Nee, PostNL staat absoluut niet in haar recht, en jouw TC is ofwel een onnozele hals ofwel een leugenaar. Je hebt een arbeidsovereenkomst, dat is een contract tussen twee partijen, werkgever en werknemer. Het is een bindende overeenkomst. Werkgever is verplicht een afgesproken aantal uren werk aan te bieden (en uit te betalen), werknemer is verplicht dit werk uit te voeren. Het is dus de plicht (!) van de werkgever om voldoende werk aan te bieden, dus bij hem ligt het inititatief. Mensen min of meer gedwongen een contractvermindering laten tekenen is absoluut uit den boze, en jouw collega doet er goed aan als de sodemieter de vakbond en/of de OR in te schakelen, en helemaal niets (!) te tekenen.quote:Op donderdag 5 november 2015 14:45 schreef Pietertje71 het volgende:
Collega pbz heeft een contract van 9 uur. Daar gaan straks met de nieuwe tijd in totaal 2 uur van af. Pbz geeft aan wel een andere wijk te willen nemen, maar er is niets in de buurt, dus zal collega wellicht + 30 minuten(eigen tijd) naar een ander depot moeten fietsen, mocht deze collega kans hebben op die wijk.
Argument vanuit de TC is dat deze collega ZELF moet gaan zoeken naar een oplossing omdat de TC niet met oplossingen!!?? aan blijft komen.
Collega geeft ana dat er geen wijken zijn en hoe deze dan aan extra uren moet komen om het contract van 9 uur te maken.
TC geeft aan dat deze collega een 9 uur contract heeft en er ZELF voor moet zorgen die 9 uur ook te maken, anders wordt er gekeken naar contractsuren-vermindering.
Staat PostNL in haar recht of moet deze collega maar zelf zien hoe de te kort aan uren moet aanvullen?
Maar jij haalt de tijd omdat je zelf allerlei handigheidjes uithaalt, onder andere de post in een andere volgorde leggen. Als jij 'm rijdt volgens de officiele PostNL route, dan haal je het toch niet? Dus laat 'm maar komen die TC, en dan samen op de scooter de officiële route rijden. En je overal aan de verkeersregel houden, dus op het fietspad exact 30 gaan rijden, en op de rijbaan (buiten de bebouwde kom) maximaal 40.quote:[..]
Mij argument was dat op dinsdag net zoveel postvolume is als op donderdag. Dat was een ongegrond argument want de volume op dinsdag daalt en op donderdag zit er meer post zoals DD, modeblaadjes e.d..
De tijden zijn voor 4 weken. Er wordt in die tijd gekeken wat er aan meer/min-tijd wordt geschreven. Op basis daarvan wordt de tijd aangepast.
Dat is mij vandaag verteld.
Mocht ik het daar niet mee eens zijn en ik WERKELIJK!!(dit werd benadrukt) mijn werk goed deed), de TC mee zou rijden/lopen om te kijken waar de knelpunten zitten.
Deze TC is een hypermannetje en zal beslist de route sneller kunnen doen, dus ja...
Ik moet wel zeggen dat de nieuwe tijden wel haalbaar zijn, gebaseerd op de tijden die ik nu ook rij/loop. Behalve dan die dinsdag, dat wordt erg krap.
We zullen zien.
Vreemd dat je wel ene bezwaar kan indienen, maar er wordt gezegd dat zij eigenlijk ook niet weten wat er qua volume gaat gebeuren, want van hogerhand wordt met de natte vinger beslist dat het 10% minder volume wordt.
Zoals eerder hier gezegd zijn TC's ook de speelbal in deze.
Niemand durft nog wat te zeggen. Jammer dat dit gebeurt omdat iedereen zijn/haar baan wil behouden.
In de wandelgangen heb ik al gehoord dat het onder de leidinggevenden aardig aan het broeien is.
Wederom lult je TC uit zijn nekharen. Met de OR zijn zeer duidelijke afspraken gemaakt, die specifiek betrekking hebben op postbezorgers. Zie ook hier.quote:Ook dat de reistijden, afstandonafhankelijk voor geen één pbz meer wordt vergoed. Volgens mijn TC krijgen alleen enkele postbodes dit omdat het in hun CAO staat.
Ja, bij ons ook. Afgelopen donderdag was er een folder, deze donderdag hadden diverse wijken van die zakken met hondekluiven. Nee, die hah loopt echt in rap tempo achteruit.quote:Op donderdag 5 november 2015 15:23 schreef Sebastiaan92 het volgende:
Vandaag weer eens een niet overheids Hah op de donderdag. Ik vraag me dan ook af hoe vaak het volgend jaar gaat voorkomen dat er spontaan Hah op de dinsdag is.
oranje kaart invullen. Verlof afboeken voor zaw'ers gaat in overleg, dus als jij het van de verlofuren af wilt hebben dan hebben ze dat maar te slikken.quote:Op donderdag 5 november 2015 16:13 schreef Sebastiaan92 het volgende:
Ze blijven heel hardleers bij de post. Ik werk als zaterdagwerker veel doordeweeks en doe dat om extra uren te maken. Maar als ik een zaterdag vrij ben dan boeken ze geen verlof af, of alleen mijn binnenuren omdat ik die week toch al aan mijn uren was gekomen dankzij mijn extra werk. Telkens geef ik aan dat ik gewoon mijn volledige contracturen als verlof uitbetaald wil hebben. Maar ook afgelopen zaterdag is het weer fout gegaan.
Geef ik door!quote:Op donderdag 5 november 2015 15:58 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Nee, PostNL staat absoluut niet in haar recht, en jouw TC is ofwel een onnozele hals ofwel een leugenaar. Je hebt een arbeidsovereenkomst, dat is een contract tussen twee partijen, werkgever en werknemer. Het is een bindende overeenkomst. Werkgever is verplicht een afgesproken aantal uren werk aan te bieden (en uit te betalen), werknemer is verplicht dit werk uit te voeren. Het is dus de plicht (!) van de werkgever om voldoende werk aan te bieden, dus bij hem ligt het inititatief. Mensen min of meer gedwongen een contractvermindering laten tekenen is absoluut uit den boze, en jouw collega doet er goed aan als de sodemieter de vakbond en/of de OR in te schakelen, en helemaal niets (!) te tekenen.
Klopt, maar zoals eerder gezegd heeft deze TC peper in de kont en loopt 1x sneller dan ik.quote:[..]
Maar jij haalt de tijd omdat je zelf allerlei handigheidjes uithaalt, onder andere de post in een andere volgorde leggen. Als jij 'm rijdt volgens de officiele PostNL route, dan haal je het toch niet? Dus laat 'm maar komen die TC, en dan samen op de scooter de officiële route rijden. En je overal aan de verkeersregel houden, dus op het fietspad exact 30 gaan rijden, en op de rijbaan (buiten de bebouwde kom) maximaal 40.
Er hing mij inderdaad iets bij. Bedankt voor de link!quote:[..]
Wederom lult je TC uit zijn nekharen. Met de OR zijn zeer duidelijke afspraken gemaakt, die specifiek betrekking hebben op postbezorgers. Zie ook hier.
Oranjekaart is gelukkig niet nodig. Na het aangeven boeken ze het alsnog af. Het is vooral hinderlijk dat ik er er elke keer achteraan moet (net als bij een hoop andere zaken).quote:Op donderdag 5 november 2015 16:23 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
oranje kaart invullen. Verlof afboeken voor zaw'ers gaat in overleg, dus als jij het van de verlofuren af wilt hebben dan hebben ze dat maar te slikken.
Heb er zelf ook woorden om gehad, maar wel gelijk gekregen.
Wacht even, ik geloof dat we nu langs elkaar heen praten. Ik ben bang dat in dit specifieke geval jouw TC inderdaad gelijk heeft in zoverre dat het artikel niet op jou van toepassing is. Wat ik bedoelde is dat jouw TC uit zijn nek lult als hij zegt dat postbezorgers nooit recht zouden hebben op vergoeding van reistijd omdat dit niet in de CAO staat. Dat is gelul. Het staat inderdaad niet in de CAO, maar postbezorgers kunnen er wel recht op hebben. Ik dacht eerlijk gezegd ook dat je die opmerking van je TC aanhaalde vanwege die collega van je die straks niet meer aan d'r uren kwam en dan 30 minuten in eigen tijd naar een ander depot zou moeten fietsen. Die zou volgens de regels wel degelijk recht hebben op een reiskostenvergoeding, omdat het in haar geval gaat om een verplaatsing naar een ander depot, op initiatief van het bedrijf.quote:Op donderdag 5 november 2015 16:25 schreef Pietertje71 het volgende:
Er hing mij inderdaad iets bij. Bedankt voor de link!
Deze heb ik met een begeleidend schrijven naar mijn TC doorgestuurd
[edit]
Antwoord van mijn TC:
Je hebt gesolliciteerd voor scooterrijder hiervoor ben je aangenomen . In het artikel die je benoemt staat dat het bedrijf je verplaatst naar een ander depot dit is bij jou niet aan de orde. Zoals ik al heb medegedeeld heb je geen recht op reistijd naar het depot. Je mag echter wel de scooter hier voor gebruiken, zodra je de eerste tas op het depot inpakt gaat je werktijd in.
[edit]
Het vreemde is dat mijn vorige TC dit zelf heeft geopperd en de reistijd onder looptijd moest wegschrijven.
Gezien dit eenzijdig is beslist en mijn TC er niet va afwijkt en volgens hem het artikel niet relevant is, heb ik dit voorgelegd aan FrontOffice HR ivm dat dit een arbeidsconflict is.
Ik zal het verhaal qua reiskosten ook voorleggen aan mijn collega.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:11 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Wacht even, ik geloof dat we nu langs elkaar heen praten. Ik ben bang dat in dit specifieke geval jouw TC inderdaad gelijk heeft in zoverre dat het artikel niet op jou van toepassing is. Wat ik bedoelde is dat jouw TC uit zijn nek lult als hij zegt dat postbezorgers nooit recht zouden hebben op vergoeding van reistijd omdat dit niet in de CAO staat. Dat is gelul. Het staat inderdaad niet in de CAO, maar postbezorgers kunnen er wel recht op hebben. Ik dacht eerlijk gezegd ook dat je die opmerking van je TC aanhaalde vanwege die collega van je die straks niet meer aan d'r uren kwam en dan 30 minuten in eigen tijd naar een ander depot zou moeten fietsen. Die zou volgens de regels wel degelijk recht hebben op een reiskostenvergoeding, omdat het in haar geval gaat om een verplaatsing naar een ander depot, op initiatief van het bedrijf.
Overigens is het wel zo dat er met jou destijds is afgesproken bij je sollicitatie dat reistijd van je huis naar het depot en vice versa wel vergoed zou worden. Een mondelinge afspraak is ook bindend, dus PostNL kan hier volgens mij niet zomaar ten nadele van jou van afwijken. Het is in elk geval iets wat ik ook aan bond of OR zou voorleggen.
Als ik de tijden hier zo bekijk dan lijkt het compleet nattevingerwerk. Zeker na de nieuwe aanpassingen zie ik geen logica meer.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:03 schreef V__L_N het volgende:
Weet iemand hoeveel seconden/minuten je buiten krijgt per huis? Of hoe dat precies berekend wordt? Word er een vast getal genomen voor koophuizen/huurhuizen/flats?
Nee gelukkig niet , was ik met soms een kilometer tussen twee adressen nog slechter af geweest.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:03 schreef V__L_N het volgende:
Weet iemand hoeveel seconden/minuten je buiten krijgt per huis? Of hoe dat precies berekend wordt? Word er een vast getal genomen voor koophuizen/huurhuizen/flats?
Maar hoe berekenen ze dan een wijk?quote:Op donderdag 5 november 2015 21:15 schreef zombo het volgende:
Nee gelukkig niet , was ik met soms een kilometer tussen twee adressen nog slechter af geweest.
Ze berekenen niks, ze doen maar wat. Er is ook eens in een ver verleden een looptijd bepaald, gebaseerd op hoe lang de vaste postbode er over deed. En vervolgens is daar in de loop der tijd steeds een stukje afgeknibbeld. Geen aangetekenden meer? Tien minuten er af. Geen pakjes meer? Tien minuten er af. Na afloop "vrijwillig" niet meer terug naar het depot? Tien minuten er af. Geen hah meer? Scheelt 1x bijladen, weer 10 minuten er af (plus 5 minuten per 100 afgiftepunten bezorgtijd). Er is 10% minder post? Dan nog eens 10% looptijd er af.quote:Op donderdag 5 november 2015 22:55 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Maar hoe berekenen ze dan een wijk?
Mijn antwoord in het eenzijdig stoppen van een mondelinge afspraak is dat ik dus naar de OR ben gestapt.quote:Op donderdag 5 november 2015 23:38 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ze berekenen niks, ze doen maar wat. Er is ook eens in een ver verleden een looptijd bepaald, gebaseerd op hoe lang de vaste postbode er over deed. En vervolgens is daar in de loop der tijd steeds een stukje afgeknibbeld. Geen aangetekenden meer? Tien minuten er af. Geen pakjes meer? Tien minuten er af. Na afloop "vrijwillig" niet meer terug naar het depot? Tien minuten er af. Geen hah meer? Scheelt 1x bijladen, weer 10 minuten er af (plus 5 minuten per 100 afgiftepunten bezorgtijd). Er is 10% minder post? Dan nog eens 10% looptijd er af.
Zo gaat dat. Het is gewoon natte vingerwerk, en een paar hele simpele (en daardoor vaak niet kloppende) rekenmethodes, waarbij geen enkele rekening wordt gehouden met het verschil tussen wijken. Maar ze presenteren het gewoon als de nieuwe looptijd, en gaat een pbz heel erg piepen, nou vooruit, dan krijgt hij er weer 10 minuutjes bij.
Dus er liggen bepaald geen ingewikkelde wetenschappelijke computerformules aan ten grondslag...
De formules zijn totaal niet op de straatrealiteit gebaseerd. Uitgangspunt is de eigen bonus en winst, daar wordt een mooi uitziende formule omheen geknutseld om de onderste lagen nog wat meer uit te knijpen, drie minuten minimum loon maal zoveel, reken maar uit (ruik aan mijn reet). We zijn straks nog goedkoper dan een postzegelquote:Op donderdag 5 november 2015 23:38 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Dus er liggen bepaald geen ingewikkelde wetenschappelijke computerformules aan ten grondslag...
quote:Op vrijdag 6 november 2015 08:16 schreef zombo het volgende:
[..]
De formules zijn totaal niet op de straatrealiteit gebaseerd. Uitgangspunt is de eigen bonus en winst, daar wordt een mooi uitziende formule omheen geknutseld om de onderste lagen nog wat meer uit te knijpen, drie minuten minimum loon maal zoveel, reken maar uit (ruik aan mijn reet). We zijn straks nog goedkoper dan een postzegel
Antwoord OR, en dit is niet de eerste keer dat ik een verwijzing ipv een gericht antwoord krijg.quote:Op vrijdag 6 november 2015 04:33 schreef Pietertje71 het volgende:
Mogguh.
[..]
Mijn antwoord in het eenzijdig stoppen van een mondelinge afspraak is dat ik dus naar de OR ben gestapt.
Nu is het natuurlijk wel mogelijk dat jouw TC, als hij een beetje een sneaky bastard is, op het moment dat jouw contract afloopt en een nieuw contract in gaat, alsnog de afspraak maakt dat je reistijd niet meer wordt doorbetaald. Dat is namelijk wel toegestaan.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:22 schreef Pietertje71 het volgende:
[..]
Ik zal het verhaal qua reiskosten ook voorleggen aan mijn collega.
Het geval dat er mondelinge afspraken zijn gemaakt en zelfs aan mij en andere scooterende collega's om de reistijd door te geven(sommigen deden dit apart en anderen in de looptijd), gelden ook en daar word ook totaal niet op gereageerd als: ja daar komen we op terug oid. Noch ontkennend noch bevestigend.
Nee het is: Ik heb gezegd!! No bow before your leader!
Mij is al eens eerder door een collega (postbode) bij deze TC geadviseerd om niet verder in discussie te gaan (iets met tegen een muur praten)en het voor te leggen aan OR. In dit geval een mail verstuurd naar HR.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |