abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_157401011
Aardolie is op dit moment onmisbaar als grondstof voor de productie van transportbrandstof omdat er nog onvoldoende alternatieven zijn. Na de laatste oliecrisis is vooral gezocht naar alternatieven voor oliegestookte electriciteitscentrales. Denk daarbij aan waterkracht, kolen en kerncentrales. Ook in de chemie zijn goede alternatieve grondstoffen beschikbaar in de vorm van steenkool-destilaten en aardgas. Dit is de reden dat het overgrote deel van de aardolie nu hoofdzakelijk aangewend wordt als transportbrandstof. Nu de electrische auto's, fietsen en scooters langzaam aan het doorbreken zijn zal ook in die sector het olieverbruikt op termijn afnemen. Als laatste blijft kerosine voor luchttransport over. Stategisch bezien is het daarom niet zo vreemd dat juist olielanden zulke grote belangen aangaan in de luchtvaartindustrie want dat is de sector waar voorlopig nog muziek in zit als het om aardolie gaat. Het vervangen van de luchtvloot door zuiniger vliegtuigen afgelopen jaren heeft geleid tot een flinke daling in kero verbruik. Met name vanaf het jaar 2000. De verkoop van electrische auto's verloopt exponentieel in de tijd en we bevinden ons nu in de knik van de hockeystick voordat de versnelling enorm doorzet. Gelukkig voor ons houdt de lage olieprijs al langere tijd aan en nu een groot deel van de olievraag komende jaren gaat wegvallen door de opkomst van de electrische auto's en op termijn mogelijk zelfs electrisch vrachtvervoer. Hetgeen de productie van electrische auto's begrenst is vooral de capaciteit voldoende goedkope lithiumaccu's te produceren. Daar komt volgend jaar een eind aan en dan komen er voor het 1st betaalbare electrische auto's op de markt die een grote actieradius hebben. Dientengevolge verwacht ik komende jaren geen sterk stijgende olieprijzen en op langer termijn sociale onrust/burgeroorlogen in een aantal olielanden die niet snel genoeg alternatieve inkomstenbronnen weten aan te boren.

Woldwide kerosine consumption

Kuwait Sees Oil Glut of Up to Five Years on Increasing Supply



Wat zijn de verwachtingen van de mede-Fokkers t.a.v. de ontwikkeling van de olieprijs en de stabiliteit van de olielanden?

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 08-11-2015 14:48:57 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 8 november 2015 @ 14:49:23 #2
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_157401243
De olieprijs is ook laag omdat Amerika minder importeert en bepaalde landen van de OPEC de kraan niet dichtdraaien. Verder ben ik het wel met je eens dat de vraag in de toekomst geleidelijk af zal nemen, maar voor bepaalde takken van transport (oa vrachtwagens) zal (diesel)olie nog wel een noodzaak blijven. Ook verwacht ik niet dat in opkomende economieën men als 1e zal gaan inzetten op elektrisch vervoer.
  zondag 8 november 2015 @ 14:54:02 #3
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_157401384
In Nederland meer elektrische auto's dan in Duitsland? Huh?
pi_157401508
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 14:49 schreef Scuidward het volgende:
De olieprijs is ook laag omdat Amerika minder importeert en bepaalde landen van de OPEC de kraan niet dichtdraaien. Verder ben ik het wel met je eens dat de vraag in de toekomst geleidelijk af zal nemen, maar voor bepaalde takken van transport (oa vrachtwagens) zal (diesel)olie nog wel een noodzaak blijven. Ook verwacht ik niet dat in opkomende economieën men als 1e zal gaan inzetten op elektrisch vervoer.
Voorlopig verwacht ik ook dat het vrachtvervoer op diesel blijft draaien. Dit omdat enorm veel accucapaciteit nodig is om dat te veranderen. Er worden nu echter experimenten gedaan met hybrid trolley trucks en die hebben geen grote accucapaciteit nodig. Sommige opkomende economieën zoals China zetten juist flink in op elektrisch vervoer vanwege smog, global warming en de ongewenste afhankelijkheid van aardolie.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_157401698
quote:
7s.gif Op zondag 8 november 2015 14:54 schreef Twiitch het volgende:
In Nederland meer elektrische auto's dan in Duitsland? Huh?
In Duitsland wordt electrisch rijden ontmoedigd vanwege de lobby van de autoindustrie daar. Tesla heeft in Nederland sinds kort 2 fabrieken ^O^

Het sprookje van de electro mobiliteit:

Hat unser Auto noch Zukunft?

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 08-11-2015 15:19:27 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 8 november 2015 @ 15:26:28 #6
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_157402511
Vergis je niet, het gebruik van fossiele brandstoffen zoals olie stijgt harder dan ooit tevoren (in absolute zin), vanwege exponentiële groei en de opkomst van India, China, Afrika, ga maar door. De vraag stijgt harder dan het aanbod van alternatieve energie. Bron, zoek maar op.
pi_157403118

De wereldbevolking groeit exponentieel, met name in africa. De vraag komt dan ook met name vanuit een grotere groep consumenten die ook over luxe mobiliteit willen beschikken.
We hebben dan ook te maken met 2 exponentiele fenomenen. Ik ben van mening dat de technologische sneller stijgt dan de biologische. Oftewel dat de biologische naijlt op de technologische en dat al millenia lang.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 08-11-2015 15:59:45 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_157404639
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 15:03 schreef Digi2 het volgende:

[..]

In Duitsland wordt electrisch rijden ontmoedigd vanwege de lobby van de autoindustrie daar. Tesla heeft in Nederland sinds kort 2 fabrieken ^O^

Het sprookje van de electro mobiliteit:

Hat unser Auto noch Zukunft?
En in Nederland wordt elektrisch rijden fiscaal sterk aangemoedigd.

In 2012 was voor zelfstandigen een Tesla zelfs goedkoper dan een VW Golf.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-11-2015 16:37:05 ]
pi_157743062
quote:
Venezuela Sees Crude in Mid-$20s If OPEC Doesn't Act

Oil prices may drop to as low as the mid-$20s a barrel unless OPEC takes action to stabilize the market, Venezuelan Oil Minister Eulogio Del Pino said.

Venezuela is urging the Organization of Petroleum Exporting Countries to adopt an “equilibrium price” that covers the cost of new investment in production capacity, Del Pino told reporters Sunday in Tehran. Saudi Arabia and Qatar are considering his country’s proposal for an equilibrium price at $88 a barrel, he said.

OPEC ministers plan to meet on Dec. 4 to assess the producer group’s output policy amid a global supply glut that has pushed down crude prices by 44 percent in the last 12 months. OPEC supplies about 40 percent of the world’s production and has exceeded its official output ceiling of 30 million barrels a day for 17 months as it defends its share of the market. Benchmark Brent crude settled 48 cents higher at $44.66 a barrel in London on Friday.

“We cannot allow that the market continue controlling the price,” Del Pino said. “The principles of OPEC were to act on the price of the crude oil, and we need to go back to the principles of OPEC.”

OPEC ministers will meet informally on Dec. 3 in Vienna, a day before the group’s formal session, he said.
quote:
Iran Sees OPEC Keeping Output Cap Unchanged at Next Meeting

Iran has asked OPEC to accommodate its return to previous production levels when international sanctions are lifted, Bijan Namdar Zanganeh told reporters in Tehran. Iran plans to add 1 million barrels a day within five to six months of the curbs being removed and that increase should be within OPEC’s production ceiling, Amir Hossein Zamaninia, deputy minister for commerce & international affairs, said in Tehran on Saturday.
Iran heeft de OPEC te kennen gegeven dat het binnen 5 tot 6 maanden 1 miljoen barrels per dag extra olie op de markt wil brengen. De overige OPEC-leden zullen hun productie flink moeten terugschroeven anders gaat de olieprijs verder dalen en gaat Venezuela al snel failliet. Dat het huidige plafond gehandhaaft blijft zie ik niet gebeuren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 22 november 2015 @ 18:33:45 #10
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_157743919
We moeten natuurlijk zo snel als mogelijk onafhankelijk worden van die olie uit islamitische landen. Dat zit hier natuurlijk achter, maar dat kan ik alleen maar toejuichen.
Fade to Black
pi_157743988
Wat de OPEC nu doet is ongeveer hetzelfde als de FED en ECB bewerkstelligen met hun asociale lage-rentebeleid: laten zien dat ze niet manipuleerbaar zijn. Door kenners en de OPEC wordt al geruime tijd gemeld dat een prijs van $70 per vat op de lange termijn een duurzame prijs is. Ik verwacht dan ook dat we binnen 5 jaar weer naar dat nivea zullen terugkeren.
One man's trash, another man's treasure.
pi_157744058
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 18:33 schreef Achterhoker het volgende:
We moeten natuurlijk zo snel als mogelijk onafhankelijk worden van die olie uit islamitische landen. Dat zit hier natuurlijk achter, maar dat kan ik alleen maar toejuichen.
Vertel dat maar tegen de fossiele gekkies die bij iedere windmolen die geplaatst gaan huien huilen over het uitzicht en bij de EV lopen te miepen dat die toch echt niet voldoet omdat ze toch écht 1x per jaar met de sleurhut naar Frankrijk moeten :')

Nee in Nederland willen we gewoon op dinosap uit het Midden-Oosten autorijden en op gas van Poetin ons huis verwarmen, en ondertussen maar klagen :')
pi_157744199
quote:
7s.gif Op zondag 8 november 2015 14:54 schreef Twiitch het volgende:
In Nederland meer elektrische auto's dan in Duitsland? Huh?
Bijtelling-regeling. Dat kent Duitsland niet.
  zondag 22 november 2015 @ 19:00:56 #14
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_157744555
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 18:40 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Vertel dat maar tegen de fossiele gekkies die bij iedere windmolen die geplaatst gaan huien huilen over het uitzicht en bij de EV lopen te miepen dat die toch echt niet voldoet omdat ze toch écht 1x per jaar met de sleurhut naar Frankrijk moeten :')

Nee in Nederland willen we gewoon op dinosap uit het Midden-Oosten autorijden en op gas van Poetin ons huis verwarmen, en ondertussen maar klagen :')

Het is natuurlijk jammer dat de conventionele verbrandingsmotor ooit weg moet. Maar zolang we nog afhankelijk zijn van die olie hebben ze daar een mooi chantagemiddel. Ben benieuwd wat er gebeurd wanneer we eenmaal onafhankelijk zijn van hun olie. Ik denk dat al die olielanden dan in een donker gat zullen vallen.
Fade to Black
pi_157746260
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2015 19:00 schreef Achterhoker het volgende:

Ben benieuwd wat er gebeurd wanneer we eenmaal onafhankelijk zijn van hun olie. Ik denk dat al die olielanden dan in een donker gat zullen vallen.
De kans op sociale onrust en burgeroorlogen is groot.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 22 november 2015 @ 20:05:29 #16
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_157746692
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 19:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De kans op sociale onrust en burgeroorlogen is groot.
Dan kunnen ze ons (het Westen) in ieder geval niet meer op schuld geven.
Fade to Black
pi_157746841
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2015 20:05 schreef Achterhoker het volgende:

[..]

Dan kunnen ze ons (het Westen) in ieder geval niet meer op schuld geven.
Toch wel. Cultureel bezien ontgaat hen daar het begrip zelfreflectie/introspectie.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_157746913
De olijprijs zal wel weer stijgen door de bevolkingsexplosie van Afrika en Azie. Maar het zal ons een stuk minder pijn doen dan nu het geval is.
  zondag 22 november 2015 @ 20:13:56 #19
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_157747048
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 20:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Toch wel. Cultureel bezien ontgaat hen daar het begrip zelfreflectie/introspectie.
Och dat was ik helemaal vergeten. Ben benieuwd hoeveel doden er nog moeten vallen daar voordat men ooit eens tot inzicht komt.
Fade to Black
pi_157747336
Dat die gasten ook zonder zorgen zo jaren lang doorleven :') :') :') :')
Ik zwaai naar dieren.
pi_157967379
quote:
Volkswagen krijgt 20 miljard overbruggingskrediet
....
Gisteren werd bekend dat de verkopen in Amerika met een kwart zijn gedaald afgelopen maand. Müllers nieuwe strategie is niet gericht op omvang, volgens hem hoeft het bedrijf niet meer te jagen op de titel van 'de grootste fabrikant'. Het concern moet worden omgetoverd tot een mobiliteitsbedrijf, met elektrisch rijden als speerpunt.
Het lijkt erop dat VW eindelijk een langere termijn strategie gaat volgen. Dit leidt onvermijdelijk tot de conclusie dat elektrisch rijden een speerpunt is.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_157977767
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 14:41 schreef Digi2 het volgende:
Hetgeen de productie van electrische auto's begrenst is vooral de capaciteit voldoende goedkope lithiumaccu's te produceren. Daar komt volgend jaar een eind aan en dan komen er voor het 1st betaalbare electrische auto's op de markt die een grote actieradius hebben.
Vergeet het! Er is veel te weinig lithium om zelfs maar een kwart van alle automobilisten elektrisch te laten rijden (zolang het met lithiumbatterijen moet), om nog maar te zwijgen over de toenemende vraag (China, India, laptops, tabletjes, smartphones...). Dat wordt geen succes totdat er een batterij wordt uitgevonden die met minder schaarse middelen gemaakt kan worden.

Ik hoop trouwens dat ik het nog meemaak dat we geen olie of andere schaarse grondstoffen nodig hebben en dat al die landen die nu voor niets (omdat ze toevallig op dat stukje grond wonen) een hoop geld van ons kregen hun eigen broek moeten gaan ophouden. Ik ben benieuwd naar hoe dat gaat gaan. De luchtkwaliteit zal waarschijnlijk gigantisch verbeteren. O+

[ Bericht 9% gewijzigd door Bram_van_Loon op 02-12-2015 23:29:39 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157977836
Ach, leuk al die speculaties. Maar OP = OP, ooit.
pi_157977895
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 23:26 schreef hpeopjes het volgende:
Ach, leuk al die speculaties. Maar OP = OP, ooit.
Het enige wat zeker is is dat we in de toekomst met zijn allen elektrisch gaan rijden maar het hoe, wat en wanneer daar kan niemand iets zinnigs over zeggen. Bedenk hiergbij dat ook auto's die met waterstofgas rijden elektrisch rijden, ik schat op voor de middellange termijn de kans groter in dat we zo gaan rijden dan met batterijen, voor de lange termijn zullen we moeten afwachten hoe goed de batterijen gemaakt kunnen worden. De capaciteit zal best vergroot kunnen gaan worden per kg. gewicht (zat mogelijkheden voor) maar gaan we die ook goedkoop kunnen fabriceren en gaan we dat met grondstoffen kunnen maken die ruim voldoende voorradig zijn?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157978275
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 15:03 schreef Digi2 het volgende:

[..]

In Duitsland wordt electrisch rijden ontmoedigd vanwege de lobby van de autoindustrie daar. Tesla heeft in Nederland sinds kort 2 fabrieken ^O^

Het sprookje van de electro mobiliteit:

Hat unser Auto noch Zukunft?
Het ironische is dat het als het op energieopwekking aankomt de situatie precies omgedraaid is, daar is Duitsland de voorloper en Nederland het sukkeltje waar een lobby zand in de raderen gooit.
pi_157978319
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 23:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Vergeet het! Er is veel te weinig lithium om zelfs maar een kwart van alle automobilisten elektrisch te laten rijden (zolang het met lithiumbatterijen moet), om nog maar te zwijgen over de toenemende vraag (China, India, laptops, tabletjes, smartphones...). Dat wordt geen succes totdat er een batterij wordt uitgevonden die met minder schaarse middelen gemaakt kan worden.

Bolivia has Enough Lithium for 4.8 Billion Electric Cars!

Bolivia to supply lithium for e-car batteries
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_157979703
quote:
Na olie nu beginnen met lithium verspillen.
Dat spul zou zo goed gebruikt kunnen worden voor commerciële kernfusie over 50 jaar...
NEE!
pi_157979735
quote:
Dan zijn er de laatste jaren plotseling grote extra voorraden ontdekt. Des te beter, ik heb graag ongelijk in zo'n geval. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157979767
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2015 01:03 schreef HexHunter het volgende:

[..]

Na olie nu beginnen met lithium verspillen.
Dat spul zou zo goed gebruikt kunnen worden voor commerciële kernfusie over 50 jaar...
De mens zal blijven verspillen zolang het kan. Helaas kijken mensen niet echt naar de verre toekomst die na hen komt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157982325
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2015 01:03 schreef HexHunter het volgende:

[..]

Na olie nu beginnen met lithium verspillen.
Dat spul zou zo goed gebruikt kunnen worden voor commerciële kernfusie over 50 jaar...
Het lithium in batterijen wordt grotendeels gerecycled. Grote batterijen van auto´s hebben een aanzienlijke restwaarde. Lithium wordt itt olie niet verbruikt. In een kernfusie-centrale wordt lithium gebruikt voor het produceren van tritium door het invangen van neutronen in een lithium-mantel. De 1e generatie centrales is afhankelijk van deuterium en tritium. Deuterium is er plenty, lithium ook maar tritium niet. De geavanceerdere opvolgende generatie fusiecentrales gaan lithium, waterstof, borium en deuterium direct fusen omdat het niet meer afhankelijk is van lastig te produceren tritium. Vooral het gebruik van borium is aantrekkelijk omdat het het ontstaan van vrije snelle neutronen reduceert. De snelle neutronen zijn de deeltjes die schade aan de reactor constructie veroorzaken omdat ze zich niet middels electrische velden laten beinvloeden en door magnetisme slechts matig. Vooral de reactorwanden ¨verouderen¨ hierdoor.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 03-12-2015 15:10:33 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_157982999
Discussie over de olieprijs zijn hier al eerder gevoerd. De werkelijkheid is simpel de prijs van de olie is onvoorspelbaar. Toen de olieprijs bijna 200 dollar was dacht iedereen dat het zo zou blijven of nog duurder zou worden. Wie had kunnen denken dat olie nu 50 dollar of minder is per barrel ?
Zelf schat ik in dat voorlopig door politieke factoren de prijs laag zal blijven.
Maar het kan zo wijzigen als er in het MO gelazer komt of zelfs oorlog.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_157984076
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 10:44 schreef Oud_student het volgende:
Discussie over de olieprijs zijn hier al eerder gevoerd. De werkelijkheid is simpel de prijs van de olie is onvoorspelbaar. Toen de olieprijs bijna 200 dollar was dacht iedereen dat het zo zou blijven of nog duurder zou worden. Wie had kunnen denken dat olie nu 50 dollar of minder is per barrel ?
Zelf schat ik in dat voorlopig door politieke factoren de prijs laag zal blijven.
Maar het kan zo wijzigen als er in het MO gelazer komt of zelfs oorlog.
De snel stijgende olieprijs van ca $30 naar een langurig niveau van ca $100 heeft ervoor gezorgd dat o.a. er veel zuiniger vliegtuig motoren zijn ontwikkeld. Ook het winnen van schalie olie en tarsand olie rendabel werd. Er veel olieverbruik is vervangen dmv aardgas dat relatief veel goedkoper werd met name in de US. Aardgas in de US is extreem goedkoop geworden 293 Kwh voor $2 tegen 13 Kwh van een liter aardolie voor ca $ 0,26$.
Als 1 van de grotere olielanden in het MO zoals Iran of SA binnenkort in een burgeroorlog raakt kan de olieprijs alsnog snel stijgen. Op langere termijn (10 jaar) zie ik de rol van aardolie grotendeels uitgespeeld, bijna uitsluitend voor de productie van kero.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_157987687
Op dit moment betalen europeanen meer dan het dubbele voor aardgas als amerikanen:



De europese afname van russisch gas daalt sterk:



De EU import van LNG neemt sterk toe waardoor de strategische gasmacht van Rusland wordt doorbroken, de Ukraine crisis heeft dit proces versneld zowel de US als de EU willen het strategisch belang van russisch gas verminderen bovendien wil de US zijn overschot aan gas exporteren. De komende jaren laten een sterk stijgende productie zien van LNG. Let wel LNG kan vrij verhandeld worden itt gas via pijpleidingen. Dit leidt tot een globalere gasmarkt die de price-spread tussen continenten zal verkleinen en het belang van pijpleiding-gas reduceert. Ook Iran beschikt over enorme gasreserves die komende jaren zullen worden geexploiteerd.



Zoals er een overschot aan aardolie is op dit moment, is er een nog groter en hardnekkiger overschot aan aardgas. Dientengevolge langdurige lage electriciteitsprijzen want relatief schone goedkope electra kan je genereren met aardgas.

Russia Tries Soft Touch With Europe as Market Blunts Gas Weapon
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_157988006
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 11:52 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De snel stijgende olieprijs van ca $30 naar een langurig niveau van ca $100 heeft ervoor gezorgd dat o.a. er veel zuiniger vliegtuig motoren zijn ontwikkeld. Ook het winnen van schalie olie en tarsand olie rendabel werd. Er veel olieverbruik is vervangen dmv aardgas dat relatief veel goedkoper werd met name in de US. Aardgas in de US is extreem goedkoop geworden 293 Kwh voor $2 tegen 13 Kwh van een liter aardolie voor ca $ 0,26$.
Als 1 van de grotere olielanden in het MO zoals Iran of SA binnenkort in een burgeroorlog raakt kan de olieprijs alsnog snel stijgen. Op langere termijn (10 jaar) zie ik de rol van aardolie grotendeels uitgespeeld, bijna uitsluitend voor de productie van kero.
Verreweg de meeste auto's rijden nog op benzine of diesel, veel kleding, bouwmateriaal, speelgoed etc. wordt nog van olie gemaakt, verpakkingen worden van olie gemaakt...
Misschien dat de vraag naar olie zal gaan afnemen maar ik zie het niet over 10 jaar klein worden.
Met het aardgas worden we meer afhankelijk van Rusland, het is misschien iets minder problematish dan afhankelijk zijn van landen uit het MO maar geweldig is het niet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157988177
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 15:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Verreweg de meeste auto's rijden nog op benzine of diesel, veel kleding, bouwmateriaal, speelgoed etc. wordt nog van olie gemaakt, verpakkingen worden van olie gemaakt...
Veel daarvan wordt gerecycled en de EU gaat komende jaren het recyclen sterk stimuleren. Verpakkingen worden hoofdzakelijk van aardgas gemaakt zoals polyethyleen.

quote:
Misschien dat de vraag naar olie zal gaan afnemen maar ik zie het niet over 10 jaar klein worden.
Met het aardgas worden we meer afhankelijk van Rusland, het is misschien iets minder problematish dan afhankelijk zijn van landen uit het MO maar geweldig is het niet.
De afhankelijkheid van russisch gas binnen de EU neemt juist sterk af vanwege LNG. LNG is de grote vijand van Rusland :P
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_157988581
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 15:21 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Veel daarvan wordt gerecycled en de EU gaat komende jaren het recyclen sterk stimuleren.
Dat zou mooi zijn maar hoe gaan ze dat allemaal van de vuilnisbelten halen? Of voorkomen dat het verbrand wordt?

quote:
Verpakkingen worden hoofdzakelijk van aardgas gemaakt zoals polyethyleen.
Dat wist ik niet (ik wist wel dat het van polyethyleen wordt gemaakt maar ik dacht dat dat uit olie wordt verkregen). Je kan daarnaast natuurlijk ook organische bronnen gebruiken maar dat geeft weer andere problemen (landbouw, waarvoor ook fossiele brandstoffen worden gebruikt (kunstmest)).

quote:
De afhankelijkheid van russisch gas binnen de EU neemt juist sterk af vanwege LNG. LNG is de grote vijand van Rusland :P
Ja, LNG maakt ons iets minder afhankelijk van Rusland. Voor wie dit niet begrijpt even wat toelichting: LNG is in essentie vloeibaar gemaakte aardgas, hierdoor hoeft het niet via een leiding van A naar B op het moment dat je het gebruikt en kan je het gemakkelijk verplaatsen (zonder leidingen) en opslaan. Rusland kan dus niet ineens de kraan dichtdraaien en ons afsluiten, we kunnen het dan immers uit bijv. de USA en Canada halen.
Hier zie je waar hoeveel aardgas ligt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157988992
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 15:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Dat zou mooi zijn maar hoe gaan ze dat allemaal van de vuilnisbelten halen? Of voorkomen dat het verbrand wordt?
Ik denk met name dmv al bij ontwerp en de productie rekening houden met recycling.
quote:
Dat wist ik niet (ik wist wel dat het van polyethyleen wordt gemaakt maar ik dacht dat dat uit olie wordt verkregen). Je kan daarnaast natuurlijk ook organische bronnen gebruiken maar dat geeft weer andere problemen (landbouw, waarvoor ook fossiele brandstoffen worden gebruikt (kunstmest)).
De huidige stand van de chemie is zodaning geavanceerd voor de meeste producten olie, aardgas of kolen kunnen worden gebruikt als grondstof. Uitzondering zijn de op aromaten gebaseerde producten, die kunnen niet goedkoop uit aardgas worden gemaakt maar wel uit steenkool destilaten en aardolie. Maar zelfs daarvoor heb je vaak vervangers, TNT wat uit tolueen een aromaat wordt vervaardigd kan je vervangen met RDX wat volledig is te vervaardigen uit aardgas en ook nog eens een veel krachtiger explosief is. Het bulk explosief en meest gebruikte kunstmest NH4NO3 wordt volledig uit aardgas gefabriceerd. Aardgas wordt met water omgezet in waterstofgas. Dit waterstofgas wordt omgezet met luchtstikstof tot ammoniak. Een deel van de ammoniak wordt met zuurstof geoxideerd tot nitreuze dampen die met water salpeterzuur vormen. Dit salpeterzuur reageert met ammoniak tot NH4NO3. Voor RDX is een veel complexere reactieketen maar geldt eveneens dat het volledig uit aardgas te produceren is.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_157989245
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 15:58 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ik denk met name dmv al bij ontwerp en de productie rekening houden met recycling.
Dat lost het probleem niet op dat verreweg de meeste mensen heel erg weinig discipline hebben bij het scheiden van hun afval en dat overheden dat ook gedeeltelijk in de hand werken.
Je hebt elke cyclus een percentage verlies tenzij 100% wordt gerecycled maar daar komen we bij lange na niet bij in de buurt. We hebben nu wel het voordeel dat we de resten van een zeer groot aantal cycli op de vuilnisbelten hebben liggen maar wat werd verbrand is voorgoed weg als nuttige grondstof.

quote:
De huidige stand van de chemie is zodaning geavanceerd voor de meeste producten olie, aardgas of kolen kunnen worden gebruikt als grondstof. Uitzondering zijn de op aromaten gebaseerde producten, die kunnen niet goedkoop uit aardgas worden gemaakt maar wel uit steenkool destilaten en aardolie. Maar zelfs daarvoor heb je vaak vervangers, TNT wat uit tolueen een aromaat wordt vervaardigd kan je vervangen met RDX wat volledig is te vervaardigen uit aardgas en ook nog eens een veel krachtiger explosief is. Het bulk explosief en meest gebruikte kunstmest NH4NO3 wordt volledig uit aardgas gefabriceerd. Aardgas wordt met water omgezet in waterstofgas. Dit waterstofgas wordt omgezet met luchtstikstof tot ammoniak. Een deel van de ammoniak wordt met zuurstof geoxideerd tot nitreuze dampen die met water salpeterzuur vormen. Dit salpeterzuur reageert met ammoniak tot NH4NO3. Voor RDX is een veel complexere reactieketen maar geldt eveneens dat het volledig uit aardgas te produceren is.
Die aromaten zouden van mij direct mogen verdwijnen (wel zo gezond) maar dat is een andere kwestie, op macroniveau moet je er inderdaad rekening mee houden dat die veel worden gebruikt. Dat we kunstmest maken uit aardgas is een tijdelijke oplossing, ook dat aardgas is relatief schaars. Hoelang houden we het daarmee nog vol? 50-100 jaar? En dan? En ondertussen vermindert de voedingswaarde van planten elke generatie, je kan met kunstmest de groei bevorderen maar het zorgt er helaas niet voor dat op een magische wijze al die mineralen die aan de grond zijn onttrokken (door planten die daar eerder groeiden) weer terug komen.
http://www.scientificamer(...)-and-nutrition-loss/
http://www.nbcnews.com/id(...)s-veggies-dwindling/ (ik ben het niet eens met conclusie, het lijkt me eerder dat de kunstmest het probleem camoufleert en een forse groei mogelijk maakt waar de omstandigheden voor groei slecht of suboptimaal zijn).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157989678
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 16:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Die aromaten zouden van mij direct mogen verdwijnen (wel zo gezond) maar dat is een andere kwestie, op macroniveau moet je er inderdaad rekening mee houden dat die veel worden gebruikt. Dat we kunstmest maken uit aardgas is een tijdelijke oplossing, ook dat aardgas is relatief schaars. Hoelang houden we het daarmee nog vol? 50-100 jaar? En dan? En ondertussen vermindert de voedingswaarde van planten elke generatie, je kan met kunstmest de groei bevorderen maar het zorgt er helaas niet voor dat op een magische wijze al die mineralen die aan de grond zijn onttrokken (door planten die daar eerder groeiden) weer terug komen.
http://www.scientificamer(...)-and-nutrition-loss/
http://www.nbcnews.com/id(...)s-veggies-dwindling/ (ik ben het niet eens met conclusie, het lijkt me eerder dat de kunstmest het probleem camoufleert en een forse groei mogelijk maakt waar de omstandigheden voor groei slecht of suboptimaal zijn).
De aromaten zijn een flexibel en belangrijk bouwblok binnen de chemie en het gebruik ervan zal hoewel beperkt voorlopig blijven. Als het aardgas op begint te raken zal men het niet meer tot waterstof kraken. Voor de productie van waterstof zijn genoeg alternatieven zoals electrolyse. Een kunstmest als NH4NO3 kan ook uiteindelijk bijv volledig met zonnecellen of kerncentrales worden gemaakt die de energie leveren voor de stikstof-fixatie. Een probleem kan de enorme hoeveelheid gefixeerde stikstof in het ecosysteem vormen op termijn wat bijvoorbeeld juist de groei van algen sterk bevorderd. Itt stikstof zijn kalium en fosfor niet onbeperkt voorradig en daar kunnen problemen door ontstaan. Men is al bang voor een peak fosfor, bovendien is dat fosfor verontreinigd met uranium dat zich in de bodem ophoopt. In Duitsland wil men daarom al fosfor terugwinnen uit rioolwaterzuiveringen en recyclen om de uraniumbelasting van de bodem terug te dringen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_157989861
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 16:25 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De aromaten zijn een flexibel en belangrijk bouwblok binnen de chemie en het gebruik ervan zal hoewel beperkt voorlopig blijven.
Ik weet het, ik heb dat met scheikundelesjes geleerd. Ik dacht alleen dat jij het over die andere definitie van aromaten had (wanneer het specifiek voor reuk wordt gebruikt). Mijn fout.

quote:
In Duitsland wil men daarom al fosfor terugwinnen uit rioolwaterzuiveringen en recyclen om de uraniumbelasting van de bodem terug te dringen.
Die Duitsers zijn goed bezig. ^O^
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157990276
Ruslands gebruik van aardgas als strategisch drukmiddel backfires.

quote:
Turkey Goes After Russian Gas, Wants To Replace It With U.S. LNG

Turkey is the new Ukraine. Sorry, Ukraine.

When it comes to fights with Russia, Turkey has replaced Ukraine as the latest country keeping Russia in the headlines. Last month’s downing of a Russian Sukhoi SU-24 fighter jet enroute to Syria has driven a wedge between the two. Russia sanctioned Turkey. And on Wednesday, Reuters reported from Moscow that Turkey will cut back on its imports of Russian liquefied natural gas (LNG).

“Turkish firms are not simply worried about a reduction in LPG deliveries from Russia because of the current political situation, they are already preparing for this,” one LPG trader told Reuters. “It may be more expensive, but the process of how to ensure future deliveries from elsewhere is being worked out. We are not just talking about deliveries from Algeria, but from the United States as well.”

Ah, of course.

The real headline here is that there is an organized effort to squeeze Russian energy firms out of Europe.

Turkey is preparing to cut imports of LPG from Russia by a significant 25% next year. This puts a major damper on the Gazprom -Botas Petroleum Turkish Stream project, a project that was designed to connect Turkey to Europe through Greece. When that deal was discussed, U.S. Secretary of State John Kerry lobbied the Greek government to diversify its supply by turning to U.S. LNG instead of cheaper Russian imports.

The Turkish Stream pipeline was created following the death of the South Stream pipeline, a deal between Gazprom and a number of European energy giants like Italy’s Eni . That pipeline was supposed to cut through Ukraine. Russia and Ukraine are now at loggerheads so that deal is off. Turkey looked like a natural fit. The deal has been plagued for months, shrinking in size each time Gazprom CEO Alexey Miller discusses it. A number of east European countries are currently trying to block the Nord Stream 2 pipeline, which is currently only on paper and signed in June between Shell, E.On and Austria’s OMV Group. There is an ongoing trend in Europe that is designed to cut Russia out of the European energy markets. Russia is the lead foreign exporter of natural gas in the E.U.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158053438
Why OPEC has to keep pumping

quote:
OPEC's world has been turned upside down. Its power as a cartel derives from the notion that it holds the lion's share of a finite set of an essential commodity, oil, as well as most of the world's swing capacity. Both those assumptions can no longer be taken for granted.
De grote reserves aan olie buiten OPEC zoals shale en tarsands ondermijnen het monopolie van OPEC. Met name shale-productie is snel up en down te schalen wat het tot een grote reserve en swing capacity speler maakt.

quote:
History also shows that the bursting of financial bubbles certainly shakes out industries, but doesn't necessarily destroy them -- as anyone who uses the railroad, the internet, solar panels or, yes, oil can tell you. So OPEC now lives in a world where the value of its barrels in the ground won't necessarily just go up over time as everyone else's reserves run out.
OPEC is in a more competitive environment where it must fight for market share. If it cut output now, it would merely create room for others to fill.
De financial bubble in shale kan klappen door de lage olieprijs maar dat schakelt shale als groot marktaandeel nog niet uit, hooguit voor korte termijn.

quote:
Saudi Arabian oil minister Ali al-Naimi had this to say at a gathering of his peers:
“Is there a black swan that we don’t know about which will come by 2050 and we will have no demand?”

OPEC doesn't actually need the black swan of "no demand" to suffer. It just needs demand for oil to stop growing. Oil prices began tumbling last year not because of a lack of demand, which actually went up by more than 800,000 barrels a day. They fell because demand was swamped by non-OPEC oil supply rising by 2.1 million barrels a day. And apart from competing with rival oil producers, it must now factor in the growing competitive pressure among different energy sources, as concepts like fleet electrification start nibbling at the barriers that long protected certain markets for certain fuels (like oil for cars and coal for power plants).
Er zijn meerdere black swan scenarios te bedenken. De snelle electrificatie van transport. Technologische doorbraken in batterijen, zonnecellen en kernenergie zoals thorium en waterstoffussie. Of zoiets als hoog efficiente kunstmatige fotosynthese waardoor zonnecellen direct waterstof, alcohol of olie zouden kunnen produceren. De efficientie van natuurlijke fotosynthese is erg laag en verre van optimaal omdat hierbij slechts een zeer beperkt aantal elementen uit het periodiek systeem kunnen worden gebruikt.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158056642
We moeten zo snel mogelijk minder afhankelijk worden van zowel olie als aardgas. Nog los van de schade voor het milieu zijn daar twee belangrijke redenen voor: fossiele brandstoffen raken ooit op én we moeten niet afhankelijk willen zijn van dubieuze regimes.
pi_158064345
quote:
Eneco plaatst vijftig nieuwe oplaadpalen in Noord-Brabant



Energiebedrijf Eneco gaat volgend jaar samen met de provincie Noord-Brabant vijftig laadpalen plaatsen waar elektrische auto's met groene stroom kunnen worden opgeladen. Dat maakten de twee partijen zondag bekend bij de klimaatconferentie in Parijs. Het initiatief is onderdeel van een bredere samenwerking.

De laadpalen worden in de eerste helft van het jaar geplaatst maar waar ze precies komen te staan, is nog onduidelijk. Evenmin zijn financiële details over de samenwerking naar buiten gebracht.

Eneco hoopt met meer provincies dergelijke overeenkomsten te kunnen sluiten. Het bedrijf levert al langer laadpalen aan consumenten thuis.

Extra voertuigen
De provincie Noord-Brabant wil bijdragen aan verduurzaming door in 2020 voldoende oplaadcapaciteit beschikbaar te hebben voor 100.000 elektrische voertuigen. De vijftig semipublieke oplaadpunten die in samenwerking met Eneco worden neergezet, zijn een stapje in de goede richting.

"We zijn verheugd dat een duurzaam en innovatief bedrijf als Eneco samen met ons concrete stappen wil zetten om de versnelling van elektrisch rijden vorm te geven", zei gedeputeerde Anne-Marie Spierings. Ook andere bedrijven in de regio worden uitgenodigd om mee te denken.

Bron
De provincie Noord-Brabant (ruim 3 miljard euro in kas) mag wel wat meer investeren. De rijkste provincie van Nederland op Gelderland (4,7 miljard euro in kas) na.
pi_158075374
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 16:31 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

En in Nederland wordt elektrisch rijden fiscaal sterk aangemoedigd.

In 2012 was voor zelfstandigen een Tesla zelfs goedkoper dan een VW Golf.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze onthoud ik even.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_158084200
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 14:53 schreef Elfletterig het volgende:
We moeten zo snel mogelijk minder afhankelijk worden van zowel olie als aardgas. Nog los van de schade voor het milieu zijn daar twee belangrijke redenen voor: fossiele brandstoffen raken ooit op én we moeten niet afhankelijk willen zijn van dubieuze regimes.
Ik denk dat iedereen dat wel begrijpt. Alleen hebben we maar beperkt wat te willen, als we daadwerkelijk minder afhankelijk willen worden van bepaalde grondstoffen dan zullen we manieren moeten vinden om andere grondstoffen en grondstoffen die wel ruim voorradig blijven uit diverse regio's te gebruiken voor dezelfde toepassingen. Voor een deel kan je het proces om deze alternatieven te vinden versnellen door meer te investeren in onderzoek, en niet zoals de VVD deed 1/3de te bezuinigen op de universiteiten en zoals het CDA deed het volgen van een tweede opleiding te ontmoedigen.
Voor een deel heb je die ontwikkelingen niet in de hand omdat je nu eenmaal soms een grote doorbraak hebt die je ineens in staat stelt om iets te doen wat je eerder niet kon doen en deze doorbraak niet met dat doel werd ontwikkeld of deze doorbraak van 1 uitzonderlijk persoon komt.

Het meest waarschijnlijke is dat we voorlopig afhankelijk blijven van schaarse grondstoffen. Zijn hetn iet de olie en de onbewerkte aardgas dan zijn het wel andere grondstoffen zoals metalen (lithium). Het is bijvoorbeeld hartstikke leuk dat Europa en Turkije zichzelf minder afhankelijk maken van Rusland voor het aardgas maar in ruil daarvoor worden we meer afhankelijk van de USA. Het is hartstikke leuk als we straks alles met batterijen doen in plaats van met olie en aardgas maar dan worden we weer afhankelijk van de landen die ons metalen verkopen. etc.
Het ideaal moet dan ook zijn om te zoeken naar technieken waarvoor geen schaarse grondstoffen worden gebruikt, dan kom je al snel uit op wat de natuur ons levert en wat overal is (zand) of kan ontstaan (organismes). Hoe dan ook zal je moeten investeren in onderwijs en onderzoek en juist dat doet Nederland niet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158084275
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 19:49 schreef George_Zina het volgende:

[..]

De provincie Noord-Brabant (ruim 3 miljard euro in kas) mag wel wat meer investeren. De rijkste provincie van Nederland op Gelderland (4,7 miljard euro in kas) na.
In wat zouden ze volgens jou moeten investeren?
Ja, Noord-Brabant doet het redelijk goed, in tegenstelling tot wat veel Hollanders lijken te denken. ;)
Ik wist trouwens niet dat Gelderland zoveel reserve heeft.
Ik ben een voorstander van investeren maar een beetje reserve aanhouden is ook wel verstandig, zeker in deze tijd waarin Den Haag totaal de regie kwijt lijkt te zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158084396
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 17:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik denk dat iedereen dat wel begrijpt. Alleen hebben we maar beperkt wat te willen, als we daadwerkelijk minder afhankelijk willen worden van bepaalde grondstoffen dan zullen we manieren moeten vinden om andere grondstoffen en grondstoffen die wel ruim voorradig blijven uit diverse regio's te gebruiken voor dezelfde toepassingen. Voor een deel kan je het proces om deze alternatieven te vinden versnellen door meer te investeren in onderzoek, en niet zoals de VVD deed 1/3de te bezuinigen op de universiteiten en zoals het CDA deed het volgen van een tweede opleiding te ontmoedigen.
Voor een deel heb je die ontwikkelingen niet in de hand omdat je nu eenmaal soms een grote doorbraak hebt die je ineens in staat stelt om iets te doen wat je eerder niet kon doen en deze doorbraak niet met dat doel werd ontwikkeld of deze doorbraak van 1 uitzonderlijk persoon komt.

Het meest waarschijnlijke is dat we voorlopig afhankelijk blijven van schaarse grondstoffen. Zijn hetn iet de olie en de onbewerkte aardgas dan zijn het wel andere grondstoffen zoals metalen (lithium). Het is bijvoorbeeld hartstikke leuk dat Europa en Turkije zichzelf minder afhankelijk maken van Rusland voor het aardgas maar in ruil daarvoor worden we meer afhankelijk van de USA. Het is hartstikke leuk als we straks alles met batterijen doen in plaats van met olie en aardgas maar dan worden we weer afhankelijk van de landen die ons metalen verkopen. etc.
Het ideaal moet dan ook zijn om te zoeken naar technieken waarvoor geen schaarse grondstoffen worden gebruikt, dan kom je al snel uit op wat de natuur ons levert en wat overal is (zand) of kan ontstaan (organismes). Hoe dan ook zal je moeten investeren in onderwijs en onderzoek en juist dat doet Nederland niet.
Ik las vandaag op de FP nog een verhaal over mogelijkheden om een soort 'papier' te gebruiken als batterij: 'Papier' als batterij

Dit soort innovaties heeft de toekomst. En zulke innovaties krijg je inderdaad niet als je niet investeert in goed onderwijs.
pi_158084589
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 17:32 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik las vandaag op de FP nog een verhaal over mogelijkheden om een soort 'papier' te gebruiken als batterij: 'Papier' als batterij

Dit soort innovaties heeft de toekomst. En zulke innovaties krijg je inderdaad niet als je niet investeert in goed onderwijs.
Mogelijkheden zijn er genoeg, het probleem is dat je heel erg veel moet uitproberen om te ontdekken wat wel en niet goed werkt en wat van alles wat wel goed werkt je op een grootschalige en goedkope manier kan produceren. Dat laatste wordt weleens vergeten. Mensen weten hoe fantastisch de geïntegreerde schakeling (CPU en zo) is maar hoeveel mensen begrijpen dat het allesbehalve vanzelfsprekend is dat het al decennialang duidelijk was dat je het steeds kleiner zou kunnen maken totdat je een bepaalde grootteorde (atomair) bereikt? Dat is dankzij het feit dat je het op een goedkope manier grootschalig en voor een groot deel automatisch kan produceren en dankzij het feit dat dit productieproces steeds verder verfijnd kon worden. Als dat niet zou kunnen dan zou het nog steeds onbetaalbaar zijn voor gewone mensen. Het is niet genoeg om iets te ontdekken wat werkt, je moet het goedkoop kunnen maken op een grote schaal.

Een voorbeeld van een technologie waarbij het nog niet zo wil vlotten is de LED-lamp. Jij zal vast wel weten dat je slechts 3 kleuren nodig hebt om alle andere kleuren te maken. Zo gauw we de juiste 3 kleuren LED's op een goedkope manier op grote schaal kunnen maken krijgen we geweldig licht voor een lage prijs. Tot een paar jaar geleden konden ze slechts 1 kleur LED zo maken, nu twee (maar allicht betaal je nog flink wat extra door het patent), op een techniek voor die derde zijn we nog aan het wachten. Om die reden valt de kwaliteit van LED-verlichting nog tegen en is het nog best wel duur.

De bottomline: je zal veel moeten investeren in onderwijs en onderzoek als je innovatie wil hebben. Blijkbaar is dit niet Nederland haar ambitie, anders hadden het CDA (tweede opleiding ontmoedigen, langstudeerboete) en de VVD (langstudeerboete, 1/3de bezuiniging op universiteiten) en de PvdA (mee verantwoordelijk voor die 1/3de bezuiniging) niet gedaan wat ze deden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158084662
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 17:32 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik las vandaag op de FP nog een verhaal over mogelijkheden om een soort 'papier' te gebruiken als batterij: 'Papier' als batterij

Dit soort innovaties heeft de toekomst. En zulke innovaties krijg je inderdaad niet als je niet investeert in goed onderwijs.
Of we in de toekomst ook echt lichtere en schonere elektrische apparaten met dit 'papier' krijgen? Dat hangt af van of de wetenschappers een manier kunnen bedenken om het maakproces te industrialiseren, en of commerciële partijen er brood in zien.
Precies wat ik uitlegde. ;)

Het is trouwens een mooi voorbeeld van de richting waarin we het moeten zoeken: organisch en herbruikbaar. Dan is het ook niet erg als je het na enkele honderden keren opladen zou moeten vervangen, wanneer je bijvoorbeeld voor 1 Euro zo'n batterij kan kopen. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')