abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_157401011
Aardolie is op dit moment onmisbaar als grondstof voor de productie van transportbrandstof omdat er nog onvoldoende alternatieven zijn. Na de laatste oliecrisis is vooral gezocht naar alternatieven voor oliegestookte electriciteitscentrales. Denk daarbij aan waterkracht, kolen en kerncentrales. Ook in de chemie zijn goede alternatieve grondstoffen beschikbaar in de vorm van steenkool-destilaten en aardgas. Dit is de reden dat het overgrote deel van de aardolie nu hoofdzakelijk aangewend wordt als transportbrandstof. Nu de electrische auto's, fietsen en scooters langzaam aan het doorbreken zijn zal ook in die sector het olieverbruikt op termijn afnemen. Als laatste blijft kerosine voor luchttransport over. Stategisch bezien is het daarom niet zo vreemd dat juist olielanden zulke grote belangen aangaan in de luchtvaartindustrie want dat is de sector waar voorlopig nog muziek in zit als het om aardolie gaat. Het vervangen van de luchtvloot door zuiniger vliegtuigen afgelopen jaren heeft geleid tot een flinke daling in kero verbruik. Met name vanaf het jaar 2000. De verkoop van electrische auto's verloopt exponentieel in de tijd en we bevinden ons nu in de knik van de hockeystick voordat de versnelling enorm doorzet. Gelukkig voor ons houdt de lage olieprijs al langere tijd aan en nu een groot deel van de olievraag komende jaren gaat wegvallen door de opkomst van de electrische auto's en op termijn mogelijk zelfs electrisch vrachtvervoer. Hetgeen de productie van electrische auto's begrenst is vooral de capaciteit voldoende goedkope lithiumaccu's te produceren. Daar komt volgend jaar een eind aan en dan komen er voor het 1st betaalbare electrische auto's op de markt die een grote actieradius hebben. Dientengevolge verwacht ik komende jaren geen sterk stijgende olieprijzen en op langer termijn sociale onrust/burgeroorlogen in een aantal olielanden die niet snel genoeg alternatieve inkomstenbronnen weten aan te boren.

Woldwide kerosine consumption

Kuwait Sees Oil Glut of Up to Five Years on Increasing Supply

ev-fleet-count.png

Wat zijn de verwachtingen van de mede-Fokkers t.a.v. de ontwikkeling van de olieprijs en de stabiliteit van de olielanden?

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 08-11-2015 14:48:57 ]
We can't afford the illusion anymore
pi_157401243
De olieprijs is ook laag omdat Amerika minder importeert en bepaalde landen van de OPEC de kraan niet dichtdraaien. Verder ben ik het wel met je eens dat de vraag in de toekomst geleidelijk af zal nemen, maar voor bepaalde takken van transport (oa vrachtwagens) zal (diesel)olie nog wel een noodzaak blijven. Ook verwacht ik niet dat in opkomende economieŽn men als 1e zal gaan inzetten op elektrisch vervoer.
Testosteronbommen.
Dat ben ik, strapped up en on.
  zondag 8 november 2015 @ 14:54:02 #3
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_157401384
In Nederland meer elektrische auto's dan in Duitsland? Huh?
pi_157401508
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 14:49 schreef Scuidward het volgende:
De olieprijs is ook laag omdat Amerika minder importeert en bepaalde landen van de OPEC de kraan niet dichtdraaien. Verder ben ik het wel met je eens dat de vraag in de toekomst geleidelijk af zal nemen, maar voor bepaalde takken van transport (oa vrachtwagens) zal (diesel)olie nog wel een noodzaak blijven. Ook verwacht ik niet dat in opkomende economieŽn men als 1e zal gaan inzetten op elektrisch vervoer.
Voorlopig verwacht ik ook dat het vrachtvervoer op diesel blijft draaien. Dit omdat enorm veel accucapaciteit nodig is om dat te veranderen. Er worden nu echter experimenten gedaan met hybrid trolley trucks en die hebben geen grote accucapaciteit nodig. Sommige opkomende economieŽn zoals China zetten juist flink in op elektrisch vervoer vanwege smog, global warming en de ongewenste afhankelijkheid van aardolie.

Scania-Electric-Truck.jpg
We can't afford the illusion anymore
pi_157401698
quote:
7s.gif Op zondag 8 november 2015 14:54 schreef Twiitch het volgende:
In Nederland meer elektrische auto's dan in Duitsland? Huh?
In Duitsland wordt electrisch rijden ontmoedigd vanwege de lobby van de autoindustrie daar. Tesla heeft in Nederland sinds kort 2 fabrieken ^O^

Het sprookje van de electro mobiliteit:

Hat unser Auto noch Zukunft?

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 08-11-2015 15:19:27 ]
We can't afford the illusion anymore
pi_157402511
Vergis je niet, het gebruik van fossiele brandstoffen zoals olie stijgt harder dan ooit tevoren (in absolute zin), vanwege exponentiŽle groei en de opkomst van India, China, Afrika, ga maar door. De vraag stijgt harder dan het aanbod van alternatieve energie. Bron, zoek maar op.
pi_157403118
oil-consumption-by-part-of-the-world-2014.png
De wereldbevolking groeit exponentieel, met name in africa. De vraag komt dan ook met name vanuit een grotere groep consumenten die ook over luxe mobiliteit willen beschikken.
We hebben dan ook te maken met 2 exponentiele fenomenen. Ik ben van mening dat de technologische sneller stijgt dan de biologische. Oftewel dat de biologische naijlt op de technologische en dat al millenia lang.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 08-11-2015 15:59:45 ]
We can't afford the illusion anymore
pi_157404639
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 15:03 schreef Digi2 het volgende:

[..]

In Duitsland wordt electrisch rijden ontmoedigd vanwege de lobby van de autoindustrie daar. Tesla heeft in Nederland sinds kort 2 fabrieken ^O^

Het sprookje van de electro mobiliteit:

Hat unser Auto noch Zukunft?
En in Nederland wordt elektrisch rijden fiscaal sterk aangemoedigd.

In 2012 was voor zelfstandigen een Tesla zelfs goedkoper dan een VW Golf.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 3% gewijzigd door Arthur_Spooner op 08-11-2015 16:37:05 ]
I'm 75 years old, and I still wake up with the little guy saluting.
pi_157743062
quote:
Venezuela Sees Crude in Mid-$20s If OPEC Doesn't Act

Oil prices may drop to as low as the mid-$20s a barrel unless OPEC takes action to stabilize the market, Venezuelan Oil Minister Eulogio Del Pino said.

Venezuela is urging the Organization of Petroleum Exporting Countries to adopt an “equilibrium price” that covers the cost of new investment in production capacity, Del Pino told reporters Sunday in Tehran. Saudi Arabia and Qatar are considering his country’s proposal for an equilibrium price at $88 a barrel, he said.

OPEC ministers plan to meet on Dec. 4 to assess the producer group’s output policy amid a global supply glut that has pushed down crude prices by 44 percent in the last 12 months. OPEC supplies about 40 percent of the world’s production and has exceeded its official output ceiling of 30 million barrels a day for 17 months as it defends its share of the market. Benchmark Brent crude settled 48 cents higher at $44.66 a barrel in London on Friday.

“We cannot allow that the market continue controlling the price,” Del Pino said. “The principles of OPEC were to act on the price of the crude oil, and we need to go back to the principles of OPEC.”

OPEC ministers will meet informally on Dec. 3 in Vienna, a day before the group’s formal session, he said.
quote:
Iran Sees OPEC Keeping Output Cap Unchanged at Next Meeting

Iran has asked OPEC to accommodate its return to previous production levels when international sanctions are lifted, Bijan Namdar Zanganeh told reporters in Tehran. Iran plans to add 1 million barrels a day within five to six months of the curbs being removed and that increase should be within OPEC’s production ceiling, Amir Hossein Zamaninia, deputy minister for commerce & international affairs, said in Tehran on Saturday.
Iran heeft de OPEC te kennen gegeven dat het binnen 5 tot 6 maanden 1 miljoen barrels per dag extra olie op de markt wil brengen. De overige OPEC-leden zullen hun productie flink moeten terugschroeven anders gaat de olieprijs verder dalen en gaat Venezuela al snel failliet. Dat het huidige plafond gehandhaaft blijft zie ik niet gebeuren.
We can't afford the illusion anymore
  zondag 22 november 2015 @ 18:33:45 #10
448036 Achterhoker
Wat een Sound!
pi_157743919
We moeten natuurlijk zo snel als mogelijk onafhankelijk worden van die olie uit islamitische landen. Dat zit hier natuurlijk achter, maar dat kan ik alleen maar toejuichen.
I don't always listen to Music, but when I do, the neighborhood does too
De vergelijking met Nelis loopt mank.
pi_157743988
Wat de OPEC nu doet is ongeveer hetzelfde als de FED en ECB bewerkstelligen met hun asociale lage-rentebeleid: laten zien dat ze niet manipuleerbaar zijn. Door kenners en de OPEC wordt al geruime tijd gemeld dat een prijs van $70 per vat op de lange termijn een duurzame prijs is. Ik verwacht dan ook dat we binnen 5 jaar weer naar dat nivea zullen terugkeren.
One man's trash, another man's treasure.
pi_157744058
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 18:33 schreef Achterhoker het volgende:
We moeten natuurlijk zo snel als mogelijk onafhankelijk worden van die olie uit islamitische landen. Dat zit hier natuurlijk achter, maar dat kan ik alleen maar toejuichen.
Vertel dat maar tegen de fossiele gekkies die bij iedere windmolen die geplaatst gaan huien huilen over het uitzicht en bij de EV lopen te miepen dat die toch echt niet voldoet omdat ze toch ťcht 1x per jaar met de sleurhut naar Frankrijk moeten :')

Nee in Nederland willen we gewoon op dinosap uit het Midden-Oosten autorijden en op gas van Poetin ons huis verwarmen, en ondertussen maar klagen :')
pi_157744199
quote:
7s.gif Op zondag 8 november 2015 14:54 schreef Twiitch het volgende:
In Nederland meer elektrische auto's dan in Duitsland? Huh?
Bijtelling-regeling. Dat kent Duitsland niet.
  zondag 22 november 2015 @ 19:00:56 #14
448036 Achterhoker
Wat een Sound!
pi_157744555
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 18:40 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Vertel dat maar tegen de fossiele gekkies die bij iedere windmolen die geplaatst gaan huien huilen over het uitzicht en bij de EV lopen te miepen dat die toch echt niet voldoet omdat ze toch ťcht 1x per jaar met de sleurhut naar Frankrijk moeten :')

Nee in Nederland willen we gewoon op dinosap uit het Midden-Oosten autorijden en op gas van Poetin ons huis verwarmen, en ondertussen maar klagen :')

Het is natuurlijk jammer dat de conventionele verbrandingsmotor ooit weg moet. Maar zolang we nog afhankelijk zijn van die olie hebben ze daar een mooi chantagemiddel. Ben benieuwd wat er gebeurd wanneer we eenmaal onafhankelijk zijn van hun olie. Ik denk dat al die olielanden dan in een donker gat zullen vallen.
I don't always listen to Music, but when I do, the neighborhood does too
De vergelijking met Nelis loopt mank.
pi_157746260
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2015 19:00 schreef Achterhoker het volgende:

Ben benieuwd wat er gebeurd wanneer we eenmaal onafhankelijk zijn van hun olie. Ik denk dat al die olielanden dan in een donker gat zullen vallen.
De kans op sociale onrust en burgeroorlogen is groot.
We can't afford the illusion anymore
  zondag 22 november 2015 @ 20:05:29 #16
448036 Achterhoker
Wat een Sound!
pi_157746692
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 19:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De kans op sociale onrust en burgeroorlogen is groot.
Dan kunnen ze ons (het Westen) in ieder geval niet meer op schuld geven.
I don't always listen to Music, but when I do, the neighborhood does too
De vergelijking met Nelis loopt mank.
pi_157746841
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2015 20:05 schreef Achterhoker het volgende:

[..]

Dan kunnen ze ons (het Westen) in ieder geval niet meer op schuld geven.
Toch wel. Cultureel bezien ontgaat hen daar het begrip zelfreflectie/introspectie.
We can't afford the illusion anymore
pi_157746913
De olijprijs zal wel weer stijgen door de bevolkingsexplosie van Afrika en Azie. Maar het zal ons een stuk minder pijn doen dan nu het geval is.
  zondag 22 november 2015 @ 20:13:56 #19
448036 Achterhoker
Wat een Sound!
pi_157747048
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 20:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Toch wel. Cultureel bezien ontgaat hen daar het begrip zelfreflectie/introspectie.
Och dat was ik helemaal vergeten. Ben benieuwd hoeveel doden er nog moeten vallen daar voordat men ooit eens tot inzicht komt.
I don't always listen to Music, but when I do, the neighborhood does too
De vergelijking met Nelis loopt mank.
pi_157747336
Dat die gasten ook zonder zorgen zo jaren lang doorleven :') :') :') :')
pi_157967379
quote:
Volkswagen krijgt 20 miljard overbruggingskrediet
....
Gisteren werd bekend dat de verkopen in Amerika met een kwart zijn gedaald afgelopen maand. MŁllers nieuwe strategie is niet gericht op omvang, volgens hem hoeft het bedrijf niet meer te jagen op de titel van 'de grootste fabrikant'. Het concern moet worden omgetoverd tot een mobiliteitsbedrijf, met elektrisch rijden als speerpunt.
Het lijkt erop dat VW eindelijk een langere termijn strategie gaat volgen. Dit leidt onvermijdelijk tot de conclusie dat elektrisch rijden een speerpunt is.
We can't afford the illusion anymore
pi_157977767
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 14:41 schreef Digi2 het volgende:
Hetgeen de productie van electrische auto's begrenst is vooral de capaciteit voldoende goedkope lithiumaccu's te produceren. Daar komt volgend jaar een eind aan en dan komen er voor het 1st betaalbare electrische auto's op de markt die een grote actieradius hebben.
Vergeet het! Er is veel te weinig lithium om zelfs maar een kwart van alle automobilisten elektrisch te laten rijden (zolang het met lithiumbatterijen moet), om nog maar te zwijgen over de toenemende vraag (China, India, laptops, tabletjes, smartphones...). Dat wordt geen succes totdat er een batterij wordt uitgevonden die met minder schaarse middelen gemaakt kan worden.

Ik hoop trouwens dat ik het nog meemaak dat we geen olie of andere schaarse grondstoffen nodig hebben en dat al die landen die nu voor niets (omdat ze toevallig op dat stukje grond wonen) een hoop geld van ons kregen hun eigen broek moeten gaan ophouden. Ik ben benieuwd naar hoe dat gaat gaan. De luchtkwaliteit zal waarschijnlijk gigantisch verbeteren. O+

[ Bericht 9% gewijzigd door Bram_van_Loon op 02-12-2015 23:29:39 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157977836
Ach, leuk al die speculaties. Maar OP = OP, ooit.
Gutleut wurden im Mittelalter die Leprakranken, die Aussštzigen, genannt, weil man glaubte, dass ihre Not den Wohltštern MŲglichkeiten gibt, sich durch gute Werke den Himmel zu verdienen.
pi_157977895
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 23:26 schreef hpeopjes het volgende:
Ach, leuk al die speculaties. Maar OP = OP, ooit.
Het enige wat zeker is is dat we in de toekomst met zijn allen elektrisch gaan rijden maar het hoe, wat en wanneer daar kan niemand iets zinnigs over zeggen. Bedenk hiergbij dat ook auto's die met waterstofgas rijden elektrisch rijden, ik schat op voor de middellange termijn de kans groter in dat we zo gaan rijden dan met batterijen, voor de lange termijn zullen we moeten afwachten hoe goed de batterijen gemaakt kunnen worden. De capaciteit zal best vergroot kunnen gaan worden per kg. gewicht (zat mogelijkheden voor) maar gaan we die ook goedkoop kunnen fabriceren en gaan we dat met grondstoffen kunnen maken die ruim voldoende voorradig zijn?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157978275
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 15:03 schreef Digi2 het volgende:

[..]

In Duitsland wordt electrisch rijden ontmoedigd vanwege de lobby van de autoindustrie daar. Tesla heeft in Nederland sinds kort 2 fabrieken ^O^

Het sprookje van de electro mobiliteit:

Hat unser Auto noch Zukunft?
Het ironische is dat het als het op energieopwekking aankomt de situatie precies omgedraaid is, daar is Duitsland de voorloper en Nederland het sukkeltje waar een lobby zand in de raderen gooit.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')