quote:
(Ik zie zelfs ondersteuning voor mijn standpunt in jouw bron.)
quote:
Op dinsdag 3 november 2015 20:03 schreef Dromenvangertje het volgende:[..]
Ben ik inderdaad ook benieuwd naar. Het zijn persoonlijke resultaten van de leerling. Klasgenoten hoeven die helemaal niet te weten.
Als een student dus wenst zijn of haar cijfers prive te hebben dan is dat toch privacyschending als hier niet naar geluisterd wordt?
Schoolcijfers leerlingen vaak ten onrechte openbaar op internet
Hanne Obbink − 27/08/07, 01:18
Veel leraren maken de schoolcijfers van hun leerlingen openbaar via internet. Daarmee overtreden ze in sommige gevallen de wet.Boris uit havo 3 bakte er vorig jaar weinig van met economie. Eén keer wist hij een 7,2 te halen. Maar daar stonden onder meer twee enen, een 2,3 en een 3,8 tegenover.
Lotte uit 5 atheneum had nogal wat moeite met Duits. Vóór Kerst ging het nog wel, maar sindsdien scoorde zij geen enkele voldoende meer.
Deze cijfers, inclusief de achternamen van de betrokken leerlingen, zijn afkomstig van
openbare websites. Want de leraren van Boris en Lotte – de een aan een school in Hoogeveen, de ander in Zaandam – zetten de schoolcijfers van hun leerlingen op internet.
Voor iedereen toegankelijk, zonder wachtwoord of andere beveiliging.Er bestaan inmiddels zeker duizend van zulke sites met schoolcijfers. Dat zegt multimediadeskundige Ad Verschuren, die zich in dit verschijnsel verdiept heeft. Vaak zijn het niet de sites van scholen waarop de cijfers geplaatst worden, maar die van de leraren zelf.
Die praktijk is niet alleen in het voortgezet onderwijs wijd verbreid, maar ook in het middelbaar beroepsonderwijs en aan hogescholen en universiteiten.
Daardoor zijn de prestaties van tienduizenden scholieren en studenten openbaar.De betrokken leraren zien geen bezwaren. „Leerlingen vinden het handig om à la minute inzicht te hebben in hun resultaten”, verklaart Henri Landhuis, leraar aan scholengemeenschap Wolfsbos in Hoogeveen. Hij vraagt zijn leerlingen vooraf wel altijd toestemming. Dat doet ook René van Maanen, leraar aan het Sint Michaël College in Zaandam. „In vijf of zes jaar tijd heb ik één keer meegemaakt dat iemand bezwaar had.”
Maar toestemming krijgen van leerlingen is juridisch gezien niet genoeg, althans niet zolang die nog geen zestien jaar zijn. Dat zegt het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Wie de cijfers van jonge leerlingen openbaar maakt zonder toestemming van de ouders, overtreedt dus de wet.Afgezien daarvan is het ook ’uiterst onverstandig’ om zo met schoolcijfers om te springen, zegt Gert Onne van de Klashorst van het CBP. „Waarom dat onverstandig is, is niet te voorspellen – dat is juist
het kernprobleem van internet”, zegt hij. „Nú denken leerlingen nog: ach, wat maakt dat nou uit, zo’n cijfer op internet. Maar wie weet duiken die enen van Boris over tien jaar op in een sollicitatiegesprek.”
-----------------------------------
Het probleem zit er toch echt in met betrekking tot het internet. Dat mensen mogelijk jouw cijfers vinden als ze op jouw naam zoeken bijvoorbeeld of als toekomstige werkgevers je cijfers zien en je daardoor niet aannemen.