abonnement Unibet Coolblue
pi_156476348
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2015 14:03 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Zit er adblue in de 308?
Ja, 17l reservoir. Verbruikt is iets minder dan 1 liter adblue per 1000km.
EV's zijn prima betaalbaar je hebt tegenwoordig al een occasion vanaf 10k :O
pi_156477965
quote:
160.000 Volkswagen-diesels terug naar de dealer
door Olof van Joolen | Autovisie


LEUSDEN -
In ons land moeten 160.000 dieselauto’s van het Volkswagen-concern terug naar de dealer om de software van het motormanagementsysteem te laten veranderen. Daarna zijn de sjoemelregels in de programmatuur verdwenen.

Dat heeft importeur Pon van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat bekendgemaakt.

Bijtelling

Volgens het handelshuis hoeven leaserijders die momenteel een auto met de EA 189-motor hebben zich geen zorgen te maken over terugbetalen van bijtelling.
160.000 eigenaren worden straks slachtoffer van een downgrade van hun plofkoets door een software update. Ik zou niet zo vrolijk worden als ik ineens pk's en nm's moet inleveren omdat de fabrikant wil besparen op R&D en zijn zaakjes niet op orde heeft
  dinsdag 29 september 2015 @ 18:42:17 #78
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_156478011
Het zou interessant zijn wanneer de betreffende auto's met terugwerkende kracht, onmiddellijk worden verboden om nog gebruik te maken van de weg.

Immers de auto's zijn niet type goedgekeurd..... wordt het een stuk rustiger en "schoner" op de weg. ~O>

Het feit dat de "leverancier" de boel oplicht is staat m.i. juridisch los van het feit dat het voertuig zelf kennelijk geen of op z'n minst een onjuiste (RDW) type goedkeuring heeft.
Eventuele klachten, verwijs je keurig door naar de leverancier cq. verkoper.

* Vallon denkt terug aan gekochte motor herkeuren zonder db-killer.....

[ Bericht 11% gewijzigd door Vallon op 29-09-2015 19:08:18 (RDW) ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 29 september 2015 @ 19:03:59 #79
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_156478541
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2015 15:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zo veel geld vind ik 40k niet en ik ken genoeg mensen die dat privé uitgeven aan een auto.
.... hmmm, ik zie genoeg mensen maar kennen....
vroeguh had ik ook zo'n leuke auto, bleek ie op de vraag waarvan ik het toch "deed" toch vooral van de zaak te zijn.... :').

Ik woon in een aardige locatie en er zijn er maar weinig die FF cash een (eigen) auto à ¤40K kunnen/gaan (mogelijk willen) kopen. De gemiddelde (privé) auto zit zeg maar het geleende "Focus" segment en dan is dik ¤15 extra toch een flinke hobbel om te gaan stufen met je verlengsnoer.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_156481525
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 19:03 schreef Vallon het volgende:

.... hmmm, ik zie genoeg mensen maar kennen....
vroeguh had ik ook zo'n leuke auto, bleek ie op de vraag waarvan ik het toch "deed" toch vooral van de zaak te zijn.... :').

Ik woon in een aardige locatie en er zijn er maar weinig die FF cash een (eigen) auto à ¤40K kunnen/gaan (mogelijk willen) kopen. De gemiddelde (privé) auto zit zeg maar het geleende "Focus" segment en dan is dik ¤15 extra toch een flinke hobbel om te gaan stufen met je verlengsnoer.
Dat kan, maar dan hebben wij dus kennelijk een andere omgeving waar wij ons in begeven.

Wat daar ook van moge zijn: ik verwacht dat het een succes wordt.
  dinsdag 29 september 2015 @ 21:21:05 #81
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_156482453
Ben ik zeker met je eens, dat elektrisch rijden een suc6 zal worden mits (ook qua accu) dit betaalbaar zal blijken.

Wat ik ooit heb (aan)geleerd, dat een nieuwe auto 5 à 6 jaar sparen qua aanschaf "mag" kosten om aantrekkelijk te zijn om te kunnen bezitten. Lenen kan ook, maar dat zou ik sws altijd afraden voor iets waar zulke hoge afschrijvingen op zitten. Anders gesteld, meer dan zeg 20% van je netto inkomen uitgeven aan "auto/kosten" (all-in), lijkt mij niet verstandig.

Wanneer ik nu kijk naar bijv. een Ampère of Volta, en dat qua prijs vergelijk met een fossiel, zit daar qua "gebruiks/mogelijkheden" nog een akelig groot verschil tussen. Ook moet er nog een winterverwarming/zomerkoeling probleem worden "opgelost".

Wellicht dè kans voor VAG om met het debacle het roer compleet om te gooien. Alles op (hybride/)elektrisch, in hetzelfde prijssegment van nu. Binnen 5 jaar, zijn ze dan weer helemaal bij & boven jan.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_156484340
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 18:40 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

160.000 eigenaren worden straks slachtoffer van een downgrade van hun plofkoets door een software update. Ik zou niet zo vrolijk worden als ik ineens pk's en nm's moet inleveren omdat de fabrikant wil besparen op R&D en zijn zaakjes niet op orde heeft
Zouden er straks 11 miljoen mensen een claim kunnen indienen tegen VW? Ik zou het niet pikken als m'n auto opeens een stuk minder presteert. Heeft iemand een idee hoeveel het scheelt in pk's en koppel?
  dinsdag 29 september 2015 @ 22:43:55 #83
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_156485839
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 22:11 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Zouden er straks 11 miljoen mensen een claim kunnen indienen tegen VW? Ik zou het niet pikken als m'n auto opeens een stuk minder presteert. Heeft iemand een idee hoeveel het scheelt in pk's en koppel?
98% want alleen wanneer de auto (bijna) stilstaat, voldoe je aan de normen en kan je straks nog langzaam in de noodloop rijden....... :P

Serieus, wanneer je NOx een factor van 40 moet reduceren..... oef, dan zou het mij niet verbazen dat je snel 15 à 25% performance inlevert waarbij de boel (ook nog) feitelijk wordt afgeknepen.

Alternatief is dat VW alsnog de Diesels voorziet van een al of niet duurdere (+AdBlue) injectiekit.
In het geval dat ze het mechanisch oplossen, zal je ws. bijna niets merken. Ongeacht, zullen ze de software moeten aanpassen en de ECU etc.etc, opnieuw programmeren. Hoe dan ook, een oplossing zal nog wel even op zich laten wachten.

Wel grappig, las ergens dat ze bij Opel destijds zich de haren uit het hoofd hebben getrokken hoe das Auto, zulke "schone" diesels konden produceren die voldeden aan de uitstootnormen terwijl zij (bij Opel) een veel duurder systeem moesten gebruiken voor hetzelfde resultaat....

Techtip:
Wanneer de toevoer van brandstof wordt verlaagd cq de verbranding daarmee armer maakt, stookt de motor op een wat hogere temperatuur waardoor er minder stikstofoxiden (NOx) worden uitgestoten.
De brandstofefficiëntie wordt dan (dus) anders, meer warmte en minder aandrijfpower.
Met software kan je die "verhouding" tot op zekere hoogte (in)regelen.

Wanneer je dan (ook of wat meer) Ureum (=AdBlue) gaat inspuiten in de uitlaat, hoeft de boel weer minder heet te worden en wordt de NOx uitstoot omgezet naar veilig stikstof & water. Of en hoeveel AdBlue je kan inspuiten, wordt weer bepaald of & welk injectiesysteem is gemonteerd.

NOxreductie is belangrijk omdat die "stof" de gezondheid beïnvloed en onder invloed van zonlicht, ook wordt omgezet naar schadelijk Ozon (O3)

Kortom, popcorn time c_/ , er zal nog een heel gedoe gaan gebeuren want met alleen een softwareaanpassing vermoed ik dat de levensduur van de motor zeker zal worden beïnvloed en wie gaat dat dan weer betalen/bepalen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Vallon op 30-09-2015 00:15:26 (Techtip NOx + N2O) ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 30 september 2015 @ 09:02:15 #84
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156491692
Ik dacht dus, Adblue wordt nu dé standaard voor dieselmotoren, wie heeft dat patent, die aandelen moet je kopen.
Is in handen van Bosch en de aandelen daarvan zitten bij de familie Bosch en de Bosch stichting.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 30 september 2015 @ 09:10:23 #85
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156491792
Bosch heeft VW al in 2007 gewaarschuwd tegen het inzetten van de technologie waar ze nu mee op hun bek zijn gegaan
http://www.n-tv.de/wirtsc(...)article16020431.html

Bosch zelf wijst alle medeschuld af
http://www.sueddeutsche.d(...)e-von-sich-1.2660932
Dat wat Bosch aan VW leverde voor de Dieselkatalysatoren was slechts de hardware, die Bosch aan heel veel automerken leveren.

Bosch zelf ziet de toekomst van de Auto vooral elektrisch en investeert in Accu's. Ze verwachten in 5 jaar in productie te kunnen gaan met Lithium-ion accu's met dubbel het vermogen van de huidige. Verder verwachten ze de kosten te kunnen halveren.
Daar hebben ze recent een startup in de VS voor overgenomen.
http://www.heise.de/newst(...)c=rss.ho.beitrag.rdf
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 30 september 2015 @ 09:41:36 #86
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_156492263
quote:
Stad Houston wil geld zien van Volkswagen

De Amerikaanse stad Houston eist een schadevergoeding van 100 miljoen dollar (zo'n 90 miljoen euro) van Volkswagen. Volgens het bestuur van Harris County in de staat Texas, waar Houston onder valt, is de vervuiling in de regio erger geworden door het gesjoemel van de Duitse autobouwer met uitstoottests.
http://nos.nl/artikel/206(...)-van-volkswagen.html

De bedragen zijn natuurlijk Amerikaans absurd, maar ik snap het idee wel. Er zullen er ongetwijfeld meer volgen..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 30 september 2015 @ 09:45:11 #87
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_156492312
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 09:41 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

http://nos.nl/artikel/206(...)-van-volkswagen.html

De bedragen zijn natuurlijk Amerikaans absurd, maar ik snap het idee wel. Er zullen er ongetwijfeld meer volgen..
Natuurlijk. Men krijgt straks geld en tegelijk verminderd de concurrentie. Of er daadwerkelijk mensen op hoog niveau zijn die zich echt zorgen maken om het milieu vraag ik mij ten zeerste af.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 30 september 2015 @ 10:09:12 #88
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_156492748
quote:
2s.gif Op woensdag 30 september 2015 09:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Natuurlijk. Men krijgt straks geld en tegelijk verminderd de concurrentie. Of er daadwerkelijk mensen op hoog niveau zijn die zich echt zorgen maken om het milieu vraag ik mij ten zeerste af.
Nou ja, er wordt de laatste tijd wel meer gedaan tegen fijnstof in steden, van milieuzones in Duitsland of Rotterdam en Utrecht tot zelfs pogingen tot reductie in Beijing. En het is natuurlijk nogal lullig als je modellen niet helemaal blijken te kloppen omdat een autofabrikant - bewust - tot 40 keer de norm uitstoot.

Alhoewel je je kunt afvragen in hoeverre 6000 diesels invloed hebben in 'een van de meest vervuilde steden in de VS'. Dat dan weer wel.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 30 september 2015 @ 10:13:23 #89
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156492798
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 10:09 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Nou ja, er wordt de laatste tijd wel meer gedaan tegen fijnstof in steden, van milieuzones in Duitsland of Rotterdam en Utrecht tot zelfs pogingen tot reductie in Beijing. En het is natuurlijk nogal lullig als je modellen niet helemaal blijken te kloppen omdat een autofabrikant - bewust - tot 40 keer de norm uitstoot.

Alhoewel je je kunt afvragen in hoeverre 6000 diesels invloed hebben in 'een van de meest vervuilde steden in de VS'. Dat dan weer wel.
Het gaat in de VS niet zozeer om fijnstof maar om NOx
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 30 september 2015 @ 10:23:25 #90
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_156493018
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 10:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het gaat in de VS niet zozeer om fijnstof maar om NOx
Klopt, het ging me er meer om dat er in het algemeen wel meer aan milieu / luchtkwaliteit wordt gedaan in steden.

Nog wat achtergrondinfo gevonden:
quote:
Assuming 482,000 cars in the United States with, oh, say, a 120,000-mile lifetime of a diesel engine, VW’s US fleet produced 46,657 more tons of harmful, smog-forming NOx pollution than anyone knew.

Now, cars in California alone emitted 161,000 tons of NOx in 2011, according to EPA. (California has a lot of cars.) But still—that’s a lot more smog than anyone planned for.
http://www.wired.com/2015/09/vw-going-pay-smog-scandal-much/
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 30 september 2015 @ 17:09:49 #91
8369 speknek
Another day another slay
pi_156501032
Een tijdje terug postte iemand een grafiek waaruit bleek dat het verschil tussen test en werkelijkheid nog niet eens het grootst was bij VAG motoren. Weet iemand waar ik deze kan vinden?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_156504024
Ondertussen bij Tesla :D
pi_156504377

pi_156505048
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 22:43 schreef Vallon het volgende:

[..]

98% want alleen wanneer de auto (bijna) stilstaat, voldoe je aan de normen en kan je straks nog langzaam in de noodloop rijden....... :P

Serieus, wanneer je NOx een factor van 40 moet reduceren..... oef, dan zou het mij niet verbazen dat je snel 15 à 25% performance inlevert waarbij de boel (ook nog) feitelijk wordt afgeknepen.

Alternatief is dat VW alsnog de Diesels voorziet van een al of niet duurdere (+AdBlue) injectiekit.
In het geval dat ze het mechanisch oplossen, zal je ws. bijna niets merken. Ongeacht, zullen ze de software moeten aanpassen en de ECU etc.etc, opnieuw programmeren. Hoe dan ook, een oplossing zal nog wel even op zich laten wachten.

Wel grappig, las ergens dat ze bij Opel destijds zich de haren uit het hoofd hebben getrokken hoe das Auto, zulke "schone" diesels konden produceren die voldeden aan de uitstootnormen terwijl zij (bij Opel) een veel duurder systeem moesten gebruiken voor hetzelfde resultaat....

Techtip:
Wanneer de toevoer van brandstof wordt verlaagd cq de verbranding daarmee armer maakt, stookt de motor op een wat hogere temperatuur waardoor er minder stikstofoxiden (NOx) worden uitgestoten.
De brandstofefficiëntie wordt dan (dus) anders, meer warmte en minder aandrijfpower.
Met software kan je die "verhouding" tot op zekere hoogte (in)regelen.

Wanneer je dan (ook of wat meer) Ureum (=AdBlue) gaat inspuiten in de uitlaat, hoeft de boel weer minder heet te worden en wordt de NOx uitstoot omgezet naar veilig stikstof & water. Of en hoeveel AdBlue je kan inspuiten, wordt weer bepaald of & welk injectiesysteem is gemonteerd.

NOxreductie is belangrijk omdat die "stof" de gezondheid beïnvloed en onder invloed van zonlicht, ook wordt omgezet naar schadelijk Ozon (O3)

Kortom, popcorn time c_/ , er zal nog een heel gedoe gaan gebeuren want met alleen een softwareaanpassing vermoed ik dat de levensduur van de motor zeker zal worden beïnvloed en wie gaat dat dan weer betalen/bepalen.

Dit speelt toch juist bij amerikaanse vw's die wel al een adblue installatie er op hebben zitten? Als ik het goed begrepen heb spuit het ding te weinig in om echt effectief te kunnen zijn, en wordt er tijdens het herkennen van de test meer ingespoten. De reden zou zijn dat klanten een hekel aan het bijvullen zouden hebben. Of was dat maar een gerucht?
  woensdag 30 september 2015 @ 20:33:29 #95
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_156505648
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 20:10 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Dit speelt toch juist bij amerikaanse vw's die wel al een adblue installatie er op hebben zitten? Als ik het goed begrepen heb spuit het ding te weinig in om echt effectief te kunnen zijn, en wordt er tijdens het herkennen van de test meer ingespoten. De reden zou zijn dat klanten een hekel aan het bijvullen zouden hebben. Of was dat maar een gerucht?
Beide. Diesels zonder AdBlue die toch de normen (konden) halen en te kleine Adblue injectie cq. (SCR) uitlaatsystemen.

De vraag is dus, idd nog steeds zeer onduidelijk wat op zichzelf al vreemd is, of software alleen het wel echt kan oplossen. Bij VAG zijn ze vooral bezig de schade te beperken, je moet er niet aan denken dat je een halve auto moet vervangen (11 miljoen auto's à ¤1000 herstel, is snel ¤10miljard !!), plus boete plus imagoschade..... :N

Mag het glad verkeerd hebben maar ik denk zelf dat het niet bij software zal kunnen blijven.
Anders was dit wel afgehandeld als softe fout scenario van "beetje dom" dat die stomme programmeurs dat hebben gedaan. Bedankt voor het melden we gaan alle 11 miljoen VW's FF opnieuw programmeren en doneren 1 Miljard aan stichting BlauweMetWolken of zo.
VAG heeft door materiaal te schrappen, juist flink kunnen besparen. Andere fabrikanten snapten ook al niet "hoe" VW het flikte.

Maar we gaan het zien op en in de mooie wereld waar dingen transparant(er) worden. Hoe dan ook, het wordt snel tijd dat software verplicht gepubliceerd wordt voor toetsing. Desnboods in kleinverband. Natuurlijk willen de winstmakers dat niet. Er is nog veel meer shit dan dit.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 30 september 2015 @ 20:33:33 #96
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156505651
quote:
10s.gif Op woensdag 30 september 2015 19:27 schreef Revolution-NL het volgende:
Ondertussen bij Tesla :D
[ afbeelding ]
Als je de emissie van een Tesla wil meten moet je boven een kolencentrale gaan hangen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_156505915
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 20:33 schreef Vallon het volgende:

[..]

Beide. Diesels zonder AdBlue die toch de normen (konden) halen en te kleine Adblue injectie cq. (SCR) uitlaatsystemen.

De vraag is dus, idd nog steeds zeer onduidelijk wat op zichzelf al vreemd is, of software alleen het wel echt kan oplossen. Bij VAG zijn ze vooral bezig de schade te beperken, je moet er niet aan denken dat je een halve auto moet vervangen (11 miljoen auto's à ¤1000 herstel, is snel ¤10miljard !!), plus boete plus imagoschade..... :N

Mag het glad verkeerd hebben maar ik denk zelf dat het niet bij software zal kunnen blijven.
Anders was dit wel afgehandeld als softe fout scenario van "beetje dom" dat die stomme programmeurs dat hebben gedaan. Bedankt voor het melden we gaan alle 11 miljoen VW's FF opnieuw programmeren en doneren 1 Miljard aan stichting BlauweMetWolken of zo.
VAG heeft door materiaal te schrappen, juist flink kunnen besparen. Andere fabrikanten snapten ook al niet "hoe" VW het flikte.

Maar we gaan het zien op en in de mooie wereld waar dingen transparant(er) worden. Hoe dan ook, het wordt snel tijd dat software verplicht gepubliceerd wordt voor toetsing. Desnboods in kleinverband. Natuurlijk willen de winstmakers dat niet. Er is nog veel meer shit dan dit.
Ik zie nu pas dat er ook een speciale katalysator nodig is. Ik kon me al zo moeilijk voorstellen waarom een kleiner injectieapparaatje een serieuze besparing kon opleveren.
  woensdag 30 september 2015 @ 20:42:24 #98
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_156505921
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 20:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je de emissie van een Tesla wil meten moet je boven een kolencentrale gaan hangen.
Idd, ook een Tesla hoewel het echt een schitterende auto is, is het qua "schoonheid" pure volksverlakkerij. Graag de meting uitbreiden bij de ontginning en het straks weer dumpen van (o.a. accu) materialen.
Ik ben niet tegen elektrisch maar je moet het idd niet gaan verheerlijken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 30 september 2015 @ 20:58:47 #99
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_156506527
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 20:42 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ik zie nu pas dat er ook een speciale katalysator nodig is. Ik kon me al zo moeilijk voorstellen waarom een kleiner injectieapparaatje een serieuze besparing kon opleveren.
Leuk en idd je hebt bij moderne diesels naast het "stoffilter", ook de katalysator (SCR) waar Ureum (zeg maar sterke pis) in wordt gespoten om daar de NOx om te kunnen zetten naar stikstof en water.

Het is een heel ingenieus en uiterst gevoeilig in elkaar samen grijpend (meet)systeem. Met AdbLue is er minder "energie" nodig om het chemische conversieproces te (kunnen) laten werken.

Het is m.i. dus zeker niet een kwestie van voortaan of juist wat meer Adblue inspuiten. Dat zal zonder verdere aanpassing, in mijn optiek, op termijn zeker tot andere ellende leiden.
Het is niet voor niets dat een auto zonder AdbLue motorisch gezien een betere levensduur & gedrag heeft. In vrachtwagenland zijn naar men mij zegt, de "AdBlue" bypass (kasjes), schering en inslag. Scheelt verder naast het AdBlue verbruik zelf, ook brandstof.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_156510683
quote:
14s.gif Op woensdag 30 september 2015 20:42 schreef Vallon het volgende:

[..]

Idd, ook een Tesla hoewel het echt een schitterende auto is, is het qua "schoonheid" pure volksverlakkerij. Graag de meting uitbreiden bij de ontginning en het straks weer dumpen van (o.a. accu) materialen.
Ik ben niet tegen elektrisch maar je moet het idd niet gaan verheerlijken.
Neem je dan ook even milleu schade mee bij de winning van olie, (De Golf van Mexico anyone?) de ontstane schade aan millieu en volksgezondheid door de decentrale uitstoot van schadelijke gassen.

Een Model S doet volgens spritmonitor.de gemiddeld 20kWh/100km dat is gelijk aan 1:50 op benzine. Niet één plofmotor die daarbij in de buurt komt, laat staan een premium plofkoets met dezelfde specificaties.

Dit hele schandaal bewijst nogmaals failliet van de plofmotor.
Als astma patient zou ik wel weten welke auto ik liever door mijn straat zie rijden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Revolution-NL op 30-09-2015 22:44:02 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')