abonnement Unibet Coolblue
pi_156649467
Ik ben mijn huis stap voor stap beter aan het isoleren. Dat zorgt dus dat de boel steeds dichter gaat zitten en dat ventilatie noodzakelijker wordt.

Ik woon in een huis uit 1965 waar alleen twee kolommen langs de (binnen-)gevel lopen van kruipruimte naar het dak (schacht komt uit onder de pannen), alleen de keuken en het toilet beneden hebben daar een opening naartoe.

Ik heb gekeken naar WTW, maar dat werkt pas naar behoren bij balansventilatie en dat is een stap te ver omdat ik dan echt teveel moet gaan verbouwen/aanpassen.
Dus kom ik uit op een mechanische ventilatie in de natte ruimtes (keuken, toilet, badkamer). Ik ben begonnen met stap 1; bovenraampjes eruit en ventilatieroosters laten plaatsen. Volgend jaar hoop ik stap 2 te maken en een ventilatie-unit op de zolder te plaatsen. Ik ga kijken of ik de buizen in de bestaande schachten kan krijgen (de badkamer grenst ook aan zo'n schacht/kolom, maar heeft nu geen aansluiting), waarbij ik de schachten in de kruipruimte zal afsluiten. Tegelijkertijd volgt dan ook stap 3, het vergroten van de kier onder binnendeuren, zodat de onderlinge ruimtes mee gaan doen.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dergelijke opstellingen ? Klopt het dat de ventilatie alleen in natte ruimtes aangesloten wordt en onder de deuren door de droge ruimtes meepakt ? Wat kost zo'n ding aan stroomverbruik en trek je niet alle warme lucht uit je huis (stookkosten die omhoog vliegen) ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_156650127
Ik heb alleen ventilatie in de badkamer met een naloop-timer verder dauerluft in ieder denkbaar raam.
pi_156654362
Zelfs het beste systeem kan niet afzuigen wat niet binnen komt, als je het niet snapt vaccuumzuigen kan hij je woonruimte niet!

Bij een tussen woning zou het mogelijk zijn om met een ventilatie in de nateruimte voldoende te hebben.
Bij een hoekwoning vermoed ik niet?
Ervaring wat is ervaring het zal per huis verschillend zijn, ik heb de oude schoorstenen gebruikt die zijn op het dak weg, maar is een ubbink pijp (multivent) op gekomen, zuigend wel te verstaan.
In de woonkamer is het kanaal ook weg, onder het plafond zit het gat wat afzuigen kan, mits dat ik lucht binnen laat!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2015 22:43:08 ]
pi_156654429
Mijn ervaring is als volgt.

Mijn jaren 30 doortochtwoning heb ik volledig geïsoleerd. Dat wil zeggen: Vloerisolatie, dakisolatie, HR++ glas rondom, zo veel mogelijjk kieren en dingen dicht.

Ik heb in elke ruimte minimaal één rooster in een raam geplaatst.

Voor de badkamer hangt een grote MV box die voor de ventilatie daar zorgt.

Het effect:

In mijn slaapkamer heb ik, ondanks dat het rooster open staat, altijd een muffe lucht in de morgen. Tevens als het warm is blijft de warmte lang hangen. Je hebt het gevoel alsof er geen luchtverversing is.

In de woonkamer zet ik de roosters tegen elkaar open en dat tocht wel door. Elders, met één rooster, is het al snel muf. Helemaal als de deur dicht blijft.

Als ik het opnieuw zou doen, zou ik overal ventielen aanbrengen en mechanisch gaan ventileren.
Laat die handjes wapperen!
pi_156658052
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 22:42 schreef john2406 het volgende:
Zelfs het beste systeem kan niet afzuigen wat niet binnen komt, als je het niet snapt vaccuumzuigen kan hij je woonruimte niet!
Vandaar die ventilatieroosters in de ramen (Google op "dauerluft"). De roosters in de ramen zijn de aanvoer. Die roosters zijn verstelbaar voor de hoeveelheid. Nadeel is als de wind er direct op staat en luchtjes (schoorsteen bv) van buiten.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_156658212
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 22:43 schreef Gieliovd het volgende:
Mijn ervaring is als volgt.

Mijn jaren 30 doortochtwoning heb ik volledig geïsoleerd. Dat wil zeggen: Vloerisolatie, dakisolatie, HR++ glas rondom, zo veel mogelijjk kieren en dingen dicht.

Ik heb in elke ruimte minimaal één rooster in een raam geplaatst.

Voor de badkamer hangt een grote MV box die voor de ventilatie daar zorgt.

Het effect:

In mijn slaapkamer heb ik, ondanks dat het rooster open staat, altijd een muffe lucht in de morgen. Tevens als het warm is blijft de warmte lang hangen. Je hebt het gevoel alsof er geen luchtverversing is.

In de woonkamer zet ik de roosters tegen elkaar open en dat tocht wel door. Elders, met één rooster, is het al snel muf. Helemaal als de deur dicht blijft.

Als ik het opnieuw zou doen, zou ik overal ventielen aanbrengen en mechanisch gaan ventileren.
Maar heb jij dan wel ruimte onder je deuren (m.n. je slaapkamer) om af te zuigen ? Als de doorstroom blokkeert wordt er niks afgezogen. En is je ventilatiebox (/afzuiger) misschien alleen maar sterk genoeg voor de badkamer ?

Ik denk dat als je het rooster (aanvoer) in de badkamer niet teveel openzet en zorgt dat de lucht van je slaapkamer naar de badkamer kan (deuren onderop de ruimte geven), dat je dan meer verse lucht door je slaapkamer naar de badkamer trekt. Dus vochtige/muffe lucht afzuigen via je badkamer en tegelijk verse lucht van buitenaf naar binnen trekken ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_156658526
Die lucht welke onder je deuren wordt aangezogen is al afgekoeld en heeft zijn vocht al ergens achter gelaten.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 07:24:45 #8
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_156660414
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 00:24 schreef john2406 het volgende:
Die lucht welke onder je deuren wordt aangezogen is al afgekoeld en heeft zijn vocht al ergens achter gelaten.
De lucht die van buiten wordt aangezogen is juist koel (buiten de zomer) en relatief droog. Het verversen van de lucht is het hele idee en als die lucht dan ook nog wordt verwarmd (dus meer vocht kan bevatten) wordt dit nog eens versterkt.

Het klopt dat de lucht na het weer verlaten van de slaapkamer 'vervuild' is met 'oude' muffe lucht. Om dit te verminderen moet je zorgen voor genoeg capaciteit zodat alle ruimtes waar de lucht langskomt fris blijven.

Het gaat niet alleen om het aantal ventielen en of wel aan alle randvoorwaarden zoals ventilatieroosters en kieren onder deuren is voldaan. Ook de totale capaciteit van je afzuiger is van belang, maar nog meer de afstelling van je ventielen en de mate van flow van lucht tussen kamers. Als dit goed op elkaar is afgesteld hoef je maar op enkele plaatsen (stuk of 4) een ventiel. Kieren moeten ruim genoeg zijn om voldoende te kunnen ventileren, maar smal genoeg om een drukverschil te creëren. Wat je wil is dat verse lucht de kans krijgt zich te vermengen met de aanwezige lucht. Als de lucht de snel door kan krijg je tocht en werkt het principe minder goed.

Alleen een afzuiging in je badkamer die alleen aan staat tijdens en na het douchen, zoals hierboven door iemane wordt gezegd, is sowieso veel te weinig. Er zijn veel meer bronnen van vocht en onfrisse luchtjes dan de douche. Bijvoorbeeld de bewoners zelf. Volgens het boekje moet je de mate van ventilatie continu aanpassen op het aantal aanwezige mensen in het huis.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 08:31:41 #9
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_156660777
Heb je een ventilatieberekening met een ventilatiestroomschema gemaakt TS?
Ik heb wel voorbeeldjes hoor. :P
  woensdag 7 oktober 2015 @ 09:48:41 #10
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_156661787
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 07:24 schreef Barrah het volgende:
De lucht die van buiten wordt aangezogen is juist koel (buiten de zomer) en relatief droog. Het verversen van de lucht is het hele idee en als die lucht dan ook nog wordt verwarmd (dus meer vocht kan bevatten) wordt dit nog eens versterkt.

Het klopt dat de lucht na het weer verlaten van de slaapkamer 'vervuild' is met 'oude' muffe lucht. Om dit te verminderen moet je zorgen voor genoeg capaciteit zodat alle ruimtes waar de lucht langskomt fris blijven.

Het gaat niet alleen om het aantal ventielen en of wel aan alle randvoorwaarden zoals ventilatieroosters en kieren onder deuren is voldaan. Ook de totale capaciteit van je afzuiger is van belang, maar nog meer de afstelling van je ventielen en de mate van flow van lucht tussen kamers. Als dit goed op elkaar is afgesteld hoef je maar op enkele plaatsen (stuk of 4) een ventiel. Kieren moeten ruim genoeg zijn om voldoende te kunnen ventileren, maar smal genoeg om een drukverschil te creëren. Wat je wil is dat verse lucht de kans krijgt zich te vermengen met de aanwezige lucht. Als de lucht de snel door kan krijg je tocht en werkt het principe minder goed.

Alleen een afzuiging in je badkamer die alleen aan staat tijdens en na het douchen, zoals hierboven door iemane wordt gezegd, is sowieso veel te weinig. Er zijn veel meer bronnen van vocht en onfrisse luchtjes dan de douche. Bijvoorbeeld de bewoners zelf. Volgens het boekje moet je de mate van ventilatie continu aanpassen op het aantal aanwezige mensen in het huis.
Dat laatste is natuurlijk de meest ideale situatie, die je zelf handmatig nooit gaat bereiken.

Ik ben ook niet op zoek naar de ideale situatie, maar probeer te bereiken wat je in je verhaal ook al aangeeft, een goede doorstroming, niet te hard, maar wel zodanig dat de lucht ververst wordt. En dan uitgaande van de standaard dagelijkse situatie.

Mijn badkamer heeft sowieso een sterke afzuiging nodig, de keuken ook (mijn vrouw kookt sowieso zonder deksel op de pan). Ik wil het systeem zo afstellen dat hij de hele dag in stand 1 kan draaien, bij het koken handmatig (met timer) naar stand 2 en als we douchen (misschien op vochtigheid gestuurd, of ook met timer) op stand 3.

Ik kom van de huidige situatie waarin wij bovenlichtjes op een kier zetten, er geen spleten onder de deur zitten en er 0 afzuiging in de badkamer en keuken is. Ik verwacht nogal een verbetering eigenlijk. Maar hoe meer ik lees over ventilatie, hoe meer is zie dat slechts weinigen er aandacht aan geven.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 09:49:55 #11
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_156661804
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 08:31 schreef ueberduitser het volgende:
Heb je een ventilatieberekening met een ventilatiestroomschema gemaakt TS?
Ik heb wel voorbeeldjes hoor. :P
Ik heb geen berekening gedaan, ik ben me nog aan het oriënteren. Ik weet ik (nog) niet of ik wel van alles ga berekenen, al zou dat natuurlijk wel moeten. Maar laat maar at voorbeeldjes zien als je dat wilt, of deel je kennis als je er meer over weet. Sowieso interessant.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 09:54:39 #12
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_156661868
Je zou ook naar een climarad kunnen kijken voor in de woonkamer. Nieuw achterlijk duur, maar er komen op marktplaats wel eens 2e handsjes langs.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  woensdag 7 oktober 2015 @ 11:59:25 #13
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_156663846
quote:
10s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 09:54 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Je zou ook naar een climarad kunnen kijken voor in de woonkamer. Nieuw achterlijk duur, maar er komen op marktplaats wel eens 2e handsjes langs.
Ik las er van de week over.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 12:33:55 #14
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_156664645
Natuurlijk kun je je installatie nooit zo nauwkeurig afstellen als een professional.
In de praktijk gebruik ik een bij de bouw aangelegde MV ook precies zoals jij het beschrijft.
Dit kan alleen als je op de laagste stand genoeg capaciteit hebt en de luchtstromen een beetje kloppen. Je kunt het als amateur nooit precies uitrekenen en uitmeten, maar je wilt wel een zo veel mogelijk gebalanceerde luchtflow. Zo te horen ben je je aardig aan het verdiepen in de basisprincipes en loop je niet achter mensen aan die hier dingen roepen als 'alleen een schakelventilator in de badkamer is wel voldoende'.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 12:43:55 #15
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_156664838
quote:
7s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 09:49 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ik heb geen berekening gedaan, ik ben me nog aan het oriënteren. Ik weet ik (nog) niet of ik wel van alles ga berekenen, al zou dat natuurlijk wel moeten. Maar laat maar at voorbeeldjes zien als je dat wilt, of deel je kennis als je er meer over weet. Sowieso interessant.
Zal straks wel ff een voorbeeldje doen ;)
Moeilijk is het niet hoor.

Vanaf het begin beginnen dan maar?
Je kunt op Verblijfsgebiedniveau gaan rekenen, maar ook op Verblijfsruimte-niveau. Op gebieds-niveau is strenger, dus daar reken ik zelf altijd mee.
Bepaal eerst je verblijfsgebieden en reken dan uit hoeveel dm3/sec. ventilatie er nodig is. Reken 0,9dm3/sec. per m2. Een ruimte van bijvoorbeeld 30m2. Geeft dan 27dm3/sec. ventilatiebehoefte. Je moet dus via een ventilatierooster 27dm3/sec toevoeren. Een rooster met een capaciteit van 27dm3/sec moet dan dus 1,29m1. lang zijn om in die behoefte te kunnen voldoen. Deze toevoer moet natuurlijk ook afgezogen worden. Meestal gebeurd dit in toilet en badkamer. Je verkeersruimte/hal is je uitwisselvertrek en van hieruit kun je je ventilatiestromen verdelen. Je kunt hier redelijk mee stoeien, als het totaal maar in balans is.
Om de spleet onder de deur te berekenen gebruik je deze formule: (12xV)/deurbreedte is de hoogte in m. Dus bijvoorbeeld: (12x27)/850=0,038m. dus een spleet van 38mm. (als in dit geval de 30m2. grote ruimte de woonkamer+keuken is, wordt er al 21dm3/sec.afgezogen en hoef je dus nog maar 6dm3/sec onder de spleet af te voeren)
Vaste ventilatie eisen voor de volgende ruimtes zijn: toilet: 7dm3/sec. Badkamer 14dm3/sec, keuken 21 dm3/sec. Meer mag altijd!

Resumé is eigenlijk: de behoefte van de verblijfsgebieden en de vaste ventilatiebehoeftes bepalen je totalen. Die totalen moeten toegevoerd worden, maar ook weer afgevoerd, er moet een balans zijn, duh...

Is het een beetje duidelijk zo? Even een plaatje bij de praatjes:


en


[ Bericht 51% gewijzigd door ueberduitser op 07-10-2015 13:09:50 ]
  woensdag 7 oktober 2015 @ 13:53:06 #16
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_156666212
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 12:43 schreef ueberduitser het volgende:
Zal straks wel ff een voorbeeldje doen ;)
Moeilijk is het niet hoor.

Vanaf het begin beginnen dan maar?
Je kunt op Verblijfsgebiedniveau gaan rekenen, maar ook op Verblijfsruimte-niveau. Op gebieds-niveau is strenger, dus daar reken ik zelf altijd mee.
Bepaal eerst je verblijfsgebieden en reken dan uit hoeveel dm3/sec. ventilatie er nodig is. Reken 0,9dm3/sec. per m2. Een ruimte van bijvoorbeeld 30m2. Geeft dan 27dm3/sec. ventilatiebehoefte. Je moet dus via een ventilatierooster 27dm3/sec toevoeren. Een rooster met een capaciteit van 27dm3/sec moet dan dus 1,29m1. lang zijn om in die behoefte te kunnen voldoen. Deze toevoer moet natuurlijk ook afgezogen worden. Meestal gebeurd dit in toilet en badkamer. Je verkeersruimte/hal is je uitwisselvertrek en van hieruit kun je je ventilatiestromen verdelen. Je kunt hier redelijk mee stoeien, als het totaal maar in balans is.
Om de spleet onder de deur te berekenen gebruik je deze formule: (12xV)/deurbreedte is de hoogte in m. Dus bijvoorbeeld: (12x27)/850=0,038m. dus een spleet van 38mm. (als in dit geval de 30m2. grote ruimte de woonkamer+keuken is, wordt er al 21dm3/sec.afgezogen en hoef je dus nog maar 6dm3/sec onder de spleet af te voeren)
Vaste ventilatie eisen voor de volgende ruimtes zijn: toilet: 7dm3/sec. Badkamer 14dm3/sec, keuken 21 dm3/sec. Meer mag altijd!

Resumé is eigenlijk: de behoefte van de verblijfsgebieden en de vaste ventilatiebehoeftes bepalen je totalen. Die totalen moeten toegevoerd worden, maar ook weer afgevoerd, er moet een balans zijn, duh...

Is het een beetje duidelijk zo?
Dat is te begrijpen inderdaad. Maar nu heb ik roosters die je kunt verstellen (van open naar dicht) en heb ik bijvoorbeeld geen deur tussen woonkamer en hal (niet entree). De deur naar de zolder staat altijd open.

Ik heb het idee dat het dan in mijn geval meer op natte vingerwerk uitkomt ? Sowieso lijkt het me moeilijk om een berekening in de praktijk tot uiting te laten komen. Ik denk dat de berekeningen eigenlijk alleen maar tot benadering leiden ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 14:16:44 #17
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_156666706
quote:
7s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 13:53 schreef elcastel het volgende:
Dat is te begrijpen inderdaad. Maar nu heb ik roosters die je kunt verstellen (van open naar dicht) en heb ik bijvoorbeeld geen deur tussen woonkamer en hal (niet entree). De deur naar de zolder staat altijd open.
Je moet uit gaan van de maximale capaciteit van de roosters.
Geen deur van woonkamer naar hal maakt niet uit.
Dat deuren altijd open staan is natuurlijk geen uitgangspunt.

quote:
7s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 13:53 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat het dan in mijn geval meer op natte vingerwerk uitkomt ? Sowieso lijkt het me moeilijk om een berekening in de praktijk tot uiting te laten komen. Ik denk dat de berekeningen eigenlijk alleen maar tot benadering leiden ?
Nee hoor, jouw situatie is ook gewoon prima te berekenen hoor.
En mijn berekeningen gaan naar de gemeente voor de aanvraag omgevingsvergunning, dus die zullen eigenlijk ook zo uitgevoerd moeten worden.
Dat jij, als opdrachtgever/gebruiker in de praktijk alle roosters dicht zet, want het tocht, is jouw verantwoording. Maar mijn basis is gewoon goed en voldoet.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 14:31:23 #18
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_156666933
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 12:33 schreef Barrah het volgende:
Natuurlijk kun je je installatie nooit zo nauwkeurig afstellen als een professional.
In de praktijk gebruik ik een bij de bouw aangelegde MV ook precies zoals jij het beschrijft.
Dit kan alleen als je op de laagste stand genoeg capaciteit hebt en de luchtstromen een beetje kloppen. Je kunt het als amateur nooit precies uitrekenen en uitmeten, maar je wilt wel een zo veel mogelijk gebalanceerde luchtflow. Zo te horen ben je je aardig aan het verdiepen in de basisprincipes en loop je niet achter mensen aan die hier dingen roepen als 'alleen een schakelventilator in de badkamer is wel voldoende'.
Ik ben er langer naar aan het kijken inderdaad, mede omdat er veel wordt geroepen.

Het begin van mijn zoektocht begon in de kruipruimte die ik nogsteeds moet aanpakken. Die is klam, heeft een RV van +/- 90%. Daar wil ik ook in de komende jaren beginnen met de vloer afdekken om de vochtstroom (die door je huis richting zo'n wil) te stoppen. Dat schijnt al heel veel te schelen. Ik vind mijn huis zoals het nu is te vochtig (ik zal eerdaags grafiekjes plaatsen), ik wil het droger krijgen. Het is bij oude huizen makkelijker om een huis natter te krijgen dan droger.

Ventilatie is de eerste stap, omdat ik met name met douchen en in mindere mate met koken vocht zie verschijnen wat ik alleen - deels- wegkrijg met luchten en dat kan/klopt dus niet.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 14:37:25 #19
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_156667067
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 14:16 schreef ueberduitser het volgende:
Je moet uit gaan van de maximale capaciteit van de roosters.
Geen deur van woonkamer naar hal maakt niet uit.
Dat deuren altijd open staan is natuurlijk geen uitgangspunt.
Geen uitgangspunt met de berekening bedoel je ? Want als de kier onder de deur betekend wordt, waarom zou een altijd openstaande deur dan geen invloed hebben ?
quote:
Nee hoor, jouw situatie is ook gewoon prima te berekenen hoor.
En mijn berekeningen gaan naar de gemeente voor de aanvraag omgevingsvergunning, dus die zullen eigenlijk ook zo uitgevoerd moeten worden.
Dat jij, als opdrachtgever/gebruiker in de praktijk alle roosters dicht zet, want het tocht, is jouw verantwoording. Maar mijn basis is gewoon goed en voldoet.
Is dit bij nieuwbouw (passief) of ook bij bestaande bouw ? Ik kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat er voor mijn situatie een puike berekening valt te maken ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 14:41:57 #20
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_156667182
quote:
5s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 14:37 schreef elcastel het volgende:

[..]

Geen uitgangspunt met de berekening bedoel je ? Want als de kier onder de deur betekend wordt, waarom zou een altijd openstaande deur dan geen invloed hebben ?
Omdat er niet meer lucht door de opening kan dan dat er in de ruimte via het ventilatierooster aangevoerd wordt. Er is een balans tussen aan- en afvoer.
quote:
[..]

Is dit bij nieuwbouw (passief) of ook bij bestaande bouw ? Ik kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat er voor mijn situatie een puike berekening valt te maken ?
Beide, en heeft niks met passief te maken hoor. Een balansberekening kun je voor elke situatie maken.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 15:35:54 #21
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_156668222
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 14:41 schreef ueberduitser het volgende:
Omdat er niet meer lucht door de opening kan dan dat er in de ruimte via het ventilatierooster aangevoerd wordt. Er is een balans tussen aan- en afvoer.
Uiteraard. Dus de ruimte onder de deur moet een minimale maat doorvoer geven, die je kunt berekenen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_156675084
quote:
7s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 00:13 schreef elcastel het volgende:

[..]

Maar heb jij dan wel ruimte onder je deuren (m.n. je slaapkamer) om af te zuigen ? Als de doorstroom blokkeert wordt er niks afgezogen. En is je ventilatiebox (/afzuiger) misschien alleen maar sterk genoeg voor de badkamer ?

Ik denk dat als je het rooster (aanvoer) in de badkamer niet teveel openzet en zorgt dat de lucht van je slaapkamer naar de badkamer kan (deuren onderop de ruimte geven), dat je dan meer verse lucht door je slaapkamer naar de badkamer trekt. Dus vochtige/muffe lucht afzuigen via je badkamer en tegelijk verse lucht van buitenaf naar binnen trekken ?
Ik heb een High Power box die max 465 kuub trekt geloof ik dat is het probleem niet.

Het is er alleen niet op ontworpen. Je gaat geen 200 kuub proberen te trekken door één ventiel. Ook al is de ruimte onder de deuren OK.

Mijn punt was: ik had ventielen moeten aanbrengen in elke ruimte en de aanvoer via roosters laten lopen.
Laat die handjes wapperen!
  woensdag 7 oktober 2015 @ 20:44:29 #23
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_156675554
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 20:28 schreef Gieliovd het volgende:
Ik heb een High Power box die max 465 kuub trekt geloof ik dat is het probleem niet.

Het is er alleen niet op ontworpen. Je gaat geen 200 kuub proberen te trekken door één ventiel. Ook al is de ruimte onder de deuren OK.

Mijn punt was: ik had ventielen moeten aanbrengen in elke ruimte en de aanvoer via roosters laten lopen.
Ik had begrepen dat je wel overal aanvoer/roosters had, maar dat de doorvoer stokt als de deuren dicht zijn.

Ik heb juist begrepen dat overal ventielen plaatsen niet noodzakelijk is, mits er juiste doorvoer is. Ikzelf ben van plan 3 ventielen te plaatsen voor 7 vertrekken op 2 verdiepingen. Misschien 4 ventielen voor 9 vertrekken als ik de zolder er bij betrek.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 23:11:57 #24
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_156680158
Daarom een balansberening en ventilatiestroomschema maken ;)
pi_156687938
Misschien een open doel maar: in de regel sluit je op een MV box minimaal 3 vertrekken aan: wc, badkamer en keuken. De toevoer van de lucht hiervan komt bij de badkamer/wc onder de deur vandaan en uiteindelijk van de roosters die bovenin de ramen zitten. Zo werken normaliter de ventilatiestromen in een gewoon huis.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')