Ja, 17l reservoir. Verbruikt is iets minder dan 1 liter adblue per 1000km.quote:
160.000 eigenaren worden straks slachtoffer van een downgrade van hun plofkoets door een software update. Ik zou niet zo vrolijk worden als ik ineens pk's en nm's moet inleveren omdat de fabrikant wil besparen op R&D en zijn zaakjes niet op orde heeftquote:160.000 Volkswagen-diesels terug naar de dealer
door Olof van Joolen | Autovisie
LEUSDEN -
In ons land moeten 160.000 dieselauto’s van het Volkswagen-concern terug naar de dealer om de software van het motormanagementsysteem te laten veranderen. Daarna zijn de sjoemelregels in de programmatuur verdwenen.
Dat heeft importeur Pon van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat bekendgemaakt.
Bijtelling
Volgens het handelshuis hoeven leaserijders die momenteel een auto met de EA 189-motor hebben zich geen zorgen te maken over terugbetalen van bijtelling.
.... hmmm, ik zie genoeg mensen maar kennen....quote:Op dinsdag 29 september 2015 15:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zo veel geld vind ik 40k niet en ik ken genoeg mensen die dat privé uitgeven aan een auto.
Dat kan, maar dan hebben wij dus kennelijk een andere omgeving waar wij ons in begeven.quote:Op dinsdag 29 september 2015 19:03 schreef Vallon het volgende:
.... hmmm, ik zie genoeg mensen maar kennen....
vroeguh had ik ook zo'n leuke auto, bleek ie op de vraag waarvan ik het toch "deed" toch vooral van de zaak te zijn.... .
Ik woon in een aardige locatie en er zijn er maar weinig die FF cash een (eigen) auto à ¤40K kunnen/gaan (mogelijk willen) kopen. De gemiddelde (privé) auto zit zeg maar het geleende "Focus" segment en dan is dik ¤15 extra toch een flinke hobbel om te gaan stufen met je verlengsnoer.
Zouden er straks 11 miljoen mensen een claim kunnen indienen tegen VW? Ik zou het niet pikken als m'n auto opeens een stuk minder presteert. Heeft iemand een idee hoeveel het scheelt in pk's en koppel?quote:Op dinsdag 29 september 2015 18:40 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
160.000 eigenaren worden straks slachtoffer van een downgrade van hun plofkoets door een software update. Ik zou niet zo vrolijk worden als ik ineens pk's en nm's moet inleveren omdat de fabrikant wil besparen op R&D en zijn zaakjes niet op orde heeft
98% want alleen wanneer de auto (bijna) stilstaat, voldoe je aan de normen en kan je straks nog langzaam in de noodloop rijden.......quote:Op dinsdag 29 september 2015 22:11 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Zouden er straks 11 miljoen mensen een claim kunnen indienen tegen VW? Ik zou het niet pikken als m'n auto opeens een stuk minder presteert. Heeft iemand een idee hoeveel het scheelt in pk's en koppel?
http://nos.nl/artikel/206(...)-van-volkswagen.htmlquote:Stad Houston wil geld zien van Volkswagen
De Amerikaanse stad Houston eist een schadevergoeding van 100 miljoen dollar (zo'n 90 miljoen euro) van Volkswagen. Volgens het bestuur van Harris County in de staat Texas, waar Houston onder valt, is de vervuiling in de regio erger geworden door het gesjoemel van de Duitse autobouwer met uitstoottests.
Natuurlijk. Men krijgt straks geld en tegelijk verminderd de concurrentie. Of er daadwerkelijk mensen op hoog niveau zijn die zich echt zorgen maken om het milieu vraag ik mij ten zeerste af.quote:Op woensdag 30 september 2015 09:41 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/206(...)-van-volkswagen.html
De bedragen zijn natuurlijk Amerikaans absurd, maar ik snap het idee wel. Er zullen er ongetwijfeld meer volgen..
Nou ja, er wordt de laatste tijd wel meer gedaan tegen fijnstof in steden, van milieuzones in Duitsland of Rotterdam en Utrecht tot zelfs pogingen tot reductie in Beijing. En het is natuurlijk nogal lullig als je modellen niet helemaal blijken te kloppen omdat een autofabrikant - bewust - tot 40 keer de norm uitstoot.quote:Op woensdag 30 september 2015 09:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Natuurlijk. Men krijgt straks geld en tegelijk verminderd de concurrentie. Of er daadwerkelijk mensen op hoog niveau zijn die zich echt zorgen maken om het milieu vraag ik mij ten zeerste af.
Het gaat in de VS niet zozeer om fijnstof maar om NOxquote:Op woensdag 30 september 2015 10:09 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Nou ja, er wordt de laatste tijd wel meer gedaan tegen fijnstof in steden, van milieuzones in Duitsland of Rotterdam en Utrecht tot zelfs pogingen tot reductie in Beijing. En het is natuurlijk nogal lullig als je modellen niet helemaal blijken te kloppen omdat een autofabrikant - bewust - tot 40 keer de norm uitstoot.
Alhoewel je je kunt afvragen in hoeverre 6000 diesels invloed hebben in 'een van de meest vervuilde steden in de VS'. Dat dan weer wel.
Klopt, het ging me er meer om dat er in het algemeen wel meer aan milieu / luchtkwaliteit wordt gedaan in steden.quote:Op woensdag 30 september 2015 10:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het gaat in de VS niet zozeer om fijnstof maar om NOx
http://www.wired.com/2015/09/vw-going-pay-smog-scandal-much/quote:Assuming 482,000 cars in the United States with, oh, say, a 120,000-mile lifetime of a diesel engine, VW’s US fleet produced 46,657 more tons of harmful, smog-forming NOx pollution than anyone knew.
Now, cars in California alone emitted 161,000 tons of NOx in 2011, according to EPA. (California has a lot of cars.) But still—that’s a lot more smog than anyone planned for.
Dit speelt toch juist bij amerikaanse vw's die wel al een adblue installatie er op hebben zitten? Als ik het goed begrepen heb spuit het ding te weinig in om echt effectief te kunnen zijn, en wordt er tijdens het herkennen van de test meer ingespoten. De reden zou zijn dat klanten een hekel aan het bijvullen zouden hebben. Of was dat maar een gerucht?quote:Op dinsdag 29 september 2015 22:43 schreef Vallon het volgende:
[..]
98% want alleen wanneer de auto (bijna) stilstaat, voldoe je aan de normen en kan je straks nog langzaam in de noodloop rijden.......
Serieus, wanneer je NOx een factor van 40 moet reduceren..... oef, dan zou het mij niet verbazen dat je snel 15 à 25% performance inlevert waarbij de boel (ook nog) feitelijk wordt afgeknepen.
Alternatief is dat VW alsnog de Diesels voorziet van een al of niet duurdere (+AdBlue) injectiekit.
In het geval dat ze het mechanisch oplossen, zal je ws. bijna niets merken. Ongeacht, zullen ze de software moeten aanpassen en de ECU etc.etc, opnieuw programmeren. Hoe dan ook, een oplossing zal nog wel even op zich laten wachten.
Wel grappig, las ergens dat ze bij Opel destijds zich de haren uit het hoofd hebben getrokken hoe das Auto, zulke "schone" diesels konden produceren die voldeden aan de uitstootnormen terwijl zij (bij Opel) een veel duurder systeem moesten gebruiken voor hetzelfde resultaat....
Techtip:
Wanneer de toevoer van brandstof wordt verlaagd cq de verbranding daarmee armer maakt, stookt de motor op een wat hogere temperatuur waardoor er minder stikstofoxiden (NOx) worden uitgestoten.
De brandstofefficiëntie wordt dan (dus) anders, meer warmte en minder aandrijfpower.
Met software kan je die "verhouding" tot op zekere hoogte (in)regelen.
Wanneer je dan (ook of wat meer) Ureum (=AdBlue) gaat inspuiten in de uitlaat, hoeft de boel weer minder heet te worden en wordt de NOx uitstoot omgezet naar veilig stikstof & water. Of en hoeveel AdBlue je kan inspuiten, wordt weer bepaald of & welk injectiesysteem is gemonteerd.
NOxreductie is belangrijk omdat die "stof" de gezondheid beïnvloed en onder invloed van zonlicht, ook wordt omgezet naar schadelijk Ozon (O3)
Kortom, popcorn time , er zal nog een heel gedoe gaan gebeuren want met alleen een softwareaanpassing vermoed ik dat de levensduur van de motor zeker zal worden beïnvloed en wie gaat dat dan weer betalen/bepalen.
Beide. Diesels zonder AdBlue die toch de normen (konden) halen en te kleine Adblue injectie cq. (SCR) uitlaatsystemen.quote:Op woensdag 30 september 2015 20:10 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dit speelt toch juist bij amerikaanse vw's die wel al een adblue installatie er op hebben zitten? Als ik het goed begrepen heb spuit het ding te weinig in om echt effectief te kunnen zijn, en wordt er tijdens het herkennen van de test meer ingespoten. De reden zou zijn dat klanten een hekel aan het bijvullen zouden hebben. Of was dat maar een gerucht?
Als je de emissie van een Tesla wil meten moet je boven een kolencentrale gaan hangen.quote:Op woensdag 30 september 2015 19:27 schreef Revolution-NL het volgende:
Ondertussen bij Tesla
[ afbeelding ]
Ik zie nu pas dat er ook een speciale katalysator nodig is. Ik kon me al zo moeilijk voorstellen waarom een kleiner injectieapparaatje een serieuze besparing kon opleveren.quote:Op woensdag 30 september 2015 20:33 schreef Vallon het volgende:
[..]
Beide. Diesels zonder AdBlue die toch de normen (konden) halen en te kleine Adblue injectie cq. (SCR) uitlaatsystemen.
De vraag is dus, idd nog steeds zeer onduidelijk wat op zichzelf al vreemd is, of software alleen het wel echt kan oplossen. Bij VAG zijn ze vooral bezig de schade te beperken, je moet er niet aan denken dat je een halve auto moet vervangen (11 miljoen auto's à ¤1000 herstel, is snel ¤10miljard !!), plus boete plus imagoschade.....
Mag het glad verkeerd hebben maar ik denk zelf dat het niet bij software zal kunnen blijven.
Anders was dit wel afgehandeld als softe fout scenario van "beetje dom" dat die stomme programmeurs dat hebben gedaan. Bedankt voor het melden we gaan alle 11 miljoen VW's FF opnieuw programmeren en doneren 1 Miljard aan stichting BlauweMetWolken of zo.
VAG heeft door materiaal te schrappen, juist flink kunnen besparen. Andere fabrikanten snapten ook al niet "hoe" VW het flikte.
Maar we gaan het zien op en in de mooie wereld waar dingen transparant(er) worden. Hoe dan ook, het wordt snel tijd dat software verplicht gepubliceerd wordt voor toetsing. Desnboods in kleinverband. Natuurlijk willen de winstmakers dat niet. Er is nog veel meer shit dan dit.
Idd, ook een Tesla hoewel het echt een schitterende auto is, is het qua "schoonheid" pure volksverlakkerij. Graag de meting uitbreiden bij de ontginning en het straks weer dumpen van (o.a. accu) materialen.quote:Op woensdag 30 september 2015 20:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je de emissie van een Tesla wil meten moet je boven een kolencentrale gaan hangen.
Leuk en idd je hebt bij moderne diesels naast het "stoffilter", ook de katalysator (SCR) waar Ureum (zeg maar sterke pis) in wordt gespoten om daar de NOx om te kunnen zetten naar stikstof en water.quote:Op woensdag 30 september 2015 20:42 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ik zie nu pas dat er ook een speciale katalysator nodig is. Ik kon me al zo moeilijk voorstellen waarom een kleiner injectieapparaatje een serieuze besparing kon opleveren.
Neem je dan ook even milleu schade mee bij de winning van olie, (De Golf van Mexico anyone?) de ontstane schade aan millieu en volksgezondheid door de decentrale uitstoot van schadelijke gassen.quote:Op woensdag 30 september 2015 20:42 schreef Vallon het volgende:
[..]
Idd, ook een Tesla hoewel het echt een schitterende auto is, is het qua "schoonheid" pure volksverlakkerij. Graag de meting uitbreiden bij de ontginning en het straks weer dumpen van (o.a. accu) materialen.
Ik ben niet tegen elektrisch maar je moet het idd niet gaan verheerlijken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |