een elektrische auto. Wereldwijd gaat het om 1 procent van alle auto-verkopen, maar de verwachtingen zijn rooskleurig.
De komende jaren worden nieuwere modellen geïntroduceerd die goedkoper zijn en naar verwachting betere prestaties leveren. Wood Mackenzie voorspelt ook dat steeds meer overheden vervuiling willen aanpakken.
OPEC
Tegen 2035 gaat het bureau uit van een lagere olievraag van 1 tot 2 miljoen vaten olie per dag. Dit is ongeveer net zoveel als de productieverlaging die de leden van oliekartel OPEC afgelopen week hebben afgesproken.
Wood Mackenzie sluit zich met de prognose aan bij het Internationaal Energie Agentschap (IEA). Het agentschap heeft de verwachting uitgesproken dat de vraag naar olie een piek heeft bereikt en dat niet alleen elektrische auto’s, maar ook steeds efficiëntere conventionele voertuigen ervoor zorgen dat de olievraag daalt.
En dat Permian Basin in Texas was al zo`n beetje het hart van de conventionele olieindustrie in Texas voor zowat de laatste 100 jaarquote:Op dinsdag 15 november 2016 20:17 schreef Digi2 het volgende:
In de permian base US blijken zich enorme voorraden winbaar schalie olie en gas te bevinden. Dit kan economisch rendabel gewonnen worden ondanks de sterk lagere olieprijzen van de afgelopen 2 jaar.
Niet de eerste meerquote:Op donderdag 1 december 2016 04:49 schreef nixxx het volgende:
Het is technisch wel een interessant project. De eerste subsea compressor, zodat ze geen platform hoeven te bouwen ervoor.
Het aanhouden van conventionele electriciteits centrales die ver beneden hun benuttinggraad worden aangewend als buffers om de intermittency van wind en zonne-energie op te vangen is verre van ideaal. Het heeft hoge financiele kosten en veroorzaakt bovendien uitstoot van broeikasgassen. De capaciteit van de stuwmeren voldoet al lang niet meer om aan de vraag van intermittency buffering te voldoen. Batterij oplossingen die niet heel kostbaar zijn lijken me een betere optie. Lithium batterijen zijn relatief duur. Natrium batterijen zijn denk ik op termijn de beste kandidaat voor deze functie.quote:Eneco en Mitsubishi bouwen li-ionaccu-opslag van 51MWh
Eneco en Mitsubishi bouwen een centrale voor energieopslag in Noord-Duitsland op basis van lithium-ionaccu's. Met een capaciteit van 51 megawattuur moet het de grootste accuopslag van Europa worden.
De centrale wordt gebouwd in Jardelund bij Flensburg, in de buurt van de grens met Denemarken. De bedoeling is dat de accu's gebruikt worden om energie van het daar aanwezig windmolenpark op te slaan. Volgens de Duitse energieminister Robert Habeck gaat het om een pilot, die het stroomverbruik van ongeveer 5300 huishoudens voor een complete dag zeker stelt.
De bouw van het complex van 70 bij 12 meter moet in juni van start gaan en eind 2017 moeten de eerste tests gedraaid kunnen worden. Met de centrale is een bedrag van in totaal meer dan 30 miljoen euro gemoeid. Naast het Nederlandse Eneco en het Japanse Mitsubishi werkt het Duitse bedrijf EnspireME eraan mee, schrijft Welt.
Wereldwijd zijn er grotere projecten, somt de Volkskrant op. In Californië heeft Tesla een complex van 80 megawattuur, in Japan is een accucentrale van 300 megawattuur en China werkt aan een variant van 800 megawattuur.
Zoals verwacht zijn de shale-oil producers in staat snel op veranderende omstandigheden te reageren en zij voeren de olieproductie in rap tempo op. De olie reserves staan nog steeds op een historisch hoog niveau. OPEC staat voor een dilemma de eigen olieproductie verder terugbrengen leidt tot verlies van marktaandeel. De shale-oil producenten zien hun marktaandeel juist vergroot. Minder olie verkopen tegen een flink hogere prijs zorgt voor meer inkomsten maar op enig moment als de prijsstijging stagneert en je veel minder olie verkoopt gaan de inkomsten dalen. Aangezien veel shale-oil producenten rendabel kunnen leveren tussen de $50 en $60 per vat lijkt zich hier een hardnekking prijsplafond af te tekenen. Veel grote deepwater projecten kunnen niet uit tegen deze prijs. Op lange termijn kan dat consequenties hebben. Toenemend elektrisch vervoer is een langetermijn factor die dat mogelijk kan neutraliseren.quote:Oil Stocks Rose in First Quarter Despite OPEC Cut, IEA Says
Global oil inventories probably increased in the first quarter despite OPEC’s near-perfect implementation of production cuts aimed at clearing the surplus, the International Energy Agency said.
While cutbacks by OPEC and Russia since January have brought world markets “very close to balance” and should deplete stockpiles in the second quarter, inventories nonetheless expanded “marginally” because of production increases just before the deal took effect, the IEA said in its monthly report on Thursday. The agency lowered estimates for global demand growth because of weaker-than-expected economic activity in India and Russia.
Crude prices rallied last year as the Organization of Petroleum Exporting Countries and Russia announced their joint effort to end a three-year oil glut, yet gains have stalled on signs the cuts aren’t working quickly enough and are encouraging rival U.S. shale drillers to fill any shortfall.
Dit.quote:Op donderdag 6 april 2017 18:11 schreef Elfletterig het volgende:
Hoe minder afhankelijk we worden van olie, des te beter. Als klimaatverandering geen beweegreden is, dan is er een prima tweede reden: onze afhankelijkheid van schurkenstaten beperken. Hoe minder olie, des te minder hebben we nog te maken met dubieuze regimes als Saoedi-Arabië en Rusland.
Precieze cijfers weet ik niet maar sinds de oliecrisis is het gebruik van aardolie in andere dan de transportsector enorm teruggedrongen dmv kernenergie, waterkracht, kolen, en met name aardgas. Ik schat dat 70% tot 80% van de aardolie uiteindelijk als transportfuel wordt gebruikt. Door toenemende inzet van LNG technologie wordt het gebruik van aardolie voor andere doeleinden dan transport steeds verder teruggedrongen. Grote containerschepen gaan ook al over op het gebruik van LNG als transportfuel. Diesel en kerosine zullen nog lange tijd gebruikt worden als transportfuels die afkomstig zijn van aardolie. Toenemend elektrisch vervoer dringt dus heel snel de aardolievraag terug. Op dit moment is het percentage electrische voertuigen in welvarende landen vaak minder dan 1% en heeft het nog weinig invloed. De productie van elektrische voertuigen neemt echter snel toe en dan gaat het wel degelijk invloed krijgen op de aardolieprijs. De grootste vraag naar aardolie zal komen vanuit armere landen maar daar treedt snel vraaguitval op als de olieprijs flink stijgt.quote:Op zaterdag 15 april 2017 08:12 schreef Zwansen het volgende:
Wat zou er gebeuren met de vraag naar olie als we 100% elektrisch gaan rijden?
Vraag me namelijk af welk deel van de totale olievraag afkomstig is van benzine/diesel tbv vervoer. Tientallen procenten gok ik?
Maar als grondstof voor plastics, etc.? Natuurlijk zien we ook daar een trend (biobased), maar ook dat zal in totaal nu best nog een aardig deel kunnen zijn.quote:Op zaterdag 15 april 2017 10:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Precieze cijfers weet ik niet maar sinds de oliecrisis is het gebruik van aardolie in andere dan de transportsector enorm teruggedrongen dmv kernenergie, waterkracht, kolen, en met name aardgas. Ik schat dat 70% tot 80% van de aardolie uiteindelijk als transportfuel wordt gebruikt. Door toenemende inzet van LNG technologie wordt het gebruik van aardolie voor andere doeleinden dan transport steeds verder teruggedrongen. Grote containerschepen gaan ook al over op het gebruik van LNG als transportfuel. Diesel en kerosine zullen nog lange tijd gebruikt worden als transportfuels die afkomstig zijn van aardolie. Toenemend elektrisch vervoer dringt dus heel snel de aardolievraag terug. Op dit moment is het percentage electrische voertuigen in welvarende landen vaak minder dan 1% en heeft het nog weinig invloed. De productie van elektrische voertuigen neemt echter snel toe en dan gaat het wel degelijk invloed krijgen op de aardolieprijs. De grootste vraag naar aardolie zal komen vanuit armere landen maar daar treedt snel vraaguitval op als de olieprijs flink stijgt.
Moderne plastics worden hoofdzakelijk uit aardgas vervaardigd. Voor bijna alle chemische processen kan men tegenwoordig kiezen of men aardgas of aardolie als grondstof gebruikt. Voor het maken van producten die aromatische koolwaterstof nodig hebben is men nog wel aangewezen op steenkoolsdestilaten(afkomstig van de coke productie voor hoogovens) en aardolie. Er lopen al onderzoeken naar het maken van aromatische(cyclische) koolwaterstoffen dmv aardgas. De productie van moderne springstoffen is al grotendeels overgeschakeld naar aardgas. Ammoniumnitraat vooral mijnbouw etc. RDX en HMX ipv TNT militair. RDX en HMX zijn ook nog eens veel krachtiger dan TNT.quote:Op zaterdag 15 april 2017 13:25 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Maar als grondstof voor plastics, etc.?
Daar is sowieso geen enkele aanwijzing voor.quote:Op zaterdag 15 april 2017 13:25 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Daarnaast dreigt de elektrische auto binnen nu en 10 jaar de wereld over te gaan nemen.
Doordat het vrij weinig opbrengt. Weinig oppervlakte, slechte hoek, maar wel veel extra kosten. Je kan de zonnepanelen op een veel beter plek plaatsen dan op het dak van een auto. Het zorgt ook nog eens voor extra gewicht wat de auto minder efficiënt maakt. Zonnepanelen op auto's is gewoon geen logisch idee. Je kan beter je auto met een stekker aan het net hangen. Gaat stukken sneller.quote:Op zaterdag 15 april 2017 14:08 schreef Ivo1985 het volgende:
Wat mij verbaasd is dat elektrische auto's geen zonnepanelen als range extender hebben. Voor wie niet heel veel rijdt kan een zelf-opladende auto betekenen dat de auto zomers helemaal niet aan het net worden gekoppeld.
Ik zeg niet dat het gebeurt, maar als ik als land grotendeels afhankelijk ben van de olieproductie zal ik me toch ernstig zorgen maken. Dan zou ik dit toch zeker als een serieuze bedreiging zien.quote:Op zaterdag 15 april 2017 20:21 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Daar is sowieso geen enkele aanwijzing voor.
Dat is voor mij wel de hoop. Ben het op veel zaken wel eens met elfletterig en ook hier weer. Onafhankelijk of in ieder geval minder afhankelijk worden van olie en gas betekent buiten dat je het milieu spaart vooral ook meer autonomie. Als je op een gegeven moment het grootste deel van je energievoorziening in eigen land op kunt wekken hou je een Rusland, Saudi-Arabië en meer van dat soort landen veel makkelijker buiten de deur.quote:Op zondag 16 april 2017 09:47 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het gebeurt, maar als ik als land grotendeels afhankelijk ben van de olieproductie zal ik me toch ernstig zorgen maken. Dan zou ik dit toch zeker als een serieuze bedreiging zien.
Als EU-landen elektrische auto's fiscaal blijven stimuleren verwacht ik wel dat de groei exponentieel gaat. Nu is het inderdaad nog maar 1% dat elektrisch rijdt, maar er zijn ook geen serieuze opties. De Tesla is duur en de rest heeft een te lage actieradius. Als daar verandering in komt (en dat lijkt te komen met o.a. de nieuwe Tesla en Ampera) kan het ineens heel snel gaan.
Dat is het hem nou juist. Overheden stimuleren zich gek maar niemand koopt serieus elektrische auto's, om de problemen die jij hier benoemt. Op een gegeven moment kunnen overheden zich dat ook niet meer veroorloven en worden elektrische auto's net zo zwaar belast als elke andere. Dat maakt ze weer compleet onaantrekkelijk.quote:Op zondag 16 april 2017 09:47 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Als EU-landen elektrische auto's fiscaal blijven stimuleren verwacht ik wel dat de groei exponentieel gaat.
Beiden zijn geen serieuze opties.quote:De Tesla is duur en de rest heeft een te lage actieradius. Als daar verandering in komt (en dat lijkt te komen met o.a. de nieuwe Tesla en Ampera) kan het ineens heel snel gaan.
Historisch gezien is de huidige olieprijs niet extreem laag. Een economie omvormen tegen een cultuurachtergrond zoals S.A. heeft duurt meerdere generaties. Die tijd krijgen ze waarschijnlijk niet.quote:'Saudi-Arabië schrapt projecten onder druk van lage olieprijs
Saudi-Arabië is bezig een streep te zetten door miljarden aan onafgemaakte projecten omdat de overheidsfinanciën onder grote druk staan door de lage olieprijzen. Dat meldden ingewijden bij de Saudische regering aan persbureau Reuters.
Ministeries en overheidsinstellingen hebben opdracht gekregen onderzoek te doen naar projecten waar het mes in kan. Het gaat om projecten waarvan nog geen kwart is afgerond.
Er zal worden bekeken in hoeverre de projecten haalbaar zijn en bijdragen aan het doel van de Saudi's om de economie breder te maken dan enkel de oliesector. Daarbij wordt ook gekeken naar samenwerking met private partijen.
Door de lage olieprijzen is Saudi-Arabië gedwongen de uitgaven aan banden te leggen en heeft Riyad te maken met een begrotingstekort. Olie is goed voor circa 90 procent van de inkomsten van het Arabische land.
En daarom komt werkelijk ieder automerk met een elektrisch offensief de komende jaren? Het begint juist nu op gang te komen. De subsidies versnellen het proces alleen maar, het houdt het niet in stand.quote:Op zondag 16 april 2017 13:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is het hem nou juist. Overheden stimuleren zich gek maar niemand koopt serieus elektrische auto's, om de problemen die jij hier benoemt. Op een gegeven moment kunnen overheden zich dat ook niet meer veroorloven en worden elektrische auto's net zo zwaar belast als elke andere. Dat maakt ze weer compleet onaantrekkelijk.
[..]
Beiden zijn geen serieuze opties.
Uit eigen ervaring zie ik dat ook nog wel moeilijk voor ze worden.quote:Op maandag 17 april 2017 11:19 schreef Digi2 het volgende:
Een economie omvormen tegen een cultuurachtergrond zoals S.A. heeft duurt meerdere generaties. Die tijd krijgen ze waarschijnlijk niet.
Here’s How Electric Cars Will Cause the Next Oil Crisisquote:Op zaterdag 15 april 2017 08:12 schreef Zwansen het volgende:
Wat zou er gebeuren met de vraag naar olie als we 100% elektrisch gaan rijden?
Vraag me namelijk af welk deel van de totale olievraag afkomstig is van benzine/diesel tbv vervoer. Tientallen procenten gok ik?
Nice, mooi filmpje/artikel!quote:Op maandag 17 april 2017 12:38 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Here’s How Electric Cars Will Cause the Next Oil Crisis
A shift is under way that will lead to widespread adoption of EVs in the next decade.
https://www.bloomberg.com/features/2016-ev-oil-crisis/
Met snelle ontwikkeling van alternatieven kan ook die significante groei wel eens flink verminderen. Ze zijn in Azië ook niet gek en met grote smog-problemen in de steden zijn schone alternatieven wellicht extra interessant.quote:Op maandag 17 april 2017 15:15 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nice, mooi filmpje/artikel!
Het enige minpunt is dat ze naar mijn idee te weinig ingaan op de significante groei qua vraag naar olie in landen als China, India, etc. Mogelijk dat hierdoor het gebrek aan vraag als gevolg van EV teniet wordt gedaan.
Er is wel een verandering met het verleden. De groeimarkt voor olie zit in armere landen wat tot gevolg heeft dat bij stijgende olieprijzen al snel vraaguitval optreedt. De pricing power die OPEC had verminderd in toenemende mate. De jaren dat aardolie circa $100 was heeft tot flinke efficentie verbeteringen en voor de versnelde opkomst van alternatieven gezorgd. Op dit moment is de aardgasmarkt echt globaal geworden terwijl die voorheen vooral geografisch bepaald was, evenals de aardgasprijzen. Dit heeft ook een verandering in de geopolitieke verhoudingen tot gevolg.quote:Op maandag 17 april 2017 15:15 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nice, mooi filmpje/artikel!
Het enige minpunt is dat ze naar mijn idee te weinig ingaan op de significante groei qua vraag naar olie in landen als China, India, etc. Mogelijk dat hierdoor het gebrek aan vraag als gevolg van EV teniet wordt gedaan.
Je hebt ze wel echter. Geintegreerd in de glasplaat. Fisker heeft het dacht ik.quote:Op zaterdag 15 april 2017 20:33 schreef Waffle het volgende:
[..]
Doordat het vrij weinig opbrengt. Weinig oppervlakte, slechte hoek, maar wel veel extra kosten. Je kan de zonnepanelen op een veel beter plek plaatsen dan op het dak van een auto. Het zorgt ook nog eens voor extra gewicht wat de auto minder efficiënt maakt. Zonnepanelen op auto's is gewoon geen logisch idee. Je kan beter je auto met een stekker aan het net hangen. Gaat stukken sneller.
Kon OPEC vroeger nog uitgaan van een starre oliemarkt omdat het vele jaren duurde voordat projecten tot productie kwamen is die marktdynamiek totaal omgeslagen afgelopen jaren door de shale-plays en een flinke toename in oil reserve storage. Goedkoop kapitaal maakt de markt echter ook hoogst speculatief en dus volatiel.quote:Why Exxon Is Giving Its Shale Unit a Long Leash
In a matter of weeks, crews working for Exxon’s XTO Energy Inc. unit will begin erecting drilling rigs across a patch of southeast New Mexico to exploit the region’s mile-thick strata of oil-soaked rock. ExxonMobil Corp. paid almost $6 billion for the drilling rights in late February—its biggest acquisition in more than six years—but that’s where the parent company’s involvement ends: Decisions on when and how to harvest the crude fall solely on the shale experts at XTO
Rigs and roughnecks must be hired or moved at a moment’s notice in response to emerging opportunities or volatile crude prices
“Historically, the major operators have been slower-moving beasts,” Barrett says. But in the age of shale, “the ability to be flexible is a huge advantage.”
quote:Tagesschau, Abgasskandal: Berlin blockiert offenbar strengere Tests
Die Bundesregierung schützt laut einem Bericht der "Süddeutschen Zeitung" deutsche Autobauer vor harten Konsequenzen aus dem VW-Skandal. Entsprechende Pläne der EU-Kommission lehne sie in zentralen Punkten ab - etwa unabhängigere Kontrollen und hohe Geldstrafen für Betrüger
Auch die Autoländer Spanien, Italien und Tschechien bremsen laut "Süddeutscher Zeitung" die Reformen in Brüssel aus. Einige Regierungen handelten mehr im Interesse ihrer Industrie als ihrer Bürger, warnten laut Zeitung EU-Vertreter. Der Zeitplan für einen Beschluss der zuständigen Minister über die geplanten Änderungen mit Blick auf die Abgas-Überprüfungen bis Ende Mai sei kaum noch einzuhalten.
Die Bundesregierung äußerte sich zunächst nicht zu dem Zeitungsbericht. Hintergrund der Pläne der EU-Kommission für eine strengere Überwachung der Auto-Industrie sind der Skandal um Abgasmanipulationen bei Volkswagen sowie der Schutz der Bürger und der Umwelt vor Gefahren durch überhöhte Schadstoffwerte.
Dat de olievoorraden hardnekkig hoog blijven en de productie van shale-oil snel stijgt is een flinke streep door de rekening van OPEC c.s. Nu het duidelijk wordt dat een veel hogere olieprijs er niet meer inzit komende jaren zullen veel olielanden in navolging van S.A. ook flink in hun begrotingen moeten gaan schrappen.quote:OPEC May Need to Extend Production Cuts to End of Next Year
OPEC is certain to extend cuts in oil output when its ministers meet later in May and will need to keep limiting production until as late as the end of 2018, a veteran market analyst said.
The reaction of global crude inventories to the cuts will determine how long the Organization of Petroleum Exporting Countries and allied producers stick with their policy of pumping less oil to counter a global glut, said Fereidun Fesharaki, the head of industry consultant FGE. Oil may drop to as low as $40 a barrel if U.S. stockpiles increase, he said Monday at the Middle East Petroleum and Gas Conference in Dubai.
“The probability that OPEC will agree to extend its cuts is at 100 percent,” said Fesharaki, a former adviser in the late 1970’s to the Iranian Prime Minister. “And the cuts will have to be extended even beyond this year, to the middle or even to the end of next year.”
Als de prijs maar ver genoeg wegzakt dan daalt de olieproductie in de VS weer flink ($40 per vat WTI). Het effect van vraaguitval door hogere prijzen kon wel eens groter zijn dan verwacht, immers de groeimarkt voor olie zit voonamelijk in armere landen. Bij een olieprijs van boven de $50 per vat voor WTI schat ik zo in dat in 2019 de US de grootste olie-producent ter wereld wordt met circa 12 miljoen vaten per dag.quote:Olieprijs zakt naar laagste peil van het jaar
De olieprijs is donderdag gezakt naar het laagste peil van dit jaar. Daarmee is zo goed als alle winst die sinds eind vorig jaar werd geboekt door de productiedeal van oliekartel OPEC weer verdwenen.
De prijs van Brentolie, maatgevend voor onder meer olie uit Europa en het Midden-Oosten, zakte in de middaghandel bijna 2 procent tot 49,61 dollar per vat. Amerikaanse olie werd ook zo'n 2 procent goedkoper, bij 46,73 dollar per vat.
De oliemarkt staat onder druk door berichten over de export van de OPEC-landen die minder sterk daalt dan verwacht en door een toenemende productie in de VS.
quote:Olieprijs sluit fors lager
Donderdag 4 mei 2017 21:07
Onzekerheid over effect OPEC-maatregelen neemt toe.
(ABM FN-Dow Jones) De olieprijs is donderdag flink lager gesloten, vanwege groeiende onzekerheid over het effect van de productiebeperkingen van de OPEC-landen in aanloop naar de algemene vergadering van het oliekartel op 25 mei in Wenen.
De juni-future voor een vat ruwe olie sloot op de New York Mercantile Exchange 2,30 dollar ofwel 4,8 procent lager op 45,52 dollar, de laagste stand sinds 29 november vorig jaar.
De sterk dalende olieprijzen op donderdag werden veroorzaakt door een combinatie van tegenvallende effecten van de productieverlaging van OPEC-landen, aanhoudende productiestijging van olie in de Verenigde Staten en blijvend hoge voorraden ruwe olie. Dat zei energie-econoom Hans van Cleef van ABN AMRO desgevraagd tegen ABN Financial News.
"Verder groeit op de markt de onzekerheid over de positie van OPEC in aanloop naar de algemene vergadering van het kartel op 25 mei in Wenen over het al dan niet handhaven van de productiebeperking", aldus de sectoreconoom.
Van Cleef wees verder op het doorbreken van de technische niveaus, die voor Brent in de bandbreedte van 50,00 tot 57,00 dollar lagen en voor West Texas Intermediate (WTI) circa 2,50 dollar lager.
"Het is enigszins verontrustend dat we weer een week achter de rug hebben met stijgende benzinevoorraden en aanhoudend groeiende productie van ruwe olie in de Verenigde Staten", zei hoofdanalist commodities Bjarne Schieldrop van SEB Markets.
Hoofd Research and Analysis John Saucer van Mobius Risk Group in Houston wees daarnaast op de tegenvallende groei van het bruto binnenlands product in het eerste kwartaal, die een rem op de vraag naar olie kan veroorzaken. "Dat heeft zeker de negatieve verwachtingen over de vraag naar olie in de VS versterkt en dat versterkt de negatieve spiraal", zo lichtte de marktvorser toe.
Hoofdanalist Naeem Aslam van ThinkMarkets UK ziet ook een positieve kant van de lage olieprijzen. Het zou er volgens hem heel goed toe kunnen leiden dat de productie van gewone ruwe olie en schalie-olie in de VS zal afnemen, omdat die met relatief hoge vaste productiekosten te maken hebben.
Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999
Copyright ABM Financial News. All rights reserved
(END) Dow Jones Newswires
May 04, 2017 15:07 ET (19:07 GMT)
OPEC staat met hun rug tegen de muur.quote:Op donderdag 4 mei 2017 17:51 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als de prijs maar ver genoeg wegzakt dan daalt de olieproductie in de VS weer flink ($40 per vat WTI). Het effect van vraaguitval door hogere prijzen kon wel eens groter zijn dan verwacht, immers de groeimarkt voor olie zit voonamelijk in armere landen. Bij een olieprijs van boven de $50 per vat voor WTI schat ik zo in dat in 2019 de US de grootste olie-producent ter wereld wordt met circa 12 miljoen vaten per dag.
Oei, de prijs is aan't crashen, in de korte tijd dat ik dit bericht aan't schrijven was is WTI gedaald tot $45.83. Min 4.3% binnen een dag
Ik kan alleen maar mijn post van 2015 quoten, het is onvoorspelbaar wat de prijs gaat doen. Maar op korte termijn lijkt mij de prijs om of zelfs onder de 50 dollar te schommelenquote:Op donderdag 3 december 2015 10:44 schreef Oud_student het volgende:
Discussie over de olieprijs zijn hier al eerder gevoerd. De werkelijkheid is simpel de prijs van de olie is onvoorspelbaar. Toen de olieprijs bijna 200 dollar was dacht iedereen dat het zo zou blijven of nog duurder zou worden. Wie had kunnen denken dat olie nu 50 dollar of minder is per barrel ?
Zelf schat ik in dat voorlopig door politieke factoren de prijs laag zal blijven.
Maar het kan zo wijzigen als er in het MO gelazer komt of zelfs oorlog.
Dat zal tot flinke begrotingstekorten blijven leiden bij de meeste olielanden. Ik ga er niet vanuit dat de fiscal break even erg verbeterd is sinds 2016. Ondertussen branden de geldreserves aan buitenlandse valuta in rap tempo op bij die landen.quote:Op donderdag 4 mei 2017 21:54 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik zie echt geen andere scenario dan dat de olieprijs gewoon nog een tijdlang tussen de huidige bandbreedte van 40 - 60 dollar hangt.
De marktdynamiek is sterk veranderd afgelopen jaren. Was S.A. voorheen de swing producer, nu is het de US (shale-oil) dat zeer snel up en down geschaald kan worden en dat heeft OPEC niet in de hand. Een prijs van $50 en hoger proberen handhaven kan er wel eens toe leiden dat OPEC c.s. marktaandeel verliest aan shale. 2018 verwacht ik dat elektromobiliteit het olieverbruik echt begint verdringen en ook zijn sporen zal nalaten in de marktdynamiek van aardolie.quote:Op donderdag 4 mei 2017 22:13 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik kan alleen maar mijn post van 2015 quoten, het is onvoorspelbaar wat de prijs gaat doen. Maar op korte termijn lijkt mij de prijs om of zelfs onder de 50 dollar te schommelen
Niet erg. Allemaal landen die behalve de olie niks bijdragen aan de wereld.quote:Op donderdag 4 mei 2017 22:14 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat zal tot flinke begrotingstekorten blijven leiden bij de meeste olielanden. Ik ga er niet vanuit dat de fiscal break even erg verbeterd is sinds 2016. Ondertussen branden de geldreserves aan buitenlandse valuta in rap tempo op bij die landen.
[ afbeelding ]
Een prijsval van meer dan 9% binnen een week. OPEC c.s. staat voor de keuze nog meer korten in olieproductie of een lagere olieprijs accepteren zodat het minder aantrekkelijk wordt voor US-shale om de productie verder te blijven verhogen.quote:Oil Collapses Below $45 as U.S. Shale Output Confounds OPEC Cuts
Oil slid below $45 a barrel for the first time since OPEC agreed to cut output in November as U.S. shale confounds the producer group’s attempts to prop up prices. In less than 10 minutes on Friday, futures slumped more than $1 amid a surge in volume. They have collapsed 9.3 percent this week, sliding to the lowest since Nov. 15 -- two weeks before the Organization of Petroleum Exporting Countries signed a six-month deal to curb production aimed at easing a global glut. The decline is being driven by expanding U.S. output before OPEC is set to decide whether to prolong its cuts.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |