abonnement Unibet Coolblue
pi_157089409
Er worden overal in de wereld een hoop verkiezingen gehouden die interessant zijn om te volgen, maar die in POL niet echt aan bod komen of slechts een of twee reacties krijgen. Zo hebben we deze maand geen enkele aandacht geschonken aan de nationale verkiezingen van Portugal en Zwitserland alsmede aan de eerste parlementsverkiezingen in Egypte sinds Sisi daar de president is. Vandaag zijn er nationale verkiezingen in Polen en die lijken ook niet aan bod te komen.

Dit topic is niet bedoeld om alle andere topics te vervangen. Open vooral je topics over de VS, Frankrijk etc. Dit topic is enkel bedoeld om de drempel om buitenlandse verkiezingen te volgen iets te verlagen voor iedereen die geïnteresseerd is in internationale politiek. Kom hier vooral met korte updates, nieuwsfeitjes, interessante artikelen en eigen opmerkingen/analyses over welke buitenlandse verkiezingen dan ook.

Een klein overzichtje van interessante verkiezingen die er op het moment van schrijven aankomen (vandaag zijn er vier):

- 25 oktober 2015; Polen; nationaal parlement
- 25 oktober 2015; Argentinië; president en nationaal parlement
- 25 oktober 2015; Congo; referendum of de president wel/niet een 3e termijn kan aanblijven
- 25 oktober 2015; Oekraïne; regionaal (excl. oosten)
- 1 november 2015; Turkije; nationaal parlement
- 8 november 2015; Kroatië; nationaal parlement
- 8 november 2015; Myanmar; nationaal parlement
- 20 december 2015; Spanje; nationaal parlement
- 31 december 2015; Denemarken; EU-referendum
- 31 december 2015; Afghanistan; nationaal parlement
- 31 december 2015; Rusland; Duma
- 16 januari 2016; Taiwan; president en nationaal parlement
- 31 januari 2016; Portugal; president
- 5 maart 2016; Slowakije; nationaal parlement
- 3 april 2016; Ierland; nationaal parlement
- 13 april 2016; Zuid-Korea; nationaal parlement
- 28 april 2016; Oostenrijk; president

Tussendoor zullen er nog vele anderen zijn in relevante landen waarvan de datum nog niet vastligt.

Handige links om op elk willekeurig moment te zien welke verkiezingen eraan komen:
- http://www.electionguide.org
- https://www.ndi.org/electionscalendar
pi_157089512
Liveblog Poolse verkiezingen: http://www.politico.eu/ar(...)y-civic-law-justice/ .
  zondag 25 oktober 2015 @ 17:26:27 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_157089730
Goed topic
pi_157089750
Interessant topic, high-level discussie over verkiezingen zonder al de gerelateerde onzin.
pi_157089806
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 17:27 schreef NightH4wk het volgende:
Interessant topic, high-level discussie over verkiezingen zonder al de gerelateerde onzin.
Het zal wel voor geen meter lopen, maar ik hoop dat het door een aantal users eens in de zoveel tijd opgerakeld zal worden voor leuke en interessante updates.
  zondag 25 oktober 2015 @ 17:32:43 #6
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_157089905
Suggestie; zet er - voor de minder goed op de hoogte figuren als ik - bij welk systeem er bij een bepaalde verkiezing geldt, indien relevant. Ik bedoel, het Brits / Amerikaans / Japans systeem van 'first past the post' levert toch heel andere resultaten op dan een systeem zoals hier gebruikt.

En dan natuurlijk - als we toch bezig zijn - het aantal mensen dat in die verkiezing mag stemmen. Dat Myanmar bijvoorbeeld; ik heb geen flauw idee hoeveel inwoners er daar zijn.

In het geval van die Spaanse verkiezingen - interessant omdat er pas regionaal iets was met een referendum over afscheiding - zou ik graag willen horen (wat ik in het nieuws mistte) hoeveel mensen er daar PER REGIO mogen stemmen (bijvoorbeeld).
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 25 oktober 2015 @ 19:16:21 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_157092776
Vandaag verkiezingen in Argentinië. Wat een heerlijk mismanaged land is dat, inclusief een munt met een officiële koers die bijna 80% boven de marktwaarde ligt.



Ik ga er overmorgen naartoe c_/
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_157105817
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2015 17:16 schreef Kaas- het volgende:

Mooi topic,

misschien ook goed ook aan te vullen met

- 13 maart 2016 - Verkiezingen voor de Landstag in Baden-Würtemberg, Rheinland-Pfalz en Sachsen-Anhalt
- 4 en 18 september 2016 Landstagverkiezingen in Mecklenburg-Vorpommern en Berlijn

zijn wel duitse regionale verkiezingen (in Bondslanden) maar dit heeft via de Federale structuur van duitsland ook een grote invloed op de koers en mogelijkheden van de duitse Bondsregering
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 26 oktober 2015 @ 09:27:21 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_157106036
quote:
Argentina's presidential election headed for second round after no clear winner

Preliminary results put ruling coalition’s Daniel Scioli and opposition candidate, Mauricio Macri, neck and neck

Argentina’s voters set the stage for a bruising presidential run-off next month after a surprise first round on Sunday in which Daniel Scioli – the candidate of the ruling Peronist coalition – was denied an outright victory.

The centre-left candidate, who was endorsed by outgoing president Cristina Fernández de Kirchner, who is constitutionally barred from seeking a third term, was tipped by the exit polls to end the night with a comfortable lead.

But preliminary results showed both he and the pro-business Buenos Aires mayor, Mauricio Macri, were neck and neck on 35% each.

http://www.theguardian.co(...)fter-no-clear-winner
Ik snap er geen hol van dat die regering nog stemmen krijgt. Als mensen spaargeld in de vorm van buitenlandse valuta in hun matras moeten bewaren, de regering liegt over inflatie statistieken e.d. Terwijl Argentinië in principe een rijk en ontwikkeld land is. Kennelijk ligt de lat daar niet zo hoog na al het mismanagement in het verleden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_157106241
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 09:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik snap er geen hol van dat die regering nog stemmen krijgt. Als mensen spaargeld in de vorm van buitenlandse valuta in hun matras moeten bewaren, de regering liegt over inflatie statistieken e.d. Terwijl Argentinië in principe een rijk en ontwikkeld land is. Kennelijk ligt de lat daar niet zo hoog na al het mismanagement in het verleden.
Argentinië heeft wel een van de grootste faalregeringen ooit gehad ja. :P Maar is de president daar eigenlijk een erg machtig figuur?
pi_157106312
In Guatemala is vandaag een komiek zonder politieke ervaring gekozen tot president, iets dat mogelijk gemaakt werd door een enorm corruptieschandaal rond de laatste regering, waarbij de laatste president zelfs zijn onschendbaarheid verloor en de cel in moest.
pi_157106332
Dus het Poolse parlement wordt iets conservatiever. Minder EU-invloed aldaar, de partij van Donald Tusk moet inleveren.
Naturheilmittel
pi_157106562
quote:
2s.gif Op maandag 26 oktober 2015 09:49 schreef Gerolsteiner het volgende:
Dus het Poolse parlement wordt iets conservatiever. Minder EU-invloed aldaar, de partij van Donald Tusk moet inleveren.
De presidentsverkiezingen had de partij van Tusk recent ook al verloren (van conservatief naar supercomservatief, net als gisteren) en Tusk en de nieuwe president schijnen niet samen door een deur te kunnen, waardoor Tusk zelfs niet zeker is van een tweede termijn als voorzitter van de Europese Raad.

Voor de EU is deze uitslag inderdaad ook niet best. Niet alleen is de grote winnaar van de verkiezingen erg eurosceptisch, ze zijn ook zwaar tegen duurzame vormen van energie, wat erg zal gaan botsen met de EU die Polen probeert te bewegen richting een groenere energievoorziening in plaats van overal nieuwe kolencentrales te openen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 26 oktober 2015 @ 10:49:07 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_157107332
Ondertussen in Portugal:
quote:
Eurozone crosses Rubicon as Portugal's anti-euro Left banned from power

Constitutional crisis looms after anti-austerity Left is denied parliamentary prerogative to form a majority government

Portugal has entered dangerous political waters. For the first time since the creation of Europe’s monetary union, a member state has taken the explicit step of forbidding eurosceptic parties from taking office on the grounds of national interest.

Anibal Cavaco Silva, Portugal’s constitutional president, has refused to appoint a Left-wing coalition government even though it secured an absolute majority in the Portuguese parliament and won a mandate to smash the austerity regime bequeathed by the EU-IMF Troika.

He deemed it too risky to let the Left Bloc or the Communists come close to power, insisting that conservatives should soldier on as a minority in order to satisfy Brussels and appease foreign financial markets.

"After we carried out an onerous programme of financial assistance, entailing heavy sacrifices, it is my duty, within my constitutional powers, to do everything possible to prevent false signals being sent to financial institutions, investors and markets,” he said.

http://www.telegraph.co.u(...)nned-from-power.html
:X :X
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_157107455
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 09:06 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Mooi topic,

misschien ook goed ook aan te vullen met

- 13 maart 2016 - Verkiezingen voor de Landstag in Baden-Würtemberg, Rheinland-Pfalz en Sachsen-Anhalt
- 4 en 18 september 2016 Landstagverkiezingen in Mecklenburg-Vorpommern en Berlijn

zijn wel duitse regionale verkiezingen (in Bondslanden) maar dit heeft via de Federale structuur van duitsland ook een grote invloed op de koers en mogelijkheden van de duitse Bondsregering
Lokale en regionale verkiezingen zijn ook meer dan welkom, zeker als jij er graag iets over deelt. ;) De OP zal nooit echt actueel of compleet zijn lijkt me, tenzij iemand zo nu en dan een update in de POL-FB post zodat een mod het kan aanpassen.
pi_157107600
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 10:49 schreef SeLang het volgende:
Ondertussen in Portugal:

[..]

:X :X
Toppresident.
  maandag 26 oktober 2015 @ 12:36:13 #17
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
  maandag 26 oktober 2015 @ 14:43:11 #18
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_157111651
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2015 17:16 schreef Kaas- het volgende:

Een klein overzichtje van interessante verkiezingen die er op het moment van schrijven aankomen (vandaag zijn er vier):

- 31 december 2015; Denemarken; EU-referendum
- 31 december 2015; Afghanistan; nationaal parlement
- 31 december 2015; Rusland; Doema
Dit zijn placeholder-datums. Het Deense referendum is op 3 december, de verkiezingen in Afghanistan en Rusland zijn ergens in 2016.
  Moderator / Redactie Sport maandag 26 oktober 2015 @ 21:47:48 #19
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_157122627
Goed topic.

Qua DUitsland wordt 13 maart 2016 intressant met verkiezingen in Baden-Württemberg, Rheinland-Pfalz en Sachsen-Anhalt

Mei volgend jaar oa burgemeestersverkiezingen in Londen.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:43:34 #20
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_157131407
In Spanje is gisteren officieel de verkiezingsstrijd begonnen. Ze worden voor het eerst sinds ik hier woon interessant. Ik doe geen voorspelling, want het lijkt erop dat de helft van de Spanjaarden nog geen idee hebben waar ze op gaan stemmen.
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:01:52 #21
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_157132796
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 11:43 schreef Bramito het volgende:
In Spanje is gisteren officieel de verkiezingsstrijd begonnen. Ze worden voor het eerst sinds ik hier woon interessant. Ik doe geen voorspelling, want het lijkt erop dat de helft van de Spanjaarden nog geen idee hebben waar ze op gaan stemmen.
Ja, die worden interessant.
Spanje is volgens mij wel een eigen topic waard.
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:44:32 #22
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_157133755
quote:
6s.gif Op maandag 26 oktober 2015 11:07 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Toppresident.
Cynisme staat je niet, Kaasje.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 20:33:36 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157144239
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2015 17:16 schreef Kaas- het volgende:
Er worden overal in de wereld een hoop verkiezingen gehouden die interessant zijn om te volgen, maar die in POL niet echt aan bod komen of slechts een of twee reacties krijgen. Zo hebben we deze maand geen enkele aandacht geschonken aan de nationale verkiezingen van Portugal en Zwitserland alsmede aan de eerste parlementsverkiezingen in Egypte sinds Sisi daar de president is. Vandaag zijn er nationale verkiezingen in Polen en die lijken ook niet aan bod te komen.

Dit topic is niet bedoeld om alle andere topics te vervangen. Open vooral je topics over de VS, Frankrijk etc. Dit topic is enkel bedoeld om de drempel om buitenlandse verkiezingen te volgen iets te verlagen voor iedereen die geïnteresseerd is in internationale politiek. Kom hier vooral met korte updates, nieuwsfeitjes, interessante artikelen en eigen opmerkingen/analyses over welke buitenlandse verkiezingen dan ook.

Een klein overzichtje van interessante verkiezingen die er op het moment van schrijven aankomen (vandaag zijn er vier):

- 25 oktober 2015; Polen; nationaal parlement
- 25 oktober 2015; Argentinië; president en nationaal parlement
- 25 oktober 2015; Congo; referendum of de president wel/niet een 3e termijn kan aanblijven
- 25 oktober 2015; Oekraïne; regionaal (excl. oosten)
- 1 november 2015; Turkije; nationaal parlement
- 8 november 2015; Kroatië; nationaal parlement
- 8 november 2015; Myanmar; nationaal parlement
- 20 december 2015; Spanje; nationaal parlement
- 31 december 2015; Denemarken; EU-referendum
- 31 december 2015; Afghanistan; nationaal parlement
- 31 december 2015; Rusland; Duma
- 16 januari 2016; Taiwan; president en nationaal parlement
- 31 januari 2016; Portugal; president
- 5 maart 2016; Slowakije; nationaal parlement
- 3 april 2016; Ierland; nationaal parlement
- 13 april 2016; Zuid-Korea; nationaal parlement
- 28 april 2016; Oostenrijk; president

Tussendoor zullen er nog vele anderen zijn in relevante landen waarvan de datum nog niet vastligt.

Handige links om op elk willekeurig moment te zien welke verkiezingen eraan komen:
- http://www.electionguide.org
- https://www.ndi.org/electionscalendar
Je kan er donder op zeggen dat al deze verkiezingen bij elkaar niet de helft van de aandacht krijgen in de media als de presidentsverkiezingen in de VS, tien procent zal nog veel zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 20:36:42 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157144364
quote:
10s.gif Op maandag 26 oktober 2015 09:48 schreef Kaas- het volgende:
In Guatemala is vandaag een komiek zonder politieke ervaring gekozen tot president, iets dat mogelijk gemaakt werd door een enorm corruptieschandaal rond de laatste regering, waarbij de laatste president zelfs zijn onschendbaarheid verloor en de cel in moest.
Het doet me denken aan het gebeuren tussen Havel, Zappa en James Baker III
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 20:47:39 #26
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_157144723
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 20:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het doet me denken aan het gebeuren tussen Havel, Zappa en James Baker III
Mooi verhaal. Moest het opzoeken op Google.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 20:49:52 #27
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_157144796
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 20:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je kan er donder op zeggen dat al deze verkiezingen bij elkaar niet de helft van de aandacht krijgen in de media als de presidentsverkiezingen in de VS, tien procent zal nog veel zijn.
Ik heb jaren geleden eens een vergelijking gemaakt tussen aandacht voor de Britse verkiezingen en de Duitse verkiezingen. Heb daar toen ook de redacties van twee nieuwsrubrieken, enkele landelijke dagbladen en twee opinietijdschriften voor geïnterviewd.

De Britse verkiezingen, dit was rond de opkomst van Tony Blair, kregen ongeveer drie keer zo veel ruimte als de Duitse verkiezingen. Dat is gezien het belang van Duitsland voor de Nederlandse economie vreemd. Bovendien is Duitsland ons directe buurland.

Enkele van de vermoedelijke oorzaken voor de overmatige aandacht voor Angelsaksische verkiezingen liggen in de dominantie van Britse en Amerikaanse nieuwszenders en persbureaus, het feit dat Engels door beslissers op de redacties beter (passief) beheerst wordt, het feit dat er meer Nederlandse (freelance)correspondenten actief zijn in Engelstalige landen en het feit dat het ANP (vermoedelijk om dezelfde redenen) meer content aanbiedt over Engelstalige landen. Daarnaast is er nog altijd de mythe van het VK als een soort van wereldmacht dat een rol kan spelen.

Daarnaast vermoedden redacties ook bij kijkers/lezers meer interesse voor Britse verkiezingen omdat in Nederland relatief veel mensen naar BBC/CNN en dergelijke kijken dan naar Duitstalige zenders. Ik denk zelf ook dat meer mensen weten wie de burgemeester van Londen is dan wie de deelstaatpremier in Noordrijn-Westfalen is. Sterker nog, ik denk dat meer mensen de leider van Labour kennen dan de Duitse president.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 20:50:58 #28
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157144840
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 20:47 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Mooi verhaal. Moest het opzoeken op Google.
Mooi he? Het leven schrijft soms betere filmscripts dan heel Hollywood bij elkaar.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 21:03:26 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157145238
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 20:49 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Ik heb jaren geleden eens een vergelijking gemaakt tussen aandacht voor de Britse verkiezingen en de Duitse verkiezingen. Heb daar toen ook de redacties van twee nieuwsrubrieken, enkele landelijke dagbladen en twee opinietijdschriften voor geïnterviewd.

De Britse verkiezingen, dit was rond de opkomst van Tony Blair, kregen ongeveer drie keer zo veel ruimte als de Duitse verkiezingen. Dat is gezien het belang van Duitsland voor de Nederlandse economie vreemd. Enkele van de vermoedelijke oorzaken voor de overmatige aandacht voor Angelsaksische verkiezingen liggen in de dominantie van Britse en Amerikaanse nieuwszenders en persbureaus, het feit dat Engels voor beslissers op de redacties beter (passief) beheerst wordt, het feit dat er meer Nederlandse (freelance)correspondenten actief zijn in Engelstalige landen en het feit dat het ANP (vermoedelijk om dezelfde redenen) meer content aanbiedt over Engelstalige landen.

Daarnaast vermoedden redacties ook bij kijkers/lezers meer interesse voor Britse verkiezingen omdat in Nederland relatief veel mensen naar BBC/CNN en dergelijke kijken dan naar Duitstalige zenders. Ik denk zelf ook dat meer mensen weten wie de burgemeester van Londen is dan wie de deelstaatpremier in Noordrijn-Westfalen is. Sterker nog, ik denk dat meer mensen de leider van Labour kennen dan de Duitse president.
Nu is Boris Johnson ook erg vermakelijk, maar je hebt volkomen gelijk. Dit aangevuld door volkomen incompetente mutsen als Margriet Brandsma die echt van toeten nog blazen wist als het over Duitsland ging en regelmatig de groots mogelijke onzin uitkraamde. Had bij haar altijd zoiets dat haar berichten uit Berlijn tot stand kwamen doordat ze in haar Amsterdamse appartementje op de plee ging staan en met haar mobieltje belde.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 21:25:47 #30
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_157145975
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 21:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nu is Boris Johnson ook erg vermakelijk, maar je hebt volkomen gelijk. Dit aangevuld door volkomen incompetente mutsen als Margriet Brandsma die echt van toeten nog blazen wist als het over Duitsland ging en regelmatig de groots mogelijke onzin uitkraamde. Had bij haar altijd zoiets dat haar berichten uit Berlijn tot stand kwamen doordat ze in haar Amsterdamse appartementje op de plee ging staan en met haar mobieltje belde.
In een vorig leven kende ik wijlen Bert Tigchelaar zijdelings. Erg plezierige en deskundige man. Heb nooit helemaal begrepen waarom de NOS na zo veel jaar niet meer met hem verder wilde.

Margriet Brandsma ken ik van naam, maar heb er geen inhoudelijke mening over. Zit inmiddels in een heel andere hoek. Het is in algemene zin wel zo dat je correspondenten niet altijd de schuld kunt geven van de wat simplistische berichtgeving. Hoofdredacties zijn erg benauwd voor het afhaken van kijkers als het onderwerp te ingewikkeld wordt gebracht of te veel voorkennis vereist.

Op de plek waar ik ooit begonnen ben, gold bijvoorbeeld de stelregel dat iemand met alleen lagere school artikelen moest kunnen begrijpen. Dan is het aanzienlijk makkelijker om de Britse verkiezingen met hun districtenstelsel te analyseren dan het gecompliceerdere Duitse systeem met zijn kiesdrempel, verschil tussen fracties en groepen en combinatiessyteem van district en evenredig.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 21:37:03 #31
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157146345
Er is nogal een verschil tussen een boodschap eenvoudig brengen en gewoon uit je nek kletsen. Margriet Brandsma deed dat, ze had echt geen idee waar ze het over had, maakte echt de meest stompzinnige fouten en sprak vooroordelen na zonder te weten wat ze zei.
Zelden iemand gehoord die zo absoluut incompetent was
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_157153826
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 20:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mooi he? Het leven schrijft soms betere filmscripts dan heel Hollywood bij elkaar.
Over Zappa: "He has not driven since 1969 because he refuses to stand in line to wait for a license. He rails against big government and taxes."

Wow.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_157163287
Ondertussen heeft het referendum in Congo plaatsgevonden met als vraag: moet de Grondwet zo aangepast worden dat je ook na je 72e staatshoofd mag zijn? Toevallig is de huidige president, die al 31 jaar democratisch aan de macht is, nu precies op die leeftijd aanbeland.

92% heeft voor gestemd, dus meneer gaat gewoon door, maar het lijkt er sterk op dat er bij die verkiezingen op grote schaal gefraudeerd is door de regering.

Dit kan nog interessant worden, omdat er recent in een nabij gelegen land soortgelijke fratsen werden uitgehaald (president ging gewoon voor een 3e termijn, terwijl in de Grondwet maximaal 2 termijnen stond voorgeschreven) en de Afrikaanse Unie vervolgens zijn tanden liet zien en ingreep. To be continued..?
  woensdag 28 oktober 2015 @ 18:23:50 #34
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_157163565
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 18:07 schreef Kaas- het volgende:
Ondertussen heeft het referendum in Congo plaatsgevonden met als vraag: moet de Grondwet zo aangepast worden dat je ook na je 72e staatshoofd mag zijn? Toevallig is de huidige president, die al 31 jaar democratisch aan de macht is, nu precies op die leeftijd aanbeland.

92% heeft voor gestemd, dus meneer gaat gewoon door, maar het lijkt er sterk op dat er bij die verkiezingen op grote schaal gefraudeerd is door de regering.

Dit kan nog interessant worden, omdat er recent in een nabij gelegen land soortgelijke fratsen werden uitgehaald (president ging gewoon voor een 3e termijn, terwijl in de Grondwet maximaal 2 termijnen stond voorgeschreven) en de Afrikaanse Unie vervolgens zijn tanden liet zien en ingreep. To be continued..?
Nabijgelegen is dan wel relatief. Het gaat hier om Congo-Brazzaville. Burundi ligt aan de andere kant van de DR Congo (vh Zaïre).
pi_157166191
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 10:49 schreef SeLang het volgende:
Ondertussen in Portugal:

[..]

:X :X
Die president is op zich óók democratisch gekozen. Maar je krijgt wel een patstelling natuurlijk, net zoals in de VS als je een democratische president en een republikeins parlement hebt o.i.d.
Edit: Toch niet, al sinds 1982 is het blijkbaar zo, dat het parlement ook z'n goedkeuring moet verlenen. Anders komen er vervroegde verkiezingen en kan zo'n door de president aangewezen regering hooguit een jaar aanblijven, als ik het goed begrijp.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 28-10-2015 20:07:06 ]
  maandag 2 november 2015 @ 14:58:05 #36
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157269502
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 08:00 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Over Zappa: "He has not driven since 1969 because he refuses to stand in line to wait for a license. He rails against big government and taxes."

Wow.
Blijft een mooi figuur.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 2 november 2015 @ 16:15:26 #37
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_157271273
Is raar dat het mij treurig stemt dat Erdogan waarschijnlijk weer de absolute meerderheid heeft?

Ik bedoel, hij is dan wel democratisch gekozen, maar .... nou ja, vrijheid van meningsuiting en zo, daar heeft 'ie niet veel mee op, zodat ik had gehoopt dat zijn partij juist nog minder stemmen zou halen dit keer - zodat er dus wel een coalitie gevormd had moeten worden.
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
pi_157273326
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 16:15 schreef BaardaapAd het volgende:

Ik bedoel, hij is dan wel democratisch gekozen, maar .... nou ja, vrijheid van meningsuiting en zo, daar heeft 'ie niet veel mee op, zodat ik had gehoopt dat zijn partij juist nog minder stemmen zou halen dit keer - zodat er dus wel een coalitie gevormd had moeten worden.
ik heb het zelfde, treurig dat het turkse volk dit soort gedrag beloont.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_157274149
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 18:03 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]

ik heb het zelfde, treurig dat het turkse volk dit soort gedrag beloont.
Nog veel treuriger dat Nederlanders het toe laten, om zelf onder de Duitse machtshebber te leven :'(
pi_157275456
Tof topic Kaas.
  maandag 2 november 2015 @ 19:59:38 #41
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_157276110
Intussen is er ook wat aan de hand in Zanzibar.

quote:
Zanzibar's president has had his term extended after elections on the semi-autonomous Tanzanian archipelago were cancelled last week by the electoral chief, citing fraud.

Ali Mohamed Shein's term in office was due to expire on Monday.

He was seeking re-election as the ruling CCM's candidate; his rival Seif Sharif Hamad has declared himself the winner of the 25 October vote.

Tanzania's outgoing leader says he is mediating to find a peaceful outcome.

Over the weekend, two small bombs exploded on the main island of Zanzibar - no casualties were reported.

Previous elections on Zanzibar - a popular tourist destination - have been marred by riots and violence.

Correspondents say there is a heavy troop presence on the streets.

Mr Hamad, the opposition Ukawa candidate, asked his supporters to "remain calm and observe peace" on Monday as "diplomatic efforts have been going on well," the AFP news agency reports.
http://www.bbc.com/news/world-africa-34697917
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  maandag 2 november 2015 @ 20:01:36 #42
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_157276159
En CNN blikt vooruit naar de verkiezingen in Myanmar komende zondag.

http://edition.cnn.com/20(...)elections-explainer/

En The Economist ook:

http://www.economist.com/(...)-rule-far-over-still
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_157396570
Ben benieuwd naar wat de uitkomst in Kroatië wordt vandaag
  zondag 8 november 2015 @ 10:41:26 #45
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157396701
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 10:29 schreef Houtenbeen het volgende:
Ben benieuwd naar wat de uitkomst in Kroatië wordt vandaag
Kroatie zit nogal vast in haar nationalisme en patriotisme, crisis en geen oplossingen daarvoor hebben. De twee grootste partijen liggen volgens de peilingen kop aan kop, maar geen van beide zal een meerderheid halen. De kleine partijen zijn weer koningsmakers.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_157419238
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 10:29 schreef Houtenbeen het volgende:
Ben benieuwd naar wat de uitkomst in Kroatië wordt vandaag
En?
pi_157419250
Ja, de partij van Aung San Suu Kyi heeft de parlementsverkiezingen in Myanmar gewonnen en de huidige (verliezende) leiders hebben aangekondigd de uitslag te respecteren! Historische dag. *O*
  maandag 9 november 2015 @ 08:47:04 #48
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_157419301
quote:
1s.gif Op maandag 9 november 2015 08:39 schreef Kaas- het volgende:

[..]

En?
quote:
Croatia's opposition conservatives have declared victory in parliamentary elections, but face a challenge to form a government.

Partial results show the HDZ party is to win about 60 seats, with more than 50 for the ruling alliance led by the Social Democrats.

The conservatives are now expected to enter talks to form a coalition.

The migration crisis was one of the main issues. More than 320,000 migrants have passed through Croatia this year.

"The victory brought us responsibility to lead our country, which is in a difficult situation," HDZ leader Tomislav Karamarko told supporters.

"Whoever wants to fight with us for the quality of life in Croatia is welcome."

The big winner looks to be the third force in the election - an alliance of independent candidates known as Most (Bridge), which is expected to claim about 19 seats.
Artikel gaat nog verder op http://www.bbc.com/news/world-europe-34758843. Belangrijkste thema's waren, niet verrassend, de vluchtelingencrisis en de hoge werkloosheid.

Volgens wikipedia is de HDZ nationalistisch/conservatief/centrum-rechts. Ze zitten Europees in dezelfde fractie als het CDA. De eerste Kroatische president (Tudjman) kwam uit die partij.

[ Bericht 2% gewijzigd door Janneke141 op 09-11-2015 08:52:36 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 9 november 2015 @ 13:12:00 #49
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Vrijheid voor Demoon_uit Hemel
pi_157423399
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 10:49 schreef SeLang het volgende:
Ondertussen in Portugal:

[..]

:X :X
Lekker democratisch dit, een soort Salazar dit.

Moeten ze niet gek opkijken als april 1974 nog een keer over wordt gedaan zeer binnenkort.
pi_157425125
quote:
9s.gif Op maandag 9 november 2015 13:12 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Lekker democratisch dit, een soort Salazar dit.

Moeten ze niet gek opkijken als april 1974 nog een keer over wordt gedaan zeer binnenkort.
Eerlijk gezegd vind ik het ook echt belachelijk. Blijkbaar heeft de president daar de macht om de coalitievorming te bepalen. :?
pi_157425303
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 10:49 schreef SeLang het volgende:
Ondertussen in Portugal:

[..]

:X :X
Die man is tenminste wel eerlijk over wiens hoer hij is, maar niettemin verbijsterend. Het is weer oorverdovend stil in de Nederlandse media.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_157425463
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 14:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Die man is tenminste wel eerlijk over wiens hoer hij is, maar niettemin verbijsterend. Het is weer oorverdovend stil in de Nederlandse media.
Best bijzonder dat we daar hier niets over horen inderdaad.
  maandag 9 november 2015 @ 15:30:14 #53
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157426328
Conservatief nationalistische partij eist de verkiezingsoverwinning op in Kroatie, maar zal wel een coalitie moeten vormen.
http://www.elsevier.nl/Bu(...)in-Kroatie-2714716W/
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 9 november 2015 @ 15:32:37 #54
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157426390
quote:
1s.gif Op maandag 9 november 2015 14:45 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Best bijzonder dat we daar hier niets over horen inderdaad.
k
Dat is niet bijzonder, dat is tekenend voor de kwaliteit van de NL media, die veel aandacht besteed aan de verkiezingen in de VS maar verder niet.
Enige stukje wat ik vond over de Kroatische verkiezingen voordat ze plaats vonden was in het leeuwarder dagblad.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_157426456
quote:
1s.gif Op maandag 9 november 2015 15:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

k
Dat is niet bijzonder, dat is tekenend voor de kwaliteit van de NL media, die veel aandacht besteed aan de verkiezingen in de VS maar verder niet.
Enige stukje wat ik vond over de Kroatische verkiezingen voordat ze plaats vonden was in het leeuwarder dagblad.
Dit gaat wel wat verder dan aandacht besteden aan verkiezingen. Dit gaat om geen aandacht besteden aan een president die een coalitie verhindert van een democratisch verkozen meerderheid om internationale financiele instellingen te behagen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 9 november 2015 @ 15:46:01 #56
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157426645
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 15:35 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dit gaat wel wat verder dan aandacht besteden aan verkiezingen. Dit gaat om geen aandacht besteden aan een president die een coalitie verhindert van een democratisch verkozen meerderheid om internationale financiele instellingen te behagen.
Je bedoeld, men is kritisch op de EU en de Euro dictatuur. Natuurlijk moet je dat niet in de krant zetten, mensen zouden eens kunnen denken dat er méér mensen zo denken.
We gaan steeds meer naar een dictatuur van politiek correctheid.
Zien dit ook met het referendum over het associatieverdrag met de Oekraine , dat werd angstvallig doodgezwegen door de landelijke media tot dat men ineens genoeg handtekeningen had en er niet meer omheen kon. Hier in D is het net zo, iedereen die niet met een bordje welkom staat te zwaaien is een neonazi.
De kranten lijken te drijven op zelfcensuur, of is het gewoon incompetentie?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_157428566
quote:
1s.gif Op maandag 9 november 2015 14:30 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd vind ik het ook echt belachelijk. Blijkbaar heeft de president daar de macht om de coalitievorming te bepalen. :?
De gekozen president.
pi_157428687
quote:
1s.gif Op maandag 9 november 2015 15:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je bedoeld, men is kritisch op de EU en de Euro dictatuur. Natuurlijk moet je dat niet in de krant zetten, mensen zouden eens kunnen denken dat er méér mensen zo denken.
We gaan steeds meer naar een dictatuur van politiek correctheid.
Zien dit ook met het referendum over het associatieverdrag met de Oekraine , dat werd angstvallig doodgezwegen door de landelijke media tot dat men ineens genoeg handtekeningen had en er niet meer omheen kon. Hier in D is het net zo, iedereen die niet met een bordje welkom staat te zwaaien is een neonazi.
De kranten lijken te drijven op zelfcensuur, of is het gewoon incompetentie?
Incompetentie is altijd een factor. Maar ik zag laatst iets van een Duitse journalist voor notabene de FAZ die zei dat hij door inlichtingendiensten werd bewerkt en dat dat volgens hem heel normaal was. Ik heb zelf na bijna 25 jaar mijn abonnement op de NRC opgezegd, ik weet niet meer welke precies de doorslag gaf, maar ze hadden het over 'de groei van de huizenprijzen' en ze waren 3 weken lang braaf verslag aan het doen van de handel op Wall Street, zonder ook maar enige aandacht te schenken aan al die mensen die daar tentenkampen hadden opgeslagen. Hoewel OWS door bijna alle media is doodgezwegen tot het echt niet meer anders kon. vertrouw ik de NRC en die vulture capitalist als eigenaar niet meer.

De NOS en de PO worden gewoon rechtstreeks gefinancieerd door de regering waar ze kritisch op zouden moeten zijn, en krijgen voor bepaalde programma's ook EU-subsidies. Als de VVD en de PVV zich roeren moet Clairy Polak weg vanwege te links. RTL doet de hele dag verslag van de scheten van de financiele markten, van hen hoef je ook geen kritische beschouwing over het fenomeen zelf te verwachten. En als onze grote leider, het negerslaafje van Wall Street, ons de enorme eer doet om Amsterdam tijdelijk in een EBI te veranderen staan ze er allemaal bij te kwijlen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_157428788
quote:
6s.gif Op maandag 9 november 2015 17:15 schreef Kaas- het volgende:

[..]

De gekozen president.
Toch is het raar.

De christendemocraten claimen daar de verkiezingsoverwinning. In die lezing is het onlogisch dat de sociaaldemocraten, als tweede, niet met hen in zee willen maar per se met hardcore communistische splinterpartijen een regering willen vormen.

Maar de christendemocraten zijn alleen maar de grootste geworden omdat de rechtse partijen als één blok aan de verkiezingen hebben meegedaan. Voor die fusie lagen de sociaaldemocraten in de peilingen ruim voor op de grootste centrumrechtse partij. Dat rechts dan de regering zou moeten mogen vormen omdat zij zijn gefuseerd en daardoor als rechts blok meer stemmen hebben gekregen dan de grootste linkse partij, maar nog steeds minder dan de linkse partijen bij elkaar, is ook maar een rare truc.
pi_157428964
quote:
1s.gif Op maandag 9 november 2015 15:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je bedoeld, men is kritisch op de EU en de Euro dictatuur. Natuurlijk moet je dat niet in de krant zetten, mensen zouden eens kunnen denken dat er méér mensen zo denken.
We gaan steeds meer naar een dictatuur van politiek correctheid.
Zien dit ook met het referendum over het associatieverdrag met de Oekraine , dat werd angstvallig doodgezwegen door de landelijke media tot dat men ineens genoeg handtekeningen had en er niet meer omheen kon. Hier in D is het net zo, iedereen die niet met een bordje welkom staat te zwaaien is een neonazi.
De kranten lijken te drijven op zelfcensuur, of is het gewoon incompetentie?
Stel je niet zo aan Piet. Mensen zoals Seehofer kunnen in de Duitse media zeer kritisch zijn op de immigratie, zonder voor nazi te worden uitgemaakt. Laatst was er zelfs zo'n linkse SPD-burgemeester in Maagdeburg die uit protest tegen de asielzoekeropvang is opgestapt. Volgens mij is die ook nergens een nazi genoemd.

Het is gewoon waar je je mee wil associëren. Wie voor zijn kritiek een platform opzoekt waar nazi's van harte welkom zijn 'omdat iedereen het recht op zijn mening heeft', moet ook niet zeuren als hij vervolgens met dat gedachtegoed geassocieerd wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2015 17:39:08 ]
  maandag 9 november 2015 @ 18:17:12 #61
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157429570
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 17:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Incompetentie is altijd een factor. Maar ik zag laatst iets van een Duitse journalist voor notabene de FAZ die zei dat hij door inlichtingendiensten werd bewerkt en dat dat volgens hem heel normaal was. Ik heb zelf na bijna 25 jaar mijn abonnement op de NRC opgezegd, ik weet niet meer welke precies de doorslag gaf, maar ze hadden het over 'de groei van de huizenprijzen' en ze waren 3 weken lang braaf verslag aan het doen van de handel op Wall Street, zonder ook maar enige aandacht te schenken aan al die mensen die daar tentenkampen hadden opgeslagen. Hoewel OWS door bijna alle media is doodgezwegen tot het echt niet meer anders kon. vertrouw ik de NRC en die vulture capitalist als eigenaar niet meer.
Zoals ik zei, zelfcensuur, niet berichten over onwelgevallige problemen. En dat is zeker niet een exclusief rechtse privilege.
Lees de groene Amsterdammer of nog beter, oriënteer je internationaal.
quote:
De NOS en de PO worden gewoon rechtstreeks gefinancieerd door de regering waar ze kritisch op zouden moeten zijn, en krijgen voor bepaalde programma's ook EU-subsidies. Als de VVD en de PVV zich roeren moet Clairy Polak weg vanwege te links. RTL doet de hele dag verslag van de scheten van de financiele markten, van hen hoef je ook geen kritische beschouwing over het fenomeen zelf te verwachten. En als onze grote leider, het negerslaafje van Wall Street, ons de enorme eer doet om Amsterdam tijdelijk in een EBI te veranderen staan ze er allemaal bij te kwijlen.
Ik kijk al jaren geen Nederlandse tv meer, geen idee hoe en wat die tegenwoordig berichten, maar het zal er niet beter op zijn geworden. Vreselijk hemeltergende berichtgeving, niveau van een chimp met een lobotomie.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 9 november 2015 @ 20:11:46 #62
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_157432294
quote:
6s.gif Op maandag 9 november 2015 17:15 schreef Kaas- het volgende:

[..]

De gekozen president.
Het Nederlandse equivalent van de huidige Portugese regering:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinet-Colijn_V
pi_157454877
De nieuwe Portugese regering is vandaag na 11 dagen via een motie van wantrouwen (of letterlijk "motie van verwerping") weggestuurd. Alle linkse fracties steunden de motie unaniem.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2015 19:54:05 ]
pi_157455075
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 19:52 schreef Igen het volgende:
De nieuwe Portugese regering is vandaag na 11 dagen via een motie van wantrouwen (of letterlijk "motie van verwerping") weggestuurd. Alle linkse fracties steunden de motie unaniem.
Vraag me af hoe die president in hemelsnaam iets anders had kunnen verwachten.
pi_157455179
O ja, wat de linkse partijen in Portugal o.a. willen:
- 'Ontdooien' van de pensioenen
- De vier wettelijke feestdagen die in 2012 werden afgeschaft, weer invoeren
- BTW voor de horeca weer terug naar 13% verlagen
- geen verdere privatiseringen
- terugdraaien van kortingen op de inkomens van ambtenaren die in een omscholingstraject zitten
- en nog wat dingen die ik niet precies begrijp.
Er is nog wat ruzie tussen de sociaaldemocraten en de communisten of de ambtenarensalarissen gelijk per 1 januari weer verhoogd moeten worden naar het niveau van voor de crisis, of dat dat geleidelijk gedurende 1 of 2 jaar moet gebeuren.

Dat wat de communisten willen klinkt idioot maar is helemaal niet zó raar. Volgens de Grondwet mag voor zover ik weet alleen op ambtenarensalarissen worden gekort als de vakbonden instemmen. Als truc heeft de Portugese overheid bedacht om dan een 'tijdelijke crisiskorting' in te voeren. Die tot nu toe elk jaar is verlengd, waar het constitutionele hof al veel kritiek op heeft gehad. Want hoeveel jaar mag 'tijdelijk' zijn?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2015 20:08:17 ]
pi_157455459
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 november 2015 20:00 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Vraag me af hoe die president in hemelsnaam iets anders had kunnen verwachten.
Ik denk dat hij ervan uit ging dat de Partido Socialista nooit met de communisten zouden willen regeren en dus wel een regering met de Partido Popular zouden steunen.

Vergelijk het maar met de Duitse verkiezingen in 2013: toen was er op zich ook de mogelijkheid om Merkel af te zetten en een rood-rood-groene regering te vormen. Maar de SPD wil niet met de voormalige communisten (Die Linke) regeren, tenminste niet op federaal niveau, en zijn dus maar als junior-partner in een 'grote coalitie' gestapt.

Maar blijkbaar heeft de president dat verkeerd ingeschat. De achtergrond is natuurlijk ook anders. Die Linke in Duitsland wordt nog deels als voortzetting van het DDR-regime gezien. In Portugal zijn de communisten juist waren het linkse krachten die in de jaren '70 de corporatistische dicatuur omver hebben geworpen en democratie hebben gebracht.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2015 20:35:12 (toch niet de communisten :@) ]
pi_157455519
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 19:52 schreef Igen het volgende:
De nieuwe Portugese regering is vandaag na 11 dagen via een motie van wantrouwen (of letterlijk "motie van verwerping") weggestuurd. Alle linkse fracties steunden de motie unaniem.
:o
pi_158100968
Er is plotseling vrij veel gebeurd:

- In Venezuela zijn de socialisten/terroristen van Hugo Chavez en nu Nicolas Maduro eindelijk weg gestemd. De oppositie heeft flink gewonnen bij de verkiezingen en Maduro heeft de nederlaag erkend. Het begin van grote veranderingen in dit socialistisch land dat in alle Zuid-Amerikaanse lijstjes onderaan bungelt?

- In Frankrijk worden er regionale verkiezingen gehouden, de eerste Franse verkiezingen sinds de aanslagen in Parijs. In de eerste ronde heeft Marine le Pen bijna alle regio's gewonnen, vlak voor de partij van Sarkozy en met de partij van Hollande op #3. Een tweede ronde volgt.

- Armenië zal een parlementaire republiek worden. Bij het referendum stemde 2/3 van de kiezers voor deze Grondwetswijziging. De minimumopkomst voor een geldige uitslag was 50% en de opkomst bleek 50,8%. De uitslag is verdacht.

- De eerste parlementaire verkiezingen van Egypte sinds Morsi weg is gestuurd door het leger zijn afgerond. De partij van Sisi heeft de meerderheid behaald. De opkomst was bedroevend, men lijkt zeer teleurgesteld in de (ontbrekende) democratische vooruitgang onder Sisi.

- Het meest interessante land met Venezuela vind ik momenteel Myanmar. Dit land met ruim 50 miljoen inwoners heeft lang in complete duisternis geleefd, maar de afgelopen jaren zijn de ontwikkelingen er plotseling in een enorme stroomversnelling geraakt. Zo is zelfs Aung San Suu Kyi, voormalig winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede, eindelijk vrijgelaten uit de gevangenis en is zij nu met haar partij verreweg de grootste geworden bij de eerste verkiezingen die redelijk democratisch verlopen lijken te zijn. De militaire machtshebbers (zelfs onder de recent vernieuwde Grondwet houden de militairen een groot minimumpercentage van de zetels in het parlement) hebben hun verlies erkend en lijken de macht vredig over te willen dragen aan de partij van Suu Kyi. Niet aan haar zelf, want speciaal voor haar is er ooit een wet gekomen die het onmogelijk maakt dat ze president wordt. Maar ze komt nu met een meerderheid in het parlement en ik ben reuze benieuwd tot wat voor veranderingen dit zal leiden.
  dinsdag 8 december 2015 @ 11:39:05 #69
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_158101439
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 11:20 schreef Kaas- het volgende:
Er is plotseling vrij veel gebeurd:
Je mist nog het referendum in Denemarken. Het Nee-kamp heeft gewonnen, dus de Deense regering zal moeten onderhandelen om deel te mogen blijven nemen aan Europol.
  dinsdag 8 december 2015 @ 11:43:30 #70
66825 Reya
Fier Wallon
pi_158101548
Binnenkort verkiezingen in Spanje, met plots een geheel veranderd partijlandschap; ook iets om naar uit te kijken.
  dinsdag 8 december 2015 @ 12:48:27 #71
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_158103023
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 11:20 schreef Kaas- het volgende:

- Armenië zal een parlementaire republiek worden. Bij het referendum stemde 2/3 van de kiezers voor deze Grondwetswijziging. De minimumopkomst voor een geldige uitslag was 50% en de opkomst bleek 50,8%. De uitslag is verdacht.
De president wil blijkbaar net als Poetin een tijdje van baan wisselen met de premier omdat zijn maximale aantal termijnen als president zijn verstreken, en heeft de Grondwet daarom aan laten passen zodat het presidentschap een meer ceremoniële functie wordt. De uitslag laat wel weer zien waarom een minimumopkomst rare resultaten geeft. Als er minder tegenstemmers waren geweest, zodat de opkomst <50% was geworden, was het referendum ongeldig geweest.
  dinsdag 8 december 2015 @ 13:56:03 #72
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_158104556
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 december 2015 11:43 schreef Reya het volgende:
Binnenkort verkiezingen in Spanje, met plots een geheel veranderd partijlandschap; ook iets om naar uit te kijken.
Spanje wordt interessant, maar verder is de spoeling een beetje dun de komende tijd, tot de eerste primaries in februari. Taiwanese verkiezingen in januari, en de eerste ronde van een referendum over de Nieuw-Zeelandse vlag is nu bezig (per brief, tot einde van deze week), en daar houdt het wel zo'n beetje mee op.
  dinsdag 8 december 2015 @ 13:56:42 #73
66825 Reya
Fier Wallon
pi_158104570
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 13:56 schreef freako het volgende:

[..]

Spanje wordt interessant, maar verder is de spoeling een beetje dun de komende tijd, tot de eerste primaries in februari. Taiwanese verkiezingen in januari, en de eerste ronde van een referendum over de Nieuw-Zeelandse vlag is nu bezig (per brief, tot einde van deze week), en daar houdt het wel zo'n beetje mee op.
Ook weer lekker interessant, dat vlagreferendum, inderdaad.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 8 december 2015 @ 14:00:29 #74
78918 SeLang
Black swans matter
pi_158104662
2016 wordt wel een interessant jaar. Misschien niet persé kwa verkiezingen maar wel vanwege de ontrafeling van de EU (Shengen gaat op sterk water, UK uit de EU, voordurende vluchtelingen crisis, etc)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 8 december 2015 @ 14:05:18 #75
66825 Reya
Fier Wallon
pi_158104757
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 14:00 schreef SeLang het volgende:
2016 wordt wel een interessant jaar. Misschien niet persé kwa verkiezingen maar wel vanwege de ontrafeling van de EU (Shengen gaat op sterk water, UK uit de EU, voordurende vluchtelingen crisis, etc)
Ja, benieuwd hoe dat gaat verlopen. In 2017 volgen er verkiezingen in zowel Frankrijk als Duitslmand, misschien is dat uiteindelijk nog wel crucialer.
  dinsdag 8 december 2015 @ 14:17:02 #76
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_158104982
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 december 2015 13:56 schreef Reya het volgende:

[..]

Ook weer lekker interessant, dat vlagreferendum, inderdaad.
Het enige dat wel interessant is, is de gebruikte stemmethode. Single Transferable Vote, oftewel de opties nummeren op voorkeur. Dat zie je niet vaak, en zeker niet in referenda.
  dinsdag 8 december 2015 @ 14:18:13 #77
66825 Reya
Fier Wallon
pi_158105012
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 14:17 schreef freako het volgende:

[..]

Het enige dat wel interessant is, is de gebruikte stemmethode. Single Transferable Vote, oftewel de opties nummeren op voorkeur. Dat zie je niet vaak, en zeker niet in referenda.
Alternative Vote, dan eerder. Single Transferable Vote wordt enkel toegepast waar er meerdere zetels te vervullen zijn :P
  dinsdag 8 december 2015 @ 14:18:57 #78
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_158105027
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 december 2015 14:18 schreef Reya het volgende:

[..]

Alternative Vote, dan eerder. Single Transferable Vote wordt enkel toegepast waar er meerdere zetels te vervullen zijn :P
Eh, ja. :P.
pi_158156011
TVP
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  vrijdag 11 december 2015 @ 11:57:17 #80
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_158169093
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 december 2015 13:56 schreef Reya het volgende:

[..]

Ook weer lekker interessant, dat vlagreferendum, inderdaad.
De voorlopige uitslag van de eerste ronde is bekend: "too close to call". :'). Omdat het een referendum per brief is, kunnen er nog stemmen binnenkomen, en de marge tussen #1 en #2 is erg klein.

pi_158173972
Nou, het is in elk geval duidelijk welke figuurtjes er op de vlag moeten komen te staan.
pi_158173988
Geen verkiezingen, maar wel heuglijk nieuws:

quote:
Facties Libië eens over streefdatum regering
Foto: AFP
Gepubliceerd: 11 december 2015 16:03
Laatste update: 11 december 2015 16:03

Rivaliserende facties in Libië hebben komende woensdag als streefdatum gekozen voor de ondertekening van een VN-gesteunde regering van nationale eenheid.
Volgens de gezant van de Verenigde Naties zijn partijen het daarover eens geworden na gesprekken in Tunesië.

De VN hebben een jaar lang onderhandeld om de twee rivaliserende regeringen en gewapende facties te bewegen een eind te maken aan de strijd in het land.

Dat ging niet zonder slag of stoot, omdat er veel verzet was van haviken onder de onderhandelaars.

http://www.nu.nl/buitenla(...)fdatum-regering.html
Colombia lijkt ook opgelost te gaan worden. Volgende halte: Syrië. :7
pi_158210938
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2015 17:16 schreef Kaas- het volgende:
Er worden overal in de wereld een hoop verkiezingen gehouden die interessant zijn om te volgen, maar die in POL niet echt aan bod komen of slechts een of twee reacties krijgen. Zo hebben we deze maand geen enkele aandacht geschonken aan de nationale verkiezingen van Portugal en Zwitserland alsmede aan de eerste parlementsverkiezingen in Egypte sinds Sisi daar de president is. Vandaag zijn er nationale verkiezingen in Polen en die lijken ook niet aan bod te komen.

Dit topic is niet bedoeld om alle andere topics te vervangen. Open vooral je topics over de VS, Frankrijk etc. Dit topic is enkel bedoeld om de drempel om buitenlandse verkiezingen te volgen iets te verlagen voor iedereen die geïnteresseerd is in internationale politiek. Kom hier vooral met korte updates, nieuwsfeitjes, interessante artikelen en eigen opmerkingen/analyses over welke buitenlandse verkiezingen dan ook.

Een klein overzichtje van interessante verkiezingen die er op het moment van schrijven aankomen (vandaag zijn er vier):

- 25 oktober 2015; Polen; nationaal parlement
- 25 oktober 2015; Argentinië; president en nationaal parlement
- 25 oktober 2015; Congo; referendum of de president wel/niet een 3e termijn kan aanblijven
- 25 oktober 2015; Oekraïne; regionaal (excl. oosten)
- 1 november 2015; Turkije; nationaal parlement
- 8 november 2015; Kroatië; nationaal parlement
- 8 november 2015; Myanmar; nationaal parlement
- 20 december 2015; Spanje; nationaal parlement
- 31 december 2015; Denemarken; EU-referendum
- 31 december 2015; Afghanistan; nationaal parlement
- 31 december 2015; Rusland; Duma
- 16 januari 2016; Taiwan; president en nationaal parlement
- 31 januari 2016; Portugal; president
- 5 maart 2016; Slowakije; nationaal parlement
- 3 april 2016; Ierland; nationaal parlement
- 13 april 2016; Zuid-Korea; nationaal parlement
- 28 april 2016; Oostenrijk; president

Tussendoor zullen er nog vele anderen zijn in relevante landen waarvan de datum nog niet vastligt.

Handige links om op elk willekeurig moment te zien welke verkiezingen eraan komen:
- http://www.electionguide.org
- https://www.ndi.org/electionscalendar
Referendum Denemarken is al geweest. 54% zegt Nee. Heel logisch en verstandig van een wel beschaafd en economisch zeer gezond land.

Dankzij vooral de Dansk Folkeparti: aantal aanmeldingen van asielzoekers in november is 6.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_159149579
Aan de andere kant van de wereld waren er verkiezingen in Taiwan.

Best wel een grote verschuiving in de macht aldaar. De Nationale Partij is er al zestig jaar aan de macht. De nieuwe presidente lijkt meer afstand te willen gaan nemen van China. Ben benieuwd of dit nog gevolgen gaat hebben voor de toch al toenemende spanningen in de regio.

quote:
Oppositiekandidate Tsai Ing-wen heeft zaterdag de presidentsverkiezingen in Taiwan gewonnen. De 58-jarige leider van de Democratische Progressieve Partij versloeg haar directe concurrent Eric Chu van regeringspartij Guomindang. Daarmee komt er een einde aan de lange regeerperiode van de Nationale Partij.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)r-oppositiekandidate
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 16 januari 2016 @ 16:44:23 #85
78918 SeLang
Black swans matter
pi_159150924
quote:
Officiële Chinese media maken geen melding van de zege van de DPP en op Weibo, het Chinese Twitter, wordt de naam van Tsai geblokkeerd.

Bron: teletext
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 16 januari 2016 @ 17:10:45 #86
78918 SeLang
Black swans matter
pi_159151479
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 15:24 schreef 99.999 het volgende:
Aan de andere kant van de wereld waren er verkiezingen in Taiwan.

Best wel een grote verschuiving in de macht aldaar. De Nationale Partij is er al zestig jaar aan de macht. De nieuwe presidente lijkt meer afstand te willen gaan nemen van China. Ben benieuwd of dit nog gevolgen gaat hebben voor de toch al toenemende spanningen in de regio.

[..]

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)r-oppositiekandidate
DPP regeerde al eerder in Taiwan (2000-2008). KMT heeft wel het grootste deel van de tijd geregeerd omdat dat de partij is van de oude dictatuur. Pas in 1987 is de martial law in Taiwan opgeheven.

De situatie in Taiwan wordt in de westerse media meestal verkeerd voorgesteld, alsof het pro-China versus anti-China is. In de praktijk gaat het om een hele andere kwestie.

Simpel gezegd vertegenwoordigt KMT de immigranten uit mainland China die na WO-II (en vooral na 1949) het land bezetten. Al die mensen moesten wonen, land hebben, etc en dat werd vaak onteigend van de mensen die er al woonden onder het motto dat het "Japanse" bezittingen waren (de ca 50 jaar daarvoor was Taiwan een Japanse kolonie met een bevolking bestaande uit etnisch Chinezen en aboriginals). DPP vertegenwoordigt voornamelijk de mensen die er voor 1945 woonden.

De tegenstelling tussen KMT en DPP heeft voornamelijk hiermee te maken en niet met wel of niet één willen worden met China. Dat wil namelijk vrijwel niemand, ook niet bij de KMT. Maar gezien de geschiedenis voelt de KMT zich natuurlijk wel wat meer verbonden met mainland China dan de DPP. Ouvertures richting China hebben voornamelijk te maken met commerciële belangen en niet met nationalisme ofzo. Een paar jaar geleden waren er niet eens directe vluchten tussen China en Taiwan. Bad for business.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_159151825
Als dit topic dan toch gekickt is, gelijk dan ook maar een follow-up hierover:
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 19:52 schreef Igen het volgende:
De nieuwe Portugese regering is vandaag na 11 dagen via een motie van wantrouwen (of letterlijk "motie van verwerping") weggestuurd. Alle linkse fracties steunden de motie unaniem.
Twee weken later is er een nieuwe regering geïnstalleerd, bestaande uit ministers die hetzij van de Partido Socialista, hetzij onafhankelijk zijn. Uit de uitslag van de parlementsverkiezingen (centrumrechts de grootste partij, linkse partijen in de meerderheid) is blijkbaar een compromis gerold van een centrumlinkse regering zonder ministers van de communistische partij etc.

31 januari zijn er presidentsverkiezingen, daarvoor staat de centrumrechtse kandidaat al een poosje op >50% in de peilingen.
pi_159152054
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 17:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

DPP regeerde al eerder in Taiwan (2000-2008). KMT heeft wel het grootste deel van de tijd geregeerd omdat dat de partij is van de oude dictatuur. Pas in 1987 is de martial law in Taiwan opgeheven.

De situatie in Taiwan wordt in de westerse media meestal verkeerd voorgesteld, alsof het pro-China versus anti-China is. In de praktijk gaat het om een hele andere kwestie.

Simpel gezegd vertegenwoordigt KMT de immigranten uit mainland China die na WO-II (en vooral na 1949) het land bezetten. Al die mensen moesten wonen, land hebben, etc en dat werd vaak onteigend van de mensen die er al woonden onder het motto dat het "Japanse" bezittingen waren (de ca 50 jaar daarvoor was Taiwan een Japanse kolonie met een bevolking bestaande uit etnisch Chinezen en aboriginals). DPP vertegenwoordigt voornamelijk de mensen die er voor 1945 woonden.

De tegenstelling tussen KMT en DPP heeft voornamelijk hiermee te maken en niet met wel of niet één willen worden met China. Dat wil namelijk vrijwel niemand, ook niet bij de KMT. Maar gezien de geschiedenis voelt de KMT zich natuurlijk wel wat meer verbonden met mainland China dan de DPP. Ouvertures richting China hebben voornamelijk te maken met commerciële belangen en niet met nationalisme ofzo. Een paar jaar geleden waren er niet eens directe vluchten tussen China en Taiwan. Bad for business.
Dank voor de toelichting. Het is natuurlijk letterlijk en figuurlijk een ver van mijn bed show :P
pi_159152175
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 17:25 schreef Igen het volgende:
Als dit topic dan toch gekickt is, gelijk dan ook maar een follow-up hierover:

[..]

Twee weken later is er een nieuwe regering geïnstalleerd, bestaande uit ministers die hetzij van de Partido Socialista, hetzij onafhankelijk zijn. Uit de uitslag van de parlementsverkiezingen (centrumrechts de grootste partij, linkse partijen in de meerderheid) is blijkbaar een compromis gerold van een centrumlinkse regering zonder ministers van de communistische partij etc.

31 januari zijn er presidentsverkiezingen, daarvoor staat de centrumrechtse kandidaat al een poosje op >50% in de peilingen.
pi_159369322
De Portugese presidentsverkiezingen waren blijkbaar vandaag al.

De centrumrechtse kandidaat De Souza heeft, zoals de peilingen al voorspelden, met >50% in de eerste ronde gewonnen zodat geen tweede ronde nodig is.
pi_159905964
Op 28 februari is er in Zwitserland een referendum over de "Durchsetzungsinitiative".



Achtergrond: Eerder is er de "Ausschaffungsinitiative" geweest, waarbij via een referendum in de grondwet werd vastgelegd dat criminele buitenlanders het land uit moeten worden gezet.

Bij het omzetten in concrete wetgeving hebben regering en parlement besloten om een clausule voor 'schrijnende gevallen' op te nemen. De SVP (de Zwitserse rechts-populisten) zijn daar woedend over en hebben nu dus een nieuw referendum aangevraagd 'om de wil van het volk door te zetten'.

Als dat wordt aangenomen, dan wordt in de Zwitserse grondwet heel precies vastgelegd welke overtredingen van bepalingen uit het strafrecht tot een verplichte uitzetting leiden. Beroep tegen een uitzetting kan dan ook alleen nog maar bij de kantonale rechtbank; de mogelijkheid tot hoger beroep wordt uitgesloten. Verder wordt vastgelegd dat het internationale recht, zoals bijv. de mensenrechten of jurisprudentie van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, zo veel mogelijk buitenspel gezet moeten worden.

De Zwitserse Grondwet verplicht tot het eerbiedigen van 'dwingend internationaal recht'. Dat mag zelfs via een referendum niet worden uitgehold. Zo blijft toch een achterdeurtje open staan voor rechters om uitzonderingen te maken.

Oorspronkelijk had de SVP daarom in de referendumaanvraag opgenomen dat in de Grondwet zou moeten worden opgenomen dat "als dwingend internationaal recht alleen het verbod op foltering, genocide, aanvalsoorlog, slavernij, en het verbod op uitzetting naar een land waar dood of folter dreigen" in de Grondwet op te nemen. Het parlement besloot dat dát zo niet kan; dat Zwitserland niet in z'n eentje zelf kan bepalen wat dwingend internationaal recht is en dat die definitie ook te beperkt en dus onjuist is. Daarom is dit onderdeel uit het referendum geschrapt.




In de laatste peiling van 22 januari was ruim 50% voor, ruim 40% tegen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2016 12:57:46 ]
pi_159929499
een artikel van vice news met een overzicht van de presidentskandidaten van Peru. het is een wonderlijke verzameling

https://news.vice.com/art(...)s-presidential-field
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_159937570
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 19:16 schreef SeLang het volgende:
Vandaag verkiezingen in Argentinië. Wat een heerlijk mismanaged land is dat, inclusief een munt met een officiële koers die bijna 80% boven de marktwaarde ligt.



Ik ga er overmorgen naartoe c_/
Lekker van de regen in de drup (uitgaande dat je nog steeds in China bent)
  woensdag 24 februari 2016 @ 23:10:59 #94
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_160191365
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 15:35 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dit gaat wel wat verder dan aandacht besteden aan verkiezingen. Dit gaat om geen aandacht besteden aan een president die een coalitie verhindert van een democratisch verkozen meerderheid om internationale financiele instellingen te behagen.
Er is aandacht:

quote:
quote:
De financiële markten vonden het allemaal wat minder: toen de plannen twee weken geleden bekend werden, kelderde de beurs in Lissabon 4,5 procent, terwijl de rente op de staatsobligaties omhoogschoot. De Duitse minister van Financiën Wolfgang Schäuble was er direct bij om te waarschuwen dat Portugal op zijn tellen moet passen.

Politiek heeft de Portugese regering echter de wind mee. In Zuid-Europa gaan steeds meer stemmen op dat er minder strikt moet worden bezuinigd, wil er ooit nog iets terechtkomen van duurzaam groeiherstel. Andersom wordt nauwgezet bekeken in hoeverre Portugal van Brussel ruimte krijgt voor zijn anti-bezuinigingsdoctrine.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_160191450
Deze week verkiezingen in Iran, die enorm interessant zijn. Al hebben de gekozen politici daar praktisch niets te zeggen en is er een ruime voorselectie door de overheid wat betreft wie zich überhaupt verkiesbaar mag stellen.
pi_160194984
quote:
7s.gif Op woensdag 24 februari 2016 23:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Er is aandacht:

[..]

[..]

Maakt niet uit want Nederland betaalt wel. *O* Hoe meer geld er vanuit Nederland naar bananenrepublieken gaat, hoe beter voor Nederland heb ik hier geleerd. *O* Kan ik mijn luxe jacht al bestellen?
pi_160195014
Ik weet het, ik ben niet zo slim als de eurofielen maar ik waag het toch om deze ongetwijfeld domme stelling te deponeren: Als de EU niet van die opkoopprogramma's had en Portugal 10% intrest zou moeten betalen op staatsleningen zou Portugal dan ook zo makkelijk het tekort laten toenemen? Werd de vorige crisis niet veroorzaakt door de beschikbaarheid van gratis geld?
  donderdag 25 februari 2016 @ 07:40:57 #98
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_160195512
Morgen zijn er verkiezingen in Ierland, deze zijn interessant. Er is niet een anti-establishmentpartij die hoog in de peilingen staat, maar dat geldt wel voor partijloze kandidaten. Die staan gezamenlijk op 15-20%, en zouden zoveel zetels kunnen behalen dat een coalitie moet steunen op meerdere onafhankelijken.
pi_160195515
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 07:40 schreef freako het volgende:
Morgen zijn er verkiezingen in Ierland, deze zijn interessant. Er is niet een anti-establishmentpartij die hoog in de peilingen staat, maar dat geldt wel voor partijloze kandidaten. Die staan gezamenlijk op 15-20%, en zouden zoveel zetels kunnen behalen dat een coalitie moet steunen op meerdere onafhankelijken.
Ierland heeft ook wel het ideale kiesstelsel voor dergelijke onafhankelijken om verkozen te worden.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 februari 2016 @ 11:03:28 #100
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_160225937
Australië is normaal gesproken januari 2017 aan de beurt. Maar het lijkt erop dat het sowieso het dit najaar wordt of mogelijk nog eerder.

Probleem: The Coalition (Liberals/Nationals) heeft geen meerderheid in de Senaat en krijgt de wetgeving er niet makkelijk doorheen.
Mogelijke oplossing: double dissolution, want dan worden het Huis en de Senaat volledig herkozen. Dit moet voor 11 mei worden geactiveerd.

quote:
If the House of Representatives passes any proposed law, and the Senate rejects or fails to pass it, or passes it with amendments to which the House of Representatives will not agree, and if after an interval of three months the House of Representatives, in the same or the next session, again passes the proposed law with or without any amendments which have been made, suggested, or agreed to by the Senate, and the Senate rejects or fails to pass it, or passes it with amendments to which the House of Representatives will not agree, the Governor-General may dissolve the Senate and the House of Representatives simultaneously. But such dissolution shall not take place within six months before the date of the expiry of the House of Representatives by effluxion of time.
Anders: Wordt de halve senaat herkozen plus het hele huis.


quote:
Deputy Prime Minister Barnaby Joyce says an early-July federal election is not a probability, but a possibility.

An early July election is not probable, but it is possible, Deputy Prime Minister Barnaby Joyce says.

"I think that is one of the big mistakes ... possibilities and probabilities are getting confused on this issue," he told reporters in Sydney on Friday as he responded to speculation about government plans for a double dissolution election.

Australians would be going to the polls some time between July and October, Mr Joyce said.

"We're talking about a four-month period in a term of government that goes for three years. I don't think this is quantum mechanics."

If that meant going to an election at the first opportunity in July, "that is not a probability, that is a possibility".

Earlier, cabinet colleague Christopher Pyne said July 2 was "as good a time" to go to the polls.

But he told the Nine Network: "I don't think that there is any plan to have an election in July."

The last time an election was held in July was 1987, he noted.

Independent senator Glenn Lazarus believes the government is moving towards an early poll because it's unhappy a lot of its "rubbish" legislation isn't getting through parliament's upper house.

The fact the government was "ramming through" Senate voting changes was very telling, he told ABC radio.

The deadline for a double-dissolution election to be called is May 11, the day after the federal budget is handed down.
http://www.sbs.com.au/new(...)e-not-probable-joyce
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')