abonnement Unibet Coolblue
pi_157022174
Topic voor ervaringen van medewerkers bij de grote accountantskantoren, of voor mensen met vragen over kansen/activiteiten en de verschillende vakgebieden binnen een accountants/advieskantoor etc.

De grootste 4 accountantskantoren zijn alfabetisch:

Deloitte (merknaam van Deloitte Touche Tohmatsu):



EY (Ernst & Young)



KPMG (formeel afkorting van Klynveld, Peat, Marwick Goerdeler)



PwC (PriceWaterhouseCoopers)

Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_157089241
Ik ben mij aan het oriënteren op een WO vervolgopleiding tot RA na een HBO opleiding.
Tot nu toe ben ik naar de open dag geweest van Nyenrode en er staan nog andere universiteiten op de planning.

Nu twijfel ik tussen de voltijd en deeltijd variant.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een deeltijd of voltijd studie die werkzaam zijn bij 1 van de grote 4 en advies willen geven?

Alvast bedankt!
pi_157090526
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 17:10 schreef 1234hvhv het volgende:
Ik ben mij aan het oriënteren op een WO vervolgopleiding tot RA na een HBO opleiding.
Tot nu toe ben ik naar de open dag geweest van Nyenrode en er staan nog andere universiteiten op de planning.

Nu twijfel ik tussen de voltijd en deeltijd variant.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een deeltijd of voltijd studie die werkzaam zijn bij 1 van de grote 4 en advies willen geven?

Alvast bedankt!
Wil je je studententijd verlengen? Doe dan voltijd, qua geld komt dat later altijd goed. Ben je beetje klaar met studeren en wil je aan de slag? Ga dan voor deeltijd.
pi_157107501
Zijn er mensen die bekend zijn met de functie van Finance Business Analyst binnen EY? Wat kan je daar zoal verwachten etc?
pi_157161234
Iemand misschien bekend met het werken bij DRV? :P
pi_157196370
Jeej! Aangenomen bij de Big 4 (audit) in de buurt van de randstad. Super blij :D
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_157198176
quote:
6s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 16:17 schreef sachin1988 het volgende:
Iemand misschien bekend met het werken bij DRV? :P
Dat is geen grote vier he :+ Maar ik ken wel wat mensen die er werken. :P
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 00:19 schreef appelsjap het volgende:
Jeej! Aangenomen bij de Big 4 (audit) in de buurt van de randstad. Super blij :D
*O* *O* *O*
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_157280343
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 17:10 schreef 1234hvhv het volgende:
Ik ben mij aan het oriënteren op een WO vervolgopleiding tot RA na een HBO opleiding.
Tot nu toe ben ik naar de open dag geweest van Nyenrode en er staan nog andere universiteiten op de planning.

Nu twijfel ik tussen de voltijd en deeltijd variant.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een deeltijd of voltijd studie die werkzaam zijn bij 1 van de grote 4 en advies willen geven?

Alvast bedankt!
Als je nog de leeftijd/motivatie hebt om voltijd door te studeren, doe het aub. Deeltijd studeren klinkt leuk (1 dag naar school en 4 dagen geld verdienen), maar het vereist een berg aan planning en dus ook leuke dingen opzij zetten. Een probleem dat je als voltijd student niet hebt. Maar (de meesten) ontbreekt het dan weer aan geld om leuke dingen te doen.

Zo houdt het elkaar mooi in stand! Mocht je een baan hebben weten te bemachtigen, bijv. bij de Big 4, dan zou ik je aanraden om in deeltijd te gaan studeren - zo'n kans krijg je maar zelden.
pi_157281393
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 17:10 schreef 1234hvhv het volgende:
Ik ben mij aan het oriënteren op een WO vervolgopleiding tot RA na een HBO opleiding.
Tot nu toe ben ik naar de open dag geweest van Nyenrode en er staan nog andere universiteiten op de planning.

Nu twijfel ik tussen de voltijd en deeltijd variant.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een deeltijd of voltijd studie die werkzaam zijn bij 1 van de grote 4 en advies willen geven?

Alvast bedankt!
Ik zou sowieso voltijd doen na hbo. Scheelt je tijd en stress. Toen ik net klaar was met hbo waren er een aantal studiegenoten die een deeltijd variant gingen doen. Ik koos ervoor om voltijd een master af te ronden (binnen 1 jaar). Nu ben ik alweer klaar met mijn post master terwijl de personen die destijds deeltijd waren begonnen nog maar net klaar zijn met een master..
  maandag 2 november 2015 @ 23:44:19 #10
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_157282586
Maar die hebben vervolgens weer een bult werkervaring en konden/kunnen de theorie ook direct koppelen aan de praktijk tijdens hun werkzaamheden.
Ook een jaartje praktijkstage minder als je dat o.b.v. werkervaring kan motiveren.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  dinsdag 3 november 2015 @ 00:34:01 #11
167923 appelsjap
All the above
pi_157283593
Hoe zwaar is de post-master vergeleken met de bachelor/master op een uni? En dan bedoel ik niet de hoeveelheid huiswerk dat je moet maken maar de moeilijkheid van de stof.
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_157288932
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 00:34 schreef appelsjap het volgende:
Hoe zwaar is de post-master vergeleken met de bachelor/master op een uni? En dan bedoel ik niet de hoeveelheid huiswerk dat je moet maken maar de moeilijkheid van de stof.
Het is heel praktisch en heeft veel aansluiting met de praktijk, daardoor vond ik het altijd wel meevallen. Cases kosten wel veel tijd
pi_157294517
Hallo,

Sta ingepland om deze week een online assessment te maken voor KPMG. Enige tips? Het gaat om logisch redeneren, verbaal redeneren en numeriek redeneren. Op dit moment ben ik aan het oefenen via http://www.assessment-training.com/ en ik moet zeggen dat de test numeriek redeneren (betaalde versie) best pittig is. Ik krijg zo een minuut per vraag en ik doe er veel langer over :(. Iemand die hetzelfde heeft ervaren?

Groetjes,
  dinsdag 3 november 2015 @ 23:32:55 #14
167923 appelsjap
All the above
pi_157305757
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 16:31 schreef hus015 het volgende:
Hallo,

Sta ingepland om deze week een online assessment te maken voor KPMG. Enige tips? Het gaat om logisch redeneren, verbaal redeneren en numeriek redeneren. Op dit moment ben ik aan het oefenen via http://www.assessment-training.com/ en ik moet zeggen dat de test numeriek redeneren (betaalde versie) best pittig is. Ik krijg zo een minuut per vraag en ik doe er veel langer over :(. Iemand die hetzelfde heeft ervaren?

Groetjes,
Ik vond de oefentoetsen van shl super makkelijk vergeleken met het echte assessment. Tijdsdruk bij het echte assessment is enorm hoog, maar uiteindelijk wel gewoon bovengemiddeld gescoord terwijl ik dacht het heel slecht gemaakt te hebben. Gewoon maken, als je een beetje gemiddeld slim bent haal je het wel.

Deze: https://myassessment.onde(...)ionNotice.aspx?SSL=1
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_157306152
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 23:44 schreef MacorgaZ het volgende:
Maar die hebben vervolgens weer een bult werkervaring en konden/kunnen de theorie ook direct koppelen aan de praktijk tijdens hun werkzaamheden.
Ook een jaartje praktijkstage minder als je dat o.b.v. werkervaring kan motiveren.
Mwah, qua werkervaring verschilt het maar 1 jaar.

Je mag een uitstel van één jaar praktijkstage vragen als je 3 jaar+ werkervaring hebt (geloof ik). Terwijl als je in dienst komt kan je ook direct starten met je praktijkstage. Sowieso stelt het eerste jaar weinig voor qua essay e.d. Ik zou het dus altijd aanraden om direct met je praktijkstage te starten ipv. 3 jaar te werken en dan 1 jaar over te slaan.
pi_157308167
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 16:31 schreef hus015 het volgende:
Hallo,

Sta ingepland om deze week een online assessment te maken voor KPMG. Enige tips? Het gaat om logisch redeneren, verbaal redeneren en numeriek redeneren. Op dit moment ben ik aan het oefenen via http://www.assessment-training.com/ en ik moet zeggen dat de test numeriek redeneren (betaalde versie) best pittig is. Ik krijg zo een minuut per vraag en ik doe er veel langer over :(. Iemand die hetzelfde heeft ervaren?

Groetjes,
De tijdsdruk bij het echte assessment ligt waarschijnlijk nog hoger. Volgens mij stond er bij mij iets van: benodigde tijd is 30 minuten je krijgt er 20. Succes.

Had 1 vraag niet beantwoord, maar dat maakte uiteindelijk niet uit.

Zorg er in ieder geval dat je geen afleiding hebt en dat je, je zo goed mogelijk kunt focussen. Dat was mijn fout namelijk. En als je tussen de onderdelen pauze kunt nemen doe dat dan ook.
  woensdag 4 november 2015 @ 14:33:20 #17
414827 Wave103
It's not pop music
pi_157313679
Iemand ervaring met lang moeten wachten op telefoontje na het maken van je assessment? Nu 1,5 week geleden.. Ga zelf maar even bellen dan.
pi_157356269
Niet helemaal hetzelfde geval, maar ik kreeg binnen een dag antwoord met het resultaat van mijn assessment en het bericht dat snel contact met me opgenomen zou worden om een gesprek in te plannen. Dat telefoontje kreeg ik echter pas 10 dagen later. Gewoon de recruiter even bellen, na 10 dagen zou dat niet raar moeten zijn.

[ Bericht 21% gewijzigd door kaaspeer op 06-11-2015 11:48:21 ]
pi_157398791
Edit :laat maar

[ Bericht 49% gewijzigd door James_R op 08-11-2015 14:25:17 ]
pi_157400808
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 16:31 schreef hus015 het volgende:
Hallo,

Sta ingepland om deze week een online assessment te maken voor KPMG. Enige tips? Het gaat om logisch redeneren, verbaal redeneren en numeriek redeneren. Op dit moment ben ik aan het oefenen via http://www.assessment-training.com/ en ik moet zeggen dat de test numeriek redeneren (betaalde versie) best pittig is. Ik krijg zo een minuut per vraag en ik doe er veel langer over :(. Iemand die hetzelfde heeft ervaren?

Groetjes,
Misschien een stomme vraag, maar zijn die online assessments vanuit huis of dienen die op het kantoor op een computer gemaakt te worden?
pi_157401894
Je kan ze thuis maken
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 14:31 schreef Sheldon. het volgende:

[..]

Misschien een stomme vraag, maar zijn die online assessments vanuit huis of dienen die op het kantoor op een computer gemaakt te worden?
Je kan ze thuis maken!!

Nog bedankt voor jullie reacties. Test gehaald. Aankomende week gesprek bij KPMG. Hebben jullie nog tips daarvoor? Wat voor vragen kan ik verwachten?
pi_157405133
Eerste gesprek is vaak heel erg op de oppervlakte. Vrijwel altijd de eerste vraag is of je wat meer over jezelf kan vertellen. Herkauw dan niet alleen je CV en motivatiebrief, want die hebben ze al gelezen.

Daarna vragen ze wellicht wat verduidelijking over dingen op je CV of in je brief. De manier waarop ze dit doen is de STAR-methode. Dit is een manier om wat meer concrete informatie uit je te krijgen om wat projecten te beschrijven.
Situation
Task
Action
Result
Stel je hebt iets van een bestuursfunctie gedaan of een relevante bijbaan/stage gehad dan is de STAR methode is een manier van vragen te stellen om te kunnen polsen wat je hebt gedaan, hoe je dit aangepakt hebt en de gevolgen daarvan. Bijvoorbeeld tijdens activiteit [X] was mijn taak [ABC], concreet deed ik [DEF] waardoor we [GHI] behaalden als resultaat. Dat gezegd hebbende, volgende keer zou ik [JKL] doen omdat [MNO] niet zo goed ging en we daarmee mogelijk [PQR] zouden kunnen bereiken.

Soms kunnen ze je wat apartere vragen stellen, zoals als ik je vrienden zou bellen, wat zouden ze me over je vertellen? Sommigen stellen vragen van, als jij een dier was, welk dier zou je zijn?

Zorg gewoon dat je je goed ingelezen hebt op het bedrijf zelf, dat je eventuele punten in je CV en brief goed hebt onderbouwd en dat je ook vragen voor de recruiter en eventueel manager hebt. Het komt altijd zo ongeïnteresseerd over als iemand slechts stelt dat alles wel duidelijk als de recruiter vraagt of je nog vragen hebt.

Als je gesprek met een recruiter is, ga dan niet louter praten in vaktermen. Bewaar dat lekker voor vervolggesprekken als je met meer mensen van de afdeling bent die veel beter zijn ingelezen op de materie.

Kijk verder op de website van KPMG. Volgens mij hebben alle Big4 kantoren een website met uitgebreide informatie om je op zijn minst op weg te helpen met het eerste gesprek.

Laatste tip, probeer geen act op te houden en slechts antwoorden te geven waarvan je denkt dat de recruiter deze wenselijk zou vinden. Dit is vaak nogal moeilijk vol te houden en daar prikken recruiters zo doorheen. Het klinkt cliché, maar de recruiter wil graag weten wie jij bent, niet wie jij denkt dat zij willen dat je bent. Wees vooral jezelf.

Succes!

[ Bericht 5% gewijzigd door kaaspeer op 09-11-2015 15:36:03 ]
pi_157418582
^ Goede tips.

Zorg er ook vooral voor dat je goed voorbereid bent; neem je CV/motivatiebrief in geprinte versie mee, heb een schriftje voor je liggen waarin jouw vragen staan etc.

Het belangrijkste aan het gesprek zelf is mijns inziens vooral het begin; vaak zul je gevraagd worden jezelf voor te stellen, dit is jouw kans om je ervaring/CV in verhaalvorm bij de wederpartij te brengen.
pi_157421869
Hoeveel kans heb je eigenlijk als je ''cold turkey'' een sollicitatie stuurt voor een FT functie?

Al deze kantoren hebben toch een half stadion vol aan meeloop/scriptiestagiairs die al een paar maanden ervaring hebben bij zo'n tent? Neem aan dat die in beginsel allemaal voorgaan bij het solliciteren.
pi_157471340
Nu ik naar masters aan het kijken ben vroeg ik mij af wat voor master nou meer geapprecieerd wordt bij de bigfour. Een master aan de ESE voor accounting, auditing & control, of een accountancy & financial management master aan RSM. Ik zat eerst een tijd te denken aan de master aan RSM, maar kwam er nu achter dat de ESE ook een accountancy master heeft. Aan de ESE kies je ook meteen een specifieke richting, wat aan het RSM niet zozeer gebeurd. Iemand ervaringen met deze masters?
pi_157488291
Ik doe hem aan de ESE en ken iemand die hem doet aan de RSM. Bij de ESE kan je altijd nog switchen tussen control, finance en auditing in de eerste twee maanden.

RSM heeft een hogere workload, meer groepsopdrachten en deadlines. ESE heeft dat een stuk minder. Ik weet dat het de big4 niet zoveel uitmaakt welke je hebt gestudeerd(ook niet tussen control, auditing of finance).

Sommigen hebben alleen het voordeel dat ze al zolang weten dat ze accountancy(en RA) wilden doen, dat ze in jaar drie de deficiënties voor de RA-opleiding al hebben behaald. Kortom; ik denk dat je bij de ESE tussen mensen zit die echt weten wat ze willen en die het doel van RA hebben. Bij de RSM zal dit wat minder zijn, want daar bieden ze die deficiëntievakken niet aan, en dus zullen er studenten zijn die het toch niet helemaal vinden wat ze ervan verwacht houden, en dus misschien minder gemotiveerd zijn.
pi_157505423
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 11:52 schreef JiggyJ het volgende:
Hoeveel kans heb je eigenlijk als je ''cold turkey'' een sollicitatie stuurt voor een FT functie?

Al deze kantoren hebben toch een half stadion vol aan meeloop/scriptiestagiairs die al een paar maanden ervaring hebben bij zo'n tent? Neem aan dat die in beginsel allemaal voorgaan bij het solliciteren.
Ligt eraan welk vakgebied denk ik. Binnen tax werd tijdens mijn sollicitatiegesprek als werkstudent verteld dat vrijwel de enige manier om een fulltime functie te bemachtigen via een werkstudentschap/stage is.

Die hoeven in het algemeen daarna ook niet meer te solliciteren trouwens, maar krijgen gewoon een functie aangeboden. Als er een vacature online staat dan kun je er dus denk ik wel van uit gaan dat de mensen die al intern zitten niet voldoen/al voorzien zijn.
pi_157526844
Iemand nog tips waar RA opleiding te volgen, of waar juist niet?
Ik zit een beetje te kijken naar de MURA, UvT en Nyenrode, maar weet niet/kan niet vinden wat het verschil precies is.
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_157577996
Ik zit zelf niet bij één van bovengenoemde uni's, maar op werk hoor ik dat de verschillen vooral zitten in de deficiënties mbt tot je vooropleiding. Uiteindelijk zul je toch een aantal landelijke tentamens gaan doen, dus de lesstof is grotendeels hetzelfde.
pi_157623533
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 22:41 schreef appelsjap het volgende:
Iemand nog tips waar RA opleiding te volgen, of waar juist niet?
Ik zit een beetje te kijken naar de MURA, UvT en Nyenrode, maar weet niet/kan niet vinden wat het verschil precies is.
Wat bedoel je met de RA-opleiding? De post-master?
pi_157629206
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 14:46 schreef xminator het volgende:

[..]

Wat bedoel je met de RA-opleiding? De post-master?
Ja daarmee bedoel ik de post-master. Ben nu bezig met de master opleiding accountancy and control.
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_157644258
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 19:02 schreef appelsjap het volgende:

[..]

Ja daarmee bedoel ik de post-master. Ben nu bezig met de master opleiding accountancy and control.
Ik zou je post-master lekker gaan afronden op de universiteit waar jij ook al je master opleiding volgt. Het maakt geen ruk uit waar jij de post-master volgt, je krijgt er in principe ook geen extra titel voor. Het is alleen een vereiste voor de praktijkopleiding tot RA.
pi_157686827
Ik heb uiteindelijk een bod gekregen van zowel EY als Deloitte voor auditing. Bij EY alleen scriptiestage en als je het goed doet dan na afloop een starters contract. Bij Deloitte heb ik nu een scriptiestage en een starters contract gekregen.

Nu ben ik eigenlijk aan het kijken welke kantoor beter is. Ik heb het gevoel dat ze deloitte heel erg gericht zijn op kwaliteit en dat bij ey echt jan en alleman binnenkomt.
Iemand ervaring bij beide kantoren?
pi_157686895
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 08:42 schreef Gwniemand het volgende:
Ik heb uiteindelijk een bod gekregen van zowel EY als Deloitte voor auditing. Bij EY alleen scriptiestage en als je het goed doet dan na afloop een starters contract. Bij Deloitte heb ik nu een scriptiestage en een starters contract gekregen.

Nu ben ik eigenlijk aan het kijken welke kantoor beter is. Ik heb het gevoel dat ze deloitte heel erg gericht zijn op kwaliteit en dat bij ey echt jan en alleman binnenkomt.
Iemand ervaring bij beide kantoren?
Volgens mij komt bij beide kantoren Jan en alleman binnen. Heb totaal niet de indruk dat EY en Deloitte streng selecteren aan de poort.
pi_157689097
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 08:42 schreef Gwniemand het volgende:
Ik heb uiteindelijk een bod gekregen van zowel EY als Deloitte voor auditing. Bij EY alleen scriptiestage en als je het goed doet dan na afloop een starters contract. Bij Deloitte heb ik nu een scriptiestage en een starters contract gekregen.

Nu ben ik eigenlijk aan het kijken welke kantoor beter is. Ik heb het gevoel dat ze deloitte heel erg gericht zijn op kwaliteit en dat bij ey echt jan en alleman binnenkomt.
Iemand ervaring bij beide kantoren?
Je krijgt bij deloitte direct een arbeidsovereenkomst zonder dat je überhaupt hebt stage gelopen. Mijn gevoel zegt dat eerder deloitte jan en alleman binnenhaalt dan vice versa.

Uiteindelijk zijn ze allemaal gelijk. Je moet kijken naar wat voor soort klanten je wil bedienen. In het geval van Deloitte zijn ze marktleider op het gebied van non-profitinstellingen/overheidsinstellingen geloof ik.

quote:
3s.gif Op vrijdag 20 november 2015 08:50 schreef Bananenman het volgende:

[..]

Volgens mij komt bij beide kantoren Jan en alleman binnen. Heb totaal niet de indruk dat EY en Deloitte streng selecteren aan de poort.
Komt door de huidige arbeidsmarkt. Explosieve toename aan vraag, maar qua aanbod van gedegen personen valt het gewoon tegen.
pi_157690095
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 08:42 schreef Gwniemand het volgende:
Ik heb uiteindelijk een bod gekregen van zowel EY als Deloitte voor auditing. Bij EY alleen scriptiestage en als je het goed doet dan na afloop een starters contract. Bij Deloitte heb ik nu een scriptiestage en een starters contract gekregen.

Nu ben ik eigenlijk aan het kijken welke kantoor beter is. Ik heb het gevoel dat ze deloitte heel erg gericht zijn op kwaliteit en dat bij ey echt jan en alleman binnenkomt.
Iemand ervaring bij beide kantoren?
Een huisgenootje van m'n vriendin gaat ook bij EY haar scriptie schrijven. Daar gaat dat dan met 35 scriptieschrijvers op één locatie. Ik weet niet hoe dat bij jouw aanbod zit, maar een dergelijke structuur zou ik niet graag instappen.

Als je bij Deloitte ook al de zekerheid hebt als starter te kunnen beginnen zou ik sowieso daar voor gaan. De kantoren ontlopen elkaar volgens mij ook niet zoveel. Welke steden gaat het om?
pi_157691532
Goedemiddag allen,

Ik ben al een paar weken bezig om een scriptiestage IT advisory te regelen bij KPMG. Capaciteitentest ruim gehaald en het eerste gesprek gehad. Zonder veel voorbereiding (achteraf niet zo slim) ben ik toch uitgenodigd voor het tweede gesprek. Ik kreeg gelukkig het voordeel van de twijfel. Daar was ik heel blij mee want had zelf niet het gevoel dat het gesprek super ging.

Nu mijn vraag; wat kan ik verwachten in het tweede gesprek bij KPMG? Iemand ervaring mee? Wat soort vragen komen aan bod? Kan ik ervan uit gaan dat het goed komt? Want ik ben ook gebeld door EY om daar de sollicitatieprocedure te gaan doorlopen.

Ook nog een ander vraagje; iemand een idee hoe hoog de stagevergoeding ligt bij KPMG? Heb het maar niet gevraagd tijdens het gesprek want daarvoor doe ik het niet. Het is wel mooi meegenomen natuurlijk.
pi_157692824
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 11:44 schreef xminator het volgende:

[..]

Ik zou je post-master lekker gaan afronden op de universiteit waar jij ook al je master opleiding volgt. Het maakt geen ruk uit waar jij de post-master volgt, je krijgt er in principe ook geen extra titel voor. Het is alleen een vereiste voor de praktijkopleiding tot RA.
Probleem is dat mijn master universiteit geen post-master opleiding heeft ;)
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_157693085
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 14:43 schreef appelsjap het volgende:

[..]

Probleem is dat mijn master universiteit geen post-master opleiding heeft ;)
Ah dat is klote, dan zou ik kiezen voor de universiteit waarbij jij de minste deficiënties hebt.
pi_157714376
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 13:46 schreef Peppe62 het volgende:
Goedemiddag allen,

Ik ben al een paar weken bezig om een scriptiestage IT advisory te regelen bij KPMG. Capaciteitentest ruim gehaald en het eerste gesprek gehad. Zonder veel voorbereiding (achteraf niet zo slim) ben ik toch uitgenodigd voor het tweede gesprek. Ik kreeg gelukkig het voordeel van de twijfel. Daar was ik heel blij mee want had zelf niet het gevoel dat het gesprek super ging.

Nu mijn vraag; wat kan ik verwachten in het tweede gesprek bij KPMG? Iemand ervaring mee? Wat soort vragen komen aan bod? Kan ik ervan uit gaan dat het goed komt? Want ik ben ook gebeld door EY om daar de sollicitatieprocedure te gaan doorlopen.

Ook nog een ander vraagje; iemand een idee hoe hoog de stagevergoeding ligt bij KPMG? Heb het maar niet gevraagd tijdens het gesprek want daarvoor doe ik het niet. Het is wel mooi meegenomen natuurlijk.
750 voor 5 dagen per week
pi_157735438
Hallo,

Wat zou het salaris zijn van een net afgestudeerde HBO student Accountancy die gaat werken bij 1 van de big 4 per maand? Als junior assistent accountant in samenstelpraktijk.
pi_157736241
Twee keer de helft als je het vergelijkt met andere kantoren.
pi_157737470
quote:
2s.gif Op zondag 22 november 2015 11:40 schreef dopfles1 het volgende:
Hallo,

Wat zou het salaris zijn van een net afgestudeerde HBO student Accountancy die gaat werken bij 1 van de big 4 per maand? Als junior assistent accountant in samenstelpraktijk.
Samenstelpraktijk, ligt er dan maar weer net aan hoe je binnenkomt (als Assistant of Consultant/Associate). Voor Associates HBO ligt het salaris rond de 2300 volgens mij.
pi_157737671
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 13:37 schreef JDFS het volgende:

[..]

Samenstelpraktijk, ligt er dan maar weer net aan hoe je binnenkomt (als Assistant of Consultant/Associate). Voor Associates HBO ligt het salaris rond de 2300 volgens mij.
Is dat netto of bruto??
  zondag 22 november 2015 @ 13:50:46 #45
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_157737682
Bruto :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  zondag 22 november 2015 @ 13:51:10 #46
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_157737692
Tenminste, ander doe ik iets als masterstudent op de audit iets fout _O-
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_157738339
quote:
2s.gif Op zondag 22 november 2015 13:50 schreef dopfles1 het volgende:

[..]

Is dat netto of bruto??
Jij denkt dat je als HBO starter 3300 (= 2300 netto) startsalaris per maand krijgt? :')
pi_157738505
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:27 schreef blaattttt het volgende:

[..]

Jij denkt dat je als HBO starter 3300 (= 2300 netto) startsalaris per maand krijgt? :')
Dat zou wel mooi zijn :)
pi_157738530
quote:
2s.gif Op zondag 22 november 2015 13:50 schreef dopfles1 het volgende:

[..]

Is dat netto of bruto??
Hihi.
pi_157740681
Ik ben al een paar weken bezig om een scriptiestage IT advisory te regelen bij KPMG. Capaciteitentest ruim gehaald en het eerste gesprek gehad. Zonder veel voorbereiding (achteraf niet zo slim) ben ik toch uitgenodigd voor het tweede gesprek. Ik kreeg gelukkig het voordeel van de twijfel. Daar was ik heel blij mee want had zelf niet het gevoel dat het gesprek super ging.

Nu mijn vraag; wat kan ik verwachten in het tweede gesprek bij KPMG? Iemand ervaring mee? Wat soort vragen komen aan bod? Kan ik ervan uit gaan dat het goed komt? Want ik ben ook gebeld door EY om daar de sollicitatieprocedure te gaan doorlopen.
pi_157820783
Veel meegelezen maar het wordt nu wel eens tijd dat ik mij hier ook in ga mengen. Telefonisch gesprek gehad met KPMG voor een afstudeerstage op de auditpraktijk. Assessments heb ik behaald en volgende week een gesprek op kantoor :)
pi_158104657
Goedemiddag,

Ik heb een klein vraag. Ik heb gesociliciteerd bij PWC als associate. Alles ging goed (online test, telefoon gesprek, en gesprek met partner). Ik heb een aanbod "gekregen" door het telefoon. Het is bijna al 3 weken en ik heb nog niet het echte contract gekregen.

Hebben jullie enig idee hoe lang het meestal duurt? Moet ik bang worden?

Sorry mijn nl trouwens... Ik woon allen 1,5 jaar hier.

Alvast bendakt!
  dinsdag 8 december 2015 @ 18:30:41 #53
414827 Wave103
It's not pop music
pi_158110662
Heb die specifieke situatie niet gehad maar lang wachten, niks horen en PwC horen in mijn ervaring bij elkaar :') Overal 5x achteraan bellen is daarom mijn advie.
pi_158115967
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 14:00 schreef fedegrs het volgende:
Goedemiddag,

Ik heb een klein vraag. Ik heb gesociliciteerd bij PWC als associate. Alles ging goed (online test, telefoon gesprek, en gesprek met partner). Ik heb een aanbod "gekregen" door het telefoon. Het is bijna al 3 weken en ik heb nog niet het echte contract gekregen.

Hebben jullie enig idee hoe lang het meestal duurt? Moet ik bang worden?

Sorry mijn nl trouwens... Ik woon allen 1,5 jaar hier.

Alvast bendakt!
Bel de recruiter gewoon even!
pi_158142450
Zijn er mensen die op de Tax afdeling werken van een van deze Big 4 kantoren?

Wat voor functie, en wat zijn de ervaringen? Hoe zijn de (secundaire) arbeidsvoorwaarden? Etc.

Zit in mijn laatste jaar Fiscaal Recht op de UvA maar heb nu wel een beetje genoeg van studeren, wil eigenlijk direct aan de slag na de zomer met werken.
pi_158143436
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 23:46 schreef yup het volgende:
Zijn er mensen die op de Tax afdeling werken van een van deze Big 4 kantoren?

Wat voor functie, en wat zijn de ervaringen? Hoe zijn de (secundaire) arbeidsvoorwaarden? Etc.

Zit in mijn laatste jaar Fiscaal Recht op de UvA maar heb nu wel een beetje genoeg van studeren, wil eigenlijk direct aan de slag na de zomer met werken.
Laatste jaar als in derde jaar bachelor of bezig met je master?
pi_158145442
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2015 00:44 schreef WillGardner het volgende:

[..]

Laatste jaar als in derde jaar bachelor of bezig met je master?
3e jaar bachelor.
pi_158178302
Gisteren een aantal studenten Fiscaal Recht/Economie bij ons over de vloer gehad (Vpb-praktijk) voor voorlichting etc. en eentje vroeg: wat is dat MEPS nou?! :'(

Ik vind het best erg dat deze studenten vrijwel niets krijgen te leren over fiscale issues in real life. Country by country reporting zegt sommige ook niets...
pi_158179048
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 december 2015 21:13 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Bel de recruiter gewoon even!
Dat helpt zeker. Ik heb ook een sollicitatie lopen, als werkstudent Tax. Even gebeld, werd niet opgenomen maar later wel een mail met uitleg dat het door verschillende dingen wat langer duurde. En bevestiging dat mijn sollicitatie was aangekomen dus ik wacht gewoon af. Al begin ik wel lichtelijk ongeduldig te worden :P Begin november verstuurd namelijk.

[ Bericht 8% gewijzigd door DoubleDip op 11-12-2015 20:24:28 (Foutje) ]
pi_158179149
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2015 19:54 schreef JDFS het volgende:
Gisteren een aantal studenten Fiscaal Recht/Economie bij ons over de vloer gehad (Vpb-praktijk) voor voorlichting etc. en eentje vroeg: wat is dat MEPS nou?! :'(

Ik vind het best erg dat deze studenten vrijwel niets krijgen te leren over fiscale issues in real life. Country by country reporting zegt sommige ook niets...
Waren het masters of bachelors? Ik wist eind bachelor wel wat BEPS was, maar country-by-country reporting kregen we pas in de master. Overigens heb ik wel een fiscale bachelor gedaan, maar ik sommige steden kan je dat alleen als minor doen. Of helemaal niet, dan doe je bachelor Rechten en master fiscaal.
pi_158190698
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2015 20:24 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Dat helpt zeker. Ik heb ook een sollicitatie lopen, als werkstudent Tax. Even gebeld, werd niet opgenomen maar later wel een mail met uitleg dat het door verschillende dingen wat langer duurde. En bevestiging dat mijn sollicitatie was aangekomen dus ik wacht gewoon af. Al begin ik wel lichtelijk ongeduldig te worden :P Begin november verstuurd namelijk.
Welk van de vier, en welke locatie?
pi_158190732
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 23:46 schreef yup het volgende:
Zijn er mensen die op de Tax afdeling werken van een van deze Big 4 kantoren?

Wat voor functie, en wat zijn de ervaringen? Hoe zijn de (secundaire) arbeidsvoorwaarden? Etc.

Zit in mijn laatste jaar Fiscaal Recht op de UvA maar heb nu wel een beetje genoeg van studeren, wil eigenlijk direct aan de slag na de zomer met werken.
Ik heb ervaring als werkstudent en start over een paar maanden fulltime. Ervaringen vooralsnog zijn er goed, de arbeidsvoorwaarden (als ik kijk naar afgestudeerden op andere studies, of mensen die bij een kleiner kantoor gaan werken) ook. Uitstekend startsalaris, dertiende maand, lease-auto, flexibele werktijden (je kunt gerust om 10:00 beginnen), telefoon/laptop van de zaak. Volgens mij verdien je bij Baker & McKenzie en Loyens wel meer trouwens, al maak je daar over het algemeen bezien ook meer uren.

Als je graag bij een big four kantoor aan de slag wilt dan raad ik je wel aan eerst (tijdens je studie) op werkstudentschappen te solliciteren, aangezien je daar allereerst zelf veel van leert en het daarnaast erg moeilijk is om zonder ervaring te worden aangenomen op een startersfuncties.
pi_158191194
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 11:48 schreef Lavezzi het volgende:

[..]

Ik heb ervaring als werkstudent en start over een paar maanden fulltime. Ervaringen vooralsnog zijn er goed, de arbeidsvoorwaarden (als ik kijk naar afgestudeerden op andere studies, of mensen die bij een kleiner kantoor gaan werken) ook. Uitstekend startsalaris, dertiende maand, lease-auto, flexibele werktijden (je kunt gerust om 10:00 beginnen), telefoon/laptop van de zaak. Volgens mij verdien je bij Baker & McKenzie en Loyens wel meer trouwens, al maak je daar over het algemeen bezien ook meer uren.

Als je graag bij een big four kantoor aan de slag wilt dan raad ik je wel aan eerst (tijdens je studie) op werkstudentschappen te solliciteren, aangezien je daar allereerst zelf veel van leert en het daarnaast erg moeilijk is om zonder ervaring te worden aangenomen op een startersfuncties.
Dertiende maand? Dat zou lekker zijn..
pi_158193130
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 11:44 schreef Lavezzi het volgende:

[..]

Welk van de vier, en welke locatie?
PwC Amsterdam.
pi_158194134
/ nvm
pi_158237883
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2015 20:24 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Dat helpt zeker. Ik heb ook een sollicitatie lopen, als werkstudent Tax. Even gebeld, werd niet opgenomen maar later wel een mail met uitleg dat het door verschillende dingen wat langer duurde. En bevestiging dat mijn sollicitatie was aangekomen dus ik wacht gewoon af. Al begin ik wel lichtelijk ongeduldig te worden :P Begin november verstuurd namelijk.
Voor mij werkt het echt niet...... Ik kan de recruiters niet bereiken (geen antwoord op emails, telefoons niet opnemen) en iemand van de HR zei (op vrijdag) dat ik vandaag gebeld zou worden... Maar nog steeds niks...

Ik weet niet wat ik verder kan doen.... Al 4 weken op het contract aan het wachten.... En ik heb al mn familie gezegd dat ik een baan heb gevonden.... Maar ja, het wordt echt lasting...
pi_158242315
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 15:26 schreef fedegrs het volgende:

[..]

Voor mij werkt het echt niet...... Ik kan de recruiters niet bereiken (geen antwoord op emails, telefoons niet opnemen) en iemand van de HR zei (op vrijdag) dat ik vandaag gebeld zou worden... Maar nog steeds niks...

Ik weet niet wat ik verder kan doen.... Al 4 weken op het contract aan het wachten.... En ik heb al mn familie gezegd dat ik een baan heb gevonden.... Maar ja, het wordt echt lasting...
Waar ben je aan het solliciteren dan? Misschien kun je social media proberen? Of misschien ken je iemand die er werkt die het tussen neus en lippen door voor je kan vragen. Heb je trouwens de voicemail ingesproken? Wil nog wel eens helpen, ik werd toen althans wel teruggebeld. Kon niet opnemen maar kreeg daarna wel een mail dat het goed was aangekomen e.d.
pi_158242679
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 11:48 schreef Lavezzi het volgende:

[..]

Ik heb ervaring als werkstudent en start over een paar maanden fulltime. Ervaringen vooralsnog zijn er goed, de arbeidsvoorwaarden (als ik kijk naar afgestudeerden op andere studies, of mensen die bij een kleiner kantoor gaan werken) ook. Uitstekend startsalaris, dertiende maand, lease-auto, flexibele werktijden (je kunt gerust om 10:00 beginnen), telefoon/laptop van de zaak. Volgens mij verdien je bij Baker & McKenzie en Loyens wel meer trouwens, al maak je daar over het algemeen bezien ook meer uren.

Als je graag bij een big four kantoor aan de slag wilt dan raad ik je wel aan eerst (tijdens je studie) op werkstudentschappen te solliciteren, aangezien je daar allereerst zelf veel van leert en het daarnaast erg moeilijk is om zonder ervaring te worden aangenomen op een startersfuncties.
Thx for the info!

Kleine maar: als je bijv. op de site van Loyens en Loeff kijkt staat er dat je al kan solliciteren wanneer je bijna klaar bent met je studie (en daarmee word gewoon de bachelor bedoeld)?

Ik d8 dat het juist makkelijk was om in een starter functie aangenomen te worden omdat je gelijk aan een intern opleidingsprogramma begint. Of zie ik dat verkeerd?
pi_158246675
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 15:26 schreef fedegrs het volgende:

[..]

Voor mij werkt het echt niet...... Ik kan de recruiters niet bereiken (geen antwoord op emails, telefoons niet opnemen) en iemand van de HR zei (op vrijdag) dat ik vandaag gebeld zou worden... Maar nog steeds niks...

Ik weet niet wat ik verder kan doen.... Al 4 weken op het contract aan het wachten.... En ik heb al mn familie gezegd dat ik een baan heb gevonden.... Maar ja, het wordt echt lasting...
Tja, recruiters.. Kun je het best spreken op een borrel denk ik, los daarvan zijn ze inderdaad moeilijk bereikbaar.
pi_158246752
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 19:26 schreef yup het volgende:

[..]

Thx for the info!

Kleine maar: als je bijv. op de site van Loyens en Loeff kijkt staat er dat je al kan solliciteren wanneer je bijna klaar bent met je studie (en daarmee word gewoon de bachelor bedoeld)?

Ik d8 dat het juist makkelijk was om in een starter functie aangenomen te worden omdat je gelijk aan een intern opleidingsprogramma begint. Of zie ik dat verkeerd?
Je begint volgens mij altijd (in elk geval bij de big4) aan een opleidingsprogramma, de NOB. Waarschijnlijk solliciteer je bij Loyens dan in de praktijk als werkstudent, dat ze je een tijdje in die functie aannemen om te kijken of en in hoeverre je geschikt bent. Bij Baker & McKenzie wordt je voordat je wordt aangenomen, verplicht een 6-weekse stage te lopen.

Als er overigens staat 'klaar met je studie' dan wordt er gedoeld op je masteropleidng.
pi_158248945
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 19:11 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Waar ben je aan het solliciteren dan? Misschien kun je social media proberen? Of misschien ken je iemand die er werkt die het tussen neus en lippen door voor je kan vragen. Heb je trouwens de voicemail ingesproken? Wil nog wel eens helpen, ik werd toen althans wel teruggebeld. Kon niet opnemen maar kreeg daarna wel een mail dat het goed was aangekomen e.d.
Aanvulling: stuur een bericht op LinkedIn? Daar zullen ze toch wel actief zijn mag ik hopen.
pi_158279445
Dit gaat niet over werken bij maar ik vroeg me af of iemand misschien meer weet. Ik heb bij Meijburg een gesprek gehad voor hun business course. Aan het einde van het gesprek zeiden ze dat ik half februari gebeld zou worden of ik mee mocht. Geen verdere selectie dus. Maar nu sprak ik pasgeleden iemand anders die ook op gesprek mocht (na mij) en die had het over een tweede gesprek met het hoofd van HR, Ze wist alleen niet wanneer dat zou zijn. Weet iemand wat precies de procedure is? Heb je dan een tweede gesprek of toch niet? Er kwamen 100 man op gesprek en er mogen er 15 mee werd me verteld.
  woensdag 16 december 2015 @ 12:26:43 #73
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_158280369
Het lijkt me sowieso raar om in december een gesprek te hebben en dat je dan maar 2 maanden moet wachten in onzekerheid over iets dat je mogelijk fulltime moet gaan doen.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_158284094
quote:
2s.gif Op woensdag 16 december 2015 12:26 schreef MacorgaZ het volgende:
Het lijkt me sowieso raar om in december een gesprek te hebben en dat je dan maar 2 maanden moet wachten in onzekerheid over iets dat je mogelijk fulltime moet gaan doen.
Het gaat over een business course van een week, geen stage/werkstudentschap.
  woensdag 16 december 2015 @ 17:59:36 #75
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_158287692
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 15:17 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Het gaat over een business course van een week, geen stage/werkstudentschap.
Ja, ik las het even verkeerd maar alsnog is een week fulltime beschikbaarheid niet zomaar iets neem ik aan?
Bel anders de betreffende persoon gewoon nog een keer, komt denk ik beter over dat je duidelijkheid wil dan 'laat maar lopen en ik hoor het wel'.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_158289440
Ik denk dat het wel te doen is, in die periode heb ik geen tentamens anders had ik me natuurlijk niet opgegeven. Een vriendin van mij moet eind januari, ben benieuwd wat zij te horen krijgt.
pi_158402803
Na enig meelezen ga ik mijn vraag hier ook maar eens parkeren. Ik ga begin september starten met een pre-mster aan de RSM en wanneer ik die behaald heb wil ik een master Global Business & Sustainability gaan doen. Vanuit die positie lijkt het me wel wat om een aantal jaar bij een adviserende organisatie aan de slag te gaan, om op deze manier voldoende ervaring op te doen, een netwerk op te bouwen en mezelf van een stevige financiële basis te voorzien om daarna wellicht zelf een adviesbureau te starten of bij een kleinere organisatie een meer seniore functie te gaan vervullen.

Ik ben wel benieuwd wat jullie van dit idee vinden. Daarnaast vroeg ik me af hoe 'hot' sustainability is binnen de adviestakken van de grote 4. De komende jaren gaat dit alsmaar belangrijker worden denk ik, dus ik neem aan dat er bij dergelijke kantoren ook wel naar gekeken wordt?

Misschien zijn er zelfs medeFOK!ers die een zeflde traject hebben of willen doorlopen, ik ben benieuwd!
pi_158425092
De grote 4 doen allemaal wel aan controles van duurzaamheidsverslagen. Elk kantoor heeft haar eigen naam voor deze afdeling, bij EY heet het bijvoorbeeld Climate Change and Sustainability Services. Hier kan je kennis van duurzaamheid goed van pas komen. Ik denk dat er daar ook wel vraag is naar mensen met een andere achtergrond dan accountancy.

Ik ken zelf echter geen mensen die echt alleen maar in deze praktijk werkzaam zijn.
pi_158463808
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 21:32 schreef Lavezzi het volgende:

Je begint volgens mij altijd (in elk geval bij de big4) aan een opleidingsprogramma, de NOB. Waarschijnlijk solliciteer je bij Loyens dan in de praktijk als werkstudent, dat ze je een tijdje in die functie aannemen om te kijken of en in hoeverre je geschikt bent. Bij Baker & McKenzie wordt je voordat je wordt aangenomen, verplicht een 6-weekse stage te lopen.
Welnee. Je hoeft geen verplichte stage bij B&M te lopen en je kunt gewoon als bijna afgestudeerde solliciteren bij LoLo voor een reguliere baan, dus niet per se werkstudent. Het is alleen inderdaad wel echt tegen het einde van je studie, dus master.
pi_158464256
Net gebeld dat ik bij PwC een assessment mag doen. Heb nog nooit assessment gedaan en heb een week de tijd. De tips die ik tot nu toe heb gehad zijn: veel oefenen, uitgerust er aan beginnen en pauzes nemen tussen de onderdelen. Als iemand anders nog een goede tip heeft: heel graag.

Ik ga het in ieder geval over de kerst heen tillen. Vandaag en morgen hoop ik er mee te kunnen oefenen en dan kan ik na de kerst het echte assessment gaan doen.
pi_158464477
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 11:35 schreef DoubleDip het volgende:
Net gebeld dat ik bij PwC een assessment mag doen. Heb nog nooit assessment gedaan en heb een week de tijd. De tips die ik tot nu toe heb gehad zijn: veel oefenen, uitgerust er aan beginnen en pauzes nemen tussen de onderdelen. Als iemand anders nog een goede tip heeft: heel graag.

Ik ga het in ieder geval over de kerst heen tillen. Vandaag en morgen hoop ik er mee te kunnen oefenen en dan kan ik na de kerst het echte assessment gaan doen.
Hoogstens dat boekje van Bloemers even doorlezen. Verder niet al te druk over maken. Die assessments zijn niet wereldschokkend. Bovendien kun je je basisniveau slechts een klein beetje omhoog krijgen door heel veel te oefenen.
pi_158481559
Het PwC assessment is vrij eenvoudig en je krijgt per e-mail een link waarmee je oefenopgaven kunt maken. De persoonlijkheidstest is wel zeer uitgebreid, zorg dat je daar consequent bent in je beantwoording.

Voor welke locatie en afdeling heb je overigens gesolliciteerd?
pi_158482070
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 09:45 schreef SavageBrother het volgende:
Na enig meelezen ga ik mijn vraag hier ook maar eens parkeren. Ik ga begin september starten met een pre-mster aan de RSM en wanneer ik die behaald heb wil ik een master Global Business & Sustainability gaan doen. Vanuit die positie lijkt het me wel wat om een aantal jaar bij een adviserende organisatie aan de slag te gaan, om op deze manier voldoende ervaring op te doen, een netwerk op te bouwen en mezelf van een stevige financiële basis te voorzien om daarna wellicht zelf een adviesbureau te starten of bij een kleinere organisatie een meer seniore functie te gaan vervullen.

Ik ben wel benieuwd wat jullie van dit idee vinden. Daarnaast vroeg ik me af hoe 'hot' sustainability is binnen de adviestakken van de grote 4. De komende jaren gaat dit alsmaar belangrijker worden denk ik, dus ik neem aan dat er bij dergelijke kantoren ook wel naar gekeken wordt?

Misschien zijn er zelfs medeFOK!ers die een zeflde traject hebben of willen doorlopen, ik ben benieuwd!
Een tijdje geleden een partner van een Big 4 gesproken over sustainability.Hij gaf aan dat ze iedere maand wel honderd sollicitaties binnenkregen van mensen die een profiel hadden met betrekking tot duurzaamheid. Veel mensen zijn echter de linkse boomknuffellaars en hij vertelde dat de voorkeur ligt bij personen die ook kunnen kwantificeren. Oftewel wat zijn de financiële opbrengst of risico's als ik transport van x naar y verplaats.
pi_158485023
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 22:27 schreef Lavezzi het volgende:
Het PwC assessment is vrij eenvoudig en je krijgt per e-mail een link waarmee je oefenopgaven kunt maken. De persoonlijkheidstest is wel zeer uitgebreid, zorg dat je daar consequent bent in je beantwoording.

Voor welke locatie en afdeling heb je overigens gesolliciteerd?
Amsterdam. Tax en HRS. Ik hoorde van mensen die er werken juist dat hij lastig is vergeleken met andere assessments van de Big 4. Bedankt voor de tip verder.
pi_158514652
Naar mijn mening zijn alle assessments bij PwC hetzelfde en die van Tax (HRS bestaat officieel niet meer, maar is gerebrand naar People & Organisation) is 'dus' gewoon van SHL als mijn geheugen mij niet in de steek laat. Ik heb hem namelijk ook gemaakt. Wel in 2013, toen werd volgens mij veel minder waarde gehecht aan een dergelijk assessment.

Gewoon goed de tijd nemen, zo moeilijk zijn ze niet. Vooral indexcijfertjes, grafieken en percentiel vraagjes ga je krijgen. Daarnaast persoonlijkheidstest ook echt eerlijk invullen, anders val je later toch wel door de mand.

Nu ben ik wel benieuwd; welke afdeling?
pi_158518853
Het is van SHL ja. Ik heb gesolliciteerd voor Global Mobility. Ik heb van anderen begrepen dat het vooral kubussen, figuurreeksen, cijferreeksen en analogieën zijn. Over grafieken en dergelijke heb ik van mijn medestudenten niks gehoord. Maar bedankt voor de tip, dan kan ik daar ook op oefenen.
pi_158519714
Ah oke, wellicht dat ze het assessment veranderd hebben dan sinds dit jaar. In ieder geval ken ik een aantal collega's daar, hele leuke afdeling! Ook met het hele BEPS-gebeuren wordt Global Mobility (nog) belangrijker (alleen al actie punt 7!).
pi_158521270
Ik zit met al een tijdje in te lezen in deze topics (ook die van voorgaande jaren) en heb een vraag mbt stages.

Huidige situatie: ik ben een WO bedrijfseconomie student en zit nu in het 3e - tevens laatste - jaar van mijn bachelor. Hierna wil ik de master accountancy gaan doen met direct erachteraan een post-master tot RA. Ik heb al voldoende keuzevakken gedaan de afgelopen jaren om direct te voldoen aan de hiervoor gestelde eisen.

Nu wil ik graag een scriptie-stage doen bij een Big Four kantoor. Echter denk ik er ook over om hiervóór nog een meeloopstage te doen voor een extra pak ervaring. Ik heb namelijk na me dik 2 jaar door theorie te hebben geworsteld nog geen praktijkervaring in de sector. Zouden jullie me zo'n meeloopstage aanraden? En zo ja, kan ik hem dan beter in de eerste maanden van de master doen, of in de laatste maanden van mijn bachelor?

Ieder advies is van harte welkom! :)
pi_158522025
Ik kan je het alleen maar aanraden. Merk toch dat meeloopstagiaires die het goed doen, ook aansluitend hun scriptie kunnen schrijven en kunnen blijven werken. Bij scriptiestages is dat wat lastiger, omdat je wellicht 1 dag in de week of minder 'echt' werkt. Dan dien je het meer te hebben van je persoonlijkheid/gunfactor.

tl;dr: Ja. Sowieso is praktijkervaring altijd goed.
pi_158537802
Laat maar. Al gevonden. Denk ik.

Klopt het dat je na registratie in het overzicht van tests alleen Assessment ziet? Ik zie Assessment (20 minuten) staan, wat volgens mij een oefentest is. Verder zie ik alleen iets van 2 minuten dus dit zal een evaluatie zijn. Dan had ik denk ik wel codes moeten krijgen.

Het cijfermatige deel gaat inderdaad om grafieken. Dat had ik verkeerd gezien.

[ Bericht 45% gewijzigd door DoubleDip op 26-12-2015 14:21:35 ]
pi_158542899
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 15:18 schreef Vebilas het volgende:
Ik zit met al een tijdje in te lezen in deze topics (ook die van voorgaande jaren) en heb een vraag mbt stages.

Huidige situatie: ik ben een WO bedrijfseconomie student en zit nu in het 3e - tevens laatste - jaar van mijn bachelor. Hierna wil ik de master accountancy gaan doen met direct erachteraan een post-master tot RA. Ik heb al voldoende keuzevakken gedaan de afgelopen jaren om direct te voldoen aan de hiervoor gestelde eisen.

Nu wil ik graag een scriptie-stage doen bij een Big Four kantoor. Echter denk ik er ook over om hiervóór nog een meeloopstage te doen voor een extra pak ervaring. Ik heb namelijk na me dik 2 jaar door theorie te hebben geworsteld nog geen praktijkervaring in de sector. Zouden jullie me zo'n meeloopstage aanraden? En zo ja, kan ik hem dan beter in de eerste maanden van de master doen, of in de laatste maanden van mijn bachelor?

Ieder advies is van harte welkom! :)
Bij veel kantoren is het 1 aanname moment, dus als je je scriptie mag komen schrijven krijg je ook direct arbeidscontract voor daarna. Maak jr vooral niet teveel zorgen, persoonlijkheid is veruit het meest belangrijk bij sollicitaties in de audit
pi_158593660
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 22:38 schreef Brembo het volgende:

[..]

Een tijdje geleden een partner van een Big 4 gesproken over sustainability.Hij gaf aan dat ze iedere maand wel honderd sollicitaties binnenkregen van mensen die een profiel hadden met betrekking tot duurzaamheid. Veel mensen zijn echter de linkse boomknuffellaars en hij vertelde dat de voorkeur ligt bij personen die ook kunnen kwantificeren. Oftewel wat zijn de financiële opbrengst of risico's als ik transport van x naar y verplaats.
Dank voor je input! Zeker een punt om rekening mee te houden dus wanneer ik mijn vakkenpakket samen mag/kan stellen.
pi_158602969
Net het assessment bij PwC afgerond. Wat een kluif, was inclusief oefenen tussendoor en pauzes zowat de hele dag bezig. Het viel me eerlijk gezegd mee. Numeriek redeneren ging iets minder maar verder ging het best goed. De uitslag komt in het nieuwe jaar dus duimen maar!
pi_158616547
Succes!
pi_158671853
Buh, 1 punt te weinig (numeriek) en daardoor niet door verder. Jammer want persoonlijkheid matcht wel goed en bij inductief had ik zelfs de maximale score.
pi_158784196
Naar alle waarschijnlijkheid ga ik na mijn master Accountancy aan het Erasmus vanaf september beginnen in de audit. De planning is om dan ook te beginnen aan de post-master RA, maar ik heb een vraagje. In hoeverre is deze titel wat waard in het buitenland of bij internationale banen. Ik heb namelijk mijn wens om op een gegeven moment na mijn RA-titel vroeg of laat een internationale baan te zoeken.
Ik vroeg me dus af of dit goed haalbaar en aannemelijk is?
Alvast bedankt!
pi_158784452
quote:
12s.gif Op zondag 3 januari 2016 12:25 schreef Jodenkoekj het volgende:
Naar alle waarschijnlijkheid ga ik na mijn master Accountancy aan het Erasmus vanaf september beginnen in de audit. De planning is om dan ook te beginnen aan de post-master RA, maar ik heb een vraagje. In hoeverre is deze titel wat waard in het buitenland of bij internationale banen. Ik heb namelijk mijn wens om op een gegeven moment na mijn RA-titel vroeg of laat een internationale baan te zoeken.
Ik vroeg me dus af of dit goed haalbaar en aannemelijk is?
Alvast bedankt!
Titel is net zoveel waard, behalve als je partner wil worden in het buitenland. Ik werk als RA als manager in de UK
pi_158797437
quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2016 12:36 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Titel is net zoveel waard, behalve als je partner wil worden in het buitenland. Ik werk als RA als manager in de UK
En bedoel je dan manager in het bedrijfsleven of als accountant bij een kantoor?
pi_158805061
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 20:07 schreef Jodenkoekj het volgende:

[..]

En bedoel je dan manager in het bedrijfsleven of als accountant bij een kantoor?
Big four kantoor. Maar ook voor bedrijfsleven geldt hetzelfde. Big four ervaring + accountant titel (uit welk land dan ook) is zeer waardevol. Je kan overigens in NL ook een ACCA of CPA titel halen met relatief normaal traject
pi_158813393
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 14:46 schreef DoubleDip het volgende:
Buh, 1 punt te weinig (numeriek) en daardoor niet door verder. Jammer want persoonlijkheid matcht wel goed en bij inductief had ik zelfs de maximale score.
Shit happens, je hebt nog 3 andere kantoren :).
pi_158828950
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 11:42 schreef xminator het volgende:

[..]

Shit happens, je hebt nog 3 andere kantoren :).
Ik heb nu bij een kleiner kantoor gesolliciteerd. Eind van de week hoor ik meer. Hebben precies wat ik wil en het is dichtbij. Kan er op de fiets heen. Zou mooi zijn. Cultuur lijkt sterk op PwC, sterker nog een paar werknemers komen ook uit die hoek.
pi_158829716
quote:
1s.gif Op maandag 4 januari 2016 21:05 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Ik heb nu bij een kleiner kantoor gesolliciteerd. Eind van de week hoor ik meer. Hebben precies wat ik wil en het is dichtbij. Kan er op de fiets heen. Zou mooi zijn. Cultuur lijkt sterk op PwC, sterker nog een paar werknemers komen ook uit die hoek.
Wat voor functie heb je op gesolliciteerd?
pi_158841054
quote:
1s.gif Op maandag 4 januari 2016 21:24 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Wat voor functie heb je op gesolliciteerd?
Gewoon student-stagiair, aangezien ze daar doorgaans maar 1 iemand voor hebben.
pi_159050469
Hier ook al een tijdje Big-4-medewerker. Als er vragen zijn hoor ik het wel
pi_159050773
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 20:26 schreef Travel. het volgende:
Hier ook al een tijdje Big-4-medewerker. Als er vragen zijn hoor ik het wel
Is 2050 euro bruto een redelijk salaris voor een afgestudeerde accountancy student (HBO)? betreft samenstelpraktijk welliswaar niet big4 maar wel in de top 10 grootste accountantskantoren.

Geen leaseauto of dergelijke.
pi_159050829
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 20:32 schreef dopfles1 het volgende:

[..]

Is 2050 euro bruto een redelijk salaris voor een afgestudeerde accountancy student (HBO)? betreft samenstelpraktijk welliswaar niet big4 maar wel in de top 10 grootste accountantskantoren.

Geen leaseauto of dergelijke.
Uhm, dat zou ik niet weten. Ik weet alleen dat je als WO'er 3200 bruto met auto en 2800 bruto zonder als starter verdiend op mijn afdeling (tax)
pi_159050968
quote:
9s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 20:34 schreef Travel. het volgende:

[..]

Uhm, dat zou ik niet weten. Ik weet alleen dat je als WO'er 3200 bruto met auto en 2800 bruto zonder als starter verdiend op mijn afdeling (tax)
Aight, ik vond het zelf namelijk vrij laag maar dit is wel het uiterste wat ze willen bieden (boden in eerste instantie nog lager :') ).

Wellicht andere fokkers een idee? Ik weet dat 2200 + leaseauto bij big4 voor een starter HBO AC standaard is. Maar is het verschil dan zo groot met een niet-big4 kantoor?
pi_159051463
Samenstel verdient sowieso minder dan controle. De leaseauto heb je vaak ook niet echt nodig dan. Denk dat 2.050 voor non-big4 niet heel hoog is, maar het kan slechter.
pi_159054454
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 20:48 schreef fokva het volgende:
Samenstel verdient sowieso minder dan controle. De leaseauto heb je vaak ook niet echt nodig dan. Denk dat 2.050 voor non-big4 niet heel hoog is, maar het kan slechter.
Zonder auto met relatief gewilde opleiding? Zeker wel weinig. Bij big four (controle) verdien je na 2 jaar (dan dus als senior) ruim 3k + bonus + auto, ook met HBO achtergrond. Dan is her verschil wel erg groot m.i.

[ Bericht 0% gewijzigd door Underdoggy op 12-01-2016 22:09:22 ]
pi_159132047
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 21:59 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Zonder auto met relatief gewilde opleiding? Zeker wel weinig. Bij big four (controle) verdien je na 2 jaar (dan dus als senior) ruim 3k + bonus + auto, ook met HBO achtergrond. Dan is her verschil wel erg groot m.i.
Ze doet toch geen controle? Je vergeet dat je dan ook een zwaardere studie er naast doet. Overigens ben je tegenwoordig pas na 3-4 jaar senior vanaf hbo. Bovendien is de bonus niet noemenswaardig.
pi_159209511
Hoe zit het tegenwoordig bij de assurance afdelingen bij de Big 4 met de overurencompensatie?
Ik dacht dat bijvoorbeeld bij EY de eerste 100 overuren niet meetelden maar die daarna wel. Is dit nog steeds zo of is het teruggedraaid? En hoe zit dat bij de andere kantoren?
En gaat het dan om tijd voor tijd?
  maandag 18 januari 2016 @ 20:08:36 #112
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_159210068
Deloitte heeft tijd voor tijd voor al je overuren :Y
Alleen heb je in low season 10 weken een 35-urige werkweek en dan in high season 10 keer een 45-urige werkweek.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_159210136
Bij EY heb je tijd voor tijd. Bij Deloitte werk je in de rustige periode standaard minder volgens contract en in busy season meer. Hoe dat met uren daarboven gaat weet ik niet.
pi_159223682
Hoe gaat dat bij mensen in de praktijk met overuren declareren? Mijn ervaring vooralsnog is dat dat niet zo vaak gebeurt, tenzij de druk echt enorm hoog is en ze verder ook op 100% declarabel zitten.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 11:19:07 #115
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_159223752
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 11:14 schreef Lavezzi het volgende:
Hoe gaat dat bij mensen in de praktijk met overuren declareren? Mijn ervaring vooralsnog is dat niemand overuren declareert, tenzij de druk echt enorm hoog is en ze verder ook op 100% declarabel zitten.
Mijn ervaring is dat iedereen gewoon zijn gewerkte uren schrijft :P
Tuurlijk, kwartiertje / half uurtje minder omdat je tussendoor op Facebook zit kan, maar als ik van 8u tot 22u werk dan schrijf ik heus wel meer dan 8u op die dag hoor :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_159240777
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 19:52 schreef Jodenkoekj het volgende:
Hoe zit het tegenwoordig bij de assurance afdelingen bij de Big 4 met de overurencompensatie?
Ik dacht dat bijvoorbeeld bij EY de eerste 100 overuren niet meetelden maar die daarna wel. Is dit nog steeds zo of is het teruggedraaid? En hoe zit dat bij de andere kantoren?
En gaat het dan om tijd voor tijd?
Bij EY krijg je 100%, volgens mij was EY ook één van de eersten die dit weer zo ging toepassen (maybe tezamen met deloitte?).

KPMG en PWC hebben nog rare overurenregeling. PwC mag je het eerste uur niet schrijven en bij kpmg tellen je overuren pas mee nadat je 100+ overuren hebt gedraaid..

Slechte zaak van de big 4.

quote:
2s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 11:19 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat iedereen gewoon zijn gewerkte uren schrijft :P
Tuurlijk, kwartiertje / half uurtje minder omdat je tussendoor op Facebook zit kan, maar als ik van 8u tot 22u werk dan schrijf ik heus wel meer dan 8u op die dag hoor :P
Zo doen wij dat ook. Het is mij nog nooit gevraagd om te letten op mijn uren oid. het zou mij eerlijk gezegd ook niet boeien als het budget in gevaar komt.Tijdsnood is geen excuus om kwaliteit in te perken imo.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 21:43:22 #117
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_159240909
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 21:40 schreef xminator het volgende:

[..]

Bij EY krijg je 100%, volgens mij was EY ook één van de eersten die dit weer zo ging toepassen (maybe tezamen met deloitte?).

KPMG en PWC hebben nog rare overurenregeling. PwC mag je het eerste uur niet schrijven en bij kpmg tellen je overuren pas mee nadat je 100+ overuren hebt gedraaid..

Slechte zaak van de big 4.

[..]

Zo doen wij dat ook. Het is mij nog nooit gevraagd om te letten op mijn uren oid. het zou mij eerlijk gezegd ook niet boeien als het budget in gevaar komt.Tijdsnood is geen excuus om kwaliteit in te perken imo.
Nou ja, het wordt soms wel aangegeven als er een krap budget is ofzo, of dat we uren per post ff in een urenmodel in het dossier moeten bijhouden. Maar das meer voor meerwerk factureren dan dat ze moeilijk gaan doen over mijn geschreven uren :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_159242706
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 21:43 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Nou ja, het wordt soms wel aangegeven als er een krap budget is ofzo, of dat we uren per post ff in een urenmodel in het dossier moeten bijhouden. Maar das meer voor meerwerk factureren dan dat ze moeilijk gaan doen over mijn geschreven uren :)
Ja, maar dat is niet meer dan logisch. Zou je eigenlijk consequent op elke opdracht moeten bijhouden.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 22:43:05 #119
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_159243186
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 22:29 schreef xminator het volgende:

[..]

Ja, maar dat is niet meer dan logisch. Zou je eigenlijk consequent op elke opdracht moeten bijhouden.
Zou moeten ja, gebeurt helaas niet altijd :') :D
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_159285717
Positief nieuws dat het is teruggedraaid ;) Dan worden er in een busy season aardig wat extra vrije dagen opgespaard vanuit de overuren neem ik aan?
pi_159626308
Ik heb een vraag over de pre employment screening van de big four. Ik heb mijn studie afgerond en heb van 2 vd 4 een aanbod gekregen (na de sollicitatieprocedure). Nu volgt er een screening, waarvan ik van KPMG heb begrepen dat dat via DSI gaat. Een onderdeel van die screening is het laten ondertekenen van een werkgeversverklaring van mijn bijbaantje tijdens mijn studie.

Ik heb geen prettige tijd ondervonden bij een van mijn vorige werkgevers en wij zijn daarom niet goed uit elkaar gegaan. Ik vraag mij af in hoeverre dit voor een probleem kan zorgen bij de screening? En wat jullie ervaringen zijn geweest m.b.t. zo'n screening?

Ik moet een aanbod afwijzen, en ik hoop niet dat het andere aanbod wordt ingetrokken door zo'n screening.
pi_159628246
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 17:11 schreef Zandsteen het volgende:
Ik heb een vraag over de pre employment screening van de big four. Ik heb mijn studie afgerond en heb van 2 vd 4 een aanbod gekregen (na de sollicitatieprocedure). Nu volgt er een screening, waarvan ik van KPMG heb begrepen dat dat via DSI gaat. Een onderdeel van die screening is het laten ondertekenen van een werkgeversverklaring van mijn bijbaantje tijdens mijn studie.

Ik heb geen prettige tijd ondervonden bij een van mijn vorige werkgevers en wij zijn daarom niet goed uit elkaar gegaan. Ik vraag mij af in hoeverre dit voor een probleem kan zorgen bij de screening? En wat jullie ervaringen zijn geweest m.b.t. zo'n screening?

Ik moet een aanbod afwijzen, en ik hoop niet dat het andere aanbod wordt ingetrokken door zo'n screening.
De screening zelf is een algemene screening, die je bij ieder financiële dienstverlening moet afleggen. Ik heb destijds ook een soort van zelfde geval gehad. Je kan in een Word document even je verhaal toelichten en dat als bijlage toevoegen. En als je het nog voor de zekerheid wilt weten of je het goed doet, kan je altijd DSI zelf even contact opnemen :)
  woensdag 3 februari 2016 @ 19:08:00 #123
167923 appelsjap
All the above
pi_159629246
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 17:11 schreef Zandsteen het volgende:
Ik heb een vraag over de pre employment screening van de big four. Ik heb mijn studie afgerond en heb van 2 vd 4 een aanbod gekregen (na de sollicitatieprocedure). Nu volgt er een screening, waarvan ik van KPMG heb begrepen dat dat via DSI gaat. Een onderdeel van die screening is het laten ondertekenen van een werkgeversverklaring van mijn bijbaantje tijdens mijn studie.

Ik heb geen prettige tijd ondervonden bij een van mijn vorige werkgevers en wij zijn daarom niet goed uit elkaar gegaan. Ik vraag mij af in hoeverre dit voor een probleem kan zorgen bij de screening? En wat jullie ervaringen zijn geweest m.b.t. zo'n screening?

Ik moet een aanbod afwijzen, en ik hoop niet dat het andere aanbod wordt ingetrokken door zo'n screening.
Ja ligt er natuurlijk wel aan waarom je niet goed uit elkaar bent gegaan. Heb je iets gestolen, of fraude gepleegd dan kan het problemen opleveren ja. Heb je een geschil gehad over loon oid dan kan ik me niet voorstellen dat ze daar een probleem over maken. Het verzwijgen van je bijbaantje bij DSI lijkt me ook niet slim want naderhand stuurt DSI de verklaring door naar je kantoor en die kunnen je bijbaantjes dan vergelijken met die op je CV.
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_159630250
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 19:08 schreef appelsjap het volgende:

[..]

Ja ligt er natuurlijk wel aan waarom je niet goed uit elkaar bent gegaan. Heb je iets gestolen, of fraude gepleegd dan kan het problemen opleveren ja. Heb je een geschil gehad over loon oid dan kan ik me niet voorstellen dat ze daar een probleem over maken. Het verzwijgen van je bijbaantje bij DSI lijkt me ook niet slim want naderhand stuurt DSI de verklaring door naar je kantoor en die kunnen je bijbaantjes dan vergelijken met die op je CV.
Het heeft niks te maken met fraude oid.

Ik heb mijn cv wel zo opgesteld dat er 2 relevante bijbanen op staan waaronder dat baantje dus.
Tussendoor heb ik hier en daar ook gewerkt, maar dat heb ik niet op mijn cv vermeld. Kan de dsi dit verder nog inzien (op basis van een koppeling met de belastingdienst?)
Voor zover ik weet is het dsi geen overheidsinstantie.
  woensdag 3 februari 2016 @ 19:44:37 #125
167923 appelsjap
All the above
pi_159630323
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2016 19:42 schreef Zandsteen het volgende:

[..]

Het heeft niks te maken met fraude oid.

Ik heb mijn cv wel zo opgesteld dat er 2 relevante bijbanen op staan waaronder dat baantje dus.
Tussendoor heb ik hier en daar ook gewerkt, maar dat heb ik niet op mijn cv vermeld. Kan de dsi dit verder nog inzien (op basis van een koppeling met de belastingdienst?)
Voor zover ik weet is het dsi geen overheidsinstantie.
Nee kunnen ze denk ik niet zien, volgens mij kijken ze alleen naar door jou opgegeven bijbaantjes en geven daar hun verklaring over met eventueel hun bevindingen.
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_159888038
Beste dames en heren,

Ik heb over een tijdje mijn eerste sollicitatiegesprek bij Deloitte staan. Dit is voor mij mijn eerste echte (professionele/serieuze) sollicitatie, nu vraag ik mij af wat ik kan verwachten. Een eerste gesprek is natuurlijk een kennismakingsgesprek, maar hoe hebben jullie dit ervaren? Zijn er dingen waar je echt op moet letten of echt voor jezelf moet voorbereiden? Ik neem aan dat ik sowieso antwoord moet kunnen geven op de standaardvragen. Ik hoop dat jullie nog tips hebben!

MVG!
  zondag 14 februari 2016 @ 07:30:51 #127
167923 appelsjap
All the above
pi_159902606
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 16:59 schreef YUGIYO het volgende:
Beste dames en heren,

Ik heb over een tijdje mijn eerste sollicitatiegesprek bij Deloitte staan. Dit is voor mij mijn eerste echte (professionele/serieuze) sollicitatie, nu vraag ik mij af wat ik kan verwachten. Een eerste gesprek is natuurlijk een kennismakingsgesprek, maar hoe hebben jullie dit ervaren? Zijn er dingen waar je echt op moet letten of echt voor jezelf moet voorbereiden? Ik neem aan dat ik sowieso antwoord moet kunnen geven op de standaardvragen. Ik hoop dat jullie nog tips hebben!

MVG!
Beste YUGIYO,

Die vraag is al 100x behandeld in deze reeks. Ik stel voor om een (paar) topic(s) te lezen voor je antwoord.
Topicreeks: Werken bij de grote vier

Groet,

appelsjap
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_159905340
@appelsjap
Ik ben nieuw hier, geen idee hoe het werkt. Ik heb wel een aantal posts gezien, echter niet echt concreet antwoord op de vraag waar ik mee zit. In ieder geval, ik zal kijken of ik het kan vinden in de vorige topics.
pi_160070200
Hallo daar,

Ik heb volgende week een eerste gesprek bij BDO voor een sollicitatie als werkstudent audit. Het gesprek vindt dus plaats met enkel de recruiter. Over de inhoud van het gesprek weet ik redelijk wat ik kan verwachten, ik loop alleen tegen een praktisch probleem aan. Wat moet ik aan doen? Ik wil natuurlijk niet zwaar over- of underdressed voor de dag komen.

Ik weet dat BDO officieel niet tot de grote vier behoord maar hoop toch dat jullie mij hier in enig advies kunnen voorzien.

Alvast bedankt!
pi_160070497
Gewoon pak incl stropdas. Prima voor een sollicitatie.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_160072709
Andere opties zijn er wat mij betreft ook niet, wellicht de das weglaten maar dat zou ik je ook niet aanraden.
pi_160075235
Weten jullie wat je voor jouw 1e werkdag aan hebt getrokken? Ik denkt zelf gewoon aan een pantalon en overhemd, dat was namelijk wat de managers in het tweede gesprek aanhadden.

Ik heb verder ook niet gehoord wat ik mee moet nemen. Ik kom ook niet verder dan een akte tas met eten en schrijfgerei, verder wat vergeten? :)
pi_160076921
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 20:20 schreef Zandsteen het volgende:
Weten jullie wat je voor jouw 1e werkdag aan hebt getrokken? Ik denkt zelf gewoon aan een pantalon en overhemd, dat was namelijk wat de managers in het tweede gesprek aanhadden.

Ik heb verder ook niet gehoord wat ik mee moet nemen. Ik kom ook niet verder dan een akte tas met eten en schrijfgerei, verder wat vergeten? :)
Ik heb even niet meegelezen maar uitgaande van big-four: gewoon pak aantrekken en geen lunch meenemen.
pi_160076971
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 21:11 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Ik heb even niet meegelezen maar uitgaande van big-four: gewoon pak aantrekken en geen lunch meenemen.
Geen lunch? :?
Gewoon lunch meenemen joh :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_160077243
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 21:12 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Geen lunch? :?
Gewoon lunch meenemen joh :P
En dan in het bedrijfsrestaurant je broodbakje leegeten? Dat heb ik echt nog nooit gezien, maar dat verschilt blijkbaar per kantoor.
pi_160085569
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 21:11 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Ik heb even niet meegelezen maar uitgaande van big-four: gewoon pak aantrekken en geen lunch meenemen.
Van dat lunch kan ik nog wel begrijpen, maar is een pak niet iets teveel van het goede wanneer je manager(s) in een pantalon en luchtig overhemd lopen? Betreft een big four idd, afdeling audit.
  zondag 21 februari 2016 @ 07:51:30 #137
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_160085721
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 21:19 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

En dan in het bedrijfsrestaurant je broodbakje leegeten? Dat heb ik echt nog nooit gezien, maar dat verschilt blijkbaar per kantoor.
Ik zie het zo vaak. Of ik eet niet eens in heg restaurant maar achter m'n laptop. :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  zondag 21 februari 2016 @ 07:52:56 #138
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_160085724
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 05:21 schreef Zandsteen het volgende:

[..]

Van dat lunch kan ik nog wel begrijpen, maar is een pak niet iets teveel van het goede wanneer je manager(s) in een pantalon en luchtig overhemd lopen? Betreft een big four idd, afdeling audit.
Eerste dag kan je maar beter overdressed zijn lijkt me :P
Stropdas kan altijd nog af, jasje van m'n pak hang ik 's ochtends vaak gelijk al op.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  zondag 21 februari 2016 @ 12:26:57 #139
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_160088608
Lijkt me inderdaad dat de partners hun jasje in hun kantoor hebben hangen, het is niet alsof ze met een half pak aankomen op hun werk...
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_160091547
En buiten dat, je kan je jasje altijd nog uit doen als je hem bij je hebt. Je kan hem niet zo gemakkelijk aan doen als hij nog thuis ligt.

Ik ga beginnen met een stage volgende week bij een big4 op de auditafdeling, zin in ^O^ En ik trek een pak aan >:)
pi_160099065
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 20:20 schreef Zandsteen het volgende:
Weten jullie wat je voor jouw 1e werkdag aan hebt getrokken? Ik denkt zelf gewoon aan een pantalon en overhemd, dat was namelijk wat de managers in het tweede gesprek aanhadden.

Ik heb verder ook niet gehoord wat ik mee moet nemen. Ik kom ook niet verder dan een akte tas met eten en schrijfgerei, verder wat vergeten? :)
Welk kantoor? De kans is groot dat je bij je laptop ook gelijk een tas krijgt, die hoef je dan dus niet zelf mee te nemen. Eten meenemen zou ik nog niet doen, gewoon met je collega's gaan lunchen in het bedrijfsrestaurant.

Qua kleding gewoon in pak, das hoef je denk ik niet te doen.
pi_160102232
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 19:02 schreef Lavezzi het volgende:

[..]

Welk kantoor? De kans is groot dat je bij je laptop ook gelijk een tas krijgt, die hoef je dan dus niet zelf mee te nemen. Eten meenemen zou ik nog niet doen, gewoon met je collega's gaan lunchen in het bedrijfsrestaurant.

Qua kleding gewoon in pak, das hoef je denk ik niet te doen.
Als ik het zo lees hoef ik dus helemaal niks mee te nemen.
Kan ik ook meer dan alleen mijn laptop kwijt in die tas? Het betreft Deloitte.
pi_160112865
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 20:57 schreef Zandsteen het volgende:

[..]

Als ik het zo lees hoef ik dus helemaal niks mee te nemen.
Kan ik ook meer dan alleen mijn laptop kwijt in die tas? Het betreft Deloitte.

Dag Zandsteen,

Zelf ben ik door het eerste sollicitatiegesprek heen en moet ik dus nog voor een laatste (2e) gesprek met een manager en een partner. Hoe heb jij je 2e gesprek ervaren? Leek het op het 1e gesprek? Zou je me misschien kunnen vertellen hoe jij dat heb ervaren en of je het anders had willen aanpakken? Alle tips zijn natuurlijk welkom!

Mvg
pi_160115696
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 20:57 schreef Zandsteen het volgende:

[..]

Als ik het zo lees hoef ik dus helemaal niks mee te nemen.
Kan ik ook meer dan alleen mijn laptop kwijt in die tas? Het betreft Deloitte.

Hoe dat precies bij Deloitte zit durf ik niet te zeggen. De tas die ik heb is zo groot dat ik hem niet eens gebruik, daar past (veel) meer dan een laptop in.
pi_160124705
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 10:50 schreef YUGIYO het volgende:

[..]

Dag Zandsteen,

Zelf ben ik door het eerste sollicitatiegesprek heen en moet ik dus nog voor een laatste (2e) gesprek met een manager en een partner. Hoe heb jij je 2e gesprek ervaren? Leek het op het 1e gesprek? Zou je me misschien kunnen vertellen hoe jij dat heb ervaren en of je het anders had willen aanpakken? Alle tips zijn natuurlijk welkom!

Mvg
Hey, ik vond het 2e gesprek makkelijker gaan dan het eerste gesprek om eerlijk te zijn. Ik heb bij 2 kantoren (big four) zo'n tweede gesprek gehad, en bij beide vond ik de managers heel ontspannen.
Ik heb ze gevraagd naar hun tijd als student/starter en waarom zij de accountancy in zijn gerold, dat zorgt al vrij snel voor een informeel gesprek.

Veel vragen die ze stellen heb je in het 1e gesprek ook al behandeld. Ik zou je er niet zo druk om maken. Waar je wel even over na moet denken is wat jij denkt dat een accountant precies doet, hoe een audit er volgens jou uitziet en wat jij denkt op de korte termijn te gaan doen mocht je worden aangenomen.
Dat klinkt misschien stom, omdat het vanzelfsprekend is dat je dat eigenlijk weet. Maar volgens mij zijn er heel veel sollicitanten (studenten) die hier niet over nagedacht hebben.

Verder kreeg ik ook nog een vraag wat ik zou doen wanneer ik vind dat het antwoord A is, maar de rest van het team zegt dat het antwoord B is.

Als je nog vragen hebt kan je me een berichtje sturen. ;)
pi_160127624
quote:
10s.gif Op zondag 21 februari 2016 12:26 schreef MacorgaZ het volgende:
Lijkt me inderdaad dat de partners hun jasje in hun kantoor hebben hangen, het is niet alsof ze met een half pak aankomen op hun werk...
Mwah zijn er genoeg die dat doen hoor. Ik draag mijn jasje ook zelden eigenlijk.
pi_160197047
In mijn ogen doet dat de professionaliteit een beetje teniet, maar goed ik ben dan ook weer extreem: pochetje, das, bretels, maatpak...

Ieder wat wils! Op vrijdag loop ik d'r ook lekker trashy bij.
pi_160211585
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 10:17 schreef JDFS het volgende:
In mijn ogen doet dat de professionaliteit een beetje teniet, maar goed ik ben dan ook weer extreem: pochetje, das, bretels, maatpak...

Ieder wat wils! Op vrijdag loop ik d'r ook lekker trashy bij.
Ik denk dat bij ons op de verdieping zo'n 5% heel de dag een jasje aanhoud. De rest doet hem 's ochtends uit als ze binnenkomen en weer aan als ze weggaan. Ik heb nu gewoon mijn overjas aan en draag mijn jasje in de lente/herfst. Ik zie niet echt veel verschil. Sowieso lijkt me dat weinig met professionaliteit te maken hebben.

Gasten die zoals jij zo "extreem" gekleed zijn vallen echt wel op. Als je naar een klant gaat is dat wel anders natuurlijk. Gewoon volledig pak met das.

Overigens loop ik vrijdag dan wel weer gewoon in "pak".. ;)
pi_160213455
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag omtrent overwerk:Hoe zit het met de gemaakte overuren bij PwC en Deloitte?

Ik weet inmiddels dat bij EY alle uren uitbetaald worden of verlofdagen kunnen worden genomen. Bij KPMG worden de overuren niet vergoed.

Alvast bedankt!
pi_160315316
PwC: Assurance wel, Tax niet (tenzij je er echt heel veel maakt en het toegestaan is)
  maandag 29 februari 2016 @ 15:25:30 #151
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_160315555
Deloitte Audit: je krijgt de geschreven overuren als verlof terug, 1 overuur is 1 uur extra verlof.
In het voorjaar hebben we 10 weken dat we minimaal 45 uur moeten schrijven, die 5 uur extra t.o.v. de normale 40 uur wordt niet gezien als overwerk. Dit wordt vereffend met 10 weken in het najaar dat we maar minimaal 35 uur moeten schrijven. :)

Oh ja, en als je per 31/12 >80 overuur hebt staan, wordt alles boven de 80 uitbetaald geloof ik. Nooit last van gehad :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_160633708
quote:
10s.gif Op donderdag 25 februari 2016 21:19 schreef Baje het volgende:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag omtrent overwerk:Hoe zit het met de gemaakte overuren bij PwC en Deloitte?

Ik weet inmiddels dat bij EY alle uren uitbetaald worden of verlofdagen kunnen worden genomen. Bij KPMG worden de overuren niet vergoed.

Alvast bedankt!
KPMG heeft alleen nog voor audit junioren een overurenvergoeding indien ze meer dan 100 overuren per jaar halen.
pi_160666241
Weet niet of deze al eens gepost is, maar deze link zou eigenlijk in de OP opgenomen moeten worden voor alle vragen en ervaringen bij de Big4 ;)

http://howshouldweaccountforme.tumblr.com
  maandag 14 maart 2016 @ 19:47:22 #154
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_160667150
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 19:13 schreef QFX23 het volgende:
Weet niet of deze al eens gepost is, maar deze link zou eigenlijk in de OP opgenomen moeten worden voor alle vragen en ervaringen bij de Big4 ;)

http://howshouldweaccountforme.tumblr.com

Die is mooi he :D _O_
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_160751885
In april ga beginnen met mijn scriptie bij een big four kantoor. Ik moet zelf met een onderwerp komen...

Weet iemand misschien een interessant onderwerp wat ik kan onderzoeken? Zelf loop ik hier vast. Het betreft een HBO scriptie :P
pi_160752366
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 23:14 schreef JohnKimble het volgende:
In april ga beginnen met mijn scriptie bij een big four kantoor. Ik moet zelf met een onderwerp komen...

Weet iemand misschien een interessant onderwerp wat ik kan onderzoeken? Zelf loop ik hier vast. Het betreft een HBO scriptie :P
Gewoon even rondklikken in zo'n scriptiebank van een willekeurige uni om inspiratie op te doen. Of zoeken op google books daar staan ook wel scripties.
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
Mensen met...quotes in hun signature. :')
[/quote]
pi_160763047
Wat voor test is de verbale relaties test van EY? Wordt daar gewoon 'analogieën' mee bedoelt? Of is het een tekstje die je moet lezen?

Ik zit in het sollicitatie process van EY en Deloitte voor Consulting. Ik vroeg me ook af of iemand me wat kan vertellen over de cultuur bij EY & Deloitte Advisory.

Alvast bedankt!
pi_160774810
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 23:14 schreef JohnKimble het volgende:
In april ga beginnen met mijn scriptie bij een big four kantoor. Ik moet zelf met een onderwerp komen...

Weet iemand misschien een interessant onderwerp wat ik kan onderzoeken? Zelf loop ik hier vast. Het betreft een HBO scriptie :P
Handig ook om er bij te vertellen wat voor studie je überhaupt doet. :') Scriptie accounting bij EY gok ik?
pi_160774837
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 15:52 schreef ButterflyIAm123 het volgende:
Wat voor test is de verbale relaties test van EY? Wordt daar gewoon 'analogieën' mee bedoelt? Of is het een tekstje die je moet lezen?

Ik zit in het sollicitatie process van EY en Deloitte voor Consulting. Ik vroeg me ook af of iemand me wat kan vertellen over de cultuur bij EY & Deloitte Advisory.

Alvast bedankt!
Jup, volgens mij wel. Cultuur hangt maar net af van in wat voor team je terecht komt (stad, kantoor, team). Valt in zijn algemeenheid echt niets over te zeggen.
pi_160794510
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 23:03 schreef Lavezzi het volgende:

[..]

Jup, volgens mij wel. Cultuur hangt maar net af van in wat voor team je terecht komt (stad, kantoor, team). Valt in zijn algemeenheid echt niets over te zeggen.
Thanks!

Ik ga voor locatie Amsterdam en Human Capital team (Deloitte).
pi_160811958
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 23:32 schreef mergbot het volgende:

[..]

Gewoon even rondklikken in zo'n scriptiebank van een willekeurige uni om inspiratie op te doen. Of zoeken op google books daar staan ook wel scripties.
Thanks voor de tip. Ik heb gekeken, maar echt tot een concreet opdracht kom ik niet.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 23:02 schreef Lavezzi het volgende:

[..]

Handig ook om er bij te vertellen wat voor studie je überhaupt doet. :') Scriptie accounting bij EY gok ik?
Betreft accountancy bij KPMG.
  zondag 20 maart 2016 @ 17:20:33 #163
407389 Klokov
Ya Bogatyr
pi_160813904
Weet iemand het startsalaris van een consultant bij een of meerdere van de big 4 kantoren?
Together We Will Live Forever
SPT / [Kettlebell #2] Simple & Sinister
  zondag 20 maart 2016 @ 17:40:29 #164
436162 GekkePopke
Pop, Gekke Pop
pi_160814538
quote:
2s.gif Op zondag 20 maart 2016 17:20 schreef Klokov het volgende:
Weet iemand het startsalaris van een consultant bij een of meerdere van de big 4 kantoren?
Hangt nogal van de afdeling af. Adviespraktijk verdient bijvoorbeeld een stuk meer.
  zondag 20 maart 2016 @ 17:41:02 #165
436162 GekkePopke
Pop, Gekke Pop
pi_160814555
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 15:52 schreef ButterflyIAm123 het volgende:
Wat voor test is de verbale relaties test van EY? Wordt daar gewoon 'analogieën' mee bedoelt? Of is het een tekstje die je moet lezen?

Wordt inderdaad analogieën mee bedoelt.

[ Bericht 0% gewijzigd door GekkePopke op 20-03-2016 17:45:09 (spelling was dramatisch) ]
pi_160839591
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 17:41 schreef GekkePopke het volgende:

[..]

Wordt inderdaad analogieën mee bedoelt.
Thanks!
Weet iemand ook toevallig hoeveel je er krijgt?
Ik heb er 25 minuten voor.
pi_160839868
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 16:21 schreef JohnKimble het volgende:

[..]

Thanks voor de tip. Ik heb gekeken, maar echt tot een concreet opdracht kom ik niet.
Je kunt toch wel inspiratie opdoen voor een onderwerp? Als je een onderwerp vind wat je wel interessant vind ga je trefwoorden zoeken in een kranten/vaktijdschriftendatabase ofzo om te kijken wat actuele vraagstukken zijn, dan verzin je een opdracht daaromheen.
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
Mensen met...quotes in hun signature. :')
[/quote]
  maandag 21 maart 2016 @ 19:29:23 #168
436162 GekkePopke
Pop, Gekke Pop
pi_160840734
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 18:46 schreef ButterflyIAm123 het volgende:

[..]

Thanks!
Weet iemand ook toevallig hoeveel je er krijgt?
Ik heb er 25 minuten voor.
Volgens mij krijg je er 30 of 35 zoiets.
pi_160841869
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 18:56 schreef mergbot het volgende:

[..]

Je kunt toch wel inspiratie opdoen voor een onderwerp? Als je een onderwerp vind wat je wel interessant vind ga je trefwoorden zoeken in een kranten/vaktijdschriftendatabase ofzo om te kijken wat actuele vraagstukken zijn, dan verzin je een opdracht daaromheen.
Onderwerpen die mij interesseren zijn bijv. IT-ontwikkelingen zoals continuous auditing en big data. Maar dat tot een concreet probleemstelling formuleren lukt mij niet.

- Wat zijn de voorwaarden om continuous auditing toe te passen?
- Hoe draagt Big Data bij aan de kwaliteit van auditing
- etc...

Zijn dit beetje goede vraagstellingen?
pi_160842583
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:03 schreef JohnKimble het volgende:

[..]

Onderwerpen die mij interesseren zijn bijv. IT-ontwikkelingen zoals continuous auditing en big data. Maar dat tot een concreet probleemstelling formuleren lukt mij niet.

- Wat zijn de voorwaarden om continuous auditing toe te passen?
- Hoe draagt Big Data bij aan de kwaliteit van auditing
- etc...

Zijn dit beetje goede vraagstellingen?
Ja ik denk het wel, mag misschien nog iets specifieker want big data en auditing zijn beide best ruime begrippen. Kijk wat trends zijn in big data en maak een stelling: [insert big data trend] draagt bij aan de kwaliteit van auditing/ heeft de meeste invloed op [insert type audit]. (maar ik ben ITer geen accountant). Ligt ook een beetje aan wat je leuk vind. Doe je liever interviews, of deskresearch, of ga je liever iets bouwen. Kan je een beetje je opdracht op formuleren. Zit je liever binnen een bedrijf of overheid of ga je liever als buitenstaander (in naam van de uni)een onderzoek doen.

misschien kan je continuous auditing combineren met de trend van real-time big data. Wanneer moet je beginnen? Je kan onderzoek doen naar vewachtingen over hoe audits gaan veranderen als bedrijven transitie maken van SAP r/3 naar SAP HANA.

Onderzoek naar volwassenheid van mkb-bedrijven in de [insert branche] om aan de voorwaarden van continuous auditing te doen.

[ Bericht 2% gewijzigd door ._HAAK_. op 21-03-2016 20:41:40 ]
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
Mensen met...quotes in hun signature. :')
[/quote]
pi_160847123
quote:
2s.gif Op zondag 20 maart 2016 17:20 schreef Klokov het volgende:
Weet iemand het startsalaris van een consultant bij een of meerdere van de big 4 kantoren?
Aan de advieskant kun je denken aan ongeveer 3k per maand.
pi_160863474
Hi,

4 maart jl. een gesprek gehad bij EY.

Verliep (naar mijn idee) prima: Ruim 2 uur binnen gezeten, veel vragen gesteld, en de recruiter en manager waarmee ik het gesprek had begonnen tegen het einde van het gesprek ook over hoe het vervolg van de procedure er uit ziet, werd zelfs voorgesteld aan een paar mensen van de afdeling, en de manager zei zelfs bij het hand schudden na het gesprek 'we zien elkaar wel weer binnenkort'..

Echter sinds dien.... niets meer gehoord. Is het normaal dat het wat langer duurt na een sollicitatie? Ben niet zo handig geweest door te vragen binnen welke termijn ik iets van ze zou vernemen..
pi_160874209
Recruiter opbellen!
pi_160895463
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:27 schreef mergbot het volgende:

[..]

Ja ik denk het wel, mag misschien nog iets specifieker want big data en auditing zijn beide best ruime begrippen. Kijk wat trends zijn in big data en maak een stelling: [insert big data trend] draagt bij aan de kwaliteit van auditing/ heeft de meeste invloed op [insert type audit]. (maar ik ben ITer geen accountant). Ligt ook een beetje aan wat je leuk vind. Doe je liever interviews, of deskresearch, of ga je liever iets bouwen. Kan je een beetje je opdracht op formuleren. Zit je liever binnen een bedrijf of overheid of ga je liever als buitenstaander (in naam van de uni)een onderzoek doen.

misschien kan je continuous auditing combineren met de trend van real-time big data. Wanneer moet je beginnen? Je kan onderzoek doen naar vewachtingen over hoe audits gaan veranderen als bedrijven transitie maken van SAP r/3 naar SAP HANA.

Onderzoek naar volwassenheid van mkb-bedrijven in de [insert branche] om aan de voorwaarden van continuous auditing te doen.
Dankjewel voor je input. SAP transitie is wel interessant, ik zal het voorleggen. Ben je IT-auditor? Het liefst doe ik deskresearch (en daarna interviews) gezien de beperkte tijd. Enquetes e.d. zijn bij mij niet meer mogelijk aangezien eind juni rapport moet worden ingeleverd.

Begin april ga ik echt beginnen aan mijn scriptie. De combinatie van continuous auditing met de trend van real-time big data spreekt mij ook aan. Maar welke probleemstelling zou ik daaruit bijvoorbeeld kunnen formuleren?
pi_160899618
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 20:56 schreef JohnKimble het volgende:

[..]

Dankjewel voor je input. SAP transitie is wel interessant, ik zal het voorleggen. Ben je IT-auditor? Het liefst doe ik deskresearch (en daarna interviews) gezien de beperkte tijd. Enquetes e.d. zijn bij mij niet meer mogelijk aangezien eind juni rapport moet worden ingeleverd.

Begin april ga ik echt beginnen aan mijn scriptie. De combinatie van continuous auditing met de trend van real-time big data spreekt mij ook aan. Maar welke probleemstelling zou ik daaruit bijvoorbeeld kunnen formuleren?
Tip: maak het jezelf makkelijker er doe onderzoek obv jaarrekeningen. Alle data is beschikbaar en de statistiek is relatief gemakkelijk. Hoe ga je in godsnaam voldoende data krijgen omtrent jouw onderwerpen? Je zal niet de eerste zijn die daar op vastloopt.
pi_160907317
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2016 22:33 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Tip: maak het jezelf makkelijker er doe onderzoek obv jaarrekeningen. Alle data is beschikbaar en de statistiek is relatief gemakkelijk. Hoe ga je in godsnaam voldoende data krijgen omtrent jouw onderwerpen? Je zal niet de eerste zijn die daar op vastloopt.
Heb je voorbeelden wat ik kan onderzoeken obv jaarrekeningen?
pi_160915473
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 11:58 schreef JohnKimble het volgende:

[..]

Heb je voorbeelden wat ik kan onderzoeken obv jaarrekeningen?
Meer vraagstukken als:
- Invoed van de invoering van de WOPT en WNT op de salarissen van bestuurders (zowel boven maar veel interessanter op bestuurders met salaris onder de normbedragen), dat is echt supermakkelijk doch relevant onderzoek. Mijn hypothese is dat enkel toelichten ook een effect heeft hierop.
- Conservatisme is gedefinieerd binnen de accounting, maar verschilt de mate van conservatisme ook tussen landen? Aanname dat Duitsland veel conservatiever is dan andere landen. Dit vraagstuk kan je herhalen voor elk bestaande concept.
-
pi_160943619
Iemand hier ervang met Fraud Services bij een big-4?
Hoe zien de werkdagen eruit? Ik zie dat alle kantoren deze function in Amsterdam, maar niet elders, hebben: is er ook mogelijkheid tot (deels) thuis werken?
  zaterdag 26 maart 2016 @ 11:48:07 #179
167923 appelsjap
All the above
pi_160955141
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 21:17 schreef ikwordra het volgende:
Iemand hier ervang met Fraud Services bij een big-4?
Hoe zien de werkdagen eruit? Ik zie dat alle kantoren deze function in Amsterdam, maar niet elders, hebben: is er ook mogelijkheid tot (deels) thuis werken?
Ik denk dat je vooral bij de klant zelf werkt.
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_161001783
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:03 schreef JohnKimble het volgende:

[..]

Onderwerpen die mij interesseren zijn bijv. IT-ontwikkelingen zoals continuous auditing en big data. Maar dat tot een concreet probleemstelling formuleren lukt mij niet.

- Wat zijn de voorwaarden om continuous auditing toe te passen?
- Hoe draagt Big Data bij aan de kwaliteit van auditing
- etc...

Zijn dit beetje goede vraagstellingen?
Nee, :).

Door middel van continuos monitoring zou de klant direct inzicht moeten krijgen tot zijn data. Dagelijks wordt er een dump gemaakt van de huidige stand. Het gevolg is dat de klant direct inzicht heeft in bestaande benoemnde risicoconflicten.

Ik zou zelf bijvoorbeeld iets nemen als: Op welke wijze draagt continuous monitoring bij aan de proces van interne beheersing van de organisatie?

Immers kan je zelf door middel van CM door de organisatie zelf, een voor spelling gaan gegeven aan de blootstelling aan een conflict. Denk hier dat CM voordelen biedt omtrent het beheersen van risico's vooral op de interne organisatie.
pi_161036993
Wat kan ik verwachten als startsalaris bij een big 4 kantoor?
HBO starter
Afdeling: Audit
Deeltijd doorstuderen tot RA

Alvast bedankt!
pi_161037378
WO is 2650, HBO zit daar 2/300 onder hoorde ik in de wandelgangen. Misschien dat er nog meer zijn die het weten?
pi_161044251
3 vragen:

- Weet iemand tot wanneer men kan solliciteren voor de startersfunctie in de audit (startdatum sept)?
- Ben een duaal accountancy student (administratiekantoor +/- 2 jaar). In hoeverre heb je hiermee een streepje voor op de rest? Ben zelf een 4e jaar hbo student.
- Iemand ervaring met het duaal fiscaal accountancy traject van de Belastingdienst?

Thanks

edit: hoorde van de week dat er een sterk tekort is aan accountancy studenten waardoor de BIG4 de instroom targets niet gaat halen. Wie heeft hier wat nader info over? Natuurlijk goed nieuws voor degene die er gaan solliciteren.

[ Bericht 14% gewijzigd door registeraccountant op 31-03-2016 17:25:29 ]
pi_161152702
Leeft iemand nog:P?
  zondag 3 april 2016 @ 21:31:22 #185
407389 Klokov
Ya Bogatyr
pi_161155232
Ja:P!
Together We Will Live Forever
SPT / [Kettlebell #2] Simple & Sinister
pi_161201935
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 10:14 schreef registeraccountant het volgende:
3 vragen:

- Weet iemand tot wanneer men kan solliciteren voor de startersfunctie in de audit (startdatum sept)?
- Ben een duaal accountancy student (administratiekantoor +/- 2 jaar). In hoeverre heb je hiermee een streepje voor op de rest? Ben zelf een 4e jaar hbo student.
- Iemand ervaring met het duaal fiscaal accountancy traject van de Belastingdienst?

Thanks

edit: hoorde van de week dat er een sterk tekort is aan accountancy studenten waardoor de BIG4 de instroom targets niet gaat halen. Wie heeft hier wat nader info over? Natuurlijk goed nieuws voor degene die er gaan solliciteren.
- Wanneer de sollicitaties online staan. Ik verwacht wel (ook iets wat ik van recruiters heb begrepen) dat de sollicitaties snel sluiten.
- Praktijkervaring is goud waard, vooral ook omdat je duaal studeert. Getuigt van doorzettingsvermogen (heb het vooral in je (eventuele) sollicitatiegesprek over motivatie etc.) - bij mijn afdeling (Tax) kom je bijna niet binnen als je geen stage hebt gelopen bij een Big 4 of überhaupt stage hebt gelopen (bepaalde WO studenten)
- Nope. Maar de Belastingdienst is ook een club waar ik absoluut NOOIT zal willen werken. 9 tot 5 mentaliteit is gewoon niet zo aan mij besteed... Plus alles met het OV doen :')
pi_161203669
Hoi, hier iemand die het traject bij de belastingdienst vanaf VWO doorloopt en in het tweede jaar daarvan zit. Mijn traject is niet identiek aan die van de hbo maar kan er wel wat over vertellen.

De eerste twee jaar volg je intern een opleiding. Er zijn twee soorten periodes waar je in kan zitten, dit zijn werk periodes en lesperiodes.

Tijdens de werkperiodes krijg je je eigen controles toegewezen die je onder begeleiding gaat uitvoeren. Hier krijg je al snel eigen verantwoordelijkheid in. Gedurende deze periodes werk je dus 4 dagen op kantoor/bij de 'klant' en ga je 1 dag per week naar de universiteit. Ik heb tijdens mijn tweede werkperiode al zelfstandig controles afgedaan.

Tijdens lesperiodes volg je drie dagen in de week les intern. Dit vind ongeacht je werkperiode locatie en woonlocatie plaats in Utrecht. De vierde dag krijg je (betaald) studieverlof om de overige drie dagen voor te bereiden en de vijfde dag zit je bij de universiteit.

Grote voordeel van de belastingdienst wat ik hoor van mensen die overgestapt zijn van commerciele partijen naar de belastingdienst is dat je ondersteund wordt in je studie. Je zult nooit meer dan 40 hoeven werken (mag wel), daarnaast krijg je ook standaard de dag voorafgaand aan tentamens bij de universiteit betaals studieverlof. Alle kosten voor de master/post master etc worden volledig vergoed. Daardoor kan je meer focussen op de studie. Een andere plus is dat je al heel snel zelfstandig controles mag uitvoeren en dus al snel grote verantwoordelijkheid krijgt.

Nadelen zijn dat je de eerste twee jaar weinig tot geen zeggenschap hebt over wanneer je vakantie krijgt (wel 45 verlofdagen exclusief studieverlof op jaarbasis), je krijgt geen leaseauto (OV wordt volledig vergoed), minder salaris op to taalniveau (denk dat het verschil per uur wel meevalt), ander type werkervaring. (controles bij de belastingdienst gaan over de volledigheid en juistheid aangiftes. (Je Controleert dus niet een jaarrekening)

Als je verdere vragen hebt hoor ik het wel :)
pi_161226062
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 19:09 schreef JDFS het volgende:

[..]

- Wanneer de sollicitaties online staan. Ik verwacht wel (ook iets wat ik van recruiters heb begrepen) dat de sollicitaties snel sluiten.
- Praktijkervaring is goud waard, vooral ook omdat je duaal studeert. Getuigt van doorzettingsvermogen (heb het vooral in je (eventuele) sollicitatiegesprek over motivatie etc.) - bij mijn afdeling (Tax) kom je bijna niet binnen als je geen stage hebt gelopen bij een Big 4 of überhaupt stage hebt gelopen (bepaalde WO studenten)
- Nope. Maar de Belastingdienst is ook een club waar ik absoluut NOOIT zal willen werken. 9 tot 5 mentaliteit is gewoon niet zo aan mij besteed... Plus alles met het OV doen :')
Dan moet ik maar snel zien te solliciteren. Idd. Belastingdienst is andere wereld. Maar denk dat de fiscus een goede tussenweg is tussen een accountantskantoor en bijv. leraar AO op een hogeschool.

Zat te denken om eerst AA te worden en vervolgens RA. Iemand dit denkt dat dit slim is? Gedachte is om eerst te leren samenstellen alvorens je controleert. Je zult beter kunnen controleren lijkt mij.
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 20:07 schreef Jaarsma93 het volgende:
Hoi, hier iemand die het traject bij de belastingdienst vanaf VWO doorloopt en in het tweede jaar daarvan zit. Mijn traject is niet identiek aan die van de hbo maar kan er wel wat over vertellen.

De eerste twee jaar volg je intern een opleiding. Er zijn twee soorten periodes waar je in kan zitten, dit zijn werk periodes en lesperiodes.

Tijdens de werkperiodes krijg je je eigen controles toegewezen die je onder begeleiding gaat uitvoeren. Hier krijg je al snel eigen verantwoordelijkheid in. Gedurende deze periodes werk je dus 4 dagen op kantoor/bij de 'klant' en ga je 1 dag per week naar de universiteit. Ik heb tijdens mijn tweede werkperiode al zelfstandig controles afgedaan.

Tijdens lesperiodes volg je drie dagen in de week les intern. Dit vind ongeacht je werkperiode locatie en woonlocatie plaats in Utrecht. De vierde dag krijg je (betaald) studieverlof om de overige drie dagen voor te bereiden en de vijfde dag zit je bij de universiteit.

Grote voordeel van de belastingdienst wat ik hoor van mensen die overgestapt zijn van commerciele partijen naar de belastingdienst is dat je ondersteund wordt in je studie. Je zult nooit meer dan 40 hoeven werken (mag wel), daarnaast krijg je ook standaard de dag voorafgaand aan tentamens bij de universiteit betaals studieverlof. Alle kosten voor de master/post master etc worden volledig vergoed. Daardoor kan je meer focussen op de studie. Een andere plus is dat je al heel snel zelfstandig controles mag uitvoeren en dus al snel grote verantwoordelijkheid krijgt.

Nadelen zijn dat je de eerste twee jaar weinig tot geen zeggenschap hebt over wanneer je vakantie krijgt (wel 45 verlofdagen exclusief studieverlof op jaarbasis), je krijgt geen leaseauto (OV wordt volledig vergoed), minder salaris op to taalniveau (denk dat het verschil per uur wel meevalt), ander type werkervaring. (controles bij de belastingdienst gaan over de volledigheid en juistheid aangiftes. (Je Controleert dus niet een jaarrekening)

Als je verdere vragen hebt hoor ik het wel :)
Dank voor je verhaal. Klinkt niet verkeerd eerlijk gezegd. Alleen minder deuren gaan later voor je open dan dat je van een BIG4 afkomt. Hoe zijn de werkdagen? Ik hoorde van een vriend dat sommige al om 3 uur naar huis kunnen gaan.
pi_161229307
Werkdagen zijn in principe 8 uur per dag. Je kan al snel bepalen van hoe laat tot hoe laat je wil werken. Sommigen beginnen om 9 uur en gaan door tot 5, anderen zijn al op kantoor om 7.30 en gaan dan even na drieën weer weg. Weer anderen werken de hele dag thuis. Het is net wat jij prettig vindt.
  woensdag 6 april 2016 @ 21:19:59 #190
436162 GekkePopke
Pop, Gekke Pop
pi_161234714
Moet zeggen dat je in een big4 ook gewoon die vrijheid kan hebben hoor. Als jij wilt starten om 7 uur, dan kan je ook gewoon eerder weg. Dit zal natuurlijk wel per partner/afdeling verschillen.
  woensdag 6 april 2016 @ 21:37:49 #191
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_161235991
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 21:19 schreef GekkePopke het volgende:
Moet zeggen dat je in een big4 ook gewoon die vrijheid kan hebben hoor. Als jij wilt starten om 7 uur, dan kan je ook gewoon eerder weg. Dit zal natuurlijk wel per partner/afdeling verschillen.
En of je bij de klant al om 7u terecht kan natuurlijk.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  woensdag 6 april 2016 @ 22:05:48 #192
436162 GekkePopke
Pop, Gekke Pop
pi_161237809
quote:
2s.gif Op woensdag 6 april 2016 21:37 schreef KaBuf het volgende:

[..]

En of je bij de klant al om 7u terecht kan natuurlijk.
Ja, inderdaad vandaar dat ik ook per afdeling zei ;) , want sommige mensen komen bijvoorbeeld nooit bij de klant langs.
pi_161238151
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 17:19 schreef registeraccountant het volgende:

[..]

Dan moet ik maar snel zien te solliciteren. Idd. Belastingdienst is andere wereld. Maar denk dat de fiscus een goede tussenweg is tussen een accountantskantoor en bijv. leraar AO op een hogeschool.

Zat te denken om eerst AA te worden en vervolgens RA. Iemand dit denkt dat dit slim is? Gedachte is om eerst te leren samenstellen alvorens je controleert. Je zult beter kunnen controleren lijkt mij.

[..]

Dank voor je verhaal. Klinkt niet verkeerd eerlijk gezegd. Alleen minder deuren gaan later voor je open dan dat je van een BIG4 afkomt. Hoe zijn de werkdagen? Ik hoorde van een vriend dat sommige al om 3 uur naar huis kunnen gaan.
Denk dat het niet verkeerd is om deze stap te maken. Heb zelf in de samenstelpraktijk gewerkt (geen AA hoor) en werk nu in een organisatie waarbij onze jaarrekening wordt gecontroleerd en waarbij ik de controle van dichtbij meemaak. Vanwege het vele jobhoppen van de leden van het controleteam zien we ieder jaar veel.nieuwe gezichten. Wat mij daar ontzettend bij opvalt is dat vrijwel geen een (niet alleen de junios maar ook de senior managers) lid ook daadwerkelijk weet wat boekhouden inhoudt. Ik denk niet dat het overal noodzakelijk is met het helpt wel om de onderbouwing van een balanspost beter te kunnen begrijpen.
  woensdag 6 april 2016 @ 22:13:20 #194
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_161238307
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 19:09 schreef JDFS het volgende:

[..]

- Wanneer de sollicitaties online staan. Ik verwacht wel (ook iets wat ik van recruiters heb begrepen) dat de sollicitaties snel sluiten.
- Praktijkervaring is goud waard, vooral ook omdat je duaal studeert. Getuigt van doorzettingsvermogen (heb het vooral in je (eventuele) sollicitatiegesprek over motivatie etc.) - bij mijn afdeling (Tax) kom je bijna niet binnen als je geen stage hebt gelopen bij een Big 4 of überhaupt stage hebt gelopen (bepaalde WO studenten)
- Nope. Maar de Belastingdienst is ook een club waar ik absoluut NOOIT zal willen werken. 9 tot 5 mentaliteit is gewoon niet zo aan mij besteed... Plus alles met het OV doen :')
Je bent wel de shit als je elke dag met een reguliere 3-serie komt. Gewoon chillen met die mensen daar.
Irene is bae <3
  woensdag 6 april 2016 @ 22:13:50 #195
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_161238347
Ga denk ik maar ff voor de fun solliciteren bij Deloitte om als werkstudent aan de slag te gaan. Hoor ze hebben weer space.
Irene is bae <3
pi_161241007
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 17:19 schreef registeraccountant het volgende:

Zat te denken om eerst AA te worden en vervolgens RA. Iemand dit denkt dat dit slim is? Gedachte is om eerst te leren samenstellen alvorens je controleert. Je zult beter kunnen controleren lijkt mij.

[..]
.
Ik denk dat je het overschat, zeker als je ooit buiten het mkb wilt werken. Complexe accounting kom je (no offence) beperkt tegen in de samenstelpraktijk, en de reguliere accounting snap je snel genoeg.
Leercurve binnen audit is veel stijler, waardoor je eerder een achterstand oploopt dan een voorsprong (m.i).
pi_161242314
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 22:13 schreef Jiang153 het volgende:
Ga denk ik maar ff voor de fun solliciteren bij Deloitte om als werkstudent aan de slag te gaan. Hoor ze hebben weer space.
Okayy...
pi_161242418
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 21:19 schreef GekkePopke het volgende:
Moet zeggen dat je in een big4 ook gewoon die vrijheid kan hebben hoor. Als jij wilt starten om 7 uur, dan kan je ook gewoon eerder weg. Dit zal natuurlijk wel per partner/afdeling verschillen.
Mijn ervaring op een Corporate Tax afdeling; die vrijheid heb je absoluut. Het is niet ongebruikelijk dat mensen om half 10 beginnen en er zijn er ook mensen die om half 8 al aan de slag gaan.
pi_161442664
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 17:19 schreef registeraccountant het volgende:

Zat te denken om eerst AA te worden en vervolgens RA. Iemand dit denkt dat dit slim is? Gedachte is om eerst te leren samenstellen alvorens je controleert. Je zult beter kunnen controleren lijkt mij.

Eerder andersom. Heb zelf gemerkt dat je in de controlepraktijk sneller en meer leert. Als je daarna de samenstelpraktijk ingaat, zul je zien dat het je behoorlijk makkelijk af zal gaan. Als je start met samenstellen, dan zal je in het begin voornamelijk simpele/kleine jaarrekeningen krijgen, waardoor je leercurve inderdaad wat vlakker blijft.
  vrijdag 15 april 2016 @ 23:25:51 #200
436162 GekkePopke
Pop, Gekke Pop
pi_161459615
Vraagje:

Vinden jullie de lonen bij de belastingdienst ook verrassend hoog? Helemaal als ik de salarissen bij de big4 zie?

Neem bijvoorbeeld:
https://werken.belastingd(...)130514347318230.html

quote:
Salarisniveau schaal 11, schaal 12, schaal 13,
Minimum salaris: ¤ 2996 bruto per maand
Maximum salaris: ¤ 5837 bruto per maand
Een minimum van 3000 bruto voor een starter belasting vind ik vrij fors? Bij de big4 is er volgens mij echt geen minimum van 3000 of iets dat enigzins dichtbij is. Vinden jullie dit ook of ben ik gewoon gek?
pi_161459694
Dat vinden we ook. Sterker nog, je financiert dit ook noodgedwongen uit je portemonnee. Maar wat doe je ertegen? Als je niet aan deze idioterie wilt meebetalen, dan beland je in de cel.

Heel anders dan wanneer een bedrijf te hoge startlonen doorrekent in hun product, en je hun product vervolgens niet afneemt.
  vrijdag 15 april 2016 @ 23:33:56 #202
407389 Klokov
Ya Bogatyr
pi_161459842
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 23:25 schreef GekkePopke het volgende:
Vraagje:

Vinden jullie de lonen bij de belastingdienst ook verrassend hoog? Helemaal als ik de salarissen bij de big4 zie?

Neem bijvoorbeeld:
https://werken.belastingd(...)130514347318230.html

[..]

Een minimum van 3000 bruto voor een starter belasting vind ik vrij fors? Bij de big4 is er volgens mij echt geen minimum van 3000 of iets dat enigzins dichtbij is. Vinden jullie dit ook of ben ik gewoon gek?
Is gewoon marktconform. Voor een starter die RA wil worden bieden ze ~2500. Je wil juist de talenten naar je toe trekken wanneer de business dermate belangrijk is. Dat gezegd hebbende denk ik dat talent gewaardeerd moet worden, ook in geld, ook bij de overheid.
Together We Will Live Forever
SPT / [Kettlebell #2] Simple & Sinister
pi_161461978
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 23:25 schreef GekkePopke het volgende:
Vraagje:

Vinden jullie de lonen bij de belastingdienst ook verrassend hoog? Helemaal als ik de salarissen bij de big4 zie?

Neem bijvoorbeeld:
https://werken.belastingd(...)130514347318230.html

[..]

Een minimum van 3000 bruto voor een starter belasting vind ik vrij fors? Bij de big4 is er volgens mij echt geen minimum van 3000 of iets dat enigzins dichtbij is. Vinden jullie dit ook of ben ik gewoon gek?
Nee, is uiteindelijk nog steeds minder dan hetgeen je als startend fiscalist bij een big fout kantoor krijgt. Het salaris ligt ongeveer gelijk, alleen bij de BD krijg je geen lease auto en volgens mij ook geen telefoon/laptop vd zaak.
pi_161464301
Goede mensen, ongeacht of ze bij een kantoor of bij de overheid werken, zouden gewaardeerd moeten worden. Bovendien heeft de belastingdienst ook goede mensen nodig en als ze structureel minder zouden bieden dan de kantoren dan krijg je minder goede mensen. Dat moet je ook niet willen lijkt me. Daarnaast verschillen de startlonen misschien maar groei je veel sneller met je salaris bij een kantoor. Kortom dat compenseert zichzelf op langer termijn.

Daarnaast heb je bij de belastingdienst wat minder goodies. Je krijgt wel een telefoon en een laptop maar die zijn niet/nauwelijks privé te gebruiken. (De telefoon is een mooie Nokia en de laptop is dusdanig beveiligd dat je er niks op kan installeren en veel websites zijn geblokkeerd.)
  zaterdag 16 april 2016 @ 15:08:26 #205
436162 GekkePopke
Pop, Gekke Pop
pi_161468653
quote:
Dat gezegd hebbende denk ik dat talent gewaardeerd moet worden, ook in geld, ook bij de overheid.
quote:
Goede mensen, ongeacht of ze bij een kantoor of bij de overheid werken, zouden gewaardeerd moeten worden.
Ben ik het helemaal mee eens, mijn vraag was ook helemaal niet negatief bedoeld.

De fout die ik maakte was dat ik dit startsalaris van 3000 bruto vergeleek met het salaris van de big4 zonder rekening te houden met telefoon/laptop/auto etc.

Als ik het dus goed begrijp zit een starter bij de big4 ook rond de 3000 euro (misschien iets minder, maar in ieder geval vergelijkbaar) en krijgen de big4 werknemers er nog wat dingen extra bij en hebben zij meer groeimogelijkheden.
pi_161469389
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 15:08 schreef GekkePopke het volgende:

[..]


[..]

Ben ik het helemaal mee eens, mijn vraag was ook helemaal niet negatief bedoeld.

De fout die ik maakte was dat ik dit startsalaris van 3000 bruto vergeleek met het salaris van de big4 zonder rekening te houden met telefoon/laptop/auto etc.

Als ik het dus goed begrijp zit een starter bij de big4 ook rond de 3000 euro (misschien iets minder, maar in ieder geval vergelijkbaar) en krijgen de big4 werknemers er nog wat dingen extra bij en hebben zij meer groeimogelijkheden.
Die extra mogelijkheden vallen tegenwoordig tegen.
pi_161471754
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 15:51 schreef xminator het volgende:

[..]

Die extra mogelijkheden vallen tegenwoordig tegen.
Kansen binnen big four zijn m.i. nog nooit zo groot geweest door alle tekorten. Als je enig talent hebt en naar het buitenland of andere afdeling wilt is dat zonet regelen en promotie maken is nog nooit zo makkelijk geweest.
pi_161473000
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 18:09 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Kansen binnen big four zijn m.i. nog nooit zo groot geweest door alle tekorten. Als je enig talent hebt en naar het buitenland of andere afdeling wilt is dat zonet regelen en promotie maken is nog nooit zo makkelijk geweest.
Ja, die tekorten zijn prachtig voor de mensen die drie jaar geleden zijn begonnen. Die mensen krijgen alle kansen. Omwille van tekort krijgt iedereeen promotie (onterecht).

De huidige instroom is meer canon fodder dan ooit. Je moet ook een debiel zijn om tegenwoordig niet aangenomen te worden bij de big four (in het verleden was het ook makkelijk, maar tegenwoordig neemt het extreme proporties aan).

Bovendien heb ik het ook over de arbeidsvoorwaarden die worden ingeperkt (zoals: 5/6 vakantiedagen minder, geen premievrije pensioen meer, strengere maatregelen ten aanzien van priverijden met leaseauto et cetera.)
  zondag 17 april 2016 @ 11:17:10 #209
167923 appelsjap
All the above
pi_161488127
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 19:09 schreef xminator het volgende:

[..]

Ja, die tekorten zijn prachtig voor de mensen die drie jaar geleden zijn begonnen. Die mensen krijgen alle kansen. Omwille van tekort krijgt iedereeen promotie (onterecht).

De huidige instroom is meer canon fodder dan ooit. Je moet ook een debiel zijn om tegenwoordig niet aangenomen te worden bij de big four (in het verleden was het ook makkelijk, maar tegenwoordig neemt het extreme proporties aan).

Bovendien heb ik het ook over de arbeidsvoorwaarden die worden ingeperkt (zoals: 5/6 vakantiedagen minder, geen premievrije pensioen meer, strengere maatregelen ten aanzien van priverijden met leaseauto et cetera.)
Bij ons (big 4) worden de arbeidsvoorwaarden juist beter.
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_161517351
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 11:17 schreef appelsjap het volgende:

[..]

Bij ons (big 4) worden de arbeidsvoorwaarden juist beter.
Dan liepen ze achter en trekken het nu gelijk met de rest.

Big Four is een enorm goede leerschool en in het eerste jaar betalen ze prima maar na een aantal jaar blijft het salaris enorm achter op het bedrijfsleven.
pi_161532744
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 11:36 schreef xminator het volgende:

[..]

Dan liepen ze achter en trekken het nu gelijk met de rest.

Big Four is een enorm goede leerschool en in het eerste jaar betalen ze prima maar na een aantal jaar blijft het salaris enorm achter op het bedrijfsleven.
Zeker als je manager wordt, geen overuren meer mogen schrijven maar wel 60+ werken met regelmaat 8)7
pi_161533129
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 21:01 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Zeker als je manager wordt, geen overuren meer mogen schrijven maar wel 60+ werken met regelmaat 8)7
Vergeet niet dat je lease budget en bonus hard stijgen, neem dat mee en het valt echt wel mee.
pi_161533149
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 23:25 schreef GekkePopke het volgende:
Vraagje:

Vinden jullie de lonen bij de belastingdienst ook verrassend hoog? Helemaal als ik de salarissen bij de big4 zie?

Neem bijvoorbeeld:
https://werken.belastingd(...)130514347318230.html

[..]

Een minimum van 3000 bruto voor een starter belasting vind ik vrij fors? Bij de big4 is er volgens mij echt geen minimum van 3000 of iets dat enigzins dichtbij is. Vinden jullie dit ook of ben ik gewoon gek?
Toen ik 2 jaar geleden begon als starter bij de Big4 tax, kreeg ik 3300 bruto.
pi_161533208
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 21:11 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Vergeet niet dat je lease budget en bonus hard stijgen, neem dat mee en het valt echt wel mee.
Dat valt reuze tegen. Zo hoog zijn die bonussen niet. Beter overuren uitbetaald/tvt dan een wat hoger leasebudget.
pi_161533948
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 21:13 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Dat valt reuze tegen. Zo hoog zijn die bonussen niet. Beter overuren uitbetaald/tvt dan een wat hoger leasebudget.
Als je vergelijkt met 'in de business' zijn dit wel degelijk verschillen die je mee moet nemen. Als manager met goede beoordeling is bonus toch snel 10k en leasebudget op jaarbasis is ook zoiets.
  maandag 18 april 2016 @ 21:59:16 #216
436162 GekkePopke
Pop, Gekke Pop
pi_161535148
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 21:11 schreef Legatus het volgende:

[..]

Toen ik 2 jaar geleden begon als starter bij de Big4 tax, kreeg ik 3300 bruto.
Advies kant vermoed ik?
pi_161536597
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 21:59 schreef GekkePopke het volgende:

[..]

Advies kant vermoed ik?
Geeft aan op afdeling Tax te werken.
  maandag 18 april 2016 @ 22:31:46 #218
436162 GekkePopke
Pop, Gekke Pop
pi_161536700
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 22:29 schreef registeraccountant het volgende:

[..]

Geeft aan op afdeling Tax te werken.
Op de tax afdeling heb je zover ik weet sowieso een advies praktijk en een aangifte praktijk.
pi_161536750
Ik wil graag solliciteren bij de Big4 voor starter in de audit. Waar ik echter voor vrees is dat ik jaren lang werk zal doen wat voornamelijk uitvoerend is (lees: geklooi waar je weinig van zult leren). Terwijl als je bijv. bij een BDO op de samenstelafdeling begint, je in 2 á 3 drie tijd toch de behoorlijk complexe jaarrekeningen zelfstandig zult kunnen samenstellen. Leer je hier niet meer van?

Nogmaals bovenstaand is mijn gevoel. Graag inhoudelijk tegenbericht met argumenten.
pi_161536768
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 22:31 schreef GekkePopke het volgende:

[..]

Op de tax afdeling heb je zover ik weet sowieso een advies praktijk en een aangifte praktijk.
Nvm dan. Wist ik niet:)
  maandag 18 april 2016 @ 22:33:52 #221
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_161536812
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 22:32 schreef registeraccountant het volgende:
Ik wil graag solliciteren bij de Big4 voor starter in de audit. Waar ik echter voor vrees is dat ik jaren lang werk zal doen wat voornamelijk uitvoerend is (lees: geklooi waar je weinig van zult leren). Terwijl als je bijv. bij een BDO op de samenstelafdeling begint, je in 2 á 3 drie tijd toch de behoorlijk complexe jaarrekeningen zelfstandig zult kunnen samenstellen. Leer je hier niet meer van?

Nogmaals bovenstaand is mijn gevoel. Graag inhoudelijk tegenbericht met argumenten.
Waarom heb je het over audit en samenstel? Wat wil je nu gaan doen?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_161537137
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 22:33 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Waarom heb je het over audit en samenstel? Wat wil je nu gaan doen?
Ik ben momenteel een duaal accountancy student (HBO 4) die op een samenstel kantoor werkt. Echter wil ik graag de controle in, omdat dat een veel beter perspectief biedt voor later. Ik wil simpel gezegde 'de beste keuze' maken.
pi_161537241
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 22:32 schreef registeraccountant het volgende:
Ik wil graag solliciteren bij de Big4 voor starter in de audit. Waar ik echter voor vrees is dat ik jaren lang werk zal doen wat voornamelijk uitvoerend is (lees: geklooi waar je weinig van zult leren). Terwijl als je bijv. bij een BDO op de samenstelafdeling begint, je in 2 á 3 drie tijd toch de behoorlijk complexe jaarrekeningen zelfstandig zult kunnen samenstellen. Leer je hier niet meer van?

Nogmaals bovenstaand is mijn gevoel. Graag inhoudelijk tegenbericht met argumenten.
Zoals ik eerder al zei, samenstel is vooral voor de kleinere MKB met weinig complexiteit. Voor een leercurve moet je toch echte naar de controlekant toe.
pi_161542950
Vaak zie ik bij KPMG vacatures voorbij komen mbt 'bijzondere verklaringen'. Het betreft hier een functie voor de controle van oa subsidieverantwoordingen bij de semi-overheid.

Is er iemand hier die mij kan beschrijven hoe een week als assistent bijzondere verklaringen is opgebouwd? Wat hij/zij zoal moet doen en welke doorgroei- /door studeer mogelijkheden er zijn.
pi_161544569
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 09:22 schreef irouy het volgende:
Vaak zie ik bij KPMG vacatures voorbij komen mbt 'bijzondere verklaringen'. Het betreft hier een functie voor de controle van oa subsidieverantwoordingen bij de semi-overheid.

Is er iemand hier die mij kan beschrijven hoe een week als assistent bijzondere verklaringen is opgebouwd? Wat hij/zij zoal moet doen en welke doorgroei- /door studeer mogelijkheden er zijn.
Ik heb in m'n eerste 2 jaar best veel van dit soort controles gedaan, ik zal een poging wagen:

- Maandagochtend, je rijdt naar je klant toe bijvoorbeeld een universiteit, waar subsidieprojecten klaar liggen die gecontroleerd kunnen worden. Je spreekt af met je senior die je eerst even bijpraat over hoe het allemaal werkt.
Om half 10 spreek je samen met je senior de klant die kort het desbetreffende project bespreekt en even de bijzonderheden aanstipts.

Daarna ga je in je digitale dossier de controlestappen door. Dit betreft onder andere:
- Doornemen subsidievoorwaarden om te kijken of er nog bijzondere clausules opgenomen zijn
- Controleprotocol doornemen om te kijken wat verwacht wordt van de accountant.
- De juistheid en rechtmatigheid van de kosten controleren (zijn de opgevoerde kosten wel degelijk gemaakt en hebben ze betrekking op het project, voldoen ze aan de subsidiecvoorwaarden)
- Je sluit de gemaakte uren aan op de urenregistratie van de klant, deze is waarschijnlijk al gecontroleerd door het 'normale' audit team
- Je sluit de gehanteerde tarieven aan met de subsidiebeschikking
- Je controleert of de declaratie in lijn is met het vereiste format

Als alles goed is stel je allerlei brieven op (rep letter, verklaring, begeleidende brief) en zorg je dat iedereen alles op tijd tekent.

Daarna ga je door met een nieuw project.

Ik vond het in de eerste jaren wel leuk omdat je relatief zelfstandig werkt en echt bezig bent met cotroleren. Het perspectief is hier denk ik op lange termijn echter beperkt, het is niet echt het meest spannende werk en op een gegeven moment heb je alles wel gezien.
pi_161545407
Underdoggy, bedankt voor je uitvoerige uitleg!
pi_161580548
Momenteel mensen bezig met solliciteren op de startersfunctie bij 1 van de big4? Ik ga het dit weekend doen:)
pi_161590239
Welke tak van sport?

*edit nvm, je username..
pi_161594608
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 22:31 schreef GekkePopke het volgende:

[..]

Op de tax afdeling heb je zover ik weet sowieso een advies praktijk en een aangifte praktijk.
Klopt, echter salarissen voor Wo starters in zowel advies als aangifte praktijk zijn hetzelfde (zelfde functieniveaus).
  vrijdag 22 april 2016 @ 07:34:28 #230
167923 appelsjap
All the above
pi_161619151
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 18:38 schreef registeraccountant het volgende:
Momenteel mensen bezig met solliciteren op de startersfunctie bij 1 van de big4? Ik ga het dit weekend doen:)
Welk kantoor en welke locatie?
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_161624784
Kantoor Arnhem voor EY/Deloitte/KPMG en kantoor Utrecht voor PWC. En jij? Locatie Arnhem en omstreken denk ik?
  vrijdag 22 april 2016 @ 23:43:21 #232
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_161640988
Solliciteer je bij ze alle 4?
Wat is dan je antwoord op de vraag "waarom kies jij voor ons en niet voor kantoor x?"
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  vrijdag 22 april 2016 @ 23:51:25 #233
407389 Klokov
Ya Bogatyr
pi_161641283
quote:
10s.gif Op vrijdag 22 april 2016 23:43 schreef MacorgaZ het volgende:
Solliciteer je bij ze alle 4?
Wat is dan je antwoord op de vraag "waarom kies jij voor ons en niet voor kantoor x?"
Zo'n kutvraag, doen in de audit toch allemaal hetzelfde.
Together We Will Live Forever
SPT / [Kettlebell #2] Simple & Sinister
pi_161641985
quote:
10s.gif Op vrijdag 22 april 2016 23:43 schreef MacorgaZ het volgende:
Solliciteer je bij ze alle 4?
Wat is dan je antwoord op de vraag "waarom kies jij voor ons en niet voor kantoor x?"
Ik hou het eerlijk en transparant. Mijn voorkeur gaat uit naar een kantoor waar ik enorm snel kan leren en groeien. Mijn inziens kan dat bij alle BIG4. Eerlijk gezegd hou ik helemaal niet van dat commerciële geneuzel van 'cultuur van EY spreekt mij aan'. Dat kun je op voorhand helemaal niet weten. Hoor graag of andere ook dezelfde aanpak hebben aangehouden.

edit: Big4 nodigt voor een functie ook meerdere kandidaten. Logisch dat 'wij' verder kijken dan 1 kantoor.
pi_161642023
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 april 2016 23:51 schreef Klokov het volgende:

[..]

Zo'n kutvraag, doen in de audit toch allemaal hetzelfde.
Inderdaad. De werkzaamheden zullen voor 99% overeenkomen, los van gebruikte software en programmatuur.
pi_161643367
quote:
1s.gif Op donderdag 21 april 2016 07:35 schreef Legatus het volgende:

[..]

Klopt, echter salarissen voor Wo starters in zowel advies als aangifte praktijk zijn hetzelfde (zelfde functieniveaus).
Bij mijn bigfour kantoor zit daar enorm verschil tussen hoor. Zo uit m'n hoofd ongeveer 1100¤ bruto verschil (in het voordeel van de adviespraktijk). Aangifte heeft ook geen lease auto volgens mij.
pi_161646470
Iemand enig idee op welke schijf je bij Deloitte Consulting instroomt (WO)? 8 of 9?
pi_161649219
9
pi_161650194
Ik heb een contract van PwC voor me liggen dat zegt dat ik mag kiezen uit een auto in de klasse 3. Bij het contract zit alleen geen bijlage over de leaseauto. Zit er hier een PwC'er die weet waar ik bij een auto uit klasse 3 aan moet denken?
pi_161650778
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 13:30 schreef Viezze het volgende:
9
Dank.
pi_161651100
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 14:37 schreef Alxander het volgende:
Ik heb een contract van PwC voor me liggen dat zegt dat ik mag kiezen uit een auto in de klasse 3. Bij het contract zit alleen geen bijlage over de leaseauto. Zit er hier een PwC'er die weet waar ik bij een auto uit klasse 3 aan moet denken?
Polo/Fiësta denk ik.
pi_161651151
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 15:41 schreef registeraccountant het volgende:

[..]

Polo/Fiësta denk ik.
Lijkt mij niet :')
pi_161651913
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 15:45 schreef Alxander het volgende:

[..]

Lijkt mij niet :')
Ik geloof dat bij Deloitte instappers de keuze uit die twee auto's hebben. PwC weet ik niet zeker.
pi_161727474
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 16:37 schreef registeraccountant het volgende:

[..]

Ik geloof dat bij Deloitte instappers de keuze uit die twee auto's hebben. PwC weet ik niet zeker.
Bij Deloitte heb je de keuze tussen een Renault Clio en een Ford Fiesta :)
pi_161741091
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 14:37 schreef Alxander het volgende:
Ik heb een contract van PwC voor me liggen dat zegt dat ik mag kiezen uit een auto in de klasse 3. Bij het contract zit alleen geen bijlage over de leaseauto. Zit er hier een PwC'er die weet waar ik bij een auto uit klasse 3 aan moet denken?
Ik had destijds V40 en kreeg nog paar tientjes extra salaris ivm niet geheel besteden van het budget. Reken dus op zoiets, of dikke golf, A3 etc. Mag je zelf iets uitzoeken, of krijg je poolauto?
pi_161748912
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 16:37 schreef registeraccountant het volgende:

[..]

Ik geloof dat bij Deloitte instappers de keuze uit die twee auto's hebben. PwC weet ik niet zeker.
Leasecategorie 3 is alleen geen instapper. Dat is categorie 1.

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 14:37 schreef Alxander het volgende:
Ik heb een contract van PwC voor me liggen dat zegt dat ik mag kiezen uit een auto in de klasse 3. Bij het contract zit alleen geen bijlage over de leaseauto. Zit er hier een PwC'er die weet waar ik bij een auto uit klasse 3 aan moet denken?
Zoals Underdoggy al zei.. een dikke A3 of golf tot aan een 3 serie. Ligt er ook een beetje aan hoeveel je aan eigen bijdrage wilt betalen. (je mag over je budget heen, maar dat is volledig eigen bijdrage)

[ Bericht 0% gewijzigd door Multiply op 27-04-2016 12:07:18 ]
pi_161803736
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 23:03 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Ik had destijds V40 en kreeg nog paar tientjes extra salaris ivm niet geheel besteden van het budget. Reken dus op zoiets, of dikke golf, A3 etc. Mag je zelf iets uitzoeken, of krijg je poolauto?
Ik heb inmiddels de leasebijlages ook ontvangen. Mag zelf uitzoeken! Krijg bovendien nog een extra bonus qua leasebudget als ik een zuinigere auto neem (volgens fabrieksopgave). Als ik dat meeneem zou ik zelfs een Golf GTE vol aangekleed kunnen leasen :D
pi_161815782
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 17:42 schreef Alxander het volgende:

[..]

Ik heb inmiddels de leasebijlages ook ontvangen. Mag zelf uitzoeken! Krijg bovendien nog een extra bonus qua leasebudget als ik een zuinigere auto neem (volgens fabrieksopgave). Als ik dat meeneem zou ik zelfs een Golf GTE vol aangekleed kunnen leasen :D
Maar een golf gte wil je toch niet leasen :').
  zaterdag 30 april 2016 @ 00:46:07 #249
407389 Klokov
Ya Bogatyr
pi_161815827
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:03 schreef JohnKimble het volgende:

[..]

Onderwerpen die mij interesseren zijn bijv. IT-ontwikkelingen zoals continuous auditing en big data. Maar dat tot een concreet probleemstelling formuleren lukt mij niet.

- Wat zijn de voorwaarden om continuous auditing toe te passen?
- Hoe draagt Big Data bij aan de kwaliteit van auditing
- etc...

Zijn dit beetje goede vraagstellingen?
Ben je al begonnen? Zo ja, wat is het geworden?
Together We Will Live Forever
SPT / [Kettlebell #2] Simple & Sinister
pi_161833827
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 17:42 schreef Alxander het volgende:

[..]

Ik heb inmiddels de leasebijlages ook ontvangen. Mag zelf uitzoeken! Krijg bovendien nog een extra bonus qua leasebudget als ik een zuinigere auto neem (volgens fabrieksopgave). Als ik dat meeneem zou ik zelfs een Golf GTE vol aangekleed kunnen leasen :D
Lees even heel goed de regeling voor plug-ins door. Die is namelijk niet zo heel gunstig als je niet (bijna) volledig elektrisch kan rijden. En sowieso max 20.000 kilometer per jaar privé en zakelijk (daar boven moet je zelf tanken). En de bonus komt niet op je leasebudget, maar is een soort korting op je eigen bijdrage.
pi_161834430
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 22:02 schreef Multiply het volgende:

[..]

Lees even heel goed de regeling voor plug-ins door. Die is namelijk niet zo heel gunstig als je niet (bijna) volledig elektrisch kan rijden. En sowieso max 20.000 kilometer per jaar privé en zakelijk (daar boven moet je zelf tanken). En de bonus komt niet op je leasebudget, maar is een soort korting op je eigen bijdrage.
20.000 zakelijk en prive tegelijk? Haha wut? Dat is wel echt dramatisch slecht.

Hebben ze ook nog steeds die rare regeling met zuinig rijden?
pi_161840872
Privé en zakelijk gecombineerd is wel heel raar. Zelf heb je namelijk geen invloed op hoeveel je zakelijk gaat rijden.

Dat zuinig rijden lijkt me wel echt kut, hebben ze bij PwC in ieder geval.
pi_161841574
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 22:02 schreef Multiply het volgende:

[..]

Lees even heel goed de regeling voor plug-ins door. Die is namelijk niet zo heel gunstig als je niet (bijna) volledig elektrisch kan rijden. En sowieso max 20.000 kilometer per jaar privé en zakelijk (daar boven moet je zelf tanken). En de bonus komt niet op je leasebudget, maar is een soort korting op je eigen bijdrage.
Ik heb het nog even nagelezen, maar in mijn bijlage staat dat ik maximaal 20.000 kilometer privé mag rijden. Daarboven kost het 17 cent per kilometer in mijn geval. Verder geldt voor hybride auto's niet de regeling waarbij je wordt afgerekend op je zuinigheid.
  zondag 1 mei 2016 @ 13:03:50 #254
76470 Multiply
LA Lakers
pi_161843777
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 10:33 schreef Alxander het volgende:

[..]

Ik heb het nog even nagelezen, maar in mijn bijlage staat dat ik maximaal 20.000 kilometer privé mag rijden. Daarboven kost het 17 cent per kilometer in mijn geval. Verder geldt voor hybride auto's niet de regeling waarbij je wordt afgerekend op je zuinigheid.
Bijlage 6 van het leasereglement gaat over hybride plug-ins. De versie die ik in Fleet Agent heb staand (geldig vanaf 1 januari 2016) geeft aan dat je alleen over de eerste 20.000 kilometer brandstof vergoed krijgt met daarin geen onderscheid in zakelijk en privé.

Er zit een (groot) verschil in de regeling voor hybride plug-ins. Wat ik ook wel logisch vind want er zijn natuurlijk een hoop mensen die een plug-in nemen en dat ding gewoon niet of nauwelijks opladen.
pi_161843818
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 09:14 schreef Viezze het volgende:
Dat zuinig rijden lijkt me wel echt kut, hebben ze bij PwC in ieder geval.
dankzij die regeling kreeg ik met m'n V40 D2 per maand 40 euro terug. Regeling in m.i. prima behalve als je onzuinige auto wilt. Meeste normale auto's krijg je overigens geld op terug.
  zondag 1 mei 2016 @ 13:07:06 #256
76470 Multiply
LA Lakers
pi_161843822
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2016 22:26 schreef xminator het volgende:

[..]

20.000 zakelijk en prive tegelijk? Haha wut? Dat is wel echt dramatisch slecht.

Hebben ze ook nog steeds die rare regeling met zuinig rijden?
Alleen voor plug-in hybride he. Ik rij gewoon benzine en ik heb 20.000 privé en onbeperkt zakelijk. De keuze voor een plug-in moet je nu dus wel heel bewust maken.

Die regeling hebben ze nog steeds. Ik ben er zelf wel een voorstander van eigenlijk. Hoewel die van mij wel iets minder streng mag.
pi_161844269
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2016 13:07 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

dankzij die regeling kreeg ik met m'n V40 D2 per maand 40 euro terug. Regeling in m.i. prima behalve als je onzuinige auto wilt. Meeste normale auto's krijg je overigens geld op terug.
Ik bedoel de regeling dat je verbruik gemonitord wordt(/werd?). Heb begrepen dat bij bepaalde auto's (vooral in het 14% segment) dat lastig haalbaar is en mensen elke maand bij moeten leggen.
pi_161845172
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2016 13:33 schreef Viezze het volgende:

[..]

Ik bedoel de regeling dat je verbruik gemonitord wordt(/werd?). Heb begrepen dat bij bepaalde auto's (vooral in het 14% segment) dat lastig haalbaar is en mensen elke maand bij moeten leggen.
Regeling paar jaar geleden was zo inderdaad (obv fabrieksnorm), tegenwoordig wordt je verbruik afgezet tegen het hele wagenpark van gelijke auto's. In de 7 jaar dat ik in NL heb gewerkt heb ik nog nooit bijbetaald
  maandag 2 mei 2016 @ 08:49:39 #259
76470 Multiply
LA Lakers
pi_161864859
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2016 14:17 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Regeling paar jaar geleden was zo inderdaad (obv fabrieksnorm), tegenwoordig wordt je verbruik afgezet tegen het hele wagenpark van gelijke auto's. In de 7 jaar dat ik in NL heb gewerkt heb ik nog nooit bijbetaald
Ben wel benieuwd waar je dit vandaan haalt? Ik kan dit nergens vinden namelijk. Alle stukken die ik kan vinden gaan nog steeds over de fabrieksnorm.
pi_161865037
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 13:03 schreef Multiply het volgende:

[..]

Bijlage 6 van het leasereglement gaat over hybride plug-ins. De versie die ik in Fleet Agent heb staand (geldig vanaf 1 januari 2016) geeft aan dat je alleen over de eerste 20.000 kilometer brandstof vergoed krijgt met daarin geen onderscheid in zakelijk en privé.

Er zit een (groot) verschil in de regeling voor hybride plug-ins. Wat ik ook wel logisch vind want er zijn natuurlijk een hoop mensen die een plug-in nemen en dat ding gewoon niet of nauwelijks opladen.
Ah, dank, daar had ik overheen gelezen inderdaad.... Wat is dan precies het voordeel van het rijden van een plug-in hybride? Op deze ga ik wel voor een lekker vervuilende diesel.
  maandag 2 mei 2016 @ 09:13:26 #261
76470 Multiply
LA Lakers
pi_161865062
quote:
14s.gif Op maandag 2 mei 2016 09:10 schreef Alxander het volgende:

[..]

Ah, dank, daar had ik overheen gelezen inderdaad.... Wat is dan precies het voordeel van het rijden van een plug-in hybride? Op deze ga ik wel voor een lekker vervuilende diesel.
Als je korte stukken rijd en het dus voornamelijk elektrisch kunt doen kan het een stuk goedkoper zijn. Op dit moment is de bijtelling voor een plug-in 15% en voor een diesel 21% of hoger. Vorig jaar was het zelfs 7%.

Maar het gedoe weegt imho niet op tegen gewoon in de auto stappen en overal heen rijden waar je wilt.
pi_161865843
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 08:49 schreef Multiply het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd waar je dit vandaan haalt? Ik kan dit nergens vinden namelijk. Alle stukken die ik kan vinden gaan nog steeds over de fabrieksnorm.
De delta (toegestane verschil boven de norm) wordt nu anders bepaald (obv actuals van peers), daardoor is die tegenwoordig veel hoger.
  maandag 2 mei 2016 @ 10:21:30 #263
76470 Multiply
LA Lakers
pi_161866157
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2016 10:03 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

De delta (toegestane verschil boven de norm) wordt nu anders bepaald (obv actuals van peers), daardoor is die tegenwoordig veel hoger.
Ah duidelijk! Ja ik heb de hoogste delta uit de tabel, maar ik haal het nog steeds niet. Korte stukjes met aardig wat file helpen niet echt.
pi_161866711
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2016 14:17 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Regeling paar jaar geleden was zo inderdaad (obv fabrieksnorm), tegenwoordig wordt je verbruik afgezet tegen het hele wagenpark van gelijke auto's. In de 7 jaar dat ik in NL heb gewerkt heb ik nog nooit bijbetaald
Volgens mij haal je dat van Deloitte en PwC door elkaar?
pi_161884167
Dat denk ik niet, want bij Deloitte wordt er niet naar verbruik gekeken.
pi_161887853
Haha de Pilot bij PwC is inderdaad niet gunstig als je verder van kantoor woont. Ik heb dus een 7% auto en heb nu 4.500 km gereden met een verbruik van 2,0L/100 km. Oftewel 1 op 50. M'n woon-werkverkeer is 26 km retour, meeste verbruik zit hem in de lange tripjes.

Klopt inderdaad dat het maar max 20.000 per jaar is wat wordt vergoed TOT het normverbruik. In mijn geval is dat 1,5L/100 km; oftewel 300 liter per jaar (20.000/100*1,5). Ik had voor mijzelf al ingecalculeerd dat ik af en toe zou moeten bijbetalen, dat doen de meeste 'normale' rijders ook om niet de klimaatneutrale afrekening te krijgen.

Grootste voordeel: naast dat ik een auto rijdt die alle opties heeft die ik maar kan bedenken, 7% bijtelling heb waarvan het grootste gedeelte eigen bijdrage is (wat minder wordt zodra je stijgt in functie) mag ik in de parkeergarage parkeren, heb ik een auto die stil is en maximum koppel heeft bij het optrekken, en kan ik tenminste in de binnenstad parkeren.

Voor vragen, PM me gerust.
pi_161887967
quote:
14s.gif Op maandag 2 mei 2016 09:10 schreef Alxander het volgende:

[..]

Ah, dank, daar had ik overheen gelezen inderdaad.... Wat is dan precies het voordeel van het rijden van een plug-in hybride? Op deze ga ik wel voor een lekker vervuilende diesel.
Natuurlijk een super dikke auto rijden tegenover een relatief goedkope bijtelling. En zodra je elektrisch hebt gereden wil je (tenminste ik) niet meer terug. Elke andere auto (behalve Tesla's) in je spiegels zien verdwijnen bij groen licht is zo'n machtig gevoel... En als je in Amsterdam woont; het relatief makkelijk parkeren in de binnenstad.
pi_161902796
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 23:37 schreef JDFS het volgende:
Haha de Pilot bij PwC is inderdaad niet gunstig als je verder van kantoor woont. Ik heb dus een 7% auto en heb nu 4.500 km gereden met een verbruik van 2,0L/100 km. Oftewel 1 op 50. M'n woon-werkverkeer is 26 km retour, meeste verbruik zit hem in de lange tripjes.

Klopt inderdaad dat het maar max 20.000 per jaar is wat wordt vergoed TOT het normverbruik. In mijn geval is dat 1,5L/100 km; oftewel 300 liter per jaar (20.000/100*1,5). Ik had voor mijzelf al ingecalculeerd dat ik af en toe zou moeten bijbetalen, dat doen de meeste 'normale' rijders ook om niet de klimaatneutrale afrekening te krijgen.

Grootste voordeel: naast dat ik een auto rijdt die alle opties heeft die ik maar kan bedenken, 7% bijtelling heb waarvan het grootste gedeelte eigen bijdrage is (wat minder wordt zodra je stijgt in functie) mag ik in de parkeergarage parkeren, heb ik een auto die stil is en maximum koppel heeft bij het optrekken, en kan ik tenminste in de binnenstad parkeren.

Voor vragen, PM me gerust.
Maar op dit moment is de bijtelling voor een plugin hybrid 15%, dan gaat het nu niet meer op toch?
  dinsdag 3 mei 2016 @ 20:18:04 #269
76470 Multiply
LA Lakers
pi_161904057
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 19:28 schreef Alxander het volgende:

[..]

Maar op dit moment is de bijtelling voor een plugin hybrid 15%, dan gaat het nu niet meer op toch?
Scheelt toch weer minimaal 6%, maar een "super dikke auto" (laten we niet overdrijven) voor een lage bijtelling is leuk alleen als je daardoor niet altijd de auto kan pakken wanneer je wilt en als je niet zuinig genoeg rijd flink moet gaan bijbetalen.. tja de keuze was voor mij best makkelijk.

Voor een volgende auto ga ik overigens wel naar een Tesla kijken. Die nieuwe is zeer interessant.
pi_161952169
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 23:37 schreef JDFS het volgende:
Haha de Pilot bij PwC is inderdaad niet gunstig als je verder van kantoor woont. Ik heb dus een 7% auto en heb nu 4.500 km gereden met een verbruik van 2,0L/100 km. Oftewel 1 op 50. M'n woon-werkverkeer is 26 km retour, meeste verbruik zit hem in de lange tripjes.

Klopt inderdaad dat het maar max 20.000 per jaar is wat wordt vergoed TOT het normverbruik. In mijn geval is dat 1,5L/100 km; oftewel 300 liter per jaar (20.000/100*1,5). Ik had voor mijzelf al ingecalculeerd dat ik af en toe zou moeten bijbetalen, dat doen de meeste 'normale' rijders ook om niet de klimaatneutrale afrekening te krijgen.

Grootste voordeel: naast dat ik een auto rijdt die alle opties heeft die ik maar kan bedenken, 7% bijtelling heb waarvan het grootste gedeelte eigen bijdrage is (wat minder wordt zodra je stijgt in functie) mag ik in de parkeergarage parkeren, heb ik een auto die stil is en maximum koppel heeft bij het optrekken, en kan ik tenminste in de binnenstad parkeren.

Voor vragen, PM me gerust.
Nou, het niveau bij PWC daalt elk jaar weer hé.
pi_161958916
quote:
9s.gif Op donderdag 5 mei 2016 21:55 schreef Travel. het volgende:

[..]

Nou, het niveau bij PWC daalt elk jaar weer hé.
Waarschijnlijk bedoel je dan hè en niet hé als in "hee" ;). Maar goed, foudten maken we allemaal :)
pi_162070236
Paar Vraagjes aan ex-big-4 medewerkers (audit) die de overstap hebben gemaakt naar bedrijfsleven/kleiner kantoor/andere afdeling.

Wat ben je gaan doen? Waarom heb je de overstap gemaakt? Is de overstap zoals je gehoopt had? En hoeveel jaar ervaring had je? :)
  zondag 22 mei 2016 @ 17:41:49 #273
373029 Barcaman10
FC Barcelona
pi_162410463
Weet iemand welke auto (of in wat voor prijscategorie) je mag verwachten als je je wo master accountancy hebt gehaald en voor de post-master gaat? En hoe zit het met privégebruik van de auto?
FC Barcelona 5-0 Real Madrid
pi_162410782
Polo, Clio, Fiesta, Yaris, Punto, dat soort auto's. Privé gebruik verschilt in de details een beetje per kantoor, maar is een 12.500 - 15.000 km per jaar tegen een eigen bijdrage (ergens rond ¤60 per maand)
  maandag 23 mei 2016 @ 15:06:54 #275
76470 Multiply
LA Lakers
pi_162435979
Die eigen bijdrage heeft natuurlijk vrij weinig te maken met het privé gebruik. Overigens mogen wij 20.000 per jaar privé rijden en hoefde ik geen eigen bijdrage te betalen voor de poolauto die ik kreeg (Punto).
pi_162444478
Als ik mijn auto niet prive rij betaal ik geen eigen bijdrage, dus bij ons wel.
pi_162453538
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 17:41 schreef Barcaman10 het volgende:
Weet iemand welke auto (of in wat voor prijscategorie) je mag verwachten als je je wo master accountancy hebt gehaald en voor de post-master gaat? En hoe zit het met privégebruik van de auto?
Denk een beetje aan de B- en C-segmenters. Naast een Polo kun je ook een Golf of Audi A3 leasen, betaal je natuurlijk wel meer voor.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 15:47:28 #278
76470 Multiply
LA Lakers
pi_162464347
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 20:31 schreef Viezze het volgende:
Als ik mijn auto niet prive rij betaal ik geen eigen bijdrage, dus bij ons wel.
Geen eigen bijdrage of geen bijtelling?
  dinsdag 24 mei 2016 @ 21:57:57 #279
373029 Barcaman10
FC Barcelona
pi_162474861
En wat zijn ongeveer de kosten voor het extra maken van kilometers? Want het lijkt me best raar dat je aan een maximum aantal kilometers vastzit, terwijl je gewoon bijtelling betaalt wat neer komt op ongeveer dezelfde uitgaven (per maand) die je maakt als je een auto prive op eigen naam hebt.
FC Barcelona 5-0 Real Madrid
pi_162481938
het lijkt wel of iedereen meer geinteresseerd is in de auto die je mag rijden dan het werk wat je moet doen. Aangezien werken bij de BIG4 wel echt je roeping moet zijn lijkt me het verstandiger de afweging op andere gronden te maken ;)
  woensdag 25 mei 2016 @ 09:05:06 #281
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_162482118
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:47 schreef Multiply het volgende:

[..]

Geen eigen bijdrage of geen bijtelling?
Mag toch hopen van niet als je niet prive rijdt?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  woensdag 25 mei 2016 @ 09:05:27 #282
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_162482126
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 08:54 schreef zozozozo het volgende:
het lijkt wel of iedereen meer geinteresseerd is in de auto die je mag rijden dan het werk wat je moet doen. Aangezien werken bij de BIG4 wel echt je roeping moet zijn lijkt me het verstandiger de afweging op andere gronden te maken ;)
Genoeg mensen die over een paar jaar al weer overgestapt zijn joh :+
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  woensdag 25 mei 2016 @ 09:13:39 #283
76470 Multiply
LA Lakers
pi_162482276
quote:
11s.gif Op woensdag 25 mei 2016 09:05 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Mag toch hopen van niet als je niet prive rijdt?
Lijkt mij ook niet. Vandaar mijn vraag.

Ik zou het een rare regeling vinden als je wel bijtelling betaalt, maar geen privé kilometers mag rijden.
pi_162483136
Je betaalt uiteraard geen bijtelling en eigen bijdrage als je niet privé rijdt. Je moet dan wel een rittenadministratie bijhouden.

Het hangt er uiteraard vanaf welke auto je rijdt, maar het zou met mijn Polo maandelijks netto ¤120 schelen. Daar kan je privé niks voor rijden :)
pi_162484759
Ik ga binnenkort naar derde gesprek bij KPMG. Nu heb ik een paar vraagjes over de arbeidsvoorwaarden. Hoeveel vakantiedagen zijn er bij KPMG standaard? En "krijg" je bij iedere functie een leaseauto?
pi_162490168
Hoi,

Ik heb bijna mijn bachelor fiscale economie binnen (nog een tentamen deze week), en wilde eigenlijk deze zomer gaan reizen. Echter door wat liquiditeitsproblemen ga ik het niet redden om de hele zomer weg te zijn.

Het leek mij leuk om in 2 maanden die ik in Nederland ben dan een stage te lopen bij een van de big four. Is dit überhaupt mogelijk of ben ik gewoon te laat ? Heeft iemand nog specifieke tips voor hoe ik aan een gesprek kan komen, of wat je echt wel/niet moet doen in een motivatiebrief ? Heb mijn bachelor afgesloten met gemiddeld een 7, altijd gewerkt naast mijn studie en aan mijn studie gerelateerd vrijwilligerswerk gedaan.

Alvast bedankt.
pi_162491890
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:04 schreef QueSiQueNo het volgende:
Hoi,

Ik heb bijna mijn bachelor fiscale economie binnen (nog een tentamen deze week), en wilde eigenlijk deze zomer gaan reizen. Echter door wat liquiditeitsproblemen ga ik het niet redden om de hele zomer weg te zijn.

Het leek mij leuk om in 2 maanden die ik in Nederland ben dan een stage te lopen bij een van de big four. Is dit überhaupt mogelijk of ben ik gewoon te laat ? Heeft iemand nog specifieke tips voor hoe ik aan een gesprek kan komen, of wat je echt wel/niet moet doen in een motivatiebrief ? Heb mijn bachelor afgesloten met gemiddeld een 7, altijd gewerkt naast mijn studie en aan mijn studie gerelateerd vrijwilligerswerk gedaan.

Alvast bedankt.
Lijkt mij het beste om gewoon eens de recruiters te bellen. Zij kunnen je dit het beste vertellen. Succes.
pi_162499241
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 15:04 schreef QueSiQueNo het volgende:
Hoi,

Ik heb bijna mijn bachelor fiscale economie binnen (nog een tentamen deze week), en wilde eigenlijk deze zomer gaan reizen. Echter door wat liquiditeitsproblemen ga ik het niet redden om de hele zomer weg te zijn.

Het leek mij leuk om in 2 maanden die ik in Nederland ben dan een stage te lopen bij een van de big four. Is dit überhaupt mogelijk of ben ik gewoon te laat ? Heeft iemand nog specifieke tips voor hoe ik aan een gesprek kan komen, of wat je echt wel/niet moet doen in een motivatiebrief ? Heb mijn bachelor afgesloten met gemiddeld een 7, altijd gewerkt naast mijn studie en aan mijn studie gerelateerd vrijwilligerswerk gedaan.

Alvast bedankt.
Je bent veel te laat. In welke kantoren (bedrijf + steden) heb je interesse en waarom?

Je kunt gewoon via de websites kijken of er vacatures zijn en daarop reageren. Lukraak recruiters gaan bellen zou ik niet doen.

Werkstudentschap per september kun je proberen, maar ook dat is al vrij laat dus dan wordt het waarschijnlijk per januari of februari.
pi_162499645
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2016 17:52 schreef Viezze het volgende:
Polo, Clio, Fiesta, Yaris, Punto, dat soort auto's. Privé gebruik verschilt in de details een beetje per kantoor, maar is een 12.500 - 15.000 km per jaar tegen een eigen bijdrage (ergens rond ¤60 per maand)
Hoe zit het eigenlijk met het maximale aantal privé kilometers per jaar bij de Big4 en de handhaving daarvan? Ik werk bij de #5 en in mijn contract staat ook een maximaal aantal privé kilometers van 15k per jaar genoemd, maar ik hoef geen rittenadministratie bij te houden (sterker nog; ik kan niet eens een rittenadministratie bijhouden). Dus in de praktijk is het gewoon onbeperkt aantal privé kilometers, tenzij je het heel erg bont maakt.
pi_162500163
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2016 21:17 schreef Lavezzi het volgende:

[..]

Je bent veel te laat. In welke kantoren (bedrijf + steden) heb je interesse en waarom?

Je kunt gewoon via de websites kijken of er vacatures zijn en daarop reageren. Lukraak recruiters gaan bellen zou ik niet doen.

Werkstudentschap per september kun je proberen, maar ook dat is al vrij laat dus dan wordt het waarschijnlijk per januari of februari.
Was ik al bang voor. Ik ga het wel bij wat kleinere kantoren in en rondom Eindhoven proberen.
pi_162500922
Succes! Wil je later nog wel wat bij een big four kantoor gaan doen? Dan moet je tijdens je master echt nog wel even een werkstudentschap gaan lopen daar, anders wordt dat wel een lastig verhaal.
pi_162501126
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 21:46 schreef QueSiQueNo het volgende:

[..]

Was ik al bang voor. Ik ga het wel bij wat kleinere kantoren in en rondom Eindhoven proberen.
Ik kwam begin van de maand op gesprek via via, en de maand erna begon ik op de eerste. Het ligt er echt aan of de afdeling plek heeft, en hoe later het is hoer meer plekjes er weg zijn ja.
pi_162507604
quote:
10s.gif Op woensdag 25 mei 2016 22:11 schreef Travel. het volgende:

[..]

Ik kwam begin van de maand op gesprek via via, en de maand erna begon ik op de eerste. Het ligt er echt aan of de afdeling plek heeft, en hoe later het is hoer meer plekjes er weg zijn ja.
Als je via via komt gaat het een stuk sneller en is er vaak meer mogelijk. Vraagsteller lijkt die connecties niet te hebben.
pi_162510861
Hallo allemaal,

Ik ben door EY gevraagd om een e-assessment af te leggen voor de functie van startend accountant samenstelpraktijk. Het assessment wordt extern door LTP verzorgt en bestaat uit een abstract, numeriek en verbale gedeelte. Er zijn op het internet vele oefensites, echter vroeg ik mij af of iemand een site kent die het meest aansluit op de tests van EY.

Alvast bedankt en een leuke dag nog!

ps; waar kun je goed statische figuur reeksen (2 figuren aanwijzen die overeenkomen met de voorgaande 4) goed oefenen?

Alvast dank.
pi_162514716
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 21:31 schreef DoorgestokenKaart het volgende:

[..]

Hoe zit het eigenlijk met het maximale aantal privé kilometers per jaar bij de Big4 en de handhaving daarvan? Ik werk bij de #5 en in mijn contract staat ook een maximaal aantal privé kilometers van 15k per jaar genoemd, maar ik hoef geen rittenadministratie bij te houden (sterker nog; ik kan niet eens een rittenadministratie bijhouden). Dus in de praktijk is het gewoon onbeperkt aantal privé kilometers, tenzij je het heel erg bont maakt.
Zakelijke KMs moet je bijhouden normaliter (ook ivm factureren naar klanten). De niet geschreven KMs zijn dus privé
  donderdag 26 mei 2016 @ 13:48:13 #296
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_162514806
quote:
1s.gif Op donderdag 26 mei 2016 13:44 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Zakelijke KMs moet je bijhouden normaliter (ook ivm factureren naar klanten). De niet geschreven KMs zijn dus privé
Zakelijke kilometers doorfactureren? :?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_162515867
quote:
2s.gif Op donderdag 26 mei 2016 13:48 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Zakelijke kilometers doorfactureren? :?
Jup, net als alle andere reis- en verblijfskosten? Verschilt blijkbaar per kantoor
  donderdag 26 mei 2016 @ 14:30:45 #298
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_162515960
quote:
1s.gif Op donderdag 26 mei 2016 14:26 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Jup, net als alle andere reis- en verblijfskosten? Verschilt blijkbaar per kantoor
Ik hoef bij Deloitte (audit) mijn kilometers niet bij te houden gelukkig. :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_162537511
quote:
1s.gif Op donderdag 26 mei 2016 07:57 schreef Lavezzi het volgende:

[..]

Als je via via komt gaat het een stuk sneller en is er vaak meer mogelijk. Vraagsteller lijkt die connecties niet te hebben.
Check, ben er nog nooit echt mee bezig geweest omdat ik gewoon van studententijd wilde genieten. Moet tijdens mijn master toch maar wat actiever gaan rondkijken dan.
pi_162559032
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 11:09 schreef accountancy het volgende:
Hallo allemaal,

Ik ben door EY gevraagd om een e-assessment af te leggen voor de functie van startend accountant samenstelpraktijk. Het assessment wordt extern door LTP verzorgt en bestaat uit een abstract, numeriek en verbale gedeelte. Er zijn op het internet vele oefensites, echter vroeg ik mij af of iemand een site kent die het meest aansluit op de tests van EY.

Alvast bedankt en een leuke dag nog!

ps; waar kun je goed statische figuur reeksen (2 figuren aanwijzen die overeenkomen met de voorgaande 4) goed oefenen?

Alvast dank.
Ik zou eens starten met de site van LTP zelf.
pi_162559198
Die testen op de ltp site zijn véél makkelijker dan de echte test, dat is echt absoluut geen houvast.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')