abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  zondag 16 april 2017 @ 09:47:54 #226
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_170254271
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:21 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Daar is sowieso geen enkele aanwijzing voor.
Ik zeg niet dat het gebeurt, maar als ik als land grotendeels afhankelijk ben van de olieproductie zal ik me toch ernstig zorgen maken. Dan zou ik dit toch zeker als een serieuze bedreiging zien.

Als EU-landen elektrische auto's fiscaal blijven stimuleren verwacht ik wel dat de groei exponentieel gaat. Nu is het inderdaad nog maar 1% dat elektrisch rijdt, maar er zijn ook geen serieuze opties. De Tesla is duur en de rest heeft een te lage actieradius. Als daar verandering in komt (en dat lijkt te komen met o.a. de nieuwe Tesla en Ampera) kan het ineens heel snel gaan.
[b]Op woensdag 9 juni 2010 09:38 schreef n3z het volgende:[/b]
Nee. Ik vindt immigranten niet erg, maar aub alleen hoogopgeleide.
pi_170255611
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 09:47 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat het gebeurt, maar als ik als land grotendeels afhankelijk ben van de olieproductie zal ik me toch ernstig zorgen maken. Dan zou ik dit toch zeker als een serieuze bedreiging zien.

Als EU-landen elektrische auto's fiscaal blijven stimuleren verwacht ik wel dat de groei exponentieel gaat. Nu is het inderdaad nog maar 1% dat elektrisch rijdt, maar er zijn ook geen serieuze opties. De Tesla is duur en de rest heeft een te lage actieradius. Als daar verandering in komt (en dat lijkt te komen met o.a. de nieuwe Tesla en Ampera) kan het ineens heel snel gaan.
Dat is voor mij wel de hoop. Ben het op veel zaken wel eens met elfletterig en ook hier weer. Onafhankelijk of in ieder geval minder afhankelijk worden van olie en gas betekent buiten dat je het milieu spaart vooral ook meer autonomie. Als je op een gegeven moment het grootste deel van je energievoorziening in eigen land op kunt wekken hou je een Rusland, Saudi-Arabië en meer van dat soort landen veel makkelijker buiten de deur.
  zondag 16 april 2017 @ 13:15:43 #228
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_170256753
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 09:47 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Als EU-landen elektrische auto's fiscaal blijven stimuleren verwacht ik wel dat de groei exponentieel gaat.
Dat is het hem nou juist. Overheden stimuleren zich gek maar niemand koopt serieus elektrische auto's, om de problemen die jij hier benoemt. Op een gegeven moment kunnen overheden zich dat ook niet meer veroorloven en worden elektrische auto's net zo zwaar belast als elke andere. Dat maakt ze weer compleet onaantrekkelijk.

quote:
De Tesla is duur en de rest heeft een te lage actieradius. Als daar verandering in komt (en dat lijkt te komen met o.a. de nieuwe Tesla en Ampera) kan het ineens heel snel gaan.
Beiden zijn geen serieuze opties.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_170280629
quote:
'Saudi-Arabië schrapt projecten onder druk van lage olieprijs

Saudi-Arabië is bezig een streep te zetten door miljarden aan onafgemaakte projecten omdat de overheidsfinanciën onder grote druk staan door de lage olieprijzen. Dat meldden ingewijden bij de Saudische regering aan persbureau Reuters.

Ministeries en overheidsinstellingen hebben opdracht gekregen onderzoek te doen naar projecten waar het mes in kan. Het gaat om projecten waarvan nog geen kwart is afgerond.

Er zal worden bekeken in hoeverre de projecten haalbaar zijn en bijdragen aan het doel van de Saudi's om de economie breder te maken dan enkel de oliesector. Daarbij wordt ook gekeken naar samenwerking met private partijen.

Door de lage olieprijzen is Saudi-Arabië gedwongen de uitgaven aan banden te leggen en heeft Riyad te maken met een begrotingstekort. Olie is goed voor circa 90 procent van de inkomsten van het Arabische land.
Historisch gezien is de huidige olieprijs niet extreem laag. Een economie omvormen tegen een cultuurachtergrond zoals S.A. heeft duurt meerdere generaties. Die tijd krijgen ze waarschijnlijk niet.
We can't afford the illusion anymore
pi_170280726
quote:
14s.gif Op zondag 16 april 2017 13:15 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is het hem nou juist. Overheden stimuleren zich gek maar niemand koopt serieus elektrische auto's, om de problemen die jij hier benoemt. Op een gegeven moment kunnen overheden zich dat ook niet meer veroorloven en worden elektrische auto's net zo zwaar belast als elke andere. Dat maakt ze weer compleet onaantrekkelijk.

[..]

Beiden zijn geen serieuze opties.
En daarom komt werkelijk ieder automerk met een elektrisch offensief de komende jaren? Het begint juist nu op gang te komen. De subsidies versnellen het proces alleen maar, het houdt het niet in stand.

De BMW I3 heeft net een verdubbeling van de range gehad in 2-3 jaar. Het heeft bijna 50 jaar geduurd voordat het gemiddelde verbruik van een auto werd gehalveerd.
  maandag 17 april 2017 @ 12:21:33 #231
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_170281979
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 11:19 schreef Digi2 het volgende:
Een economie omvormen tegen een cultuurachtergrond zoals S.A. heeft duurt meerdere generaties. Die tijd krijgen ze waarschijnlijk niet.
Uit eigen ervaring zie ik dat ook nog wel moeilijk voor ze worden.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  maandag 17 april 2017 @ 12:38:00 #232
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_170282326
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 08:12 schreef Zwansen het volgende:
Wat zou er gebeuren met de vraag naar olie als we 100% elektrisch gaan rijden?

Vraag me namelijk af welk deel van de totale olievraag afkomstig is van benzine/diesel tbv vervoer. Tientallen procenten gok ik?
Here’s How Electric Cars Will Cause the Next Oil Crisis
A shift is under way that will lead to widespread adoption of EVs in the next decade.

https://www.bloomberg.com/features/2016-ev-oil-crisis/
  maandag 17 april 2017 @ 15:15:25 #233
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_170285135
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 12:38 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Here’s How Electric Cars Will Cause the Next Oil Crisis
A shift is under way that will lead to widespread adoption of EVs in the next decade.

https://www.bloomberg.com/features/2016-ev-oil-crisis/
Nice, mooi filmpje/artikel! :)

Het enige minpunt is dat ze naar mijn idee te weinig ingaan op de significante groei qua vraag naar olie in landen als China, India, etc. Mogelijk dat hierdoor het gebrek aan vraag als gevolg van EV teniet wordt gedaan.
[b]Op woensdag 9 juni 2010 09:38 schreef n3z het volgende:[/b]
Nee. Ik vindt immigranten niet erg, maar aub alleen hoogopgeleide.
pi_170290096
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:15 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Nice, mooi filmpje/artikel! :)

Het enige minpunt is dat ze naar mijn idee te weinig ingaan op de significante groei qua vraag naar olie in landen als China, India, etc. Mogelijk dat hierdoor het gebrek aan vraag als gevolg van EV teniet wordt gedaan.
Met snelle ontwikkeling van alternatieven kan ook die significante groei wel eens flink verminderen. Ze zijn in Azië ook niet gek en met grote smog-problemen in de steden zijn schone alternatieven wellicht extra interessant.

In elk geval in China is de overheid druk bezig met aanscherpen van milieuwetgeving, en tevens wordt er op Chinese wijze streng op de naleving gecontroleerd. Nieuwe wet is aangenomen, fabrikanten moeten binnen 3 of 6 maanden zorgen voor de nodige aanpassingen. Lukt het niet binnen die periode en komt er een controleur? Dan gaat de boel gewoon op slot tot de zaak voldoet.
pi_170291677
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:15 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Nice, mooi filmpje/artikel! :)

Het enige minpunt is dat ze naar mijn idee te weinig ingaan op de significante groei qua vraag naar olie in landen als China, India, etc. Mogelijk dat hierdoor het gebrek aan vraag als gevolg van EV teniet wordt gedaan.
Er is wel een verandering met het verleden. De groeimarkt voor olie zit in armere landen wat tot gevolg heeft dat bij stijgende olieprijzen al snel vraaguitval optreedt. De pricing power die OPEC had verminderd in toenemende mate. De jaren dat aardolie circa $100 was heeft tot flinke efficentie verbeteringen en voor de versnelde opkomst van alternatieven gezorgd. Op dit moment is de aardgasmarkt echt globaal geworden terwijl die voorheen vooral geografisch bepaald was, evenals de aardgasprijzen. Dit heeft ook een verandering in de geopolitieke verhoudingen tot gevolg.
We can't afford the illusion anymore
pi_170300372
us-shale-oil-chart.png
Deze grafiek laat zien dat de kosten om shale-oil te winnen gestaag dalen. $50 per vat maakt het al behoorlijk lucratief omdat de kosten tussen de $30 en $40 zijn. Gezien de trend zijn de kosten in 2017 mogelijk nog lager. Het is niet onwaarschijnlijk dat in 2018 of 2019 de US de grootste aardolie producent ter wereld wordt met circa 12 miljoen vaten per dag.
We can't afford the illusion anymore
pi_170308647
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:33 schreef Waffle het volgende:

[..]

Doordat het vrij weinig opbrengt. Weinig oppervlakte, slechte hoek, maar wel veel extra kosten. Je kan de zonnepanelen op een veel beter plek plaatsen dan op het dak van een auto. Het zorgt ook nog eens voor extra gewicht wat de auto minder efficiënt maakt. Zonnepanelen op auto's is gewoon geen logisch idee. Je kan beter je auto met een stekker aan het net hangen. Gaat stukken sneller.
Je hebt ze wel echter. Geintegreerd in de glasplaat. Fisker heeft het dacht ik.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_170356400
quote:
Why Exxon Is Giving Its Shale Unit a Long Leash

In a matter of weeks, crews working for Exxon’s XTO Energy Inc. unit will begin erecting drilling rigs across a patch of southeast New Mexico to exploit the region’s mile-thick strata of oil-soaked rock. ExxonMobil Corp. paid almost $6 billion for the drilling rights in late February—its biggest acquisition in more than six years—but that’s where the parent company’s involvement ends: Decisions on when and how to harvest the crude fall solely on the shale experts at XTO

Rigs and roughnecks must be hired or moved at a moment’s notice in response to emerging opportunities or volatile crude prices
“Historically, the major operators have been slower-moving beasts,” Barrett says. But in the age of shale, “the ability to be flexible is a huge advantage.”
Kon OPEC vroeger nog uitgaan van een starre oliemarkt omdat het vele jaren duurde voordat projecten tot productie kwamen is die marktdynamiek totaal omgeslagen afgelopen jaren door de shale-plays en een flinke toename in oil reserve storage. Goedkoop kapitaal maakt de markt echter ook hoogst speculatief en dus volatiel.
We can't afford the illusion anymore
pi_170356748
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 18:40 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]
dinosap
:D
¿
pi_170470672
quote:
Tagesschau, Abgasskandal: Berlin blockiert offenbar strengere Tests

Die Bundesregierung schützt laut einem Bericht der "Süddeutschen Zeitung" deutsche Autobauer vor harten Konsequenzen aus dem VW-Skandal. Entsprechende Pläne der EU-Kommission lehne sie in zentralen Punkten ab - etwa unabhängigere Kontrollen und hohe Geldstrafen für Betrüger

Auch die Autoländer Spanien, Italien und Tschechien bremsen laut "Süddeutscher Zeitung" die Reformen in Brüssel aus. Einige Regierungen handelten mehr im Interesse ihrer Industrie als ihrer Bürger, warnten laut Zeitung EU-Vertreter. Der Zeitplan für einen Beschluss der zuständigen Minister über die geplanten Änderungen mit Blick auf die Abgas-Überprüfungen bis Ende Mai sei kaum noch einzuhalten.
Die Bundesregierung äußerte sich zunächst nicht zu dem Zeitungsbericht. Hintergrund der Pläne der EU-Kommission für eine strengere Überwachung der Auto-Industrie sind der Skandal um Abgasmanipulationen bei Volkswagen sowie der Schutz der Bürger und der Umwelt vor Gefahren durch überhöhte Schadstoffwerte.
:r

We can't afford the illusion anymore
pi_170470721
'Uit de olie' is nog niet zo makkelijk.
De olie lobby wedijvert met de tabakslobby welke het grootste is. Nu zullen ze het vast wel afleggen, maar docu's als dit:
Who Killed the Electric Car? (2006) - IMDb
Bewijzen wel dat de techniek er allang is.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_170620147
quote:
OPEC May Need to Extend Production Cuts to End of Next Year

OPEC is certain to extend cuts in oil output when its ministers meet later in May and will need to keep limiting production until as late as the end of 2018, a veteran market analyst said.

The reaction of global crude inventories to the cuts will determine how long the Organization of Petroleum Exporting Countries and allied producers stick with their policy of pumping less oil to counter a global glut, said Fereidun Fesharaki, the head of industry consultant FGE. Oil may drop to as low as $40 a barrel if U.S. stockpiles increase, he said Monday at the Middle East Petroleum and Gas Conference in Dubai.

“The probability that OPEC will agree to extend its cuts is at 100 percent,” said Fesharaki, a former adviser in the late 1970’s to the Iranian Prime Minister. “And the cuts will have to be extended even beyond this year, to the middle or even to the end of next year.”
Dat de olievoorraden hardnekkig hoog blijven en de productie van shale-oil snel stijgt is een flinke streep door de rekening van OPEC c.s. Nu het duidelijk wordt dat een veel hogere olieprijs er niet meer inzit komende jaren zullen veel olielanden in navolging van S.A. ook flink in hun begrotingen moeten gaan schrappen.
We can't afford the illusion anymore
pi_170686434
quote:
Olieprijs zakt naar laagste peil van het jaar

De olieprijs is donderdag gezakt naar het laagste peil van dit jaar. Daarmee is zo goed als alle winst die sinds eind vorig jaar werd geboekt door de productiedeal van oliekartel OPEC weer verdwenen.

De prijs van Brentolie, maatgevend voor onder meer olie uit Europa en het Midden-Oosten, zakte in de middaghandel bijna 2 procent tot 49,61 dollar per vat. Amerikaanse olie werd ook zo'n 2 procent goedkoper, bij 46,73 dollar per vat.

De oliemarkt staat onder druk door berichten over de export van de OPEC-landen die minder sterk daalt dan verwacht en door een toenemende productie in de VS.
Als de prijs maar ver genoeg wegzakt dan daalt de olieproductie in de VS weer flink ($40 per vat WTI). Het effect van vraaguitval door hogere prijzen kon wel eens groter zijn dan verwacht, immers de groeimarkt voor olie zit voonamelijk in armere landen. Bij een olieprijs van boven de $50 per vat voor WTI schat ik zo in dat in 2019 de US de grootste olie-producent ter wereld wordt met circa 12 miljoen vaten per dag.
Oei, de prijs is aan't crashen, in de korte tijd dat ik dit bericht aan't schrijven was is WTI gedaald tot $45.83. Min 4.3% binnen een dag :{

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 04-05-2017 18:14:09 ]
We can't afford the illusion anymore
  donderdag 4 mei 2017 @ 21:43:39 #244
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_170692648
Olie omlaag, Euro meer waard tov dollar (nu bijna 1,10)
dat zou prettig tanken zijn, ware het niet dat er zoveel belasting op zit ;(

quote:
Olieprijs sluit fors lager
Donderdag 4 mei 2017 21:07
Onzekerheid over effect OPEC-maatregelen neemt toe.
(ABM FN-Dow Jones) De olieprijs is donderdag flink lager gesloten, vanwege groeiende onzekerheid over het effect van de productiebeperkingen van de OPEC-landen in aanloop naar de algemene vergadering van het oliekartel op 25 mei in Wenen.
De juni-future voor een vat ruwe olie sloot op de New York Mercantile Exchange 2,30 dollar ofwel 4,8 procent lager op 45,52 dollar, de laagste stand sinds 29 november vorig jaar.
De sterk dalende olieprijzen op donderdag werden veroorzaakt door een combinatie van tegenvallende effecten van de productieverlaging van OPEC-landen, aanhoudende productiestijging van olie in de Verenigde Staten en blijvend hoge voorraden ruwe olie. Dat zei energie-econoom Hans van Cleef van ABN AMRO desgevraagd tegen ABN Financial News.
"Verder groeit op de markt de onzekerheid over de positie van OPEC in aanloop naar de algemene vergadering van het kartel op 25 mei in Wenen over het al dan niet handhaven van de productiebeperking", aldus de sectoreconoom.
Van Cleef wees verder op het doorbreken van de technische niveaus, die voor Brent in de bandbreedte van 50,00 tot 57,00 dollar lagen en voor West Texas Intermediate (WTI) circa 2,50 dollar lager.
"Het is enigszins verontrustend dat we weer een week achter de rug hebben met stijgende benzinevoorraden en aanhoudend groeiende productie van ruwe olie in de Verenigde Staten", zei hoofdanalist commodities Bjarne Schieldrop van SEB Markets.
Hoofd Research and Analysis John Saucer van Mobius Risk Group in Houston wees daarnaast op de tegenvallende groei van het bruto binnenlands product in het eerste kwartaal, die een rem op de vraag naar olie kan veroorzaken. "Dat heeft zeker de negatieve verwachtingen over de vraag naar olie in de VS versterkt en dat versterkt de negatieve spiraal", zo lichtte de marktvorser toe.
Hoofdanalist Naeem Aslam van ThinkMarkets UK ziet ook een positieve kant van de lage olieprijzen. Het zou er volgens hem heel goed toe kunnen leiden dat de productie van gewone ruwe olie en schalie-olie in de VS zal afnemen, omdat die met relatief hoge vaste productiekosten te maken hebben.
Door: ABM Financial News.
[email protected]
Redactie: +31(0)20 26 28 999
Copyright ABM Financial News. All rights reserved
(END) Dow Jones Newswires
May 04, 2017 15:07 ET (19:07 GMT)
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 4 mei 2017 @ 21:54:48 #245
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_170693002
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 17:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Als de prijs maar ver genoeg wegzakt dan daalt de olieproductie in de VS weer flink ($40 per vat WTI). Het effect van vraaguitval door hogere prijzen kon wel eens groter zijn dan verwacht, immers de groeimarkt voor olie zit voonamelijk in armere landen. Bij een olieprijs van boven de $50 per vat voor WTI schat ik zo in dat in 2019 de US de grootste olie-producent ter wereld wordt met circa 12 miljoen vaten per dag.
Oei, de prijs is aan't crashen, in de korte tijd dat ik dit bericht aan't schrijven was is WTI gedaald tot $45.83. Min 4.3% binnen een dag :{
OPEC staat met hun rug tegen de muur.

Ik zie echt geen andere scenario dan dat de olieprijs gewoon nog een tijdlang tussen de huidige bandbreedte van 40 - 60 dollar hangt.
[b]Op woensdag 9 juni 2010 09:38 schreef n3z het volgende:[/b]
Nee. Ik vindt immigranten niet erg, maar aub alleen hoogopgeleide.
  donderdag 4 mei 2017 @ 22:13:20 #246
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_170693513
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 10:44 schreef Oud_student het volgende:
Discussie over de olieprijs zijn hier al eerder gevoerd. De werkelijkheid is simpel de prijs van de olie is onvoorspelbaar. Toen de olieprijs bijna 200 dollar was dacht iedereen dat het zo zou blijven of nog duurder zou worden. Wie had kunnen denken dat olie nu 50 dollar of minder is per barrel ?
Zelf schat ik in dat voorlopig door politieke factoren de prijs laag zal blijven.
Maar het kan zo wijzigen als er in het MO gelazer komt of zelfs oorlog.
Ik kan alleen maar mijn post van 2015 quoten, het is onvoorspelbaar wat de prijs gaat doen. Maar op korte termijn lijkt mij de prijs om of zelfs onder de 50 dollar te schommelen
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_170693557
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 21:54 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ik zie echt geen andere scenario dan dat de olieprijs gewoon nog een tijdlang tussen de huidige bandbreedte van 40 - 60 dollar hangt.
Dat zal tot flinke begrotingstekorten blijven leiden bij de meeste olielanden. Ik ga er niet vanuit dat de fiscal break even erg verbeterd is sinds 2016. Ondertussen branden de geldreserves aan buitenlandse valuta in rap tempo op bij die landen.

g-m2m-oil_web.jpg
We can't afford the illusion anymore
pi_170694190
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 22:13 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ik kan alleen maar mijn post van 2015 quoten, het is onvoorspelbaar wat de prijs gaat doen. Maar op korte termijn lijkt mij de prijs om of zelfs onder de 50 dollar te schommelen
De marktdynamiek is sterk veranderd afgelopen jaren. Was S.A. voorheen de swing producer, nu is het de US (shale-oil) dat zeer snel up en down geschaald kan worden en dat heeft OPEC niet in de hand. Een prijs van $50 en hoger proberen handhaven kan er wel eens toe leiden dat OPEC c.s. marktaandeel verliest aan shale. 2018 verwacht ik dat elektromobiliteit het olieverbruik echt begint verdringen en ook zijn sporen zal nalaten in de marktdynamiek van aardolie.
We can't afford the illusion anymore
pi_170697853
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 22:14 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat zal tot flinke begrotingstekorten blijven leiden bij de meeste olielanden. Ik ga er niet vanuit dat de fiscal break even erg verbeterd is sinds 2016. Ondertussen branden de geldreserves aan buitenlandse valuta in rap tempo op bij die landen.

[ afbeelding ]
Niet erg. Allemaal landen die behalve de olie niks bijdragen aan de wereld.

En stijgen zal de prijs niet snel. Simpelweg omdat dan het aanbod vanuit enorm groeit, wat verdere prijsstijging tegen gaat.
pi_170699253
quote:
Oil Collapses Below $45 as U.S. Shale Output Confounds OPEC Cuts

Oil slid below $45 a barrel for the first time since OPEC agreed to cut output in November as U.S. shale confounds the producer group’s attempts to prop up prices. In less than 10 minutes on Friday, futures slumped more than $1 amid a surge in volume. They have collapsed 9.3 percent this week, sliding to the lowest since Nov. 15 -- two weeks before the Organization of Petroleum Exporting Countries signed a six-month deal to curb production aimed at easing a global glut. The decline is being driven by expanding U.S. output before OPEC is set to decide whether to prolong its cuts.
Een prijsval van meer dan 9% binnen een week. OPEC c.s. staat voor de keuze nog meer korten in olieproductie of een lagere olieprijs accepteren zodat het minder aantrekkelijk wordt voor US-shale om de productie verder te blijven verhogen.
We can't afford the illusion anymore
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')