abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_158251424
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 23:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Waarom hebben de Noren zoveel elektrische auto's? Subsidie?
Ja, vooral ook omdat Noorwegen over veel waterkrachtcentrales heeft en over veel goedkope electriciteit beschikt en dat wil gebruiken om de CO2 uitstoot te beperken.
quote:
Norway to review electric car subsidies as sales soar

Norway is reviewing its subsidies for electric vehicles after generous government incentives made the country the biggest user of battery powered cars in the world, hurting state revenues, the finance ministry said.

Norway registered its 50,000th electric car on Monday, almost three years earlier than expected thanks to government schemes that have cut taxes and provided a plethora of benefits, including an exemption from tolls and parking fees, free recharging stations and the use of bus lanes.

A fifth of all new cars sold in Norway have been electric so far this year and tiny Norway, with just 5.1 million people, accounted for a third of all European battery powered car sales last year, official data showed.

"Our goal is to present a final agreement on the review of the future of automotive and fuel taxes," the finance ministry said. "The outcome of the review will be announced in the revised budget (due in May)."

The current incentive scheme has been in place since 2012, but it came under criticism last year when sales of the Tesla Model S, a luxury sedan, soared and the budget lost 3 to 4 billion crowns ($380 to $510 million) in expected revenue.

Teslas, starting at about $70,000 and retailing for about$100,000 with extras, accounted for three percent of sales last year, prompting calls to end subsidies for wealthy buyers. Sales of the Nissan Leaf and Volkswagen (VOWG_p.DE) e-Golf have also risen.

The Norwegian Electric Car Association argues that the benefits need to be maintained longer as only two percent of the cars on the road are electric, still a relatively small figure even if Norway leads the rest of the world by a wide margin.

Norway generates nearly 100 percent of its electricity from hydropower so the shift to battery powered cars results in a net reduction in greenhouse gas emissions -- part of the country's plans to reduce emissions by at least 40 percent by 2030 compared to the 1990 level.

Norway is also Western Europe's biggest oil and gas producer with about 3.7 million barrels of oil equivalents per day and its offshore energy sector accounts for a fifth of the economy.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158270859
VDL krijgt fikse order voor elektrische bussen



De Brabantse industriegroep VDL mag veertig elektrische bussen leveren voor het regionaal openbaar vervoer in en rond de eigen thuisstad Eindhoven. Dat maakt het familiebedrijf dinsdag bekend, zonder te vermelden hoeveel de order oplevert. De bussen moeten over een jaar worden geleverd.

De provincie Noord-Brabant wil in de periode tot en met 2025 volledig overstappen op emissievrij openbaar vervoer. Daarbij moet het vervoer in de stad Eindhoven in 2020 volledig elektrisch zijn.

Busvervoerder Hermes, die de aanbesteding voor de regio Zuidoost-Brabant heeft gewonnen, werkt daarbij onder meer samen met VDL, TU Eindhoven, Fontys en Eindhoven Airport.

Bron

‘Eindhoven over vijf jaar zero-emissie’



In en rond de stad Eindhoven rijden vanaf 2020 alleen nog maar elektrische bussen. Dat belooft vervoerder Hermes voor de nieuwe concessie. De provincie ging vanochtend akkoord met het bod.

De Connexxion-dochter was de enige bieder op de concessie Zuidoost Brabant en mag vanaf 2016 voor nog eens tien jaar het busvervoer verzorgen. Hermes zet zwaar in op uitstootvrije bussen, met behulp van een forse investering van moederbedrijf Transdev. Met VDL is een afspraak gemaakt voor ruim 40 gelede e-bussen die nu al in Keulen rijden. In 2020 moeten alle bussen in Eindhoven elektrisch zijn; vijf jaar later is de rest van de concessie aan de beurt.

Volgens Jules van Hout van Hermes is de concessie Eindhoven er een die zijn gelijke in Europa niet kent. “Daarom investeert Transdev enkele tientallen miljoenen euro’s in innovatie. De lessen hier moeten ook elders voor Transdev nuttig zijn.”

De e-bussen op de dikke lijnen zullen de naam Evolans krijgen, voortbordurend op de hov-bussen in Zuidoost-Brabant die nu onder de naam Volans rijden. Volgens Connexxion gaan er 8 procent meer bussen rijden; vooral op de drukke verbindingen. Zo rijdt de Evolans straks veertien keer per uur naar Eindhoven Airport. Voor de dunnere verbindingen maakt Hermes scenario’s op maat. Hoe die er exact uit gaan zien, is nog niet bekend. De provincie is namelijk van mening dat belanghebbenden bezwaar kunnen maken – in tegenstelling tot Connexxion die dat anders ziet.

Hermes is nu al de vervoerder in Zuidoost-Brabant en was de enige die uiteindelijk een bod deed. EBS en Syntus deden geen bod, omdat ze het risico te groot vonden. Ook Arriva trok zich terug. Connexxion was verrast dat ze de enige waren: “Dit is een mooie concessie in verstedelijkt gebied.”

Bron

[ Bericht 0% gewijzigd door George_Zina op 15-12-2015 22:13:18 ]
pi_158273043
Nooit eerder verstookte Nederland zoveel kolen als dit jaar


Steenkool in overslaghaven Vlissingen

Het einde van het fossiele tijdperk, dat zaterdag op de klimaattop in Parijs werd afgekondigd, is in Nederland allesbehalve nabij. Niet eerder in de afgelopen 25 jaar is in Nederland zoveel steenkool verstookt als in het afgelopen jaar.

Dit heeft vooral te maken met de ingebruikname van drie nieuwe kolencentrales, zegt CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen over de jongste CBS-kolencijfers, die sinds 1991 worden bijgehouden. 'Waarschijnlijk moet je nog langer terug voor vergelijkbare kwartalen, maar daar hebben we geen cijfers van.'

De nieuwe centrales zijn niet het enige probleem, zegt energieadviseur Ebel Kemeling van consultancy Spring Associates. 'Het hele systeem functioneert niet.' Goedkope stroom uit duurzame bronnen, vooral wind, krijgt voorrang op het energienet en drukken de elektriciteitsprijs. Hierdoor is het niet meer rendabel om het relatief dure gas te verstoken voor energieopwekking. De toegenomen kolenexport uit de VS drukt bovendien de kolenprijs, wat het stoken van de vervuilendste brandstof juist extra aantrekkelijk maakt. De CO2-prijs (8 euro) zou dit moeten corrigeren, maar is veel te laag.

Ook zonder nieuwe centrales
'Ook zonder de nieuwe kolencentrales was dit aan de gang geweest en was onze kolenstroom gewoon uit Duitsland gekomen', zegt Kemeling. 'Het enige dat echt helpt om het systeem te corrigeren, en de in Parijs gestelde doelen te halen, is een CO2-prijs tussen de 35 en 85 euro en het sluiten van kolencentrales in Noordwest-Europa. Dan blijft bovendien de industriële warmtekracht in bedrijf, en dat is van groot belang want die produceert heel efficiënt energie.'

Nederland verstookte in het derde kwartaal van 2015 3.398 miljoen kilo kolen voor elektriciteitsopwekking, een jaar eerder was dat 2.119 miljoen kilo. Het eerste kwartaal van 2015 houdt met 3.427 miljoen kilo het record. Als gevolg groeide in heel 2015 de uitstoot van CO2 veel harder dan de economie. In 2014 was dit juist omgekeerd. In andere sectoren, zoals in de ijzer- en staalindustrie, bleef de kolenstook stabiel.

Verbruik van steenkool door elektriciteitscentrales
De hoeveelheid die door Nederlandse elektriciteitscentrales is verbruikt, is in 25 jaar niet zo
hoog geweest als in de laatste vier kwartalen.

Bron

Slecht nieuws voor het klimaat, goed nieuws voor onze portemonnee. Mijn voorkeur gaat naar het eerste dus slecht nieuws.
pi_158282367
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 22:07 schreef George_Zina het volgende:
VDL krijgt fikse order voor elektrische bussen

[ afbeelding ]

De Brabantse industriegroep VDL mag veertig elektrische bussen leveren voor het regionaal openbaar vervoer in en rond de eigen thuisstad Eindhoven. Dat maakt het familiebedrijf dinsdag bekend, zonder te vermelden hoeveel de order oplevert. De bussen moeten over een jaar worden geleverd.

De provincie Noord-Brabant wil in de periode tot en met 2025 volledig overstappen op emissievrij openbaar vervoer. Daarbij moet het vervoer in de stad Eindhoven in 2020 volledig elektrisch zijn.

Busvervoerder Hermes, die de aanbesteding voor de regio Zuidoost-Brabant heeft gewonnen, werkt daarbij onder meer samen met VDL, TU Eindhoven, Fontys en Eindhoven Airport.

Bron

‘Eindhoven over vijf jaar zero-emissie’

[ afbeelding ]

In en rond de stad Eindhoven rijden vanaf 2020 alleen nog maar elektrische bussen. Dat belooft vervoerder Hermes voor de nieuwe concessie. De provincie ging vanochtend akkoord met het bod.

De Connexxion-dochter was de enige bieder op de concessie Zuidoost Brabant en mag vanaf 2016 voor nog eens tien jaar het busvervoer verzorgen. Hermes zet zwaar in op uitstootvrije bussen, met behulp van een forse investering van moederbedrijf Transdev. Met VDL is een afspraak gemaakt voor ruim 40 gelede e-bussen die nu al in Keulen rijden. In 2020 moeten alle bussen in Eindhoven elektrisch zijn; vijf jaar later is de rest van de concessie aan de beurt.

Volgens Jules van Hout van Hermes is de concessie Eindhoven er een die zijn gelijke in Europa niet kent. “Daarom investeert Transdev enkele tientallen miljoenen euro’s in innovatie. De lessen hier moeten ook elders voor Transdev nuttig zijn.”

De e-bussen op de dikke lijnen zullen de naam Evolans krijgen, voortbordurend op de hov-bussen in Zuidoost-Brabant die nu onder de naam Volans rijden. Volgens Connexxion gaan er 8 procent meer bussen rijden; vooral op de drukke verbindingen. Zo rijdt de Evolans straks veertien keer per uur naar Eindhoven Airport. Voor de dunnere verbindingen maakt Hermes scenario’s op maat. Hoe die er exact uit gaan zien, is nog niet bekend. De provincie is namelijk van mening dat belanghebbenden bezwaar kunnen maken – in tegenstelling tot Connexxion die dat anders ziet.

Hermes is nu al de vervoerder in Zuidoost-Brabant en was de enige die uiteindelijk een bod deed. EBS en Syntus deden geen bod, omdat ze het risico te groot vonden. Ook Arriva trok zich terug. Connexxion was verrast dat ze de enige waren: “Dit is een mooie concessie in verstedelijkt gebied.”

Bron
Of dat het de meest doelmatige besteding van dat geld is weet ik niet maar het stimuleren van de eigen bedrijven is verstandig en persoonlijk vind ik het fijn dat ik in ieder geval niet meer die troep van bussen hoef in te ademen wanneer die je voorbij rijden. Van mij mag de bus ook helemaal worden afgeschaft in Nederland maar zolang dat niet gebeurt liever elektrisch dan brandstof.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158283347
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 23:15 schreef George_Zina het volgende:
Nooit eerder verstookte Nederland zoveel kolen als dit jaar

[ afbeelding ]
Steenkool in overslaghaven Vlissingen

Het einde van het fossiele tijdperk, dat zaterdag op de klimaattop in Parijs werd afgekondigd, is in Nederland allesbehalve nabij. Niet eerder in de afgelopen 25 jaar is in Nederland zoveel steenkool verstookt als in het afgelopen jaar.

Dit heeft vooral te maken met de ingebruikname van drie nieuwe kolencentrales, zegt CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen over de jongste CBS-kolencijfers, die sinds 1991 worden bijgehouden. 'Waarschijnlijk moet je nog langer terug voor vergelijkbare kwartalen, maar daar hebben we geen cijfers van.'

De nieuwe centrales zijn niet het enige probleem, zegt energieadviseur Ebel Kemeling van consultancy Spring Associates. 'Het hele systeem functioneert niet.' Goedkope stroom uit duurzame bronnen, vooral wind, krijgt voorrang op het energienet en drukken de elektriciteitsprijs. Hierdoor is het niet meer rendabel om het relatief dure gas te verstoken voor energieopwekking. De toegenomen kolenexport uit de VS drukt bovendien de kolenprijs, wat het stoken van de vervuilendste brandstof juist extra aantrekkelijk maakt. De CO2-prijs (8 euro) zou dit moeten corrigeren, maar is veel te laag.

Ook zonder nieuwe centrales
'Ook zonder de nieuwe kolencentrales was dit aan de gang geweest en was onze kolenstroom gewoon uit Duitsland gekomen', zegt Kemeling. 'Het enige dat echt helpt om het systeem te corrigeren, en de in Parijs gestelde doelen te halen, is een CO2-prijs tussen de 35 en 85 euro en het sluiten van kolencentrales in Noordwest-Europa. Dan blijft bovendien de industriële warmtekracht in bedrijf, en dat is van groot belang want die produceert heel efficiënt energie.'

Nederland verstookte in het derde kwartaal van 2015 3.398 miljoen kilo kolen voor elektriciteitsopwekking, een jaar eerder was dat 2.119 miljoen kilo. Het eerste kwartaal van 2015 houdt met 3.427 miljoen kilo het record. Als gevolg groeide in heel 2015 de uitstoot van CO2 veel harder dan de economie. In 2014 was dit juist omgekeerd. In andere sectoren, zoals in de ijzer- en staalindustrie, bleef de kolenstook stabiel.

Verbruik van steenkool door elektriciteitscentrales
De hoeveelheid die door Nederlandse elektriciteitscentrales is verbruikt, is in 25 jaar niet zo
hoog geweest als in de laatste vier kwartalen.

Bron

Slecht nieuws voor het klimaat, goed nieuws voor onze portemonnee. Mijn voorkeur gaat naar het eerste dus slecht nieuws.
Ik neem aan dat die punt voor een duizendtal staat aangezien dit een Nederlandstalige tekst is, het zou dan echter onlogisch zijn om het niet in miljarden uit te drukken. :?
Als die punt inderdaad voor een duizendtal staat dan zou per Nederlander ongeveer 200 kg. kolen worden gestookt in een jaar tijd.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158288189
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Of dat het de meest doelmatige besteding van dat geld is weet ik niet maar het stimuleren van de eigen bedrijven is verstandig en persoonlijk vind ik het fijn dat ik in ieder geval niet meer die troep van bussen hoef in te ademen wanneer die je voorbij rijden. Van mij mag de bus ook helemaal worden afgeschaft in Nederland maar zolang dat niet gebeurt liever elektrisch dan brandstof.
Hmm, nou ja als we het over BNP van de Nederlandse steden hebben dan hoort Eindhoven wel tot een van de rijkste steden. Hebben we het over BNP per inwoner dan natuurlijk niet. Ik vind het wel mooi dat de provincie Noord-Brabant zich een ambitieus doel heeft gesteld dat in de grootste Brabantse stad vanaf 2020 alle bussen elektrisch moeten zijn. De politiek mag wel vaker zo concreet doorpakken.
pi_158288302
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik neem aan dat die punt voor een duizendtal staat aangezien dit een Nederlandstalige tekst is, het zou dan echter onlogisch zijn om het niet in miljarden uit te drukken. :?
Als die punt inderdaad voor een duizendtal staat dan zou per Nederlander ongeveer 200 kg. kolen worden gestookt in een jaar tijd.
Ik vind het vooral triest. We moeten echt veel beter aan onze planeet denken. Helaas, denkt het overgrote deel van de mensheid aan cash/economie boven het klimaat. Stel je voor dat Afrika een betere economie had, dan waren de klimaatproblemen helemaal niet te overzien. In een land als Polen delven en stoken ze ook grote hoeveelheden kolen om hun afhankelijkheid van Russisch gas te verminderen om het maar niet over China te hebben. Ze hebben daar zelfs nog kolenverwarmingen in huis die gedurende de winter nooit uit gaan.
  woensdag 16 december 2015 @ 18:30:52 #83
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_158288328
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 15:44 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Gelderland heeft zo'n grote reserve omdat ze grootaandeelhouder waren in Nuon dat verkocht is. Noord-Brabant. _O_ Bijvoorbeeld in elektrische bussen. De provincie is verantwoordelijk voor de concessies in busvervoer. Laten ze maar ook bijv. eisen stellen aan het aantal groene bussen die ingezet moeten worden voordat ze een Arriva/Veolio of andere vervoersmaatschappijen een jarenlange concessie geven. Een van de tal van mogelijkheden.

Als er ergens veel elektrische bussen rondrijden dan is het wel in Gelderland:

  woensdag 16 december 2015 @ 18:33:19 #84
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_158288375
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 22:07 schreef George_Zina het volgende:
VDL krijgt fikse order voor elektrische bussen

[ afbeelding ]

De Brabantse industriegroep VDL mag veertig elektrische bussen leveren voor het regionaal openbaar vervoer in en rond de eigen thuisstad Eindhoven. Dat maakt het familiebedrijf dinsdag bekend, zonder te vermelden hoeveel de order oplevert. De bussen moeten over een jaar worden geleverd.

De provincie Noord-Brabant wil in de periode tot en met 2025 volledig overstappen op emissievrij openbaar vervoer. Daarbij moet het vervoer in de stad Eindhoven in 2020 volledig elektrisch zijn.

Busvervoerder Hermes, die de aanbesteding voor de regio Zuidoost-Brabant heeft gewonnen, werkt daarbij onder meer samen met VDL, TU Eindhoven, Fontys en Eindhoven Airport.

Bron

‘Eindhoven over vijf jaar zero-emissie’

[ afbeelding ]

In en rond de stad Eindhoven rijden vanaf 2020 alleen nog maar elektrische bussen. Dat belooft vervoerder Hermes voor de nieuwe concessie. De provincie ging vanochtend akkoord met het bod.

De Connexxion-dochter was de enige bieder op de concessie Zuidoost Brabant en mag vanaf 2016 voor nog eens tien jaar het busvervoer verzorgen. Hermes zet zwaar in op uitstootvrije bussen, met behulp van een forse investering van moederbedrijf Transdev. Met VDL is een afspraak gemaakt voor ruim 40 gelede e-bussen die nu al in Keulen rijden. In 2020 moeten alle bussen in Eindhoven elektrisch zijn; vijf jaar later is de rest van de concessie aan de beurt.

Volgens Jules van Hout van Hermes is de concessie Eindhoven er een die zijn gelijke in Europa niet kent. “Daarom investeert Transdev enkele tientallen miljoenen euro’s in innovatie. De lessen hier moeten ook elders voor Transdev nuttig zijn.”

De e-bussen op de dikke lijnen zullen de naam Evolans krijgen, voortbordurend op de hov-bussen in Zuidoost-Brabant die nu onder de naam Volans rijden. Volgens Connexxion gaan er 8 procent meer bussen rijden; vooral op de drukke verbindingen. Zo rijdt de Evolans straks veertien keer per uur naar Eindhoven Airport. Voor de dunnere verbindingen maakt Hermes scenario’s op maat. Hoe die er exact uit gaan zien, is nog niet bekend. De provincie is namelijk van mening dat belanghebbenden bezwaar kunnen maken – in tegenstelling tot Connexxion die dat anders ziet.

Hermes is nu al de vervoerder in Zuidoost-Brabant en was de enige die uiteindelijk een bod deed. EBS en Syntus deden geen bod, omdat ze het risico te groot vonden. Ook Arriva trok zich terug. Connexxion was verrast dat ze de enige waren: “Dit is een mooie concessie in verstedelijkt gebied.”

Bron
Zero-emisie, door van olie naar kolen te gaan?
pi_158288408
quote:
10s.gif Op woensdag 16 december 2015 18:33 schreef pfaf het volgende:

[..]

Zero-emisie, door van olie naar kolen te gaan?
Inderdaad. :|W

quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 18:30 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Als er ergens veel elektrische bussen rondrijden dan is het wel in Gelderland:

[ afbeelding ]
Hoe meer hoe beter. Als ze elektriciteit ook nog uit wind en andere duurzame energiebronnen gaan halen dan zet men eindelijk echt stappen. Alleen die trolleybussen zijn spuuglelijk. In Eindhoven gaat men dat anders doen. ;)
  woensdag 16 december 2015 @ 18:55:51 #86
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_158288841
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 18:35 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Inderdaad. :|W

[..]

Hoe meer hoe beter. Als ze elektriciteit ook nog uit wind en andere duurzame energiebronnen gaan halen dan zet men eindelijk echt stappen. Alleen die trolleybussen zijn spuuglelijk. In Eindhoven gaat men dat anders doen. ;)
Lastig te zien maar kijk eens wat er boven op de zijkant staat :) De eerste elektrische en hybride bussen beginnen langzaam maar zeker de stadscentra wereldwijd binnen te druppelen.
pi_158299855
quote:
6s.gif Op woensdag 16 december 2015 18:24 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Hmm, nou ja als we het over BNP van de Nederlandse steden hebben dan hoort Eindhoven wel tot een van de rijkste steden. Hebben we het over BNP per inwoner dan natuurlijk niet. Ik vind het wel mooi dat de provincie Noord-Brabant zich een ambitieus doel heeft gesteld dat in de grootste Brabantse stad vanaf 2020 alle bussen elektrisch moeten zijn. De politiek mag wel vaker zo concreet doorpakken.
Dat kunnen ze in de regio Eindhoven inderdaad prima: doorpakken. Daar mag de rest van Nederland wel wat van leren. ;)

Terzijde.
Sowieso is het BNP per inwoner bij die paar echte steden die wij hebben niet bijzonder hoog (misschien is Amsterdam een uitzondering?), daarvoor moet je bij dorpen zijn. Goed, sommige van die dorpen heten om historische redenen een stad maar zien jullie Wassenaar ook als een stad? ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158299963
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 18:29 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Ik vind het vooral triest. We moeten echt veel beter aan onze planeet denken. Helaas, denkt het overgrote deel van de mensheid aan cash/economie boven het klimaat. Stel je voor dat Afrika een betere economie had, dan waren de klimaatproblemen helemaal niet te overzien. In een land als Polen delven en stoken ze ook grote hoeveelheden kolen om hun afhankelijkheid van Russisch gas te verminderen om het maar niet over China te hebben. Ze hebben daar zelfs nog kolenverwarmingen in huis die gedurende de winter nooit uit gaan.
Je preekt voor eigen parochie, wat mij betreft. ^O^
Zelf heb ik de thermostaat op 17 graden Celsius staan (prima met een trui aan, 16,5 gaat in principe ook nog wel). Het leverde een automatische reactie van het gasbedrijf op of dat de doorgegeven stand wel klopt. :|W
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 17 december 2015 @ 03:11:08 #89
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158301000
Olie gaat nooit opraken. De mythe van elektrische auto's zal nooit waarheid worden.

Dus ja, in de olie blijven.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 17 december 2015 @ 10:52:40 #90
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_158303253
Niet te geloven weer:

http://fd.nl/ondernemen/1132117/een-heel-dure-1-2-procentpunt
Een heel dure 1,2 procentpunt
Vandaag, 06:00

Krantentitel: ‘Een heel dure 1,2 procentpunt’

Niet alleen windmolens draaien in Nederland op subsidie. Ook de exploitanten van ‘vieze’ kolencentrales ontvangen elk jaar miljarden euro’s aan steungeld. Dat is nodig om de duurzame energiedoelstellingen van ons land te halen.

Ja, u leest het goed. Het kabinet pompte de afgelopen jaren een paar miljard euro in kolencentraleboeren om hen te bewegen biomassa, bijvoorbeeld hout, in hun energiecentrales mee te stoken. Biomassa levert minder uitstoot van schadelijke broeikasgassen op en door het meestoken ervan hoeft minder vervuilende steenkool te worden gebruikt. Biomassa valt daarmee in de categorie duurzame energie. En die heeft Nederland hard nodig. In het Energieakkoord is namelijk afgesproken dat het aandeel duurzame energie in het jaar 2020 14% moet bedragen en in 2023 16%. Op dit moment ligt het aandeel op slechts 5,6%.

De bouw van windmolens en zonneparken gaat net niet snel genoeg om het doel van 16% te halen en dus ziet minister Henk Kamp van Economische Zaken biomassa als de ‘missing link’. Daarom wil hij de komende jaren tot aan 2023 kolencentrales nog eens ¤ 3 mrd aan subsidies voor biomassabijstook geven.

Bartjens vindt de miljarden aan subsidies veel geld voor een klein beetje resultaat. Er is namelijk een maximum afgesproken aan bijstook van 25 petajoule. Indien dat maximum wordt gehanteerd, draagt biomassa uiteindelijk 1,2 procentpunt bij aan de doelstelling voor duurzame energie. Nederland geeft tot 2023 dus ¤ 3 mrd uit om 1,2 procentpunt te winnen aan duurzame energie: 16% in plaats van 14,8%.

Veel voor weinig dus. Terwijl bovendien het aandeel duurzame energie een middel zou moeten zijn om het hoofddoel te realiseren, namelijk de uitstoot van CO2 beperken. Een meerderheid van de Tweede Kamer ziet de sluiting van alle kolencentrales als de beste en snelste manier om dat te bereiken. Er staan immers meer dan voldoende moderne, minder vervuilende gascentrales klaar om de leveringszekerheid te waarborgen. Uit oogpunt van starre duurzame doelstellingen miljarden toezeggen aan een sector die straks wordt ontmanteld, is weggegooid geld.

Bartjens heeft een beter idee. Gebruik de biomassasubsidie voor investeringen in echt duurzame energie en voor compensatie van de kolenexploitanten als ze hun centrales op last van de overheid moeten sluiten.

De afgelopen jaren is ¤ 5,5 mrd in nieuwe kolencentrales geïnvesteerd. De huidige marktwaarde van die centrales ligt door het sterk verslechterde klimaat voor kolen nu echter waarschijnlijk enkele miljarden lager. Als nu ¤ 2,5 mrd van de biomassasubsidie als compensatie zou worden gebruikt voor de kolencentrale-exploitanten, zijn de kapitaalverliezen alleszins beperkt.

Nederland wordt dan heel veel schoner, maar — toegegeven — wel 1,2 procentpunt minder duurzaam.

Bartjens@fd.nl
pi_158306441
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 10:52 schreef tfors het volgende:
Ja, u leest het goed. Het kabinet pompte de afgelopen jaren een paar miljard euro in kolencentraleboeren om hen te bewegen biomassa, bijvoorbeeld hout, in hun energiecentrales mee te stoken.
Kijk, die paar miljard Euro hadden we bijvoorbeeld ook aan het onderwijs, innovatie, infrastructuur, natuur of de zorg kunnen besteden. Verplicht via een wet de kolencentrales om dat soort dingen te doen en je kan dat die paar miljard Euro aan iets nuttigers besteden. Het probleem van de politiek vandaag de dag: een groot gebrek aan scherpe geesten die een goede visie hebben voor de lange termijn.

quote:
Bartjens heeft een beter idee. Gebruik de biomassasubsidie voor investeringen in echt duurzame energie en voor compensatie van de kolenexploitanten als ze hun centrales op last van de overheid moeten sluiten.

De afgelopen jaren is ¤ 5,5 mrd in nieuwe kolencentrales geïnvesteerd. De huidige marktwaarde van die centrales ligt door het sterk verslechterde klimaat voor kolen nu echter waarschijnlijk enkele miljarden lager. Als nu ¤ 2,5 mrd van de biomassasubsidie als compensatie zou worden gebruikt voor de kolencentrale-exploitanten, zijn de kapitaalverliezen alleszins beperkt.
Ook niet nodig. Gewoon de eisen dusdanig verhogen dat de kolencentrales er niet en de minder vervuilende types centrales er wel aan kunnen voldoen. Ze wisten vanaf dag 1 wat ze doen en welk risico ze nemen in deze tijdsgeest, je hoeft niets te compenseren als overheid als je het handig aanpakt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158387693
quote:
Productiekosten overstijgen olieprijzen in aantal landen

De kosten om een vat ruwe olie op te pompen is in een aantal van 's werelds grootste olieproducerende landen hoger dan de prijs waarvoor de brandstof verkocht kan worden.

Volgens een zondag gepubliceerde berekening van de Amerikaanse nieuwszender CNN spannen de productiekosten in het Verenigd Koninkrijk de kroon met 52,50 dollar.

Amerikaanse olie (WTI) werd vrijdag, de meest recente handelsdag, voor 34,73 dollar per vat en Brentolie voor 36,88 dollar per zelfde eenheid van 159 liter. Bij die niveaus verdienen in ieder geval Brazilië (48,80 dollar) en Canada (41 dollar) niet aan hun olie.

De productiekosten in de VS zijn met 36,20 dollar hoger dan de verkoopprijs van WTI, maar nog net wat lager dan die van Brent. Hetzelfde geldt voor Noorwegen (36,10 dollar), Angola (35,40 dollar) en Colombia (35,30 dollar).
Het lijkt erop dat veel olie, met name van niet-OPEC landen vanwege de huidige lage prijzen niet rendabel gewonnen kan worden. De angst marktaandeel te verliezen kan ertoe leiden dan maar met verlies te verkopen of indien mogelijk de produktiekosten te verminderen. Met verlies verkopen heeft zijn grenzen, op enig moment is daar de rek uit.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 20 december 2015 @ 19:31:30 #93
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_158387798
Engeland heeft haar duurzame plannen teruggeschroefd.

Zal straks even een bron zoeken.
pi_158389067
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 19:31 schreef Scuidward het volgende:
Engeland heeft haar duurzame plannen teruggeschroefd.

Zal straks even een bron zoeken.
De Engelsen hebben inderdaad een aantal subsidies op duurzame energie geschrapt. Alle mooie woorden in Parijs ten spijt. Net zoals het beleid in Nederland om 130 km/u te kunnen rijden. Waarom? Als je die uitstoot al kan besparen ben je toch al weer een stapje verder? Of zijn ze echt zo bang voor de telegraaf lezer?
  zondag 20 december 2015 @ 20:27:05 #95
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_158389328
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 13:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Kijk, die paar miljard Euro hadden we bijvoorbeeld ook aan het onderwijs, innovatie, infrastructuur, natuur of de zorg kunnen besteden. Verplicht via een wet de kolencentrales om dat soort dingen te doen en je kan dat die paar miljard Euro aan iets nuttigers besteden. Het probleem van de politiek vandaag de dag: een groot gebrek aan scherpe geesten die een goede visie hebben voor de lange termijn.

[..]

Ook niet nodig. Gewoon de eisen dusdanig verhogen dat de kolencentrales er niet en de minder vervuilende types centrales er wel aan kunnen voldoen. Ze wisten vanaf dag 1 wat ze doen en welk risico ze nemen in deze tijdsgeest, je hoeft niets te compenseren als overheid als je het handig aanpakt.
Of steek die paar miljard in onderzoeksprojecten om het opslaan van electriciteit goedkoper te maken, zodat wind en zon ook weer goedkoper worden. Ik denk dat dat de enige manier is om van onze fossiele brandstof verslaving af te komen, dat het gewoon te duur wordt in vergelijking met hernieuwbare bronnen.

ps. niet te geloven toch, PAAR MILJARD! gewoon weggegooid! Die biomassa die bijgestookt werd zijn vooral wouden die gekapt zijn, en wij betalen er weet ik veel hoeveel belasting voor om dat te doen.
  zondag 20 december 2015 @ 21:12:47 #96
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_158390934
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 20:19 schreef Freak188 het volgende:
De Engelsen hebben inderdaad een aantal subsidies op duurzame energie geschrapt.
Ik zag het via Facebook.

http://www.buzzfeed.com/j(...)mfe9Om2aN#.pbqPZELwg

Dit zijn de meest interessante voor dit topic.
quote:
In tribute to a West Wing episode where a vast amount of bad news is dumped to avoid scrutiny, it’s been dubbed “Take out the Trash Day” .

On the very last day of the parliamentary year, the government traditionally publishes hundreds of documents and announcements, just when there are fewer journalists and MPs to scrutinise them.

Perhaps every one of the 400 reports, statements, and data releases that were published on Thursday simply weren’t ready until today.

An alternative explanation is the government is very happy to publish all these documents at a time when most MPs are heading home and the country is distracted.

The idea is that there’s so much to analyse, at least some of the bad news will be missed, but even if it’s picked up, the negative reaction will be drowned out.

7. The government announced a mass expansion of licences for fracking for shale gas.
Lord Bourne of Aberystwyth confirmed that licences are being offered to companies to start looking for and extracting shale gas from 159 areas in England and Wales. “This licensing round will see the great majority of the UK’s shale prospectivity licensed to be explored and tested,” said the peer.
Labour MP Lisa Nandy said: “This afternoon [the energy secretary] snuck out that fracking companies will be awarded licences to explore for shale gas underneath our precious national parks. It’s a disgrace that the government is ignoring all the risks to the environment and serious public concern.”

8. The government admitted air quality will remain poor in major UK cities until 2020.

British cities will continue to have poor air quality until 2020, the government has said, announcing its intention to ban certain types of vehicles from major cities. This comes after the government was found to have been breaking the law since 2010 by allowing a harmful level of pollution to continue in city centres, which is blamed for thousands of premature deaths. It chose to publish its final response to the April ruling on the final day of the parliamentary term – just in advance of the 31 December deadline.

14. The government confirmed plans for substantial cuts to green energy subsidies.

Government funding for household solar panels has been cut by two-thirds in a bid to save hundreds of millions of pounds. The move is predicted to cost thousands of jobs in the industry, although the government insists it is an uneconomical way of shifting to green energy. “We cannot afford to continue providing unchecked support for the renewables industry via demand-led schemes,” said energy secretary Amber Rudd.

quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 20:19 schreef Freak188 het volgende:
Net zoals het beleid in Nederland om 130 km/u te kunnen rijden. Waarom? Als je die uitstoot al kan besparen ben je toch al weer een stapje verder? Of zijn ze echt zo bang voor de telegraaf lezer?
Ik denk dat ze denken dat ze door afschaffen van kolencentrales al veel doen, maar klimaatverandering echt tegenhouden lukt alleen maar door niks meer uit te stoten, en volgens mij dringt het daar ook nog niet echt door wat voor een grote opgave dat is en wat voor een maatregelen er voor nodig zijn. Niet dat we helemaal niks doen, maar iedereen kijkt naar zijn buurman met de handen in zijn zak.
pi_158391407
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 21:12 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Ik zag het via Facebook.

http://www.buzzfeed.com/j(...)mfe9Om2aN#.pbqPZELwg

Dit zijn de meest interessante voor dit topic.

[..]


[..]

Ik denk dat ze denken dat ze door afschaffen van kolencentrales al veel doen, maar klimaatverandering echt tegenhouden lukt alleen maar door niks meer uit te stoten, en volgens mij dringt het daar ook nog niet echt door wat voor een grote opgave dat is en wat voor een maatregelen er voor nodig zijn. Niet dat we helemaal niks doen, maar iedereen kijkt naar zijn buurman met de handen in zijn zak.
Nederland is natuurlijk een oliestaatje. Grootste gasbel ter wereld die we al aardig leeg hebben gepompt. Rotterdamse haven als oliehaven. Nederland is zo hypocriet al het maar kan. Jammer, want als je nu vooraan gaat lopen in deze business creëer je weer een voorsprong op andere landen. Daar kunnen we nu alleen maar van dromen.
pi_158392072
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 19:27 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het lijkt erop dat veel olie, met name van niet-OPEC landen vanwege de huidige lage prijzen niet rendabel gewonnen kan worden. De angst marktaandeel te verliezen kan ertoe leiden dan maar met verlies te verkopen of indien mogelijk de produktiekosten te verminderen. Met verlies verkopen heeft zijn grenzen, op enig moment is daar de rek uit.
Ik vraag me af of grote oliebedrijven dit jaar verlies gaan draaien.
pi_158392197
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 20:27 schreef tfors het volgende:

[..]

Of steek die paar miljard in onderzoeksprojecten om het opslaan van electriciteit goedkoper te maken, zodat wind en zon ook weer goedkoper worden. Ik denk dat dat de enige manier is om van onze fossiele brandstof verslaving af te komen, dat het gewoon te duur wordt in vergelijking met hernieuwbare bronnen.

ps. niet te geloven toch, PAAR MILJARD! gewoon weggegooid! Die biomassa die bijgestookt werd zijn vooral wouden die gekapt zijn, en wij betalen er weet ik veel hoeveel belasting voor om dat te doen.
Ja, het kappen van wouden is alles behalve duurzaam, ik denk dat je rustig mag stellen dat het nog schadelijker is dan het verbranden van fossiele brandstof.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158392320
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 21:12 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Ik zag het via Facebook.

http://www.buzzfeed.com/j(...)mfe9Om2aN#.pbqPZELwg

Dit zijn de meest interessante voor dit topic.

[..]

[..]

Ik denk dat ze denken dat ze door afschaffen van kolencentrales al veel doen, maar klimaatverandering echt tegenhouden lukt alleen maar door niks meer uit te stoten, en volgens mij dringt het daar ook nog niet echt door wat voor een grote opgave dat is en wat voor een maatregelen er voor nodig zijn. Niet dat we helemaal niks doen, maar iedereen kijkt naar zijn buurman met de handen in zijn zak.
En ondertussen gebruikt de Nederlander straalkachels in hartje winter buiten, zonnebanken etc.
The age of stupid.

Volgens mij zijn we trouwens niet eens efficiënt omgegaan met die gasbel als je ziet wat voor een groot deel van de opbrengst naar een USA-bedrijf vloeit.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 20 december 2015 @ 22:37:10 #101
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_158394302
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 21:25 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Nederland is natuurlijk een oliestaatje. Grootste gasbel ter wereld die we al aardig leeg hebben gepompt. Rotterdamse haven als oliehaven. Nederland is zo hypocriet al het maar kan. Jammer, want als je nu vooraan gaat lopen in deze business creëer je weer een voorsprong op andere landen. Daar kunnen we nu alleen maar van dromen.
Grootste gasbel van Europa inderdaad. En ook wat je zegt van de haven klopt. Het is al eens eerder gezegd, als Nederland zouden we zoveel moeten investeren in duurzame oplossingen en die zouden we vervolgens wereldwijd moeten gaan exporteren. We staan al goed te boek als waterland en als duurzame energieland moet dit ook wel haalbaar zijn.
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 21:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

En ondertussen gebruikt de Nederlander straalkachels in hartje winter buiten, zonnebanken etc.
The age of stupid.

Volgens mij zijn we trouwens niet eens efficiënt omgegaan met die gasbel als je ziet wat voor een groot deel van de opbrengst naar een USA-bedrijf vloeit.
Ja die straalkachels snap ik ook niet. Dat zie ik ook veel mensen doen, allemaal dingen voornemen zoals minder vlees eten of zuinigere huishoudelijke apparaten kopen, maar vervolgens wel de meest nutteloze manieren verzinnen om elektriciteit te gebruiken. Van dat bedrijf uit de USA wist ik niet. Is dat een investeerder?
pi_158394402
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 21:43 schreef polderturk het volgende:

[..]

Ik vraag me af of grote oliebedrijven dit jaar verlies gaan draaien.
Dit jaar zijn winsten naar inschattingen gehalveerd voor Shell en BP. Mocht het niveau van $35 per barrel volgend jaar aanhouden zullen er meerdere verliesgevende productie-activiteiten zijn. Toch verwacht ik niet dat de grote bedrijven op alle activiteiten verlies maken.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158401667
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 22:39 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dit jaar zijn winsten naar inschattingen gehalveerd voor Shell en BP. Mocht het niveau van $35 per barrel volgend jaar aanhouden zullen er meerdere verliesgevende productie-activiteiten zijn. Toch verwacht ik niet dat de grote bedrijven op alle activiteiten verlies maken.
Zeker niet bij de oliebedrijven die in de hele keten van oppompen tot verkoop zitten. Verlies bij het oppompen betekent dan gelijkertijd een lagere inkoopprijs voor de overige activiteiten.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 21 december 2015 @ 08:07:36 #104
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_158401729
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 22:37 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Grootste gasbel van Europa inderdaad. En ook wat je zegt van de haven klopt. Het is al eens eerder gezegd, als Nederland zouden we zoveel moeten investeren in duurzame oplossingen en die zouden we vervolgens wereldwijd moeten gaan exporteren. We staan al goed te boek als waterland en als duurzame energieland moet dit ook wel haalbaar zijn.

[..]

Ja die straalkachels snap ik ook niet. Dat zie ik ook veel mensen doen, allemaal dingen voornemen zoals minder vlees eten of zuinigere huishoudelijke apparaten kopen, maar vervolgens wel de meest nutteloze manieren verzinnen om elektriciteit te gebruiken. Van dat bedrijf uit de USA wist ik niet. Is dat een investeerder?
NAM is 50% ExxonMobil.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_158404742
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 20:27 schreef tfors het volgende:

[..]

Of steek die paar miljard in onderzoeksprojecten om het opslaan van electriciteit goedkoper te maken, zodat wind en zon ook weer goedkoper worden. Ik denk dat dat de enige manier is om van onze fossiele brandstof verslaving af te komen, dat het gewoon te duur wordt in vergelijking met hernieuwbare bronnen.

ps. niet te geloven toch, PAAR MILJARD! gewoon weggegooid! Die biomassa die bijgestookt werd zijn vooral wouden die gekapt zijn, en wij betalen er weet ik veel hoeveel belasting voor om dat te doen.

Die biomassa heb ik altijd oplichterij gevonden of je nu hout van 10 jaar oud of van 10k jaar oud verbrand je bent nooit duurzaam bezig.

Overigens verdenk ik ze ervan afval ook onder biomassa te scharen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 21 december 2015 @ 12:06:23 #106
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_158405856
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 11:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Die biomassa heb ik altijd oplichterij gevonden of je nu hout van 10 jaar oud of van 10k jaar oud verbrand je bent nooit duurzaam bezig.

Overigens verdenk ik ze ervan afval ook onder biomassa te scharen.
Officieel is het CO2 neutraal, omdat het over 100 jaar weer aangegroeid is, maar in 2115 hebben we de planeet ofwel allang verwoest, ofwel een betere oplossing gevonden. Als politicus moet je wel enorm cynisch zijn, of onbenozel om zoiets af te tekenen. Dat is echt enorm veel geld een paar miljard, en de komende jaren gaat als het doorgaat wat in het artikel staat, wordt wéér een paar miljard in de fik gestoken. Dat zijn enorme bedragen voor niets. 8)7

edit: in feite leidt het tot een (tijdelijke 100 jaar) verhóging van CO2 in de lucht!

[ Bericht 3% gewijzigd door tfors op 21-12-2015 12:45:31 ]
pi_158406338
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 11:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Die biomassa heb ik altijd oplichterij gevonden of je nu hout van 10 jaar oud of van 10k jaar oud verbrand je bent nooit duurzaam bezig.

Overigens verdenk ik ze ervan afval ook onder biomassa te scharen.
In principe niet helemaal dat 10 jaar oude hout zit in de korte CO2 cyclus en die ander fossiele brandstoffen zijn toch vaak al minstens 5 miljoen jaar uit de co2 cyclus.
pi_158407741
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 12:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]

In principe niet helemaal dat 10 jaar oude hout zit in de korte CO2 cyclus en die ander fossiele brandstoffen zijn toch vaak al minstens 5 miljoen jaar uit de co2 cyclus.
Snap ik.
Punt blijft dat het amper duurzaam is en zeker niet gesubsidieerd zou moeten worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_158407924
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 13:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Snap ik.
Punt blijft dat het amper duurzaam is en zeker niet gesubsidieerd zou moeten worden.
Als de bomen net zo snel groeien als we ze opstoken is het nog best duurzaam, ja nog beter zou het zijn om alles zonder verbranding te willen.
pi_158409176
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 12:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]

In principe niet helemaal dat 10 jaar oude hout zit in de korte CO2 cyclus en die ander fossiele brandstoffen zijn toch vaak al minstens 5 miljoen jaar uit de co2 cyclus.
Dat is dan inderdaad ook niet het bezwaar tegen biobrandstof, het bezwaar is je een stukje grond ofwel voor voedsel ofwel voor biobrandstof kan gebruiken. Dan toch liever voor voedsel, wetende dat de wereldbevolking nog fors toeneemt terwijl de voorraad fossiele brandstoffen, die voor de synthese van kunstmest worden gebruikt, afneemt en de voedingswaarde in de afgelopen decennia al fors is verminderd ten gevolge van uitputting van de grond.
http://www.scientificamer(...)-and-nutrition-loss/
https://www.organicconsum(...)fgu/vegies121205.php
http://www.worldwatch.org/node/5339

Een tikkende tijdbom waar bijna niemand enig besef van heeft. In de USA erkent de wetenschappelijke autoriteit dit probleem, in Nederland zal de KNAW dit ongetwijfeld ook erkennen maar Het Voedingscentrum is nog aan het slapen (niets nieuws onder de zon, die lopen altijd ver achter de ontwikkelingen aan). De kunstmest camoufleert het probleem. "Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, van het eerste ben ik nog niet zeker."

Een praktisch puntje waar je bij stil wil staan: de voedingsadviezen zijn gebaseerd op groenten die meer voedingsstoffen bevatten dan dat nu het geval is. Bovendien zijn mensen gemiddeld langer geworden waardoor ze ook weer wat meer groenten nodig hebben en eten de meeste mensen veel te weinig gevarieerd. Maak maar rustig 4 ons per dag van die 2 ons per dag die wordt aanbevolen als minimum.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bram_van_Loon op 21-12-2015 14:14:38 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158425155


Ik ben benieuwd hoe lang de olieprijs onder de $40 blijft deze keer.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158429418
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 22:33 schreef Digi2 het volgende:
[ afbeelding ]

Ik ben benieuwd hoe lang de olieprijs onder de $40 blijft deze keer.
De landen binnen de OPEC rekenen erop dat de landen buiten de OPEC hun productie uiteindelijk terug gaan schroeven omdat ze onder de kostprijs produceren. De prijs zal dan wat stijgen. Als de prijs weer stijgt dan wordt het weer rendabeler om schalie olie te produceren. Als schalie olie producenten miljarden verliezen leiden en failliet gaan, dan zullen investeerders twee keer nadenken voordat ze weer inschalieolie investeren, wetende dat de OPEC landen kunstmatig de prijs langdurig laag kunnen houden. Dan hebben de OPEC landen hun doel bereikt.
pi_158432544
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 00:29 schreef polderturk het volgende:
[..]

De landen binnen de OPEC rekenen erop dat de landen buiten de OPEC hun productie uiteindelijk terug gaan schroeven omdat ze onder de kostprijs produceren. De prijs zal dan wat stijgen. Als de prijs weer stijgt dan wordt het weer rendabeler om schalie olie te produceren. Als schalie olie producenten miljarden verliezen leiden en failliet gaan, dan zullen investeerders twee keer nadenken voordat ze weer inschalieolie investeren, wetende dat de OPEC landen kunstmatig de prijs langdurig laag kunnen houden. Dan hebben de OPEC landen hun doel bereikt.
De investeringen in schalie olie zijn relatief beperkt. Ook is het zo dat schalie olie snel kan worden ontwikkeld en methoden als refracking zorgen ervoor dat de kosten per barrel zijn gedaald. Het zijn eerder deepwater en tarsand projecten die voor ontwikkeling veel kapitaal benodigen en pas na enkele jaren in productie komen waarvoor men terug zal schrikken. Veel van dergelijke plannen voor projecten zijn al op de plank beland om stof te vangen.
De vorige sterke daling tot onder $40 was het gevolg van de financiele crisis die in de VS begon in 2007, verhevigde n.a.v. Lehman in 2008 en vervolgens op de EU oversloeg. Zou de huidige sterke daling nu misschien een voorloper van een crisis zijn of wat anders? vaak leiden sterk gedaalde grondstofprijzen juist tot economische groei evenals een lage rentestand. Op dit moment zijn beide het geval. De economische groei valt echter tegen tot nu toe waarvoor ik weinig goede verklaringen zie behalve zoiets als flinke geopolitieke spanningen en hoge staatsschulden.

[ Bericht 10% gewijzigd door Digi2 op 22-12-2015 08:22:25 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158436560
quote:
American LNG Exporters Turn to Europe as Asian Demand Sputters

Europe will probably double LNG imports between 2014 and 2020, the International Energy Agency projects. One reason for that is the Netherlands, where officials are slashing output at Europe’s most prolific gas field, Groningen, after years of earthquakes tied to drilling. Just a few hours south, at the country’s first LNG import terminal in Rotterdam, Rolf Brouwer is hoping to make up for the shortfall.

“We’re ready to accept more ships,” said Brouwer, managing director of the Gate terminal, which opened in 2011. “Some of that supply could potentially come from the U.S.”

Lithuania’s importing LNG, too. The small country on the Baltic Sea illustrates the continent’s concern about being dependent on Russia -- and why it is looking more and more to the U.S. For years, the former Soviet republic procured all its oil and gas from Russia. And while the countries share a border, Lithuania paid some of Europe’s highest prices for the fuel, the country’s Energy Minister Rokas Masiulis said at a November conference in Istanbul.

Frustrated by that, Lithuania decided to build a floating LNG import terminal. Before the facility could even open, it negotiated a 23 percent discount from Gazprom PJSC, Russia’s energy giant, Masiulis said.


In February, Lithuanian gas trader Litgas signed an agreement with Cheniere to gain access to U.S. LNG.

“By being firm on this decision, we will always have the power in negotiations,” Masiulis said at the conference with a grin. "I would clearly recommend this to other countries in Europe and the world."
Het loont dus om een LNG terminal te bouwen, soms zelfs al voordat hij operationeel is zoals het voorbeeld met Litouwen aantoont.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 22 december 2015 @ 13:35:41 #115
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_158437529
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 06:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De investeringen in schalie olie zijn relatief beperkt. Ook is het zo dat schalie olie snel kan worden ontwikkeld en methoden als refracking zorgen ervoor dat de kosten per barrel zijn gedaald. Het zijn eerder deepwater en tarsand projecten die voor ontwikkeling veel kapitaal benodigen en pas na enkele jaren in productie komen waarvoor men terug zal schrikken. Veel van dergelijke plannen voor projecten zijn al op de plank beland om stof te vangen.
De vorige sterke daling tot onder $40 was het gevolg van de financiele crisis die in de VS begon in 2007, verhevigde n.a.v. Lehman in 2008 en vervolgens op de EU oversloeg. Zou de huidige sterke daling nu misschien een voorloper van een crisis zijn of wat anders? vaak leiden sterk gedaalde grondstofprijzen juist tot economische groei evenals een lage rentestand. Op dit moment zijn beide het geval. De economische groei valt echter tegen tot nu toe waarvoor ik weinig goede verklaringen zie behalve zoiets als flinke geopolitieke spanningen en hoge staatsschulden.
China kon niet eeuwig zo door blijven gaan met 10% groei per jaar, daar zit het probleem nu.
  dinsdag 22 december 2015 @ 15:05:14 #116
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_158439301
Gewoon vol inzetten op zonnecellen en elektrische auto's.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_158784071
Twee hoofdrolspelers in het olievraagstuk liggen flink met elkaar overhoop namelijk Saudie Arabië en Iran. Deze polarisatie maakt de Opec vleugellam. S.A, Rusland en Irak pompen steeds meer aardolie op sinds jaren. Iran gaat uiteindelijk 1 miljoen extra vaten per dag produceren. Libië zal terugkeren op de oliemarkt nu ze een eenheidsregering gaan vormen. Alles bij elkaar opgeteld bevinden we ons in een aardolie sluipcrash die nog niet ten einde is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 03-01-2016 12:32:43 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158784737
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 12:18 schreef Digi2 het volgende:
Twee hoofdrolspelers in het olievraagstuk liggen flink met elkaar overhoop namelijk Saudie Arabië en Iran. Deze polarisatie maakt de Opec vleugellam. S.A, Rusland en Irak pompen steeds meer aardolie op sinds jaren. Iran gaat uiteindelijk 1 miljoen extra vaten per dag produceren. Libië zal terugkeren op de oliemarkt nu ze een eenheidsregering gaan vormen. Alles bij elkaar opgeteld bevinden we ons in een aardolie sluipcrash die nog niet ten einde is.
Ik denk ook niet dat de OPEC het aandurft om de kraan dicht te draaien om de prijs te doen stijgen. Een stijgende olieprijs maakt duurzame alternatieven zomaar ineens rendabeler en ze kunnen de duurzame energie zomaar een impuls geven die het laat versnellen zonder ooit weer af te remmen.

Sowieso denk ik dat het besef er begint te komen dat olie in het eindspel zit: Hoe verdien je nog zoveel mogelijk aan het opmaken van de olie? Het idee dat je de olie gewoon 5 of 10 jaar later voor meer kunt verkopen als je nu de kraan wat dichtdraait is niet meer. Als de prijs niet meer gaat stijgen is het gunstiger om het nu te verkopen want dan kun je met dat geld een rendement halen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 3 januari 2016 @ 13:30:14 #119
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_158785605
Ik zie olie nog niet zo snel verdwijnen. Denkt eens aan de massale infrastructuur die helemaal op olie ingericht is. Dan heb je het niet alleen over transport, maar ook praktisch alle plastics. De investering voor een polyethyleen fabriek is enorm,als je er daar een van hebt die op olie draait en er komt een alternatief voorbij,dan schrijf je de fabriek die je hebt niet ineens af.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  zondag 3 januari 2016 @ 13:36:52 #120
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_158785754
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 12:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik denk ook niet dat de OPEC het aandurft om de kraan dicht te draaien om de prijs te doen stijgen. Een stijgende olieprijs maakt duurzame alternatieven zomaar ineens rendabeler en ze kunnen de duurzame energie zomaar een impuls geven die het laat versnellen zonder ooit weer af te remmen.

Sowieso denk ik dat het besef er begint te komen dat olie in het eindspel zit: Hoe verdien je nog zoveel mogelijk aan het opmaken van de olie? Het idee dat je de olie gewoon 5 of 10 jaar later voor meer kunt verkopen als je nu de kraan wat dichtdraait is niet meer. Als de prijs niet meer gaat stijgen is het gunstiger om het nu te verkopen want dan kun je met dat geld een rendement halen.
Is hiermee die piek-theorie gefalsificeerd?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 3 januari 2016 @ 13:41:54 #121
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_158785874
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 13:30 schreef nixxx het volgende:
Ik zie olie nog niet zo snel verdwijnen. Denkt eens aan de massale infrastructuur die helemaal op olie ingericht is. Dan heb je het niet alleen over transport, maar ook praktisch alle plastics. De investering voor een polyethyleen fabriek is enorm,als je er daar een van hebt die op olie draait en er komt een alternatief voorbij,dan schrijf je de fabriek die je hebt niet ineens af.
Volgens mij ging het vooral om het olie gebruiken als brandstof. Het lijkt me aannemelijk dat we de laatste restjes vooral zullen gebruiken als grondstof voor producten die we gebruiken.

Hierover gesproken, voor welke producten is olie een superieure grondstof zonder dat er nadelen aan kleven voor het gebruik? Olie wordt veel voor kleding gebruikt maar is dan niet het nadeel dat het minder ademt (dat hangt natuurlijk ook af van hoe je de draden precies gebruikt en wat je op de kleding spuit) dan wanneer je planten, wol, hennep en zijde en zo gebruikt? Hoe gemakkelijk zou je in de bouw andere grondstoffen dan olie gebruiken? Wat voor materiaal zouden we bijv. voor toetsenborden, muizen etc. gebruiken? Bioplastic?
Het zou interessant zijn als hier eens een uitgebreide analyse van zou worden gemaakt, al zal de markt dit soort probleempjes (deze wel, voor transport zal dat, vrees ik, lastiger zijn) vast wel vanzelf gaan oplossen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 3 januari 2016 @ 13:43:52 #122
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_158785909
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 13:35 schreef tfors het volgende:

[..]

China kon niet eeuwig zo door blijven gaan met 10% groei per jaar, daar zit het probleem nu.
Plus dat ze een inhaalslag maakten, als je van ver komt dan kan je snel groeien tot het niveau wat anderen al hebben bereikt. Daar verkeken de mensen zich wat op, denk ik.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158785940
quote:
7s.gif Op zondag 8 november 2015 14:54 schreef Twiitch het volgende:
In Nederland meer elektrische auto's dan in Duitsland? Huh?
Ja, subsidies ;)
pi_158786605
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 13:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Is hiermee die piek-theorie gefalsificeerd?
Ja, ik heb hier vaker gesteld dat zowel de prijs, het aanbod, natuurlijke voorraden en innovaties m.b.t olie onvoorspelbaar zijn. Misschien zal nu de piek-productie van olie wel zijn geweest, maar zelfs dat is niet zeker. Door innovaties zou olie in de toekomst wel eens een hernieuwbare energiebron kunnen worden. De voorspellingen van de zgn. kenners dat de prijs over de 200 $ zou worden was natuurlijk nergens op gebaseerd, c.q. zou een gelukstreffer zijn geweest, omdat het onvoorspelbaar is.
Echter op korte termijn lijkt de bodem nog niet in zicht vanwege:
- overaanbod en afwezigheid van productieafspraken
- milde winter tot nu toe (ook onvoorspelbaar)
- klimaathype en subsidies op alternatieven
- CO2 lobby
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_158787443
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 13:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Is hiermee die piek-theorie gefalsificeerd?
Ik denk het niet. De peak-oil theorie gaat om economisch rendabel te winnen olie. Het langdurige prijsniveau van ca $100 heeft ervoor gezorgd dat o.a. shale rendabel werd om te gaan exploiteren. Er veel zuiniger vliegtuigmotoren zijn ontwikkeld en electrische auto´s een alternatief werden. In de chemische industrie is men veelal over gaan schakelen naar aardgas ipv aardolie als grondstof omdat het vooral in de US veel goedkoper werd als aardolie. Het blijkt dat een prijs van ca $100 per vat te hoog is op langere termijn om economisch rendabel te zijn. Omdat dit vrij trage elastische mechanismen zijn is het lastig in te schatten wat deze prijs is. Het wereldwijd inzetten op CO2 reductie door overheden aangemoedigd maakt aardolie ook minder economische rendabel. De distuptieve visie op peak-oil is echter onjuist gebleken. Er is zijn voldoende alternatieven voorhanden zodat anarchistische scenarios in het rijke westen niet optreden. Het omgekeerde lijkt het geval, de anarchistische scenario´s spelen zich juist eerder af in de olielanden die zich plots zien geconfronteerd met een enorm verlies aan inkomsten en niet tijdig voor alternatieve inkomstenbronnen hebben gezorgd.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158787498
NL is nog steeds achterlijk duur!!
  zondag 3 januari 2016 @ 15:10:06 #127
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_158788065
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 14:14 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ja, ik heb hier vaker gesteld dat zowel de prijs, het aanbod, natuurlijke voorraden en innovaties m.b.t olie onvoorspelbaar zijn. Misschien zal nu de piek-productie van olie wel zijn geweest, maar zelfs dat is niet zeker. Door innovaties zou olie in de toekomst wel eens een hernieuwbare energiebron kunnen worden. De voorspellingen van de zgn. kenners dat de prijs over de 200 $ zou worden was natuurlijk nergens op gebaseerd, c.q. zou een gelukstreffer zijn geweest, omdat het onvoorspelbaar is.
Echter op korte termijn lijkt de bodem nog niet in zicht vanwege:
- overaanbod en afwezigheid van productieafspraken
- milde winter tot nu toe (ook onvoorspelbaar)
- klimaathype en subsidies op alternatieven
- CO2 lobby
Van olie een hiernieuwbare energiebron maken lijkt me niet handig. Als je olie als grondstof wil hebben voor plastic, polyester, nylon etc. en er daarom energie in stopt, prima, anders kan je beter de energie zelf benutten die je erin stopt om terug olie te maken. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158788607
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 13:30 schreef nixxx het volgende:
Ik zie olie nog niet zo snel verdwijnen. Denkt eens aan de massale infrastructuur die helemaal op olie ingericht is. Dan heb je het niet alleen over transport, maar ook praktisch alle plastics. De investering voor een polyethyleen fabriek is enorm,als je er daar een van hebt die op olie draait en er komt een alternatief voorbij,dan schrijf je de fabriek die je hebt niet ineens af.
Je hoeft niet de hele fabriek af te schrijven als de krakers worden omgebouwd om op gas te draaien.
One man's trash, another man's treasure.
  zondag 3 januari 2016 @ 19:01:16 #129
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_158794634
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 15:30 schreef Arkai het volgende:

[..]

Je hoeft niet de hele fabriek af te schrijven als de krakers worden omgebouwd om op gas te draaien.
Gas zie ik eigenlijk als gelijk aan olie. Beide fossiele grondstoffen. Ik had het meer in gedachten als het omschakelen van olie naar biologische grondstoffen bijvoorbeeld voor productie van plastics etcetera.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_158870482
quote:
Olieprijs zakt naar laagste niveau in elf jaar

De olieprijzen stonden woensdag, in de aanloop naar de presentatie van cijfers over de Amerikaanse voorraden, flink onder druk. De prijs van Brentolie zakte daarbij tot het laagste niveau in elf jaar.

Naar verwachting maakt de Amerikaanse overheid woensdagmiddag bekend dat de olievoorraden vorige week met 500.000 vaten zijn toegenomen.

De oplopende spanningen tussen Saudi-Arabië en Iran, in de afgelopen dagen, hebben de al maanden durende prijsdaling geen halt toegeroepen. Dat is vooral te wijten aan het feit dat het aanbod nog steeds veel groter is dan de vraag.

Banken
Analisten van grote banken als Citigroup en UBS voorspelden dat de olieprijzen in de komende maanden wellicht dalen tot 30 dollar en dat de Amerikaanse voorraden ongeveer 130 miljoen vaten boven het 5-jarige gemiddelde zullen blijven.

De prijs van een vat Amerikaanse olie daalde even na 11.00 uur 2 procent tot 35,27 dollar en Brentolie werd 2,7 procent goedkoper op 35,44 dollar per vat.
De polarisering tussen Iran en meerdere OPEC-landen vergroten de verdeeldheid binnen OPEC, bovendien is Iran sinds de sancties gewend de broekriem aan te halen itt S.A. Het zal me niet verbazen als Iran goedkope olie als wapen gaat gebruiken tegen S.A. dat hier juist heel kwetsbaar voor is op langere termijn. Venezuala gaat door deze prijsslag bezwijken en imploderen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 6 januari 2016 @ 13:30:01 #131
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_158870903
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 15:03 schreef Digi2 het volgende:

[..]

In Duitsland wordt electrisch rijden ontmoedigd vanwege de lobby van de autoindustrie daar. Tesla heeft in Nederland sinds kort 2 fabrieken ^O^

Het sprookje van de electro mobiliteit:

Hat unser Auto noch Zukunft?
Als je de straat er tussen een scheiding wil noemen hebben ze er 2 ja... ik zou het bij 1 houden
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_158893655
quote:
Olieprijs gezakt tot laagste niveau sinds 2003

De olieprijzen zijn donderdag opnieuw fors gedaald. De prijs van Amerikaanse olie zakte daarbij tot het laagste niveau sinds 2003.

De prijs van een vat Amerikaanse olie stond maandag rond 9.00 uur ruim 5 procent in de min op 32,25 dollar. Brentolie werd bijna 6 procent goedkoper en kostte 32,26 dollar per vat.

De prijsdaling is vooral te wijten aan het feit dat het aanbod nog steeds veel groter is dan de vraag. Het overaanbod werd woensdag onderstreept door de melding dat de benzinevoorraden in de VS nu tot het hoogste peil zijn gestegen sinds 1993.

Ook de tragere economische groei en beursval in China doet de prijs geen goed.
Deze lage olieprijs moet wel tot minder productie van shale-oil leiden. De hogere productie van Iran zal dat vermoedelijk compenseren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158894124
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 14:50 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
NL is nog steeds achterlijk duur!!
Prijs van een vat olie is nu $32 voor 159 liter. $32 is ongeveer ¤30. Olie kost per liter 30 / 159 = 19 cent per liter. Wij betalen ¤1.40 voor een liter benzine en ¤1.05 voor een liter diesel.
  donderdag 7 januari 2016 @ 10:17:26 #134
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_158894217
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 10:12 schreef polderturk het volgende:

[..]

Prijs van een vat olie is nu $32 voor 159 liter. $32 is ongeveer ¤30. Olie kost per liter 30 / 159 = 19 cent per liter. Wij betalen ¤1.40 voor een liter benzine en ¤1.05 voor een liter diesel.
Benzine prijs in Saudi Arabie is met dik 50% omhoog gegaan vorige week. betaal nu 24 dollarcent per liter 95.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_158894396
Dubbel
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158895262
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2016 10:17 schreef nixxx het volgende:

[..]

Benzine prijs in Saudi Arabie is met dik 50% omhoog gegaan vorige week. betaal nu 24 dollarcent per liter 95.
Voorheen verkochten de Saudi's dus de benzine onder de marktprijs van olie. Nu verkopen ze het net iets boven de marktprijs.
pi_158895919
quote:
7s.gif Op zondag 8 november 2015 14:54 schreef Twiitch het volgende:
In Nederland meer elektrische auto's dan in Duitsland? Huh?
Omdat ze in Duitsland slim genoeg zijn om te snappen dat elektrische auto's rijden op fossiele brandstoffen. Je schiet nagenoeg niets op met die onzin.
(is niet waar maar gaat om het idee)
  donderdag 7 januari 2016 @ 11:49:02 #138
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_158895999
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 11:18 schreef polderturk het volgende:

[..]

Voorheen verkochten de Saudi's dus de benzine onder de marktprijs van olie. Nu verkopen ze het net iets boven de marktprijs.
En dus nog steeds onder de marktprijs voor geraffineerd product. Het was geen belasting verhoging, maar een subsidie verlaging.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_158924217
quote:
Beursgang oliereus: Saoedi's hebben écht dringend geld nodig

De Saoedische machthebbers overwegen een gedeelte van hun grootste melkkoe te verkopen. In een interview met het tijdschrift The Economist hint kroonprins Mohammad bin Salman op een beursgang van staatssbedrijf Saudi Aramco.

Die beursgang, waar volgens de kroonprins binnen enkele maanden een beslissing over wordt genomen, zou meteen het meest waardevolle bedrijf ter wereld opleveren. Het bedrijf bezit naar eigen zeggen 261 miljard vaten aan oliereserves, meer dan tien keer zo veel als het grootste commerciële oliebedrijf ter wereld, ExxonMobil. Dat bedrijf heeft een beurswaarde van 323 miljard dollar. Aramco is volgens de Saoedi's 'biljoenen dollars' waard, schrijft The Economist. Het bedrijf produceert meer dan 10 procent van alle olie die wereldwijd gewonnen wordt. eursgang, waar volgens de kroonprins binnen enkele maanden een beslissing over wordt genomen, zou meteen het meest waardevolle bedrijf ter wereld opleveren. Het bedrijf bezit naar eigen zeggen 261 miljard vaten aan oliereserves, meer dan tien keer zo veel als het grootste commerciële oliebedrijf ter wereld, ExxonMobil. Dat bedrijf heeft een beurswaarde van 323 miljard dollar. Aramco is volgens de Saoedi's 'biljoenen dollars' waard, schrijft The Economist. Het bedrijf produceert meer dan 10 procent van alle olie die wereldwijd gewonnen wordt.
....
Dat SA een probleem heeft door de aanhoudend lage olieprijs komt omdat de economie grotendeels afhankelijk is van olieinkomsten. Deze inkomsten hebben er met name in SA voor gezorgd dat ze hun ¨achterlijkheid¨ in de vorm van extreem islamisme konden handhaven. Andere oliestaten in de regio zijn al langer bezig hun economien te moderniseren. De mentale omslag hebben ze ook daar nog niet echt gemaakt wat blijkt uit een gering aantal patentaanvragen en wetenschapelijke publikaties. Op dit moment verkopen terwijl de olieprijs zo laag is lijkt op een firesale. Een goede prijs zullen ze niet makkelijk krijgen omdat de conculegas private oliemijen zich ook in zwaar weer bevinden. Bovendien is SA geen rechtsstaat in westerse zin en zal er dientengevolge een hoge risicopremie ingeprijst worden. Ook de voortdurende conflicten in het M.O. zullen tot een verhoogde risicopremie leiden. Uiteindelijk zal SA hoogst waarschijnlijk in burgeroorlog ten onder gaan. Dit is een manier om tijd te rekken naar mijn idee.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158924406
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 11:46 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Omdat ze in Duitsland slim genoeg zijn om te snappen dat elektrische auto's rijden op fossiele brandstoffen. Je schiet nagenoeg niets op met die onzin.
(is niet waar maar gaat om het idee)
Dat is niet helemaal waar, daarnaast is hybride rijden ook vooral bedoeld om uitstoot in de steden te verminderen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_158924436
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 10:12 schreef polderturk het volgende:

[..]

Prijs van een vat olie is nu $32 voor 159 liter. $32 is ongeveer ¤30. Olie kost per liter 30 / 159 = 19 cent per liter. Wij betalen ¤1.40 voor een liter benzine en ¤1.05 voor een liter diesel.
Je weet wat de prijs van benzine is zonder accijnzen en btw?
https://www.unitedconsume(...)brandstofprijzen.asp
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_158924740
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 11:40 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je weet wat de prijs van benzine is zonder accijnzen en btw?
https://www.unitedconsume(...)brandstofprijzen.asp
Dat stamt waarschijnlijk uit een tijd toen de olieprijs nog veel hoger lag, Het aandeel van de productiekosten is nu nog veel lager dan die 29%.
pi_158925983
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 11:53 schreef polderturk het volgende:

[..]

Dat stamt waarschijnlijk uit een tijd toen de olieprijs nog veel hoger lag, Het aandeel van de productiekosten is nu nog veel lager dan die 29%.
Ja maar ik doel erop dat die 1.40 die je aangeeft maar voor max 25 procent daadwerkelijk afhankelijk is van de olieprijs, de rest is accijns/btw.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_158945607
Volgens Hans de Geus van RTLZ heeft Iran de olie-oorlog aan SA verkondigd. Ze willen desnoods naar een prijs van 1$ per vat _O-

Vanaf 3min20sec:
RTLZ: slechtste-eerste-beursweek-ooit-aex-verliest-8-procent
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158972491
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 23:23 schreef Digi2 het volgende:
Volgens Hans de Geus van RTLZ heeft Iran de olie-oorlog aan SA verkondigd. Ze willen desnoods naar een prijs van 1$ per vat _O-

Vanaf 3min20sec:
RTLZ: slechtste-eerste-beursweek-ooit-aex-verliest-8-procent
Tegelijkertijd wil KSA oliegigant Saudi Aramco naar de beurs brengen die daarmee potentieel het grootste beurs genoteerde bedrijf per wereld wordt. De geschatte beurswaarde overstijgt 70x de waarde van Shell. Er gebeuren rare dingen in de wereld.
One man's trash, another man's treasure.
pi_158974154
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 23:21 schreef Arkai het volgende:

[..]

Tegelijkertijd wil KSA oliegigant Saudi Aramco naar de beurs brengen die daarmee potentieel het grootste beurs genoteerde bedrijf per wereld wordt. De geschatte beurswaarde overstijgt 70x de waarde van Shell. Er gebeuren rare dingen in de wereld.
Op dit moment verkopen terwijl de olieprijs zo laag is lijkt op een firesale. Een goede prijs zullen ze niet makkelijk krijgen omdat de conculegas private oliemijen zich ook in zwaar weer bevinden. Bovendien is SA geen rechtsstaat in westerse zin en zal er dientengevolge een hoge risicopremie ingeprijst worden. Ook de voortdurende conflicten in het M.O. zullen tot een verhoogde risicopremie leiden. Uiteindelijk zal SA hoogst waarschijnlijk in burgeroorlog ten onder gaan. Dit is een manier om tijd te rekken naar mijn idee. Mijn vermoeden is dat SA geen vette prijs gaat vangen middels een IPO. Als ze het enigzins slim aanpakken knippen ze Aramco op in kleinere stukken zodat het betaalbaarder wordt voor oliemijen en het beter past bij geografische risicospreiding.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_159016409
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 23:23 schreef Digi2 het volgende:
Volgens Hans de Geus van RTLZ heeft Iran de olie-oorlog aan SA verkondigd. Ze willen desnoods naar een prijs van 1$ per vat _O-

Vanaf 3min20sec:
RTLZ: slechtste-eerste-beursweek-ooit-aex-verliest-8-procent
Hoe gaat Iran dat financieren?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 11 januari 2016 @ 18:30:06 #148
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_159020043
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 00:20 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Op dit moment verkopen terwijl de olieprijs zo laag is lijkt op een firesale. Een goede prijs zullen ze niet makkelijk krijgen omdat de conculegas private oliemijen zich ook in zwaar weer bevinden. Bovendien is SA geen rechtsstaat in westerse zin en zal er dientengevolge een hoge risicopremie ingeprijst worden. Ook de voortdurende conflicten in het M.O. zullen tot een verhoogde risicopremie leiden. Uiteindelijk zal SA hoogst waarschijnlijk in burgeroorlog ten onder gaan. Dit is een manier om tijd te rekken naar mijn idee. Mijn vermoeden is dat SA geen vette prijs gaat vangen middels een IPO. Als ze het enigzins slim aanpakken knippen ze Aramco op in kleinere stukken zodat het betaalbaarder wordt voor oliemijen en het beter past bij geografische risicospreiding.
Ik denk dat het echt niet gaat gebeuren, meneer de prins heeft het denk ik meer opgegooid als proefballonnetje.

Kan er verder nog wel berg redenen voor verzinnen die ik hier niet kan delen. Ik werk er namelijk.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 12 januari 2016 @ 01:02:57 #149
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_159031929
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 11:46 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Omdat ze in Duitsland slim genoeg zijn om te snappen dat elektrische auto's rijden op fossiele brandstoffen. Je schiet nagenoeg niets op met die onzin.
(is niet waar maar gaat om het idee)
Dat is niet slim, maar gewoon dom.

De voornaamste reden om elektrisch te rijden is JUIST dat je de vervuiling uit de stad haalt. Als fietser zit je maar wat vaak in de uitlaatgassen te rijden.

Daarnaast kan je een centraal uitstoot punt (een kolencentrale ipv duizenden auto's) veel beter reguleren en later in 1 klap vervangen door een centrale die groene stroom opwekt.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_159045164
quote:
Lage olieprijs kost honderdduizenden banen

De lage olieprijzen mogen dan wel prettig zijn aan de benzinepomp - diesel kost hier en daar al minder dan een euro - het kost duizenden werknemers in de olieindustrie hun baan. BP kondigde aan dat er dit jaar opnieuw 4000 banen verdwijnen.

Het merendeel in Azerbeidjan, Angola en de Golf van Mexico, maar ook 600 banen op de installaties in de Noordzee. Vorig jaar werden ook al 4000 banen geschrapt. Bij BP werken nu nog circa 80.000 mensen. De prijs van olie dekt bij de meeste oliemaatschapijen bij lange niet meer de kosten voor het bovenhalen van de olie. Veel olie wordt gewonnen in de diepzee en arctische gebieden en dat kost al gauw 50 tot 70 dollar per vat.

De lage olieprijs dwingt oliemaatschappijen om rigoureus te snijden in de kosten. Miljarden kostende projecten worden stopgezet of op een laag pitje gezet, bedrijfsonderdelen verkocht en de investeringen teruggeschroefd. Zo liet de Braziliaanse oliemaatschappij Petrobras maandag weten dat het investeringsprogramma voor de komende vijf jaar met meer dan 30 miljard dollar wordt versoberd.

Bij oliemaatschappijen en vooral bij de toeleveranciers en dienstverleners die afhankelijk zijn van opdrachten van de 'oil majors' verdwijnen de banen dan ook bij bosjes. Naar schatting zijn er sinds de val van de olieprijs al meer dan 200.000 banen in de olie- en gasindustrie verdwenen.
Boosdoener

En de grote boosdoener - de olieprijs - blijft maar dalen. Op de oliemarkt kostte een vat van 159 liter ruwe Brent-olie vanmorgen nog maar 30 dollar, de laagste prijs in 12 jaar. Overproductie en lagere vraag zijn de aanjagers van de prijsdaling. In de zomer van 2008 kostte olie korte tijd 150 dollar per vat, waarna de prijs instortte. In 2011 en 2012 piekte de olie weer op meer dan 120 dollar. In de zomer van 2014 zette de daling in en inmiddels is de prijs dus nog maar een kwart van die van drie à vier jaar geleden.

Sommige zakenbanken houden er rekening mee dat de olieprijs de komende maanden nog verder daalt en dat zelfs de 20 dollar in beeld komt. De laatste keer dat olie zo goedkoop was was in december 2001.

De aandelenkoersen van de grote olieconcerns hebben ook zwaar te lijden. Het aandeel Shell is de voorbije zes maanden met 30 procent gedaald. De aandelenkoers van BP verloor in de afgelopen twee maanden 18 procent.De lage olieprijzen mogen dan wel prettig zijn aan de benzinepomp - diesel kost hier en daar al minder dan een euro - het kost duizenden werknemers in de olieindustrie hun baan. BP kondigde aan dat er dit jaar opnieuw 4000 banen verdwijnen.

Het merendeel in Azerbeidjan, Angola en de Golf van Mexico, maar ook 600 banen op de installaties in de Noordzee. Vorig jaar werden ook al 4000 banen geschrapt. Bij BP werken nu nog circa 80.000 mensen. De prijs van olie dekt bij de meeste oliemaatschapijen bij lange niet meer de kosten voor het bovenhalen van de olie. Veel olie wordt gewonnen in de diepzee en arctische gebieden en dat kost al gauw 50 tot 70 dollar per vat.

De lage olieprijs dwingt oliemaatschappijen om rigoureus te snijden in de kosten. Miljarden kostende projecten worden stopgezet of op een laag pitje gezet, bedrijfsonderdelen verkocht en de investeringen teruggeschroefd. Zo liet de Braziliaanse oliemaatschappij Petrobras maandag weten dat het investeringsprogramma voor de komende vijf jaar met meer dan 30 miljard dollar wordt versoberd.

Bij oliemaatschappijen en vooral bij de toeleveranciers en dienstverleners die afhankelijk zijn van opdrachten van de 'oil majors' verdwijnen de banen dan ook bij bosjes. Naar schatting zijn er sinds de val van de olieprijs al meer dan 200.000 banen in de olie- en gasindustrie verdwenen.
Boosdoener

En de grote boosdoener - de olieprijs - blijft maar dalen. Op de oliemarkt kostte een vat van 159 liter ruwe Brent-olie vanmorgen nog maar 30 dollar, de laagste prijs in 12 jaar. Overproductie en lagere vraag zijn de aanjagers van de prijsdaling. In de zomer van 2008 kostte olie korte tijd 150 dollar per vat, waarna de prijs instortte. In 2011 en 2012 piekte de olie weer op meer dan 120 dollar. In de zomer van 2014 zette de daling in en inmiddels is de prijs dus nog maar een kwart van die van drie a vier jaar geleden.

Sommige zakenbanken houden er rekening mee dat de olieprijs de komende maanden nog verder daalt en dat zelfs de 20 dollar in beeld komt. De laatste keer dat olie zo goedkoop was was in december 2001.

De aandelenkoersen van de grote olieconcerns hebben ook zwaar te lijden. Het aandeel Shell is de voorbije zes maanden met 30 procent gedaald. De aandelenkoers van BP verloor in de afgelopen twee maanden 18 procent.
Een beetje een eenzijdig verhaal want de goedkope olie leidt anderzijds tot meer koopkracht bij consumente die minder geld kwijt zijn aan energiekosten. Het bespaarde geld geven ze dan weer uit aan andere zaken en daardoor ontstaan weer nieuwe banen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')