abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 7 oktober 2015 @ 07:31:56 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_156660446
Wat zijn de dingen die een persoon meemaakt, of wat voor dingen geboren in het leven van die persoon, waardoor hij psychopaat wordt? Naast de erfelijke factoren.

Heeft iemand hier toevallig een idee?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  woensdag 7 oktober 2015 @ 07:49:14 #2
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_156660526
Nee.

Komt door een biljoen variabelen.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 08:08:07 #3
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156660627
groot deel fenotypisch denk ik
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_156660674
Nature en nurture
pi_156660971
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 07:31 schreef Keep_Walking het volgende:
Wat zijn de dingen die een persoon meemaakt, of wat voor dingen geboren in het leven van die persoon, waardoor hij psychopaat wordt? Naast de erfelijke factoren.

Heeft iemand hier toevallig een idee?
Psychopaat ben je, dat wordt je niet. Sociopaat daarentegen worden mensen na geboorte door oa traumatische gebeurtenissen.
Dan alsnog zijn er verschillen tussen het brein van een sociopaat en psychopaat.

Maar echt een simpele Google opdracht levert je antwoord en nog veel meer op, inclusief onderzoek, theorieën etc.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 09:42:19 #6
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_156661691
Als je niet meer goed kijkt naar wat normaal is in de maatschappij.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_156662336
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 08:51 schreef Maharajah het volgende:

[..]

Psychopaat ben je, dat wordt je niet. Sociopaat daarentegen worden mensen na geboorte door oa traumatische gebeurtenissen.
Dan alsnog zijn er verschillen tussen het brein van een sociopaat en psychopaat.

Maar echt een simpele Google opdracht levert je antwoord en nog veel meer op, inclusief onderzoek, theorieën etc.
Het onderscheid tussen sociopaten en psychopaten is arbitrair en wordt niet meer gehanteerd.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 10:30:47 #8
448296 BaardHagrid
Waar de zon nimmer schijnt
pi_156662402
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 10:26 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Het onderscheid tussen sociopaten en psychopaten is arbitrair en wordt niet meer gehanteerd.
Dit dus

Volgens mij al zo'n 40 jaar niet meer, sinds midden jaren 70.
Waar gaat het toch heen met de wereld....
  woensdag 7 oktober 2015 @ 10:32:52 #9
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_156662439
Wat ik vooral wil vragen is of iemand een paar casussen kan schetsen. Dus kan iemand een typische jeugd van een toekomstige psychopaat schetsen?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_156662492
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 10:32 schreef Keep_Walking het volgende:
Wat ik vooral wil vragen is of iemand een paar casussen kan schetsen. Dus kan iemand een typische jeugd van een toekomstige psychopaat schetsen?
Het boek "we need to talk about Kevin" is een leuke casus over iemand geboren als psychopaat. Okay, wel fictie maar desalniettemin goed en realistisch geschreven.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 10:39:41 #11
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_156662559
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 10:36 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Het boek "we need to talk about Kevin" is een leuke casus over iemand geboren als psychopaat. Okay, wel fictie maar desalniettemin goed en realistisch geschreven.
Klinkt als een film die ik heb gezien, dus als TS geen zin heeft om te lezen ...
  woensdag 7 oktober 2015 @ 10:41:53 #12
446641 Vox_Populi
Stem van het volk.
pi_156662606
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 10:39 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Klinkt als een film die ik heb gezien, dus als TS geen zin heeft om te lezen ...
Boeiend onderwerp! Die film ga ik zeker kijken ^O^ :)
pi_156662953
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 10:39 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Klinkt als een film die ik heb gezien, dus als TS geen zin heeft om te lezen ...
Is ook een film van ja, maar het boek is zoveel beter. :@ Mooie analyses en inzichten.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Strawberry- op 07-10-2015 11:23:53 ]
pi_156663248
Verder ken je vast James Fallon, een man met de neurologische en genetische trekken van een psychopaat maar zonder criminele neigingen. Een 'pro-sociale psychopaat' zoals hij het zelf beschrijft. Een psychopaat heeft een brein die anders werkt, bijvoorbeeld op het gebied van angstreacties.De reden dat iemand met zo'n predispositie dan het verkeerde pad op gaat ligt dan mogelijk besloten in trauma's, mishandeling, ofwel omgevingsinvloeden die het genotype vormen.

https://www.ted.com/talks(...)the_mind_of_a_killer
pi_156663764
Denk dat veel getreiterd worden (door een persoon, personen of overheid) icm met een narcistisch persoonlijkheid een goede start is wel.

Opgekropte woede en achterdocht gebruiken om respect en aanzien af te dwingen. There you go Stalin.
blablablabla
pi_156663971
hangt ook van keuzes en karakter af, of iemand met aanleg gevaarlijk wordt.
'normale' sociopaten/psychopaten (of mensen met aanleg) kunnen prima functioneren in onze wereld, en worden bijvoorbeeld topmanager, chirurg, politicus, marinier... een klein deel raakt geobsedeerd en slaat door.
  Moderator woensdag 7 oktober 2015 @ 12:18:29 #17
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_156664258
Met enige regelmaat /b/ bezoeken.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  woensdag 7 oktober 2015 @ 12:43:41 #18
401689 Steef121
Boomjehuisjebeestje
pi_156664835
Dat is het lastige juist, Psychopaten hebben bijna niks in gemeen, behalve dat ze een "gebrek aan geweten" hebben wat hen in staat stelt om hun egoïstische doelen na te streven. Sommigen zeggen dat als iemand psychopatische kenmerken vertoont hij in de meeste gevallen misbruikt was kind zijnde. Vaak speelt er ook een bepaald trauma, in de vorm van een ernstig trauma aan het hoofd, opgelopen door een val bv(ook in de jeugd). Daarnaast schijnen een aantal ook eerst(voordat ze overgaan op mensen) te experimenteren met dieren, door ze bv te verminken, te martelen, te doden. (Hierboven heb ik het over de psychopaten die aan het moorden zijn geslagen)
Op een dag word ik wakker, als een van de koeiossen, grazend in de wei
🐄🌳
  woensdag 7 oktober 2015 @ 12:54:44 #19
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_156665014
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 08:51 schreef Maharajah het volgende:
Psychopaat ben je, dat wordt je niet. Sociopaat daarentegen worden mensen na geboorte door oa traumatische gebeurtenissen.
Ach nee, lieve kind.. 'sociopaat' klinkt gewoon ietsje liever.

OT: genetische aanleg + een gewelddadige opvoeding, is vaak wel een goed recept.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  woensdag 7 oktober 2015 @ 12:57:41 #20
446641 Vox_Populi
Stem van het volk.
pi_156665067
Maar wat ik uit dit topic opmaak is dat er geen/nauwelijks/moeilijk onderscheid te maken is tussen psychopaten en sociopaten? :? Kan iemand me daar meer over vertellen?
pi_156665104
Een psychopaat ben je. Dat word je niet. En je kan ervoor kiezen om niet te handelen naar de gedachtes die je hebt/wil doen.

Ik zou zonder een spier te vertrekken iemand kunnen doden. En dan niet zomaar, nee, ik zou er flink werk van maken. Ik heb al zo vaak dergelijke gedachtes gehad, waarin ik iemand iets gruwelijk aandeed. Vind ik leuk.

Maar ik doe het niet. Waarom? Gewoon daarom niet.

Net zoals die man die "psychopatische hersenen" heeft, maar zich er niet naar gedraagt.

Zo zijn er nog veel meer "stille psychopaten".

Eigenlijk best eng, want er hoeft maar *dit* te gebeuren en iemand gaat voor de bijl, denk ik.
Zeker als zo goed als duidelijk is dat je ermee weg zal (kunnen) komen.

Best interessant...

[ Bericht 0% gewijzigd door Jaimy_Luca op 07-10-2015 13:08:59 ]
  woensdag 7 oktober 2015 @ 13:01:56 #22
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_156665162
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 12:57 schreef Vox_Populi het volgende:
Maar wat ik uit dit topic opmaak is dat er geen/nauwelijks/moeilijk onderscheid te maken is tussen psychopaten en sociopaten? Kan iemand me daar meer over vertellen?
Een term-verschilletje. Mensen denken vaak dat woorden 'dingen' zijn, maar woorden zijn gewoon communicatieve tools om iets te omschrijven. In de eerste plaats is ieder mens gewoon eerst een mens sowieso. Niemand is volledig te omschrijven met een term als 'narcist' of 'psychopaat'. Dat is slechts een door psychiaters/psychologen gebruikte terminologie om een set een overeenkomstige persoonlijkheidsstructuren mee aan te duiden die het voor psychologen/psychiaters makkelijker te maken om aan te duiden waar men het over heeft.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_156665218
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 13:01 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Een term-verschilletje. Mensen denken vaak dat woorden 'dingen' zijn, maar woorden zijn gewoon communicatieve tools om iets te omschrijven. In de eerste plaats is ieder mens gewoon eerst een mens sowieso. Niemand is volledig te omschrijven met een term als 'narcist' of 'psychopaat'. Dat is slechts een door psychiaters/psychologen gebruikte terminologie om een set een overeenkomstige persoonlijkheidsstructuren mee aan te duiden die het voor psychologen/psychiaters makkelijker te maken om aan te duiden waar men het over heeft.
_O_
pi_156665262
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 10:32 schreef Keep_Walking het volgende:
Wat ik vooral wil vragen is of iemand een paar casussen kan schetsen. Dus kan iemand een typische jeugd van een toekomstige psychopaat schetsen?
Meestal doen ze van jongs af aan dieren pijn. En dan niet gewoon slaan, nee, met dingen bewerken enzo. Eerst kleine diertjes, spinnen ofzo. Daarna grotere, zoals huisdieren. Als dat niet meer voldoet gaan ze over op mensen...

Meestal zijn het jongens, die thuis van hun ouders weinig liefde krijgen/hebben gehad. Of ze worden zelfs mishandeld.

Of ze worden gepest op school. Dat reageren ze op dieren af, want die zeggen niks terug en doen je niks.

Zoiets denk ik.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 13:08:05 #25
446641 Vox_Populi
Stem van het volk.
pi_156665302
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 13:01 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Een term-verschilletje. Mensen denken vaak dat woorden 'dingen' zijn, maar woorden zijn gewoon communicatieve tools om iets te omschrijven. In de eerste plaats is ieder mens gewoon eerst een mens sowieso. Niemand is volledig te omschrijven met een term als 'narcist' of 'psychopaat'. Dat is slechts een door psychiaters/psychologen gebruikte terminologie om een set een overeenkomstige persoonlijkheidsstructuren mee aan te duiden die het voor psychologen/psychiaters makkelijker te maken om aan te duiden waar men het over heeft.
Ik snap wat je bedoelt. Natuurlijk kun je op niemand een 100% dekkend stempel drukken, zonder ruimte open te laten voor verdere invulling. Maar dat was mijn vraag ook niet :)

Laat ik het anders stellen: Ik nam altijd aan dat er (relatief) duidelijke verschillen zijn tussen sociopathische en psychopathische karaktertrekken (bij gebrek aan een beter woord), maar dit is dus niet zo duidelijk? Is er veel overlap?
  woensdag 7 oktober 2015 @ 13:12:38 #26
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_156665405
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 13:08 schreef Vox_Populi het volgende:

[..]

Ik snap wat je bedoelt. Natuurlijk kun je op niemand een 100% dekkend stempel drukken, zonder ruimte open te laten voor verdere invulling. Maar dat was mijn vraag ook niet :)

Laat ik het anders stellen: Ik nam altijd aan dat er (relatief) duidelijke verschillen zijn tussen sociopathische en psychopathische karaktertrekken (bij gebrek aan een beter woord), maar dit is dus niet zo duidelijk? Is er veel overlap?
Volgens is er geen verschil, en is 'sociopaat' gewoon in het leven geroepen, omdat psychopaat op den duur wel heel erg beladen was en steeds geassocieerd werd met allerlei horrorfilms en seriemoordenaars.

De verschillen zitten volgens mij meer tussen narcisten & anti-socialen. De combinatie van anti-sociale PS en narcisme, is volgens mij vaak wat neerkomt op psychopathie. ;)
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  woensdag 7 oktober 2015 @ 13:16:51 #27
446641 Vox_Populi
Stem van het volk.
pi_156665491
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 13:12 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Volgens is er geen verschil, en is 'sociopaat' gewoon in het leven geroepen, omdat psychopaat op den duur wel heel erg beladen was en steeds geassocieerd werd met allerlei horrorfilms en seriemoordenaars.

De verschillen zitten volgens mij meer tussen narcisten & anti-socialen. De combinatie van anti-sociale PS en narcisme, is volgens mij vaak wat neerkomt op psychopathie. ;)
Helder! ^O^ Thanks!
  woensdag 7 oktober 2015 @ 13:24:48 #28
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156665635
maar vanwaar de interesse eigenlijk KW?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_156665892
quote:
3s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 13:24 schreef Re het volgende:
maar vanwaar de interesse eigenlijk KW?
Ik gok school.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 13:44:42 #30
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_156666047
quote:
3s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 13:24 schreef Re het volgende:
maar vanwaar de interesse eigenlijk KW?
Ik heb altijd een fascinatie gehad met psychopaten. Zoals je misschien weet heb ik mentale problemen gehad, omdat ik nare dingen heb meegemaakt in mijn leven. De druppel de emmer deed overlopen is een (ontvriendde) vriend van me dat ik vermoed dat psychopatisch is. En dan bedoel ik echt psychopatisch. Met mensen in het algemeen inclusief ik.

Ik kende hem vanaf kind af aan en ik zag hem veranderen van sympathiek lieve nerd daar een gevaarlijke en sluwe pestkop die mensen zover kreeg dat ze zelfmoord pogingen maakte. Vrouwen misbruiken voor seks Door middel van emotionele chantage en mensen voorliegen dat hij de beste met ze voorhad en dan keihard manipuleren en gebruiken.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_156666456
deze een tijd geleden gekeken, beetje popi-docu onzin, maar deze vond ik toch ook wel een eyeopener. raakt bijna alles wat hier besproken wordt.

  donderdag 8 oktober 2015 @ 03:19:33 #32
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_156682658
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 12:59 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Een psychopaat ben je. Dat word je niet. En je kan ervoor kiezen om niet te handelen naar de gedachtes die je hebt/wil doen.

Ik zou zonder een spier te vertrekken iemand kunnen doden. En dan niet zomaar, nee, ik zou er flink werk van maken. Ik heb al zo vaak dergelijke gedachtes gehad, waarin ik iemand iets gruwelijk aandeed. Vind ik leuk.

Maar ik doe het niet. Waarom? Gewoon daarom niet.

Net zoals die man die "psychopatische hersenen" heeft, maar zich er niet naar gedraagt.

Zo zijn er nog veel meer "stille psychopaten".

Eigenlijk best eng, want er hoeft maar *dit* te gebeuren en iemand gaat voor de bijl, denk ik.
Zeker als zo goed als duidelijk is dat je ermee weg zal (kunnen) komen.

Best interessant...
Bedoel je nou dus dat je er zelf 1 bent eigenlijk? Een vrouwelijke nog wel. Dat zie je ook niet vaak heb ik het idee.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_156685850
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 03:19 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Bedoel je nou dus dat je er zelf 1 bent eigenlijk? Een vrouwelijke nog wel. Dat zie je ook niet vaak heb ik het idee.
Denk je dat een vinkje zetten bij de andere sekse zo moeilijk is, na het doen van zo'n bewering?
pi_156686562
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 03:19 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Bedoel je nou dus dat je er zelf 1 bent eigenlijk? Een vrouwelijke nog wel. Dat zie je ook niet vaak heb ik het idee.
We weten eigenlijk alleen van de psychopaten die zich laten onderzoeken of gepakt worden, toch? Zou best kunnen dat vrouwelijke psychopaten minder agressief zijn aangelegd waardoor ze minder snel in aanraking komen met justitie en 'under the radar' blijven. Net zoals autisme bij vrouwen ook langer onopgemerkt blijft omdat zij vaak meer sociale strategieën hebben waardoor ze ogenschijnlijk goed functioneren.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 12:15:41 #35
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_156686713
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 12:08 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

We weten eigenlijk alleen van de psychopaten die zich laten onderzoeken of gepakt worden, toch? Zou best kunnen dat vrouwelijke psychopaten minder agressief zijn aangelegd waardoor ze minder snel in aanraking komen met justitie en 'under the radar' blijven. Net zoals autisme bij vrouwen ook langer onopgemerkt blijft omdat zij vaak meer sociale strategieën hebben waardoor ze ogenschijnlijk goed functioneren.
Dat zou zeer goed kunnen ja. En sowieso, evil vrouwen zijn er ook wel genoeg. Misschien dat er ook wel een aantal onder een andere paraplu zitten (borderline, narcisme..)
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_156693843
Noemt men iemand met aanleg voor psychopathie (met de typerende hersenstructuur) ook psychopaten? Of alleen de 'zieke' figuren die andere wezens pijnigen?
pi_156699169
quote:
5s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 18:51 schreef Gray het volgende:
Noemt men iemand met aanleg voor psychopathie (met de typerende hersenstructuur) ook psychopaten? Of alleen de 'zieke' figuren die andere wezens pijnigen?
Officieel niet, maar het hangt af van wie je het vraagt.
  PR en moderator donderdag 8 oktober 2015 @ 22:14:02 #38
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_156699473
De term psychopaat wordt eigenlijk niet meer gebruikt, zoek maar eens op antisociale persoonlijkheidsstoornis.

De basis daarvan ligt in de genen, het overschot van een aantal enzymen en tekort van een aantal neurotransmitters, zoiets. Of en hoe dat tot uiting komt heeft wel te maken met omgevingsfactoren.
Er zijn mensen met antisociale persoonlijkheidsstoornis die er in principe redelijk mee kunnen leven in de gewone samenleving, maar het gebrek aan emoties en empathie zorgt toch vaak dat ze niet helemaal lekker kunnen meedraaien en sneller misdaden plegen.
Vaak kun je zoiets volgens mij al wel herkennen in de jeugd als je oplet, ik heb iig ergens gelezen en gehoord dat veel mensen met antisociale persoonlijkheidsstoornis die ook een moord o.i.d. hebben gepleegd al in hun jeugd veel dieren hebben mishandeld en vermoord, zonder daar ook maar enige emotie bij te tonen of berouw bij te voelen etc etc.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_156700184
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 11:23 schreef -Strawberry- het volgende:
Verder ken je vast James Fallon, een man met de neurologische en genetische trekken van een psychopaat maar zonder criminele neigingen. Een 'pro-sociale psychopaat' zoals hij het zelf beschrijft. Een psychopaat heeft een brein die anders werkt, bijvoorbeeld op het gebied van angstreacties.De reden dat iemand met zo'n predispositie dan het verkeerde pad op gaat ligt dan mogelijk besloten in trauma's, mishandeling, ofwel omgevingsinvloeden die het genotype vormen.

https://www.ted.com/talks(...)the_mind_of_a_killer
Mensen met autisme, adhd en schizofrenie hebben ook een brein dat anders werkt. Hoeveel breinsoorten bestaan er dan wel niet.
ROBODEMONS..................|:(
pi_156700484
quote:
11s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:37 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Mensen met autisme, adhd en schizofrenie hebben ook een brein dat anders werkt. Hoeveel breinsoorten bestaan er dan wel niet.
Toch mooi, al die variatie.
pi_156700723
quote:
14s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:14 schreef Moira. het volgende:
De term psychopaat wordt eigenlijk niet meer gebruikt, zoek maar eens op antisociale persoonlijkheidsstoornis.

De basis daarvan ligt in de genen, het overschot van een aantal enzymen en tekort van een aantal neurotransmitters, zoiets. Of en hoe dat tot uiting komt heeft wel te maken met omgevingsfactoren.
Er zijn mensen met antisociale persoonlijkheidsstoornis die er in principe redelijk mee kunnen leven in de gewone samenleving, maar het gebrek aan emoties en empathie zorgt toch vaak dat ze niet helemaal lekker kunnen meedraaien en sneller misdaden plegen.
Vaak kun je zoiets volgens mij al wel herkennen in de jeugd als je oplet, ik heb iig ergens gelezen en gehoord dat veel mensen met antisociale persoonlijkheidsstoornis die ook een moord o.i.d. hebben gepleegd al in hun jeugd veel dieren hebben mishandeld en vermoord, zonder daar ook maar enige emotie bij te tonen of berouw bij te voelen etc etc.
Voor de geboorte al? En bedoel je dat psychopathie in de genen zit, of de aanleg daarvoor?

En als het door omgevingsfactoren beinvloed wordt, waarom zie je dan al typerend gedrag in de jeugd?

quote:
11s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:37 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Mensen met autisme, adhd en schizofrenie hebben ook een brein dat anders werkt. Hoeveel breinsoorten bestaan er dan wel niet.
Zoveel als er mensen zijn. (8>
pi_156703510
Psychopathie heeft niets te maken met onethische zijn, laat staan een "killer". Met de juiste conditionering zal er waarschijnlijk weinig aan de hand zijn. Hoog "empathische" (niet de juiste term eigenlijk, maar dat terzijde) kunnen net zo goed anderen op extreme en fysieke wijze "kwaad" doen
pi_156704848
quote:
6s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:46 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Toch mooi, al die variatie.
Niks mis met variatie, maar in hoeverre kun je dan nog spreken van 'afwijkingen'?
ROBODEMONS..................|:(
  PR en moderator vrijdag 9 oktober 2015 @ 12:11:49 #44
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_156708411
quote:
2s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:55 schreef Gray het volgende:

[..]

Voor de geboorte al? En bedoel je dat psychopathie in de genen zit, of de aanleg daarvoor?

En als het door omgevingsfactoren beinvloed wordt, waarom zie je dan al typerend gedrag in de jeugd?
De aanleg daarvoor. Er is een disbalans in bepaalde enzymen en stofjes waar in principe prima mee te leven is, maar wat dus idd fucked up kan raken door omgevingsfactoren.
En dat typerende gedrag in de jeugd zie je dus omdat er dan al in de jeugd omgevingsfactoren ervoor hebben gezorgd dat dat tot uiting komt.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 13:35:28 #45
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_156709698
Genen + op cruciale punten in je leven bepaalde dingen meemaken. Denk aan: mishandeling in het gezin of wat voor gewelddadigheid dan ook. Of in een cruciale levensfase verkeerde vrienden krijgen en een verkeerd pad inslaan. Erg verwend worden door je ouders, kan ook een gevaarlijke trigger zijn (zo ontstaat [een variant van] narcisme, en het kan ertoe leiden dat iemand geen tegenspraak meer duldt, of gewend is alles te krijgen wat men wil, en als mensen dan eens niet naar je pijpen dansen..) etc.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 15:36:49 #46
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_156711771
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 00:49 schreef Cockwhale het volgende:
Psychopathie heeft niets te maken met onethische zijn, laat staan een "killer". Met de juiste conditionering zal er waarschijnlijk weinig aan de hand zijn. Hoog "empathische" (niet de juiste term eigenlijk, maar dat terzijde) kunnen net zo goed anderen op extreme en fysieke wijze "kwaad" doen
Wat is de juiste term voor een hoge empathische?
pi_156713190
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 12:11 schreef Moira. het volgende:

[..]

De aanleg daarvoor. Er is een disbalans in bepaalde enzymen en stofjes waar in principe prima mee te leven is, maar wat dus idd fucked up kan raken door omgevingsfactoren.
En dat typerende gedrag in de jeugd zie je dus omdat er dan al in de jeugd omgevingsfactoren ervoor hebben gezorgd dat dat tot uiting komt.
En hoe zie je dat dan terug in een hersenscan?
  PR en moderator vrijdag 9 oktober 2015 @ 20:48:31 #48
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_156717192
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 17:20 schreef Gray het volgende:

[..]

En hoe zie je dat dan terug in een hersenscan?
Geen idee. Ik ben geen neuroloog.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_156719008
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 20:48 schreef Moira. het volgende:

[..]

Geen idee. Ik ben geen neuroloog.
Oh sorry, ik dacht dat je een kenner was.
pi_156720150
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 21:37 schreef Gray het volgende:

[..]

Oh sorry, ik dacht dat je een kenner was.
Leuk stukje.

Blijkbaar hebben psychopaten hun empatisch systeem als default op "uit" staan, maar zijn ze vaak wel in staat om het "aan" te zetten. NTers staan default op "aan" en zullen dus terugschrikken als ze pijn bij anderen zien.
In principe zou iedereen die switch kunnen hebben, als iemand jou of een geliefde iets aan doet. Dan vervalt je empathie en kan je "op zwart" gaan.

Of deze
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 32% gewijzigd door _I op 09-10-2015 22:28:39 ]
pi_156720784
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 03:19 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Bedoel je nou dus dat je er zelf 1 bent eigenlijk? Een vrouwelijke nog wel. Dat zie je ook niet vaak heb ik het idee.
Eigenlijk zeg ik hiermee dat - en daar ben ik vrij zeker van - ik er één zou zijn geworden als ik een slechte jeugd zou hebben gehad.

Ik heb dus een hele goede jeugd gehad. Heel liefdevol, zonder mishandeling of misbruik.

Maar ik heb een tijdje een periode gehad waarin ik zwakker was qua psychische gesteldheid en ik vatbaarder was voor bepaalde dingen. Er is toen nooit iets gebeurd, maar had gekund als er een trigger was geweest.
  PR en moderator zaterdag 10 oktober 2015 @ 00:20:01 #52
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_156723873
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 21:37 schreef Gray het volgende:

[..]

Oh sorry, ik dacht dat je een kenner was.
Tot op zekere hoogte :P Zit in de psychologie theorie, wil uiteindelijk wel doorstuderen voor neuropsycholoog :D
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_156730933
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 15:36 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Wat is de juiste term voor een hoge empathische?
Geen idee, maar de term empathisch wordt op verschillende wijze gebruikt, bijvoorbeeld voor psychisch inlevingsvermogen. Dat bedoel ik er echter niet mee. Ik doel op 'emotional contagions', medeleven en imitatie dat geen reflectie vereist. (zoals aanstekelijkheid van gapen of lachen bijvoorbeeld)
pi_156732953
Wat ik altijd dacht, volgens mij ooit gelezen in het blad Psychologie, is dat de Amygdala - een heel klein stukje van de hersenen waar de basisemoties zoals angst en agressie vandaan komen - niet goed functioneert. Psychopaten zijn dan vaak ook zonder angst en zijn daardoor gefascineerd hoe die emoties zich manifesteren bij anderen. Zij hebben dan ook bijna of helemaal geen emphatie, waardoor ze het lijden niet echt snappen en dus ook geen medelijden hebben. Als je zelf nooit angst hebt ervaren kun je het ook niet begrijpen lijkt me.
Ik heb geen signature.
pi_156735107
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 10:30 schreef BaardHagrid het volgende:

[..]

Dit dus

Volgens mij al zo'n 40 jaar niet meer, sinds midden jaren 70.
Er is op het oog toch een werkelijke verschil tussen frekwent misdragende tokkies. Versus iemand zoals onze minister president Rutte.
pi_156735285
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 13:35 schreef Villas__Rubin het volgende:
Genen + op cruciale punten in je leven bepaalde dingen meemaken
Ik vind zulke argumenten nietszeggend. Het komt over als 'ja we weten het eigenlijk niet maar het klinkt aannemelijk, dekt de lading wel, en verdoezelt tegelijk onze onwetendheid als zogenaamde geleerden"
  PR en moderator zaterdag 10 oktober 2015 @ 18:21:31 #57
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_156737267
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 17:20 schreef Gray het volgende:

[..]

En hoe zie je dat dan terug in een hersenscan?
Naar aanleiding van je vraag toch maar even wat dingen op gaan zoeken omdat het me gewoon interesseert, en jullie vast ook :D

quote:
Het brein van de psychopaat is anders.
De basis van dat vlakke gevoelsleven vinden we terug in het brein. Tijdens experimenten lieten onderzoekers psychopaten beelden zien van mensen met pijn. Terwijl de psychopaten naar de beelden keken, werden hun hersenen gescand. Uit het onderzoek bleek dat er – in vergelijking met de controlegroep – weinig activiteit was in de prefrontale cortex, de laterale orbitofrontale cortex, het periaqueductale grijs en de amygdala. Die eerstgenoemde twee delen van het brein zijn betrokken bij de controle en het verwerken van emoties. Het periaqueductale grijs is een soort schakelcentrum met cellen die onder meer een rol gaan spelen als je je moet verdedigen. De amygdala maakt empathie mede mogelijk. De onderzoekers concludeerden op basis van deze hersenscans dat psychopaten de bedrading missen die nodig is om met anderen mee te leven. Nader onderzoek toonde aan dat het lage (ventrale) deel van de prefrontale kwab bij psychopaten heel gebrekkig werkt. Dit deel is verantwoordelijk voor wat onderzoekers ‘warme cognitie’ noemen. Opvallend genoeg werkt het dorsale deel van diezelfde kwab bij psychopaten juist normaal of zelfs bovengemiddeld. Dit deel van het brein is verantwoordelijk voor ‘koude cognitie’ en planning. Het kan allemaal verklaren waarom psychopaten zo koudbloedig en wreed kunnen zijn: ze hebben moeite om zich in anderen in te leven. Dat ze zich tegelijkertijd voor kunnen doen als heel charmante, vriendelijke mensen hebben ze te danken aan hun normaal of bovengemiddeld ontwikkelde ventrale prefrontale cortex.
http://www.scientias.nl/v(...)t-weten-psychopaten/
Kan alleen de originele bron niet terugvinden ;(
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:32:23 #58
448296 BaardHagrid
Waar de zon nimmer schijnt
pi_156741838
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 17:14 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Er is op het oog toch een werkelijke verschil tussen frekwent misdragende tokkies. Versus iemand zoals onze minister president Rutte.
Dat is niet het probleem. Sociopaat is al sinds jaren 70 weggewerkt, en daarvoor is psychopaat in de plaats gekomen.

Mark Rutte is geen psychopaat trouwens. Eerder een gigantische narcist. ;)
Waar gaat het toch heen met de wereld....
pi_156748228
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 20:32 schreef BaardHagrid het volgende:

[..]

Dat is niet het probleem. Sociopaat is al sinds jaren 70 weggewerkt, en daarvoor is psychopaat in de plaats gekomen.

Mark Rutte is geen psychopaat trouwens. Eerder een gigantische narcist. ;)
Mark Rutte liegt en manipuleert als de beste. Met veel leed tot gevolg. Dat is in mijn ogen een psychopaat.
  maandag 12 oktober 2015 @ 10:48:14 #60
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_156777177
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 23:42 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Mark Rutte liegt en manipuleert als de beste. Met veel leed tot gevolg. Dat is in mijn ogen een psychopaat.
Mensen met empathie kunnen ook liegen en manipuleren als de beste.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_156778234
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 10:26 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Het onderscheid tussen sociopaten en psychopaten is arbitrair en wordt niet meer gehanteerd.
Wat vreemd dat er nog zoveel over te vinden is dan. Ook veel recenter dan de jaren 70, toen ik nog twintig jaar in the making moest zijn =p
pi_156778741
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 13:01 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Een term-verschilletje. Mensen denken vaak dat woorden 'dingen' zijn, maar woorden zijn gewoon communicatieve tools om iets te omschrijven. In de eerste plaats is ieder mens gewoon eerst een mens sowieso. Niemand is volledig te omschrijven met een term als 'narcist' of 'psychopaat'. Dat is slechts een door psychiaters/psychologen gebruikte terminologie om een set een overeenkomstige persoonlijkheidsstructuren mee aan te duiden die het voor psychologen/psychiaters makkelijker te maken om aan te duiden waar men het over heeft.
Lekker labelen ja.
Lambo of Rekt
pi_156778760
quote:
1s.gif Op maandag 12 oktober 2015 12:02 schreef Maharajah het volgende:

[..]

Wat vreemd dat er nog zoveel over te vinden is dan. Ook veel recenter dan de jaren 70, toen ik nog twintig jaar in the making moest zijn =p
In de klinische praktijk niet. Daar word gewoon de diagnose anti-sociale persoonlijkheidsstoornis gesteld en niet sociopathie/psychopathie. Dat er nog genoeg over te vinden valt zegt niet zoveel. Het internet staat vol met dingen die niet kloppen. Als iemand al onderscheid maakt tussen verschillende subtypen, dan is dat vaak op basis van functioneren (crimineel of niet) en de mate van gevoelsbeleving (redelijk gevoelloos of helemaal gevoelloos). Maar in dat opzicht worden de termen sociopaat en psychopaat ook door elkaar gebruikt. Inhoudelijk is het weinig betekenisvol, puur semantiek.
pi_156778818
quote:
1s.gif Op maandag 12 oktober 2015 10:48 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Mensen met empathie kunnen ook liegen en manipuleren als de beste.
Dit. Mensen gooien te snel met labels als psychopaat, terwijl je niet gevoelloos hoeft te zijn om anderen te misleiden.
pi_156779869
Niet iedereen is afgestudeerd psycholoog en zegt 'hij/zij heeft een anti-sociale persoonlijkheidstoornis'. Ik houd sociopaat of psychopaat aan.
pi_156779932
Waarom is anti-sociaal persé een stoornis als dit gewoon zit in de aard van een persoon. Dan is dat toch gewoon normaal?

Tenzij de psychologie graag houdt van labels plakken.
  maandag 12 oktober 2015 @ 13:58:02 #67
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_156780141
quote:
1s.gif Op maandag 12 oktober 2015 13:48 schreef Tamabralski het volgende:
Tenzij de psychologie graag houdt van labels plakken.
Wetenschappers hebben sowieso de labelsplakkertjesziekte. Allemaal autisten jwt *)
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')