abonnement Unibet Coolblue
pi_156757862
Een jaar of 7 geleden was mijn eerste plan om te gaan reizen door Afrika. Eigenlijk had ik al een mooie route bedacht om van Dar Es Salaam naar Johannesburg te reizen. Maar collega’s hadden me er van overtuigd dat dit redelijk gelijk stond aan zelfmoord.
De reden waarom ik besloot om georganiseerd door Afrika te reizen. eigenlijk had ik al mijn eerste reis door, dat het wel mee viel met de gevaren van Afrika. Maar de eerste reis was zo gezellig dat ik het toch nog twee keer herhaald had met een groep. En toch de twee andere reizen waren minder gezellig als de eerste, op het moment er in zo’n groep mensen zitten die zich er niet bewust van zijn dat niet iedereen de zelfde behoeften heeft als hun.

Daarom vond ik het dit jaar eens tijd worden toch weer eens alleen te reizen, opties afgewogen, maar al snel was de keuze gevallen om in Namibië een auto te huren, met een daktent. Alleen was me een daktent dan te lastig. Ik neem een popup tent mee.

Ik ben echt verliefd op dit land, aller eerst al de natuur, die ondanks de vaak droge en onherbergzame landschappen de prachtigste dieren herbergt. Maar ook de mensen, dit land heeft net als Zuid Afrika de apartheid gekend, maar ook een extremistisch regime gehad gelijkwaardig aan Zimbabwe. En toch heeft dit niet, als in Zuid Afrika littekens achter gelaten in de samenleving. De meest gangbare taal van zowel blank als de zwarte bevolking is Afrikaans, terwijl in Zuid Afrika, het Afrikaans toch echt voor velen dit een vervloekte taal is.
Dit land heeft het verleden achter zich gelaten, en leeft in het heden en vooral op zoek naar kansen voor de toekomst.

De eerste rit was even doorbijten, een Toyota HiLux met al meer dan 600 000 km op de teller rijdt toch net anders als de Passat die ik gewend ben, maar na 900 km en twee dagen verder was ik op mijn eerste bestemming. Lüderitz, op zoek naar het diamanten verleden van Namibië. Waar in Namibië de diamanten rush ontstond nadat de eerste diamantjes waren gevonden tijdens het zandvrij houden van de spoorlijn. Wat me voor al intrigeerde was dat er een complete infra structuur was aangelegd om de steden die zijn ontstaan te bevoorraadden van simpel water, voedsel tot een kegelbaan.

Op weg naar Solitaire kwam ik dan op het eerste stuk beroemd beruchte gravelweg, en de eerste kilometers bleken eerder zand als gravel, de navigatie gaf aan “na 400 km rechts” dus ik had echt iets van “joeppie !” Gelukkig, na een paar kilometer werd de gravel weg een stuk beter. Niet dat het ook maar in de buurt kwam van de A2 tussen Amsterdam en Utrecht, maar dit zijn de wegen waar mijn nieuwe vriendje de HiLux zich helemaal thuis voelde. De weg was super gevarieerd, soms reed ik door een landschap wat zo uit een Western kon komen. dan reed ik weer over een slingerende berg weg, langs wat springbokken, struisvogels of oryx, dan kom je weer een stadje tegen met vijf huizen. 400 KM verder, Solitaire, navi zei dan rechts, maar ik ging toch even links, de beroemde bakker van Mose McGregor, een lekker stukje appeltaart eten.

Eigenlijk een verplichte stop op deze route is Sossosvlei, maar ik had het al gezien, dus besloot ik deze over te slaan.
Solitaire Guest Farm lag dan net aan de overkant van de straat, althans straat oversteken, en dan nog 6 km door rijden en daar was dan weer een juweeltje van een campsite als ik niet anders gewend ben in Namibië ik met mijn grote jeep, die in eens heel klein was op de grote campsite.
Twee dagen chillen hier, wat gezellig kletsen met de buren, en de eigenaren, kijken dat de stokstaartjes niet mijn eten roofden, wat hangen aan het zwembad maar vooral lekker tot rust komen.

Het plan was eigenlijk om nu vooral niet naar Swakopmund te gaan, want ik haat de grote stad, maar er werd me verteld ik moest persé in Wakopmund een permit kopen voor Etosha, achter af onzin. Maar ik moest toch ook vooral eten inslaan. En de keuze in de kleine stadjes was relatief klein, of braadworst, of 2 kilo kipfilet of T-bone steaks van 600 tot 800 gram.
Dus vooral naar de supermarkt geweest.
Achter af even gebaald, in "Swakop" kun je een hele interessante woestijn safari doen, niet op zoek naar leeuwen en olifanten, maar net de kleine dieren. Van gekko’s, slangen, spinnen en schorpioenen. Maar dit was ik vergeten.
Wel wat wild in geslagen, bij de slager, dan vraag je wat ze hebben, en krijg je een doos voor je neus gezet met vacuüm verpakt zoek maar uit,.... alweer waren de ogen groter als de maag.

Nu op weg naar Etosha, het plan was om eerst Epupa falls aan te doen, maar ik hoorde dat er wegwerkzaamheden zijn op een belangrijke verbindingsweg, dat stuk was al lang zonder omleiding, maar drie uur extra leek me te zwaar. Dus ben ik direct naar Etosha gereden.
Wat voor mij tot nu toe een van de geweldigste natuur parken is. En ook de hoofdattractie voor mijn reis, 5 dagen beestjes kijken, niet de beestjes in een kooi bekijken, maar op de plek waar ze thuis horen.
Mijn eerste echte ontmoeting met de dieren, gaf me het gevoel dat ik met de neus in de boter viel, het eerste watergat, ik moest wachten voor een enorme kudde olifanten die op weg waren naar het watergat. Een auto die net iets eerder was als ik werd al snel om singelt door de kudde. Moet ik nu jaloers zijn of net niet ?


Gezien september het einde van het droge seizoen is, staat dit garant voor veel dieren bij de water gaten, en daar bij dus ook de kans op het zien van leeuwen. Veel gieren in de lucht betekende dan ook dat er iets moet zijn te zien van leeuwen. Toen ik de plek naderde waar de gieren zich verzamelden bij een karkas van een eland, maar de gieren bleven maar weg van het karkas. Ik hoefde ook niet lang te zoeken waarom, twee leeuwen zaten iets verder op onder een boom verstopt, en als een gier of jakhals in de buurt kwam van het karkas kwam ook een van de leeuwen hun duidelijk maken dat ze op hun beurt moesten wachten.
Een prachtig schouwspel om te zien.


De volgende dag, weer veel watergaten gezien met veel wild, en vooral veel jonge dieren. Soms heel vertederend om te zien een jonge zebra of wildebeest dat net iets te veel energie heeft. En vooral niet bang is voor de andere dieren bij de drinkpoel.

Mijn vierde en vijfde dag in Etosha waren toch eigenlijk wel de toppers als het op dieren spotten gaat, ik had me ‘s avonds als eens goed de kaart bestudeerd, en gezocht naar de water gaten waar ik in de vroege ochtend “lucky” kon zijn, want wie actieve katten wil spotten, doet dat in de schemring. En ja hoor drie Cheeta’s , helaas kwam er zo’n lompe overland truck , en weg waren ze. De volgende dag meer geluk gehad wel maar een cheetah, maar geen lompe trucks om ze weg te jagen. En een ander watergat deden hyena’s zich te goed aan een olifanten karkas, terwijl jakhalzen ook een graantje probeerden mee te pikken.




De laatste dag besloot ik langzaam aan te doen, halverwege windhoek vond ik in de Ohange Mountains een geweldige lodge, eigenlijk had ik de campsite gepland, maar ik had geen zin meer om mijn tentje, op te zetten.

Goede keuze, het was alweer een geweldige lodge. Goed geslapen En nog 400 KM en dan was mijn avontuur weer achter de rug, maar uiteraard afgesloten, zoals je een goeie vakantie afsluit in Namibië met een bezoek aan Joe’s Beerhouse .
Gezellig met een paar andere gasten die ik had getroffen , en de volgende morgen dan weer op naar de zware reis naar Schiphol.

Een ding weet ik zeker volgend jaar weer, alleen dan neem ik ook Botswana mee in het reis plan.



[ Bericht 0% gewijzigd door Roger_ op 11-10-2015 20:50:29 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 11 oktober 2015 @ 15:19:36 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156759479
Prachtig dit! Ik heb je mooie verslag met veel belangstelling gelezen.

Zelf heb ik wel in Kenya en Tanzania safaris gedaan van enkele dagen in een groepje (lokaal geboekt) maar zoiets echt helemaal zelf doen inclusief kamperen is natuurlijk veel leuker! Ik herinner me ook de prachtige sterrenhemel s'nachts en hoe schitterend het is om in de avond en ochtendschemering beestjes te spotten :)

Kun jij zelf sleutelen en heb je reserve onderdelen of komt er daar genoeg verkeer langs mocht je auto het begeven op die wegen? Dat zou namelijk mijn grootste zorg zijn. En hoe lang ben je totaal geweest? En wat kostte het bij elkaar ongeveer (vooral auto huur en verzekering e.d.)?

Ik kan helemaal de sfeer proeven op jouw foto's, vooral die met laagstaande zon. Overigens, was s'nachts zelf wat rondlopen in de omgeving van je kampeerplek ook een optie? Dan vind je waarschijnlijk wel de nodige gecko's, slangen en schorpioenen.

Moet ook mooi zijn kwa vogeltjes daar. In Ethiopië vond ik ook verrassend veel op die droge dorre plekken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_156760977
Ik ben zelf niet echt een sleutelaar, als het op auto's aan komt. Maar de auto die ik mee had, had behoorlijk veel op de teller staan, maar heb er vertrouwen in dat deze goed onderhouden wordt.
Heb je daar pech, algemeen kun je er al van uitgaan dat er iemand zal stoppen en je helpt. Als is het maar dat die je naar een garage brengt.
Er zijn in Namibië (net als is SAR) een groot aantal verhuur bedrijven, er zijn wat ketens als Britz, maar ook veel kleinere verhuurders die zelf hun auto's goed onderhouden. De prijzen variëren erg afhankelijke van de uitrusting, zoals ik had een HiLux die je vooral pakt om de gravel wegen en dat ene heuveltje in Etosha, tot en met de HeavyDuty waar mee je de echte uitdagende wegen op kan, maar over het algemeen geld dit bord ;


Dit jaar heeft het huren me voor 15 dagen ¤ 1000,- gekost.inclusief camping spul, koel/vries kast, gasfles. En voor zover het gaat all inclusive verzekering. Waar bij er dan wel behoorlijk wat voorwaarden zijn. Als je , je een beetje aan de regels van de verhuurder houdt dan valt dat allemaal wel mee. Wat dan een beetje in houdt niet na zonsondergang rijden, 90km op asfalt, 70 op gravel en 40 in Etosha, terwijl max snelheden 120, 90 en 60 zijn.

Huren kost all-risk tussen de 110,- en 60,- per dag, voor een double cab pickup met een daktent, koelkast en camping uitrusting. als je echt interesse hebt, ik heb een exell lijstje gemaakt. Moet je me bij interesse effe je email adres sturen. mail ik het je, scheelt een hoop googlen en rekenen.

Campsites, moet je iets tellen van 15,- per persoon, en als je simpele lodges pakt, die over het algemeen zeer goed te doen zijn, betaal je 50,- . Eten is iets van 12,50 tot 20,- in het restaurant, het is ook echt dat ik gewoon zin had om zelf te koken, anders had ik ook de hele vakantie in het restaurant gegeten.
Brandstof kost iets van 80ct tot een Euro per liter diesel , ik geloof dat ik in totaal iets van 300,- tot 350,- kwijt ben geweest met tanken.

Ik zelf heb één slang en geen enkele schorpioen gezien, maar heb wel begrepen dat ten noorden van Etosha het wel wat meer voorkomen, maar kampsites zijn over het algemeen "enfenced" in tegenstelling tot Botswana, dus je kan er best een rondje wandelen, veel sites hebben ook wel een paar korte trails.
Maar de noordelijke camps zouden wel mooier zijn voor de vogelspotters. Maar daar ben ik dus niet aan toe gekomen.

Zelf viel me op dat ik deze keer echt veel meer heb genoten van de eenvoudigere dieren als mijn vorige reizen, toen was het nog leeuwen en luipaarden , maar nu kon ik ook een rustig stoppen voor een eenzaam duiker langs de weg.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 11 oktober 2015 @ 17:39:25 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156762903
Dat excel overzichtje heb ik nu nog niet nodig maar ik zal onthouden dat jij dat hebt. Misschien vraag ik er nog eens naar.

Zelf koken is inderdaad het leukst. En als je met de auto bent is dat helemaal makkelijk omdat je gewoon een koelbox, grotere pannen, ingredienten etc kunt meenemen. Je bent niet afhankelijk van ultra-light dingetjes zoals met backpacken. Mijn ervaring in Afrika is sowieso dat als je een stove of een pan huurt dat het geen klein licht spul is :D

Is wildkamperen daar ook een optie/ toegestaan? Zeker als je zelf kunt kamperen. Of word je dan beroofd door inheemse stammen? Of eventueel opgevreten door een leeuw of een groep hyena's :+

Ik kan helemaal begrijpen wat je bedoelt met het genieten van de "eenvoudigere" dieren. True, er is weinig zo indrukwekkend als een kudde Afrikaanse olifanten door een savanne zien trekken, met al die ruimte er omheen.... Maar er is schoonheid overal in de natuur, zolang je er maar oog voor hebt. Maar veel mensen hebben daar dus geen oog voor en interesseren zich alleen maar voor de grote dingen. En het scheelt ook veel als je alleen bent ipv in een groep.Je kunt dan echt opgaan in de natuur. :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_156764956
Beroofd worden door de inheemsen, valt wel mee , eigenlijk alleen de grote steden moet je op passen voor kleine criminaliteit. Hyena's moet je wat voorzichtiger mee zijn als je zonder tent slaapt.
Maar over het algemeen, er zijn ontzettend veel campsites, van de luxere maar ook voldoende, die niet op de kaart staan.
Als je niet echt diep in de Khomas of Kunene regio in trekt over de zware 4wd paden zul je niet echt snel de behoefte hebben om wild te kamperen. Maar wat ik begreep van een koppel Zuid Afrikanen die op de fiets rond trekken, gewoon naar de lokale bevolking luisteren, die weten waar de dieren zitten.
pi_156766189
Ik zou in mijn broek schijten als mijn auto omsingeld zou worden door een kudde olifanten :X :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_156771548
quote:
11s.gif Op zondag 11 oktober 2015 20:24 schreef Geralt het volgende:
Ik zou in mijn broek schijten als mijn auto omsingeld zou worden door een kudde olifanten :X :@
haha over het algemeen weet je wel snel of er stront aan de knikker is of niet, en of je dus in je broek mag poepen, of dat je kan genieten van het feit dat je zo kort bij de dieren kan komen.
pi_156777302
Ah geweldig! Lijkt me mooi om te doen en stond daarom al op mijn lijstje :)
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_156778653
Mooi reisverslag! Brengt herinneringen terug aan mijn groepsreis naar ZA O+

Maarre, heb je voorspellende krachten of een verkeerd jaartal in de TT? :P
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Moderator maandag 12 oktober 2015 @ 16:41:11 #10
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_156783410
Mooi verslag!
En ik heb de TT aangepast naar 2015. :P
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:08:30 #11
62913 Blik
The one and Only!
pi_156802378
Nice! Veel gezien zie ik, Namibië staat zeker ook nog op mijn lijstje voor de toekomst
pi_156851942
Ziet er goed uit, ik ga er volgend jaar heen! Ticket zojuist geboekt.
pi_156869337
Gaaf verslag, leuk geschreven en mooie plaatjes. Ziet er uit als een schitterend land. Wil ik ook nog eens heen. Thanks voor de inspiratie :)
Voor wat foto's, kijk hier
pi_156875666
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 14:44 schreef Melro het volgende:
Ziet er goed uit, ik ga er volgend jaar heen! Ticket zojuist geboekt.
ik heb inmiddels voor 2016 ook geboekt, directe nacht vlucht van af Frankfurt naar Windhoek voor 600,- was zo'n koopje, kon de verleiding niet weerstaan.
pi_156931882
gave reis!
pi_156988497
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 14:27 schreef Roger_ het volgende:

[..]

ik heb inmiddels voor 2016 ook geboekt, directe nacht vlucht van af Frankfurt naar Windhoek voor 600,- was zo'n koopje, kon de verleiding niet weerstaan.
Afrika blijft onweerstaanbaar :)
600 euro is niks. Ik ga ook met Namibian Airways vanaf Frankfurt. Die van mij was 700, maar ga dan ook in het hoogseizoen (juli).
pi_157006641
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 11:52 schreef Melro het volgende:

[..]

Afrika blijft onweerstaanbaar :)
600 euro is niks. Ik ga ook met Namibian Airways vanaf Frankfurt. Die van mij was 700, maar ga dan ook in het hoogseizoen (juli).
mijne idem, is in september, dus ook hoog seizoen. nu staat de vlucht al op 850,-
ik ben nu op zoek naar sites in Botswana ; Moremi kreeg te horen dat ze nu al langzaam vol lopen.
pi_157013251
Wow wat een prachtige reis en verslag!

Ik heb al vaker zitten denken om ook eens alleen naar Afrika te gaan, maat op deze manier is het onweerstaanbaar.

Mocht je mij je Excel bestand willen sturen dan graag. Ga ik eens even rekenen wat het budget moet zijn :)
pi_162801375
Kick. Ik wil ook naar Namibie. Gewoon vlucht + auto huren, geen georganiseerde reis, dat trekt me niet zo. Waarschijnlijk wordt het eind september - oktober voor een week of drie. Wel helemaal aan het eind van het hoog seizoen, hopelijk zit ik dan nog net goed. Hoe goed is het te doen om ter plekke overnachtingen te regelen?

Ik vind de afstanden en reistijden moeilijk in te schatten. Vanuit Windhoek zou ik eerst naar het zuiden willen rijden naar Fish River Canyon. Dit is zo'n 550km. Doe je daar een dag of twee over of langer? De wegen zien er op dat stuk prima uit, maar hoeveel je tegenkomt en hoe vaak je stopt vind ik lastig in te schatten. Hoe lang zou je aanraden om in Etosha NP te blijven?

Ik heb één keer een echte roadtrip van een maand gedaan door de VS. Daar reden we zo'n 4 uur per dag ongeveer en een aantal dagen helemaal niet. Dat heb ik nooit als veel ervaren. Vaak was het 's ochtends een paar uurtjes rijden, overdag rondlopen in een park of stad en dan 's avonds nog een stukje.

Is het te doen voor twee mensen die voor het eerst naar Afrika gaan? Beide niet heel veel ervaring met hele avontuurlijke vakantie, op mijn road trip na eigenlijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')