En ook weer minder belastinginkomsten voor landen waar olie gewonnen wordt. Dus mogelijk lastenverzwaring?quote:Op dinsdag 12 januari 2016 17:24 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een beetje een eenzijdig verhaal want de goedkope olie leidt anderzijds tot meer koopkracht bij consumente die minder geld kwijt zijn aan energiekosten. Het bespaarde geld geven ze dan weer uit aan andere zaken en daardoor ontstaan weer nieuwe banen.
Landen die voor een groot deel van de olieinkomsten afhankelijk zijn hebben inderdaad een probleem en daar zijn lastenverzwaringen doorgevoerd. Op dit moment kiezen de meeste van deze landen vooral voor het aanspreken van reserves in de vorm van wealthfunds en het lenen van geld om de tekorten te dekken.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 17:32 schreef nixxx het volgende:
[..]
En ook weer minder belastinginkomsten voor landen waar olie gewonnen wordt. Dus mogelijk lastenverzwaring?
twitter:markets twitterde op dinsdag 12-01-2016 om 20:06:41 *WTI OIL FALLS BELOW $30/BBL FOR FIRST TIME SINCE DEC. 2003https://t.co/fMULJVBt5l https://t.co/6j1yAVoFvR reageer retweet
SA heeft een junk-rating gekregen van investeerders ondanks het feit dat SA over een aanzienlijk wealthfund beschikt en een kleine staatschuld heeft van ca 7% BBP. Investeerders schatten de risico´s aanzienlijk hoger in dan rating agencies zoals Moody´s.quote:Saudi Debt Risk on Par With Junk-Rated Portugal as Oil Slides
Investors wanting to take out insurance on Saudi Arabia’s debt have to pay as much as they would for Portugal, a nation still saddled with a junk credit-rating five years after an international bailout.
The cost of insuring the kingdom’s debt more than doubled in the past 12 months to a 190 basis points, or $190,000 annually to insure $10 million of the country’s debt for five yearsInvestors wanting to take out insurance on Saudi Arabia’s debt have to pay as much as they would for Portugal, a nation still saddled with a junk credit-rating five years after an international bailout.
The cost of insuring the kingdom’s debt more than doubled in the past 12 months to a 190 basis points, or $190,000 annually to insure $10 million of the country’s debt for five years
quote:How Ukraine Weaned Itself Off Russian Gas
Russia's monopoly status in eastern Europe is disappearing, however, as its former captive customers open liquefied natural gas terminals. Lithuania, for example, has built one and made a deal to import gas from the U.S., where prices are about half those in Europe. That should soon lower the gas price there from $263 per thousand cubic meters, the highest level in Europe. Thanks to LNG, growing supplies from Norway and North Africa, and the antitrust proceedings against Gazprom, the EU is much better protected from price gouging than it was even two years ago. The Russian company cannot attempt to manipulate with supplies to Europe for fear of losing share in a market that provides 52 percent of its revenue. That threat is all the more potent as Europe's gas consumption is falling, in part thanks to advances in sustainable energy.
Als Gazprom in het 3e kwartaal al rode cijfers schreef zal het sindsdien niet beter zijn geworden. Ik kan me niet voorstellen dat de oorzaak in hoge winningskosten ligt. Vermoedelijk is Gazprom te lomp geworden doordat de gasinkomsten zo gemakkelijk binnenstroomden. Dat tijdperk is zwz voorbij nu door LNG de aardgasmark meer een wereldmarkt is geworden. Shale-olie drukt de olieprijs en shale-gas de gasprijs. De shale revolutie begon met gas en pas in een later stadium werd het toegepast voor de winning van aardolie. Het valt trouwens op dat de gasprijs in de US tot boven de $2 per mmBTU is gestegen terwijl de olieprijs daalde. De globalisering van aardgas zal de prijs doen stijgen in de US en doen dalen in de rest van de wereld.quote:Gazprom duikt in rode cijfers
Het Russische gasconcern Gazprom is in het derde kwartaal van vorig jaar in de rode cijfers gedoken. 's Werelds grootste gasproducent kampt onder meer met de dalende grondstofprijzen.
Daarnaast heeft het staatsbedrijf veel last van de zwakke roebel, waardoor leningen in buitenlandse valuta duurder werden.
De inkomsten uit gasleveringen aan Europa, de belangrijkste markt voor Gazprom, daalden met ruim een kwart tot 38 miljard dollar.
Omgerekend in roebels zou echter een recordomzet in de boeken zijn gezet. De waarde van de roebel ging in het derde kwartaal met 16 procent omlaag ten opzichte van de dollar.
In het derde kwartaal zette Gazprom een verlies van 2 miljard roebel (26,1 miljoen dollar) in de boeken. Een jaar eerder werd over dezelfde periode een winst van 106 miljard roebel behaald. Desondanks deed Gazprom het beter dan de gemiddelde verwachting van analisten die uitgingen van een verlies van krap 18 miljard roebel. De omzet steeg in de periode van 1,1 naar 1,3 biljoen roebel.
Omdat ze wel veel zoden aan de dijk zetten wat betreft elektrisch rijden en schone energie. Dit doen ze natuurlijk vooral omdat de smog economische groei afremt en niet voor de natuur, maar eigenlijk maakt dat niet uit.quote:Op donderdag 14 januari 2016 15:48 schreef Sloggi het volgende:
Europa...
En bepaalde politici maar wijzen naar China met het argument: waarom zouden wij het goede voorbeeld moeten geven terwijl ze in China helemaal niks om het milieu geven.
Dat is niet geheel waar, ik heb in china grotere windparken gezien als ik in europa tegen ben gekomen. Ook zo'n 3 klovendam levert een flink wat "schone"energie. In bejing rijdt geen enkele 2 takt brommertje meer rond, alles elektrisch. Dat men in de kleine huisjes nog op kolen de boel verwarmd is wel erg milieu belastend. Maar ik heb ook ruim 2000 kilomter door smog gereden daar.quote:Op donderdag 14 januari 2016 15:48 schreef Sloggi het volgende:
Europa...
En bepaalde politici maar wijzen naar China met het argument: waarom zouden wij het goede voorbeeld moeten geven terwijl ze in China helemaal niks om het milieu geven.
Dat bedoel ik dus. Per persoon stoot China veel en veel minder uit dan wij in het westen, en zoals uit bovenstaande cijfers blijkt investeert China bijna evenveel in duurzame energie als de VS en Europa samen.quote:Op maandag 18 januari 2016 13:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is niet geheel waar, ik heb in china grotere windparken gezien als ik in europa tegen ben gekomen. Ook zo'n 3 klovendam levert een flink wat "schone"energie. In bejing rijdt geen enkele 2 takt brommertje meer rond, alles elektrisch. Dat men in de kleine huisjes nog op kolen de boel verwarmd is wel erg milieu belastend. Maar ik heb ook ruim 2000 kilomter door smog gereden daar.
Per persoon stoten ze minder uit omdat een ruim percentage nog in de spreekwoordelijke middeleeuwen leeft qua vooruitgang. Die hebben geeneens toegang tot elektriciteit etc.quote:Op maandag 18 januari 2016 13:02 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus. Per persoon stoot China veel en veel minder uit dan wij in het westen, en zoals uit bovenstaande cijfers blijkt investeert China bijna evenveel in duurzame energie als de VS en Europa samen.
Plus dat wij intussen wel zo'n beetje alle producten laten maken in China. Een groot deel van de vervuiling daar is toch echt vanwege productie voor het westen. Dus eigenlijk hebben we makkelijk praten. Je kan van China (nog) niet verwachten dat ze alles ook meteen schoon produceren.quote:Op maandag 18 januari 2016 13:02 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus. Per persoon stoot China veel en veel minder uit dan wij in het westen, en zoals uit bovenstaande cijfers blijkt investeert China bijna evenveel in duurzame energie als de VS en Europa samen.
Door de automatisering en robotisering zal idd een deel van de productie weer naar eigen land gaan, waardoor het transport (zeeschepen) zal afnemen. Wat dan weer betekent dat hier ook minder olie nodig is. Alle seinen voor de olieprijs lijken op lager te staanquote:Op maandag 18 januari 2016 14:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Plus dat wij intussen wel zo'n beetje alle producten laten maken in China. Een groot deel van de vervuiling daar is toch echt vanwege productie voor het westen. Dus eigenlijk hebben we makkelijk praten. Je kan van China (nog) niet verwachten dat ze alles ook meteen schoon produceren.
Ik bedoel van, stel China zegt vandaag oke tis genoeg, haal alle productie maar weer naar eigen land. Reken maar dat de vervuiling hier dan ook sterk omhoog gaat.
En uiteindelijk laten we producten in China maken omdat het zo goedkoop kan, en het kan zo goedkoop omdat ze lak hebben aan strenge regels. Een groener China zal ook een duurder China zijn.
Hoe zit het eigenlijk met Canada. Op Reddit lees ik constant doomscenario's. De Canadese dollar is enorm gedaald ten opzichte van de USA dollar doordat er zoveel verlies geleden wordt door de lage olieprijs. Voedselrprijzen stijgen, etc.quote:Op maandag 18 januari 2016 16:01 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Door de automatisering en robotisering zal idd een deel van de productie weer naar eigen land gaan, waardoor het transport (zeeschepen) zal afnemen. Wat dan weer betekent dat hier ook minder olie nodig is. Alle seinen voor de olieprijs lijken op lager te staan
Met Rusland en Canada zou OPEC misschien tot een deal kunnen komen. Het ¨probleem¨ is dat in de VS veel kleine en middelgrote bedrijven schalieolie exploiteren. Dit betekent dat zodra OPEC en met name Rusland de volumes terugbrengen en de prijs stijgt het aanbod van schalieolie weer toeneemt. In feite komt het erop neer dat OPEC en Rusland de schalieolieproductie in de VS gaan subsidierenquote:Opec wil overaanbod olie bespreken
De Organisatie van Olie-Exporterende Landen (Opec) wil met niet-leden zoeken naar mogelijkheden om het overaanbod van olie in te dammen. Secretaris-generaal Abdullah al-Badri noemde het vinden van een oplossing maandag cruciaal.
Het oliekartel liet zijn productieplafond, officieel 30 miljoen vaten per dag, los in december, terwijl de Russische productie in de buurt van recordniveaus ligt en ook de schalievelden in de Verenigde Staten nog veel opleveren.
Het aanbod is derhalve veel groter dan de vraag. Die factoren en de zorgen over de Chinese economie hebben de olieprijs deze maand gedrukt tot de laagste stand in ruim twaalf jaar.
Al-Badri zei wel signalen te zien dat de oliemarkt later dit jaar in balans komt. Hij wees daarbij op recente voorspellingen dat de vraag met 1,3 miljoen vaten per dag zal stijgen, terwijl de productie buiten de Opec dagelijks met 600.000 vaten zal dalen.
Canada is erg afhankelijk geworden door de export van aardolie. Het exploiteren daar is arbeidsintensief (tarsands) en er zijn dus veel banen mee gemoeid. Een belangrijke pijler onder hun economie is dus weggeslagen. Maar het wordt mogelijk erger want Canada heeft een flinke huizenbubble opgeblazen die nu op knappen staat. Dit alles wordt waarschijnlijk voor een deel verdisconteerd in de lage koers van de canadese dollar. De centrale bank van Canada doet nog niet aan QE (devaluatie). Er zijn wel plannen en tot hoever ze gaan daarmee? Vers voedsel komt vooral uit het zuiden van de VS en daar zie je een fixe inflatie. 8 dollar voor een bloemkool bijvoorbeeld.quote:Op maandag 18 januari 2016 16:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hoe zit het eigenlijk met Canada. Op Reddit lees ik constant doomscenario's. De Canadese dollar is enorm gedaald ten opzichte van de USA dollar doordat er zoveel verlies geleden wordt door de lage olieprijs. Voedselrprijzen stijgen, etc.
Bovendien draait duitsland juist heel erg veel op groene stroom.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 01:02 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dat is niet slim, maar gewoon dom.
De voornaamste reden om elektrisch te rijden is JUIST dat je de vervuiling uit de stad haalt. Als fietser zit je maar wat vaak in de uitlaatgassen te rijden.
Daarnaast kan je een centraal uitstoot punt (een kolencentrale ipv duizenden auto's) veel beter reguleren en later in 1 klap vervangen door een centrale die groene stroom opwekt.
Ik denk dat het wat langer gaat duren voordat energie bijna gratis is en in een perpetuum mobile zoals in de video toegelicht wordt geloof ik al helemaal niet.quote:Nog maar een paar jaar en dan kost energie bijna niets meer, zeggen sommige experts. Door innovaties kunnen we steeds meer energie op duurzame wijze winnen tegen steeds lagere kosten.
Nederland draait op dit moment op 5,6% groene stroom en dit moet naar 14% in 2020. Al die investeringen moeten wel terugverdiend worden. Dus nog lang geen gratis stroom.quote:Op maandag 25 januari 2016 16:52 schreef Digi2 het volgende:
RTLZ Video: Gratis energie
[..]
Ik denk dat het wat langer gaat duren voordat energie bijna gratis is en in een perpetuum mobile zoals in de video toegelicht wordt geloof ik al helemaal niet.
Schalie-olie heeft het OPEC kartel voorlopig doorbroken. LNG en electrificering gaan er de komende jaren ook steeds meer op inhakken omdat het door technologische ontwikkelingen een reëel alternatief is geworden.quote:Venezuela Tries to Convince Oil Nations to Cut Production
“The Saudis may want to take some oil off the market,” Mills said. “They can talk to the Russians, they can talk to the Venezuelans, they can talk to the Nigerians, but they can’t talk to shale.”
Ik zie de gasbaten komende jaren niet meer op het oude niveau van 15 miljard euro (2013) terugkeren en blijvend schommelen tussen de 4 en 6 miljard per jaar vanwege de globalisering dmv LNG-technologie en sterk stijgende LNG volumes. Mochten er opnieuw flinke aardbevingen plaatsvinden dan halveren de gasbaten naar mijn inschatting al snel naar ca 3 miljard omdat de kosten van de kleine velden die nog wel veilig te exploiteren zijn veel hoger zijn.quote:Daling gasbaten slaat flinke gaten in staatsbegroting
De lage gasprijzen drukken op de begroting, zegt minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën in zijn wekelijkse gesprek met RTLZ. "De begroting voor komend jaar zal geen feest worden."
Het begrotingstekort gaat nauwelijks meer omlaag en dat komt vooral door de gekelderde gasprijzen, zegt hij. "Dat heeft echt miljarden gekost." Volgens de minister trekt het gebrek aan deze inkomsten op dit moment een zware wissel op de begroting.
De rechter besloot in november dat de aardgaswinning moet worden teruggeschroefd in Groningen. De NAM mag dit jaar maximaal 27 miljard kuub winnen in plaats van de huidige 30. "De hoeveelheid die we in Groningen kunnen oppompen is fors teruggebracht, en terecht", zegt Dijsselbloem daarover.
'We doen er alles aan om bezuinigingen te voorkomen'
Minder gas betekent betekent dat we sinds het hoogtepunt in 2013, meer dan 11 miljard in de begroting zijn kwijtgeraakt op jaarbasis. "Dus ja: dat ik hier en daar wat signalen afgeef: mensen dit zal geen feestbegroting worden komend jaar, dat klopt."
Het kabinet doet er alles aan om bezuinigingen te voorkomen, vertelt hij.
Aantrekkende economie verzacht de pijn mogelijk
Dijsselbloem wil het tekort binnen de begroting opvangen, alhoewel dat wel afhankelijk is van de economie. "We gaan zien of dat lukt."
De aantrekkende economie kan de boel nog wel wat verzachten. "Dat zal ook helpen om de begroting weer te ontlasten. De optelsom daarvan ken ik ook nog niet, dat gaan we verderop in het voorjaar zien. De gasprijs ligt buiten onze invloedssfeer dus die zullen we echt gewoon binnen de begroting moeten opvangen. Afhankelijk van hoe goed het met de economie gaat in het lopende jaar, gaan we zien of dat lukt."
Apart om dit tegen te gaan hebben ze afgelopen kerst toch nog even de belasting op Gas met 30% verhoogd zodat de consument niets meer merkt van de lage prijzen?quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik zie de gasbaten komende jaren niet meer op het oude niveau van 15 miljard euro (2013) terugkeren en blijvend schommelen tussen de 4 en 6 miljard per jaar vanwege de globalisering dmv LNG-technologie en sterk stijgende LNG volumes. Mochten er opnieuw flinke aardbevingen plaatsvinden dan halveren de gasbaten naar mijn inschatting al snel naar ca 3 miljard omdat de kosten van de kleine velden die nog wel veilig te exploiteren zijn veel hoger zijn.
Terwijl in het buitenland de gasprijzen stevig dalen voor consumenten gebeurt dat hier niet terwijl we veel eigen gas winnenquote:Op donderdag 4 februari 2016 13:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Apart om dit tegen te gaan hebben ze afgelopen kerst toch nog even de belasting op Gas met 30% verhoogd zodat de consument niets meer merkt van de lage prijzen?
De introductie van deze betaalbare auto die goedkoop in de belastingen is en een grote actieradius heeft zal het eind tijdperk inluiden voor een groot deel van het oliegebruik. Kerncentrales, kolen en aardgas vervingen de electriciteitsproduktie dmv olie na de oliecrisis. Aardgas heeft dmv wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen de rol van aardolie in de chemiesector sterk teruggedrongen. Ook het laatste bastion aardolie als transportfuel gaat sneuvelen. De vervangingsrate transportmiddelen is sterk afhankelijk van de brandstofprijs. Mocht olie toch weer duur worden zal men versneld overgaan op electrisch vervoer. De luchtvaartbranche is hier een goed voorbeeld van door de vloot te versneld te vervangen met zuiniger vliegtuigen.quote:Tesla Model 3 gaat in Nederland 35.000 euro kosten
De Model 3 van Tesla, die in 2018 in Nederland wordt verwacht, gaat ongeveer 35.000 euro kosten. Dat zegt Tesla Nederland, nadat bekend werd dat de auto in de VS 35.000 dollar gaat kosten.
"De verwachting is dat de prijs direct naar euro's wordt omgezet", zegt een woordvoerder. De Model 3 wordt Tesla's eerste auto voor de massa.
De Model 3 is net als de Model S een sedan, maar wordt zo'n 20 procent kleiner. Ook zou er een crossover-model, een combinatie van een stationwagen en SUV, op de markt komen.
Hoeveel bespaar je op een elektrische auto?
"De Model S is door zijn prijsklasse vooral interessant voor zakenmensen, waardoor de auto vooral wordt geleased", aldus de woordvoerder. In Nederland betaal je voor een elektrische auto een bijtelling van 4 procent, wat minder is dan voor een normale auto (25 procent), een zuinige auto (21 procent) of een hybride auto (14 procent).
Als particulier betaal je bij de aanschaf van een elektrische auto geen belasting op personenauto's (bpm). Ook hoef je als eigenaar van een elektrische auto geen wegenbelasting te betalen.
Ter vergelijking: voor een Volkswagen Golf 1.4 (benzine) uit 2015 betaal je 3000 euro aan bpm en jaarlijks 476 euro aan wegenbelasting.
quote:It’s time for oil investors to start taking electric cars seriously
In the next two years, Tesla and Chevy plan to start selling electric cars with a range of more than 200 miles priced in the $30,000 range. Ford is investing billions, Volkswagen is investing billions, and Nissan and BMW are investing billions. Nearly every major carmaker—as well as Apple and Google—is working on the next generation of plug-in cars.
This is a problem for oil markets. OPEC still contends that electric vehicles will make up just 1 percent of global car sales in 2040. Exxon's forecast is similarly dismissive.
The oil price crash that started in 2014 was caused by a glut of unwanted oil, as producers started cranking out about 2 million barrels a day more than the market supported. Nobody saw it coming, despite the massively expanding oil fields across North America. The question is: How soon could electric vehicles trigger a similar oil glut by reducing demand by the same 2 million barrels?
Totdat overheden doorhebben dat cadeautjes uitdelen veel geld kost en elektrisch rijden duurder wordt dan met een betere verbrandingsmotor .quote:Op woensdag 10 februari 2016 11:54 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De introductie van deze betaalbare auto die goedkoop in de belastingen is en een grote actieradius heeft zal het eind tijdperk inluiden voor een groot deel van het oliegebruik.
Ook zonder subsidie wordt mijn volgende auto een EV. Het is zoveel comfortabeler. Geen herrie, instant koppel, nooit meer krabben, tanken terwijl je iets anders aan het doen bent.quote:Op woensdag 24 februari 2016 23:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Totdat overheden doorhebben dat cadeautjes uitdelen veel geld kost en elektrisch rijden duurder wordt dan met een betere verbrandingsmotor .
En langs de weg stilstaan omdat je actieradius ineens 50km minder is omdat het is gaan vriezen .quote:Op woensdag 24 februari 2016 23:45 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ook zonder subsidie wordt mijn volgende auto een EV. Het is zoveel comfortabeler. Geen herrie, instant koppel, nooit meer krabben, tanken terwijl je iets anders aan het doen bent.
Met vorst stap je met een EV in een voorverwarmde auto, bij een plofauto moet je eerst krabben en duurt het minstens 15 minuten voordat het interieur op temperatuur is, wat een armoequote:Op woensdag 24 februari 2016 23:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En langs de weg stilstaan omdat je actieradius ineens 50km minder is omdat het is gaan vriezen .
quote:Tesla's Model 3 should be a game changer.
The Model 3 is addressing a price segment that is at least 10x bigger than the Model-S price segment.
Lower prices at competitive ranges are enabled by better battery technology.
Improved energy density not only helps drive down the cost of the battery pack as explained above but improves the overall efficiency of the car.
Based on these improved costs, Tesla remains notably ahead of the rest of the industry.
Tesla heeft een fabriek in Tilburg, dus er is een electrische autofabriek in Nederland. Nedcar(Born) lijkt me vanwege de vakbonden geen optie voor Tesla om naar uit te wijken. Autoproductie zoals bij Nedcar is in Nederland geen aantrekkelijk optie (Detroit syndroom). Assemblage valt waarschijnlijk buiten de grootmetaal CAO en dat zal Tesla wel zo willen houdenquote:Op zondag 3 april 2016 11:14 schreef pfaf het volgende:
Doodzonde dat we in Nederland nog steeds denken dat we met de Zuidas en wat hipster-startups de toekomst in kunnen. Met slim beleid hadden we nu een paar prachtige zonnepaneel-, windturbine- of elektrische auto-fabrikanten gehad. Lang leve VVD-Nederland.
Naja toen we nog voorop liepen (jaren 90) hadden we dat dus wel. Maar daarna vond men banken hipper .quote:Op zondag 3 april 2016 11:14 schreef pfaf het volgende:
Doodzonde dat we in Nederland nog steeds denken dat we met de Zuidas en wat hipster-startups de toekomst in kunnen. Met slim beleid hadden we nu een paar prachtige zonnepaneel-, windturbine- of elektrische auto-fabrikanten gehad. Lang leve VVD-Nederland.
En was door het neoliberalisme subsidie voor opkomende duurzame industrieën ook een vies woord geworden.quote:Op dinsdag 5 april 2016 14:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Naja toen we nog voorop liepen (jaren 90) hadden we dat dus wel. Maar daarna vond men banken hipper .
Achter aan de rij aansluitenquote:Tesla Motors Inc. said it has received more than 325,000 reservations for the Model 3
Tesla Motors Inc. said it has received more than 325,000 reservations for the Model 3, far exceeding its expectations as customers line up for the $35,000 small electric car more than a year ahead of when its more-affordable model is slated to hit the streets.
In Tilburg een extra assemblagehal erbij zetten, of de hallen verder vullen.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:32 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Achter aan de rij aansluiten
Staks moeten ze van 50.000 naar 500.000 per jaar opschalen. Hoe gaan ze de productie gaan opvoeren om aan de vraag te voldoen?
Zo dom zullen ze bij Tesla niet zijn zich in dat wespennest te steken.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hij kan natuurlijk ook zijn werk uitbesteden bij vdl het vroegere Nedcar.
quote:Petrodollar system in danger
The petrodollar burn has consequences beyond the oil nations, affecting international fund managers like Aberdeen Asset Management Plc and global currencies markets. Oil nations have traditionally held their reserves in U.S. Treasuries and other liquid securities. Nonetheless, the impact in credit markets has been muted as central banks continue to buy debt.
Saudi Arabia accounts for nearly half of the decline in foreign-exchange reserves among oil producers, with $138 billion -- or 23 percent of its total -- followed by Russia, Algeria, Libya and Nigeria. In the final three months of last year, Saudi Arabia burned through $38.1 billion, the biggest quarterly reduction in data going back to 1962.
The oil slump started in November 2014 when the Organization of Petroleum Exporting Countries, led by the Saudis, decided to fight for market share -- and bury U.S. producers -- rather than cut production to support prices as it had done in the past. The policy sent Brent crude, the global oil benchmark, down from an annual average of $111 a barrel in 2013 to an average of just $35 so far this year. The plunge forced producers to tap their rainy day funds.
De Fed is gestopt met QE en de wealth funds zijn ipv kopers verkopers van treasuries geworden. Deze gewijzigde dynamiek kan de nodige consequenties hebben alhoewel ik nog niet helder heb welkequote:Large volumes of Arab petrodollars were invested directly in US Treasury securities and in other financial markets of the major industrial economies,[15] often directed by government investment agencies now known as sovereign wealth funds. Many billions of petrodollars were also invested through the major commercial banks of the US and Europe. (In fact, the process contributed to the growth of the Eurodollar market as a less-regulated rival to US monetary markets.) As the recessionary condition of the world economy made investment in corporations less attractive, bankers lent the money directly to the governments of developing countries, especially in Latin America such as Brazil and Argentina[11] as well as other developing countries like Turkey.
https://en.wikipedia.org/wiki/Petrodollar_recycling
De dalende gasbaten moeten ergens mee gecompenseerd wordenquote:Gas in Nederland duurder dan gemiddeld in Europese Unie
Nederlandse huishoudens betalen een hogere prijs voor aardgas dan gemiddeld in de Europese Unie. Elektriciteit is in Nederland wel relatief goedkoop.
In de laatste zes maanden van 2015 betaalden Nederlandse consumenten ruim 75 eurocent per kubieke meter aardgas, blijkt vrijdag uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Gemiddeld genomen waren huishoudens binnen de EU voor dezelfde hoeveelheid gas 69,1 eurocent kwijt.
Slechts in vier EU-landen waren huishoudens eind vorig jaar duurder uit dan in Nederland. Het gaat om Zweden, Portugal, Spanje en Italië. In Roemenië was gas het goedkoopst.
Hoog
De gasprijs is al jaren relatief hoog in Nederland. De prijs is in vijf jaar tijd gestegen van 65 eurocent naar ruim 75,4 eurocent in 2015. Dat heeft vooral te maken met de gestegen belastingen op aardgas.
De basisprijs, dat is de consumentenprijs zonder belastingen, is in dezelfde periode met 0,9 eurocent per kubieke meter gestegen. De belastingen gingen met 9,5 eurocent omhoog.
Alleen Deense en Zweedse consumenten hebben vorig jaar hogere belastingen op gas betaald dan huishoudens in Nederland.
Vorig jaar was een Nederlands huishouden zo'n 1.200 euro kwijt aan aardgas.
Elektriciteit
De prijs voor elektriciteit lag eind 2015 in Nederland juist 2,7 eurocent onder het EU-gemiddelde. Nederland stond vorig jaar met een prijs van 18,33 eurocent per kWh op de twaalfde plaats van alle lidstaten.
Vijf jaar eerder viel Nederland nog in de top tien van duurste lidstaten. En in 2007 zelfs in de top drie.
In Nederland is de basisprijs voor elektriciteit in de afgelopen vijf jaar gedaald. In dezelfde periode steeg de gemiddelde basisprijs in de EU juist.
Nederlandse huishoudens gaven in heel 2015 gemiddeld bijna 580 euro uit aan elektriciteit.
Positief nieuws voor netto energie-importerende landen, slecht nieuws voor landen die erg afhankelijk zijn van de export van fossiele brandstoffen.quote:There Will Be No Golden Age of Gas
Since 2008, the single most important force in U.S. power markets has been the abundance of cheap natural gas brought about by fracking. Cheap gas has ravaged the U.S. coal industry and inspired talk of a "bridge fuel" that moves the world from coal to renewable energy. It doesn't look like that's going to happen.
The cost of wind and solar power are falling too quickly for gas ever to dominate on a global scale, according to BNEF. The analysts reduced their long-term forecasts for coal and natural gas prices by a third for this year's report, but even rock-bottom prices won't be enough to derail a rapid global transition toward renewable energy.
"You can't fight the future," said Seb Henbest, the report's lead author. "The economics are increasingly locked in." The peak year for coal, gas, and oil: 2025.
.....
LNG krijgt een toenemende invloed op de energiemarkt, met name de geopolitieke invloed van Rusland gaat hierdoor afnemen.quote:Gas Glut Upends Global Trade Flows as Buyers Find Leverage
The market for liquefied natural gas is about to attract more players and more trading as new supply from the U.S. and Australia strengthens buyers’ bargaining power.
Historically, LNG has been sold on long-term contracts that guaranteed buyers supply and helped producers finance liquefaction plants at a time when less of the product was shipped. Now, a gas glut is causing LNG importing countries to support renegotiating existing deals that can run 20 years or more while suppliers offer more flexible terms to lock up customers spoiled for choice.
Saudi Arabia could be bankrupt within five years, IMF predictsquote:Permian Oil Riches Rise as U.S. Sees Reserves Worth $900 Billion
Oil explorers have been flocking to the Permian Basin in West Texas and New Mexico to tap deposits so rich that they generate profits despite the 2 1/2-year slump in crude prices. A race to grab land in the Permian has been the main driver of a surge of deals in the energy patch and the industry’s main source of good news.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |