abonnement Unibet Coolblue
pi_156939710
Kerstdiner 2015! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic



We zijn er opvallend laat bij deze keer, waarvoor excuses! :D Het is al half oktober geweest, het is bruut koud buiten en over negen-en-een-halve-week is het alweer kerstmis.. En met kerstmis komt: het kerstdiner! Ho ho ho!

Dit topic is bedoeld als supportgroep voor iedereen die wel wat hulp kan gebruiken bij het samenstellen van een menu, het beoordelen van een recept en verder leent het topic zich wonderwel voor het delen van (foto's van) uitprobeersels en het elkaar steunen bij pre-kerstdinerstress.

Om alvast op te warmen:

Random succes*recepten van de vorige edities:
*door meer dan één CUL-er gemaakt

- Zoete bolletjes van sap of likeur


- Fantastische hele eend!


- Omenalumi, ofwel 'appelsneeuw'


- Individuele Pommes Anna (boterige geroosterde aardappelplakjes)


- Beef Wellington, met véél uitleg en foto's


- Spiced & sugared cranberries:


- Kruidige bloemkool


- De soep der soepen!


- Bietjes-terrine


Enkele foto's van CUL-feestdagengerechten uit 2014:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aankleding van de feesttafel kan hier uiteraard ook besproken worden, hier is de mijne van
afgelopen jaar:


Meer inspiratie: Heston Blumenthals Perfect Christmas! *)
http://www.dailymotion.com/video/xndwm1_heston-blumenthal-s-perfect-christmas_lifestyle

En de vorige edities:
Kersttopic 2014: http://forum.fok.nl/topic/2145048
Kersttopic 2013: http://forum.fok.nl/topic/2022736

Game on! :Y)

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 19-10-2015 10:26:38 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_156939744
Yup... *O* ben al aan het nadenken, voorzichtig!
Ja doei.
pi_156939790
Ik zal alvast beginnen.. :) Het kerstdiner vindt zoals de afgelopen [paar jaar plaats met mijn schoonfamilie: dit keer bestaande uit twaalf personen (incluis één kind). De gangen worden verdeeld en na mezelf de laatste paar jaar nogal veel werk te hebben bezorgd werd gisteren unaniem besloten dat ik dit jaar alleen het toetje doe! :')
Ondankbare taak, want iedereen zit tegen die tijd doorgaans al stampvol, dus da's wel een uitdaging. Wellicht maak ik ook nog iets zoets voor bij de late avond-koffie. :Y

Volgende week begin ik met toetjes uitproberen, en ik zal de resultaten uiteraard hier posten :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_156939825
Wij krijgen schoonzus, zwager + 2 kinderen (3 en 4.5) over met kerst. Dus moet 'n compatibel menu bedenken. Stress. :')
Ja doei.
pi_156939848
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 10:28 schreef motorbloempje het volgende:
Wij krijgen schoonzus, zwager + 2 kinderen (3 en 4.5) over met kerst. Dus moet 'n compatibel menu bedenken. Stress. :')
Ja, jij bent niet van het 'echt koken voor de volwassenen en de kids aan de aardappelsmileys'-kamp? :) ^O^
Let me see you stripped down to the bone
pi_156939864
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 10:29 schreef minilot het volgende:

[..]

Ja, jij bent niet van het 'echt koken voor de volwassenen en de kids aan de aardappelsmileys'-kamp? :) ^O^
Ik ben er nog niet uit, maar vind 't wel leuk als ze op z'n minst een deel 'mee' kunnen eten, al dan niet aangepast op kruidigheid enzo :+
Ja doei.
  maandag 19 oktober 2015 @ 10:32:12 #7
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_156939897
De soep der soepen staat hier in ieder geval op de planning O+.
pi_156939979
Ik denk dat ik er 's middags stiekem ook nog iets te zuipen in ga wurmen, voor de gezelligheid. Dit klinkt als leuk en lekker:
Cranberry & Rosemary White “Christmas” Sangria


quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 10:32 schreef Helsinki het volgende:
De soep der soepen staat hier in ieder geval op de planning O+.
Mjam! :9
Let me see you stripped down to the bone
pi_156940033
Ik heb nog geen plannen met kerst, maar ik miste het topic O+
Sterkheidsbaas van alles.
pi_156940037
Leuk, het topic is er weer O+

Nog geen flauw idee hoe de kerstdagen eruit gaan zien (of ik moet werken).

Maar voorpret is altijd leuk *O*
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_156940099
Tafel van afgelopen jaar:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Amuse:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pate:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_156940174
Oh ja Lonaa, je geitenkaasamuse met kumquats! O+
Let me see you stripped down to the bone
pi_156940180
Ik weet nog niet hoe ik met mijn werk zit, dus weet ook nog niet of en hoe uitgebreid ik kan koken. ;(
pi_156940439
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 10:48 schreef minilot het volgende:
Oh ja Lonaa, je geitenkaasamuse met kumquats! O+
Dat je dat ook gewoon nog weet. O+

Ik vond vorig jaar prachtig. Twijfel om het dit jaar weer te doen. Maar we wilde eignelijk ook weg met de kerstdagen. Keuzes, dilemma's ;(
Sterkheidsbaas van alles.
  maandag 19 oktober 2015 @ 11:22:57 #15
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_156940748
Ik slinger de gourmet weer aan :@
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_156940858
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 11:22 schreef Psy-freak het volgende:
Ik slinger de gourmet weer aan :@
Niks mis mee hoor, ieder z'n ding. Mocht je nog inspiratie willen voor wat je allemaal in de pannetjes gaat gooien, daar zijn we hier voor. ^O^
Let me see you stripped down to the bone
pi_156940930
Wij gaan iets met wild doen denk ik
  maandag 19 oktober 2015 @ 11:35:34 #18
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_156940947
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 11:30 schreef minilot het volgende:

[..]

Niks mis mee hoor, ieder z'n ding. Mocht je nog inspiratie willen voor wat je allemaal in de pannetjes gaat gooien, daar zijn we hier voor. ^O^
Kom maar op! Ik wil wel wat anders dan die eeuwige stukjes vlees en broodjes.
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_156940967
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 11:35 schreef Psy-freak het volgende:

[..]

Kom maar op! Ik wil wel wat anders dan die eeuwige stukjes vlees en broodjes.
Laat maar weten: wat gooi je er normaal op? En zijn er dingen die jij/jullie niet lusten? Om hoeveel personen gaat het? Dan later vandaag wat ideetjes. :)
Let me see you stripped down to the bone
  maandag 19 oktober 2015 @ 11:38:46 #20
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_156940996
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 11:36 schreef minilot het volgende:

[..]

Laat maar weten: wat gooi je er normaal op? En zijn er dingen die jij/jullie niet lusten? Om hoeveel personen gaat het? Dan later vandaag wat ideetjes. :)
Meestal vleesschotels van de slager. Dus biefstuk, hamburgers, schnitzel. mag wel een keer wat anders.

Ik geloof dat iedereen het meeste wel lust en anders pakken ze wat anders.

Voor 5 personen.
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_156941021
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 11:30 schreef minilot het volgende:

[..]

Niks mis mee hoor, ieder z'n ding. Mocht je nog inspiratie willen voor wat je allemaal in de pannetjes gaat gooien, daar zijn we hier voor. ^O^
Oh dat vind ik wel leuk eigenlijk :o :D Wat voor dingen zou je zelf doen?

Ik merk dat mijn familie het hele kerst-diner maar zo'n gedoe vind. Maar ik vind het zelf wel leuk dus ik overweeg eigenlijk toch wel om wat te organiseren. En een gourmet is toch wat minder werk dan een zoveel gangen diner maken :)
pi_156941255
Alvast wat algemene gourmet-tips:

- Zet kannetjes drank neer om te gebruiken bij de bereidingen. Denk aan port (scheutje ervan in de pan bij rundvlees is erg lekker), marsala (verrukkelijk in het pannetje bij gebakken paddestoelen) of shaoxing rijstwijn voor een Aziatisch smaakaccent

- Zet bakjes met kruiden klaar die lekker bij vlees smaken indien meegebakken en die een tikkie winters aanvoelen. Plukjes verse rozemarijn smaken goed bij varkensvlees, verse salieblaadjes zijn zo'n beetje overal lekker bij. Verder zijn allerlei heftig smakende soorten 'cress' tegenwoordig steeds beter te verkrijgen, een makkelijke manier om een flinke klap smaak en frisheid toe te voegen aan gaargebakken vlees op je bord.

- Gebruik je normaal gesproken stukjes 'gewone' kipfilet, stap eens over op stukjes kippendijfilet. Veel, veel smaakvoller en sappiger en je kunt je pannetje rustig een poosje vergeten - het vlees is bijna niet te droog te krijgen.

- Altijd een groot succes: brie! Veel supermarkten verkopen brie in een langwerpige rol (die van Lidl is echt prima), waar je perfecte plakjes af kunt snijden om over vlees, paddestoelen of een schijfje stokbrood te laten smelten in je pannetje. :Y

- Maak zelf drie goeie sauzen in plaats van een arsenaal Calvé-flesjes op tafel te zetten. Dit is bijvoorbeeld een hele lekkere, simpele saus die goed bij verschillende soorten vlees smaakt: http://www.kayotic.nl/blog/easy-bbq-sauce
Zelf knoflooksaus maken op basis van in de oven gepofte knoflook*, mayo, zout en dikke griekse yoghurt is ook vele malen smakelijker dan knoflooksaus uit een potje. :)

*http://www.thekitchn.com/how-to-roast-garlic-in-the-oven-5341

[ Bericht 5% gewijzigd door minilot op 19-10-2015 11:57:53 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_156942441
Wauw die bietjes-terrine is gaaf. :D Ik kom alleen nooit verschillende bieten tegen in de supermarkt, kan ik daarvoor beter op de markt gaan kijken? :)
pi_156942764
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 13:02 schreef Em31 het volgende:
Wauw die bietjes-terrine is gaaf. :D Ik kom alleen nooit verschillende bieten tegen in de supermarkt, kan ik daarvoor beter op de markt gaan kijken? :)
Yep. Of in een goed gesorteerde biowinkel. Of vragen bij je dichtstbijzijnde groentenboer, die kunnen zulke dingen bijna altijd wel voor je bestellen.

Het is echt een tof en rete-feestelijk recept, hier 'n foto van toen ik het een keertje gemaakt had:

:9
Let me see you stripped down to the bone
pi_156942802
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 13:18 schreef minilot het volgende:

[..]

Yep. Of in een goed gesorteerde biowinkel. Of vragen bij je dichtstbijzijnde groentenboer, die kunnen zulke dingen bijna altijd wel voor je bestellen.

Het is echt een tof recept, hier 'n foto van toen ik het een keertje gemaakt had:
[ afbeelding ]
:9
Bedankt! Ga ik daar binnenkort even langs. En wauw, dat ziet er echt fantastisch uit. _O_
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')