abonnement Unibet Coolblue
pi_156574212
Ik heb op de markt 2 Chinese kolen gekocht, deze bleken beschimmeld van binnen. Heb de ergste delen weggehaald en de rest in een weckpot gedaan met zout, chilipeper, vissaus, knoflook, gember, honing, radijs en bosui. Staat nu op kamertemperatuur. Behoorlijk wat werk, echter twijfel ik nu alles weg te gooien. Er zaten nog wat zwarte spikkels en kleine schimmeldeeltjes op. Ik vroeg me af of dit gevaarlijk is voor m'n gezondheid.

Is het gevaarlijk schimmels van groente te eten? Laat staan ze te fermenteren.
pi_156574327
Waarom eerst al die moeite doen en je dáárna af gaan vragen of 't wel verstandig is? :o
Ja doei.
  zaterdag 3 oktober 2015 @ 17:47:20 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156574532
VOlgens mij kan het niet zoveel kwaad. Veel dingen worden expres beschimmeld voor de smaak.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_156574931
Je hebt sowieso geen last van botulisme oid. dus lekker boeiend. De rest maak je het mee in (aka conserveren) wat voor de grootste bacillen doder zal zorgen. Hou het in de gaten, fermenteert het niet rood / bruin, dan zit je prima, krijg je er een rood / bruin / rood tintent groen laagje op, flikker de boel weg.
Alcohol is the anesthesia by which we endure the operation of life.
Technical owner of www.shavingsociety.nl
pi_156575038
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 18:12 schreef DrParanoid het volgende:
Je hebt sowieso geen last van botulisme oid. dus lekker boeiend. De rest maak je het mee in (aka conserveren) wat voor de grootste bacillen doder zal zorgen. Hou het in de gaten, fermenteert het niet rood / bruin, dan zit je prima, krijg je er een rood / bruin / rood tintent groen laagje op, flikker de boel weg.
Kimchi is toch altijd rood vanwege de pepers?
pi_156575055
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 18:19 schreef computergirl het volgende:

[..]

Kimchi is toch altijd rood vanwege de pepers?
Idd, de kimchi zelf wel, maar het schuim wat er op vormt tijdens het daadwerkelijke fementeren mag niet rood / groen zijn. Tenminste, alles mag, zou het zelf alleen niet vertrouwen. En dan nog, mocht het slecht gaan, het ergste wat je kan krijgen is een nachtje kotsen en buikkramp.
Alcohol is the anesthesia by which we endure the operation of life.
Technical owner of www.shavingsociety.nl
pi_156575212
Kunnen de schimmels zich voortplanten door het fermenteren?

Normaal zou ik de weckpot in de oven zetten met alleen de ovenlamp aan (laagste temperatuur) maar ik denk dat ik de weckpot zo in de koelkast zet, dan roerbak ik er wel een paar keer mee volgende week.
pi_156575230
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 18:27 schreef pepetje het volgende:
Kunnen de schimmels zich voortplanten door het fermenteren?

Normaal zou ik de weckpot in de oven zetten met alleen de ovenlamp aan (laagste temperatuur) maar ik denk dat ik de weckpot zo in de koelkast zet, dan roerbak ik er wel een paar keer mee volgende week.
Fermenteren = het voortplanten van schimmels, niets meer niets minder.

En die oven met laagste stand (25-59 graden) is gevaarlijker dan in de buitenlucht / kast fermenteren.

Wil je zeker zijn, vries het in voor 48 uur voordat je er wat mee doet, dan zijn de schadelijkste schimmels er wel uit.
Alcohol is the anesthesia by which we endure the operation of life.
Technical owner of www.shavingsociety.nl
  zaterdag 3 oktober 2015 @ 18:32:17 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156575312
Ik zou het niet eten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156575527
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 18:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zou het niet eten
Kom op piet :'( een beetje schimmel dood niet :Y
Alcohol is the anesthesia by which we endure the operation of life.
Technical owner of www.shavingsociety.nl
  zaterdag 3 oktober 2015 @ 19:28:37 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156576327
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 18:45 schreef DrParanoid het volgende:

[..]

Kom op piet :'( een beetje schimmel dood niet :Y
ligt er maar net aan welke schimmels.
Zou nooit beschimmelde groentes eten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 3 oktober 2015 @ 19:30:57 #12
66825 Reya
Fier Wallon
pi_156576370
Geen Sauternes voor Piet :P
pi_156576392
Ik snap niet zo heel goed waarom je beschimmelde stukken kool hebt gebruikt.
  zaterdag 3 oktober 2015 @ 19:32:48 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156576407
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 18:28 schreef DrParanoid het volgende:

[..]

Fermenteren = het voortplanten van schimmels, niets meer niets minder.

Neen, fermenten zijn gisten en bacterien, geen schimmels.
Bij kimchi melkzuurbacteriën
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 3 oktober 2015 @ 19:33:24 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156576429
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 19:30 schreef Reya het volgende:
Geen Sauternes voor Piet :P
Druiven zijn geen groentes.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 3 oktober 2015 @ 19:33:43 #16
66825 Reya
Fier Wallon
pi_156576440
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 19:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Druiven zijn geen groentes.
Fair enough.
  zaterdag 3 oktober 2015 @ 19:36:42 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156576509
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 19:33 schreef Reya het volgende:

[..]

Fair enough.
En wellicht zou jij als mod beter moeten weten dan te trollen, zeker als je om voedselhygiene gaat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 3 oktober 2015 @ 19:37:32 #18
66825 Reya
Fier Wallon
pi_156576523
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 19:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En wellicht zou jij als mod beter moeten weten dan te trollen, zeker als je om voedselhygiene gaat.
Neem me niet kwalijk, hoor.
pi_156578034
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 19:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Neen, fermenten zijn gisten en bacterien, geen schimmels.
Bij kimchi melkzuurbacteriën
ja, maar mag jij mij vertellen wie ooit van een melkzuurbacterie echt ziek is geworden (niemand namelijk, ooit, komt ook regelmatig nog bij bier voor uit de "kleine - bijnvoorbeeld het ij wat niet meer klein is"craft beer brouwerijen - melkzuur zal je nooit - en dan ook echt nooit, van dood gaan). Maar nogmaals, heb mijn tips gegevn om misselijkheid te ontwijken :)
Alcohol is the anesthesia by which we endure the operation of life.
Technical owner of www.shavingsociety.nl
  zaterdag 3 oktober 2015 @ 20:46:13 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156578155
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 20:42 schreef DrParanoid het volgende:

[..]

ja, maar mag jij mij vertellen wie ooit van een melkzuurbacterie echt ziek is geworden
Zeg ik dat dan?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156582771
ik zou niet verder gegaan zijn. Bij schimmel kun je niet zien wat wel besmet is en wat niet. Bovendien met het weghalen van de beschimmelde delen besmet je delen die nog niet beschimmeld zijn. Dat kan je gewoon niet netjes doen.
Schimmels groeien onder veel omstandigheden netjes door, dus ook je fermentatieproces. Neem je verlies en denk om je gezondheid!
pi_156599718
Dit heb ik ook eens aan de hand gehad. Ik was pepers aan het ¨fermenteren¨ maar helaas ging een schimmel met mijn pepers aan de slag en niet een lactobacillus. Je hoeft niet bang te zijn dat je er ziek van wordt, de lucht die van beschimmelde groente afkomt is voldoende om je ervan te weerhouden over te gaan tot consumptie.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 5 oktober 2015 @ 20:20:44 #23
414785 sirdanilot
pi_156625364
Ik heb regelmatig kimchi gemaakt en dat ging altijd goed, maar dan wel met verse groentes. Ik zou dit niet hebben gemaakt met beschimelde groentes.

Het hele idee van kimchi is dat je de groente, die dan in het seizoen (en dus lekker vers) is, inmaakt voor in de winter. Niet om beschimmelde kolen een tweede leven te geven.

Desalniettemin, als het prima ruikt, kan het zijn dat de melkzuurbacterie het wint van de schimmel. Maar dan nog, ik vind het risky.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_156657105
Chinese kool is al zo cheap, wat kost een beschimmelde Chinese kool nou op de markt dan?
pi_156759052
Ik was niet verder gegaan. De kans dat de slechte schimmels een overhand gaan krijgen is groot. Houd het in de gaten.
pi_156760026
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 23:21 schreef Oceanonix het volgende:
ik zou niet verder gegaan zijn. Bij schimmel kun je niet zien wat wel besmet is en wat niet. Bovendien met het weghalen van de beschimmelde delen besmet je delen die nog niet beschimmeld zijn. Dat kan je gewoon niet netjes doen.
Schimmels groeien onder veel omstandigheden netjes door, dus ook je fermentatieproces. Neem je verlies en denk om je gezondheid!
Dit, waarschijnlijk is het sowieso vies. Schimmels zullen wel doodgaan , of de fermentatie mislukt....maar eventuele gifstoffen blijven aanwezig. Dood ga je niet snel, maar ziek worden is reëel, net als vieze smaak.

De schimmel zit er waarschijnlijk al helemaal in.
Whatever...
pi_175524121
Fermentatie en schimmelen zijn twee verschillende dingen. Toxines van bepaalde schimmels kunnen je erg ziek maken; op het ene voedingsmiddel meer dan op het andere.
Beschimmelde kool nooit gebruiken voor wat dan ook; zeerzeker niet voor het maken van Kimchi omdat de schimmels gewoon kunnen doorgroeien. Dat is ook de reden waarom je moet werken met zo steriel mogelijk materiaal (wekpot uitkoken; niet met vieze lepels of vorken werken) moet werken.
pi_175524534
Fermenteren moet je idd met zo vers mogelijke groente doen. Met al beschimmelde kool gaat het echt bijna gegarandeerd verkeerd. Wegpleuren die zooi, absoluut niet eten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')