Ja, vooral ook omdat Noorwegen over veel waterkrachtcentrales heeft en over veel goedkope electriciteit beschikt en dat wil gebruiken om de CO2 uitstoot te beperken.quote:Op maandag 14 december 2015 23:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waarom hebben de Noren zoveel elektrische auto's? Subsidie?
quote:Norway to review electric car subsidies as sales soar
Norway is reviewing its subsidies for electric vehicles after generous government incentives made the country the biggest user of battery powered cars in the world, hurting state revenues, the finance ministry said.
Norway registered its 50,000th electric car on Monday, almost three years earlier than expected thanks to government schemes that have cut taxes and provided a plethora of benefits, including an exemption from tolls and parking fees, free recharging stations and the use of bus lanes.
A fifth of all new cars sold in Norway have been electric so far this year and tiny Norway, with just 5.1 million people, accounted for a third of all European battery powered car sales last year, official data showed.
"Our goal is to present a final agreement on the review of the future of automotive and fuel taxes," the finance ministry said. "The outcome of the review will be announced in the revised budget (due in May)."
The current incentive scheme has been in place since 2012, but it came under criticism last year when sales of the Tesla Model S, a luxury sedan, soared and the budget lost 3 to 4 billion crowns ($380 to $510 million) in expected revenue.
Teslas, starting at about $70,000 and retailing for about$100,000 with extras, accounted for three percent of sales last year, prompting calls to end subsidies for wealthy buyers. Sales of the Nissan Leaf and Volkswagen (VOWG_p.DE) e-Golf have also risen.
The Norwegian Electric Car Association argues that the benefits need to be maintained longer as only two percent of the cars on the road are electric, still a relatively small figure even if Norway leads the rest of the world by a wide margin.
Norway generates nearly 100 percent of its electricity from hydropower so the shift to battery powered cars results in a net reduction in greenhouse gas emissions -- part of the country's plans to reduce emissions by at least 40 percent by 2030 compared to the 1990 level.
Norway is also Western Europe's biggest oil and gas producer with about 3.7 million barrels of oil equivalents per day and its offshore energy sector accounts for a fifth of the economy.
Of dat het de meest doelmatige besteding van dat geld is weet ik niet maar het stimuleren van de eigen bedrijven is verstandig en persoonlijk vind ik het fijn dat ik in ieder geval niet meer die troep van bussen hoef in te ademen wanneer die je voorbij rijden. Van mij mag de bus ook helemaal worden afgeschaft in Nederland maar zolang dat niet gebeurt liever elektrisch dan brandstof.quote:Op dinsdag 15 december 2015 22:07 schreef George_Zina het volgende:
VDL krijgt fikse order voor elektrische bussen
[ afbeelding ]
De Brabantse industriegroep VDL mag veertig elektrische bussen leveren voor het regionaal openbaar vervoer in en rond de eigen thuisstad Eindhoven. Dat maakt het familiebedrijf dinsdag bekend, zonder te vermelden hoeveel de order oplevert. De bussen moeten over een jaar worden geleverd.
De provincie Noord-Brabant wil in de periode tot en met 2025 volledig overstappen op emissievrij openbaar vervoer. Daarbij moet het vervoer in de stad Eindhoven in 2020 volledig elektrisch zijn.
Busvervoerder Hermes, die de aanbesteding voor de regio Zuidoost-Brabant heeft gewonnen, werkt daarbij onder meer samen met VDL, TU Eindhoven, Fontys en Eindhoven Airport.
Bron
‘Eindhoven over vijf jaar zero-emissie’
[ afbeelding ]
In en rond de stad Eindhoven rijden vanaf 2020 alleen nog maar elektrische bussen. Dat belooft vervoerder Hermes voor de nieuwe concessie. De provincie ging vanochtend akkoord met het bod.
De Connexxion-dochter was de enige bieder op de concessie Zuidoost Brabant en mag vanaf 2016 voor nog eens tien jaar het busvervoer verzorgen. Hermes zet zwaar in op uitstootvrije bussen, met behulp van een forse investering van moederbedrijf Transdev. Met VDL is een afspraak gemaakt voor ruim 40 gelede e-bussen die nu al in Keulen rijden. In 2020 moeten alle bussen in Eindhoven elektrisch zijn; vijf jaar later is de rest van de concessie aan de beurt.
Volgens Jules van Hout van Hermes is de concessie Eindhoven er een die zijn gelijke in Europa niet kent. “Daarom investeert Transdev enkele tientallen miljoenen euro’s in innovatie. De lessen hier moeten ook elders voor Transdev nuttig zijn.”
De e-bussen op de dikke lijnen zullen de naam Evolans krijgen, voortbordurend op de hov-bussen in Zuidoost-Brabant die nu onder de naam Volans rijden. Volgens Connexxion gaan er 8 procent meer bussen rijden; vooral op de drukke verbindingen. Zo rijdt de Evolans straks veertien keer per uur naar Eindhoven Airport. Voor de dunnere verbindingen maakt Hermes scenario’s op maat. Hoe die er exact uit gaan zien, is nog niet bekend. De provincie is namelijk van mening dat belanghebbenden bezwaar kunnen maken – in tegenstelling tot Connexxion die dat anders ziet.
Hermes is nu al de vervoerder in Zuidoost-Brabant en was de enige die uiteindelijk een bod deed. EBS en Syntus deden geen bod, omdat ze het risico te groot vonden. Ook Arriva trok zich terug. Connexxion was verrast dat ze de enige waren: “Dit is een mooie concessie in verstedelijkt gebied.”
Bron
Ik neem aan dat die punt voor een duizendtal staat aangezien dit een Nederlandstalige tekst is, het zou dan echter onlogisch zijn om het niet in miljarden uit te drukken.quote:Op dinsdag 15 december 2015 23:15 schreef George_Zina het volgende:
Nooit eerder verstookte Nederland zoveel kolen als dit jaar
[ afbeelding ]
Steenkool in overslaghaven Vlissingen
Het einde van het fossiele tijdperk, dat zaterdag op de klimaattop in Parijs werd afgekondigd, is in Nederland allesbehalve nabij. Niet eerder in de afgelopen 25 jaar is in Nederland zoveel steenkool verstookt als in het afgelopen jaar.
Dit heeft vooral te maken met de ingebruikname van drie nieuwe kolencentrales, zegt CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen over de jongste CBS-kolencijfers, die sinds 1991 worden bijgehouden. 'Waarschijnlijk moet je nog langer terug voor vergelijkbare kwartalen, maar daar hebben we geen cijfers van.'
De nieuwe centrales zijn niet het enige probleem, zegt energieadviseur Ebel Kemeling van consultancy Spring Associates. 'Het hele systeem functioneert niet.' Goedkope stroom uit duurzame bronnen, vooral wind, krijgt voorrang op het energienet en drukken de elektriciteitsprijs. Hierdoor is het niet meer rendabel om het relatief dure gas te verstoken voor energieopwekking. De toegenomen kolenexport uit de VS drukt bovendien de kolenprijs, wat het stoken van de vervuilendste brandstof juist extra aantrekkelijk maakt. De CO2-prijs (8 euro) zou dit moeten corrigeren, maar is veel te laag.
Ook zonder nieuwe centrales
'Ook zonder de nieuwe kolencentrales was dit aan de gang geweest en was onze kolenstroom gewoon uit Duitsland gekomen', zegt Kemeling. 'Het enige dat echt helpt om het systeem te corrigeren, en de in Parijs gestelde doelen te halen, is een CO2-prijs tussen de 35 en 85 euro en het sluiten van kolencentrales in Noordwest-Europa. Dan blijft bovendien de industriële warmtekracht in bedrijf, en dat is van groot belang want die produceert heel efficiënt energie.'
Nederland verstookte in het derde kwartaal van 2015 3.398 miljoen kilo kolen voor elektriciteitsopwekking, een jaar eerder was dat 2.119 miljoen kilo. Het eerste kwartaal van 2015 houdt met 3.427 miljoen kilo het record. Als gevolg groeide in heel 2015 de uitstoot van CO2 veel harder dan de economie. In 2014 was dit juist omgekeerd. In andere sectoren, zoals in de ijzer- en staalindustrie, bleef de kolenstook stabiel.
Verbruik van steenkool door elektriciteitscentrales
De hoeveelheid die door Nederlandse elektriciteitscentrales is verbruikt, is in 25 jaar niet zo
hoog geweest als in de laatste vier kwartalen.
Bron
Slecht nieuws voor het klimaat, goed nieuws voor onze portemonnee. Mijn voorkeur gaat naar het eerste dus slecht nieuws.
Hmm, nou ja als we het over BNP van de Nederlandse steden hebben dan hoort Eindhoven wel tot een van de rijkste steden. Hebben we het over BNP per inwoner dan natuurlijk niet. Ik vind het wel mooi dat de provincie Noord-Brabant zich een ambitieus doel heeft gesteld dat in de grootste Brabantse stad vanaf 2020 alle bussen elektrisch moeten zijn. De politiek mag wel vaker zo concreet doorpakken.quote:Op woensdag 16 december 2015 14:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Of dat het de meest doelmatige besteding van dat geld is weet ik niet maar het stimuleren van de eigen bedrijven is verstandig en persoonlijk vind ik het fijn dat ik in ieder geval niet meer die troep van bussen hoef in te ademen wanneer die je voorbij rijden. Van mij mag de bus ook helemaal worden afgeschaft in Nederland maar zolang dat niet gebeurt liever elektrisch dan brandstof.
Ik vind het vooral triest. We moeten echt veel beter aan onze planeet denken. Helaas, denkt het overgrote deel van de mensheid aan cash/economie boven het klimaat. Stel je voor dat Afrika een betere economie had, dan waren de klimaatproblemen helemaal niet te overzien. In een land als Polen delven en stoken ze ook grote hoeveelheden kolen om hun afhankelijkheid van Russisch gas te verminderen om het maar niet over China te hebben. Ze hebben daar zelfs nog kolenverwarmingen in huis die gedurende de winter nooit uit gaan.quote:Op woensdag 16 december 2015 14:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik neem aan dat die punt voor een duizendtal staat aangezien dit een Nederlandstalige tekst is, het zou dan echter onlogisch zijn om het niet in miljarden uit te drukken.
Als die punt inderdaad voor een duizendtal staat dan zou per Nederlander ongeveer 200 kg. kolen worden gestookt in een jaar tijd.
Als er ergens veel elektrische bussen rondrijden dan is het wel in Gelderland:quote:Op dinsdag 8 december 2015 15:44 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Gelderland heeft zo'n grote reserve omdat ze grootaandeelhouder waren in Nuon dat verkocht is. Noord-Brabant. Bijvoorbeeld in elektrische bussen. De provincie is verantwoordelijk voor de concessies in busvervoer. Laten ze maar ook bijv. eisen stellen aan het aantal groene bussen die ingezet moeten worden voordat ze een Arriva/Veolio of andere vervoersmaatschappijen een jarenlange concessie geven. Een van de tal van mogelijkheden.
Zero-emisie, door van olie naar kolen te gaan?quote:Op dinsdag 15 december 2015 22:07 schreef George_Zina het volgende:
VDL krijgt fikse order voor elektrische bussen
[ afbeelding ]
De Brabantse industriegroep VDL mag veertig elektrische bussen leveren voor het regionaal openbaar vervoer in en rond de eigen thuisstad Eindhoven. Dat maakt het familiebedrijf dinsdag bekend, zonder te vermelden hoeveel de order oplevert. De bussen moeten over een jaar worden geleverd.
De provincie Noord-Brabant wil in de periode tot en met 2025 volledig overstappen op emissievrij openbaar vervoer. Daarbij moet het vervoer in de stad Eindhoven in 2020 volledig elektrisch zijn.
Busvervoerder Hermes, die de aanbesteding voor de regio Zuidoost-Brabant heeft gewonnen, werkt daarbij onder meer samen met VDL, TU Eindhoven, Fontys en Eindhoven Airport.
Bron
‘Eindhoven over vijf jaar zero-emissie’
[ afbeelding ]
In en rond de stad Eindhoven rijden vanaf 2020 alleen nog maar elektrische bussen. Dat belooft vervoerder Hermes voor de nieuwe concessie. De provincie ging vanochtend akkoord met het bod.
De Connexxion-dochter was de enige bieder op de concessie Zuidoost Brabant en mag vanaf 2016 voor nog eens tien jaar het busvervoer verzorgen. Hermes zet zwaar in op uitstootvrije bussen, met behulp van een forse investering van moederbedrijf Transdev. Met VDL is een afspraak gemaakt voor ruim 40 gelede e-bussen die nu al in Keulen rijden. In 2020 moeten alle bussen in Eindhoven elektrisch zijn; vijf jaar later is de rest van de concessie aan de beurt.
Volgens Jules van Hout van Hermes is de concessie Eindhoven er een die zijn gelijke in Europa niet kent. “Daarom investeert Transdev enkele tientallen miljoenen euro’s in innovatie. De lessen hier moeten ook elders voor Transdev nuttig zijn.”
De e-bussen op de dikke lijnen zullen de naam Evolans krijgen, voortbordurend op de hov-bussen in Zuidoost-Brabant die nu onder de naam Volans rijden. Volgens Connexxion gaan er 8 procent meer bussen rijden; vooral op de drukke verbindingen. Zo rijdt de Evolans straks veertien keer per uur naar Eindhoven Airport. Voor de dunnere verbindingen maakt Hermes scenario’s op maat. Hoe die er exact uit gaan zien, is nog niet bekend. De provincie is namelijk van mening dat belanghebbenden bezwaar kunnen maken – in tegenstelling tot Connexxion die dat anders ziet.
Hermes is nu al de vervoerder in Zuidoost-Brabant en was de enige die uiteindelijk een bod deed. EBS en Syntus deden geen bod, omdat ze het risico te groot vonden. Ook Arriva trok zich terug. Connexxion was verrast dat ze de enige waren: “Dit is een mooie concessie in verstedelijkt gebied.”
Bron
Inderdaad.quote:Op woensdag 16 december 2015 18:33 schreef pfaf het volgende:
[..]
Zero-emisie, door van olie naar kolen te gaan?
Hoe meer hoe beter. Als ze elektriciteit ook nog uit wind en andere duurzame energiebronnen gaan halen dan zet men eindelijk echt stappen. Alleen die trolleybussen zijn spuuglelijk. In Eindhoven gaat men dat anders doen.quote:Op woensdag 16 december 2015 18:30 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Als er ergens veel elektrische bussen rondrijden dan is het wel in Gelderland:
[ afbeelding ]
Lastig te zien maar kijk eens wat er boven op de zijkant staat De eerste elektrische en hybride bussen beginnen langzaam maar zeker de stadscentra wereldwijd binnen te druppelen.quote:Op woensdag 16 december 2015 18:35 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Inderdaad.
[..]
Hoe meer hoe beter. Als ze elektriciteit ook nog uit wind en andere duurzame energiebronnen gaan halen dan zet men eindelijk echt stappen. Alleen die trolleybussen zijn spuuglelijk. In Eindhoven gaat men dat anders doen.
Dat kunnen ze in de regio Eindhoven inderdaad prima: doorpakken. Daar mag de rest van Nederland wel wat van leren.quote:Op woensdag 16 december 2015 18:24 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Hmm, nou ja als we het over BNP van de Nederlandse steden hebben dan hoort Eindhoven wel tot een van de rijkste steden. Hebben we het over BNP per inwoner dan natuurlijk niet. Ik vind het wel mooi dat de provincie Noord-Brabant zich een ambitieus doel heeft gesteld dat in de grootste Brabantse stad vanaf 2020 alle bussen elektrisch moeten zijn. De politiek mag wel vaker zo concreet doorpakken.
Je preekt voor eigen parochie, wat mij betreft.quote:Op woensdag 16 december 2015 18:29 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Ik vind het vooral triest. We moeten echt veel beter aan onze planeet denken. Helaas, denkt het overgrote deel van de mensheid aan cash/economie boven het klimaat. Stel je voor dat Afrika een betere economie had, dan waren de klimaatproblemen helemaal niet te overzien. In een land als Polen delven en stoken ze ook grote hoeveelheden kolen om hun afhankelijkheid van Russisch gas te verminderen om het maar niet over China te hebben. Ze hebben daar zelfs nog kolenverwarmingen in huis die gedurende de winter nooit uit gaan.
Kijk, die paar miljard Euro hadden we bijvoorbeeld ook aan het onderwijs, innovatie, infrastructuur, natuur of de zorg kunnen besteden. Verplicht via een wet de kolencentrales om dat soort dingen te doen en je kan dat die paar miljard Euro aan iets nuttigers besteden. Het probleem van de politiek vandaag de dag: een groot gebrek aan scherpe geesten die een goede visie hebben voor de lange termijn.quote:Op donderdag 17 december 2015 10:52 schreef tfors het volgende:
Ja, u leest het goed. Het kabinet pompte de afgelopen jaren een paar miljard euro in kolencentraleboeren om hen te bewegen biomassa, bijvoorbeeld hout, in hun energiecentrales mee te stoken.
Ook niet nodig. Gewoon de eisen dusdanig verhogen dat de kolencentrales er niet en de minder vervuilende types centrales er wel aan kunnen voldoen. Ze wisten vanaf dag 1 wat ze doen en welk risico ze nemen in deze tijdsgeest, je hoeft niets te compenseren als overheid als je het handig aanpakt.quote:Bartjens heeft een beter idee. Gebruik de biomassasubsidie voor investeringen in echt duurzame energie en voor compensatie van de kolenexploitanten als ze hun centrales op last van de overheid moeten sluiten.
De afgelopen jaren is ¤ 5,5 mrd in nieuwe kolencentrales geïnvesteerd. De huidige marktwaarde van die centrales ligt door het sterk verslechterde klimaat voor kolen nu echter waarschijnlijk enkele miljarden lager. Als nu ¤ 2,5 mrd van de biomassasubsidie als compensatie zou worden gebruikt voor de kolencentrale-exploitanten, zijn de kapitaalverliezen alleszins beperkt.
Het lijkt erop dat veel olie, met name van niet-OPEC landen vanwege de huidige lage prijzen niet rendabel gewonnen kan worden. De angst marktaandeel te verliezen kan ertoe leiden dan maar met verlies te verkopen of indien mogelijk de produktiekosten te verminderen. Met verlies verkopen heeft zijn grenzen, op enig moment is daar de rek uit.quote:Productiekosten overstijgen olieprijzen in aantal landen
De kosten om een vat ruwe olie op te pompen is in een aantal van 's werelds grootste olieproducerende landen hoger dan de prijs waarvoor de brandstof verkocht kan worden.
Volgens een zondag gepubliceerde berekening van de Amerikaanse nieuwszender CNN spannen de productiekosten in het Verenigd Koninkrijk de kroon met 52,50 dollar.
Amerikaanse olie (WTI) werd vrijdag, de meest recente handelsdag, voor 34,73 dollar per vat en Brentolie voor 36,88 dollar per zelfde eenheid van 159 liter. Bij die niveaus verdienen in ieder geval Brazilië (48,80 dollar) en Canada (41 dollar) niet aan hun olie.
De productiekosten in de VS zijn met 36,20 dollar hoger dan de verkoopprijs van WTI, maar nog net wat lager dan die van Brent. Hetzelfde geldt voor Noorwegen (36,10 dollar), Angola (35,40 dollar) en Colombia (35,30 dollar).
De Engelsen hebben inderdaad een aantal subsidies op duurzame energie geschrapt. Alle mooie woorden in Parijs ten spijt. Net zoals het beleid in Nederland om 130 km/u te kunnen rijden. Waarom? Als je die uitstoot al kan besparen ben je toch al weer een stapje verder? Of zijn ze echt zo bang voor de telegraaf lezer?quote:Op zondag 20 december 2015 19:31 schreef Scuidward het volgende:
Engeland heeft haar duurzame plannen teruggeschroefd.
Zal straks even een bron zoeken.
Of steek die paar miljard in onderzoeksprojecten om het opslaan van electriciteit goedkoper te maken, zodat wind en zon ook weer goedkoper worden. Ik denk dat dat de enige manier is om van onze fossiele brandstof verslaving af te komen, dat het gewoon te duur wordt in vergelijking met hernieuwbare bronnen.quote:Op donderdag 17 december 2015 13:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kijk, die paar miljard Euro hadden we bijvoorbeeld ook aan het onderwijs, innovatie, infrastructuur, natuur of de zorg kunnen besteden. Verplicht via een wet de kolencentrales om dat soort dingen te doen en je kan dat die paar miljard Euro aan iets nuttigers besteden. Het probleem van de politiek vandaag de dag: een groot gebrek aan scherpe geesten die een goede visie hebben voor de lange termijn.
[..]
Ook niet nodig. Gewoon de eisen dusdanig verhogen dat de kolencentrales er niet en de minder vervuilende types centrales er wel aan kunnen voldoen. Ze wisten vanaf dag 1 wat ze doen en welk risico ze nemen in deze tijdsgeest, je hoeft niets te compenseren als overheid als je het handig aanpakt.
Ik zag het via Facebook.quote:Op zondag 20 december 2015 20:19 schreef Freak188 het volgende:
De Engelsen hebben inderdaad een aantal subsidies op duurzame energie geschrapt.
quote:In tribute to a West Wing episode where a vast amount of bad news is dumped to avoid scrutiny, it’s been dubbed “Take out the Trash Day” .
On the very last day of the parliamentary year, the government traditionally publishes hundreds of documents and announcements, just when there are fewer journalists and MPs to scrutinise them.
Perhaps every one of the 400 reports, statements, and data releases that were published on Thursday simply weren’t ready until today.
An alternative explanation is the government is very happy to publish all these documents at a time when most MPs are heading home and the country is distracted.
The idea is that there’s so much to analyse, at least some of the bad news will be missed, but even if it’s picked up, the negative reaction will be drowned out.
7. The government announced a mass expansion of licences for fracking for shale gas.
Lord Bourne of Aberystwyth confirmed that licences are being offered to companies to start looking for and extracting shale gas from 159 areas in England and Wales. “This licensing round will see the great majority of the UK’s shale prospectivity licensed to be explored and tested,” said the peer.
Labour MP Lisa Nandy said: “This afternoon [the energy secretary] snuck out that fracking companies will be awarded licences to explore for shale gas underneath our precious national parks. It’s a disgrace that the government is ignoring all the risks to the environment and serious public concern.”
8. The government admitted air quality will remain poor in major UK cities until 2020.
British cities will continue to have poor air quality until 2020, the government has said, announcing its intention to ban certain types of vehicles from major cities. This comes after the government was found to have been breaking the law since 2010 by allowing a harmful level of pollution to continue in city centres, which is blamed for thousands of premature deaths. It chose to publish its final response to the April ruling on the final day of the parliamentary term – just in advance of the 31 December deadline.
14. The government confirmed plans for substantial cuts to green energy subsidies.
Government funding for household solar panels has been cut by two-thirds in a bid to save hundreds of millions of pounds. The move is predicted to cost thousands of jobs in the industry, although the government insists it is an uneconomical way of shifting to green energy. “We cannot afford to continue providing unchecked support for the renewables industry via demand-led schemes,” said energy secretary Amber Rudd.
Ik denk dat ze denken dat ze door afschaffen van kolencentrales al veel doen, maar klimaatverandering echt tegenhouden lukt alleen maar door niks meer uit te stoten, en volgens mij dringt het daar ook nog niet echt door wat voor een grote opgave dat is en wat voor een maatregelen er voor nodig zijn. Niet dat we helemaal niks doen, maar iedereen kijkt naar zijn buurman met de handen in zijn zak.quote:Op zondag 20 december 2015 20:19 schreef Freak188 het volgende:
Net zoals het beleid in Nederland om 130 km/u te kunnen rijden. Waarom? Als je die uitstoot al kan besparen ben je toch al weer een stapje verder? Of zijn ze echt zo bang voor de telegraaf lezer?
Nederland is natuurlijk een oliestaatje. Grootste gasbel ter wereld die we al aardig leeg hebben gepompt. Rotterdamse haven als oliehaven. Nederland is zo hypocriet al het maar kan. Jammer, want als je nu vooraan gaat lopen in deze business creëer je weer een voorsprong op andere landen. Daar kunnen we nu alleen maar van dromen.quote:Op zondag 20 december 2015 21:12 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Ik zag het via Facebook.
http://www.buzzfeed.com/j(...)mfe9Om2aN#.pbqPZELwg
Dit zijn de meest interessante voor dit topic.
[..]
[..]
Ik denk dat ze denken dat ze door afschaffen van kolencentrales al veel doen, maar klimaatverandering echt tegenhouden lukt alleen maar door niks meer uit te stoten, en volgens mij dringt het daar ook nog niet echt door wat voor een grote opgave dat is en wat voor een maatregelen er voor nodig zijn. Niet dat we helemaal niks doen, maar iedereen kijkt naar zijn buurman met de handen in zijn zak.
Ik vraag me af of grote oliebedrijven dit jaar verlies gaan draaien.quote:Op zondag 20 december 2015 19:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat veel olie, met name van niet-OPEC landen vanwege de huidige lage prijzen niet rendabel gewonnen kan worden. De angst marktaandeel te verliezen kan ertoe leiden dan maar met verlies te verkopen of indien mogelijk de produktiekosten te verminderen. Met verlies verkopen heeft zijn grenzen, op enig moment is daar de rek uit.
Ja, het kappen van wouden is alles behalve duurzaam, ik denk dat je rustig mag stellen dat het nog schadelijker is dan het verbranden van fossiele brandstof.quote:Op zondag 20 december 2015 20:27 schreef tfors het volgende:
[..]
Of steek die paar miljard in onderzoeksprojecten om het opslaan van electriciteit goedkoper te maken, zodat wind en zon ook weer goedkoper worden. Ik denk dat dat de enige manier is om van onze fossiele brandstof verslaving af te komen, dat het gewoon te duur wordt in vergelijking met hernieuwbare bronnen.
ps. niet te geloven toch, PAAR MILJARD! gewoon weggegooid! Die biomassa die bijgestookt werd zijn vooral wouden die gekapt zijn, en wij betalen er weet ik veel hoeveel belasting voor om dat te doen.
En ondertussen gebruikt de Nederlander straalkachels in hartje winter buiten, zonnebanken etc.quote:Op zondag 20 december 2015 21:12 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Ik zag het via Facebook.
http://www.buzzfeed.com/j(...)mfe9Om2aN#.pbqPZELwg
Dit zijn de meest interessante voor dit topic.
[..]
[..]
Ik denk dat ze denken dat ze door afschaffen van kolencentrales al veel doen, maar klimaatverandering echt tegenhouden lukt alleen maar door niks meer uit te stoten, en volgens mij dringt het daar ook nog niet echt door wat voor een grote opgave dat is en wat voor een maatregelen er voor nodig zijn. Niet dat we helemaal niks doen, maar iedereen kijkt naar zijn buurman met de handen in zijn zak.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |