op de zoetermeerse ring ( ) hebben mensen er een handje van om al 2 km voor ze naar links moeten, er alvast maar te gaan rijdenquote:Op woensdag 28 oktober 2015 14:56 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Het ligt eraan hoe druk het is. Maar als het alleen maar leidt tot irritatie omdat meneer of mevrouw alleen aan zichzelf (haarzelf) denkt....
Ik denk dat dit problem speelt op elke stadsring. Mensen die niemand er tussen willen laten op links zorgen ervoor dat mensen die niet assertief rijden dan maar 5 stoplichten voor de daadwerkelijke afslag alvast voorsorteren. Maar dan wel traag optrekken :/.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 11:44 schreef Yreal het volgende:
[..]
op de zoetermeerse ring ( ) hebben mensen er een handje van om al 2 km voor ze naar links moeten, er alvast maar te gaan rijden
Checkquote:Op donderdag 29 oktober 2015 11:50 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Ik denk dat dit problem speelt op elke stadsring. Mensen die niemand er tussen willen laten op links zorgen ervoor dat mensen die niet assertief rijden dan maar 5 stoplichten voor de daadwerkelijke afslag alvast voorsorteren. Maar dan wel traag optrekken :/.
Dat is geen file volgens de toelichting van het RVV en het Hof in Leeuwarden.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 08:46 schreef Martijn137 het volgende:
maar meestal houdt zo'n persoon meerdere mensen op die ik dan rechts in haal en haal ik dus een file rechts in
en dat mag dan weer wel
(bedankt ambertje90 voor deze info )
quote:Op donderdag 29 oktober 2015 14:04 schreef ambertje90 het volgende:
[..]
Dat is geen file volgens de toelichting van het RVV en het Hof in Leeuwarden.
daar heb ik voor het gemak het belangrijkste maar ff uit gepakt en dik gedruk gemaakt wat echt belangrijk is.quote:Op maandag 28 september 2015 12:15 schreef ambertje90 het volgende:
[..]
http://uitspraken.rechtsp(...)NL:GHLEE:2003:AO0788
geweldige is ook nog dat die vent gelijk heeft gekregenquote:3. Beoordeling
3.1. Aan de betrokkene is als kentekenhouder bij inleidende beschikking een administratieve sanctie van ¤Euro 86,-- opgelegd ter zake van "niet links inhalen", welke gedraging zou zijn verricht op 5 juli 2002 op de Rijksweg A28 te Beilen.
3.2. De betrokkene heeft erkend op de aangegeven tijd en plaats een drietal auto's rechts te hebben ingehaald. Hij beroept zich er echter op, dat deze auto's op de linkerrijbaan een file vormden, zodat rechts inhalen in casu geoorloofd was.
3.3. Met betrekking tot het in deze zaak te behandelen probleem zijn de navolgende artikelen van het RVV1990 van belang.
Art.3, eerste lid, RVV1990 luidt: "Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden."
Art. 13, eerste lid, RVV1990 luidt: "Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd."
Art. 11, eerste lid, RVV1990 luidt: "Inhalen geschiedt links."
Art. 13, tweede lid, RVV1990 luidt: "Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald."
3.4. De kantonrechter heeft het beroep van de betrokkene gegrond verklaard. Aan die beslissing ligt onder meer de navolgende overweging ten grondslag.
"Thans dient de vraag beantwoord te worden wanneer er sprake is van een file.
Het begrip file is in de Nota van Toelichting op artikel 13 RVV 1990 niet nader omschreven of gedefinieerd. Een exacte omschrijving zou niet goed mogelijk zijn, omdat het verschijnsel te zeer situatiegebonden is. In de praktijk verstaat men onder een file een rij voertuigen van een beduidende lengte, waarvan de rijsnelheid bepaald wordt door het overige verkeer ter plaatse en die stilstaat dan wel zich langzaam voortbeweegt. Dit sluit niet uit dat een beperkte rij voertuigen die relatief snel rijdt een file kan vormen, aldus de Toelichting.
Een duidelijke maatstaf aan de hand waarvan kan worden vastgesteld of in dit geval sprake was van een file die rechts ingehaald mocht worden verschaft deze toelichting daarmee naar het oordeel van de kantonrechter niet. Ook in de rechtspraak op artikel 13 RVV 1990 is geen norm ontwikkeld waaruit kan worden afgeleid wanneer er sprake is van een file.
In feite heeft de wetgever het aldus aan de verkeersdeelnemer overgelaten om te beoordelen of hij gerechtigd is een rij auto's rechts te passeren. Daarbij dient het overige verkeer niet te worden gehinderd of in gevaar gebracht, zoals artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 voorschrijft. Dat wordt betrokkene evenwel niet verweten."
Of mensen die gewoon te debiel passief rijden dat ze niet naar links kunnen komenquote:Op donderdag 29 oktober 2015 11:50 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Ik denk dat dit problem speelt op elke stadsring. Mensen die niemand er tussen willen laten op links zorgen ervoor dat mensen die niet assertief rijden dan maar 5 stoplichten voor de daadwerkelijke afslag alvast voorsorteren. Maar dan wel traag optrekken :/.
Dit dus, elke ochtend en avond moet ik afwegen of ik "te vroeg" naar links zal gaan op het moment dat het kán of "netjes" pas vlak voor het laatste stoplicht dat ik inderdaad naar links moet. De praktijk is namelijk dat je de ruimte niet krijgt.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 11:50 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Ik denk dat dit problem speelt op elke stadsring. Mensen die niemand er tussen willen laten op links zorgen ervoor dat mensen die niet assertief rijden dan maar 5 stoplichten voor de daadwerkelijke afslag alvast voorsorteren. Maar dan wel traag optrekken :/.
Mensen die niet stil kunnen staan bij een verkeerslicht.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 22:49 schreef Magic-IRC het volgende:
Mensen die bij een verkeerslicht al stil gaan staan op 2 a 3 meter afstand van de streep
Eerlijk is eerlijk, er zijn een hoop VRI's in Nederland die totaal niet meer zichtbaar zijn als je daadwerkelijk bij de streep staat.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 22:49 schreef Magic-IRC het volgende:
Mensen die bij een verkeerslicht al stil gaan staan op 2 a 3 meter afstand van de streep
Volgens dit stukje tekst blijft een file niet meer dan een conclusie van een subjectieve waarneming. Daar kun je nog heel lang over discussiëren, maar dat verzandt geheid in een eindeloos welles-nietes.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 14:13 schreef Martijn137 het volgende:
[..]
[..]
daar heb ik voor het gemak het belangrijkste maar ff uit gepakt en dik gedruk gemaakt wat echt belangrijk is.
[..]
geweldige is ook nog dat die vent gelijk heeft gekregen
klopt, maar met zo'n dergelijke uitspraak kan je wel een boete voor rechts inhalen aanvechten en een grotere kans hebben om gelijk te krijgenquote:Op vrijdag 30 oktober 2015 02:48 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Volgens dit stukje tekst blijft een file niet meer dan een conclusie van een subjectieve waarneming. Daar kun je nog heel lang over discussiëren, maar dat verzandt geheid in een eindeloos welles-nietes.
Deels. Als je letterlijk leest, dan bestaat een file uit meerdere voertuigen achter elkaar op 1 rijstrook die onder de ter plaatse maximaal toegestane snelheid rijden. Zou dus betekenen dat je de file achter 2 vrachtwagens op de ring A10 west bij Amsterdam die elkaar inhalen, niet rechts voorbij zou mogen, maar zouden ze hetzelfde doen op de A5 tussen A9 en A4, dan mag het wel, want daar is de lokale snelheid 130, terwijl die bij Amsterdam 80 is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 02:48 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Volgens dit stukje tekst blijft een file niet meer dan een conclusie van een subjectieve waarneming. Daar kun je nog heel lang over discussiëren, maar dat verzandt geheid in een eindeloos welles-nietes.
letterlijk.... waar staat het dik gedrukte dan ?quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 09:13 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Deels. Als je letterlijk leest, dan bestaat een file uit meerdere voertuigen achter elkaar op 1 rijstrook die onder de ter plaatse maximaal toegestane snelheid rijden. Zou dus betekenen dat je de file achter 2 vrachtwagens op de ring A10 west bij Amsterdam die elkaar inhalen, niet rechts voorbij zou mogen, maar zouden ze hetzelfde doen op de A5 tussen A9 en A4, dan mag het wel, want daar is de lokale snelheid 130, terwijl die bij Amsterdam 80 is.
Uitstappen om mensen een meter op te laten trekken.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 23:59 schreef Fer het volgende:
Verkeerslichten met maar 1 detectielusje tegen de stopstreep aan. Moest hier bij een stoplicht altijd uitstappen om te zeggen dat ze toch echt tot de streep moesten doorrijden, anders bleef het rood.
Gelukkig hebben ze het nu beter gemaakt.
Niet letterlijk, maar een andere manier dan de snelheid laten bepalen door het overige verkeer kan ik mij niet bedenken. En relatief snel is ten opzichte van de klassieke langzaam rijdende of stilstaande file, maar relatief is dus niet de normale rijsnelheid, want dan zou dat genoemd worden.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 09:21 schreef Martijn137 het volgende:
letterlijk.... waar staat het dik gedrukte dan ?
+ 3.9quote:In de praktijk verstaat men onder een file een rij voertuigen van een beduidende lengte, waarvan de rijsnelheid bepaald wordt door het overige verkeer ter plaatse en die stilstaat dan wel zich langzaam voortbeweegt. Dit sluit niet uit dat een beperkte rij voertuigen die relatief snel rijdt een file kan vormen, aldus de Toelichting.
Vooral het dikgedrukte stukje in de tweede paragraaf is belangrijk. De snelheid wordt bepaald door het overige verkeer. Bij inhalende vrachtwagens waar je 130 mag, is dat zo, want daar bepalen die vrachtwagens je snelheid. Bij inhalende vrachtwagens waar je 80 mag gaat dat niet op, want daar is de maximaal toegestane snelheid lager dan wat die vrachtwagens maximaal kunnen halen (even er vanuit gaande dat ze gewoon rond de 80 rijden).quote:3.9. De uitzondering, die de besluitgever maakt op het gangbare filebegrip zal moeten worden uitgelegd in samenhang daarmee. Dat wil zeggen, dat ook voor een beperkte rij voertuigen zal hebben te gelden, dat de rijsnelheid ervan wordt bepaald door het overige verkeer. Daaronder zal zijn te verstaan, dat de voortgang van die rij voertuigen belemmerd wordt op grond van de verkeersdichtheid vóór die voertuigen op de rijstrook waarop deze zich bevinden. Het "relatief snel rijden" waarover de besluitgever spreekt moet worden beschouwd vanuit het hiervoor aangegeven normale beeld van een file. Dat houdt in, dat onder relatief snel rijden zal moeten worden verstaan een snelheid die gerelateerd aan het stilstaan of het zich langzaam voortbewegen van een gewone file als - gematigd - snel, maar gerelateerd aan de ter plaatse geldende maximumsnelheid als langzaam zal moeten worden gekwalificeerd.
Hier stond op het onderbordje (situatie is recentelijk aangepast) onder het voorrangsteken ook: "Oprijden tot stopstreep"quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 09:28 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Uitstappen om mensen een meter op te laten trekken.
Ja, dat lijkt mij wel voor verbetering vatbaar ja.
Oh, ik kom dagelijks zo'n onderbordje tegen. Ik doe t altijd braaf, dus nog nooit problemen gehad (rij er al bijna vijf jaar langs).quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 09:35 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Hier stond op het onderbordje (situatie is recentelijk aangepast) onder het voorrangsteken ook: "Oprijden tot stopstreep"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |