Had ik ook, ik heb op het examen overdreven gekeken en het was prima. De examinator moet je hoofd duidelijk zien bewegen.quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:36 schreef Colbie het volgende:
Over nonchalance gesproken... Volgens mijn rij-instructeur heb ik een zekere nonchalante manier van kijken, hij heeft me er al een paar keer op gewezen. Toch zegt 'ie wel dat hij wel het idee heeft dat ik alles wel zie, maar dat hij zou het zonde vinden als ik daarop zou zakken. Ik heb alleen echt geen idee wat ik hiervoor moet doen. Ik weet dat het kijken niet om het kijken gaat, maar om het waarnemen en registreren van wat er voor/naast/achter je zit. Ik probeer ernaar te handelen door mezelf altijd af te vragen wat ik zie - heb ook niet het idee dat ik nou echt dingen mis... Soms zegt hij op het einde van de les dat het al een stuk beter gaat, maar dan heb ik voor mijn gevoel niks anders dan anders gedaan. Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen om hem (en evt. examinator) meer het idee te geven dat ik alles heel bewust doe. Het is echt mega frustrerend
Het gaat er niet zozeer om dat je weet wat je ziet, maar op welke manier je erop moet anticiperen.quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:36 schreef Colbie het volgende:
Over nonchalance gesproken... Volgens mijn rij-instructeur heb ik een zekere nonchalante manier van kijken, hij heeft me er al een paar keer op gewezen. Toch zegt 'ie wel dat hij wel het idee heeft dat ik alles wel zie, maar dat hij zou het zonde vinden als ik daarop zou zakken. Ik heb alleen echt geen idee wat ik hiervoor moet doen. Ik weet dat het kijken niet om het kijken gaat, maar om het waarnemen en registreren van wat er voor/naast/achter je zit. Ik probeer ernaar te handelen door mezelf altijd af te vragen wat ik zie - heb ook niet het idee dat ik nou echt dingen mis... Soms zegt hij op het einde van de les dat het al een stuk beter gaat, maar dan heb ik voor mijn gevoel niks anders dan anders gedaan. Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen om hem (en evt. examinator) meer het idee te geven dat ik alles heel bewust doe. Het is echt mega frustrerend
Haha beetje arrogantie, tja... Trekker ervaring is volgens mij ook echt absoluut verkeerd, tijdens het trekker examen ook een paar foutjes gemaakt maar die man zei tegen mij dat ik het zeer goed deed...quote:Op dinsdag 22 december 2015 04:47 schreef vannelle het volgende:
[..]
Jazeker.
Je blaakt van zelfvertrouwen en dat is mooi.
Maar laat dat niet je leidraad zijn, het kan goed zijn dat je tóch verkeerde dingetjes hebt geleerd (en afleren is moeilijker dan aanleren) waardoor het langer gaat duren dan verwacht.
Zoals ik al zei is zelfvertrouwen helemaal prima alleen bespeur ik bij jou ook een zekere arrogantie, je gaat er nu al van uit dat het een eitje is omdat je trekker kunt rijden.
Auto en trekker zijn niet met elkaar te vergelijken, voertuigbediening heb je zo te lezen al onder de knie maar dat kun je een aap nog leren.
Het gaat er voornamelijk om hoe je je gedraagt in het verkeer, dáár ga je op afgerekend worden.
Of niet natuurlijk, ik gun je het echt dat je binnen 30 lessen slaagt maar je denkt er veel te makkelijk over en ik ben bang dat met het nonchalante wat je uitdraagt juist dingen gaat missen waardoor het langer gaat duren.
Probeer er blanco in te stappen, vergeet je trekkerervaring en luister goed wat er gezegd en verlangd wordt.
Daar heb je veel meer aan dan denken dat het wel goed komt omdat je ervaring hebt op een compleet ander voertuig in een compleet andere omgeving.
We moeten er allemaal veel voor betalen dus we mogen wel genieten En direct na de intake aangevraagd en maar een paar weken gehad om te lessen? Dat is best knap en had ik nog niet eerder gehoordquote:Op dinsdag 22 december 2015 01:11 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Mijn broertje had een beetje hetzelfde scenario als jij hebt, die had na zijn 1e (intake) les direct al zijn examen aangevraagd. 20 lessen moet dus heel goed te doen zijn, tenzij jij hele dagen als een malloot op de trekker zit maar daar ga ik maar even niet vanuit.
En qua tips tsjah, probeer er gewoon een beetje van te genieten. Niet te veel druk op leggen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
Ja maar anders kijkt iedereen zogenaamd uit hun ooghoeken in de spiegels. Ze moeten ergens een grens trekken.quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:51 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Had ik ook, ik heb op het examen overdreven gekeken en het was prima. De examinator moet je hoofd duidelijk zien bewegen.
Wat ging er de vorige keren mis?quote:Op woensdag 30 december 2015 16:59 schreef VoetenMat het volgende:
4 januari heb ik voor de 3x praktijkexamen
1ste keer had ik veel teveel zenuwen en ging het op de doorstroming mis, de 2de keer ging het mis op een landweggetje waar ik te snel uitwijkte in de berm en ik zakte weer op doorstroming. Dusjaquote:Op woensdag 30 december 2015 17:06 schreef Messina het volgende:
[..]
Wat ging er de vorige keren mis?
Spannend wel! Veel succes alvast!
Je krijgt weleens dat soort vragen, dus het is handig om dat overzichtje goed te leren. Dat van de 60 km/uur lijkt me onlogisch.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 13:19 schreef Piperidine het volgende:
Ik ben ook van plan mijn rijbewijs te halen, maar eerst wil ik graag mijn theorie hebben. Ik heb de laatste weken veel gelezen en geoefend en heb wel het idee dat ik het meeste wel weet qua voorrang en regeltjes, maar toch maak ik regelmatige slordige foutjes. In de gevaarherkenning kies ik te vaak voor remmen in plaats van 'gas loslaten', ik zie het meer als zwart-wit (remmen/niets doen) en vind het grijze gebied lastig.
Verder vind ik regelgeving vragen af en toe wel één grote mierenneukerij. Ik heb een overzichtje gemaakt van mijn fouten en sommige dingen die je moet weten vind ik echt belachelijk. Dat je bijvoorbeeld moet weten dat een gevarendriehoek/toerenteller/ehbo-doos of reservewiel niet verplicht is, dat je met energiezuinig rijden 10% brandstof kan besparen, dat een groene kaart voor het rijden in het buitenland is, etc.
Voro degene die al theorie-examen hebben gedaan: krijg je serieus zulke vragen?
Zijn inderdaad kutvragen af en toe.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 13:21 schreef Piperidine het volgende:
Ik kreeg ook een vraag of je op de autosnelweg 60 km/uur mag rijden. Volgens mijn theorieboek moet een auto minstens 60 km/uur kunnen rijden, dus ik dacht 'Ja', maar het antwoord is "Nee, want je mag andere bestuurders niet in gevaar brengen". Ja, hallo.
Dit wist ik nietquote:Op vrijdag 1 januari 2016 13:19 schreef Piperidine het volgende:
Dat je bijvoorbeeld moet weten dat een gevarendriehoek/toerenteller/ehbo-doos niet verplicht is
That's the spirit zie het gewoon als een stukje rijden, meer niet. Dat is het namelijk gewoon, alleen nu kun je slagen of zakkenquote:Op zaterdag 2 januari 2016 14:30 schreef VoetenMat het volgende:
Laatste rijles gehad voor het examen het ging geweldig maandag 9.50 begin ik aan de hel dat rijexamen heet.
Ja, absoluut.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 13:19 schreef Piperidine het volgende:
Ik ben ook van plan mijn rijbewijs te halen, maar eerst wil ik graag mijn theorie hebben. Ik heb de laatste weken veel gelezen en geoefend en heb wel het idee dat ik het meeste wel weet qua voorrang en regeltjes, maar toch maak ik regelmatige slordige foutjes. In de gevaarherkenning kies ik te vaak voor remmen in plaats van 'gas loslaten', ik zie het meer als zwart-wit (remmen/niets doen) en vind het grijze gebied lastig.
Verder vind ik regelgeving vragen af en toe wel één grote mierenneukerij. Ik heb een overzichtje gemaakt van mijn fouten en sommige dingen die je moet weten vind ik echt belachelijk. Dat je bijvoorbeeld moet weten dat een gevarendriehoek/toerenteller/ehbo-doos of reservewiel niet verplicht is, dat je met energiezuinig rijden 10% brandstof kan besparen, dat een groene kaart voor het rijden in het buitenland is, etc.
Voro degene die al theorie-examen hebben gedaan: krijg je serieus zulke vragen?
Lessen en later theorie, gewoon ergens halverwege ofzo.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 19:36 schreef Misterjack41 het volgende:
Hallo!
Ik zal me even voorstellen, ik ben Niels aka misterjack41, 17 jaar en ook ik wil graag mijn rijbewijs gaan halen dit jaar.
Nou zit ik nog te twijfelen wat ik eerst zal doen, al beginnen met rijlessen of eerst het theoriebewijs halen, wat is jullie mening?
Mvg Niels
Ja alleen word je continu beoordeeldquote:Op zaterdag 2 januari 2016 17:13 schreef Ypmaha het volgende:
[..]
That's the spirit zie het gewoon als een stukje rijden, meer niet. Dat is het namelijk gewoon, alleen nu kun je slagen of zakken
Ik zelf ben begonnen met theorie als eerst. Ik vind dat persoonlijk beter want dan heb je minder stress en je kunt wss dan sneller afrijden ipv je ook nog te focussen op theoriequote:Op zaterdag 2 januari 2016 19:36 schreef Misterjack41 het volgende:
Hallo!
Ik zal me even voorstellen, ik ben Niels aka misterjack41, 17 jaar en ook ik wil graag mijn rijbewijs gaan halen dit jaar.
Nou zit ik nog te twijfelen wat ik eerst zal doen, al beginnen met rijlessen of eerst het theoriebewijs halen, wat is jullie mening?
Mvg Niels
Lekker beginnen met lessen en dan ook een theorieboek kopen (of huren van je rijschool voor een tientje) en dan ergens halverwege je theorie halen. Heb je ook meer gevoel bij de inzichtvragen.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 19:36 schreef Misterjack41 het volgende:
Hallo!
Ik zal me even voorstellen, ik ben Niels aka misterjack41, 17 jaar en ook ik wil graag mijn rijbewijs gaan halen dit jaar.
Nou zit ik nog te twijfelen wat ik eerst zal doen, al beginnen met rijlessen of eerst het theoriebewijs halen, wat is jullie mening?
Mvg Niels
Tijdens een normale rijles ook. Alleen telt het bij je examenrit mee.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 22:09 schreef VoetenMat het volgende:
[..]
Ja alleen word je continu beoordeeld
Kende je de regels niet voordat je het boek las dan? Hoe jij het hebt voorbereid lijkt (vergeleken hoe ik het heb gedaab) zwaar overdreven. Ik heb gewoon twee weken voor het examen het boek gelezen en daarna een aantal oefenexamens gemaakt.quote:Op zondag 3 januari 2016 01:29 schreef Mark031 het volgende:
Ik was eerst begonnen met heel het theorieboek lezen, zodat ik niet blanco aan de rijlessen begon. Toen ik een paar lessen had gevolgd had ik het theorie-examen aangevraagd. Ik denk dat ik toen nog 1.5 maand de tijd had om te leren.
Je hoeft niet meteen het theorie-examen aan te vragen, maar het is wel handig als je de regels al kent voordat je begint met lessen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |