abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 29 september 2015 @ 08:17:05 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156466519
Originele OP:
quote:
www.carros.nl/nieuws/vw-s(...)-vs-aandeel-daalt-18
www.nu.nl/beurs/4129962/d(...)-volkswagen-in-.html
www.telegraaf.nl/dft/nieu(...)wijt_op_beurs__.html

Na toegegeven te hebben de kluit belazerd te hebben mbt nox uitstoot stopt VW met het verkopen van dieselauto's in de VS. Ook de Duitse overheid begint een onderzoek.
Gaan ze ook binnen de EU van de markt?
Wow, dit is hét automotive schandaal van het decennium.
Slecht nieuws over VAG blijft naar buiten komen. Het aandeel is (vanaf de top in juni) al 45% van zijn waarde verloren. Hoe gaat VW dit oplossen?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_156466535
45% :D wat een overdreven reactie van de markt :')

Ze kunnen misschien nog wat leren van hoe toyota die schandalen in de vs heeft opgelost een paar jaar terug
  dinsdag 29 september 2015 @ 08:27:43 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156466601
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 08:19 schreef Dingflofbips het volgende:
45% :D wat een overdreven reactie van de markt :')

Ze kunnen misschien nog wat leren van hoe toyota die schandalen in de vs heeft opgelost een paar jaar terug
Als jij het overdreven vindt (dus dat je denkt dat VAG eigenlijk meer waard is) dan moet je kopen!
Uit ervaring met soortgelijke schandalen weet ik echter dat zo'n daling echt nog véél dieper door kan zetten. Ik zou niet instappen boven de 45.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 29 september 2015 @ 08:52:30 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156466846
Het aandeel tikte op zijn hoogtepunt op rond de 250 Euro, staat nu op 105,21
Hij is dus 58% gedaald, niet 45%
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 29 september 2015 @ 08:57:52 #5
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_156466897
Nog even doorzakken en Piëch koopt het op van zijn zakgeld en haalt het van de beurs.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 29 september 2015 @ 09:00:55 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156466922
Porsche koopt aandelen VW op volgens de D pers, maar er is een verschil tussen het soort aandelen. Porsche probeerde een aantal jaar geleden VW al over te nemen.
Porsche heeft intussen 52,2% van de stamaandelen
http://www.deraktionaer.d(...)nger-weg--178620.htm
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 29 september 2015 @ 09:04:39 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156466960
Toch tekenend dat VW per jaar 11 miljard aan R&D uitgeeft maar er niet in slaagt een dieselmotor te ontwikkelen die aan de milieueisen voldoet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156467026
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 09:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Toch tekenend dat VW per jaar 11 miljard aan R&D uitgeeft maar er niet in slaagt een dieselmotor te ontwikkelen die aan de milieueisen voldoet.
Nou ja, het lukt kennelijk de meesten niet. Dus wellicht is de eis te zwaar.

Ik heb overigens gelezen dat tussen de enkele modellen die de norm wel halen ook Volkawagens zitten.
pi_156467055
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2015 09:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Nou ja, het lukt kennelijk de meesten niet. Dus wellicht is de eis te zwaar.

Waarom lukt het BMW dan wel met hun dieselmotoren? En ze hebben ook nog meer vermogen per liter diesel, en zijn 15% zuiniger ook nog!

Wellicht weten ze bij BMW wel hoe techniek werkt?
  dinsdag 29 september 2015 @ 09:16:55 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156467111
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2015 09:12 schreef Robuustheid het volgende:

[..]

Waarom lukt het BMW dan wel met hun dieselmotoren? En ze hebben ook nog meer vermogen per liter diesel, en zijn 15% zuiniger ook nog!

Wellicht weten ze bij BMW wel hoe techniek werkt?
Is BMW niet vol voor de AddBlue gegaan?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 29 september 2015 @ 09:47:27 #11
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_156467533
www.autonews.com/article/(...)&X-IgnoreUserAgent=1
Dit is ook wel leuk om te lezen
Suzuki heeft dus echt geluk gehad of gewoon goed gezien hoe verrot vw eigenlijk is

Ze haalden liever diesels bij Fiat..
  dinsdag 29 september 2015 @ 10:22:03 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156467983
VAG zou de vrijgekomen productiecapaciteit kunnen gebruiken om meer GTE/Etron modellen te produceren. Die worden trouwens nu al een maand eerder geleverd dan een maand of 4 geleden nog geprojecteerd. VW had vele malen meer Passat's GTE kunnen verkopen in NL als ze die konden leveren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 29 september 2015 @ 11:05:07 #13
321876 Cherna
Fuck the System
pi_156468783
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2015 09:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Nou ja, het lukt kennelijk de meesten niet. Dus wellicht is de eis te zwaar.

Ik heb overigens gelezen dat tussen de enkele modellen die de norm wel halen ook Volkawagens zitten.
Dit. De eisen zijn te zwaar.
Zo had Audi een andere methode ontdekt: Klooien met de zuigerveren en met name de olieschraapveer om de weerstand te verlagen(minder wrijving en daardoor minder warmte) zodat de motor beter presteerde, zuiniger was en daardoor minder uitstoot.
Dat ging tijdelijk goed.
http://www.autoblog.nl/ni(...)jst-de-pan-uit-76451
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  dinsdag 29 september 2015 @ 11:11:34 #14
321876 Cherna
Fuck the System
pi_156468949
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 09:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Is BMW niet vol voor de AddBlue gegaan?
Mogelijk is dat de weg. Ik heb me daar nog niet goed in verdiept.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_156468974
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 11:05 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dit. De eisen zijn te zwaar.
Als de eisen te zwaar zijn dan voldoe je er niet aan, je gaat geen bedrog plegen om te doen alsof je toch aan de eisen voldoet.

quote:
Zo had Audi een andere methode ontdekt: Klooien met de zuigerveren en met name de olieschraapveer om de weerstand te verlagen(minder wrijving en daardoor minder warmte) zodat de motor beter presteerde, zuiniger was en daardoor minder uitstoot.
Dat ging tijdelijk goed.
http://www.autoblog.nl/ni(...)jst-de-pan-uit-76451
Dat is een heel ander verhaal. Daar is een technische oplossing gezocht die niet duurzaam blijkt te werken. Dan heb je een product dat niet voldoet aan het conformiteitsvereiste, maar dat is een heel ander probleem dan bedrog.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 29 september 2015 @ 11:14:41 #16
321876 Cherna
Fuck the System
pi_156469006
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 11:12 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat is een heel ander verhaal. Daar is een technische oplossing gezocht die niet duurzaam blijkt te werken. Dan heb je een product dat niet voldoet aan het conformiteitsvereiste, maar dat is een heel ander probleem dan bedrog.
Nou ja, als klant van Audi verwacht je dit niet. Dan voel ik me toch wel bedrogen met dit soort prijs kwaliteit verhouding. Dan heeft men niet langdurig getest.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_156469066
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 11:14 schreef Cherna het volgende:

[..]

Nou ja, als klant van Audi verwacht je dit niet. Dan voel ik me toch wel bedrogen met dit soort prijs kwaliteit verhouding. Dan heeft men niet langdurig getest.
Of men heeft het wel getest maar daar niet naar gehandeld, dan gaat het al wel weer snel richting bedrog, maar zelfs dan is het wat anders dan een listige kunstgreep met software. Als ik naar een restaurant ga en ze hebben de ribeye verkloot en zetten hem toch voor dan is dat wat anders dan als ze Wagyu op de kaart zetten en biefstukjes van de kiloknaller serveren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 29 september 2015 @ 11:20:46 #18
321876 Cherna
Fuck the System
pi_156469105
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 11:12 schreef Weltschmerz het volgende:
Als de eisen te zwaar zijn dan voldoe je er niet aan, je gaat geen bedrog plegen om te doen alsof je toch aan de eisen voldoet.

Dat is natuurlijk theorie. Helaas zo werkt het niet. Zeker al niet onder tijdsdruk en gegunde ontwikkelingstijd. De auto industrie is niet de enige tak waar dit soort misstanden plaats vinden. U vraagt wij draaien al is dit dan niet volgens de regels.

Verder ben ik het wel met je eens. Het is dan ook een schandaal
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_156469169
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 11:20 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk theorie. Helaas zo werkt het niet. Zeker al niet onder tijdsdruk en gegunde ontwikkelingstijd. De auto industrie is niet de enige tak waar dit soort misstanden plaats vinden. U vraagt wij draaien als is dit dan niet volgens de regels.
Sorry, maar ik doe niet mee met we zijn allemaal een beetje schuldig, dus niemand. Zoals het er nu uitziet is er gewoon sprake van opzettelijk bedrog, oplichting. Oplichting die op kleinere schaal voor veel kleinere bedragen wel tot vervolging en zelfs gevangenisstraffen leidt. Dat VW vele tientallen miljoenen heeft gespendeerd om de EU te belobbyen en EU-parlementariers 25% korting op een nieuwe Volkswagen geeft om ze gunstig te stemmen disculpeert ze niet, integendeel.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_156469175
Dat de eisen te zwaar zijn vind ik toch echt te makkelijk hoor.

Zo waren autofabrikanten meer dan 100 jaar geleden al in staat om elektrische auto's te bouwen, en ook eind jaren 80 / begin jaren 90 had GM een elektrische auto productieklaar.

Verder zijn er voorbeelden van conceptcars die 30 - 40 jaar terug al 1 op 30 of beter konden halen.

Die hebben het allemaal niet gehaald vanwege gemakzucht en de druk vanuit de olie-industrie.

Ook is bekend dat de EU de Co2 eisen al jarenlang veel verder had willen aanscherpen, maar dit is nooit gebeurd dankzij enorme lobby vanuit de autofabrikanten.

De ontwikkelingen hadden kortom al veel verder kunnen zijn als er bij autofabrikanten zelf ook de motivatie had bestaan hier op in te zetten.

Kun je nagaan wat ons dat als maatschappij en als consument eigenlijk gekost heeft...
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 29 september 2015 @ 11:32:38 #21
321876 Cherna
Fuck the System
pi_156469355
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 11:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Sorry, maar ik doe niet mee met we zijn allemaal een beetje schuldig, dus niemand. Zoals het er nu uitziet is er gewoon sprake van opzettelijk bedrog, oplichting. Oplichting die op kleinere schaal voor veel kleinere bedragen wel tot vervolging en zelfs gevangenisstraffen leidt. Dat VW vele tientallen miljoenen heeft gespendeerd om de EU te belobbyen en EU-parlementariers 25% korting op een nieuwe Volkswagen geeft om ze gunstig te stemmen disculpeert ze niet, integendeel.
Begrijp me niet verkeerd ik, ben het geheel met je eens. Maar een kartel en lobby doorbreken is helaas wensdenken. Kon dat maar. Dan waren veel problemen opgelost.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_156469602
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 11:32 schreef Cherna het volgende:

[..]

Begrijp me niet verkeerd ik, ben het geheel met je eens. Maar een kartel en lobby doorbreken is helaas wensdenken. Kon dat maar. Dan waren veel problemen opgelost.
Het bedrog zelf is gelukkig niet in Nederland gebeurd, ons opportuniteitsbeginsel geeft alle gelegenheid voor klassenjustitie. Maar in Duitsland vervolgt het OM in beginsel elk strafbaar feit.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_156469664
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 11:32 schreef Cherna het volgende:

[..]

Begrijp me niet verkeerd ik, ben het geheel met je eens. Maar een kartel en lobby doorbreken is helaas wensdenken. Kon dat maar. Dan waren veel problemen opgelost.
Maar dat is wat anders dan dat de eisen te streng zouden zijn.

Zie mijn bovenstaande post. Als de autofabrikanten zelf ook de urgentie hadden gevoeld en de verantwoordelijkheid hadden genomen om hierop in te zetten dan hadden de huidige normen ver, heel ver, onder de huidige maatstaven kunnen liggen.

Je zou zelfs kunnen stellen dat de normen niet streng genoeg zijn geweest (onder druk van de lobby zijn de normen uiteindelijk altijd halfzachte compromissen geworden die op de middellange termijn werden afgesproken).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_156469693
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2015 09:12 schreef Robuustheid het volgende:

[..]

Waarom lukt het BMW dan wel met hun dieselmotoren? En ze hebben ook nog meer vermogen per liter diesel, en zijn 15% zuiniger ook nog!

Wellicht weten ze bij BMW wel hoe techniek werkt?
BMW ook :)
quote:
Naast Volkswagen en Seat wordt verder ook BMW opgenomen in het rijtje 'vieze auto's'. Het Duitse autotijdschrift Bild meldt, op gezag van de milieuorganisatie International Council on Clean Transportation (ICCT), dat BMW dieselauto's verkoopt waarvan de uitstoot van schadelijke gassen de Europese milieunormen ver overschrijdt.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-andere-merken.dhtml

*O*
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  dinsdag 29 september 2015 @ 11:55:03 #25
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_156469741
quote:
dat bmw verhaal was al gerectificeerd. Was niet waar maar iedereen neemt het zo over
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')