Waar dan? Als ik de regels lees wordt er gesproken over re-homologatie van een power unit en je mag maar een gehomologeerde motor leveren. Ik zie nergens in de regels dat je meerdere gehomologeerde versies hebt.quote:Op maandag 5 oktober 2015 15:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Met een bepaalde interpretatie van de regels zou je lezen dat het wel mag. Een fabrikant mag niet meer dan één spec homologeren, maar de 2015 motor is al gehomologeerd en bestaat dus al. Als ze vervolgens de 2016 versie homologeren (wat een kutwoord trouwens ), is er geen enkele reden om de 2015 versie niet mee te laten doen.
Sterker nog, die regel is geschrapt uit de 2016-regels.
quote:2) Any manufacturer who homologated a power unit during the 2014-2020 period may re-homologate this power unit prior to the 28 February of each subsequent year in accordance with the table in Appendix 4 of the F1 Technical Regulations.
Details of all modifications must be included in a dossier supplied to the FIA 14 days prior to re-homologation. The manufacturer must hold a complete power unit to this specification in a container sealed by the FIA prior to the 28 February of the year of re-homologation.
4) Other than any parts agreed by the FIA at their absolute discretion to be solely associated with power unit installation with different teams, each manufacturer may supply only one specification of homologated power unit during any given calendar year, subject to any changes permitted by the FIA in accordance with the procedure set out in 5) below.
Wat ik zei: het staat nergens.quote:Op maandag 5 oktober 2015 16:04 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Waar dan? Als ik de regels lees wordt er gesproken over re-homologatie van een power unit en je mag maar een gehomologeerde motor leveren. Ik zie nergens in de regels dat je meerdere gehomologeerde versies hebt.
[..]
Wie zegt dat de 2015 (veel) onder doet voor de 2016 motor? Maar idd als ze zo snel zijn als Manor dit jaar dan blijft er weinig motivatie over om nog door te gaan.quote:Op maandag 5 oktober 2015 16:16 schreef merino het volgende:
Dus blijven de Toro Rosso's volgend jaar in ieder geval wel heel maar worden ze er op motorkracht uitgereden door zowel Manor, Sauber en Haas.
Afhankelijk van hun aero pakket (die dit jaar erg sterk was maar dat niet altijd geweest is) is Max volgend jaar dus mogelijk volledig kansloos.
Leuk dit
Dus... Ferrari mag maar 1 power unit homologeren, maar eventuele aanpassingen daaraan welke goedgekeurd worden door de FIA en overige leveranciers, geeft de mogelijkheid om met verschillende motoren te rijden. Aangezien de 2015 motor al gehomologeerd is, en het inzetten van de 2015 motor met kostenbesparing te maken heeft zie ik ze onder deze uitzondering wel deze power unit kunnen inzetten.quote:1. An homologated power unit must include all the parts described as “INC” in the “App. 4
Sporting regs.” column of Appendix 2 of the F1 Technical Regulations.
Other than any parts solely associated with power unit installation in different types of car
(which have no performance benefit and which may be changed from time to time during the
homologation period with the consent of the FIA), any such power unit is one which is
identical in every respect to either :
a) A power unit delivered to the FIA no later than 28 February 2014.
b) A power unit delivered to the FIA after 28 February 2014 which has been modified in
accordance with the Annual F1 Power Unit Homologation table in Appendix 4 to the F1
Technical Regulations.
Once homologated in accordance with a) or b) above, and except as permitted by (c)
below, no changes may be made to the design or construction of the homologated
parts for the duration of the homologation period laid out in Article 28.5 of the F1
Sporting Regulations.
c) A power unit delivered to the FIA after 28 February 2014, or modified and re-delivered
to the FIA after that date, which the FIA is satisfied, in its absolute discretion and after
full consultation with all other suppliers of power units for the Championship, could
fairly and equitably be allowed to compete with other homologated power units.
Such changes will normally only be accepted if they are being proposed for reliability,
safety or cost-saving reasons. Any manufacturer wishing to make a change for any of
the above reasons must apply in writing to the FIA Technical Department and provide all
necessary information including where appropriate, clear evidence of failures. The FIA
will study such requests and, if they agree that the changes should be permitted, will
circulate the correspondence to all manufacturers for comment. If the FIA receive no
comments which cast doubt on their original decision about the proposed
modification(s) they will confirm to the manufacturer concerned that they may be
carried out.
All such power units should be delivered in such a condition that the seals required
under Article 28.4 can be fitted. Power units will be held by the FIA throughout the
homologation period.
Hoezo? Nu hebben ze toch ook veel minder PK dan de rest van het veld?quote:Op maandag 5 oktober 2015 16:16 schreef merino het volgende:
Dus blijven de Toro Rosso's volgend jaar in ieder geval wel heel maar worden ze er op motorkracht uitgereden door zowel Manor, Sauber en Haas.
Afhankelijk van hun aero pakket (die dit jaar erg sterk was maar dat niet altijd geweest is) is Max volgend jaar dus mogelijk volledig kansloos.
Leuk dit
Dat zijn dus de 2015-regelsquote:Op maandag 5 oktober 2015 16:31 schreef TagForce het volgende:
[..]
Dus... Ferrari mag maar 1 power unit homologeren, maar eventuele aanpassingen daaraan welke goedgekeurd worden door de FIA en overige leveranciers, geeft de mogelijkheid om met verschillende motoren te rijden. Aangezien de 2015 motor al gehomologeerd is, en het inzetten van de 2015 motor met kostenbesparing te maken heeft zie ik ze onder deze uitzondering wel deze power unit kunnen inzetten.
Hmmmzzz... Je hebt gelijkquote:
Dat is net zozeer gissen als dat ik nu doe. Vind het geen rare aanname dat de 2016 PU's een stuk meer PK's gaan hebben. Ferrari heeft ook geen grote problemen met betrouwbaarheid dus kunnen ze zich volledig op performance focussen bij het ontwikkelen van de motor.quote:Op maandag 5 oktober 2015 16:31 schreef Fopje het volgende:
[..]
Hoezo? Nu hebben ze toch ook veel minder PK dan de rest van het veld?
Ik denk dat er minder verschil zit tussen de 2015/2016 motor van Ferrari dan tussen de Renault 2015 / Ferrari 2015.
Iedereen zit nog steeds met het rev. en benzine limiet. Mijn auto 1.6 16v motor kan ook zonder problemen naar de 200pk opgekrikt worden maar dan verbruikt ie wel "iets" meer brandstof met meer rpm.quote:Op maandag 5 oktober 2015 16:40 schreef merino het volgende:
[..]
Dat is net zozeer gissen als dat ik nu doe. Vind het geen rare aanname dat de 2016 PU's een stuk meer PK's gaan hebben. Ferrari heeft ook geen grote problemen met betrouwbaarheid dus kunnen ze zich volledig op performance focussen bij het ontwikkelen van de motor.
Het gaat om de efficientie, daar werken ze momenteel aan. Eigenlijk zoveel mogelijk energie uit die uitlaatgassen halen met de turbine en mgu-h, terwijl de backpressure laag blijft.quote:Op maandag 5 oktober 2015 16:45 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
Iedereen zit nog steeds met het rev. en benzine limiet. Mijn auto 1.6 16v motor kan ook zonder problemen naar de 200pk opgekrikt worden maar dan verbruikt ie wel "iets" meer brandstof met meer rpm.
De vraag is wel of het mag met de nieuwe regels. Nou, iedergeval 20 auto's op de grid in 2016!quote:Op maandag 5 oktober 2015 19:38 schreef Spatzmann het volgende:
Ik zie het als een positief iets hoor. Ze lopen gewoon fors in, zefls met een 2015 ferrari motor. Die gaan relatief gewoon inlopen.
Ze lopen in2016 minder achter met motorvermogen dan ze dit jaar doen. Dus wat is het probleem dan?!
Kijk naar de snelheid van de Saubers af en toe (en dat zonder upgrade) + het chassis van de TR, ik denk ook dat we een leuk seizoen gaan krijgenquote:Op maandag 5 oktober 2015 19:38 schreef Spatzmann het volgende:
Ik zie het als een positief iets hoor. Ze lopen gewoon fors in, zefls met een 2015 ferrari motor. Die gaan relatief gewoon inlopen.
Ze lopen in2016 minder achter met motorvermogen dan ze dit jaar doen. Dus wat is het probleem dan?!
Je kan nu niet meer zeggen dat er niks is...twitter:Olav_Mol twitterde op maandag 05-10-2015 om 16:46:45 @Soofes al meer dan twee weken bijna,....maar mocht niks zeggen reageer retweet
Van toro rosso ja, Red Bull afwachtenquote:Op maandag 5 oktober 2015 19:43 schreef THEFXR het volgende:
er is dus bevestiging van meerdere bronnen over die ferrari motoren?
Waar staat dat dan?quote:Op maandag 5 oktober 2015 19:44 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Van toro rosso ja, Red Bull afwachten
dat zal ook erg afhankelijk zijn van de verbeteringen van de 2016 tov 2015 motorenquote:Op maandag 5 oktober 2015 19:42 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Kijk naar de snelheid van de Saubers af en toe (en dat zonder upgrade) + het chassis van de TR, ik denk ook dat we een leuk seizoen gaan krijgen
Nee dus, want volgens diezelfde Olaf Mol weet hij niet of het al rond is.quote:Op maandag 5 oktober 2015 19:25 schreef alwaysonhold het volgende:
Olav Mol bevestigt net op Twitter dan Toro Rosso definitief 2015 spec Ferrari motoren gaat krijgen.
Beter dan niks natuurlijk voor Max Verstappen.
En nog eentwitter:Olav_Mol twitterde op maandag 05-10-2015 om 19:27:52 @Soofes politiek, redbull moet nog beslissen denk ik, weet ok niet of zij al 100% rond zijn. dan is het dus nog niet officieel reageer retweet
twitter:Olav_Mol twitterde op maandag 05-10-2015 om 19:52:33 @Sven__M jij trekt conclusies en legt mij woorden in de mond die niet door mij gezegd zijn. ik denk dat het die kant op gaat, that's all reageer retweet
Het is nog helemaal niet officieel.quote:
Zou me niks verbazen als Horner vanavond hierover iets gaat zeggen op Servus TV.quote:
Dan moeten eerst de regels voor 2016 weer aangepast worden. Dat is vorige week niet gebeurd door de WMSC op het gebied van het gebruik van een jaar oude motoren, dus nog niet officieel.quote:Op maandag 5 oktober 2015 19:52 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Zou me niks verbazen als Horner vanavond hierover iets gaat zeggen op Servus TV.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |