abonnement Unibet Coolblue
pi_156454375
Ik ben begin deze maand voor acht dagen op Bali geweest voor mijn werk. Het was mijn eerste reis buiten Europa en ook best een cultuurschock. Het leek me leuk om er een stukkie van te maken zodat ik het ook mooi op mijn website kan zetten.

We vlogen met Qatar Airways. Vanwege de goede recensies keek ik daar natuurlijk al naar uit, maar het werd beter. We kregen namelijk een upgrade naar business class *O* Gek genoeg werd ik in mijn comfortabele vliegoutfit niet toegelaten en moest ik nette kleren aan doen, maar dat had ik er wel voor over. Want wat is dat geweldig zeg :D Tot dan toe had ik alleen nog maar met Transavia gevlogen, dus het was een compleet andere wereld. Een stoel die alle kanten op kan, een goede menukaart met lekker eten dat niet uit pakjes komt en prachtige stewardessen. De bediening was ook alsof je jezus zelf bent. Echt een ervaring op zich.

Enfin, genoeg over het vliegen. Is natuurlijk niet zo interessant maar voor mij was het echt een belevenis :+

Eenmaal aangekomen in Denpasar (de hoofdstad van Bali) ging het allemaal wel redelijk vlot op het vliegveld. Fijn, want ik was er wel een beetje klaar mee. Eenmaal in het hotel (uurtje of 6 's avonds) had ik eigenlijk wel zin om een partijtje te gaan liggen slapen, maar het programma vertelde ons dat we verwacht werden voor een uitgebreid diner van het hotel. Het eten was echt te gek. Ik zat trouwens in het Mariott in Seminyak. Prima hotel, al keek ik in het begin wel vreemd op toen ons busje werd gecontroleerd op bommen, maar dat is dus gebruikelijk. Na het diner dacht ik even een wandeling te gaan maken. Dat liep anders. Het was nogal donker en de weg richting het strand zat niet vol met restaurants etc. Na een paar minuten lopen voelde ik me (onterecht waarschijnlijk) niet meer helemaal op me gemak en ben ik teruggegaan. Vond het toch vreemd dat mannetjes op scooters vroegen of ik achterop kwam :') Cultuurshock!

De volgende dag lekker 07:00 op. Heerlijk! Not, in Nederland vind ik 08:30 al vroeg :P Toen ik zag dat het zonnetje heerlijk scheen werd het overigens wel makkelijker om op te staan. Na het ontbijt werden we naar Sanur gereden om aldaar een fietstochtje langs het strand te maken. Geinig, maar zelf ben ik niet zo'n fan van Sanur. Veel oudere vakantiegangers. Beetje saai gewoon. Ook de zee is saai vergeleken met de mooie golven die je aan de westkust ziet. De lunch in Sanur was echter wel een hoogtepuntje, we aten namelijk in het Batu Jimbar Café. Daar kan je gewoon alles wat je wil eten in een mandje laten gooien en het is ontzettend lekker. Ook veel Balinezen die daar kwamen eten met de familie (het was zondag). Aanrader! In de avond aten we bij Mama San in Kuta. Schijnt één van de betere restaurants op Bali te zijn. Het Eten was dan ook fantastisch. Ik at spare ribs :')

De volgende dag moesten we onze koffers weer inpakken voor een reis naar Ubud. We gingen eerst een tourtje langs de surfstranden van Canggu doen. Leuk om te zien. Echte surfcultaar daar, Australische surfdudes met blond haar enzo. Alles erop en eraan. Had zelf ook wel een golf willen pakken, maar daar was geen tijd voor. In de middag brachten we nog een bezoek aan het Double Six Luxury hotel in Seminyak. De rooftop die ze daar hebben is echt buitenaards mooi :D Na het bezoek gingen we richting Ubud. Die reis zou je in een uur kunnen maken, maar dat werd hem niet. We hadden namelijk alleen al een uur nodig om Seminyak ui te komen. Wát een drukte! Toen we eenmaal in Ubud waren was het contrast dan ook groot. Wát een rust! We verbleven in het Komanenka hotel. Buiten de belachelijk mooie kamer was de service ook nog eens belachelijk goed. Het ging wel ver, iedere medewerker noemde je bij je voornaam. Nog nooit meegemaakt.

De volgende dag weer vroeg op om richting Oost-Bali te gaan. En dan rijd je echt door de geweldige natuur die je verwacht van een Indonesisch eiland. Prachtig rijstvelden, mooie bomen en er groeit van alles en nog wat. Hoge bergen ook. Heel cool om te zien. Vooral als je nog nooit verder bent gekomen dan de Portugese kust (die natuurlijk ook prachtig is). Na een tocht van driehonderdmiljardmiljoen uur kwamen we aan bij moedertempel Pura Besakih, in de bergen. Gigantisch tempelcomplex met ontelbaar veel tempels. Leuk ook om te zien hoe ze daar bidden. De klim naar boven was zeker de moeite waard, alleen al vanwege het prachtige uitzicht. Wel jammer dat je ondertussen continue wordt aangesproken door kinderen die iets aan je willen verkopen. Niet dat ik daar niet van gediend ben ofzo, het is gewoon treurig om te zien dat ze dat moeten doen.

Voor de lunch waren we bij het geweldige Bali Asli. Een restaurant dat wordt gerund door een Australische vrouw, alleen open voor ontbijt en lunch. Zelf gaat ze iedere ochtend op pad om verse producten te scoren. Ze doet dit ook met groepen om daarna een kookworkshop te geven. ‘Asli’ staat voor authentiek en dus kregen we een typische Balinese rijsttafel voorgeschoteld. Wat het allemaal precies was weet ik niet, maar lekker was het wel. Omnonom. En het uitzicht. Wow! :D

Woensdag, de laatste dag van het programma, gingen we in de ochtend raften in de Ayung River. Zeker een aanrader, de natuur is van dichtbij nog mooier. En raften is sowieso leuk natuurlijk. Na het raften, en driehonderd traptreden naar boven, gingen we nog even kijken bij de rijstterassen in Ubud. Cool om te zien, maar wel veel toeristen. Dan loop ik liever door een rijstveld in Oost-Bali, bijvoorbeeld.

Dat was het dan. Hierna nog twee vrije dagen gehad in Sanur. Niet echt veel gedaan. Beetje eten, beetje zwemmen, beetje wandelen. Je kent het wel. Was prima. De laatste dag, voordat we terug gingen, waren we in Zuid-Bali. Heerlijk gegeten op het strand en daarna nog een drankje gedaan bij de Rock Bar. Daar moet je ook écht heen als je op Bali bent. Een bar gebouwd op de rotsen waar je alleen heen kan met een steile lift. Geweldig.

De reis was geweldig en ik wil zeker terug! Bali + me = *;
pi_156454759
Leuk verslagje! Heb de topictitel even een klein beetje gewijzigd ;)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_156455166
Goede keuze om Bali als eerste Aziatische bestemming te kiezen, de mix van cultuur, natuur en uitgaan is ideaal.

Ps. die mannetjes op scooters werken vaak voor "chicken farms", bordelen meestal ver van het centrum.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 28 september 2015 @ 19:46:26 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156455653
Leuk verslag! En Bali is tof inderdaad, ondanks de hordes toeristen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_156456041
quote:
14s.gif Op maandag 28 september 2015 19:46 schreef SeLang het volgende:
Leuk verslag! En Bali is tof inderdaad, ondanks de hordes toeristen.
Thanks. Bali is te gek. Genoeg plekken ook waar weinig toeristen komen.
pi_156467831
Bali is wel leuk ja. Ik heb erg genoten van Amed en met de motor naar de bergen en meren in het binnenland. O+
pi_156467900
Van Indonesië vind ik Bali eigenlijk het minst interessante. Desalniettemin ben ik er komende zondag en maandag wel te vinden ;) En dan lekker door naar Flores, Komodo enz.
Don't let my username fool you...
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 29 september 2015 @ 10:38:43 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156468251
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 10:16 schreef Metalfreak het volgende:
Van Indonesië vind ik Bali eigenlijk het minst interessante.
Oneens. Bali is imo underrated. Mensen vinden het minder spannend omdat het zo'n standaard bestemming is en je veel toeristen tegenkomt, maar als je er objectief naar kijkt dan heeft Bali echt een unieke cultuur en sfeer. Scootertje huren en zelf rond gaan rijden en het eiland verkennen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_156468496
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 10:38 schreef SeLang het volgende:

[..]

Oneens. Bali is imo underrated. Mensen vinden het minder spannend omdat het zo'n standaard bestemming is en je veel toeristen tegenkomt, maar als je er objectief naar kijkt dan heeft Bali echt een unieke cultuur en sfeer. Scootertje huren en zelf rond gaan rijden en het eiland verkennen.
Mee eens, al heb ik alleen nog maar Bali gezien. Ben van plan om tijdens mijn volgende bezoek echt een scootertje te gaan huren en wat te rijden. Lijkt me echt cool.
pi_156469116
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 10:38 schreef SeLang het volgende:

[..]

Oneens. Bali is imo underrated. Mensen vinden het minder spannend omdat het zo'n standaard bestemming is en je veel toeristen tegenkomt, maar als je er objectief naar kijkt dan heeft Bali echt een unieke cultuur en sfeer. Scootertje huren en zelf rond gaan rijden en het eiland verkennen.
Toch vond ik Bali vele malen minder indrukwekkend dan Java. Ik kwam je toen nog tegen in Ubud, remember? ;) De Hindu cultuur van Bali vind ik misschien ook wel prettiger, maar wat betreft natuur vond ik het maar matig eerlijk gezegd.
Don't let my username fool you...
pi_156469561
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2015 11:21 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Toch vond ik Bali vele malen minder indrukwekkend dan Java. Ik kwam je toen nog tegen in Ubud, remember? ;) De Hindu cultuur van Bali vind ik misschien ook wel prettiger, maar wat betreft natuur vond ik het maar matig eerlijk gezegd.
Dan moet de natuur op Java wel mooi zijn :D
  dinsdag 29 september 2015 @ 14:13:09 #12
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_156472224
Leuk verslagje hoor :) Jammer dat je niet langer had op Bali!
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_156473413
Mooi reisje voor je werk. Je kon echt veel zien, al was het maar voor 8 dagen (veel meer dan bij mij meestal het geval is: hotelkamers en vergaderzalen)
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_156474263
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 15:06 schreef miro86 het volgende:
Mooi reisje voor je werk. Je kon echt veel zien, al was het maar voor 8 dagen (veel meer dan bij mij meestal het geval is: hotelkamers en vergaderzalen)
Ik ben ook geen zakenman ofzo :P
pi_156476616
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 15:42 schreef j95 het volgende:

[..]

Ik ben ook geen zakenman ofzo :P
Mooi toch?
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_156481160
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 10:53 schreef j95 het volgende:

[..]

Mee eens, al heb ik alleen nog maar Bali gezien. Ben van plan om tijdens mijn volgende bezoek echt een scootertje te gaan huren en wat te rijden. Lijkt me echt cool.
Of een tripje naar de gili eilanden, of lembongan. Zeker de moeite waard!

Leuk verslagje. ^O^
pi_156481631
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 17:35 schreef miro86 het volgende:

[..]

Mooi toch?
Zeker.
pi_156503782
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 19:02 schreef j95 het volgende:
We verbleven in het Komanenka hotel. Buiten de belachelijk mooie kamer was de service ook nog eens belachelijk goed. Het ging wel ver, iedere medewerker noemde je bij je voornaam. Nog nooit meegemaakt.
Daar 2 jaar geleden 3 weken gezeten. Ze hebben meerdere locaties en we zijn in ze allemaal gaan slapen.
Inderdaad een grote aanrader. Daar kunnen de Four Seasons, Fairmonts, etc. in Europa qua service vaak nog wat van leren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-09-2015 19:19:48 ]
pi_156504991
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 19:18 schreef Blue_note het volgende:

[..]

Daar 2 jaar geleden 3 weken gezeten. Ze hebben meerdere locaties en we zijn in ze allemaal gaan slapen.
Inderdaad een grote aanrader. Daar kunnen de Four Seasons, Fairmonts, etc. in Europa qua service vaak nog wat van leren.
Wow, vet man! Ja, is echt te gek daar. Eten was ook fanatisch. Wij zaten in de RASA SAYANG accommodatie. Die infinity pool :D
pi_156516859
leuk verslag !
  vrijdag 2 oktober 2015 @ 01:07:07 #21
42263 Staaf
Forum Pimp
pi_156539674
Wat was nou precies het werk waarvoor je daarheen ging? Ik lees dat je iedere dag alleen maar tripjes hebt gemaakt??
Sue Me
pi_156542217
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 01:07 schreef Staaf het volgende:
Wat was nou precies het werk waarvoor je daarheen ging? Ik lees dat je iedere dag alleen maar tripjes hebt gemaakt??
Reisverslag, ben journalist.
pi_156545616
TS heeft wel echt de standaard-toerist uitgehangen als ik het zo lees. Slapen in de meest luxe hotels, alles buiten het hotel is georganiseerd en waarschijnlijk met begeleiding. Stel je toch voor dat je met die enge bruine mensen in aanraking komt.. :X

Maar vooruit. Mooi dat je het fijn hebt gehad ^O^
pi_156545697
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 11:57 schreef DonJames het volgende:
TS heeft wel echt de standaard-toerist uitgehangen als ik het zo lees. Slapen in de meest luxe hotels, alles buiten het hotel is georganiseerd en waarschijnlijk met begeleiding. Stel je toch voor dat je met die enge bruine mensen in aanraking komt.. :X

Maar vooruit. Mooi dat je het fijn hebt gehad ^O^
Nah, dat is makkelijk geoordeeld. Als je het hele stuk had gelezen had je ook gezien dat ik er voor mijn werk was. Het was voor mij belangrijk om zoveel mogelijk te zien van het eiland. Ik was daar niet om te backpacken ofzo. Als je voor je werk ergens heen wordt gestuurd kun je niet op eigen houtje maar dingen gaan ondernemen.

Al ben ik zeker van plan om terug te gaan (voor langere tijd). Heb al een aantal contacten met locals gelegd, dus je opmerking over 'enge bruine mensen' snijdt geen hout.
pi_156545753
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 12:02 schreef j95 het volgende:

[..]

Nah, dat is makkelijk geoordeeld. Als je het hele stuk had gelezen had je ook gezien dat ik er voor mijn werk was. Het was voor mij belangrijk om zoveel mogelijk te zien van het eiland. Ik was daar niet om te backpacken ofzo. Als je voor je werk ergens heen wordt gestuurd kun je niet op eigen houtje maar dingen gaan ondernemen.
Wellicht, maar er is nogal een verschil tussen backpacken en een volledig all-in tot in de puntjes verzorgde 5-sterrentrip.
quote:
Al ben ik zeker van plan om terug te gaan (voor langere tijd). Heb al een aantal contacten met locals gelegd, dus je opmerking over 'enge bruine mensen' snijdt geen hout.
Zo kwam het op mij over. Met name omdat je eerst schrijft dat je in het superluxe mariott slaapt, en dat je daarna een cultuurshock ervaart omdat je wordt aangesproken door een mannetje op een brommer..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')